I MAGGI5 VOOR F 20.- Algemeen Nedertandscli Persbureau J.lP.' Ballonnen-Reclame J. L.BRUNS Ham A. J. Opstelteo Moeder eischt het beste voor baargeld..... BOUILLON i^aii iederen kooper die voor meer als twee gulden besteedt verstrekken wij EEN PRACHTIGE GASBALLON GOUDSCHE COURANT VRIJDaG 28 JUNI 1935 TWEEDE.BLAD Het is HET EENVOUDIGST Het is HET GEMAKKELIJKST Het is" HET VOORDEELIGST ADVERTENTIE-BUREAU GOUDSCHE COURANT Markt 31 - Gouda - Tel. 2745 Weg met GELD NOODIG? Een Weekend Reis naar Brussel met bezoek aan de Wereldtentoonstelling' met Reisbureau Lissone Lindeman N.V. y f VEENESTRAAT DEN HAAO Europa kent geen grenzen meer. De Duitsche sport en de „Olympiade". Het paard van Turandot, Heden overleed tot onze diepe droefheid, na een langdurig, geduldig gedragen lijden, mijn beste Vrouw en der kinderen zorgzame Moeder, aDRIAANTJE idenburg geb. MEYER, in den oudèrdom van 47 jaar. G. IDENBURG. WIM. OOR. PLET. Gouda, 27 Juni 1935, ,k Kleiwegstraat 22. De teraardebestelling zal plaats heb ben Maandag a.s. te 12 uur vanaf de Wijkverpleging. By vonnis van den KANTONRECHTER te GOUDA van 29 Mei 1935 werd: CORNELIS VAN VLIET, koopman, geboren te Gouda 28 April 1903, wonende te Gouda, Persijnstraat No. 5", veroordeeld tot twee geldboeten elk van l 75.bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door een hech/terus van 5 ia- gen voor iedere boete .terzake van het als ejgenaar van een gestorven koe: le. van dat sterven, met zoo spoedig mo gelijk kennis geven ten bureele vdn den keuringsdienst te Gouderak; 2e die koe, zijnde een aan keuring onder worpen slachtdier bonder vergunning als vcreischt krachtens de VLeesohkeuringswet 1919 St. 254, slachten; met last tot openbaarmaking van het vonnis op kosten van den veroordeelde. ROTTERDAM, 27 Jund 1936. De Ambtenaar van het Openbaar Ministerie by het Kantongerecht Gouaa in het Arrondissement ROTTERDAM. wanneer U in meerdere bladen advertentiën hebt te plaatsen, hefzy hier, of welk blad ook in binnen- of buitenland, dat U de opgaaf daarvan toezendt aan het VAN DE U zjjt dan in eens klaar en de plaatsing geschiedt naar wensch 25 ct. per ons 20 15 in dezefwar^ie dagen met jonge tuin- boontjes of doperwten is een delicatesse. Aanbevelend, TELEPH. 3082 CHAUFFEURS AUTOMOBIELBEDRIJF vraagt nog enkele geroutineerde CHAUFFEURS voor spoedige indiensttreding, beschikkende over 350.Vast salaris 25.p. week. Brieven onde^ No. 6229 Adv.-Bur. „DIE HAGH-E", Plein 16a, den Haag. gevatte koude, grtep, influenza, trage ontlasting, koorts, gal, slijmhoest, hoofd- of maagpijn, gebrek aan eetlust, slechte spijs vertering of andere ongesteldheden. Gebruikt Wortelboer's Kruiden en Wortelboer's Pillen van Jaco- ba Maria Wortelbogr en binnen enkele dagen zyt ge weer frisch en opgeknapt. Vraagt de gebrui kers. dat is het beste bewiis. Overal verkijgbaar a zestig cent. daarom vraagt ze altijd NEDERLANDSCH PRODUCT IN KWALITEITVAAN DE SPITS Leeningen vanaf 601.tegen onder- i pand van Meubilair, Inventaris, Borg etc. Aflossing volgens spaarsysteem. Gratis in lichtingen A. J. OUDENAARDEN, Prins Hendrikkade 116, Rotterdam. Eiken Zaterdagmorgen vertrek van Rotterdam per spooi naar Brussel. Na aankomst per autobus naar h.et hotel en lunch. Per tram naar de Tentoonstelling; na sluiting terug naar het hotel, logies. Zondag na ontbijt bezichtiging der stad, lunch, auto tocht. Vertrek per laatste trein \%n Brussel naar Rotterdam. Inschrijving onder storting van het bedrag loan geschieden aan de AFDEELING REISBEMIDDELING: MARKT 3**GOUDA. Stichting der* Vereeniging van Uitgevers van Dagbladen „De Nederlandsche Dagbladpers". In'verband met de overgang der nieuwsdiensten van het persbureau Vaz Dias te Amsterdam en van het