'WITTE 1 IWEHEMDEII MAAKT IV TAFEL GEZELLIG met onze Moopsrs en servetten Schuttelaar Frans v. Camp Q «DE KAMPIOEN» Smoking Piqué Fantasie Boorden Sokken VOOR O. Teekens KOLENHANDEL Beste Anthraciet De Goudsche Fruithandel DE KERSTDAGEN hebben wu KERSTGESCHENK *2=O Voor betere waar naar Overall MANTEL- en JAPONNENDAGEN! Asselbergs' Anthraciet Briketten Gebr. van Bruinessen NÏÏTSSPAAB.BAÏJK TE GOUDA GESLOTEN GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 15 DEC. 1934 - TWEEDE BLAD TMBDUSIROOP EEN PRACTISCH EN NUTTIG O Driemaandeljjksche Winter Knipcursus. Vanaf Maandag geven wij gratis bij f 1.50 boodschap pen waarbij hoogstens 2 pond suiker. 1 Kerstlooper met 12 servetten. Telefoon 3251 - 3220 - 3307 MACHINAAL BREIEN JOHANNA v. EiJK Het einde van het jaar nadert enz. Kamemelksloot 5 Tel. 2069 Een iedei* Bedrijf „De Kleine Winst" Gebr. Kamphuisen N.Y. W buitengewoon voordelige Brandstoffentiandel VERHUIZINGEN EN EXPEDITIE. EIGEN AUTODIENST L. N. POLDERVAART. OOSTHAVEN 12. Voor inleg en terugbetaling van gelden zal de Nutsspaarbank zijn van DONDERDAG 20 DECEMBER tot en met MAANDAG 31 DECEMBER 1934. HET BESTUUR. Wenscht U een prettig en gezellig Kerstfeest BLOEMENMAGAZIJN C. G. RUTTENBERG, Kerstboomen reeds vanaf25 cent Kerstbloemstukjes reeds vanaf 50 cent Chocolade- Fondant Kransjes, diverse Fijne Bonbons en een reuze sorteeriog Luxe Doozen Bonbons alles zeer geschikt voor de Kerstboom 7|~A T Q T'T "T? Aothoniestraat 13 -15 ilj« J 11 U J\. Ui Telefoon 3102 - Gouda HET WEGENNET IN DE KRIMPENERWAARD door Dr. T. Beekenkamp in de Staten van Zuid-Holland I besproken. Uit den Goudgchen Raad. De Snip naar West-lndië. Uitkomst bij GRIEP Hoest-Oritp-bronthitis-Asthma Nev\o°^s'. KOOPT U HET BEST BIJ OOSTHAVEN No 23 - GOUDA H M bij 1 <1 fH c 0» W-S N ffl In het „HOTEL BLAUWE KRUIS*', Westhaven, Gouda, zal een DRIEMAANDELIJKSCHE KNIPCURSUS gegeven worden. Op één grondvorm, alle mogelijke moddellen, de gemahkeipkste methode. WOENSDAG EN DONDERDAG. DeDir. Vereeniging MODEVAKSCHOOL IN NEDERLAND. j Smeer worst 14 ct. per ons Kalfsleverworst 20 Leverkaas 20 Getruff. Leverkaas 26 Gem be tja nt 45 ct. per pot Pinda Kaas 30 Co Vita Choc, Pastei 50 ct. p. p. Kalfseroquetten 12 ct. per stuk Huzarensalade 35 ct. per port(e A. J. OPSTELTEN Teleph. 3082. Gevestigd 1905 LAAT GRAAF VAN BLOISSTRAAT 26 GOUDA U kunt nog vaal goad makan. Waarom zou men niet bil II koopen1 Graag natuurlijk I Maar zorg er dan voor, dal onze lezarz weten, wat U hebt aan ta bieden. ZIE ONZE ETALAGES VERKOOP ENGROS ENDËTAIL Jw adra* voor do vindt U in KORTE TIENDEWEG 22, Gouda Suikerkransjes 12 cent per ons Boter kransjes 20 cent per ons Amandelkranzjea 20 cent per ons Vanaf Zaterdag 15 Dec. toten met Maandag 24 December Ongekende koopjes In alle afdelingen. xl|n toets voordelig I I I verkrijgbaar bij VROUWENSTEEG 25 GOUDA TELEFOON 2313. Volle Garantie. Brandvrije Bergplaatsen Lage Prijzen. op LEIDEN en HAARLEM en JJMUIDEN over Bodegraven, Alfen, Koudekerk, Zoeterwoude, Leiden, Oegatgeest, Sassenheim, Liase, Hillegom, Bennebroek, Heemstede. Haarlem, IJmuiden. GOEDEREN WORDEN AFGEHAALD, Beleefd aanbevelend, TURFMARKT 1 TELEF. 