I
NIEUWS
No. 18781
Dit blad verscl
BERGAMBACH
NJEUWERKER
De Majesteit 5
gaarne m<
angstgevpe-
LAND- EN TUINBOUW.
het
KECH1ZAKEN.
FEUILL
TOONEEL.
Een i
Cont
hout gezaagd heeft: Mevrouw meent zeker dat ik het hout moet
eten en het gebak zagen!
toepassing. Van een predikant had men
kunnen verwachten, dat hij zich niet op
een dergelijke wijze zou uitlaten. Daar
het voor den officier vaststaat, dat een
eventueel op te leggen geldboete toch
6
Er zijn nooit te
wereld, en geen enk<
te veel is nog ooit ge
Hij dacht er veel
kend naar een weg
schudden en Virgin!
Eindelijk bedacht
door hij Lloyd op dt
en Virginia en rech
zou kunnen bespare
Hij ging zitten er
verkeerd te zijn be
aan Lloyd:
Jij weet en ik
avond bij de Monroe
veel nagedacht, tot
kan om je een voon
Zooals de zaken n
ter en mijn vader
ben ik overtuigd, d;
recht zou zetten, vó
zijn. Als je nu êens
en haar precies ve
avond gebeurd is?
naam, als je wilt, d
zij rechter Kent d<
na vooraf van hem
te hebben, niet ovei
Naar het Amei
MELROD 1
ben gesproken en daarmee te hebben
bedoeld de Regeering. Hij had echter
geen beleedlglng bedoeld, maar het was
een sterke uiting van oprechte veront
waardiging.
Generale reizen Nederl. Reisvereeniging.
Naar wij vernemen heeft het hoofdbe
stuur der Nederlandsche Reisvereeni
ging besloten in 1935 drie generale reizen
te organlseeren.
Een reis gaat onder leiding van den
heer J. J. van Egmond te Goor, In het
laatst van Juli naar Bad Pyrmont, het
Requisitoir.
De officier van Justitie weer erop, dat
dit de eerste maal Is. dat de Alkmaar-
sche rechtbank een dergelijke overtre
ding te behandelen heeft. Omdat over
dit artikel geen jurisprudentie bestaat,
774192, den Haag.
Belangrijke order
voor Nederlandsche industrie.
Het Gouvernement van den Staat Soe
dan heeft een zeer belangrijke order
voor vracht- en bestelautomobielen ge
plaatst bij de N.V. Nederlandsche Ford
Atftomobiel Fabriek te Amsterdam. Deze
bestelling bedroeg n.l. 100 Ford Truck-
en bestelwagenchassis
Naar wij vernemen waren aan de leve
ring v vder e automobielen voor de N.V.
Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek
ernstige moeilijkheden verbonden, daar
o.a. één der voorwaarden van het Soe-
daneesche Gouvernement was. dat ver
scheping uiterlijk op Maandag 24 Decem
ber moest plaatsvinden, hetgeen betee-
kende. dat deze 100 automobielen in ij
werkdag vervaardigd en in kisten ver
pakt moesten worden. De Directie der
Nederlandsche Ford Fabriek heeft ech
ter geen oogenblik geaarzeld, de order te
accept? eren, en is er in geslaagd, de ge-
heele order bijtijds gereed te krijgen.
Heden heeft het Nederlandsche s.s.
.Jftjkerk” van de Vereenigde Scheep
vaart Mij. in de Fordhaven aan de fa
briek bij de Hembrug de 100 automobie
len, die ia kisten verpakt waren, geladen
en is inmiddels vertrokken met bestem
ming naar Port Soedan.
Intusschen is het voor onze Nederland
sche Automobielindustrie, waar honder
den Nederlandsche arbeiders te werk zijn
gesteld, een waar succes, deze belang
rijke order te hebben bemachtigd.
NalatdflKppvn die in Noord*
Wferika openvalien.
Ongewenschte tusschenpersonen.
