C. V
Grienen daal 4
Tongerloo
rt\
BROOD,rSTEENLAND's BAKKERIJ
t
O
(EIL KiMFiDllEN K.V.
MIJNHEER VOOR Uil
ADRI v. MAAREN - Wijdstraat 13
i.
ADMINISTRA
B. Smits - Poelier1
Firma
Levensmiddelen
35 ct.
25( ct.
25 ct.
ct.
39
19
ct.
Schoenmakerij
H, v. d. POOL
„FASAN" Scheerapparaat
A. VINGERLING
25 ct.
•BRANDSTOFFEN
De Goudsche Fruithandel.
Versche* eieren
Duin Koniineiï,
Luxe Banket
.5
V
G0UPSCHE COURANT ZATERDAG 26 JAN. 1935 TWEEDE BLAD
- Telefoon 2685 -
Notaris J. v. Kranenburg
WISKUNDE
P. S. DAUVHUER.
BuV
BRANDSTOFFENHANDEL
PHILIPS en TELEFÜNKEN RADIO.
G. A.BELONJE LANGE/TIENDEWEG 96.
foonkamer „Crabeth"
ERE1DEN
BLOK
vlj -
"Manchester
JASSEN
KJuinc Winsrt"
D
2.5 cent per|ons
J".
1
EEN BRUG BIJ KRIMPEN A. D. IJSEL
VOOR 1939 OP HET PROGRAMMA.
CONSEQUENTIES VOOR GOUDA.
BRUG EN TOL.
Het Goudsche Taalmuseum.
Jjapan beheerilcher van het Oosten.
2i<
W» |l
Half pond prima KOFFIE met
1 pond heerlijke SPECULAAS
samen voor
FJalf pon4 fijnste CACAO, met
half pond fijnste BRUIDSUIKERS
samen voor
Plm. Zeventig heerlijke puntjes
HET NIEUWSTE fJ/AFELTJj
in een half pond
P
te GOUDA,
zal op MAANDAG 28 JANUARI 1935
bij inzet en op MAANDAG 4 FEBR.
d.a.v. by afslag, telkens des avonds
half acht, in Hotel Station aan de
Crabethstraat te Gouda,
PUBLIEK VERKOOPEN:
Het zeer gunstig tegenover het
Station der Ned. Spoorwegen gelegen
genaamd HOTEL STATION,
aan de Crabethstraat 66 te Gouda,
gi'dot 3 A. li c.A., met bijbehoorende
bovenverdiepingen gelegen boven aan
grenzend perleel.
Verhuurd woor ƒ2.500.per jaar
tot 1 Dec. a.s.
In overleg met huurder dagelijks te
bezichtigen. Betaaldag 4 Maart a.s.
Breeder by notities, welke gratis
bij den notaris verkrijgbaar zyn.
per half pond
FIJNSTE BUS TAFELKOEK
overtreft alles
Nu is het de tijd voor HONING de
echte MATTHES VECHTBIJ HONING
kost slechts per ponds pot
OVALETTE IS DE
die men zich denkt
20 stuks m een bus
Statiegeld 10 cent
Voor de boterham
een groot ,blik ZALM en een
pak FONDANTSTROOISEL
samen voor
Leu*ii aangeboden, op zaai; billijke toot
waarden, voor# leerlingen H. B. 3. en
Gymnasium, voor Candida ten BOUWKUN
DIG OPZICHTER, en*, door
Mart.nssingel 12
RAAM 107—109.
Ai
IS HET SCHUINSNIJDEND
EEN UITKOMST
GEEN SCHRAPPEN EN SCHAVEN VA»
DE HUID, DOCH BESLIST
PIJNLOOS SCHEREN.
HET MES^E LIGT $CHUIN IN HET
4PPARAA#, EN GLIJDT SCHUIN OVER
DE HUID, HET SNIJDT ÖUS
Hal apparaat voor
leder mesje saschlkl
GEEN BRANDEN VAN DE HUID, NA HET SCHEREN,
MAAKT HET SCHEREN TOT EEN GENOEGEN.
100% VEILIGHEID, IN één WOORD1
EEN WONDER DER TECHNIEK.
PROBEERT DIT NIEUWE APPARAAT
VOOR ONZE REKENING
D.W.Z. ALS U HET VEERTIEN DAGEN HEBT'GEBRUIKT EN HET VOLDOET
U NIET BETER DAN ALLE ANDERE APPARATEN: DIE IN DEN HANDEL
ZIJN, ZOO WORDT UW GELD TERUGBETAALD. DE PRIJZEN ZIJN NLKCHS
1—, IN LUXE urrvqpRING 1.5(1 EN 2,50.
v.h. S. D BOON Co.
