Persi
P
ersil
W
A
blijFt
Verpotten van Kamerplanten.
De dahliaknollen
den grond in
(i
Hygiëne van het fruit eten.
Waar blijven de Boskoopsche bloemen en planten
flM
FILM NIEUWS.
Verschillende Recepten.
Eenvoudige Menu's.
Wat onze planten in Mei van ons
verwachten.
Tot do vaste voorjaarswerkzaam-
heden in huis en tuin behoort ook het
verpotten van onze kamerplanten.
Mei is daarvoor de beste maand. De
warmte is nu in de lucht en daarmede
kan de nieuwe groeiperiode der plan
ten een begin nemen. Nu moeten de
wortels dus volop voedsel vinden om
aan den hernieuwden ontwikkelings-
drang gehoor te kunnen geven. Niei
alle planten echter behoeven jaarlijks
verpot te worden. Ér zyn er zelfs, die
dit iffet verdragen. In het algemeen
kan men het den planten wel aanzien
of ze nog voldoende ruimte en voed
sel in hun pot vinden, komt er stil
stand in den groei en zien ze er min
of meer kwijnend uit, dan hebben ze
verpotting hard noodig.
Het verpotten gebeurt in bloem-
potten die een maat grooter zijn dan
de oude en in goede, versche grond.
De juiste keuze van het grondmeng-
sel voor de verschillende planten is
niet zoo eenvoudig, terwijl deze toch
van bijzonder belang is voor een goe
de ontwikkeling der planten. Wij
moeten er rekening mee houden, dat
onze kamerplanten uit de meest af
gelegen streken der wereld komen en
aan de meest uiteenloopende klimaten
en grondsoorten gewend zijn» Hoe
meer wij de levensomstandigheden in
overeenstemming kunnen brengen
met die, welke zij in het land van oor
sprong hebben, des te béter zullen ze
bij ons gedijen. De grond uit onzen
tuin zal nu eerts te zwaar, ddn weer
te licht zyn. Al naar gelang van de
verbetering, die hij behoeft, vermen
gen we hem' voor onze kamerplanten
met compostaarde, mestaarde, blad-
aarde, heide- of graszodenaarde, zand
of leem. In het algemeen kan men
zeggen, dat planten met een zeer fijn
wortelgestel aan losse, lichte grond
de voorkeur geven, terwijl planten
met dikke, vleezige wortels zware,
humusrijke grond willen hebben.
Voor de meeste kamerplanten is een
goed gtrondmengsel, waarin ongeveer
alle soiorten voorkomen, en dat voor
een kwart uit zand bestaat, het meest
aan te) raden. Men behoeft zich dan
ook niet bij elke plant het hoofd er
over te breken, welke speciale wen-
schen jzij wel zou kunnen hebben. El
ke plfint vindt dan in het mengsel
wat vfctn zijn gading is.
Om de planten uit de oude pot te
kloppen gaat men het beste te werk
als volgt. Men legt de hand met uit
gespreide vingers op de aarde om de
stengels van de plant heen en keert de
pot orh. Nu neemt men de pot van de
kluit, of, klopt de pot, indien deze
niet direct los laat met den rand op
een houten voorwerp (tafel, stoel, van
een in den grond gestoken schop,
enz.). Als men dit loskloppen op een
houten voorwerp doet, zal de pot niet
breken of barsten.
Het afwateringsgat in de pot wordt
afgedekt met een scherf, waarna de
pot gedeeltelijk met aarde gevuld
wordt. Als de kluit op deze aarde ge
zet wordt, moet er nog een halve cen
timeter potrand bov^n uitsteken.
Wortpls, die een dichte laag gevormd
hebben onder in de pot of tegen de
wanden, worden vooraf met een
scherp mes verwijderd. De ruimte
tusscjhen kluit en pot wordt nu gelei
delijk opgevuld met aarde, welke
flink, wordt aangedrukt. De meeste
planten worden onmiddellijk na de
verpotting begoten. Cactussen maken
hierop een uitzondering.
Nieuw leven en een krachtige ont
wikkeling zullen de belooning zijn
voor de moeite, die dit voor j aars werk
ons bezorgd heeft.
E. Oitermann Cos Handel
Mij N V Amsterdam -
Fabne
k ti' Jutpnaa- Dij 'Jtrec t
gen. Het vliegtuig DAL 3217 en pi
loot Hest waren verloren. Als ze nog
langer bleef, liep ze gevaar met het
onbestuurde vliegtuig omlaag te stor
ten.
Een schok voer door haar leden,
opeens wist ze, wat haar te doen
stond. Ze beet de tanden op elkaar:
nu moest ze de kracht vinden, om
haar plan ten uitvoer te brengen. Ze
greep het tweede valscherm en poog
de Hest den gordel om te gespen. Mi
nuten, die een eeuwigheid schenen,
verliepen er eer het haar gelukte.
