Gebruikt in Uw soepen HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent Lastman Uw zenuwen STADS-SPAARBANK RUILBUREAU voor Bons en Plaatjes. Naar het Verre Oosten is nog veel uit te voeren. r<\ mFTRIrstmis EN NIEUWJAAR NAAR DUITSCHLAND Weggebruikers opgepast De aanslag in het Smoiny-Instituut in Rusland. niet en dus moeten de nieuwe eer in huur dalen dan de oude. Overigens blijkt er maar wemig verande ring in de bevolkingscijfers van onze stad. Het geboortecijfer daalt een weinig, het sterftecijfer blijft gelijk, het anntal nieuw gesloten huwelijken blijft ook vrijwel 01 veranderd, Natuurlijk zouden de geboort' cijfers en de huwelijkscijfers hooger zijn in verband met de toeneming der bevolking, maar van groote beteekenis zou dit toch niet zijn. We herinneren er nog eens aan dat niet tegenstaande er hier beslist veel meer wordt gebouwd dan voor de onmiddelliike toe neming der bevolking noodig is, cr toch een niet onbelangrijk -aantal wer'tloozen in het bouwbedrijf valt te constateeren. Dit be wyst in ieder geval dat er voor dit bedrijf zelfs voor normale tfldta. een zeer groot overcoippleet aan arbeiders bestaat en dit toont stellig aan dat er ondanks dit feit er voortdurend zich bouwv&kaibe.ders var» elders hier Spoedig weer opgewekt en gekalmeerd met Mijnhard**» Zanuwtablattan Buisje 75 ct. By Apoth. en Drogisten. De statistieken wijzen dit niet uit maar het kan niet anders zijn, trouwens dit moet voor alle bedrijven wel gelden. Als de aan was der bevolking alleen bestond uit pei sonen die een betrekking, een bestaan had den, dan zouden hierdoor zooveel meer werkkrachten noodig zyn dat allang alle werkloozen geplaatst konden zijn. Het Sinterklaasfeest is altijd min of rpeer een maatstaf voor de welvaart. Al.s de inen- schen goed in hun duiten zitten, houden zy ervan om op dien dag iets uit te halen en kijken zy niet op een dubbeltje. De alge meene indruk dit jaar is niet opwekken, geweest. Die ontzaggelijke drukte 'gelyk wy die uit vroeger jaren nog herinneren, viel stellig niet te constateeren. Nu is het wel mogelijk dat die drukte zich uit het cen trum der stad eenigermate naar de winkel straten in de buitenwijken heeft verplaatst. Men tracht 9i die afzonderlijke „dorpjes", die tesamen de stad vormen, wel zooveel mogelijk de „buurtbewoners" te trekken en ze af te houden van de middenstad, doch dit gelukt natuurlijk maar gedeeltelijk. We gevoelen voor dit dorpjes-stelsel niet heel veel. Het voordeel van de groote stad dat zyn groote magazijnen heeft waarin het wandelen alleen reeds een genoegen en een vermaak is, gaat op die wyze weer ge deeltelijk verloren. ^Bovendien hebben tal van groote zaken zich gedwongen gezien die wijken filialen, op te richten, ten einde zich te weer te stellen tegen <iat wijk- chauvinisme. Daardoor is de situatie al weer veranderd en heeft het vee) van de betee kenis verloren dat men in zyn woon-w Ük moet koopen. De Sinterklaas-drukte dan was matig. Veel kunnen wy op de mededeelingen van betrokken winkeliers niet aan, want z|j hou. den zich alle nu eenmaal arm. Het is bet ?j dit thans te doen. Het is echter wel duide lijk dat de omzetten zyn verminderd en dat vooral het duurdere goed geen aftrek meer vindt. Men legt minder uit en offert des noods óók aan kwaliteit het eeri* en ander op. Nu wordt weer het Kerstfeest voorbereid, maar ook dat zal moeilijk zyn ouden glans kunnen handhaven. Wel terdege heeft den Haag menige veer gelaten en bij feestelijke gelegenheden blijkt dat men zich beperkt omdat men zich beperken moet. lj^n wie tot de weinige gelukkigen behoort dat h j daar aan niet toe is, neemt toch den schijn ervan aan. HAGENAAR. Veilig. Rente 3 Geheim. STORTINGS-GIRODIENST met wekelijksöhe afhaling van spaar- en belastinggelden aan huis. GOUWE 2 - HOEK WIJDSTRAAT GOUDA. Deze week ontvangen van: C. v. E. 620 punten voor 31 v. Houten's bons. B. W. K. 790 punten voor 144 Verkade bons en 26 Calvé bons. Verzonden aan: Ruilbureau Soest: 38 Bussink plaatjes. C. v. E., Gouda: 6 van Houten's bons. Mevr. W. te Gouda: 32 Sunlight bons. B. S. te Gouda: 133 Verkade bons. H- d. J. te Gouda: 140 Verkade bons. Mevr. v. 41. te Gouda: 23 Donzelmans bons. J. D. d. J. te Gouda: 50 Hillen bons. Mevr. H. B. te Gouda: 23 v. Nelle bons. Mej. S. U. Th. St., te Gouda: 6 Droste bons. W.,S. te Gouda: 10 Sunlight bons. Correspondentie. B. W. A. te Gouda. Onder Sunlight bons verstaan we alle bons van 4e Lever Mij., dus ook Lux, Vim en Rinso bons. Deze laat ste hebben slechts halve waarde: zy gelden dus tijdelijk voor 12punt. U hebt der halve aanspraak op 13 Sunlight-, Vim- of Lux bonnen of wel op 26 Rinso bons. Ruilbureau Soest: We hadden uit het oog verloren. Deze week zonden we U reeds een gedeelte: voor de resteerende 544 pun ten blijft U nog open staan. Mededeeling. Pelikanen zyn vervallen. Calvé-bons gelden uiterlijk tot 31 Dec. a.s. In de plaats hiervan nemen wy op Kilometerbons: waarde per K.M. 10 punten. Een onontgonnen terrein. Hoofdzaak is: de markt aldaar precies te kennen. Door Dr. L. J. BOSBOOM. Met den heer C. L. Armstrong, den des kundigen raadsman van de regeering der „Britph Federated Malay States", hebben wy onlangs te Vancouver een hoogst be langwekkend onderhoud mogen hebben. Wy vermeenen goed te doen den voornaamsten inhoud van ons urenlang gesprek, hier zoo beknopt mogelijk weer te geven, daar de deskundigheid van onzen zegsman boven twijfel staat en zijn oordeel van groot be lang kan zyn voor allen die in deze moei lijke economische omstandigheden nog wil len trachten door den uitvoer van alle mo gelijke producten naar het Verre Oosten een nieuw afzetgebied te vinden. Wy laten nu verder den heer Armstrong aan het woord. De vele veroveringen, die de Japansche uitvoerhandel jn het Verre Oosten heeft weten te maken, zyn oorzaak geweest, dat wy klaarblijkelijk over het hoofd hebben gezien, dat er in datzelfde Verre Oosten nog een ontzettend groot marktgebied ligt, waarvan de wereldhandel tot nu toe slechts een uiterst klein gedeelte heeft weten te ontsluiten. Maar dat nog onontgonnen marktterrein eischt van de zyde