DE MIDDENSTAND
Belangrijke actie met
MAAKT ZICH OP.
bijzondere attracties.
Beurs van Amsterdam.
werklooze kantoorbedienden, die uit den"
aard van hun functie en beroep geacht
mogen worden voor dergelijk werk in
aanmerking te komen en waarin voor
noemd bondsbestuur verzoekt, bij de aan
stelling van tijdelijke krachten voor het
bovenvermelde werk, in de allereerste
plaats' werklooze kantoorbedienden in
aanmerking (te deon komen.
GEMENGD NIEUWS.
De brandstoflooze motor.
Een auto van deze uitvinding voorzien
zori 16C K.M. per uur loopen.'
Terwijl aan den eenen kant de ge
heimzinnigheid om de uitvinding van
Wardenier nog steeds bnji;, hangen, wor
den aan den anderen kant steeds meer
onthullingen gedaan, utaarult geconclu
deerd zou kunnen worden, dat er Inder
daad van een belangrijke nieuwigheid
sprake is. Het is evenwel niet doenlijk
Uit soms zeer oncontroleei oare geruchten
de waarheid te vmden, zoodat h?c be
kend worden van nadere feitelijke bizon-
derheden zal moeten worden afgewacht
voor uitgemaakt kan worden weLke de
beteekenis van de „Wolvega'sche uitvin
ding" is.
Een vertegenwoordiger van de Meppe-
ler Courant heeft een onderhoud gehad
met den heer Muurling, wethouder van
openbare werken en sociale zaken van
de gemeente waar den laatsten tijd zoo
druk over gesproken wordt. In dit onder
houd deed de wethouder onthullingen,
waaruit eenige bizonderheden aangaan
de de brandstoflooze motor naar voren
kwamen
„Het zal April geweest zijn", zoo ver
teld? de wethouder, dat Wardenier voor
een zakelijke aangelegenheid bij me
kwam. Wardenier kwam later dikwijls
bij me, vertrouwde mij zijn uitvinding
toe. De motor was toen al klaar.
„Den derden Woensdag in September
ging ik met Wardenier naar den burge
meester, Mr. Maas. Ik verdedigde tegen
over rdezen, dat we wat moesten doen.
Het nad succes.
Toen\B. en W. al die correspondentie
zagen, wélke met het Nederl. Octrooibu
reau was gevoerd en het bekend werd,
dat het geld voor de fabriek, althans voor
een groot deel, beschikbaar was, toen ons
later bleek, dat de uitvinding nationaal
zoowel als internationaal beschermd was
hebben we yel moeten toegeven, dbt het
hier iets bijzonders betrof.
De teekenlngen gemaakt door ingenif-,
eurs van het Rijksoctrooibureau, hbdden
we eerst gezien. De motor is zelfs door
rijksingeniers verbeterd. Met een dezer
ingenieurs is Wardenier naar een fabriek
in Londen geweest Ook den motor zeli
hebben we gezien."
Hoe de motor werkt.
Eén keer per jaar moet men den motor
bij de fabriek laten nazien, of hij gefor
ceerd is. Nacht en dag werkend Kjin üe
motor drie jaar doorloopen.
Om de drié maanden moet m?n in
zeker reservoir lucht laten bijvullen van
zooveel atmosfeer. Tenminste als Jje een
druk •'gebruik van den wagen maakt.
De energie wordt door de fabriek gra
tis geleverd. (De uitvinder zelf deed ook
deze mededeellng).
„Hoe loopt de motor?"
Je gaat achter het stuurrad zitten,
haalt één handle over en de motor trekt
direct met volle kracht op In den motor
bevindt zich een vliegwieitje.
160 K.M. per uur.
Volgens den uitvinder kan men met
den wagen een vaart van 160 K.M. halen.
Vqor -een leek kan het rijden met den
wag^n, .gevaarlijk.,zijn. De motor remt
weliswaar zichzelf, maar toch heeft men
?en reserverem. Als Je 60 k 70 K.M. rijdt
en je zou de handle overhalen, dan zou
Je over den kop vliegen. Er zit 6 atmo
sfeer druk op de remmen.
Je kunt den motor vergelijken met een
locomotief. Die wordt door stoom gedre
ven en zoo werkt deze motor door lucht
Voor dag en nacht gebruikt, is per jaar
voor f 25 aap cohsistentvet noodig.
Gemeente koopt grond.
Dat het heele tjagelijksche bestuur het
vertrouwen van den heer M. deelt, moge
hieruit blijken, dat de gemeente reeds
beslag heeft gelegd op twee complexen
grond, elk groot 60 70 H.A. Vermoedelijk
zal nu op het terrein, leggende tusschen
spoorlijn en Schipslool en gedeeltelijk
aan den straatweg Wolvega—Heeren
veen, de fabriek verrijzen Dat zal een
gebouw worden van 300 m. breedte, 280
M. diep en 30 m. hoogte. Er kunnen
daarin 14.000 arbeiders worden geplaatst.
Reeds was een directeur voor de fa
briek benoemd Deze is in functie tot en
met 1938. Daarna zal de heer Wardenier,
die intusschen zijn tijd aan studie be
steed zal hebben, als directeur optreden.
Licenties naar België.
Voor werd ddor den heer Muprling
medegedeeld, dat reeds llcerities waren
verleend aan 'n groote Belgische fabriek
(de Minervafabriek).
Weet Blériot er meer van
Sensationeel was de laatste mededee
llng van den wethouder. Hij wees er op
dat de vlieger Blériot de eerstd Ka-
naalvlucht! op het luchtvaartcongres
te Washington heeft gezegd, dat geregel
de OceaanvluQhten thans nog niet denk
baar zijn. Binnen, zeer korten tijd zou
dat anders zijn. lp opdracht van zijn re
geering kan Blériot nog geen nadere ver
klaringen geven.
Deze woorden, aldus de heer Muurling,
nadden betrekking op de uitvinding door
den jongen Wardenier gedaan.
Een auto door trein gegrepen.
Gisteravond omstreeks half tien heeft
op den bewaakten overweg te Mierlo—
Hout op den dl ukken verkeersweg Hel
mond—Eindhoven een ernstig ongeluk
plaats gehad. Toen de afsluitboomen
half waren neergelaten om den trein
van Helmond naar Eindhoven te laten
passeeren, naderde, naar de Maasbode
meldt, op den weg een van Helmbnd ko
mende luxe auto van den heer C. de J.
uit Mierlo. De autobestuurder reed onder
de half neergelaten boomen den overweg
j op en zag toen tot zijn ontzetting den
trein op betrekkelijk korten afstand aan-
komen.
Het is slechts aan groote tegenwoor
digheid van geest te danken, dat de heer
j De J. met zijn echtgenoote en nog twee
andere personen, die zich in de auto be-
vonden, nog uit den wagen konden sprin
i gen en aldus aan den dood zijn ontsnapt.
Want pal naast hen werd de auto door
de locomotief van den op volle snelheid
rijdenden trein gegrepen en meegesleurd.
De machinist remde uit alle macht en
op betrekkelijk korten afstand wist hij
den trein tot stilstand te brengen De
auto was intusschen in brand gevlogen
en lag op het tweede spoor.
Hoe hevig de schok is geweest, blijkt
wel hieruit, dat in het wrak van de auto
later een buffer werd' gevonden, die van
t de locomotief was afgebroken.
Toen bleek, dat de inzittenden van de
,~up> aan den dood waren ontsnapt, heeft
oe trein de reis voortgezet, terwijl intus- f
j schen Rijks- en gemeentepolitie van
Mierlo werden gewaarschuwd, evenals de
brandweer, om de als een fakkel bran-
dende auto op de spoorlijn te blusschen.
