GOOPSCHE COURANT - VRIJDAG 17 MEI 1935 TWEEDE BLAD 18 Mei Volkenboiidsdag. Boskoop en de Gouwe- verbreeding. In doodsgevaar. I per jaar is het Volkenbon isdag. De keuj&e van den datum is op zichzelf niet belangrijk. Men had hiervoor ook kunnen nemen den dag van den Wapenstilstand (11 November), of wel den dag waarop net Volkenbondsverdrag in 1920 in werking trad (10 Januari) of eenigen anderen da tum. Men heeft nu eenmaal genomen den .dag van 18 Mei, omdat op dien datum in 1899 in Den Haag de Eerste Vredesconfe rentie werd geopend, een gebeurtenis, waar mede in zekeren zin een eerste grondslag werd gelegd voor de internationale rechts organisatie, zooals deze in onze dagen in den Volkenbond van Genève haar uiting heeft gevonden. Het aantrekkelijke van de keuze van dezen datum is voor ons Neder landers, dat aldus, aan dit internationale herdenkingsfeest tegelijk nog een nationaal cachet wordt gegeven. Niet 18 Mei dus is belangrijk, maar wel het begrip Volkenbondsdag. Men versta ons wel: wy noemen dit niet den Vredesdag, maar den Volken bondsdag. Bij Vredesdag zouden wij denken aan het versterken van de vredesgedachte, van het verlangen naar en den wil tot vrede, zooals ieder van ons deze bij zichzelf en anderen kan aankweeken, min of meer in verband met zyn wereldbeschouwing en godsdien stige opvattingen. Talloos zyn de kringen, waarin zoodanige vredesstemmen zyn te hooren; uitlatingen voor den vrede, zy vin den hier te lande vrijwel geen tegenstand. Zuivere vredesmanifestati^s, zooals de Vrouwen-Vredesgang, zij mogen velen een zekere bevrediging geven, omdat het vre- desverlangen zoo sterk is, dat het zich voor al in deze tijden uiten moet, zy schijnen toch in Nederland soms overbodig, juist vanwege het ontbreken van eenige oppositie, vanwege de algemeene instemming, die zij hier te lande vinden. Daarom wil 18 Mei meer zyn dan Vredes dag; deze dag wil zyn een Volkenbondsdag. De Vereeniging voor Volkenbond en Vrede, waarin persorfen van de meest ver- I schillende politieke en godsdienstige rich tingen zitting hebben, en welke Vei;eeniging sinds jaren d# traditie van deze 18 Mei viering in stand houdt, wil op dezen dag meer dan alleen het uiten van den Vredes- wil. Mey wil tevens wyzen den Vredes- u 0 g, dien de Volkenbond ons biedt. Afschuw van oorlog en verlangen naar het vrede door recht, zy mogen de gevoe lens zyn, die het vraagstuk van oorlog en vrede beheerschen, zy zyn niet datgene, waarbij men moet blyven stilstaan. Hoe den oorlog te bestrijden, en h o e den vrede te bevorderen, deze vraag moet ook worden gesteld. Voor ieder, die sinds het beëindigen van den Wereldoorlog den loop der internatio nale gebeurtenissen heeft gevolgd, zal bij het stellen van deze vraag, onmiddellijk het beeld van den Volkenbond verrijzen. Ieder die nadenkt zal inzien, hoe nuttig werk te Genève in het belang van den vrede is verricht. Hoevele malen heeft niet de Vol kenbond dreigende gevaren kunnen afwen den, hoeveel is te Genève niet bereikt dank zy internationaal contact en samenwerking op allerlei gebied! Zeker, het kwam ook voor, dat de wereld hoopvol uitzag naar Genève, zich afvragend wat de Volkenbond zou brengen, en dat men werd teleurgesteld, doordat actie uitbleef, of wel de machts politiek van een of meer Staten sterker bleek dan het te Genève gevoerd overleg. Maar zyn deze tekortkomingen van den Volkenbond een reden om aan het geheele systeem te anhopen? Zy die het Geneefsche werk uit eigen aanschouwing kennen, zy twijfelen