/ca/i
'qeiVaMcfm
1$
J
Waar blijven de Boskoopsche boomen en planten
Hoedjes met en zonder rand
Romance aan de Main.
REISKLEEDING.
Eenvoudige Recepten.
Menu's van den daje;.
Nu de bloemententoonstellung weef achter
ons ligt en d» omgeving van gebouw ,,Flora"
weer haar oude aanzien heeft gekregen is
de gelegenheid daar om eeitó te besctinjven
waar de meeste van de Boskoopsche pro
ducten blyven.
Vooropgezet kan natuurlijk worden out
een beschrijving in deze tijden, met invoer
beperkingen enz, niet volledig Kan i.un,
maar toch is een opsomming interessant ge.
noeg^ om een en ander eens na te gaan.
De tijden veranderen, de omstandighelen
w orden anders,, ue merischen passen zich, de
i sneller, de ander langzamer, aan deze
ai-n snei
a?ngen i
Met al deze veranderde toestanden dient
de kweekei- rekening te houden. Evenals do
mode met verschillende nieuwe kleuren en
dessins op bepaalde tijden heb publiek ver
rast en bot (looopen noodigt 200 is ook de
kweeker afhankelijker geworden, meer dan
in vroegere jaren toen alles zich in een vee.
langzamer tempo ontwikkelde van Kleur,
vorm en bijzonderheden.
In vroeger t#den had men bepaalde hoofd
kleuren Me het .déden wit, rood licht en
denker, geel, rose en dan was men vrüwel
uitgepraat
Maar nu: welk een verscheidene nuanceb
zyn er gekoanen in rood, geel om er maa.
eens twee te noemen en da« de totaal nueu-
we kleuren, vroeger niet bekend, die nu zoo
zeer de aandacht trekken, zoowei van vak
man als van leek. In de jaren voor 1914, de
gouden jaren van ons bedrijf konden wy de
artikelen die in de kweekerijen gekweekt
werden, buiten vrucht- en laanboomen na
tuurlijk; splitsen in twee groepen n.l. een
deel voor de trek, de planten die in buiten-
landsche warenhuizen door hooge tempeia-
turen tob een vervroegde bloei werden ge
forceerd en de groep voor buitenbeplanting
voor tuinen, hagen; kortom voor al die tuin
en parkbezitters die Boskoopsche artikelen
acochten om de omgeving van hun huis hier
mede te verfraaien.
In een volgend artikel zulle» wy eens be
zien welk een geweldige verandering er in
de laatste jaren ook daarin is gekomen.
Hoeveel artikelen zouden er vroeger wei
voor de „trekkerij" in Engeland zyn ge
bruikt, alle moge.ytke soorten en variëteiten
werden er dn massa's in pot gekweekt en
vroeg in het najaar naar de Engelsche
bloemisten gezonden die reeds vele jaren
wisten welike schitterende bloemen de Bos
koopsche planten gaven.
Hoe weinig is- er b.v. van die handel
overgebleven, zeker er zyn nog firma's die
een flink kwantum planten in pot kweeken
maar de tijden dat) bijna iederen kweeker
een hoek potten er op na hield, seringen,
malis, genista, doorn, glycine's enz. is toch
voorby. Ook hier speelden de veranderde
omstandigheden een belangrijke rol.
Wat is het geval geworden, het veilings
wezen begon zich in de jaren na 1914 in
Nederland te ontwikkelen en niet alleen
werden groenten en fruit geveild.
De
kersen enz. werden gekweekt, breiden zich l
geducht uit, ook in Boskoop werd in die ja
ren een veiling opgericht die in den beginne
in hoofdzaak groenten veilde, maar nu byna
uitsluitend! snijbloemen.
Toen de boomkweekery niet loonend meer
was kwam er een geduchte opleving in den
bloemenhandel m de ondernemende Bos
koopsche kweekers wilden hier mee van pro
fiteered Velen van hen 'bouwden in die
jaren warenhuizen met verwarming en be-
gonnen zich op de cultuur van producten
onder glas toe te leggen.
Nu kwam in die jaren het vervoer met
een belangrijken sprong vooruit en dit had
geweldige invloed op de afname van snij
bloemen; de vliegmachine n.l. kreeg die
„groote", dat men vracht mee kon voeren.
Toen was men een groote stap vooruit,
de producten 's morgens op de veiling, kon
den dienzelfden dag in vrijwel alle groote
steden van Europa in handen van de af
nemers zijn, en dit werd voor onze boom
kweekery en vooral voor de kweekers van
culturen in pot van groote beteekenis. De
kwestie van contingenteering, invoerrechten
buiten beschouwing latend, werd de afname
van gepotte artikelen direct veel minder en
zal waarschijnlijk die vlucht nooit meer
nemen zooals dit geweest is.
De bloemisten in de groote wereldcen
tra's, die dageljjksch versche bloemen ge
bruikten, gingen ze by een andere afnemer
betrekken.
Zy waren nu niet meer afhankelijk van
den bloemist-kweeker, die eerst de potplan
ten uit Boskoop betrok, deze de gewenschte
temperatuur gaf en dan vaak tegen hooge
prijzen aan de bloemenwinkels verkocht.