Burgemeester Verheugt was spoedig
aanwezig. Als bijzonderheid kan worden
gemeld, dat vorige week op denzelfdtn
overweg een auto op wonderbaarlijke
wijze aan overrijding is ontsnapt Toen
is de auto n.l. dwars door den slecht ver-
I lichten afsluitboom gereden, kwam op de
rails voor een trein terecht en ook toen
wisten de inzittenden nog op het laatste
moment den wagen te verlaten.
RADIO-NIEUWS.
rroüiaiunia vuur ueaen. j
Hilversum: 6.30 Concert door het
rtaaio-öeiecc 'irio; b.u» Hobo en piano;
u.io Concert door net Radio Select 'Ino.'
b.4ü Saxofoon en piaHo; /.uo Orgelspel;
I i.m L)r. F. M. Wibaut over: „De noodza-
keiijKiieio van geordende productie en
distributie", i.aü Gramofoon; 7.57 3.O.S.-
berichten, V.P.R.O. 8.00 3e Lustrum van
uen Vrijzinnig Chr. Jongeren Bond. Een
I vraaggesprek door Henk Kater; 8.30 Con- 1
cert; y.Oü Cursus: Eros en Agapé. Tweede
voordracht Spreekster: Da. E. B. A.
Poortman; 9.oü Concert; ïo.üü Vaz Dias;
J 1O.15 Serie iragmenten en verhalen. „Het
gebroken licht", Ant. Donker. Spreker:
Ds. E. D. Spelberg; V.A.R.A. 11.00 Gramo-
toon. I
Huizen; 5.00 Declamatie door Jeger;
3.46 Gramofoon; 6 30 „Behandeling van
de cyclamen in de huiskamer" door A. J. 1
Herwig^ 7.00 Nieuwsberichten; 7.15 Gra-
mofoon; 7.30 Literair halfuurtje; 8.00
Gramofoon; 8.15 Liederen-recital; 8.35
Gramofoon; 8.45 Liederen-recital; 9.00 F. 1
J. Jens over: „De opvoedin gvan de Indo-
Etfropeesche jeugd"; 9.30 Concert door
het N.C.R.V. Kïefn 'Orkest; 10.15 Nieuws- T
berichten; 11.15 Gramofoon. I
LANDBOUW.
Graskalveren met paspoort.
Nieuws in den kalverhsndel.
Gisteren was er weer eens iets nieuws
op „onze veemarkt het „geschetste" gras-
kalf, zooals de term luidt, dat wil zeggen
het kalf, dat verhandeld moet worden met
een soort van paspoort erby, waarop een
duidelijke schets voorkomt van zyn uiterlijk,
voornamelijk van de wit-zwarte of wit-roo-
de teekening in de beharing.
We zagen zoo'n paspoort met werkelijk
aardige prentteekeningen erop, toonend het
dier van twee kanten, terwijl bovendien de
teekening op den kop is aangegeven Zoo
dat identiteitsverwisseling bijna niet moge
lijk is. Op de achterzijde van het document
bestaat mogelijkheid voor het vastleggen
van de overdracht van den eersten eigenaar
aan enkele "volgende koopers. Het stuk
heeft daardoor iets weg van een aandeel
op naam.
Deze geschetste graskalveren mogen voor
de melkproductie worden groot gebracht.
Andere graskalveren mogen door den boer
alleen vooi de slacht worden verkocht.
Deze maatregel geidt pas op de veemarkt
en hij had tengevolge dat, volgens den di
recteur, dc aanvoer van graskalveren veel
geringer was dan in de laatste weken. Dit
wijl vele boeren hun goede kalveren giet
graag voor de slacht opruimen, ook al zyn
ze niet geschetst en dus liever de kat nog
eens uit den boom kijken.
Over de consequenties der regeling ble
ken de boeren het niet eens. Of een even
tueel geslacht of gestorven „geschetst" kalf
door een ander mag worden vervangen, wist
men niet. Men staat natuurlijk telkens weer
vreemd tegenover dit soort regelingen,
welke aan den boer zyn vrijheid van hande
len met zyn vee ontnemen.
Ondertusschen went men meer en meer
aan al die reglementeeringsmaatregelen en
het „geschetste" kalf zal voorloopig zyn
plaats blijven innemen naast het geringde
varken en ook naast de Regeeringsköe die
de volgende week weer haar hernieuwd en-
trée op onze veemarkt komt maken. Met
dit verschil echter dat, terwyl de Regee
ringsköe snel in blik zal moeten worden ver
werkt, het „geschetste' kalf vjpy zal kunnen
opgroeien tot een sieraad van onzen vee
stapel, zoo lang het maar vergezeld blijft
van het paspoort met de teekeningen. Im
mers verlies van dit document staat voor
zoo n kalf gelijk met een doodvonnis Wat
voor den boer minder geld beteekent.' Van
daar dat de bezitters er vanmorgen erg zui
nig op bleken!
RADIO-TELEGRA FISCFf WEERBERICHT
Verwachting: Krachtige zuid-oostelijke
later afnemende en ruimende wind Be
trokken tot zwaar bewolkt met regen of
hagelbuien Aanvankelijk zachter.
Het is de laatste jaren een ingeburger
de gewoonte geworden van den Goud-
schen Middenstand om in de maanden
waarin de groote ieestdagen voorkomen.,
die den mensqh wat vlotter doen zijn uv
het doen van uitgaven dan anders, een
bijzondere actie te ontplooien om het
koopend publiek te toonen dat er in
Gouda talrijke winkels, magazijnen enf
nijveren zijn, die in staat zijn om de
wenschen der koopers te bevredigen.
Die actie is volkomen verklaarbaar.
Vroeger was die overbodig. In de pe- 1
rlode van jaren terug, toen het snelver
keer nog niet zoo was ontwikkeld, toen
de leveringen van elders met wat moei
lijkheden gepaard gingen, bleef de In
woner bij voorkeur <^or het doen van
zijn lnkoopen bij huis, elke zaak had zijn
vast clientèle, en deze dacht er niet aan
zich bij voorkomende behoeften elders ite
voorzien dan daar waar men gewoon was
zijn inkoopen te doen.
Thans is die actie een noodzaak. De
ontwikkeling van het verkeer, de snellere
wijze van zich te kunnen verplaatsen, het
gemakkelijker transport, de reclame op
elk terrein, al deze en nog tal van andere
tactoren maken het noodzakelijk dat de
zakenman dubbel waakzaam moet zijn
en zinnen moet op middelen die.het pu
bliek, tot zijn zaak trekken. In dezen tijd
van organisatie is het duidelijk dat naast
de persoonlijke actie, die leder zakenman I
individueel moet voeren voor zijn eigen
bedrijf of onderneming, ook de organi
satie op den voorgrond treedt voor het
voeren van een collectieve reclame voor
den middënstartd in eigen stad. Dat is
haar taak en h&ar plicht.
In de komende maanden willen de ver-
eenigde middenstandsorganisaties dan
ook trachten die t^ak zoo goed mogelijk
te vervullen, Zij hebben evenals vorig
jaar daarvoor een speciale commissie ln
het leven geroepen, aan welke de orga
nisatie en de reclame is opgedragen Deze
Commissie Reclame-Weken 1954 heeft ln
de voorafgegane weken de plannen ont
worpen, van welke zij hoopt en verwacht
dat zij bij het koopend publiekmet zoo
groote Instemming zullen worden bi-
groet dat aan het eind der reclame
periode een belangrijk succes zar zijn
verkregen.
