sen Di „LEEUWERIK” liet K.LM. vliegtuig verongelukt NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 86 Gouda 00. I»®77 Maandag 8 April 1885 73«Jaargan JITSLUITEND: BOSKOOP, [tflEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen livelbereiders aart 2825 GOUDA. FIELKERT v.h. Wijdstraat 22. het MYSTERIE VAN MOAT HOUSE. IELKSPAP (Gort en Bloem) n flesschen angen tijd goed) beide in en i/( Literfleschjes schen Aangesloten Telef. 2934 I BERGAMBACHT, BEKKENWOUDE. BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, AF. opdracht van de directie van de K.L.M. is ook de heer Innemee terstond naar Dultschl&nd vertrokken om voor de begrafenis der slachtoffers te zorgen. Het ligt in de bedoeling, dat de beman ning van de „Leeuwerik” in een gemeen schappelijk graf te Amsterdam ter4uste zal worden gelegd. Bü botsing tegen een heuvel in het Sauerland naar beneden gestort. Zeven dooden te bereuren. De bekende piloot Soer een der slachtoffers. Ijsafzetting op de vleugels feuilleton. laa seen KLEINTJE VOOR EEN KWARTJE gevraagd. Wij hebben groote deernis met al De „Leeuwerik”, die Maartdag op zoq ®oed van Praag op weg schap, )NZE AANBIEDING. NREGEN. Trekkingen per jaai. ruim frs. 23.000.000, n bovenstaand bedrag orden. aagt inlichtingen bij:, i elke kooper van een de„Leeuwe- aangevlo- geringd P. Gn worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, en loopers, den boekhandel en de postkantoren. ing van de „Leeuwerik’ nd4rheden der lenden. imandant, is 4 Januari BElnd vorig jaar heeft "jn levensloop verteld, het Engelsch van ADELINE SERGEANT. hen, die wachtten... tevergeefs. De dood van den eersten bestuurder JX ik flink hard stukjes mee zou Zver een sloot. Ik al geprobeerd, maar >t terecht gekomen. Fber '19 kw/m ik bij het Instruc- fampen. Ze zeiden: de week 17 cent, overal waar de kwartaal ƒ3.15. CADEAU. rlengt tot 13 April. vanaf ƒ17.50 16.50 f 0.63 0.35 fiets los zou komen reed, zoodat ik er kleh kunnen vliegen, b.v. heb hetteen paar maa ben altid in dé sty In OctJb.. i: tiebataffon in otiiciersopleidüfg duurt zes jaar. Zes jaar mijn vliegplannen uitstellen? Dan maar de voorbereidende cursus; na twee jaar was ik sergeant, ging toen een jaar naar den troep in Bergen op Zoom. Ik vertel de, dat ik vlieger wilde worden. „Dat wil len. er een heele hoop”, zei de compag niescommandant. Daarna naar de Storm- school in Den Haag, en eindelijk, met een aanbeveling van mijn kapitein, naar Soest«0berg. Mijn eerste vliegles heeft me een reuze uitbrander bezorgd. Ik was, om maar gauw de lucht in te komen, bij een ander dan mijn eigen instructeur in het vliegtuig gekropen. Op een keer zei mijn instructeur bemoedigend: „Je leert het nooit, suffertt” Maar nog *dienzelfden dag liet hij me los: wat was ik gelukkig l*met. mijn eerste solovlucht. Ik haalde mijn militair brevet, daarna 't interna tionaal brevet en juist, toen ik spijt be gon te krijgen, dat ik destij-ds niet voor officier doorgegaan was, kwam de KLM. De tocht rpet de „Pelikaan”. Zijn vliegerloopbaan 'culmineerde in de vlucht met Smirnoff in de Pelikaan. Die was ingevallen voor het Fokkervliegtuig zien, dat gea® hulp meer geboderi kon worden, liet hij de nog rockende puin hoop onder politiebewaking stellen. On middellijk waarschuwde hij verder de „Flugwache” van Dortmund, die in den loop van den avond personeel naar de plaats van de ramp^zond, terwijl ook on- derzoekingsambtenaren zich onmiddellijk van Dortmund daarheen begaven. Zij kwamen, omstreeks zeven Uur aan. In af wachting van hun komst liet men alles onaangeroerd. Alleen werden nog bij daglicht de noodlge foto’s gemaakt. Een' derde passagier. Uit Praag wordt gemeld, dat vandaar een derde passagier, wiens naam niet gegeven wordt, met de Leeuwerik was vertrokken. Deze gelukkige is echter te Leipzig uitgestapt. Het bericht bij de K.L.M. om