niet,' zy hebben de vaste overtui ging, dat de Volkenbond nuttig is voor de verwezenlijking van de vredesgedachte. Om dat inzicht verder ingang te doen vinden, om te doen begrypen, dat men, zoo men den vrede wil, den Volkenbond moet leeren kennen, omdat nu eenmaal de Vol kenbond is het machtige wapen in den stryd tegen den oorlog, daarom wyden wy één dag in «het jaar aan den Volkenbond, d'aar- >m vbren wy op 18 Mèi VolkefiböndSdag. ALLES O. K. - Nou. en toen heb ik gezegd, alles O. K.; ik neem dat baaptje aan; *k wil een rustig bestaan hebben! De plannen tot verbreeding van de Gou we zyn niet van vandaag of gisteren. Reel's in 4e vorige eeuw was men er van over tuigd, dat iet, in het belang van de toe nemende scheepvaart gedaan behoorde te orden. Maar het is gegaan, zooals met zooveel andere vraagstukken van lieteeke- nis, het heeft jaren geduurd eer de plannen rijp voor uitvoering waren. En eindeiyk is de Provincie voor eenige jaren terug in een matig tempo begonnen met de Gouwe ver breeding. Het verbreedingsplan *an men vergelijken met een diep ingrijpends operatie, waarvan de patiënt wel herstelt, doch pog geruimen tijd de gevolgen ervan ondervindt, en uk leelyke litteekens nalaat. Misschien dat de tyd deze nog wel eens zal uitslijten, doch op het oogenblik zijn ze nog goed zichtbaar. De patiënt is in dit geval het middelpunt van de gemeente. Het oude dorpscentrum heeft groote ver anderingen ondergaan. De huizen langs een gedeelte van de Voorkade, die «tan de noord zijde van de Dorpstraat W,Z. en O.Z. zyn weggebroken. Aan de O.Z. van Je Gouwe wordt in een halve cirkel een winkelgalerij aangelegd, die, bedriegen we ons niet, voor- loopig nog geen werkelijkheid zal zyn. D«? winkelstand heeft zich voor het grootste, gedeelte aan de westzijde van hei dorp verplaatst. Aan de oostzijde van de Gouwe is de Pro vincie het verst gevorderd met haar plan nen. De hooge oprit, welke toegang zul geven tot de nieuw te bobwen brug is bijna gereed .evenals de lage onderweg. Vay gan- scher harte hopen wy, dat de oprit spoedig voor het verkeer zal worden opengesteld, want thans is het voor het doorgaand ver keer daar een ware puzzle. Komende over de brug voor de richting Rejjerskoop per ryiwel of auto behoort men de grootste voorzichtigheid in acht te nemen om geen ongelukkn te maken. De straatweg, welke sterk hellend is, maakt eerst een V-bocht, om dan nog eens een hoek van 90 graden te hebben. Bovehdien heeft men geen uit zicht. Alles bij elkaar genomen noopt het den meest brutalen rijder tot de grootste op lettendheid, en het is zeker hieraan te dan ken, dat er op dit pünt geen ongelukken van beteekenis hebben plaats gevonden. De ver- keersspiegel, welke op den hoek by den be- nedenweg stond, was werkelijk geen over bodige weelde of luxe. Thans is zy weg genomen. Buitengewoon slecht gafcoffeit hebben het de eigenaars van de panden, gelegen aan de Zuidzijde van de Dorpstraat O.Z. Voor hun deur loopt de niet al te breede onderweg, terwyl het uitzicht beperkt blyft tot de groote muur van den nieuwen bovenweg en de lucht. Het eenige voordeel is, dat de huizen beschut liggen tegen den kouden noordenwind, doch dit is voor de betrok kenen een vry schrale troost want het lijdt geen twyfel of al deze perceelen zyn door de pieuwe situatie in minder voordeelige conditie gekomen en voor zoover men kan spreken van eenige schade, de provincie is niet geroepen hiervoor ook maar eenige vergoéding te geven. Binnen niét te langen tyd zal een