Die plannen moeten slagen. Eenige
honderden winkeliers, van eiken aard
vindt men vermeld in de lange lijst van
deelnemers welke hieronder is afgedrukt,
nemen aan de actie deel en hebben hun
volle medewerking toegezegd. Dat wil
zeggen dat ze in 't bijgonder in de ko
mende weken er alles op zullen zetten
om de kooperg|(stersï op de beste wijze
te helpen aan fiatgene wat zij behoeven,
en hun op elk denkbare wijze te gerie
ven. Waar dit zal geschieden ligt het
•4»k .ÏPQC. d£ .band dat ook van het pu
bliek d^.' medewerking mag worden ge
vraagd om defl middenstand ln de ge
legenheid te 'sjjeüen te toonen dat deze
daartoe in staat is.
In een bijeenkomst met de pers heeft
de Commissie Reclame-Weken 1934 dezer
dagen haar plannen ontwikkeld, tenein
de deze door hare bemiddeling aan het
publiek kenbaar te maken. De pers kan
imtaers op zoo, gemakkelijke wijze het
contact tot stand brengen dat to een
aangelegenheid als deze zoo noodig is.
Wat wil nu 4e Commissie
i verkoop ln aVje aan de
Goudsche zaken be-
j Natuurlijk
actie deelnei
vorderen.
Daarmede wprdt naast het belang van
deze zaken ook het stadsbelang gediend
daar het de algemeene welvaart bevor-
dert, waarvan leder bewoner ten slotte
zijn deel krijgt*
I Hoe zij dat wil doen?
Heel eenvoudig door het publiek in Ge
t gelegenheid te stellen bij haar inkoopen
een zoodanig attractie te bieden, dat het
vanzell tot méér koopen animeert, im-
mers ln deze maanden van geschenken
geven wil leder toch ook gaarne geschen-
ken ontvangen.
I Dit gaat nu Zoo. De aan de actie deel
nemende zaken men kan ze alle ken
nen want van 15 Nov—5 Dec. zullen ze
alle een groene vlag ontplooien zullen
aan de koopers een zakje aanbieden
waarin een blokje voorkomt waarop vier
letters staan uit den slagzin „Koopt
in Middenstandszaken". Zes bij
elkaar passende zakjes zullen dezen zin
1 vormen. Het is nu de kunst die te krlj-
gen. Wie 41e zin bij elkaar heeft levert
de 6 zakjes in aan het kantoor van de
Middenstandsbank, Oosthaven 58, waar
daarvan een bewijs wordt verstrekt,
waarop later een geschenk zal worden
uitgereikt. De adsplrant-koopers kunnen
zich te voren al verlustigen in den aan-
blik daarvan, daar ze in de showroom
van den heer J. L. HuUeman aan den
Kleiweg worden geëxposeerd. Dat wordt
dus een luilekkerland, groote en kleinere
cadeaux zullen daar worden tentoonge-
Maar dat ls nog niet alles. Er zijn nog
andere attracties. Maar daarvan zullen
wij morgen een en ander mededeelen.
I Voor heden vermelden wij nog dat de
reeds genoemde commissie beslaat uit de
heeren B. A. Verzlji (R.K. Middenstands-
verg. „De Hanze"), voorzitter; M. Th. J.
Vonk (R.K. Middenstandsverg)Balt A
de Jong (Goudsche Wlnkellersverg.), se
cretaris; Frans van Camp (Goudsche
Wlnkellersverg. 1D. L, Wagenaar, (Chr.
i Middenstandsverg.), penningmeester; M
A. Wegenwijs, (Chr. Middenstandsverg.).
I De lijst der deelnemers,
i Hier volgt nog de lijst van de deelne
mende zaken:
Kleiweg:
w G. j Smits, G. Luyerink, L. Bin
nendijk, Adr. Engelhard, v Berkel, W. H.
Meloem F. van Camp, Fa. Martinot, Joh.
Wolf, D. Broer Hz., A. Quant, A. Bruynel,
H. P. van Wijngaarden, Fa. H. J Vonk'
a P. Kusters, N. Cats, Jac. Loef, D. A. van
Vperen, Mevr. Wed. v. d. Neut, J. G. van
Alofwegen, J. G. Potharst, G. J. van Burk,
'H. Krimpenfort, Joh. Bayer Jr., Frans
Dee, J. HuUeman, Frans van Vliet.
Hoogstraat:
Mevr. Rijneveld, L. Lenoir, P. G. v. d.
Jagt, A. J. Opstelten, Fa. L. P. Hoogen-
dijk, Gez. v. Dantzig, J. C. Sibbes, W. van
Schalk, B. S. de Wijze, D. E. Marée, F. J.
Cabout.
Markt:
J. N. v. d. Heijden, Fa. Lijnkamp, C. F.
Busch, J. A. Hinke, F. J. Koemans, J.
Hombrink, J. C. M. Specht, K. Korf, J.
Rietkerk, J. Vanderland, W. van Hulzen,
H. C. Wernlng, Fa. Bahlman, Transvalia,
Mevr. Wed. Cabout, G. C. de Vooys, C. A.
B. Bantzlnger, Hector, J. van Buren, J.
Meijer, J. A. Schuld, Wlsbrun en Llffmaji,
Henri Polak, J. van Gils, W. van Buren,
Gebr. Spaas, Fa. S. H. van Loon, Fa. D.
Bouwer.
Wijdstraat:
D. G. v. Vreumingen, Anton Coops, J.
P. Revet Zn., A. van Gool, J. de Ven,
Adr. v. Maaren, Joh. Nieuwenhulzen, W.
Schuld, M. A. Wegenwijs, de Koning, Fa
B. van Tongerloo, H. Zandvoort, Fa. Petit
Co., S. B. Gompers, G. J. van der Valk,
A. H. J. Wijten burg, Fa. A Votthers, J. H.
Krom, B. D. Gfootendorst, N. H. Hofwe
gen, Gebr. van Haaren,
Dubbele Buurt:
J. P. Ferwerda, Fa. L. Rietveld, M. v.
Loon, M. W. G. M. v. Loon, J. Verschoor,
Mej. A. «Grendel.
Oost ha ven:
T. Verkaaik, De Kampioen, A. v. Bee-
kum, A. Rabouw, Bait A. de Jong, Fa. J.
C. Kromhout, Jac. Doesburg, Wed. Uiten-
boogaard.
L. Ti&ndeweg:
H. de Gruyl, P. G. Scharleman, L. Huis
man, Gebr. Roepers, J. Smlt, J. Rietveld,
S. P. van Leeuweh, M. F. F. Verk&alk, A.
L. J. v. d. Veer, Th. de Ruwe, C. S. 'Bou-
ter, B. W. v. d. Pavoord, A. v. d. Fllert,
G. Wientjes, G. A. Belogne, W. v. Mourik,
M. Sliedrecht, T. Bijlsma, C. W. Soos, G.
van Dijk, H. Lugthart, J. Key, H. Hou-
dijk, H. M. 'G. de More?, F. Aal, H. P,
Herfst, J. J. v. Leeuwen, J. W. F Turlon.
K. Tiende weg:
Fa. Kranendonk, A. Ketelapper, v. Bo-
hemen Co., L. Veerman, J. Kranen
donk, H. Llepeld, J. H. Steur, Frans Bik,
B. A. Verzijl, Chr. van Dam.
Spieringstraat:
J. H. Spruit, A. Verburg,*Gebr. Gra-
venstein, Wed. J. P. 'Scholten, J. Spruit.
Jeruzalemstraat:
H. Spruit.
Eerste Kade:
Gez. Verkerk.
Zeugestraat:
Fa. Gebr. de Bruijn, Joh. Punselie, P.
G. Bertels, H. J. Daems, D. C. Olieroek
Hardijzer, A. W. Kok, P. Rond.
Kattensingel:
C. J. Hoogeveen.
Raam:
J. J. Verdriest, W. Langeraar.
Nieuwe Haven:
G. Jansen, Willy Brenkman, W. A. Goe-
dewaagen, Dames van Leeuwen.