Ook de kwaliteit kwam in het geding en
dat was van gropt belang, want al waren
de Boskoopsche planten van uitnemende
kwaliteit, het trekken zelf, een vak apart,
verstond iedere bloemist niet even goed en
dikwyls moest men genoegen nemen met
wat er juist zoo'n dag als men bloemen
noodig had, aanwezig was in het warenhuis.
Dit nu werd geheel anders, de vliegma
chine veranderde die toestand zoo radicaal
en op zoo'n juiste wyze, dat de meest con
servatieve bloemist hier aan moest. Was z'n
order groot, hij gaf \hem door aan een gros
sier in Holland, was hy klein, hy combi
neerde dit met enkele collega's, de telefooh
stond hem ten dienste, de auto haalde z'n
bloemen van het vliegveld; de omstandig
heden werden geheel anders, wat hy noodig
had' voor z'n klanten kwam dezelfde dag
uit Holland, 't leek een sprookje wat waar
was; de bloemenhandel voer er goed by, het
publiek ging meer bloemen zien en koopen.
De bloemenwinkels rezen als paddenstoelen
uit den grond en de leuze „iedere straat zyn
eigen bloemenwinkel", was niet ver meer
af. En toen kwam een andere groep men-
schen aan bod; de straathandel wierp zich
op de bloemenhandel en wat hier het gevolg
van is geworden vertellen wy in een vol
gend nummer.
EEN SLIMMERD.
Toe Karei, houd je goed, straks na het eten neem ik den rug
zak over.
pluimpje van een stoomboot.
De hemel boven en om hen is ver
anderd: nevelwolken jagen rond, de
zon verschuilt zich steeds vaker ach
ter opeengestapelde wolkenbanken.
Plotseling steekt er tegenwind op.
Energiek duwt de man het meisje
van haar plaats, neemt zelf het stuur
over. De wolken zijn nu donkergrijs,
byna geen stukje blauwe hemel ziet
men meer. Met een mengeling van
vrees en nieuwsgierigheid kijkt het
meisje naar buiten. Daar beneden
golven de wolken als ontembare reu-
zenpaarden. Sterker hoort men de or
geltoon van de zee. Buien komen op
zetten, dwingen het vliegtuig tot den
strijd, laten het in luchtledige ruim
ten vallen, drukken het naar boven.
Wild fluit de wind in de bespanning
der draagvlakken. Daar het gelijk
matige brommen van de motor houdt
een secondelang op een greep naar
het schakelbord; de hulpmotor neemt
het werk over, geeft de reuzenvogel
kracht' in den strijd tegen de elemen-
ten.^Veigert pok deze den dienst? Het
diepe brommen heeft niet de gewone
klank! Een ijzige rilling loopt het
meisje over den rug. Ze kan niet meer j
naar het gewoel zien, ze staart slechts
nog op de krachtig gespierde handen
van de man aan het stuurrad. Ook de
tweede motor weigert telkens en
dreigt in den stryd tegen de elemen
ten het onderspit te delven. De piloot
geeft vol gas. Met een onzettende
snelheid suizen ze door de lucht, en
eindelijk, eindelijk, duiken de witte
krijtrotsen van de Engelsche kust op.
Nu liet de piloot de machine zacht
jes naar beneden glijden en bracht
het met zekere hand en zonder be
schadiging op een groote weide voor
een noodlanding.
Menschen kwamen nieuwsgierig
aangeloopen, de inzittenden klauter
den opgewonden en nog bleek van
schrik uit de cabine, honden blaften
het vreemde ding aan, dat uit de he
mel gevallen was en joegen daarna
jankend achter de uit elkaar stuiven
de kudde schapen aan het was een
groote verwarring.
De hulppilote, die het eerst op den
grond gesprongen was, liep met lan
ge schreden ze leek in haar piloten-
kleeding op een jongen over de
weide op het heerenhuis van het land
goed toe, dat haar door een herder
gewezen was, om auto's of andere
- k. L__
De hoed, welke het gelaat geheel
vrij laat, voert momenteel een zwaren
strijd met de modellen, welke ver over
het voorhoofd worden getrokken.
Geen van beide heeft een bepaald
overwicht. Hoeden met en zonder
rand betwisten elkaar de opperheer
schappij.
De hoeden, welke het gelaat zooveel
mogelijk vrij laten, dragen de volgen
de kenteekenen: de modellen zijn zoo
ver achterover getrokken, dat de op
merking, dat de hoed thans in den nek
gedragen worden, bijna niet meer als
overdrijving beschouwd mag worden.
Vooral is dit genre geschikt voor da
mes met een fraai kapsel, en wier ge
laat niets te verbergen heeft, want
ook de rand is hoog opgeslagen, zoo
dat ieder de draagster vol in het ge
zicht kan zien. Hier brengt men zoo
wel de platte, jeugdige klok als den
schuitvorm a la Biedermeyer, waar
bij de garneering aan den binnenkant
tegen de(i rand is aangebracht. De
bollen van deze hoeden zjjn over 't al
gemeen klein en rond.
Volledig in tegenstelling hiermee
zijn de jockey-hoeden, die zooals de
naam reeds aanduidt, van voren diep
over de oogen staan. Daarentegen
staan ze van achteren hoog op het
hoofDaar men echter van de ran
den, die het vorige jaar werden ge
bracht, om de hoeden vast op hun
plaats te houden, geheel is afgestapt,
wordt thans een elastiek gebruikt, dat
onder het haar verborgen wordt.
