/ca/i 'qeiVaMcfm 1$ J Waar blijven de Boskoopsche boomen en planten Hoedjes met en zonder rand Romance aan de Main. REISKLEEDING. Eenvoudige Recepten. Menu's van den daje;. Nu de bloemententoonstellung weef achter ons ligt en d» omgeving van gebouw ,,Flora" weer haar oude aanzien heeft gekregen is de gelegenheid daar om eeitó te besctinjven waar de meeste van de Boskoopsche pro ducten blyven. Vooropgezet kan natuurlijk worden out een beschrijving in deze tijden, met invoer beperkingen enz, niet volledig Kan i.un, maar toch is een opsomming interessant ge. noeg^ om een en ander eens na te gaan. De tijden veranderen, de omstandighelen w orden anders,, ue merischen passen zich, de i sneller, de ander langzamer, aan deze ai-n snei a?ngen i Met al deze veranderde toestanden dient de kweekei- rekening te houden. Evenals do mode met verschillende nieuwe kleuren en dessins op bepaalde tijden heb publiek ver rast en bot (looopen noodigt 200 is ook de kweeker afhankelijker geworden, meer dan in vroegere jaren toen alles zich in een vee. langzamer tempo ontwikkelde van Kleur, vorm en bijzonderheden. In vroeger t#den had men bepaalde hoofd kleuren Me het .déden wit, rood licht en denker, geel, rose en dan was men vrüwel uitgepraat Maar nu: welk een verscheidene nuanceb zyn er gekoanen in rood, geel om er maa. eens twee te noemen en da« de totaal nueu- we kleuren, vroeger niet bekend, die nu zoo zeer de aandacht trekken, zoowei van vak man als van leek. In de jaren voor 1914, de gouden jaren van ons bedrijf konden wy de artikelen die in de kweekerijen gekweekt werden, buiten vrucht- en laanboomen na tuurlijk; splitsen in twee groepen n.l. een deel voor de trek, de planten die in buiten- landsche warenhuizen door hooge tempeia- turen tob een vervroegde bloei werden ge forceerd en de groep voor buitenbeplanting voor tuinen, hagen; kortom voor al die tuin en parkbezitters die Boskoopsche artikelen acochten om de omgeving van hun huis hier mede te verfraaien. In een volgend artikel zulle» wy eens be zien welk een geweldige verandering er in de laatste jaren ook daarin is gekomen. Hoeveel artikelen zouden er vroeger wei voor de „trekkerij" in Engeland zyn ge bruikt, alle moge.ytke soorten en variëteiten werden er dn massa's in pot gekweekt en vroeg in het najaar naar de Engelsche bloemisten gezonden die reeds vele jaren wisten welike schitterende bloemen de Bos koopsche planten gaven. Hoe weinig is- er b.v. van die handel overgebleven, zeker er zyn nog firma's die een flink kwantum planten in pot kweeken maar de tijden dat) bijna iederen kweeker een hoek potten er op na hield, seringen, malis, genista, doorn, glycine's enz. is toch voorby. Ook hier speelden de veranderde omstandigheden een belangrijke rol. Wat is het geval geworden, het veilings wezen begon zich in de jaren na 1914 in Nederland te ontwikkelen en niet alleen werden groenten en fruit geveild. De kersen enz. werden gekweekt, breiden zich l geducht uit, ook in Boskoop werd in die ja ren een veiling opgericht die in den beginne in hoofdzaak groenten veilde, maar nu byna uitsluitend! snijbloemen. Toen de boomkweekery niet loonend meer was kwam er een geduchte opleving in den bloemenhandel m de ondernemende Bos koopsche kweekers wilden hier mee van pro fiteered Velen van hen 'bouwden in die jaren warenhuizen met verwarming en be- gonnen zich op de cultuur van producten onder glas toe te leggen. Nu kwam in die jaren het vervoer met een belangrijken sprong vooruit en dit had geweldige invloed op de afname van snij bloemen; de vliegmachine n.l. kreeg die „groote", dat men vracht mee kon voeren. Toen was men een groote stap vooruit, de producten 's morgens op de veiling, kon den dienzelfden dag in vrijwel alle groote steden van Europa in handen van de af nemers zijn, en dit werd voor onze boom kweekery en vooral voor de kweekers van culturen in pot van groote beteekenis. De kwestie van contingenteering, invoerrechten buiten beschouwing latend, werd de afname van gepotte artikelen direct veel minder en zal waarschijnlijk die vlucht nooit meer nemen zooals dit geweest is. De bloemisten in de groote wereldcen tra's, die dageljjksch