2534 GOUDA. BLAUWE DRUIVEN ANANASSEN TAFELPERÉN TAFELAPPELEN SINAASAPPELEN MANDARIJNEN CITROENEN BANANEN TOMATEN NIEUWE VIJGEN. DOOSJES TUNISDADELS STUDENTENHAVER VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. LANGE TIENDEWEG 27 Firma Wad. A. ftlotvold. TELEF. 3316. Viert het dan onder een KERSTBOOM en met een KERSTBLOEMSTUKJE u« DOELENSTRAAT GOUDA. Het vraagstuk van de verkeerswegen in de Krimpenerwaard is in deze daten opnieuw in het centrum der oelangstel- üng geplaatst. hfa de groote vergadering te Lekkerkerk. naar aanleiding van de verklaring van Ged. Staten over den üodr de Commissie voor Weg en.Brug zoo zeer gewensenten Centraien" Weg Krimpen a. d. IJsel—bergambacht en de brug over de IJsel bij Krimpen a. d. IJsei heeit thans het Statenlid Dr T. Beeken kamp deze week in de vergadering der provinciate Staten van Zuid-Holland met klem bij üed. Staten aangedrongen de verbetering der verkeerswegen in de Krimpenerwaard met den meesten spoed tot stand te brengen, waarbij dit college ook den gevaarlijken toestand onder het oog is gebracht, welke zal ontstaan, in dien door ophelling van de spoorlijn Gouda—Schoonhoven, over de bestaande wegen het* verkeer met A.T.O.-bussen zou wórden geleid. Het is niet de eerste keer, zei Dr. Bee - kenkamp in de zitting van Prov. Staten, dat ik dit onderwerp aanroer. Ik ben uitgegaan van de gedachte: Irappez, irappez toujours, en misschien heeft dat wei eenigen invloed op üed. Staten. Ik heb nu 40 jaar lang in de Krimpener waard mijn woonplaats en werkkring ge hand, en heb er alle misère van de wegen meegemaakt. Nu is er natuurlijk wel eenig verschil tusschen nu en 30 40 jaar geleden, maar dat verschil ligt in hoofd zaak bij de persoon zelf, en het voertuig dat men gebruikt. Vroeger ging men per pedes apostolo- rum, door modder en slik, of met een primitief vehikel met een derde-rangs paard, we wisten niet beter of dat hoor de er zoo bij. In dat opzicht is er wel eenig verschil, maar ongeveer geen verschil is er in de wegen, die zijn nog even slecht, althans heel weinig beter dan 30 jaar geleden. Wanneer men dit voor oogen houdt, dan treft het te meer, als men rondom ten door de geheele provincie de wegenVer- beterlng ziet, dat de Krimpenerwaard achter is, ja, ik mag wel zeggen achter gesteld wordt. Ten aanzien van de wegen kennen wij in de Krimpenerwaard wei nig evolutie, de verbetering gaat er in .een uiterst traag tempo, ook van die wegen, 'die door de Provincie in beheer en onderhoud zijn genomen. Men bepaalt zich tot een voorloopige reconstructie, het aanbrengen van een stofvrij, ver- hard wegdek, en dit jaar als novum wordt er wat asfalt en teer op gestrooid als slijtlaag. Spr herinnerde eraan hoe hij er ver leden jaar al op gewezen heeft aan de hand van de Jaarverslagen sedert 1929, dat men in deze streek altijd hetzelfde liedje hoort: schatting, taxatie, aankoop, onteigening, maar dat er practlsch wei nig wordt opgeschoten. Verleden jajir was er een novum ln het Jaarverslag: het rijzenbed, een proefvak van 200 M. ln den weg Gouda—Stolwijk— Bergstoep. om na te gaan. of men daar mee een geschikte onderlaag kon krijgen om dan pa dien proeftijd een plan voor een definitieve verbetering te maken. Men zou er begin 1932 mee begonnen zijn, maar het werd December" 1933, eer er een aanvang mee werd gemaakt. üed. staten schrijven nu ln hun ver slag. gedateerd 