Thalia Theater
fiemeenteiaailsverkiazing 1935
Openbare
Vergadering
BEZOEKT DE LANDDAG
ZOMER UITVERKOOP
Frans Bik
I
«OOI SOLIDE STOFZUIGERS
Elsetrotechniscli Bureau 1. F. W. Tl
ANTON C00PS
De Üjiguiteii Kuiter Kozakkeu komen
DE ONZICHTBARE MAN
H. v. d. Pool
MODFRNF RYOÏJTFRÏFN colliers armbanden broches
De Goudsche Fruithandel.
OLYMPIA-TERRE1N Gouda
PRIJZEN VANAF 55.00.~"
GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 22 JUNI 1935 - TWEEDE BLAD
WERD SPIERWIT
VAN LENDENPIJN
KLOOSTERBALSEM
Drie Toffe Jongens van het Vreemdelingen Legioen
Gl| wenscht
NIEUW STILLEVEN
Jan van Ham
Toonkamers „Crabeth"
BREUKLIJDERS
C. H. SCHOLTE.
van den „Vrijheidsbond" en
den Vrijz. Democr. Bond
INDUSTRIE EN
GEMEENTEBEDRIJVEN
WELVAART EN DEMOCRATIE
MIDDENSTANDSBELANG
VERLEDEN - HEDEN
EN WAARHEEN
BOND VAN JONGE LIBERALEN
ai I LJl 1 rbtAIrblN OORKNOPPEN RINGEN - CLIPS ENZ.
ruimste keuze bij Aj)rj yAN MA AREN - WIJDSTRAAT 13 - TELEFOON 2152
WEEKEND REISJES NAAR BRUSSEL
met Bezoek aan de A L G E M E E N E en
INTERNATIONALE TENTOONSTELLING.
DE REISBUREAUX LISSONE-LINOEMAN
De klap op de vuurpijl2
J. v. OILS, Markt 11, Gouda
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
Verkoop wagens Sterfgeval
J Hoogendoorn
Beter, lekkerder,
goedkooper
Geko-essence
Dikke Sprits
Sequah Sprits
Vanille Sprits
Gebr. Kamphuisen N.V.
fijne genieste Braadkuikens
B. SMITS Poelier
Een geweldige voorraad
MEUBELEN, TAPIJTEN
EN VLOERBEDEKKINGEN
tegen abnormaal lage prijzen
IVoor LIPS'
N.V. IJZEI
Brandkasten en Slotenfabriek
ZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda.
Lange Tiendeweg 24, Gouda Tel. No. 2115
De a.s. Raadsverkiezingen.
„Gezond financieel beheer" zij de inzet.
Mr. DE WITT WIJNEN,
I)e brug over den IJssel bij Krimpen-Capelle.
EN DACHT TE BEZWIIKEN
Het Goudsche Taaimuseum.
REÜNIE GOUDA TELEF. 2027
Vanaf VRIJDAG t/m MAANDAG SLECHTS 4 DAGEN
Als tweede hoofdfilm:
Voorziet U tijdig van plaatsen. Entire vanaf 25 cent.
53P TOEGANG BOVEN 14 JAAR.
WOENSDAG 2 UUR MATINEE met SPECIAAL PROGRAMMA.
GEWELDIG LACHPROGRAMMA!
de beroemde komiek RALPH ARTHUR ROBERTS
in de dolle comedie
(DAAR KLOIT IETS NIET).
met in de verdere rollenADèLE SANDROCK, VICTOR DE KOWA,
PAUL HEIDEMAN, enz.
Toenam; voor iederen leeftijd.
toch GOEDE SCHOENREPARATIE.
welnu probeert dan eens b;j de
SCHOENMAKERIJ van
SINGER HANDNAAIMACHINES
met volle garantie TE KOOP. Nog enkele
voor slechts ƒ4.Stort nog heden ƒ4.
per postwissel aan ons adres: R. GROEN,
Mauritsstraat 78 B, Rotterdam en u bent er
verzekerd van dat U een werkelyk goed
werkende machine krijgt.
in olieverf van
(Zie etalage)
Crabethstraat 8 Telef. 2020
Dit is C. H. SCHOLTE, die
na 22 jaar breuklijder te
zijn geweest zichzelve en
duizenden anderen van de
bezwaren verbonden aan
breuklijden bevrijdde, door
zyn uitvinding van het
PATENTLUCHT-
APPARAAT.
Duizenden dankbetuigingen.
Vraagt het kosteloos geïllustreerde boek
met afbeeldingen en prijzen.
AERT v. NESSTRAAT 105a. Rotterdam.
Waarschuwing. Laat U niets anders op
dringen, want even goed of beter bestaat
ei niet.
op DINSDAG 25 JUNI 1935 in de Zaal „KUNSTMIN" der
SOCIËTEIT „ONS GENOEGEN".
