e n
934
ren
vim
op
N
ving
De Uiver verongelukt.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLÉ,
NJEÜWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHO
Ho. 18788
'Vrijtfag 21 Booember 1834
73eJaarcang
STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Uit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
RM
feuilleton.
iiimme
Gouda
F 47477
onders
NION”
Alle 7 inzittenden omgekomen.
Tragisch einde van de Kerstvlucht naar Indië.
Het vliegtuig vermoedeljjk tijdens noodweer
door den bliksem getroffen.
„De Leeuwerik” naar het terrein der ramp.
De Majesteit van het Recht.
de nationale
leven kwamen met uitzondering van Van
Zooals hierboven medegedeeld behóórde hy
ATTENTIE!
de Kerstmis
klein wit huisje in het oog kreeg, dat een
De stad was niet groot en hij had niet
gebruiken, met eenvoudige kost tevreden
het gezicht van het keurig onderhouden
LING
bracht hl) zijn tasch naar een klein,
nog levend aantieffen der inzittenden.
Een dokter is per politie-auto naai
de plaats van het ongeluk vertrokken.
De vertegenwoordiger van de K. L.
DINXVEEN
WIJK
IRDAG
S FILM
legen toegelachen te hebben tot haar
mar
Ja, Jeb, als meneer Morgan, Jack-
son had besloten, zijn eersten en mid-
Jackson was overrompeld, maar na
een oogenbllk nagedacht te hebben, re-
gebruiken kunnen, vc*
Dat is goed, zei J(
I, 6 uur en 8.30
8.15.
fietóenstallimr,
per plaats)
het dag uitstrekte, een beloonlng voor
z«n tocht
Jeb White v._ Jl— -.zzz.
Jackson klopte er was geen bel
TIN.
Barnstiin film.
n:
du! en
DGE in
mniM
14 jaar.
taf 25 cent.
DOORL.
Kerstdagen
agramma
n.
ONDITIEN
IN TOONEELE
ER EEN FILM-
WELKE HIJ
ZIEN.
W1J hem te zien. -- - -
De laatste was nog te moedeloos en daan kwam en waaróm hij gekomen was.
"ervuid va*» zijn verdriet om gewoon te Na eexiig heen ciï wcw scpiaat, kon
hoen en JeV7 vrlendéiijkhê?d°eh^hulp- hij al bij hen blijven eten, en toen ze
vaardigheid trot hem diep, waarop Jeb, 1 het eens waren over den penslonprijs,
hifi SCheen te vApIpti or In rzlin hp-
1 wel zou bevallen Zü waren buitenge-
1 woon aardig en het huls was proper en
menschen naar, om
■$jjn verleden te ko-
ult te visschen, waar hij van-
Naar het Amerikaansch van
MELROD DANNING.
Nadruk verboden.
Wat gij iemand niet in zijn gezicht durft
zeggen, zeg dat ook niet achter zijn rug.
I 1.2_.
kleintje^
Wii u
TSEN.
m 1.15.
IJZEN!!!
AUTOBUSSEN.
hit voor iedere
!30.
27
Het opgegeven adres bracht hem naar
de buitenwijken der stad en Jackson
slenterde door verschillende vuile en
ETER IN
RE TAAL.
Bij de K.L.M. is hedenmorgen het
ontstellende bericht ingekomen uit
Cairo, dat de „Uiver”, het Kerstvlieg-
tuig van de K. L. M.» de prachtige
J Douglasmachine, tien mijl ten Westen
I van Rutbah door vliegtuigen van de
Royal Air Force is ontdekt. De vlie
gers konden ter plaatse niet landen,
maar hebben kunnen waarnemen dat
het toestel te pletter is geslagen en
verbrand.
Er bestaat geen kans dat er over
levenden zyn.
In den loop van den ochtend ont
ving de directie van de K. L. M. daar
op een telegram van den vertegen
woordiger van de K. L. M. te Bagdad,
de heer Peters, met bevestiging van
dit bericht, waarmede een einde werd
gemaakt aan de angstige onzekerheid
omtrent het lot.van de „Uiver”.
