1 -n -'V 1 W Armsieraden. Het Arnhemsche Orkest. Directeur J. H. B. Spaanderman Jr. Filmnieuws. De film „Dood Water". Staakt het vuren 11 November 1918: Wapenstilstand. Voor de Jeugd. - Raadsels voor de Jeugd. Parvjs-Hanoi en terug. Hoe ver men ook in het verleden teruggaat, steeds zijn er bewezen voor de aanwezigheid van sieraden. De zucht om zich met sieraden te tooien is dan ook waarschijnlijk zoo oud als de menschheid zelve. Alle vol keren, zoowel de onbeschaafde als de geciviliseerde zyn er steeds op uit ge weest, hun uiterlijk schoon door meer ge mouwen voor de elegante toiletten treffen we in Europa het eerst aan tijdens het Oost-Romeinsche keizer rijk, daarin gedurende de Middel eeuwen en tijdens de Renaissance- en Barokperiode. De Rococo-mode in het midden der 18e eeuw brengt ons pas de halve mouwen, waardoor de onder arm vr\j kwam, zoodat ook voor het f wom, ziuuuai ook voor nêi minder artistieke sieraden te ver- aanbrengen van sieraden weer gele- hoogen. Duidelijk zit het doel vóór om genheid bestond. Toen kwam dan ook j de voordeelen van het lichaam te ac- j de armband in eere, allereerst uitslui- i een ueeren of de nadeelen te camou- tend in den vorm van paarlensnoeren tieeren. Steeds waren het voorname- met een slot. Aan het einde van de I 4e vrouwen, die aan de opschik J 18e eeuw kwam als galatoilet voor de van haar lichaam de meeste waarde i dames der „upper ten" de mouwlooze hechtten. Niemand zal dah ook kun- japon in de mode, zoodat toen de arm- i nen ontkennen, dat een sieraad van band tot een aesthetische noodzakt- j oud of modern maaksel een dame m lijkheid werd. avondtoilet een speciale bekoring De huidige tijd met zijn zeer spor- geeft. Een sierlijk paarlencollier, een tieve note, met zijn drang naar licht. fraai bewerkte gouden vinger- of j lucht en water is den armband gun- armband of artistieke oorhangers zijn I stiger gezind dan een periode daar- j wel geschikt om een ejegante vrouw extra luister bjj te zetten. By de meeste sieraden is het ge bruik door de eeuwen heen nagenoeg gelyk gebleven. 'Een uitzondering maakt echter de armband, want er zyn perioden geweest, waarin de arm band totaal niet gebruikt werd. Tot de geboomte van Christus kenden en droegen alle volkeren der oudheid, zoowel in Europa als in het Oosten, den armband. Daarna verdween hij in Europa van het tooneel. In de Middel eeuwen, in het Romaansche en Go- thische tijdperk wijst niets op het dragen van armbanden. Hetzelfde geldt voor de Renaissance en de daar opvolgende periodes. Eerst in de 18e eeuw komen ze weer op het e§rst3 plan, en vooral in den Franschen Re volutietijd waren ze weer gewild. Tij dens de Directoire droegen de dames zelfs aan beide armen bijzonder bree- de metalen armbanden. De 19e eeuw bleef den armband trouw en thans speelt hij ook weer een belangrijke rol in het modeleven. De mode der kleeding heeft op het dragen van armsieraden grooten in vloed gehad. Wanneer voor de toilet ten der dames lange mouwen werden voorgeschreven, verdween de armver- siering, enkele onbeduidende uitzon deringen daargelaten, geheel. De lan- voor. Echter hebben de vele pogingen voornamelijk uit Amerika afkom stig om den armband aan den bo venarm of zelfs om den enkel te dra gen, geen succes gehad; voor derge lijke overdrijving zijn de meeste dames niet te vinden. De tegenwoor dig gebrachte vormen worden mee-' rendeels om den pols, doch ook op wil lekeurige plaatsen van den onderarm gedragen. - Men maakt onderscheid tusschen banden, die niet geopend en gesloten worden, en die, waarmee dit wel gebeurt. Den laatsten tijd wor- den ook veeren armbanden gebracht, die van achteren open zijn. De sluitin gen zijn zeer gevarieerd, het meest ziet men die met een veertje. De moderne armband is tamelijk breed, hij is glad of van voren op or namentele wijze open gewerkt. Naast de gladde en eenvoudige armbanden, ziet men ook de schakel- en ketting armbanden nog steeds veel dragen. Bij deze soorten wordt de sluiting zoo onopvallend mogelijk aangebracht, zoodat het geheel niet onderbroken wordt. Veel brengt men den laatsten tijd weer de markasiet- en vooral de oude granaat-bewerking. Voorkeur hebben hier krachtige gebogen lijnen en een afwisseling van doffe en glan- I zende bewerking. DE NEDERLANDSCHE FILMINDUSTRIE ZIT NIET STIL. Producties, die komen zullen. De Nederlandsche filmindustrie zit niet stil. „Het meisje met de blauwe hoed", „Op hoop van zegen" en „De familie van mijn vrouw" zijn toekomstbeelden, die spoedig verwerkelijkt zullen worden. Thans worden wederom eenige andere werken aangekon digd. De directie van N.V. Monopool-film te Rotterdam deelt mede, dat „De big van het Achtste", waarvan zij sinds gerui- men tijd de verfilmingsrechten bezit, in productie zal komen. De regie zal Max No- seck voeren, terwijl Hans May de muziek componeert. Aanvankelijk werden met Louis Davids