er
i
K
I
1
1;
I
I
om .de KjL.M. aan de
race deelnam
Wa
ekbank
vrf
oon
IS
Hl
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, berkenwoude, bodegraven, boskoop, goüderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle,
jflEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Io. 18733
If
ÜverwifegiJ
Vr|
Een i
De les
1.823.268.44
'ER-TABAK
Dit blad vi
'gplaatsen
:ces als het
ieder leest:
'OU RANT
De uitgewischte schuld.
VAART.
ar
[en in verband met 4? vérdere ontwikkeling
in het luchtriet der Maatschappij,
gde ep’ voldoening over tie vlucht.
trschjjnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Of
0
Mgde ep* voldoening over (ie vlucht.
N Cdjlijn spreekt de bemanrting toe.
genade vtm tie Haaigsche Postfanfare.
m{„de Uiv^r” voor da Britsche Luchtvaart.
irgep starten.
bi
ikfle
Donderdag 28 October 1814 73" Jaargang
mderj jgy pal
K L M. oi^) aan dfe
lel te nellen' m|tt
fféefflin den snelhelas-
^caawedstrij^ heeij 1
Wngeri. welke jverband I
Bderel'ontwikk^ling vgti i'
Baatsfchapplj. Austraal
rorden als het' a^lw-
■flsch|lndië en deJiEL. j
a naar gestreefd? haar
[ft wdrelddeel door te
[gedea is 2ij er niet in
itie en Redactie Telef
A
Hl
i
HOORWEG.
luchtvaart
FEUILLETON.
HOOFDSTUK XXIX
(Wordt vervolgd).
PRIJZEN.
Oegatgeest,
tede.
?te, dat een reis naar Indlë
luglas-vllegtulg In 5 a 6 etma-
|its van 2 voor de passagiers
Naar het Engelsch van
PAUL TRENT.
Nadruk verboden.
1 ie
bei
191
da
via
dl
dq
bevelend,
GOUDA.
fault
pertso^-rffli
gtuigen
b dén
p overweg
piet de v'etj
friet der' n)
jcjjouwd I#
Nederig
Statham ontving Ethel's brieven ter
wijl ze wachtten in een troepenbasis in
Frankrijk. Gelukkig opende hij eerst den
tweeden brief en zijn vreugde kende
geen grenzen. Blair was bij hem en hij
vertelde het aan zijn vriend.
Ik ben de gelukkigste man ter we
reld, Geoff. Zij is een schat van een
meisje. Tusschen twee haakjes, ze zendt
je een boodschap van Ruth Ruth’s
groeten!
Ik wensch je van harte geluk, zei
Geoffrey oprecht. Nu rest ons nog slechts
den oorlog te winnen. Wanneer gaan we
naar de vuurlinie?
Dat vroeg het heele bataljon zich
zopr de belang-
Ing en het Ne
en Nederlandsch-Indische
|or de ylucht naar Australië
ebben Zij is erkentelijk voor
hem iets overkwam, zou ze het niet over
leven. geloof ik. Ze vergeet hem alleen,
als we overstelpt zijn met werk. Ik zal
Geoffrey eens schrijven, merkte ze pein
zend op.
Zijn vader was ook zoo koppig, als
hij zich eenmaal iets in het hoofd had
gezet. Het is een ellendige geschiedenis.
Ze lunchten in Salisbury en wandel
den daarna samen door de stad. Lang
zamerhand geraakten ze op goeden voet
samen, want beide waren ze verlangend,
elkaar goed te leeren kennen. Sir John
was voldaan, want hij meende, dat zijn
zoon een goede keus had gedaan. Dit
meisje was naar lichaam en geest ge
zond en bovendien opgewekt en flink.
Zulk een vrouw had hij zich altijd ge-
wenscht als moeder van zijn kleinkinde
ren.
ABONNEM]
per kwartaal j
franco per po
Abonnement
bij onza ageid
Onze bureaa
Interc. 2745. J
af. Eenige dagen geleden was het trans
port in een Fransche haven aangeko
men. gretig turend naar de kust de
meesten zagen voor het eerst van hun
leven een ander land. De ontscheping
was vlot verloopen en de mannen ble
ven niet lang aan de kade, maar werden
haastig per trein naar een onbekende
bestemming gevoerd.
's Nachts liet zich het verre gerommel
van het zware geschut hooren en deed
hen beseffen, dat dit werkelijk de oor
log was. Nu, in de legerzone, werd een
strenge discipline gehandhaafd en nie
mand mocht het kamp verlaten.
