'WITTE 1
IWEHEMDEII
MAAKT IV TAFEL GEZELLIG
met onze Moopsrs en servetten
Schuttelaar
Frans v. Camp
Q
«DE KAMPIOEN»
Smoking
Piqué
Fantasie
Boorden
Sokken
VOOR
O. Teekens
KOLENHANDEL
Beste Anthraciet
De Goudsche Fruithandel
DE KERSTDAGEN hebben wu
KERSTGESCHENK
*2=O
Voor betere waar naar
Overall
MANTEL- en
JAPONNENDAGEN!
Asselbergs'
Anthraciet
Briketten
Gebr. van Bruinessen
NÏÏTSSPAAB.BAÏJK TE GOUDA
GESLOTEN
GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 15 DEC. 1934 - TWEEDE BLAD
TMBDUSIROOP
EEN PRACTISCH EN NUTTIG
O
Driemaandeljjksche Winter Knipcursus.
Vanaf Maandag geven wij
gratis bij f 1.50 boodschap
pen waarbij hoogstens 2
pond suiker. 1 Kerstlooper
met 12 servetten.
Telefoon 3251 - 3220 - 3307
MACHINAAL BREIEN
JOHANNA v. EiJK
Het einde van het
jaar nadert
enz.
Kamemelksloot 5 Tel. 2069
Een
iedei* Bedrijf
„De Kleine Winst"
Gebr. Kamphuisen N.Y.
W buitengewoon voordelige
Brandstoffentiandel
VERHUIZINGEN EN EXPEDITIE.
EIGEN AUTODIENST
L. N. POLDERVAART.
OOSTHAVEN 12.
Voor inleg en terugbetaling van gelden zal de
Nutsspaarbank
zijn van DONDERDAG 20 DECEMBER tot en met
MAANDAG 31 DECEMBER 1934.
HET BESTUUR.
Wenscht U een prettig en gezellig Kerstfeest
BLOEMENMAGAZIJN C. G. RUTTENBERG,
Kerstboomen reeds vanaf25 cent
Kerstbloemstukjes reeds vanaf 50 cent
Chocolade- Fondant Kransjes, diverse
Fijne Bonbons en een reuze sorteeriog
Luxe Doozen Bonbons
alles zeer geschikt voor de Kerstboom
7|~A T Q T'T "T? Aothoniestraat 13 -15
ilj« J 11 U J\. Ui Telefoon 3102 - Gouda
HET WEGENNET IN DE KRIMPENERWAARD
door Dr. T. Beekenkamp in de Staten van Zuid-Holland I
besproken.
Uit den Goudgchen Raad.
De Snip naar West-lndië.
Uitkomst bij GRIEP
Hoest-Oritp-bronthitis-Asthma
Nev\o°^s'.
KOOPT U HET BEST BIJ
OOSTHAVEN No 23 - GOUDA
H M bij
1 <1
fH c
0» W-S
N ffl
In het „HOTEL BLAUWE KRUIS*', Westhaven, Gouda, zal een
DRIEMAANDELIJKSCHE KNIPCURSUS
gegeven worden. Op één grondvorm, alle mogelijke moddellen, de
gemahkeipkste methode.
WOENSDAG EN DONDERDAG.
DeDir. Vereeniging MODEVAKSCHOOL IN NEDERLAND.
j
Smeer worst 14 ct. per ons
Kalfsleverworst 20
Leverkaas 20
Getruff.
Leverkaas 26
Gem be tja nt 45 ct. per pot
Pinda Kaas 30
Co Vita Choc, Pastei 50 ct. p. p.
Kalfseroquetten 12 ct. per stuk
Huzarensalade 35 ct. per port(e
A. J. OPSTELTEN
Teleph. 3082.
Gevestigd 1905
LAAT
GRAAF VAN BLOISSTRAAT 26
GOUDA
U kunt nog vaal goad
makan. Waarom
zou men niet bil II
koopen1
Graag natuurlijk I
Maar zorg er dan
voor, dal onze lezarz
weten, wat U hebt
aan ta bieden.
