I NIEUWS No. 18781 Dit blad verscl BERGAMBACH NJEUWERKER De Majesteit 5 gaarne m< angstgevpe- LAND- EN TUINBOUW. het KECH1ZAKEN. FEUILL TOONEEL. Een i Cont hout gezaagd heeft: Mevrouw meent zeker dat ik het hout moet eten en het gebak zagen! toepassing. Van een predikant had men kunnen verwachten, dat hij zich niet op een dergelijke wijze zou uitlaten. Daar het voor den officier vaststaat, dat een eventueel op te leggen geldboete toch 6 Er zijn nooit te wereld, en geen enk< te veel is nog ooit ge Hij dacht er veel kend naar een weg schudden en Virgin! Eindelijk bedacht door hij Lloyd op dt en Virginia en rech zou kunnen bespare Hij ging zitten er verkeerd te zijn be aan Lloyd: Jij weet en ik avond bij de Monroe veel nagedacht, tot kan om je een voon Zooals de zaken n ter en mijn vader ben ik overtuigd, d; recht zou zetten, vó zijn. Als je nu êens en haar precies ve avond gebeurd is? naam, als je wilt, d zij rechter Kent d< na vooraf van hem te hebben, niet ovei Naar het Amei MELROD 1 ben gesproken en daarmee te hebben bedoeld de Regeering. Hij had echter geen beleedlglng bedoeld, maar het was een sterke uiting van oprechte veront waardiging. Generale reizen Nederl. Reisvereeniging. Naar wij vernemen heeft het hoofdbe stuur der Nederlandsche Reisvereeni ging besloten in 1935 drie generale reizen te organlseeren. Een reis gaat onder leiding van den heer J. J. van Egmond te Goor, In het laatst van Juli naar Bad Pyrmont, het Requisitoir. De officier van Justitie weer erop, dat dit de eerste maal Is. dat de Alkmaar- sche rechtbank een dergelijke overtre ding te behandelen heeft. Omdat over dit artikel geen jurisprudentie bestaat, 774192, den Haag. Belangrijke order voor Nederlandsche industrie. Het Gouvernement van den Staat Soe dan heeft een zeer belangrijke order voor vracht- en bestelautomobielen ge plaatst bij de N.V. Nederlandsche Ford Atftomobiel Fabriek te Amsterdam. Deze bestelling bedroeg n.l. 100 Ford Truck- en bestelwagenchassis Naar wij vernemen waren aan de leve ring v vder e automobielen voor de N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek ernstige moeilijkheden verbonden, daar o.a. één der voorwaarden van het Soe- daneesche Gouvernement was. dat ver scheping uiterlijk op Maandag 24 Decem ber moest plaatsvinden, hetgeen betee- kende. dat deze 100 automobielen in ij werkdag vervaardigd en in kisten ver pakt moesten worden. De Directie der Nederlandsche Ford Fabriek heeft ech ter geen oogenblik geaarzeld, de order te accept? eren, en is er in geslaagd, de ge- heele order bijtijds gereed te krijgen. Heden heeft het Nederlandsche s.s. .Jftjkerk” van de Vereenigde Scheep vaart Mij. in de Fordhaven aan de fa briek bij de Hembrug de 100 automobie len, die ia kisten verpakt waren, geladen en is inmiddels vertrokken met bestem ming naar Port Soedan. Intusschen is het voor onze Nederland sche Automobielindustrie, waar honder den Nederlandsche arbeiders te werk zijn gesteld, een waar succes, deze belang rijke order te hebben bemachtigd. NalatdflKppvn die in Noord* Wferika openvalien. Ongewenschte tusschenpersonen. In den laatsten tijd doen zich her haaldelijk moeilijkheden voor bij de af wikkeling van in de V. S. van Noord- Amerika opengevallen nalatenschappen van overleden Nederlanders en oud-Ne- derlanders. Bij aanwezigheid van erfge namen in Nederland zooals men weet, zijn in de vorige eeuw vele Nederlanders foaar Noord-Amerika overgestoken bieden veelal totaal onbekende tusschen personen hun diensten aan voor de af wikkeling der erflatingen. Zij schrijven of telegrafeeren dan aan agenten die zij voor dit doel hier te lande hebben aan gesteld. Deze agent stelt zich in verbin ding met de erfgenamen en legt dezen een volmacht ter teekening voor, waarop helaas al te veel en al te spoedig wordt ingegaan. Voor deze tusschenkomst wor den achteraf gewoonlijk exorbitant hoo- ge commissieloonen in rekening ge bracht. Tegen net geven van volmachten aan dergelijke onbekende tusschenperso nen zij uitdrukkelijk gewaarschuwd. Tevens zij de aandacht er op gevestigd dat, wanneer er geen beheerder is van in de V. S. van N.