SPOGRUAN, Tel. 3336
PRIMA
Vraagt vrijblijvend demonstratie.
TELEF 2235 GOUDA.
cibethstraat 8 Telef. 2020
De TOONKAMERS CRABETH
worden tijdens de verbo^iing
voortgezet in de WOONARK
,DE JONGS piËTEIt^ lig-
,1Jam Ifdllnl
gende aan den Katten
bij de Crabethstraat,.
iingel
BLAUWE TJrüIVEN T
DOFFE KASTANJES
TAFELPEREN
TAFELAPPELEN
BAN A
mÊlA
JRe u
SINAASAPPELEN
►ARUNEN
'ENEN
MANDARl
CITRO
(V.NANEN
(Haten
EU WE VMGEN.
DOOLIES TUNISDADELS
STUDENTENHAVER
VRUCHTEN IN ÖLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
Firma Wad. A.
LANGE TIENDEWEG 27
Rlatvald.
TELEF. 3311.
BROOD B
Joub.rtstraat 2(2
CONTROLEf
INRICHTEI)
BIJHOUDEN
ELASTINGZAK
G(^U DA - Telef. 2270
2 Vt per stuk.
Vet en Blank, 75 cent per stuk.
SP1ERINGSTRAAV- TELEF. 2555.
ZEGT pilETS
DAAR VDLDjO^T HET AAN ALLE EISCHEN
Laagst In
Onze
'tin van prima kwaliteit
mooie pasvorm
en l^ag in prijs
TISNDEWEG 22,
Gomdsi
KOI
12
24
MFLKBROOL)
WITBROOD
TARWEBROOD'
KRENTENBROOD,"
EXTRA FIJNKRENTENBROOD^' v, 45
DRENTSCHE STQETEN 16
ALLISON (Volkorenbrood)
BESCHUIT (1,0 stuks)".-.:7
hoogst in,KWALITEIT
Afgehaald
f6 ets.
'13
ÉURCEM'. MAfiTEtlSSTRWT
Telefoon 2447
MAAIT HYGIËNISCH
ALLE SOORTEN
[betohbw
OETOMBAY
V'
lGT alles
Thulfbezoi'gd
18'ets.
T5
14
30
50
18
,9
7
BROOD, CADETJES ENZ.
t
AFWEEGMACHINE
STEENL AND Bij ieder brood of pak beschuit afgehaald ip de Winkel ontvangt Ü'een BON met groote; waarde. STEENLAND
f
n. publicatie van het programma van
vermelden bruggenbouw over de rivie-
m zooais de Regeerin* dit thans
voorste]!, heeft doen zien dat onder de
3 welke in de komende janen tot
J.nd zflllen komen, ook wordt voorgesteld
debrug «er de IJsel bii Krimpen a. d.
Mul Volgens dit programma zal die brug
„Itooid kunnen zijn in het najaar vmWSO,
dien aJtSEuTns- voor de urtvoeru^pt'in
1° jlgh jenoodigde geldmiddelen steeds te
2er tijd beschikhnar zijn. Mocht de vooh
Ztooiïng vin het geheele plan van den
vermelden bruggenbouw vereischte finan
ciering niet of niet geheel slagen, dan kan
fliet meer worden afgemaakt dan de mid
delen toelaten. Dat plan omvat voor 1936
de bruggen bij Vianen, Nijmegen en Hedel,
vwr 1937 de bruggen bij Moerdijk, Hen-
drikJdo-Ambacht, Doesburg en Dordrecht,
mor 1938 de b'rug bij Rotterdam, voor 1939
de brug bij Krimpen a. d. IJsel, voor 1940
de brug bij Deventer en voor 1941 de brug
bij Gorinchem.
Hoewel de boiiw van de brug over de
IJsel bü/£rimpen a. d. IJsel-Capelle nog
*el niet direct verwezenlijkt wordt, wijat
toch het feit dat deze brug in het thans
door de Regeering ingediende wetsontwerp
tot financiering van den vermelden brug
genbouw is opgenomejjT er op dat de actie
voor de totstandkoming van deze brug,
aansluitend aan den aan te leggen cen-
tralen weg door de Krimpenerwaard van
Bergambacht naar Krimpen a. d. IJsel, bij
de Regeering een gewillig- oor heeft ge
vonden.