versche bloemen ge bruikten, gingen ze by een andere afnemer betrekken. Zy waren nu niet meer afhankelijk van den bloemist-kweeker, die eerst de potplan ten uit Boskoop betrok, deze de gewenschte temperatuur gaf en dan vaak tegen hooge prijzen aan de bloemenwinkels verkocht. Ook de kwaliteit kwam in het geding en dat was van gropt belang, want al waren de Boskoopsche planten van uitnemende kwaliteit, het trekken zelf, een vak apart, verstond iedere bloemist niet even goed en dikwyls moest men genoegen nemen met wat er juist zoo'n dag als men bloemen noodig had, aanwezig was in het warenhuis. Dit nu werd geheel anders, de vliegma chine veranderde die toestand zoo radicaal en op zoo'n juiste wyze, dat de meest con servatieve bloemist hier aan moest. Was z'n order groot, hij gaf \hem door aan een gros sier in Holland, was hy klein, hy combi neerde dit met enkele collega's, de telefooh stond hem ten dienste, de auto haalde z'n bloemen van het vliegveld; de omstandig heden werden geheel anders, wat hy noodig had' voor z'n klanten kwam dezelfde dag uit Holland, 't leek een sprookje wat waar was; de bloemenhandel voer er goed by, het publiek ging meer bloemen zien en koopen. De bloemenwinkels rezen als paddenstoelen uit den grond en de leuze „iedere straat zyn eigen bloemenwinkel", was niet ver meer af. En toen kwam een andere groep men- schen aan bod; de straathandel wierp zich op de bloemenhandel en wat hier het gevolg van is geworden vertellen wy in een vol gend nummer. EEN SLIMMERD. Toe Karei, houd je goed, straks na het eten neem ik den rug zak over. pluimpje van een stoomboot. De hemel boven en om hen is ver anderd: nevelwolken jagen rond, de zon verschuilt zich steeds vaker ach ter opeengestapelde wolkenbanken. Plotseling steekt er tegenwind op. Energiek duwt de man het meisje van haar plaats, neemt zelf het stuur over. De wolken zijn nu donkergrijs, byna geen stukje blauwe hemel ziet men meer. Met een mengeling van vrees en nieuwsgierigheid kijkt het meisje naar buiten. Daar beneden golven de wolken als ontembare reu- zenpaarden. Sterker hoort men de or geltoon van de zee. Buien komen op zetten, dwingen het vliegtuig tot den strijd, laten het in luchtledige ruim ten vallen, drukken het naar boven. Wild fluit de wind in de bespanning der draagvlakken. Daar het gelijk matige brommen van de motor houdt een secondelang op een greep naar het schakelbord; de hulpmotor neemt het werk over, geeft de reuzenvogel kracht' in den strijd tegen de elemen- ten.^Veigert pok deze den dienst? Het diepe brommen heeft niet de gewone klank! Een ijzige rilling loopt het meisje over den rug. Ze kan niet meer j naar het gewoel zien, ze staart slechts nog op de krachtig gespierde handen van de man aan het stuurrad. Ook de tweede motor weigert telkens en dreigt in den stryd tegen de elemen ten het onderspit te delven. De piloot geeft vol gas. Met een onzettende snelheid suizen ze door de lucht, en eindelijk, eindelijk, duiken de witte krijtrotsen van de Engelsche kust op. Nu liet de piloot de machine zacht jes naar beneden glijden en bracht het met zekere hand en zonder be schadiging op een groote weide voor een noodlanding. Menschen kwamen nieuwsgierig aangeloopen, de inzittenden klauter den opgewonden en nog bleek van schrik uit de cabine, honden blaften het vreemde ding aan, dat uit de he mel gevallen was en joegen daarna jankend achter de uit elkaar stuiven de kudde schapen aan het was een groote verwarring. De hulppilote, die het eerst op den grond gesprongen was, liep met lan ge schreden ze leek in haar piloten- kleeding op een jongen over de weide op het heerenhuis van het land goed toe, dat haar door een herder gewezen was, om auto's of andere - k. L__ De hoed, welke het gelaat geheel vrij laat, voert momenteel een zwaren strijd met de modellen, welke ver over het voorhoofd worden getrokken. Geen van beide heeft een bepaald overwicht. Hoeden met en zonder rand betwisten elkaar de opperheer schappij. De hoeden, welke het gelaat zooveel mogelijk vrij laten, dragen de volgen de kenteekenen: de modellen zijn zoo ver achterover getrokken, dat de op merking, dat de hoed thans in den nek