I 4 MIX' bergamb. NlEUWERl 1 No. 1876 Dit blad vi Grootsche van «•W-H-H-H I Hunne verrichting, stoelende op de orga- beta gebruik gemaakt en waarheen op zich- HET VLIEGVELD TJILITITAN BIJ BATAVIA niet door alles op één kaart te zetten. Neen! Met Hollandsche bedachtzaamheid zyt ge derlandsche succes. Zoo krygt deze vlucht nationale beteekenis. Niet alleen om de be- gen, moeilijken en gevaarlijken luchtweg naar tropisch Nederland hebben afgelegd. Ik herinner my de vele anderen, die hun zijn gevolgd, met klimmend succes en steeds Rede generaal b. d. U. J. Snijders. Daverend applaus op alle rangen volgt op Hiervoor breng ik U, overtuigd te spre ken namens het ^geheele Nederlandsche het nationale besef, dat ons allen samen bindt en de zekerheid vormt voor het be houd en de eenheid van ons Vaderland.” Rede dr. VV. de Vlugt. Als derde spreker volgt dan de burge meester van Amsterdam, dr. W. de Vlugt. „Het zjj ook mij vergund aldus vangt Na de huldii de Uiver-bem aankomst op wijze is verwe der Parmenth ke wijze zijn grootsche ont manning bere Het dank’ De gezagVo daarbij als vc Excellenties geen woorden geven aan de zielt door des dank u nami Uiver, en de wezlg en wel Koningin, di heeft blijk ge Onze vluch Nederland v. spreek zeker ning en alle nog nooit in held hebber reis. Het is nog drongen wa verdiend he ik u namei Uiver voor h slasme waai gevolgd en de duizend die wij moe dig spontar waar wij 1 werden ben De groote Regeering thousiasme nationale e luchtvaart^ sche lucht’ komst tege Immers dit enthoi krachten i ling. Wij hebt recht besc: K.L.M. ons te maken andere be voor zou stens ever ben gedaa De huid dan ook zi ning van gewerkt t geholpen organisatl eerste pl Plesman, heeft gen Wij ho] het comi dat de K Dan kun: voor 100 i nogmaalf Toen heeft het onder lu: naar de G1 bM Na«H< den aut( I ritei en dit voorbeeld hebben gevolgd. In middels zyn reeds maatregelen genomen voor net uitladen van de post. Rede minister Kalft. De duizendkoppige menigte, uie de woor den van „Als van ouds belangstellende in de lucht vaart, stel ik het bijzonder op pry’s hier een prestatie te leveren. Maar toch... een kleine misrekening, een kleine tegenslag kan ook een tot in de kleinste kleinigheden zorgvul- j dig uitgewerkt plan doen mislukken. Heeft Fokker er niet onlangs nog aan herinnerd, dat in een race als de Melboume-tocht, de marge tusschen succes en mislukking slechts gering is? Met spanning werd de 20ste October te gemoet gezien en de spanning steeg, toen de deelnemers zich op Mildenhall verzamel den, om den langen tocht naar het vijfde werelddeel aan te vangen. In Nederland volgt men van uur tot uur de verrichtingen van het Nederlandsche toestel. De „Cornet” gaat vooraan, de „Uiver” volgt. Zal deze stand zoo bljjven? Met de regelmaat van een uurwerk vervolgt de „Uiver” zyn tocht. schap als volgt toespreek „Na de door den vertegenwoordiger van len omvang uitgaan. Het heeft aan mededeelingen en beschrij vingen omtrent die hulpmiddelen allerminst ontbroken en daaraan kan ook niet genoeg aandacht Worden gewyd, maar zeker is, dat zy hulpmiddelen bleven en dat de bron van de kracht die deze mannen gesterkt heeft en gestaald, is een hoog ideaal, dat ideaal dat na velen voor hem reeds den grooten verfijnden kunstenaar Leonardo da Vinei voor oogen stond, toen hy met zware en onhandige werktuigen zocht naar datgene wat toen bovenmenschelyk voorkwam, het vliegen. Het is het voorrecht van dezen modernen tijd dit zoo lang onbereikbare te hebben zien verwezenlijken. Hoe kort is het nog ge leden, dat na lang zoeken, na vele bittere teleurstellingen een schok door de geheele menschheid voer, toen het eindelijk den Ge broeders Wright gelukte zich gedurende korten tyd, over geringen afstand en op voor myn geest onze nationale Luchtvaart maatschappij die nog slechts vijftien jaren geleden moedig en ondernemend hare destijds nog gewaagde taak opnam,. I met vooruitzenden blik beseffende en met onvermoeibare energie nastrevende, wat’de toekomst voor het