C. V Grienen daal 4 Tongerloo rt\ BROOD,rSTEENLAND's BAKKERIJ t O (EIL KiMFiDllEN K.V. MIJNHEER VOOR Uil ADRI v. MAAREN - Wijdstraat 13 i. ADMINISTRA B. Smits - Poelier1 Firma Levensmiddelen 35 ct. 25( ct. 25 ct. ct. 39 19 ct. Schoenmakerij H, v. d. POOL „FASAN" Scheerapparaat A. VINGERLING 25 ct. •BRANDSTOFFEN De Goudsche Fruithandel. Versche* eieren Duin Koniineiï, Luxe Banket .5 V G0UPSCHE COURANT ZATERDAG 26 JAN. 1935 TWEEDE BLAD - Telefoon 2685 - Notaris J. v. Kranenburg WISKUNDE P. S. DAUVHUER. BuV BRANDSTOFFENHANDEL PHILIPS en TELEFÜNKEN RADIO. G. A.BELONJE LANGE/TIENDEWEG 96. foonkamer „Crabeth" ERE1DEN BLOK vlj - "Manchester JASSEN KJuinc Winsrt" D 2.5 cent per|ons J". 1 EEN BRUG BIJ KRIMPEN A. D. IJSEL VOOR 1939 OP HET PROGRAMMA. CONSEQUENTIES VOOR GOUDA. BRUG EN TOL. Het Goudsche Taalmuseum. Jjapan beheerilcher van het Oosten. 2i< W» |l Half pond prima KOFFIE met 1 pond heerlijke SPECULAAS samen voor FJalf pon4 fijnste CACAO, met half pond fijnste BRUIDSUIKERS samen voor Plm. Zeventig heerlijke puntjes HET NIEUWSTE fJ/AFELTJj in een half pond P te GOUDA, zal op MAANDAG 28 JANUARI 1935 bij inzet en op MAANDAG 4 FEBR. d.a.v. by afslag, telkens des avonds half acht, in Hotel Station aan de Crabethstraat te Gouda, PUBLIEK VERKOOPEN: Het zeer gunstig tegenover het Station der Ned. Spoorwegen gelegen genaamd HOTEL STATION, aan de Crabethstraat 66 te Gouda, gi'dot 3 A. li c.A., met bijbehoorende bovenverdiepingen gelegen boven aan grenzend perleel. Verhuurd woor ƒ2.500.per jaar tot 1 Dec. a.s. In overleg met huurder dagelijks te bezichtigen. Betaaldag 4 Maart a.s. Breeder by notities, welke gratis bij den notaris verkrijgbaar zyn. per half pond FIJNSTE BUS TAFELKOEK overtreft alles Nu is het de tijd voor HONING de echte MATTHES VECHTBIJ HONING kost slechts per ponds pot OVALETTE IS DE die men zich denkt 20 stuks m een bus Statiegeld 10 cent Voor de boterham een groot ,blik ZALM en een pak FONDANTSTROOISEL samen voor Leu*ii aangeboden, op zaai; billijke toot waarden, voor# leerlingen H. B. 3. en Gymnasium, voor Candida ten BOUWKUN DIG OPZICHTER, en*, door Mart.nssingel 12 RAAM 107—109. Ai IS HET SCHUINSNIJDEND EEN UITKOMST GEEN SCHRAPPEN EN SCHAVEN VA» DE HUID, DOCH BESLIST PIJNLOOS SCHEREN. HET MES^E LIGT $CHUIN IN HET 4PPARAA#, EN GLIJDT SCHUIN OVER DE HUID, HET SNIJDT ÖUS Hal apparaat voor leder mesje saschlkl GEEN BRANDEN VAN DE HUID, NA HET SCHEREN, MAAKT HET SCHEREN TOT EEN GENOEGEN. 100% VEILIGHEID, IN één WOORD1 EEN WONDER DER TECHNIEK. PROBEERT DIT NIEUWE APPARAAT VOOR ONZE REKENING D.W.Z. ALS U HET VEERTIEN DAGEN HEBT'GEBRUIKT EN HET VOLDOET U NIET BETER DAN ALLE ANDERE APPARATEN: DIE IN DEN HANDEL ZIJN, ZOO WORDT UW GELD TERUGBETAALD. DE PRIJZEN ZIJN NLKCHS 1—, IN LUXE urrvqpRING 1.5(1 EN 2,50. v.h. S. D BOON Co. SPOGRUAN, Tel. 3336 PRIMA Vraagt vrijblijvend demonstratie. TELEF 2235 GOUDA. cibethstraat 8 Telef. 2020 De TOONKAMERS CRABETH worden tijdens de verbo^iing voortgezet in de WOONARK ,DE JONGS piËTEIt^ lig- ,1Jam Ifdllnl gende aan den Katten bij de Crabethstraat,. iingel BLAUWE TJrüIVEN T DOFFE KASTANJES TAFELPEREN TAFELAPPELEN BAN A mÊlA JRe u SINAASAPPELEN ►ARUNEN 'ENEN MANDARl CITRO (V.NANEN (Haten EU WE VMGEN. DOOLIES TUNISDADELS STUDENTENHAVER VRUCHTEN IN ÖLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. Firma Wad. A. LANGE TIENDEWEG 27 Rlatvald. TELEF. 