gedragen worden, bijna niet meer als overdrijving beschouwd mag worden. Vooral is dit genre geschikt voor da mes met een fraai kapsel, en wier ge laat niets te verbergen heeft, want ook de rand is hoog opgeslagen, zoo dat ieder de draagster vol in het ge zicht kan zien. Hier brengt men zoo wel de platte, jeugdige klok als den schuitvorm a la Biedermeyer, waar bij de garneering aan den binnenkant tegen de(i rand is aangebracht. De bollen van deze hoeden zjjn over 't al gemeen klein en rond. Volledig in tegenstelling hiermee zijn de jockey-hoeden, die zooals de naam reeds aanduidt, van voren diep over de oogen staan. Daarentegen staan ze van achteren hoog op het hoofDaar men echter van de ran den, die het vorige jaar werden ge bracht, om de hoeden vast op hun plaats te houden, geheel is afgestapt, wordt thans een elastiek gebruikt, dat onder het haar verborgen wordt. Terwijl de rand over het voorhoofd ver uitsteekt, evenals de klep van de jockey-pet, wordt hij van achteren hoog opgeslagen. Panama en fantasie- stroo zijn wel de meest gewilde ma terialen in dit genre. Naast deze ideeën noemen we de baret, welke herinneringen opwekt aan de hoofdbedekking van de Engel sche meisjes-studenten. Het betreft hier een stijven hoed, die zoowel met j een hoogen als met een lagen bol ge- 1 dragen kan worden, doch waarvan de rand vooropgesteld, dat deze aan wezig is zoo smal mogelijk wordt gehouden. Dit baretvormige hoedje wordt diep over het voorhoofd ge- trokken. Een ronde voile verzacht 1 eenigszifis de strenge lijnen en ook de 1 pompons, welke op zij van den bol zit- ten, werken hiertoe mee. In plaats van de pompons ziet men soms ook een bloementouffe boven de oogen. Deze hoedjes 2ijn gemaakt van gelak te tressen, van grof gelakt fantasie- stroo of van gestikte zijde. De strandhoeden zijn ook weder bij zonder chic van vorm. Hier is de va- voertuigen voor de reizigers per te lefoon op de plaats van de noodlan ding te krijgen. Het duurde geen half uur, of het geheele reisgezelschap was met bagage en zeer opgeluchte har ten met veel roepen en gejoel, in een oude Engelsche landauer en een mo- dern auto gepropt, en op weg naar het dichtstbijzijnde spoorwegstation. Midden in de Engelsche weide bukten de piloot Herbert Stark en de hulp- 1 pilote Ursula Finck over hun lamge slagen reuzenvogel.. Hun handen en gezichten waren met smeer en olie J bevlekt, maar hun oogen wedijverden met de stralen van de zonhet was hun gelukt, om de weigerende motor weer op gang te brengen, zoodat de ma chine op eigen kracht naar het dichtst bij zijnde vliegveld gebracht kon wor den, om daar grondig te worden na gekeken. Herbert Stark sprong weer op de been. „Wilt u niet liever met de trein gaan vroeg hij aan Ursula met een half twijfelende blik op het vliegtuig, dat hun bijna noodlottig was gewor den. „Ik hoor daar thuis!" zei het meis je kort. „Dapere kameraad", zei de man slechts en gaf haar zijn vuile mon teurshand. Dat en daarbij een stralen, van zijn heldere grijze oogen waren haar lie ver dan een lange liefdesverklaring. Aardige hoedjes, sommige gegarneerd met een Jcleurige echarpe. riatie enorm en de breedgerande hoed die vaak met een bijna vierkanten bol wordt gebracht, staat lijnrecht tegenover de muts^met spits uitloo penden bol. Als materiaal hiervoor wordt, al naar het doel, waarvoor de hoed gebruikt moet worden, cretonne of linnen gebruikt. Dit hangt geheel af van de kleeding, waarbij de hoed gedragen wordt. Het Frankenstadje Mütenberg. Bomberg, de duizendjarige Keizer- en Bis8chopstad en Aschaffenburg, het „Frankische Nice", zijn met el kaar verbonden door een parelsnoer van oude, mooie stadjes en steden, die zich rijen langs de zilveren stroom van de levensblije Main. Vlakbij Würzburg, de Barokstad buigt de Main in een scherpe hoek naar hel Zuid-Westen en werkt zich met moeite door de zandsteenbergen var, de Spessart en de eerste, beuken groene bergen van het Odenwald. Bij Freudenberg begint het romantische rivierdal, en daar rijst ook reeds hel grijze Frankenstadje Miltenberg, met zijn vele torens en torentjes op. Hel is het Miltenberg, dat Goethe in oe Götz van Berlichtingen noemt, de his