Thalia Theater fiemeenteiaailsverkiazing 1935 Openbare Vergadering BEZOEKT DE LANDDAG ZOMER UITVERKOOP Frans Bik I «OOI SOLIDE STOFZUIGERS Elsetrotechniscli Bureau 1. F. W. Tl ANTON C00PS De Üjiguiteii Kuiter Kozakkeu komen DE ONZICHTBARE MAN H. v. d. Pool MODFRNF RYOÏJTFRÏFN colliers armbanden broches De Goudsche Fruithandel. OLYMPIA-TERRE1N Gouda PRIJZEN VANAF 55.00.~" GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 22 JUNI 1935 - TWEEDE BLAD WERD SPIERWIT VAN LENDENPIJN KLOOSTERBALSEM Drie Toffe Jongens van het Vreemdelingen Legioen Gl| wenscht NIEUW STILLEVEN Jan van Ham Toonkamers „Crabeth" BREUKLIJDERS C. H. SCHOLTE. van den „Vrijheidsbond" en den Vrijz. Democr. Bond INDUSTRIE EN GEMEENTEBEDRIJVEN WELVAART EN DEMOCRATIE MIDDENSTANDSBELANG VERLEDEN - HEDEN EN WAARHEEN BOND VAN JONGE LIBERALEN ai I LJl 1 rbtAIrblN OORKNOPPEN RINGEN - CLIPS ENZ. ruimste keuze bij Aj)rj yAN MA AREN - WIJDSTRAAT 13 - TELEFOON 2152 WEEKEND REISJES NAAR BRUSSEL met Bezoek aan de A L G E M E E N E en INTERNATIONALE TENTOONSTELLING. DE REISBUREAUX LISSONE-LINOEMAN De klap op de vuurpijl2 J. v. OILS, Markt 11, Gouda VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING Verkoop wagens Sterfgeval J Hoogendoorn Beter, lekkerder, goedkooper Geko-essence Dikke Sprits Sequah Sprits Vanille Sprits Gebr. Kamphuisen N.V. fijne genieste Braadkuikens B. SMITS Poelier Een geweldige voorraad MEUBELEN, TAPIJTEN EN VLOERBEDEKKINGEN tegen abnormaal lage prijzen IVoor LIPS' N.V. IJZEI Brandkasten en Slotenfabriek ZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda. Lange Tiendeweg 24, Gouda Tel. No. 2115 De a.s. Raadsverkiezingen. „Gezond financieel beheer" zij de inzet. Mr. DE WITT WIJNEN, I)e brug over den IJssel bij Krimpen-Capelle. EN DACHT TE BEZWIIKEN Het Goudsche Taaimuseum. REÜNIE GOUDA TELEF. 2027 Vanaf VRIJDAG t/m MAANDAG SLECHTS 4 DAGEN Als tweede hoofdfilm: Voorziet U tijdig van plaatsen. Entire vanaf 25 cent. 53P TOEGANG BOVEN 14 JAAR. WOENSDAG 2 UUR MATINEE met SPECIAAL PROGRAMMA. GEWELDIG LACHPROGRAMMA! de beroemde komiek RALPH ARTHUR ROBERTS in de dolle comedie (DAAR KLOIT IETS NIET). met in de verdere rollenADèLE SANDROCK, VICTOR DE KOWA, PAUL HEIDEMAN, enz. Toenam; voor iederen leeftijd. toch GOEDE SCHOENREPARATIE. welnu probeert dan eens b;j de SCHOENMAKERIJ van SINGER HANDNAAIMACHINES met volle garantie TE KOOP. Nog enkele voor slechts ƒ4.Stort nog heden ƒ4. per postwissel aan ons adres: R. GROEN, Mauritsstraat 78 B, Rotterdam en u bent er verzekerd van dat U een werkelyk goed werkende machine krijgt. in olieverf van (Zie etalage) Crabethstraat 8 Telef. 2020 Dit is C. H. SCHOLTE, die na 22 jaar breuklijder te zijn geweest zichzelve en duizenden anderen van de bezwaren verbonden aan breuklijden bevrijdde, door zyn uitvinding van het PATENTLUCHT- APPARAAT. Duizenden dankbetuigingen. Vraagt het kosteloos geïllustreerde boek met afbeeldingen en prijzen. AERT v. NESSTRAAT 105a. Rotterdam. Waarschuwing. Laat U niets anders op dringen, want even goed of beter bestaat ei niet. op DINSDAG 25 JUNI 1935 in de Zaal „KUNSTMIN" der SOCIËTEIT „ONS GENOEGEN". Sprekers: Onderwerp: Mevr. RIESZ NOOTHOVEN v. GOOR MIJN ERVARING C. A. M. SPRUYT A. S. VAN WIJNHERGEN K. KORF Mr. H. P. C. M. DE WITT WIJNEN aSgr1 Gelegenheid tot het stellen van vragen. lÜ-l AANVANG 8.15 UUR. TOEGANG VRIJ. van den in. „ONS GENOEGEN", Boelekade. Op morgen, Zondag 23 Juni Aanvang 11 uur ledereen is welkom Vertrek IEDEREN ZATERDAGMIDDAG van 18 Mei t.m. 26 October organiseeren elke week WEEKEND REISJES NAAR BRUSSEL met bezoek aan de Algemeene en Internationale Tentoonstelling. Vertrek eiken Zaterdagmiddag. Terug Zondagavond. Reissom van en tot Roosendaal 14.50, van en tot Rotterdam 16. Hierin is begrepen spoor 3e kl., logies, diner Zaterdag, ontbijt, lunch, diner Zondag, entrees