en Margie Morris onderhandelingen gevoerd betreffende de partituur, doch deze zijn thans afgesprongen. Sylvain Poons, ons welbekend uit „De Jantjes"- en „Bleeke Bet" is geëngageerd voor de hoofdrol. Dezelfde maatschappij heeft voorts het boek van Leo Ott, getiteld „De haven" aan gekocht; Siodmak, die blijkbaar niet veei interesse had om de soldaten-groteske te regisseeren, zal zich met de spelleiding van deze film belasten. Naar wij vernemen is ook Gerard Rutten met een groote speelfilm begonnen. Wij j herinneren in dit verband aan de film „Dood Water", welke de vorige week met j zoo'n uitbundig succes te Den Haag in eer- j ste voorstelling vertoond is, en welk werk ook van de hand van Rutten is. Het nieuwe I product zal „De vliegende Hollander" hee- ten en een episch werk worden over de Ne- i derlandsche luchtvaart, in net bijzonder de wekelyksche luchtverbinding tusschen Ne- derland en Indië. I Simon Koster schrijft, met medewerking van vooraanstaande personen uit lucht- S vaartkringen het manuscript. Andor van Barsay, de chef-operateur van „Dood Water" zal bij de nieuwe film even eens zijn medewerking verleenen. Behalve een groot aantal Nederlandsche acteurs, zullen ook eenige van de bekendste piloten uit onze luchtwereld medewerken. 'De eerste opnamen beginnen binnen een korten tijd en de verfilming van „Lahar", het filmwerk, dat op Java opgenomen zou worden, is daarom voorloopig uitgesteld. 4.5 MILLIOEN VROUWEN WILLEN AAN DE FILM. En Hollywood zocht helden, helden De Amerikaansche statistiek heeft vast gesteld dat vier-en-een-haif millioen vrou wen aan de film willen. Vier-en-een-nalf millioen verwachtingen, waarvan er per millioen slechts zeventien in vervul ling gaan! Zeventienvan één millioen vrouwen, die uit het Leger van Naamloozen en Wachten den naar voren dringen en het ongelooflijke succes hebben, dat hun namen in iiet spe- Iers-register zijn genoemd! r Zeventien op één millioen.! En ook dit is reeds een sprookje, want tegenwoordig hebben vrouwen in Hollywood zoo goed als geen uitzichten meer. Holly- wood heeft te veel vrouwen... I Hoe is dat zoo gekomen? Heel eenvoudig: de Amerikaansche film heeft het „karakte- riseeren" op haar geweten De groote CONCERTEN DOOR DE ARNHEMSCHE ORKEST VEREENIGING TE GOUDA. Zooals wij met enkele woorden reeds mededeelden, bestaan er plannen in Gouda eenige concerten te doen geven door de Arnh. Orkest Vereeniging onder leiding van Jaap Spaanderman Deze plannen nemen vasteren vorm aan en het ziet er naar uit dat de pogingen die een aantal onzer stadgenooten tot dit doel in het werk stellen, zullen slagen. In ieder geval is het al zeker dat een concert door bovengenoemd uitstekend orkest zal ge geven worden op-15 Nov. a.s. in den Nieu wen Schouwburg. Dit concert zal een uni cum zijn in het Goudsche muziekleven, om dat het wordt gedirigeerd door een oud- Gouwenaar Jaap Spaanderman, terwijl een oud-stadgfenoote, de bekende sopraan Jo 'Helligrath van Rijmenam als soliste zal op treden. Zij zal met orkestbegeleiding oa een werk zingen van Willem Kerper, die mede naar men weet een geboren Gouwe, naar is. Hieraan kan nog worden toegevoegd dat de voorzitter van het Bestuur der A. O. V., Prof. Dr. M. J. van Uven ook al uit Gouda afkomstig is. HIER SCHEERT MEN LEEUWEN'. •*4 Jonge, daaf is moed voor noodig! Dat valt wel mee; tot heden is nog geen leeuw gekomen! „show-films" brachten honderden mooie en aardige vrouwen op het witte doek, en elke vrouwelijke hoofdpersoon stelde een nieuw type voor. En ieder nieuw type liep in min der dan geen tijd honderdvoudig in Holly wood rond, in de hoop „actueel" te zijn, en werk te vinden. En men had toch in ieder geval veel vrouwen noodig bij de showfilms! Eén enkele succes-film... en reeds waren, er vele nabootsingen. Maar nu is dat alles uit. De kerkelijke veldtocht tegen de prullerige- en misdadi- gers-films heeft verrassende resultaten be reikt, sedert zij de geheime, ofschoon aan alle Amerikanen bekende, subsidieering van de regeering vond. Geen producent, die eenig gevoel van eigenwaarde heeft en van de toekomst nog succes verwacht, zou het durven wagen het soort films, die tot nu toe gemaakt werden, te draaien. Het vacht woord is nu: „serieus" en „artistieke waar- VERKLAARBAAR. Hij keek me zoo aan alsof hij van me hield! Ja, ik dacht al, wat ziet hij er dom uit! Maar dit stoot op moeilijkheden, zooals blijkt. Wat moet men met de honderden aardige en mooie vrouwen als men geen mannelijke spelers heeft? Sedert Clark Gable als een nieuw minnaars-type ontdekt werd en dat is ook al weer eenige jaren geleden werd geen werkelijk nieuwe, mannelijke star gevonden. En de succesvolle mannelijke artisten zijn voor het grootste gedeelte alweer heengegaan. De gebroeders Barrymore Lionel en John zijn met hun zuster naar Engeland gereisd. Lewis Stone, de voortreffelijke karakterspeler, is geëngageerd