In den laatsten tijd doen zich her
haaldelijk moeilijkheden voor bij de af
wikkeling van in de V. S. van Noord-
Amerika opengevallen nalatenschappen
van overleden Nederlanders en oud-Ne-
derlanders. Bij aanwezigheid van erfge
namen in Nederland zooals men weet,
zijn in de vorige eeuw vele Nederlanders
foaar Noord-Amerika overgestoken
bieden veelal totaal onbekende tusschen
personen hun diensten aan voor de af
wikkeling der erflatingen. Zij schrijven
of telegrafeeren dan aan agenten die zij
voor dit doel hier te lande hebben aan
gesteld. Deze agent stelt zich in verbin
ding met de erfgenamen en legt dezen
een volmacht ter teekening voor, waarop
helaas al te veel en al te spoedig wordt
ingegaan. Voor deze tusschenkomst wor
den achteraf gewoonlijk exorbitant hoo-
ge commissieloonen in rekening ge
bracht. Tegen net geven van volmachten
aan dergelijke onbekende tusschenperso
nen zij uitdrukkelijk gewaarschuwd.
Tevens zij de aandacht er op gevestigd
dat, wanneer er geen beheerder is van in
de V. S. van N.-Amerika opengevallen
nalatenschappen van overleden Neder
landers of oud-Nederlanders, de uitbe
taling steeds geschieden kan door tus
schenkomst van den Consul-Generaal te
New-York, of een andere consulaire
ambtenaar in de V. S. voor zoover deze
niet reeds ressorteert onder den genoem
den Consul-Generaal.
Ingevolge de wet op de kanselarijrech
ten wordt hiervoor in rekening gebracht
pct. van de nettowaarde van de op
brengst der nalatenschap.
zal het niet gemakkeiijk zijn. Het gaat
hier om de vraag, of het een formeele
dan wel een materieeie aantasting van
het gezag is. Door dit artikel heeft de
Regeering de critiek aan oanden willen
leggen, en alleen critiek willen toelaten,
die in een keurslijf is gestoken. De rech-
ter moet thans uitspraak doen of hier
van beleedlglng sprake is. Van verdachte
had men mogen verwachten, dat hij het
bewuste artikel kende. Iets ergers dan
hij zeide, kan men niet van de Regee-
Het Bestuur van den Ned. Bond tot
het redden van drenkelingen schrijft
ons:
1 Het is algemeen bekend, dat naarmate
i het verkeer op en langs de wegen toe
neemt, de middelen om het hieruit voort
vloeiend gevaar te bestrijden daarmede
nog geen gelijken tred houden. Lofwaar-
i dlge pogingen worden er meer dan ge
ring zeggen. 8pr. achtte artikel 137a van
- Vn». nr.ir, nrrtrHl-OTit hnrl mon
cvciliuvci up vc iceguii Btiuuutvt buvu
uit de kas van de partij zal worden be- 1
taald, dus het gestelde doel voorbij
streeft, vindt spreker het noodzakelijk
tot gevangenisstraf te concludeeren.
Daar het hier een oppassend man be
treft met een blanco strafregister, vroeg
spreker ten slotte een gevangenisstraf
van êen maand.
Tuinbouwsteun 1934.
VerdeeUng der 2.8CO.OOO.
De minister van Ec. Zaken heeft er
kend als producenten van crisisproduc
ten alle in Nederland gevestigde beoefe
naars van den tuinbouw, voorzoover
dezen zijn aangesloten bij de Groenten
en Fruitcentrale en hun producten over
de door de genoemde stichting erkende
veilingen of veilinghouders hebben ge
veild.
Uit het Landbouwcrisisfonds zal aan
producenten van bovenbedoelde crisis
producten tot een bepaald bedrag van
ten hoogste f 2.8W.000 steun verleend
worden overeenkomstig de bepalingen
van deze beschikking.
Bepaald is dat steun wordt verleend
over de hoeveelheden, die in het achter
elk product vermeld tijdvak door de
kweekers van die producten zijn ver
kocht, tot de daarbij vermelde bedragen
per eenheid:
Bloemkool 18 JuniJuli 0.35 100 st.
Tomaten 2 Juli—15 Juli 3 100 kg.
