I. 1. li zil ei sl. kiur Winkeliers V Winkelweken „De Goudsche Packet" MEER LICHT IB< J Ophef 00$. Behouden thuiskomst van de „Uiver De pioniers der luchtroute Nederland-Indië DI «..«««"Sr™"' ZILVER A.D.OVER STRIJD GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 21 NOV. 1934 - TWEEDE BLAD Wilt U vermageren Wat zal Ik hem geven met St Nicolaas L. BINNENDIJK Kleiweg 87 Dagelijksche Autosneldiensten voor minder stroom DE LAMP VOOR DEZEN TIJD! POPULAIRE GESCHENKEN IN GERO-ZILVER r /erfte*, xxuk (P&xjtópS Ky*<. /tefc 7l0Vt**Jwi OcwMUAAjlfiiA wUaatyd. VtCMigt UtfftOVbOMUt tooneelen van ongekende geestdrift. Schiphol herschapen in een ktfkarena voor tienduizenden. Plesman en het dappere viermanschap ontvangen de zilveren medaille uer gemeente Amsterdam. Ambtenaar ZOEKT per 1 Dec.: met pension. Zaterdag en Zondag af wezig. Br. met prijs onder No. 4536 Bur. Goudsche Courant, Markt 31. FINANCIEELE INSTELLING VERSTREKT QKLDIN van ƒ250.tot ƒ5000.Lage rente. Geen opzeggingsgevaar. Geen wissels. Maandelijksche ter mijnen. Br. No. R 4033, Adv. Bur. v.h. ALTA, Pausdam, Utrecht. Zo«kl U Mn nuttïe osschtnk Wij hebben 10-tallen artikelen, die daar voor in aanmerking komen, zoodis: WOLLEN EN ZIJDEN SHAWLS, KOUSEN EN SOKKEN, OVERHEMDEN, BOORDEN, BRETELS. Gemoltonneerde- en Tricotoondergoederen. Jas-, Japon, en Huishoudschorten. O. J. J. LOEVE GOUWE 145 - t.o. de Turfmarkt. Vraagt bij ons: K.I.M.-zakjes. NOGMAALS WIJZEN WIJ U ER OP, IN UW EIGEN BELANG, DAT ER BIJ HET VERSTREKKEN DER ZAKJES GEEN BEDRAG OF VOORWAARDE GESTELD MAG WORDEN, DAAR MEN ANDERS IN STRIJD HANDELT MET DE LOTERIJWET. DE COMMISSIE. Op welk gedeelte van het lichaam U ook wenscht. ZONDER baden, diëet of geneesmiddelen. Uitwendig en onschadelijk. Resultaat na 6en dag zichtbaar. Vraagt gratis aanwijzingen en referenties aan Mevr. COLENBRANDER. Amsterdam W. P. Langendtjkstraat 54 hs., Ziet onze prachtige collectie ROOKARTIKELEN voor ieders beurs. ASSORTMENTS KISTEN inh. 50 fijne Havanasigarenƒ3.— KISTJES SIGAREN, van 25 stuks vanaf 75 ets. SIGARETTEN IN GEWONE EN LUXE VERPAKKING. Calsiné pijpen in etui 2.25. Bruyère-, Meerschuim- en Barnsteen Sigaren- en Sigarettenpjjpen. De nieuwste Sigarenaanstekers. Mgaren- en Sigarettenkokers, Zakken, Schaartjes, Dovers, enz. ZIET ONZE ETALAGE. GOUWE 52 TELEF. 2388 naar AMSTERDAM, AMERSFOORT, APELDOORN, UTRECHT, ZEfST, VEENENDAAL, ENSCHEDE. Bel ons op en wy zorgen voor Uw verzending naar alle plaatsen. Aanbevelend, B. J. VAN~RHÏjN Ook in Gero-Zilver wordt theni een Serie populaire geschenken gebracht die ruime keus biedt voor elke beurs.' Geen vrouw behoeft zich nu meer de luxe te ontzeggen van de vele kleine gebruiksvoorwerpen, die de gezelligheid Verhoogen van ontbijt- en koffietafel. Van thee uurtje en middagmaal Cadeautjes vanal 95 etsalle verpak! In elegant etui. Bij alle goede zaken op dit gebied Is het boekje -Populaire Geschenken In Gero-Zilver" verkrijgbaar. De uitgebreide Collectie wordt U gaarne Voorgelegd. EEN MENSCHENLEEFTUD GARANTIE NEDERLANDSCH FABRIKAAT HOOGSTRAATZZi ROTTERDAM De „Bi-Arlita" lamp is de beste en zuinigste lamp, ooit door Philips vervaardigd. Wij zijn Ie allen tijde beschikbaar, om voor iederen gloeilampen- verbruiker met den draagbaren photometer te demonstreeren, hoeveel economischer de Philips Bi-Arlitalamp is tegenover een zooge naamd goedkoopelamp. Bij deze demonstratie zal zonneklaar blijken, dat een zoogenaamd goedkoopelamp gedurende haar levensduur veel meer verspilt dan de aanschaffingsprijs van een Philips Bi-Arlitalamp