door Greta Garbo, en is alleen nog maar te zien in flims met deze star. Wallace Beerg, de helden- en karakter speler van beteekenis, kan per slot niet in iedere film gebruikt worden. - En verder? Niemand! Ongelukkiger wyze heeft de schikking om kunstenaars van andere naties in Hollywood, te laten spelen, en die getroflen werd, daar I de groote Amerikaansche stars weggingen, geen groote resultaten gehad. O.a. heeft Charles Laughton, de beroemde „Hendrik VIII", ook juist zijn voorloopige inwilli ging, om in Hollywood te werken, weer teruggetrokken. En men heeft juist helden zoq noodig. Malaise in Hollywood! Weer eens ma- laise in Hollywood. En zooals schynt I is deze malaise ernstiger en beslissender, f dan de vorigen. Nu tracht men nog omiop J de Europa-reizen van de groote Amerikaan sche filmmagnaten mannelijke talenten te ontdekken. En de vier-en-een-half millioen vrouwen die aan „de film" willen? Geen uitzichten, werkelijk geen uitzichten hebben zij. Maar I Hollywood heeft het ook nog nooit met menechen en menschenlevens zóó nauw ge nomen... IBoomen en heesters voor de tweede maal in bloei. Gouden regen aan de spits. De Ned. Phaenologische Vereeniging heelt een enquête gehouden naar een tweeden bloei van boomen en heesters. Bij rangschikking van de gegevens naar de planten blijkt, dat de tweede bloei van den gouden regen net meest is vermeld, dan volgen appelboomen, wilde kastanjes, rhododendron, sering, weige lia, jasmijn, magnolia, acacia, laurier- kers. De georgrafische verdeeling van de be richten geelt te zien, dat drie vierden van het aantal uit Holland en Utrecht aikomstig waren. Hoewel de wijze van publiciteit op deze verdeeling ook van In vloed kan zijn geweest, blijkt toch wei uit ingekomen berichten, dat het ver- 1 schijnsel van den tweeden bloei ln het Westen opvallender was dan in het Oos- ten. Behalve deze boomen en heesters wer- den nog van verschillende zijden ge- i noemd de kruidachtige gewassen: aard bei en papaver. Op de vraag naar de oorzaak, die juist dit Jaar den tweeden bloei heeft bevorderd, kan worden ge antwoord, dat zeer waarschijnlijk de droogte hiervoor aansprakelijk moet worden gesteld. In vroegere zeer droge jaren is het v„erschijnsel ook waargeno men. Zells is de overeenkomst van de opnieuw bloeiende soorten bijzonder groot met die van het bij uitstek droge jaar 1921. in het phaepologische verslag van dat jaar door wijlen dr. H. Bos op gesteld, worden deze soorten alle ge noemd, met Inbegrip van papaver en aardbei. In overeenstemming hiermee ls het feit dat talrijke inzenders vermelden, dat speciaal jonge of pas verplante boomen den tweeden bloei vertoonden. Dit zijn dus de exemplaren, die nog niet zoo diep geworteld zijn en daardoor in een dro gen tijd eerder watergebrek zullen krij gen. De gegevens omtrent den regenval doen zien, dat deze zomer wel droog ls geweest, doch lang niet zoo opvallend als die van 1921. Zeer waarschijnlijk is dan ook niet ^et tekort aan regen van den zomer zelve, dat hier de voornaamste rol heeft gespeeld, doch eerder het feit, dat sinds de bultengewono rijke regenmaand October 1932 nagenoeg alle jaargetijden een tekort aan regen hebben gehad, spe ciaal de winters 1932—'33 en 1933—"34. Daardoor ls de grondwaterstand ln den laatsten tijd steeds gedaald en dit heeft zijn invloed doen gelden op de water voorziening der boomen. In 1921 is dit sneller tot stand gekomen, omdat de droogte toen intensiever was. De tweede bloei moet dus niet worden toegeschreven aan invloed van tempera tuur; de zomer was niet bovenmatig warm; het najaar wel, doch dit kan niet gewerkt hebben op ontwikkeling van bloemknoppen, die ln Augustus is be gonnen. No. 1363. De huisvrouw heeft voor dage lij ksch gebruik 't moest aan een rok met blouses. Met dit verlangen re leening, houdend, bieden wij do pa tronen van deze rok en blouse te zamen aan voor slechts f 0.58. Be stelt men een pa troon apart, dan kost dit f 0.40 voor de rok en rok f 0.40 voor de blouse. Om U nog meer ter wille te zijn, hebben wij .leze patronen be schikbaar gesteld in alle malen. De rok is gedacht van tweed, waar mee men ook de J noopen kan over trekken, en de blouse, die desge- wenscht met lan ge mouwen kan worden gemaakt, van waschbaar satijn. o -is'} 1 J?