Tomaten 16 Juli—30 Sept, 1.50 100 kg.
Kaskonikommers 4-17 Juni 1.50 100 st.
Kaskomkommers 18 Juni2 September
1 100 st.
Platglaskomkommers - Januari2 Sep
tember ö.75 100 st.
Spinazie 1 Jan.8 April 0.65 100 kg.
Spinazie 9 April—27 Mei 0.50 100 kg.
Roode kool 19 Febr.—1 April 0.15 100
kg.
Roode kool 2 April—17 Juni 0.551(X) kg.
Roode kool 18 Juni26 Augustus 0.25
loo kg.
Witte kool 18 Junl-26 Aug. 0.15 100 kg.
Gele kool 1 Jan.—18 Febr. 0.25 100 kg.
Vroege aardappelen 28 Mei—10 Juni
0.55 100 kg.
Spitskool 11 Juni30 Sept. 0.30 100 kg.
Bospeen 1 Jan.—17 Juni 0.50 ICO kg.
Doperwten 1 Jan.30 Sept, f 1.40 100 kg.
Peulen 1 Jan.—30 Sept. 1.15 100 kg.
Augurken A en B 1 Jan.—30 Sept, 2
100 kg.
Augurken C en D 1 Januari—30 Sept.
0.80 100 kg.
Prei 1 Januari—3 Juni f 0.50 100 kg.
Frambozen 1 Jan.—30 Sept, 1 100 kg.
Zwarte bessen l'Jan.30 Sept, 1.—
100 kg.
Kruisbessen 1 Jan.—1 Juli 1 WO kg.
Druiven /stook) 13 Aug.—30 Sep t 2.50
:oo kg.
Druiven (koud) 27 Aug—3 osept. 2.50
loo kg.
voorts gaat een reis onder leiding van
den heer J. Panman te Haarlem naar
Innsbruck en Tirol, een reis welke negen
dagen duurt (20—29 Juli) en waarbij ook
Merano wordt bezocht.
Ten slotte is een zeereis ontworpen
met het stoomschip „Veendam” van de
HollandAmerikalijn van 7 tot en met
13 Augustus onder de algemeene leiding
mondeling en opzettelijk in beleedigen-
den vorm zich heeft uitgelaten over de 1
Nederlandsche regeering door op een uit
het publiek gestelde vraag te antwoor
den. „Ik zeg en riskeer misschien een
veroordeeling, dat gij, Nederlandsche
Regeering, door het verbod der N.S.B.
het recht hebt vertrapt en de Grondwet
verkracht en gij, Nederlandsche Regee
ring, pleegt landverraad door Uw beste
burgers en dat zijn de N.S.B.’ers uit Uw
dienst te weren.
Verdachte gaf toe de woorden te heb- Cor van <ler Ixigt Melsert, de talentvolle
Cor van der Lugt Melsert.
Zal einde dit seizoen, na 18-jarig
leiderschap aftreden als leider van
het Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel.
Naar de Haagsche Crt. verneemt, heeft
en
krachtige lejder van het tooneelleven in de
residentie, van het Rotterdamsch «Hofstad-
Tooneel, aan den raad van beheer van dit
gezelschap medegedeeld, dat hij voornemens
i.-1 aan het einde van dit seizoen (voorjaar
1935) af te treden als directeur. Ook zyn
echtgenoote, mevrouw Annie van der Lugt
Melsert-van Ees zal van dat moment af
geen deel meer uitmaken van het gezel
schap.
dsche BoncMtot het red-4
elingen, heeft met mede-
je Ford-fabrreken in Sep-
nt jaar gèn demonstratie
f te water gelaten auto’s.
I medeweijkir- - J1"
f autetei
Bond
Bllig.
pg V(
ijsgezonden.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
De verdediging.
Als verdediger trad op N. v. Leeuwen,
kringleider van de N.S.B. te Alkmaar.
