I
MAGGI5
VOOR F 20.-
Algemeen Nedertandscli Persbureau J.lP.'
Ballonnen-Reclame
J. L.BRUNS
Ham
A. J. Opstelteo
Moeder eischt
het beste voor
baargeld.....
BOUILLON
i^aii iederen kooper die voor meer als
twee gulden besteedt verstrekken wij
EEN PRACHTIGE GASBALLON
GOUDSCHE COURANT VRIJDaG 28 JUNI 1935
TWEEDE.BLAD
Het is
HET EENVOUDIGST
Het is
HET GEMAKKELIJKST
Het is"
HET VOORDEELIGST
ADVERTENTIE-BUREAU
GOUDSCHE COURANT
Markt 31 - Gouda - Tel. 2745
Weg met
GELD NOODIG?
Een Weekend Reis naar Brussel
met bezoek aan de Wereldtentoonstelling'
met Reisbureau Lissone Lindeman N.V.
y f
VEENESTRAAT
DEN HAAO
Europa kent geen grenzen meer.
De Duitsche sport en de „Olympiade".
Het paard van Turandot,
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, na een langdurig, geduldig
gedragen lijden, mijn beste Vrouw
en der kinderen zorgzame Moeder,
aDRIAANTJE idenburg
geb. MEYER,
in den oudèrdom van 47 jaar.
G. IDENBURG.
WIM.
OOR.
PLET.
Gouda, 27 Juni 1935, ,k
Kleiwegstraat 22.
De teraardebestelling zal plaats heb
ben Maandag a.s. te 12 uur vanaf de
Wijkverpleging.
By vonnis van den KANTONRECHTER
te GOUDA van 29 Mei 1935 werd:
CORNELIS VAN VLIET,
koopman, geboren te Gouda 28 April 1903,
wonende te Gouda, Persijnstraat No. 5",
veroordeeld tot twee geldboeten elk van
l 75.bij gebreke van betaling en verhaal
te vervangen door een hech/terus van 5 ia-
gen voor iedere boete .terzake van het als
ejgenaar van een gestorven koe:
le. van dat sterven, met zoo spoedig mo
gelijk kennis geven ten bureele vdn den
keuringsdienst te Gouderak;
2e die koe, zijnde een aan keuring onder
worpen slachtdier bonder vergunning als
vcreischt krachtens de VLeesohkeuringswet
1919 St. 254, slachten;
met last tot openbaarmaking van het
vonnis op kosten van den veroordeelde.
ROTTERDAM, 27 Jund 1936.
De Ambtenaar van het Openbaar
Ministerie by het Kantongerecht
Gouaa in het Arrondissement
ROTTERDAM.
wanneer U in meerdere bladen
advertentiën hebt te plaatsen, hefzy
hier, of welk blad ook in binnen- of
buitenland, dat U de opgaaf daarvan
toezendt aan het
VAN DE
U zjjt dan in eens klaar en de
plaatsing geschiedt naar wensch
25 ct. per ons
20
15
in dezefwar^ie dagen met jonge tuin-
boontjes of doperwten is een
delicatesse.
Aanbevelend,
TELEPH. 3082
CHAUFFEURS
AUTOMOBIELBEDRIJF vraagt nog
enkele geroutineerde CHAUFFEURS voor
spoedige indiensttreding, beschikkende over
350.Vast salaris 25.p. week.
Brieven onde^ No. 6229 Adv.-Bur. „DIE
HAGH-E", Plein 16a, den Haag.
gevatte koude, grtep, influenza,
trage ontlasting, koorts, gal,
slijmhoest, hoofd- of maagpijn,
gebrek aan eetlust, slechte spijs
vertering of andere
ongesteldheden.
Gebruikt Wortelboer's Kruiden
en Wortelboer's Pillen van Jaco-
ba Maria Wortelbogr en binnen
enkele dagen zyt ge weer frisch
en opgeknapt. Vraagt de gebrui
kers. dat is het beste bewiis.
Overal verkijgbaar a zestig cent.
daarom vraagt
ze altijd
NEDERLANDSCH PRODUCT
IN KWALITEITVAAN DE SPITS
Leeningen vanaf 601.tegen onder- i
pand van Meubilair, Inventaris, Borg etc.