Sprekers: Onderwerp:
Mevr. RIESZ NOOTHOVEN v. GOOR MIJN ERVARING
C. A. M. SPRUYT
A. S. VAN WIJNHERGEN
K. KORF
Mr. H. P. C. M. DE WITT WIJNEN
aSgr1 Gelegenheid tot het stellen van vragen. lÜ-l
AANVANG 8.15 UUR. TOEGANG VRIJ.
van den
in. „ONS GENOEGEN", Boelekade.
Op morgen, Zondag 23 Juni Aanvang 11 uur
ledereen is welkom
Vertrek IEDEREN ZATERDAGMIDDAG van 18 Mei t.m. 26 October
organiseeren elke week WEEKEND REISJES NAAR BRUSSEL
met bezoek aan de Algemeene en Internationale Tentoonstelling.
Vertrek eiken Zaterdagmiddag. Terug Zondagavond.
Reissom van en tot Roosendaal 14.50, van en tot Rotterdam 16.
Hierin is begrepen spoor 3e kl., logies, diner Zaterdag, ontbijt, lunch,
diner Zondag, entrees bezienswaardigheden, fooien en geleide van
den gids.
Inschrijvingen voor deze reizen kunnen geschieden onder storting
van de totale reissom bij de AFDEELING REISBEMIDDELING
MARKT 31 GOUDA
Schoenensensatie
VETLEEREN WERKSCHOENEN
HEERENBOTTINE, dubbele zool, leer gevoerd
PRIMA HEERENMOLLIERS
HEEREN ZOMERSCHOENEN
PRIMA DAMESSCHOENEN, mooie modellen
Een prima zwart DAMESSCHOEN, leer bak
JONGENSMOLL. crêpe zooien
CREPE SANDALEN, vanaf ..i
PRIMA LEEREN DAMESPANTOFFELS
WITTE HEERENMOLLIERS le soort
Beige en wit leeren DAMESZOMERSCHOENEN
VOOR RECLAME: BRUINBOXCALFS BANDSCHOENEN 29/36 1.58
Zie vooral de prachtsorteering ZOMERSCHOENEN bij
2.95
3.90
2.50
2.50
2.90
2.50
32/35 1.85, 36/41 2.10
55 ets.
1.50
1.25
2.50
aSP BIJ ONS KIJKEN IS KOOPEN.
BLAUWE DRUIVEN
AALBESSEN
PERZIKEN
VERSCHE AARDBEIEN
TaFELPEREN
TAFELAPPELEN
SINAASAPPELEN
CITROENEN
BANANEN
TOMATEN
NIEUWE VIJGEN.
POMPELMOES
STUDENTENHAVER
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTISN NOTEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
Firma Wad. A. Riatvald.
LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3316.
InlichtingenHaden, Tarieven en Voorwaarden en inlich
tingen omtrent het FONDS VOOR LIJKVERBRANDING
op schriftelijke aanvrage kosteloos verkrijgbaar by de
afd.-secretaresse, GOUWE 73, Gouda.
vanuit het pand BURGEMEESTER
MARTENSSINGEL No. 93, van div.
ROERENDE GOEDEREN. waaron
der meubelen, glas en aardewerk, zeil,
kleeren enz.
Aanvang der verkooping Maandag
24 Juni en daaraanvolgende dagen
van des morgens 10 uur.
Nog één Week
en dan is het
Paperstraat 16
(vlak by de Gouwe).
2e Handsgoederen,
thans MOLENWERF - GOUDA.
is de limonade, welke U zelf bereidt
met
Sinaasappel, citroen, frambozen en
verdere smaken zijn voorhanden fn
FLACONS a 25 CENTS bij
DROGIST - WIJDSTRAAT.
Telef. 2J82.
20 cent per ons
Vraagt U onze
vanaf 60 ct. per stuk
of een
FIJNE S(TEPKIP
van 75 ct. per stuk.
Sensationeele voorstellingen door deze onvervaarde ruitei -acrobaten
ZATERDAG 22 en ZONDAG 23 JUNI a.s., beide dagen te 2.30 u.
en te 8.30 uur.
Verbluffende staaltjes van stoutmoedige toeren te paard.
Een evenement voor alle sport- en paardenliefhebbers!
Prijzen der plaatsen: Overd. tribune (zitpl.) 1.tribune-ter rein 0.70,
2de rang 0.35. Kinderen onder geleide op ovead. tribune en tribune-terrein
ƒ0.50. Alles incl. belasting.
DE VOORSTELLINGEN GAAN DOOR, ongeacht de weersgesteldheid!
Impressario MAX VAN GELDER, Amsterdam.