24 October 1934. dat dit proelvak geheel gereed Is gekomen. Dat is volkomen waar. Maar op dienzelfden datum schrijven Ged. Staten erbij, dat -de resultaten, tot dusver met dat proef vak opgedaan, niet ongunstig zijn. Dat getuigt van een proletischen blik bij üed. Staten, want het is volkomen waar: de resultaten dat kunnen wij na een paar maanden wel zeggen zijn voor- loopig goed. Spr. heeft er verscheiden malen overheen gereden, en wat hij van andere meer deskundigen heeft verno men, houdt dat wegdek zich goed, en hij moet ook zeggen dat proefvak houdt zich veel beter dan bijv. de weg langs de Oostzijde van de Gouwe, of de &eg van Gouda naar de Nieuwe sluis, waar al heel gauw golvingen en verzakkingen ont stonden, gelijkende op de golven van de zee, die herhaaldelijke her-bestrating noodzakelijk maken. Voorloopig zijn wij, dus tevreden met dit werk. en üed. Staten spreken de blij de verwachting uit. dat binnenkort een definitieve beslissing kan worden genomen Inzake het betreffende tracé <dat dus nog niet schijnt vast te staan) en de wijze van aanleg van den geheelen weg 'Definitieve beslissing Quterltur: wanneer zal dat zijn? Hoe lang zal dat duren? Wanneer zal dat resultaat bekend zün? Als er tenminste iets van komt! Want juist de laatste dagen pakken zich weer donkere wolken samen boven dat gedeelte van de Krimpenerwaard door de kwestie van de opheffing van den spoorweg Gouda—Schoonhoven. Spr. vreest zeer, dat dit weer de kapstok «al worden, waaraan deze wegverbeterlng zal worden opgehangen. Van den weg Gouda—Oudewater geldt ongeveer hetzelfde: ook een eentonig triest verhaal van rapporten, maar ten slotte eenzelfde, magere teleurstellende uitspraak van Ged. Staten, „dat het niet mogelijk zal zijn. in 1935 met de verbete ring van dezen weg een aanvang te ma- De Centrale weg en de Brug. Wat de centrale weg ln de Krimpener waard betreft, wees spr. er met nadruk °P dat te Lekkerkerk deze week een iroote vergadering is gehouden ter be handeling van het verkeersvraagstuk in de*Krimpenerwaard, waar vertegenwoor digers van het Hoogheemraadschap, van de gemeenten en de Commissie voor Weg en Brug, met een aantal belangstellen den ten getale v|in ongeveer 50U aanwezig waren. Op deze vergadering heeft de Voorzitter van Weg en Brug, de burge meester van Krimpen a d. Ussel, de vergadering geopend met de hiededee- ling„MijaeHeeren, de wegkomt er, en de brug wordt "gebouwd." Daar volgde natuurlijk applaus op. Dat was voor de vele aanwezigen een ver rassing. Immers, ln de Memorie van Be antwoording van Ged. Staten staat: „Ged. Staten achten zich niet gerechtigd ln dit stadium van overleg met den Mi nister van Waterstaat nadere mededee- lingen te doen, betreffende de overbrug ging". Dr. Beekenkamp meende over het re sultaat ten aanzien van dezen centraien weg tevreden te kunnen zijn, en sprak de hoop uit, dat Ged. Staten in dit op zicht omdat er ook met de localiteit nog wel iets te verhandelen zal zijn bijzonder diligent zuilen zijn. De tertiaire wegen. Het deed spr. bijzonder genoegen, in de stukken te lezen, dat Ged. Staten reeds met de localiteit besprekingen heb ben gehouden om te komen tot verbete ring van de wegen in de Waard, zoowel van de wegen, die op het Provinciaal Wegenplan staan als van