Ik ben blij, dat al die voorbereidin
gen zijn afgeloopen. zei Geoffrey tot Ge
rald. We zijn zoo fit als het maar kan,
getraind en wel. maar ’t is gek ik
zal geen rust hebben voor we den „vuur
doop” hebben ondergaan.
Ik geloof, dat je je verheugt op het
vechten.
Ik geloof het ook, en toch ben ik
niet bloeddorstig.
Ik wel tot ik dezen brief ontving.
Nu heeft mijn leven veel meer waarde
voor me. Ik ben niet van plan, het In de
waagschaal te stellen. Tusschen twee
haakjes. Hurst sprak me vandaag aan.
Het spijt me, dat hij onze compag
nie commandeert.
Och. dat kan ik piet zeggen. Hij is
wel ee» flink officier en de mannen mo
gen hem; antwoordde Gerald peinzend.
I R A D 9 - B
jfTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
SbO, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt.
per kwartaal 8.15, met Zondagsblad 8.80. 3
p worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau? MARKT 31, GOUDA,
n en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Jzijn dagelijks geopend van 9^-6 uur. Administratie en Redactie Telef.
strekening 48400.
Welken prijs won de ..Uiver”?
Welken prijs heef} de „Uiver” nu ge
wonnen? Dat is een vraag, volgens De
Telegraaf, waarop het antwoord nog al
les behalve vaststaat, althans voor zoo
ver het de handicap-race betreft. Van
den tweeden prijs in den snelheidswed
strijd kunnen onze landgenooten verze
kerd zijn. Dez^bedraagt 1500 Australische
ponden sterling, of wel ongeveer 8750.
Wat betreft de handicap-wedstrljd is
de situatie veel minder overzichtelijk.
Hoewel men nog geen volstrekte zeker
heid kon geven omtrent de verhouding,
welke thans met betrekking tot den be-
hendigheldswedstrijd bestaat, is men bij
de K.L.M. van meening, dat het toch
uitgesloten moet worden geacht, dat de
„Uiver" den eersten prijs in de handicap
race behaald heeft.
Volgens een Reuter-bericht uit Mel
bourne zou men daar bij berekeningen
tot de conclusie zijn gekomen, dat zooals
de zaken thans staan, zoowel de snel-
heldsrace als de handicap-wedstrljd door
Scott zijn gewonnen De uren, die de
Uiver te Albury heeft verloren zouden
oorzaak zijn, dat de kans op den eer
sten prijs in de handicaprace haar ont
gaat. Indien men of te Charieville of te
Narremine, de officieels controle-punten
175 KQ post aan boord, nog ver on-
ïhet foegestane géwiéht, waaraan de
fte styrt na korten ^aploop tfe Mh-
pali eh op de andere vliegvelden left
iqet wordenjtoegeschreven.
De Pan^erjager,
feyndlcaE
(raag lm
/geifikepF
Uly^r t^
|na<
vai
wo;
Alj
vol
figuur in de race;
De drie De Ht.,
Het I
epién J
i
3/iouden
tyet luct
.Jfcoptlje
iM heeXfi er steeld
5ndlë-lM naör
trekkendiDoclikoi
geslaagdjde töj?sttthml
trallsche gemenebest
ondernemen van
Sir John.
Dat maakt geen verschil. Ik wil
hem toch liefdesgaven zenden. Dan kan
hij ze aan zijn vrienden uitdeelen.
Wil Je er meteen voor zorgen, «dat
Geoffrey pakketten krijgt? vroeg Ruth
aan Ethel, die knikte.
Ik wilde wel, dat je meeging, Ruth,
vroeg Sir John
We kunnen niet beiden gelijktijdig
gemist worden.
Als ik Ethel terugbreng, neem ik jou
mee uit dineeren als je dat wilt. Ik zou
graag eens met je spreken.
Dat neem ik graag aan, zei Ruth.
I Zoowel Ethel als Sir John genoot. Geen
I van beide zinspeelde op het gevaar,
waarin Gerald verkeerde, al was het geen
oogenblik uit hun gedachten. Maar na
de lunch zei Sir John iets, dat haar deed
verkleeken.
Je bent de vrouw, die mijn zoon
heeft uitgezócht. Voortaan ben Je mijn
dochter. Als hem iets overkomt, zul je
een dochter voor me zijn.