bezienswaardigheden, fooien en geleide van den gids. Inschrijvingen voor deze reizen kunnen geschieden onder storting van de totale reissom bij de AFDEELING REISBEMIDDELING MARKT 31 GOUDA Schoenensensatie VETLEEREN WERKSCHOENEN HEERENBOTTINE, dubbele zool, leer gevoerd PRIMA HEERENMOLLIERS HEEREN ZOMERSCHOENEN PRIMA DAMESSCHOENEN, mooie modellen Een prima zwart DAMESSCHOEN, leer bak JONGENSMOLL. crêpe zooien CREPE SANDALEN, vanaf ..i PRIMA LEEREN DAMESPANTOFFELS WITTE HEERENMOLLIERS le soort Beige en wit leeren DAMESZOMERSCHOENEN VOOR RECLAME: BRUINBOXCALFS BANDSCHOENEN 29/36 1.58 Zie vooral de prachtsorteering ZOMERSCHOENEN bij 2.95 3.90 2.50 2.50 2.90 2.50 32/35 1.85, 36/41 2.10 55 ets. 1.50 1.25 2.50 aSP BIJ ONS KIJKEN IS KOOPEN. BLAUWE DRUIVEN AALBESSEN PERZIKEN VERSCHE AARDBEIEN TaFELPEREN TAFELAPPELEN SINAASAPPELEN CITROENEN BANANEN TOMATEN NIEUWE VIJGEN. POMPELMOES STUDENTENHAVER VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS DIVERSE SOORTISN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. Firma Wad. A. Riatvald. LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3316. InlichtingenHaden, Tarieven en Voorwaarden en inlich tingen omtrent het FONDS VOOR LIJKVERBRANDING op schriftelijke aanvrage kosteloos verkrijgbaar by de afd.-secretaresse, GOUWE 73, Gouda. vanuit het pand BURGEMEESTER MARTENSSINGEL No. 93, van div. ROERENDE GOEDEREN. waaron der meubelen, glas en aardewerk, zeil, kleeren enz. Aanvang der verkooping Maandag 24 Juni en daaraanvolgende dagen van des morgens 10 uur. Nog één Week en dan is het Paperstraat 16 (vlak by de Gouwe). 2e Handsgoederen, thans MOLENWERF - GOUDA. is de limonade, welke U zelf bereidt met Sinaasappel, citroen, frambozen en verdere smaken zijn voorhanden fn FLACONS a 25 CENTS bij DROGIST - WIJDSTRAAT. Telef. 2J82. 20 cent per ons Vraagt U onze vanaf 60 ct. per stuk of een FIJNE S(TEPKIP van 75 ct. per stuk. Sensationeele voorstellingen door deze onvervaarde ruitei -acrobaten ZATERDAG 22 en ZONDAG 23 JUNI a.s., beide dagen te 2.30 u. en te 8.30 uur. Verbluffende staaltjes van stoutmoedige toeren te paard. Een evenement voor alle sport- en paardenliefhebbers! Prijzen der plaatsen: Overd. tribune (zitpl.) 1.tribune-ter rein 0.70, 2de rang 0.35. Kinderen onder geleide op ovead. tribune en tribune-terrein ƒ0.50. Alles incl. belasting. DE VOORSTELLINGEN GAAN DOOR, ongeacht de weersgesteldheid! Impressario MAX VAN GELDER, Amsterdam. Korte Tiendeweg 18 Gouda naar. v Gouda staat heden en de eerstvolgende dagen geheel en al in het teeken der ko mende raadsverkiezing. Op de groote aan plakborden, welke van gemeentewege in de verschillende stadsdeelen zijn geplaatst, vragen de plakkaten der verschillende aan de komende stembus deelnemende groepen de aandacht der voorbijgangers, en elk voor zich tracht in te prenten dat het ge meentebelang het meest gebaat is door te stemmen op den eersten candidaat der lijst, welke op het plakkaat is vermeld. Daar naast worden door verschillende groepen schrifturen dan wel eenvoudige strooibil jetten huis aan huis bezorgd, waarin op principeele dan wel zakelijke gronden, en ook wel zonder eenigen werkelyken grond, de wenschelijkheid van de verkiezing van de candidaten van bepaalde lijsten wordt bepleit. Voor hen, die zich regelmatig op de hoogte houden van hetgeen er op het gemeentelijk tooneel voorvalt, is het wel vrij eenvoudig zich een keuze te maken uit het 11-tal lijsten, welke Woensdag a.s. aan de stemming deelnemen, maar voor hen, die zich daarmede niet inlaten, die meenen geen tijd daarvoor te hebben, dan wel hun be langstelling uitsluitend te moeten concen- treeren op andere zaken dan die van. het ge meentelijk bestuur, voor diegenen staat een Btembus met 11 lijsten, waarop zoovele can didaten zijn vermeld, gelijk met een niet- oplosbare