Nederlaadsch (Huagsch) Correspon dentie-Bureau voor Dagbladen te den Haag naar het „A. N. P.", verzoe- kenAvii U, ten einde vertraging te voorkomen in de publicatie van berich ten. Communique's enz. bestemd voor de dagbladen en voor de radio al deze mbdedeelingen van officieele instanties, zoowel als van organisaties van 1 Juli 1935 af te willen' zenden: Aan de Redactie van het Algemeen Nederlandsch Persbureau ,A N P Heerengracht 467, Postbus 267, Amste'rdam-C. nun^,SrPrekverzoe'<en WU te willen aanvragen het telefQon- Voor interlocale gesprekken 31732. 37100. Te 's-Gravenharfe is het Algemeen Nederlandsch Persbureau gevestigd - Achterraamstraat 8, en telefonisch te bereiken onder het nummer-U0794 voor interlocale gesprekken lettei- A. - de nummers: 35418,' 38932, 30732, DIRECTIE ALGEMEEN NEDERLANDSCH PERSBUREAU DIRECTIE PERSBUREAU VAZ DIAS, 'ÖIRECTIE NED. (HAAGSCH) CORR. BUREAU v. DAGBLADEN. Corresjxmdent voor Gouda van het „A. N. P.": F. TIETEft, Markt 31. Telef. 2745. 4 KINDERKOUSEN 9—6 DAMESKOUSEN fils d'écosso 18—13 DAMESKOUSEN' zijde 36—29 HEEREN SOKKEN 23—19 JONGENSPAKJES 1.48— 98 JARRETELLE-GOlïDELS 29—19 CORSETTEN, goedkoop 49 DAMES PULtOVERS 39—29 HEEREN PULLOVERS 25 \t'ITTK KLEEDJES 12—6 BABY-JURKJES 1916 KATOENTJES, bedrukt BEDRUKTE KUNSTZIJDE JAPONSTOF, i-uitdessins WIT KATOEN, 80 c.M. br1 GEEL KATOEN, 70 c.M. br RUWE KATOEN, 150 c.M. br GRASLINNEN, voor lakens GEKLEURD LINGERIEKATOEN ZWARE GELE KEPER, vanaf FLANEL, zeer vooixieeiig OOGJES, voor luiers BADHANDDOEKEN vanaf9 BADHANDDOEKEN/fant. dessins,1^.. 11 BADHANDSCHOENTJES 6-3 THEEDOEKEN 18—11 HANDDOEKEN, blauwe ruit 129 ROODE ZAKDOEKEN, gr. maat14 WITTE ZAKDOEKEN 12—ln 7 0NTBIJT4.AKENS m. gekl. rand584S DAMAST ONTBIJTLAKENS 98—8» SLOOPEN, gefestonneerd'3828 LAKENS, prima graslinnen 1.10—9» INTERLC^K DAMESHEMDEN 48 INTERLOCK HEERENSHIRTS 48 INTERLOCK SPORTPANTALONS 48 Papieren „tooverstaven", waarmee de automobilist de tolmuren omver haalt! Wanneer we zien hoe alle landen hooge, soms onoverkomelyke, tolmuren aan hun grenzen hebben gebouwd wanneer we be seffen, hoe stroef het internationale ver keer in het algemeen verloopt, dan zien we eerst recht in ,van welk een onoverschat- baar belang het werk is geweest, dat in 1898, mede op initiatief van den A.N.W.B., is begonnen om den automobilist het over schrijden van de grens zoo gemakkelijk en goedkoop mogelijl te maken, aldus schrijft ons de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. En ofschoon de steeds strenger wordende contingenteeringsstelsels en de omhoog ge schroefde invoerrechten ook de visitatie van den automobilist en motorrijder ietwat strenger hebben gemaakt, kan toch dank baar geconstateerd worden, dat ook heden ten dage de internationale documenten, waarmede de toerist gewapend is, ware tooverstaven zijn ,die voor hem den hoog- sten tolmuur in een ommezientje met den grond gelijk maken. -Het zal velen dunkt ons wel interesseeren eens iets te lezen over het verloop der grensformaliteiten voor auto mobilisten, welke, ook waar di*. in het ver volg niet steeds vermeld wordt, voor motor rijwielen vrijwel gelijk zijn. Welke papieren beeft men als bestuurder van een motor rijtuig noodig en waartoe dienen die Voor den bestuurder is in de eerste plaats een Internationaal Rijbewijs noodig, dat een „verlengstuk" is van het Nederlandsche rjjbewys. Dat ieder een, die naaf" 't buitenland gaat, ook nog een paspoon|H»of een Bewijs van Nederlan derschap moet hebben, zij slechts terloops vergeld. De buitenlandsche douane kykt dit internationale rijbewijs meestal alleen even in, daarmee is de za»k dan afgeloopen voor zoover den bestuurder aangaat (die bij te rugkeer naar het vaderland natuurlijk de .Nederlandsche documenten moet kunnen toonen aan den Nederlandschen ambtenaar. Int. Motorrtftuigbewijs. Zooals in Nederland elke automobilist en 'motorrijder een nummerbewijs moet bezit ten, «dien hy bij het passeeren van de bui tenlandse!