luchtverkeer in haren schoot droeg, en die zich thans alle moei lijkheden en bezwaren ten spyt heeft ont wikkeld tot een belangrijke en krachtige' organisatie, welker luchtnet de halve aarde omspant en die de hoogste waardeering in binnen- en buitenland geniet. Ook aan onze Indische Luchtvaartmaatschappij, welke op waardige wijze de Nederlandsche Lucht vaart in Oost-Azië vertegenwoordigt, denk ik met waardeering. Op den achtergrond van dit alles zie ik het Nederlandsche Volk, dat altijd be reid om moed en energie, durf en onder nemingsgeest te waardeeren van den eersten aan vang af de Nederlandsche lucht vaart met belangstelling en sympathie is tegemoet getreden, welke gevoelens gaan deweg zyn gegroeid tot een innig mede leven en krachtigen zedelijken en daadwer- kelyken steun. Met voldoening geeft de Natie zich rekenschap van de toenemende beteekenis, welke de Nederlandsche lucht vaart in de maatschappelijke outillage der menschheid heeft verworven; met trots aan vaardt zy de eer, welke van dezen veelbe- Ibvenden voortuiyjang afstraalt op den Ne- derlandschen naam. Maar vooral wil ik ook gedenken, wat de Regeeringen in Nederland en in Nederlandsch-Indië, met Hare orga nen, tot deze voorspoedige ontplooiing en zakelyke ontwikkeling hebben bijgedragen, door Haren, zelfs onder de moeilijkste tijds omstandigheden nimmer falenden krachti gen steun, door Haar open oog voor de ver- keersbehoeften van dpn modernen tyd, Haar vertrouwen in de practische beteekenis en groote economische waarde van het toe komstig snelverkeer, door Hare openlijke erkenning eindelijk, aanmoediging en onder scheiding van verdienstelijke daden, welke de Nederlandsche luchtvaart hebben voor- klankeff a^n vernomen, dat men niet bly- ABONNEME per kwartaal Franco per poi Abonnement! bjj onza agent Onze bureau Interc. 2145. V len laten; het heeft U ook een stoffelijk blijk van zijn bewondering willen geven en heeft daarom besloten, U allen de zilveren me daille der Gemeente te verleenen. Myne Heeren! Namens het Gemeentebe stuur wensch ik U hiermede van harte ge luk. van Nederland in de luchtvaart hebt hoog- deze mededeeling; dan, als de stilte is terug- gekeerd, treedt de Vierde spreker, Z. Exc. j' generaal b, d. C. d. Snyders naar voren I voor het uitspreken van de volgende rede: ..Als van ouds Ivelanpstpllpnd» in Ho Innhi. 1 -„r heid, trouw aan eer en plicht, kort woord tot U te mogen spreken. Ik stem van ganscher harte in met de vele welgemeende woorden van warme hulde en oprechten dank, welke U op Uwen triomf tocht, alom en tot hier in zyn eindpunt, ,wer- den toegesproken. Maar ik zal ze niet her halen. 1 Ik wil U liever zeggen hoe ik de „Uiver”- vlucht zie in het kader van ons nationaal leven. En ik wil het uitspreken, dat ik Uwe terecht zoo ho<?g geroemde daad beschouw als de schitterende bekroning van een grootsch opbouwend werk, door het Neder landsche volk onder leiding en medewer king zyner beste zonen verricht. Dan denk ik aan de Nederlandsche pio niers, die vooraan hebben gestaan in de rjjen der eerste vliegers en van wie menig een aan het edele doel van den vooruitgang den tol van zyn leven heeft betaald. Ook denk ik aan Van der Hoop en zy’ne dappeie tochtgenooten, die voor het eerst den lan- Etappe na etappe wordt genomen. In een recordtyd wordt Nederlandsch-Indië be reikt. En het gaat weer verder. Maar dan komt er plotseling een tegenslag. Op den druilerigen herfstdag van 22 October be reikt Nederland de tyding, dat de „Uiver" tengevolge van slecht weer uit den koers is geraakt. Zal de bemanning den weg weer kunnen vinden? Of zullen zij, in het gezicht van de haven, nog falen? Angstig wacht heel Nederland af. In spanning gaan de uren voorby. Daar komt het bericht dat het vliegtuig veilig op een renbaan in Albury is geland. Ieder weet, hoe men over deze schitterende landing denkt. En dank zij de sportieve medewerking van autoriteiten en particulieren in deze stad kan dé „Uiver" weer vertrekken en hij komt als tweede in Melbourne aan en wordt