Reeds meerdere malen hebben wij naar
aanleiding van van verschillende zyden
gevoerde propaganda voo* den bouw va»
een brug, die de Krimpenerwaard, althans
het westelijk gedeelte daarvan, in directe
verbinding sou brengen met Rotterdam, de
vraag naar voren gebracht, wat de tot
standkoming van deze brug voor Gouda
zou beteekenen. Die beteekWs^is Wfil heel
duidelp: Gouda zou voor eep deel
van den Krimpenerwaard wor
den geïsoleerd. 4
Thans, nu de Regeering haar voornemen
te kennen heeft gegeven den bouw vanji eze
brug met den daaraan verbonde* .aan
leg van,den ceAtralen weg Bérganttpcht-
Krimpen a,d. IJsel in het najaar vari 19Ö9
gereed te doen zijn, is er zeker, alle aan
leiding de aandacht der betrokken instan
ties te vestigen op /hetgeen tp gebeuren
staat, indien de 'gemeenten- en polderbe
sturen in de Krimpenerwaard de noodige
fondsen mochten bijeenbrengen om tot de
uitvoering der aanhangige plahnen te ge-
rsken. J
Het kan van belang zyn er aan
herinneren dat in de laatste groote bi
10 December jj„ is medegedeeld dat in 1931
de gemeenten Lekkerkerk, Kriihpen a. d.
Lek en Krimpen a. d. IJsel zich bereid heb
ben verklaard hun aandeel in de kostén te
dragen het bedrag daarvan is niet ge
noemd /an de andere gemeenten'welke
tot den Krimpenerwaard behoorerf, is een
dergelijke toezegging niet' gehoord. Ook is
bekend dat de door de provincie gestelde
voorwaarde vyor de overname van het on
derhoud van de wegen inhoudt, dat aan de
provincie een bedrag van ƒ600.— per K.M.
per jaar moet worden vergoed.
Dat „De Krimpenerwaard" daarvóór iets
gevoelt, daarvan is nog niets gebleken.
De financieele zyde van vraagstuk
is dan ook nog niet opgelost. Tin de oplos
sing zal er niet gemakkelyker op worden-
nu door de Memorie van Toelichting op-het
wetsontwerp is komen vast te staan dat
deze brug er niet kan komen zonder tol
heffing, Die heffing wordt in drie groepen,
i Wladiwostok voor hen geen waarde meer
heeft.
Indien de Russen er inderdaad toe
zouden willen overgaan Wladiwostok v$n
de hand te dpen, zou de prijs zeer zeker
niet goedkoop "zijn. Men veronderstelt
1 van 1500 tot 2000 millioen yen.
Dat zou weliswaar voor Japan een zeer
zware belasting zijn. maar nog steeds
voordeeliger dan een oorlog, die wellicht
e'éns'okn het bezit v%n dit gebied gevoerd
zal moeten worden. De naam Wladiwo-
i stok beteekent vertaald: „Beheerscher
van het Oosten",
i Dat Is een symbool, dat verplichtingen
met zich mede brengt.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
DUITSCHL A ND.
Extsa uitcieeling vjun 23 millioen Mark.
üp 3ü Januari a.s.
Minister Ooebeis maakt bekend, dat
ook dit jaar op op Januari geen groote
leesten zuilen worden gehouden.
Op dien dag zuilen door de organisatie
Wlnternuip 2o millioen Mark onder de
behoeitigen en werkloosien worden ver
deeld. Er zal voor 14 millioen aan levens-
middelenbons, ieder ter waarde van l M.
worden uitgegeven en voor b ihlliioen ko
naar gelang van de grootte van de brug, 1 lenbons, ieder van 1.50 M.
geklassificeerd, naar de verhoudingen 1, 2 I Koninklijke inboedel geveild,
en 4. vuw ry3; en voertuigen. En het is i Waardevolle schilderijen.
«ede ul» De tot>0eClel ïatl Bet "aSteel S1Wllen0rt
reeus worue jv.xn.a.Vj. worat gevoera, aat Jn 811e-16> de. residentie van den vroege-
ook wiehryders en voetgangers met aan ren 'van öaksen, zal een dezer
den tol zullen ontkomen. üagen pUbiiek worden verkocht.
De tegenwoordige eigenaar van Bibyi-
lenort, Markgraaf Otto van Meissen, neef
van den in 1932 overleden ex-koning
Friedrich August, vindt het onderhoud
van het groote kasteel met zijn 350 ka
mers te kostbaar en heeft daarom be
sloten de rijke collecties van zijn konink
lijken oom te verkoopen.