de andere, welke daarop niet voorkomen. In de bij eenkomst te Lekkerkerk zijn de tertiaire wegen quartaire wegen genoemd en men wilde ze nog wel anders betitelen. Het trieste verhaal, het treurig beeld, dat spr. vorige Jaren wel eens heeft geschetst van deze tertiaire wegen, zal hij niet herhalen. De toestand dezer wegen is echter eenlgszlns te verklaren wijl het Hoogheemraadschap, dat .die wegen on derhoudt. in de eerste plaats Is belast met de zorg voor de dijken als waterkee- rlng, en eerst daarna komt de weg en het wegdek aan de bêurt. De kosten wor den door de ingelanden gedragen, wat Ln dezen tijd nogal bezwaren geeft. Maar men moet niet vergeten, dat naast de belangen der Ingelanden hier ook alge- meene belangen naar voren komen. Dat die wegen slecht zijn ls aan Ged. Staten bekend. Het is spr, bekend, dat de Technische dienst er den laatsten tijd ls geweest De toestand kan aan Ged. Staten ook bekend zijn uit de rapporten krachtens art. 4 van het reglement over de wegen en voetpaden, welke elk jaar door de gemeentebesturen en het Hoog heemraadschap aan Ged. Staten moeten worden uitgebracht. Spr had eenlge hoop, dat de motie- Schilthuis van 1931 iets zou uitwerken. Ged. Staten hebben toen geantwoord, dat een uitvoerig rapport van den hoofd ingenieur bij het College ln studie is en mogelijk komt er een praeadvies in de volgende zitting. Maar het is nog niet verschenen! Intusschen is van andere zijde een rapport over tertiaire wegen gekomen, n.l. het rapport van de vereeniging „Het Nederlandsche Wegencongres". Spreker haalt dit aan om tweeërlei redenen: ln de eerste plaats omdat daarin een defi nitie wordt gegeven van wat een ter tiaire weg is, en ln de tweede plaats, om dat daarin de billijkheid wordt betoogd, dat de financiering van tertiaire wegen ook door de Provincie kan gebeuren. Spr. noemde dit een motief te meer voor de Provincie om hier de helpende hand te bieden en in te grijpen. De wijze, waarop dat gebeuren moet. laat spr. gaarne aan üed. Staten over, hetzij dat zijzelf zich daarmee belasten, met bijdragen van Hoogheemraadschap pen, Gemeenten en Polderbesturen, hetzij dat de gemeenten het doen, hetzij het gebeurt in den vorm van een wegschap. De spoorweg GoudaSchoonhoven. Is het Wegenverslag wat de Krimpe nerwaard betreft dus weinig afwisselend en tamelijk eentonig, Ged. Staten zorgen toch voor een novum. Zij doen in het praeadvies een mededeeling en een vraag waarvan de clou ls: „is het niet beter, reeds thans onder de oogen te zien, of voor den aanleg van den weg geen ge bruik kan worden gemaakt van de spoorbaan Gouda—Schoonhoven"? Het gaat hier dus om opheffing van den tramweg, inplaats waarvan de A.T.O.-diensten komen. Zoolang die lijn nog niet is opgeheven, schijnt de A T O. met haar autodiensten, ln samenwerking met de spoorwegen, het verkeer en het vervoer te willen regelen Een dergelijke verandering zou spr. zeer betreuren op grond van verschillen de motleven, welke van de zijde van óe Kamer van Koophandel, van verschil lende gemeenten en van belanghebben den naar voren zijn gebracht. Mocht een dergelijk denkbeeld ln den boezem van het College leven, dan zou spr. in verband met het wegenvraagstuk in de Krimpenerwaard de vraag willen stellen: Zullen Ged. Staten kunnen