*" Twee spelkieken uit de film „Dood Water", welke wordt uitgebracht door de N. V. Metro - Goldwyn Mayer Filmmaatschappij. De film, waarvan wij in ons vorig nummer een be schrijving hebben gegeven, werd geregisseerd door Gerard Rutten. Simon Koster maakte het manus cript. De hoofdrollen van deze film, die den toeschouwer verplaatst naar Volfndam, worden vervuld o.a. door Jan Musch, Jules Ver- straete, Helga Gogh als Maartje en Bets Ranucci Beekman. De film werd op de Int. Filmtentoonstelling der I Biennale te Venetië be kroond met de Coupe In stitute Naziopale Luce. Door Martin P. van Valckenbergh. Stil herdenken wy het einde van een vier jaar lange slachting, van een vreeselyke massamoord en in ons innerlijk ryst een gebed, dat een her haling hiervan ons en onze kinderen toch bespaard moge blijven... Donderdag, 7 November 1918 is het... en aan het Fransche front knallen nog steeds i de schoten, fluiten nog steeds de scherpe granaatsplinters in het rond... in de verte |f dondert nog het Duitsche geschut. Maar tóch gaat de laatste acte van een drama t zonder weerga, een tragedie van monster- I achtige grootte, een aanvang nemen! De Duitsohers hebben verzocht de voorwaarden te mogen vernemen, die maarschalk Foch en zyn bondgenooten wenschen te stellen voor het sluiten van een eventueele vrede! Parlementairs zullen die voorwaarden ko men bespreken! De sector, waarin deze laatste ronde zich zal afspelen, is die, waarin het korps van den Franschen generaal Debeney is opge steld. Het is geen gemakkelijk terrein... sinds den laatsten, hevigen strijd! De we gen, vernield door granaattrechters, ver sperd door versplinterde boomen, dienen tot rustplaats van de laatste dooden van den wereldoorlog. Tenminste... dat is ons aller noop dien dag! Meerendeels zyn het de lijken van gesneuvelde Duitschers, die over al verspreid" liggen. Want den dag tevoren waren zy door de Fransche legerkorpsen achteruit geslagen en daarby lieten tal van hun makkers het leven... de laatste dooden, de laatste offers., mogen zy waarlijk de allerlaatste oorlogsoffers zyn op aarde! Dan zijn zy' niet voor niets gestorven! Herfstgeuren hangen in de lucht!... Er ligt haast iets feestelijks over het kale, vernielde, doorploegde, trieste landschap: maar dat bestaat alléén in ons oog... In werkelijkheid is alles nog even triest en tomber als alle andere dagen, die wij hier doorbrachten. 'Haudroy is ongeveer 2 Kilometer verder. De Fransche voorposten liggen ter weers- lijden van den zandweg, die naar ia Ca pelle leidt. Een geweldig gat is vlak voor ons in dien weg geslagen, b» hnn terug tocht op la Capelle hadden de Duitschers daar. een mijn achtergelaten, als vriende lijke begroeting van hun tegenstanders! Kort daarop werd een deel van dien weg door de Duitschers heroverd en men her innerde zich de mijn van Haudroy! Drie sol- laten werden erop afgestuurd om de mijn onschadelijk te maken. Maar het ding ont plofte, juist toen het drietal er vlak bij was... Zij maakten een luchtsprong... hun ledematen vond men her- en derwaarts verspreid in de velden, rondom den zand- weg... De laatste uren van den wereldstrijd wer den overigens gekenmerkt door tal van der gelijke, half tragische, half komische ge- Er was 's morgens order gekomen, dat het vuren in den middag gestaakt moest worden. Dan-zouden de onderhandelaars de Fransche voorpostenlijn overschrijden! Iets ongekends was dat: het vuren staken! Er ligt haast een zekere wijding in dat woord! Maar toep het uur aanbrak, waarop de vuurwapenen zouden moeten zwijgen, waren de soldaten niet te houden! Van wachter, was geen sprake! „Voorwaarts!" wilden zij, de bemodderde poilu's!... En de granaat trechters vulden zich opnieuw met dooden, krijgsgevangenen werden gemaakt, gewon- DE STRIJD OM DE STAART VAN JAKHALS. Hoe de Leeuw koning der woudbewoners en de Arend heerscher der vogels werd. Door J. REIJNDERS. Leeuw ligt uitgestrekt in de zon. Zijn oogen zijn gesloten, manr zijn verstandige vrouw, tante Leeuwin, die met de kleine leeuwtjes speelt, weet heel goed dat papa Leeuw heelemaal niet slaapt en dat het minste geringste hem zoowaar wakker maakt; daarom laat ze de kleine leeuwtjes maar zachtjes naast zich spelen. Ze zijn net bij de rand van het bosch, als tante Leeuwin zoo'n raar kruipgeluidje tusschen de boomen en de boschjes hoort. Ze spitst haar ooren en steekt haar neus speurend in de lucht. Ja, dat had ze wel gedacht. Dat is de slinksche jakhals, die alweer haar mar. komt lastig vallen. Tante Leeuwin heeft Jakhals altijd gehaat, omdat die zoo kwaad spreekt. Zacht roept zij haar kleintjes om achter haar te blijven en héél Btil te zijn, om te hooren wat Jakhals nu weer te zeg gen heeft. Zij zien Jakhals dicht bij Leeuw komen, die aldoor zijn oogen gesloten heeft en Jakhals, die denkt dat Leeuw echt slaapt, durft nog een beetje naderbij te komen, en fluistert hem iets in het oor. Maar daar geeft Leeuw hem een fiksche slag in het gelaat. Arme Jakhals slaakt een kreet, en wrijft met zijn poot over de pijnlijke plek. Dan buigt hij zich heel onderdanig naar Leeuw en vraagt deze nederig of hij hem te woord kan staan, want hij heeft heel be langrijk nieuws. Leeuw rekt zich eens uit, op zijn dooie gemak en gaat dan rechtop zitten. Dan zegt hij met een geweldig harde stem: Als het nieuws heel belangrijk is, kun je het me zeggen, maar o wee als je weer met die kinderpraatjes komt aanzetten, van hoe kameraad Olifant en oom Zeekoe bakke leien, of hoe die leelljkert