Terwijl de rand over het voorhoofd
ver uitsteekt, evenals de klep van de
jockey-pet, wordt hij van achteren
hoog opgeslagen. Panama en fantasie-
stroo zijn wel de meest gewilde ma
terialen in dit genre.
Naast deze ideeën noemen we de
baret, welke herinneringen opwekt
aan de hoofdbedekking van de Engel
sche meisjes-studenten. Het betreft
hier een stijven hoed, die zoowel met j
een hoogen als met een lagen bol ge- 1
dragen kan worden, doch waarvan de
rand vooropgesteld, dat deze aan
wezig is zoo smal mogelijk wordt
gehouden. Dit baretvormige hoedje
wordt diep over het voorhoofd ge-
trokken. Een ronde voile verzacht 1
eenigszifis de strenge lijnen en ook de 1
pompons, welke op zij van den bol zit-
ten, werken hiertoe mee. In plaats
van de pompons ziet men soms ook
een bloementouffe boven de oogen.
Deze hoedjes 2ijn gemaakt van gelak
te tressen, van grof gelakt fantasie-
stroo of van gestikte zijde.
De strandhoeden zijn ook weder bij
zonder chic van vorm. Hier is de va-
voertuigen voor de reizigers per te
lefoon op de plaats van de noodlan
ding te krijgen. Het duurde geen half
uur, of het geheele reisgezelschap was
met bagage en zeer opgeluchte har
ten met veel roepen en gejoel, in een
oude Engelsche landauer en een mo-
dern auto gepropt, en op weg naar
het dichtstbijzijnde spoorwegstation.
Midden in de Engelsche weide bukten
de piloot Herbert Stark en de hulp- 1
pilote Ursula Finck over hun lamge
slagen reuzenvogel.. Hun handen en
gezichten waren met smeer en olie J
bevlekt, maar hun oogen wedijverden
met de stralen van de zonhet was hun
gelukt, om de weigerende motor weer
op gang te brengen, zoodat de ma
chine op eigen kracht naar het dichtst
bij zijnde vliegveld gebracht kon wor
den, om daar grondig te worden na
gekeken. Herbert Stark sprong weer
op de been.
„Wilt u niet liever met de trein
gaan vroeg hij aan Ursula met een
half twijfelende blik op het vliegtuig,
dat hun bijna noodlottig was gewor
den.
„Ik hoor daar thuis!" zei het meis
je kort.
„Dapere kameraad", zei de man
slechts en gaf haar zijn vuile mon
teurshand.
Dat en daarbij een stralen, van zijn
heldere grijze oogen waren haar lie
ver dan een lange liefdesverklaring.
Aardige hoedjes, sommige gegarneerd met een Jcleurige echarpe.
riatie enorm en de breedgerande hoed
die vaak met een bijna vierkanten
bol wordt gebracht, staat lijnrecht
tegenover de muts^met spits uitloo
penden bol. Als materiaal hiervoor
wordt, al naar het doel, waarvoor de
hoed gebruikt moet worden, cretonne
of linnen gebruikt. Dit hangt geheel
af van de kleeding, waarbij de hoed
gedragen wordt.
Het Frankenstadje Mütenberg.
Bomberg, de duizendjarige Keizer-
en Bis8chopstad en Aschaffenburg,
het „Frankische Nice", zijn met el
kaar verbonden door een parelsnoer
van oude, mooie stadjes en steden,
die zich rijen langs de zilveren stroom
van de levensblije Main.
Vlakbij Würzburg, de Barokstad
buigt de Main in een scherpe hoek naar
hel Zuid-Westen en werkt zich met
moeite door de zandsteenbergen var,
de Spessart en de eerste, beuken
groene bergen van het Odenwald. Bij
Freudenberg begint het romantische
rivierdal, en daar rijst ook reeds hel
grijze Frankenstadje Miltenberg, met
zijn vele torens en torentjes op. Hel
is het Miltenberg, dat Goethe in oe
Götz van Berlichtingen noemt, de his
torische Franken-nederzetting met de
prachtige oude huizen. Ja, in Milten
berg staan wij op echt historischen
Bodem. Reeds 2000 jaar geleden
bouwden de Kelten een ringmuur op
de, boven de stad uitstekende Grein-
berg. Deze ringmuur diende als toe
vluchtsoord voor de eerste bewoners
in tijden van gevaar.
Toen kwamen de Romeinen, die
van de stad een sterk garnizoen
maakten. Eeuwen later namen de
Mainsche Aartsbisschoppen van het
gebied bezit en stichtten als grens
vesting de „Mildenburg", waarvan de
muren ook nu nog boven de stad uit
steken.
Omstreeks 1270 was Miltenburg de
sterkst verdedigde plaats aan de be
nedenloop van de Main, die be
schermd werd door 30 torens en bol
werken, een machtige stadsmuur en
twee wachtschepen op de rivier. In
den Boerenoorlog bemachtigden de
zoogenaamde „Odenwalder Haufen"
onder Götz von Berlichtingen de stad
en van hier uit riditten zij de „Twaalf
Artikelen" naar Würzburg.