toestaan, dat op deze wegen, die voor het tegenwoor dige auto- en vrachtverkeer reeds onge schikt zijn en gevaarlijk bovendien een nog intensiever verkeer met de groo te autobussen van de A.T.O. zal komen, met nog meer ongelukken; vooral bij mist, slecht weer en vorst? En indien de bedreiging der Spoorwe gen wordt uitgevoerd, dat bijaldien de concessie aan de A.TO. niet zou worden l verleend, toch onder de huidige omstan- Een strijdbaar man uit den Raad. Zijn opvolger ingeluid. Uren discussie om een cent loon meer of niinder. Merkwaardige v< l>e vacature van den heer Verkerk in den Raad is wel heel snel vervuld. Vorige week Dinsdag nam de heer Verkerk af scheid en binnen acht dagen heeft zyn op volger, de heer A. van W'yk, zyn plaats ingenomen. De plaats van een strijdbaar man, zoo heeft burgemeester Gaarlanut de heer Ver kerk genoemd. Inderdaad. Er is door den heer Verkerjs heel wat stryd ontketend in de Raadzaal. We geloovea niet ddt het Ge meentebelang er door wordt geschaad indien in dat opzicht 's heeren Verkerk's opvolger de voetsporen zyns voorgangers onbetreden laat. De Raad heeft zich den ganschen avond beziggehouden met een loondebat We zeg gen bezig gehouden, omdat de discussie, welke er is gevoerd geen anderen naam verdient. Immers, het stond bij den aan- j vang van de vergadering al vast, wat het- eindresultaat der besprekingen zou zyn, een mogelijkheid dat door de discussies een andere beslissing zou kunnen worden ver kregen was uitgesloten. Het ware wei zoo eenvoudig en tijdsparend geweest indien by zoodanige verhoudingen, maar ineens over het voorstel was gestemd. De stemming was preciSs uitgevallen als thans. Er waren, zooals bekend twee voorstellen: één van de meerderheid van het college van B. en W., dat gebaseerd was op het geor ganiseerd overleg en één van de minderheid, welke door de wethouders Donker en Koe mans werd gevormd. De juiste verschillen tusschen beide voorstellen zijn gepubliceerd; voor de eerste en de vijfde groep komt het verschil neer op één cent. Het meerder- heidsvoorstel, verdedigd door den burge meester, stelde voor de eerste groep vast eer. uurloon van 48—57 en het minderheidevoor. ste.', verdedigd door wethouder Koemans, een uurloon van 4958 cent. De burgemeester grondde zijn voorstel op den brief van den Minister, die inhield dat de loonen zich benedenwaarts moeten aanpassen aan het plaatselijk loon, waar mede het georganiseerd overleg accoord ging, wethouder Koemans hield vast aan een hoogeren norm wijl het loon der ryks- werklieden daar nog boven uitgaat, een standpunt dat practisch hierop neerkomt {lat de werklieden in gemeentedienst zoo goed als niet meegaan in de verlaging vaai inkomsten, die door den nood der tijden ieder ander wordt opgelegd. Voor den rede- lijkheidsgrond dat zulks wèl behoorde te ge schieden zyn de beide r.k. wethouders, noch hun fractie vatbaar gebleken. En zooals begrijpelijk heeft de ioc.