puzzle. Datzelfde geldt voor de nieuwe kiezers, voor zoover ze niet tot de reeds ingewijden behooren. Op die onbeken den mèt, de niet-belangstellenden voor „de gemeentepolitiek" en de nieuwe kiezers wordt nu door de aan de stembus deel nemende groepen het kruisvuur gericht. Het huidige kiesstelsel maakt het vrijwel onmogelijk dat er in gewone gevallen bij verkiezingen groote wisselingen in de uit slagen kunnen komen. Maar de samenstel ling van den gemeenteraad is van zoodani- gen aard er zijn in dat college vogels van zoo diverse pluimage, niet alleen wat de groepen betreft, maar ook wel in de leden dier groepen dat ook maar een lichte verschuiving van de eene groep naar de andere, dan wel de vervanging van een uit getreden door een ander lid, aan een groep, zelfs aan den Raad als geheel bij bepaalde beslissingen, een ander aspect kan geven. Dit feit toont aan hoe noodzakelijk het eigenlijk is, dat de samenstelling van de candidatenlijsten moest geschieden voor elke lijst door al diegenen, die bij de stem ming daarop hun stem uitbrengen. Ge schiedde dit, meerdere candidatenlijsten zou den er wellicht anders uitzien, dan nu het geval is. Het niet medeleven in de kiesver- eenigingen door een groot aantal kiezers geeft aanleiding tot het ontstaan van in vloedssferen, welke by wei-medeleden van alle geestverwanten geen kans zouden krijgen. Napraten ofwel ontstemming uiten over niet-gewenschte resultaten, geeft later niemendal. Dfe candidaatstelling heeft feitelijk de beslissing over de samenstelling van den nieuwen raad al gebracht. Thans komt het alleen aan op het stemmen op de lijst, waarbij de kiezer dan zijn persoon lijke voorkeur voor een bepaalden candidaat van die lijst tot uiting kan brengen. De verkiezingsactie, welke door de ver schillende groepen wordt gevoerd, staat over 't algemeen zonder uitzonderingen gaat het nog niet in'een heel wat rustiger toon dan bij eenige vorige raadsverkiezing, toen er een felle agitatie was zondtfr eind. Daar toe geeft ongetwijfeld de kalme sfeer van den huidigen Raad alle aanleiding. De poli tieke partijstrijd, die in normale tijden ook in den gemeenteraad welig kon tieren, zoo als de ervaring heeft geleerd, is door de zeer moeilijke omstandigheden waaronder de gemeente moet worden bestuurd, vrijwel geheel naar den achtergrond gedrongen. Men gevoelt dat de speciale verlanglijstjes thans zeker niet naar voren kunnen worden gebracht, dat men tegen wil en dank, uit noodzaak en onder den drang van de hoo- gere overheid, meermalen wat moet prijs geven, wat onder normale omstandigheden zeker niet zou zijn losgelaten. Er is in den Raad onder den drang van den webhouder van Financiën Mr. DE WITT WIJNEN een samenwerking gekomen om de financieete positie der gemeente op zoodanige wijze te bevestigen, dat de gemeente voor ond^f- curateele-stelling van Ged. Staten is bé- waard. Dat is na veel moeite gelukt. Tot hedeh althans. Het belang der gemeente eischt dat zulks ook in de komende jaren het geval zal zijn. De beslissing daarover ligt in handen van den nieuwen Raad, die Woensdag 26 Juni gekozen wordt. Volgt deze het gezonde fi- nancieele beleid, door den huidigen Wethou der van Financiën meermalen zoo kracht dadig als eerste eisch voor de gemeente verdedigd, en beschikt dezfc wethouder daar bij over flinken steun in eigen groep, die hem door een versterking bij de stembus van Woensdag zeker kan worden gegeven, dan is er normaal geen vrees dat Gouda den weg zal behoeven te gaan, die meerdere noodlijdende gemeenten thans moeten be treden. „Gezond financieel beheer" zij de inzet van de stembus van a.s. Woensdag. De iftrgery versterke dan ook in krach tige mate de positie van haar vertrouwens man daarvoor, den huidigen Wethouder van Financiën, die getoond heeft ten volle berekend te zijn voof deze moeilijke