ZIE ONZE
ETALAGES
VERKOOP ENGROS ENDËTAIL
Jw adra* voor do
vindt U
in
KORTE TIENDEWEG 22,
Gouda
Suikerkransjes
12 cent per ons
Boter kransjes
20 cent per ons
Amandelkranzjea
20 cent per ons
Vanaf Zaterdag 15 Dec. toten
met Maandag 24 December
Ongekende koopjes In alle afdelingen.
xl|n toets voordelig I I I
verkrijgbaar bij
VROUWENSTEEG 25
GOUDA
TELEFOON 2313.
Volle Garantie. Brandvrije Bergplaatsen Lage Prijzen.
op LEIDEN en HAARLEM en JJMUIDEN
over Bodegraven, Alfen, Koudekerk, Zoeterwoude, Leiden, Oegatgeest,
Sassenheim, Liase, Hillegom, Bennebroek, Heemstede.
Haarlem, IJmuiden.
GOEDEREN WORDEN AFGEHAALD, Beleefd aanbevelend,
TURFMARKT 1 TELEF. 2534 GOUDA.
BLAUWE DRUIVEN
ANANASSEN
TAFELPERÉN
TAFELAPPELEN
SINAASAPPELEN
MANDARIJNEN
CITROENEN
BANANEN
TOMATEN
NIEUWE VIJGEN.
DOOSJES TUNISDADELS
STUDENTENHAVER
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
LANGE TIENDEWEG 27
Firma Wad. A. ftlotvold.
TELEF. 3316.
Viert het dan onder een KERSTBOOM
en met een KERSTBLOEMSTUKJE u«
DOELENSTRAAT GOUDA.
Het vraagstuk van de verkeerswegen
in de Krimpenerwaard is in deze daten
opnieuw in het centrum der oelangstel-
üng geplaatst. hfa de groote vergadering
te Lekkerkerk. naar aanleiding van de
verklaring van Ged. Staten over den
üodr de Commissie voor Weg en.Brug
zoo zeer gewensenten Centraien" Weg
Krimpen a. d. IJsel—bergambacht en de
brug over de IJsel bij Krimpen a. d. IJsei
heeit thans het Statenlid Dr T. Beeken
kamp deze week in de vergadering der
provinciate Staten van Zuid-Holland met
klem bij üed. Staten aangedrongen de
verbetering der verkeerswegen in de
Krimpenerwaard met den meesten spoed
tot stand te brengen, waarbij dit college
ook den gevaarlijken toestand onder het
oog is gebracht, welke zal ontstaan, in
dien door ophelling van de spoorlijn
Gouda—Schoonhoven, over de bestaande
wegen het* verkeer met A.T.O.-bussen
zou wórden geleid.
Het is niet de eerste keer, zei Dr. Bee -
kenkamp in de zitting van Prov. Staten,
dat ik dit onderwerp aanroer. Ik ben
uitgegaan van de gedachte: Irappez,
irappez toujours, en misschien heeft dat
wei eenigen invloed op üed. Staten. Ik
heb nu 40 jaar lang in de Krimpener
waard mijn woonplaats en werkkring ge
hand, en heb er alle misère van de wegen
meegemaakt. Nu is er natuurlijk wel
eenig verschil tusschen nu en 30 40 jaar
geleden, maar dat verschil ligt in hoofd
zaak bij de persoon zelf, en het voertuig
dat men gebruikt.
Vroeger ging men per pedes apostolo-
rum, door modder en slik, of met een
primitief vehikel met een derde-rangs
paard, we wisten niet beter of dat hoor
de er zoo bij.
In dat opzicht is er wel eenig verschil,
maar ongeveer geen verschil is er in de
wegen, die zijn nog even slecht, althans
heel weinig beter dan 30 jaar geleden.
Wanneer men dit voor oogen houdt, dan
treft het te meer, als men rondom ten
door de geheele provincie de wegenVer-
beterlng ziet, dat de Krimpenerwaard
achter is, ja, ik mag wel zeggen achter
gesteld wordt. Ten aanzien van de wegen
kennen wij in de Krimpenerwaard wei
nig evolutie, de verbetering gaat er in
.een uiterst traag tempo, ook van die
wegen, 'die door de Provincie in beheer
en onderhoud zijn genomen. Men bepaalt
zich tot een voorloopige reconstructie,
het aanbrengen van een stofvrij, ver-
hard wegdek, en dit jaar als novum
wordt er wat asfalt en teer op gestrooid
als slijtlaag.