Ontslag van rechtsvervolging zal moeten
volgen, omdat van formeele beleedlglng
geen sprake is. Ook opzet is niet bewe
zen. Verdachte heeft slechts de gangbare
meening Jvar voren gebracht. Hij zal
vrijgesprdk^i moeten worden, omdat er
geen bewijs Ivoor opzet is ,Een geldboete
zal hij zelf I moeten betalen. Verdacnte,
aldus pleite/, is geen man, die in de ge
vangenis Xhuishoort. Spreker verzocht
om ontzag van rechtsvervolging.
GEMENGD NIEUWS.
NEDERLANDSCHE BOND TOT HET REDDEN VAN DRENKELINGEN.
I-
de auto kan.
9. Tracht zooveel mogelijk lucht in te
ademen, open..dan onmiddellijk raam of
portier en verlaat de auto. Uw longen
werken dan als een gallon en gij zij t
speller boven.
10. Schuiframen van een onbeschadigd
dak gaan gemakkelijk open, zoodra even-
als bij de deuren en de ramen de druk
van bulten ■gelijk is aan de druk van
binnen.
n. Heb steeds voor een auto met op
vouwbare kap een zwaar voorwerp bij de
hand. Men kan dan, indien noodig, het
llnnendak doorslaan.
12. In welke stand de auto ook te wa
ter komt, zoek steeds naar de naaste uit
gang. indien u rechtop staat, want daar
is ook de kans de meeste lucht te vinden,
en zorg er voor:
a. dat de,zitplaatsen van dw auto vast
zitten, zij (Jrijven anders onder water in
de auto en zijn hinderlijk bij reddings
pogingen, die van buiten ahngewend
worden.
b. Dat dj
bodem vaxV
andgggj^niJ
redder en ri
dan niet z$
c. Dat gjju op de hoogte stelt, hoe
juren geopend worden, in-
onbekende
Beleediging van het openbaar gezag.
Een maand gevangenisstraf geeischt
tegen ds. G. van Duyl.
Voor de Alkmaarschë rechtbank heeft Teutoburgerswoud en het Wesergebied;
voorts eaat een reis nnripr loidino- van
Zij, die iets willen vervaardigen en aan
het Comité afstaan, doch het geld missen
om de noodige grondstoffen te koopen, wor
den verzocht via hun vakvereeniging op te
geven wat men wil maken en op hoeveel de
waarde der grondstoffen geschat wordt.
Deze vereenigingen gelieven uiterlijk op
1 Januari mededeeling aan het Secretariaat:
Krugerlaan 149 te doen. Begin Januari ver-
gadert het Comité om te bepalen óf en hoe
men in dezen kan helpen.
Namens het Comité:
1 H. C. GERMAN, Voorzitter.
W. C VAN HAEFTEN, Secretaris.
De Huisvlyttentoonstelling.
In de tweede helft van Februari zal het
Comité Huisvlyttentoonstelling Februari
1935 een tentoonstelling organiseeren, o.a.
van huisvlytvoorwerpen. Alles geschiedt ten
bate van het plaatselijk Crisis-Comité A.
Bij dezen wekken wy iedereen op t.z.t.
in huisvlyt vervaardigde voorwerpen te zen
den, vervaardigd van hout,_ karton, hand
werken e.d., ook gezamenlijk door de leden
eener vereeniging vervaardigd (naaikrans-
jes e.d.) De vervaardigde voorwerpen kun
nen, wanneer men zulks wil, na de tentoon
stelling het eigendom der inzenders blijven,
róg liever heeft het Comité dat men deze
goederen afstaat voor het goede doel, ten
einde ze daarvoor te kunnen verkoopen of
voor een lotery benutten.
Ook zij, die niet iets voor de tentoonstel,
ling kunnen of willen maken kunnen het
Comité helpen om door beschikbaarstelling
van medailles of andere voorwerpen de in
zending te bevorderen.
