e n 934 ren vim op N ving De Uiver verongelukt. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLÉ, NJEÜWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHO Ho. 18788 'Vrijtfag 21 Booember 1834 73eJaarcang STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Uit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen RM feuilleton. iiimme Gouda F 47477 onders NION” Alle 7 inzittenden omgekomen. Tragisch einde van de Kerstvlucht naar Indië. Het vliegtuig vermoedeljjk tijdens noodweer door den bliksem getroffen. „De Leeuwerik” naar het terrein der ramp. De Majesteit van het Recht. de nationale leven kwamen met uitzondering van Van Zooals hierboven medegedeeld behóórde hy ATTENTIE! de Kerstmis klein wit huisje in het oog kreeg, dat een De stad was niet groot en hij had niet gebruiken, met eenvoudige kost tevreden het gezicht van het keurig onderhouden LING bracht hl) zijn tasch naar een klein, nog levend aantieffen der inzittenden. Een dokter is per politie-auto naai de plaats van het ongeluk vertrokken. De vertegenwoordiger van de K. L. DINXVEEN WIJK IRDAG S FILM legen toegelachen te hebben tot haar mar Ja, Jeb, als meneer Morgan, Jack- son had besloten, zijn eersten en mid- Jackson was overrompeld, maar na een oogenbllk nagedacht te hebben, re- gebruiken kunnen, vc* Dat is goed, zei J( I, 6 uur en 8.30 8.15. fietóenstallimr, per plaats) het dag uitstrekte, een beloonlng voor z«n tocht Jeb White v._ Jl— -.zzz. Jackson klopte er was geen bel TIN. Barnstiin film. n: du! en DGE in mniM 14 jaar. taf 25 cent. DOORL. Kerstdagen agramma n. ONDITIEN IN TOONEELE ER EEN FILM- WELKE HIJ ZIEN. W1J hem te zien. -- - - De laatste was nog te moedeloos en daan kwam en waaróm hij gekomen was. "ervuid va*» zijn verdriet om gewoon te Na eexiig heen ciï wcw scpiaat, kon hoen en JeV7 vrlendéiijkhê?d°eh^hulp- hij al bij hen blijven eten, en toen ze vaardigheid trot hem diep, waarop Jeb, 1 het eens waren over den penslonprijs, hifi SCheen te vApIpti or In rzlin hp- 1 wel zou bevallen Zü waren buitenge- 1 woon aardig en het huls was proper en menschen naar, om ■$jjn verleden te ko- ult te visschen, waar hij van- Naar het Amerikaansch van MELROD DANNING. Nadruk verboden. Wat gij iemand niet in zijn gezicht durft zeggen, zeg dat ook niet achter zijn rug. I 1.2_. kleintje^ Wii u TSEN. m 1.15. IJZEN!!! AUTOBUSSEN. hit voor iedere !30. 27 Het opgegeven adres bracht hem naar de buitenwijken der stad en Jackson slenterde door verschillende vuile en ETER IN RE TAAL. Bij de K.L.M. is hedenmorgen het ontstellende bericht ingekomen uit Cairo, dat de „Uiver”, het Kerstvlieg- tuig van de K. L. M.» de prachtige J Douglasmachine, tien mijl ten Westen I van Rutbah door vliegtuigen van de Royal Air Force is ontdekt. De vlie gers konden ter plaatse niet landen, maar hebben kunnen waarnemen dat het toestel te pletter is geslagen en verbrand. Er bestaat geen kans dat er over levenden zyn. In den loop van den ochtend ont ving de directie van de K. L. M. daar op een telegram van den vertegen woordiger van de K. L. M. te Bagdad, de heer Peters, met bevestiging van dit bericht, waarmede een einde werd gemaakt aan de angstige onzekerheid omtrent het lot.van de „Uiver”. Helaas is deze onzekerheid thans tot de ergste zekerheid geworden. Men weet thans dat de „Uiver” ver ongelukt is. Het toestel heeft een noodlanding moeten maken en vervolgens is het daarna in brand geraakt. Er is geen hoop meer dat de inzittenden nog in leven zyn. Naar men weet waren er zeven personen aan boord. 