-Amerika opengevallen nalatenschappen van overleden Neder landers of oud-Nederlanders, de uitbe taling steeds geschieden kan door tus schenkomst van den Consul-Generaal te New-York, of een andere consulaire ambtenaar in de V. S. voor zoover deze niet reeds ressorteert onder den genoem den Consul-Generaal. Ingevolge de wet op de kanselarijrech ten wordt hiervoor in rekening gebracht pct. van de nettowaarde van de op brengst der nalatenschap. zal het niet gemakkeiijk zijn. Het gaat hier om de vraag, of het een formeele dan wel een materieeie aantasting van het gezag is. Door dit artikel heeft de Regeering de critiek aan oanden willen leggen, en alleen critiek willen toelaten, die in een keurslijf is gestoken. De rech- ter moet thans uitspraak doen of hier van beleedlglng sprake is. Van verdachte had men mogen verwachten, dat hij het bewuste artikel kende. Iets ergers dan hij zeide, kan men niet van de Regee- Het Bestuur van den Ned. Bond tot het redden van drenkelingen schrijft ons: 1 Het is algemeen bekend, dat naarmate i het verkeer op en langs de wegen toe neemt, de middelen om het hieruit voort vloeiend gevaar te bestrijden daarmede nog geen gelijken tred houden. Lofwaar- i dlge pogingen worden er meer dan ge ring zeggen. 8pr. achtte artikel 137a van - Vn». nr.ir, nrrtrHl-OTit hnrl mon cvciliuvci up vc iceguii Btiuuutvt buvu uit de kas van de partij zal worden be- 1 taald, dus het gestelde doel voorbij streeft, vindt spreker het noodzakelijk tot gevangenisstraf te concludeeren. Daar het hier een oppassend man be treft met een blanco strafregister, vroeg spreker ten slotte een gevangenisstraf van êen maand. Tuinbouwsteun 1934. VerdeeUng der 2.8CO.OOO. De minister van Ec. Zaken heeft er kend als producenten van crisisproduc ten alle in Nederland gevestigde beoefe naars van den tuinbouw, voorzoover dezen zijn aangesloten bij de Groenten en Fruitcentrale en hun producten over de door de genoemde stichting erkende veilingen of veilinghouders hebben ge veild. Uit het Landbouwcrisisfonds zal aan producenten van bovenbedoelde crisis producten tot een bepaald bedrag van ten hoogste f 2.8W.000 steun verleend worden overeenkomstig de bepalingen van deze beschikking. Bepaald is dat steun wordt verleend over de hoeveelheden, die in het achter elk product vermeld tijdvak door de kweekers van die producten zijn ver kocht, tot de daarbij vermelde bedragen per eenheid: Bloemkool 18 JuniJuli 0.35 100 st. Tomaten 2 Juli—15 Juli 3 100 kg. Tomaten 16 Juli—30 Sept, 1.50 100 kg. Kaskonikommers 4-17 Juni 1.50 100 st. Kaskomkommers 18 Juni2 September 1 100 st. Platglaskomkommers - Januari2 Sep tember ö.75 100 st. Spinazie 1 Jan.8 April 0.65 100 kg. Spinazie 9 April—27 Mei 0.50 100 kg. Roode kool 19 Febr.—1 April 0.15 100 kg. Roode kool 2 April—17 Juni 0.551(X) kg. Roode kool 18 Juni26 Augustus 0.25 loo kg. Witte kool 18 Junl-26 Aug. 0.15 100 kg. Gele kool 1 Jan.—18 Febr. 0.25 100 kg. Vroege aardappelen 28 Mei—10 Juni 0.55 100 kg. Spitskool 11 Juni30 Sept. 0.30 100 kg. Bospeen 1 Jan.—17 Juni 0.50 ICO kg. Doperwten 1 Jan.30 Sept, f 1.40 100 kg. Peulen 1 Jan.—30 Sept. 1.15 100 kg. Augurken A en B 1 Jan.