Ja, beloofde ze vast.
Ik heb weinig vrienden en voel me
eenzaam, nu Gerald weg is. Ik zou graag
willen, dat je bij me kwam wonen, zei
hij treurig.
Dat zou Ik wel willen, maar ik moet
wetken Daarover denk ik net als Gerald,
antwoordde ze beslist en hy zuchtte.
Toen begonnen ze over Ruth en Geof
frey te praten en vroegen zich af, of ze
die twee weer bij elkaar zouden krijgen.
Het is enkel verkeerde trots, die
hen scheldt, riep ze verontwaardigd. Als
was gebleven, zou de daar doorgebrachte
tijd niet zijn meegeteld.
Het zal echter nog wel eenigen tijd
duren eer het resultaat van de handicap
race bekend is.
Men weei, dat terwijl de „Cornet" de
„Uiver en de „Boeing' reeds te Melbour-
ne zijn, sommige andere deelnemers aan
de hindlcap-race nog maar nauwelijks
Europa hebben verlaten. Toch zou het
onjuist zijn te meenen, dat deze nako-
mers thans kansloos zijn voor den han-
dlcap-prijs. Zij behoeven zich volstrekt
niet te haasten; wanneer zij maar bin
nen zestien dagen na den start te Mel
bourne zijn aangekomen, kunnen zij nog
zeer wel aan de bepalingen voor den
prijs voldoen.
flet is bekend, dat de machines, die te
Mildenhall startten, van zeer uiteenloo-
I pende typen en capaciteiten waren. Voor
I ieder toestel is een bepaalde uursnelheid
vastgesteld. Is het nu van een vliegveld
gestart, dan wordt het juiste tijdstip van
deze start geseind naar de volgende stop
plaats, waar men dus precies kan bere
kenen, hoe laat het vliegtuig daar vol
gens zijn „eigen” snelheid moet aanko
men. Is het er eerder, dan wordt het ver
schil als winst geboekt; komt het pas
later aan door een gedwongen tus-
schenlanding b.v. dan wordt het na-
deellg verschil eveneens genoteerd. Het
vliegtuig, dat ten slotte Melbourne be
reikt met het grootste gunstige verschil
in vergelijking met de voor zijn tocht
tevoren bepaalden tijd, heeft de handi
caprace gewonnen.
Men ziet hieruit, dat het er niet toe
doet, hoe lang het vliegtuig op de stop
plaatsen vertoeft. Die tijd „telt” eenvou-
dig niet, mits men maar zorgt, binnen
de zestien dagen te Melbourne te zijn.
Parmentier vertelt- „IJsafzettfrig
op vleugel dwong in hoofdzaak tot
dalen.”
Bij de ontvangst der Hollandsche vlie
gers, zeide Sir Mc Robertson, volgens een
Reuter-telegram in het Handelsblad, ter-
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
15 regels 1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN' MEDEDEELINGEN1—4 regels 2J6 elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeei gereduceerden
prijs. Groote letters en ragden worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door •tusschenkom$t van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
wijl hij hen warm dé hand schudde:
„Een prachtvlucht en een wonderlijk-
moole machine!”
Er was een leuk moment toen Jeanne
Batten bulten den hangar de beide vlie
gers en Robertson tegenhield en om hun
handteekenlngen vroeg, waaraan alle
drie lachend voldeden.
Onder hen, die Parmentier en Moll
dadelijk feliciteerden, was ook de Ame-
rikaansche consul, die zeide, dat er een
fijne wedstrijd was geweest tusschen hen
en Roscoe Turner. „Ik ben toch blij u
beiden te kunnen feliclteeren”.
Parmentie zeide, dat het Albury-inci-
dent het eenige vervelende moment was
geweest op hun wonderlijke reis. In
hoofdzaak was de ellende te wijten aan
ijsvorming' op den vleugel, toen zij op
12.000 voet hoogte vlogen.
„Onze radio werd te veel door den
storm beïnvloed en daardoor had ik
moeite de goede richting te vinden.”
Op de vraag of hij geen moeite had
gehad met al die vreemde namen van
steden, zeide Parmentier:
„Ah yes Cotamundra ê.d. maar Albury
dat begrepen we!”
In den grooten hangar, klonk toen een
spontaan „Lang zullen ze leven”, gezon
gen door een groot aantal Hollanders,
die daar aanwezig waren. Waarop de
beide vliegers zich derwaarts begaven.