4 leden der be manning en 3 passagiers. Uit Bagdad wordt aan de directie van de K. L. M. geseind dat een vlieg tuig van de Royal Air Force de res ten van de „Uiver” heeft gezien op 10 mijl, dat is 16 K.M. ten Zuiden van Rutbah. Het toestel werd gezien door den luitenant-vliegef Stone. Het was uitgebrand en er is geen hoop op een ’IE KOOPMAN DIS GIMBERG. k van ons land, eest Imindustrie deze Kerstvlucht zeer begaan. In de eerste plaats met de leden der bemanning en de passagiers, die om het leven zyn gekomen en óók met de K.L.M., Waarvoor dit on geluk een zware ölsg beteókent. De Directie dër K.L.M. heeft de familie der bemanning en passagiers met de ramp op de hoogte gesteld. Aan het Hoofdkantoor der K.L.M. Voor het Hoofdkantoor Ian de K.L.M. aan den Hofweg had zich gisteren reeds een groote menigte verzameld, die na het bin nenkomen der trieste tijdingen aangroeide. Zdo groot als enkele maanden geleden het enthousiasme was toen de? berichten binnen kwamen van de glorieuze vlucht der thans verongelukte Douglas-inachine, zoo difep was thans de ontroering toen het droevige nieuws bekend werd. M. te Bagdad, de heer Peeters, is met een toestel van de Imperia! Air Force eveneens derwaarts vertrok ken. vlucht van de „Uiver”, uit Batavia is mee gekomen. De heer J. Th. Kort, die zich weer in de „Uiver” bevond, was oud-officier van de Rotterd. Lloyd, later heeft hy zich als bouwondernemer te Soerabaja gevestigd. Hy was mede-oprichter vande pannen- fabriek Karang Pilang naby Soefabaja, welke onder zyn leiding tot grooten bloei kwam. Groote verslagenheid in de hoofdstad. In de hoofdstad, waar het nieuws zich als -een loopend vuurtje verspreidde, heerschte groote verslagenheid. Uiteraard kwam de by zonder tragische kant van het gebeurde, dftor het roemryke resultaat dat het vlieg tuig heeft mogen boeken, in het volle licht te staan, en men voelde hoe de geheele we reld zich het lot van de bemanning van het vliegtuig en de passagiers aantrekt en mee leeft met de geheele K. L. M. De spanhing is voorby, hetgeen velen hebben gevreesd, ook al spraken zy er zich niet over uit, is bewaarheid geworden, en i men mag slechts hopen dat bemanning en passagiers een langzame dood bespaard is gebleven. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 15 regals ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den betorgkring: 16 regels 1.65, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prys, Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prys. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2_&ó elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeei gere,duceerden prijs. Groote letters en ra.ziden worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zyn ingehomen, teneinde van opname^verzekerd te zjjn. De eerste berichten. Het eerste bericht dat de K.L.M. heden ochtend ontving was afkomstig van het Mi nisterie van Luchtvaart te Londen. Het ver meldde dat een Mil. vliegtuig van de Royal Air Forse hedenochtend fe 5-30 Greenwich- tyd de Douglasmachine op de reeds vermel de plaats verpletterd heeft zien liggen. Omstreeks 10 uur werd het tweede tele- gfaih ontvangen dat te 11.45 plaatselyke tyd uit Bagdad is verzonden. De slachtoffer» van hun plicht. Omtrent de bemanning kunnen wy nog het volgende mededeeten: W. A. C. O. M. Beekman werd op 15 Maart 1895 te Brouwershaven geboren. Hy I kwam op 15 April 1924 by de K.L.M. en heeft sindsdien meer dan 9500 vlieguren gemaakt. Hij) was tbans gezagvoerder op Ge Indië-route; 18 inaai reeds maakte hy de vlucht heeft en terug.* J. van Steenbergen we^d 15 April 1895 te Leiden geboren en dieride sinds 16 Aprïï 1928 by de K.L.M., eerst als werktuigkun dige, sinds 1931 als vlieger. Thans was hy de tweede bestuurder. De Ned.