Korte Tiendeweg 18 Gouda
naar.
v
Gouda staat heden en de eerstvolgende
dagen geheel en al in het teeken der ko
mende raadsverkiezing. Op de groote aan
plakborden, welke van gemeentewege in de
verschillende stadsdeelen zijn geplaatst,
vragen de plakkaten der verschillende aan
de komende stembus deelnemende groepen
de aandacht der voorbijgangers, en elk
voor zich tracht in te prenten dat het ge
meentebelang het meest gebaat is door te
stemmen op den eersten candidaat der lijst,
welke op het plakkaat is vermeld. Daar
naast worden door verschillende groepen
schrifturen dan wel eenvoudige strooibil
jetten huis aan huis bezorgd, waarin op
principeele dan wel zakelijke gronden, en
ook wel zonder eenigen werkelyken grond,
de wenschelijkheid van de verkiezing van
de candidaten van bepaalde lijsten wordt
bepleit. Voor hen, die zich regelmatig op
de hoogte houden van hetgeen er op het
gemeentelijk tooneel voorvalt, is het wel vrij
eenvoudig zich een keuze te maken uit het
11-tal lijsten, welke Woensdag a.s. aan de
stemming deelnemen, maar voor hen, die
zich daarmede niet inlaten, die meenen geen
tijd daarvoor te hebben, dan wel hun be
langstelling uitsluitend te moeten concen-
treeren op andere zaken dan die van. het ge
meentelijk bestuur, voor diegenen staat een
Btembus met 11 lijsten, waarop zoovele can
didaten zijn vermeld, gelijk met een niet-
oplosbare puzzle. Datzelfde geldt voor de
nieuwe kiezers, voor zoover ze niet tot de
reeds ingewijden behooren. Op die onbeken
den mèt, de niet-belangstellenden voor „de
gemeentepolitiek" en de nieuwe kiezers
wordt nu door de aan de stembus deel
nemende groepen het kruisvuur gericht.
Het huidige kiesstelsel maakt het vrijwel
onmogelijk dat er in gewone gevallen bij
verkiezingen groote wisselingen in de uit
slagen kunnen komen. Maar de samenstel
ling van den gemeenteraad is van zoodani-
gen aard er zijn in dat college vogels
van zoo diverse pluimage, niet alleen wat
de groepen betreft, maar ook wel in de leden
dier groepen dat ook maar een lichte
verschuiving van de eene groep naar de
andere, dan wel de vervanging van een uit
getreden door een ander lid, aan een groep,
zelfs aan den Raad als geheel bij bepaalde
beslissingen, een ander aspect kan geven.
Dit feit toont aan hoe noodzakelijk het
eigenlijk is, dat de samenstelling van de
candidatenlijsten moest geschieden voor
elke lijst door al diegenen, die bij de stem
ming daarop hun stem uitbrengen. Ge
schiedde dit, meerdere candidatenlijsten zou
den er wellicht anders uitzien, dan nu het
geval is. Het niet medeleven in de kiesver-
eenigingen door een groot aantal kiezers
geeft aanleiding tot het ontstaan van in
vloedssferen, welke by wei-medeleden van
alle geestverwanten geen kans zouden
krijgen. Napraten ofwel ontstemming uiten
over niet-gewenschte resultaten, geeft
later niemendal. Dfe candidaatstelling heeft
feitelijk de beslissing over de samenstelling
van den nieuwen raad al gebracht. Thans
komt het alleen aan op het stemmen op de
lijst, waarbij de kiezer dan zijn persoon
lijke voorkeur voor een bepaalden candidaat
van die lijst tot uiting kan brengen.
De verkiezingsactie, welke door de ver
schillende groepen wordt gevoerd, staat over
't algemeen zonder uitzonderingen gaat
het nog niet in'een heel wat rustiger toon
dan bij eenige vorige raadsverkiezing, toen
er een felle agitatie was zondtfr eind. Daar
toe geeft ongetwijfeld de kalme sfeer van
den huidigen Raad alle aanleiding. De poli
tieke partijstrijd, die in normale tijden ook
in den gemeenteraad welig kon tieren, zoo
als de ervaring heeft geleerd, is door de
zeer moeilijke omstandigheden waaronder
de gemeente moet worden bestuurd, vrijwel
geheel naar den achtergrond gedrongen.
Men gevoelt dat de speciale verlanglijstjes
thans zeker niet naar voren kunnen worden
gebracht, dat men tegen wil en dank, uit
noodzaak en onder den drang van de hoo-
gere overheid, meermalen wat moet prijs
geven, wat onder normale omstandigheden
zeker niet zou zijn losgelaten. Er is in den
Raad onder den drang van den webhouder
van Financiën Mr. DE WITT WIJNEN een
samenwerking gekomen om de financieete
positie der gemeente op zoodanige wijze te
bevestigen, dat de gemeente voor ond^f-
curateele-stelling van Ged. Staten is bé-
waard.