3311. BROOD B Joub.rtstraat 2(2 CONTROLEf INRICHTEI) BIJHOUDEN ELASTINGZAK G(^U DA - Telef. 2270 2 Vt per stuk. Vet en Blank, 75 cent per stuk. SP1ERINGSTRAAV- TELEF. 2555. ZEGT pilETS DAAR VDLDjO^T HET AAN ALLE EISCHEN Laagst In Onze 'tin van prima kwaliteit mooie pasvorm en l^ag in prijs TISNDEWEG 22, Gomdsi KOI 12 24 MFLKBROOL) WITBROOD TARWEBROOD' KRENTENBROOD," EXTRA FIJNKRENTENBROOD^' v, 45 DRENTSCHE STQETEN 16 ALLISON (Volkorenbrood) BESCHUIT (1,0 stuks)".-.:7 hoogst in,KWALITEIT Afgehaald f6 ets. '13 ÉURCEM'. MAfiTEtlSSTRWT Telefoon 2447 MAAIT HYGIËNISCH ALLE SOORTEN [betohbw OETOMBAY V' lGT alles Thulfbezoi'gd 18'ets. T5 14 30 50 18 ,9 7 BROOD, CADETJES ENZ. t AFWEEGMACHINE STEENL AND Bij ieder brood of pak beschuit afgehaald ip de Winkel ontvangt Ü'een BON met groote; waarde. STEENLAND f n. publicatie van het programma van vermelden bruggenbouw over de rivie- m zooais de Regeerin* dit thans voorste]!, heeft doen zien dat onder de 3 welke in de komende janen tot J.nd zflllen komen, ook wordt voorgesteld debrug «er de IJsel bii Krimpen a. d. Mul Volgens dit programma zal die brug „Itooid kunnen zijn in het najaar vmWSO, dien aJtSEuTns- voor de urtvoeru^pt'in 1° jlgh jenoodigde geldmiddelen steeds te 2er tijd beschikhnar zijn. Mocht de vooh Ztooiïng vin het geheele plan van den vermelden bruggenbouw vereischte finan ciering niet of niet geheel slagen, dan kan fliet meer worden afgemaakt dan de mid delen toelaten. Dat plan omvat voor 1936 de bruggen bij Vianen, Nijmegen en Hedel, vwr 1937 de bruggen bij Moerdijk, Hen- drikJdo-Ambacht, Doesburg en Dordrecht, mor 1938 de b'rug bij Rotterdam, voor 1939 de brug bij Krimpen a. d. IJsel, voor 1940 de brug bij Deventer en voor 1941 de brug bij Gorinchem. Hoewel de boiiw van de brug over de IJsel bü/£rimpen a. d. IJsel-Capelle nog *el niet direct verwezenlijkt wordt, wijat toch het feit dat deze brug in het thans door de Regeering ingediende wetsontwerp tot financiering van den vermelden brug genbouw is opgenomejjT er op dat de actie voor de totstandkoming van deze brug, aansluitend aan den aan te leggen cen- tralen weg door de Krimpenerwaard van Bergambacht naar Krimpen a. d. IJsel, bij de Regeering een gewillig- oor heeft ge vonden. Reeds meerdere malen hebben wij naar aanleiding van van verschillende zyden gevoerde propaganda voo* den bouw va» een brug, die de Krimpenerwaard, althans het westelijk gedeelte daarvan, in directe verbinding sou brengen met Rotterdam, de vraag naar voren gebracht, wat de tot standkoming van deze brug voor Gouda zou beteekenen. Die beteekWs^is Wfil heel duidelp: Gouda zou voor eep deel van den Krimpenerwaard wor den geïsoleerd. 4 Thans, nu de Regeering haar voornemen te kennen heeft gegeven den bouw vanji eze brug met den daaraan verbonde* .aan leg van,den ceAtralen weg Bérganttpcht- Krimpen a,d. IJsel in het najaar vari 19Ö9 gereed te doen zijn, is er zeker, alle aan leiding de aandacht der betrokken instan ties te vestigen op /hetgeen tp gebeuren staat, indien de 'gemeenten- en polderbe sturen in de Krimpenerwaard de noodige fondsen mochten bijeenbrengen om tot de uitvoering der aanhangige plahnen te ge- rsken. J Het kan van belang zyn er aan herinneren dat in de laatste groote bi 10 December jj„ is medegedeeld dat in 1931 de gemeenten Lekkerkerk, Kriihpen a. d. Lek en Krimpen a. d. IJsel zich bereid heb ben verklaard hun aandeel in de kostén te dragen het bedrag daarvan is niet ge noemd /an de andere gemeenten'welke tot den Krimpenerwaard behoorerf, is een dergelijke toezegging niet' gehoord. Ook is bekend dat de door de provincie gestelde voorwaarde vyor de overname van het on derhoud van de wegen inhoudt, dat aan de provincie een bedrag van ƒ600.