>id!
V
1
s vanaf
95
I
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD^ VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
voor
id demonstratie
I
No. 18011
agazijn
•eken
tlweg ae
T SPELENDE,
halleen by -
8-10-12, Gouda
Het eerste gedeelte van het nieuwe Duitsche
wegennet geopend.
Uit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
f
«Haandag 20|]Mei l|3S 73- Jaargang
ÜSSÏÏJS ?^wn^0UDE’ bodegrAVEN, BOSKOOP, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle,
J4IEUWERKERK, OUDERKERK OUDEWATER, REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
EEN KLEINTJE
VOOR
EEN KWARTJE
■j
ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
BUITENLANDSCH NIEUWS.
1
vervoer van het bouwmateriaal wef-k. Om
bruik moetenmaken. Waar tulks echter
I
Ook de bestuurder van het vliegtuig,
van de Maxim Gorki j
heid bij te wonen. Meer dan öoo.üoo men
van de rijksautowegen werden aange-
vereeniglng georganiseerd werd, nauw-
De chef van de Russische luchtvloot,
Hoefa
Het huwelijk is een tweeledig parlement,
45
HOOFDSTUK XXXII.
Nell’s tocht.
I-
huur ruim Bovenhuis
Lage Gouwe 214.
bevr. Piersonweg 2.
En dan dient men hierbij nog wel te be
denken, dat hpt geheele af te leggen tra
ject tijdens dezen rit voor het gewone
buurt van Moskou omlaag gestort, nadpt
het met een ander vliegtuig in de lucht
in botsing was geweest.
De Maxim Gorki was in de buurt van
Moskou gestart met een ander vliegtuig
de bestuurder van het gesleepte vlieg-
j ver-
Besloten is dat alle omgekomenen op
i zullen
onder leiding van den bisschop-aalmoe-
zenier Gawllna, en vervolgens mevrouw
ilsche vlag bedekte kist
i een platten goederen-
schén
de zii
toe:
om zich met alle macht tegen hem te
verzetten.
Eindelijk ging juffrouw Plowden met
een korten nachtgroet heen; het was
niet wenschte voort te zetten.
De moeilijkheid voor Nell was nu, om
tegen de laaflrt*
prliz»
Het plan als object van werkver
schaffing.
Bij den bouw van de rijksautowegen *is
gebleken, dat een dergelijke onderne
ming zeer arbeidsintensief is. |n Septem
ber 1933 werd een aanvang gemaakt met
700 arbeiders, op het oogenblik telt men
giers bevatten. Het was ontworpen door
ir. A. N. Tupolew.
Elk lot een
koop twee 3-j. raw. Sanioj
tamb.
aarsen. Gr. Florisweg 2b
overal w^ar de
tfk an Weekblad W
DDEL.
f. 2745.
achter-
FEUILLETO^.
HET MYSTErST
VAN MOAT HOUSE.
ADELINE SERGEANT.
gedaLt worden. Het resteerende
zad g/vinden moeten worden zon-
van de belastingen. Door
•asfcfiWent van openbare werken
RUSLAND.
Het vliegtuig Maxim Gorki
verongelukt.
Acht en veertig dooden.
Een botsfag in de lupht.
Het Russische vliegtuig Maxim Gorki,
i kop sloeg, is daarbij
ind gL.. 7
bbord van het vlieg-
Het traject FrankfortDarmstadt. Een werk verschaf fingsobject van
den eersten rang.
j van de kleedkamer binnen te komen: als,
Claire daar beweging hoorde, zou ze den-
was. Dus ging zij terug naar het venster
kwartaal 2.25, per week 17 cent,
Franco per post per^ kwartaal ƒ3.11
he juffrouw me vanavond nog noodig
i heeft.
I Als dat zoo is, zal zij wel bellen,
e koop een goed oiidorh.
Kinderwagen.
adstraat 56.
Heeren en Dame»
lioonmaken als nieuw 75
ntr. Kleermakerij, GouWlM
Te huur op de Groenweg
n zeer geriefelijk huisje,
l'e bevr.: Groeneweg 61.
vertegenwoordigers der regeering en
daarachter kwamen de bultenlandsche
delegaties en de deputaties van Poolsche
organisaties en instellingen. De stoet
werd door verschillende afdeehngen mi
litaire troepen gesloten.