Dat is na veel moeite gelukt. Tot hedeh
althans.
Het belang der gemeente eischt dat zulks
ook in de komende jaren het geval zal zijn.
De beslissing daarover ligt in handen van
den nieuwen Raad, die Woensdag 26 Juni
gekozen wordt. Volgt deze het gezonde fi-
nancieele beleid, door den huidigen Wethou
der van Financiën meermalen zoo kracht
dadig als eerste eisch voor de gemeente
verdedigd, en beschikt dezfc wethouder daar
bij over flinken steun in eigen groep, die
hem door een versterking bij de stembus
van Woensdag zeker kan worden gegeven,
dan is er normaal geen vrees dat Gouda
den weg zal behoeven te gaan, die meerdere
noodlijdende gemeenten thans moeten be
treden.
„Gezond financieel beheer" zij de inzet
van de stembus van a.s. Woensdag.
De iftrgery versterke dan ook in krach
tige mate de positie van haar vertrouwens
man daarvoor, den huidigen Wethouder van
Financiën,
die getoond heeft ten volle berekend te zijn
voof deze moeilijke taak.
De Commissie voor Weg en Brug die een
voortdurende actie voert voor de totstand-
kaming van een directe wegverbinding van
Bergambacht door de Krimpenerwaard naar
Krimpen a. d. Wssel en in aansluiting daar-
aan voor edn Brug over den IJssel, die de j
geheele Krimpenerwaard in directe verbin-
ding brengt met Rotterdam, h«ft gisteren,
een bijeenkomst gehouden te Bergambacht,
waarin Prof. I)r. W. E, Boerman heeft ge
sproken over de oeeonomische noodzake
lijkheid van een brugvenbimling van de
Krimpenerwaard naar Rotterdam.
In do N. ltott. Ort. van gisteravond tref
fen wij een uitvoerig verslag aan van Prof.
Boerman's rede.
Na een uitvoerig overzicht over de ver-
keerstoestanden in vroeger en later tijd t
hebben gegeven, heeft Prof. Boerman de
beteekenis uiteengezet, die de moderne ont
wikkeling van het verkeer voor den land
bouw, in het algemeen voor het platteland
i heeft.
LJ Wü laten hier verder het verslag aan de
N. ltott. Crt ontleend, volgen.
„Een indirect gevolg van de totstandko
ming van een geleidelijk ineen vloeiend
verkeersnet is ook de matiging van den
trek naar de steden en van de ontvolking
van het platteland.
Dat er by toeneming van de totale bevol
king ej/Vj veranderde vraag naiar de door
de stód te\everen artikelen en naar de door
het platteland te leveren goederen, by tech-
nischen v^bruitgang, bij verbetering van
het verkeer en by verandering in de af
standen, waarop het onderlinge marktcon-
tact mogelijk is, van het oorspronkelijke
systeem van marktplaatsen niet veel meer
overblijft, is begrijpelijk en dit moet toch
ook als een uitvloeisel van een en ander
worden aanvaard. Het is dan ook een wel
begrepen eigenbelang, dat b.v. hier gediend
wordt door de twee partyen: Rotterdam en
de Krimpenerwaard, wanneer zy beide zich
tot het uiterste inspannen voor de totstamjfc,
kominig van een Ibrug over den Holland-
schen IJssel; het is niets meer en met
minder dan het aanbrengen van de aller-
noojljakelykste verbindingsschakel.
Een verdichting van ons landverkeersj
is noodzakelijk voor de handhaving van
onze oeconomische weerbaarheid en een be-
hoorlykie uitstraling vaai goede verkeers
wegen van onze hoofdcentra moei, een eer-
«te eisch worden geacht woor een behoor-
Hike krachtige oeconomische ontplooiing
van stad en land ieder, en voor beider zoo
noodzakelijke samenwerking.
Wanneer men het geval Rotterdam be
kijkt, dan laat de kaart zien hoe de natufr
de waterwegen straalsgewijs op Rotterdak
doet toelootpen: Nieuwe Maas, Schie, Rotte,
Hollandlsche IJssel, Lek, Noord. Te lang
heeft men hier gemeend, dat men het eigen
lijk met deze waterwegen alleen al kon
doen. Wy weten hoe deze koopstad zelfs
tot in 'deps jongsten tijd een tol onderhoudt
op een van haar hoofdtoegangswegen en
hoe zelfs nog onlangs getracht werd de in
tercommunale autobusdiensten te beletten
tot in het hart van de stad door te dringt.