torische Franken-nederzetting met de prachtige oude huizen. Ja, in Milten berg staan wij op echt historischen Bodem. Reeds 2000 jaar geleden bouwden de Kelten een ringmuur op de, boven de stad uitstekende Grein- berg. Deze ringmuur diende als toe vluchtsoord voor de eerste bewoners in tijden van gevaar. Toen kwamen de Romeinen, die van de stad een sterk garnizoen maakten. Eeuwen later namen de Mainsche Aartsbisschoppen van het gebied bezit en stichtten als grens vesting de „Mildenburg", waarvan de muren ook nu nog boven de stad uit steken. Omstreeks 1270 was Miltenburg de sterkst verdedigde plaats aan de be nedenloop van de Main, die be schermd werd door 30 torens en bol werken, een machtige stadsmuur en twee wachtschepen op de rivier. In den Boerenoorlog bemachtigden de zoogenaamde „Odenwalder Haufen" onder Götz von Berlichtingen de stad en van hier uit riditten zij de „Twaalf Artikelen" naar Würzburg. Tijdens de Renaissance ontstonden de prachtige bouwwerken, die de stad nu nog zoo'n bijzonder karakter ver- leenen. Bekend daarvan is de „Riese'', de Reus. In den dertigjarigen oorlog zag Miltenberg binnen haar muren de legers van alle oorlogvoerende landen i en partijen. En zoo volgt het eene geschiedkun- dige feit het andere. De stad ligt als het ware geklemd tusschen de snel stroomende rivier en de hooge ber- gen, waarvan de hellingen dicht be- 1 groeid zijn en een kom vormen. De wachttorens zijn van zandsteen, even als de muren, die -smalle straatjes en steegjes, oude, schilderachtige bur gerhuizen en herbergen omsluiten. De „Riese" is de oudste herberg van heel Duitschland. Barbarossa, Keizer Lo- dewijk „der Bayer", Luther, Gustaaf Adolf, Wallenstein, Tilty en later ook Prins Eugenius van Savoye, Marl borough en Moltke waren er te gast. De oude poorten, de winkeltjes en de doorgangen verdwijnen haast on der bloeiende goudenregens, sneeuw ballen en Meidoorns. Het is alles even karakteristiek en schilderachtig. Maar het prachtigste van Milten berg is toch het marktplein, omgeven door de renaissance-huizen met de hooge geveltjes en het kunstige snij werk, met de sierlijke torentjes en wijngroene erkers, en in het midden de bron, gekroond met een Heiligen beeld, en waarop de overwoekerde muren en tinnen van het slot Milden burg neerzien vanaf hun hoogte. In den loop der tijden hebben oor logen en branden de stad dikwijls verwoest. Mèar altijd bouwden nij vere, ik zou haast zeggen liefderijke handen haar weer op. Ieder bouwde zooals hij zelf wilde, en zoo ontstond langzamerhand de stad, die tegen woordig een der waardevolste histo rische plekken van heel Duitschland is. Goed weeken is met Henco weeken. Henco maakt Uw linnengoed in tegen stelling met soda niet geel, doch houdt het hagelwit. ENCO STADSNIEUWS. GOUDA, 10 Mei 1935. Loop der bevolking. yertroKKen: J. n. muuunga, van Groenenuaai u3, naar Arnasui, t u.iutau.- I siraat 4; J- A- Biesmeuvei, van mai ai 4d, w>r iéuiüen, L-mnaeusstr. 3bbis; A. A. de „ong, van WesCnaHen ld, naar Haarlem, mooie jiouistr.; G. de Korte, van - bergsti. üo,' naar 's-Grav>enna«e, Gspauogbs straat "UW; Jde Jong, van bt. Antnomesu. I naar 's-bravenhage, IJsselslr. 44; J. A- van lJyknuisen, van Kleiweg 22, naar Ier Aar Kerkweg D 43; K. van Meyeren, van Vest, naar bouderak B 185; J. ti. Kievei, van Kaam 244, naar Benschop 179; Ui man geb. v. d. Heyden, van Bleekerssmgei U, naar 's-GravenHage, Beukstr. 58; h. Symanzik, van Fretoriaplem 11, naar Glad beek (L>.>, Stinnstr. 12; D. de Jong, van Boelekade 42, naar Maassluis, ürompstr. 10, G, J. Veerman, van B. Martehssingel 98, uar 's-Gravenhage (Scheve rongen/, Kei- letttr. 2, L. Visser, van Pretoriaplein 22, Mir'l-Gravenhage, Bunschotenschei.tr. 2b; JI.de Jong, van Vierde Katie 80, naar Woerden, Poeistr. 3; M. C. F. M. C. Mut ants, van Gouwe 162, naar Amsterdam, jjjpiginneweg 43; J. G. Elshout, van Van Smtenair. 18, naar Rotterdam, Gr. v. Prw- stereretr. 29b; M. de Graaff, van Boelckade 175, naar Aioercapelle, Brugweg 89; W. H. Versluis, van Fr. Hendrik^tr. 57, naar 's-Gravenhage, Laan van N. U. ïnntie 291; l J. de Mol, van Turtmarkt lo, naar utrecht, roortstr. 2a; U. t. B. Spruyt, va. Mr. u. J. v. Heustiestr. 