er i K I 1 1; I I om .de KjL.M. aan de race deelnam Wa ekbank vrf oon IS Hl NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, berkenwoude, bodegraven, boskoop, goüderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, jflEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Io. 18733 If ÜverwifegiJ Vr| Een i De les 1.823.268.44 'ER-TABAK Dit blad vi 'gplaatsen :ces als het ieder leest: 'OU RANT De uitgewischte schuld. VAART. ar [en in verband met 4? vérdere ontwikkeling in het luchtriet der Maatschappij, gde ep’ voldoening over tie vlucht. trschjjnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Of 0 Mgde ep* voldoening over (ie vlucht. N Cdjlijn spreekt de bemanrting toe. genade vtm tie Haaigsche Postfanfare. m{„de Uiv^r” voor da Britsche Luchtvaart. irgep starten. bi ikfle Donderdag 28 October 1814 73" Jaargang mderj jgy pal K L M. oi^) aan dfe lel te nellen' m|tt fféefflin den snelhelas- ^caawedstrij^ heeij 1 Wngeri. welke jverband I Bderel'ontwikk^ling vgti i' Baatsfchapplj. Austraal rorden als het' a^lw- ■flsch|lndië en deJiEL. j a naar gestreefd? haar [ft wdrelddeel door te [gedea is 2ij er niet in itie en Redactie Telef A Hl i HOORWEG. luchtvaart FEUILLETON. HOOFDSTUK XXIX (Wordt vervolgd). PRIJZEN. Oegatgeest, tede. ?te, dat een reis naar Indlë luglas-vllegtulg In 5 a 6 etma- |its van 2 voor de passagiers Naar het Engelsch van PAUL TRENT. Nadruk verboden. 1 ie bei 191 da via dl dq bevelend, GOUDA. fault pertso^-rffli gtuigen b dén p overweg piet de v'etj friet der' n) jcjjouwd I# Nederig Statham ontving Ethel's brieven ter wijl ze wachtten in een troepenbasis in Frankrijk. Gelukkig opende hij eerst den tweeden brief en zijn vreugde kende geen grenzen. Blair was bij hem en hij vertelde het aan zijn vriend. Ik ben de gelukkigste man ter we reld, Geoff. Zij is een schat van een meisje. Tusschen twee haakjes, ze zendt je een boodschap van Ruth Ruth’s groeten! Ik wensch je van harte geluk, zei Geoffrey oprecht. Nu rest ons nog slechts den oorlog te winnen. Wanneer gaan we naar de vuurlinie? Dat vroeg het heele bataljon zich zopr de belang- Ing en het Ne en Nederlandsch-Indische |or de ylucht naar Australië ebben Zij is erkentelijk voor hem iets overkwam, zou ze het niet over leven. geloof ik. Ze vergeet hem alleen, als we overstelpt zijn met werk. Ik zal Geoffrey eens schrijven, merkte ze pein zend op. Zijn vader was ook zoo koppig, als hij zich eenmaal iets in het hoofd had gezet. Het is een ellendige geschiedenis. Ze lunchten in Salisbury en wandel den daarna samen door de stad. Lang zamerhand geraakten ze op goeden voet samen, want beide waren ze verlangend, elkaar goed te leeren kennen. Sir John was voldaan, want hij meende, dat zijn zoon een goede keus had gedaan. Dit meisje was naar lichaam en geest ge zond en bovendien opgewekt en flink. Zulk een vrouw had hij zich altijd ge- wenscht als moeder van zijn kleinkinde ren. ABONNEM] per kwartaal j franco per po Abonnement bij onza ageid Onze bureaa Interc. 2745. J af. Eenige dagen geleden was het trans port in een Fransche haven aangeko men. gretig turend naar de kust de meesten zagen voor het eerst van hun leven een ander land. De ontscheping was vlot verloopen en de mannen ble ven niet lang aan de kade, maar werden haastig per trein naar een onbekende bestemming gevoerd. 