van een neef Haas weer zoo nieuwsgierig is, want dar. den vielen weer krimpend terneer... Toen stuurden dé Duitschers op alle punten van de bedreigde linie parlementairs naar de Franschen. Dèt hielp! „Staakt 't vuren!..." werd er overal geblazen. De officieren, die door generaal Debeney waren aangewezen om de Duitsche onder handelaars te ontvangen, waren reeds aan wezig op de plaats, waar het eerste con tact zou plaats hebben. Als plaats van sa menkomst was overeengekomen: de'toegang tot la Capelle! Daar stond een steenen villa omgeven door hooge boomen. Daar was reeds sinds eenigen tyd het bureau van een Franschen majoor van den Staf gevestigd. Op het afgesproken uur begaven de ver schillende officieren, waaronder ook een Duitsche koerier, zich naar den weg, die doorweekt was van de regens, die den laat sten tijd gevallen waren. Het was geen pret tig verblijf, daar op dien slykerigen weg en toen uur na uur verstreek, zonder dat de Duitsche onderhandelaars verschenen, be sloot de commissie van ontvangst in de villa verder te blijven wachten. Inmiddels viel het duister in... Het was byna negen uur in den avond, toen in de verte lichten naderden! De sol daten, die den weg bewaakten, rekten zich nieuwsgierig uit, gewekt uit hun stoïcyn- sche rust. De grond was drassig, vier dagen achtereen hadden zy stevig gestreden, hun uniformen waren zwart van de modder... Deze poilu's beseften nog maar ten deele, wat het naderen van die lichten voor hen kon beteekenen! Instinctmatig grepen zy het geweer vaster beet: lichten, die nader den... naderden...! Maar hun aanvoerder, een flinke, jonge kapitein, Lhuillier geheeten, 23 jaar oud, geeft een kort bevel... „Staakt 't vuren!" was immers geblazen! De eerste auto is thans naderbij gekomen. Een enorme, witte vlag is in den koker Voor het vaandel gestoken... blinkt in het licht van de scherpe autolantaarns. Lhuillier stelt zich midden op deh weg op en steekt de arm omhoog: Halt! De remmen knarsen, de auto staat stil. Drie andere volgen. Een generaal in groot tenue, de borst be dekt imet orden, stapt uit, nadert den Franschen kapitein: „Général de Winter- feldt, de la mission de parlementaires alle- mands." Hij spreek uitstekend Fransch, is vroeger militair attaché te Parijs geweest. „Mon capitaine", zegt de generaal, „ik bied U mijn welgemeende excuses aan, dat ik pas zqo laat kom; materieels hindernis sen zijn de oorzaak daarvan... de slechte toestand van de Wegen... Ik heb de eer U de heeren van mijn geleide voor te stellen „Generaal", antwoordt Lhuillier, „ik heb geeneriei bevoegdheid U officieel te ont vangen. Ik verzoek "U weer ih te willen stappen en mij te volgen." De Duitsche hoornblazer, die op de tree plank van de eerste auto had gestaan, wordt vervangen door een Franschen trompetter, korporaal Sellier. En door den nacht van den Ten November klonken de régiments- marschen van het 171e régiment infanterie, van het 19de en 26e bataljon jagers te voet en van alle andere korpsen van de 166e in fanteriedivisie, welke dezen sectbr bezet hield. Soldaten kwamen over de omgewoelde velden aanloopen, renden achter de auto's aan... „Vive la France" galmde hier en daar in 't donker! Maar enkele pessimisten kropen weer achter hun mitrailleur... zij vertrouwden het nog niet! En in het Duitsche hoofdkwartier seinde de keizerlijke staatssecretaris b. d. «von Hintze aan het Ministerie van Buitenland- sche Zaken te Berlijn: „Duitsche wapenstilstandscommissie van daag 12 uur uit Spr in auto's vertrokken naar de Fransche linies. Samenstelling: Staatssecretaris Erzberger, voorzitter. Gezant graaf Oberndorff. Generaal-majoor von Winterfeldt. Kapitein-ter-Zee Banselow. Verder reden een kapitein, een hoornbla zer, een tolk en twee schrijvers mee. Gene raal von Gündell heeft zich teruggetrokken. Een tweede groep volgt vandaag om drie uur namiddag vanuit het hoofdkwartier van den Duitschen legergroep onder den kroon prins, Majoor Düsterberg, majoor Brink- mann, majoor KWèbel, majoor von Böttiger en op wensch van staatssecretaris Erzber ger en graaf Oberndorff legatieraad Frei- herr von Lersner. Verder enkele admini stratieve officieren en een journalist" (w.g.) enz. Een snelle opeenvolging van telegrammen was het resultaat van. de onderhandelingen. Op 11 November kon von Hintze naar Berlijn seinen: „Wapenstilstand vandaag 11 uur 55 van kracht geworden!" Groot was de blijdschap, de hoop, in alle landen ter wereld... Het was een paar minuten vóór het elfde uur van den elfden dag der elfde maand, schrijft Winston Churchill in zyn boekje: „Drie jaar wereldbrand", en ik stond aan het venster van myn kamer, die uitzag op Northumberland-Avenue, richting Trafal gar Square. Ik wachtte daar tot de Big-Ben zou vertellen, dat de oorlog voorbij was. Mijn geest dwaalde terug oyer de bloedige jaren naar het tafereel en van den nacht op de naar datzelfde carillon