Spr herinnerde eraan hoe hij er ver
leden jaar al op gewezen heeft aan de
hand van de Jaarverslagen sedert 1929,
dat men in deze streek altijd hetzelfde
liedje hoort: schatting, taxatie, aankoop,
onteigening, maar dat er practlsch wei
nig wordt opgeschoten.
Verleden jajir was er een novum ln het
Jaarverslag: het rijzenbed, een proefvak
van 200 M. ln den weg Gouda—Stolwijk—
Bergstoep. om na te gaan. of men daar
mee een geschikte onderlaag kon krijgen
om dan pa dien proeftijd een plan voor
een definitieve verbetering te maken.
Men zou er begin 1932 mee begonnen
zijn, maar het werd December" 1933, eer
er een aanvang mee werd gemaakt.
üed. staten schrijven nu ln hun ver
slag. gedateerd 24 October 1934. dat dit
proelvak geheel gereed Is gekomen. Dat
is volkomen waar. Maar op dienzelfden
datum schrijven Ged. Staten erbij, dat
-de resultaten, tot dusver met dat proef
vak opgedaan, niet ongunstig zijn. Dat
getuigt van een proletischen blik bij
üed. Staten, want het is volkomen waar:
de resultaten dat kunnen wij na een
paar maanden wel zeggen zijn voor-
loopig goed. Spr. heeft er verscheiden
malen overheen gereden, en wat hij van
andere meer deskundigen heeft verno
men, houdt dat wegdek zich goed, en hij
moet ook zeggen dat proefvak houdt
zich veel beter dan bijv. de weg langs de
Oostzijde van de Gouwe, of de &eg van
Gouda naar de Nieuwe sluis, waar al heel
gauw golvingen en verzakkingen ont
stonden, gelijkende op de golven van de
zee, die herhaaldelijke her-bestrating
noodzakelijk maken.
Voorloopig zijn wij, dus tevreden met
dit werk. en üed. Staten spreken de blij
de verwachting uit. dat binnenkort
een definitieve beslissing kan worden
genomen Inzake het betreffende tracé
<dat dus nog niet schijnt vast te staan)
en de wijze van aanleg van den geheelen
weg 'Definitieve beslissing Quterltur:
wanneer zal dat zijn? Hoe lang zal dat
duren? Wanneer zal dat resultaat bekend
zün? Als er tenminste iets van komt!
Want juist de laatste dagen pakken zich
weer donkere wolken samen boven dat
gedeelte van de Krimpenerwaard door
de kwestie van de opheffing van den
spoorweg Gouda—Schoonhoven. Spr.
vreest zeer, dat dit weer de kapstok «al
worden, waaraan deze wegverbeterlng zal
worden opgehangen.
Van den weg Gouda—Oudewater geldt
ongeveer hetzelfde: ook een eentonig
triest verhaal van rapporten, maar ten
slotte eenzelfde, magere teleurstellende
uitspraak van Ged. Staten, „dat het niet
mogelijk zal zijn. in 1935 met de verbete
ring van dezen weg een aanvang te ma-
De Centrale weg en de Brug.
Wat de centrale weg ln de Krimpener
waard betreft, wees spr. er met nadruk
°P dat te Lekkerkerk deze week een
iroote vergadering is gehouden ter be
handeling van het verkeersvraagstuk in
de*Krimpenerwaard, waar vertegenwoor
digers van het Hoogheemraadschap, van
de gemeenten en de Commissie voor Weg
en Brug, met een aantal belangstellen
den ten getale v|in ongeveer 50U aanwezig
waren. Op deze vergadering heeft de
Voorzitter van Weg en Brug, de burge
meester van Krimpen a d. Ussel, de
vergadering geopend met de hiededee-
ling„MijaeHeeren, de wegkomt
er, en de brug wordt "gebouwd."