van de ex- porteerende Nederlandsche firma's een ge heel eigen, bijzondere bewerking. Want het zal hier wel niet uitdrukkelijk behoeven te worden betoogd, dat de daar wonende meer dere honderden millioenen afnemers niet door een paar handejs-attachs's en de wei nige exporthuizen, die er werkzaam zyn, volkomen kunnen worden omvaamd en be diend. Wie meenen mocht, dat het volk van China, van Mantsjoerye, van Indië ieder uit één bepaald eigen volk zou bestaan, koi bedrogen uit! Ook zelfs niet by benadering hebben jiie volken dezelfde wenschen en zelfde smaken. In China bestaan tusschen de daar wonende volken al mogen ze dan allen met één verzamelnaam Chineezen hee- ten eveirzoo groote verschillen, tds tus schen een Eskimo uit het Noorden van Ca nada en een gepensionneerde minister, die op de Witte te 's-Gravenhage bridge zit te spelen. Aan dien Eskimo een auto, of aan dien gepensionneerden minister een h< denslede te willen verkoopen, zou in beide gevallen even doelloos zyn. Zoo ongeveer zien de onderlinge verhoudingen in het Verre Oosten er uit! De verschillen in ras, godsdienst, eischen der bevolking, koop gewoonten zyn oneindig veel grooter dan de Nederlandsche fabrikanten en handelaren zich gemeenlyk Voorstellen. Want er staan, naast de meer bekende markten in China, Japan en Indië, nog een groot aan tal afzetgebieden, die kleiner mogen zy r die hog byna niet zyn ontgonrie doch die ieder eigen eischen aan de ge leverde, of te leveren waren stellen. Slechts wie de eischen der daar wonende bevolking zal kennen en daardoor zal kunnen bevre digen, kan met kans op succes naar die landen zyn producten uitvoeren. Want er bestaat gemeenlyk een groot onderscheid tusschen hetgeen de Nederlandsche fabri kant, of handelaar, denkt, dat daar ter plaatse noodig is en hetgeen op die markten werkelyk door de tx#olking wordt verlangd In de „Britis Federated Malay States' ligt b.v. een groot afzetgebied, dat nog voor edere exploitatie vatbaar is. Er woont in dat gebied een zeer bonte bevolking, Ma- leiers, Chineezen en Indiërs, die allen groote rienden van Engeland zyn, doch die tal van wenschen en eischen hebben, die door de Engelsche firma's, die naar dat gebied exporteeren, niet voldoende in acht worden genomen. Wie de grootere zaken in Singa- of Penang nauwkeu- ])ore, Kuai i ig in oog •genschouw neemt, bemerkt slag op slag, dat de meeste artikelen van Ameri- kaanschen oorsprong zyn, doch ook zal hy spoedig ontdekken, dat de door Amerika geleverde artikelen, zooals gecon serveerde levensmiddelen, zalm en vruchten, wel voor Amerika geschikt zullen zyn, maar niet met de wenschen, eischen en smaken der in dat gebied wonende volken overeen stemmen. In bedoelde federale staten be staan geen melkkoeien, overal gebruikt men derhalve gecondenseerde melk. Voor de mde Europeanen moet dat fijne, dunne, vloeibare melk zyn, voor de koelies echter zeer dikke, zoetgemaakte melk in blik. Op een dergelijk onderscheid in smaak zal men acht hebben te geven, wil men met kans op succes kunnen uitvoeren. Daar de meeste magazijnen in aardewerk en porce- lein door Chineezen worden gedreven, rijn de goedkoope Japansche aardewerk- porcelein-artikelen daar vrijwel niet te ver koopen. Mslar daaraan denken de Neder landsche firma's, die deze artikelen maken, of daarin handelen, nog veel te weinig, zoo dat hier voor hen nog mogelijkheden be staan, die zij tot nog toe grondig hebben verwaarloosd. De betere kwaliteiten wor den op het oogenblik byna uitsluitend door Amerika en Engelbnd geleverd, de goed- koopere soorten komen veelal uit Duitsch- land, omdat men daar de kunst heeft ver staan zich aan den smaak der inlanders het best aan te passen. rubber-plantages hebben groote hoe veelheden houten kisten noodig, door de verandering van de „$moked Sheets". Deze kisten worden byna alleen door Noorwegen geleverd. Maar naast déze houten kisten gebruikt men daar een soort groote bussen uit metaal vervaardigd, die men ter plaatse zelf maakt, door de Dekende gegolfde ijze ren platen, die als dakbedekking dienst doen daarvoor geschikt te maken. Daaraan is echter het groote bezwaar verbonden, dat men die gegolfde platen eerst moet uitklop pen en zoo goed mogelyk glad moet maken. Het schynt my zaer goed mogelyk voor dit doel uit Nederland gegalvaniseerde blikken bussen te leveren, die beter, goedkooper, doeltreffender zyn en geen enkele behan deling meer ter plaatse noodig maken. Daarbij komt nog een andere gunstige fac tor, die men niet moet onderschatten bfl uitvoer van dergelijke en andere artikelen uit Nederland naar deze federale staten. Bedoeld marktgebied is zeer onlangs door het heffen van hooge invoerrechten vrijwel geheel voor den invoer van goedkoope Ja pansche artikelen gesloten. Verder zal men goed doen te bedenken, dat wel de Euro- peesche koopers Engelsch kennen, maar dat dit met het lagere personeel heelemaal niet het geval is. En juist dit personeel is het, dat een groot deel der inkoopen behandelt. Derhalve zal men er om moeten denken, dat op de daar te leveren artikelen de na men en de gebruiksaanwijzing, behalve in het Engelsch, ook is gesteld in het Hylan- Chineesch en in het Tamilisch. In deze federale staten komt vleeschver- giftiging herhaaldelijk voor, omdat de in- landsche bevolking de geopende blikken met geconserveerd vleesch niet dadelyk geheel leeg maakt, doch het vleesch daarin laat staan, om het later verder op te eten. Al heeft men daartegen onophoudelijk gewaar schuwd, toch gebeurt dit nog keer op keer. Het is dus alleszins raadzaam, dat op ieder blik geconserveerd vleesch, evenals alle mo gelijke blikken met geconserveerde levens middelen, in het Hylan-Chineesch en in het Tamilisch op het gevaar voor vleeschver- giftiging en de noodzakelijkheid de blikken dadelyk geheel te ledigen, nog eens uitdruk kelijk de aandacht der Inlandsche bevolking wordt gevestigd. Natuurlijk oefenen Ma- leische merken op de inlandsche koopers een grootere aantrekkingskracht uit, dan Engelsche merken, die zy heelemaal niet of slechts gedeeltelijk begrijpen. Men zal dus het vleesch in blik