-Indië-route was ook hem goed bekend; hy heeft 13 malen deze luchtroute'heen en terug afge- iegd. De marconist Gerrit van Zadelhof werd op 3 Mei 1908 te 'Baam 'geboren, en kwam in 1931 bij de K.L.M. Hy maakte thans zyn De .reis van de Leeuwerik. Nadere by zonderheden uit Bagdad en Rutbah ontbreken tot dit oogenblik nog steeds. Wel kunnen elk oogenblik telegram men inkomen, die een nader beeld geven van het gebeurde. De Leeuwerik zal in ieder geval zyn reis volgens het vastgestelde programma ver volgen. De Leeuwerik op weg naar Rutbah. Hedenmorgen om halfacht is de „Leeu werik”, het Fokkervliegtuig van de K.L.M., van Schiphol vertrokken om de „Uiver” te zoeken en de bemanning by te staan. He laas zal deze hulp niet meer noodig zyn. Jeb „fronste d£' wenkbrauwen. Gaat u de stad verlaten? vroeg hij. Dat weet ik nog iSaar ik zal hier weg moeten. Jeb krabde zijn hoofd. is er Iets, wat u hier niet bevalt? meneer. Emerald en ik zouden zeker... Jackson lachte. Neen, dat is ’t niet*, Jeb. Jullie heb ben me alles naar den zin gemaakt, maar de kwestie is... Ja, meneer? Ik ben door mijn geld heen, Jeb. Toen de andere man dat hoorde, ging hij merkbaar opgelucht weer zitten. O, is dat alles? sprak hij langzaam. Toen krabde hij zich weer <op zijn hoofd. f Zoudt u liever ergens anders heen willen, vroeg hij eindelijk. Jackson glimlachte. Neen, zeker niet, antwoordde hij. Maar het is geen kwestie van willen, Jeb. Ik zal ergens anders werk moeten zoeken. Hebt u alles al geprobeerd, meneer? Vrijwel alles. En bij de spoorwegen? Jackson aarzelde. Als je me morgen wilt meenemen, dan wil ik graag probeeren of ze me daar voegde hij hem toe. Jew En wat dat an dere betreft, er is geen sprake van dat u hier weg gaat, daar wil ik niet van hooren. Jackson staarde hem verwonderd aan. Maar al mijn geld is... (Wordt vervolgd). tick kroop en haar jonge loten tot op I Hpf, rinrr 1 1-1. rr trAA* t allgeenje hlJi dat zulk een tehuis hem was dien dag thuis en toen - ~wpte er was geen bel - - opende deze in hemdsmouwen de deur. I zij leken er nlfet de erkende Jackson dadelijk en scheen Rutbah, de plaats waarby de „Uiver” op zoo rampzalige wyze is verongelukt, is eên Engelsch fort', dat midden in de woestyn ligt. Het heet eigenlyk Rutbah-Wells, het vliegveld) dat rich naby dit fort bevindt, is een eenvoudig vliegveld met geen nacht- verlichting en wordt regelmatig aangedaan door de vliegers van de Britsche luchtmacht, ook wel eens door de vliegers op de Indische lyn van de K.L.M. Het ïs nog steeds niet verklaarbaar waar om Beekman pp zoo’n kleinen afstand, 16 K.M. was voor de „Uiver” maar een kwes tie van een paar minuten, niet op het vlieg veld is gedaald maar vlak etby een nood landing heeff gemaakt. De marconist van Zadelhof. Een tragische by zonderheid is nog dat de marconist Van Zadelhof, die thans het slachtoffer is geworden, reeds by een vorig ongeluk op dè Indië-route byna het slaëht- oitr is geworden. I Men zal zich nog herinneren het onge luk met de Ooievaar op 6 Dec. 1931 by Bangkok, toen ook <te tnattenden om het reia op de lijn Amsterdam-Batavia, leven kwamen met uitzondering van Van Zooals hierboven medegtdeeld behóórde hy Zadelhof, d» zwaar gewond nog uit het toe. ook tot de van de Ooievaar. die stel gehaald kon worden on later weer her- met uitlonderi„g va„ hcn)i Ba„gkok bet i stelde en met een boot naar Nederland is jeVen liet. I teruggekeerd. Thans is hij met het nieuwste Ite werkt^ggunajge H. A Walewij„, dle toestel van de K.L.M. slachtofer van ziin 1 10 trAA.- irmo I ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal f 3.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA by onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dageiyks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie lelei. Interc. 2745. Postrekening 48400. Op Schiphol. Op Schiphol was men zeer onder den in druk en toen na het bericht van den ramp geen twyfel meer mogelyk was, heeft men daar de vlaggen half stok geheschen als teeken van rouw. De telefoon op alle afdee- lingen lieten zich voortdurend hooren. Van, Bagdad en Rutbah uit zyn vliegtui gen en pantserauto’s naar de plaat? van den ramp op weg, om de lyken van beman ning en passagiers zoo spoedig mogelyk te bergen en alle maatregelen te treffen die noodig geoordeeld zullen worden. De Radio-uitzending hedenmorgen stopgezet. Na het bericht omtrent het vrèeselyke lot van de bemanning en de passagiers van de „Uiver” heeft de Radioraad onmiddellyk