Daar volgde natuurlijk applaus op. Dat
was voor de vele aanwezigen een ver
rassing. Immers, ln de Memorie van Be
antwoording van Ged. Staten staat:
„Ged. Staten achten zich niet gerechtigd
ln dit stadium van overleg met den Mi
nister van Waterstaat nadere mededee-
lingen te doen, betreffende de overbrug
ging".
Dr. Beekenkamp meende over het re
sultaat ten aanzien van dezen centraien
weg tevreden te kunnen zijn, en sprak
de hoop uit, dat Ged. Staten in dit op
zicht omdat er ook met de localiteit
nog wel iets te verhandelen zal zijn
bijzonder diligent zuilen zijn.
De tertiaire wegen.
Het deed spr. bijzonder genoegen, in
de stukken te lezen, dat Ged. Staten
reeds met de localiteit besprekingen heb
ben gehouden om te komen tot verbete
ring van de wegen in de Waard, zoowel
van de wegen, die op het Provinciaal
Wegenplan staan als van de andere,
welke daarop niet voorkomen. In de bij
eenkomst te Lekkerkerk zijn de tertiaire
wegen quartaire wegen genoemd en men
wilde ze nog wel anders betitelen. Het
trieste verhaal, het treurig beeld, dat spr.
vorige Jaren wel eens heeft geschetst
van deze tertiaire wegen, zal hij niet
herhalen. De toestand dezer wegen is
echter eenlgszlns te verklaren wijl het
Hoogheemraadschap, dat .die wegen on
derhoudt. in de eerste plaats Is belast
met de zorg voor de dijken als waterkee-
rlng, en eerst daarna komt de weg en
het wegdek aan de bêurt. De kosten wor
den door de ingelanden gedragen, wat
Ln dezen tijd nogal bezwaren geeft. Maar
men moet niet vergeten, dat naast de
belangen der Ingelanden hier ook alge-
meene belangen naar voren komen.
Dat die wegen slecht zijn ls aan Ged.
Staten bekend. Het is spr, bekend, dat
de Technische dienst er den laatsten tijd
ls geweest De toestand kan aan Ged.
Staten ook bekend zijn uit de rapporten
krachtens art. 4 van het reglement over
de wegen en voetpaden, welke elk jaar
door de gemeentebesturen en het Hoog
heemraadschap aan Ged. Staten moeten
worden uitgebracht.
Spr had eenlge hoop, dat de motie-
Schilthuis van 1931 iets zou uitwerken.
Ged. Staten hebben toen geantwoord,
dat een uitvoerig rapport van den hoofd
ingenieur bij het College ln studie is en
mogelijk komt er een praeadvies in de
volgende zitting. Maar het is nog niet
verschenen!
Intusschen is van andere zijde een
rapport over tertiaire wegen gekomen,
n.l. het rapport van de vereeniging „Het
Nederlandsche Wegencongres". Spreker
haalt dit aan om tweeërlei redenen: ln
de eerste plaats omdat daarin een defi
nitie wordt gegeven van wat een ter
tiaire weg is, en ln de tweede plaats, om
dat daarin de billijkheid wordt betoogd,
dat de financiering van tertiaire wegen
ook door de Provincie kan gebeuren. Spr.
noemde dit een motief te meer voor de
Provincie om hier de helpende hand te
bieden en in te grijpen.
De wijze, waarop dat gebeuren moet.
laat spr. gaarne aan üed. Staten over,
hetzij dat zijzelf zich daarmee belasten,
met bijdragen van Hoogheemraadschap
pen, Gemeenten en Polderbesturen, hetzij
dat de gemeenten het doen, hetzij het
gebeurt in den vorm van een wegschap.
De spoorweg GoudaSchoonhoven.
Is het Wegenverslag wat de Krimpe
nerwaard betreft dus weinig afwisselend
en tamelijk eentonig, Ged. Staten zorgen
toch voor een novum. Zij doen in het
praeadvies een mededeeling en een vraag
waarvan de clou ls: „is het niet beter,
reeds thans onder de oogen te zien, of
voor den aanleg van den weg geen ge
bruik kan worden gemaakt van de
spoorbaan Gouda—Schoonhoven"?