— per K.M. per jaar moet worden vergoed. Dat „De Krimpenerwaard" daarvóór iets gevoelt, daarvan is nog niets gebleken. De financieele zyde van vraagstuk is dan ook nog niet opgelost. Tin de oplos sing zal er niet gemakkelyker op worden- nu door de Memorie van Toelichting op-het wetsontwerp is komen vast te staan dat deze brug er niet kan komen zonder tol heffing, Die heffing wordt in drie groepen, i Wladiwostok voor hen geen waarde meer heeft. Indien de Russen er inderdaad toe zouden willen overgaan Wladiwostok v$n de hand te dpen, zou de prijs zeer zeker niet goedkoop "zijn. Men veronderstelt 1 van 1500 tot 2000 millioen yen. Dat zou weliswaar voor Japan een zeer zware belasting zijn. maar nog steeds voordeeliger dan een oorlog, die wellicht e'éns'okn het bezit v%n dit gebied gevoerd zal moeten worden. De naam Wladiwo- i stok beteekent vertaald: „Beheerscher van het Oosten", i Dat Is een symbool, dat verplichtingen met zich mede brengt. BUITENLANDSCH NIEUWS. DUITSCHL A ND. Extsa uitcieeling vjun 23 millioen Mark. üp 3ü Januari a.s. Minister Ooebeis maakt bekend, dat ook dit jaar op op Januari geen groote leesten zuilen worden gehouden. Op dien dag zuilen door de organisatie Wlnternuip 2o millioen Mark onder de behoeitigen en werkloosien worden ver deeld. Er zal voor 14 millioen aan levens- middelenbons, ieder ter waarde van l M. worden uitgegeven en voor b ihlliioen ko naar gelang van de grootte van de brug, 1 lenbons, ieder van 1.50 M. geklassificeerd, naar de verhoudingen 1, 2 I Koninklijke inboedel geveild, en 4. vuw ry3; en voertuigen. En het is i Waardevolle schilderijen. «ede ul» De tot>0eClel ïatl Bet "aSteel S1Wllen0rt reeus worue jv.xn.a.Vj. worat gevoera, aat Jn 811e-16> de. residentie van den vroege- ook wiehryders en voetgangers met aan ren 'van öaksen, zal een dezer den tol zullen ontkomen. üagen pUbiiek worden verkocht. De tegenwoordige eigenaar van Bibyi- lenort, Markgraaf Otto van Meissen, neef van den in 1932 overleden ex-koning Friedrich August, vindt het onderhoud van het groote kasteel met zijn 350 ka mers te kostbaar en heeft daarom be sloten de rijke collecties van zijn konink lijken oom te verkoopen. De inboedel van vijftig kamers is over gebracht naar Markgraaf Otto's verblijf in Dresden. De prachtige collectie porce- lein is in bruikleen gegeven aan het Staatsmuseum in de Saksische hoofdstad terwijl de rest van den irtboedei op Fe bruari en volgende dagen geveild zal v worden. De catalogus telt 6ü pagina's; o.a. ko- oraen uygerunuu. men er 150 schilderijen van oude mees- het Gemeentebe- 1 ters in -voor, .en bijzonder waardevolle schilderstukken op varkensleer, voorstel- Sinds meerdere jaren hebben vele Krimj penerwaardbewoners hun ontstemming doen blijken aan het Gemeentebestuur van Goudp, wyl dit vaft de tolheffing te Stol- wykersluis geen afstand heeft willen doen. Thans wordt door andere Krimpenerwaard- bewoners geijverd voor een brug, waarop by de "geboorte een tolgaarder komt te staan. De consequentie is hier zoek. Het ware juister het standpunt te volgen, zoo als dat door Prof. Dr. N. J. Polak in de Econ. Stat. Berichten wordt