De inboedel van vijftig kamers is over
gebracht naar Markgraaf Otto's verblijf
in Dresden. De prachtige collectie porce-
lein is in bruikleen gegeven aan het
Staatsmuseum in de Saksische hoofdstad
terwijl de rest van den irtboedei op Fe
bruari en volgende dagen geveild zal
v worden.
De catalogus telt 6ü pagina's; o.a. ko-
oraen uygerunuu. men er 150 schilderijen van oude mees-
het Gemeentebe- 1 ters in -voor, .en bijzonder waardevolle
schilderstukken op varkensleer, voorstel-
Sinds meerdere jaren hebben vele Krimj
penerwaardbewoners hun ontstemming doen
blijken aan het Gemeentebestuur van
Goudp, wyl dit vaft de tolheffing te Stol-
wykersluis geen afstand heeft willen doen.
Thans wordt door andere Krimpenerwaard-
bewoners geijverd voor een brug, waarop
by de "geboorte een tolgaarder komt te
staan. De consequentie is hier zoek. Het
ware juister het standpunt te volgen, zoo
als dat door Prof. Dr. N. J. Polak in de
Econ. Stat. Berichten wordt verkondigd, dié
financiering zonder bruggeldheffing zeer
wel mogelijk en vpéfTeïltieselijker acht.
EJke tol is, ieder is daarvan overtuigd,
een obstakel op den weg. Nieuwe worden
dan ook niet gewenscht, bestaande moeten,
zoo eenigszins mogelijk, worden opgeruimd.
De motieveA welke by
stuur van GGuda voor de instandhouding
nen van de Mohawk worden nog vermist.
Een der reddilngbooten van de Mohawk
is nog niet gevonden en ook de kapitein
wordt nog- vermist.
Nader wordt uit New York^eseind:
Volgens belichten van de kustwacht is
de Mohawk gezonken. Er zouden vijftien
menschen vei%ronken zijn.
De WarcHirie deelt mede, dat omtrent
„het lot vaipii paSsagiers en 42 leden der
bemanning nog onzekerheid heerscht.
Men heeft «en telegram van de kust
wacht van N^w Jersey ontvangen;'waar
in gemeld w|ordt, dat ter hoogte van
Springlake nppdseinen van een redding
boot zijn waargenomen; waarschijnlijk
is dit een Vermiste reddingboot vari' de
Mohawk.9
Het tooneel van, de ramp is slechts
eenige mijlen verwijderd van Asbury-
park, waar indertijd de brandende Morro
Castle aan den grond werd gezet.
De Mohawk verving de Havanna, wel
ke kort geleden bij Florida strandde.
Tsjecho-slowakije.
Duitsche emigrant in een hotel te Praag
vermoord.
De daders ontvlucht.
De te Prahg wonende Duitsche emi
grant Rudolf] Wormls, de vroegere tech
nische leider van den zender te Stutt-
garl, werd gijsteravond kort na midder
nacht in zij ri hotelkamer vermoord, zoo
meldt de United Press. Deze misdaad
werd bedreven door twee mannen en een
vrouw, die daarna de vlucht namen, na
dat zij eerst nog getracht hadden de
hotelkamer vjraarin het lijk lag, in brand
te steken, volgens een medeaeeling van
de politie nfaren de moordenaars wit
Duitschland gekomen' en hadden zij hun
intrek genonien in het zelfde hotel, watx
ook hun slachtoffer vertoefde. In net
vreemdelingen boek hadden zij zich inge
schreven als! DuitsClfèrs. De politie heeft
een bevel tot arrestatie van de drie ver
moedelijke daders uitgevaardigd.
XXVI.
No. 79. Schip in de brug.
Wanneer iemand niet uit zyn woorden
kan komen, zegt men vaak: ,»Schip in
brug". De uitdrukking ia ontstaan doordat
een vergelyking werd getroffen met de ver-1
keersstremming, die ontstaat, wanneer een
brug omligt, omdat er een schip doorvaart.
Het is een typische uitdrukking voor een
stad met veel grachten en bruggen.
De brtg, die „om lag" heeft altyd een
groote rol gespeeld. Voor jongens vgn. Ifurf-
singel en Wachtelstraat, die te <!fat op
achool kwamen, was het moeten „wachten
voor de rooie brug" een prachtig excuus.
Voor den „meester" was het toch niet rao-
lyk de juistheid van die bewering te con-
tröleeren.
Den
kan kc
„Zeg m
No. I
van den tol te Stolwy
den en nog gelden zyi
aard. Het is duidelijk datalet niet zoo een
voudig is om in dezen tyd een equivalent
te yinden voor de opbrengst van een hef
fing als deze. Maar ongetwijfeld zyn wel
voóy, moeilijker vraagstukken oplossingen
gevonden.