Met geweld scheurde ze de bespan
ning opzij open en trapte het lichte
houtwerk met de voet stuk. Nog
moeilijker was het, Hest's handen
van het stuur en zijn voeten uit de
pedalen van het zijstuur los te maken.
Toch, in een oogwenk was het alles
gebeurd. Anita haalde diep adem,
toen greep ze den man met inspan
ning van al haar krachten beet en
duwde hem door de opengescheurde
bespanning. Zoo hing hij half op de
draagvlakken. Met een ruk zette ze
den »motor af. Ze had geen gedachten
Maar dan de jongste kweekproducten.
Een nieuwe soort brengt nieuwe
vreugd,
door ELSE BOSKAMP.
Geen bloem die in den laatsten tijd
zoo algemeen verbreid en zoo vervol
maakt is als de dahlia. Het werken en
zoeken der kweekers is bij deze plant
wel in het bijzonder met succes be
kroond. Alle andere tuinbloemen
heeft de dahlia wat betreft veelheid
van kleuren, vormen en grootte der
bloemen, achter zich gelaten en wie
er met geweld nog wat op aan te mer
ken wil hebben, zou hoogstens kun
nen zeggen: ze hebben geen geur.
Ook de bloeitijd is toegenomen, de
dahlia is allang geen herfstbode meer
al schenkt ze öns ook in den nazomer
en herfst haar rijkste pracht.
Hoevele verbeteringen de kweekers
ook al bereikt hebben, de oude, on
aanzienlijke soorten houden nog altijd
stand. Ze verdwijnen niet uit de tui
nen omdat men ze nu eenmaal heeft
en uit sleur steeds weer plant. Toch
kan het geen kiVaad, ook eens wat
nieuws in den tuin te nemen, vooral
wanneer, zooals in dit geval, het nieu
we ontegenzeggelijk een verbetering
is. Dahla's kunnen overal gebruikt
worden, in groote, zoowel als in klei
ne tuinen. Als men ze slechts de ruim
te geeft, die voor elke soort noodig is.
In zeer kleine tuinen plant men de
hooggroeiende soorten uitsluitend
in d» randen, omdat ze, in het midden
geplaatst, de ruimtewerking zouden
verstoren. Tegen de schutting kunnen
ze echter een klimplant of heester
vervangen. We kiezen voor dit doel
soorten met een zoo gelijkmatig mo
gelijke, heesterachtige groei en al
naar gelang van het beoogde effect
meer of minder hooge. Natuurlijk
moeten we met een dergelijke schut
tingbeplanting wat langer geduld
hebben, eer de plant voldoende dekt,
BLOUSES-MODE.
meer, een wirwar van stippen en
strepen dwarrelde door haar hoofd.
Haar hart bonsde.
Ze klauterde naast Hest op de
draagvlakken en rukte de treklijn
van het valscherm los ondanks het
gevaar, dat het scherm aan de draag
vlakken zou blijven haken. Eén stoot,
toen tuimelde hij omlaag en stortte
draaiend en wehtelend door de lucht,
totdat het scherm opensprong het
was goed gegaan. Toen sprong ze er
z^lf af... Boven haar begon nu de
stuurlooze machine zijn val, in don
derende spiralen suisde hij loodrecht
omlaag.
De vingers vast om het handvat
van den treklijn geklemd, sloeg Anita
verscheidene malen over den kop,
toen trok ze aan den lijn. Onmiddel
lijk fladderde het scherm als een wit
te, stralende vlag uit de verpakking.
Een ruk, de touwen trokken haar
rechtop: het scherm had zich ont
plooid.
Ze hing in den gordel en hield zich
aan de vanglijnen vast, terwijl de pa
rachute langzaam naar beneden
zweefde, eenreusachtige witte klok,
die haar veilig droeg. Huiveringwek
kend eenzaam in het eindelooze lucht
ruim, zweefde ze zacht, bengelend
door de wolkenlaag. Hemel noch aar
de waren te zien. Opeens was er weer
zicht; uit de wolken duikend, kon ze
beneden zich op aarde alles in scher
pe omtrekken onderscheiden: velden,
een dorp, boomen, rails, telegraaf
palen, Enkele seconden later landde
ze behouden midden in het graan, de
aren sloten zich weer boven haar
hoofd aaneen.
Ze wankelde, werd een eind door
het graan gesleept, richtte zich ech
ter onmiddellijk weer op en maakte
den gordel los. Diep ademhalend, hij
gend naar lucht, keek ze om zich heen.
Toen ontdekte ze Hest, die niet ver
van haar vandaan was neergekomen.
Hij lag niet geheel, hy had zich half
opgericht. Hy leefde... de val moest
hem weer bij kennis gebratfht heb
ben.
Ademloos holde ze naar hem toe,
wierp zich naast hem neer. Ze zag,
dat zijn e&ne broekspijp geheel ver
nield was, voet en been waren met
brandwonden overdekt. Hij kreunde,
zijn gezicht was van pijn vertrokken.
Wat is er met je gebeurd? riep
ze uit.