^ gsom-een z.g. Internationaal Bewijs /Cé toonen voor het motorrijtuig, waaropVfet signalement van de auto (of het motorrijwiel) staat en dat afgestempeld wordt. Dit document is dus als het ware een verlengstuk van 'het Nederlandsche num- merbewijs: het autoriseert den bestuurder im met zijn Nederlandsche nummer (mits WIlBV oorzien van een NL-plaat) in den vreemde te rijden. Wat is een triptiek? Een Nederli«\dsche auto mag het buiten land niet binnenkomen zonder dat invoer recht betaald wordt, tenzij die „import in den vreemde" slechts tijdelijk geschiedt, (hetgeen dus voor toeristen steeds 'geldt) in welk geval de Nederlandsche auto kan worden toegelaten tegen deponeering van een bedrag als waarborg dat de wagen bin- ,nen een bepaaldenjtijd weder naar Neder land zal terugkeer». Die waarborg kan men evenwel, behalWTn geld, ook geven in den vorm van een IflÉÉfiek, dat de automobilist küjgt van zyiPVereeniging. Die afgifte brchgt voor de betrokken vereeniging een riBico van millioenen guldens mee en van zelfsprekend vraagt deze dus van haar leden een verklaring, dat zy indien de auto's niet binnen den te stellen tyd naar het vaderland terugkomen eventueel de verschuldigde invoerrechten zullen betalen. Een^ triptiek bestaat als regel uit drie bladen, op elk waarvan het volledige signa lement van de auto voorkomt. Bij het over schrijden van de grens teekept de douane den invoer op het triptiek aan en zij scheurt blad 1 vin het triptiek af en bewaart dit in het kantoor ter plaatse. De automobilist behoudt dan blad III en II. Als zyn reis ten einde is en hy het betrokken land dus weder verlaat, wordt door de douane ook blad II afges©heurd (dat gezonden wordt naar het kantoor, waar blad 1 bewaard wordt). Op het resteerende blad III wordt aangetee. kend, dat de auto het betrokken land ver laten heeft. Vindt deze wederuitvoer niet plaats, dan ontbreekt dus blad II op het kantoor, waar blad I bewaard wordt en daardoor ziet de douane-administratie on middellijk, dat er iets niet klopt. Op die manier heeft deze dan een afdoende con trole, terwijl ook de vereeniging, van welke de automobilist het stuk kreeg, zich te allen tijde Verantwoorden kan omdat blad III, waarop èn de invoer èn de uitvoer aange- teekend zyn (dit laatste vooY het geval dat blad II zoekraakt tijdens het toezenden aan het kantoor, waar blad I bewaard wordt) door de leden weer by de vereeniging wordt ingeleverd en bewaard. In sommige landen kan men, als men voornemens is nog eens terug te komen, een „voorloopigen" uitvoer op zyn triptiek laten aanteekenen, maar in elk geval moet binnen den geldigheidsduur van het triptiek de de finitieve wederuitvoer door de buitenland sche douane geconstateerd worden. Dit is dan héél in het kort de gang van zaken by het gebruik van een triptiek. Een reis door vele landen. Voor elk land moet men een afzonderlijk triptiek bezitten en'aangezien men dus bij het maken van een rondreis door vele staten evenzoovele triptieken bij zich zou moeten hebben, heeft men gezocht naar een ver eenvoudiging. In zoo'n geval neemt men een z.g. „Carnet de Passages en Douanes" mee, dat te beschouwen is als een verzameling triptieken op een handige wyze in een boek gebonden. De behandeling hiervan komt in groote lijnen overeen met die van een trip tiek. Een Carnet de Passages en Douanes moet echter bij eiken grensovergang door beide douanekantoren afgestempeld worden (b.v. by een reis van Brussel naar Parys resp .eerst door de