Nu in de verte, een dreiging is tot iso-
leering Vs» Gouda van den Krimpenerwaard,
nu m%g, zij het dan op andere gronden als
tevoren, de vraag wel eens ernstig worden
overwogen, of opheffing van den tol te
te Stolwijkersluis in de huidige omstandig-
seh- i heden, instede van een offer, niet een ge-
komst van de „Commissie vcfor Weg en meenteïijk belang is.
Brug", welkè gehouden te Lekkerkerk op
- f-
I
Plannen tot versterking van, Mandsjoekwo. Gevolgen van den
van den Oost-Chineeschen Woorweg.
„bescheidensAikje grondgebied
Toen ongeveer drie en eeri hall Jaar I xvxauusjuenjscxi oezn. neen, toegevoegd/
geleden de Japanners plotseling een .in- 1 ui zaï net na eenigen cyd ae muitaire
val Ofdén m Manasjoerije en dit ge- i operaaes voortzetten* nog veroer naar
inpalmden^ stond de wereld, al toon- nev westen aooronngeh en geneei J,sja
de zij voor een deel begrip te bezitten
zi] voor een deei begrip te bezitten
voor het lelt, dat J apan aan een veront
rustende overbevolking lijrit dus epn
groote expahslebehoefte heef t,s niettemin
perplex. Nieuwe feiten 'schijnen er in-
op te wijzen? dat-de Japansche
nog niet volkomen is 4bevre
ugd. Te meer bevreemdt Japans hou
ding, aangezien dezer dagen de Japan-
ache minister van buitenlandsche zaken,
Hlrota, heel aandoenlijk woerden heeft
gesproken, die xjlerop .neerkwamen, dat
wl niets liever zou jjlen dan een nauwe
^menwerking tusschen Japan en China.
De echo van zijn rede was nauwelijks
Wirtorven, of er klonken heel andere en
JJËJorscher geluidenbommen barstten
_ttTUtaar, mltrailleurs ratelden en ge-
ras er a^fi de
grensrecimcatles,
gen. Anders gezegd:
die hierin werden
ïdsjoerijsché strijd-
tin uit Westelijke rich-
«JJ van de provincie Jehol uit het Mpn-,
swische■gebiedsdeel Tsjahar binnen. Zij
amen hierbij in conflict met Chinee-
tsoldaten en ^oo "ontwikkelde zich
tóftafpj blJ het strategisch* bé^ngrijk
van v i Toes^ikoe. dat ten Noord-Oosten
B90, op 6611 bergkam is gebouwd,
wrover Groote Muür loopt. Dfe Chl-
Wh? Waren blijkbaar- tégen de over-
germnplf ^wassen: zjj lhrten yol-
stcot ^fammen hun poslUes in deA
/trokken zlch verdér paar het
tier erug 1)6 berichten Meelen ver-
marvh T6, dat Japanners hun op-
dan w ?et verder hebben «uitgestrekt
ontevn! f dle van Kalgan uit in
Öen ffJ ^°r<lellJkb richting kan wbr-
De nw tot halverwege Dolonor.
kotnrin»aanval der Japanners
Vto ruf SCh?n neer °P een verovèrlng
tin*2^ ?ebied' <?at irf Zuidelijke ricH-
schen h een 'linjltong uitstrekt tus-
-N ».i?,ï,ncles Jehol>n TBjahar.
at. wat -^acht met eenl^e spanning
jJJwwhotei^ knalden. Wat g/ai
'«"Viraa bezig m//t grensr<
Japaiische r
bijgestaan door
«aohten; drongen
nar tot weikomen puit Verxiaren? Met.
zexerneia xan uienaangaanae natuurlijk
nog niets-worden gezegd, maar aesxun- I
aigen zyn net erover eens, aat ae ver
overing van geheel Tsjanar in aanmer-
keiyxe mate oy zou aragen tot verster
king der dapAnscne macntspositie. De
japanners toen zouden m aat geval veel
gemakkelyker nun ïjjvioed kunnen uit-
strekken tol de Cmneesche provincie
'lsjui, waprin niet alleen de oude nooid-
stad Feiping is gelegen, maar die ook be-j,!
kend is wegend naar rykdom en vrucht
baarheid. bovendien en dit is van niet
te onderschatten belang zouden zij
dan üfc beschikking krijgen over den be- j
langryken kar^taanweg, die via üoionor
van Kaigan naar 'het baikaimeer loopt J
en daar aansluit op jderi öiberischeri
spoorweg.
