I
4
MIX'
bergamb.
NlEUWERl
1
No. 1876
Dit blad vi
Grootsche
van
«•W-H-H-H
I
Hunne verrichting, stoelende op de orga-
beta gebruik gemaakt en waarheen op zich-
HET VLIEGVELD TJILITITAN BIJ BATAVIA
niet door alles op één kaart te zetten. Neen!
Met Hollandsche bedachtzaamheid zyt ge
derlandsche succes. Zoo krygt deze vlucht
nationale beteekenis. Niet alleen om de be-
gen, moeilijken en gevaarlijken luchtweg
naar tropisch Nederland hebben afgelegd.
Ik herinner my de vele anderen, die hun
zijn gevolgd, met klimmend succes en steeds
Rede generaal b. d. U. J. Snijders.
Daverend applaus op alle rangen volgt op
Hiervoor breng ik U, overtuigd te spre
ken namens het ^geheele Nederlandsche
het nationale besef, dat ons allen samen
bindt en de zekerheid vormt voor het be
houd en de eenheid van ons Vaderland.”
Rede dr. VV. de Vlugt.
Als derde spreker volgt dan de burge
meester van Amsterdam, dr. W. de Vlugt.
„Het zjj ook mij vergund aldus vangt
Na de huldii
de Uiver-bem
aankomst op
wijze is verwe
der Parmenth
ke wijze zijn
grootsche ont
manning bere
Het dank’
De gezagVo
daarbij als vc
Excellenties
geen woorden
geven aan de
zielt door des
dank u nami
Uiver, en de
wezlg en wel
Koningin, di
heeft blijk ge
Onze vluch
Nederland v.
spreek zeker
ning en alle
nog nooit in
held hebber
reis.
Het is nog
drongen wa
verdiend he
ik u namei
Uiver voor h
slasme waai
gevolgd en
de duizend
die wij moe
dig spontar
waar wij 1
werden ben
De groote
Regeering
thousiasme
nationale e
luchtvaart^
sche lucht’
komst tege
Immers
dit enthoi
krachten i
ling.
Wij hebt
recht besc:
K.L.M. ons
te maken
andere be
voor zou
stens ever
ben gedaa
De huid
dan ook zi
ning van
gewerkt t
geholpen
organisatl
eerste pl
Plesman,
heeft gen
Wij ho]
het comi
dat de K
Dan kun:
voor 100 i
nogmaalf
Toen
heeft het
onder lu:
naar
de
G1
bM
Na«H<
den aut(
I
ritei en dit voorbeeld hebben gevolgd. In
middels zyn reeds maatregelen genomen
voor net uitladen van de post.
Rede minister Kalft.
De duizendkoppige menigte, uie de woor
den van
„Als van ouds belangstellende in de lucht
vaart, stel ik het bijzonder op pry’s hier een
prestatie te leveren. Maar toch... een kleine
misrekening, een kleine tegenslag kan ook
een tot in de kleinste kleinigheden zorgvul- j
dig uitgewerkt plan doen mislukken. Heeft
Fokker er niet onlangs nog aan herinnerd,
dat in een race als de Melboume-tocht, de
marge tusschen succes en mislukking slechts
gering is?
Met spanning werd de 20ste October te
gemoet gezien en de spanning steeg, toen
de deelnemers zich op Mildenhall verzamel
den, om den langen tocht naar het vijfde
werelddeel aan te vangen. In Nederland
volgt men van uur tot uur de verrichtingen
van het Nederlandsche toestel. De „Cornet”
gaat vooraan, de „Uiver” volgt. Zal deze
stand zoo bljjven? Met de regelmaat van
een uurwerk vervolgt de „Uiver” zyn tocht.
schap als volgt toespreek
„Na de door den vertegenwoordiger van
len omvang uitgaan.