Elke bijdrage in welke vorm ook zal zeer
terecht gestaan de N.S.B.-propagandist
ds. G. van Duyl, wegens overtreding van
artikel 137a van het Wetboek van Straf-
lecht, waarbij strafbaar woidt gesteld
het zich opzettelijk in beleedigenden
vorm uitlaten over het openbaar gezag. 4
Aan ds. Van Duyl was namelijk ten
laste gelegd, dat hij op 26 September j.l.
op een in het Kuldenvlies te Alkmaar
gehouden openbare N.S.B.-vergadering i van den heer J. G. P. Sabel te Haarlem,
naar Zuld-Engeland, en Londen.
Tijdens deze reis zullen o.m. 't eiland
Wight en Torquay worden bezocht.
BINNENLAND.
De Koningin en de Prinses
van het Loo teruggekeerd.
H. M. de Koningin en H. 'K. H. Prinses
Juliana zijn gisteravond per auto uit
Het Loo in het paleis Huis ten Bosch
teruggekeerd.
De zending jenever voor de mariniers.
Geen vrees voor misbruik.
Op de vragen van mevr. De Vries
Bruins betreffende een te Rotterdam in-
gefaden zending jenever, bestemd voor
de naar liet baargebied vertrekkende
Nederlandsche mariniers, luidt het ant
woord van minister Deckers, minister
van Defensie:
Het is juist, dat éen dezer dagen te
Rotterdam een zending jenever is inge
laden, bestemd voor het Nederlandsche
detachement in het Saargebied. Van
deze jenever is 20 liter ingevolge art. 17,
3 V. K. M. II (.reglement op de voeding),
bestemd om in zeer bijzondere gevallen,
ter beoordeeling door den commandant,
te worden verstrekt aan bepaalde, door
dien commandant aan te wijzen perso
nen.
Voorts is een hoeveelheid jenever me
degenomen voor de gamelles van officie
ren en onderofficieren. De commandant
houdt toezicht op het verbruik. Hij stelt
de tijden vast, gedurende welke een zeer
matig gebruik geoorloofd is. Bovendien
is aan het detachement elk gebruik van
spiritualiën elders verboden en wordt het
bezoek aan openbare gelegenheden tot
een minimum beperkt.
Voor misbruik behoeft geen vrees te
bestaan.
dseh,
neer, da
pinnenlandsch-
plants tussle
Ibuitepparleii»
verf
foorga
•ber j J.
GeneTischea
betrekking hacken op
tusschen Joeg^-Slavie
verband met *èelï o
Alexander te MarseiM
leven. Toen echter Jfl
van buiteniandsche z
kenbondsstad nqar zij,
keerde, duurde pet nil
deeldheid in den boeze
trad, op zeer scherpe t
De minister vans buit
Jeftitsj, voelde #ch nc
dat in de officWle r
zich bezig hiekFmet
terraad, die na den ter
was gehouden, nipt ge
rept van de erl&ntel
ring wegens de pnam
te Genève Joego-Slav
verdedigd. Het séhijnt
den premier, Oezoenov
gedrongen den tekst
qué te wijzigen, doch
hier blijkbaar geen o<
volg van dit inciden'
den ministerraad verl
werd gevolgd door
landbouw Kojitsj, d
diens verblijf te Genè
buiteniandsche zakei
Even later dienden be
teiijk hun ontslagaai
op zijn beurt het coll
het mlnisterie-Oezoen
Ondertusschen koo
raad de partij van Je
Paul kon er zich m
Jeftitsj zijn voornemt
van wijlen koning Al(
te geven aan een ka
eensgezindheid, zou
om te zetten. Dit b(
dat een beroep zou
de oude politieke p:
Januari 1929 aan het
leven van het land
deelgenomen.
welkom zijn. Voorop sta, dat het er om gaat
het plaatselijk Crisis-/Comité A aan het
hoog noodige geld te helpen.
De werkloozen en de huisvlijt.
In het by zonder een mededeeling voor de
werkloozen.
ijzerdraad of ijzergaas in het dak.
Joego-SUvlë heeft sii
toen de ministers teller
schapsraad den eed ®.f
we regeering. Minister
titsj geworden, die In
portefeuille van butte
behoudt, welke hij infh
nowitsj bezat. i
De wijziging, die zit
heeft voltrokkeh, kom
leerd, hierop
gen op bil
de eett>»
en di
ianmërkelljk zi
r Men* kent de
sis: dph'18 Decei
blnet-Qezoeno^
had de
Hooge temperatuur in December.