49, naar'Ltreem, J. F. Goenstr. 80; J. b. rioudyk, van Ai. Heiuteweg o, naar Reeuwyk, Btetn K 9o; J. L Z^uuiyk, van Heerenstr. 33, naar btoi- wyk, Beierscne weg; G. M. broenenuaai, vim bt. Jo&vphdtr. 44, naar iteeuwyk, tVetn. N'.nteweg H 160; L. M. j. bestel, van *luw- srngel öfe, naar Reeuwyk, Wetn. Venteweg H 160; M. 14. v. d. Heuvel, van IJst.3l.aan 113, naar V\ adainxveen, Bod. straatweg 108; t. b. van bchaik, van C. Ruygensfau a47, iiaar Zuilen, Baiderikstr. 71; «G. v. d. Lecq, van C. Keteit.tr. 14, naar Ede (IieniKkomj, Soetenj.weg 2; A. C. van Kersbergen van V, C. botnstr.' 19, naar Delft, Oude Deii. B8; L. Beriyn, van br. tiorisweg Zi, na... vlrecht, Huygenssbr. 29; H. Pluyter, van '"■'bdstr. 16, naar Reeuwyk, Achtei Willens 3 4; J. L. Vos, van Turt markt 71, naar hde (Bennekom), Dorpsstr. 15; G. Burst, v»n Boelekade 95, naar Haarlem, Hanr.tn- .ianaatï42, M. Hojwerdg, var» Krugurlaan 18Ü, naar Rotterdam, Spanjaardstr. 87a; H. E. Vermeulen, van Crabethstr. 5, naar Am sterdam, Prinsengracht 178 II; E. W. Kraye- "teui, van Hoogstr. 22, naar Waddinxveen, Brugweg 9, A. A. Moi wed. A. Uittenbo gaard, van Oosthaven 3, naar 's-Graven- Outtemanastr. 17; A. Krommenhoek wed H. J. Barnard, van Kiimopstr. 3, naar Dordrecht, Groote Spuistr. 29; C. G. Spit, van Crabetihstr. 46, naar Amersfoort, Utreehtscheweg 299; J. Lansbergen, van Kleiweg 24, naar Leiden, Heerensingel 3; A. M. Verheul, van B. Martenssingel 57, naar Voorburg, Kon. Wiihelminalaan 468, A. J. van Hof, van Gr. v. Bloissbr. 92, naar Zui- Kv. Egmontkade 82; P. L. Scholten, van WHens 85, naar Voorburg, van Gaesbeke- straat 51; H. C. Verkerk, van Fluw.singel 2. naar Reeuwyk, Weth. Venteweg H 67; E. H. de Blouw, van Van Bergen lJzen- doompark 7, naar Vlaardingen, Hoog-* kw 26; C. M. van Maaren, van Pepers br. ^,naar Schiedam, Lange Kerkstr. 3; H. W- wed. A. C. den Boer, van Burgvliet- «fel, naar Middelburg, Kapoenstr. B 33; ,E' §Üatz, van Burgvlietkade 4, n»ar Mid- k'targ, Kapoenstr. B 33; A. v. d. Weel, Van C. de Wetstr. 27, naar Winschoten, En- 23; C. Futselaar, van C. Huy- 74, naar Nieuwer Amstel, Midtlen- .6, Amstelveen; B. Berends, van Westhai en 53, naar Amersfoort, Wevers- «ngel 5; J. G. A. Revink, van Tweede Kade ®0, naar Waddinxveen, Bod. straatweg 75; C. v. d. Kleyn, van SJapperdel 7, naar «otterdam, Prinsenstraat 24b; B. Verbaan, van C. Huijgenisstr. 114, naar Waddinxveen, Bloemend.weg 67; J. G. Durivou, van Kled- HO, naar Voorburg, H. v. Alphenstr. 84i F H. Streefland, van Crabethstr. 22- "oar 's-Gravenhage, Oud Scheveningsche- we8 G. A. Pont, van Tweede Kade 80, n»ar Leiden, Oude Ryn 154. Bevestigd; J. H. M. Doeleman, sla- fr> to* Haariem, Gierstr. 69, naar Nieuwe- Javen 320; F. E. v. d. Beek, landb., van Lichtenvoorde, F 24, naar Goej dijk 77; J- Weber, arb., van Barsingerhorn, Ark Kol- ™>rn, naar woonark N. Sluis; J. H. A. v. d. Voort, van Rotterdam, Davidastr. 58b, naar Karekiettsraat 9; A. F. Soet, schilder," van Btolwy'k H 8, naar Pretoriaplein 43; S. J- v. u. Auwatin, nuiöii., Aocntwog 4, naar ïurlmarkb, 96; H. 1. -n. ureesSéns, oruebtoeder, van Katwya, Over- ryn i, naar roilensstr. 53; G. vonk, üb., van ivecuwyK, Vvetn. venteweg za4, naar Klei weg 22; o. Verwey, van iteeuwyk., Ouueweg G rt, naar Boeieaade ib9; A. vam öoest, van Zeist, v. Hoornweg 2o, naar Jrloutmaiio- gracut 24; M. J. koppenaal, dh., van Aipnui a. d. Ryn, Vuvkebuurt 4ö, naar v. jjwieten- straat 22; D. M. v. d. looreu, letterzetter, van Zuilen, SwammerdamsW. 2o, naar Bouu mansgracht 24; J. van Leeuwen wed. J. B. b. Meyer, van Zaandam, Oostzyde 252c, naar boorruhertstr. 13; A. Gatnel, van Noordwyk, Piet Heanstr. i, naar W. Tom- bergstr. 14; G. b. F. Huurman, van Wad- uunxveen, Bod. straatweg 106, naar kare- kietstr. 7; D. Morks, leeri.verpl., van Zwyn- orecht, Rangdyk 20, naar KrugerUan iJU; A. Klip, arb. N.S., van Deal, Krugerstr. I) 138, naar Woudstr. 23; J. van Steyn, van Nieuwer kerk a. d. IJssel, G 97, naar üroe- nendaal «56a; P. Zonen, timmerman, van Bergambacht D 4a, naar Jaagpad 57; L. de ■Vries, van Gfemert, weg naar St. Anthoms F 32, naar N. Markt 16 inw.; J. Visser, vee- nouder, van Alphen a. d. Ryn, Gnephoek 82, naar Broedcweg 6; E. Hansum, van Slie- drecht, Dr. Langeveldpl. 