aan vang wordèn gemaakt met de oprit aan de westzijde van de Gouwe. Ook daar komen de perceelen aan de zuidzijde van de Dorp straat W.Z. gelegen, in het gedrang, al zal dit niet in zoo'n sterke mate zyn als by de perceelen aan de overzijde van de Gouwe. Immers de eigenaars van de panden, gele gen aan de Dorpstraat W.Z., de Bootstraat en de Kerkstraat hebben voor het meeren- deel de hoofden by elkaar gestoken en maat regelen beraamd om van de veranderingen, welke plaats zullen grijpen, de minst na- deelige gevolgen te ondervinden. De pro vincie en vooral de gemeente verleenden hun medewerking. Zoo zal sti*aks, wanneer het g heel klaar'is een tunnel onder den hoogen weg by de Gouwebrug gemakkelijk verbinding geven met de Kerkstraat en Burgem. Colijnstraat. Voor de. vele winkeliers, welke in de Bootstraat en de Dorpstraat W.Z. hun par- den hebben, is dit van groote beteekenis, al zal de tyd moeten leeren ot de loop van het publiek daar te wachten zal zyn. Der gel yke zaken zyn nooit vooraf te voorspel len, al is het wel een opmerkelijk verschijn sel, dat het publiek dikwyls de voorkeur geeft aan een smalle winkelstraat, zuodai zakenmenschen, die in zulk een smalle straat hun panden hebben, zich in een druk ke klandizie mogen verheugen. Maar er zullen nog wel eenige jaren ver strijken eer alle aanhangige werken op de Gouweverbreeding betrekking hebbende, hun beslag gekregen hebben. Zoo zal tydelyk een noodbrug over d< Gouwe moeten worden geslagen. We hoor den vertellen, dat deze gelegd zal woruei: tusschen den Ham en de Bootstraat, nabij Hotel Neuf. Zekerheid dienaangaande kon den wy ons echter niet verschaffen, al komt ons de plaats ook vry logisch voor. De gemeente zal op de plaats, waar vroe ger het Gemeentehuis met belendende mu zen stond een plantsoentje aanleggen. De pastorie der Ned. Herv. Kerk komt hier door aan de voorzijde geheel vrij te liggen. De brug, welke zal worden gebouwd, zal van zeer moderne constructie zyn en ge opend kunnen worden door middel van twee hooge heftorens. Boskoop ondergaat de laatste jaren diep ingrijpende wijzigingen. Het dorpsbeeld is geheel van aanzien veranderd. Voor den Boskooper van geboorte, die zyn geboorte plaats in geen jaren heeft gezien, zal het moeilijk zyn zich op vele plaatsen te oriën- teeren. Plekjes van vroeger, waaraan hy misschien prettige of droeve herinneringen heeft,, zijn verdwenen. Rusteloos is er de laatste 10 jaren gewerkt, gebouwd en ge sloopt. En de oud-Boskooper, misseliien iemand uit een vreemd land, zal zich be wust worden, dat het Boskoop van vroeger, de plaats, waarnaar hy in stille uren en 1» de eenzaamheid zoo dikwerf heeft verlangd, waarnaar zyn heimwee in het verre land uitging, niet meer bestaat. Boskoop is uit gegroeid tot een villadorp in het polder land. En slechts een nieuw geslacht zal dit ten volle naar waarde weten te schatten. NEEN MAAR.'DAN DE MIJNE! Mijn vader heeft de Alpen gebouwd! Wat beteekeïit dat nu? Je kent de Doode Zee? Welnu, myn vader heeft die zee dood gemaakt! Anita Clave, een dapper meisje. Een spannende luchtvaart-novelle door JAN MOLTEN. Dof donderde de roffel van den propeller door de lucht. Ondanks het 180 K.M. vaartje hadden ze niet het gevoel van snelheid: het vliegtuig scheen stil te staan, de aarde lang zaam te glyden. De hoogtemeter wees 2000 M. aan. Aan het stuur zat Hest, een oud- oorlogsvlieger, die zich na het sluiten van den vrede als vliegtuigfabrikant had 'gevestigd en als zoodanig naam gemaakt had. Hg