Verdraaid, hijgde Hest, meer en
meer uit zijn zware verdooving ont
wakend. Dat is me nog nooit over
komen, dat ik me door een vrouw het
leven moest laten redden
Wat was er met je aan de hand
Steekvlam uit de uitlaatpijp,
kreunde Hest.
En ik was nogal zoo trotsch op
de constructie, nu moet ik de kist
weer heelemaal ombouwen.
Waarom heb je dan niet ge
schreeuwd, toen de steekvlam je trof
Ik heb'de pijn verbeten, zei hij,
om je niet ongerust te maken.
Wat je uitstekend gelukt is,
wierp het meisje er tusschen.
En het volgend oogeyblik was ik
weg, voegde hij erbij.
Een viertal modellen van blouses, welke van stof naar eigen keuze zijn
te maken. De beide onderste 12 en 13 zijn gekleed; van zijde zullen zij
zeer chic zijn.
doch dan is het genot ervan ook veel
grooter dan van een heester, omdat
de planten aan één stuk door bloeien.
In grootere tuinen kan men door
een dahlia-hoek verschillende deelen
van den tuin van elkaar scheiden.
Doch ook in breede borders zijn ze
uitstekend op hun plaats. Wel moet
men er hierbij op letten, dat de kleu
ren harmonieeren, dus geen lila-rose
herfstasters vlakbij hardgele dah
lia's. Een goede buur voor witte dah
la's is de monnikskap. Ook van de
hooge herfstasters passen er vele uit
stekend bij verschillende dahliasoor
ten.
Voor alle dahlia-variéteiten Verdra
gen de kleinbloemige, eenvoudige
soorten zich het best met allerlei an
dere planten, omdat ze licht gebouwd
zijn en meer een indruk van wilde
planten goven dan hun zware, statige,
dikwijls min of meer vreemdsoortige
iusteren. Vooral in kleine tuinen zijn
deze soorten bijzonder op hun plaats.
Van de kleinbloemige, enkele dah
lia komen we via tal van tusschenvor-
men tot de volkomen gevulde reuzen-
bloemige dahlia. Er staat ons by deze
dankbare bloem een zoo groote rijk
dom van kleuren en vormen ter be
schikking, dat zelfs de beste dahlia
kenner wel eens moeite heeft uit de
zen overvloed van variëteiten zyn
keus te bepalen. Doch bijgestaan door
den raad van een betrouwbaar kwee-
ker zal zeker iedereen er in slagen,
datgene te vinden, wat voor zijn tuin
het meest zal voldoen.
Wat nu het planten zelf betreft, dit
levert al heel weinig moeite op. We
leggen de knollen zoo, dat de wortel
hals ongeveer 5 c.M. onder de opper
vlakte der aarde ligt en planten er
dadelijk een stok by. Komen er meer
planten by elkaar, dan laten we hen
een onderlinge tusschenruimte van
70 tot 100 c.M. Stelt men prijs op bij
zonder krachtig ontwikkelde bloemen
dan past men het bekende middel van
uitknijpen der zjjknoppen toe. De
eene knop, die men laat staan, kan
zich dan bijzonder forsch ontwikke
len en prijkt statig op een langen for-
schen steel, hetgeen de geheele plant
een mooier en gezonder uiterlijk
geeft. Op deze wijze met zorg gekozen
en behandeld, zullen de dahlia's tot
laat in den herfst een bron van
schoonheid en genot vormen.
Besmettingsgevaar door verontreinigde vruchten.
Gewasschen en verpakte vruchten,
door G. W. M. VERHAAR.
Het toenemend gebruik van vruch
ten, dat zyn grond vindt in het steeds
meer veld winnend besef van de groo
te" beteekenis der vitaminen, doet het
ons wenschelijk voorkomen, ditmaal
eens enkele hygiënische maatregelen
te bespreken, die in dit verband niet
overbodig zijn.
Verontreiniging in allerlei vorm.
Er zyn slecht? weinig voedingsmid
delen, die voor "het gebruik aaft zoo
velerlei verontreiniging blootstaan
als juist de vruchten. Reeds aan J
struik en boom worden de vruchten
door stof en insecten verontreinigd,
de bacteriën, die hierdoor op de
vruchten gebracht worden, zijn ge-
lukkig bijna altijd van onfichuldigen j
aard. Van meer ernstigen aard is
reeds het gevaar voor verontreini-
waaraan de vruchten bij het afpluk-
ken, het transport, de verpakking en
den verkoop zijn blootgesteld. Wij
moeten ons wel voor oogen houden,
dat het overgroote deel van het fruit
in rauwen toestand genoten wordt,
zonder dat dus door eenigerlei toebe-
reidende bewerking de ziektekiemen
gedood zijn.
v Vermindering van besmettings
gevaar.