bedraagt. Dubbelgespira- liseerde gloei- draad. Enorme besparing op stroomkosten. H.V PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN - EIN0H0VEN t ziet iedere azi|n er goed uit, maar dit i» juist eea gijoot gevaar, want niets biedt U zekerheid, dat U werkelijk goede, zuivere azijn koopt, die onschadelijk voor de gezondheid is. Sommige azijn bevat n.l. azijn-aaltjes; andere wordt van carbid of kalk gemaakt, verwijl weer andere na korten tijd aan bederf onderhevig is en troebel wordt. Slechts één azijn biedt U 100% zekerheid omtrent zuiverheid, kwaliteit en samen stellingBOOG AZIJN I BOOG AZIJN bevat nimmer schade lijke bestanddeelen en is niet aan bederf onderhevig. BOOG AZIJN wordt sinds 1564 vervaardigd. MAAS' A'ZLJNFABRIEKEN N.V. HAARLEM De geestdrift, waarmede de kranige be- manning van de „Uiver" tijdens haar thuis- „p verschillende landingsplaatsen ont- j vangen i», bereikte haar climak toen van ü.idsng dt groote, sierlijke Douglas-vogel „p het eigen nest neerstreek en de tiendui- renden, die naar Schiphol waren gekomen, de lucht deden trillen van hun gejuich. Ge zagvoerder P a r m e n t i e r, eerate-offider Moll, radio-telegrafist Van Bruggen er boordwerktuigkundige Prins hebben door hun prachtige daad, die de bewonde ring van de geheele werëld heeft afgedwon gen en nieuwe mogelijkheden voor het we- reldiuch'[verkeer heeft geopend, den dank en hulde van het vaderland, dat dezen Woens dag het aanzijn had geschonken van een nationalen feestdag, in ontvangst genomen Dank en hulde, waarin ook de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die dooj- haaj j perfecte organisatie aan de onmisbare j voorwaarden voor heï welslagen van deze j heroïsche vlucht ten volle heeft kunnen voldoen, op verdiende wijze heeft gedeeld. De legioenen rukken op „Uiver" dag op Schiphol! Het dagenlang geklop en gehamer aan tribunes en hekken heeft plaats gemaakt voor het gegons der massa. De Amsterdamsche luchthaven, dat immer interessante, intens levende plekje grondgebied in de eenzaamheid van het pol derland, moet vandaag verbaasd zijn ge weest over haar eigen beeld. Zü heeft men weet het! hoogtijdagen gekend, waarop de belangstelling van autoriteiten en publiek in de pers werd omschreven met het stereotype zinnetje: „Schiphol bood reeds in de ochtenduren een levendigen I aanblik!" Vandaag zijn alle records gesla- I gen. 1 Amsterdam in feestgewaad. De hoofdstad heeft zich aan het nationale I vm dcBen jag aangepast. Alle ge- I scholen zijn gesloten; de win- I uur 's avonds open zijn I en de café-s hebben vergunning om tot twee I uur 's nachts muziek te maken. Van de openbare gebouwen, in de winkel- straten in he- centrum en in de buitenwij- I ken is de driekleur uitgestoken. Ook de haven heeft haar feestgewaad aangetrok ken en zoo is Amsterdam gereed om het dappere viermanschap op waardige wijze te ontvangen. Extra treinen komen aan, extra tramdiensten zijn ingelascht. De lij nen 1, 16 en 23 onderhouden in de richting naar en van de Schinkelkade een vier-minu- tendienst; de buslijnen G. en H. zijn zwaar belast, terwijl in het particuliere asverkeer een ongekende hausse valt waar te nemen. Op Schiphol. Op Schiphol fungeert de Koninklijke Ne- derlandBche Vereeniging voor Luchtvaart I als gastvrouwe en het aantal uitnoodigin- I ken, dat zij verzonden Heeft aan degenen, I die uit hoofde van hun functie voor een eere-plaats in aanmerking komen, beloopt, in dé honderden. Die uitnopdigingen golden regeeringspersonen Jmoge militaire en civiele autoriteiten, alsmede persoonlijk heden