Turfmarkt:
C. van Eijk, H. v. d. Zalm, A. Houtman,
C. Vennlk, A. Punt.
Katnemelksloot:
J Teekens, J. van Elk, H. A. Stilting,
G. L. van Kooy, N. van Hoof, J. den Ujt,
A. Broekhpyzen, J. P. de Keizer, A. Bult
man.
Burg. Martenssingel:
J. C. Langeraar, P. v. d. Heuvel, J. de
Hoog, Gez. de Kramer, K. M. Burger.
Aaltje Bakstraat:
J. N. v d. Valk
Prins Hendrikstraat:
J. L. van Dam, P. G. Rozendal, Van
Gents Bazar.
St. Anthoniestraat:
Fa. K. Berlijn, Chr. Kalmeijer.
Vorstmanstraat:
G. J. v. d.,Eng.
F. W. Reitzstraat:
C. Rietveld.
Nieuwe Markt:
J. de Weger
Westhaven:
J J. de Jager, Foto 8tudio, G. Leeflang.
Vijverstraat:
P. K. van Maaren.
IJsselIaan:
H. de Boon.
PretoriapleJm:
G. Verbiest.
Noodgodstraat:
G. Verbiest.
Blauwstraat:
Joh. BeiJ.
Stoofsteeg:
C. Lafeber, Corn, de Bruin.
Zoutmansplein:
JU. RUs.
Bleekerssingel:
Joh. v. Wingerden.
Tuinstraat:
C. Verdouw.
Kleiwegstraat:
J. de Wit, G. J. Vergeer, Nt Verkerk,
W. M. Groenendijk, J. A. Brenkman.
Groenendaal:
M. L. v. d. Hoorn, J. C. den Boer, A. M
Ardon, M. van Dam. Jac. Schaap, M. Jan
sen, M. J. Boot, Fa. C. v. Tongerloo C.
Noordergraaf, G. Hordijk, A. Veldkamp,
H. Blom, M. F. Kalmeijer, W. C. van Oei
J. van der Beek.
Gouwe:
Gebr. Kamphuizen, Fa. Kraan, C. Go-
rissen, Wed J. A. Meter, M. J. Kamphui-
zen, Fa. B. de Jong, C. J. J. Loeve, G. van
As, Fa. J. w. Cuijpers, P. Beij, D J
Kraan.
den Hollander
Walestraat:
A. den Held, J. Lafeber, G c vnn
Mondei. van
Na'aierstraat:
H. D. Tamse
Doetes.tr aat:
Lee v. Bockhove, Gebr Vernet r j
Jongh, J. A. V. d. Valk, D v ÖUk k.
wijk-Fokkers, M. Jongeneel, J
C. O, Ruttenberg. an
Kattensingel:
P. J. Frie.
Wachtelstraat:
J. F. Revet Zn.
Veers tal:
J. F. Revet Zn.,
Kuiperstraat:
T. Anders.
Boschweg:
C. de Jong, F C. v. d. Berg
Roemer Visserstraat:
J. Swart
Zoutmanstraat:
H. v. d Horst.
Keizerstraat:
J. van Dam, J. Jannes, G Blok
Leeuwen, N. Nibberlng. - a
Vlamingstraat:
Adr. Vredenburg.
A. Dekenstraat:
A. K. Bouter.
Heerenstraat:
B J. Boer, A. de Korte.
Spoorstraat:
H Lorjé, J. Mul.
St. Jozephstraat:
P. Baas. i
Peperstraat:
Wed. A. de Jong.
STADSNIEUWS.
GOUQA, 9 Nov. 1934.
De aanvraag van de A.T.O. voor een
dienst Gouda-Y-Schoonhovèn.
Een adres van de hamer van Hutp-
handel en Fabrieken aan Led.
De Kamer van Koophandel en babntea
voor Gouda en Omstreken u> op <jex*a
haar Gebouw ïrt» vergaoerihg byeengekomea
met de Burgemeesters der gemeenten Am-
merstol, Bergambacht, Gouua, Nieuwpoort,
Schoonhoven en Stolwyk om te overwegen
of stelling moest worden genomen tegen de
plannen der N.V. Algemeene Transport
Onderneming: te Utrecht tot het111 werking
brengen van een .autobusdienst op het tra
ject GoudaSckoonhoverfv en waarby de
sloomtramdienst op dat traject ernstig
vaar zou loopen van te worden opgeheven.
Als uitvloeisel van deze bespreking h
door de Kamer het volgende adres verzon
den aan het College van Ged. Staten van
Zuid-Hollanrf:
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Gouda en Omstreken fleeft dfe eer U,
ten aanzien van de ingediende aanvrage tot
het in werking brengen van een Autobus
dienst GoudaSchoonhoven v.v. door de
N.V. Algemeene Transport Onderneming te
Utrecht het volgende mede te deelen.
De Kampr kan niet anders dan zich
tegen deze verleening van vergunning
verklaren, althans zoolang het wegennet in
de Krimpenerwaard in zoodanigen toes tand
v erkeert, dat het inderdaad voor passagiers
vervoer levensgevaarlijk moet worden ge-
noémd ,om, vooral by minder gunstig weder
dit traject dioor een autobus te doen bery-
aen. De Directie van de Nederlandsche
Spoorwegen, die toch wel eenigszins zeg
gingschap heeft hjy de N.V. A.T.O. moest
dit zelf niej eens willen* teneinde haar de
vies: .,Keis Veilig Per Spoor'niet in gevarn
te brengen:
Volgens de bij gevoegde ontwerp-daenstre-
gelin-g zal de rit langer duren dan met dt
thans bestaande stoomtram-verbinding,
waarbij nog niet eens rekening is gehouden
niet een, by het tegenwoordig verkeer zoo
ncht voorkomend oponthoud en by het ge
opend zjjn van bruggen etc. Bovendien zal
de rit duurder zyn dan thans per spoor.
Dit nu is der Kamer een raadsel! Daar
uit zou te concludeeren zyn, dat de exploi
tatie-kosten van een autobusdienst hooger
zouden zyn dan van de bestaande tram ver
binding. Uit dit oogpunt dan ook bezien,
acht de Kamer net niet verantwoord mede
te werken aan een gunstig advies, om aan
de N.V. A.i.O. de vergunning te verleenen
De Kamer heeft vernomen, dat het, ge
zien de innige verhouding van de N.V. Al
gemeene iransport Onderneming en Neder
landsche Spoorwegen, in de naaste toekomst
in de bedoeling zal liggen om het passa
giersvervoer per stoomtram Gouda-Schoon
hoven v.v op te heffen. Dt lykt der Kamer
een zeer groote fout, temeer waar is ge
bleken, dat er in den laatsten tyd op voor-
deelige wijze een dergelykely'h is te»exploi-
teeren.
Hoevele tonnen gouds zyn niet gemoeid
geweest met den aanleg van deze tramver-
binlding. Mag de Directie van de Nederland
sche Spoorwegen voor het grootste deel de
rente van .dit kapitaal zonder meer prijs- -
geven door de spoorbaan buiten gebruik te
stellne
Di«ad-tractie gevraagd.
Er is naar de Kamer meent or andere en
betere wyze in de behoeften van het publiek
te voorzien en wel, indien dan de tramlijn
t« duur in exploitatie is, het op deze lyn
in dienststellen Van Diesel-Motorische trac
tie, zooals thans ook wordt gebvuikt op het
traject Gouda'BoskoopAlphen a. d. Ryn.
Daardoor zou tevens in gröote mate op het
bedienend personeel kunnen worden bezui-
nigd.
