I. 1. li zil ei sl. kiur
Winkeliers
V
Winkelweken
„De Goudsche Packet"
MEER LICHT
IB<
J
Ophef 00$.
Behouden thuiskomst van
de „Uiver
De pioniers der luchtroute Nederland-Indië
DI «..«««"Sr™"'
ZILVER
A.D.OVER STRIJD
GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 21 NOV. 1934 - TWEEDE BLAD
Wilt U vermageren
Wat zal Ik hem geven met St Nicolaas
L. BINNENDIJK
Kleiweg 87
Dagelijksche Autosneldiensten
voor minder
stroom
DE LAMP VOOR
DEZEN TIJD!
POPULAIRE GESCHENKEN
IN GERO-ZILVER
r /erfte*, xxuk (P&xjtópS Ky*<. /tefc
7l0Vt**Jwi OcwMUAAjlfiiA wUaatyd. VtCMigt UtfftOVbOMUt
tooneelen van ongekende geestdrift.
Schiphol herschapen in een ktfkarena
voor tienduizenden.
Plesman en het dappere viermanschap ontvangen de
zilveren medaille uer gemeente Amsterdam.
Ambtenaar ZOEKT per 1 Dec.:
met pension. Zaterdag en Zondag af
wezig.
Br. met prijs onder No. 4536 Bur.
Goudsche Courant, Markt 31.
FINANCIEELE
INSTELLING
VERSTREKT QKLDIN
van ƒ250.tot ƒ5000.Lage
rente. Geen opzeggingsgevaar.
Geen wissels. Maandelijksche ter
mijnen.
Br. No. R 4033, Adv. Bur. v.h.
ALTA, Pausdam, Utrecht.
Zo«kl U Mn
nuttïe osschtnk
Wij hebben 10-tallen artikelen, die daar
voor in aanmerking komen, zoodis:
WOLLEN EN ZIJDEN SHAWLS,
KOUSEN EN SOKKEN,
OVERHEMDEN, BOORDEN, BRETELS.
Gemoltonneerde- en Tricotoondergoederen.
Jas-, Japon, en Huishoudschorten.
O. J. J. LOEVE
GOUWE 145 - t.o. de Turfmarkt.
Vraagt bij ons: K.I.M.-zakjes.
NOGMAALS WIJZEN WIJ U ER OP, IN UW EIGEN BELANG, DAT
ER BIJ HET VERSTREKKEN DER ZAKJES GEEN BEDRAG OF
VOORWAARDE GESTELD MAG WORDEN, DAAR MEN ANDERS IN
STRIJD HANDELT MET DE LOTERIJWET.
DE COMMISSIE.
Op welk gedeelte van het lichaam
U ook wenscht. ZONDER baden,
diëet of geneesmiddelen. Uitwendig
en onschadelijk. Resultaat na 6en dag
zichtbaar. Vraagt gratis aanwijzingen
en referenties aan
Mevr. COLENBRANDER.
Amsterdam W.
P. Langendtjkstraat 54 hs.,
Ziet onze prachtige collectie ROOKARTIKELEN voor ieders beurs.
ASSORTMENTS KISTEN inh. 50 fijne Havanasigarenƒ3.—
KISTJES SIGAREN, van 25 stuks vanaf 75 ets.
SIGARETTEN IN GEWONE EN LUXE VERPAKKING.
Calsiné pijpen in etui 2.25. Bruyère-, Meerschuim- en Barnsteen
Sigaren- en Sigarettenpjjpen.
De nieuwste Sigarenaanstekers. Mgaren- en Sigarettenkokers,
Zakken, Schaartjes, Dovers, enz.
ZIET ONZE ETALAGE.
GOUWE 52
TELEF. 2388
naar AMSTERDAM, AMERSFOORT, APELDOORN, UTRECHT, ZEfST,
VEENENDAAL, ENSCHEDE.
Bel ons op en wy zorgen voor Uw verzending naar alle plaatsen.
Aanbevelend,
B. J. VAN~RHÏjN
Ook in Gero-Zilver wordt theni een
Serie populaire geschenken gebracht
die ruime keus biedt voor elke beurs.'
Geen vrouw behoeft zich nu meer de
luxe te ontzeggen van de vele kleine
gebruiksvoorwerpen, die de gezelligheid
Verhoogen van ontbijt- en koffietafel.
Van thee uurtje en middagmaal
Cadeautjes vanal 95 etsalle verpak!
In elegant etui.