Wanneer de Japansche aspiraties in
'deze richtifig mochten worden verwerke- j
lijkt, zou den Chineezen voorgoed de ge- j
legenheid worden benome^oit eens een
spoorlijn de hunne te'moge*noehien, ale j
hun een Verbinding met degSiberischen
JkotTApnt -Treil lx a n
hebben gegol- 1 lende tafereelen uit de Grieksche mytho-
n financfèelen 1 lORie-
SPANJE.
Spahjcs ex-koningin krijgt persoonlijk
bezit terug.
De Spaansche ministers hebben een
decreet goedgekeurd, daacbij de Spaan
sche ex-koningin weer in het bezit *vordt
gesteld van haar persoonlijke bezittin
gen, die zij in het Magdalenapaleis te
Santander had achtergelaten.
VEREENIGDE STATEN.
Het 4 milliardeiiplan goedgekeuni.
Wetsontwerp door het Huis aangenomen.'
Het Huis van Afgevaardigden heeft
gisteren met e.en groote meerderheid het
wetsontwerp inzake het beschikbaar stel
len van een crediet van 4ötiü millioen
i dollar tot uitbreiding van de werkgele-
j genheid in de Vereenlgde Staten goed
gekeurd, en tevens elke poging verijdeld
om de bevoegdheden van president Roo-
sevelt bij de uitvoering van het plan te
beperken. Het wetsontwerp werd goedge-
1 keurd met 328ttegfen 78 stemmen»
I Een republllelnsche mertfe om het
wetsontwerp nog eens in de commissies
te behandelen werd verworpen met 3U3-
tegen 100 stemmen.
President Roosevelt heeft thans de be-
teld vier milliard dollar te beste
voor hqt scheppen van werkgelegen
heid voor 3i millioen werkloozen, die
thans van s|^un leven. ïSen bedrag van
280«j millioen dollar aan oude overschot
ten is beschikbaar yoor directe steunver
lening totdat het nieuwe program in
uitvoering zal zijn gegaan, voor het aaï^
stellen van de noodige ambtenaren eft
het aankoopen Van eigendommen, die
Mijnherdl's Zenuw^blettcm75 ct.
Mijnhardt's Laxeertabletten60 ct.
Mijnhardt's Maagtabletten 75 ct
Mijnhardt's Hoofdpijntabletten 60 ct
„Wat Mijnhardt maakt ia goed."
LUCHTVAART.
j
De nieuwe lesmethode in het
zweefvliegen.
De actie van de N.L.S.
De zweverij begint in ons land een
groote uitbreiding te ondergaan,
tai ciubs bestaan reeas
grenzen en de leerüngen
exubs, z
Arnnemsche e.a. beginne^i
Zodanige vorderingen te makOT,
hun aspiraties uitgaan
het
ande
xoegdhe!
Vn vooi
noodzakelijk kunnen ^ijn. De president
heeft dè bevoegdheid Reglementen en
maatregelen uit te vaardigen, dib vpor
de uitvoering noodig zijn en kan boeten
opleggen vöor overtredingen van dezen
maatregel.
Grpote scheepsramp
J bij Amerika's kust.
Een botsi>rjg tusschen twee booten waar
omtrent dp berichten zeer ulteenloopen.
Het 5896 ton metende Amerikaansche
s.s. Mohawk hpeft' S.O.S.-slgnalen uitge-
spoorweg bezorgt, welke nllt tjoorja- „nden en'. medegedeeld,' dat het met de
nnnanE (TbhioH InAnt. 1 - V W# 1 1 1 -IJ T1 1
Japan
er nu verdei
•«man u™.* F zal gebeuren: zal
hhbeeprJ re terre^ne"b inpalmen 'oi gr
Mee nemen, daU hejt weer een
V
pansch gebied loopt^™W
Het fs bekenc^. dat Ja^^T pogingen in
het werk stelt om .var^üsland de haven
Wladiwóstote te koo]
- Wladiwostok, de fBeheerscher van-
Oosten" ls-een f&a fle gewichtigste
ten, om de Japansche invloed in Mi
sjoekwo te versterken. De Japanners
tot de gevolgtrekking gekomen, dat
veerboot van den Lond Island-spoorweg
("Talisman"op 4 mijl afstand van Seagirt
1' in New Jersey in aanvaring iVas geko
men. De ^lohawk was gistermiddag van
i New York naar'Havana en Mexico ver-
trokken met 107 passagiers aan 'boord.