Ook de duur van de rit zou by dergelijk
materiaal, naar het oordeel der Kamer,
zeer kunnen worden bekort, gezien tenmin
ste den rytyd) van het 17 K.M. lange traject
GoudaAlphea a. d .Rijn, terwyl en dit is
een niet te verwaarloozen, punt, in den win
ter de passagiers in een behoorly k verwarm
de ruimte kunnen verblijven, hetgeen by een
autobus ook niet het geval is.
Voorts heeft de Kamer bezwaren tegen
het klein getal passagiers, dat per bus kan
v/ora j„* a* niw»/.eip aan Sir Robertson en den Lord Mayor var.
!1 bassen Niitó duiAeip, dat de Directie
de N.V. A.T.O. het niet aandurft op
a!re smalle wegen met iwaar materiaal te
"fefere bus h#eft slechts 18 zitplaatsen,
loodat bij», op marktdagen minstens met
bet geheele aanwezige materiaal (zegge 3
aan Sir Robertson en den Lord Mayor var.
Albury worden aangeboden.
Propaganda-a vond
Esperanto.
Op 14 November a.s. des avonds om 8 uur
wordt in de bovenzaal van „Het SchaaK-
bord", Kleiweg, een propaganda-avond voor
heele aanwezige materiaal (zegge 3 hord", Kleiweg, een propaganoa-avoim vum
zal moeten worden gereden Jn welk Esperanto gehouden er. tévens daaraan ver-
1n.nnnw «mr. h..ndi n aan irrahc nrAtfflAü VoliJPTlS de be-
geval nog slechts 54 personen kunnen wor
uen verwoerd, terwijl nu reeds treinen loo-
oeo, bijv .des Donderdags, die 12b pers0"
cen vervoeren en iederen dag ongeveer 40
schoolkinderen op dit traject van de tram
gebruik maken! Extra-bussen zal men niet
kunnen inleggen, .daar volgens de concessie
aanvrage er slechts 2. bussen en 1 reserve
aanwezig zijn. Wat er moet geschieden, in
dien onverhoeds iets met een bus gebeurt,
laat zich licht raden. Er zal moeten worden
gewacht tot bet Centraal-Depot te Utrecht
voor'vervanging heeft gezorgd.
Dat deze stelling ntet overdreven is, moge
worden bevestigd door de wetenschap, dat
de bussen op sommige tijdstippen ongeveer
tegelijkertijd van de beide eind-stations zul
len vertrekken, zoodat in feite dan slechts
over één exemplaar van het vervoermiddel
knn worden beschikt en de reserve-bus
slechts op één plaats kan invallen, terwijl
deze misschien juist aan het andere einde
der lijn noodig is.
Uit Schoonhoven zelf gaan stemmen op,
die protesteeren tegen het eventueel ver
dwijnen van den tramweg en daarom zich
keeren tegen de verleening van deze ver
bundtn een gratis proefles volgens de be
kende Csehmethode, zooals men weet, een
rcebtstreeksche methode, zonder gebruik
van leerboeken.
Kotterd .Volksuniversiteit.
Concert Arthur Rubinstein.
De Rotterdamsche Volksuniversiteit stelt
de leden van de Goudsche afdeeling gratis
in de gelegenheid a.s. Dinsdag 13 November
de beroemde pianist Arthur Rubinstein te
hooren. Voor de leden zyn hiervoor gratis
kaarten verkrygbaar by de secretaresse
Mevr. de Vooys, Markt 8. Het concert
wordt gegeven in de groote Doelezaal, Cool-
singel te Rotterdam en begint om 8 uur.
Kantongerecht.
Strafzitting van Woensdag 7 Nov.
Veroordeeld werden wegens overtreding
van;
Art. 22 M. en R.-wet: J. D. te Bergam
bacht 1 10S subs. 2 <1 Ji.; A. M. te Bleis-
Geen behoefte san een autobusdienst.
Het Gemeentebestuur van Schoonhoven
heeft aan Ged- Staten vail Zuid-Hollan'd be
richt, dat nu en in de toekomst niet de min
ste behoefte bestaat aan een autobus-dienst,
waar -de tramweg op zoo uitstekende wpze
ir. <fe behoeften der streek voorziet.
De Kamer ontving voorts een schrijven
van de Vereeniging van Winkeliers en Han-
deldrij venden „Schoonhoven Vooruit" te
Schoonhoven, waarin er op wordt gewezen;
dat een autobusdienst op deze wegen en bij
liechte weersgesteldheid in veiligheid ach-
terstaat b(j den bestaanden stoomtram-
dienst, die, vrjj van obstakels, als verkeers
opstoppingen, geopende bruggen etc. op
eigen baan, stipt op tijd den dienst kan uit.
oefenen
Tenslotte nog heerscht b(j de Kamer de
vrees, gezien de drastische wijze, waarop de
Directie der Nederlandsche Spoorwegen
door het geheele land, zonder te leften op
de behoeften van het publiek, stoppingen
doet vervallen, lijnen opheft of andere be
lemmerende maatregelen neemt, dat, ook
de Autobusdienst der A.T.O., welke, door
dat h(j niet die vrijheid van handelen heeft
als een particulier bedrijf en daardoor niet
rendabel zou blijken te zijn, eventueel zou
worden opgeheven, in de toekomst dit deel
van haar district wederom in den toestand
van vóór 19f4,- „het tijdperk van de post
wagen" zou gaan verkeeren
Het is mogelijk, dat de lijn Gouda—
Schoonhoven niet rendabel is. Dat is dar, in
de eerste plaats, evenals zulks bij4 het ge
heele Nederlandsche Spoorwegnet het geval
is, een gevolg van de tijdsomstandigheden
en naar ieder verwacht, zal daarin toch te
eeniger tijd wel een keer moeten komen.
Een bedrijf echter, dat tegen dergelijke
tegenvallers niet bestand is, moet in de eer
ste plaats herzien worden van boven af en
dient zich in te stellen, om alles té doen,
- wat zjjn clientèle op de minst kostbare en
minst tijdroovemde en veilige wijze kan be
vredigen en zeker alles trachten te voor
wat het reizend publiek van haar
.jMIOUMr
NORTH
•dcrou
Droevig Engeland.
England, Dismal.
Gelukkig Holland.
A. Be bel: Die Frau und der Sozialismus.
Lily Braun: Mémoiren einer Sozialistin, 2 d,
K. Kautsky: Das Erfurter Program.
P. J. Hamelberg: De Tucht-Unie.
J. Riemens-Reurslag: Tot geluk geboren.
La Femme, grecque.
J. Kok: Stoffen en verschynselen.
Nederlandsche Vereeniging tot bescherming
van vogels.
R. Rolland: Het leven van Michel Angelo.
A. Scheygrond: Enkele opmerkingen over
het boekmerk.
N. W. Gogolj: De Revisor; en ander proza.
K. Andres: Alkestis.
J. Hargrave: Harbottle.
H. G. Wells: The new Machiavelli.
Maria Kühn: Macht auf das Tor! Macht auf
das Tor!
R. de Gourmont: Lilith.
V. Hernani et Hugo: Le roi s'amuse.
M. Maeterlinck: Vanna.
T. Bernard: Les parents paresseux.
A. France: Pages choisies.
A. Gide: La porte étroite.
J. K. Huysmans: ÏA-bas.
P. Louys: Aphrodite.
M. Marx: Femme.
E. Zola: Germinal.
La Litiérature, néohellénique.
La Grèce, Archéologique.
Haerlem.
W. P. J. Overmeer: Haarlemsche straat
namen.
Les „Evergètes", Bienfaiteurs de la nation
grecque-
Deze werken liggen van 1 November tot
1 December op de leeszaal ter lezing en
kunnen nu reeds besproken worden.