Parmentier verklaarde nog, dat hij
nergens moeilijkheden had gehad. Geen
moment heeft de Douglas onderweg op
vol toeren behoeven te loopen. De ge
middelde snelheid was 190 mijlen.
Parmentier en Moll vlogen laatste
driehonderd K.M. alleen.
Teneinde de machine zoo goed moge
lijk te verlichten anders èou de Uiver
zeker niet uit de zachte brij van het
Albury-raceterrein weggekomen zijn
heeft Parmentier alles uit de machine
gegooid wat hij maar missen kon: de
passagiers, de bagage, reservedeelen,
maar ook den mecanicien en den mar
conist. Prins en Van Brugge hebben dei
Meer dan ik zeggen kan. Vanaf de
eerste keer dat ik Je zag, vond ik je juist
Beschikte vrouw voor mijn zoon. Ik
»as.alleen maar bang, dat hij niet zoo
.?*standig zou om dat te zien. Toen
aVewez Zag' daCht Ik’ dat 16 hem
had hem geen antwoord gegeven.
Dt u al van Jerry gehoord?
Ja, ik ben bereid om over me te
•aten loopen, antwoordde Ethel vroolijk.
Een paar dagen later hield, terwijl ze
aan het ontbijt zaten, Sir John’s auto
W het huisje stil.
Ruth, denk je, dat Ethel vanmorgen
8ernlsk kan worden? vroeg hij.
Jawel, we hebben het niet erg druk,
r* nieuwe troepen zijn nog niet geko
men,
M°01 zo°' en wendde zich tot
mei, die na(jer getreden was, nam haar
Wacht in zijn handen en kuste haar. Ik
wilde Je liever persoonlijk opzoeken. Dat
18 beter dan schrijven.
- Bent u blij?
|,g van het Aus-
e verkrijgen. Ook
het ondernemen van feen proefvlucht
werd niet gewenscht gedcht. Daarom be-
Hoot de K.L.M. gebruik |e maken van de
gelegenheid, welke deelneming aan de
Mac Robertson-race bood, om Australië,
met het oog op eventueele totstandbren
ging van een geregelde luchtverbinding
le toonen, welk luchtverkeer de K.L.M.
wu kunnen opbouwen
Volgens het oorspronkelijke plan der
deelneming, zou het K.L.M.-Douglas-
riiegtulg „Uiver”, uitgerust met extra-
tanks. een zeer snelle postvlucht naar
Melbourne maken. Door de speciale uit-
riBöng van het vliegtuig zou het moge-
liiï geweest zijn de afstanden Londen—
Bagdad (4105 KM.), BagdadAllahabad
(3699 KM AllahabadSingapore (3570
K.M.), SingaporeDarwln (3353) en Dar-
wta—Melbourne (3440 K.M.) non-stop te
’liegen met een kruissnelheid van 300
KM. per uur Door dergelijke lange af
standen zonder tusschenlandlng af te
leggen, snijdt men 1825 K.M. af van de
klassieke route Londen—Batavia—Mel
bourne, waardoor men op deze manier
reeds zes uur op zijn mededingers wint.
Toen-de F 36 niet tijdig genoeg gereed
kwam om aan den handicaptfedstrijd
deel te nemen, besloot de K.L.M. een nor
male passagiers- en postvlucht met de
•■Uiver” te maken. Zij stapte af van het
Plan om tot het inbouwen van extra-
tanks over te gaan, hoewel daartoe nog
voldoende gelegenheid was. Want de
„Uiver” bleef, met drie passagiers en
Gezond verstand kennen wij meestal
slechts toe aan hen, die het met ons eens
zijn.
Noem je hem zoo?
Ja, dat is mijn naampje voor hem,
zei ze snel.
- Goed, hoor. Ik had gehoopt, dat jul
lie zouden trouwen voor hij vertrok. Zal
Ik hem schrijven en voorstellen, £at hij
zjch beschikbaar stelt voor officier? Dan
zou hij naar Engeland moeten terug
komen. Jullie konden trouwen en zelfs
eenige wlttebroodsdagen hebben.
Ik zou het verrukkelijk vinden
maar...
Maar? vroeg hij ongeduldig, toen
ze aarzelde.
Maar ik wil me niet in zijn beslui
ten mengen. Ziet u, de verleiding zou
misschien te groot blijken als hij hier
kwam, zou ons geluk niet volkomen zijn.