Belgische en daarna door de Fransche douane.) Telkens scheurt de douane een blaadje uit het boek en teekent daarin tevens aan ,dat de gënspassage ge schied is. Int. Bpiastingcarnet. Dit jongste lid van de/Cmilie der grens- documenten heeft zooals zijn naam aan geeft |een fiscaal /oei. Op grond hier van worlt men namelfik in den vreemde van de betawtg der autobelastingen vrijgesteld mits men niet unger dan 90 dagen per jaar aldaar verblijft). In vele landen heeft Als de bokser zijn vrouw helpt bij het kleeden kloppen. dé Nederlandsche automobilist een Inter nationaal Belastingcarnet echter niet noo dig .omdat Nederlanders aldaar op grond van wederkeerigheid zonder meer dezelf de vrijstelling genieten als aan het carnet fiscal verbonden is. Verzekeringsbewijsstuk. ln Engeland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en enkele andere landen bestaat vpor automobilisten de verplichting, zich te verzekeren tegen de risico's van wettelijke aansprakelijkheid.' Daar eischt men, dat de schade, die door de schuld van automobilis ten kan worden toegebracht, in elk geval aan de betrokkenen vergoed zal worden, oiu afhankelijk dus van de financieele draa£ kracht van den automobilist. By het pas- seern van de grens moet de buitenlandsche automobilist bewijzen, dat zyn autoassuran tie deze risico's dekt (niet alle maatschap pijen worden echter erkend). Elders (b.v. in Zwitserland) zyn de buitenlanders zonder meer tijdelijk vrijgesteld van dit verzeke ringsbewijsstuk (dat soms alleen bestaat in een clausüle op de polis in de taal van het vreemde land). Geld-invoer-quitantie. Volledigheidshalve vermelden wy ook nog het bestaan van de z.g. „Geldbescheinigung" die b.v. afgegeven wordt als men Duitsch- land binnenkomt. In de staten, die deze flui- tantie-regeling hebben ingesteld, bestaan namelijk geld-uitvoerverboden en op grond van de geld-invoerquitantie mag men onge hinderd de daarop vermelde hoeveelheid contanten (of waardepapieren) weder mee nemen by het verlaten van het grondgebied. Dit document is overigens evenzeer noodig, ook al reist men niet per auto. Nationaliteitsbewys. En tenslotte moeten we ook nog het Na- tionaliteitsbewys noemen, dat de Nederland sche douane by terugkeer naar het vader land ter inzage vraagt. Dit stuk is het be wijs, dat de invoerrechten in Nederland be taald zijn. Heeft men het niet by zich, dan moeten die rechten opnieuy worden gestort (en men krijgt ze natuurlijk pas na heel .wat formaliteiten terug). Het nationaliteits- bewijs moet door den verkooper van de auto worden gëleverd; het is raadzaam bij het aanschaffen van een tweedehandsch auto steeds aan le dringen op onmiddellijke bylevering van dit document. En toch valt 't mee! Wy kunnen ons voorstellen aldus schrijft de A.N.W.B., dat menigen lezer de schrik om het hart slaat als hy de opsomming leest van al die documenten. Wy verzekeren u echter, dat het in de practyk buitenge woon meevalt ,te meer nu, ter bevordering van het vreemdelingenverkeer, eenige lan den faciliteiten hebben ingevoerd; o.a. is momnteel noch voor België noch voor Frankrijk een int. rijbewijs of bewijs voor het motorrijtuig noodig. Wanneer men maar tijdig zyn papieren heeft aangevraagd (waarbij de A.N.W.B. te allen tyde gaarne bemiddeling verleent) is het overschrijden van de grens letterlijk een peuleschil, mits men zich niet aan smokkélen waagt. Het turnen aan de werktuigen en het kunstturnen zyn van Duitschen oorsprong. De gymnastiek en de sport zyn een volks bezit, waarop ieder volk zijn eigen stempel drukt. Van oudsher heeft de lichameiyke ontwikkeling in Duitschland een bewuste en voor een deel ook onbewuste, overeenstem ming vertoond met de vormen der lichame lijke