Tijdens de Renaissance ontstonden
de prachtige bouwwerken, die de stad
nu nog zoo'n bijzonder karakter ver-
leenen. Bekend daarvan is de „Riese'',
de Reus. In den dertigjarigen oorlog
zag Miltenberg binnen haar muren de
legers van alle oorlogvoerende landen
i en partijen.
En zoo volgt het eene geschiedkun-
dige feit het andere. De stad ligt als
het ware geklemd tusschen de snel
stroomende rivier en de hooge ber-
gen, waarvan de hellingen dicht be-
1 groeid zijn en een kom vormen. De
wachttorens zijn van zandsteen, even
als de muren, die -smalle straatjes en
steegjes, oude, schilderachtige bur
gerhuizen en herbergen omsluiten. De
„Riese" is de oudste herberg van heel
Duitschland. Barbarossa, Keizer Lo-
dewijk „der Bayer", Luther, Gustaaf
Adolf, Wallenstein, Tilty en later ook
Prins Eugenius van Savoye, Marl
borough en Moltke waren er te gast.
De oude poorten, de winkeltjes en
de doorgangen verdwijnen haast on
der bloeiende goudenregens, sneeuw
ballen en Meidoorns. Het is alles even
karakteristiek en schilderachtig.
Maar het prachtigste van Milten
berg is toch het marktplein, omgeven
door de renaissance-huizen met de
hooge geveltjes en het kunstige snij
werk, met de sierlijke torentjes en
wijngroene erkers, en in het midden
de bron, gekroond met een Heiligen
beeld, en waarop de overwoekerde
muren en tinnen van het slot Milden
burg neerzien vanaf hun hoogte.
In den loop der tijden hebben oor
logen en branden de stad dikwijls
verwoest. Mèar altijd bouwden nij
vere, ik zou haast zeggen liefderijke
handen haar weer op. Ieder bouwde
zooals hij zelf wilde, en zoo ontstond
langzamerhand de stad, die tegen
woordig een der waardevolste histo
rische plekken van heel Duitschland
is.
Goed weeken is met Henco weeken.
Henco maakt Uw linnengoed in tegen
stelling met soda niet geel, doch
houdt het hagelwit.
ENCO
STADSNIEUWS.
GOUDA, 10 Mei 1935.
Loop der bevolking.
yertroKKen: J. n. muuunga, van
Groenenuaai u3, naar Arnasui, t u.iutau.- I
siraat 4; J- A- Biesmeuvei, van mai ai 4d,
w>r iéuiüen, L-mnaeusstr. 3bbis; A. A. de
„ong, van WesCnaHen ld, naar Haarlem,
mooie jiouistr.; G. de Korte, van -
bergsti. üo,' naar 's-Grav>enna«e, Gspauogbs
straat "UW; Jde Jong, van bt. Antnomesu.
I naar 's-bravenhage, IJsselslr. 44; J. A-
van lJyknuisen, van Kleiweg 22, naar Ier
Aar Kerkweg D 43; K. van Meyeren, van
Vest, naar bouderak B 185; J. ti. Kievei,
van Kaam 244, naar Benschop 179; Ui
man geb. v. d. Heyden, van Bleekerssmgei
U, naar 's-GravenHage, Beukstr. 58; h.
Symanzik, van Fretoriaplem 11, naar Glad
beek (L>.>, Stinnstr. 12; D. de Jong, van
Boelekade 42, naar Maassluis, ürompstr. 10,
G, J. Veerman, van B. Martehssingel 98,
uar 's-Gravenhage (Scheve rongen/, Kei-
letttr. 2, L. Visser, van Pretoriaplein 22,
Mir'l-Gravenhage, Bunschotenschei.tr. 2b;
JI.de Jong, van Vierde Katie 80, naar
Woerden, Poeistr. 3; M. C. F. M. C. Mut
ants, van Gouwe 162, naar Amsterdam,
jjjpiginneweg 43; J. G. Elshout, van Van
Smtenair. 18, naar Rotterdam, Gr. v. Prw-
stereretr. 29b; M. de Graaff, van Boelckade
175, naar Aioercapelle, Brugweg 89; W. H.
Versluis, van Fr. Hendrik^tr. 57, naar
's-Gravenhage, Laan van N. U. ïnntie 291;
l J. de Mol, van Turtmarkt lo, naar
utrecht, roortstr. 2a; U. t. B. Spruyt, va.
Mr. u. J. v. Heustiestr. 49, naar'Ltreem,
J. F. Goenstr. 80; J. b. rioudyk, van Ai.
Heiuteweg o, naar Reeuwyk, Btetn K 9o;
J. L Z^uuiyk, van Heerenstr. 33, naar btoi-
wyk, Beierscne weg; G. M. broenenuaai,
vim bt. Jo&vphdtr. 44, naar iteeuwyk, tVetn.
N'.nteweg H 160; L. M. j. bestel, van *luw-
srngel öfe, naar Reeuwyk, Wetn. Venteweg
H 160; M. 14. v. d. Heuvel, van IJst.3l.aan
113, naar V\ adainxveen, Bod. straatweg 108;
t. b. van bchaik, van C. Ruygensfau a47,
iiaar Zuilen, Baiderikstr. 71; «G. v. d. Lecq,
van C. Keteit.tr. 14, naar Ede (IieniKkomj,
Soetenj.weg 2; A. C. van Kersbergen van
V, C. botnstr.' 19, naar Delft, Oude Deii.