Het gaat hier dus om opheffing van
den tramweg, inplaats waarvan de
A.T.O.-diensten komen. Zoolang die lijn
nog niet is opgeheven, schijnt de A T O.
met haar autodiensten, ln samenwerking
met de spoorwegen, het verkeer en het
vervoer te willen regelen
Een dergelijke verandering zou spr.
zeer betreuren op grond van verschillen
de motleven, welke van de zijde van óe
Kamer van Koophandel, van verschil
lende gemeenten en van belanghebben
den naar voren zijn gebracht. Mocht
een dergelijk denkbeeld ln den boezem
van het College leven, dan zou spr. in
verband met het wegenvraagstuk in de
Krimpenerwaard de vraag willen stellen:
Zullen Ged. Staten kunnen toestaan, dat
op deze wegen, die voor het tegenwoor
dige auto- en vrachtverkeer reeds onge
schikt zijn en gevaarlijk bovendien
een nog intensiever verkeer met de groo
te autobussen van de A.T.O. zal komen,
met nog meer ongelukken; vooral bij
mist, slecht weer en vorst?
En indien de bedreiging der Spoorwe
gen wordt uitgevoerd, dat bijaldien de
concessie aan de A.TO. niet zou worden
l verleend, toch onder de huidige omstan-
Een strijdbaar man uit den Raad. Zijn opvolger ingeluid.
Uren discussie om een cent loon meer of niinder.
Merkwaardige v<
l>e vacature van den heer Verkerk in
den Raad is wel heel snel vervuld. Vorige
week Dinsdag nam de heer Verkerk af
scheid en binnen acht dagen heeft zyn op
volger, de heer A. van W'yk, zyn plaats
ingenomen.
De plaats van een strijdbaar man, zoo
heeft burgemeester Gaarlanut de heer Ver
kerk genoemd. Inderdaad. Er is door den
heer Verkerjs heel wat stryd ontketend in
de Raadzaal. We geloovea niet ddt het Ge
meentebelang er door wordt geschaad indien
in dat opzicht 's heeren Verkerk's opvolger
de voetsporen zyns voorgangers onbetreden
laat.
De Raad heeft zich den ganschen avond
beziggehouden met een loondebat We zeg
gen bezig gehouden, omdat de discussie,
welke er is gevoerd geen anderen naam
verdient. Immers, het stond bij den aan-
j vang van de vergadering al vast, wat het-
eindresultaat der besprekingen zou zyn,
een mogelijkheid dat door de discussies een
andere beslissing zou kunnen worden ver
kregen was uitgesloten. Het ware wei zoo
eenvoudig en tijdsparend geweest indien by
zoodanige verhoudingen, maar ineens over
het voorstel was gestemd. De stemming was
preciSs uitgevallen als thans.
Er waren, zooals bekend twee voorstellen:
één van de meerderheid van het college van
B. en W., dat gebaseerd was op het geor
ganiseerd overleg en één van de minderheid,
welke door de wethouders Donker en Koe
mans werd gevormd. De juiste verschillen
tusschen beide voorstellen zijn gepubliceerd;
voor de eerste en de vijfde groep komt het
verschil neer op één cent. Het meerder-
heidsvoorstel, verdedigd door den burge
meester, stelde voor de eerste groep vast eer.
uurloon van 48—57 en het minderheidevoor.
ste.', verdedigd door wethouder Koemans,
een uurloon van 4958 cent.