taak. De Commissie voor Weg en Brug die een voortdurende actie voert voor de totstand- kaming van een directe wegverbinding van Bergambacht door de Krimpenerwaard naar Krimpen a. d. Wssel en in aansluiting daar- aan voor edn Brug over den IJssel, die de j geheele Krimpenerwaard in directe verbin- ding brengt met Rotterdam, h«ft gisteren, een bijeenkomst gehouden te Bergambacht, waarin Prof. I)r. W. E, Boerman heeft ge sproken over de oeeonomische noodzake lijkheid van een brugvenbimling van de Krimpenerwaard naar Rotterdam. In do N. ltott. Ort. van gisteravond tref fen wij een uitvoerig verslag aan van Prof. Boerman's rede. Na een uitvoerig overzicht over de ver- keerstoestanden in vroeger en later tijd t hebben gegeven, heeft Prof. Boerman de beteekenis uiteengezet, die de moderne ont wikkeling van het verkeer voor den land bouw, in het algemeen voor het platteland i heeft. LJ Wü laten hier verder het verslag aan de N. ltott. Crt ontleend, volgen. „Een indirect gevolg van de totstandko ming van een geleidelijk ineen vloeiend verkeersnet is ook de matiging van den trek naar de steden en van de ontvolking van het platteland. Dat er by toeneming van de totale bevol king ej/Vj veranderde vraag naiar de door de stód te\everen artikelen en naar de door het platteland te leveren goederen, by tech- nischen v^bruitgang, bij verbetering van het verkeer en by verandering in de af standen, waarop het onderlinge marktcon- tact mogelijk is, van het oorspronkelijke systeem van marktplaatsen niet veel meer overblijft, is begrijpelijk en dit moet toch ook als een uitvloeisel van een en ander worden aanvaard. Het is dan ook een wel begrepen eigenbelang, dat b.v. hier gediend wordt door de twee partyen: Rotterdam en de Krimpenerwaard, wanneer zy beide zich tot het uiterste inspannen voor de totstamjfc, kominig van een Ibrug over den Holland- schen IJssel; het is niets meer en met minder dan het aanbrengen van de aller- noojljakelykste verbindingsschakel. Een verdichting van ons landverkeersj is noodzakelijk voor de handhaving van onze oeconomische weerbaarheid en een be- hoorlykie uitstraling vaai goede verkeers wegen van onze hoofdcentra moei, een eer- «te eisch worden geacht woor een behoor- Hike krachtige oeconomische ontplooiing van stad en land ieder, en voor beider zoo noodzakelijke samenwerking. Wanneer men het geval Rotterdam be kijkt, dan laat de kaart zien hoe de natufr de waterwegen straalsgewijs op Rotterdak doet toelootpen: Nieuwe Maas, Schie, Rotte, Hollandlsche IJssel, Lek, Noord. Te lang heeft men hier gemeend, dat men het eigen lijk met deze waterwegen alleen al kon doen. Wy weten hoe deze koopstad zelfs tot in 'deps jongsten tijd een tol onderhoudt op een van haar hoofdtoegangswegen en hoe zelfs nog onlangs getracht werd de in tercommunale autobusdiensten te beletten tot in het hart van de stad door te dringt. Maar wy weten ook, dtat dit ten deele uit vloeisels zijn van de financieele moeilijk heden, welke de gemeente heeft. Bovendien moet men verschil maken tusschen de Rot- terdamsche gemeente en de Rotterdamscfie bevolking... hoe vreemd dit in een democra tiseren tijd als deze nog moge lijken. De Rotterdammers wenschen niets liever dan de meest snelle uitvalswegen uit hun stad, zy wenschen niets liever dan het publiek van de ruime omgeving tot ver in de bin-'1 nenstad te laten doordringen. Een Rotter damsche Kamer van Koophandel doet alles om het vrije verkeer tusschen stad en land zooveel mogelijk te bevorderen. En mag dan, nu het landveikeer, 'het snelverkeer voor auto's, autobussen en vrachtauto's alle aandacht vraagt, één sector in de omgeving van Rotterdam geheel op den achtex grond blijven met alle op den duur te verwachten fatale gevolgen van düen? lik maakte zoo even verschil tusschen Rotterdam en Rotterdammers. Zou men