moeten voorzien van een merk* dat inslaat, zooals „Chop Gajah" (merk: Olifant) of „Chop Kinang" (merk: Vliegende Vos), of „Chop Pokok" (merk Boom). Alles, wat met „Babi" (Varken) ook maar in eenig, zy het verwijderd, verband staat, is by de bevolking veracht en ver boden, maar dat geldt weer niet voor de in deze federale staten wonende Chineezen én Tamilen. Ook zal men verstandig han delen door op de verschillende conserven uitdrukkelijk te vermelden, dat ze zyn ge maakt, zonder daarbij dierlijke vetten en oliën te gebruiken, waardoor1 men did ge conserveerde levensmiddelen veel en veel beter zal kunnen verkoopen, dan wanneer een dergelijke mededeeling daarop mochten ontbreken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor zeep en kosmotiek. Wanneer een der gelijke uitdrukkelijke vermelding op het etiket en op den omslag van de te verkoo pen artikelen niet in de gebruikelijke lands talen voorkomt, dan denken de Mohamme danen er meestal heelemaal niet aan een dergelijk artikel te koopen, vreezende dat er misschien wel bestanddeelen in zouden zitten die hun godsdienst hen verbiedt te gebruiken in welken vorm dan ook! Gramophoon en gramophoonplaten zal men met zeer veel kans op succes aan de inlandsche bevolking kunnen leveren, maar het zou totaal doelloos zyn aan hen de in Europa gebruikelijke typen te sturen. Men zal toestellen moeten te koop aanbieden, die rijk versierd en bêschilderd zyn, des te bonter en des te drukker, des te mooier. Ook zal men er zorg voor moeten dragen, dat de toestellen van trechters zyn voor zien, liefst van zoo groot mogelijke trech ters. Is het mogelijk een soortgelijk bont en druk beschilderd radio-toestel met een grooten trechter te leveren, die gevoed wordt door batterijen, dan heeft de verkoop van zoo'n toestel ook veel heel kans van slagen. Overal waar de Chineezen als koopers in aanmerking komen, zal men goed doen b.v. bylen alleen te leveren, wanneer ze extra- lange handvaten) hebben, evenals men slechts zagen kan kwijt raken, waarvan de tanden een bijzonderen vorm bezitten, be- s een afneembaar handvat. Tegen woordig is de toestand nog van dien aard, dat de Chinees eerst een gewone Europee- sche zaag koopt en die dan zelf met veel moeite en last op de door hem gewenschte manier wijzigt. In de federale staten zijn de meeste timmerlieden van geboorte Chi- i. Zy willen hamers hebben, die aan beide kanten rondloopende einden bezitten en waarmede men kan slaan, dus zonder het in Europa gebruikelijke model dat aan zijde een hamer is, aan de andere zijde even gespleten inrichting heeft en daarmede spijkers uit het hout kunnen trek ken. Wie een hamer op de markt brengt, die twee rondloopende einden bezit, waar- men kan slaan en dan bovendien aan het einde van het handvat nog een inrich ting om spijkers mede uit het hout te kun- trekken, moet goede zaken kunnen doen! Ook zal mert er om moeten denken, dat de te leveren kolenschoppen een naar binnen omgeslagen kant hebben, waardoor de mogelijkheid wordt voorkomen, dat de meestal op hun bloote voeten loopende koe lies hun voeten zouden kunnen bezeren. Voor zoo'n soort kolenschop is in het Verre Oosten een onbegrensd afzetgebied voor- Wie zakmessen wil leveren, dient in de allereerste plaats te bedenken, dat de Europeesche leverancier zich zal hebben aan te passen aan de wenschen van zyn Aziatische cliëntèle. De in Europa gebrui kelyke zakmessen zyn veel te groot en te zwaar voor de smalle handen der Azia tische afnemers; deze willen lichte en kleine zakmessen hebben. In de „British Federated Malay States' wonen tal van Chineezen die daar te lande geboren zyn, dus China nóóit hebben gezien. Deze menschen zyn groote liefhebbers van de bekende films, die in de „Wild west' spelen en zy houden er ook van zich als de Amerikaansche „cowboys" toe te takelen. Maar tot heden toe heeft nog geen enkele Nederlandsche firma er aan gedacht zulke kleedingstukken en uitrustingen klaar en wel op de markt te brengen. Tegenwoordig trachten de Chineezen dergelijke kleeren en uitrustingen, zoo goed en zoo kwaad mo gelyk, zelf te vervaardigen, maar een goed koope, confectie-cowboy-uitrusting, vervaar digd uit lichte stoffen, zou als koek er in gaan! Negentig procent van het hout, dat men in de federale staten gebruikt, is van daar afkomstig en met de HSfidzaag bewerkt. Het is echter zeer goed denkbaar, dat de mo derne werktuigen voor houtbewerking ook in de federale staten ingang zouden vinden. Evenals het zeer goed mogelyk is, dat men het publiek er aan zou kunnen gewennen reeds bewerkt hout van betere kwaliteit te gaan gebruiken voor bouw-doeleinden, in plaats van het inlandsche hout. Op het gebied van chocolade hebben de Amerikanen vrywel de geheele markt in handen weten te krygen. Overal in het Verre Oosten leveren zy dat artikel in kleine blikken doosjes, die met een strook leukoplast luchtdicht zyn afgesloten, waar door de chocolade tegen hitte en vochtigheid bestand is en zich veel beter houdt dan de chocolade, die alleen maar in de gebruike lijke cartonnen doosjes zyn verpakt. Het valt niet te ontkennen, dat de gerin ge koopkracht der inlandsche bevolking en de waardevermindering van de meeste munteenheden in het Verre Oosten nog heel wat hindernissen aan een meer intensieve bewerking van deze uitgestrekte afzetge bieden in den weg zal leggen. Maar dat is een omstandigheid, die zich ook elders in de wereld laat gevoelen. In ieder geval zal het wenschelyk zyn de goede zaken, die men later in de komende goede jaren zal willen doen, nu reeds voor te bereiden door ook in de tegenwoordige crisis-jaren niet bij de pakken neer te zitten, maar voor den lateren tyd reeds een begin te maken met het opbouwen van het zakenleven ook door Nederlandsche firma's en handelaren opdat men gereed zal zyn, als het gety De Japanners hebben dat tijdig ingezien! Waarom de Nederlanders nog niet? Tot zoover het oordeel van den heer G.