's Nachts liet zich het verre gerommel van het zware geschut hooren en deed hen beseffen, dat dit werkelijk de oor log was. Nu, in de legerzone, werd een strenge discipline gehandhaafd en nie mand mocht het kamp verlaten. Ik ben blij, dat al die voorbereidin gen zijn afgeloopen. zei Geoffrey tot Ge rald. We zijn zoo fit als het maar kan, getraind en wel. maar ’t is gek ik zal geen rust hebben voor we den „vuur doop” hebben ondergaan. Ik geloof, dat je je verheugt op het vechten. Ik geloof het ook, en toch ben ik niet bloeddorstig. Ik wel tot ik dezen brief ontving. Nu heeft mijn leven veel meer waarde voor me. Ik ben niet van plan, het In de waagschaal te stellen. Tusschen twee haakjes. Hurst sprak me vandaag aan. Het spijt me, dat hij onze compag nie commandeert. Och. dat kan ik piet zeggen. Hij is wel ee» flink officier en de mannen mo gen hem; antwoordde Gerald peinzend. I R A D 9 - B jfTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad SbO, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. per kwartaal 8.15, met Zondagsblad 8.80. 3 p worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau? MARKT 31, GOUDA, n en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Jzijn dagelijks geopend van 9^-6 uur. Administratie en Redactie Telef. strekening 48400. Welken prijs won de ..Uiver”? Welken prijs heef} de „Uiver” nu ge wonnen? Dat is een vraag, volgens De Telegraaf, waarop het antwoord nog al les behalve vaststaat, althans voor zoo ver het de handicap-race betreft. Van den tweeden prijs in den snelheidswed strijd kunnen onze landgenooten verze kerd zijn. Dez^bedraagt 1500 Australische ponden sterling, of wel ongeveer 8750. Wat betreft de handicap-wedstrljd is de situatie veel minder overzichtelijk. Hoewel men nog geen volstrekte zeker heid kon geven omtrent de verhouding, welke thans met betrekking tot den be- hendigheldswedstrijd bestaat, is men bij de K.L.M. van meening, dat het toch uitgesloten moet worden geacht, dat de „Uiver" den eersten prijs in de handicap race behaald heeft. Volgens een Reuter-bericht uit Mel bourne zou men daar bij berekeningen tot de conclusie zijn gekomen, dat zooals de zaken thans staan, zoowel de snel- heldsrace als de handicap-wedstrljd door Scott zijn gewonnen De uren, die de Uiver te Albury heeft verloren zouden oorzaak zijn, dat de kans op den eer sten prijs in de handicaprace haar ont gaat. Indien men of te Charieville of te Narremine, de officieels controle-punten 175 KQ post aan boord, nog ver on- ïhet foegestane géwiéht, waaraan de fte styrt na korten ^aploop tfe Mh- pali eh op de andere vliegvelden left iqet wordenjtoegeschreven. De Pan^erjager, feyndlcaE (raag lm /geifikepF Uly^r t^ |na< vai wo; Alj vol figuur in de race; De drie De Ht., Het I epién J i 3/iouden tyet luct .Jfcoptlje iM heeXfi er steeld 5ndlë-lM naör trekkendiDoclikoi geslaagdjde töj?sttthml trallsche gemenebest ondernemen van Sir John. Dat maakt geen verschil. Ik wil hem toch liefdesgaven zenden. Dan kan hij ze aan zijn vrienden uitdeelen. Wil Je er meteen voor zorgen, «dat Geoffrey pakketten krijgt? vroeg Ruth aan Ethel, die knikte. Ik wilde wel, dat je meeging, Ruth, vroeg Sir John We kunnen niet beiden gelijktijdig gemist worden. Als ik Ethel terugbreng, neem ik jou mee uit dineeren als je dat wilt. Ik zou graag eens met je spreken. Dat neem ik graag aan, zei Ruth. I Zoowel Ethel als Sir John genoot. Geen I van beide zinspeelde op het gevaar, waarin Gerald verkeerde, al was het geen oogenblik uit hun gedachten. Maar na de lunch zei Sir John iets, dat haar deed verkleeken. Je bent de vrouw, die mijn zoon heeft uitgezócht. Voortaan ben Je mijn dochter. Als hem iets overkomt, zul je een dochter voor me zijn. Ja, beloofde ze vast. Ik heb weinig vrienden en voel me eenzaam, nu Gerald weg is. Ik zou graag