Helaas is deze onzekerheid thans
tot de ergste zekerheid geworden.
Men weet thans dat de „Uiver” ver
ongelukt is.
Het toestel heeft een noodlanding
moeten maken en vervolgens is het
daarna in brand geraakt. Er is geen
hoop meer dat de inzittenden nog in
leven zyn.
Naar men weet waren er zeven
personen aan boord. 4 leden der be
manning en 3 passagiers.
Uit Bagdad wordt aan de directie
van de K. L. M. geseind dat een vlieg
tuig van de Royal Air Force de res
ten van de „Uiver” heeft gezien op
10 mijl, dat is 16 K.M. ten Zuiden van
Rutbah. Het toestel werd gezien door
den luitenant-vliegef Stone. Het was
uitgebrand en er is geen hoop op een
’IE KOOPMAN
DIS GIMBERG.
k van ons land,
eest
Imindustrie
deze Kerstvlucht zeer begaan. In de eerste
plaats met de leden der bemanning en de
passagiers, die om het leven zyn gekomen
en óók met de K.L.M., Waarvoor dit on
geluk een zware ölsg beteókent.
De Directie dër K.L.M. heeft de familie
der bemanning en passagiers met de ramp
op de hoogte gesteld.
Aan het Hoofdkantoor der K.L.M.
Voor het Hoofdkantoor Ian de K.L.M. aan
den Hofweg had zich gisteren reeds een
groote menigte verzameld, die na het bin
nenkomen der trieste tijdingen aangroeide.
Zdo groot als enkele maanden geleden het
enthousiasme was toen de? berichten binnen
kwamen van de glorieuze vlucht der thans
verongelukte Douglas-inachine, zoo difep
was thans de ontroering toen het droevige
nieuws bekend werd.
M. te Bagdad, de heer Peeters, is met
een toestel van de Imperia! Air
Force eveneens derwaarts vertrok
ken.
vlucht van de „Uiver”, uit Batavia is mee
gekomen.
De heer J. Th. Kort, die zich weer in de
„Uiver” bevond, was oud-officier van de
Rotterd. Lloyd, later heeft hy zich als
bouwondernemer te Soerabaja gevestigd.
Hy was mede-oprichter vande pannen-
fabriek Karang Pilang naby Soefabaja,
welke onder zyn leiding tot grooten bloei
kwam.
Groote verslagenheid in de hoofdstad.
In de hoofdstad, waar het nieuws zich als
-een loopend vuurtje verspreidde, heerschte
groote verslagenheid. Uiteraard kwam de
by zonder tragische kant van het gebeurde,
dftor het roemryke resultaat dat het vlieg
tuig heeft mogen boeken, in het volle licht
te staan, en men voelde hoe de geheele we
reld zich het lot van de bemanning van het
vliegtuig en de passagiers aantrekt en mee
leeft met de geheele K. L. M.
De spanhing is voorby, hetgeen velen
hebben gevreesd, ook al spraken zy er zich
niet over uit, is bewaarheid geworden, en
i men mag slechts hopen dat bemanning en
passagiers een langzame dood bespaard is
gebleven.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regals ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den betorgkring:
16 regels 1.65, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prys, Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prys.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2_&ó elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeei gere,duceerden
prijs. Groote letters en ra.ziden worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingehomen, teneinde van opname^verzekerd te zjjn.
De eerste berichten.
Het eerste bericht dat de K.L.M. heden
ochtend ontving was afkomstig van het Mi
nisterie van Luchtvaart te Londen. Het ver
meldde dat een Mil. vliegtuig van de Royal
Air Forse hedenochtend fe 5-30 Greenwich-
tyd de Douglasmachine op de reeds vermel
de plaats verpletterd heeft zien liggen.
Omstreeks 10 uur werd het tweede tele-
gfaih ontvangen dat te 11.45 plaatselyke
tyd uit Bagdad is verzonden.