—30 Sept, 2 100 kg. Augurken C en D 1 Januari—30 Sept. 0.80 100 kg. Prei 1 Januari—3 Juni f 0.50 100 kg. Frambozen 1 Jan.—30 Sept, 1 100 kg. Zwarte bessen l'Jan.30 Sept, 1.— 100 kg. Kruisbessen 1 Jan.—1 Juli 1 WO kg. Druiven /stook) 13 Aug.—30 Sep t 2.50 :oo kg. Druiven (koud) 27 Aug—3 osept. 2.50 loo kg. voorts gaat een reis onder leiding van den heer J. Panman te Haarlem naar Innsbruck en Tirol, een reis welke negen dagen duurt (20—29 Juli) en waarbij ook Merano wordt bezocht. Ten slotte is een zeereis ontworpen met het stoomschip „Veendam” van de HollandAmerikalijn van 7 tot en met 13 Augustus onder de algemeene leiding mondeling en opzettelijk in beleedigen- den vorm zich heeft uitgelaten over de 1 Nederlandsche regeering door op een uit het publiek gestelde vraag te antwoor den. „Ik zeg en riskeer misschien een veroordeeling, dat gij, Nederlandsche Regeering, door het verbod der N.S.B. het recht hebt vertrapt en de Grondwet verkracht en gij, Nederlandsche Regee ring, pleegt landverraad door Uw beste burgers en dat zijn de N.S.B.’ers uit Uw dienst te weren. Verdachte gaf toe de woorden te heb- Cor van <ler Ixigt Melsert, de talentvolle Cor van der Lugt Melsert. Zal einde dit seizoen, na 18-jarig leiderschap aftreden als leider van het Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel. Naar de Haagsche Crt. verneemt, heeft en krachtige lejder van het tooneelleven in de residentie, van het Rotterdamsch «Hofstad- Tooneel, aan den raad van beheer van dit gezelschap medegedeeld, dat hij voornemens i.-1 aan het einde van dit seizoen (voorjaar 1935) af te treden als directeur. Ook zyn echtgenoote, mevrouw Annie van der Lugt Melsert-van Ees zal van dat moment af geen deel meer uitmaken van het gezel schap. dsche BoncMtot het red-4 elingen, heeft met mede- je Ford-fabrreken in Sep- nt jaar gèn demonstratie f te water gelaten auto’s. I medeweijkir- - J1" f autetei Bond Bllig. pg V( ijsgezonden. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) De verdediging. Als verdediger trad op N. v. Leeuwen, kringleider van de N.S.B. te Alkmaar. Ontslag van rechtsvervolging zal moeten volgen, omdat van formeele beleedlglng geen sprake is. Ook opzet is niet bewe zen. Verdachte heeft slechts de gangbare meening Jvar voren gebracht. Hij zal vrijgesprdk^i moeten worden, omdat er geen bewijs Ivoor opzet is ,Een geldboete zal hij zelf I moeten betalen. Verdacnte, aldus pleite/, is geen man, die in de ge vangenis Xhuishoort. Spreker verzocht om ontzag van rechtsvervolging. GEMENGD NIEUWS. NEDERLANDSCHE BOND TOT HET REDDEN VAN DRENKELINGEN. I- de auto kan. 9. Tracht zooveel mogelijk lucht in te ademen, open..dan onmiddellijk raam of portier en verlaat de auto. Uw longen werken dan als een gallon en gij zij t speller boven. 10. Schuiframen van een onbeschadigd dak gaan gemakkelijk open, zoodra even- als bij de deuren en de ramen de druk van bulten ■gelijk is aan de druk van binnen. n. Heb steeds voor een auto met op vouwbare kap een zwaar voorwerp bij de hand. Men kan dan, indien noodig, het llnnendak doorslaan. 12. In welke stand de auto ook te wa ter komt, zoek steeds naar de naaste uit gang. indien u rechtop staat, want daar is ook de kans de meeste lucht te vinden, en zorg er voor: a. dat de,zitplaatsen van dw auto vast zitten, zij (Jrijven anders onder water in de auto en zijn hinderlijk bij reddings pogingen, die van buiten ahngewend worden. b. Dat dj bodem vaxV andgggj^niJ redder en ri dan niet z$ c. Dat gjju op de hoogte stelt, hoe juren geopend worden, in- onbekende Beleediging van het openbaar gezag. Een maand gevangenisstraf geeischt tegen ds. G. van Duyl. Voor de Alkmaarschë rechtbank heeft