DE MIDDENSTAND Belangrijke actie met MAAKT ZICH OP. bijzondere attracties. Beurs van Amsterdam. werklooze kantoorbedienden, die uit den" aard van hun functie en beroep geacht mogen worden voor dergelijk werk in aanmerking te komen en waarin voor noemd bondsbestuur verzoekt, bij de aan stelling van tijdelijke krachten voor het bovenvermelde werk, in de allereerste plaats' werklooze kantoorbedienden in aanmerking (te deon komen. GEMENGD NIEUWS. De brandstoflooze motor. Een auto van deze uitvinding voorzien zori 16C K.M. per uur loopen.' Terwijl aan den eenen kant de ge heimzinnigheid om de uitvinding van Wardenier nog steeds bnji;, hangen, wor den aan den anderen kant steeds meer onthullingen gedaan, utaarult geconclu deerd zou kunnen worden, dat er Inder daad van een belangrijke nieuwigheid sprake is. Het is evenwel niet doenlijk Uit soms zeer oncontroleei oare geruchten de waarheid te vmden, zoodat h?c be kend worden van nadere feitelijke bizon- derheden zal moeten worden afgewacht voor uitgemaakt kan worden weLke de beteekenis van de „Wolvega'sche uitvin ding" is. Een vertegenwoordiger van de Meppe- ler Courant heeft een onderhoud gehad met den heer Muurling, wethouder van openbare werken en sociale zaken van de gemeente waar den laatsten tijd zoo druk over gesproken wordt. In dit onder houd deed de wethouder onthullingen, waaruit eenige bizonderheden aangaan de de brandstoflooze motor naar voren kwamen „Het zal April geweest zijn", zoo ver teld? de wethouder, dat Wardenier voor een zakelijke aangelegenheid bij me kwam. Wardenier kwam later dikwijls bij me, vertrouwde mij zijn uitvinding toe. De motor was toen al klaar. „Den derden Woensdag in September ging ik met Wardenier naar den burge meester, Mr. Maas. Ik verdedigde tegen over rdezen, dat we wat moesten doen. Het nad succes. Toen\B. en W. al die correspondentie zagen, wélke met het Nederl. Octrooibu reau was gevoerd en het bekend werd, dat het geld voor de fabriek, althans voor een groot deel, beschikbaar was, toen ons later bleek, dat de uitvinding nationaal zoowel als internationaal beschermd was hebben we yel moeten toegeven, dbt het hier iets bijzonders betrof. De teekenlngen gemaakt door ingenif-, eurs van het Rijksoctrooibureau, hbdden we eerst gezien. De motor is zelfs door rijksingeniers verbeterd. Met een dezer ingenieurs is Wardenier naar een fabriek in Londen geweest Ook den motor zeli hebben we gezien." Hoe de motor werkt. Eén keer per jaar moet men den motor bij de fabriek laten nazien, of hij gefor ceerd is. Nacht en dag werkend Kjin üe motor drie jaar doorloopen. Om de drié maanden moet m?n in zeker reservoir lucht laten bijvullen van zooveel atmosfeer. Tenminste als Jje een druk •'gebruik van den wagen maakt. De energie wordt door de fabriek gra tis geleverd. (De uitvinder zelf deed ook deze mededeellng). „Hoe loopt de motor?" Je gaat achter het stuurrad zitten, haalt één handle over en de motor trekt direct met volle kracht op In den motor bevindt zich een vliegwieitje. 160 K.M. per uur. Volgens den uitvinder kan men met den wagen een vaart van 160 K.M. halen. Vqor -een leek kan het rijden met den wag^n, .gevaarlijk.,zijn. De motor remt weliswaar zichzelf, maar toch heeft men ?en reserverem. Als Je 60 k 70 K.M. rijdt en je zou de handle overhalen, dan zou Je over den kop vliegen. Er zit 6 atmo sfeer druk op de remmen. Je kunt den motor vergelijken met een locomotief. Die wordt door stoom gedre ven en zoo werkt deze motor door lucht Voor dag en nacht gebruikt, is per jaar voor f 25 aap cohsistentvet noodig. Gemeente koopt grond. Dat het heele tjagelijksche bestuur het vertrouwen van den heer M. deelt, moge hieruit blijken, dat de gemeente reeds beslag heeft gelegd op twee complexen grond, elk groot 60 70 H.A. Vermoedelijk zal nu op het terrein, leggende tusschen spoorlijn en Schipslool en gedeeltelijk aan den straatweg Wolvega—Heeren veen, de fabriek verrijzen Dat zal een gebouw worden van 300 m. breedte, 280 M. diep en 30 m. hoogte. Er kunnen daarin 14.000 arbeiders worden geplaatst. Reeds was een directeur voor de fa briek benoemd Deze is in functie tot en met 1938. Daarna zal de heer Wardenier, die intusschen zijn tijd aan studie be steed zal hebben, als directeur optreden. Licenties naar België. Voor werd ddor den heer Muprling medegedeeld, dat reeds llcerities waren verleend aan 'n groote Belgische fabriek (de Minervafabriek). Weet Blériot er meer van Sensationeel was de laatste mededee llng van den wethouder. Hij wees er op dat de vlieger Blériot de eerstd Ka- naalvlucht! op het luchtvaartcongres te Washington heeft gezegd, dat geregel de OceaanvluQhten thans nog niet denk baar zijn. Binnen, zeer korten tijd zou dat anders zijn. lp opdracht van zijn re geering kan Blériot nog geen nadere ver klaringen geven. Deze woorden, aldus de heer Muurling, nadden betrekking op de uitvinding door den jongen Wardenier gedaan. Een auto door trein gegrepen. Gisteravond omstreeks half tien heeft op den bewaakten overweg te Mierlo— Hout op den dl ukken verkeersweg Hel mond—Eindhoven een ernstig ongeluk plaats gehad. Toen de afsluitboomen half waren neergelaten om den trein van Helmond naar Eindhoven te laten passeeren, naderde, naar de Maasbode meldt, op den weg een van Helmbnd ko mende luxe auto van den heer C. de J. uit Mierlo. De autobestuurder reed onder de half neergelaten boomen den overweg j op en zag toen tot zijn ontzetting den trein op betrekkelijk korten afstand aan- komen. Het is slechts aan groote tegenwoor digheid van geest te danken, dat de heer j De J. met zijn echtgenoote en nog twee andere personen, die zich in de auto be- vonden, nog uit den wagen konden sprin i gen en aldus aan den dood zijn ontsnapt. Want pal naast hen werd de auto door de locomotief van den op volle snelheid rijdenden trein gegrepen en meegesleurd. De machinist remde uit alle macht en op betrekkelijk korten afstand wist hij den trein tot stilstand te brengen De