De slachtoffer» van hun plicht.
Omtrent de bemanning kunnen wy nog
het volgende mededeeten:
W. A. C. O. M. Beekman werd op 15
Maart 1895 te Brouwershaven geboren. Hy
I kwam op 15 April 1924 by de K.L.M. en
heeft sindsdien meer dan 9500 vlieguren
gemaakt. Hij) was tbans gezagvoerder op
Ge Indië-route; 18 inaai reeds maakte hy de
vlucht heeft en terug.*
J. van Steenbergen we^d 15 April 1895 te
Leiden geboren en dieride sinds 16 Aprïï
1928 by de K.L.M., eerst als werktuigkun
dige, sinds 1931 als vlieger. Thans was hy
de tweede bestuurder. De Ned.-Indië-route
was ook hem goed bekend; hy heeft 13
malen deze luchtroute'heen en terug afge-
iegd.
De marconist Gerrit van Zadelhof werd
op 3 Mei 1908 te 'Baam 'geboren, en kwam
in 1931 bij de K.L.M. Hy maakte thans zyn
De .reis van de Leeuwerik.
Nadere by zonderheden uit Bagdad en
Rutbah ontbreken tot dit oogenblik nog
steeds. Wel kunnen elk oogenblik telegram
men inkomen, die een nader beeld geven
van het gebeurde.
De Leeuwerik zal in ieder geval zyn reis
volgens het vastgestelde programma ver
volgen.
De Leeuwerik op weg naar Rutbah.
Hedenmorgen om halfacht is de „Leeu
werik”, het Fokkervliegtuig van de K.L.M.,
van Schiphol vertrokken om de „Uiver” te
zoeken en de bemanning by te staan. He
laas zal deze hulp niet meer noodig zyn.
Jeb „fronste d£' wenkbrauwen.
Gaat u de stad verlaten? vroeg hij.
Dat weet ik nog iSaar ik zal
hier weg moeten.
Jeb krabde zijn hoofd.
is er Iets, wat u hier niet bevalt?
meneer. Emerald en ik zouden zeker...
Jackson lachte.
Neen, dat is ’t niet*, Jeb. Jullie heb
ben me alles naar den zin gemaakt, maar
de kwestie is...
Ja, meneer?
Ik ben door mijn geld heen, Jeb.
Toen de andere man dat hoorde, ging
hij merkbaar opgelucht weer zitten.
O, is dat alles? sprak hij langzaam.
Toen krabde hij zich weer <op zijn hoofd.
f Zoudt u liever ergens anders heen
willen, vroeg hij eindelijk.
Jackson glimlachte.
Neen, zeker niet, antwoordde hij.
Maar het is geen kwestie van willen,
Jeb. Ik zal ergens anders werk moeten
zoeken.
Hebt u alles al geprobeerd, meneer?
Vrijwel alles.
En bij de spoorwegen?
Jackson aarzelde.
Als je me morgen wilt meenemen,
dan wil ik graag probeeren of ze me daar
voegde hij hem toe.
Jew En wat dat an
dere betreft, er is geen sprake van dat
u hier weg gaat, daar wil ik niet van
hooren.
Jackson staarde hem verwonderd aan.
Maar al mijn geld is...
(Wordt vervolgd).
tick kroop en haar jonge loten tot op I
Hpf, rinrr 1 1-1. rr trAA*
t allgeenje hlJi dat zulk een tehuis hem
was dien dag thuis en toen
- ~wpte er was geen bel - -
opende deze in hemdsmouwen de deur. I zij leken er nlfet de
erkende Jackson dadelijk en scheen
Rutbah, de plaats waarby de „Uiver” op
zoo rampzalige wyze is verongelukt, is eên
Engelsch fort', dat midden in de woestyn
ligt. Het heet eigenlyk Rutbah-Wells, het
vliegveld) dat rich naby dit fort bevindt, is
een eenvoudig vliegveld met geen nacht-
verlichting en wordt regelmatig aangedaan
door de vliegers van de Britsche luchtmacht,
ook wel eens door de vliegers op de Indische
lyn van de K.L.M.