niet hetzelfde kunnen zeggfen van Gouda, dat vast blijft houden aan eem tol, waarop het „historische rechten" beweert te hebben, d.w.z. welke zy als een directe bron van in komsten SO.OOO p. j. ten laste van het verkeer) wenscht te handhaven en aan den anderem kant de Gouwenaars, die niets liever zouden hebben, dan dat de omimelan ders zoo gemakkelijk en zoo veelvuldig mc gelijk in hun stad 'komen tot het doen van inkoopen En gaat het niet evenzoo met de Krimpenerwaard zelf, waar men aan den eenen kant noodzakelijkerwijs om finan cieele redenen het waterschap te kort ziet schieten in zijn plichten t.a.z. van de wegen verbetering, maar waar dezelfde belang hebbenden weder op andere wijze, door hun gemeentebesturen en door hun Commissie van Weg én Brug alles in het werk stellen de totstandkoming van behoorlijke verharde en verbreede wegen en van de zoo dringend r.oodige brugverbin'ding te bevorderen? Of er belangen by betrokken zijn? De verkeerstelling van Juni 1931 gaf een jaar- lijksch vervoer over het Nieuwe Veer te zien van ruim 322.000 personen, 167.000 personen met rijwiel» 34.000 met auto's met inzittenden, ruim 35.000 vrachtauto's (waar van ong. 1/3 boven een eigengewicht van 1700 k.g.), 300 autobussen, ong. 3100 paar- denwagens, 71O0 motorfietsen met .berijders, ■bijna 2000 handwagens en 60 losse paarden. In goede jaren hadden verder nog wei 130 tot 140.000 overvaarten plaats van perso neel uit Capelle a. d. IJssel naar Van der Giessen's Scheepswerven. En eindelijk heeft men hier nog bij te rekenen een deel van hen, die thans gebruik maken vam het Klei ig Veer tusschen Krimpen en Capelle a. <1. IJssel, (n.l. 80.000 personen zonder en 100.000 personen met fiets). Hoezeer de bestaande stoombootdiensten reeds het belaag erwde beteekenis van den autobus hebben begrepen, blijkt wel uit de voor de Èeederü op de Lek onderhouden busdiensten, waarvan een dter belangrijkste reeds van Schoonhoven uitgaat en uitloop, op het Nieuwe Veer, aan de andere zijde waarvan thans andere autobusdiensten (de M.E.GX1.A.) voor de verdere verbinding naar Rotterdam zorgen. Men behoeft niét veel fantasie te hebben om te begrijpen, dit wanneer straiks de nieuwe Provinciale weg door de Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel met Schoonhoven zal verbinden en vandaar zal aansluiten op de wegen in en langs de Lopikerwaard, de drang naar de groote stad aan de Nieuwe Maas zeer snel zal toenemen. Dan mag niet langer een ver keersobstakel als het Nieuwe Veer bestaan, dan mogen er geen tienduizenden guldens (n.l. 60.000 gld. p. j.; in vorige jar* zelfs meer dan een ton!) meer onnoodïg als extra last gelegd worden op de schou ders van de weggebruikers, d.W;z. op de schouders van de belanghebbende boeren en industrieelen en van de voor hun dagelijkse); werk zich her en derwaarts bewegende ar beiders en arbeidsters, van schoolkmderdn en van nog zoo vele andenen. En niet alleen, dat door een brug de veenkosten zouden W- men te vervallen, doch het ligt voor de hand, dat de doorgaande autObusverbindin gen, welke er dan spoedig zullen kunnen komen, billijker in hun tarieven zullen znn dan in de huidige gesplitste diensten. Wanneer binnen afzieitbaren tijd de Noord (Hendrik Ido Ambacht) en de Hol- landsche IJssjel (Krimpen a. d. Ussel) zul len zijn overbrugd en Rijks en Provinciale wegen aan de Westzijde toegang zullon kunnen geven tot de ;roote Waarden aan weerszijden van die L<eik, dan zal dat in bel de landschappen owgetwijfelu een fiinken weerklank vinden iif een opbloei van bet oeconomische leiven. De erkenning van deze noodzakelijkheid van de zijde van het Ryk ligt al opgesloten ün het feit, dat de brug te Krimpen aan don IJssel, naast vele andere de eenige in eem Provinciaal Wegenplan passende brug is, welke op het plan tot versnelden bruggen bouw