willen, dat je bij me kwam wonen, zei hij treurig. Dat zou Ik wel willen, maar ik moet wetken Daarover denk ik net als Gerald, antwoordde ze beslist en hy zuchtte. Toen begonnen ze over Ruth en Geof frey te praten en vroegen zich af, of ze die twee weer bij elkaar zouden krijgen. Het is enkel verkeerde trots, die hen scheldt, riep ze verontwaardigd. Als was gebleven, zou de daar doorgebrachte tijd niet zijn meegeteld. Het zal echter nog wel eenigen tijd duren eer het resultaat van de handicap race bekend is. Men weei, dat terwijl de „Cornet" de „Uiver en de „Boeing' reeds te Melbour- ne zijn, sommige andere deelnemers aan de hindlcap-race nog maar nauwelijks Europa hebben verlaten. Toch zou het onjuist zijn te meenen, dat deze nako- mers thans kansloos zijn voor den han- dlcap-prijs. Zij behoeven zich volstrekt niet te haasten; wanneer zij maar bin nen zestien dagen na den start te Mel bourne zijn aangekomen, kunnen zij nog zeer wel aan de bepalingen voor den prijs voldoen. flet is bekend, dat de machines, die te Mildenhall startten, van zeer uiteenloo- I pende typen en capaciteiten waren. Voor I ieder toestel is een bepaalde uursnelheid vastgesteld. Is het nu van een vliegveld gestart, dan wordt het juiste tijdstip van deze start geseind naar de volgende stop plaats, waar men dus precies kan bere kenen, hoe laat het vliegtuig daar vol gens zijn „eigen” snelheid moet aanko men. Is het er eerder, dan wordt het ver schil als winst geboekt; komt het pas later aan door een gedwongen tus- schenlanding b.v. dan wordt het na- deellg verschil eveneens genoteerd. Het vliegtuig, dat ten slotte Melbourne be reikt met het grootste gunstige verschil in vergelijking met de voor zijn tocht tevoren bepaalden tijd, heeft de handi caprace gewonnen. Men ziet hieruit, dat het er niet toe doet, hoe lang het vliegtuig op de stop plaatsen vertoeft. Die tijd „telt” eenvou- dig niet, mits men maar zorgt, binnen de zestien dagen te Melbourne te zijn. Parmentier vertelt- „IJsafzettfrig op vleugel dwong in hoofdzaak tot dalen.” Bij de ontvangst der Hollandsche vlie gers, zeide Sir Mc Robertson, volgens een Reuter-telegram in het Handelsblad, ter- ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels 1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN' MEDEDEELINGEN1—4 regels 2J6 elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeei gereduceerden prijs. Groote letters en ragden worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door •tusschenkom$t van soliede Boek handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. wijl hij hen warm dé hand schudde: „Een prachtvlucht en een wonderlijk- moole machine!” Er was een leuk moment toen Jeanne Batten bulten den hangar de beide vlie gers en Robertson tegenhield en om hun handteekenlngen vroeg, waaraan alle drie lachend voldeden. Onder hen, die Parmentier en Moll dadelijk feliciteerden, was ook de Ame- rikaansche consul, die zeide, dat er een fijne wedstrijd was geweest tusschen hen en Roscoe Turner. „Ik ben toch blij u beiden te kunnen feliclteeren”. Parmentie zeide, dat het Albury-inci- dent het eenige vervelende moment was geweest op hun wonderlijke reis. In hoofdzaak was de ellende te wijten aan ijsvorming' op den vleugel, toen zij op 12.000 voet hoogte vlogen. „Onze radio werd te veel door den storm beïnvloed en daardoor had ik moeite de goede richting te vinden.” Op de vraag of hij geen moeite had gehad met al die vreemde namen van steden, zeide Parmentier: „Ah yes Cotamundra ê.d. maar Albury dat begrepen we!” In den grooten hangar, klonk toen