ring, Z. Exc. ir, J. Kalft, minister van Wa- i terstaat, hel woord neemt en het vierman- zieling, die van haar uitgaat en onze weer stand verhoogt, maar meer nog omdat zy i heeft geopenbaard hoe in ons volk, mis- H. M. de Koningin tot U gerichte woo»den, schien meer dan het zich bewust is, leeft wil ik namens de regeering (J hartelijk wel kom heeten bij Uw terugkeer in het vader land. Maar niet alleen uij naam van de regee- ring; ik wee' te spreken namens geheel ons volk. Geheel Nederland heeft U met geestdrift gevolgd op Uw vlucht, een geestdrift, die j hy zyn rede aan een enkel woord tot de i bemanning van de „Uiver” te richten. Uit het groote aantal belangstellenden, dat op de Amsterdamsche luchthaven Schiphol ver- DE AMSTERDAMSCHE VLIEGHAVEN SCHIPHOL, WAAR HEDEN DE U1VER-BEMANNING BIJ HAAR TERUGKEER OP VADER- LANDSGHEN BODEM NA HAAR ROEMRUCHTEN TOCHT NAAR AUSTRALIË OP ZOO SPONTANE WIJZE IS GEHULDIGD. uitspreken over iets, dat uitgaat boven de waardeering voor Uw vliegtocht, rt.1. daar over dat Uw daad in staat geweest is ons volk, diep gebukt onder de nooden van dezen tyd, een oogenblik te bevryden van dien Uen Ver tegen vvooidigei der druk, gestaald te worden door Uw voor- ningin met groot enthousiasme had aange- beeld van wilskracht en zich over te geven hoord, neemt weer een gepast stilzwijgen ih aan de geestdriftige blijheid over het Ne- acht als de vertegenwoordiger der regee- 1 Volk, hulde en dank.” Rede ir. J. F. de Vogel. Vervolgens is het de voorzitter ^an de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, ir. J. -F. de Vogel, die de be manning toespreekt: „Het is niet denkbaar,' dat aan de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart, in wier naam ik hier spreek, evenals in die v«n het Comité V liegtocht NederlandIndië en van de acht groote organisaties op Luchtvaartgebied hier te lande, één groo&r voorrecht te beurt valt, dan uiting te geven aan hare bewon dering, haar enthousiasme, hare dankbaar heid aan de vier mannen, die zoo juist in j ons midden zijn teruggekeerd. I Hunne verrichting, stoelende op de orga nisatie, waartoe zij behooren, gaat verre uit boven de wereld van yzer en staal, van alle I materieels hulpmiddelen, waarvan zij heb- ben gebruik gemaakt en waarheen op zich- I zelf dezelfde gevoelens, die ik zoo juist als my thans 'bezielende heb aangeduid, in vol- eerste in de handicap-race. Het zij my ver- toenemende practische uitkomsten. Ik zie gund, op deze plaats hulde te brengen aan mijn ambtgenoot in Albury en aan allen, die het mogelyk maakten, dat de „Uiver” daar kon landen en zoo spoedig weder kon opstygen. Hoog laait het enthousiasme op. Spon taan wordt de vaderlandsche driekleur ont plooid. Men zegt wel, dat Nederlanders niet gaarne van hun gevoelens naar buiten laten bljjken, maar nu laat ook de meest gereser veerde Hollander zich gaan. Daar was reden voor. Immers zooals in de zestiende- en zeventiende eeuw onze zeevaarders de we reld door hun tochten over den Oceaan ver baasden, zoo hebben nu onze luchtvaarder» de bewondering der wereld afgedwongen voor hun tocht .naar Australië. Deze tocht beteekent meer dan een goed volbrachte luchtreis; deze tocht is voor Nederland een luttele hoogte van de aarde los te maken. Hoe hebben wjj allen getrild toen Blériot met een toenmaals noodige groote stout moedigheid van den vasten Europeeschen wal uit het Britsche eilandenrijk door de lucht bereikt». En nog zoo heel kort is het geleden, dat deze experimenten uitgrooeiden tot prac tische organisaties, die dat onmogelyke waarvan de dichters zongen, hetwelk slechts in emblemen en symbolen tot uitdrukking kwam, in dienst van de menschheid kwamen stellen. De oprichting van de Kon. Lucht vaart My. was zulk een daad. Zoo kort geleden, zoo snel gegoeid, zoo sterk in het bereikte! Ons buigende voor de onmiskenbare hulp en zegen die uit geen menschenbrein ont sproot en door geen menschenhanden tot stand kwamen, willen wy hier dank en hulde brengen aan hen op wier werk die zegen heeft