verkondigd, dié financiering zonder bruggeldheffing zeer wel mogelijk en vpéfTeïltieselijker acht. EJke tol is, ieder is daarvan overtuigd, een obstakel op den weg. Nieuwe worden dan ook niet gewenscht, bestaande moeten, zoo eenigszins mogelijk, worden opgeruimd. De motieveA welke by stuur van GGuda voor de instandhouding nen van de Mohawk worden nog vermist. Een der reddilngbooten van de Mohawk is nog niet gevonden en ook de kapitein wordt nog- vermist. Nader wordt uit New York^eseind: Volgens belichten van de kustwacht is de Mohawk gezonken. Er zouden vijftien menschen vei%ronken zijn. De WarcHirie deelt mede, dat omtrent „het lot vaipii paSsagiers en 42 leden der bemanning nog onzekerheid heerscht. Men heeft «en telegram van de kust wacht van N^w Jersey ontvangen;'waar in gemeld w|ordt, dat ter hoogte van Springlake nppdseinen van een redding boot zijn waargenomen; waarschijnlijk is dit een Vermiste reddingboot vari' de Mohawk.9 Het tooneel van, de ramp is slechts eenige mijlen verwijderd van Asbury- park, waar indertijd de brandende Morro Castle aan den grond werd gezet. De Mohawk verving de Havanna, wel ke kort geleden bij Florida strandde. Tsjecho-slowakije. Duitsche emigrant in een hotel te Praag vermoord. De daders ontvlucht. De te Prahg wonende Duitsche emi grant Rudolf] Wormls, de vroegere tech nische leider van den zender te Stutt- garl, werd gijsteravond kort na midder nacht in zij ri hotelkamer vermoord, zoo meldt de United Press. Deze misdaad werd bedreven door twee mannen en een vrouw, die daarna de vlucht namen, na dat zij eerst nog getracht hadden de hotelkamer vjraarin het lijk lag, in brand te steken, volgens een medeaeeling van de politie nfaren de moordenaars wit Duitschland gekomen' en hadden zij hun intrek genonien in het zelfde hotel, watx ook hun slachtoffer vertoefde. In net vreemdelingen boek hadden zij zich inge schreven als! DuitsClfèrs. De politie heeft een bevel tot arrestatie van de drie ver moedelijke daders uitgevaardigd. XXVI. No. 79. Schip in de brug. Wanneer iemand niet uit zyn woorden kan komen, zegt men vaak: ,»Schip in brug". De uitdrukking ia ontstaan doordat een vergelyking werd getroffen met de ver-1 keersstremming, die ontstaat, wanneer een brug omligt, omdat er een schip doorvaart. Het is een typische uitdrukking voor een stad met veel grachten en bruggen. De brtg, die „om lag" heeft altyd een groote rol gespeeld. Voor jongens vgn. Ifurf- singel en Wachtelstraat, die te <!fat op achool kwamen, was het moeten „wachten voor de rooie brug" een prachtig excuus. Voor den „meester" was het toch niet rao- lyk de juistheid van die bewering te con- tröleeren. Den kan kc „Zeg m No. I van den tol te Stolwy den en nog gelden zyi aard. Het is duidelijk datalet niet zoo een voudig is om in dezen tyd een equivalent te yinden voor de opbrengst van een hef fing als deze. Maar ongetwijfeld zyn wel voóy, moeilijker vraagstukken oplossingen gevonden. Nu in de verte, een dreiging is tot iso- leering Vs» Gouda van den Krimpenerwaard, nu m%g, zij het dan op andere gronden als tevoren, de vraag wel eens ernstig worden overwogen, of opheffing van den tol te te Stolwijkersluis in de huidige omstandig- seh- i heden, instede van een offer, niet een ge- komst van de „Commissie vcfor Weg en meenteïijk belang is. Brug", welkè gehouden te Lekkerkerk op - f- I Plannen tot versterking van, Mandsjoekwo. Gevolgen van