half zes binnengekomen. Het bericht van hét ongeluk is bij de K.L.M. om half zes binnengekomen. Het spreekt wel vanzelf dat het op het kan toor van de maatschappij groote versla lijk nemen, dat hij al de middelen die tot zijn beschikking staan, gebruikt Ik neem het hem niet kwalijk. In zijn plaats zou ik hetzelfde doen. Haar stem klonk schel, en Nell fond het maar het beste om te zwijgen. Als u ^erder niets noodig hebt, sprax de vrouw,'een zorgeloozen blik om zich heen werpend, zou ik graag weggaan, want ik heb nog genoeg te doen, dat kan ik u verzekeren. Als het eten klaar is, hoort u wel een bel. Tot zoolang kunt u het uzelf gemakéelijk maken. U hebt me uw naam nog niet ge zegd, hield Nell haar nog een oogenblik staande, en ik zou niet weten naar wie ik moest vragen, als ik u nog eens noo dig had-. M’n naam? O, ik word jufrouw Plowden genoemd. Of u künt vragen naar de huishoudster. Maar wilt u er aan denken, dat ik het te druk heb, om veel voor u te doen! U moet niet verwachten op uw wenken bediend te worden, Juf frouw! Dat verwacht ik ook niet! verzeker de Nell. Ik zou er ook niet van houden. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 gorging per looper geschiedt. Franco per post per 1 Abonnementen bfl onza agenwn Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. latere. 2745. Postrekening 48400. Wegge logen: -34-6667-6666- AJ® itsma, N. Markt maardheid wegens het heilzame klimaat. De bergen sluiten aan bij het noordoos- wxovvix ucoLuuiuer teliJke gedeelte van de bergen van bet Piet Soer brengt ons in herinnering den 1 Sauerland Ten zuiden van Brilon berei- avond van den «Kien Mei 1934, toen deze I 4- koene vlieger in gezelschap van zijn ka meraad Viruly op alleraardigste wijze neeft verteld van zijn ervaringen, die hij op de Nederland—Indië-route heeft op gedaan. Hij deed dit aan de hand van de film, die van deze route door hem was opgenomen. Het staat ons nog levendig voor den geest hoe deze 32-jarige, maar aan ervaring reeds zoo rijke vlieger, bij dfe vertoonlng der berglandschappen, waarboven de Indië-vliegers hun vliegtuig voerden, at ^geestige opmerking maakte dat het daar toppassen was, want dat het anders wel eens kon gebeuren dat er een deuk in een berg zou komen. Deze geestigheid bewees hoezeer deze pilooLhet gevaar kende dat het vliegen bown de bergen met zich brengt, vooral bij slecht zicht. Thans, nu de dood van dezen jeugdi gen luchtheild te wijten is aan het vlie gen tegen een heuveltop, is zijn geestige waarschuwing tot eep. van diep tragische beteekenis geworden. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) i 15 regels 1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2^5. elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Colbertcostuum naar zanaf 30.-. P. H. de F* v'i'erde Kade 72 (nw. gedj^ daken en vermaken v- Centrale Kleermakerij Jon wo 130.c glorieuse wijze de dagelijksche dienst I AmsterdamPrAag had geopend, en de Amsterdamsche en Rotterdamsche wet- I houders naar de jTsjecho-Slowaaksche hoofdstad bracht, nadien de reis nog I eenmaal had gemaakt, was Zaterdag- 1 beer Heinriclj Jansep. Toen deze had ge- mlddag op de terugreis. Het toestel was om elf uur van Praag vertrokken en kwam om 12.15 te Halle Leipzig om van daar te 13,20 naar Essen Mulheim te ver trekken. Het toestel is met eenige ver traging van Leipzig vertrokken, opi 14.35 meldde het zich draadloos op lef K.M. ten noorden^an Kassei, dus precies op de route Leipzig—Essen ën om 14.39 gaf het draadloos aan Keulen door. „Antenne wordt ingehaald wegens onweer”. Tevergeefs hebben de radiostations daarna op Verdere berichten gfewacht. Omstreeks drie uur moet heu ongeluk gebeurd zijn, tijdens een zwaren^ sneeuw storm, waarvan de dichtheid zeer onge- lijk was. Wanneer het noodweer op zijn minst was, moet het zicht niet meer dan 200 