Ter vermijding van deze infectie
mogelijkheden zijn in den laatsten
tijd proeven genomen met verschil
lende verpakkingen, teneinde een ver
mindering van het bacteriegehalte te
verkrijgen. De proeven werden ge
nomen met appelen, pruimen, Wijn
druiven, vijgen, dadels, krenten, ro
zijnen en gedroogde schijfjes appe
len. Het grootste bacteriegehalte had
men bij de gedroogde vruchte«'"Vast-
gesteld. Bij vijgen en dadels werden
nu naast elkaar monsters, die in cel-
lophaan verpakt waren, uit grootere
en kleinere winkels onderzocht. Hier
bij bleken er in de goed verpakte mon
sters slechts betrekkelijk weinig en
dan nog onschadelijke bacteriën aan
wezig te zijn. Eenzelfde resultaat le
verde de proef met appelen op. Zeer
zorgvuldige bewaring en goede ver
pakking bleken dus wel degelijk van
gunstigen invloed te zijn op het bac
teriegehalte, dat aanmerkelijk gerin
ger was dan in gewone omstandig
heden.
Wasschen het eenvoudigste middel.
Dit alles nu behoeft nog geen reden
te zyn om een afschrik te krijgen van
onverpakt fruit; want er is gelukkig
nog een eenvoudiger methode om het
bacteriegehalte te verminderen, na
melijk door de vruchten te wasschen.
Uit genomen proeven is gebleken, dat
dit geenszins een overbodige maat-
Aan het slot zijner^beschouwingen over
jen bloemenhandel wees een onzer Bos-
koopuche medewerkers op den straathandel.
De handel iq bloemen op straat is reeds
eeuwen oud; binds tijden hebben roman
schrijvers de bloemenmeisjes, die op de
hoeken der straten viooltjes onz. verkoch
ten, beschreven.
Toen de bloemenwinkels in de periode, die
wjj de vorige maal beschreven, floreerden,
bestond die straathandel in bloemen ook.
Z|j was een onmisbaar iets voor die klassen
der bevolking, die toch ook graag een bloem
en plant 'n ^u's hadden, om hun ^yaak som
bere eentonige omgeving daarmee op te
vroolijken, maar die er toen niet aan kon
den denken ze in de winkels te halen.
Van, dezen handel had niemand schade;
de veilers van bloemen hadden altijd een
kwantum dat geen 1ste kwaliteit was, korte
stelen, niet goed van kleur, enz., die ze toch
ook kwijt moesten. Dit goed nu kwam in
vroeger jaren in handen van de bloemen-
verkoopers op de straat, die daar een scha
mel stukje brood mee verdienden.
tfet koopkrachtige publiek, en dat publiek
waarin de jaren na 1918 aanwezig in alle
rangen en standen der maatschappij, be-*
hoefde niet op eèn gulden te kijken en kocht
ijn bloemen in een winkel.
Men wou ook wel eens van die mooie
rozen en seringen in huis hebben, die men
vroeger altijd had bewonderd door de groote
spiegelruiten van één of ander bloemen-
pileia.
Dit was een bijzonder goede gedachte;
ten eerste werd de Hollandsche bloemist en
kweeker gesteund; en ter» tweede besteedde
men zijn geld voor schoone bloemen, vol
geuren en kleuren, die het leven vrooljjk en
fleurig maken, die ons de schoonheid der
natuur doen bewonderen en vereeren.
Onze kweekerjjen rin Boskoop leverden die
artikelen volop en de plaats bloeide en
breidde zich uit, totdat, en nu zou ik een
woord moeten gebruiken dat overal de
schuld van krygt; ik schrijf het niet, U be
grijpt toch wel wat bedoeld wordt.
De welvaart verdween. Eerst werd d 11
bedrijf gesloten, toen d i e fabriek; de kran
ten meldden dagelijks een schrikbarende
toename van de werkloozencijfers.
De prijzen van onze bloemen op de vei
lingen liepen terug, eerst langzaam met
lijdelijke opflikkeringen en dan kwam een
diepere val, totdat de prijzen zakten ver
beneden de productiekosten; van winst was
geen sprake meer.
Toen de welvaart in Nederland met de
week verminderde en ieder bezuinigen
moest, of niets meer had om te bezuinigen,
en hun aantal was niet gering, daalde de
omzet van de bloemen in de winkels in de
groote sfeden onrustbarend. Tallooze zaken
moesten worden gesloten en de meeste
bloemenwinkeliers kregen weer hun oude
werk, zooals het vroeger was: leveranties
van bloemstukken bij feestjes enz., maar de
losse bloemenhandel liep ontzettend terug.
Dat gaf de belangrijke prijsdaling in onze
artikelen. Natuurlijk hebben ook de invoer
rechten op bloemen in de verschillende lan
den aan die prijsdaling niet onbelangrijk
meegewerkt.
En nu komen \ye aan de kwestie waar dit
artikel eindelijk voor geschreven is; de
straathandel in bloemen. Het merkwaardig
ste in ons bedrijf en dikwijls het moeilijk
ste probleem voor den kweeker is dit:
„goede tijden of slechte: de natuur brengt
haar vrucht voort, de planten geven op
de gezette tijden bloemen en vruchten die
geoogst .moeten worden.