den van den Oost-Chineeschen Woorweg. „bescheidensAikje grondgebied Toen ongeveer drie en eeri hall Jaar I xvxauusjuenjscxi oezn. neen, toegevoegd/ geleden de Japanners plotseling een .in- 1 ui zaï net na eenigen cyd ae muitaire val Ofdén m Manasjoerije en dit ge- i operaaes voortzetten* nog veroer naar inpalmden^ stond de wereld, al toon- nev westen aooronngeh en geneei J,sja de zij voor een deel begrip te bezitten zi] voor een deei begrip te bezitten voor het lelt, dat J apan aan een veront rustende overbevolking lijrit dus epn groote expahslebehoefte heef t,s niettemin perplex. Nieuwe feiten 'schijnen er in- op te wijzen? dat-de Japansche nog niet volkomen is 4bevre ugd. Te meer bevreemdt Japans hou ding, aangezien dezer dagen de Japan- ache minister van buitenlandsche zaken, Hlrota, heel aandoenlijk woerden heeft gesproken, die xjlerop .neerkwamen, dat wl niets liever zou jjlen dan een nauwe ^menwerking tusschen Japan en China. De echo van zijn rede was nauwelijks Wirtorven, of er klonken heel andere en JJËJorscher geluidenbommen barstten _ttTUtaar, mltrailleurs ratelden en ge- ras er a^fi de grensrecimcatles, gen. Anders gezegd: die hierin werden ïdsjoerijsché strijd- tin uit Westelijke rich- «JJ van de provincie Jehol uit het Mpn-, swische■gebiedsdeel Tsjahar binnen. Zij amen hierbij in conflict met Chinee- tsoldaten en ^oo "ontwikkelde zich tóftafpj blJ het strategisch* bé^ngrijk van v i Toes^ikoe. dat ten Noord-Oosten B90, op 6611 bergkam is gebouwd, wrover Groote Muür loopt. Dfe Chl- Wh? Waren blijkbaar- tégen de over- germnplf ^wassen: zjj lhrten yol- stcot ^fammen hun poslUes in deA /trokken zlch verdér paar het tier erug 1)6 berichten Meelen ver- marvh T6, dat Japanners hun op- dan w ?et verder hebben «uitgestrekt ontevn! f dle van Kalgan uit in Öen ffJ ^°r<lellJkb richting kan wbr- De nw tot halverwege Dolonor. kotnrin»aanval der Japanners Vto ruf SCh?n neer °P een verovèrlng tin*2^ ?ebied' <?at irf Zuidelijke ricH- schen h een 'linjltong uitstrekt tus- -N ».i?,ï,ncles Jehol>n TBjahar. at. wat -^acht met eenl^e spanning jJJwwhotei^ knalden. Wat g/ai '«"Viraa bezig m//t grensr< Japaiische r bijgestaan door «aohten; drongen nar tot weikomen puit Verxiaren? Met. zexerneia xan uienaangaanae natuurlijk nog niets-worden gezegd, maar aesxun- I aigen zyn net erover eens, aat ae ver overing van geheel Tsjanar in aanmer- keiyxe mate oy zou aragen tot verster king der dapAnscne macntspositie. De japanners toen zouden m aat geval veel gemakkelyker nun ïjjvioed kunnen uit- strekken tol de Cmneesche provincie 'lsjui, waprin niet alleen de oude nooid- stad Feiping is gelegen, maar die ook be-j,! kend is wegend naar rykdom en vrucht baarheid. bovendien en dit is van niet te onderschatten belang zouden zij dan üfc beschikking krijgen over den be- j langryken kar^taanweg, die via üoionor van Kaigan naar 'het baikaimeer loopt J en daar aansluit op jderi öiberischeri spoorweg. Wanneer de Japansche aspiraties in 'deze richtifig mochten worden verwerke- j lijkt, zou den Chineezen voorgoed de ge- j legenheid worden benome^oit eens een spoorlijn de hunne te'moge*noehien, ale j hun een Verbinding met degSiberischen JkotTApnt -Treil lx a n hebben gegol- 1 lende tafereelen uit de Grieksche mytho- n financfèelen 1 lORie- SPANJE. Spahjcs ex-koningin krijgt persoonlijk bezit terug. De Spaansche ministers hebben een decreet goedgekeurd, daacbij