- L. Armstrong, wiens deskundige meening wy hiervoor zoo uitvoerig hebben weer gegeven, omdat met zyn wei-overwogen oordeel, dat op een uitgebreide kennis van de gewestelijke toestanden in het Verre Oosten gegrond is, waarschijnlijk ook de Nederlandsche nijverheid en de Nederland sche handel goed zullen doen rekening te houden. De toestand bij die twee takken van volkswelvaart is in ons land benard genoeg, dat iedere mogelijkheid daarin ver betering te kunnen brengen niet ongebruikt mag worden gelaten. Dat was het doel van dit uitvoerig relaas, Radio is net als de brandweer. Het belangrijkste werk dat de marconist doet. Men schrijft aan het U. D.: Welhaast spreekwoordelijk is de be leefdheid van het K.L.M.-personeel ge worden: op de Nederlandsche luchtver- keerslijnen moge de heer Plesman direc teur zijn, maar. the Passenger is King! Dat onlangs de passagier in de volgende historische anecdote een minder hoffe- lijken indruk heeft gekregen, mag dan ook een, ongetwijfeld betreurenswaardi ge, uitzondering genoemd worden. Maar een verklaarbare. Want hoe gaat het met die luchtvaart marconisten? Men ziet ze zitten en ze doen niets. Op de Indië-lijn als op het Europeesche net zitten ze maar zoo'n beetje mee te reizen, de passagier be merkt, dat ze in normaal weer van ieder uur maar een minuut of wat bezig zijn soms schrijven ze eens een paar woorden op een papiertje en reiken dat den vlieger, die er vaak nauwelijks op let. De passagier is na deze observatie geneigd om, in de overtuiging dat hij voor het eerst zulk een opmerking maakt den radioman eenige goedmoedig-ironl- sche opmerkingen over zijn kalm be staan te maken. Maar hij is de eerste niet, want niet te tellen zijn in dit ver band goedmoedig-ironische voorgangers geweest. Gelijk alle personen in de lucht vaart zijn echter ook de marconisten helden en dit blijkt het overtuigendste uit het vermaarde goede marconisten humeur, dat zij in deze grievende situatie plegen te bewaren. Smirnoff's marconist Koopman pleegde en pleegt op de immer weerkeerende passagiersironie steeds met een vriendelijken lach te antwoorden: „Ja, maar ziet u: radio ln vliegtuigen is zoo iets als de brandweer. Het brengt geen geld in en men ziet er in normale omstandigheden geen werk van, maar het is toch soms makkelijk als Je het bij de hand hebt" (en hoe „makkelijk", daar zou men dan Smirnoff, die nu niet een mooi-weervlieger is, over kunnen hooren!) Vliegen Koopman en Smirnoff laatst ZESTIG PROCENT REDUCTIF OP SPOORMLJETTKN by verblqf van zeven dagen. LISSONÊ - LINOEMAN verstrekken alle biljetten. Aanvragen en ïniiciuingen (ook m de Dmtsche taai) aan tie am. ueisDenutideling iVlAKAVl 41 GUUIM, voor de zooveel duizendste maal naar Lonaen. voert Koopman ln het mooie weer ongeveer niets uit. Zegt de ïzuoste passagier na observatie hiervan bij aan- Komsi in Londen: „IJ hebt het ook niet aruk: zegt Koopman glimlachend en voor de rALste maal: „Ja, maar ziet u dat is net als bij de brandweer!Wordt de passagier ontzettend kwaad en zegt: „Ik ben de commandant van de... sche brandweer!" En schrijft een brief aan de K.L.M.: dat hij geen hatelijke replieken van het personeel verwacht en past voor persoonlijke toespelingen. Deze passagier had gelijk met voor zijn beroepseer op te komen, maar had ook om die van den marconist moeten denken. Eere wien eere toekomt het is niet overdreven om te zeggen, dat het markante verschil tusschen de 85.7 pet. regelmatigheid, welke de K.L.M. in 1923 op haar lijnen behaalde en de 98.3 pet waarop zij zich tien jaar later mocht beroemen, voor het grootste deel aan den uitbouw der radiodiensten is te dan ken. Betere motoren, betere instrumen ten spelen mede een rol, maar het feit, dat de vlieger van vandaag niet het min ste bezwaar meer heeft, om zich geheel op de radio te verlaten, levert het groot ste deel dezer 12 pet. verbetering. Behalve op de allerkleinste lijntjes, waar bij uitzondering soms nog de vlie ger zélf door middel van radiotelefonie voor de verbinding met den grond zorgt, vindt thans de gezagvoerder van elk verkeersvliegtuig een van staatswege ge diplomeerd vakman naast zich, die een door de N.S.F.-Philips gebouwde radlo- installatle voor zender en ontvanger be dient. De combinatie van vakkundige be diening, puik materiaal en de mogelijk heid tot opheffing van een eventueele storing door ierpand, die geen aandacht aan de besturing behoeft te wijden, maakt, dat geen enkele vlieger thans meer zal aarzelen om te vertrekken ln omstandigheden, waarin hij in de lucht geheel en al van de radio-communisatie afhankelijk zal zijn. Hij weet. dat hij op een volstrekte betrouwbaarheid van zijn draadloozen dienst kan rekenen en han delt naar deze wetenschap. Neem een vliegtuig op weg naar Lon den, terwijl er dikke mist in Holland is, terwijl er ook mistdreiging in Engeland is een omstandigheid, die vroeger on middellijk zou hebben geleid tot het ver vallen der vlucht. Het toestel is ln nevel gestart en koerst ergens boven het wol kendak, dat met zijn onderkant tot op de Noordzee-golven drukt. Maar dat ver ontrust den bestuurder niet. Want zelfs al is de reikwijdte van zijn blik maar tot aan de vleugeltjes die van zijn radio-installatie bedraagt honderden, vaak duizenden kilometers. Twijfelt hij, of zijwind hem mogelijk doet afdrijven van den koers die zijn kompas aangeeft? Hij laat even een pei ling aan Schiphol vragen en dit station meldt hem binnen een paar minuten, ol het hem wellicht bezijden zijn koers peilt zulks niet zelden tot op een hal ven graad nauwkeurig. Twijfelt hij aan zijn snelheid? Hij laat een kruispeiling vragen: behalve Schip hol luisteren nu ook b.v. Rotterdam, Lypne en Croydon even mee, de grens stations geven elkaar even de richtingen op, waarin zij de machine hooren en Schiphol meldt den vlieger binnen vijf minuten na zijn aanvrage, dat hij zich op 12 kilometer West-zuidwest van het lichtschip Maas bevond. Wordt het zicht bij Croydon slecht, dat er gevaar voor botsingen met andere vliegtuigen zou kunnen ontstaan, dan wordt hij op de hoogte gebracht van de opiaats, de richting en de hoogte dier vliegtuigen. Kan hij de luchthaven van bestemming niet gemakkelijk vinden, doordat hij met zijn snelheid van 50 M. per seconde in den nevel zich niet meer kan