h het teeken tot den oorlog land aan onze vloten en geheele wereld te geven! geleden! De minuten verstreken... ik der matheid van jubel. Het geheele enorme uitrustingsbedrijf, waar ik als minister van munitie de verantwoordelijkheid voor had, was als met één slag weggevaagd", liet een leegte achter. En m'n geest bleef werk tuigelijk hangen aan de problemen van de demobilisatie. Wèt moest er met onze drie millioen munitie-arbeiders gebeuren? Hoè smeedde men toch wel zwaarden om in ploegscharen? De hefboomen moesten wor den overgehaald... niet volle kracht achter uit! En toén, plotseling, d& eerste slag in de verte. Ik keek opnieuw naar de breede straat onder mij. Zy was verlaten. Uit het portiek van een der groote hotels, in ge bruik van regeeringsdiensten, stoof het slanke figuurtje van een typistetje, dat wildweg gesticuleerde... juist terwijl de tweede slag van den Big Ben weerklonk. Dan ijlden opeens van alle kanten mannen en vrouwen de straat in. Stroomen volk golfden uit alle gebouwen! De klokken van Londen begonnen te luiden! Northumber land-Avenue was nu gevuld met honderden, neen duizenden menschen, die opgewonden heen en weer renden, schreeuwend en gil lend van vreugd! Ik kon zien, hoe het op Trafalgar-Square reeds krioelde. Rondom mij, ifi het Hoofdkwartier zélf, Hotel Me- tropole, was de grootste wanorde uitge broken! Deuren sloegen dreunend dicht... voeten klikklakten de gangen door. Ieder een stond van zijn bureaustoel op, wierp pen en papier terzijde... Alle banden waren ver broken! Het tumult nam toe... wakkerde aan tot een storm. De straat was een zieden de menschenmassa. Vlaggen verschenen als bij tooverslag! Stroomen mannen en vrou- wen golfden aan van het Embankment! Zij vermengden zich met vloeden, die aanstuw- den van het Strand op hun weg om den koning te gaan toejuichen. Bijkans vóórdat de laatste klokslag was weggestorven, wa ren de strenge, op oorlog en luchtraids ge spannen, ordelijk-gedrilde straten van Lon den verkeerd in een zegevierend pandae- monium! De ketenen, die de wereld gekluis terd hadden» gehouden, waren verbroken! Schakels van gebiedende noodzaak, scha kels van discipline, schakels van bruut ge- weld, schakele van zelfopoffering, schakels i van verschrikking, schakels van eer, die het grootste deel der menschheid hadden samen- gehouden dat alles was losgespron- gen op het geluid van een paar klok- slagen! Veiligheid, vrijheid, vrede, tehuis, de lieve gestalte bij het haardvuur dat t had men weer na 52 maanden van grimmige j ontwrichting. Althans, zoo scheen het op dat oogenblik. Het gordijn valt over het lange front in j Frankrijk en Vlaanderen. De verzachtende J handen van tijd en natuur, het snelle her stel der vreedzame industrie, hebben reeds i de kratervelden en gevechtsljjnen, die in wijden boog tusschen de Vogezen en de zee, voor kort nog de lachende velden van Frank rijk besmeurden, doen verdwijnen! De puin- I hoopen zijn herbouwd, de versplinterde boo men door nieuwe vervangen. Alleen de kerk- hoven, de monumenten en kapeltorenspits- jes met hier en daar een vervallen loop graaf, of een grooten granaattrechter, drin gen den reiziger de herinnering op aan het feit, dat hier 25 millioen soldaten streden en dat twaalf millioen gewond of gedood zyn in de grootste der menschelyke wor stelingen, thans al ruim 15 jaar geleden. Genadige vergetelheid weeft haar sluiers, de invaliden strompelen weg, de treurenden vallen terug in den triesten schemer van herdenking, een schemer, waar slechts éven het licht doorbreekt, namelijk op den dag van Allerzielen, thans kort geleden. Dan zijn de graven der gevallenen bedekt met bloemen en knielen weenende vrouwen en mannen bij hun gevallen broeders en ka meraden neer. Maar nieuwe jeugd staat op en eischt haar rechten. En de strooming der eeuwen vloeit voorwaarts, zelfs over de slagzöne, alsof alles slechts een droom ware geweest. Is dat alleen een hoofdstak uit een wreede en zinnelooze geschiedenis? Is het 't einde? Zal in later jaren het genie der grooteren juist in de heetste conflicten inspiratie vinden voor een hecht gebouw van veiligheid en vrijheid: de glorie van Europa?... i KUNST. Teneinde Uw lippen te bewaren voor springen, is het geraden ze 's morgens te baden met lauw water; ze daarna in te smeren met kamfercrême en ze na een kwartier met glycerine te bevochtigen. Uw lippen zullen dan hun natuurlijke frischheid behouden. wordt ik vreeseljjk kwaad op je, onthoud dat maar! Dan sla ik je oogen dicht en dan pak Ik je staart vast en gooi jou in dat boschje, wacht maar! Jakhals beeft van schrik. Maar ditmaal heeft hij belangrijk nieuws, en daarom loopt hij niet gauw weg, zooals hij anders vast en zeker gedaan zou hebben. Maar nu vertelt hij, hoe hij gehoord heeft dat vogels en al dat andere vliegende goed je bij elkaar gekomen zijn en beraadslagen. En hij weet ook wat zü