Het heeft aan mededeelingen en beschrij
vingen omtrent die hulpmiddelen allerminst
ontbroken en daaraan kan ook niet genoeg
aandacht Worden gewyd, maar zeker is, dat
zy hulpmiddelen bleven en dat de bron van
de kracht die deze mannen gesterkt heeft
en gestaald, is een hoog ideaal, dat ideaal
dat na velen voor hem reeds den grooten
verfijnden kunstenaar Leonardo da Vinei
voor oogen stond, toen hy met zware en
onhandige werktuigen zocht naar datgene
wat toen bovenmenschelyk voorkwam, het
vliegen.
Het is het voorrecht van dezen modernen
tijd dit zoo lang onbereikbare te hebben
zien verwezenlijken. Hoe kort is het nog ge
leden, dat na lang zoeken, na vele bittere
teleurstellingen een schok door de geheele
menschheid voer, toen het eindelijk den Ge
broeders Wright gelukte zich gedurende
korten tyd, over geringen afstand en op
voor myn geest onze nationale Luchtvaart
maatschappij die nog slechts vijftien
jaren geleden moedig en ondernemend
hare destijds nog gewaagde taak opnam,.
I met vooruitzenden blik beseffende en met
onvermoeibare energie nastrevende, wat’de
toekomst voor het luchtverkeer in haren
schoot droeg, en die zich thans alle moei
lijkheden en bezwaren ten spyt heeft ont
wikkeld tot een belangrijke en krachtige'
organisatie, welker luchtnet de halve aarde
omspant en die de hoogste waardeering in
binnen- en buitenland geniet. Ook aan onze
Indische Luchtvaartmaatschappij, welke op
waardige wijze de Nederlandsche Lucht
vaart in Oost-Azië vertegenwoordigt, denk
ik met waardeering.
Op den achtergrond van dit alles zie ik
het Nederlandsche Volk, dat altijd be
reid om moed en energie, durf en onder
nemingsgeest te waardeeren van den
eersten aan vang af de Nederlandsche lucht
vaart met belangstelling en sympathie is
tegemoet getreden, welke gevoelens gaan
deweg zyn gegroeid tot een innig mede
leven en krachtigen zedelijken en daadwer-
kelyken steun. Met voldoening geeft de
Natie zich rekenschap van de toenemende
beteekenis, welke de Nederlandsche lucht
vaart in de maatschappelijke outillage der
menschheid heeft verworven; met trots aan
vaardt zy de eer, welke van dezen veelbe-
Ibvenden voortuiyjang afstraalt op den Ne-
derlandschen naam. Maar vooral wil ik ook
gedenken, wat de Regeeringen in Nederland
en in Nederlandsch-Indië, met Hare orga
nen, tot deze voorspoedige ontplooiing en
zakelyke ontwikkeling hebben bijgedragen,
door Haren, zelfs onder de moeilijkste tijds
omstandigheden nimmer falenden krachti
gen steun, door Haar open oog voor de ver-
keersbehoeften van dpn modernen tyd, Haar
vertrouwen in de practische beteekenis en
groote economische waarde van het toe
komstig snelverkeer, door Hare openlijke
erkenning eindelijk, aanmoediging en onder
scheiding van verdienstelijke daden, welke
de Nederlandsche luchtvaart hebben voor-
klankeff a^n vernomen, dat men niet bly-
ABONNEME
per kwartaal
Franco per poi
Abonnement!
bjj onza agent
Onze bureau
Interc. 2145. V
len laten; het heeft U ook een stoffelijk blijk
van zijn bewondering willen geven en heeft
daarom besloten, U allen de zilveren me
daille der Gemeente te verleenen.
Myne Heeren! Namens het Gemeentebe
stuur wensch ik U hiermede van harte ge
luk.
van Nederland in de luchtvaart hebt hoog-
deze mededeeling; dan, als de stilte is terug-
gekeerd, treedt de Vierde spreker, Z. Exc. j'
generaal b, d. C. d. Snyders naar voren I
voor het uitspreken van de volgende rede:
..Als van ouds Ivelanpstpllpnd» in Ho Innhi. 1
-„r heid, trouw aan eer en plicht,
kort woord tot U te mogen spreken. Ik
stem van ganscher harte in met de vele
welgemeende woorden van warme hulde en
oprechten dank, welke U op Uwen triomf
tocht, alom en tot hier in zyn eindpunt, ,wer-
den toegesproken. Maar ik zal ze niet her
halen.