Teutoburgerswoud en het Wesergebied; voorts eaat een reis nnripr loidino- van Zij, die iets willen vervaardigen en aan het Comité afstaan, doch het geld missen om de noodige grondstoffen te koopen, wor den verzocht via hun vakvereeniging op te geven wat men wil maken en op hoeveel de waarde der grondstoffen geschat wordt. Deze vereenigingen gelieven uiterlijk op 1 Januari mededeeling aan het Secretariaat: Krugerlaan 149 te doen. Begin Januari ver- gadert het Comité om te bepalen óf en hoe men in dezen kan helpen. Namens het Comité: 1 H. C. GERMAN, Voorzitter. W. C VAN HAEFTEN, Secretaris. De Huisvlyttentoonstelling. In de tweede helft van Februari zal het Comité Huisvlyttentoonstelling Februari 1935 een tentoonstelling organiseeren, o.a. van huisvlytvoorwerpen. Alles geschiedt ten bate van het plaatselijk Crisis-Comité A. Bij dezen wekken wy iedereen op t.z.t. in huisvlyt vervaardigde voorwerpen te zen den, vervaardigd van hout,_ karton, hand werken e.d., ook gezamenlijk door de leden eener vereeniging vervaardigd (naaikrans- jes e.d.) De vervaardigde voorwerpen kun nen, wanneer men zulks wil, na de tentoon stelling het eigendom der inzenders blijven, róg liever heeft het Comité dat men deze goederen afstaat voor het goede doel, ten einde ze daarvoor te kunnen verkoopen of voor een lotery benutten. Ook zij, die niet iets voor de tentoonstel, ling kunnen of willen maken kunnen het Comité helpen om door beschikbaarstelling van medailles of andere voorwerpen de in zending te bevorderen. Elke bijdrage in welke vorm ook zal zeer terecht gestaan de N.S.B.-propagandist ds. G. van Duyl, wegens overtreding van artikel 137a van het Wetboek van Straf- lecht, waarbij strafbaar woidt gesteld het zich opzettelijk in beleedigenden vorm uitlaten over het openbaar gezag. 4 Aan ds. Van Duyl was namelijk ten laste gelegd, dat hij op 26 September j.l. op een in het Kuldenvlies te Alkmaar gehouden openbare N.S.B.-vergadering i van den heer J. G. P. Sabel te Haarlem, naar Zuld-Engeland, en Londen. Tijdens deze reis zullen o.m. 't eiland Wight en Torquay worden bezocht. BINNENLAND. De Koningin en de Prinses van het Loo teruggekeerd. H. M. de Koningin en H. 'K. H. Prinses Juliana zijn gisteravond per auto uit Het Loo in het paleis Huis ten Bosch teruggekeerd. De zending jenever voor de mariniers. Geen vrees voor misbruik. Op de vragen van mevr. De Vries Bruins betreffende een te Rotterdam in- gefaden zending jenever, bestemd voor de naar liet baargebied vertrekkende Nederlandsche mariniers, luidt het ant woord van minister Deckers, minister van Defensie: Het is juist, dat éen dezer dagen te Rotterdam een zending jenever is inge laden, bestemd voor het Nederlandsche detachement in het Saargebied. Van deze jenever is 20 liter ingevolge art. 17, 3 V. K. M. II (.reglement op de voeding), bestemd om in zeer bijzondere gevallen, ter beoordeeling door den commandant, te worden verstrekt aan bepaalde, door dien commandant aan te wijzen perso nen. Voorts is een hoeveelheid jenever me degenomen voor de gamelles van officie ren en onderofficieren. De commandant houdt toezicht op het verbruik. Hij stelt de tijden vast, gedurende welke een zeer matig gebruik geoorloofd is. Bovendien is aan het detachement elk gebruik van spiritualiën elders verboden en wordt het bezoek aan openbare gelegenheden tot een minimum beperkt. Voor misbruik behoeft geen vrees te bestaan. dseh, neer, da pinnenlandsch- plants tussle Ibuitepparleii» verf foorga •ber j J. GeneTischea betrekking hacken op tusschen Joeg^-Slavie verband met *èelï o Alexander te MarseiM leven. Toen echter Jfl van buiteniandsche z kenbondsstad