De Directie der Nederlandshce Spoorwe
gen spreekt er van, dat de instelling van
het autobusJverkeer en opheffing van den
tramweg een voorbeeld is van coördinatie
van spoorweg- en auto-vervoer; de Kamer
meent, dat een der beginselen van coördi
natie moet zyn, dat eerst de wegen
g e r e e d z y n en dan de autobus in dienst
gesteld mag worden. Voorts is het aller
minst een voorbeeld van coördinatie, door,
plaats van een tramtrein, die plaats
biedt aan 120 personen, een bus te stel
len, de slechts 18 zitplaatsen bevat.
De Kamer behoeft U wel niet meer te
zeggen, dat zy zich kant tegen de verlee
ning van vergunning van de N.V. Algemee
ne Transport Onderneming, omdat, indien
deze vergunning onverhoopt zou worden
verleend, daarmede een veilig, betrouwbaar
en snel vervoermiddel zeer tot ongerief van
de geheele streek zou verdwynen
Hinderwet.
Burgemeester en Wethouders brengen
ter kennis dat zy vergunning hebben ver
leend aan de N.V. „Matip" te Gouda en
hare rechtverkrygenden tot het oprichten
van een benzinepomp-installatie met onder-
grondsch reservoir in en onder het perceel
Boelekade no. 169, kadastraal bekend in ge
meente Gouda sectie A no. 6396, behoudens
het recht van belanghebbende(n) tot het
instellen van beroep binnen 14 dagen bij
H. M. de Koningin, ingevolge artikel 15
der Hinderwet.
De stand der werkloosheid.
Op Donderdag 8 Nov. waren ingeschre
ven: aardewerkers 99, letterzetters 33, bouw-
Vakken 545, houtbewerking 102, lederbewer
king 24, kleedingbewerking 26, metaalny
vtrhqid 195, papierbranche 6, textielindustrie
47, suikerwerkers 104, sigarenindustrie 105,
landbouw 38, pakhuisknechts, schippers
knechts, koetsiers eni chauffeurs 340, kan
toorpersoneel 46, huiselijke diensten 13,
fabrieksarbeiders 137, transportarbeiders
81, chem. techn. am. 2. Totaal 1943.
Uiverbordjes naar Australië.
De Ijsvogel, die gisteren uit Amsterdam
naar Batavia is vertrokken, vervoert twee
bijzondere exemplaren van het herdenkings
bordje van de Uivervlucht, dat vervaardigd
ia door de N.V. Goedewaagen's Pijpen- en
v/yk 2.50 subs. 1 w. tuchtsch.
Art. on M. en K.-Kegt.J. van V. te Reeu-
wyk J 1.50 suos. 1 w. t.; M. W. te YVad-
ainxveeu j 2.00 subs. 1 w. t.; K. \v. te Bos
koop J 1.- subs. 1 d .h.; A. ivi. te LeKker-
k?ra 3.subs. 1 d. h.; M. B. en A. F. te
Gouda, ieder 2.60 subs. 1 d. h.
Art. 37 Alg. Pol. Verord. Gouda: L. B. en
H. B. te Gouda, ieder 1.— subs. 4 w. t.;
D. van L. te Gouda J 0.50 subs. 1 d. h.;
J B.te Reeuwijk en A. J. v. d. L. te Gouda,
ieder 2.— subs. 1 d. h.; J. van L. te
Gouda 1.— subs. 1 d. h-
Visscherywet: E. v. d. V. te Krimfien a.
d. IJssel 2 x 1.50 subs. 2 x 1 d. h. ver-
beurverkl. hengels; J. v. d. H. te Rotter
dam, J. W. te Capelle a. d. IJssel en W. C.
te Rotterdam, ieder 2.50 subs. 1 d. h. v.v.
hengel; C. J. V. te Reeuwyk 2 x 1.50 subs.
2 x 1 d. h.; J. Z. te Rotterdlam 0.50 subs.
1 d .h. v.v. hengel. T
Art. 3 M. en R.R.: A. C. v. d. G. te Vleu
ten 20.subs. 4 d. h.
Art. 2 Crisis-Zikivelbesluit: C. O. te Lek-
kerkerk 20.— su&s. 4 d. h.
Art. 16 M. en R.R-: L. v. d. H. te Stolwijk
10.subs. 2 d. h.
Art. 12 Wet Op?nb. Vervoermiddelen: J.
H. J. M. te Oudewater 10.— subs. 2 d. h.
Art. 23 Alg. Pol. Verord. Lange Ruige
Weide: L. W. zo'hder, bekende woonplaats
2.subs. 1 <L h.
Art. 42 M. en R.R.: Q. H. W. te Rotter
dam 6.subs. 2 d. h.
Art .11 M. en R.R.: J. v. d. P. te Gouda
J. B en J. B. te Boskoop, ieder 2.50 subs.
1 d. h.; D. Z. te Gouda 0.50 subs. 1 d. h.;
B. A. D. te Rotterdam 2.50 subs. 1 d. h.
Art. 58 M. en R.R.: G. M. S. te Rotter
dam 2.— subs. 1 d. h.; J. M. te Gouda
1.50 subs. 1 d. h.
Art. 83 Alg Pol. ,Verord. Gouda: A. L. G.
te Gouda ƒ1.subs. 1 d. h.
Art. 6 Alg. Pol. Verord. Ouderkerk a. d.
IJssel: T. de J. te Ouderkerk 5.— subs.
1 d. h.
Art. 40 Alg. Pol. Verord. Nieuwerkerk
.d. IJssel: J. P.'j. W. te Amsterdam
5 subs. 1 d. h.
Art. 16 en 9 M. en R.R.: L. B. te Rot
terdam 2 x 2.subs. 2 x 1 d. h.
Art. 43 Spoorwegwet: W. K. te Haas
trecht 3.subs. 1 d .h.
Art. 9 M. en R.R.: A. H. te Barendrecht
j 0.50 subs. 1 d. h.
Art. 6 Crisisvarkensbesluit: P. W. v. L. te
Haastrecht 5.subs. 1 d. h.
Art. 2 Melkbesluit: J. V. te Gouda 5.—
subs. 1 d. h.
Art. 11 Crisisakkerbouwbesluit: J. G. S.
te Schoonhoven 3.subs. 1 d. h. v.v
aardappels.
Art. 3 Vuurwapeniwet: G. v. V. zonder be
kende woonplaats 6.subs. 2 d. h.
9 Nov. 7K uur geb. „Tol Heil dez Vota"
Ds. C. Faas.
9 Nov. 7% uur Gertf. Gemeente. Spreek
beurt Ds. M. Heikoop.
9 Nov. 8 uur Blauwe Kruis. Prop. verg. Chr.
Besturenbond.
10 Nov. 754 uur zaal Kuoatmiu. Goudsche
H.B.S.-Vereeniging.
12 Nov., 854 uur. Café „Central Openb.
Verg. afd. Gouda Ned. Kappersbond.
13 Nov. 8 uur Nieuwe Schouwburg 8 uur
Gezelschap Saalborn „Bubber" van Mevr
M. H. Szekely-Dulofs.
14 Jtfov.„cursus E.H.B.O. geb. Daniël 8 uur
dames, leider ds. C. v. Elk.
16 Nov. 754 uur Zaal „Concordia" Prop..
avond CJ.M.V. „Daniël".
21 Nov. curaus E.H.B.O. geb. Damel 8 uur
leider dr. C. v. EVk.
28 Nov. cursus E.H.B.O. geb. Daniël 8 uur
leider dr. J.
Voor de commissie .belast met het afne
ftien van de exbmens voor radio-technicus
en radio-monteur is te 's-Gravenhage voor
radio-monteur geslaagd de heer J. F. Sig
ner, alhier.
Openbare Leeszaal.
Nieuwe aanwinsten.