Maar wy weten ook, dtat dit ten deele uit
vloeisels zijn van de financieele moeilijk
heden, welke de gemeente heeft. Bovendien
moet men verschil maken tusschen de Rot-
terdamsche gemeente en de Rotterdamscfie
bevolking... hoe vreemd dit in een democra
tiseren tijd als deze nog moge lijken. De
Rotterdammers wenschen niets liever dan
de meest snelle uitvalswegen uit hun stad,
zy wenschen niets liever dan het publiek
van de ruime omgeving tot ver in de bin-'1
nenstad te laten doordringen. Een Rotter
damsche Kamer van Koophandel doet alles
om het vrije verkeer tusschen stad en land
zooveel mogelijk te bevorderen. En mag
dan, nu het landveikeer, 'het snelverkeer
voor auto's, autobussen en vrachtauto's alle
aandacht vraagt, één sector in de omgeving
van Rotterdam geheel op den achtex grond
blijven met alle op den duur te verwachten
fatale gevolgen van düen?
lik maakte zoo even verschil tusschen
Rotterdam en Rotterdammers. Zou men niet
hetzelfde kunnen zeggfen van Gouda, dat
vast blijft houden aan eem tol, waarop het
„historische rechten" beweert te hebben,
d.w.z. welke zy als een directe bron van in
komsten SO.OOO p. j. ten laste van het
verkeer) wenscht te handhaven en aan
den anderem kant de Gouwenaars, die niets
liever zouden hebben, dan dat de omimelan
ders zoo gemakkelijk en zoo veelvuldig mc
gelijk in hun stad 'komen tot het doen van
inkoopen En gaat het niet evenzoo met
de Krimpenerwaard zelf, waar men aan den
eenen kant noodzakelijkerwijs om finan
cieele redenen het waterschap te kort ziet
schieten in zijn plichten t.a.z. van de wegen
verbetering, maar waar dezelfde belang
hebbenden weder op andere wijze, door hun
gemeentebesturen en door hun Commissie
van Weg én Brug alles in het werk stellen
de totstandkoming van behoorlijke verharde
en verbreede wegen en van de zoo dringend
r.oodige brugverbin'ding te bevorderen?
Of er belangen by betrokken zijn? De
verkeerstelling van Juni 1931 gaf een jaar-
lijksch vervoer over het Nieuwe Veer te
zien van ruim 322.000 personen, 167.000
personen met rijwiel» 34.000 met auto's met
inzittenden, ruim 35.000 vrachtauto's (waar
van ong. 1/3 boven een eigengewicht van
1700 k.g.), 300 autobussen, ong. 3100 paar-
denwagens, 71O0 motorfietsen met .berijders,
■bijna 2000 handwagens en 60 losse paarden.
In goede jaren hadden verder nog wei 130
tot 140.000 overvaarten plaats van perso
neel uit Capelle a. d. IJssel naar Van der
Giessen's Scheepswerven. En eindelijk heeft
men hier nog bij te rekenen een deel van
hen, die thans gebruik maken vam het Klei
ig Veer tusschen Krimpen en Capelle a. <1.
IJssel, (n.l. 80.000 personen zonder en
100.000 personen met fiets).
Hoezeer de bestaande stoombootdiensten
reeds het belaag erwde beteekenis van den
autobus hebben begrepen, blijkt wel uit de
voor de Èeederü op de Lek onderhouden
busdiensten, waarvan een dter belangrijkste
reeds van Schoonhoven uitgaat en uitloop,
op het Nieuwe Veer, aan de andere zijde
waarvan thans andere autobusdiensten (de
M.E.GX1.A.) voor de verdere verbinding
naar Rotterdam zorgen. Men behoeft niét
veel fantasie te hebben om te begrijpen, dit
wanneer straiks de nieuwe Provinciale weg
door de Krimpenerwaard, Krimpen aan den
IJssel met Schoonhoven zal verbinden en
vandaar zal aansluiten op de wegen in en
langs de Lopikerwaard, de drang naar de
groote stad aan de Nieuwe Maas zeer snel
zal toenemen. Dan mag niet langer een ver
keersobstakel als het Nieuwe Veer bestaan,
dan mogen er geen tienduizenden guldens
(n.l. 60.000 gld. p. j.; in vorige jar*
zelfs meer dan een ton!) meer onnoodïg
als extra last gelegd worden op de schou
ders van de weggebruikers, d.W;z. op de
schouders van de belanghebbende boeren en
industrieelen en van de voor hun dagelijkse);
werk zich her en derwaarts bewegende ar
beiders en arbeidsters, van schoolkmderdn
en van nog zoo vele andenen. En niet alleen,
dat door een brug de veenkosten zouden W-
men te vervallen, doch het ligt voor de
hand, dat de doorgaande autObusverbindin
gen, welke er dan spoedig zullen kunnen
komen, billijker in hun tarieven zullen
znn dan in de huidige gesplitste diensten.