auto was intusschen in brand gevlogen en lag op het tweede spoor. Hoe hevig de schok is geweest, blijkt wel hieruit, dat in het wrak van de auto later een buffer werd' gevonden, die van t de locomotief was afgebroken. Toen bleek, dat de inzittenden van de ,~up> aan den dood waren ontsnapt, heeft oe trein de reis voortgezet, terwijl intus- f j schen Rijks- en gemeentepolitie van Mierlo werden gewaarschuwd, evenals de brandweer, om de als een fakkel bran- dende auto op de spoorlijn te blusschen. Burgemeester Verheugt was spoedig aanwezig. Als bijzonderheid kan worden gemeld, dat vorige week op denzelfdtn overweg een auto op wonderbaarlijke wijze aan overrijding is ontsnapt Toen is de auto n.l. dwars door den slecht ver- I lichten afsluitboom gereden, kwam op de rails voor een trein terecht en ook toen wisten de inzittenden nog op het laatste moment den wagen te verlaten. RADIO-NIEUWS. rroüiaiunia vuur ueaen. j Hilversum: 6.30 Concert door het rtaaio-öeiecc 'irio; b.u» Hobo en piano; u.io Concert door net Radio Select 'Ino.' b.4ü Saxofoon en piaHo; /.uo Orgelspel; I i.m L)r. F. M. Wibaut over: „De noodza- keiijKiieio van geordende productie en distributie", i.aü Gramofoon; 7.57 3.O.S.- berichten, V.P.R.O. 8.00 3e Lustrum van uen Vrijzinnig Chr. Jongeren Bond. Een I vraaggesprek door Henk Kater; 8.30 Con- 1 cert; y.Oü Cursus: Eros en Agapé. Tweede voordracht Spreekster: Da. E. B. A. Poortman; 9.oü Concert; ïo.üü Vaz Dias; J 1O.15 Serie iragmenten en verhalen. „Het gebroken licht", Ant. Donker. Spreker: Ds. E. D. Spelberg; V.A.R.A. 11.00 Gramo- toon. I Huizen; 5.00 Declamatie door Jeger; 3.46 Gramofoon; 6 30 „Behandeling van de cyclamen in de huiskamer" door A. J. 1 Herwig^ 7.00 Nieuwsberichten; 7.15 Gra- mofoon; 7.30 Literair halfuurtje; 8.00 Gramofoon; 8.15 Liederen-recital; 8.35 Gramofoon; 8.45 Liederen-recital; 9.00 F. 1 J. Jens over: „De opvoedin gvan de Indo- Etfropeesche jeugd"; 9.30 Concert door het N.C.R.V. Kïefn 'Orkest; 10.15 Nieuws- T berichten; 11.15 Gramofoon. I LANDBOUW. Graskalveren met paspoort. Nieuws in den kalverhsndel. Gisteren was er weer eens iets nieuws op „onze veemarkt het „geschetste" gras- kalf, zooals de term luidt, dat wil zeggen het kalf, dat verhandeld moet worden met een soort van paspoort erby, waarop een duidelijke schets voorkomt van zyn uiterlijk, voornamelijk van de wit-zwarte of wit-roo- de teekening in de beharing. We zagen zoo'n paspoort met werkelijk aardige prentteekeningen erop, toonend het dier van twee kanten, terwijl bovendien de teekening op den kop is aangegeven Zoo dat identiteitsverwisseling bijna niet moge lijk is. Op de achterzijde van het document bestaat mogelijkheid voor het vastleggen van de overdracht van den eersten eigenaar aan enkele "volgende koopers. Het stuk heeft daardoor iets weg van een aandeel op naam. Deze geschetste graskalveren mogen voor de melkproductie worden groot gebracht. Andere graskalveren mogen door den boer alleen vooi de slacht worden verkocht. Deze maatregel geidt pas op de veemarkt en hij had tengevolge dat, volgens den di recteur, dc aanvoer van graskalveren veel geringer was dan in de laatste weken. Dit wijl vele boeren hun goede kalveren giet graag voor de slacht opruimen, ook al zyn ze niet geschetst en dus liever de kat nog eens uit den boom kijken. Over de consequenties der regeling ble ken de boeren het niet eens. Of een even tueel geslacht of gestorven „geschetst" kalf door een ander mag worden vervangen, wist men niet. Men staat natuurlijk telkens weer vreemd tegenover dit soort regelingen, welke aan den boer zyn vrijheid van hande len met zyn vee ontnemen. Ondertusschen went men meer en meer aan al die reglementeeringsmaatregelen en het „geschetste" kalf zal voorloopig zyn plaats blijven innemen naast het geringde varken en ook naast de Regeeringsköe die de volgende week weer haar hernieuwd en- trée op onze veemarkt komt maken. Met dit verschil echter dat, terwyl de Regee ringsköe snel in blik zal moeten worden ver werkt, het „geschetste' kalf vjpy zal kunnen opgroeien tot een sieraad van onzen vee stapel, zoo lang het maar vergezeld blijft van het paspoort met de teekeningen. Im mers verlies van dit document staat voor zoo n kalf gelijk met een doodvonnis Wat voor den boer minder geld beteekent.' Van daar dat de bezitters er vanmorgen erg zui nig op bleken! RADIO-TELEGRA FISCFf WEERBERICHT Verwachting: Krachtige zuid-oostelijke later afnemende en ruimende wind Be trokken tot zwaar bewolkt met regen of hagelbuien Aanvankelijk zachter. Het is de laatste jaren een ingeburger de gewoonte geworden van den Goud- schen Middenstand om in de maanden waarin de groote ieestdagen voorkomen., die den mensqh wat vlotter doen zijn uv het doen van uitgaven dan anders, een bijzondere actie te ontplooien om het koopend publiek te toonen dat er in Gouda talrijke winkels, magazijnen enf nijveren zijn, die in staat zijn om de wenschen der koopers te bevredigen. Die actie is volkomen verklaarbaar. Vroeger was die overbodig. In de pe- 1 rlode van jaren terug, toen het snelver keer nog niet zoo was ontwikkeld, toen de leveringen van elders met wat moei lijkheden gepaard gingen, bleef de In woner bij voorkeur <^or het doen van zijn lnkoopen bij huis, elke zaak had zijn vast clientèle, en deze dacht er niet aan zich bij voorkomende behoeften elders ite voorzien dan daar waar men gewoon was zijn inkoopen te doen. Thans is die actie een noodzaak. De ontwikkeling van het verkeer, de snellere wijze van zich te kunnen verplaatsen, het gemakkelijker transport, de reclame op elk terrein, al deze en nog tal van andere tactoren maken het noodzakelijk dat de zakenman dubbel waakzaam moet zijn en zinnen moet op middelen die.het pu bliek, tot zijn zaak trekken. In dezen tijd van organisatie is het duidelijk dat naast de persoonlijke actie, die leder zakenman I individueel moet voeren voor zijn eigen bedrijf of onderneming, ook de organi satie op den voorgrond treedt