Romans:
F. Falkland: Joep's wonderlyke avonturen
Annie Hulsmans: Drooryleventje.
K. Mikszath: De wonderparaplu.
Studieboeken
M. Maeterlinck: La sagesse et la destinée.
Krishnamurti: Van waarheid en leven.
H. Cramer: Op de begane grond.
Le Mont: Athos.
Alle hens aan dek.
B. Bellamy: In het jaar 2000.
J. L. G. RahderLa crise.
H. Roland Holst-van der Schalk: Kapitaal
en arbeid in Nederland.
R. Blatchford: England.
De apotheek van den heer F. A. Dee, W.
Haven 14, is tot en mét 9 Nov., benevens
den daarop vdlgenden nacht des avonds na
8 uur geopend (des nachts echter alleen
voor recepten).
BODEGRAVEN.
Gemeenteraad.
l)e op 7 Nov. 1.1. genouüen openbare
raadsvergadering werden ingekomen
stukken van Ged .Staten .inzake goedkeu
ring raadsbesluit tot verkoop van het oude
ziekenhuis, voor kennisgeving aangenomen,
alsmede de rapporten over onderzoek van
kas en boeken by het eleétr. bedryf en goed
keuring van het raadsbesluit tot vaststel
ling van den waarnemend gemeente-ontvan-
De afd. Intern. Orde der Goede Tempe
lieren
(Drankbestrijding) vraagt subsidie
van de gemeente, waarvoor de heer Luch-
tëkburg pleit, evenals de heer Beijen. Het
verstel Luchtenburg-Beijen, om 10 gulden
subsidie toe te staan, moet k> een volgende
vergadering aan de orde komen, omdat de
stemmen hebben gestaakt; 5—5.
Breedvoerig is gesproken, over het al of
niet ingaan op een adres van bewoners der
Emmakade, welke een lantaarn vragen voor
straatverlichting en, ook, om regelmatige
ophaling van vuilnis door den gemeente-
vuilnisman, bij hunne woningen
De voorzitter is tegenstander van het in
behandeling nemen van het adres, terwijl
meerdere leden blijk geven, wèl tot behan
deling van dit adres over te gaan. De ge
noemde punten echter zijn steeds in handen
van B .en W. behandeld en afgedaan. Bij
de a.s. begrooting kan evenwel hierop de
aandacht in het bizonder gevestigd worden.
Met 7—3 stemmen is het adres gezonden
naar B. en W.
Slechts 1^4 uur voor het aanvangsuur
dezer vergadering kwam een adres binnen
inzake de oprichting van een zwembad,
waarvoor noodig zal zijn f 17.350.—, terwijl
reeds f 7350.— aan aandeelen geplaatst is.
Adressanten vragen van de gemeente een
som in eens van M mille, en beloven, zoo
het kan, 4% rente per jaar te vergoeden.
Het zwembid zou achter de Oranjestraat
kunnen komen. Het adres is gesteld in han
den van B. en W. om advies, ei» kan in
'ergaderimg behandeld wor
eenkomst heeft aangsgusu, voor alle ge
meenten ,en aan de cijfers niets te veran-
4eren is.
De heer Beyen toónt zich zeer verrast
"door deze mededeeling en zegt af te keuren,
indien de Ver. van Ned. Gemeenten uniform
zaken voor de gemeenten gaat regelen, zon
der dat de gemeenetnaren hierni zyn ge
hoord. Spr. waarschuwt nadrukkelijk tegen
het binnenhalen van*. Duitsche manieren.
Niet de Ned. Ver. van Gemeentebesturen,
maar de Raad onzer gemeente zal de zaken
regelen en afdoen. De overeenkomst is goed,
maar de wyze waarop dieze tot ons is ge
komen, onjuist.
De heer Jongeneel Itèeft ook bezwaren,
meer soeciaal. tegen enkele punten in het
oorgestelde contract, en wyst er op, dat
de slachthuis-commissie niet is gehoord.
De heer Baars zal voor stemmen.
De heer v. d. Pol keurt zeer af, dat de
comm. over zoo'n belangrijke zaak niet is
gehoord. Eindelyk is het voorgestelde con
tract aangenomen met de stem Jongeneel
tegen.
Uitgesteld wordt de behandeling van de
verordening regelende de eischen van be
noembaarheid en de bezoldiging van ge
meente-veldwachters.
Èenige wijzigingen worden aangebracht,
op voorstel van B. en W., in de begrooting
der gemeente over het jaar 1934.
De heer v. d. Pol vroeg nadere inlichtin
gen, welke hem zullen worden ver
„strekt.
KRIMPEN a. d. IJSSEL.
De verlichtingsbeiasting.
Eisch van Geo. Staten, waartegen
de raad zich verzet.
Ged. Staten van Zuid-Holland hebben, vol
gens de Tel., hun goedkeuring onthouden
aan de begrooting 19d4 dezer gemeente, om
dat de raad geen gevolg heeft gegeven aan
de uitnoodiging om over te gaan tot invoe
ring van een verlichtingsbelasting en aai
anoere verlangens. De gemeenteraad, ge-
y,ie-n den hoogen stand uer belastingen en
den terugslag der crisis op de ingezetenen,
van wie de nelft gesteund tfordt, had al
eenige malen geweigerd aan het verzoek
om een verlichtingsbelasting in te voereh te
voldoen. Ten slotte was besloten om de
straatverlichting niet meer te ontsteken,
waardoor Krimpen a. d. IJssel al een paar
maanden des avonds en des nachts in het
donker zit *B -en w- stellen thans den raad
voor, aaru de Kroon voorziening te vragen,
met aanvoering van het motief, dat een ver
lichtingsbelasting ongemotiveerd is, daar de
Qigezetenen reeds zooveel voor verbruikten
stroom betalen ,dat het bedryf 10.000 en
meer aan de aangesloten gemeenten als
winst kan uitkeeren. Tevens wordt aange
voerd, dat reeds dan vele verlangens van
Ged. Staten is tegemoet gekomen en dat
niet nog meer lasten op de ingezetenen
I kunnen worden gelegd.
Bogaert en Pellenaars verzamelen zeer
teel punten onder deze sprints en win
nen daardoor ook nog twee radiotoestel
len. Het veld Jaagt intusschen maar
voort. De minuten verstrijken angstwek
kend snel en het publiek brult „Pijn,
Pijn..."
Het helpt ecfiter niet. Persfotografen
en filmoperateurs stellen zich op, de
groote lampen voor de eindstreep gloeien
aan en nog steeds rijden Guimbretière—
Broccardo band aan band met onze fa
vorieten. De toeschouwers schreeuwen
zich schor, niemand kan meer rustig
blijven zitten en het veld van duizenden
staat in angstige spanning op de tribu
nes.
Dan knallen de drie schoten, welke be-
teekenen dat de 146 uren voorbij zijn. De
Marseillaise wordt ingezet.
Het publiek juicht de ovewinnaars toe.
Kransen verschijnen, film en foto wor
den aangewend, en de menschen juichen
maar.
De eere-ronden worden gereden, de
volksliederen gespeeld en de renners heb
ben ware ovaties in ontvangst te nemen.
Als dit alles beëindigd is, dringt men
naar buiten, golft het Rai-gebouw leeg.
Het zesdagenlied is ten einde.
De eindstand.
De officieele eindstand luidt als volgt:
Winnaars: 1. Guimbretière—Broccardo
176 punten.
Op 1 ronde: 2. Pijnenburg—Van Kem
pen 443 p.; 3. Buysse—Deneef 293 p.; 4.
SchÖHürtgen 149 p
Op 2 ronden: 5. De Wolffv. d. Heyden
285 p.; 6. Braspenninx—Hill 197 p.
'Op 5 ronden: Pellenaars—Bogaert 283
punten.