voorkomt. Inderdaad *r is hier ook een achterstand, welke om verbetering roept. Hier moet spoedig gehandeld wordefo. Moge een vrije brugverbmdüng het resul taat'zijn. Het gaat niet aan eenerzyds de noodzakelijkheid van een goed tolvrij we gennet te" erkennen, doch aan den anderen kant aan bepaalde punten, aan bepaalde weggebruikers geregeld extra lasten o* te leggen. Toch zou ook de tolbrug nog moe .ten worden aanvaard wanneer het dan niet anders kan. Een toestand als thans bestaat, waarbij 's nachts het doorgaande verkeer door extra veerkosten en tijdverlies meer of minder wordt geblokkeerd, mag toch ook niet blijven. En tenslotte moet men toch 'bedenken, dat de wintenblakkade, welke ijs gang soms langer soms korter oplevert, •zoowel door den feitelijken toestand als door d'e periode van onzekerheid, een last is, welke een ongestoorde ontplooiing van het oeconomische leven steeds in den weg zal blijven staan. De door ijsgang veroorzaakte verkeers- stagnatie geeft niet alleen telkens een fei telijke schade be rokkening aan hst cecciiu v.i-'hj leven; den veehouder, den in dustrieel, den handelaar, den dagelijks zich verplaatseriden arbeider, doch zij blijft eèn voortdurende rem in de ongestoorde gelei delijke oeconomische ontplooiing van het geheele landschap em in den groei van de ^economische betrekkingen tusschen Swad en lamd. Stad èn land, Rotterdam èn de Krimpe nerwaard met haar wijdere omgeving, zij beide hebben gelijkelijk belang bij de spoe dige totstandkoming van de Krimpensche brug." Wij hebben reeds eerder de aandacht er op gevestigd dat de practische beteekenis van deze actie is dat de Krimpeinerwaar l- bevolking, welke thans voor een belangrijk deel naar Gouda trekt, bij de totstandko ming van den weg en de ljrug, op Rotter dam zal wordlen georiënteerd. De .belangen van Goud'a en van tal van Goudsche zaken komen hierdoor in het ge drang! De Tol te Stolwijkersluis speelt In boze actie mede een rol! BUITENLANDSCH NIEUWS. ENGELAND. Duitschland naar Genève? De uitbreiding van de Engelsche luchtvloot. De Daily Telegraph meente te weten, dat tijdens het onderhpud van gisteren tusschen Baldwin en Von Rlbbentrop de kwestie van Duitschland's terugkeer naar Genève ter sprake ls gebracht. Vol gens het blad zou Duitschland bereid zijn naar den Volkenbond terug te kee- ren op de volgende voorwaarden: 1. Dat een westelijk luchtpact wordt gesloten. a 2. Dat door de onderteekenaars van het verdrag van Locarno een. bevredL- gende verklaring wordt gegeven over den 1 invloed der bilaterale pacten op het ver drag van Locarno. I Van den anderen kant meldt de Daily i Telegraph, dat de minister van lucht- t vaart is begonnen met de uitvoering vap het luchtvaartprogramma en bestellinh i gen heeft gegeven, waarvan twee betrek- king hebben op den onverwijlden aai>- I bouw van 150 vliegtuigen. j De snelheid der gevechtstoestellen zoü de komende twee jaar worden verhoogd van 240 tot 275-300 mijl per uur. BINNENLAND. De K XVIII in Australië. I Np de K XVIII zooals gemeld in Fré- i mantle is aangekomen, heeft de Nedef- j landsche duikboot, die In het vaderland met zulk een groote belangstelling op haar reis gevolgd wordt, het grootste trdj- i ject over zee, zonder oponthoud ln eeh haven, afgelegd. Nu volgen dan ook in de West-Austra lische hoofdstad een aantal dagen ruit en daarna komt het laatste gedeelte vah de reis, de pl.m. 1650 mijl naar Soerabaja, waar men ongeveer 12 Juli hoopt aan te komen. Collectieve stroomopwekking voor Zuid-Holland. Commissie van onderzoek benoemd. Burgemeester Gaarlandt en de heeren Muylwijk en Van Hoorh lid der commissie. De Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol land hebben naar aanleiding van het verslag der Commissie tot bestudeering van de wenschelijkheid van samenwer king tusschen de electriciteitsfabriekén