voor het voeren van een collectieve reclame voor den middënstartd in eigen stad. Dat is haar taak en h&ar plicht. In de komende maanden willen de ver- eenigde middenstandsorganisaties dan ook trachten die t^ak zoo goed mogelijk te vervullen, Zij hebben evenals vorig jaar daarvoor een speciale commissie ln het leven geroepen, aan welke de orga nisatie en de reclame is opgedragen Deze Commissie Reclame-Weken 1954 heeft ln de voorafgegane weken de plannen ont worpen, van welke zij hoopt en verwacht dat zij bij het koopend publiekmet zoo groote Instemming zullen worden bi- groet dat aan het eind der reclame periode een belangrijk succes zar zijn verkregen. Die plannen moeten slagen. Eenige honderden winkeliers, van eiken aard vindt men vermeld in de lange lijst van deelnemers welke hieronder is afgedrukt, nemen aan de actie deel en hebben hun volle medewerking toegezegd. Dat wil zeggen dat ze in 't bijgonder in de ko mende weken er alles op zullen zetten om de kooperg|(stersï op de beste wijze te helpen aan fiatgene wat zij behoeven, en hun op elk denkbare wijze te gerie ven. Waar dit zal geschieden ligt het •4»k .ÏPQC. d£ .band dat ook van het pu bliek d^.' medewerking mag worden ge vraagd om defl middenstand ln de ge legenheid te 'sjjeüen te toonen dat deze daartoe in staat is. In een bijeenkomst met de pers heeft de Commissie Reclame-Weken 1934 dezer dagen haar plannen ontwikkeld, tenein de deze door hare bemiddeling aan het publiek kenbaar te maken. De pers kan imtaers op zoo, gemakkelijke wijze het contact tot stand brengen dat to een aangelegenheid als deze zoo noodig is. Wat wil nu 4e Commissie i verkoop ln aVje aan de Goudsche zaken be- j Natuurlijk actie deelnei vorderen. Daarmede wprdt naast het belang van deze zaken ook het stadsbelang gediend daar het de algemeene welvaart bevor- dert, waarvan leder bewoner ten slotte zijn deel krijgt* I Hoe zij dat wil doen? Heel eenvoudig door het publiek in Ge t gelegenheid te stellen bij haar inkoopen een zoodanig attractie te bieden, dat het vanzell tot méér koopen animeert, im- mers ln deze maanden van geschenken geven wil leder toch ook gaarne geschen- ken ontvangen. I Dit gaat nu Zoo. De aan de actie deel nemende zaken men kan ze alle ken nen want van 15 Nov—5 Dec. zullen ze alle een groene vlag ontplooien zullen aan de koopers een zakje aanbieden waarin een blokje voorkomt waarop vier letters staan uit den slagzin „Koopt in Middenstandszaken". Zes bij elkaar passende zakjes zullen dezen zin 1 vormen. Het is nu de kunst die te krlj- gen. Wie 41e zin bij elkaar heeft levert de 6 zakjes in aan het kantoor van de Middenstandsbank, Oosthaven 58, waar daarvan een bewijs wordt verstrekt, waarop later een geschenk zal worden uitgereikt. De adsplrant-koopers kunnen zich te voren al verlustigen in den aan- blik daarvan, daar ze in de showroom van den heer J. L. HuUeman aan den Kleiweg worden geëxposeerd. Dat wordt dus een luilekkerland, groote en kleinere cadeaux zullen daar worden tentoonge- Maar dat ls nog niet alles. Er zijn nog andere attracties. Maar daarvan zullen wij morgen een en ander mededeelen. I Voor heden vermelden wij nog dat de reeds genoemde commissie beslaat uit de heeren B. A. Verzlji (R.K. Middenstands- verg. „De Hanze"), voorzitter; M. Th. J. Vonk (R.K. Middenstandsverg)Balt A de Jong (Goudsche Wlnkellersverg.), se cretaris; Frans van Camp (Goudsche Wlnkellersverg. 1D. L, Wagenaar, (Chr. i Middenstandsverg.), penningmeester; M A. Wegenwijs, (Chr. Middenstandsverg.). I De lijst der deelnemers, i Hier volgt nog de lijst van de deelne mende zaken: Kleiweg: w G. j Smits, G. Luyerink, L. Bin nendijk, Adr. Engelhard, v Berkel, W. H. Meloem F. van Camp, Fa. Martinot, Joh. Wolf, D. Broer Hz., A. Quant, A. Bruynel, H. P. van Wijngaarden, Fa. H. J Vonk' a P. Kusters, N. Cats, Jac. Loef, D. A. van Vperen, Mevr. Wed. v. d. Neut, J. G. van Alofwegen, J. G. Potharst, G. J. van Burk, 'H. Krimpenfort, Joh. Bayer Jr., Frans Dee, J. HuUeman, Frans van Vliet. Hoogstraat: Mevr. Rijneveld, L. Lenoir, P. G. v. d. Jagt, A. J. Opstelten, Fa. L. P. Hoogen- dijk, Gez. v. Dantzig, J. C. Sibbes, W. van Schalk, B. S. de Wijze, D. E. Marée, F. J. Cabout. Markt: J. N. v. d. Heijden, Fa. Lijnkamp, C. F. Busch, J. A. Hinke, F. J. Koemans, J. Hombrink, J. C. M. Specht, K. Korf, J. Rietkerk, J. Vanderland, W. van Hulzen, H. C. Wernlng, Fa. Bahlman, Transvalia, Mevr. Wed. Cabout, G. C. de Vooys, C. A. B. Bantzlnger, Hector, J. van Buren, J. Meijer, J. A. Schuld, Wlsbrun en Llffmaji, Henri Polak, J. van Gils, W. van Buren, Gebr. Spaas, Fa. S. H. van Loon, Fa. D. Bouwer. Wijdstraat: D. G. v. Vreumingen, Anton Coops, J. P. Revet Zn., A. van Gool, J. de Ven, Adr. v. Maaren, Joh. Nieuwenhulzen, W. Schuld, M. A. Wegenwijs, de Koning, Fa B. van Tongerloo, H. Zandvoort, Fa. Petit Co., S. B. Gompers, G. J. van der Valk, A. H. J. Wijten burg, Fa. A Votthers, J. H. Krom, B. D. Gfootendorst, N. H. Hofwe gen, Gebr. van Haaren, Dubbele Buurt: J. P. Ferwerda, Fa. L. Rietveld, M. v. Loon, M. W. G. M. v. Loon, J. Verschoor, Mej. A. «Grendel. Oost ha ven: T. Verkaaik, De Kampioen, A. v. Bee- kum, A. Rabouw, Bait A. de Jong, Fa. J. C. Kromhout, Jac. Doesburg, Wed. Uiten- boogaard. L. Ti&ndeweg: H. de Gruyl, P. G. Scharleman, L. Huis man, Gebr. Roepers, J. Smlt, J. Rietveld, S. P. van Leeuweh, M. F. F. Verk&alk, A. L. J. v. d. Veer, Th. de Ruwe, C. S. 'Bou- ter, B. W. v. d. Pavoord, A. v. d. Fllert, G. Wientjes, G. A. Belogne, W. v. Mourik, M. Sliedrecht, T. Bijlsma, C. W. Soos, G. van Dijk, H. Lugthart, J. Key, H. Hou- dijk, H. M. 'G. de More?, F. Aal, H. P, Herfst, J. J. v. Leeuwen, J. W. F Turlon. K. Tiende weg: Fa. Kranendonk, A. Ketelapper, v. Bo- hemen Co., L. Veerman, J. Kranen donk, H. Llepeld, J. H. Steur, Frans Bik, B. A. Verzijl, Chr. van Dam. Spieringstraat: J. H. Spruit, A. Verburg,*Gebr. Gra- venstein, Wed. J. P. 