Op 6 ronden: 8. Bresclani—Prleto249p.
Op 9 ronden: 9. Gebrs. Vroomen 205 p.
Totaal afgelegde afstand 3192.685 K.M.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
WIELRENNEN.
De Zesdaagsdie.
5 Het Fransche koppel zegeviert.
de
B. en W. stellen voor, eenige gemeente-
leeningen te converteeren, tegen 100% en
een nieuwe rente van 4%%. Opgedragen
wordt aan B. en W. deze zaken te regelen,
en zoo mogelyk dan tegen rond 4% rente.
Op voorstel van B. en W. is met alge
meene stemmen eervol ontslag verleend aan
den heer J. B. Thyssen, gemeente-ontvan
ger en administrateur vam het Electrisch
Bedryf.
B. en W. stellen voor met de N.V. „Gekro
tt Overschie een overeenkomst aan te gaan.
inzake de destructie van vee en vleesch k
136.10 per jaar.
De voorzitter deelt mede, dat de Ver
van Ned. Gemeente met de Gekro een over-
Pijn—Van Kempen tweede.)'
De* delgen op de derde en de Duitschers
op de vierde plaats.
Een spannende avond;
Duizenden en duizenden hebben giste
ren in het R.A.I.-gebouw de laatste avond
i van de Zesdaagsche meegemaakt.
Waren in de middaguren de meeste
sprints door Pijnenburg en Van Kempen
gewonnen in de avonduren viel het
I zwakke rijden van Jan van Kempen op,
die geen snelheid meer had en zoodoen
de iedere poging van den Pijn, om een
ronde te nemen, weer teniet doet.
Om even l Ouur gaat Broccardo er pijl
snel tusschen uit, Guimbretière volgt
goed, doch Pijnenburg en Van Kempen
laten niet los; het geheele veld volgt ten
slotte weer. Dan probeeren Buysse en
Deneef het 'en Inderdaad lukt het hun
na zwaren strijd een ronde te nemen. De
Franschen en Pijn—Van Kempen Jagen
echter ook voort en spoedig hebben zij
de Belgen weer ingehaald.
Dan gaat om half elf het Fransche
koppel er tusschen uit en na verwoeden
strijd met de twee andere leiders slageri
zij er in een ronde te'nemén, waardoor
zij meteen aan den kop komen te lig
gen met l ronde voorsprong op Pijn—
Van Kempen en Buysse—Deneef. Deze
rondewinst is aanleiding voor een jacht,
die plotseling een ander beeld op de piste
brengt. In razend tempo schieten de ren
ners voort, het publiAc huilt en brult,
moedigt zijn favorieten aan.
Het laatste uur.
Onder zeer groote spanning naderde
het laatste uur, waarvoor ook nog eenige
belangrijke premies op het program
stonden terwijl voorts de klassetnent-
sprints gehouden moeten worden.
Om 11 uur liggen de Franschen aan
den kop met l ronde voorsprong. Dan
volgen Pijnenburg—Van Kempen, en de
Belgen, op 2 ronden de Duitschers, op 3
ronden de Wolff—v. d. Heyden. Span
ning zit er dus nog voldoende in. Het
publiek brult .„Pijn, Pijn, gaat 't halen",
doch op normale wijze rijdt men de
sprints.
Een belangrijke bepalingf hiervoor was,
dat in dit laatste uur de punten verdub
beld waren, zoodat een belangrijken ach
terstand in puntenaantal nog opgehaald
kon worden.
Terwijl de sprints verreden worden
gaat het steeds sneller en Jaagt het veld
geheel uit elkaar geslagen over de baan.
Niemand kan er vrijwel meer een oog op
houden. Alleen één feit staat vast: Pijn
Van Kempen worden angstvallig be
waakt door de Franschen. Elke uitloop-
poging onderdrukken zij direct, al koit
het nog wel eens moeite. Ook hier viel
het slappe rijden van Jan van Kempen
weer op.
TWEEDE KAMER.
Clearihgrwet goedgekeurd.
Kamer heeft de nieuwe ciearingwet
afgehandeld met een spoed, welke herin
nert aan den parlementairen arbeid m het
begin van den oorlogstyd. Haar verslag en
het schriftelyke antwoord der regeering ver
schenen op één dag erf het mondelinge
debat -nam nauwelyKs meer dan een half
uur in beslag. Maar dit laatste was slechts
mogelyk geworden, doordat de regeering
artikel 2b van het aanvankelyke wetsont
werp had teruggenomen. Dit artikel was
voor de geheele Kamer een steen des aan
stoots Lr stond in, dat de regeering be
voegd'was, by algemeenen bestuursmaatre
gel gedurende een zekeren tyd van bestaan
de wetten af te wyken. Ofschoon het an
ders geen zin heeft, over teruggenomen ar
tikelen te debatteeren, konden de heeren
Albarda (s.d.), Goseling (r.k.) en Bierema
(lib.) niet nalaten, hun afkeuring uit te
spreken over de staatsrechtelyke ketterij,
welke het oorspronkelijke artikel 26 had be
vat. Minister Steen&erghe zag niet in, dat
by had gezondigd. Hy voelde zich, zeide hy,
de blanke onschuld. Intusschen was minister
Steenberghe wel zoo verstandig, ir. Albarda
te beloven, dat hy in geen geval zou probee
ren,krachtens een ander artikel van het
wetsontwerp, dat is blijven bestaan, de be
voegdheid toe te passen, welke de Kamer
hem heeft onthouden.
Z.Exc. was het voorts eens met den heer
Schilthuis (v.d.), dat men er eenerz'yds voor
moet zorgen, de bedragen van den uitvoer
naar Duitscland op de clearingrekeninig te
houden beneden die van den Duitschen in
voer in ons land, maar dat men anderzijds
onzen) uitvoer naar Duitschland vooral niet
meer mag beperken, dan strikt noodig is.
LAATSTE BERICHTEN.
DRAADLOOZE DIENST.
Wolvega's uitvinder overspannen.
In ziekenhuis te Groningen
opgenomen
De heer Wardenier uit Wolvega, van wien
is gemeld, dat hy een nieuwen motor zou
hebben uitgevonden,, is in overspannen toe
stand in het ziekenhuis van prof. Van der
Scheer te Groningen opgdhomen.
WISSELKOERSEN.
9 Nov.
Officieel.
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Zwitserland
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
New-York
34.55
48.18
1.48
59.45
9.74
34.54
48.16
32.95
38.05
37.07%
1.47%
Niet-officieel.
Praag 6-17% 6.17
Madrid 20.20 20.1754
Milaan 12-6554 12.66
Prolongatie 1%.
Beursover zicht.
De Amsterd. beurs had heden een ver
deeld verloop, doch de stemming was toch
ongeanimeerd. De verdere politieke ontwik
keling in Frankrijk werd met de noodige
voorzichtigheid beoordeeld, terwyl daarna
de ongeanimeerde stemming van Wallstreet
de ondernemingslust ongunstig beïnvloedde.
Daarentegen verheugde men zich bver de
verdere toeneming van den uitvoer van ra
dio-artikelen in October, w.v. Philips profi
teerde door een koersstijging van een twee
tal punten. Unilevers openden op weinig
veranderd niveau, later liepen ze terug in
verband met de daling van het pond. Pe-
troleumwaarden gedrukt, doordat de Am.
olieproducenten bet nog niet met elkaar
eens zijn betreffende de prijspolitiek. Kon.
Olie daalden 1%% en ook de Amer. soorten
waren gedrukt. Van de rubberaandeelen lie
pen Amsterd. rubbers iets op in verband
met de gunstfie verkoopcijfers. Tabakken
onregelmatig. Deli Batavia verkeerden in
reactie. Suikerwaarden nauwelijks prijshou-
den.