Het warme weer van 1 tot 21 Decem-
oer geert, naar net Koh. wed. Met. In
stituut meedeelt, aanleiding om een ver
gelijking te maken met vorige jaren.
Te De Bilt is in deze periode geen en
kele vorstdag voorgekomen. Tegenover
deze 2i dagen sta.an echter 25 opeenvol
gende dagen (3—27 December^ in 19H eh
Zo dagen (1—26 bec.) in 1910. Voor de
gemiddelde dagtemperatuur in het tljd-fl
vak van i tot December, waren vooï'j
19M gevonden, 8,2 graden Celsius, weU'
gemiddelde slechts zeer weinig wofdt
aangetrotfen door de overeenkomstige
periode in ib9b; toen het 8,3 graden be
droeg. De warmste Decembermaand van
1852 had voor de eerste 20 dagen een ge
middelde van 7,3 graden. Andere warme
maanden in 1868, I9iü en 1911 hadden een
nog lager gemiddelde.
Geen geld, geen Douglas.
Naar de „Msb.” verpeemt, bevindt zlqh
tiet Douglas-vllegtuig, dat de Dultsche
Luft-Hansa bij de Eyropeesche licentie-
houdster, die Fokker-fabriek, gekocht
heeft, nog steeds op Schiphol. De reden,
dat het toestel nog steeds niet is afge-
ieverd, is deze, dat de kooper in casu de
Duitsche Staat, het vliegtuig wel wil
hebben, doch voorloopig nog niet beta
len. De Fokker-iabriek vond deze ver-
koopscondities niet bijster aantrekkelijk
en wil boter bij de visch. De Douglas zal
dus voorloopig nog niet in de Luft-Hansa
vloot schitteren.
Brand op de „Tabian’-
van de Mij. „Nederland”.
Broeiing van tabak de oorzaak
Geen gevaar voor de opvarenden.
By de directie van de stoomvaartmaat-
schappy „Nederland” is bericht ontvangen,
dat brand is uitgebroken op het motor-
vrachtschip Tabian”, dat zich op 20 mijl
van Da Coruna bij Kaap Finisterre bevindt
op weg naar Nederland. Het schip was op
21 December van Tandjong Priok vertrok
ken.
De brand woedt in een lading Java cros-
soh-tabak in het onderruim II.
Het bergingsvaartuig „Seefalke” is in de
nabijheid, om hulp te verleenen. De zee-
sleepboot „Zwarte Zee” is. reeds te
Queenstow-n aangekomen om assistentie te
verleenen. Aan boord daarvan is een kool-
zuurbluschinstallatie.
Gevaar voor de opvarenden is er niet.
ABONNEMENTSP1
bezorgingdper looper
Abonnementen wor<
bjj onza agenten en 1
Onze bureaux zijn
Interc. 2745. Postrek<
Club van 40.
Tot meerdere ontwikkeling van de
reclame.
Men meldt ons. dat Dinsdag j.l. te
's-Gravenhage de „Club van 40” is opge
richt. De „Club van 40” stelt zich ten
doel te streven naar bevordering van al
les, wat ertoe leiden kan, de reclame tot
meerdere ontwikkeling1 te brengen. Zij
gaat uit van het standpunt, dat dit doel
het best nagestreefd kan worden door
een actieve kern van menschen, die
midden in de reclame en in den handel
staan.
De „Club van 40” is select in de keuze
van haar leden, wier aantal ten hoogste
40 mag bedragen; zij wil geen concur
rente van het Genootschap voor Recla
me zijn, doch het Genootschap voor Re
clame eerder de helpende hand bieden.
Zij wil afzonderlijk zijn om haar select
karakter.
Het bestuur voor 1935 bestaat uit de
heeren: G. E. Bouwmeester, directeur
Lintas, voorzitter; A. E. Gelink, reclame-
adviseur K.N.M.B., secretaris; P. Paup-
tit, reclame-chef Akker Handel Mij.,
penningmeester; W. E. A. M.'König, chef
afd. Publiciteit A.P.C., lid; M. W Smit,
reclame-ontwerper, lid.