'Scholten, J. Spruit. Jeruzalemstraat: H. Spruit. Eerste Kade: Gez. Verkerk. Zeugestraat: Fa. Gebr. de Bruijn, Joh. Punselie, P. G. Bertels, H. J. Daems, D. C. Olieroek Hardijzer, A. W. Kok, P. Rond. Kattensingel: C. J. Hoogeveen. Raam: J. J. Verdriest, W. Langeraar. Nieuwe Haven: G. Jansen, Willy Brenkman, W. A. Goe- dewaagen, Dames van Leeuwen. Turfmarkt: C. van Eijk, H. v. d. Zalm, A. Houtman, C. Vennlk, A. Punt. Katnemelksloot: J Teekens, J. van Elk, H. A. Stilting, G. L. van Kooy, N. van Hoof, J. den Ujt, A. Broekhpyzen, J. P. de Keizer, A. Bult man. Burg. Martenssingel: J. C. Langeraar, P. v. d. Heuvel, J. de Hoog, Gez. de Kramer, K. M. Burger. Aaltje Bakstraat: J. N. v d. Valk Prins Hendrikstraat: J. L. van Dam, P. G. Rozendal, Van Gents Bazar. St. Anthoniestraat: Fa. K. Berlijn, Chr. Kalmeijer. Vorstmanstraat: G. J. v. d.,Eng. F. W. Reitzstraat: C. Rietveld. Nieuwe Markt: J. de Weger Westhaven: J J. de Jager, Foto 8tudio, G. Leeflang. Vijverstraat: P. K. van Maaren. IJsselIaan: H. de Boon. PretoriapleJm: G. Verbiest. Noodgodstraat: G. Verbiest. Blauwstraat: Joh. BeiJ. Stoofsteeg: C. Lafeber, Corn, de Bruin. Zoutmansplein: JU. RUs. Bleekerssingel: Joh. v. Wingerden. Tuinstraat: C. Verdouw. Kleiwegstraat: J. de Wit, G. J. Vergeer, Nt Verkerk, W. M. Groenendijk, J. A. Brenkman. Groenendaal: M. L. v. d. Hoorn, J. C. den Boer, A. M Ardon, M. van Dam. Jac. Schaap, M. Jan sen, M. J. Boot, Fa. C. v. Tongerloo C. Noordergraaf, G. Hordijk, A. Veldkamp, H. Blom, M. F. Kalmeijer, W. C. van Oei J. van der Beek. Gouwe: Gebr. Kamphuizen, Fa. Kraan, C. Go- rissen, Wed J. A. Meter, M. J. Kamphui- zen, Fa. B. de Jong, C. J. J. Loeve, G. van As, Fa. J. w. Cuijpers, P. Beij, D J Kraan. den Hollander Walestraat: A. den Held, J. Lafeber, G c vnn Mondei. van Na'aierstraat: H. D. Tamse Doetes.tr aat: Lee v. Bockhove, Gebr Vernet r j Jongh, J. A. V. d. Valk, D v ÖUk k. wijk-Fokkers, M. Jongeneel, J C. O, Ruttenberg. an Kattensingel: P. J. Frie. Wachtelstraat: J. F. Revet Zn. Veers tal: J. F. Revet Zn., Kuiperstraat: T. Anders. Boschweg: C. de Jong, F C. v. d. Berg Roemer Visserstraat: J. Swart Zoutmanstraat: H. v. d Horst. Keizerstraat: J. van Dam, J. Jannes, G Blok Leeuwen, N. Nibberlng. - a Vlamingstraat: Adr. Vredenburg. A. Dekenstraat: A. K. Bouter. Heerenstraat: B J. Boer, A. de Korte. Spoorstraat: H Lorjé, J. Mul. St. Jozephstraat: P. Baas. i Peperstraat: Wed. A. de Jong. STADSNIEUWS. GOUQA, 9 Nov. 1934. De aanvraag van de A.T.O. voor een dienst Gouda-Y-Schoonhovèn. Een adres van de hamer van Hutp- handel en Fabrieken aan Led. De Kamer van Koophandel en babntea voor Gouda en Omstreken u> op <jex*a haar Gebouw ïrt» vergaoerihg byeengekomea met de Burgemeesters der gemeenten Am- merstol, Bergambacht, Gouua, Nieuwpoort, Schoonhoven en Stolwyk om te overwegen of stelling moest worden genomen tegen de plannen der N.V. Algemeene Transport Onderneming: te Utrecht tot het111 werking brengen van een .autobusdienst op het tra ject GoudaSckoonhoverfv en waarby de sloomtramdienst op dat traject ernstig vaar zou loopen van te worden opgeheven. Als uitvloeisel van deze bespreking h door de Kamer het volgende adres verzon den aan het College van Ged. Staten van Zuid-Hollanrf: De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en Omstreken fleeft dfe eer U, ten aanzien van de ingediende aanvrage tot het in werking brengen van een Autobus dienst GoudaSchoonhoven v.v. door de N.V. Algemeene Transport Onderneming te Utrecht het volgende mede te deelen. De Kampr kan niet anders dan zich tegen deze verleening van vergunning verklaren, althans zoolang het wegennet in de Krimpenerwaard in zoodanigen toes tand v erkeert, dat het inderdaad voor passagiers vervoer levensgevaarlijk moet worden ge- noémd ,om, vooral by minder gunstig weder dit traject dioor een autobus te doen bery- aen. De Directie van de Nederlandsche Spoorwegen, die toch wel eenigszins zeg gingschap heeft hjy de N.V. A.T.O. moest dit zelf niej eens willen* teneinde haar de vies: .,Keis Veilig Per Spoor'niet in gevarn te brengen: Volgens de bij gevoegde ontwerp-daenstre- gelin-g zal de rit langer duren dan met dt thans bestaande stoomtram-verbinding, waarbij nog niet eens rekening is gehouden niet een, by het tegenwoordig verkeer zoo ncht voorkomend oponthoud en by het ge opend zjjn van bruggen etc. Bovendien zal de rit duurder zyn dan thans per spoor. Dit nu is der Kamer een raadsel! Daar uit zou te concludeeren zyn, dat de exploi tatie-kosten van een autobusdienst hooger zouden zyn dan van de bestaande tram ver binding. Uit dit oogpunt dan ook bezien, acht de Kamer net niet verantwoord mede te werken aan een gunstig advies, om aan de N.V. A.i.O. de vergunning te verleenen De Kamer heeft vernomen, dat het, ge zien de innige verhouding van de N.V. Al gemeene iransport Onderneming en Neder landsche Spoorwegen, in de naaste toekomst in de bedoeling zal liggen om het passa giersvervoer per stoomtram Gouda-Schoon hoven v.v op te heffen. Dt lykt der Kamer een zeer groote fout, temeer waar is ge bleken, dat er in den laatsten tyd op voor- deelige wijze een dergelykely'h is te»exploi- teeren. Hoevele tonnen gouds zyn niet gemoeid geweest met den aanleg van deze tramver- binlding. Mag de Directie van de Nederland sche Spoorwegen voor het grootste deel de rente van .dit kapitaal zonder meer prijs- - geven door de spoorbaan buiten gebruik te stellne Di«ad-tractie gevraagd. Er is naar de Kamer meent or andere en betere wyze in de behoeften van het publiek te voorzien en wel, indien dan de tramlijn t« duur in exploitatie is, het op deze lyn in dienststellen Van Diesel-Motorische trac tie, zooals thans ook wordt gebvuikt op het traject Gouda'BoskoopAlphen a. d. Ryn. Daardoor zou tevens in gröote mate op het bedienend personeel kunnen worden bezui- nigd. Ook de duur van de rit zou by dergelijk materiaal, naar het oordeel der Kamer, zeer kunnen worden bekort, gezien tenmin ste den rytyd) van het 17 K.M. lange traject GoudaAlphea a. d .Rijn, terwyl en dit is een niet te