een spontaan „Lang zullen ze leven”, gezon gen door een groot aantal Hollanders, die daar aanwezig waren. Waarop de beide vliegers zich derwaarts begaven. Parmentier verklaarde nog, dat hij nergens moeilijkheden had gehad. Geen moment heeft de Douglas onderweg op vol toeren behoeven te loopen. De ge middelde snelheid was 190 mijlen. Parmentier en Moll vlogen laatste driehonderd K.M. alleen. Teneinde de machine zoo goed moge lijk te verlichten anders èou de Uiver zeker niet uit de zachte brij van het Albury-raceterrein weggekomen zijn heeft Parmentier alles uit de machine gegooid wat hij maar missen kon: de passagiers, de bagage, reservedeelen, maar ook den mecanicien en den mar conist. Prins en Van Brugge hebben dei Meer dan ik zeggen kan. Vanaf de eerste keer dat ik Je zag, vond ik je juist Beschikte vrouw voor mijn zoon. Ik »as.alleen maar bang, dat hij niet zoo .?*standig zou om dat te zien. Toen aVewez Zag' daCht Ik’ dat 16 hem had hem geen antwoord gegeven. Dt u al van Jerry gehoord? Ja, ik ben bereid om over me te •aten loopen, antwoordde Ethel vroolijk. Een paar dagen later hield, terwijl ze aan het ontbijt zaten, Sir John’s auto W het huisje stil. Ruth, denk je, dat Ethel vanmorgen 8ernlsk kan worden? vroeg hij. Jawel, we hebben het niet erg druk, r* nieuwe troepen zijn nog niet geko men, M°01 zo°' en wendde zich tot mei, die na(jer getreden was, nam haar Wacht in zijn handen en kuste haar. Ik wilde Je liever persoonlijk opzoeken. Dat 18 beter dan schrijven. - Bent u blij? |,g van het Aus- e verkrijgen. Ook het ondernemen van feen proefvlucht werd niet gewenscht gedcht. Daarom be- Hoot de K.L.M. gebruik |e maken van de gelegenheid, welke deelneming aan de Mac Robertson-race bood, om Australië, met het oog op eventueele totstandbren ging van een geregelde luchtverbinding le toonen, welk luchtverkeer de K.L.M. wu kunnen opbouwen Volgens het oorspronkelijke plan der deelneming, zou het K.L.M.-Douglas- riiegtulg „Uiver”, uitgerust met extra- tanks. een zeer snelle postvlucht naar Melbourne maken. Door de speciale uit- riBöng van het vliegtuig zou het moge- liiï geweest zijn de afstanden Londen— Bagdad (4105 KM.), BagdadAllahabad (3699 KM AllahabadSingapore (3570 K.M.), SingaporeDarwln (3353) en Dar- wta—Melbourne (3440 K.M.) non-stop te ’liegen met een kruissnelheid van 300 KM. per uur Door dergelijke lange af standen zonder tusschenlandlng af te leggen, snijdt men 1825 K.M. af van de klassieke route Londen—Batavia—Mel bourne, waardoor men op deze manier reeds zes uur op zijn mededingers wint. Toen-de F 36 niet tijdig genoeg gereed kwam om aan den handicaptfedstrijd deel te nemen, besloot de K.L.M. een nor male passagiers- en postvlucht met de •■Uiver” te maken. Zij stapte af van het Plan om tot het inbouwen van extra- tanks over te gaan, hoewel daartoe nog voldoende gelegenheid was. Want de „Uiver” bleef, met drie passagiers en Gezond verstand kennen wij meestal slechts toe aan hen, die het met ons eens zijn. Noem je hem zoo? Ja, dat is mijn naampje voor hem, zei ze snel. - Goed, hoor. Ik had gehoopt, dat jul lie zouden trouwen voor hij vertrok. Zal Ik hem schrijven en voorstellen, £at hij zjch beschikbaar stelt voor officier? Dan zou hij naar Engeland moeten terug komen. Jullie konden trouwen en zelfs eenige wlttebroodsdagen hebben. Ik zou het verrukkelijk vinden maar... Maar? vroeg hij ongeduldig, toen ze aarzelde. Maar ik wil me niet in zijn beslui ten mengen. Ziet u, de verleiding zou misschien te groot blijken als hij hier kwam, zou ons geluk niet volkomen zijn. Zijn vrienden