1 Ik wil U liever zeggen hoe ik de „Uiver”-
vlucht zie in het kader van ons nationaal
leven. En ik wil het uitspreken, dat ik Uwe
terecht zoo ho<?g geroemde daad beschouw
als de schitterende bekroning van een
grootsch opbouwend werk, door het Neder
landsche volk onder leiding en medewer
king zyner beste zonen verricht.
Dan denk ik aan de Nederlandsche pio
niers, die vooraan hebben gestaan in de
rjjen der eerste vliegers en van wie menig
een aan het edele doel van den vooruitgang
den tol van zyn leven heeft betaald. Ook
denk ik aan Van der Hoop en zy’ne dappeie
tochtgenooten, die voor het eerst den lan-
Etappe na etappe wordt genomen. In een
recordtyd wordt Nederlandsch-Indië be
reikt. En het gaat weer verder. Maar dan
komt er plotseling een tegenslag. Op den
druilerigen herfstdag van 22 October be
reikt Nederland de tyding, dat de „Uiver"
tengevolge van slecht weer uit den koers is
geraakt. Zal de bemanning den weg weer
kunnen vinden? Of zullen zij, in het gezicht
van de haven, nog falen? Angstig wacht
heel Nederland af. In spanning gaan de
uren voorby. Daar komt het bericht dat het
vliegtuig veilig op een renbaan in Albury
is geland. Ieder weet, hoe men over deze
schitterende landing denkt.
En dank zij de sportieve medewerking van
autoriteiten en particulieren in deze stad
kan dé „Uiver" weer vertrekken en hij
komt als tweede in Melbourne aan en wordt
ring, Z. Exc. ir, J. Kalft, minister van Wa- i
terstaat, hel woord neemt en het vierman- zieling, die van haar uitgaat en onze weer
stand verhoogt, maar meer nog omdat zy
i heeft geopenbaard hoe in ons volk, mis-
H. M. de Koningin tot U gerichte woo»den, schien meer dan het zich bewust is, leeft
wil ik namens de regeering (J hartelijk wel
kom heeten bij Uw terugkeer in het vader
land.
Maar niet alleen uij naam van de regee-
ring; ik wee' te spreken namens geheel
ons volk.
Geheel Nederland heeft U met geestdrift
gevolgd op Uw vlucht, een geestdrift, die j hy zyn rede aan een enkel woord tot de
i bemanning van de „Uiver” te richten. Uit
het groote aantal belangstellenden, dat op
de Amsterdamsche luchthaven Schiphol ver-
DE AMSTERDAMSCHE VLIEGHAVEN SCHIPHOL, WAAR HEDEN
DE U1VER-BEMANNING BIJ HAAR TERUGKEER OP VADER-
LANDSGHEN BODEM NA HAAR ROEMRUCHTEN TOCHT NAAR
AUSTRALIË OP ZOO SPONTANE WIJZE IS GEHULDIGD.
uitspreken over iets, dat uitgaat boven de
waardeering voor Uw vliegtocht, rt.1. daar
over dat Uw daad in staat geweest is ons
volk, diep gebukt onder de nooden van dezen
tyd, een oogenblik te bevryden van dien
Uen Ver tegen vvooidigei der druk, gestaald te worden door Uw voor-
ningin met groot enthousiasme had aange- beeld van wilskracht en zich over te geven
hoord, neemt weer een gepast stilzwijgen ih aan de geestdriftige blijheid over het Ne-
acht als de vertegenwoordiger der regee-
1 Volk, hulde en dank.”
Rede ir. J. F. de Vogel.
Vervolgens is het de voorzitter ^an de
Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor
Luchtvaart, ir. J. -F. de Vogel, die de be
manning toespreekt:
„Het is niet denkbaar,' dat aan de Kon.
Ned. Ver. voor Luchtvaart, in wier naam
ik hier spreek, evenals in die v«n het Comité
V liegtocht NederlandIndië en van de acht
groote organisaties op Luchtvaartgebied
hier te lande, één groo&r voorrecht te beurt
valt, dan uiting te geven aan hare bewon
dering, haar enthousiasme, hare dankbaar
heid aan de vier mannen, die zoo juist in
j ons midden zijn teruggekeerd.