Het ïs nog steeds niet verklaarbaar waar
om Beekman pp zoo’n kleinen afstand, 16
K.M. was voor de „Uiver” maar een kwes
tie van een paar minuten, niet op het vlieg
veld is gedaald maar vlak etby een nood
landing heeff gemaakt.
De marconist van Zadelhof.
Een tragische by zonderheid is nog dat
de marconist Van Zadelhof, die thans het
slachtoffer is geworden, reeds by een vorig
ongeluk op dè Indië-route byna het slaëht-
oitr is geworden. I
Men zal zich nog herinneren het onge
luk met de Ooievaar op 6 Dec. 1931 by
Bangkok, toen ook <te tnattenden om het reia op de lijn Amsterdam-Batavia,
leven kwamen met uitzondering van Van Zooals hierboven medegtdeeld
behóórde hy
Zadelhof, d» zwaar gewond nog uit het toe. ook tot de van de Ooievaar. die
stel gehaald kon worden on later weer her- met uitlonderi„g va„ hcn)i Ba„gkok bet i
stelde en met een boot naar Nederland is jeVen liet. I
teruggekeerd. Thans is hij met het nieuwste Ite werkt^ggunajge H. A Walewij„, dle
toestel van de K.L.M. slachtofer van ziin 1 10 trAA.- irmo I
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal f 3.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
by onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dageiyks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie lelei.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
Op Schiphol.
Op Schiphol was men zeer onder den in
druk en toen na het bericht van den ramp
geen twyfel meer mogelyk was, heeft men
daar de vlaggen half stok geheschen als
teeken van rouw. De telefoon op alle afdee-
lingen lieten zich voortdurend hooren.
Van, Bagdad en Rutbah uit zyn vliegtui
gen en pantserauto’s naar de plaat? van
den ramp op weg, om de lyken van beman
ning en passagiers zoo spoedig mogelyk te
bergen en alle maatregelen te treffen die
noodig geoordeeld zullen worden.
De Radio-uitzending hedenmorgen
stopgezet.
Na het bericht omtrent het vrèeselyke lot
van de bemanning en de passagiers van de
„Uiver” heeft de Radioraad onmiddellyk de
radio-uitzendingen via Huizen en Hilversum
doen staken. De uitzendingen zullen van
middag weer “worden hervat, de program
ma's zullen echter in verband met het ge
beurde gewijzigd moeten worden.
De „Uiver” verloopig niet te bereiken.
Volgens nadere berichten uit Cairo is de
„Uiver” neergestort in een rotsachtig ge-
I bied, dat zeer moeilyk te bereiken is, ten-
I gevolge van den hevigen regen zyn boven-
I dien dé wegen» vrijwel onbegaanbaar, zoo-
dat opk de automobielen die naar de plaats
1 dés onheïls werden gedirigeerd, de plaats
1 zeer waarschynlyk heden niet kunnen be
reiken. Het zenden van vliegtuigen is uit-
1 gesloten, daar een landing in. dit gebied on-
mogelyk is,
I Volgens mededeeling van de Royal Air
Force wordt het verongelukken van de
„Uiver” alleen mogelyk geacht, doordat de
„Uiver” in een plotselinge onweersbui is ge-
raakt en door den bliksem is getroffen.
In officieele kringen te Londen en vooral
by het Engelsche Luchtvaart Ministerie,
Maar op zekeren morgen drong het
feit tot hem door, dat hij geen geld ge
noeg had, om Jeb White nog een week
pension te betalen. Hij had erop gestaan
telkens een week vooruit te voldoen en
tot dien avond was de' huur maar be
taald. Maar dan?