Langs den geheelen weg van het sta
tion naar de kathedraal had zich een
De Nieuwe Verfwinkel
met alles goedkooper
tem a Stoofsteeg 1—
am«B heeft U stof 7 Wy
vanaf 10.Costuunw.
-r. Kleermakerij, Gouwe 130
ABOHjyEMENTSPRIJS: per
iiezorging per looper geschiedt.
De« Rijkskanselier Adolf Hitler heeft
gisteren onder zeer groote belangstelling
het eerste gedeelte van de Rijksauto
wegen, dat van Frankfort naar Darm
stads loopt en binnen zeer korten tijd
doorgetrokken wordt naar München, voor
het verkeer opengesteld. Deze groote
autoweg zal naar den rijkskanselier ge
noemd worden
Bij deze officleele opeping hebben de
rijkskanselier en minister 'Göbbels het
woord gevoerd, nadtft de Inspecteur-ge
neraal Todt had medegedeeld dat de weg
gereed was.
In pen persconferentie heeft dezer
Ken de inspecteur-generaal van den
eigenbouw, dr. Todt, inlichtingen ge
reven over het gedeelte, waaraan thans
de laatste hand wordt gelegd. In den
loop van de eerstvolgende maanden zul
len de trajecten StuttgartUlm, Berlijn
Munchen-grens, BerlijnStettin, Ber-
lljp^-Hannover, Dortmund—Dusseldorf
Keulen, alsmede eenige weggedeelten in
Saksen, Silezië en Oost-Pruisen'voor het
Verkeer kunnen worden opengesteld Te
gen dien tijd zaï ook de verbinding tus-
schen de Hanzesteden Bremen, Hamburg
en Lubeck gereed gekomen zijn. In het
geheel zullen in het jaar 1936 ongeveer
3500 K.M. rijksautowegen voor 't-verkeer
worden opengesteld. In aanleg bevindt
zich op het oogenblfk ongeveer 1500 K.M.
autoweg, nog eens 1500 K.M. zijn reeds
geheel geprojecteerd en de laatste, rond
«wo K.M. zijn in wegenbouwtechnlsche
voorbereiding.
Hoe de wegen er uitzien.
Er is in den laatsten tijd veel over ge
sproken, ot de breedte van de Duitsche
rljksai^owegen, namelijk 22 j meterj wel
juist gekozen is. Er bestaat op het oogen-
biik wel geen meeningsverschil meer
over, dat een volledige veiligheid van
verkeer voor snelrijdende wagens slechts
bij geheel geschei^MM^jwegen in belde
richtingen te bereiken valt. Ook is men
het er over eens, dat bij wegaftakkingen
de rijwegen elkaar niet mogen kruisen.
De beide rijwegen zijn 7? meter breed,
zoodat er voldoende ruimte voor het pas-
seeren aanwezig is. Aan beide zijden is
een vrije zone van 2 meter breedte open-*
gelaten. De rijwegen zijn door een neu
trale zone van 3j meter breedte geschei
den. De scheidingszones zijn voor zoover
mogelijk met planten en blóemen opge-
vroolijkt. Bij de keuze van het plaveisel
heeft men vooral rekening gehouden met
klimaat, bodem en karakter van het
iandschap. Vooral van beton heeft men
een groot gebruik gemaakt en slechts in
enkele gevallen*(in bergachtige streken)
van asphaltteer.
H. H. Kappers.
Jeldverdienen, goed rend
teem-zaak in uxtsl. electr.
arsnyoen voor dames.en hee-
Aer overname aangeboden,
rd- 35 a f 40 per week,
Lksbuurt, lage huur. Koopsom
X).
Irieven lett. KO Bureau t
had.
autoverkeer een aanzienlijken
stand in te halen is.
nebouwiabrieken werk zullen hebben.
Voorts zond de minister een schrijven
aan den secretaris-generaal van zijn de
partement waarin hij op administratieve
verbeteringen aandringt, die in den
dienst van zijn departement ingevoerd
moeten worden. De minister wijst er op,
dat het aantal stukken, die hem ter tee-
kening worden voorgelegd, ver uitgaat
boven hetgeen van een mensch verwacht
kan worden. Een en ander wijst op een
gebrek van verantwoordelijkheid, daar
het streven thans klaarblijkelijk is, de
verantwoordelijkheid op een ambtenaar
van hoogeren rang af te wentelen. Daar
om moet het administratieve werk an
ders worden ingericht. Bij bevordering
zal er acht op worden geslagen, wie zich
van zijn verantwoordelijkheid is bewust
dichte menigte geschaard terwijl de stra
ten, die gevolgd werden, met rouwfloers
waren behangen en op bepaalde afstan
den van elkaar zwarte vaandels waren
opgehangen.