I Hunne verrichting, stoelende op de orga
nisatie, waartoe zij behooren, gaat verre uit
boven de wereld van yzer en staal, van alle
I materieels hulpmiddelen, waarvan zij heb-
ben gebruik gemaakt en waarheen op zich-
I zelf dezelfde gevoelens, die ik zoo juist als
my thans 'bezielende heb aangeduid, in vol-
eerste in de handicap-race. Het zij my ver- toenemende practische uitkomsten. Ik zie
gund, op deze plaats hulde te brengen aan
mijn ambtgenoot in Albury en aan allen,
die het mogelyk maakten, dat de „Uiver”
daar kon landen en zoo spoedig weder kon
opstygen.
Hoog laait het enthousiasme op. Spon
taan wordt de vaderlandsche driekleur ont
plooid. Men zegt wel, dat Nederlanders niet
gaarne van hun gevoelens naar buiten laten
bljjken, maar nu laat ook de meest gereser
veerde Hollander zich gaan. Daar was reden
voor. Immers zooals in de zestiende- en
zeventiende eeuw onze zeevaarders de we
reld door hun tochten over den Oceaan ver
baasden, zoo hebben nu onze luchtvaarder»
de bewondering der wereld afgedwongen
voor hun tocht .naar Australië. Deze tocht
beteekent meer dan een goed volbrachte
luchtreis; deze tocht is voor Nederland een
luttele hoogte van de aarde los te maken.
Hoe hebben wjj allen getrild toen Blériot
met een toenmaals noodige groote stout
moedigheid van den vasten Europeeschen
wal uit het Britsche eilandenrijk door de
lucht bereikt».
En nog zoo heel kort is het geleden, dat
deze experimenten uitgrooeiden tot prac
tische organisaties, die dat onmogelyke
waarvan de dichters zongen, hetwelk slechts
in emblemen en symbolen tot uitdrukking
kwam, in dienst van de menschheid kwamen
stellen. De oprichting van de Kon. Lucht
vaart My. was zulk een daad.
Zoo kort geleden, zoo snel gegoeid, zoo
sterk in het bereikte!
Ons buigende voor de onmiskenbare hulp
en zegen die uit geen menschenbrein ont
sproot en door geen menschenhanden tot
stand kwamen, willen wy hier dank en
hulde brengen aan hen op wier werk die
zegen heeft mogen rusten.
Vast wortelend in nuchtere vaderlandsche
zakelijkheid, wars van bravoure en over-
troeving van anderen, is de K.LM. haar
weg gegaan. Haar weg, die het, naast en
behalve het dagelyksche zoo bewonderens-
waardige werk, koene mannén mogelyk ge
maakt heeft te verrichten wat Nederland dit
jaar heeft mogen aanschouwen: de vlucht
van de „Pelikaan” en nu die van de „Uiver”.
Heel Nederland, geheel onze op schier
ieder gebied zoo verdeelde natie, heeft zich
door een hecht cement verbonden gevoeld
in de waardeering voor deze daad. Het Ne
derlandsche volk is hier in al zyne geledin
gen eendrachtig aanwezig voor hetzelfde
doel. Hulde brengen aan de Uiver-beman-
ning.
Zou dit mogelyk 'zyn, zoo men hier niet
bewust of onbewust voelde het onzichtbare,
het ideale dat Echter hun daad staat en
dat, ik ben er zeker van, ieder van deze
wier mannen gedragen heeft en hen ook
thans doet berusten in deze steeds zich her
halende huldebetoogingen, die zy nu reeds
op hun tocht over den halven grooten cirkel
der aarde alom in ontvangst moesten nemen.