nqar zij, keerde, duurde pet nil deeldheid in den boeze trad, op zeer scherpe t De minister vans buit Jeftitsj, voelde #ch nc dat in de officWle r zich bezig hiekFmet terraad, die na den ter was gehouden, nipt ge rept van de erl&ntel ring wegens de pnam te Genève Joego-Slav verdedigd. Het séhijnt den premier, Oezoenov gedrongen den tekst qué te wijzigen, doch hier blijkbaar geen o< volg van dit inciden' den ministerraad verl werd gevolgd door landbouw Kojitsj, d diens verblijf te Genè buiteniandsche zakei Even later dienden be teiijk hun ontslagaai op zijn beurt het coll het mlnisterie-Oezoen Ondertusschen koo raad de partij van Je Paul kon er zich m Jeftitsj zijn voornemt van wijlen koning Al( te geven aan een ka eensgezindheid, zou om te zetten. Dit b( dat een beroep zou de oude politieke p: Januari 1929 aan het leven van het land deelgenomen. welkom zijn. Voorop sta, dat het er om gaat het plaatselijk Crisis-/Comité A aan het hoog noodige geld te helpen. De werkloozen en de huisvlijt. In het by zonder een mededeeling voor de werkloozen. ijzerdraad of ijzergaas in het dak. Joego-SUvlë heeft sii toen de ministers teller schapsraad den eed ®.f we regeering. Minister titsj geworden, die In portefeuille van butte behoudt, welke hij infh nowitsj bezat. i De wijziging, die zit heeft voltrokkeh, kom leerd, hierop gen op bil de eett>» en di ianmërkelljk zi r Men* kent de sis: dph'18 Decei blnet-Qezoeno^ had de Hooge temperatuur in December. Het warme weer van 1 tot 21 Decem- oer geert, naar net Koh. wed. Met. In stituut meedeelt, aanleiding om een ver gelijking te maken met vorige jaren. Te De Bilt is in deze periode geen en kele vorstdag voorgekomen. Tegenover deze 2i dagen sta.an echter 25 opeenvol gende dagen (3—27 December^ in 19H eh Zo dagen (1—26 bec.) in 1910. Voor de gemiddelde dagtemperatuur in het tljd-fl vak van i tot December, waren vooï'j 19M gevonden, 8,2 graden Celsius, weU' gemiddelde slechts zeer weinig wofdt aangetrotfen door de overeenkomstige periode in ib9b; toen het 8,3 graden be droeg. De warmste Decembermaand van 1852 had voor de eerste 20 dagen een ge middelde van 7,3 graden. Andere warme maanden in 1868, I9iü en 1911 hadden een nog lager gemiddelde. Geen geld, geen Douglas. Naar de „Msb.” verpeemt, bevindt zlqh tiet Douglas-vllegtuig, dat de Dultsche Luft-Hansa bij de Eyropeesche licentie- houdster, die Fokker-fabriek, gekocht heeft, nog steeds op Schiphol. De reden, dat het toestel nog steeds niet is afge- ieverd, is deze, dat de kooper in casu de Duitsche Staat, het vliegtuig wel wil hebben, doch voorloopig nog niet beta len. De Fokker-iabriek vond deze ver- koopscondities niet bijster aantrekkelijk en wil boter bij de visch. De Douglas zal dus voorloopig nog niet in de Luft-Hansa vloot schitteren. Brand op de „Tabian’- van de Mij. „Nederland”. Broeiing van tabak de oorzaak Geen gevaar voor de opvarenden. By de directie van de stoomvaartmaat- schappy „Nederland” is bericht ontvangen, dat brand is uitgebroken op het motor- vrachtschip Tabian”, dat zich op 20 mijl van Da Coruna bij Kaap Finisterre bevindt op weg naar Nederland. Het schip was op 21 December van Tandjong Priok vertrok ken. De brand woedt in een lading Java cros- soh-tabak in het onderruim II. Het bergingsvaartuig „Seefalke” is in de nabijheid, om hulp te verleenen. De zee- sleepboot „Zwarte Zee” is. reeds te Queenstow-n aangekomen om assistentie te verleenen. Aan boord daarvan is een kool- zuurbluschinstallatie. Gevaar voor de opvarenden is er niet. ABONNEMENTSP1 bezorgingdper looper Abonnementen wor< bjj onza agenten en 1 Onze bureaux zijn Interc. 