vlöog, zooals ande ren-uit wandelen gaan. Af en toe - 'erp hy doör de hoekige glazen van zijn vliegbril een blik op-het meisje, dat naast hem zat. Dan glimlachte hy haar toe. Anita Cleve kende geen angst, als ze met hem vloog. Zijn gericht gaf haar een oneindig gevoel van veilig heid. Thomas Héét was zeker een zonderling mensch met eigenaardige grillendoéh als hy eenmaal achter het stuurrad van zyn vliegtuig zat, dan werd hy één met zyn machine. Ze keek in een vlakte van wolkérr, die zich eindeloos scheen uit te strek hen, hier en daar stapeltfèn de Wolken zich torenhoog op en daartusschen teg, als een bouwsel uit een blokken doos, ln kubtfséen en kegels, de aarde. Opgeschrikt dóór een heftige be rging, keek Anita plotseling opzij. Ze wist niet wèt ér gebeurd was. doch begreep onmiddellijk. dat er iets ge beurd was. Héét zat even rustig als tevoren, doch "zyn gezicht "Was voisla- veranderd: De trekker warenruls Van was geworden, de oogeir staar- i den, de mond was vertrokken. Hy be woog zich niet. Een oogenblik was ze als verlamd. Ontzet staahde ze naar den man, die zyn bewustzyn verloren had. Wat was er met hem gebeurdZe pakte hem by de schouders en schudde hem om hem weer tot zichzelf te brengen, ze wreef zyn gezicht met haar handen en riep hem voortdurend zinlooze woorden toe. De man aan het stuur ontwaakte niet uit zyn verdoovmg. Midden in de vlucht scheen de dood hem overvallen te hebben. Ze trok zyn leeren jekker open en drukte haar hand tegen zyn borst, doch het lawaai van den propelleT en de onaf gebroken trilling van het vliegtuig beletten haar, om Vast te stellen of zyn hart nog klopte. Steeds schuiner zakte hy weg. Zyn handen hielden intusschen het stuurrad omklèmd en zyn voeten sta- ze naar den knuppel, die Hest nog omvat hield en drukte hem niet ruk jes naar voren. Steil schoot de ma chine voorover, felle tegenwiftÖ sloeg haar in het gezicht, met een ruk trok ze den knuppel weer naar zich toe Schokkend kwamen de draagvlakken weer omhoog. Anita zat met wyd opengesperde pogen, als in een gruwelyken droom. Ze zag in, dat ze handelen moest, doch wist tegely kertyd dat ze niet han delen kon. Vlagen van angst sloegen als schuimende golven over haar heen. Een gedachte slechts beheersch- te haar nog: de machine uit! Val scherm! dacht ze en keek om zich heende beide valschermen, die Hpst steeds meenam, lagen als gewoonlyk op hun plaats. Het bewustzyn, dat er een mogehykheid bestond, uit haar benarde positie bevrijd te worden, gaf haar in zooverre kalmte, dat zy keil vast in de pedalen van het zy- plotseling weer in staat was logisch i stuur, zoodat het vliegtuig in de koers j te denken. Hest is misschien niet bleef liggen. Slechts het deinen van j dood, overlegde ze, hy is misschien I de draagvlakken verried, dat de con- j tröle over de stuurinrichting had op- gehouden. Kalm, riep Anita zichzelf j toe, kalm! doch ze kon niet kalm over- i leggen en werd met elke seconde op- i gewondener. Op eenmaal schreeuwde ze het uit, als had ze begrepen, dat ze hulpeloos in de machine zat, met j Thomas Hest de eeuwigheid invloog, j Zy had dikwijls met Hest gevlogen, j ze had honderdmaal gadegeslagen, I als hy den motor afzette en in gly- alleen maar bewusteloos geworden, ik mag hem in geen geval in den steek latefr... Ze nam het valscherm en gespte zich den gordel om, besloten om tot het laatste oogenblik by Hest te bly ven. De doodsangst was van haar af gevallen, het besluit, den man, die op haar aangewezen was, niet in den