verwaarloozen, punt, in den win ter de passagiers in een behoorly k verwarm de ruimte kunnen verblijven, hetgeen by een autobus ook niet het geval is. Voorts heeft de Kamer bezwaren tegen het klein getal passagiers, dat per bus kan v/ora j„* a* niw»/.eip aan Sir Robertson en den Lord Mayor var. !1 bassen Niitó duiAeip, dat de Directie de N.V. A.T.O. het niet aandurft op a!re smalle wegen met iwaar materiaal te "fefere bus h#eft slechts 18 zitplaatsen, loodat bij», op marktdagen minstens met bet geheele aanwezige materiaal (zegge 3 aan Sir Robertson en den Lord Mayor var. Albury worden aangeboden. Propaganda-a vond Esperanto. Op 14 November a.s. des avonds om 8 uur wordt in de bovenzaal van „Het SchaaK- bord", Kleiweg, een propaganda-avond voor heele aanwezige materiaal (zegge 3 hord", Kleiweg, een propaganoa-avoim vum zal moeten worden gereden Jn welk Esperanto gehouden er. tévens daaraan ver- 1n.nnnw «mr. h..ndi n aan irrahc nrAtfflAü VoliJPTlS de be- geval nog slechts 54 personen kunnen wor uen verwoerd, terwijl nu reeds treinen loo- oeo, bijv .des Donderdags, die 12b pers0" cen vervoeren en iederen dag ongeveer 40 schoolkinderen op dit traject van de tram gebruik maken! Extra-bussen zal men niet kunnen inleggen, .daar volgens de concessie aanvrage er slechts 2. bussen en 1 reserve aanwezig zijn. Wat er moet geschieden, in dien onverhoeds iets met een bus gebeurt, laat zich licht raden. Er zal moeten worden gewacht tot bet Centraal-Depot te Utrecht voor'vervanging heeft gezorgd. Dat deze stelling ntet overdreven is, moge worden bevestigd door de wetenschap, dat de bussen op sommige tijdstippen ongeveer tegelijkertijd van de beide eind-stations zul len vertrekken, zoodat in feite dan slechts over één exemplaar van het vervoermiddel knn worden beschikt en de reserve-bus slechts op één plaats kan invallen, terwijl deze misschien juist aan het andere einde der lijn noodig is. Uit Schoonhoven zelf gaan stemmen op, die protesteeren tegen het eventueel ver dwijnen van den tramweg en daarom zich keeren tegen de verleening van deze ver bundtn een gratis proefles volgens de be kende Csehmethode, zooals men weet, een rcebtstreeksche methode, zonder gebruik van leerboeken. Kotterd .Volksuniversiteit. Concert Arthur Rubinstein. De Rotterdamsche Volksuniversiteit stelt de leden van de Goudsche afdeeling gratis in de gelegenheid a.s. Dinsdag 13 November de beroemde pianist Arthur Rubinstein te hooren. Voor de leden zyn hiervoor gratis kaarten verkrygbaar by de secretaresse Mevr. de Vooys, Markt 8. Het concert wordt gegeven in de groote Doelezaal, Cool- singel te Rotterdam en begint om 8 uur. Kantongerecht. Strafzitting van Woensdag 7 Nov. Veroordeeld werden wegens overtreding van; Art. 22 M. en R.-wet: J. D. te Bergam bacht 1 10S subs. 2 <1 Ji.; A. M. te Bleis- Geen behoefte san een autobusdienst. Het Gemeentebestuur van Schoonhoven heeft aan Ged- Staten vail Zuid-Hollan'd be richt, dat nu en in de toekomst niet de min ste behoefte bestaat aan een autobus-dienst, waar -de tramweg op zoo uitstekende wpze ir. <fe behoeften der streek voorziet. De Kamer ontving voorts een schrijven van de Vereeniging van Winkeliers en Han- deldrij venden „Schoonhoven Vooruit" te Schoonhoven, waarin er op wordt gewezen; dat een autobusdienst op deze wegen en bij liechte weersgesteldheid in veiligheid ach- terstaat b(j den bestaanden stoomtram- dienst, die, vrjj van obstakels, als verkeers opstoppingen, geopende bruggen etc. op eigen baan, stipt op tijd den dienst kan uit. oefenen Tenslotte nog heerscht b(j de Kamer de vrees, gezien de drastische wijze, waarop de Directie der Nederlandsche Spoorwegen door het geheele land, zonder te leften op de behoeften van het publiek, stoppingen doet vervallen, lijnen opheft of andere be lemmerende maatregelen neemt, dat, ook de Autobusdienst der A.T.O., welke, door dat h(j niet die vrijheid van handelen heeft als een particulier bedrijf en daardoor niet rendabel zou blijken te zijn, eventueel zou worden opgeheven, in de toekomst dit deel van haar district wederom in den toestand van vóór 19f4,- „het tijdperk van de post wagen" zou gaan verkeeren Het is mogelijk, dat de lijn Gouda— Schoonhoven niet rendabel is. Dat is dar, in de eerste plaats, evenals zulks bij4 het ge heele Nederlandsche Spoorwegnet het geval is, een gevolg van de tijdsomstandigheden en naar ieder verwacht, zal daarin toch te eeniger tijd wel een keer moeten komen. Een bedrijf echter, dat tegen dergelijke tegenvallers niet bestand is, moet in de eer ste plaats herzien worden van boven af en dient zich in te stellen, om alles té doen, - wat zjjn clientèle op de minst kostbare en minst tijdroovemde en veilige wijze kan be vredigen en zeker alles trachten te voor wat het reizend publiek van haar .jMIOUMr NORTH •dcrou Droevig Engeland. England, Dismal. Gelukkig Holland. A. Be bel: Die Frau und der Sozialismus. Lily Braun: Mémoiren einer Sozialistin, 2 d, K. Kautsky: Das Erfurter Program. P. J. Hamelberg: De Tucht-Unie. J. Riemens-Reurslag: Tot geluk geboren. La Femme, grecque. J. Kok: Stoffen en verschynselen. Nederlandsche Vereeniging tot bescherming van vogels. R. Rolland: Het leven van Michel Angelo. A. Scheygrond: Enkele opmerkingen over het boekmerk. N. W. Gogolj: De Revisor; en ander proza. K. Andres: Alkestis. J. Hargrave: Harbottle. H. G. Wells: The new Machiavelli. Maria Kühn: Macht auf das Tor! Macht auf das Tor! R. de Gourmont: Lilith. V. Hernani et Hugo: Le roi s'amuse. M. Maeterlinck: Vanna. T. Bernard: Les parents paresseux. A. France: Pages choisies. A. Gide: La porte étroite. J. K. Huysmans: ÏA-bas. P. Louys: Aphrodite. M. Marx: Femme. E. Zola: Germinal. La Litiérature, néohellénique. La Grèce, Archéologique. Haerlem. W. P. J. Overmeer: Haarlemsche straat namen. Les „Evergètes", Bienfaiteurs de la nation grecque- Deze werken liggen van 1 November tot 1 December op de leeszaal ter lezing en kunnen nu reeds besproken worden. De Directie der