Voor belangstellenden in de „Club van
40” deelen wij mede, dat het adres van
den secretaris is: Breitnerlaan 56, Tel.
óf en onder welke voorwaarden Kroatië bij
Jocgo Slavië zal behooren. Het gerechtshof
tot bescherming van den staat heeft Matsjek
teen to^ drie jaar strenge gevangenisbtruf
vevoerdeeld. Ongeveer de helft van zyn straf
heeft hy doorgebracht m de gevangenis te
Sremska-Mitrowitza. Hij werd toen echter
ziek en is daarna met verlof van Koning
Alexander overgebracht naar een sanato
rium tê Agram).
ZUlD-AMERIKuk.
Hen vliegramp in Califonne,
Zes slachtoffers.
Een zuigeling onder de verdronken
passagiers.
Een Vrijdagmiddag te Le Paz (Neder-
Californië) naar Mazatlan opgestegen ver
keersvliegtuig met zes inzittenden, waar
schijnlijk het slachtoffer geworden van een
ongeluk.
Het toestel moest een noodlanding maken
op,zee, alwaar het inderdaad gevonden is
door een ander vliegtuig, dat nasporingen
verrichtte. Terstond daarop vderen red
dingsvaartuigen uit, maar deze konden,
evenals het later nog eens opgestegen hulp-
vliegtuig, niets meer van de verkeersma-
chine ontdekken.
Het verongelukte vliegtuig was een van
drijvers voorzien landvliegtuig. Men ver
onderstelt, dat de dry vers gebroken zijn,
toen de machine op het water neer'kwam,
zoodat het toestel is* gezonken
noeg Ingesteld, vaak echter met negatief
gevolg, omdat het publiek, gewend als
het is geraakt aan de hem omringende
gevaren, wel bescherming ëlscht, doch
zelf zoo bitter weinig medewerking ver
leent.
Met leest in onze dagbladen van te
water geraakte automobielen, of andere
middelen vanjvervoer. Hoeveel jammer
en ellende behelst zoo’n simpel bericht
voor de betrokkenen of hun nabestaan
den. Doch zal het meerendeel van hen
dat van een auto of autobus gebruik
maakt zich afivragen Wat men te doen
heeft wanneendlt vervoermiddel te wa
ter zou raken!
Hoe weinig! menschen kunnen bijv,
zelf een portie# van een auto openen als
deze ter plaat® waar men ?ijn moet stil
houdt. Hoe wiMnig mensefteh zijn er die
in een openbaar middel van vervoer- t}e
i autobus d^j
i heid kennen I
noodluik bevi
Laat ons t
weinig zijn; e
het vertrouwe
zijds volk nen menscheiijk dat
men zich me
lens associeer
i De Nederla
/den van dreii
werking, van
iember van
1‘4gehoudq'h mol
Dank zij dez» medewerking en van die
4der betrokken autoriteiten te Amster-
Idam, heeft dl Bo|iq ervaringen kuhnen
IJapdoen, die saallig niet alleen voor hem,
doch niper qpg voor het auto-rijqénq
publiek van groot en vitaal belang zijn.
De Bond i)eëft enkele wenken en rtege-
roei} ontworpen, die de goedkeuring weg-
ftragen van bovengenoemde Instelling, de
JArpsterdamsche Br^ndweey en Politie en
teVens van de K.N.A.C. eri IA.N.W.B. en
de Marlne-autoriteïten in Den Helder.
De Bond verzoekt thans de Medewerking
van alle plaatselijke orgarwp der Pers,
om aan de verspreiding enijhet kenbaar
\naken van deze regelen en wenken te
wijlen medewerken. Het spreekt voor
zich zelf genoeg, als men weet dat in het
tijdvak van 1 December 1^331 Decem
ber 19M 89 auto’s en busseh te water ge
raakten waarin zich bevonden 2b6 per
sonen, waafvan 219 kondein gered wor
den (velen waren gewond) doch 37 per
sonen het leven verloren. Moge het mid
del wat de Bond aangrijpt, om dezen
verdrinkingsdood te bestrijden, door het
publiek ten volle worden gewaardeerd
en zijn eifect in de toekomst niet mis
sen
Wenken voor automobilisten
langs waterwegen.