Bij alle goede zaken op dit gebied
Is het boekje -Populaire Geschenken In
Gero-Zilver" verkrijgbaar. De uitgebreide
Collectie wordt U gaarne Voorgelegd.
EEN MENSCHENLEEFTUD GARANTIE
NEDERLANDSCH FABRIKAAT
HOOGSTRAATZZi ROTTERDAM
De „Bi-Arlita" lamp is de beste en zuinigste lamp,
ooit door Philips vervaardigd.
Wij zijn Ie allen tijde beschikbaar, om voor iederen gloeilampen-
verbruiker met den draagbaren photometer te demonstreeren, hoeveel
economischer de Philips Bi-Arlitalamp is tegenover een zooge
naamd goedkoopelamp. Bij deze demonstratie zal zonneklaar blijken,
dat een zoogenaamd goedkoopelamp gedurende haar levensduur
veel meer verspilt dan de aanschaffingsprijs van een Philips
Bi-Arlitalamp bedraagt.
Dubbelgespira-
liseerde gloei-
draad. Enorme
besparing op
stroomkosten.
H.V PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN - EIN0H0VEN
t
ziet iedere azi|n er goed uit, maar dit i»
juist eea gijoot gevaar, want niets biedt
U zekerheid, dat U werkelijk goede, zuivere
azijn koopt, die onschadelijk voor de
gezondheid is.
Sommige azijn bevat n.l. azijn-aaltjes;
andere wordt van carbid of kalk gemaakt,
verwijl weer andere na korten tijd aan
bederf onderhevig is en troebel wordt.
Slechts één azijn biedt U 100% zekerheid
omtrent zuiverheid, kwaliteit en samen
stellingBOOG AZIJN I
BOOG AZIJN bevat nimmer schade
lijke bestanddeelen en is niet aan bederf
onderhevig. BOOG AZIJN wordt sinds 1564
vervaardigd.
MAAS' A'ZLJNFABRIEKEN N.V. HAARLEM
De geestdrift, waarmede de kranige be-
manning van de „Uiver" tijdens haar thuis-
„p verschillende landingsplaatsen ont- j
vangen i», bereikte haar climak toen van
ü.idsng dt groote, sierlijke Douglas-vogel
„p het eigen nest neerstreek en de tiendui-
renden, die naar Schiphol waren gekomen,
de lucht deden trillen van hun gejuich. Ge
zagvoerder P a r m e n t i e r, eerate-offider
Moll, radio-telegrafist Van Bruggen
er boordwerktuigkundige Prins hebben
door hun prachtige daad, die de bewonde
ring van de geheele werëld heeft afgedwon
gen en nieuwe mogelijkheden voor het we-
reldiuch'[verkeer heeft geopend, den dank en
hulde van het vaderland, dat dezen Woens
dag het aanzijn had geschonken van een
nationalen feestdag, in ontvangst genomen
Dank en hulde, waarin ook de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij, die dooj- haaj j
perfecte organisatie aan de onmisbare j
voorwaarden voor heï welslagen van deze j
heroïsche vlucht ten volle heeft kunnen
voldoen, op verdiende wijze heeft gedeeld.
De legioenen rukken op
„Uiver" dag op Schiphol! Het dagenlang
geklop en gehamer aan tribunes en hekken
heeft plaats gemaakt voor het gegons der
massa. De Amsterdamsche luchthaven, dat
immer interessante, intens levende plekje
grondgebied in de eenzaamheid van het pol
derland, moet vandaag verbaasd zijn ge
weest over haar eigen beeld. Zü heeft
men weet het! hoogtijdagen gekend,
waarop de belangstelling van autoriteiten
en publiek in de pers werd omschreven met
het stereotype zinnetje: „Schiphol bood
reeds in de ochtenduren een levendigen I
aanblik!" Vandaag zijn alle records gesla- I
gen. 1
Amsterdam in feestgewaad.
De hoofdstad heeft zich aan het nationale I
vm dcBen jag aangepast. Alle ge- I
scholen zijn gesloten; de win- I
uur 's avonds open zijn I
en de café-s hebben vergunning om tot twee I
uur 's nachts muziek te maken.