zouden vechten, terwijl hij veilig thuis zat. Sir John, u moet niet schrijven. Misschien krijgt hij over een paar maanden verlof, en dan. Ethel, ik ben blij, dat je dit gezegd hebt, want je hebt groot gelijk. De jon gen zou niet gelukkig zijn, als hij niet volkomen zijn plicht deed. Maar ik wilde graag een schoondochter bij me hebben, j Zelfs als ik trouwde, zou ik mijn werk niet opgeven. Ik begrijp niet, hoe niemand iets kan uitvoeren en zijn zelf- respect bewaren Daarom ben Ik de Y.M. C A. zoo dankbaar, ze geeft ontelbare mannen en vrouwen gelegenheid, hun steentje bij te dragen. Rijdt u me naar Salisbury. Ik wil alles regelen, om Jerry allerlei dingen te kunnen zenden, zoodra ze zijn adres weten Dat heb ik al gedaan, glimlachte De ware beteekenls van de vlucht is gelegen in het volgende: Het is den pilo ten van de Uiver gelukt met het Dou- glas-vliegtulg. voorzien van zijn stan daard-uitrusting en met drie sportieve passagiers aan boord, in ruim twee etmalen naar Batavia te vliegen. Een nog beter resultaat met dit yliigtuig zonder passagiers en met speciale uitrasting zou niet zoo veelzeggend geweest zijn als dit Want uit deze vlucht van de Uiver blijkt ten stellig met een D len, jn plL een rustig#, gerieflijke, aapgename reis is," ookj voor minder sportleven dan dit drietal. De K.l|M. Is dankbaar v< string, fyrelke de Regeerli detlandsfhe publiek lyi betoond n de goede Hulp op alle vliegvelden onder vonden. langs dep geheele route, waar-i door het vliegtuig' overal in zeer korten tijd heeft; kunnen tanken i De bedoeling is, dat de Uiver een be zoek aan Sydney en Canberra brengt. Na ruim een week verblijf in Australië zal de Douglas naar Indië terugvliegen, waar het toestel eenigen tijd blijft'om bezich tigd te kunnen worden. Den 12den No vember vertrekt de Uiver uit Medan naar Nederland. fte s^rt na korten ^aploop hall efi op de andere vllegve le mt (jlor een Néderlandsch uitsluitend voor de snelheids- tadhreven, shield aanvankelijk red met de Uiver. Hoewel de; Lthene, Aleppo, Èagdap en Ka- vpor waé, kenden de prestaties i toestellen'op één lijn gesteld len.’^ndien(1d|Èp Pander jager) niet te tibbad grooten'tegenslag haö onder- len, Izou dit* toestel een zeer goed '■■''•eiigemaakt hetiben. [fltvfiland Cornets waren speciaal voor den snelheidswedstrijd ge bouwd. Zij hebben bewezen wat zij waard zijn door de schitterende vlucht van de Mdlllsons in één ruk naar Bagdad fries een snelheid van 382 K.M< en door de prachtige prestatie van Scott en Camp bell, die in 52 uur, 58 mln. naar Port Darwln vlogen. De kleine, sierlijke Co rnets met hun uitmuntend instrumenta rium zijn bij wijze van spreken vliegende benzinetanks: ze hebben een in de mo- torgondels wegklappend landingsgestel en de beide bijzondere Gipsey Six moto ren van pl.m. 230 P K. maken het berei ken van een kruissnelheid van 325 K.M. per uur mogelijk: de prestaties toonen aan hoe goed men van die mogelijkhe den gebruik heeft gemaakt. Voor de Netierlandsche heeft de vlucht van de Uiver buitenge wone beteekenls gehad, niet alleen met het oog op een eventueele verbinding met Australië, maar ook voor de Indië- lijn. Want de vlucht MildenhallBatavia werd in 52 uur volbracht Dit beteekent natuurlijk niet, dat binnenkort een ge regelde dienst met een dergelijke rels- duur uitgevoerd zal kunnen worden. Na de vlucht met de Pelikaan bijv., die in vier etmalen en vier uren Batavia be reikte, werd het reisschema voor den zomerdienst 1934 op de Indlë-lijn van 8 op 7| dag gebracht.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 1