Bedenk, dat het minder kwaad kan
met flinke snelheid te water te rijden,
dan tegen huis, boom of iets dergelijks,
maar
1. Tracht bovenal uw zelfbeheerschlng
te bewaren
2. Rijd zooveel mogelijk met dichte ra
men op smalle, bochtige dijken en wegen
langs water.
3. Tracht alle ramen te sluiten, zelfs
als de auto te water is. Bedenk, dat men
bij gesloten auto minstens op 3 tot 6 mi
nuten lucht kan rekenen.
4. Schakel ten alle tijd licht in. Het
brandt onder water en uw redders kun
nen zich sneller oriënteeren.
5. Sla geen ruiten stuk. U zoudt u on-
noodig verwonden, de deuren en ramen
gaan na intreding van de evenwichts
toestand onder water gemakkelijk open.
Eenlge tegenstand zal men ondervinden,
daar men water verplaatsen moet.
i 6. Tracht niet het dak open te snijden,
vermorst uw kostbare tijd, want er zit
vaak n-
7. Tracht vooral met de Inzittenden
een ketting te vormen. U vermijdt dan
het dichtslaan der deuren, hetgeen door
de strooming van het water, de stand
der auto e.a. vaak geschiedt. Dat de eer
ste persoon, die de auto verlaat, de twee
de vasthoudt, de tweede dan de derde en
zoo vervolgens, want de laatsten zullen
vaak het eerst bewusteloos zijn. Eerst
kinderen en vrouwen; goede zwemmers-
(sters) verlaten de auto het laatst.
8. Vergeet nooit, dat in het hoogste
gedeelte der auto in de regel een hoe- j
veelheid lucht te vinden is, die niet uit
|r middel van vervoer-
paatregelen van de ovei-
of weten Y'a01' zlch
ge ist zeggen, dat het bitter
psdeels komt dit voort uit
dqt men heeft en ander-
;rd. We
.99 t>(
nooit zal een
terkant gaande aangetre
i voorafgaande botsing i£
ilge ultgana M
cc” cicïcptöüw mg* hake|rw
”T_i nüttlg
>ij ongelu^keh te
üie Jangs water-
ét dezp wenschen
ten alliki tijde,i
1 zich voordoetr
jddend zwemmen
pl&nken of schotten in jie
iw wagen vastzitten. Het is
?rlijk in alle opzichten voor
renkeling en het water kan
snel binnenkomen.
B, U
ramen en aei
dien u plaats neemt in een
autp.
d. Dat uw auto een van binnen en
guiten uitneembaar of draaibaar achter
raam bezit. Dit verhoogt ten zeerste de
reddingsntagelijkheitl. Het moet Van^vol-
doen<$ afmetingen rijn, vooral voot de
achterinzittenden, me vaak |het nle^st
de kans loopen, te werdrkikeii.
Aan de Fordlabrifekenwwerd het
succes gedemonstreerd, ftbe achten
va,n de auto is voof. 99 pct. de veil!
kans, want zelden
op zijn acf^
worden! Bij
vaak de eei
e. Dat u|een slefeptl
ap.n iq uwEwp.gen hebK Het jkan wittig
vöor u en anderen zijiilït“
water of té laijd. l
'f. -Dat 1$ elke apto.i
wegen rij da ëen kayrt ij
aanwezig il. ‘i
g. Dat gaj vooral el
wanneer dq gelegjnhe
het zwemmfen en net J
propageert. Een zWemmèr(ster) toch
vertrouwd met het water en er kan ver-uw
wacht worden, dat hij of zij de benardekj
situatie het best overziet en blijk geeftPJ
ven zelïbeheetsching. 1
w
VRIÉNDELIJK.