18, naar Pierson- weg li; P. L. J. M. Schretlen, kapelaan, van Haariem, Jansstraat 41, naar Kleiweg 24; L. de Graaf, van Gouderak A 14, naar üroe- nendaal 87j J. A. v. d. Hoek, van Lopik, naar Gr. Florisweg 77; C. P. Boot, van Utrecht, Volkerakstr. 50, naar Raam 37c; J. de Jong, van Rotterdam, L. Rottekade 129, naar P. C. Bothsbr. 100; A. M. Over- beek wed. C. Lubbers, van Reeuwyk, Mid delburg B 8, naar Boomg.straat 70; L. A. de Vries, van Reeuwyk, Weth. Venteweg 64, naar Spieringstraat 61. aantal reizen van Zaterdag tot Zaterdag worden gemaakt, dié. te IJmuiden aan vangen en aldaar eindigen, met uitzon dering van de eerste reis, die te Amster dam aanvangt en de laatste reis, die te Amsterdam eindigt. GEMENGD NIEUWS. Kampleven op een varend schip. Plan van de Stoomvaartmaatschappij „Nederland". Zes honderd jongens per „Tarakan" naar Noorwegen. Een origineel en voor de jeugd buiten gewoon interessant plan ls, na langdu rige voorbereiding, door de Stoomvaart- Maatschappij „Nederland" in het sta dium gebracht, dat de uitvoering met Juli tegemoet kan worden g|pn. Deze maatschappij heeft n.l. het voornemen om bij voldoende deelname in de a.s. zomervacantle een aantal- 7-daagsche reisjes naar Noorwegen te organlseeren met haar Öuüü bruto registerton metend motorvrachtschip „Tarakan", dat hier voor als kampeerschip zal worden Inge richt. De deelnemers aan deze reisjes zullen ln de gelegenheid gesteld worden uit stapjes in het Noorsche bergland te ma ken, te genieten van het schitterende landschap in de Noorsche fjorden en, wat vooral voor den rechtgeaarden Neder- landschen Jongen van belang is kennis te maken met het leven aan boord van een der motorvrachtschepen van de Ne- derlandsche koopvaardijvloot. De deelneming. De deelneming wordt voornamelijk be perkt tot jongens van scholeh uit geheel Nederland van Middelbaar en Voorberei dend Hooger Onderwijs als H.B.S., Ly ceum en Gymnasium, van den leeftijd van minimum 15 Jaar tot en met 18 jaar, voor zoover deze in clubverband onder leiding van een der leeraren of Jeugdlei ders de reis wenschen te maken. Een schriftelijke bereidverklaring van de ouders of voogden, waarin dezen verkla ren, accoord te gaan met de bepalingen en voorwaarden, waarop passagie wordt verleend, wordt als elsch gesteld De pas- sageprljs bedraagt f 25 per persoon. Per réis worden maximum passa giers vervoerd. Elke groep staat onder toezicht en verantwoordelijkheid van den leeraar of groepsleider, die gedurende de reis de zorg voor de jongens op zich neemt, met hen gezamenlijk de maaltij den in den passageprljs inbegrepen gebruikt en ook 's nachts ln dezelfde verblijven logeert. De groepen maken ln de aanloophavens met hun leider de nog nader aan te geven wandeltochten. Voor de goede organisatie is het noodzakelijk dat de groepen in aantallen van precies vijftien jongens plus den leider worden ondergebracht. Het leven aan boord wordt ingericht zooals ln een kamp, zoodat de verschil lende diensten, zooals eten halen, schoon houden der verblijven enzdoor de jon gens verricht worden. Wanneer er voor deze reizen voldoende animo blijkt te bestaan zullen van medio juli de eerste reis zal Saterdag 13 Juli aanvangen tot medio Augustus een NIEUWE UITGAVEN. Nederl. Christelijke Reisvereenijjing. Het Reisprogrammaboek. De Nederlandsche Christelyke Reuver- eeniging vierde dezer dagen onder groote balangstelling van binnen- en buitenland haar 12 -jarig jubileum. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft het Bestuur een jubileumreis georganiseerd met het Nederl. stoomschip de „Veendam" van de Holland-Amerika-Lijn. Het doel der reis is het natuurschoon der Noorsche Fjor den en de Schotsche Hooglanden. Voor deze reis, die gehouden wordt van 26 Juli tot 5 Augustus, hebben zich reeds byna vijfhon derd deelnemers aangemend en waarvoor dus het aantal plaatsen in de zeer geva rieerde prysgroepen (ƒ75.— tot ƒ155.