Deze bloemen, die in de kassen en buiten
bloeiden, werden dus, ondanks lage prijzen,
toch geveild. En wat gebeurde nu? De
straathandel in bloemen breidde zich uit,
een massa menschen die er vroeger niet
over gedacht zouden hebben, begonnen in
onze steden met bloemen te venten en
men verkocht!
Het groote publiek zag nu dat de straat
handel de betere kwaliteiten en soorten en
kleuren in handen had voor prijzen zoo
laag, dat men moest koopen. Dat moest en
kon er toch altijd nog wel af: voor een dub
beltje of een kwartje schitterende rozen!
Datzelfde publiek, dat in vroeger jaren voor
dezelfde bloemen guldens neertelde!
De straathandel gaat vooruit ondanks de
slechte tijden. De betere kwaliteiten die
deden het hem. En de straathandelaar, te
vreden met een lage winst, bleef doorgaan.
Maar op de veilingen zien met leede oogen
de veilers hun prachtige rozen, seringen
enz. verdwijnen in handen van menschen,
die-allereerst de waarde hiervan niet kun
nen bepalen, en wat het ergste is van alles,
geen prijs betalen voor hun met zooveel
zorg gekweekte producten. Deze handel, die
zich in deze slechte jaren zoozeer heeft ont
wikkeld en die koopers, massa's koopers in
de groote steden heeft gevonden voor onze
kostbare producten, vaart er wel bij en is
zoo gauw niet meer weg,
Toch zie ik hierin een gevaar. Het staat
m.i. de opleving van den bloemenhandel in
den weg, de winkelier met zijn hooge lasten
en onkosten kan onmogelijk concurrèeren;
vooral nu in deze tijd van overproductie,
nu de kwaliteit geen rol meer speelt.
Dit alles is een somber beeld voor onze
bloemenkweekets. Het wordt, dunkt ons,
hoog tijd dat maatregelen worden genomen
om een en ander te beschermen. Steeds
maar veilen en stoken voor dep straathan
del, met enkele uitzonderingen, daar zijn
onze bedrijven toch te mooi en te groot
voor opgezet.
HIJ WIST HET!
Zij: Nog één woord en ik ga direct
t«rug nag,r mjjn moeder. Je weet wat dat
voor je beteekent!
Hij: Ja zeker: Twee duübeltjes voor
Heen en weer met de tram!
regel is. Men waschte de vruchten,
die op hun bacteriegehalte onderzocht
werden, gedurende 10 minuten met
leidingwater en later nog eens. Na
iedere wassching bleek het bacterie
gehalte aanzienlijk verminderd te
zijn, soms zelfs tot op een tiende. Het
nut niet alleen, mahr ook de noodza
kelijkheid van het wasschen van fruit
dat rauw gegeten moet worden, is
hiermede wel zoo overtuigend aange
toond, dat het zonder overdrijving
onverantwoordelijk genoemd mag
worden, indien men thans nog langer
voortgaat met rauwe vruchten or ge
wasschen te eten, dan wel onverpakte
onvoldoende verpakte dadels en
vi)gen te koopen. Vooral in de steden
)nt hier terdege de hand aan gehou
den te worden, immers is- hier htt.
bacteriegehalte door het transport al
weer zooveel te hooger dan op het
platteland, waar de vruchten bijna
rechtstreeks van den boom in handen
van den verbruiker komen.
Overdreven bacillenvrees is hier
Natuurlijk, zooals trouwens in al der-
B^ijke gevallen, volkomen ongegrond,
^taar het wasschen van vruchten
moet men zich tot een vanzelfspre
kende gewoonte maken. Voor de hy
giëne van ons dagelij ksche leven is
een gebiedende eischv
Bijzonder aardige costuums voor
de reis en weekend. Verschillende
combinaties zijn hierbij ftogelijk; no.
9 toont een ensemble van heldergiijze
stof met losse cape, die onder de hals
bevestigd wordt. Zonder deze cape is
het een aardig sportpak.
HEMELVAARTSDAG.
Men viert den Hemelvaartsdag op
Donderdag in de 6e week na Paschen,
als een feestdag ter eere van het
terugkeeren ten hemel van Jezus, op
den lOsten dag na zijne opstanding.
PINKSTEREN.
Pinksteren wordt gevierd 50 dagen
na het Paaschfeest, en wordt in het
Oude Testament „feest der weken"
genoemd. Later noemde men het 50e
dag, en Pinksteren is hiervan waar
schijnlijk een verbastering. Volgens
Hand. 2 1—13 had op dezen dag de
uitstorting van den Heiligen Geest
plaats.
De Bengaalsche Landers.
Een Paramountfilm
in de Schouw burg. Bioscoop.