uit kringen van lucht- en scheep vaart, handel en bankwezen. Voor de ont vangst van de officieels genoodigden is het douane-lokaal ingericht; voor het overige deel is het restaurant met het voor-terras, dat een speciale uitbreiding heeft onder gaan, alsmede het dakterras gereserveerd en tenslotte nog de uithoek van tribune A. Als wij eenige malen een speurtocht onder nemen zonder eenige hoop op volledig heid ontdekken wij telkens weer voor name persoonlijkheden. Daar zijn behalve de officieele sprekers van den middag onze minister-president, Dr. H. Colijn, die niet a'8 regeeringspersoon, doch gewoon als belangstellende gekomen is. Verder de mi nister van Binnenlandsche Zaken, 2. Exc. Mr J. de Wilde, met zijn ambtgcSWot van Waterstaat officieel aanwezg. Kolonel Wallaardt Sacré, secr. van de Kon. Ver voor Luchtvaart, voorts Kolonel Hooger- I brugge, de heer Dellaardt en vetder de heer H. Martin, hoofd van den dieps', de heeren Aler, chef van den vliegdienst e# Gulglo- rard. chef van den 'eehn. dienst van de K. L. M. en ten slotte nog de Ministers van Defensie en OpderwtjS Mr. Dr. Deckers en Mr. Marchant Wij zien voor', end-minister Van Dijk, het college m B- »n W. van Amsterdam, tal van raadsleden, den commandant van het Veld leger, luitenant-generaal Jhr. W. lWell. den rtef van den generalen staf, generaal-ma- joor I. H. Reynders. den chef van den ma rine-staf, vice-admiraal J- de Graeff, den commandant van de Marine te Den Helder, schout by nacht T. L. Kruys, den comman dah. van de luchtvaartafdeeling Soester- berg, luitenant-kolonel P. W. Best, den onder-commandant der Marine te Amster dam, kapitein ter zee Meyer Ranneft, den directeur van het Luchtvaartbedrijf, den I heer K Oudendijk, den commandant van jiet vliegveld de Kooy, kapitein ter zee H. Ferwerda. Men concludeere uit deze op somming niet dat het militaire elemen'. bij I dit burgerlijk festijn den voorrang heeft; I te civiele autoriteiten winnen het in aan- I al doch het vermelden van hun namen zou I een kolom druks vullen. Er zijn o.a. de com- I missarissen der Koningin in Noord- en I Zuid-Holland, respectievelijk jhr. mr. dr. A. I Röell en jfrr. mr. dr H. A. van Karnebeek I en verder nog burgemeesters van verschil- I i lende gemeenten. Van den vroegen morgen »f trekt Neder- I f land de kykaiena binnen. Het is als een I rivier met veie vertakkingen. rvxaar beb-p- I bol is paraat. Niet voor niets heDben lie organisatoren van dezen dag uren lang I oeraadslaagd, gewikt en gewogen. De men- cneiy&e stroom woiol opgevangen en at- I gfcuamd naar ue daarvoor bestemde plaat sen. He tyd verstryat en van lieverlede verdwenen ue mege pieaaen op de tr.bu«.es. ut randen van ue kij kirunten zyn reeus I vroeg ingenomen door oelangstellenuen, die zien een goede plaats wilden verzekeren, I maar ook nier wordt hes open veld lang I zaam aan opgevuld door de massa s. ue I orde maatregelen zyn streng en afdoende. I Commissaris J. W. Haarman van het Hoofd- I bureau van pontie te Amsterdam is ine. I met de aigeheele leiding belast. Volgen?- I oxixcieeie opgave neeit by tot zyn beschik- I king hooid-inspcq ieuis, 17 inspecteurs, iO I brigadiers, öüu agenten, 4 ruiters, 41) man I bereden marechaussee, 8Ü rijksveldwachter. I en XUÜ man personeel van de K.L.M., de I laatsten in overall waarop zy het kentee- I ken van de maatschappij dragen. net geheel vormt een machtig schouw spel van zeldzame bekoring. Waar men den blik wendt, zie. men menschen en vlaggen Menschen, van wie velen door het koopen van een „Uiver"-speld hebben bijgedragen I aan de versterking der geldmiddelen van het I Nationaal Luchtvaartfonds. Het doffe ge- I gons, dat zich altijd hooren doet, waar een 1 volksmassa bijeen is, wordt nu en dan I overs lemd door het zware geronk van mo- i toren.' Vliegtuigen komen en .vliegtuigen I gaan; de strakke regelmaat van het; verkeer I der internationale lijnen laat zich door niets I beïnvloeden,, zelfs niet door een beroemdheid I 'als de „Uiver". 