Hij stond op, trok zijn kamerjas aan
en ging naar net, aan beide kanten met-
wilgen omzoomd riviertje, om daar zijn
morgenbad te nemen, 't Koele water ver-
irischte hem, monterde hem wat op
en toen nij zich gekleed had en Jeb
White ontmoette, die dien dag vrij had,
bereidde hij zich voor, om dezen zijn
aanstaand vertrek aan te kondigen.
Jeb was in het houtloodsje achter,
bezig de laatste hand te leggen aan een
kuikenren. De lucht was bezwangerd
met den irlsschen geur van krullen van
net dennenhout en zaagsel.
- Goeden morgen, meneer Moi%an,
begroette Jeb hem. Wat zegt u van dien
kuikenren, meneer? In de stad vragen ze
twee dollar vooï zoo’n ding, en dan is
het nog Agn „mekaar gelijmd.
Jacksonfrkeek naar het keurige tim
merwerk en drukte zijn ongeveinsde be- i
wondering erover uit, maar Jeb bemerk
te iets gedwongens in zijn manier van
doen en vergat dadelijk zijn eigen aan
gelegenheid.
Hij stond op, klopte de krullen van zijn
jas en wendde zich tot zijn pensiongast:
Is er iets aan de hand van morgen?
begon hij.
Ja, Jeb, er is wat. Ik kom je zeggen,
dat ik morgen vertrekken moet.
toestel van, de K.L.M. slachtofer van zyn
beroep geworden.
Dit is het tweede groote ongeluk dat de
K.L-M. gedurende de 10 jaar luchtverbin-
dmg NederlandIndië óverkomt.
Groote ontsteltenis en droefheid
by de K.L.M,
Het bericht omtrent net droevig ongeluk
heeft groote ontsteltenis en diepe droef
heid veroorzaakt. I kaan” in
Op het hoofdkantoor van de KjL.M. zyn
allen met deze tragische ontknooping van
•zoeker dttiglng, zijn belangstelling ver
dubbelde.
Doet u mij 't genoegen, meneer en
gaat u even in de schommelstoel zitten,
terwijl ik met mijn vrouw spreek. Als
Toby hier, of een van de anderen, bru-
taal of lastig Is, zeg u ’t me!
Jackson werd In de kleine huiskamer
gelaten en dadelijk door drie kleine peu
ters, die hem met den duim In den mond
nieuwsgierig aanstaarden, omringd, ter
wijl Jeb aan de achterdeur „Emerald”
riept Emerald kwam direct, haar handen
aan de schort afvegend en de golvende
bruine haren uit het knappe gezicht
strijkend. Ze werd ahn Jackson voorge-
morsige straatjes, tot hij na eenige ml- 1 steld en keerde zich, na hem ietwat ver-
nuten verder te hebben geloopen een «-«t Haar
klein wit huisje in het oog kreeg, dat een
eindje van den stofflgen landweg lag.
Ue stad was niet groot en hij had niet
v®r behoeven te loopen. Bovendien was 1 deïsten naam Jackson Morgan te
het gezicht van het keurig onderhouden 1 --- -
tuintje voor het huis en de wilde kam- is, nu, dan geloof Ik wel, dat we hem
perfoelle, die triomfantelijk over de por- 1 een geschikte kamer kunnen bezorgen.
LET OP DE KLEINTJES.
BESPARING OP
ABONNEMENTSGELD 1935.
leder js er in dezen tyd op uit om'op de
j te letten.
Wy willen onzen abonné’s daar by de
hand reiken.
Meerdere bladen zyn er toe overgegaan
om hun abonné’s, die hej abonnementsgeld
per kwartaal voldoen, in de gelegennriu te
stellen 10% reductie op deze bedragen ie
kryg&n door vóór het begin van het nieuwe
jaar het abonnementsgeld van een geh'.el
jaar ineens te storten. Naast de reductie,
welke zy op deze wijze ontvangen, bespa
ren zy zich den last dat by hen viermaal
per jaar een kwitantie aan huis wordt
aangeboden.
Pok wy willen die gelegenheid bieden.
Gemakshalve ronden wy het bedrag van het
abonnementsgeld dat 9,bedraagt dan
af op acht gulden. Het wordt dan
een besparing van 11%.