De burgemeester grondde zijn voorstel
op den brief van den Minister, die inhield
dat de loonen zich benedenwaarts moeten
aanpassen aan het plaatselijk loon, waar
mede het georganiseerd overleg accoord
ging, wethouder Koemans hield vast aan
een hoogeren norm wijl het loon der ryks-
werklieden daar nog boven uitgaat, een
standpunt dat practisch hierop neerkomt
{lat de werklieden in gemeentedienst zoo
goed als niet meegaan in de verlaging vaai
inkomsten, die door den nood der tijden
ieder ander wordt opgelegd. Voor den rede-
lijkheidsgrond dat zulks wèl behoorde te ge
schieden zyn de beide r.k. wethouders, noch
hun fractie vatbaar gebleken. En zooals
begrijpelijk heeft de ioc.-dem. fractie dat
standpunt gedeeld. Het betoog van den
burgemeester, Mevr. Riesz, de heeren Zanen
en Van Wijnen, de wethouder de Witt W ij
nen, dat er toch zooveien zyn met smalle
beurzen, die onder de lasten zuchten en
voor deze, niet op goeden grond te motivee-
ren, bevoorrechte positie van de gemeente
werklieden, maai woer moeten betalen,
maakte niet den minsten ,ifdruk op hen, die
op kosten der belastingbetalers deze royali
teit betrachten. Evenmin wak wethouder
Kpemans vatbaar voor de wel cynische,
maar toch zeer juiste opmerk.ngen van bur
gemeester Gaarlandt en den heer Zanen om
trent het zeer curieuse dat een wethouder,
»ich aandienend en optredend als woord
voerder zijner fractie, een betoog houdt
waarin hij allerlei aanvoert, waarvan hjj de
wetenschap alleen als wethouder had ver-
De verhoudingen in het college v*an g. en
W. zyn zoo dat men het daar altyd vrywei
eens kan worden, behalve als het loooi- en
salarisregelingen betreft, zoo heeft wethou
der Koemans gezegd. Maar dat was ook
heel verklaarbaar volgens dien wethouder,
want daarin kwamen de verschillende prin
cipes tot uiting. Het is duidelijk dat men
om iets te verdedigen een argument moet
hebben, maar niemand neemt aan dat het
verschil in principe tot uiting komt en on
overbrugbaar is wanneer het gaat om één
'•ent minder per uur voor een gemeente-
Wie niet op de hoogte is van de sfeer in
den Raad zal zich allicht afvragen of de
Raad de plaats is voor discussies over een
cent meer of minder. De niet-ingewyde
meent dat door de instelling 'van het „geor
ganiseerd overleg" die aangelegenheid daar
zou worden behandeld en in het college van
E. en W. beslist. Zoo'n detail behoort niet
in den Raad
Ja, zoo meent de niet-ingewijde.
Es war eiaimal... maar nu is het anders!
Vandaar dan ook een strooming in den
Raad, die zegt: Laat maar komen, wat wil!
Maandag komt de herziening van de* amb
tenaarssalarissen aan de orde.
Welk resultaat de behandeling daarvan
zal hebben?
Het is zeker merkwaardig dat thans geble
ken is dat ten aanzien van de salarissen
van den burgemeester, den secretary en
den ontvanger, er geen overeenstemming
bestaat tusschen de r.k. en de s.d. raads
fractie, die het ten opzichte van de gemeen
tewerklieden volkomen eens waren. De r.k.
willen geen verlaging, de s.d. hebben niet
minder dan 10% voorgesteld.
De consequentie by de beoordeeling van
de loonen der werklieden en van de salaris
sen van burgemeester, secretaris en ont
vanger is toch wel zoek!
De eerste Ned. vliegtocht naar dit deel van het Koninkrijk.
De voorgeschiedenis en de voorbereidingen van den tocht.
Het vertrek van Schiphol onder striemenden regen.
ncufciinacni ota o nun. over hall feen,
unuex suieincnaeii regen en ïenen wma u>
wet vuegbUig ue oinp, oeiimnu üiec laon-
uung igczagvoeiueu, v»n oalRom (twee
de oescuuiuerj, van uer Muien unarco-
uisip en otoiK werjuuigKunuige' ver-
aoKKen voor aeri eersten Neaeriana-
.-.cnen vnegtocnc naar ae West. Deze
coent beschouwt ae airectie van de K. L.
m. ais üe moeilijkste aie ae maatschap
pij toe dusver Heeft ondernomen. Niet
temin heelt zij net vertrouwen, dat hij
tot een goed einue zal worden gebracht.