Wanneer binnen afzieitbaren tijd de
Noord (Hendrik Ido Ambacht) en de Hol-
landsche IJssjel (Krimpen a. d. Ussel) zul
len zijn overbrugd en Rijks en Provinciale
wegen aan de Westzijde toegang zullon
kunnen geven tot de ;roote Waarden aan
weerszijden van die L<eik, dan zal dat in bel
de landschappen owgetwijfelu een fiinken
weerklank vinden iif een opbloei van bet
oeconomische leiven.
De erkenning van deze noodzakelijkheid
van de zijde van het Ryk ligt al opgesloten
ün het feit, dat de brug te Krimpen aan don
IJssel, naast vele andere de eenige in eem
Provinciaal Wegenplan passende brug is,
welke op het plan tot versnelden bruggen
bouw voorkomt. Inderdaad *r is hier ook
een achterstand, welke om verbetering
roept. Hier moet spoedig gehandeld wordefo.
Moge een vrije brugverbmdüng het resul
taat'zijn. Het gaat niet aan eenerzyds de
noodzakelijkheid van een goed tolvrij we
gennet te" erkennen, doch aan den anderen
kant aan bepaalde punten, aan bepaalde
weggebruikers geregeld extra lasten o* te
leggen. Toch zou ook de tolbrug nog moe
.ten worden aanvaard wanneer het dan niet
anders kan. Een toestand als thans bestaat,
waarbij 's nachts het doorgaande verkeer
door extra veerkosten en tijdverlies meer
of minder wordt geblokkeerd, mag toch ook
niet blijven. En tenslotte moet men toch
'bedenken, dat de wintenblakkade, welke ijs
gang soms langer soms korter oplevert,
•zoowel door den feitelijken toestand als
door d'e periode van onzekerheid, een last
is, welke een ongestoorde ontplooiing van
het oeconomische leven steeds in den weg
zal blijven staan.
De door ijsgang veroorzaakte verkeers-
stagnatie geeft niet alleen telkens een fei
telijke schade be rokkening aan hst cecciiu
v.i-'hj leven; den veehouder, den in
dustrieel, den handelaar, den dagelijks zich
verplaatseriden arbeider, doch zij blijft eèn
voortdurende rem in de ongestoorde gelei
delijke oeconomische ontplooiing van het
geheele landschap em in den groei van de
^economische betrekkingen tusschen Swad
en lamd.
Stad èn land, Rotterdam èn de Krimpe
nerwaard met haar wijdere omgeving, zij
beide hebben gelijkelijk belang bij de spoe
dige totstandkoming van de Krimpensche
brug."
Wij hebben reeds eerder de aandacht er
op gevestigd dat de practische beteekenis
van deze actie is dat de Krimpeinerwaar l-
bevolking, welke thans voor een belangrijk
deel naar Gouda trekt, bij de totstandko
ming van den weg en de ljrug, op Rotter
dam zal wordlen georiënteerd.
De .belangen van Goud'a en van tal van
Goudsche zaken komen hierdoor in het ge
drang! De Tol te Stolwijkersluis speelt In
boze actie mede een rol!
BUITENLANDSCH NIEUWS.
ENGELAND.
Duitschland naar Genève?
De uitbreiding van de Engelsche
luchtvloot.
De Daily Telegraph meente te weten,
dat tijdens het onderhpud van gisteren
tusschen Baldwin en Von Rlbbentrop de
kwestie van Duitschland's terugkeer
naar Genève ter sprake ls gebracht. Vol
gens het blad zou Duitschland bereid
zijn naar den Volkenbond terug te kee-
ren op de volgende voorwaarden:
1. Dat een westelijk luchtpact wordt
gesloten. a
2. Dat door de onderteekenaars van
het verdrag van Locarno een. bevredL-
gende verklaring wordt gegeven over den
1 invloed der bilaterale pacten op het ver
drag van Locarno.
I Van den anderen kant meldt de Daily
i Telegraph, dat de minister van lucht-
t vaart is begonnen met de uitvoering vap
het luchtvaartprogramma en bestellinh
i gen heeft gegeven, waarvan twee betrek-
king hebben op den onverwijlden aai>-
I bouw van 150 vliegtuigen.
j De snelheid der gevechtstoestellen zoü
de komende twee jaar worden verhoogd
van 240 tot 275-300 mijl per uur.
BINNENLAND.
De K XVIII in Australië.
I Np de K XVIII zooals gemeld in Fré-
i mantle is aangekomen, heeft de Nedef-
j landsche duikboot, die In het vaderland
met zulk een groote belangstelling op
haar reis gevolgd wordt, het grootste trdj-
i ject over zee, zonder oponthoud ln eeh
haven, afgelegd.
Nu volgen dan ook in de West-Austra
lische hoofdstad een aantal dagen ruit
en daarna komt het laatste gedeelte vah
de reis, de pl.m. 1650 mijl naar Soerabaja,
waar men ongeveer 12 Juli hoopt aan te
komen.
Collectieve stroomopwekking
voor Zuid-Holland.