Een merkwaardige film zal vanaf heden
avond vertoond worden in de Schouwburg-
Bioscoop. Het is een "Paramountfilm „De
Bengaalsche lanciera", een grootsche avon
turenfilm, die rechtstreeks ingesteld is op
het publiek en die dan ook naast haar ar
tistiek succes zeker ook commercieel zal
.voldoen. Het scenario is gebaseerd op een
verhaal, waarin wy den stryd zien van een
regiment Britsche lanciers in Bengalen en
een vyandige troepenmacht van de inlan
ders, onder leiding van Mohammed Khan.
Uit dit gegeven blykt een ieder wel, dat er
voldoende plaats was om schitterende op
namen te maken van het Bengaalsche land
schap en 3at zoodoende een film zou ont
staan, die een pracht-ejcemplaar kon wor
den voor de ware kunstliefhebbers.
Henry Hathaway, de regisseur, is er in
geslaagd aan dit vermoeden gevolg te ge
ven en hem komt hiervoor zeker een woord
van lof toe. Temeer zal men dit willen ge-
weet er de juiste sfeer in te houden.
Een gelukkige keuze heeft de regisseur
ook gehad met zijn hoofdrol-spelers, die hy
tot waarachtige menschen heeft kunnen
vormen. Sir Guy Standing, Gary Cooper,
Franchot Tone en Richard Cromwell zyn
figuren, die nog zelden een dergelijke crea-
tie gayen en zonder schroom dtfrven wy,
evenals de Engelsche pers dat gedaan heeft,
deze film een der meest gelukkige verras
singen van dit seizoen noemen.
Gary Cooper, wiens naam de vlag van de
film is, steekt met zyn schouders, figuur
lijk gesproken, geen centimeter boven de
'anderen uit. Allen zyn prachtig. In het
conflict tusschen den strengen kolonel en
zyn zoon, die tegen zyn wil kersversch van
de school als onderofficier by de lanciers is
gekomen, bereikt het spel enorme hoogten.
Maar de film gaat nog dieper. In de Eer
ste helft althans zyn de karakters afzon
derlijk subliem van scherpte tegen het fond
der conflicten geplaatst. De conflicten zyn
min of meer onpersoonlijk. Zij spruiten n.l.
principieel voort uit de botsing tusschen het
eryaren inzicht van de oude garde en den
Gary Cooper en Franchot Tone, die in „De Bengaalsche lanciers"
dikke vrienden 'feyn.
ven als men weet, dat hy voor velen feitelijk
een geheel onbekende is, die echter getoond
heeft veel te kunnen en ongetwijfeld zullen
van hem nog groote dingen te verwachten
zyn.
In deze rolprent wordt getoond, wat men
inderdaad kdn bereiken met een film. Geen
botweg weergeven van feiten en deze dan
nog zoodanig voorstellen dat het lykt alsof
het film is, doch werkelijk visueel werk, dat
wel leegten heeft, doch die zyn zelden en
worden veelal gevuld door het^ geluid. De
montage van deze film is fel en scherp,
precies zooals het filmproduct. De dialoog
boeit met haar geestigheid voortdurend en
jeugdigen overmoed van de jonge officie
ren. Als diepere oorzaak dient in de film
de tragische gespletenheid van de karakters
in mannelijke hardheid en vrouwelijke sen
timentaliteit. Deze sentimentaliteit, telkens
en telkensweer in de film met zooveel woor
den typisch vrouwelijk of „moederlijk" ge
noemd, is, behalve balsum op de wonden,
die het blinde plichtsbesef aan de menschen
toebrengt, een bron van kostbare impulsi
viteit, die tot persoonlijke heldendaden
voert.
Het is een grandioos werk dit prachtige
Engelsche werk dat in Hollywood vervaar
digd werd.
Gestoofde varkensnieren.
3 varkensnieren, 100 gr. höter, 1 blokje
delfrite, 1 eiwit, paneermeel, zout, peper,
bloem, driehoekjes of reepje* brood, boter.
De nieren worden gewasschen, opgezet
met koud water, even door laten koken;
daarna het water afgieteh en de nieren on
der de kraan afspoelen. We ontnemen hier
door de sterke smaak aan het vleesch, dat
doormidden wordt gesneden om gemakke
lijk de vaten uit te snijden, en eventueel
vet, daarna aan dikke plakken snijden, die
met peper en zout worden bestrooid en door
bloem gewenteld, daarna door het eiwit, dat
met een paar lepels water los geklopt is
en tenslotte door paneermeel.
De delfrite wordt heet gemaakt en hier
in worden de plakken aan beide zijden ge
braden, boter toevoegen en meebrumen en
'tenslotte nog wat water, alles een klein half
uurtje laten stoven; jus binden met wat
bloem; -vleesch op een schaal rangschikken,
overgieten met saus en het geheel garnee-
ren met driehoekjes of reepjes brood, die
in boter goudgeel* gebakken zyn.
Rozijnenrol.
150 gr. zelfrijzend bakmeel, 125 gr. boter
of margarine, 100 gr. fyne broodkruim, 100
gr. suiker, 300 gr. sultana-rozijnen, tikje
zout, 3 eieren, een weinig melk (pl.m. twee
eetlepels).