Nederlandshce Spoorwe gen spreekt er van, dat de instelling van het autobusJverkeer en opheffing van den tramweg een voorbeeld is van coördinatie van spoorweg- en auto-vervoer; de Kamer meent, dat een der beginselen van coördi natie moet zyn, dat eerst de wegen g e r e e d z y n en dan de autobus in dienst gesteld mag worden. Voorts is het aller minst een voorbeeld van coördinatie, door, plaats van een tramtrein, die plaats biedt aan 120 personen, een bus te stel len, de slechts 18 zitplaatsen bevat. De Kamer behoeft U wel niet meer te zeggen, dat zy zich kant tegen de verlee ning van vergunning van de N.V. Algemee ne Transport Onderneming, omdat, indien deze vergunning onverhoopt zou worden verleend, daarmede een veilig, betrouwbaar en snel vervoermiddel zeer tot ongerief van de geheele streek zou verdwynen Hinderwet. Burgemeester en Wethouders brengen ter kennis dat zy vergunning hebben ver leend aan de N.V. „Matip" te Gouda en hare rechtverkrygenden tot het oprichten van een benzinepomp-installatie met onder- grondsch reservoir in en onder het perceel Boelekade no. 169, kadastraal bekend in ge meente Gouda sectie A no. 6396, behoudens het recht van belanghebbende(n) tot het instellen van beroep binnen 14 dagen bij H. M. de Koningin, ingevolge artikel 15 der Hinderwet. De stand der werkloosheid. Op Donderdag 8 Nov. waren ingeschre ven: aardewerkers 99, letterzetters 33, bouw- Vakken 545, houtbewerking 102, lederbewer king 24, kleedingbewerking 26, metaalny vtrhqid 195, papierbranche 6, textielindustrie 47, suikerwerkers 104, sigarenindustrie 105, landbouw 38, pakhuisknechts, schippers knechts, koetsiers eni chauffeurs 340, kan toorpersoneel 46, huiselijke diensten 13, fabrieksarbeiders 137, transportarbeiders 81, chem. techn. am. 2. Totaal 1943. Uiverbordjes naar Australië. De Ijsvogel, die gisteren uit Amsterdam naar Batavia is vertrokken, vervoert twee bijzondere exemplaren van het herdenkings bordje van de Uivervlucht, dat vervaardigd ia door de N.V. Goedewaagen's Pijpen- en v/yk 2.50 subs. 1 w. tuchtsch. Art. on M. en K.-Kegt.J. van V. te Reeu- wyk J 1.50 suos. 1 w. t.; M. W. te YVad- ainxveeu j 2.00 subs. 1 w. t.; K. \v. te Bos koop J 1.- subs. 1 d .h.; A. ivi. te LeKker- k?ra 3.subs. 1 d. h.; M. B. en A. F. te Gouda, ieder 2.60 subs. 1 d. h. Art. 37 Alg. Pol. Verord. Gouda: L. B. en H. B. te Gouda, ieder 1.— subs. 4 w. t.; D. van L. te Gouda J 0.50 subs. 1 d. h.; J B.te Reeuwijk en A. J. v. d. L. te Gouda, ieder 2.— subs. 1 d. h.; J. van L. te Gouda 1.— subs. 1 d. h- Visscherywet: E. v. d. V. te Krimfien a. d. IJssel 2 x 1.50 subs. 2 x 1 d. h. ver- beurverkl. hengels; J. v. d. H. te Rotter dam, J. W. te Capelle a. d. IJssel en W. C. te Rotterdam, ieder 2.50 subs. 1 d. h. v.v. hengel; C. J. V. te Reeuwyk 2 x 1.50 subs. 2 x 1 d. h.; J. Z. te Rotterdlam 0.50 subs. 1 d .h. v.v. hengel. T Art. 3 M. en R.R.: A. C. v. d. G. te Vleu ten 20.subs. 4 d. h. Art. 2 Crisis-Zikivelbesluit: C. O. te Lek- kerkerk 20.— su&s. 4 d. h. Art. 16 M. en R.R-: L. v. d. H. te Stolwijk 10.subs. 2 d. h. Art. 12 Wet Op?nb. Vervoermiddelen: J. H. J. M. te Oudewater 10.— subs. 2 d. h. Art. 23 Alg. Pol. Verord. Lange Ruige Weide: L. W. zo'hder, bekende woonplaats 2.subs. 1 <L h. Art. 42 M. en R.R.: Q. H. W. te Rotter dam 6.subs. 2 d. h. Art .11 M. en R.R.: J. v. d. P. te Gouda J. B en J. B. te Boskoop, ieder 2.50 subs. 1 d. h.; D. Z. te Gouda 0.50 subs. 1 d. h.; B. A. D. te Rotterdam 2.50 subs. 1 d. h. Art. 58 M. en R.R.: G. M. S. te Rotter dam 2.— subs. 1 d. h.; J. M. te Gouda 1.50 subs. 1 d. h. Art. 83 Alg Pol. ,Verord. Gouda: A. L. G. te Gouda ƒ1.subs. 1 d. h. Art. 6 Alg. Pol. Verord. Ouderkerk a. d. IJssel: T. de J. te Ouderkerk 5.— subs. 1 d. h. Art. 40 Alg. Pol. Verord. Nieuwerkerk .d. IJssel: J. P.'j. W. te Amsterdam 5 subs. 1 d. h. Art. 16 en 9 M. en R.R.: L. B. te Rot terdam 2 x 2.subs. 2 x 1 d. h. Art. 43 Spoorwegwet: W. K. te Haas trecht 3.subs. 1 d .h. Art. 9 M. en R.R.: A. H. te Barendrecht j 0.50 subs. 1 d. h. Art. 6 Crisisvarkensbesluit: P. W. v. L. te Haastrecht 5.subs. 1 d. h. Art. 2 Melkbesluit: J. V. te Gouda 5.— subs. 1 d. h. Art. 11 Crisisakkerbouwbesluit: J. G. S. te Schoonhoven 3.subs. 1 d. h. v.v aardappels. Art. 3 Vuurwapeniwet: G. v. V. zonder be kende woonplaats 6.subs. 2 d. h. 9 Nov. 7K uur geb. „Tol Heil dez Vota" Ds. C. Faas. 9 Nov. 7% uur Gertf. Gemeente. Spreek beurt Ds. M. Heikoop. 9 Nov. 8 uur Blauwe Kruis. Prop. verg. Chr. Besturenbond. 10 Nov. 754 uur zaal Kuoatmiu. Goudsche H.B.S.-Vereeniging. 12 Nov., 854 uur. Café „Central Openb. Verg. afd. Gouda Ned. Kappersbond. 13 Nov. 8 uur Nieuwe Schouwburg 8 uur Gezelschap Saalborn „Bubber" van Mevr M. H. Szekely-Dulofs. 14 Jtfov.„cursus E.H.B.O. geb. Daniël 8 uur dames, leider ds. C. v. Elk. 16 Nov. 754 uur Zaal „Concordia" Prop.. avond CJ.M.V. „Daniël". 21 Nov. curaus E.H.B.O. geb. Damel 8 uur leider dr. C. v. EVk. 28 Nov. cursus E.H.B.O. geb. Daniël 8 uur leider dr. J. Voor de commissie .belast met het afne ftien van de exbmens voor radio-technicus en radio-monteur is te 's-Gravenhage voor radio-monteur geslaagd de heer J. F. Sig ner, alhier. Openbare Leeszaal. Nieuwe aanwinsten. Romans: F. Falkland: Joep's wonderlyke avonturen Annie Hulsmans: Drooryleventje. K. Mikszath: De wonderparaplu. Studieboeken M. Maeterlinck: La sagesse et la destinée. Krishnamurti: Van waarheid en leven. H. Cramer: Op de begane grond. Le Mont: Athos. Alle hens aan dek. B. Bellamy: In het jaar 2000. J. L. G. RahderLa crise. H. Roland Holst-van der Schalk: Kapitaal en arbeid in Nederland. R. Blatchford: England. De apotheek van den heer F. A. Dee, W. Haven 14, is tot en mét 9 Nov., benevens den daarop vdlgenden nacht des avonds na 8 uur geopend (des nachts echter alleen voor recepten). BODEGRAVEN. Gemeenteraad. l)e op 7 Nov. 1.1. genouüen openbare raadsvergadering werden ingekomen stukken van Ged .Staten .inzake goedkeu ring raadsbesluit tot verkoop van het oude ziekenhuis, voor