2745. Postrek< Club van 40. Tot meerdere ontwikkeling van de reclame. Men meldt ons. dat Dinsdag j.l. te 's-Gravenhage de „Club van 40” is opge richt. De „Club van 40” stelt zich ten doel te streven naar bevordering van al les, wat ertoe leiden kan, de reclame tot meerdere ontwikkeling1 te brengen. Zij gaat uit van het standpunt, dat dit doel het best nagestreefd kan worden door een actieve kern van menschen, die midden in de reclame en in den handel staan. De „Club van 40” is select in de keuze van haar leden, wier aantal ten hoogste 40 mag bedragen; zij wil geen concur rente van het Genootschap voor Recla me zijn, doch het Genootschap voor Re clame eerder de helpende hand bieden. Zij wil afzonderlijk zijn om haar select karakter. Het bestuur voor 1935 bestaat uit de heeren: G. E. Bouwmeester, directeur Lintas, voorzitter; A. E. Gelink, reclame- adviseur K.N.M.B., secretaris; P. Paup- tit, reclame-chef Akker Handel Mij., penningmeester; W. E. A. M.'König, chef afd. Publiciteit A.P.C., lid; M. W Smit, reclame-ontwerper, lid. Voor belangstellenden in de „Club van 40” deelen wij mede, dat het adres van den secretaris is: Breitnerlaan 56, Tel. óf en onder welke voorwaarden Kroatië bij Jocgo Slavië zal behooren. Het gerechtshof tot bescherming van den staat heeft Matsjek teen to^ drie jaar strenge gevangenisbtruf vevoerdeeld. Ongeveer de helft van zyn straf heeft hy doorgebracht m de gevangenis te Sremska-Mitrowitza. Hij werd toen echter ziek en is daarna met verlof van Koning Alexander overgebracht naar een sanato rium tê Agram). ZUlD-AMERIKuk. Hen vliegramp in Califonne, Zes slachtoffers. Een zuigeling onder de verdronken passagiers. Een Vrijdagmiddag te Le Paz (Neder- Californië) naar Mazatlan opgestegen ver keersvliegtuig met zes inzittenden, waar schijnlijk het slachtoffer geworden van een ongeluk. Het toestel moest een noodlanding maken op,zee, alwaar het inderdaad gevonden is door een ander vliegtuig, dat nasporingen verrichtte. Terstond daarop vderen red dingsvaartuigen uit, maar deze konden, evenals het later nog eens opgestegen hulp- vliegtuig, niets meer van de verkeersma- chine ontdekken. Het verongelukte vliegtuig was een van drijvers voorzien landvliegtuig. Men ver onderstelt, dat de dry vers gebroken zijn, toen de machine op het water neer'kwam, zoodat het toestel is* gezonken noeg Ingesteld, vaak echter met negatief gevolg, omdat het publiek, gewend als het is geraakt aan de hem omringende gevaren, wel bescherming ëlscht, doch zelf zoo bitter weinig medewerking ver leent. Met leest in onze dagbladen van te water geraakte automobielen, of andere middelen vanjvervoer. Hoeveel jammer en ellende behelst zoo’n simpel bericht voor de betrokkenen of hun nabestaan den. Doch zal het meerendeel van hen dat van een auto of autobus gebruik maakt zich afivragen Wat men te doen heeft wanneendlt vervoermiddel te wa ter zou raken! Hoe weinig! menschen kunnen bijv, zelf een portie# van een auto openen als deze ter plaat® waar men ?ijn moet stil houdt. Hoe wiMnig mensefteh zijn er die in een openbaar middel van vervoer- t}e i autobus d^j i heid kennen I noodluik bevi Laat ons t weinig zijn; e het vertrouwe zijds volk nen menscheiijk dat men zich me lens associeer i De Nederla /den van dreii werking, van iember van 1‘4gehoudq'h mol Dank zij dez» medewerking en van die 4der betrokken autoriteiten te Amster- Idam, heeft dl Bo|iq ervaringen kuhnen IJapdoen, die saallig niet alleen voor hem, doch niper qpg voor het auto-rijqénq publiek van groot en vitaal belang zijn. De Bond i)eëft enkele wenken en rtege- roei} ontworpen, die de goedkeuring weg- ftragen van bovengenoemde Instelling, de JArpsterdamsche