de Spaan sche ex-koningin weer in het bezit *vordt gesteld van haar persoonlijke bezittin gen, die zij in het Magdalenapaleis te Santander had achtergelaten. VEREENIGDE STATEN. Het 4 milliardeiiplan goedgekeuni. Wetsontwerp door het Huis aangenomen.' Het Huis van Afgevaardigden heeft gisteren met e.en groote meerderheid het wetsontwerp inzake het beschikbaar stel len van een crediet van 4ötiü millioen i dollar tot uitbreiding van de werkgele- j genheid in de Vereenlgde Staten goed gekeurd, en tevens elke poging verijdeld om de bevoegdheden van president Roo- sevelt bij de uitvoering van het plan te beperken. Het wetsontwerp werd goedge- 1 keurd met 328ttegfen 78 stemmen» I Een republllelnsche mertfe om het wetsontwerp nog eens in de commissies te behandelen werd verworpen met 3U3- tegen 100 stemmen. President Roosevelt heeft thans de be- teld vier milliard dollar te beste voor hqt scheppen van werkgelegen heid voor 3i millioen werkloozen, die thans van s|^un leven. ïSen bedrag van 280«j millioen dollar aan oude overschot ten is beschikbaar yoor directe steunver lening totdat het nieuwe program in uitvoering zal zijn gegaan, voor het aaï^ stellen van de noodige ambtenaren eft het aankoopen Van eigendommen, die Mijnherdl's Zenuw^blettcm75 ct. Mijnhardt's Laxeertabletten60 ct. Mijnhardt's Maagtabletten 75 ct Mijnhardt's Hoofdpijntabletten 60 ct „Wat Mijnhardt maakt ia goed." LUCHTVAART. j De nieuwe lesmethode in het zweefvliegen. De actie van de N.L.S. De zweverij begint in ons land een groote uitbreiding te ondergaan, tai ciubs bestaan reeas grenzen en de leerüngen exubs, z Arnnemsche e.a. beginne^i Zodanige vorderingen te makOT, hun aspiraties uitgaan het ande xoegdhe! Vn vooi noodzakelijk kunnen ^ijn. De president heeft dè bevoegdheid Reglementen en maatregelen uit te vaardigen, dib vpor de uitvoering noodig zijn en kan boeten opleggen vöor overtredingen van dezen maatregel. Grpote scheepsramp J bij Amerika's kust. Een botsi>rjg tusschen twee booten waar omtrent dp berichten zeer ulteenloopen. Het 5896 ton metende Amerikaansche s.s. Mohawk hpeft' S.O.S.-slgnalen uitge- spoorweg bezorgt, welke nllt tjoorja- „nden en'. medegedeeld,' dat het met de nnnanE (TbhioH InAnt. 1 - V W# 1 1 1 -IJ T1 1 Japan er nu verdei •«man u™.* F zal gebeuren: zal hhbeeprJ re terre^ne"b inpalmen 'oi gr Mee nemen, daU hejt weer een V pansch gebied loopt^™W Het fs bekenc^. dat Ja^^T pogingen in het werk stelt om .var^üsland de haven Wladiwóstote te koo] - Wladiwostok, de fBeheerscher van- Oosten" ls-een f&a fle gewichtigste ten, om de Japansche invloed in Mi sjoekwo te versterken. De Japanners tot de gevolgtrekking gekomen, dat veerboot van den Lond Island-spoorweg ("Talisman"op 4 mijl afstand van Seagirt 1' in New Jersey in aanvaring iVas geko men. De ^lohawk was gistermiddag van i New York naar'Havana en Mexico ver- trokken met 107 passagiers aan 'boord. I Twee recldiftgbooten en de kustwacht iddellijk naar de t hebben zich .onmidi van het ongeVal begeven. f praats Volgens nadere berichten schijnt èe door den verkoop van den Oost-Chinete- aanvaring niet zoo ernstige gevolgen te pnAnrrrmn ctrn tpplsrh en econb- nln mnn «rbQorfn schen spoorweg strategisch en econl mlsch geïsoleerd zal blijven. Daarom zou l^et beter *ljh, dat; de Sovjet-Uitie ook 's deze post/zou laten vfellen en verkocht, i omdat daardoor een toestand van. rust ens vrede zal ontstaan, die