mogen rusten. Vast wortelend in nuchtere vaderlandsche zakelijkheid, wars van bravoure en over- troeving van anderen, is de K.LM. haar weg gegaan. Haar weg, die het, naast en behalve het dagelyksche zoo bewonderens- waardige werk, koene mannén mogelyk ge maakt heeft te verrichten wat Nederland dit jaar heeft mogen aanschouwen: de vlucht van de „Pelikaan” en nu die van de „Uiver”. Heel Nederland, geheel onze op schier ieder gebied zoo verdeelde natie, heeft zich door een hecht cement verbonden gevoeld in de waardeering voor deze daad. Het Ne derlandsche volk is hier in al zyne geledin gen eendrachtig aanwezig voor hetzelfde doel. Hulde brengen aan de Uiver-beman- ning. Zou dit mogelyk 'zyn, zoo men hier niet bewust of onbewust voelde het onzichtbare, het ideale dat Echter hun daad staat en dat, ik ben er zeker van, ieder van deze wier mannen gedragen heeft en hen ook thans doet berusten in deze steeds zich her halende huldebetoogingen, die zy nu reeds op hun tocht over den halven grooten cirkel der aarde alom in ontvangst moesten nemen. Zy hebben in weinig meer dan drie et malen passagiers en post naar onze tegen voeters gebracht, zy hebben aangetoond hoe de luchtvaart met groote sprongen nieuwe resultaten bereikt, hoe hetgeen gisteren nog een hersenschim leek, heden werkelijk heid is, hoe de luchtvaart nog onbegrensde mogelijkheden voor zich heeft. Wy mogen verwachten, dat wy het nog zullen aan schouwen, dat in den glans van de stralen van eenzelfde zon tusschen haar opgang en haar ondergang de verschillende deelen van Groot-Nederland onderling bereikbaar zjj$- (Zie vervolg op pag 2 van het Eerste Blad.) voorbeeld van kloeke vasthoudendheid, van durf en energie. Voor geheel Nederland is de behouden terugkomst van de „Uiver” een feest, maar voor Amsterdam is zy dat wel in het bij zonder. Want de Amsterdamsche luchtvaart- haven is als het ware de moederhaven van dit vliegtuig. Daar is het opgestegen, om verkeersbediening. Zoo ook zag het bui- zich naar Mildenhall te begeven; daar is land het, in al zyn uitingen, vol waar- het hedenmiddag weer gedaald. Het Gemeentebestuur heeft bewondering voor de grootsche prestatie, welke is ge- leverd. Mynheer Plesman! In U ziet het Ge- uitgebraéht en groot gemaakt. I Zoo zie ik de Nederlandsche luchtvaart, opgebouwd door de eenheid en samenwer- j king der Natie, verrijzen ten aanschouwe van de gansche wereld als een indrukwek kend gedenkteeken van Nederlandsche Volkskracht- En gy, Myne Heeren! hebt door Uwe roemvolle daad Uwe namen onuitwischbaar gegrift in de zuilen van dat grootsche mo nument, opdat zy daar tot in lengte van dagen zullen getuigen van de schoonste eigenschappen van Holland’s zonen: moed en volharding, bekwaamheid en degelyk- niet plotseling oplaaide om even snel, zoo als zoo dikwyls, weer te verdwynen, maar die onverfauwd heeft voortgeduurd in de dagen, waarin wij op Uw terugkomst moes- eenigd is, blijkt, hoezeer Nederland met de ten wachten en waarin, wy anderen hebben prestaties van de bemanning heeft mede- benyd, die reeds eerder U konden bereiken geleefd. De belangstelling begon van het oogenblik toen bekend werd, dat de Konin klijke Luchtvaart Madtschappy in de race LondenMelbourne zou mededingen. Men stelde zich de vraag: hoe zal Nederland zich. 1 houden tusschen zoovele rivalen, door hun 1 tochten in het luchtruim befaamd. Men be- I greep, dat de mededinging groot was, maar men wist ook, dat de deugdelijke organi satie van de K.L.M. en de ervaren beman- ning van de „Uiver” er borg voor stonden, dat alles gedaan zou worden, wat men- schelykerwyze mogelyk was, om een goede nl-oatat.lA Ipvöran Maar fnnh aan HnïnA en huldigen. Het gevoel van geestdrift over Uw over winning was zoo overheerschend, dat dit aan andere gevoelens geen plaats liet. Ge voelens, die, nu gy weer voor ons staat, zich naar voren dringen, allereerst dat van dankbaarheid voor Uw behouden thuis komst. Ik behoef er slechts aan te herinneren, dat ook deze Melbournevlucht menschen- levens heeft