Br^ndweey en Politie en teVens van de K.N.A.C. eri IA.N.W.B. en de Marlne-autoriteïten in Den Helder. De Bond verzoekt thans de Medewerking van alle plaatselijke orgarwp der Pers, om aan de verspreiding enijhet kenbaar \naken van deze regelen en wenken te wijlen medewerken. Het spreekt voor zich zelf genoeg, als men weet dat in het tijdvak van 1 December 1^331 Decem ber 19M 89 auto’s en busseh te water ge raakten waarin zich bevonden 2b6 per sonen, waafvan 219 kondein gered wor den (velen waren gewond) doch 37 per sonen het leven verloren. Moge het mid del wat de Bond aangrijpt, om dezen verdrinkingsdood te bestrijden, door het publiek ten volle worden gewaardeerd en zijn eifect in de toekomst niet mis sen Wenken voor automobilisten langs waterwegen. Bedenk, dat het minder kwaad kan met flinke snelheid te water te rijden, dan tegen huis, boom of iets dergelijks, maar 1. Tracht bovenal uw zelfbeheerschlng te bewaren 2. Rijd zooveel mogelijk met dichte ra men op smalle, bochtige dijken en wegen langs water. 3. Tracht alle ramen te sluiten, zelfs als de auto te water is. Bedenk, dat men bij gesloten auto minstens op 3 tot 6 mi nuten lucht kan rekenen. 4. Schakel ten alle tijd licht in. Het brandt onder water en uw redders kun nen zich sneller oriënteeren. 5. Sla geen ruiten stuk. U zoudt u on- noodig verwonden, de deuren en ramen gaan na intreding van de evenwichts toestand onder water gemakkelijk open. Eenlge tegenstand zal men ondervinden, daar men water verplaatsen moet. i 6. Tracht niet het dak open te snijden, vermorst uw kostbare tijd, want er zit vaak n- 7. Tracht vooral met de Inzittenden een ketting te vormen. U vermijdt dan het dichtslaan der deuren, hetgeen door de strooming van het water, de stand der auto e.a. vaak geschiedt. Dat de eer ste persoon, die de auto verlaat, de twee de vasthoudt, de tweede dan de derde en zoo vervolgens, want de laatsten zullen vaak het eerst bewusteloos zijn. Eerst kinderen en vrouwen; goede zwemmers- (sters) verlaten de auto het laatst. 8. Vergeet nooit, dat in het hoogste gedeelte der auto in de regel een hoe- j veelheid lucht te vinden is, die niet uit |r middel van vervoer- paatregelen van de ovei- of weten Y'a01' zlch ge ist zeggen, dat het bitter psdeels komt dit voort uit dqt men heeft en ander- ;rd. We .99 t>( nooit zal een terkant gaande aangetre i voorafgaande botsing i£ ilge ultgana M cc” cicïcptöüw mg* hake|rw ”T_i nüttlg >ij ongelu^keh te üie Jangs water- ét dezp wenschen ten alliki tijde,i 1 zich voordoetr jddend zwemmen pl&nken of schotten in jie iw wagen vastzitten. Het is ?rlijk in alle opzichten voor renkeling en het water kan snel binnenkomen. B, U ramen en aei dien u plaats neemt in een autp. d. Dat uw auto een van binnen en guiten uitneembaar of draaibaar achter raam bezit. Dit verhoogt ten zeerste de reddingsntagelijkheitl. Het moet Van^vol- doen<$ afmetingen rijn, vooral voot de achterinzittenden, me vaak |het nle^st de kans loopen, te werdrkikeii. Aan de Fordlabrifekenwwerd het succes gedemonstreerd, ftbe achten va,n de auto is voof. 99 pct. de veil! kans, want zelden op zijn acf^ worden! Bij vaak de eei e. Dat u|een slefeptl ap.n iq uwEwp.gen hebK Het jkan wittig vöor u en anderen zijiilït“ water of té laijd. l 'f. -Dat 1$ elke apto.i wegen rij da ëen kayrt ij aanwezig il. ‘i g. Dat gaj vooral el wanneer dq gelegjnhe het zwemmfen en net J propageert. Een zWemmèr(ster) toch vertrouwd met het water en er kan ver-uw wacht worden, dat hij of zij de benardekj situatie het best overziet en blijk geeftPJ ven zelïbeheetsching. 1 w VRIÉNDELIJK.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 4