De beide eieren worden geklopt, de bloem
wordt gezeefd en in een kom gedaan met
een half afgestreken theelepeltje zout,
daarna maken we een kuiltje In het midden,
doen er een weinig van het eiermengsel by
en roeren van het midden uit qm er de
bloem mee te vermengen, tot alle vloeistof
verwerkt is, daarna voegen wij de gesmolten
boter, suiker en goed gewasschen en ge
droogde rozijnen erdoor, tenslotte wordt
nog de fijngemaakte kruim van oud brood
door het beslag gewerkt. Een witte doek
wordt in heet water nat gemaakt, daarna
uitgewrongen en met bloem bestrooid. Het
deeg wordt er in gedaan en het servet op
gerold, daarna wordt dit aan beide kanten
met een bandje vastgebonden. Er moet vol
doende ruimte oveWSven, dat het deesj»
kan rijzen, zoodat ve het bandje niet/fe
dicht bij de deegrol moeten vastmaken.
De pudding wordt anderhalf uur in een
pan met heet water gekookt.
Koffievla.
6 dX. melk, 1 dX. extract van coffeïne-
vrije koffie, 1 ei, 35 gr. vanille custard-
poeder, 75 gr. suiker.
De koffie wordt gemalen, b.v. 1% 2 lood
en hierop gieten we ruim 1 d.L. kokend wa-
ter, laten ze een minuut of tien trekken en*,
zeeven ze door een doekje, opdat alle stukjes
koffie achterblijven. We nemen coffeïne-
vrye koffie, omdat de vla dan zoowel door
kinderen, als door patiënten of herstellen
den beier verdragen kan worden.
De melk wordt aan de kook gebracht met
de suiker, het ei geklopt en vermengd met
de custardpoeder en lepelsgewijze met de
afgekoelde koffie, daarna wordt met een dun
straaltje een deel van de heete melk bijge
voegd en alles teruggeda^p ia de pan,
waarin wy de vla zachtjes en roerende even
door laten koken; daarna flink opkloppen
met de garde tot ze grootendeels afgekoeld
en luchtig is en in een glazen schaal over
brengen om geheel en al koud te worden.
Presenteeren met vinger-biscuits.
Rijst met tuttifrutti.
125 gr. rijst, 6 d.L. melk, '25 gr. boter,
ruim kopje suiker, paneermeel, klontjes
boter, 2 eieren, 250 gr. tutti-frutti, 50 gr.
suiker, citroenschilletje, maizena.
De tutti-frutti wordt gewasschen en min
stens 24 uur geweekt; voor de rijst brengen
wij de melk aan de kook met de boter en
suiker, strooien er de gewasschen rijst in,
brengen ze aan de kook, plaatsep een as
best plaatje onder de pan en laten de rjjst
heel langzaam gaar smoren. We kloppen
eerst de eierdooiers, roeren ze door de rijst
en kloppen daarna het eiwit zeer styf en
voegen er dit eveneens bij; daarna vetten
wy een rijstrand in, doen er de rjjst in en
Pi
ZONDAG: Kop bouillon, biefstuk, doperw
ten, aardappelen, mocca-ehocoladepud-
ding.
MAANDAG: Kalfsgehakt, stoofsla, aard
appelen, griesmeelschotel.
DINSDAG: Riblappen, postelein, aardap
pelen, rozijnenrol.
WOENSDAG: Gestoofde varkensnieren,
andijvie, aardappelen, rabarber.
DONDERDAG: Macaroni met kalfspoulet
en gehakt, gebakken aardappelen.
VRIJDAG: Tong met spinazie, aardappel-
purée, watergruwel.
ZATERDAG: Tomatensoep, groentensla,
koud vleesch.
„Le Grand Jeu."
In het Thalia-Theater.
Een nieuwe film van Jacques Teyden
in het Thalia-Theater wordt vanaf heden
avond vertoond de Fransche film „Le Grand
Jeu", een van de beste en artistieke films
die «den laatsten tyd in Frankrijk werden
vervaardigd.
„Le Grand Jeu" is het verhaal van een
jongeman, die ter wille van een vrouw allen
wat hy bezit uitgeeft, tenslotte geld steelt
en als de vrouw niets meer van hem weten
wil, als hy»arm is, dienst neemt in het
vreemdelingenlegioen.
Vier jaren zyn voorbijgegaan. Het Ma-
rokkaansche klimaat, het harde leven der
legionnaires en de groote liefde,, welke hy
niet vermag te vergeten, hebben hem ze
delijk en lichamelijk geschokt, maar belet
ten hem niet, een flink en plichtsgetrouw
soldaat te zyn, die het vertrouwen en d«
achting zjjner kameraden en meerderen ge
niet. Zjj bewonderen zyn moed, die aan
doodsverachting grenst, doch die in wer
kelijkheid voortspruit uit het verlangen af
scheid te kunnen nemen van een leven, dat
hem tot last geworden is. Op een dag maakt
hy kennis met een zekeren Clément, houder
van een obscuur hotel, en diens vrouw
Blanche,die Martel de toekomst uit de
kaarten voorspelt en beweert, dat hy op
nieuw de vrouw zal ontmoeten die hjj nooit
heeft opgehouden te beminnen. Hy zal weer
gelukkig zyn, weer de dwaasheden om ha
rentwille begaan, ja zelfs een moord ple
gen En de voorspellingen worden be
waarheid.