beraadslagen. De prachtige Gouden Arend heeft hnn verteld dat het eigenlijk bespottelijk is, dat Leeuw Koning der dieren is! Want die arme oude Leeuw kan niet eens vliegen, dus hoe kan hij nou eigenlijk koning wezen! Hij kan maar net de dingen, die op den grond ge beuren, zien. Zoo'n koning Mn de dieren niet tegen schadelijke dingen beschermen! Kijk maar eens naar my! heeft de Gouden Arend gezegd, en hij heeft een hooge borst opgezet van wat ben je mer Als jullie ma tot koning kiest, zullen jullie behoorlijk geregeerd worden. Mijn scherpe oogen zien als geen ander, en ik ben heel sterk en mijn krachtige vleugels brengen „li z00 hoog en zoo ver als lk maar wil! Daarop had het vliegende gedierte wat gebabbeld en toen had de Arend geroepen: Man volk! Ik zie dat jullie het met ma eens zan! Nu zal ik voortaan meester van het woud zpn, en jullie zult er wel ba varen! Nu gaan we een bericht staren naar alle dieren om te vertellen wat wa besloten hebben. Verdér weet Jakhals niets, maar de Leeuw zal nu wel genoeg vernomen hebben. Je hebt er goed aan gedaan, dat je me dit alles verteld hebt, Jakhals! zegt de Leeuw. Nu gaan wa ook vergaderen Roep dadelijk alle woudbewoners bp elkaar. Zeg maar tegen Olifant, dat hp op rijn trompet moet blazen, dan zullen rij allemaal wel ^En^oo zijn alle woudbewoners ba elkaar gekomen En Leeuw, die zich eerst mooi heeft gekamd, is op de stronk van een gaan zitten, en heeft het groote nieuws aan de vergadering verteld. Alle woudbewoners zpn heel erg boos geworden, I èn als de Leeuw uitgesproken heeft, roepen za allen: Laten we het uitvechten! Dan zullen we wel eens zien wie de ware koning van het woud is! En toen werd een boodschap naar het vliegende volk gestuurd, dat, als zp Leeuw niet als Koning erkennen, zp uitgeroeid zul len worden. Maar het vliegende volk wil niet luisteren en nu maken de beide par- taen zich tot den strijd gereed. En Jakhals zal als scheidsrechter fungeeren. Hp wordt op een hooge rots gezet, waar iedereen hem zien kan, en zoolang nu de aanhangers van Leeuw winnen, moet 'hij met zijn staart in de lucht blijven staan, maar zoodra het Vliegende Volk wint, moet hp zpn staart tusschen de beenen hebben. Dit zou betee kenen, dat alle dieren hard moeten wegloo- pen of wegkruipen. Als de koningin der bijen dit hoort, ver telt zij alles aan het vliegende volk. Maar laat het maar aan mij over! Hij zal niet lang zpn staart in de lucht houden! zegt zij. Dan begint het gevecht en getier; het is werkelijk een vreeselijk lawaai! En Jakhals staat boven op de top, heel hoogmoedig met zijn staart in de lucht. De koningin der bijen ziet dit en roept haar neef, den paardenbij. Ze zegt hem, dat hij heel voorzichtig naar Jakhals moet vliegen, zonder dat hij het merkt. En dan moet de paardenbij hem in zijn staart steken. Dat doet de paardenbij, en Jakhals geeft een schreeuw, springt van de rots en ver dwijnt in het bosch. Als de dieren zien, dat Jakhals zijn staart laat zakken, en in het bosch verdwijnt, denken zij, dat het Vliegende Volk aan het winnen is, en loopen zelf ook allemaal weg. Daar zijn ze een heele poos gebleven, en eindelijk hebben ze gevraagd of bet Vliegende Volk geen vrede wil sluiten, en ieder zijn koning laten dien tijd af de Leeuw' bewoners gebleven, en van het Vliegende Volk Daarom is van koning der Woud Arend is de koning geworden. Oplossingen van de raadsels van vorige week. 1. Vlieg. 2. Lekkerkerk. 3. Mand, land, zand, tand, hand. 4. Merel. De prijs viel by loting ten deel aan PLET SIPS, Nieuwe Park. Nieuwe Raadsels. 1. Op de zigzag-kruisjeslyn komt, van boven naar beneden gelezen, de naam van een stad in Zeeland. X Ie ry een deel van je gezicht X 2e een roofvogel. X 3e een deel van een kast of X tafel. X 4e een metaal. X 5e een deel van je gebit. X 6e een vette vloeistof. X 7e timmermansgereedschap. X 8e een lichaamsdeel van X een roofdier. 9e tuinmansgereedschap. 10e het tegenovergestelde van vol. 2. Welk ys kan niet smelten En smaakt toch wel goed? Zeg mij nu eens even, Wat 't antwoord zijn moet! 3. Verborgen jongens- en meisjesnamen. Toen Oma riep, kwam zij uit haar schuilplaats te voorschijn. Ik liep iets te ver, tochzag ik gauw waar ik zyn moest. (2) Wordt het scherm anders nooit neer gelaten? We zijn toch niet te laat, hè Oom? Kies u zelf maar eep mooi boek uit. 4. Welke appel wordt niet gegeten? Oplossingen inzenden aan de redactie van de Goudsche Courant, Markt 31, Gouda. Een Festival Parisien voor het Julianahuis te Parijs. Uliuex' üescnciuiing van eeii i.