de radio-uitzendingen via Huizen en Hilversum doen staken. De uitzendingen zullen van middag weer “worden hervat, de program ma's zullen echter in verband met het ge beurde gewijzigd moeten worden. De „Uiver” verloopig niet te bereiken. Volgens nadere berichten uit Cairo is de „Uiver” neergestort in een rotsachtig ge- I bied, dat zeer moeilyk te bereiken is, ten- I gevolge van den hevigen regen zyn boven- I dien dé wegen» vrijwel onbegaanbaar, zoo- dat opk de automobielen die naar de plaats 1 dés onheïls werden gedirigeerd, de plaats 1 zeer waarschynlyk heden niet kunnen be reiken. Het zenden van vliegtuigen is uit- 1 gesloten, daar een landing in. dit gebied on- mogelyk is, I Volgens mededeeling van de Royal Air Force wordt het verongelukken van de „Uiver” alleen mogelyk geacht, doordat de „Uiver” in een plotselinge onweersbui is ge- raakt en door den bliksem is getroffen. In officieele kringen te Londen en vooral by het Engelsche Luchtvaart Ministerie, Maar op zekeren morgen drong het feit tot hem door, dat hij geen geld ge noeg had, om Jeb White nog een week pension te betalen. Hij had erop gestaan telkens een week vooruit te voldoen en tot dien avond was de' huur maar be taald. Maar dan? Hij stond op, trok zijn kamerjas aan en ging naar net, aan beide kanten met- wilgen omzoomd riviertje, om daar zijn morgenbad te nemen, 't Koele water ver- irischte hem, monterde hem wat op en toen nij zich gekleed had en Jeb White ontmoette, die dien dag vrij had, bereidde hij zich voor, om dezen zijn aanstaand vertrek aan te kondigen. Jeb was in het houtloodsje achter, bezig de laatste hand te leggen aan een kuikenren. De lucht was bezwangerd met den irlsschen geur van krullen van net dennenhout en zaagsel. - Goeden morgen, meneer Moi%an, begroette Jeb hem. Wat zegt u van dien kuikenren, meneer? In de stad vragen ze twee dollar vooï zoo’n ding, en dan is het nog Agn „mekaar gelijmd. Jacksonfrkeek naar het keurige tim merwerk en drukte zijn ongeveinsde be- i wondering erover uit, maar Jeb bemerk te iets gedwongens in zijn manier van doen en vergat dadelijk zijn eigen aan gelegenheid. Hij stond op, klopte de krullen van zijn jas en wendde zich tot zijn pensiongast: Is er iets aan de hand van morgen? begon hij. Ja, Jeb, er is wat. Ik kom je zeggen, dat ik morgen vertrekken moet. toestel van, de K.L.M. slachtofer van zyn beroep geworden. Dit is het tweede groote ongeluk dat de K.L-M. gedurende de 10 jaar luchtverbin- dmg NederlandIndië óverkomt. Groote ontsteltenis en droefheid by de K.L.M, Het bericht omtrent net droevig ongeluk heeft groote ontsteltenis en diepe droef heid veroorzaakt. I kaan” in Op het hoofdkantoor van de KjL.M. zyn allen met deze tragische ontknooping van •zoeker dttiglng, zijn belangstelling ver dubbelde. Doet u mij 't genoegen, meneer en gaat u even in de schommelstoel zitten, terwijl ik met mijn vrouw spreek. Als Toby hier, of een van de anderen, bru- taal of lastig Is, zeg u ’t me! Jackson werd In de kleine huiskamer gelaten en dadelijk door drie kleine peu ters, die hem met den duim In den mond nieuwsgierig aanstaarden, omringd, ter wijl Jeb aan de achterdeur „Emerald” riept Emerald kwam direct, haar handen aan de schort afvegend en de golvende bruine haren uit het knappe gezicht strijkend. Ze werd ahn Jackson voorge- morsige straatjes, tot hij na eenige ml- 1 steld en keerde zich, na hem ietwat ver- nuten verder te hebben geloopen een «-«t Haar klein wit huisje in het oog kreeg, dat een eindje van den stofflgen landweg lag. Ue stad was niet groot en hij had niet v®r behoeven te loopen. Bovendien was 1 deïsten naam Jackson Morgan te het gezicht van het keurig onderhouden 1 --- - tuintje voor het huis en de wilde kam- is, nu, dan geloof Ik wel, dat we hem perfoelle, die triomfantelijk over de por- 1 een geschikte kamer kunnen bezorgen. LET OP DE KLEINTJES. BESPARING OP ABONNEMENTSGELD 1935. leder js er