der gemeenten Dordrecht en Rotterdam, welke Commissie o.m. voorstelt om de opwekking van electrische energie in deze provincie op te dragen aan een be langengemeenschap, die de productie-iri- richtingen voor gemeenschappelijke re kening exploiteert, e?n commissie van onderzoek benoemd, waarin alle gemeen ten, welke in deze provincie electrische centrales exploiteeren, zitting hebben. In deze coihmissie zijn benoemd jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, minister van Staat, Commissaris der Koningin ln de provincie Zuid-Holland, tot lid en vooreltteren H. van Boeijen, lid van Gedeputeerde Staten der provincie Zuid- Holland, tot lid en plaatsvervangend voorzitter. Dank i« KLOOSTERBALSEM Is zl| wtnr gtzond en «rooHJk Telkens al» het op kwam, kreeg ik een gevoel of ik met nijptangen werd geknepen en ook of groote speld én in rnjn lichaam prikten. Mijn werk moest ik laten liggen. Niets hielp en ik werd oud voor mijn tijd en onge rust over de toekomat. Toen begon ik met Kloosterbalsem, die ook voor my een wondermiddel bleek. Hoe meer ik my met Klooster balsem inwreef, hoe minder de pynen werden en hoe beter ik my voelde Nu ben ik weer gezond en vrooljh." 8. L te A. AKKER'S ORIGINEEL TER INZAQE „Geen goud zoo goed" Onovertroffen b(| brand- en snij wonden Ook ongeëvenaard als wr(Jfmlddel b(J Rheumatiek, spit en pljnlUke spieren Schroefdoos 85 ct Potten: 62*4 ct. en f 1.04 Voorts zijn benoemd tot leden prof. dr. Ing. C. Feldman, hoogleeraar aan. de Technische Hoogeschool te Delft, advi seur der provincie voor de electrlclteits- voorziening; ir. D. T. Wiersum, directeur van het electriciteitsbedrijf der provincie Groningen; Ir. H. H. Enrenburg, direc teur van de IJssel-centrale en het Twentsch Centraal station; Mr. C. van Baren, burgemeester'der gemeente Delft, en mr. M. G. J. Bevers, wethouder der gemeente Delft, aangewezen door het ge meentebestuur van Delft; C. M. Dlcke, wethouder der gemeente Dordrecht, en ir. A. Blomhert, directeur van het elec triciteitsbedrijf der gemeente Dordrecht, aangewezen door het gemeentebestuur van Dordrecht; E. G. Gaarlandt, burge meester der gemeente Gouda, P. D. Muil wijk. wethouder der gemeente Gouaa. J. B. van Hoorn, directeur van het electri citeitsbedrijf der gemeente Gouda, aan gewezen door het gemeentebestuur van Gouda; F. N. V. Quant, wethouder der gemeente 's-Gravenhage, en Ir. G. J. Th. Bakker, directeur van het gemeentelijk electrlsch bedrijf, aangewezen door het gemeentebestuur van 's-Gravenhage; T. S. Gtjslinga, wethouder der gemeente Leiden, voorzitter van Commissarissen der Stedelijke Lichtfabrieken, ir. G. A. van Klinkenberg, directeur der Stedelijke Lichtfabrieken, aangewezen door het ge meentebestuur van Leiden; A. .Hane- maaijer, wethouder der gemeente Rot terdam, en de directie Yan het electrici teitsbedrijf der gemeente Rotterdam, aangewezen door het gemeentebestuur van Rotterdam; Mr. dr. F. L. J. van Haa- ren, burgemeester der gemeente Schie dam; P. A. Colijn, burgemeester der ge- XLIV. No. 121. Deun. Deun an. „Deun" wil zeggen „bijna". „Deun an" beteekent zoowel „byna" als „krap aan". „t Was deun an, of ik lag in het water", zegt iemand, die voor een auto heeft moe ten uitwijken en nog net op de kant is kun nen blijven. „Nou, dat was deun an", zegt een rei ger, die nog op het allerlaatste nippertje in den vertrekkenden trein stapt. No. 122. Urrewers. - Blijkbaar een verbastering van „her waarts". Beteekent „geleden". ,,'t Is al jare uurewers, da'k met 'm op school ging", zegt iemand als hij over een ander spreekt, met wien hy samen is op gegroeid. No. 123. Lane met 't maar opmake, voor dat de Franse komme. Deze uitdrukking is het best te begrijpen uit een voorbeeld. Eenige vakgenooten ik spreek uit een vervlogen tijdperk heb ben „gelapt" en „een beetje laten