Van de openbare gebouwen, in de winkel-
straten in he- centrum en in de buitenwij- I
ken is de driekleur uitgestoken. Ook de
haven heeft haar feestgewaad aangetrok
ken en zoo is Amsterdam gereed om het
dappere viermanschap op waardige wijze
te ontvangen. Extra treinen komen aan,
extra tramdiensten zijn ingelascht. De lij
nen 1, 16 en 23 onderhouden in de richting
naar en van de Schinkelkade een vier-minu-
tendienst; de buslijnen G. en H. zijn zwaar
belast, terwijl in het particuliere asverkeer
een ongekende hausse valt waar te nemen.
Op Schiphol.
Op Schiphol fungeert de Koninklijke Ne-
derlandBche Vereeniging voor Luchtvaart I
als gastvrouwe en het aantal uitnoodigin- I
ken, dat zij verzonden Heeft aan degenen, I
die uit hoofde van hun functie voor een
eere-plaats in aanmerking komen, beloopt,
in dé honderden. Die uitnopdigingen
golden regeeringspersonen Jmoge militaire
en civiele autoriteiten, alsmede persoonlijk
heden uit kringen van lucht- en scheep
vaart, handel en bankwezen. Voor de ont
vangst van de officieels genoodigden is het
douane-lokaal ingericht; voor het overige
deel is het restaurant met het voor-terras,
dat een speciale uitbreiding heeft onder
gaan, alsmede het dakterras gereserveerd
en tenslotte nog de uithoek van tribune A.
Als wij eenige malen een speurtocht onder
nemen zonder eenige hoop op volledig
heid ontdekken wij telkens weer voor
name persoonlijkheden. Daar zijn behalve
de officieele sprekers van den middag
onze minister-president, Dr. H. Colijn, die
niet a'8 regeeringspersoon, doch gewoon als
belangstellende gekomen is. Verder de mi
nister van Binnenlandsche Zaken, 2. Exc.
Mr J. de Wilde, met zijn ambtgcSWot van
Waterstaat officieel aanwezg. Kolonel
Wallaardt Sacré, secr. van de Kon. Ver
voor Luchtvaart, voorts Kolonel Hooger- I
brugge, de heer Dellaardt en vetder de heer
H. Martin, hoofd van den dieps', de heeren
Aler, chef van den vliegdienst e# Gulglo-
rard. chef van den 'eehn. dienst van
de K. L. M. en ten slotte nog de
Ministers van Defensie en OpderwtjS
Mr. Dr. Deckers en Mr. Marchant Wij zien
voor', end-minister Van Dijk, het college
m B- »n W. van Amsterdam, tal van
raadsleden, den commandant van het Veld
leger, luitenant-generaal Jhr. W. lWell. den
rtef van den generalen staf, generaal-ma-
joor I. H. Reynders. den chef van den ma
rine-staf, vice-admiraal J- de Graeff, den
commandant van de Marine te Den Helder,
schout by nacht T. L. Kruys, den comman
dah. van de luchtvaartafdeeling Soester-
berg, luitenant-kolonel P. W. Best, den
onder-commandant der Marine te Amster
dam, kapitein ter zee Meyer Ranneft, den
directeur van het Luchtvaartbedrijf, den I
heer K Oudendijk, den commandant van
jiet vliegveld de Kooy, kapitein ter zee H.
Ferwerda. Men concludeere uit deze op
somming niet dat het militaire elemen'. bij I
dit burgerlijk festijn den voorrang heeft; I
te civiele autoriteiten winnen het in aan- I
al doch het vermelden van hun namen zou I
een kolom druks vullen. Er zijn o.a. de com- I
missarissen der Koningin in Noord- en I
Zuid-Holland, respectievelijk jhr. mr. dr. A. I
Röell en jfrr. mr. dr H. A. van Karnebeek I
en verder nog burgemeesters van verschil- I
i lende gemeenten.
Van den vroegen morgen »f trekt Neder- I
f land de kykaiena binnen. Het is als een I
rivier met veie vertakkingen. rvxaar beb-p- I
bol is paraat. Niet voor niets heDben lie
organisatoren van dezen dag uren lang I
oeraadslaagd, gewikt en gewogen. De men-
cneiy&e stroom woiol opgevangen en at- I
gfcuamd naar ue daarvoor bestemde plaat
sen. He tyd verstryat en van lieverlede
verdwenen ue mege pieaaen op de tr.bu«.es.