't Moe' wel een buitenge- I wone gewaarwording zijn om in deze oogen- I blikken Schiphol en omgeving in vogel- I vlucht te kunnen zien. De persarbeid iu de voor ue pers beatumue iOKanteu tydeiyke uitbreidmg' van de tot acnryf ka mer bevoruerue bagageruimte ter zyue van I ue hall ra leien de telefoon-toestellen. I De stenografen aan het andere einde van I „e U|U grijpen naar hun blocnote eu- I gen zoo de dictafoon deze taak met heeft I overgenomen nerveus-haastig gedicteer- I de stemmingsbeelden of meer zakelijke I mededeelingen vast. Havenmeester Dellaer. I moge zich af en toe het voorhoofd afwis- I schen stationschef Thomson moge zijn zor- I i gen hebben het pad der journalisten gaat in deze contreien ook niet bepaald over ro zen! Zjj merken „auwelijks het verschil ;us- schen de koude buiten en de genoeglijke warmte in de hall van het stationsgebouw. I Telkens weer snellen langs de telefoondra- oen indrukken naar de redacties der bladen Zoo worden genoteerd: de spanning, waar I mede drie echtgenooten en een verloofde de I landing van de „Uiver" tegemoe zien; de I aanwezigheid van vader en moeder Par- mentier de duizenden liters snert, die in I de consumptietenten bij de verschillende I I rangen in groote veldketels te trekken staan I hun weg vinden naar duizenden hongeri- I ge magen; de ontvangst van de regeerlngs- I autoriteiten en van generaal Snijders, de I aanwezigheid van ambulance-auto's op het terrein en van een ambulance-boot voor den steiger tegenover den hoofdingang van Schiphol; van een politiebarkas en een po- litieboot verderop; de muzikale marschen I langs de tribunes en kijkfronten van de Koninklijke Militaire Kapel onder leiding van kapitein 0. L. Walther Boer en van de Post-Harmonie onder leiding van den heer I V1W nFR hoop VAN DEN BROEKE. VAN WEERDEN POELMAN. VAN DER HOOP. Op il Nov. 1924, dus juist tien jaar ge leden volbracht dit driemanschap met de Fokker VII de eerste vlucht Nederland— Indië. Op 1 October 1924 vertrokken van Schiphol, strandde de machine op 3 Octo ber wegens oververhitten motor te Philip- popol in Bulgarije, vanwaar -het eerst op 2 Nov. d.a.v den tocht kon voortzetten. De Fokker VII arriveerde te Medan op 21 Nov. I en bereikte Batavia op 24 Nov. Voor deze toenmaals geweldige praesta- tie de tocht, was in ruim 127 vlieguren volbracht - zijn deze pioniers door den gouverneur-generaal Fock op enthousiaste I wijze gehuldigd en werd hen, namens de Indische Regeering een gouden beker met I. inscriptie aangeboden. Het Comité Vliegtocht Nederland—Indie I kende dit driemanschap de premie toe van 15.000.