het zoo drln- hé,bben gehad als men vreesde. De Talisman Is, zoo. vernemen wij na der, van Noorsche n^ttonaliteu^en-meet 4765' ton. De MöHawk, die een bemanning van 1Ó7 koppen en 53 passagiers aan boord had, dreigde te, zinken. De gezag- gend noodig l>eeft. Het is toch eigenlijk voerderèesloot derhalve het schip bij vanzelfsprekend, dat wanneer de Sovjets Seagirt* op het strand te zetten. Paska- hun inwlqed in Mandsjoerij^eri het Vèr- ,giers en bemanning werden-door d© T|*, re Oosten hadden willen bettbuden, zij Usman ,en andere te hulp gekomen scjrf^ niet to^ den venkoop van den Oost Ohi- neescherf spoorweg hadden moeten ovep pen opgenomen. De Mohawk wasÉfcecharterd dN gaan. 'Nu zy dit wefrgeAaan hebben, moet Wardllne, dezelfdë maatschappij die de -men aannemen, dat ook hef gebied van Morrow Castle had gechartjld; 54 perso de elegenheid te ió- onze ouaere Haag- reeas dat I eigen- iyxe hooge school van het zweven. Dit thermiscne zweven aan de wolken wordt voorai in Duitschland, doch den laatsten tyd met stygend succes ook Ia Engeland, België en Frankrijk, veelvuldig beor*""'1 in bergachtig terrein. Tegen-de h< gen der heuvels ontstaat een sUjgN^inci, die den start vergemakkelijkt en zwever in de gelegenheid stelt zich zoo hoog in dè lucht te verheffen, dat hij van de noogere stygwinden, bijv. die onder een CumulUs-wolk, gebruik kan maken, oift zyn zweefvlucht soms gedurende vele uren achtereen vc^rt te zetten. in ons land zyn, behalve aan Hollands duin, dergeljjka stygwinden dicht bij het aardoppefvlkk nog niet geconstateerd. Het is dan pok noodzakelijk gebleken in M^Hland het zweeivlieguiig op boog in de luchtje brengen, •king met den Nederland- van Zweefviiegclubs heelt Luchtvaartschool besloten given. De N". uiterst Grunau 8 zweef- eschaft, dat voor dubbel irwijs is ingericht. Dit is door den bekenden zwe- van N^ijenhoff, dezer d. ag werd op Schiphol tei het dagelijksch béstuur ej van toedicht der N. L. atie gegeven, waarbij het lestuurd door v. Neijen- der passagier in de lucht door ttet motorvliegtuig PH-NLS, bestuurd door N. W. Sluijter. de interessante instructie-methode aangetoond, dat de veiligheid daar- by volkomen verzekerd is. De zweef in structeur neemt aclteer den Meerling plaats en kan steeds Ingrijpen bij de hr- sturing. De N.L.S. zal de zweefinstructeurs aan wijzen, die de bevoegdheid zullen hebben het zweelojiderricht in haar materieel te geven, zij zullen in het bezit moeten zijn van het vliegbewijs ,A" voor motor vliegtuigen. t De Autoeriro. Naast de Grunau trekt mede dè Auto giro den la&tsten tijd de aandacht. Over dit vliegtuig ^chryft een stadgenoot ons het volgenqe De Autogiro is in 1925 uitgevonden door een Spaansch edelmarv Don Juan de la Clerva. Uitgevonden is» het juiste woord niet, want reetis perder had men plannen een vliegtjujlg te construeeren dat lood recht kon dalen en stijgen. Het is ee i gewoon vliegtuig, maar met een drie-bl adige schroef, dp rotor, om hoog gpricht. De' Atitogjirof of zooals de andere naam luidt de hélicoptère, verheft zich op eigen kracht4n de lucht. De,rotor wordt dus Alet doorheen motor belogen. den instruc zelf, die niet uit zyn woorden j, wordt dikwyls toegevoegd: kaas". oor de Brug zitten. Wanneer iemand vóór een bord met eten zit en niet meer „kan", zegt men: „Hij vi voor de brug". Meestal wordt deze uitdruk king by kindereïl gebezigd. No. 81. Een etend kind komt „voor de brug te zitten". De moeder dringt op verder eten aan. Wanneer het kind dan aanstalten gaat vertoonen om onpasselijk te: worden, zegt i, dat het „tegen z'n eten begidt te Alle Goudsche ingezetenen en ..oud ingezetenen worden uitgenoodigd uit drukkingen van den aard als hier boven is aangegeven, zoo mogelijk vergezeld van toelichtingen, sehrifte-y lijk in te zenden. Brieven onder mottq „Het Goud- sche Taaimuseum" aan het kantoor Van Mrs. SMIT, Hoogstraat 1, Gouda. uitloop is bi) behoorli)k sterken wind zeer klein. Voordat de „kist" in de luctit gaat, brengt men de rotor in beweging. Vroeger trok men hard aan een u>uw, dat om fde as was gewonden, nu schakelt men* de motor op de rotor over. Ais de drie-bladlge schroef hard draalt start men. Na eenige meters trekken de „mo lenwieken" de Autogiro byna loodrecht De eerste AuWtelro's hadden nog £leine vleugels. TegenwoÖtdig zyn deze verdwe nen, maar het hoogteroer is iets grooter geworden. De besturing is zeer moeilijk. De chef instructeur van de N.L.S., de heer H. M. Schmidt Crans, had in 't begin een even lange uitloop ais een gewoon Pandertje noodig. De Avitogiro is, wat de vorm aangaat, niet erg mooi. Toen men hem op Woens dag 21 November j.l. naastv de mooie ge- stroomlynde Douglas zag, leek het meer op een leelijk sprietig insect dan op een vogel. De snelheid is nu nog laag: 160 K.M. per uur is wel het hoogstë wat men kan behalen. Toch is er voor de Autogiro een groote toekomst weggelegd. Want nu kan men er bijna loodrecht mee dalen en stijgen, doch over eenige jaren" zal Don de la Cierva ze zoo verbeterd hebben dat ze maar een Tuitloop van een meter of twee noodig hebben en kan men misschien in de toe- komst op onze daken landen. Dit zal een reudlÉÉae verbetering zijn. Kostbare vliefljttn hoeven niet meer aangelegd te woraen. Cte tegenwoordige vliegterrei nen moeten buiten de stad liggen, want de vliegtuigen kunnen tegen hooge hui zen of andere obstakels aanvliegen. Het buiten de stad liggen is voor de passa giers, een groote moeilijkheid. Als men b.v: Schiphol naar Waalhaven vliegt, een Treisje van twintig minuten, moei# men zeker 3 kwartlM in bus of tram zit ten, voor dat meA de binnenstad is. Ook als verken*» bij 't leger zou de hélecoptère van veel nut kunnen zijn. Di^ zijn enkele voordeelen van de „kist" van de la Clerva,"maar nadeelen «ijn er 'ook. --De snelheid is nu nog te klein, de uitloop is bij geringe ..wind even groot als die van de sportyliegtuigen. De voQrdeelen overtreffen de nadeelen ech ter geheel, en' men verwacht dat in de tóekomst ook groote Autogiro's, gebouwd worden. In Enge.land is men reeds be gonnen een Autogiro ais verkeersvlieg-; tuig in dienst te stellen. Da, naaste toekomst zal leeren of we allemaal zullen autogiro'en (of is 't auto- gireeren?) We zullen het beste hopen. BINNENLAND. Burgemeester Stulemeijer. De burgemeester* van Schiedam, de *heer H. Stulemeijer, heeft met Ingang van 1 Maart a«s. als zoodanig ontslag ge vraagd. Wapenindustrie in Nederland en vi het buitenland. In de, Memorievan Antwoord man de Eerste Kamer over de Algemee^e »e- Schoriwingèn inzake rdë Rljksbegrooting deelt de regeering mede, dat een óndjer- zoek is aangevangen naar de mogelijk heid yan het bestaan epner verbinding tusschen wat fn Nederland op het gebied der wapenindustrie bestaat met riet bui tenland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3