kennisgeving aangenomen, alsmede de rapporten over onderzoek van kas en boeken by het eleétr. bedryf en goed keuring van het raadsbesluit tot vaststel ling van den waarnemend gemeente-ontvan- De afd. Intern. Orde der Goede Tempe lieren (Drankbestrijding) vraagt subsidie van de gemeente, waarvoor de heer Luch- tëkburg pleit, evenals de heer Beijen. Het verstel Luchtenburg-Beijen, om 10 gulden subsidie toe te staan, moet k> een volgende vergadering aan de orde komen, omdat de stemmen hebben gestaakt; 5—5. Breedvoerig is gesproken, over het al of niet ingaan op een adres van bewoners der Emmakade, welke een lantaarn vragen voor straatverlichting en, ook, om regelmatige ophaling van vuilnis door den gemeente- vuilnisman, bij hunne woningen De voorzitter is tegenstander van het in behandeling nemen van het adres, terwijl meerdere leden blijk geven, wèl tot behan deling van dit adres over te gaan. De ge noemde punten echter zijn steeds in handen van B .en W. behandeld en afgedaan. Bij de a.s. begrooting kan evenwel hierop de aandacht in het bizonder gevestigd worden. Met 7—3 stemmen is het adres gezonden naar B. en W. Slechts 1^4 uur voor het aanvangsuur dezer vergadering kwam een adres binnen inzake de oprichting van een zwembad, waarvoor noodig zal zijn f 17.350.—, terwijl reeds f 7350.— aan aandeelen geplaatst is. Adressanten vragen van de gemeente een som in eens van M mille, en beloven, zoo het kan, 4% rente per jaar te vergoeden. Het zwembid zou achter de Oranjestraat kunnen komen. Het adres is gesteld in han den van B. en W. om advies, ei» kan in 'ergaderimg behandeld wor eenkomst heeft aangsgusu, voor alle ge meenten ,en aan de cijfers niets te veran- 4eren is. De heer Beyen toónt zich zeer verrast "door deze mededeeling en zegt af te keuren, indien de Ver. van Ned. Gemeenten uniform zaken voor de gemeenten gaat regelen, zon der dat de gemeenetnaren hierni zyn ge hoord. Spr. waarschuwt nadrukkelijk tegen het binnenhalen van*. Duitsche manieren. Niet de Ned. Ver. van Gemeentebesturen, maar de Raad onzer gemeente zal de zaken regelen en afdoen. De overeenkomst is goed, maar de wyze waarop dieze tot ons is ge komen, onjuist. De heer Jongeneel Itèeft ook bezwaren, meer soeciaal. tegen enkele punten in het oorgestelde contract, en wyst er op, dat de slachthuis-commissie niet is gehoord. De heer Baars zal voor stemmen. De heer v. d. Pol keurt zeer af, dat de comm. over zoo'n belangrijke zaak niet is gehoord. Eindelyk is het voorgestelde con tract aangenomen met de stem Jongeneel tegen. Uitgesteld wordt de behandeling van de verordening regelende de eischen van be noembaarheid en de bezoldiging van ge meente-veldwachters. Èenige wijzigingen worden aangebracht, op voorstel van B. en W., in de begrooting der gemeente over het jaar 1934. De heer v. d. Pol vroeg nadere inlichtin gen, welke hem zullen worden ver „strekt. KRIMPEN a. d. IJSSEL. De verlichtingsbeiasting. Eisch van Geo. Staten, waartegen de raad zich verzet. Ged. Staten van Zuid-Holland hebben, vol gens de Tel., hun goedkeuring onthouden aan de begrooting 19d4 dezer gemeente, om dat de raad geen gevolg heeft gegeven aan de uitnoodiging om over te gaan tot invoe ring van een verlichtingsbelasting en aai anoere verlangens. De gemeenteraad, ge- y,ie-n den hoogen stand uer belastingen en den terugslag der crisis op de ingezetenen, van wie de nelft gesteund tfordt, had al eenige malen geweigerd aan het verzoek om een verlichtingsbelasting in te voereh te voldoen. Ten slotte was besloten om de straatverlichting niet meer te ontsteken, waardoor Krimpen a. d. IJssel al een paar maanden des avonds en des nachts in het donker zit *B -en w- stellen thans den raad voor, aaru de Kroon voorziening te vragen, met aanvoering van het motief, dat een ver lichtingsbelasting ongemotiveerd is, daar de Qigezetenen reeds zooveel voor verbruikten stroom betalen ,dat het bedryf 10.000 en meer aan de aangesloten gemeenten als winst kan uitkeeren. Tevens wordt aange voerd, dat reeds dan vele verlangens van Ged. Staten is tegemoet gekomen en dat niet nog meer lasten op de ingezetenen I kunnen worden gelegd. Bogaert en Pellenaars verzamelen zeer teel punten onder deze sprints en win nen daardoor ook nog twee radiotoestel len. Het veld Jaagt intusschen maar voort. De minuten verstrijken angstwek kend snel en het publiek brult „Pijn, Pijn..." Het helpt ecfiter niet. Persfotografen en filmoperateurs stellen zich op, de groote lampen voor de eindstreep gloeien aan en nog steeds rijden Guimbretière— Broccardo band aan band met onze fa vorieten. De toeschouwers schreeuwen zich schor, niemand kan meer rustig blijven zitten en het veld van duizenden staat in angstige spanning op de tribu nes. Dan knallen de drie schoten, welke be- teekenen dat de 146 uren voorbij zijn. De Marseillaise wordt ingezet. Het publiek juicht de ovewinnaars toe. Kransen verschijnen, film en foto wor den aangewend, en de menschen juichen maar. De eere-ronden worden gereden, de volksliederen gespeeld en de renners heb ben ware ovaties in ontvangst te nemen. Als dit alles beëindigd is, dringt men naar buiten, golft het Rai-gebouw leeg. Het zesdagenlied is ten einde. De eindstand. De officieele eindstand luidt als volgt: Winnaars: 1. Guimbretière—Broccardo 176 punten. Op 1 ronde: 2. Pijnenburg—Van Kem pen 443 p.; 3. Buysse—Deneef 293 p.; 4. SchÖHürtgen 149 p Op 2 ronden: 5. De Wolffv. d. Heyden 285 p.; 6. Braspenninx—Hill 197 p. 'Op 5 ronden: Pellenaars—Bogaert 283 punten. Op 6 ronden: 8. Bresclani—Prleto249p. Op 9 ronden: 9. Gebrs. Vroomen 205 p. Totaal afgelegde afstand 3192.685 K.M. SPORT EN WEDSTRIJDEN. WIELRENNEN. De Zesdaagsdie. 