B8; L. Beriyn, van br. tiorisweg Zi, na...
vlrecht, Huygenssbr. 29; H. Pluyter, van
'"■'bdstr. 16, naar Reeuwyk, Achtei Willens
3 4; J. L. Vos, van Turt markt 71, naar
hde (Bennekom), Dorpsstr. 15; G. Burst,
v»n Boelekade 95, naar Haarlem, Hanr.tn-
.ianaatï42, M. Hojwerdg, var» Krugurlaan
18Ü, naar Rotterdam, Spanjaardstr. 87a; H.
E. Vermeulen, van Crabethstr. 5, naar Am
sterdam, Prinsengracht 178 II; E. W. Kraye-
"teui, van Hoogstr. 22, naar Waddinxveen,
Brugweg 9, A. A. Moi wed. A. Uittenbo
gaard, van Oosthaven 3, naar 's-Graven-
Outtemanastr. 17; A. Krommenhoek
wed H. J. Barnard, van Kiimopstr. 3, naar
Dordrecht, Groote Spuistr. 29; C. G. Spit,
van Crabetihstr. 46, naar Amersfoort,
Utreehtscheweg 299; J. Lansbergen, van
Kleiweg 24, naar Leiden, Heerensingel 3; A.
M. Verheul, van B. Martenssingel 57, naar
Voorburg, Kon. Wiihelminalaan 468, A. J.
van Hof, van Gr. v. Bloissbr. 92, naar Zui-
Kv. Egmontkade 82; P. L. Scholten, van
WHens 85, naar Voorburg, van Gaesbeke-
straat 51; H. C. Verkerk, van Fluw.singel
2. naar Reeuwyk, Weth. Venteweg H 67;
E. H. de Blouw, van Van Bergen lJzen-
doompark 7, naar Vlaardingen, Hoog-*
kw 26; C. M. van Maaren, van Pepers br.
^,naar Schiedam, Lange Kerkstr. 3; H. W-
wed. A. C. den Boer, van Burgvliet-
«fel, naar Middelburg, Kapoenstr. B 33;
,E' §Üatz, van Burgvlietkade 4, n»ar Mid-
k'targ, Kapoenstr. B 33; A. v. d. Weel,
Van C. de Wetstr. 27, naar Winschoten, En-
23; C. Futselaar, van C. Huy-
74, naar Nieuwer Amstel, Midtlen-
.6, Amstelveen; B. Berends, van
Westhai en 53, naar Amersfoort, Wevers-
«ngel 5; J. G. A. Revink, van Tweede Kade
®0, naar Waddinxveen, Bod. straatweg 75;
C. v. d. Kleyn, van SJapperdel 7, naar
«otterdam, Prinsenstraat 24b; B. Verbaan,
van C. Huijgenisstr. 114, naar Waddinxveen,
Bloemend.weg 67; J. G. Durivou, van Kled-
HO, naar Voorburg, H. v. Alphenstr.
84i F H. Streefland, van Crabethstr. 22-
"oar 's-Gravenhage, Oud Scheveningsche-
we8 G. A. Pont, van Tweede Kade 80,
n»ar Leiden, Oude Ryn 154.
Bevestigd; J. H. M. Doeleman, sla-
fr> to* Haariem, Gierstr. 69, naar Nieuwe-
Javen 320; F. E. v. d. Beek, landb., van
Lichtenvoorde, F 24, naar Goej dijk 77; J-
Weber, arb., van Barsingerhorn, Ark Kol-
™>rn, naar woonark N. Sluis; J. H. A. v. d.
Voort, van Rotterdam, Davidastr. 58b, naar
Karekiettsraat 9; A. F. Soet, schilder," van
Btolwy'k H 8, naar Pretoriaplein 43; S. J-
v. u. Auwatin, nuiöii.,
Aocntwog 4, naar ïurlmarkb, 96; H. 1. -n.
ureesSéns, oruebtoeder, van Katwya, Over-
ryn i, naar roilensstr. 53; G. vonk, üb., van
ivecuwyK, Vvetn. venteweg za4, naar Klei
weg 22; o. Verwey, van iteeuwyk., Ouueweg
G rt, naar Boeieaade ib9; A. vam öoest, van
Zeist, v. Hoornweg 2o, naar Jrloutmaiio-
gracut 24; M. J. koppenaal, dh., van Aipnui
a. d. Ryn, Vuvkebuurt 4ö, naar v. jjwieten-
straat 22; D. M. v. d. looreu, letterzetter,
van Zuilen, SwammerdamsW. 2o, naar Bouu
mansgracht 24; J. van Leeuwen wed. J. B.