Zy hebben in weinig meer dan drie et
malen passagiers en post naar onze tegen
voeters gebracht, zy hebben aangetoond hoe
de luchtvaart met groote sprongen nieuwe
resultaten bereikt, hoe hetgeen gisteren
nog een hersenschim leek, heden werkelijk
heid is, hoe de luchtvaart nog onbegrensde
mogelijkheden voor zich heeft. Wy mogen
verwachten, dat wy het nog zullen aan
schouwen, dat in den glans van de stralen
van eenzelfde zon tusschen haar opgang en
haar ondergang de verschillende deelen van
Groot-Nederland onderling bereikbaar zjj$-
(Zie vervolg op pag 2 van het Eerste
Blad.)
voorbeeld van kloeke vasthoudendheid, van
durf en energie.
Voor geheel Nederland is de behouden
terugkomst van de „Uiver” een feest, maar
voor Amsterdam is zy dat wel in het bij
zonder. Want de Amsterdamsche luchtvaart-
haven is als het ware de moederhaven van
dit vliegtuig. Daar is het opgestegen, om
verkeersbediening. Zoo ook zag het bui- zich naar Mildenhall te begeven; daar is
land het, in al zyn uitingen, vol waar- het hedenmiddag weer gedaald.
Het Gemeentebestuur heeft bewondering
voor de grootsche prestatie, welke is ge-
leverd.
Mynheer Plesman! In U ziet het Ge-
uitgebraéht en groot gemaakt.
I Zoo zie ik de Nederlandsche luchtvaart,
opgebouwd door de eenheid en samenwer-
j king der Natie, verrijzen ten aanschouwe
van de gansche wereld als een indrukwek
kend gedenkteeken van Nederlandsche
Volkskracht-
En gy, Myne Heeren! hebt door Uwe
roemvolle daad Uwe namen onuitwischbaar
gegrift in de zuilen van dat grootsche mo
nument, opdat zy daar tot in lengte van
dagen zullen getuigen van de schoonste
eigenschappen van Holland’s zonen: moed
en volharding, bekwaamheid en degelyk-
niet plotseling oplaaide om even snel, zoo
als zoo dikwyls, weer te verdwynen, maar
die onverfauwd heeft voortgeduurd in de
dagen, waarin wij op Uw terugkomst moes- eenigd is, blijkt, hoezeer Nederland met de
ten wachten en waarin, wy anderen hebben prestaties van de bemanning heeft mede-
benyd, die reeds eerder U konden bereiken geleefd. De belangstelling begon van het
oogenblik toen bekend werd, dat de Konin
klijke Luchtvaart Madtschappy in de race
LondenMelbourne zou mededingen. Men
stelde zich de vraag: hoe zal Nederland zich. 1
houden tusschen zoovele rivalen, door hun 1
tochten in het luchtruim befaamd. Men be- I
greep, dat de mededinging groot was, maar
men wist ook, dat de deugdelijke organi
satie van de K.L.M. en de ervaren beman-
ning van de „Uiver” er borg voor stonden,
dat alles gedaan zou worden, wat men-
schelykerwyze mogelyk was, om een goede
nl-oatat.lA Ipvöran Maar fnnh aan HnïnA
en huldigen.
Het gevoel van geestdrift over Uw over
winning was zoo overheerschend, dat dit
aan andere gevoelens geen plaats liet. Ge
voelens, die, nu gy weer voor ons staat, zich
naar voren dringen, allereerst dat van
dankbaarheid voor Uw behouden thuis
komst.
Ik behoef er slechts aan te herinneren,
dat ook deze Melbournevlucht menschen-
levens heeft geëischt, om met des te meer
nadruk U en de Uwen hartelyk geluk te
wenschen met den goeden afloop van Uw
tocht.
Ik houd my overtuigd, dat aaarnaast in
Uw hart dankbaarheid leeft wor de gaven,
die U geschonken zyn en die U in staat heb
ben gesteld tot stand te brengen datgene
wat thans aller bewondering wekt.
Ik weet dat menschenverdienste nooit ver
der reikt dan het met zyn geheele persoon
zich inzetten om alle mogelyxheden, die in
hem zyn gelegd, in dienst te stellen van.
zijn taak.