orlënteeten, dan levert Croydon hem desgewenscht tweemaal per minuut de gewenschte aanstuurkoersen. En verder: Parmentler. die wij dezer dagen op Schiphol troffen, noemde bij het belang van radio aan boord als een der punten,/ die bij de beschouwingen van zijn Mei/ bourne-vlucht wat op den achtergrond waren gebleven, het feit, dat zijn radio- installatie hem voortdurend in staat had gesteld om van de grondstations infor matie over „hoogte-winden" te verkrij gen. Steeds kan hij via Van Brugge ver nemen, uit welke richtingen en met wel ke krachten op de verschillende hoogten de wind woei. zoodat hij de voordeelig- ste maar op te zoeken had. Hij wees er bovendien op, hoe groot het belang hier van ook ln de race mocht zijn geweest, dit in het normale luchtverkeer niet minder ls: het ls geen uitzondering, dat eep postvliegtuig op de Batavlalljn door een Juiste gebruikmaking van de ver strekte hoogtewinden vele uren vllegtUd wint en zoodoende vele honderden gul dens bespaart. Van Brugge behoefde dan ook niet te herhalen, dat zijn Installatie met 100 pet. efficiency had gewerkt. Nieuwjaar brengt nieuwe voorschriften, tijdige voorbereiding noodzakelijk. Tijdige voorbereiding is noodzakelijk! Als de laatste slag van twaalven in dit jaar verstomd is, zullen er weer enkele nieuwe voorschriften voor de weggebruikers in werking zijn getreden. Zooals men weet zyn, de meeste dezer bepalingen reeds in den afgeloopen zomer gepubliceerd, doch ons is gebleken, aldus schryft de A.N.W.B., Toeristenbond voor Nederland, dat er nog maar al te veel menschen zyn, die de sinds dien verstreken maanden hebben laten ver- loopen zonder de noodige voorbereidingen te treffen. En omdat de nieuwe voorschrif ten al zoolang bekend zyn, zou het best kunnen gebeuren, dat hier en daar de poli tie het nieuwe jaar begint met een strenge controle. Men kan er nü nog in voorzien en dus met zekerheid een anders onvermijde lijk proces-verbaal voorkomen! Allereerst laten wij hier volgen de eischen, waaraan auto's en motorfietsen moeten voldoen. Tusschen haakjes is hy de op 1 Januari 1935 in werking tredende voor schriften het woord „Nieuw" vermeld. A. Het roode achterlicht van motorrijtuigen op meer dan twee wje- len mag niet hooger dan 1.25 meter boven het wegdek geplaatst zijn (nieuw) en niet verder dan 50 c.m. verwijderd zyn van het meest naar links uitstekende deel van het voertuig (nieuw). B. Het stoplicht: 1. Dit moet automatisch werken op de voetrem 2. en mag niet verder dan 30 c.m. van het roode achterlicht verwijderd zyn (nieuw). 3. Het licht moet oranjekleurig zijn, waarbij men er wèl op moet letten, dat bet stopsein ook overdag duidelyk zichtbaar is. N.B. Het goed zichtbaar op- en neer- bewegen ter linkerzijde buiten het motor rijtuig van een arm of stok, enz. als stop- teeken b 1 y f t geoorloofd evenals het ge bruik van een gecombineerde stop/achter lamp. C. De richtingaanwijzers. 1. Alleen geoorloofd zijn de modellen met seinarmen (trommelvormige richting aanwijzers of flikkerlichten zijn dus verbo den). 2. De richtingaanwijzer mag niet ho°" ger uitgestoken worden dan ter schouder hoogte van den bestuurder (nieuw), de sc-inarm moet direct uitgestoken en terug- gebracht kunnen worden (nieuw). 3. De seinarm moet rood of oranje van kleur zyn en by verlichting over het groot ste deel zijner lengt rood of oranjekleurig licht geven (nieuw). Deze verlichting is niet verplicht, doch wel héél wenschelyk! 4. Buiten gebruik zijnde mag geen enkel deel van den richtingaanwijzer meer dan 5 c.m. buiten de auto uitsteken. (Nieuw). 5. De grootste breedte van den seinarm (die langwerpig moet zijn) mag niet groo ter zyn dan het één-derde deel van de leng te (nieuw). Verdere regels om aan te denken. Het zal bovendien geen kwaad kunnen, aldus de A.N.W.B., om de overige nieuwe erkeersvoorschriften, welke enkele maan den geleden in werking zyn getreden nog eens te recapituieerenschier dagelyks zien we de menschen langs den weg deze nieuwe regels overtreden. 1. Overbodige geluidsseinen zyn straf baar. 2. Bij elke verandering van ricnting moet men tydig zyn voornemen' diartoe kenbaar maken (door het uitsteken van arm of richtingaanwijzer). Dit voorschrift geldt óók voor wielrijders, zelfs als er verder geen verkeer is of als men een bocht naar rechts maakt. By een onvermijdelijke verandering van richting, d.w.z. in boohten van den weg zelf, geldt de zoo juist genoemde verplich ting evenwel niet. 3. Stilstaande auto's moeten in donker weder verlicht zijn. (Men weet, dat talrijke gemeenten in ons land ontheffing van dit voorschrift hebben verleend, sommige onder voorbehoud, dat de geparkeerde auto door eon. lantaarn of andere lichtbron verlicht is. ln een vreemde gemeente zijnde, vrage men inlichtingen aan de politie of.late men de lichten (veiligheidshalve) maar branden N.B. Wy wyzen er op dat Gouda be hoort tot de gemeenten, die vrijstelling van den verlichtingsplioht hebben verleend op de door jj en W. aangewezen plaatsen bin nen de bebouwde kom der gemeente. 4. De autodeuren moeten voorzichtig worden geopend. Dit openen is verboden als de veiligheid van het verkeer in gevaar ge bracht wordt of de vrijheid belemmerd. 5. Ook motorfietsen moeten voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel. 6. De bestuurder moet steeds voldoende zij-uitzicht hebben (let dus °P zy-zeiltjes van open auto's!, paardenkarren, enz.). 7. Bakfietsen moeten van een rem voor zien zyn. Deze driewielige rijwielen mogen niet meer op rijwielpaden ryden of op we gen, welke uitsluitend bereden mogen wor den met motorrijtuigen en tweewielige fiet sen. In dit verband is het nuttig erop te wyzen, dat de bakfietsbestuurder dikwijls zyn leven waagt door zonder rood achter- li cht op den grooten weg te ryden. Een 4reflector is in de praktijk niet voldoende! En tenslotte herinneren wij er aan, dat in het bovenstaande slechts de nieuwe bepalin gen genoemd zyn. Men houde zich echter ook stipt aan de oude! Van grooter beteekenis dan men denkt. «•at waren ue motieven acnter uen mooru op ivirovi SPORT EN WEDSTRIJDEN. VOETBAL. K. N. V. B. Programma voor Zondag 16 Dec. AFDEELJNG I. Ie klasse: A.D.O.