M. hebben bedragen. In dit noodweer is rik” t tegen den Burgberg aangevlo gen, 'omstreeks 25 K.M. van het plaatsje Brilon bij het gehucht Roesenbeck in Sauerland. De streek is daar buitenge woon eenzaam, zoodat het ongeveer een Zonder verdere uitleg ging ze de ka mer uit, terwijl zij Nell alleen liet. Deze vroeg zich af, wat zij wel bedoeld kon hebben. Zij .kwam tot de slotsom, dat juffrouw Plowden niet heelemaal wijs was, en in eik geval fel tegen Mr. Lan caster gekant. Maar, in dat geval, waar om bleef ze dan nog bij hem in betrek- king? Het bleef een vraagteeken en een mysterie, waarvoor ze geen oplossing kon vinden. Ze begon één van haar koffers uit te pakken. Ze voelde, dat ze het huis, waar zij in, had toegestemd te wónen, rëeds onaangenaam vond, en met een gevoel van' atke'er begon zij zich voor het avond maal, dat zij met den zoon des huizes zou gebruiken, te kleeden. Zij voelde in stinctief, dat het hier geen gelegenheid was voor avondtoilet. Daarom koos ze een zwart voile japon uit met lange mouwenZe kon er moeilijk aardiger uit- zién, dan toen zij in de deuropening stond en de gang afkeek, terwijl ze zic^ afvroeg of ze et’niet beter aan deed om 'maar naar beneden te gaan. (Wordt vervolgd). B. M. Zeiljachten. Dftgelyks prima afgewers B. ijl. zeiljachten te bezichtig8 Lage prijzen. Gebr. Vrisekof ALphen a. d. Rijn. J. Negryn, Graaf Floriswep L vcordeeligst adres voor au leg en onderhoud van Tuinen. Massief eiken Tafel te koop. St. Josephstraat 78. Te koop gevraagd 10—12 neten Tuinstoel» Br. no. 762 Bur. v. i ik ben hier gekomen, om iets voor juf frouw Valery te zijn. Dus moet ik uw naam weten voor ’t, geval ik iets te vra gen heb. Juffrouw Plowden keek haar vreemd maar scherp onderzoekend aan, wat Nell niet aangenaam vond, otfschoon zij den blik rustig doorstond Een onderdrukt, zenuwachttg lachje ontsnapte haar. En? zei ze. Wat denkt u wel van me. Juffrouw Plowden s’ioeg haar oogen neer en 'zuchtte. Ik vind, dat u een zonderling meisje bent. Dat is leuk! Ik dacht zoo iets ook juist over u, antwoordde Nell. Weer keek juffrouw Plowden haar aan. Nu, zei ze tenslotte, met een onver klaarbare zachtheid. U bent niet precies, w4t*ik eerst van u dacht. Dat 1$ een feit, ’it is mogelijk', dat 1,k te hard over u ge oordeeld heb. Dat zou ik niet willen. Ik hoop, dat ik me vergist heb. Ik begrijp n niet heelemual, ver klaarde Nell. Dat zie ik, en ik ben er blij ,om, gaf de vrouw een beetje raad selach tig ten antwoord. Stephen Lancaster gaat te ver. lobinson Jongensmolliert met rubber hak vanaf 'hri8 Kalmeüer, St. Amhj^ ERPOT nu Uw KAMERPLANT AARDE 10 cent per b» uWijk en Weekblad SMIDDEL. ’•lef. 2745. kwartier duurde, voor de menschen, die het ongeluk gehoord hadden, ter plaatse kwamen. Brilon, in de nabijheid waarvan het onheil is geschied, is halverwege gelegen tusschen Dortmund en Kassei op een boschrijke hoogvlakte. Het is een vrij 1 groote stad van 48.<KM) inwoners. Het pla- teau ligt midden in de Briloner bergen, eveneens met groote bosschen bedekt, 1 door akkers afgewisseld. Aan deze om- hun lot; wij hebben diep medelijden met streken dankt de stad een zekere ver- fiOUBSCHE COURANT we beiden’ •Het werd Nell koud om het hart. Hier was weer zooiets geheimzinnigs omtrent Mr. Lancaster! Wat werd er mee be doeld? Wat kon er mee bedoeld worden, dat hij on voorwaardelijk gehoorzaamheid eischte van de personen, die bij hem in dienst waren, ook al ging zijn wil dik wijls lijnredht tegen de hunne in? Maar wij zijn toch geen slaven? ant woordde zij, in weerwil van haar voor nemen om niet meer tegen deze vrouw te spreken dan noodig wa£? Maar dit ontsnapte ais het ware onwillekeurig aan haar lippen. O, zijn we dat soms niet? barstte de vróliw schel lachend uit. Wees daar maar niet zoo zeker van, jongedame. Me neer Lancaster zou een prachtige sla vendrijver