5 Het Fransche koppel zegeviert. de B. en W. stellen voor, eenige gemeente- leeningen te converteeren, tegen 100% en een nieuwe rente van 4%%. Opgedragen wordt aan B. en W. deze zaken te regelen, en zoo mogelyk dan tegen rond 4% rente. Op voorstel van B. en W. is met alge meene stemmen eervol ontslag verleend aan den heer J. B. Thyssen, gemeente-ontvan ger en administrateur vam het Electrisch Bedryf. B. en W. stellen voor met de N.V. „Gekro tt Overschie een overeenkomst aan te gaan. inzake de destructie van vee en vleesch k 136.10 per jaar. De voorzitter deelt mede, dat de Ver van Ned. Gemeente met de Gekro een over- Pijn—Van Kempen tweede.)' De* delgen op de derde en de Duitschers op de vierde plaats. Een spannende avond; Duizenden en duizenden hebben giste ren in het R.A.I.-gebouw de laatste avond i van de Zesdaagsche meegemaakt. Waren in de middaguren de meeste sprints door Pijnenburg en Van Kempen gewonnen in de avonduren viel het I zwakke rijden van Jan van Kempen op, die geen snelheid meer had en zoodoen de iedere poging van den Pijn, om een ronde te nemen, weer teniet doet. Om even l Ouur gaat Broccardo er pijl snel tusschen uit, Guimbretière volgt goed, doch Pijnenburg en Van Kempen laten niet los; het geheele veld volgt ten slotte weer. Dan probeeren Buysse en Deneef het 'en Inderdaad lukt het hun na zwaren strijd een ronde te nemen. De Franschen en Pijn—Van Kempen Jagen echter ook voort en spoedig hebben zij de Belgen weer ingehaald. Dan gaat om half elf het Fransche koppel er tusschen uit en na verwoeden strijd met de twee andere leiders slageri zij er in een ronde te'nemén, waardoor zij meteen aan den kop komen te lig gen met l ronde voorsprong op Pijn— Van Kempen en Buysse—Deneef. Deze rondewinst is aanleiding voor een jacht, die plotseling een ander beeld op de piste brengt. In razend tempo schieten de ren ners voort, het publiAc huilt en brult, moedigt zijn favorieten aan. Het laatste uur. Onder zeer groote spanning naderde het laatste uur, waarvoor ook nog eenige belangrijke premies op het program stonden terwijl voorts de klassetnent- sprints gehouden moeten worden. Om 11 uur liggen de Franschen aan den kop met l ronde voorsprong. Dan volgen Pijnenburg—Van Kempen, en de Belgen, op 2 ronden de Duitschers, op 3 ronden de Wolff—v. d. Heyden. Span ning zit er dus nog voldoende in. Het publiek brult .„Pijn, Pijn, gaat 't halen", doch op normale wijze rijdt men de sprints. Een belangrijke bepalingf hiervoor was, dat in dit laatste uur de punten verdub beld waren, zoodat een belangrijken ach terstand in puntenaantal nog opgehaald kon worden. Terwijl de sprints verreden worden gaat het steeds sneller en Jaagt het veld geheel uit elkaar geslagen over de baan. Niemand kan er vrijwel meer een oog op houden. Alleen één feit staat vast: Pijn Van Kempen worden angstvallig be waakt door de Franschen. Elke uitloop- poging onderdrukken zij direct, al koit het nog wel eens moeite. Ook hier viel het slappe rijden van Jan van Kempen weer op. TWEEDE KAMER. Clearihgrwet goedgekeurd. Kamer heeft de nieuwe ciearingwet afgehandeld met een spoed, welke herin nert aan den parlementairen arbeid m het begin van den oorlogstyd. Haar verslag en het schriftelyke antwoord der regeering ver schenen op één dag erf het mondelinge debat -nam nauwelyKs meer dan een half uur in beslag. Maar dit laatste was slechts mogelyk geworden, doordat de regeering artikel 2b van het aanvankelyke wetsont werp had teruggenomen. Dit artikel was voor de geheele Kamer een steen des aan stoots Lr stond in, dat de regeering be voegd'was, by algemeenen bestuursmaatre gel gedurende een zekeren tyd van bestaan de wetten af te wyken. Ofschoon het an ders geen zin heeft, over teruggenomen ar tikelen te debatteeren, konden de heeren Albarda (s.d.), Goseling (r.k.) en Bierema (lib.) niet nalaten, hun afkeuring uit te spreken over de staatsrechtelyke ketterij, welke het oorspronkelijke artikel 26 had be vat. Minister Steen&erghe zag niet in, dat by had gezondigd. Hy voelde zich, zeide hy, de blanke onschuld. Intusschen was minister Steenberghe wel zoo verstandig, ir. Albarda te beloven, dat hy in geen geval zou probee ren,krachtens een ander artikel van het wetsontwerp, dat is blijven bestaan, de be voegdheid toe te passen, welke de Kamer hem heeft onthouden. Z.Exc. was het voorts eens met den heer Schilthuis (v.d.), dat men er eenerz'yds voor moet zorgen, de bedragen van den uitvoer naar Duitscland op de clearingrekeninig te houden beneden die van den Duitschen in voer in ons land, maar dat men anderzijds onzen) uitvoer naar Duitschland vooral niet meer mag beperken, dan strikt noodig is. LAATSTE BERICHTEN. DRAADLOOZE DIENST. Wolvega's uitvinder overspannen. In ziekenhuis te Groningen opgenomen De heer Wardenier uit Wolvega, van wien is gemeld, dat hy een nieuwen motor zou hebben uitgevonden,, is in overspannen toe stand in het ziekenhuis van prof. Van der Scheer te Groningen opgdhomen. WISSELKOERSEN. 9 Nov. Officieel. Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen Stockholm Oslo New-York 34.55 48.18 1.48 59.45 9.74 34.54 48.16 32.95 38.05 37.07% 1.47% Niet-officieel. Praag 6-17% 6.17 Madrid 20.20 20.1754 Milaan 12-6554 12.66 Prolongatie 1%. Beursover zicht. De Amsterd. beurs had heden een ver deeld verloop, doch de stemming was toch ongeanimeerd. De verdere politieke ontwik keling in Frankrijk werd met de noodige voorzichtigheid beoordeeld, terwyl daarna de ongeanimeerde stemming van Wallstreet de ondernemingslust ongunstig beïnvloedde. Daarentegen verheugde men zich bver de verdere toeneming van den uitvoer van ra dio-artikelen in October, w.v. Philips profi teerde door een koersstijging van een twee tal punten. Unilevers openden op weinig veranderd niveau, later liepen ze terug in verband met de daling van het pond. Pe- troleumwaarden gedrukt, doordat de Am. olieproducenten bet nog niet met elkaar eens zijn betreffende de prijspolitiek. Kon. Olie daalden 1%% en ook de Amer. soorten waren gedrukt. Van de rubberaandeelen lie pen Amsterd. rubbers iets op in verband met de gunstfie verkoopcijfers. Tabakken onregelmatig. Deli Batavia verkeerden in reactie. Suikerwaarden nauwelijks prijshou- den.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 2