Commissie van onderzoek benoemd.
Burgemeester Gaarlandt en de
heeren Muylwijk en Van Hoorh
lid der commissie.
De Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land hebben naar aanleiding van het
verslag der Commissie tot bestudeering
van de wenschelijkheid van samenwer
king tusschen de electriciteitsfabriekén
der gemeenten Dordrecht en Rotterdam,
welke Commissie o.m. voorstelt om de
opwekking van electrische energie in
deze provincie op te dragen aan een be
langengemeenschap, die de productie-iri-
richtingen voor gemeenschappelijke re
kening exploiteert, e?n commissie van
onderzoek benoemd, waarin alle gemeen
ten, welke in deze provincie electrische
centrales exploiteeren, zitting hebben.
In deze coihmissie zijn benoemd jhr.
mr. dr. H. A. van Karnebeek, minister
van Staat, Commissaris der Koningin ln
de provincie Zuid-Holland, tot lid en
vooreltteren H. van Boeijen, lid van
Gedeputeerde Staten der provincie Zuid-
Holland, tot lid en plaatsvervangend
voorzitter.
Dank i« KLOOSTERBALSEM Is
zl| wtnr gtzond en «rooHJk
Telkens al» het op kwam, kreeg ik
een gevoel of ik met nijptangen werd
geknepen en ook of groote speld én
in rnjn lichaam prikten. Mijn werk
moest ik laten liggen. Niets hielp en
ik werd oud voor mijn tijd en onge
rust over de toekomat.
Toen begon ik met Kloosterbalsem,
die ook voor my een wondermiddel
bleek. Hoe meer ik my met Klooster
balsem inwreef, hoe minder de pynen
werden en hoe beter ik my voelde
Nu ben ik weer gezond en vrooljh."
8. L te A.
AKKER'S ORIGINEEL TER INZAQE
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen b(| brand- en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wr(Jfmlddel b(J
Rheumatiek, spit en pljnlUke spieren
Schroefdoos 85 ct Potten: 62*4 ct. en f 1.04
Voorts zijn benoemd tot leden prof. dr.
Ing. C. Feldman, hoogleeraar aan. de
Technische Hoogeschool te Delft, advi
seur der provincie voor de electrlclteits-
voorziening; ir. D. T. Wiersum, directeur
van het electriciteitsbedrijf der provincie
Groningen; Ir. H. H. Enrenburg, direc
teur van de IJssel-centrale en het
Twentsch Centraal station; Mr. C. van
Baren, burgemeester'der gemeente Delft,
en mr. M. G. J. Bevers, wethouder der
gemeente Delft, aangewezen door het ge
meentebestuur van Delft; C. M. Dlcke,
wethouder der gemeente Dordrecht, en
ir. A. Blomhert, directeur van het elec
triciteitsbedrijf der gemeente Dordrecht,
aangewezen door het gemeentebestuur
van Dordrecht; E. G. Gaarlandt, burge
meester der gemeente Gouda, P. D. Muil
wijk. wethouder der gemeente Gouaa. J.
B. van Hoorn, directeur van het electri
citeitsbedrijf der gemeente Gouda, aan
gewezen door het gemeentebestuur van
Gouda; F. N. V. Quant, wethouder der
gemeente 's-Gravenhage, en Ir. G. J. Th.
Bakker, directeur van het gemeentelijk
electrlsch bedrijf, aangewezen door het
gemeentebestuur van 's-Gravenhage; T.
S. Gtjslinga, wethouder der gemeente
Leiden, voorzitter van Commissarissen
der Stedelijke Lichtfabrieken, ir. G. A.
van Klinkenberg, directeur der Stedelijke
Lichtfabrieken, aangewezen door het ge
meentebestuur van Leiden; A. .Hane-
maaijer, wethouder der gemeente Rot
terdam, en de directie Yan het electrici
teitsbedrijf der gemeente Rotterdam,
aangewezen door het gemeentebestuur
van Rotterdam; Mr. dr. F. L. J. van Haa-
ren, burgemeester der gemeente Schie
dam; P. A. Colijn, burgemeester der ge-
XLIV.
No. 121. Deun.
Deun an.
„Deun" wil zeggen „bijna". „Deun an"
beteekent zoowel „byna" als „krap aan".
„t Was deun an, of ik lag in het water",
zegt iemand, die voor een auto heeft moe
ten uitwijken en nog net op de kant is kun
nen blijven.
„Nou, dat was deun an", zegt een rei
ger, die nog op het allerlaatste nippertje
in den vertrekkenden trein stapt.
No. 122. Urrewers. -
Blijkbaar een verbastering van „her
waarts". Beteekent „geleden".
,,'t Is al jare uurewers, da'k met 'm op
school ging", zegt iemand als hij over een
ander spreekt, met wien hy samen is op
gegroeid.