net traject over zee ivan Forto Praja
op een der naap-Verdiscne eilanden tot
Paramaribo in ons Suriname) is niet
minaer dan öouo K.M. langtusschenlan-
dlngen zijn uitgesloten, zoodat alles van
vliegtuig en bemanning geëeischt zal
worden. Het pubüek zal dan ook goed
doen, dezen tocht niet met luchthartig
heid te beschouwen. De Uiver-stemming
?ou daartoe wellicht aanleiding geven,
maar deze tocht is, hoezeer hij ook uit
stekend ls voorbereid, te moeilijk, om
hoezee roepen, voordat Hondong met zijn
mannen op Curasao, het einddoel van
de reis, is geland
Het ls nu ongeveer 8* jaar geleden, dat
J. van Onlangs Jr., tweede luitenant-
vlieger te Soesterberg een plan uitwerkte
voor een vliegtocht naar West-lndië én
brieven aan de gouverneurs van Surina
me en Curasao alsmede naar de ln West-
lndië verschijnende bladen zond met het
verzoek gelijken steun voor dat doel te
dlgheden de opheffing van de lijn Gouda
—Schoonhoven niet zal zijn tegen te
gaan. dan vraagt spr.: of Ged. Staten
dan verantwoord zijn met een stelletje
wegen, zooals daar thans in de Krimpe
nerwaard ligt? Spr. weet niet wat hier
van terecht moet komen.
Met betrekking tot de gevaren en de
précaire experimenten, die dit gedeelte
van de Krimpenerwaard boven het hoofd
hangen, zullen misschien meer conclu
sies gesteld kunnen worden, maar één
conclusie moet voor alles gaan. moert
boven alles de overhand hebbenwil meh
niet voor allerlei débacles komen te
staan, wii men in volgende jaren niert
nog meer mlsere beleven, dan moet met
den meesten spoed, nu door noodzaak
gedreven, intensief begonnen worden en
daarna voortgezet worden: het verbete
ren van het wegennet in de Krimpener
waard.
verteenen. Genoemde vlieger, die in 1924
als reserve-luitenant bij de militaire
luchtvaart-af deeling ln dienst getreden
was, koesterde de hoop In October 1927 te
kunnen vertrekken, gelijk met de heer
Koppen naar Ned.-lndlë. Met een Fok
ker F. VII was het plan in 4 etappes:
naar Casablanca 2400 K.M., naar Dakar
3000 K.M., naar Pernambuco 3200 K.M.,
naar Paramaribo 3UU0 K.M. en naar Cu
rasao nuw K.M.. tezamen 13.600 K.M. af
te leggen en deze vlucht niet uit een
sportief oogpunt te ondernemen, doch
als een daad van practische beteekenls.
Vol belangstelling volgde men ln Ne
derland, in Suriname en Curagao zijn
voornemen Er zou een bedrag van
60.000 .mede gemoeid zijn, waarvan,
vooral door de bemoeiingen van het Co
mité Vliegtocht-Nederlandsch-Indië, on
der leiding van generaal Snijders, in sa
menwerking met de Kon. Vereeniging
Oost en West reeds een belangrijk be
drag bijeen kwam. Het plan bleef lang
J. HONDONG,
G«zagvoerder van de Snip.
slepende. Op 27 April 1928 deelde de ad
ministrateur van financiën namens den
gouverneur aan de Koloniale Staten van
Suriname mede, dat de minister telegra
fisch om steun en medewerking had ver
zocht, waarop de wnd. gouverneur ge
seind had, dat er een bedrag van f 3000
beschikbaar zou worden gesteld, te ver
minderen met particuliere bijdragen. In
Nederland kwam slechts een deel van
het ontbrekende bedrag van f 20.000 bij
een, voornamelijk van het comitét het
dep. van koloniën, het hoodfbestuur der
Posterijen, de Amst. Kamer van Koop
handel en Ned. Bank- en handelskrin
gen. De tocht werd eerst op begin ia29,
later weer op 16 December 1929 bepaald
onder leiding van Van Weerden Poelman
en Van Onlangs, maar ging ten slotte,
wegens gebrek aan voldoende fondsen,
niet door.
In Suriname kwam een comtié tot
stand ter bevordering der plannen, maar
wegens gebrek aan voldoende medewer-
king vroeg en verkreeg het in Juni 1929
ontslag van den gouverneur.