—) dagelyks zienderoogen kleiner wordt In het nieuwe jaarboekje dat dezer da gen is verschenen met vele aardige illustra ties, lezen wy dat vele reizen in 1935 bij zonder goedkoop zyn geworden. Brussel met de groote Wereldtentoonstelling trekt in dit jaar ongetwijfeld heel sterk en kan tegen heel lage prijzen bezocht wordenDe goedkoope Duitsche en Zwitsersche reizen zullen het ook weer doen, terwijl Zwitser land en Oostenrijk om het machtig, weerga loos natuurschoon op velen buitengewone aantrekkingskracht blijven uitoefenen./ Frankrijk, Italië en Engeland zyn niet ver geten en zelfs Tsjecho-Slowakye en Polen zijn dit jaar in het reisplan opgenomen. Een goedkoope Palestinareis, in de zo- merVacantie, onder leiding vande H.H. Prof. Dr. F. M. Th. Böhl en Dr. A. van Deur- sen, Itft ideaal van velen, om éénmaal door eigen waarneming het Heilige Land te lee- ren kennen, zal in vervulling kunnen gaan, nu tegen een bedrag van niinder dan 475.- de reis zal worden uitgevoerd. Reeds ver scheidene aanmeldingen kwamen binnen. Het feit, dat het aardige boekje, van 192 pagina's, met bandteekening van Machiel Wilmink ditmaal in verband met de Jubi leumviering der N.C.R.V, op verzoek kos teloos wordt toegezonden (zoolang de voor raad strekt) doet vermoeden, dat reeds heel spoedig de ditmaal vergroote oplage uit geput zal zyn. Het Centraal Bureau der Vereeniging is gevestigd Weteringkade 22&, 's-Gravenhage. PRACTISCHE KLEEDING VOOR DE REIS EN VOOR FR1SSCHE AVONDEN. Het verdient aanbeveling deze reiskleeding te laten maken van soepele wollen 'stof, grijs, beige, sckotsch of marine; van deze leent no. S zich\het best voor nègre of marine kleur. Varkensfricandeau; 1 K.G. varkensfricandeau, 2 blokjes del- frite, zout, peper, water.;, Vprkensvleeach moet. (Sgted. gaar op tafel komen, daarom is het beter niet op de ge wone wijze als groot vieesch te braden, doch eerst te koken. We wrjjvfen het in met een mengsel van zout en peper, zetten het op met ongeveer V, L, water en ik ten het zachtjes een half uur of drie kwartier ko ken, keeren het van tyd tot tijd om, nemen daarna de deksel van de pan en laten het water verkoken. Is het water verdampt, can voegen we twee blokjes delfrite bij en bra den het vieesch rondom mooi bruin, nemen het uit de pan, leggen het op een bord en maken de jus af. We snipperen in het heete vet eerst een uitje, bruinen dit met een platte eetlepel bloem, voegen eerst een kopje water bij, laten het flink opbruischen en koken de jus met 2 4 4 kopjes water nog een minuut of vijf door, zeeven .ze daarna en serveeren ze met of zonder citroensap Toevoeging* van een weinig citroensap maakt vette jus of vieesch lichter verteer baar. Vischgerecht met rijst en eieren. 600 gr. gekookte visch (zonder graat ge wogen), 260 gr. rijst, 100 gr. boter, S eieren, 1 groote ui, kerry. De gekookte visch wordt van vellen en graten ontdaan en in nette, kleine stukjes* verdeeld .We kunnen de vischsoort gebrui ken, die wij wenschen; doch het meest aan te bevelen zal zgn schelvisch of kabeljauw. De rfjst wordt goed droog gekooki met wa ter en zout Driemaal zooveel water als ze op het gas gekookt wordt en tweemaal zoo veel in de hooikist, daarna moet ze geheel afkoelen. De boter wordt in een pan verwarmd en de ni, die fijn gesnipperd is, hierin gaar gefruit met de kerry, daarna worden rijst en visch toegevoegd en met elkander ver^ warmd, terwijl wij de massa voortduend om en om scheppen met een pannekoekmos. Tenslotte wordt het ei flink geklopt en over de rijst en visch gegoten en hiermede (scheppende) goed vermengd en als het ge heel gestold is, wordt de massa opgesta peld op een verwarmden schotel. Hierbij kan kroepoek geservherd worejen, die even in warme delfrite gebakken is en met fijn zout bestrooid wordt, daarna op een schaal leggen. De kroepoek moet niet te lang blij ven liggen, doch liefst warm en croquant opgediend worden. Witte ragoutsoep. 