I Twee recldiftgbooten en de kustwacht
iddellijk naar de t
hebben zich .onmidi
van het ongeVal begeven.
f praats
Volgens nadere berichten schijnt èe
door den verkoop van den Oost-Chinete- aanvaring niet zoo ernstige gevolgen te
pnAnrrrmn ctrn tpplsrh en econb- nln mnn «rbQorfn
schen spoorweg strategisch en econl
mlsch geïsoleerd zal blijven. Daarom zou
l^et beter *ljh, dat; de Sovjet-Uitie ook 's
deze post/zou laten vfellen en verkocht, i
omdat daardoor een toestand van. rust
ens vrede zal ontstaan, die het zoo drln-
hé,bben gehad als men vreesde.
De Talisman Is, zoo. vernemen wij na
der, van Noorsche n^ttonaliteu^en-meet
4765' ton. De MöHawk, die een bemanning
van 1Ó7 koppen en 53 passagiers aan
boord had, dreigde te, zinken. De gezag-
gend noodig l>eeft. Het is toch eigenlijk voerderèesloot derhalve het schip bij
vanzelfsprekend, dat wanneer de Sovjets Seagirt* op het strand te zetten. Paska-
hun inwlqed in Mandsjoerij^eri het Vèr- ,giers en bemanning werden-door d© T|*,
re Oosten hadden willen bettbuden, zij Usman ,en andere te hulp gekomen scjrf^
niet to^ den venkoop van den Oost Ohi-
neescherf spoorweg hadden moeten ovep
pen opgenomen.
De Mohawk wasÉfcecharterd dN
gaan. 'Nu zy dit wefrgeAaan hebben, moet Wardllne, dezelfdë maatschappij die de
-men aannemen, dat ook hef gebied van Morrow Castle had gechartjld; 54 perso
de elegenheid te
ió-
onze
ouaere
Haag-
reeas
dat
I eigen-
iyxe hooge school van het zweven. Dit
thermiscne zweven aan de wolken wordt
voorai in Duitschland, doch den laatsten
tyd met stygend succes ook Ia Engeland,
België en Frankrijk, veelvuldig beor*""'1
in bergachtig terrein. Tegen-de h<
gen der heuvels ontstaat een sUjgN^inci,
die den start vergemakkelijkt en
zwever in de gelegenheid stelt zich zoo
hoog in dè lucht te verheffen, dat hij van
de noogere stygwinden, bijv. die onder
een CumulUs-wolk, gebruik kan maken,
oift zyn zweefvlucht soms gedurende vele
uren achtereen vc^rt te zetten.
in ons land zyn, behalve aan Hollands
duin, dergeljjka stygwinden dicht bij het
aardoppefvlkk nog niet geconstateerd.
Het is dan pok noodzakelijk gebleken in
M^Hland het zweeivlieguiig op
boog in de luchtje brengen,
•king met den Nederland-
van Zweefviiegclubs heelt
Luchtvaartschool besloten
given. De N".
uiterst
Grunau 8 zweef-
eschaft, dat voor dubbel
irwijs is ingericht. Dit
is door den bekenden zwe-
van N^ijenhoff, dezer
d.
ag werd op Schiphol tei
het dagelijksch béstuur ej
van toedicht der N. L.
atie gegeven, waarbij het
lestuurd door v. Neijen-
der passagier in de lucht
door ttet motorvliegtuig
PH-NLS, bestuurd door
N. W. Sluijter.
de interessante instructie-methode
aangetoond, dat de veiligheid daar-
by volkomen verzekerd is. De zweef in
structeur neemt aclteer den Meerling
plaats en kan steeds Ingrijpen bij de hr-
sturing.
De N.L.S. zal de zweefinstructeurs aan
wijzen, die de bevoegdheid zullen hebben
het zweelojiderricht in haar materieel
te geven, zij zullen in het bezit moeten
zijn van het vliegbewijs ,A" voor motor
vliegtuigen. t
De Autoeriro.
Naast de Grunau trekt mede dè Auto
giro den la&tsten tijd de aandacht. Over
dit vliegtuig ^chryft een stadgenoot ons
het volgenqe
De Autogiro is in 1925 uitgevonden door
een Spaansch edelmarv Don Juan de la
Clerva. Uitgevonden is» het juiste woord
niet, want reetis perder had men plannen
een vliegtjujlg te construeeren dat lood
recht kon dalen en stijgen.
Het is ee i gewoon vliegtuig, maar met
een drie-bl adige schroef, dp rotor, om
hoog gpricht.
De' Atitogjirof of zooals de andere naam
luidt de hélicoptère, verheft zich op
eigen kracht4n de lucht. De,rotor wordt
dus Alet doorheen motor belogen.
den instruc
zelf, die niet uit zyn woorden
j, wordt dikwyls toegevoegd:
kaas".
oor de Brug zitten.