-dem. fractie dat standpunt gedeeld. Het betoog van den burgemeester, Mevr. Riesz, de heeren Zanen en Van Wijnen, de wethouder de Witt W ij nen, dat er toch zooveien zyn met smalle beurzen, die onder de lasten zuchten en voor deze, niet op goeden grond te motivee- ren, bevoorrechte positie van de gemeente werklieden, maai woer moeten betalen, maakte niet den minsten ,ifdruk op hen, die op kosten der belastingbetalers deze royali teit betrachten. Evenmin wak wethouder Kpemans vatbaar voor de wel cynische, maar toch zeer juiste opmerk.ngen van bur gemeester Gaarlandt en den heer Zanen om trent het zeer curieuse dat een wethouder, »ich aandienend en optredend als woord voerder zijner fractie, een betoog houdt waarin hij allerlei aanvoert, waarvan hjj de wetenschap alleen als wethouder had ver- De verhoudingen in het college v*an g. en W. zyn zoo dat men het daar altyd vrywei eens kan worden, behalve als het loooi- en salarisregelingen betreft, zoo heeft wethou der Koemans gezegd. Maar dat was ook heel verklaarbaar volgens dien wethouder, want daarin kwamen de verschillende prin cipes tot uiting. Het is duidelijk dat men om iets te verdedigen een argument moet hebben, maar niemand neemt aan dat het verschil in principe tot uiting komt en on overbrugbaar is wanneer het gaat om één '•ent minder per uur voor een gemeente- Wie niet op de hoogte is van de sfeer in den Raad zal zich allicht afvragen of de Raad de plaats is voor discussies over een cent meer of minder. De niet-ingewyde meent dat door de instelling 'van het „geor ganiseerd overleg" die aangelegenheid daar zou worden behandeld en in het college van E. en W. beslist. Zoo'n detail behoort niet in den Raad Ja, zoo meent de niet-ingewijde. Es war eiaimal... maar nu is het anders! Vandaar dan ook een strooming in den Raad, die zegt: Laat maar komen, wat wil! Maandag komt de herziening van de* amb tenaarssalarissen aan de orde. Welk resultaat de behandeling daarvan zal hebben? Het is zeker merkwaardig dat thans geble ken is dat ten aanzien van de salarissen van den burgemeester, den secretary en den ontvanger, er geen overeenstemming bestaat tusschen de r.k. en de s.d. raads fractie, die het ten opzichte van de gemeen tewerklieden volkomen eens waren. De r.k. willen geen verlaging, de s.d. hebben niet minder dan 10% voorgesteld. De consequentie by de beoordeeling van de loonen der werklieden en van de salaris sen van burgemeester, secretaris en ont vanger is toch wel zoek! De eerste Ned. vliegtocht naar dit deel van het Koninkrijk. De voorgeschiedenis en de voorbereidingen van den tocht. Het vertrek van Schiphol onder striemenden regen. ncufciinacni ota o nun. over hall feen, unuex suieincnaeii regen en ïenen wma u> wet vuegbUig ue oinp, oeiimnu üiec laon- uung igczagvoeiueu, v»n oalRom (twee de oescuuiuerj, van uer Muien unarco- uisip en otoiK werjuuigKunuige' ver- aoKKen voor aeri eersten Neaeriana- .-.cnen vnegtocnc naar ae West. Deze coent beschouwt ae airectie van de K. L. m. ais üe moeilijkste aie ae maatschap pij toe dusver Heeft ondernomen. Niet temin heelt zij net vertrouwen, dat hij tot een goed einue zal worden gebracht. net traject over zee ivan Forto Praja op een der naap-Verdiscne eilanden tot Paramaribo in ons Suriname) is niet minaer dan öouo K.M. langtusschenlan- dlngen zijn uitgesloten, zoodat alles van vliegtuig en bemanning geëeischt zal worden. Het pubüek zal dan ook goed doen, dezen tocht niet met luchthartig heid te beschouwen. De Uiver-stemming ?ou daartoe wellicht aanleiding geven, maar deze tocht is, hoezeer hij ook uit stekend ls voorbereid, te