—Feljenoord; H.F.C.— R.C.H.; D.H.C.—Xerxes; Ajax—V. S. V.; OvermaasY.U.C. 3e klasse D: VriendenschaarUtrecht; Amsvorde—Baarn; Z.N.C.—^eist; Bodegra venAmersf. Bloys; ElinckwijkHolland. 4e klasse G: WoerdenBoest; Voorwaarts Brederodes; E.A.C.A.P.W.C.; Quick Sopla. Res. 3e klasse G: U.V.V. 3—Elinckwyk 2; Holland 2-—(Bodegraven 2; Zeist 2Z.N.C. 2; Velox 2—Hercules 2; Utrecht 2—Vrien denschaar 3. AFDEELING II. Ie klasse: StormvogelsZ.F.C.; D.F.C. D.W.S.; Sparta—Excelsior; H.B.S.—Haar lem; K.F.C.Hermes-D.V.S. 2e klasse B: Gouda—V.D.L; S.V.V.—R. F.C.; Hoek van Holland—de Hollandiaan; Steeds Hooger—Olympia; O.D.S.-Neptunus. 3e klasse C: CoalTransvalia; D.H.S. Lugdunum; 't Noorden—V.O.C.; Steed*, Vol harden— G.S.V.; V.F.C.O.V.V. 3e klasse D: E.ED.S.—The Rising Hope; O.N.A.de Musschen; D.O.S.B.—Fluks; R. D.M.—Bliedrecht. 4e klasse D: Lekkerkerk—Waddinxveen; D. C. V.Schoonhoven; GouderakMoor drecht; Bosk. BoysDilettant. Res. 2e klasse A: Olympia 2—Schevenin- gen 2; V.U.C. 2—Alphen 2; B.E.C. 2—For- tuna 2; Qiuck 2Gouda 2; H.B.S. 3H. V.V. 2. Res. 3e klasse E: G.S.V. 2—R.F.C. 3; C. V.V. 3Ursus 2; Excelsior 3—O.N.A. 2; The Rising Hope 2D.C.V. 2. AFDEELING III. Ie klasse: WageningenA.G.O.V.V.; En- schedesche Boys—P.E.C.; Heracles-Vitesse; Z.A.C.—Tubantia; Go Ahead—Enschedé. AFDEELING IV. Ie klasse: LONGAPB.V.; Juliana—N. A.C.; B.V.V.M.V.V.; Eindhoven—Willem II. AFDEELING V. Be QuickH.S.C.; G.V.A.V.—Sneek; Fri- siaVelocita8; FrieslandAchilles; Veen- damLeeuwarden. G. V. B. ie klasse: Schoonhoven 2—Olympia 3, 2 uur; Gouda 3—Moercapelle 1, 11 uur; Waddinxveen 2Gouda 4, 2 uur; Nieu- werkerk 1—Zwervers 1, 2 uur. ONA S— Ammerstol 1, 11 uur. 2e klasse A: Moordrecht 2Oudewa ter 1, 2 uur; Haastrecht 2—GSV 3,2 uur; Bodegraven 3Boskoopsche Boys 2, 2 u. 8choonhoven 3ONA 4. 12 uur. 2e klasse B: Bergambacht l—Lekker kerk 2, 2 uur; Dilettant 2—Gouderak 2, Oroot-Ammers 1—ONA 5, 2 uur. 3e klasse A: Olympia 5—Nieuwveen 1, 11 uur; Voorwaarts l—Woerden 3, 2 utr; Waddinxveen 3—Bosk. Boys 3, 12 uur; Nieuwkoop l—Oouda 5, 2 uur. 3e klasse B: Moercapelle 2—Nieuwer- kerk 2, 2 uur; Voorwaarts 2—ONA 6, 12 u. 3e klasse C: Oudewater 2—Haastrecht 3, 2 uur. 3e klasse D: Zwervers 3—Stolwijk 3, 2 uur; Ammerstol 3—Lekkerkerk 4, 2 u.; GSV 5—Groeneweg 3, 11 uur. 3e klasse E: Gouda 6—Bosk. Boys 5, 11 uur; Gouderak 4Moordrecht 4, 11.30 u. 2 uur; Stolwijk l—Schoonhoven 4, 2 uur; Belangrijke Voetbal-Zondag. Zoowel voor Gouda als Olympia luidt het devies: „Nu of nooit." Het is ongetwijfeld een programma om van te.watertanden, dat ons van de hoogere elftallen Zondag wordt voorgezet. Van bui tengewoon belang is de wedstryd Gouda V.D.L. Het verschil tusschen deze beide leiders bedraagt 3 punten. Gouda heeft één wedstryd minder gespeeld, zoodat by eenf zege der rood-witten zy zich aardig in de kopgroep vast zouden nestelen. Of hen 'dit zal gelukken is evenwel punt twee. V.D.L. is zich natuurlijk bewust van het gevaar en zal dan ook een stryd van je welste geven. Gouda heeft echter als machtig wapen het terreinvoordeel en een groote aanhang by zich. Het zal niet de eerste maal zyn dat het laatstgenoemde de stimulans tot de zege der roodwitten werd. Alhoewel in lagere regionen, is de uit wedstrijd van Olympia tegen Steeds Hooger van een zelfde groot belang. Indien de rood zwarten winnen, en deze zege een week daarop tegen Hoek van Holland bevestigen, dan zyn ze uit de penarie. Zy die de vorige week Steeds Hooger tegpn Gouda bezig zagen zullen het echter met ons eens zyn dat de mogelijkheid van een overwinning bestaat, maar Olympia zal er eprfyieele kluif aan hebben. G.S.V. gaat eveneens op stap en wy kch- ten de groen-witten wel in staat de geheele oogst binnen te halen. O.N.A.'s perspectie ven zyn minder gunstig. De Musschen zyn tegenstanders die zich steeds in de 3e klas behoorlyk geweerd hebben en dit ook Zon dag wel weer op de juiste wyze zullen doen De echte spannende voetbal-sfeer zal Zondag ongetwijfeld weer in de stad heer- schen. De laatste Zondag van 1934 een inliaaldag. De laatste Zondag van dit jaar, 30 Decem ber, zal ala een inhaaldag worden benut. De wedstrüden Zeist-Bodegraven, Vrien denschaar 3—Bodegraven 2 en Neptunus— Gouda zijn reeda vastgesteld. Het is echter onwaarsdmnltlk dat het hierbij zal blijven. De kans is zeer groot dat het verregende programma van t De cember op dien dag zal worden afgewerkt. korfbal. Weinig hoop voor Ter Gouw. Zondag speolt het le twaalftal van Ter Een geheimzinnige, in zyn samenhang nog weinig opgehelderde en in haar gevol gen nog met geneel overzichtelijke misdaad fceeft plaats gehad. In het Smolny-lnstituut tc Leningrad, datin Czarentyd een zeer voornaam restaurant was, dat in de storm achtige dagen van de October-revolutie Lenin tot hoofdkwartier diende en dat sindsdien de zetel van de plaatselijke re geering en van het hoogste partijbestuur was, is Kirow, Stalins persoonlijke vriend en tweede helper, doodgeschoten. Als ont leend aan een crimineelen roman klinken de bijzonderheden over de daad. De moorde naar, die op nog niet verklaarde wyze was doorgedrongen in de voorkamer van den geweldige, wachtte geduldig het oogenblik af, dat Kirow de voorbereiding van een redevoering, die hy dien dag op een party- vergadering zou houden, had geëindigd en het huis wildei verlaten. De dader wist van deze voorbereidings werkzaamheden van Kirow af, want hy was veertien dagen tevoren met de bedoeling zyn vyand te vermoorden, naar de stad ge komen en had gelegenheid gehad, zich op de hoogte te stellen van de gewoonten van zyn slachtoffer. En toen toen hy achter de deur een stoel hoorde wegscuiven, sprong hy achter de portière. De deur ging open, de moordenaar haalde de" trekker over. De getroffene viel ter aarde, met een schot in den hals. Alles had zich bliksem snel afgespeeld... De bijzonderheden van den moord klin ken als een verhaal van een Bolsjewisti- schen terrorist, die als Stalin en Kirow zelf in den Czarentyd de actieve terreur predikten, en uitoefenden Toen waren het grootvorsten, gouverneurs en andere groot- waardigheidsbekleeders, die onder de kogels der „wrekers van het volk" hun laatste?