halen". Ze hebben, zooals men dit ook wel uitdrukt, „wat onder 't kurrekie". Als er eenige ma len is ingeschonken .en uitgedronken, ge beurt het vaak, dat een van hen ten aayzien van het restant opmerkt: „Lane me 't maar opmake, voordat de Franse komme". Waarschijnlijk is deze uitdrukking een herinnering aan de jaren 1795 en de daarop volgende, toen de Franschen als „bevrij ders" naar Holland kwamen. Slecht gekleed kwamen de Fransche troepen naar Holland en werden dan op kosten van de Republiek in goede spullen gestoken. Goed gekleed en in biakenden welstand keerden zy dan weer naar Frankrijk terug. De hierboven aangehaalde uitdrukking sluit goed aan by het spotliedje, dat in het begin van de Bataafschc Republiek gezon gen werd en dat luidde: „Ram plam plam, daar komme ze an; ze hebbe geen schoene en kouse an." Overigens hebben die Fransche troepen zich hier niet slecht gedragen. Alle Goudsche ingezetenen en oud ingezetenen worden uitgenoodigd uit drukkingen van den aard als hier boven is aangegeven, zoo mogelijk vergezeld van toelichtingen, schrifte lijk in te zenden. Brieven onder motto „Het Goud sche Taaimuseum" aan het kantoor van Mrs. SMIT, Hoogstraat 1, Gouda. meente Alphen aan den RUn; mr. A. Jon ker, directeur der Vereeniging van Ne- derlandsche gemeenten; prof. Ir. J. C. v. Staveren, bijzonder hoogleeraar aan de Rijks Universiteit te Utrecht, directeur van het Centraal Bureau der Vereeni ging van directeuren ven electriciteits- bedrijven in Nederland, secretaris, tevens adviseerend lid; mr. H. W. J. Mulder, ad ministrateur bij het provinciaal bestuur van 'Zuid-Holland, secretaris; en Mr. C. H. F. Polak, adjunct-commies bij het provinciaal bestuur van Zuid-Holland adjunct-secretaris. Aan de commissie is opgedragen: a. te onderzoeken of het, mede gezien de tegenwoordige ongunstige en onzekere tijdsomstandigheden, niet in het belang van de meest economische electriclteits- voorzlening der provincie moet worden geacht, dat wordt overgegaan tot de in voering van een stelsel van collectieve stroomopwekking b. Indien de onder a. gestelde vraag bevestigend wordt beantwoordt, aan te geven, op welke wijze deze collectieve stroomopwekking technisch, financieel en juridisch moet worden tot stand ge bracht. De commissie heeft bij haar onderzoek als vaststaande aan te nemen, dat van wege de provincie aan de Zuid-Holland- sche centrales de verplichting zal wor den opgelegd om zich tegen onheilen van catastrophdlen aard te beveiligen door koppeling met andere productie-Inrich tingen zoodanig, dat Me levering van electrischen stroom zoo noodlg ln haar vollen omvang door de andere inrichting (en) kan worden overgenomen. Koninklijk bezoek aan Rotterdam. Het ls alweer eenige jaren geleden, dat H. M. de Koningin een bezoek gebracht heeft aan Rotterdam. Hoe geheel anders dan toen ls het vandaag bij de ontvangst van de Koningin. Er is in dien betrek kelijk korten tijd veel veranderd voor de Maasstad, veranderd in zeer ongunstigen zin. Behalve de Rotterdammers, die dit elk jaar opnieuw aan den lijve onder vinden, is die verandering in de situatie van de eerste havenstad ook langzamer hand doorgedrongen in de Haagsche regeeringsbureaux en schijnt in het alge meen in ons land wat begrepen te wor den van de bijzonder moeilijke positie van Rotterdam. Dat laatste is in hoofdzaak bereikt door de devaluatie in België. Dit sterk den aandacht trekkende feit heeft de oogen tevens geopend voor de gevolgen daarvan voor Rotterdam. In de Maasstad zelf hebben de kop stukken uit het bedrijfsleven gemeend dat het niet langer ging te berusten, dat men nu wel gedwongen werd op de groo te trom ,te slaan, ten einde belangstel ling elders te wekken voor het lot van Rotterdam. En juist daarom heeft het in Rotter-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3