moeilijk, om hoezee roepen, voordat Hondong met zijn mannen op Curasao, het einddoel van de reis, is geland Het ls nu ongeveer 8* jaar geleden, dat J. van Onlangs Jr., tweede luitenant- vlieger te Soesterberg een plan uitwerkte voor een vliegtocht naar West-lndië én brieven aan de gouverneurs van Surina me en Curasao alsmede naar de ln West- lndië verschijnende bladen zond met het verzoek gelijken steun voor dat doel te dlgheden de opheffing van de lijn Gouda —Schoonhoven niet zal zijn tegen te gaan. dan vraagt spr.: of Ged. Staten dan verantwoord zijn met een stelletje wegen, zooals daar thans in de Krimpe nerwaard ligt? Spr. weet niet wat hier van terecht moet komen. Met betrekking tot de gevaren en de précaire experimenten, die dit gedeelte van de Krimpenerwaard boven het hoofd hangen, zullen misschien meer conclu sies gesteld kunnen worden, maar één conclusie moet voor alles gaan. moert boven alles de overhand hebbenwil meh niet voor allerlei débacles komen te staan, wii men in volgende jaren niert nog meer mlsere beleven, dan moet met den meesten spoed, nu door noodzaak gedreven, intensief begonnen worden en daarna voortgezet worden: het verbete ren van het wegennet in de Krimpener waard. verteenen. Genoemde vlieger, die in 1924 als reserve-luitenant bij de militaire luchtvaart-af deeling ln dienst getreden was, koesterde de hoop In October 1927 te kunnen vertrekken, gelijk met de heer Koppen naar Ned.-lndlë. Met een Fok ker F. VII was het plan in 4 etappes: naar Casablanca 2400 K.M., naar Dakar 3000 K.M., naar Pernambuco 3200 K.M., naar Paramaribo 3UU0 K.M. en naar Cu rasao nuw K.M.. tezamen 13.600 K.M. af te leggen en deze vlucht niet uit een sportief oogpunt te ondernemen, doch als een daad van practische beteekenls. Vol belangstelling volgde men ln Ne derland, in Suriname en Curagao zijn voornemen Er zou een bedrag van 60.000 .mede gemoeid zijn, waarvan, vooral door de bemoeiingen van het Co mité Vliegtocht-Nederlandsch-Indië, on der leiding van generaal Snijders, in sa menwerking met de Kon. Vereeniging Oost en West reeds een belangrijk be drag bijeen kwam. Het plan bleef lang J. HONDONG, G«zagvoerder van de Snip. slepende. Op 27 April 1928 deelde de ad ministrateur van financiën namens den gouverneur aan de Koloniale Staten van Suriname mede, dat de minister telegra fisch om steun en medewerking had ver zocht, waarop de wnd. gouverneur ge seind had, dat er een bedrag van f 3000 beschikbaar zou worden gesteld, te ver minderen met particuliere bijdragen. In Nederland kwam slechts een deel van het ontbrekende bedrag van f 20.000 bij een, voornamelijk van het comitét het dep. van koloniën, het hoodfbestuur der Posterijen, de Amst. Kamer van Koop handel en Ned. Bank- en handelskrin gen. De tocht werd eerst op begin ia29, later weer op 16 December 1929 bepaald onder leiding van Van Weerden Poelman en Van Onlangs, maar ging ten slotte, wegens gebrek aan voldoende fondsen, niet door. In Suriname kwam een comtié tot stand ter bevordering der plannen, maar wegens gebrek aan voldoende medewer- king vroeg en verkreeg het in Juni 1929 ontslag van den gouverneur. Door een noodlottig ongeluk kwam Van Onlangs op 6 December 1931 te Bangkok met de Ooievaar om het leven. Wacht niet tot de koorts