ontwikkeling in de klassieke oudheid, zonder dat daarby echter het eigenaardige van het volkskarakter verloren gingtf Man nen als Guts Muths en Jahn zynynet ge weest, die dezen de jeugd beheer^enden, naturlijken drang naar de vrije levenswijze in opwaarts voerende nationale banen ge leid hebben, met de bedoeling de vorming van een menschen-type te bevorderen, dat gezond naar lichaam en naar ziei, werk zaam zal zyn tot nut van het algemeen. Zijn zij daardoor de grondleggers geweest van de opkomst der lichamelijke oefeningen in Duitschland, door andere volken zyn zij maar al te vaak miskend, omdat hun louter militaire beweegredenen werden toege schreven. En zulks is noch vroeger, noch thans het geval geweest. Zelfs na de af schaffing van den algemeenen dienstplicht hebben de sportlichamen nergens het ka rakter gedragen van wëïbewust-militaire opleidingen. Aan Duitschland heeft de we reld ook het turnen aan tie werktuigen en het kunstturnen te danken en andere vol keren hebben van deze vorm van lichame lijke oefeningen veel overgenomen. Al den zich naderhand Zweedsche en Engel- sche invloeden gelden op de verdere ont wikkeling' van het turnen, zoo is toch nog te bespeuren, welken overheerschenden in vloed indertijd van het Duitsche systeem is uitgegaan. In de jaren na den oorlog kon men in Duitschland, zooals overal eldèrs, een bui tengewoon sterken groei van de turn- en sportbeweging waarnemen. Wedstrijden werden allerwege georganiseerd met de be doeling, de élite van de Duitsche turn- en sportwereld te samen te brengen en tegen elkaar te doen uitkomen. In het internatio naal verkeer is 'Duitschland, zooals licht te begrijpen is, aanvankelijk nog wat terug houdend geweest en het heeft omdat het daartoe niet uitgenoodigd was ook niet deelgenomen aan de na den oorlog gehou den Olympiaden te Antwerpen en te Parijs. Eerst in 1928 te Amsterdam is Duitschland er weer toe overgegaan sportslieden te doen uitkomen in de internationale sportwereld. *Die eerste deelneming werd bekroond door een ongedacht succes, zoodat het daarop volgende minder goede resultaat van de Duitschers in Los Angelos weliswaar te leurstellend was, doch niet ontmoedigd heeft. In het binnenland kwamen gymnastiek en sportwezen in den laatsten tyd hoe lan ger hoe meer tot ontwikkeling. Er werd een Duitsche academie voor lichamelijke oefeningen gesticht. Uitmuntende onder wijsinrichtingen ter opleiding van turn- schoolleerkfachten zijn aan de verschillende universiteiten ontstaan. Door voorbeeldige stadions en trairiingsplaatsen werd het be wijs geleverd, dat het Duitsche volk, ook in slecht» -tijden niet tegen een offer opzag, teneinde het aan de opvoeding van de jeugd gewyde streven te bevorderen. Door hon derdduizenden mannen en vrouwen werd, na afgelegde proeven van bez^waamheid, het turn- en sportinsigne verworven, het geen getuigenis aflegt van de goede door snee-prestaties van het volk. De turnuit- voeringen namen in het vereenigingsleven een ongekend groote plaats in. Bij deze wending, die de lichamelijke oefeningen na den oorlog namen, kwam steeds meer vast te staan, hoe zeer de or ganisatie van een en ander te wenschen overliet, voornamelijk omdat de al te groote versnippering een belemmering was voor de opwaartsche ontwikkeling. Aan dezen, voor het innerlijk verband van het Duit sche turn- en sportwezen zoo noodlottigen toestand, werd door het nationaaJ-socialis- me een einde gemaakt. Het geheele om slachtige stelsel moest plaats maken voor vereenvoudiging en gebracht worden onder een algemeene en gemeenschappelijke lei ding. De verschillende soorten van sport Wer den in vakrubrieken (Fachsaulen) inge deeld. De leiders en onderleiders van deLe vakgroepen