De mis in de kathedraal werd gecele
breerd door den prins-bisschop mgr. Sa-
pieba.
Na de mis werd de kist met het stoffe
lijk overschot dóór generaals gedragen
in den grafkelder van St. Leonhard, dag-
teekenend uit de Xlde eeuw, waar de
meeste xoningen van Polen bijgezet zijn.
De aartsbisschop van Krakau gaf aan
het lijk zijn laatsten zegen, terwijl een
batterij aan den voet van den heuvel 101
kanonschoten losten. Toen het kanon
zweeg, werden in geheel Polen drie ml-v
nuten stilte betracht.
In spanning of de balustrade zich nog
voortzette, daar zij anders onmogelijk
haar weg zou kunnen vervolgen. Maar
tot haar groote geruststelling merkte zij
niet alleen dat aan den anderen kant
van het huis de goot breeder werd, maar
dat de borstwering bovendien hooger
was. Hier moest ze voorzichtig zijn, want
er brandde licht in de kamers beneden;
en zij hoorde door een der open ramen,
stemmen.
Blijkbaar had zij het venster van de
kleedkamer, die aan Claire’s slaapkamer
grensde, bereikt^ want zij hoorde Gray
ling en juffrouw Plowden met elkaar
dat de ingenieurswetenschap uit het
aanleggen van deze wegen groot nut
heeft kunnen trekken.
Het nut van snelverkeerswegen.
GOIDMHE COURANT.
olledige winstkans,
llioenen francs zyn
*25 Giro 235817.
nvgiuis, uuuaimo iicv
verbod van de luchtvaartautoriteiten.
Daarbij is hij met zijn vliegtuig tegen de
Maxim Gorki gebotst.
Beide vliegtuigen stortten omlaag.
De bemanning van de Maxim Gorki,
der dan 2800 maal hun snelheid aanmer- 1 doen instellen, waarbij men tot de hier- i Troepen gingen het affuit met de lijkkist
kelijk beneden de 80 K.M.-grens, n.l. tot boven genoemde conclusie is gekomen.
op 30 50 K.M. moesten verminderen, om
vermogen belemmerd is geworden, zoo
dat hier voor alle landen met een druk
praten. Ofschoon zij af en toe brokstuk- digde de kamenier aan, ik denk niet dat
naar bü "heeft d/vééuw’dé ken vSn zinnen miste, kon zij den loop tie Juffrouw me vanavond nog noodig
««rderheid. -- 1
zag een groot ouderwetsch hemelledl-
kant, waarin Claire lag. Zij zag er erg
zeld werden door de generaal Rydz,
__rSmigly en Sosnkowsfci. Hierachter schre-
Op 25 September 1932 werd in een bij- den de president der republiek en de
eenkomst van journalisten het initiatief
tot den bouw genomen ter eere van de
feld steekhoudende opmerking, dat de gedachtenis van den schrijver Maxim
automobiel in de eerste decennia van Gorki. Op 10 Maart 1933 begon het hydro-
zijn bestaan door het onvoldoende wegen aërodynamische instituut te Moskou met
net voor volle-50 pet. in zijn prestatie- het ontwerpen. Eind Maart 1934 kwam
het toestel gereed en 6 Mei van dat jaar
maakte het zijn eerste vlucht.
den aard der zaak dikwijls vdbr bijna
onoverkomelijke moeilijkheden. Hét-over
bruggen van een beekje of een riviertje
verschaft gëten moeite, maar om een
breede, diep ingesneden kloof‘te overkap-
pen komt heel wat kijken. Het is dan ook leden waren vergezeld' Alien,37 persönen,
geen wonder, dat de wegenbeuwtechniek werden bij de ramp gedood.
in Duitschland op het oogenblik veel er- 1 ook de bestuurder van het vliegtuig,
varing opdoet en het ligt voor de hand, dat de botsing veroorzaakte, is om het
_xx ieven gekomen.
De bestuurders
waren ontstoken.