* adem uitbliezen of door hun bommen in stukken werden gereten, thans is het Kirow, die van fanatiek revolutionair-ter rorist zelf tot bekleeder van een der hoog ste posten* die de nieuwe staat te vergeven had, was gewoxden; vroeger was het Kirow, die schoot, nu is hij het slachtoffer. En evenals vroeger, werken ook nu de schoten der terroristen alarmeerend, roepen nervo siteit te voorschijn, wekken vermoedens van geweldige inwendige spanningen, die aan leiding geven tot bezorgdheid. De Sovjet-autoriteiten hebben er van het Gouw een uitwedstrijd tegen Deetos 2 uit Dordrecht. Wy geven de Gouwenaars, ge zien hun weinig aanlokkelijke plaats op de ranglyst, weinig kans. De competitiestanden der beide twaalf tallen luiden: Nederl. Korfbalbond, 2e klasse A. H. K. V. 2 8 .4 4 0 12 23—16 Deetos 2 8 1 2 11 21—14 Gymnasiasten 9 .4 3 2 11 3227 Die Haghp 7 '8 2 2 8 20—14 Sellicha 5 2 1 2 5 13—13 Velox 10 3 2 5 8 29—32 Regenboog 8 1 2 5 4 12<22 Ter Gouw 7 0 3 4 3 17—29 Rotterd. Korfbalbond, le klasse. U. S. V. 10 7 2 1 16 44—19 Viva 9 7 0 2 14 44—12 Het Zuiden 4 11 6 2 3 14 44—25 Ons Huis 2 6 2 2 2 6 18—16 O. S. C. R. 3 6 2 1 3 5 14—16 Spangen 2 6 1 1 4 3 1124 Ter Gouw 2 6 2 0 4 2* 17—24 Vreewyk 2 8 0 0 8 0 167 2 winstpunten in mindering. ATHLETIEK. De K. V. D. '34 weer in het zicht. Op 26 December (2den Kerstdag) a.s. houdt de Delftsche Voetbal- en Athletiek-" vereeniging D.H.C., met goedkeuring van de K.N.A.U. voor de 7e maal haar bekende jaarlyksche nationale veidloopen, ditmaal onder den naam „K.V.D. '34". Deze wed strijden genieten een uitstekende reputatie en ook nu weer staat dit winterathletiek- evenement in het middelpunt der belang stelling van de Nederlandsche athleten, vooral ook, daar de wedstrydserie is uitge breid met een afdeeling veteranen boven 35 jaar. In deze categorie mogen ook niet- K.N.A.U.-leden starten, evenals in de z.g. D-klasse. Het volledige programma ziet er als volgt uit: A- en B-klasse: 5 K.M. C-klasse: 3% K.M. D-klasse (niet K.N.A.U.-leden)3% K.M. Veteranen: 3% K.M. De inschrijving voor deze wedstrijden sluit op Dinsdag 18 December a.s., laatste post by het D.H.C.-athletiek-secretariaat: A. Toonen, Palamedesstraat 27, Delft. Geen wegwedstrijd der G. A. K. De in het werkprogramma van de G.A.K. opgenomen wegwedstrijd op 15 December, kan door verschillende omstandigheden geen doorgang vinden. Er zal aan het district „iZuid-Holland" een andere datum worden aangevraagd. Secretariaats-verandering. De Vereeniging „Vires et Celeritas" be richt ons, dat het secretariaat van heden af gevestigd is bij den heer B. Belonje, Groe- nendaal 94, Gouda. WIELRENNEN. Trainingsritten over 9 K.M. Zondag a.s. houdt de G.R.C. ..Excelsior" een trainingsrit over een teajóct van 9 K M. A-klasse 7 x, B-klasse^ x, Junioren 4 x dezen afstand. By elke ronde wordt «en, klassement ver reden. De start vindt plaats om 9% uur by de Nieuwe Sluis. eerste oogenblik al aan vanafgezien, ue ge- I beurtenis siecnts een piaatselyke beieenema I toe te kennen. ue persoomykneiü van Kirow I was niet geschikt, om haai beteekenis te I klemeeren door ue verKianng, dat het stechts een persooniyke wi aakneming be- I trol. Ln ook de Eovjet-pers vond onmiu- dellyk het slagwoord, dat noS altÜd doel I getroffen had, de verklaring, die altyd vol- I boende was geweest: „De klassevyand heeft j een der grootste zonen van het proletari- I sche vaderland vernietigd". Dit werd reeds vastgesteld, toen de I dader nog absoluut weigerde, iets over zyn j motieven of zyn persoon mede te deelen. I Daarmede stond tevens vast, dat de daad, die op zichzelf als symptoom moet worden 1 gezien, in haar belangrijkheid honderd keer I zou worden vergroot, om ook uit haar te I construeeren, wat gedurende de laatste j jaren tot de taktiek heeft behoord van de binnenlandsche Sovjet-politiek: het middel van de afschrik. Werkelyk heeft dan ook de moordenaar toegegeven, dat hy uit politieke J motieven de rechterhand van Stalin, den I invloedryksten man in het na Moskou be langrijkste district der Unie, heeft doodge schoten. Maai daarmee hielden zyn verkla ringen dan ook op. Hij deelde verder niets, maar dan ook hoegenaamd niets mede, dat I duidde m de richting van zijn motieven, of wel de Gepoe vond het beter, daarover niets te publiceeren. Wat evenwel uit het verleden van den moordenaar bekend werd, wat tusschen de regels of in vage aanwijzingen dei' officieele en officieuse rouwbetuigingen te lezen staat en de maatregelen, die sedert- den <iag van den aanslag getroffen werden, zijn duidelyk genoeg, om een helder inricht te krygen. Wie de taal der Sovjets verstaat, thuis is in de methoden der Gepeoe en hooren kan, wat in partykringen gefluisterd wordt, kan er zich «enigszins een beeld van vormen, wat hier achter de coulissen plaats vindt. Was de moordenaar een witte-gardist, zooals thans in de per^ en de verklaringen der regeering beweerd wordt? Met dezen naam werden de vroegere soldaten van Koltsjak en Denibin, van Semonov en Ungern-Sternberg aangeduid wit in te genstelling tot rood. De naam werd later een samenvatting van alles, wat een „vyand van den proletarischen Staat", een „klassevyand" was. Dat zyn evenwel alle burgerlijke partyen van de sociaal-revolu tionairen tot de monarchisten, alle „bour geois", alle „kapitalisten". Wie niet by „ons" behoort, is „witte-gardist". Neen, de moordenaar was geen „witte- gardist". Hy was vroeger beambte van de I arbeiders- en boereninspectie, een Sovjet- I lichaam, waarin slechts onverdachte aan- I hangers van het régime werden opgenomen. Bovendien is ook zyn leeftijd een bewys, I dat hy Sovjet-man was in den besten zin I van het woord. Als dertigjarige behoort hy j tot een generatie, die zich den tyd voor den I corlog niet kan herinneren, en die altijd I door Stalin werd beschouwd en terecht er- I kend als de sterkste steunpilaar var. het I régime. Wanneer thans in de Sovjet-party kringen I deze samenha?lg wordt toegegeven, wordt I daarmee tevens erkend, dat het geen „witte- I gar