worden niet gekozen, doch be noemd. Alle groepen zijn aangesloten bij een rijksbond voor lichamelijke oefeningen. Deze staat onder den rykssportleider, die door de Ftihrer zelf wordt benoemd. Hij heeft de algeheele leiding over dit voor de volksopvoeding zoo belangrijke arbeidsveld. Alle bestaande vereenigingen werden op geheven, om plaats te maken .voor een al gemeene gewestelijke indeeling over het geheel ryk. De geheele Duitsche sportwereld ziet thans in blijde afwachting uit naar de voor 1936 in aantocht zynde Olympiade. Overal worden uitgebreide voorberéidselen ge maakt. Iedereen, die naar Duitschland *al komen, zal dan ook zien, dat het Duitsche volk geen betere politiek ten opzichte van het buitenland kent ,dan die van vreedzame en vriendschappelijke samenwerking met alle andere volkeren. En geheel vervuld van die geest, worden door het Duitsche volk de toebereidselen gemaakt voor de in zyn midden te houden irtternationale Olympische Spelen van 1936! overigens is de A.N.W.B. gaarne bereid vragen van lezers te beantwoorden, wien deze kwesties die hier uiteraard slechts vluchtig konden worden behandeld nog niet duidelijk mochten zijn. Ook over de verkeersregels in den vreemde kan de A.N. W.B. alle gewenschte informaties geven. I T i ,e- de- Als jij soms sturen wil, zal ik. wel achterin gaan zitten. door HANS FRANKE. i Ik zat mlen den meester in zijn ate lier. Om ons heen stonden schalen en vazen, die hy met "wonderlijk ontlui kende bloemen, met een hekwerk van twijgen en bladeren beschilderde: die fantastische' zonderlinge wereld, die in goud en allerlei kleuren op het wit van het porceilein ontstond. Reeds meermalen was mij onder de kleine beeldjes, die opzij in een vitrine ston den een paard opgevallen, dat als uit een sprookje scheen te komen; een opgetuigd en gezadeld paard, bont was het «adel, lang en breed hing de teugel naar beneden, men zou denken dat zoo juist een prins of een prin ses zich uit het zadel had laten glij den, het paard echter liep nu met op geheven kop naar zijn stallen jerug, in het sprookjesland, waaruit het ge komen was. „U bekijft het sprookjespaard", zei de m'eester, „ja, het heeft zijn ge schiedenis, het paard van Turandot". „Het paard van Turandot noemt u het? Dat is een mooie en lieflijke naam." „Des te droeviger is de geschiedenis die eraan verbonden is", zeide hij, en reeds vertelde hij mij „Kout nadat ik hierheen benoemd was, het zal nu, tien jaar geleden-zijn, bezocht ik een van die feesten, die in Februari in deze streek met veel la waai en plezier worden gevierd. Ik was toen nog onbekend hier, ook on der het personeel van mijn groot be drijf, en ik kon daaromUncognito d«ze feesten meemaken, diejbestonden uit maskers, muziek ejn dans. Op zoo'r» feest naderde mij een"jong meisje, dat achter haar masker een sprook jesprinses voorstelde; daar het in deze streken gebruikelijk is, dat vrou wen en meisjes hun partner uitzoe ken of hem ten dans vragen, liep ik weldra aan de arm van het slanke, lichte wezentje, dat wonderlijk zwe vend danste, vroolijk achter haar masker lacfite, en die ik allerlei dwaze dingen in het'oor fluisterde. Ik doopte het meisje Turandot. Ik ben met haar nog eenige malen op deze feesten samengekomen, en- mij schenen vele vrouwen uit mijn ge zelschapskring onbeduidend, wanneer \Y aan de gratie van dit schepseltje dacht. Nooit wildé Turandot een vas te afspraak maken, plotsling nam ze afscheid van mij, eens verdween zè midden in eten gesprek om de hoek van een huis*, Toen kwam een tijd van hard wer ken en nu ergerde ik me toch wel, dat hef mij niet' gelukt was, dit stukje leven vast te houden. U kunt zich wel indenken, dat ik naar het meisje zocht, ook in het