No. 123. Lane met 't maar opmake, voor
dat de Franse komme.
Deze uitdrukking is het best te begrijpen
uit een voorbeeld. Eenige vakgenooten
ik spreek uit een vervlogen tijdperk heb
ben „gelapt" en „een beetje laten halen".
Ze hebben, zooals men dit ook wel uitdrukt,
„wat onder 't kurrekie". Als er eenige ma
len is ingeschonken .en uitgedronken, ge
beurt het vaak, dat een van hen ten aayzien
van het restant opmerkt: „Lane me 't maar
opmake, voordat de Franse komme".
Waarschijnlijk is deze uitdrukking een
herinnering aan de jaren 1795 en de daarop
volgende, toen de Franschen als „bevrij
ders" naar Holland kwamen. Slecht gekleed
kwamen de Fransche troepen naar Holland
en werden dan op kosten van de Republiek
in goede spullen gestoken. Goed gekleed en
in biakenden welstand keerden zy dan weer
naar Frankrijk terug.
De hierboven aangehaalde uitdrukking
sluit goed aan by het spotliedje, dat in het
begin van de Bataafschc Republiek gezon
gen werd en dat luidde: „Ram plam plam,
daar komme ze an; ze hebbe geen schoene
en kouse an."
Overigens hebben die Fransche troepen
zich hier niet slecht gedragen.
Alle Goudsche ingezetenen en oud
ingezetenen worden uitgenoodigd uit
drukkingen van den aard als hier
boven is aangegeven, zoo mogelijk
vergezeld van toelichtingen, schrifte
lijk in te zenden.
Brieven onder motto „Het Goud
sche Taaimuseum" aan het kantoor
van Mrs. SMIT, Hoogstraat 1, Gouda.
meente Alphen aan den RUn; mr. A. Jon
ker, directeur der Vereeniging van Ne-
derlandsche gemeenten; prof. Ir. J. C. v.
Staveren, bijzonder hoogleeraar aan de
Rijks Universiteit te Utrecht, directeur
van het Centraal Bureau der Vereeni
ging van directeuren ven electriciteits-
bedrijven in Nederland, secretaris, tevens
adviseerend lid; mr. H. W. J. Mulder, ad
ministrateur bij het provinciaal bestuur
van 'Zuid-Holland, secretaris; en Mr. C.
H. F. Polak, adjunct-commies bij het
provinciaal bestuur van Zuid-Holland
adjunct-secretaris.
Aan de commissie is opgedragen:
a. te onderzoeken of het, mede gezien
de tegenwoordige ongunstige en onzekere
tijdsomstandigheden, niet in het belang
van de meest economische electriclteits-
voorzlening der provincie moet worden
geacht, dat wordt overgegaan tot de in
voering van een stelsel van collectieve
stroomopwekking
b. Indien de onder a. gestelde vraag
bevestigend wordt beantwoordt, aan te
geven, op welke wijze deze collectieve
stroomopwekking technisch, financieel
en juridisch moet worden tot stand ge
bracht.
De commissie heeft bij haar onderzoek
als vaststaande aan te nemen, dat van
wege de provincie aan de Zuid-Holland-
sche centrales de verplichting zal wor
den opgelegd om zich tegen onheilen van
catastrophdlen aard te beveiligen door
koppeling met andere productie-Inrich
tingen zoodanig, dat Me levering van
electrischen stroom zoo noodlg ln haar
vollen omvang door de andere inrichting
(en) kan worden overgenomen.
Koninklijk bezoek aan Rotterdam.
Het ls alweer eenige jaren geleden, dat
H. M. de Koningin een bezoek gebracht
heeft aan Rotterdam. Hoe geheel anders
dan toen ls het vandaag bij de ontvangst
van de Koningin. Er is in dien betrek
kelijk korten tijd veel veranderd voor de
Maasstad, veranderd in zeer ongunstigen
zin. Behalve de Rotterdammers, die dit
elk jaar opnieuw aan den lijve onder
vinden, is die verandering in de situatie
van de eerste havenstad ook langzamer
hand doorgedrongen in de Haagsche
regeeringsbureaux en schijnt in het alge
meen in ons land wat begrepen te wor
den van de bijzonder moeilijke positie
van Rotterdam.
Dat laatste is in hoofdzaak bereikt
door de devaluatie in België. Dit sterk
den aandacht trekkende feit heeft de
oogen tevens geopend voor de gevolgen
daarvan voor Rotterdam.
In de Maasstad zelf hebben de kop
stukken uit het bedrijfsleven gemeend
dat het niet langer ging te berusten, dat
men nu wel gedwongen werd op de groo
te trom ,te slaan, ten einde belangstel
ling elders te wekken voor het lot van
Rotterdam.
En juist daarom heeft het in Rotter-