b. Meyer, van Zaandam, Oostzyde 252c,
naar boorruhertstr. 13; A. Gatnel, van
Noordwyk, Piet Heanstr. i, naar W. Tom-
bergstr. 14; G. b. F. Huurman, van Wad-
uunxveen, Bod. straatweg 106, naar kare-
kietstr. 7; D. Morks, leeri.verpl., van Zwyn-
orecht, Rangdyk 20, naar KrugerUan iJU;
A. Klip, arb. N.S., van Deal, Krugerstr. I)
138, naar Woudstr. 23; J. van Steyn, van
Nieuwer kerk a. d. IJssel, G 97, naar üroe-
nendaal «56a; P. Zonen, timmerman, van
Bergambacht D 4a, naar Jaagpad 57; L. de
■Vries, van Gfemert, weg naar St. Anthoms
F 32, naar N. Markt 16 inw.; J. Visser, vee-
nouder, van Alphen a. d. Ryn, Gnephoek 82,
naar Broedcweg 6; E. Hansum, van Slie-
drecht, Dr. Langeveldpl. 18, naar Pierson-
weg li; P. L. J. M. Schretlen, kapelaan, van
Haariem, Jansstraat 41, naar Kleiweg 24;
L. de Graaf, van Gouderak A 14, naar üroe-
nendaal 87j J. A. v. d. Hoek, van Lopik,
naar Gr. Florisweg 77; C. P. Boot, van
Utrecht, Volkerakstr. 50, naar Raam 37c;
J. de Jong, van Rotterdam, L. Rottekade
129, naar P. C. Bothsbr. 100; A. M. Over-
beek wed. C. Lubbers, van Reeuwyk, Mid
delburg B 8, naar Boomg.straat 70; L. A.
de Vries, van Reeuwyk, Weth. Venteweg
64, naar Spieringstraat 61.
aantal reizen van Zaterdag tot Zaterdag
worden gemaakt, dié. te IJmuiden aan
vangen en aldaar eindigen, met uitzon
dering van de eerste reis, die te Amster
dam aanvangt en de laatste reis, die te
Amsterdam eindigt.
GEMENGD NIEUWS.
Kampleven op een varend schip.
Plan van de Stoomvaartmaatschappij
„Nederland".
Zes honderd jongens per „Tarakan"
naar Noorwegen.
Een origineel en voor de jeugd buiten
gewoon interessant plan ls, na langdu
rige voorbereiding, door de Stoomvaart-
Maatschappij „Nederland" in het sta
dium gebracht, dat de uitvoering met
Juli tegemoet kan worden g|pn. Deze
maatschappij heeft n.l. het voornemen
om bij voldoende deelname in de a.s.
zomervacantle een aantal- 7-daagsche
reisjes naar Noorwegen te organlseeren
met haar Öuüü bruto registerton metend
motorvrachtschip „Tarakan", dat hier
voor als kampeerschip zal worden Inge
richt.
De deelnemers aan deze reisjes zullen
ln de gelegenheid gesteld worden uit
stapjes in het Noorsche bergland te ma
ken, te genieten van het schitterende
landschap in de Noorsche fjorden en, wat
vooral voor den rechtgeaarden Neder-
landschen Jongen van belang is kennis
te maken met het leven aan boord van
een der motorvrachtschepen van de Ne-
derlandsche koopvaardijvloot.
De deelneming.
De deelneming wordt voornamelijk be
perkt tot jongens van scholeh uit geheel
Nederland van Middelbaar en Voorberei
dend Hooger Onderwijs als H.B.S., Ly
ceum en Gymnasium, van den leeftijd
van minimum 15 Jaar tot en met 18 jaar,
voor zoover deze in clubverband onder
leiding van een der leeraren of Jeugdlei
ders de reis wenschen te maken. Een
schriftelijke bereidverklaring van de
ouders of voogden, waarin dezen verkla
ren, accoord te gaan met de bepalingen
en voorwaarden, waarop passagie wordt
verleend, wordt als elsch gesteld De pas-
sageprljs bedraagt f 25 per persoon.
Per réis worden maximum passa
giers vervoerd. Elke groep staat onder
toezicht en verantwoordelijkheid van den
leeraar of groepsleider, die gedurende de
reis de zorg voor de jongens op zich
neemt, met hen gezamenlijk de maaltij
den in den passageprljs inbegrepen
gebruikt en ook 's nachts ln dezelfde
verblijven logeert. De groepen maken ln
de aanloophavens met hun leider de nog
nader aan te geven wandeltochten. Voor
de goede organisatie is het noodzakelijk
dat de groepen in aantallen van precies
vijftien jongens plus den leider worden
ondergebracht.
Het leven aan boord wordt ingericht
zooals ln een kamp, zoodat de verschil
lende diensten, zooals eten halen, schoon
houden der verblijven enzdoor de jon
gens verricht worden.
Wanneer er voor deze reizen voldoende
animo blijkt te bestaan zullen van medio
juli de eerste reis zal Saterdag 13 Juli
aanvangen tot medio Augustus een
NIEUWE UITGAVEN.
Nederl. Christelijke Reisvereenijjing.
Het Reisprogrammaboek.
De Nederlandsche Christelyke Reuver-
eeniging vierde dezer dagen onder groote
balangstelling van binnen- en buitenland
haar 12 -jarig jubileum.