groote bedrijf rond ging, of niet eön lachen, een woord of een gang mij zou verraden, wat ik zoo graag voor mij zou hebben gezien van Turandot kon ik geen spoor vin den. Op een dag werd mij een pakket gezonden, \yaajuit ik een kinderlijk gevormd klei-model pakte, dat een paard voorstelde en daarbij een veel zekerder teekening, die het oorspron kelijk beeld van die kleine plastiek geworden is. Het was „het paard van Turandot", dit stond met onbeholpen letters onder de teekening, die sprookjesachtig en droomerig, met vroolijke kleuren uit een kinderlijk gelukkige fantasie geschilderd was, -het.wonder van öen oorspronkelijke begaafdheid, Hoewel er geen kentee- kenen bij waren, scheen mij geen twijfel mogelijk, dat de gezochte on der de meisjes van mijn omgeving moest zijn. Des te ijverigeff zocht ik dus en ik Was er zeker van, dat het niemand anders kon zijn dan een klem, lieflijk schepseltje, een der schilderessen, die het porcelein van bloemen en figuren voorzagen. Nu was de naam Turandot .tusschen ons het eenige dat een brug vormen, wij hadden het sprookje wat omge werkt, er was ook van een paard sprake geweest," waarop ze de zaal zou zijn tfkinengereden. Ik wist het zoo in te richten, -dat ik in de nabij- j heid van haar werktafel kwam te staan en haar daarbij een papiertje, ^at ik klaar had*,4'toeschoofwaarop het woord „Turandot" stond ge schreven. Door de hdast, waarmee ze het papiertje liet verdwijnep, wist ik dat ik de juiste had gevonden. Door de stroom, die van het begin af aan van dit wezèn was uitgegaan, door haar teekening wist ik, dat ik alles vermijden moest, om dit'zwe vende hart te overvallen, ik was ech ter besloten, het meisje uit haar kring weg te halen en haar misschien in het kunstatelier binnen te leiden.,i Nu wil'de het geval, dat ik reeds in de volgende dagen naar Parijs wera gestuurd, ik maakte daarbij 't spoor wegongeluk mee, dat zooals u weet mij bijna het leven kostte, en-j waarbij eerst ook mijn naam onder de dooden van dien dag werdvermeld. Toen ik van de zware verwondingen was hersteld en weer naar Wijn wérk ging, waren er drie maandem voorbij gegaan. Mijn eerste gang was naar de werk zaal, want ik was nu besloten, om het meisje, dat uit de verte steeds sterker op mijn gevoelens had ingewerkt, bii mij te laten komen en met openhar tige, vriendelijke woorden haar hart te winnen of £och haar toekomst te veiranderen. Het gaf mij een schok, toen ik haar plaats leeg vond. Mijn vraag n§ar het mensje venvekte •groote verbazing, en ik vernam, dat net meisje, dat ik hier Emilie hoordeg, noemen, een gruwelijk lot had moeten ondergaan, en dat ik zelf hieraan schuld had. Emilie, dip ^(Ps het zevende kind van een arme porceleinwerkbr was opgegroeid en geen vader meer, wel echter een zieke moeder had, was haar heele leven eeai stil en naden kend meisje geweest, dat veel las en in kinderlijk zoeken kleine fantas- tische teekeningen maakte, die men na haar dood nog gevonden had. Voor de eerste maal j| dat jaar had ze aan de optochtenejn feesten, de maskerades deelgenomen, na iang zoeken had ze haar sprookjescostuurri verzonnen, en haar wat hardere zus ters hadden haar wel uitgelachen over zoo groote verwachting van alledaag- sche dingen. De zusters vertelden ook dat Emili^van de weinige» avonden, die zij aan de maskerades had deel genomen, gelukzalig was thuisgeko men en toen begonnen was een sprookjesachtig paard te maken, dat zij van fevoren op vele teekeningen.^ waarvan haar geen goed gent>eg was, had opgestejjÜ. Emilie was in dien tyd zeer geluk kig geweest, ze was opgebloeid en was hun dikwijls als een kleine heilige voorgekomen ^eentuitdrukking, die ik

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3