zi|n, en ik denk, dat hij op dat gebied wel ervaring heeft. Meent u, dat hij wreed is? vroeg Nell. Wreed? Het hangt er van af, wat u met wreed bedoelt, juffrouw Dayenant. Hij weet, wat hij wil, en ziet ook graag, dat dat gebeurt U kunt hem niet kwa- ovaiUONMAAKNIELWS: Het was epidenuscn, uWi 4 kumuu wyzxgiug ixi iiöb WW wvexU. ik gel ooi, uat we de crisis I Mu.eii zyn. zxOo viyi uevenee vrouua „sciiooii en neuoCTi gtatnte uaines weer tyu ons' »ooru m staan. van zyn vanzelf ook a ouoe rauxotoesieiien „gcüW.» aal w n zeggen gninniea it l een spiegei en luciien L W h.n dan.aan geven onaanks net unaniem oei van ae groot-maustne dit ji geen toestellen m te ruilen, /.itsllG GULDEN™ dat ouue opgewreven teesi met luidspreker, by aart» van een Vv estimnster-Super. Alleen bij „W-ESTMlIibl® IvADlU te Gouda. ken de bergen eep rioogtfe van meer dan 7uu meter. Bekend zijn in de buurt de Bruchhau- ser Bteenen, vier groote steile rotsen, die een uitzicht bieden tot ver in het land van Munster. Het toestel geheel verbrand. De Leeuwerik is na de botsing over den kop geslagen en in brand gevlogen. Dicht bij het bosch, aan den voet van den berg, is het toestel neergevallen en geheel uit gebrand. Er was niets meer van over dan het kromgetrokken stalen geraamte en de verkoolde resten van het houtwerk en de linnen dekkleeding. De drie Wasp- rtiotoren zaten nog in het geraamte, doch waren geheel vernield. Ook de bagage isrzoo goed als geheel dóór het vuur ver teerd, met uitzondering van een aantal sieraden, die in een der koffers hadden gezeten en het vuur hadden weerstaan. Merkwaardigerwijze werden .midden tusschen de verbrande resten nog een aantal door het vuur vrijwel geheel ge spaarde papieren gevonden, waaruit de Identiteit van het toestel kon worden op gemaakt. De zeven lijken zijn geheel ver koold. De eerst aangekomenen waarschuwden onmiddellijk de politie te Brilon, die ruim een half uur na de ramp ter plaat se verscheen, onder leiding van den „Landrat” van den „Kreis” Brilon, den genheid veroorzaakt heeft. De heer Ples- man, de directeur, was buiten de stad toen het bericht hem bereikte. Hij spoed de zich aanstonds naar Den Haag terug en omstreeks acht uur wasxjp het hoofd-, kantoor de geheele staf met den heer Wurfbain, den president van den raad van beheer, bijeen. Langs telefonlschen en telegrafischen weg werden de voor- looplge gegevens, die men omtrent de ramp had, aangevuld én aan de hand daarvan werden aanstonds de maatrege len genomen, die noodzakelijk geacht werden. Re^s in den loop van den avond werd de hem Pattist, assistent van den chef van aeri vliegdienst, naar de plaats van het ongeluk gezonden; in den nacht is de heer Bijnen, werktuigkundige, hem daarheen gevolgd. De heer Van der Mue- len, assistent van den chef van den tëchnischen dienst, is Zondagochtend eveneens naar Duitschland vertrokken. In opdracht van de Regeering heeft dr. ir. van der Maas, van den Rijksstudie- dienst voor de luchtvaart, zich reeds Za terdagavond derwaarts begeven; in ge zelschap van den heer Van der Muelen is veorts de heer Van der Heyden, in-1 specteur van den luchtvaartdienst, naar Duitschland vertrokken. Vanwege deKl,.M. heeft zich de heer Lapofider, haar vertegenwoordiger, te Berlijn, met spoed naar de plaats des onheils begeven. Ook de Deutsche Luft hansa heeft er een vertegenwoordiger, den „Flugletier” van het vliegveld te Dortmund, heen gestuurd. De laatste bemannini Levemsbizn opvs Piet Soer, de cqX 32 jaar gewdfdeiL E hij aan de H. l?Wïji echt op zijn manier: Vlieger worden was het ideaal van zijn jongensjaren Het ging niet vaifzelf, maar het lukte! Als 13-jarige had hij reeds beide ouders verloren, geld was er niet. Dr. Miedema in Havelte nam hem har telijk in den huiselijken kring op, maar Piet stelde er een eer in zelf den kost te verdienen en pakte