geëischt, om met des te meer nadruk U en de Uwen hartelyk geluk te wenschen met den goeden afloop van Uw tocht. Ik houd my overtuigd, dat aaarnaast in Uw hart dankbaarheid leeft wor de gaven, die U geschonken zyn en die U in staat heb ben gesteld tot stand te brengen datgene wat thans aller bewondering wekt. Ik weet dat menschenverdienste nooit ver der reikt dan het met zyn geheele persoon zich inzetten om alle mogelyxheden, die in hem zyn gelegd, in dienst te stellen van. zijn taak. Maar dat is dan ook door U ten volle ge daan. Dat heeft het U mogelyk gemaakt in 52 uur en 21 min. Batavia te 'bereiken, een versnelling tegenover het vroeger bereikte van overwegende beteekenis, omdat daar door het *Ryk in Europa en dat in Indië el kaar zyn genaderd als nooit te voren en daarmede tevens is aangetoond de groote reserve aanwezig in den tegenwoordigen en in den ontworpen dienst naar Indië, een reserve, die in critieke omstandigheden kan worden verbruikt. Onvermoeid zyt gij daarna van Batavia verder gegaan en na 90 uur en 17 min. in Melbourne geland, thans einddoel van een wedvlucht, in de toekomst naar wy ver trouwen eindpunt van een geregelden dienst. En tusschen Uw vertrek van Batavia en Uw aankomst te Melbourne heeft gelegen de nacht boven Albury, de stikdonkere nacht, die van U gevorderd heeft al Uw be kwaamheid, inspanning, doorzicht, rustige zekerheid, zelfvértrouwen, trouw aan het devies „veiligheid vóór alles” en dienten gevolge allermeest geëischt heeft: zelfbe- heersching. Beloond zyt gij met een veilige, geslaag de landing en njet de hulpvaardigheid van velen, aan wie ik hier dank en lof breng, en die U in staat heeft gesteld Uw vlucht zoo spoedig mogelyk voort te zetten. Ik breng U hier my oprechte hulde voor alles wat door U is verricht. Er zyn er in ons land duizenden, die in dezen zwaren tyd ook hun stikdonkere nach- j ten hebben, waarin het is alsof alle elemen ten zich tegen hen keeren en veilig landen uitgesloten lykt. Mogen zy zich sterken aan Uw voorbeeld van uithoudingsvermogen en moge ook hun de hulpvaardigheid niet wor den onthouden. Mijne Heeren,’ Uw vlucht is de bevesti ging van de juistheid der keuze door Uwe Maatschappij gedaan voor de oplossing van het vraagstuk der bediening van een veilig, snel, economisch verkeer tusschen Indië en j Nederland. Dat een gewoon verkeerstoestel, met passagiers en post beladen, vliegend langs een 1700 K.M. langere route, onmid- dellijk volgde op het racetoestel, dat het j eerst te Melbourne aankwam, is de groote beteekenis van Uw tocht. I Het gaat niet om wedstrijden, het gaat om tenland het, in al zyn uitingen, vol waar deering voor Uw werk, onomwonden uit- sprekend en erkennende dat de eerste plaats als luchtverkeersmaatschappy toekomt aan de K.L.M. Begrijpelijk is ’t, dat Fn ’l buitenland ook meentebestuur de stuwende kracht, die het klankeff ayn vernomen, dat men niet bl’y- mogelyk maakte, dat dc v T A< - vend achter wil staan. Moge dat leiden, niet i dingen. Mannen van de tot wedstrijden, evenmin tot I van het verkeer, maar tot internationale samenwerking op den eenig juisten basis: de vryheid van de lucht. M. H. Bij Uw aankomst te Melbourne is reikt, niet door roekelooze waaghalzerij, aan U het bewys gegeven van de,waardee ring van H. M. de Koningin en Haar Re geering over de wyze, waarop gy den naam verder gegaan, gedachtig aan het devies, van Nederland in de luchtvaart hebt hoog- dat „Veiligheid voor alles” gaat, gehouden en bevestigd. Duizenden staan ge- I Myne heeren Plesman, Parmentier, Moll, reed U daarvoor te huldigen en te danken. Prins en Van Bruggen! Het Gemeentebe- Moge ik tenslotte een woord van vreugde 1 stuur heeft het niet alleen bij woorden wil mogelijk maakte, dat de K.L.M. kon mede- _3 „Uiver”! Uw vast- belemmering houdendheid, Uw energie, Uw kundig navi- --4.1i- geeren maakten het mogelyk, dat met Gods hulp de tocht tot een goed einde werd ge- j bracht. En gy hebt dat goede einde be-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 4