Zijn vrienden zouden vechten, terwijl hij
veilig thuis zat. Sir John, u moet niet
schrijven. Misschien krijgt hij over een
paar maanden verlof, en dan.
Ethel, ik ben blij, dat je dit gezegd
hebt, want je hebt groot gelijk. De jon
gen zou niet gelukkig zijn, als hij niet
volkomen zijn plicht deed. Maar ik wilde
graag een schoondochter bij me hebben, j
Zelfs als ik trouwde, zou ik mijn
werk niet opgeven. Ik begrijp niet, hoe
niemand iets kan uitvoeren en zijn zelf-
respect bewaren Daarom ben Ik de Y.M.
C A. zoo dankbaar, ze geeft ontelbare
mannen en vrouwen gelegenheid, hun
steentje bij te dragen. Rijdt u me naar
Salisbury. Ik wil alles regelen, om Jerry
allerlei dingen te kunnen zenden, zoodra
ze zijn adres weten
Dat heb ik al gedaan, glimlachte
De ware beteekenls van de vlucht is
gelegen in het volgende: Het is den pilo
ten van de Uiver gelukt met het Dou-
glas-vliegtulg. voorzien van zijn stan
daard-uitrusting en met drie sportieve
passagiers aan boord, in ruim twee
etmalen naar Batavia te vliegen. Een nog
beter resultaat met dit yliigtuig zonder
passagiers en met speciale uitrasting zou
niet zoo veelzeggend geweest zijn als dit
Want uit deze vlucht van de Uiver blijkt
ten stellig
met een D
len, jn plL
een rustig#, gerieflijke, aapgename reis
is," ookj voor minder sportleven dan dit
drietal.
De K.l|M. Is dankbaar v<
string, fyrelke de Regeerli
detlandsfhe
publiek lyi
betoond n
de goede Hulp op alle vliegvelden onder
vonden. langs dep geheele route, waar-i
door het vliegtuig' overal in zeer korten
tijd heeft; kunnen tanken i
De bedoeling is, dat de Uiver een be
zoek aan Sydney en Canberra brengt. Na
ruim een week verblijf in Australië zal
de Douglas naar Indië terugvliegen, waar
het toestel eenigen tijd blijft'om bezich
tigd te kunnen worden. Den 12den No
vember vertrekt de Uiver uit Medan
naar Nederland.
fte s^rt na korten ^aploop
hall efi op de andere vllegve
le mt
(jlor een Néderlandsch
uitsluitend voor de snelheids-
tadhreven, shield aanvankelijk
red met de Uiver. Hoewel de;
Lthene, Aleppo, Èagdap en Ka-
vpor waé, kenden de prestaties
i toestellen'op één lijn gesteld
len.’^ndien(1d|Èp Pander jager) niet te
tibbad grooten'tegenslag haö onder-
len, Izou dit* toestel een zeer goed
'■■''•eiigemaakt hetiben.
[fltvfiland Cornets waren
speciaal voor den snelheidswedstrijd ge
bouwd. Zij hebben bewezen wat zij waard
zijn door de schitterende vlucht van de
Mdlllsons in één ruk naar Bagdad fries
een snelheid van 382 K.M< en door de
prachtige prestatie van Scott en Camp
bell, die in 52 uur, 58 mln. naar Port
Darwln vlogen. De kleine, sierlijke Co
rnets met hun uitmuntend instrumenta
rium zijn bij wijze van spreken vliegende
benzinetanks: ze hebben een in de mo-
torgondels wegklappend landingsgestel
en de beide bijzondere Gipsey Six moto
ren van pl.m. 230 P K. maken het berei
ken van een kruissnelheid van 325 K.M.
per uur mogelijk: de prestaties toonen
aan hoe goed men van die mogelijkhe
den gebruik heeft gemaakt.
Voor de Netierlandsche
heeft de vlucht van de Uiver buitenge
wone beteekenls gehad, niet alleen met
het oog op een eventueele verbinding
met Australië, maar ook voor de Indië-
lijn. Want de vlucht MildenhallBatavia
werd in 52 uur volbracht Dit beteekent
natuurlijk niet, dat binnenkort een ge
regelde dienst met een dergelijke rels-
duur uitgevoerd zal kunnen worden. Na
de vlucht met de Pelikaan bijv., die in
vier etmalen en vier uren Batavia be
reikte, werd het reisschema voor den
zomerdienst 1934 op de Indlë-lijn van
8 op 7| dag gebracht.