ut randen van ue kij kirunten zyn reeus
I vroeg ingenomen door oelangstellenuen, die
zien een goede plaats wilden verzekeren,
I maar ook nier wordt hes open veld lang I
zaam aan opgevuld door de massa s. ue I
orde maatregelen zyn streng en afdoende. I
Commissaris J. W. Haarman van het Hoofd- I
bureau van pontie te Amsterdam is ine. I
met de aigeheele leiding belast. Volgen?- I
oxixcieeie opgave neeit by tot zyn beschik- I
king hooid-inspcq ieuis, 17 inspecteurs, iO I
brigadiers, öüu agenten, 4 ruiters, 41) man I
bereden marechaussee, 8Ü rijksveldwachter. I
en XUÜ man personeel van de K.L.M., de I
laatsten in overall waarop zy het kentee- I
ken van de maatschappij dragen.
net geheel vormt een machtig schouw
spel van zeldzame bekoring. Waar men den
blik wendt, zie. men menschen en vlaggen
Menschen, van wie velen door het koopen
van een „Uiver"-speld hebben bijgedragen I
aan de versterking der geldmiddelen van het I
Nationaal Luchtvaartfonds. Het doffe ge- I
gons, dat zich altijd hooren doet, waar een 1
volksmassa bijeen is, wordt nu en dan I
overs lemd door het zware geronk van mo- i
toren.' Vliegtuigen komen en .vliegtuigen I
gaan; de strakke regelmaat van het; verkeer I
der internationale lijnen laat zich door niets I
beïnvloeden,, zelfs niet door een beroemdheid I
'als de „Uiver". 't Moe' wel een buitenge- I
wone gewaarwording zijn om in deze oogen- I
blikken Schiphol en omgeving in vogel- I
vlucht te kunnen zien.
De persarbeid
iu de voor ue pers beatumue iOKanteu
tydeiyke uitbreidmg' van de tot acnryf ka
mer bevoruerue bagageruimte ter zyue van I
ue hall ra leien de telefoon-toestellen. I
De stenografen aan het andere einde van I
„e U|U grijpen naar hun blocnote eu-
I gen zoo de dictafoon deze taak met heeft I
overgenomen nerveus-haastig gedicteer- I
de stemmingsbeelden of meer zakelijke I
mededeelingen vast. Havenmeester Dellaer. I
moge zich af en toe het voorhoofd afwis- I
schen stationschef Thomson moge zijn zor- I
i gen hebben het pad der journalisten gaat
in deze contreien ook niet bepaald over ro
zen! Zjj merken „auwelijks het verschil ;us-
schen de koude buiten en de genoeglijke
warmte in de hall van het stationsgebouw.
I Telkens weer snellen langs de telefoondra-
oen indrukken naar de redacties der bladen
Zoo worden genoteerd: de spanning, waar
I mede drie echtgenooten en een verloofde de I
landing van de „Uiver" tegemoe zien; de I
aanwezigheid van vader en moeder Par-
mentier de duizenden liters snert, die in I
de consumptietenten bij de verschillende I
I rangen in groote veldketels te trekken staan I
hun weg vinden naar duizenden hongeri- I
ge magen; de ontvangst van de regeerlngs- I
autoriteiten en van generaal Snijders, de I
aanwezigheid van ambulance-auto's op het
terrein en van een ambulance-boot voor den
steiger tegenover den hoofdingang van
Schiphol; van een politiebarkas en een po-
litieboot verderop; de muzikale marschen
I langs de tribunes en kijkfronten van de
Koninklijke Militaire Kapel onder leiding
van kapitein 0. L. Walther Boer en van de
Post-Harmonie onder leiding van den heer I
V1W nFR hoop VAN DEN BROEKE.
VAN WEERDEN POELMAN. VAN DER HOOP.
Op il Nov. 1924, dus juist tien jaar ge
leden volbracht dit driemanschap met de
Fokker VII de eerste vlucht Nederland—
Indië. Op 1 October 1924 vertrokken van
Schiphol, strandde de machine op 3 Octo
ber wegens oververhitten motor te Philip-
popol in Bulgarije, vanwaar -het eerst op 2
Nov. d.a.v den tocht kon voortzetten. De
Fokker VII arriveerde te Medan op 21 Nov.
I en bereikte Batavia op 24 Nov.
Voor deze toenmaals geweldige praesta-
tie de tocht, was in ruim 127 vlieguren
volbracht - zijn deze pioniers door den
gouverneur-generaal Fock op enthousiaste
I wijze gehuldigd en werd hen, namens de
Indische Regeering een gouden beker met
I. inscriptie aangeboden.
Het Comité Vliegtocht Nederland—Indie
I kende dit driemanschap de premie toe van
15.000.— welke was uitgeloofd voor dei.
eersten vlieger, die Nederland met Indië
door de lucht verbond.