°re-i;Oiuité, zal op zivk A\ovemoei a.s. m net Lamou Ajuiei ».e Aiusbciuatn ecu resuvm Aujisien gegeven worden in den geest der raryscne nuiisienaars-ieesten, ten Date van ue vol tooiing van het Juuananuia in de Cite Uni versitaire te Parys. Um uit ïeest te doen slagen heelt zich een comité van kunotenaars en jooriiaiiston gevormd, bestaande Uil: i->. M. O. Arntze- mus, Jonan üendien,». Menno ter maak, Werumeus Bumng, ine Carelsen, Jos Croïn, Albert van Dalsum, Jjouis Davius, Jan van Les, Piet van der Hem, Jan van Herwynen, D. Kouwenaar, Cees Laseur, Johan de Meester, Dr. Rudolf Mengelberg, J. E. Lenglet de Neve, Kor Postma, Herman Rut- ters, Louis baalDorn, Hearick Scholte, Jan öluyters, Jo «pier, Willem van der Veer, Bernard van Vlymen, Victor van Vriesland en Mattieu Wiegman. De zalen van het Carlton Hotel, die voor dezen avond door de Directie ter beschik king zyn gestéld, zullen op verrassende wy- ze veranderd worden in Parijsche quartiers, boites en cabarets. De bezoekers zullen op Boulevard-terrassen kunnen uitrusten van het dansen in het Bai Tabarin of luisteren naar Parysche chansons in „Le boeuf sur le toit", „La Noce", „Boule Blanche' etc. Na middernacht zal gelegenheid bestaan te sou- peeren in het Bois de Boulogne in het be kende restaurant „Précatelan". De bekende romancier en publicist Eduard Lenglet de Nève zal de conference voor dit feest houden. Het werk-comité, bestaande uit de heeren: W. C. Postumus Meyes, secr. van het plaat selijk comité voor de Cité Universitaire, Kor Postma en J. E. Lenglet de Nève, is nog in onderhandeling om eenige Parijsche kunstenaars en kunstenaressen vette Guilbert, Lucienne Boyer, Heritza of Marie Dubas) voor dezen avond te engageeren. Het entrée voor dit feest zal 1.50 be dragen, wat bruto zal worden afgedragen aan het plaatselyk Amsterdamsch Comité voor de Cité Universitaire. Kaarten zulïln vanaf 10 November a.s. verkrijgbaar zyn by het secretariaat van bet plaatselyk Comité voor de Cité Univer sitaire, Keizersgracht 523, Amsterdam. De Londen-Melbounw-rsce inspireert. Frankrijk tot nog rfrootere vliegwedstrijd. In den herfst van 1935 zal de start Dat hadden de Franschen niet Kunnen droomen, dat van een internationale lucht- race als de LondennMelbourne-vlucht 1934 zulk een geweldige propagandistische wer king kon uitgaan! Fransche vliegers heb ben aan deze vlucht niet deelgenomen zü zouden daartoe ook niet in staat zyn ge weest, verklaarde generaal Denam. Frank rijk voelt dit iet of wat als een schande en deze schande wil het uitwisschen, zoo spoe dig mogelyk. In Fransche luchtvaartkrin gen heeft men dan ook het plan opgevat tot het organiseeren van een groote interna tionale vliegwedstrijd in den herfst van het jaar 1935. Start: Parys. Doel: Hanoi, de hoofdstad van de Fransche bezittingen in Achter-Indië. Doel dat is eigenlyk niet geheel juist gezegd, want de vliegers móe ten slechts om een soort „keerteeken" in Hanoi vliegen en direct weer naar Parys terugvliegen. Deze luchtrace moet, zoo meent men in Frankrijk, naar menschelyke berekeningen de verrichtingen van de vlie gers die aan de Londen-Melbourne-race heb ben deelgenomen nog in de schaduw stellen. Generaal Denain zeide, dat by deze vlucht de Fransche vliegers, die in het afleggen van lange routes weinig routine hebben, niet veel kans zouden maken. De organisatie van deze wedstrijd zal uit den aard der zaak door de Fransche lucht vaartautoriteiten geleid worden. Generaal Denain, de Fransche minister van lucht vaart, staat met groote sympathie tegen over het gigantisch plan. Dat laat zich zon der veel moeite begrijpen. Want deze wed- I stry'd zal aan Franakryk de gelegenheid j bieden, haar vliegtuigen technisch te ver volmaken. Zeer gemakkelijk zou by deze gelegenheid de openbare meening in Frank- i rijk te beïnvloeden zyn. Reeds uit militair oogpunt moest minister Denain de vernieu wing en uitbreiding van het Fransch vlieg- j materiaal als gewenscht doen voorkomen. Generaal Denain, die op zyn 54ste jaar I een van "de meest enthousiaste vliegers van het Fransche leger is, heeft in de afgeloo- I pen maanden reeds heel wat voor de Fran- sche militaire luchtvaart gedaan. De kran ten, die onder den invloed van den Gene- ralen Staf staan, zijn niet karig in hun lof tuitingen geweest. De tydens zyn voorgan ger, Pierre Cot, iet of wat verwaarloosde belangen van de Fransche luchtvloot, gaf Generaal Denain weer zyn volle belang stelling en aandacht. Deze actieve officier, die bij het uitbreken van den oorlog, als luitenant de militaire academie verliet, deze officier garandeert het Fransche volk de veiligheid van het land, de eer van het volk, de slagvaardigheid van het luchtwapen. Frankrijk heeft met de vliegtochten naar Hanoi, die in 1935 zullen plaats vinden, nog een politiek doel op het oog: deze af stands- vlucht zou een voortreffelijke propaganda zijn voor dat grootere Frankrijk, dat zich de gemeenschap tusschen moederland en koloniën inniger voorstelt. Dat de Franschen er alles op zullen zet ten om als overwinnaar uit den strijd te komen, is vanzelfsprekend; het nationale prestige eischt dit min of meer, ook al rekent men niet op de overwinning.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 4