Te Krakau is een reusachtige menigte
geraakt. Verschel- i aangekomen om de begrafenisplechtig
- heid bij te wonen. Meer dan -aoü.üoo men- guxuivn aiowu wu»uc|i. mvrvtui oau
schen zijn van elders naar Krakau ge- miliioen den dienst der openbare
werken i
bedrag zi
der vèrh^
het depï
is overleg'gepleegd met de fabrikanten
.voor den bouw van de machines, die bij
de uitvoering van deze werken gebruikt
het grootste ter wereld, is gisteren In de
er loo.üüu en over nog eenige maanden
zullen het er luu.otG zijn. En dit zijn dan
nog slechts de directe arbeidskrachten;
minstens i50.ua) arbeiders vinden bij de ..«u vuc8*ui8
vervaardiging, de voorbereiding en het 1 op sleeptouw. Kort na deh start begbn
vervoer van het bouwmateriaal werk om cz bestuurder- vur. t.ct
een absoluut etsen wegdek te verkrijgen, 1 tuig. Laschln, acrobatlschê toeren te'
heelt men regelmatig, van machines ge- richten met zijn vliegtuig, ondanks het
bruik moeten,maken. Waar Nulks echter
mogelijk was, heeft men aan mensche-
lijken arbeid de voorkeur boven machi- Maxim Gorki gebotst,
naai werk gegeven. Bij den aanleg van
de 70110 K.M. autowegen, staat }nen uit I
bestaande uit elf man onder wie de com-
manda'nt, werd gedood.
Aan boord was voorts een aantal leden
van het centrale aerdynamische instituut
van wie verscheidenen door hun famille-
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan c
bij onta agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
Claire, ik kan best slapen zonde? dat
goedje. Neen, vanavond neem ik
Juffcoufr Plowden scheen te aarzelen.
Nu, zei ze tenslotte, mij is het ook
goed. Ik zou niet weten waarom u het
moet innemen, als u zelf niet wilt. Maar
ais meneer Lancaster boos is, moet u
hem zeggen, dat het mijn schuld niet
was.
Ja, dat zal ik hem zeggen. De ver-
antwoordelijkheid draag Ik, verklaarde
I Claire. Ik zal hem nog wat anders ver-
j tellen. Als hij juffrouw Davenant niet bij
me terug laat komen, neem ik niets meer
I van zijn medicijnen in, en ik zgl hem
ook niet meer gehoorzamen. Ik verlang
naar Nell, en zelfs al is ze weggestuurd,
dan vind ik het toch niet aardig van
haar om weg te gaan zonder mij goeden
dag te zeggen.
Nell voelde het bloed naar haar wan
gen stijgen. Dus zij hadden Claire wat
wijsgemaakt! Wat zou ze straks opkij
ken! Dat Lancaster haar voorgelogen
had, zou haar sterken In haar besluit,
PLAATS
OPGAVEN WORDEN VOOR
DONDERDAGAVOND 6 UUR
1NGEWACHT
ineen erg uil uuai uuuivui. “*j
Ik begrijp niet, wat lijj van plan is. denk ik, gaf de huishoudster een beetje
bleek en zwak uit. De huishoudster stond j
met een bord soep in.de hand bij het -
bed en toen Claire dat leeg had, nam zij duidelijk dat zij het gesprek met Claire
i haar aanwezigheid kenbaar te maken
zonder dat Claire zou schrikken. Het zou
Loopje: Kinderwagen m«l
>dn bltk 1.50.
/alvisstraat 4.
naar beneden gaan. Ik ga nu kijken of
zij nog wat noodig heeft. Het heeft geen
zin om bij haar te blijven als ze rustig is.
Grayling ging naar beneden en juf
frouw Plowden begaf zich naar de andere
kamer.
Nell slaakte een zuclït van verlichting,
nu wist ze tenminste, dat Claire niet zie
ker was dan gewoonlijk, en dat zij straks
naar alle waarschijnlijkheid een kort ge
sprek met haar zou hebben. Het zou niet
moeilijk zijn In naar kamer te komen,
•hetzij door het kleedkamerraam, hetzij I
door de gang over te loopen en gewoon i
binnen te gaan. Het zou nu zeker de
moeite waard zijn om het te probeeren.