350 gr. schenkelvleesch, \Vt L. water, V* blikje champignons, 60 gr. boter, 70 gr. bloem, 1 ei, zout, 1 uitje, 1 wortel, 1 laurier- 1 Mad, wat takjes selderij. I We laten het vieesch, dat in kleine stuk- jes gesneden is, trekken met het uitje, wor teltje en de kruiden, nadat we het met koud water en zout hebben opgezet. E)e pan moet goed gesloten blyven, opdat de geurige be- gtanddeelen niet ontsnappen. Is het vieesch gaar, dan zeven wy de bouillon. We ver warmen boter en bloem en gieten telkens wat van de bouillon by, steeds roeren, om te voorkomen, dat er klontjes in de soep komen, laten ze daarna een minu«t of vyf doorkoken en doen de inhoud van het blikje erby. We laten de soep nu niet meer koken, maar met gesloten deksel staan, opdat de champignons goed warm worden. In de soepterrine wordt het eierdooier geklopt en hierby langzaam en roerende de "soep ge goten. Rijst met kerry. 250 gr. vleeschresten, 300 gr. ryst, 2 ap pels, 4 flinke uien, 1 blokje delfrite, 2 thee- lepers kerry, zout, 3 d.L. jus en water of water met 1 bouillonblokje. De appel wordt geschild en aan blokjes gesneden, tlrwyl de uien schoongemaakt worden en fijn gesnipperd. De jjyst wordt gewasschen, daarna opge zet met ruim 2 maal zooveel water en zout, aan de kook gebracht, enkele minuten door gekookt en op een zeer lage pit op asbest- plaatje heel zachtjes gaar gekookt in goed gesloten pan. Het vieesch wordt aan kleine stukjes ge sneden, daarna de delfrite heet gemaakt en de uien en appelen goudgeel gefruit, vieesch en kerry erbij voegen, evenals de verdunde jus of de bouillon en alles zachtjes met el kander koken. De ryst kan op een verwarmde schotel ZONDAiG: Witte ragoutsoep, varkenslapjes, bloemkool, aardappelen, griesmeel met MAAiNDAG: Ryst met kerry, harde eieren, gestoofde prei, aardappelen. DINSDAG: Bloemkoolsoep, gebakken ham met mosterdsaus, spinazie, aardappelen. WOENSDAG: Rollade, andijvie, aardappe len, ryst met tutti-frutti. DONDERDAG: Koud vieesch, postelein, aardappelen, koffievla. VRIJDA/G: Pikante havervlokkenplakjes (of i gebakken visch), kropsla, gebakken I aardappelen, beschuit met kaas. ZATERDAG: Rundergehakt, gedroogde ap- I peltjes, aardappelen, havermout met karnemelk. worden gedaan met een opening in het Mid den voor de saus met het vieesch en de uien. We kunnen ook alles dooreen mehgen en daarna als een bergje op een schotel stapelen of we kunnen dit laatste mengsel in een vuurvaste schotel doen en in; den oven plaatsen om een bruin korstje cjp te laten komen. Parijsche saus. f Voor koude gekodkte en rauwe groenten- 1 theelepel zout, 1 theelepel suiker, 1 thee lepel mosterdpoeder, 1 theelepel paprijca, 2 eetlepels tomatenketchup, theelepel peper, 2 d.L. slaolie, ft d.L. azyn of citroen sap. De opgegeven hoeveelheid saus is yoor meerdere porties en kan, indien voor het gebruik weer opgeklopt, in een afgesloten jampot bewaard worden gedurende epnige dagen. Kruiden en ketchup worden met eem hou ten lepel goed dooreen gemengd, daarna wordt telkens 1 eetlepel slaolie bygejoegd en ipet de garde met de kruiden vermjengd. Als wy zes eetlepels olie op deze wij zei héb ben geklopt, wordt de rest by gegoten en gedurende eenige minuten flink geklopt, daarna mengen wy de azyn of citroensap erdoor. VOOR DE THEE. Opgerolde kruidenboek jes. 1 eetlepel stroop, 60 gr. margarine, 00 gr. bloem, 125 gr. basterdsuiker, 1 th«elepei brandewijn (desverkiezende), 1 afgestre ken eetlepel gemalen kaneel, 1 afgestreken eetlepel gemberpoeder, mespunt zout en ■agelgruis. De bloem, zout en kruiden worden in een kom-gezeefd. De stroop en boter worden ge smolten, doch niet te warm gemaakt en de suiker erin opgelost, daarna de gezeefde ingrediënten toegevoegd evenals de brande wijn, die men desverkiezende kan weglaten, en van alles tezamen een stevigen Bal ge vormd, die wy 2 k 3 uur op een koele plaats zetten. Het doeg wordt daarna in 12 porties gedeeld en elk daarvan met den binnenkant van de handen tot balletjes gerold, die met de met bloem bestrooide deegrol op een be bloemde plank tot zeer dunne ronde deeg- plakken worden uitgerold. Al naar gelang van de grootte van het bakblik worden er telkens 3 of 4 of meer van deze ronde plak ken op het beboterde blik gelegd en ge durende 10 minuten in een niet te warme oven gebakken. Het blik wordt uit de oven genomen en zoodra als de koekjes iets ste viger worden, na 2 of 3 minuten worden zij stuk voor stuk zoo losjes mogelijk om het rechte deel van een houten lepel gerold. Men kan deze rolletjes desgewenscht met geslagen room vullen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 4