Wie ons dus vóór 29 Dec. a.s. zy-n abon
nement voldoet voor 1935 door storting van
achtgulden aan ons Bureau, Markt 31,
of op onze Postgiro No. 48400 heeft hier
mede op gemakkelyke wyze en zonder iets
minder er voor te ontvangen een gulden
verdiend.
Wy wachten de stortingen gaarne in vóór
29 Dec. Na dien wordt per kwartaal-kwi-
tantie beschikt.
waar reeds vroeg in den morgen het bericht
omtrent het lot van de „Uiver” was inge
komen, is men zeer onder den indruk.
De Royal Air Force heeft opdracht ge
kregen alle mogelyke hulp te verleenen by
het bergen van het wrak van de „Uiver”.
Groote deelneming.
Een stroom van bezoekers kwam in den
loop van den ochtend ten kantore der K.
- L. M. om hun deelneming te betuigen met
j den droeven uitslag van de Uivertocht.
Minster Kalff bracht al spoedig de di-
i recteur, den heer Plesman, een bezoek, en
betuigde zyn innige deelneming m^t den
ramp. De minister vond het zeer rampzalig
en zei dat hy als ieder ander besefte den
grooten slag die ons land en
luchtvaart heeft getroffen.
Nog vele andere vooraanstaande autori
teiten kwamen eveneens hun deelneming
betuigen.'
De werktuigkundige H. A. WaleWyn,
op 12 Februari 1908 te Rotterdam is ge
boren, is reeds sinds 1921 in dienst van de
K. L. M. Hy maakte thans voor de zevende
maal de reis naar Indië mee.
Aën boord waren zoo men weet drie pas
sagiers, de heer Beretta, de directeur van
het Aneta-büreau, die het voornemen had
j weer met de ,jUivèr” terug te keeren, Pro
fessor Walch, die Donderdag met de „Peli-
Wderland was aangekomen en het
Kerstfeest weer in Indië wilde vieren en
de heer d, Th. Kort, die by de Melbourne-
maar comfortabel en zindelijk kamertje
onder de dakpannen en richtte zich daar
in.
Daarna ging hij erop uit om werk te
zoeken.
Eerst probeerde hij het als kantoor
bediende, bij advocaten, verzekerings
agenten en alle andere agentschappen,
maar ze vroegen allemaal om getuig
schriften oi om reterenties.
Bij de groote magazijnen en de ban
ken, overal kreeg hij dezelfde ontvangst.
Er waren genoeg jongelui met getuig
schriften.
En zoo ging ’t maar dóór, van winkels
naar kantoren en banken, door de heete
stoffige straten. Hij liep van -den een
naar den ander, doch overal werd hij,
soms op kalme, soms op ruwe manier
van de deur gewezen, terwijl zijn geld
begon te slinken en hij hoe langer hoe
meer den moed begon te verliezen.
Jeb White verklaarde, dat, als ’t hem
niet mócht gelukken iets te krijgen, hij
hem misschien wel een baantje als con
ducteur, of statlonsbeambte, zou kunnen
bezorgen, omdat hij zelf al tien jaar*
diëtist had en goed aangeschreven stond.
Jackson voelde natuurlijk niet veel
voor een werkkring, die zoo weinig pro
motiekansen in het vooruitzicht stelde,
tenzij hl) elke andëre mogelijkheid zou
moeten opgeven.
I Gelukkig was de voeding bij de Whi
te’s alhoewel erg eenvoudig heel goed en
c als Jackson op den duur fut mocht ver-
j, liezen, dan zou hij lichamelijk tenminste
i, 1 weerstand'kunnen bieden.
IiOIIMjie umiAvr.
vervuld van zijh verdriet om gewoon te
Jeb's vriendelijkheid eh hulp
je scheen te vóelen Wèt er in zijri be-
l te trachten ach’tër
i men en
'.-14
Na eenlg heen en weer gepraat, kon