Ter gelegenheid van dit jubileum heeft
het Bestuur een jubileumreis georganiseerd
met het Nederl. stoomschip de „Veendam"
van de Holland-Amerika-Lijn. Het doel der
reis is het natuurschoon der Noorsche Fjor
den en de Schotsche Hooglanden. Voor deze
reis, die gehouden wordt van 26 Juli tot 5
Augustus, hebben zich reeds byna vijfhon
derd deelnemers aangemend en waarvoor
dus het aantal plaatsen in de zeer geva
rieerde prysgroepen (ƒ75.— tot ƒ155.—)
dagelyks zienderoogen kleiner wordt
In het nieuwe jaarboekje dat dezer da
gen is verschenen met vele aardige illustra
ties, lezen wy dat vele reizen in 1935 bij
zonder goedkoop zyn geworden. Brussel
met de groote Wereldtentoonstelling trekt
in dit jaar ongetwijfeld heel sterk en kan
tegen heel lage prijzen bezocht wordenDe
goedkoope Duitsche en Zwitsersche reizen
zullen het ook weer doen, terwijl Zwitser
land en Oostenrijk om het machtig, weerga
loos natuurschoon op velen buitengewone
aantrekkingskracht blijven uitoefenen./
Frankrijk, Italië en Engeland zyn niet ver
geten en zelfs Tsjecho-Slowakye en Polen
zijn dit jaar in het reisplan opgenomen.
Een goedkoope Palestinareis, in de zo-
merVacantie, onder leiding vande H.H.
Prof. Dr. F. M. Th. Böhl en Dr. A. van Deur-
sen, Itft ideaal van velen, om éénmaal door
eigen waarneming het Heilige Land te lee-
ren kennen, zal in vervulling kunnen gaan,
nu tegen een bedrag van niinder dan 475.-
de reis zal worden uitgevoerd. Reeds ver
scheidene aanmeldingen kwamen binnen.
Het feit, dat het aardige boekje, van 192
pagina's, met bandteekening van Machiel
Wilmink ditmaal in verband met de Jubi
leumviering der N.C.R.V, op verzoek kos
teloos wordt toegezonden (zoolang de voor
raad strekt) doet vermoeden, dat reeds heel
spoedig de ditmaal vergroote oplage uit
geput zal zyn.
Het Centraal Bureau der Vereeniging is
gevestigd Weteringkade 22&, 's-Gravenhage.
PRACTISCHE KLEEDING VOOR DE REIS
EN VOOR FR1SSCHE AVONDEN.
Het verdient aanbeveling deze reiskleeding te laten maken van soepele
wollen 'stof, grijs, beige, sckotsch of marine; van deze leent no. S zich\het
best voor nègre of marine kleur.
Varkensfricandeau;
1 K.G. varkensfricandeau, 2 blokjes del-
frite, zout, peper, water.;,
Vprkensvleeach moet. (Sgted. gaar op tafel
komen, daarom is het beter niet op de ge
wone wijze als groot vieesch te braden, doch
eerst te koken. We wrjjvfen het in met een
mengsel van zout en peper, zetten het op
met ongeveer V, L, water en ik ten het
zachtjes een half uur of drie kwartier ko
ken, keeren het van tyd tot tijd om, nemen
daarna de deksel van de pan en laten het
water verkoken. Is het water verdampt, can
voegen we twee blokjes delfrite bij en bra
den het vieesch rondom mooi bruin, nemen
het uit de pan, leggen het op een bord en
maken de jus af. We snipperen in het heete
vet eerst een uitje, bruinen dit met een
platte eetlepel bloem, voegen eerst een kopje
water bij, laten het flink opbruischen en
koken de jus met 2 4 4 kopjes water nog
een minuut of vijf door, zeeven .ze daarna
en serveeren ze met of zonder citroensap
Toevoeging* van een weinig citroensap
maakt vette jus of vieesch lichter verteer
baar.
Vischgerecht met rijst en eieren.
600 gr. gekookte visch (zonder graat ge
wogen), 260 gr. rijst, 100 gr. boter, S eieren,
1 groote ui, kerry.
De gekookte visch wordt van vellen en
graten ontdaan en in nette, kleine stukjes*
verdeeld .We kunnen de vischsoort gebrui
ken, die wij wenschen; doch het meest aan
te bevelen zal zgn schelvisch of kabeljauw.
De rfjst wordt goed droog gekooki met wa
ter en zout Driemaal zooveel water als ze
op het gas gekookt wordt en tweemaal zoo
veel in de hooikist, daarna moet ze geheel
afkoelen.
De boter wordt in een pan verwarmd en
de ni, die fijn gesnipperd is, hierin gaar
gefruit met de kerry, daarna worden rijst
en visch toegevoegd en met elkander ver^
warmd, terwijl wij de massa voortduend
om en om scheppen met een pannekoekmos.
Tenslotte wordt het ei flink geklopt en over
de rijst en visch gegoten en hiermede
(scheppende) goed vermengd en als het ge
heel gestold is, wordt de massa opgesta
peld op een verwarmden schotel. Hierbij
kan kroepoek geservherd worejen, die even
in warme delfrite gebakken is en met fijn
zout bestrooid wordt, daarna op een schaal
leggen. De kroepoek moet niet te lang blij
ven liggen, doch liefst warm en croquant
opgediend worden.
Witte ragoutsoep.