— welke was uitgeloofd voor dei. eersten vlieger, die Nederland met Indië door de lucht verbond. Hun tournee door Java was een zege- tocht Het eenige wat een schaduw wierp op de grootsche daad dezer koene vliegers, was dat bij de toekenning van de zoozeer ver diende Koninklijke onderscheiding, onder scheid is gemaakt wegens hun verschil In rang. Allerwegen is daarover in de pers destijds groote ontstemming geuit. Een der gelijk onderscheid is later bij nieuwe groot sche daden onzer nationale luchtvaarders gelukkig niet meer voorgekomen. Toorenspits, die zich ook op hun stand plaats in de omgeving van het podium, zeer tot genoegen van de duizenden, voort durend doen hooren; de als maar pratende radio-omroepers, wier repor age gretig wordt aangehoord in honderdduizenden ka mers, in ons land en in de overzeesche ge westen; de betrekkelijke genoegens van eenige uren staan en honderd-en-een an- ilere dingen... Luchlfestyn. In de richting van de vliegweide klinkt te 11 uur motorgeronk er. even later stormt een sierlyke Koolhoven-F K 4b, bemand met de instructeurs De Mul en Postma, den hemel tegemoet voor het demonstreeren van I een aantal lessen en kunstviuchten. De dui- zenden op den grond krijgen, wat het eer ste gedeele betreft, zelf een lesje in de kunst van het sportvliegen, want de stem op den verkeerstoren maakt het publiek attent op de fou en, die met opzet dooi den zoogenaamden leerling worden gemaakt. Krasse fouten zym er bij en vooral het be- hoorlijk vertegenwoordigde jeugdige ele ment onder de toeschouwers geniet er hoor baar van. Ook de kunstviuchten vallen zie. in den smaak en een har.eljjk applaus weer- - klinkt als het vliegtuig geland is. Maar reeds doet zffli opnieuw het geronx van motoreh hoorei). Thans'is het een esca drille C.V-vliegtgigeii lichtgrijze machi nes van het marinevliegkamp „De Kooy dat onder commando van den officier-vlie- ger le klasse Th. J. van Midde komt aan I stormen en alvorens te landen een serie met bewonderenswaardige bekwaamheid uitgevoerde luchtexercities te,zien geeft Nog is het applaus niet bedaard of een nieuwe en buitengewoon interessante af wisseling van het programma wordt ge bracht door den bekenden zweefvlieger Van Nijenhoff, die zich iji-Neerland's grootste zweefvliegtuig, de .Adelaar", door zijn trouwen helper, den ins«hicteur Sluyter van de N.L.S. met een sleepvliegtuig tot eenige honderden meters laat optrekken. Kort daarna demonstreert de heer Nijenhoff op prachtige wijze hoe men soo'n motorloos vliegtuig, mits men de knepen van het vak kent, ook zonder sleepkracht in de lucht kan houden en er zelfs veilig loopings en andere toeren mee kan uithalen. Maar vóór het zoover is, vragen twee Koolhoven-lestoestellen, bestuurd door de instructeurs Somer en de Mul en luide bijvalskreten stijgen mede omhoog! - de anto-giro, waarin de chef-instructeur der N.L.S., de heer Schmidt Crans heeft plaats genomen, de aandacht voor een formatie- vlucht, die, nadat de Koolhoventjes geland zijn, gevolgd wordt door een bijzonder inte ressante demonstratie van laatstgenoemd toestel alleen, waarbij duidelijk wordt aan getoond dat snelheidsverlies voor zulk een machine van geen beteekenis is. Een serie knap uitgevoerde kunstviuchten met een i Tiger Moth, wederom door den heer Schmidt Crans, de aankomst en een demonstratie van de beroemde .vijf vingers aan ién I 1 and" een escadrille jachtvliegtuigen van de Luchtvaart-afdeeling Soesterbrrg onder commando van den kapitein-vlieger Van Weerden Poelman en lesdemonstraties n et drie schoolvliegtuigen van de Nationale Luchtvaartschool besluiten dit uitnemend geslaagde luchtfestijn, dat bovendien - om het eens zoo te zeggen rijkelijk „be sprenkeld" was geworden met de opwek kende muziek van de Koninklijke Militaire Kapel en de Amsterdamsche Post-Marmo- nie. „Daar ia iel" Intusschen heeft zich van de duizendkop pige menigte de talrijke autoriteiten niet uitgezonderd een nerveuze spanning meester gemaakt. Uit de door den omroepei op gezet e tijden verstrekte mededeelingen is gebleken dat de „Uiver" te 12.22 van Parijs vertrokken met de laatste etappe Parijs—Amsterdam uitnemend weg weet! Een deining gaat door d6 massa, als bekend wordt dat het vliegtuig zich bo ven Nederlandsch gebied bevindt en met groote snelheid naar Schiphol koers zet. Vader Tyd tikt met volmaakte onbewogen heid de minuien weg en na iedere minuut wordt de spanning grooter. Op de tribunes en op het eere-terras verheffen velen zich van hun plaatsen - en dit voorbeeld wordt uoor allen, die gezeten zijn, gevolgd als de sirene begint te loeien, ten toeken da! 1 de „Uiver" in zicht is. En op hetzelfde oogenblik klinkt uit honderden kelen de kreet; „Daar is ie!" En waarlijk: daar komt de trosche vogel pijlsnel aanschieten. Nog enkel seconden, dan daveren de mo toren hun lied van kracht en durf boven het veld en scheuren zij, mèt het gejuich van de tienduizepden, de lucht aan stuk ken Tweemaal maakt het groote, glanzen de vliegtuig met ingetrokken landingsgestel een eere-ronde boven Schiphol, daarna sta ken de motoren hun lied en verricht de „Uiver" het landingsgestel is zichtbaar 'geworden - in prach-ige glijvlucht een vol maakte landing op het grastapijt. Weer klinkt veel zwakker nu het geluid van de motoren, als de machine hkar neus naaF het patform richt en langzaam komt aan rijden. Het wordt overstemd door de dave rende kreten der massa. „Parmentier! Par- nwntier!" klinkt het op tribunes en staan plaatsen. Gezagvoerder Parmentier en de zijnen weten wa' hun te doen staat. De „l'iver' taxied langs het front van het publiek, de glundere gezichten van de bemanning en \an de passagiers, van wie de heere-i Gilis- si-n en Dominie d6 gansche vlucht heen en terug hebben meegemaakt, zjjn duide.ijk te zien. Men kan er van op aan dat de oogen van vier dapperen zoeken naar hen, die bun het liefst zijn. En men voelt wat el om gaat in d harten van vier vrouwen en in die van de ouders en verwanten... Het pu bliek, dol van vreugde dat het lang ver beide oogenblik werkelijkheid is" geworden, roert zich geweldig. Het gejuich zwelt tot een orkaan ais de „Uiver" iot rust komt op korten afstand van het podium, waarop Je officieele sprekers van dezen middag ook Z. Exc. dr. Colijn bevindt zich daar bijeengekomen zijn en bemanning en pas sagiers bet toestel verlaten. Het vierman schap, vier ridders in de Orde van Oranje Nassau, die de „Uiver" op zulk een schit terende wijze over drie werelddeelen naar het einddoel hebben gebracht, is zichtbaar onder den indruk van de ontvangst, die het bereid wordt. Het Wilhelmus klinkt en dui zenden zingen ons volkslied mede. Het zijn momenten va„ groote ontroering. Dan treedt de directeur der K.L.M., de heer Ples man, vergezeld van den heer Thomson, chef dezer maatschappij op Schiphol, op hen toe on drukt hen met warmte de hand. Maar ook mevr. Parmentier en haar kindertjes, mevr. Moll, mevr. Prins en mej. Geudeker, d verloofde van Van Bruggen, zvin op het appèl en voor hun begroeting past slechts een eerbiedig zwijgen. Ook de journalist kan, waar da' noodig is, bescheiden zijn... Dan begeeft zich het gezelschap de heeren Glllssen en Dominie, vfien ook een hartelijke begroeting ten deel is gevallen, incluis, naar het podium, «aar de ordon nans-officier van H. M. de Koningin, de eerste luitenant Römer, de bemanning in een korte toespraak namens de Landsvrouwe gelukwenscht met haar behouden thuis komst. Zijn incognito ten spüt heeft ook onze minister-president alle vier krachtig de hand geschud, terwijl ook de andere auto-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 3