Hjj maakt kennis met de cabaret-zange
res Irma, Florence's sprekend evenbeeld,
uitgezonderd in stem en karakter. Pierre is
gefascineerd, bezorgt het meisje een betere
betrekking in Clément's etablissement en
kan niet gelooven dat deze vrouw een an
dere is, dan de minnares, die hy heeft ver
loren. Blanche verbiedt Irma, Martel uit
dien droom te doen ontwaken, en de nieu
we, in zyn hart opbloeiende liefde heeft een
zeer gunstige invloed op den jongeman.
Tegen htt einde van zyn diensttijd ver
neemt Martel, dat hy een vermogen geërfd
heeft van een overleden oom. Hy biedt Ir
ma aan, haar mede naar Frankrijk te ne
men, waar zy- zullen trouwen en een nieuw
leven beginnen. Zjj zjjn in Casablanca. Al
les „is gereed voor hun vertrek. en plot
seling ziet de jongeman zich weer geplaatst
tegenover Florence, mooier en stralender
dan ooit. Onmiddellijk is het hem duidelijk;
het zal hem slechts mogelijk zyn te leven
met haar of in de eenzaamheid. Hy tracht
de verhouding weer opnieuw aan te knoo-
pen, doch zy, niets van de erfenis afwetend,
weigert. Zonder bedenken neemt hy op
nieuw dienst by het legioen, keert dan weer
naar Irma terug en belooft haar, zich bin
nen drie dagen bij haar te zullen voegen,
wel wetend, dat hjj haar nimmer zal weer-
J
Pwre heeft zqnoude garnizoen en zyn
kameraden teruggevonden. Op zekeren mor
gen, als het regiment weer op het punt
staat, naar het Zuiden te vertrekken, zal
Blanche den légionnaire nog eenmaal de
toekomst voorspellen. Wat ziet zjj in de
kaarten? Zjj zwijgt, tracht de jongeman te
misleiden, maar hy heeft het begrepen; zjj
heeft het teeken des doods ontwaard en
deze vrouw vergist zich niet.
Hjj glimlacht, bestijgt zijn pa^rd en be
zet zyn plaats in de colonne die hem zal
begeleiden op zyn laatsten heldentocht.
De hoofdrollen in deze bijzonder film
wordert vervuld door Marie Bell, Charles
Vanel en Franqoise Rosay, die vaak de
Fransche Marie Dressier wordt genoemd.
storten deze daarna op een sèhotel. De ge
weekte tutti-frtitti wordt slechts eyen op
geweld met suiker en citroenschillekje,
daarna met een schuimspaan uitgeschept en
om de rjjst gelegd, de sap wordt gebonden
met een weinig maizena, daarna over de
rijst gegoten.
Mocca-chocoladepudding.
125 gr. aan stukjes gebroken vanille-
reepen, d.L. slagroom, 3 d.L. melk, 1
d.L. sterke cofféïnevrye koffie-extract, 6
bladen witte gelatine, 3 eieren, 2 eetlepels
suiker, tikje zout.
Wjj brengen 3 d.L. melk aan de kook,
doen er de aan stukjes gebroken reepen bjj
en laten deze in de heete vloeistof oplossen,
evenals de suiker. Twee heele eieren en 1
dooier worden flink geklopt en by kleine
hoeveelheden voegen wjj de warme choco
lademelk erbjj, zetten het mengsel op een
lage pit, brengen het roerende aan de kook,
nemen de pan van het vuur en lossen'er de
in koud water geweekte gelatine in op en
roeren er het coffeSme-vrye koffie-extract
door, laten de massq afkoelen, roeren van
tijd tot tijd om het zakken der gelatine te
voorkomen en kloppen tenslotte de room en
het achtergehouden eiwit met een tikje'zout
stijf en voegen dit bjj de cremApöodra deze
drillerig wordt, gieten alles owr in een met
koud water omgespoelde vorm en laten het
geheel en al stijf worden, zoo mogelijk op
ij8, doch zulks is niet noodzakelijk.
Flensjestaart met jam.
Maak een glad beslag van L. melk, 1
ons bloem, theelepel zout en 3 eieren, en
bak hiervan met c.a. 1 ons boter uiterst
dunne flensjes, rol ze rilet op, doch strijk
telkens tusschen twee flensjes een laagjt
jam, behalve op de bovenste. Klop de 3 ei
witten goed styf met *at poedersuiker en
stapel ze op de flensjes. Laat alles in een
lauwwarme oven opdrogen en geel kleuren.