Hun tournee door Java was een zege-
tocht
Het eenige wat een schaduw wierp op de
grootsche daad dezer koene vliegers, was
dat bij de toekenning van de zoozeer ver
diende Koninklijke onderscheiding, onder
scheid is gemaakt wegens hun verschil In
rang. Allerwegen is daarover in de pers
destijds groote ontstemming geuit. Een der
gelijk onderscheid is later bij nieuwe groot
sche daden onzer nationale luchtvaarders
gelukkig niet meer voorgekomen.
Toorenspits, die zich ook op hun stand
plaats in de omgeving van het podium,
zeer tot genoegen van de duizenden, voort
durend doen hooren; de als maar pratende
radio-omroepers, wier repor age gretig
wordt aangehoord in honderdduizenden ka
mers, in ons land en in de overzeesche ge
westen; de betrekkelijke genoegens van
eenige uren staan en honderd-en-een an-
ilere dingen...
Luchlfestyn.
In de richting van de vliegweide klinkt
te 11 uur motorgeronk er. even later stormt
een sierlyke Koolhoven-F K 4b, bemand met
de instructeurs De Mul en Postma, den
hemel tegemoet voor het demonstreeren van
I een aantal lessen en kunstviuchten. De dui-
zenden op den grond krijgen, wat het eer
ste gedeele betreft, zelf een lesje in de
kunst van het sportvliegen, want de stem
op den verkeerstoren maakt het publiek
attent op de fou en, die met opzet dooi den
zoogenaamden leerling worden gemaakt.
Krasse fouten zym er bij en vooral het be-
hoorlijk vertegenwoordigde jeugdige ele
ment onder de toeschouwers geniet er hoor
baar van. Ook de kunstviuchten vallen zie.
in den smaak en een har.eljjk applaus weer-
- klinkt als het vliegtuig geland is.
Maar reeds doet zffli opnieuw het geronx
van motoreh hoorei). Thans'is het een esca
drille C.V-vliegtgigeii lichtgrijze machi
nes van het marinevliegkamp „De Kooy
dat onder commando van den officier-vlie-
ger le klasse Th. J. van Midde komt aan
I stormen en alvorens te landen een serie
met bewonderenswaardige bekwaamheid
uitgevoerde luchtexercities te,zien geeft
Nog is het applaus niet bedaard of een
nieuwe en buitengewoon interessante af
wisseling van het programma wordt ge
bracht door den bekenden zweefvlieger Van
Nijenhoff, die zich iji-Neerland's grootste
zweefvliegtuig, de .Adelaar", door zijn
trouwen helper, den ins«hicteur Sluyter van
de N.L.S. met een sleepvliegtuig tot eenige
honderden meters laat optrekken. Kort
daarna demonstreert de heer Nijenhoff op
prachtige wijze hoe men soo'n motorloos
vliegtuig, mits men de knepen van het vak
kent, ook zonder sleepkracht in de lucht
kan houden en er zelfs veilig loopings en
andere toeren mee kan uithalen.
Maar vóór het zoover is, vragen twee
Koolhoven-lestoestellen, bestuurd door de
instructeurs Somer en de Mul en luide
bijvalskreten stijgen mede omhoog! - de
anto-giro, waarin de chef-instructeur der
N.L.S., de heer Schmidt Crans heeft plaats
genomen, de aandacht voor een formatie-
vlucht, die, nadat de Koolhoventjes geland
zijn, gevolgd wordt door een bijzonder inte
ressante demonstratie van laatstgenoemd
toestel alleen, waarbij duidelijk wordt aan
getoond dat snelheidsverlies voor zulk een
machine van geen beteekenis is. Een serie
knap uitgevoerde kunstviuchten met een
i Tiger Moth, wederom door den heer Schmidt
Crans, de aankomst en een demonstratie
van de beroemde .vijf vingers aan ién
I 1 and" een escadrille jachtvliegtuigen van
de Luchtvaart-afdeeling Soesterbrrg onder
commando van den kapitein-vlieger Van
Weerden Poelman en lesdemonstraties
n et drie schoolvliegtuigen van de Nationale
Luchtvaartschool besluiten dit uitnemend
geslaagde luchtfestijn, dat bovendien - om
het eens zoo te zeggen rijkelijk „be
sprenkeld" was geworden met de opwek
kende muziek van de Koninklijke Militaire
Kapel en de Amsterdamsche Post-Marmo-
nie.