oploopt, als Gij hoest, transpireert, U rillerig en als geslagen voelt: dit Is het moment, om Abdijsiroop te gebruiken, omdat Abdijsiroop snel en grondig werkt Vanaf den eersten lepel zult Gij de taaie slijm kwiit raken, die bezwan gerd is met miliioenen ziektekiemen. Gij ondervindt, een buitengewone verlichting, Uw höest verdwi|nt. Gij kunt dan de koorts meester worden en slapen zonder uitputtende hoesf- aanvallen. Gebruik daarom altijd bijt De K.L.M. heeft het denkbeeld van de vlucht weer opgevat, niet omdat zij aan stonds van plan zou zijn een geregelden dienst over den Oceaan te openen, maar omdat zU wil trachten haar bedrijf vas ten voet ln de West te doen krijgen Aanvankelijk zou de vliegtocht worden ondernomen ln Juli, in welke maand de jubileumfeesten op Curagao zouden wor den gevierd, maar om bedrijfstechnische redenen moest de K.L.M. dit voornemen laten varen. Men kan thans wel een toe stel missen, zoodat er nu een Kerstvlucht van gemaakt is. De Snip is een van de toestellen die in den indischen dienst hebben gevlo gen, een F 18, met drie motoren. De drie motoren Wasp C, die er in zaten, zijn vervangen door motoren Wasp T 1, D 1, van 525 p.K. elk; het toestel is voorzien van bestuurbare luchtschroeven van het type-Hamllton Zijn kruissnelheid be draagt 215 K.M. per uur. Voof de vlucht over den Oceaan zijn in de Snip acht extra benzinetanks gebouwd, zoodat zij in het geheel 5500 liter benzine kan mee nemen; de werkingssfeer, die bij een normale F 18 1700 K.M. ls, wordt daar door tot ongeveer 5100 K.M. vergroot. Daar het traject over zee 3612 K.M ls, beschikt men dus. terwille van de vei ligheid, over een ruime marge. Het ligt in de bedoeling, dat de Snip in West-lndië bhjft. Straks als de Snip in de West ls aangekomen, worden alle ingebouwde tanks onmiddellijk weer ge demonteerd en herneemt deze F 18 zijn gedaante van normaal verkeersvliegtuig: dan op een dienst van Curasao naar Maracalbo v.v. of van Barbados naar Paramaribo; in ieder geval op een te stichten luchtlijn In de West. De Snip zal de reis doen. over Frank rijk en Spanje naar Casablanca. Dit ls het traject van den eersten dag; het is 2330 K.M. lang Het ligt in de bedoeling een dag, den Zondag dus. te Casablanca over té blijven, en op Maandag naar Porto Praja (Kaap-Verdische eilanden) te vertrekken. Dit tweede dagtrajest is 2650 K.M. lang. Te Porto Praja vertoeft reeds de heer Pattist van de K.L.M., die voorbereidingen heeft getroffen voor de aanvulling van brandstof etc., vóór den grooten sprong. Te Porto Praja wordt eveneens een dag verbleven, waarna, volgens de bere kening, op 19 December. Woensdag dus. eenlge uren voor zonsopgang het vertrek plaats vindt voor het zee-traject, dat 3600 K.M. groot is. Op dezen zeeweg bevinden zich. zooals bekend is. de K XVIII en de Stuyvesant van de K.N.S.M Deze schepen zullen draadloos pellen, benevens hoogte win den en weerberichten aan het vliegtuig kunnen verstrekken. Later zal dan het peilstation te Paramaribo de taak van deze schepen kunnen overnemen. Over de heerschende weersomstandig heden op het zeetraject hebben wij feeds een artikel geplaatst. Van Paramariba naar Curasao is nog slechts 1700 K.M. In Venezula zal echter

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 3