van alles aan. Eerst werd hij molenaar, vond het niet je dót en zocht werk in een café me-t een tram- agentschap. In zijn vrijen tijd ging hij naar meester Fransen, het hoofd van de dorpsschool, die hem Fransche les gaf en zijn belangstelling voor machinerieën koelde Soer op de oude motorfiets van den dokter, waar hij heel Havelte mee op stelten zette, zoodat de burgemeester zelf er aan te pas kwam. De oot.log brak uit. „Toen, kreeg ik mijn volgende am bacht”, vertelt SOer. „Vlak bij h»et dok tershuis kwam een distrlftutiei’.antooï voor de zuinigheid in een oude garage. Ik gat het tramagentschap er aa.n en kwam daar op kantoor; ’t was een leuke tijd, maar och, mijn hoofd zat vol vlie- geridealen! ’k Had een oude fiets zonder banden (die waren te duur), daar had ik gwarsstangen op gemaakt met lakens erover en ik had een stille hoop, dat mijn IN MEMORIAM. Een schok is door ons heengegaan. De „Leeuwerik”, het trotsche K.L.M.- vliegtuig door Soer bestuurd, is Zaterdag gevallen en alle zeven opvarenden zijn daarbij om het leven gekonlen. Met óSte^tting is Zaterdag in den vroegen avorid deze ontstellende tijding vernomen. De „Leeuwerik”, het drie- motorige K.L.M.-vliegtuig, dat zoo me nige reis reeds naar Indië volbracht, dat uittrok om hulp te bieden aan den bij Rutbah in de laatste dagen van het vorig jaar zoo rampzalig verongelukte „Uiver”, die de glorie was van de gansche lucht vaart, die „Leeuwerik” heeft thans het droeve lot van den „Uiver" gedeeld; ze is door de machtige natuurelementen te pletter geslagen tegen 4*en( heuvel in het Sauerland Zeven menschen hebben daarbij den dood gevonden. De beman ning: dè eerste bestuurder P. Soer, den kranlgen piloot,*" van groote bekwaam heid, wiens naam ons In herinnering brengt de ontzagverwekkende vlucht van de „Pelikaan", de tweede bestuurder E. A. J. Pftlwitz, een vlieger van naam van de Indische en van de Europeesche lucht vaart,, de mecaniciens Weiman en Wln- gelaar en de marconist Van der Klein; daarenboven twee passagiers, de heeren Brtel, hoofdprocuratiehouder van de A-K.U uit Arnhem en mr W de Vlugt Jr., jongste zoon van den burgemeester van Amsterdam. De ondergang van de „Leeuwerik” is ttnramp voor de K.L.M, ze brengt met “Cu een tragisch levenseirfde voor de «ven slachtoffers, die met haar welge moed van Praag op weg waren naqr huis, W hun verwanten hen tevergeefs heb- “n verwacht No^is de droeve indruk niet vervaagd,. de ondergang van de Uiver heeft «weeg gebracht en opnieuw is de K.L.M. rouw De Koninklijke Luchtvaart- «aatschappij wordt door deze ramp aar getroffen. Het verlies van een der jjoote luchtvogels, die de faam der. K L. ffPH°Ver a^e l&nden en zeeën heeft uit- Llagen m°ge groot zijn en ernstig trairtenh^VOeId' groote deernis wekt het PschSR^inde der zeven slachtoffers, ooh na“estaanden in diepen rouw zijn «edompeid Met groote deelneming zijn wij vervuld. znanr eementen der natuur, waaraan aUe waarschijnlijkheid de onder- iiehL»311 dezen tuchtvogel is te wijten, tónna11 wederom hun meesterschap ge- °ver wat door techniek en weten- womV* menschelijke energie en durf wFtot stand gebracht. elementen hebben nieuwe offers midde*en om verstandig te 't Nadenken, ’t edelste; navolging, ^Wafcltelijkate; ervaring, ’t bitterste. OPGAVEN WORDEN VOOR DONDERDAGAVOND 6 UUR INGEWACHT 11 wei kï dat ik zelf m’n bagage Ik u nLU,tpakken- verklaarde Nell. Laat - «niet langer ophouden. - üïUa keek haar aan. loof en t. <4 ik mij vrühëden veroor- Dat u vrunioedig tot u spreek? vroeg tewonn k Yel mogehjk. Maar dit is geen Wn dS; en lk ben hler 11161 ln ge- ölet Li evenmln als u. O, u hoeft nX nMeur krygpn: wij zijn mln Ca«ter u i5d6rge8chikten van Mr. Lan- ander één genre’ en lk weer een toto uitwwJ Wil moeten beiden zijn or eren, niet waar, dat moeten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 1