dis tische onderneming" betreft, maar I een daad van oppositie. Dat is het\verras- I sende element in dezen moord! Dij voor ganger van Kirow op dezen post te Le- ningrad was Sinovjev, de leider van een, naar het scheen, reeds lang onderdrukte oppositie, in de party. Na zijn verwijdering schiep Kirow op radicale wyze orde. De vermoorde vriend van Stalin was een der sterkste vertegenwoordigers van de rich- ting, die de volkomen vernietiging der „ge deklasseerden", der „menschen van giste ren" verlangden. Met een Ijzeren bezem veegde hy Leningrad schoon om te wor den neergelegd door een kogel uit ee?i hin derlaag. In een herdenkingsartikel wordt dan ook gesproken van de „laatste aan hangers der Sinovjeviste?i", die nog steeds onder de oppervlakte in Leningrad hun donker handwerk beoefenen, en aan hen wordt de schuld aan den moord toegeschre ven. Vele vragen zyn opgeworpen door dezen eanslag, die voorloopig onbeantwoord zyn gebleven. Hoe kon de dader in het bezit komen van een revolver, die slechts in he: roode leger en by de Gepeoe in gebruik is Hoe kwam hy ongehinderd in het paleis, dat steeds nauwkeurig bewaakt wordt? Wanneer men hoort, dat op den dag van den aanslag tien officieren van het leger werden gearresteerd en een uur later dood- HOE IS 'T MOGELIJK? Wel verduiveld! Daar is nu een scha duwrijk plekje en ik kan er niet eens ln zitten! geschoten, dat de leider van de Gepeoe te Leningrad, de verdiensteylke Bolsjewiek Medwedj, en met hem een groot aantal an dere leidende ambtenaren ontslagen en aan het gerecht overgeleverd werden, dat de wet tegen de vijanden van den Staat op draconische wijze is versoherpt, dat in de toekomst standrechterlijke doodvonnissen zonder vorm van proces kunnen worden te?i uitvoer gelegd en dat de verwanten van den moordenaar en de familieleden van alle an dere verdachten mede gearresteerd en voor het gerecht gebracht zullen worden, dan belichten deze maatregelen nog scherper den achtergrond van deze daad-. J) Ju- ^Qorvjij Kijk eens, dat meisje heeft py'n. Ik denk dat haar geloof de oorzaak er van is. Wat zeg je, haar geloof? Wat scheelt je? Niemendal. Zy gelooft beslist dat haar voet van 39 in een schoentje van 36 past! EEN PRAATJE OVER KORTE GOLVEN. Wat de luisteraars ervan weten moeten. Hun voortplanting verklaard. Wenken voor de ontvangst. door Ir. L. W. Y. VAN 'T RIET. Een der merkwaardigste eigenschappen van de korte golven is het gemak, waarmee ook met een zeer geringe energie groote af standen overbrugd kunnen worden. By lange golfzenders ondervindt men, dat de ont vangst zwakker wordt, naarmate de af standen tot den zender toeneemt. Bij de korte golven is het echter anders. Rondom een kortegolfzender vindt men een betrek kelijk klein gebied met een straal van mis schien 50 K.M., waarin men een goede ont vangst heeft dank zy de grondgolf. Om dit gebied heen ligt een zóne, die zich honder den kilometers ver kan uitstrekken en waar in de ontvangst óf onmogelijk is óf zeer slecht. Maar buiten deze zóne, m.a.w. hon derden en soms duizenden kilometers af stand van den ontvanger, is weet een uit- I stekende ontvangst mogelyk dank zy de in directe golf, die teruggekaatst wordt dopr de Heavidelaag, op ongeveer dezelfde wijze, als een lichtstraal door een spiegel wordt weerkaatst. Het voorbeeld is nu niet ge heel juist, want de stralen dringen min of meer in de Heavisidelaag door en worden daarbij gedeeltelyk geabsorbeerd, terwijl zij in andere gevallen eerst worden terugge kaatst door de Appletonlaag, welke in aard overeenkomt met de Heavisidelaag, doch zich op grootere hoogte bevindt. Aangezien I zoowel de aard dezer lagen als de hoogte, waarop zy zich bevinden, voortdurend ver- I anderen, behoeft men er zich niet over te I verwonderen, dat de kortegolfontvangst op I lange afstanden zeer veranderlijk is. Ondanks die veranderlijkheid zyn er ech- I ter eenige algemeene kenmerken, die be- I lang rijk genoeg zyn om ze in het oog te I houden. Een voorname factor is de hoeveel- I heid daglicht op den weg, die de ïadiogol- I ven moeten afleggen. Hoe minder intens het I licht is, hoe langer de golflengte moet zyn I om een bevredigende radioverbinding tot I stand te brengen. Ook de zonnevlekken heb- ben zulk een invloed. De golflengte van 13 I M. is byv. het meest geschikt voor het mid- I den van een somerdag, terwyl men die van I 16 M. beter kan gebruiken in dezen tyd van I het jaar in de namiddag- en vroegere avond uren. Een meer betrouwbare golflengte voor dagontvangst van een zender, die b.v. in de Vereenigde Staten is gelegen, is die van 19 M. Naarmate een grooter deel van de af te leggen route in duisternis wordt gehuld, verkrijgt men op de 25 M. en ten slotte op de 31 M. zekerder resultaten. Een kleine hoeveelheid daglicht op de route is hierby nog toelaatbaar. Is het nacht op het geheele traject, dan is de golflengte van 50 iM. meer bevredigend. In het midden van een winternacht khn het noodig zyn om de golflengte nog grooter te maken. Met deze wetenschap kan de luisteraar zyn voordeel doen. Wil hy bijv. in de vroegere avond uren Amerikaansche kortegolfzenders hoo ren, dan stelt hy zyn toestel in op ongeveer 10 M. met de overweging, dat het in Ame rika vroeg in den namiddag is. HU kan dan meestal wel rekenen op een goede ont vangst, ook wanneer hy niet in de gelegen heid is om een lyst van de meest bekende kortegolfzenders te raadplegen. Het instellen van een kortegolfontvanger vereischt eenige zorg en bij een beginneling ook geduld. Wanneer de afstemknop echter langzaam genoeg wordt omgedraaid, terwyl de ontvanger in zyn meest gevoeligen toe stand verkeert, kan men ook by een eerste notrimr reeds een aantal kortegolfzenders vinden. Op vele golflengten zal men Zonder j twijfel Morse-seinen hooren; ze zyn mi. I schien vervelend, doch zij bewijzen, dat het toestel tenminste tamelijk goed werkt. Met nog wat moer zoeken (vooral langzaam!) zal men dan ongetwijfeld ook wel een aar dig programma vinden van een der korte golfzenders, die geregeld in den aether zyn. t

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 2