350 gr. schenkelvleesch, \Vt L. water, V*
blikje champignons, 60 gr. boter, 70 gr.
bloem, 1 ei, zout, 1 uitje, 1 wortel, 1 laurier-
1 Mad, wat takjes selderij.
I We laten het vieesch, dat in kleine stuk-
jes gesneden is, trekken met het uitje, wor
teltje en de kruiden, nadat we het met koud
water en zout hebben opgezet. E)e pan moet
goed gesloten blyven, opdat de geurige be-
gtanddeelen niet ontsnappen. Is het vieesch
gaar, dan zeven wy de bouillon. We ver
warmen boter en bloem en gieten telkens
wat van de bouillon by, steeds roeren, om
te voorkomen, dat er klontjes in de soep
komen, laten ze daarna een minu«t of vyf
doorkoken en doen de inhoud van het blikje
erby. We laten de soep nu niet meer koken,
maar met gesloten deksel staan, opdat de
champignons goed warm worden. In de
soepterrine wordt het eierdooier geklopt en
hierby langzaam en roerende de "soep ge
goten.
Rijst met kerry.
250 gr. vleeschresten, 300 gr. ryst, 2 ap
pels, 4 flinke uien, 1 blokje delfrite, 2 thee-
lepers kerry, zout, 3 d.L. jus en water of
water met 1 bouillonblokje.
De appel wordt geschild en aan blokjes
gesneden, tlrwyl de uien schoongemaakt
worden en fijn gesnipperd.
De jjyst wordt gewasschen, daarna opge
zet met ruim 2 maal zooveel water en zout,
aan de kook gebracht, enkele minuten door
gekookt en op een zeer lage pit op asbest-
plaatje heel zachtjes gaar gekookt in goed
gesloten pan.
Het vieesch wordt aan kleine stukjes ge
sneden, daarna de delfrite heet gemaakt en
de uien en appelen goudgeel gefruit, vieesch
en kerry erbij voegen, evenals de verdunde
jus of de bouillon en alles zachtjes met el
kander koken.
De ryst kan op een verwarmde schotel
ZONDAiG: Witte ragoutsoep, varkenslapjes,
bloemkool, aardappelen, griesmeel met
MAAiNDAG: Ryst met kerry, harde eieren,
gestoofde prei, aardappelen.
DINSDAG: Bloemkoolsoep, gebakken ham
met mosterdsaus, spinazie, aardappelen.
WOENSDAG: Rollade, andijvie, aardappe
len, ryst met tutti-frutti.
DONDERDAG: Koud vieesch, postelein,
aardappelen, koffievla.
VRIJDA/G: Pikante havervlokkenplakjes (of
i gebakken visch), kropsla, gebakken
I aardappelen, beschuit met kaas.
ZATERDAG: Rundergehakt, gedroogde ap-
I peltjes, aardappelen, havermout met
karnemelk.
worden gedaan met een opening in het Mid
den voor de saus met het vieesch en de
uien. We kunnen ook alles dooreen mehgen
en daarna als een bergje op een schotel
stapelen of we kunnen dit laatste mengsel
in een vuurvaste schotel doen en in; den
oven plaatsen om een bruin korstje cjp te
laten komen.
Parijsche saus. f
Voor koude gekodkte en rauwe groenten-
1 theelepel zout, 1 theelepel suiker, 1 thee
lepel mosterdpoeder, 1 theelepel paprijca, 2
eetlepels tomatenketchup, theelepel
peper, 2 d.L. slaolie, ft d.L. azyn of citroen
sap.
De opgegeven hoeveelheid saus is yoor
meerdere porties en kan, indien voor het
gebruik weer opgeklopt, in een afgesloten
jampot bewaard worden gedurende epnige
dagen.
Kruiden en ketchup worden met eem hou
ten lepel goed dooreen gemengd, daarna
wordt telkens 1 eetlepel slaolie bygejoegd
en ipet de garde met de kruiden vermjengd.
Als wy zes eetlepels olie op deze wij zei héb
ben geklopt, wordt de rest by gegoten en
gedurende eenige minuten flink geklopt,
daarna mengen wy de azyn of citroensap
erdoor.
VOOR DE THEE.
Opgerolde kruidenboek jes.
1 eetlepel stroop, 60 gr. margarine, 00 gr.
bloem, 125 gr. basterdsuiker, 1 th«elepei
brandewijn (desverkiezende), 1 afgestre
ken eetlepel gemalen kaneel, 1 afgestreken
eetlepel gemberpoeder, mespunt zout en
■agelgruis.
De bloem, zout en kruiden worden in een
kom-gezeefd. De stroop en boter worden ge
smolten, doch niet te warm gemaakt en de
suiker erin opgelost, daarna de gezeefde
ingrediënten toegevoegd evenals de brande
wijn, die men desverkiezende kan weglaten,
en van alles tezamen een stevigen Bal ge
vormd, die wy 2 k 3 uur op een koele plaats
zetten. Het doeg wordt daarna in 12 porties
gedeeld en elk daarvan met den binnenkant
van de handen tot balletjes gerold, die met
de met bloem bestrooide deegrol op een be
bloemde plank tot zeer dunne ronde deeg-
plakken worden uitgerold. Al naar gelang
van de grootte van het bakblik worden er
telkens 3 of 4 of meer van deze ronde plak
ken op het beboterde blik gelegd en ge
durende 10 minuten in een niet te warme
oven gebakken. Het blik wordt uit de oven
genomen en zoodra als de koekjes iets ste
viger worden, na 2 of 3 minuten worden zij
stuk voor stuk zoo losjes mogelijk om het
rechte deel van een houten lepel gerold.
Men kan deze rolletjes desgewenscht met
geslagen room vullen.