„Daar ia iel"
Intusschen heeft zich van de duizendkop
pige menigte de talrijke autoriteiten niet
uitgezonderd een nerveuze spanning
meester gemaakt. Uit de door den omroepei
op gezet e tijden verstrekte mededeelingen
is gebleken dat de „Uiver" te 12.22
van Parijs vertrokken met de laatste
etappe Parijs—Amsterdam uitnemend
weg weet! Een deining gaat door d6 massa,
als bekend wordt dat het vliegtuig zich bo
ven Nederlandsch gebied bevindt en met
groote snelheid naar Schiphol koers zet.
Vader Tyd tikt met volmaakte onbewogen
heid de minuien weg en na iedere minuut
wordt de spanning grooter. Op de tribunes
en op het eere-terras verheffen velen zich
van hun plaatsen - en dit voorbeeld wordt
uoor allen, die gezeten zijn, gevolgd als
de sirene begint te loeien, ten toeken da!
1 de „Uiver" in zicht is. En op hetzelfde
oogenblik klinkt uit honderden kelen de
kreet; „Daar is ie!" En waarlijk: daar
komt de trosche vogel pijlsnel aanschieten.
Nog enkel seconden, dan daveren de mo
toren hun lied van kracht en durf boven
het veld en scheuren zij, mèt het gejuich
van de tienduizepden, de lucht aan stuk
ken Tweemaal maakt het groote, glanzen
de vliegtuig met ingetrokken landingsgestel
een eere-ronde boven Schiphol, daarna sta
ken de motoren hun lied en verricht de
„Uiver" het landingsgestel is zichtbaar
'geworden - in prach-ige glijvlucht een vol
maakte landing op het grastapijt. Weer
klinkt veel zwakker nu het geluid van
de motoren, als de machine hkar neus naaF
het patform richt en langzaam komt aan
rijden. Het wordt overstemd door de dave
rende kreten der massa. „Parmentier! Par-
nwntier!" klinkt het op tribunes en staan
plaatsen.
Gezagvoerder Parmentier en de zijnen
weten wa' hun te doen staat. De „l'iver'
taxied langs het front van het publiek, de
glundere gezichten van de bemanning en
\an de passagiers, van wie de heere-i Gilis-
si-n en Dominie d6 gansche vlucht heen en
terug hebben meegemaakt, zjjn duide.ijk te
zien. Men kan er van op aan dat de oogen
van vier dapperen zoeken naar hen, die bun
het liefst zijn. En men voelt wat el om
gaat in d harten van vier vrouwen en in
die van de ouders en verwanten... Het pu
bliek, dol van vreugde dat het lang ver
beide oogenblik werkelijkheid is" geworden,
roert zich geweldig. Het gejuich zwelt tot
een orkaan ais de „Uiver" iot rust komt
op korten afstand van het podium, waarop
Je officieele sprekers van dezen middag
ook Z. Exc. dr. Colijn bevindt zich daar
bijeengekomen zijn en bemanning en pas
sagiers bet toestel verlaten. Het vierman
schap, vier ridders in de Orde van Oranje
Nassau, die de „Uiver" op zulk een schit
terende wijze over drie werelddeelen naar
het einddoel hebben gebracht, is zichtbaar
onder den indruk van de ontvangst, die het
bereid wordt. Het Wilhelmus klinkt en dui
zenden zingen ons volkslied mede. Het zijn
momenten va„ groote ontroering. Dan
treedt de directeur der K.L.M., de heer Ples
man, vergezeld van den heer Thomson, chef
dezer maatschappij op Schiphol, op hen toe
on drukt hen met warmte de hand. Maar
ook mevr. Parmentier en haar kindertjes,
mevr. Moll, mevr. Prins en mej. Geudeker,
d verloofde van Van Bruggen, zvin op het
appèl en voor hun begroeting past slechts
een eerbiedig zwijgen. Ook de journalist
kan, waar da' noodig is, bescheiden zijn...
Dan begeeft zich het gezelschap de
heeren Glllssen en Dominie, vfien ook een
hartelijke begroeting ten deel is gevallen,
incluis, naar het podium, «aar de ordon
nans-officier van H. M. de Koningin, de
eerste luitenant Römer, de bemanning in
een korte toespraak namens de Landsvrouwe
gelukwenscht met haar behouden thuis
komst. Zijn incognito ten spüt heeft ook
onze minister-president alle vier krachtig
de hand geschud, terwijl ook de andere auto-