in dezen tyd op uit om'op de j te letten. Wy willen onzen abonné’s daar by de hand reiken. Meerdere bladen zyn er toe overgegaan om hun abonné’s, die hej abonnementsgeld per kwartaal voldoen, in de gelegennriu te stellen 10% reductie op deze bedragen ie kryg&n door vóór het begin van het nieuwe jaar het abonnementsgeld van een geh'.el jaar ineens te storten. Naast de reductie, welke zy op deze wijze ontvangen, bespa ren zy zich den last dat by hen viermaal per jaar een kwitantie aan huis wordt aangeboden. Pok wy willen die gelegenheid bieden. Gemakshalve ronden wy het bedrag van het abonnementsgeld dat 9,bedraagt dan af op acht gulden. Het wordt dan een besparing van 11%. Wie ons dus vóór 29 Dec. a.s. zy-n abon nement voldoet voor 1935 door storting van achtgulden aan ons Bureau, Markt 31, of op onze Postgiro No. 48400 heeft hier mede op gemakkelyke wyze en zonder iets minder er voor te ontvangen een gulden verdiend. Wy wachten de stortingen gaarne in vóór 29 Dec. Na dien wordt per kwartaal-kwi- tantie beschikt. waar reeds vroeg in den morgen het bericht omtrent het lot van de „Uiver” was inge komen, is men zeer onder den indruk. De Royal Air Force heeft opdracht ge kregen alle mogelyke hulp te verleenen by het bergen van het wrak van de „Uiver”. Groote deelneming. Een stroom van bezoekers kwam in den loop van den ochtend ten kantore der K. - L. M. om hun deelneming te betuigen met j den droeven uitslag van de Uivertocht. Minster Kalff bracht al spoedig de di- i recteur, den heer Plesman, een bezoek, en betuigde zyn innige deelneming m^t den ramp. De minister vond het zeer rampzalig en zei dat hy als ieder ander besefte den grooten slag die ons land en luchtvaart heeft getroffen. Nog vele andere vooraanstaande autori teiten kwamen eveneens hun deelneming betuigen.' De werktuigkundige H. A. WaleWyn, op 12 Februari 1908 te Rotterdam is ge boren, is reeds sinds 1921 in dienst van de K. L. M. Hy maakte thans voor de zevende maal de reis naar Indië mee. Aën boord waren zoo men weet drie pas sagiers, de heer Beretta, de directeur van het Aneta-büreau, die het voornemen had j weer met de ,jUivèr” terug te keeren, Pro fessor Walch, die Donderdag met de „Peli- Wderland was aangekomen en het Kerstfeest weer in Indië wilde vieren en de heer d, Th. Kort, die by de Melbourne- maar comfortabel en zindelijk kamertje onder de dakpannen en richtte zich daar in. Daarna ging hij erop uit om werk te zoeken. Eerst probeerde hij het als kantoor bediende, bij advocaten, verzekerings agenten en alle andere agentschappen, maar ze vroegen allemaal om getuig schriften oi om reterenties. Bij de groote magazijnen en de ban ken, overal kreeg hij dezelfde ontvangst. Er waren genoeg jongelui met getuig schriften. En zoo ging ’t maar dóór, van winkels naar kantoren en banken, door de heete stoffige straten. Hij liep van -den een naar den ander, doch overal werd hij, soms op kalme, soms op ruwe manier van de deur gewezen, terwijl zijn geld begon te slinken en hij hoe langer hoe meer den moed begon te verliezen. Jeb White verklaarde, dat, als ’t hem niet mócht gelukken iets te krijgen, hij hem misschien wel een baantje als con ducteur, of statlonsbeambte, zou kunnen bezorgen, omdat hij zelf al tien jaar* diëtist had en goed aangeschreven stond. Jackson voelde natuurlijk niet veel voor een werkkring, die zoo weinig pro motiekansen in het vooruitzicht stelde, tenzij hl) elke andëre mogelijkheid zou moeten opgeven. I Gelukkig was de voeding bij de Whi te’s alhoewel erg eenvoudig heel goed en c als Jackson op den duur fut mocht ver- j, liezen, dan zou hij lichamelijk tenminste i, 1 weerstand'kunnen bieden. IiOIIMjie umiAvr. vervuld van zijh verdriet om gewoon te Jeb's vriendelijkheid eh hulp je scheen te vóelen Wèt er in zijri be- l te trachten ach’tër i men en '.-14 Na eenlg heen en weer gepraat, kon

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 1