Juffrouw Plowden scheen niet van plan
dien avond terug te komen. En Grayling
was bezig haar koffers te pakken, terwijl
Lancaster zelf uit was.
Nu Nell In staat was naar eigen belie
ven haar kamer te verlaten, voelde zij
zich in zekeren zin tegen de moeilijk
heden opgewassen.
Zij kroop een eindje naar voren, en
merkte dat zij nu dicht bij het raam van
Claire’s kamer was. Zooals Nell verwacht
had, stond het een eindje ope|, want
zelfs in den winter hield Claire van volop
frissche lucht. Het gordijn was niet hee-
lemaal gesloten, waardoor Nell door een
smallen spleet In de kamer kon zien. Zij
Fe koop gevr.
gebruikte Schrijfmachine,
oud model, of def. geen be
aai en brandkastje.
Jrieven liefst met pr. ondw
ters DFN Bur. v. d. Blad
komen, waaronder alle buitenlandsche
delegaties, het diplomatike corps, de ger
heele Poolsche regeering en de leden van j
Sejm en Senaat, vertegenwoordigers van
a,w.alIe aideeiingen van het leger en talloo-
richten. Uit het aldus verkregen bewijs- tuig en,de motoren. ze belangstellenden.
materiaal is gebleken, dat snelle wagens 1 De chef van de Russische luchtvloot, Te 8 uur begaf de lijkstoet zich van
op het 2000 K.M- lange traject niet min- Tkachef, heeft een voorlooplg onderzoek het hoofdstation naar de kathedraal. worden, opdat zoodoende ook de machi-
nemn -» ja- n-lwrröw V,a+ Affuit- *v«At zIa nahmliüf <1 hriolznn a,,I1a«> hnKhAM
vooraf, terwijl het gevolgd werd door het
-paard van den maarschalk, dat door
smalle en bochtige gedeelten te nemen. staatskosten zullen worden begraven, twee officieren bij den teugel werd ge-
Aan de achterblijvenden zal een staats- 1 leid. Dan volgde de hooge geestelijkheid
pensioen worden verleend. j
De Maxim Gorki, het Russische vlieg
verkeer was afgesloten en dus uitsluitend t tuig A.N.T.-2U, kon ruim zeventig passa- Pilsoedski met haar dochters, die verge-
voór de deelnemers apen lag. Hiermede -
is het groote belang van vrije, afconder-
lijke wegen voor het auto-snelverkeer
dus wel overtuigend bewezen. In dit ver -
band maakte dr. Todt nog de ongetwij-
Behoedzaam schuifelde Nel! voort bij
ieder venster op haar .knieën kruipend,
opdat niemand haar schaduw op het
blind zou zien. Tenslotte béreikte zij den
hoek van het huis, waar zij even stil
hield. Beneden haar zag zij de weerspie
geling van de maan in de gracht, zij was
neer Lancaster zegt, dat je geen avond
mag overslaan.
Ik neem het niet in, antwoordde t ken, dat één van de bedienden nog bezig
zonde? dat was. Dus ging zij terug naar het venster
ik het niet. T van de kleedkamer, en schoof dit voor
zichtig omhoog. De vensterbank was
Jaag, zoodat zij heel gemakkelijk in de
kamer kon stappen. Zij deed dit, ver
schoof opzettelijk een stoel en maakte
wat beweging om Claire’s aandacht te
trekken. Het was dus logisch toen zij
Claire vanuit de andere kamer hoorde
roepen:
Ben jij daar, Grayling?
Ja, juffrouw antwoordde Nell zon
der aarzelen. Zij kon heel goed stemmen
nabootsen, en ze wist, dat zij Grayling’s
^huld goed imiteerde. Toen voeg-
ïnet haar natuurlijke stem aan
ag ik binnenkomen, Claire?
jij het werkelijk, Nell? O, wat
heerlijk! en Claire ging rechtop zitten en
stak verheugd haar handen uit. Een
oogenblik later stond Nell naast haar, zij
streelde Claire’s handen on vroeg haar
om toch vooral niet luid te spreken.
(Wordt vervolgd).
De Maxim Gorki had 68 M. vlucht en
23.5 M. lengte. Het vliegtuig woog volle
dig belast, 41.000 K.G. en was uitgerust
met 8 motoren van 870 P.K., waayvan 6
vóór in den vleugel en 2 bovenöp den
vleugel in tandem. Het totale vfcmogen
was dus bijna 7000 P.K. 1
POLEN. V
De teraardebestelling
van maarschalk Pilsoedski.