Door een noodlottig ongeluk kwam Van
Onlangs op 6 December 1931 te Bangkok
met de Ooievaar om het leven.
Wacht niet tot de koorts oploopt, als
Gij hoest, transpireert, U rillerig en
als geslagen voelt: dit Is het moment,
om Abdijsiroop te gebruiken, omdat
Abdijsiroop snel en grondig werkt
Vanaf den eersten lepel zult Gij de
taaie slijm kwiit raken, die bezwan
gerd is met miliioenen ziektekiemen.
Gij ondervindt, een buitengewone
verlichting, Uw höest verdwi|nt. Gij
kunt dan de koorts meester worden
en slapen zonder uitputtende hoesf-
aanvallen. Gebruik daarom altijd bijt
De K.L.M. heeft het denkbeeld van de
vlucht weer opgevat, niet omdat zij aan
stonds van plan zou zijn een geregelden
dienst over den Oceaan te openen, maar
omdat zU wil trachten haar bedrijf vas
ten voet ln de West te doen krijgen
Aanvankelijk zou de vliegtocht worden
ondernomen ln Juli, in welke maand de
jubileumfeesten op Curagao zouden wor
den gevierd, maar om bedrijfstechnische
redenen moest de K.L.M. dit voornemen
laten varen. Men kan thans wel een toe
stel missen, zoodat er nu een Kerstvlucht
van gemaakt is.
De Snip is een van de toestellen die
in den indischen dienst hebben gevlo
gen, een F 18, met drie motoren. De drie
motoren Wasp C, die er in zaten, zijn
vervangen door motoren Wasp T 1, D 1,
van 525 p.K. elk; het toestel is voorzien
van bestuurbare luchtschroeven van het
type-Hamllton Zijn kruissnelheid be
draagt 215 K.M. per uur. Voof de vlucht
over den Oceaan zijn in de Snip acht
extra benzinetanks gebouwd, zoodat zij
in het geheel 5500 liter benzine kan mee
nemen; de werkingssfeer, die bij een
normale F 18 1700 K.M. ls, wordt daar
door tot ongeveer 5100 K.M. vergroot.
Daar het traject over zee 3612 K.M ls,
beschikt men dus. terwille van de vei
ligheid, over een ruime marge.
Het ligt in de bedoeling, dat de Snip
in West-lndië bhjft. Straks als de Snip
in de West ls aangekomen, worden alle
ingebouwde tanks onmiddellijk weer ge
demonteerd en herneemt deze F 18 zijn
gedaante van normaal verkeersvliegtuig:
dan op een dienst van Curasao naar
Maracalbo v.v. of van Barbados naar
Paramaribo; in ieder geval op een te
stichten luchtlijn In de West.
De Snip zal de reis doen. over Frank
rijk en Spanje naar Casablanca. Dit ls
het traject van den eersten dag; het is
2330 K.M. lang Het ligt in de bedoeling
een dag, den Zondag dus. te Casablanca
over té blijven, en op Maandag naar
Porto Praja (Kaap-Verdische eilanden)
te vertrekken. Dit tweede dagtrajest is
2650 K.M. lang. Te Porto Praja vertoeft
reeds de heer Pattist van de K.L.M., die
voorbereidingen heeft getroffen voor de
aanvulling van brandstof etc., vóór den
grooten sprong.
Te Porto Praja wordt eveneens een
dag verbleven, waarna, volgens de bere
kening, op 19 December. Woensdag dus.
eenlge uren voor zonsopgang het vertrek
plaats vindt voor het zee-traject, dat
3600 K.M. groot is.
Op dezen zeeweg bevinden zich. zooals
bekend is. de K XVIII en de Stuyvesant
van de K.N.S.M Deze schepen zullen
draadloos pellen, benevens hoogte win
den en weerberichten aan het vliegtuig
kunnen verstrekken. Later zal dan het
peilstation te Paramaribo de taak van
deze schepen kunnen overnemen.
Over de heerschende weersomstandig
heden op het zeetraject hebben wij feeds
een artikel geplaatst.
Van Paramariba naar Curasao is nog
slechts 1700 K.M. In Venezula zal echter