Wanneer iemand vóór een bord met eten
zit en niet meer „kan", zegt men: „Hij vi
voor de brug". Meestal wordt deze uitdruk
king by kindereïl gebezigd.
No. 81.
Een etend kind komt „voor de brug te
zitten". De moeder dringt op verder eten
aan. Wanneer het kind dan aanstalten gaat
vertoonen om onpasselijk te: worden, zegt
i, dat het „tegen z'n eten begidt te
Alle Goudsche ingezetenen en ..oud
ingezetenen worden uitgenoodigd uit
drukkingen van den aard als hier
boven is aangegeven, zoo mogelijk
vergezeld van toelichtingen, sehrifte-y
lijk in te zenden.
Brieven onder mottq „Het Goud-
sche Taaimuseum" aan het kantoor
Van Mrs. SMIT, Hoogstraat 1, Gouda.
uitloop is bi) behoorli)k sterken wind
zeer klein. Voordat de „kist" in de luctit
gaat, brengt men de rotor in beweging.
Vroeger trok men hard aan een u>uw,
dat om fde as was gewonden, nu schakelt
men* de motor op de rotor over. Ais de
drie-bladlge schroef hard draalt start
men. Na eenige meters trekken de „mo
lenwieken" de Autogiro byna loodrecht
De eerste AuWtelro's hadden nog £leine
vleugels. TegenwoÖtdig zyn deze verdwe
nen, maar het hoogteroer is iets grooter
geworden.
De besturing is zeer moeilijk. De chef
instructeur van de N.L.S., de heer H. M.
Schmidt Crans, had in 't begin een even
lange uitloop ais een gewoon Pandertje
noodig.
De Avitogiro is, wat de vorm aangaat,
niet erg mooi. Toen men hem op Woens
dag 21 November j.l. naastv de mooie ge-
stroomlynde Douglas zag, leek het meer
op een leelijk sprietig insect dan op een
vogel.
De snelheid is nu nog laag: 160 K.M.
per uur is wel het hoogstë wat men kan
behalen.
Toch is er voor de Autogiro een groote
toekomst weggelegd. Want nu kan men er
bijna loodrecht mee dalen en stijgen, doch
over eenige jaren" zal Don de la Cierva
ze zoo verbeterd hebben dat ze maar een
Tuitloop van een meter of twee noodig
hebben en kan men misschien in de toe-
komst op onze daken landen. Dit zal een
reudlÉÉae verbetering zijn. Kostbare
vliefljttn hoeven niet meer aangelegd
te woraen. Cte tegenwoordige vliegterrei
nen moeten buiten de stad liggen, want
de vliegtuigen kunnen tegen hooge hui
zen of andere obstakels aanvliegen. Het
buiten de stad liggen is voor de passa
giers, een groote moeilijkheid. Als men
b.v: Schiphol naar Waalhaven vliegt,
een Treisje van twintig minuten, moei#
men zeker 3 kwartlM in bus of tram zit
ten, voor dat meA de binnenstad is.
Ook als verken*» bij 't leger zou de
hélecoptère van veel nut kunnen zijn.
Di^ zijn enkele voordeelen van de
„kist" van de la Clerva,"maar nadeelen
«ijn er 'ook. --De snelheid is nu nog te
klein, de uitloop is bij geringe ..wind even
groot als die van de sportyliegtuigen. De
voQrdeelen overtreffen de nadeelen ech
ter geheel, en' men verwacht dat in de
tóekomst ook groote Autogiro's, gebouwd
worden. In Enge.land is men reeds be
gonnen een Autogiro ais verkeersvlieg-;
tuig in dienst te stellen.
Da, naaste toekomst zal leeren of we
allemaal zullen autogiro'en (of is 't auto-
gireeren?) We zullen het beste hopen.
BINNENLAND.
Burgemeester Stulemeijer.
De burgemeester* van Schiedam, de
*heer H. Stulemeijer, heeft met Ingang
van 1 Maart a«s. als zoodanig ontslag ge
vraagd.
Wapenindustrie in Nederland en
vi het buitenland.
In de, Memorievan Antwoord man de
Eerste Kamer over de Algemee^e »e-
Schoriwingèn inzake rdë Rljksbegrooting
deelt de regeering mede, dat een óndjer-
zoek is aangevangen naar de mogelijk
heid yan het bestaan epner verbinding
tusschen wat fn Nederland op het gebied
der wapenindustrie bestaat met riet bui
tenland.