De overbrenging van het stoffelijk
overschot van Warchau naar Kra
kau.
Voorafgegaan door een pantsertrein is
Vrijdag de trein met het stoffelijk over
schot van wijlen maarschalk Pilsoedski
uit Warschau vertrokken naar Krakau,
waar hij Zaterdag tegen 7 uur is aange
komen. Het is een indrukwekkende tocht
geworden, zooals Polen nog zelden heeft
meegemaakt.
De met de BdoI
was geplaatstWp
wagen, op het aiiuit van een kanon. Er
omheen hielden zes officieren en twM
generaals met getrokken degen de wach^
De wagen werd met behulp' van schijn"
werpers hel verlicht en vormde een lich
tend punt in den donkeren trein, die in
langzaam tempo in den nacht door het
1 Poolsche land trok.
Overal op de stations, die de trein pas
seerde, hadden zich groote menschen-
ménigten verzameld, ondanks het nach
telijk uur, doch ook langs den spoorweg
zélf stonden overal menschen bijeen met
brandende toortsen, terwijl op vele heu-
hebben nög""getracht* ee? landing uit* te den spoorweg vuren
voeren, maar het vliegtuig, dat herhaal-
Om de tallooze bezwaren, die steeds de malen over den ^a»»kh
opnieuw weer tegen het practisch nut gebroken en in brai
van de rijksautowegen werden aange- dene explosies aan
voerd, te kunnen ontzenuwen, heeft de tuig vernielden het totaal
leiding van de onderneming bij de groote m een dicht bij het vliegtuig’ gelegen
200) K.M. betrouwbaarheidsrit, die ver- dorp zijn de brokstukken van beide
leden jaar door de Duitsche automobiel- vliegtuigen tèrecht gekomen. De lijken,
'.verd, nm" - die afschuwelijk verminkt waren lagen
keurige snelheidsopmetingen laten ver- I verward tusschen stukken van het vlieg- i
een flesch van een tafeltje, en keek rond
naar een medicijnglag.
Vanavond niet, weerde Claire zwak
jes af.
Het moet, zei juffrouw Plowden. Me- misschien het beste zijn door het raam
Claire daar beweging hoorde, zou ze den-
j van hun gesprek goed volgen. Grayling
scheen erg uit haar humeur.
zei ze. Ik heb"altijd precies gedaan wat scherp ten antwoord. Ja, je kunt beter
hij zei, en nu beweert hij dat hij mij niet i J*“ --
langer gebruiken kan, en dat ik moet
weggaan.
Nu, je hebt altijd beweerd dat Je het
hier niet naar je zin had, merkte de
I huishoudster op.
I Dat had ik ook nooit, gaf Grayling
J ten antwoord. Maar het komt je toch
i vreemd voor als Je ineens te hooren
krijgt, dat je je koffers kunt pakken, en
den volgenden morgen moet heengaan.
En, zoover ik weet, is er geen enkele bij
zondere reden.
Zij heeft' geen kamenier noodig,
meende Juffrouw Plowden. Zij moet een
verpleegster hebben.
Waarom krijgt zij dan geen ver
pleegster? riep Grayling, die zich hoe
langer hoe meer opwond. Laten ze die
gezelschapsjuffrouw wegsturen. Of gaat
die soms ook?
Ik zou het werkelijk niet weten.
Nou, het spijt me eigenlijk niet, ik
heb er hier al lang genoeg van. De keu
kenmeid is ook opgezegd en Marie ook!
Ik voor mij geloof, sprak juffrouw
Plowden, dat meneer van plan is het
huishouden op te breken, en naar het
buitenland te gaan. Het is ook beter dat
Juffrouw Valery van de winter naar het
buitenland en 't Zuiden gaat.
Nu, ik ga mijn koffers pakken, kon-
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkringi
x5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 2P
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels 2.25. elke regel meer f 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
BELGle.
Voor 1072 miliioen openbare werken.
De minister van openbare werken heeft
ter bestrijding van de werkloosheid uit
voering van openbare werken aarigekon-
digd, die in het geheel 1072 miliioen zul
len vorderen en binnen korten Ujd be-
gonrtëfi zullen worden. Hiérvan zaf 380