Maar dat is dan ook door U ten volle ge
daan. Dat heeft het U mogelyk gemaakt in
52 uur en 21 min. Batavia te 'bereiken, een
versnelling tegenover het vroeger bereikte
van overwegende beteekenis, omdat daar
door het *Ryk in Europa en dat in Indië el
kaar zyn genaderd als nooit te voren en
daarmede tevens is aangetoond de groote
reserve aanwezig in den tegenwoordigen en
in den ontworpen dienst naar Indië, een
reserve, die in critieke omstandigheden kan
worden verbruikt.
Onvermoeid zyt gij daarna van Batavia
verder gegaan en na 90 uur en 17 min. in
Melbourne geland, thans einddoel van een
wedvlucht, in de toekomst naar wy ver
trouwen eindpunt van een geregelden dienst.
En tusschen Uw vertrek van Batavia en
Uw aankomst te Melbourne heeft gelegen
de nacht boven Albury, de stikdonkere
nacht, die van U gevorderd heeft al Uw be
kwaamheid, inspanning, doorzicht, rustige
zekerheid, zelfvértrouwen, trouw aan het
devies „veiligheid vóór alles” en dienten
gevolge allermeest geëischt heeft: zelfbe-
heersching.
Beloond zyt gij met een veilige, geslaag
de landing en njet de hulpvaardigheid van
velen, aan wie ik hier dank en lof breng,
en die U in staat heeft gesteld Uw vlucht
zoo spoedig mogelyk voort te zetten.
Ik breng U hier my oprechte hulde voor
alles wat door U is verricht.
Er zyn er in ons land duizenden, die in
dezen zwaren tyd ook hun stikdonkere nach- j
ten hebben, waarin het is alsof alle elemen
ten zich tegen hen keeren en veilig landen
uitgesloten lykt. Mogen zy zich sterken aan
Uw voorbeeld van uithoudingsvermogen en
moge ook hun de hulpvaardigheid niet wor
den onthouden.
Mijne Heeren,’ Uw vlucht is de bevesti
ging van de juistheid der keuze door Uwe
Maatschappij gedaan voor de oplossing van
het vraagstuk der bediening van een veilig,
snel, economisch verkeer tusschen Indië en j
Nederland. Dat een gewoon verkeerstoestel,
met passagiers en post beladen, vliegend
langs een 1700 K.M. langere route, onmid-
dellijk volgde op het racetoestel, dat het j
eerst te Melbourne aankwam, is de groote
beteekenis van Uw tocht. I
Het gaat niet om wedstrijden, het gaat
om
tenland het, in al zyn uitingen, vol waar
deering voor Uw werk, onomwonden uit-
sprekend en erkennende dat de eerste plaats
als luchtverkeersmaatschappy toekomt aan
de K.L.M.
Begrijpelijk is ’t, dat Fn ’l buitenland ook meentebestuur de stuwende kracht, die het
klankeff ayn vernomen, dat men niet bl’y- mogelyk maakte, dat dc v T A< -
vend achter wil staan. Moge dat leiden, niet i dingen. Mannen van de
tot wedstrijden, evenmin tot I
van het verkeer, maar tot internationale
samenwerking op den eenig juisten basis:
de vryheid van de lucht.
M. H. Bij Uw aankomst te Melbourne is reikt, niet door roekelooze waaghalzerij,
aan U het bewys gegeven van de,waardee
ring van H. M. de Koningin en Haar Re
geering over de wyze, waarop gy den naam verder gegaan, gedachtig aan het devies,
van Nederland in de luchtvaart hebt hoog- dat „Veiligheid voor alles” gaat,
gehouden en bevestigd. Duizenden staan ge- I Myne heeren Plesman, Parmentier, Moll,
reed U daarvoor te huldigen en te danken. Prins en Van Bruggen! Het Gemeentebe-
Moge ik tenslotte een woord van vreugde 1 stuur heeft het niet alleen bij woorden wil
mogelijk maakte, dat de K.L.M. kon mede-
_3 „Uiver”! Uw vast-
belemmering houdendheid, Uw energie, Uw kundig navi-
--4.1i- geeren maakten het mogelyk, dat met Gods
hulp de tocht tot een goed einde werd ge-
j bracht. En gy hebt dat goede einde be-