steek te laten, vervulde haar met moed en trots. Het schoot haar te binnen, dat ze een fleschje eau de co- dan weer op. Anita keek naar buiten. V Angstwekkend diep lag de aarde een onbereikbare planeet» Opeens viel haar blik op de boordradio. Ze rukte de koptelefoon van den haak en J draaide aan de schakelknoppen, de een na de ander probeerend. Een ge- fluit, dat meer en meer in een diep I gezoem overging, drong tot haar door. Uit het niets, uit den aether meldde zich een stem „Radiostation vliegveld Staaken Koortsachtig schreeuwde Anita in het toestel: Hier vliegtuig DAL 3217... piloot Hest bewusteloos ge worden, misschien hartverlamming, wat kan ik doen? Kunt u de machine landen Neen! Hebt u parachute? Parachute heb ik aan, maar ik kan Hest niet in den steek laten, mis schien leeft hy nog! Is de besturing vastgezet? Hest houdt den knuppel kramp achtig vast. Verander er niets aanDe ma chine zal koers houden, zoolang er benzine is. Controleert u de bepzine- stand! Hoeveel hebt u nog? Iets meer dan dertig liter, riep ze met een blik op het instrument. Dan hebt u nog ruim een uur te vliegen. We zullen probeeren te hel pen. Ik zal uw positie door peiling Ja! Drie machines zyn gestart en zullen binnen enkele minuten by 'tl zyn. De lucht was als een eindeloos grij^ gordijn en de aarde ging schuil onder een wolkendek. Daar teeken den zich tegen het troostelooze grys drie stipjes af, die grooter en groo- ter werden, «tot Anitó drie laagdek- kers kon onderscheiden. Oorverdoo- vend klonk het geronk der motoren. Met één slag voelde ze zich van haar beklemmende eenzaamheid bevrijd. Ze was niet meer alleen. De laagdek* kers hadden haar bereikt en vlogen dicht in haar nabijheid. In een spiraal klommen de drie ma chines omhoog en onttrokken zich aan haar blik. Ze hoorde nog slechts het geruisch der motoren. Daar dook plotseling een der laagdekkers vlak voor haar weer opeen man, die aan een kabel hing, had zich uit de ma chine neergelaten. Hij wilde klaarblij- kelyk probeeren, in het vliegtuig DAL 3217 over te stappen. Wild zwaaide hij aan den kabel heen en weer. Eenmaal kwam hy tot op een paar meter afstand van den propel ler. doch juist op dat oogenblik zakte de machine een eind en de manoeuvre mislukte. Bijna een kwartier lang zette de man aan den kabel zyn po gingen voort, wilde zyn gewaagde opmaken en onmiddellijk drie vlieg- plan nog niet opgeven. vlucht overging om te kinden: nu ech- logne in haar taschje had: ze haalde ter voelde ze zich niet in staat, deze manoeuvre uit te voeren. Ze wist dok dat het vliegtuig steeg, als men den stuurknuppel aantrok en dat Ho als men den knuppel van iich af drUk- te. Met gejaagde bewegingen greep 1 het voor den dag en wreef zyn ge zicht ermee in. Vergeefs... Als door geestenhand gestnurd vervolgde de machine rustig haar weg. alleen de draagvlakken bogen zich soms een weinig en richtten zich tuigèn laten starten. Blyf aan het toe j stel, we zullen u aan wy ringen gevei,. wat verder te doen! Hallo, hallo De stetn brak af, Werd door gillen de seinen afgelost. Radiostation vliegveld Staaken vliegtuig DAL 3217. Bent daar nog? meldde de Een gezoem in de boordtelefoon. Een stem riep het meisje toeWe kunnen niets doen! De manoeuvre is onuitvoerbaar. U moet Hest opgeven en uit het vliegtuig springen! Maar zet eerst de motor af. Een nieuwe golf van angst sloeg1 over haar heen. Nu bleef haar niets stem wéér. I anders meer over dan er af te sprin-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3