Aflossing volgens spaarsysteem. Gratis in
lichtingen A. J. OUDENAARDEN, Prins
Hendrikkade 116, Rotterdam.
Eiken Zaterdagmorgen vertrek van Rotterdam per spooi naar
Brussel. Na aankomst per autobus naar h.et hotel en lunch. Per
tram naar de Tentoonstelling; na sluiting terug naar het hotel,
logies. Zondag na ontbijt bezichtiging der stad, lunch, auto
tocht. Vertrek per laatste trein \%n Brussel naar Rotterdam.
Inschrijving onder storting van het bedrag loan geschieden aan
de AFDEELING REISBEMIDDELING: MARKT 3**GOUDA.
Stichting der* Vereeniging van Uitgevers van Dagbladen
„De Nederlandsche Dagbladpers".
In'verband met de overgang der nieuwsdiensten van het persbureau
Vaz Dias te Amsterdam en van het Nederlaadsch (Huagsch) Correspon
dentie-Bureau voor Dagbladen te den Haag naar het „A. N. P.", verzoe-
kenAvii U, ten einde vertraging te voorkomen in de publicatie van berich
ten. Communique's enz. bestemd voor de dagbladen en voor de radio al
deze mbdedeelingen van officieele instanties, zoowel als van organisaties
van 1 Juli 1935 af te willen' zenden:
Aan de Redactie
van het Algemeen Nederlandsch Persbureau ,A N P
Heerengracht 467, Postbus 267, Amste'rdam-C.
nun^,SrPrekverzoe'<en WU te willen aanvragen het telefQon-
Voor interlocale gesprekken
31732. 37100.
Te 's-Gravenharfe is het Algemeen Nederlandsch Persbureau gevestigd -
Achterraamstraat 8, en telefonisch te bereiken onder het nummer-U0794
voor interlocale gesprekken lettei- A. -
de nummers: 35418,' 38932, 30732,
DIRECTIE ALGEMEEN
NEDERLANDSCH PERSBUREAU
DIRECTIE PERSBUREAU
VAZ DIAS,
'ÖIRECTIE NED. (HAAGSCH)
CORR. BUREAU v. DAGBLADEN.
Corresjxmdent voor Gouda van het „A. N. P.": F. TIETEft, Markt 31.
Telef. 2745. 4
KINDERKOUSEN
9—6
DAMESKOUSEN fils d'écosso
18—13
DAMESKOUSEN' zijde
36—29
HEEREN SOKKEN
23—19
JONGENSPAKJES
1.48— 98
JARRETELLE-GOlïDELS
29—19
CORSETTEN, goedkoop
49
DAMES PULtOVERS
39—29
HEEREN PULLOVERS
25
\t'ITTK KLEEDJES
12—6
BABY-JURKJES
1916
KATOENTJES, bedrukt
BEDRUKTE KUNSTZIJDE
JAPONSTOF, i-uitdessins
WIT KATOEN, 80 c.M. br1
GEEL KATOEN, 70 c.M. br
RUWE KATOEN, 150 c.M. br
GRASLINNEN, voor lakens
GEKLEURD LINGERIEKATOEN
ZWARE GELE KEPER, vanaf
FLANEL, zeer vooixieeiig
OOGJES, voor luiers
BADHANDDOEKEN vanaf9
BADHANDDOEKEN/fant. dessins,1^.. 11
BADHANDSCHOENTJES 6-3
THEEDOEKEN 18—11
HANDDOEKEN, blauwe ruit 129
ROODE ZAKDOEKEN, gr. maat14
WITTE ZAKDOEKEN 12—ln 7
0NTBIJT4.AKENS m. gekl. rand584S
DAMAST ONTBIJTLAKENS 98—8»
SLOOPEN, gefestonneerd'3828
LAKENS, prima graslinnen 1.10—9»
INTERLC^K DAMESHEMDEN 48
INTERLOCK HEERENSHIRTS 48
INTERLOCK SPORTPANTALONS 48
Papieren „tooverstaven", waarmee de automobilist de tolmuren omver haalt!
Wanneer we zien hoe alle landen hooge,
soms onoverkomelyke, tolmuren aan hun
grenzen hebben gebouwd wanneer we be
seffen, hoe stroef het internationale ver
keer in het algemeen verloopt, dan zien we
eerst recht in ,van welk een onoverschat-
baar belang het werk is geweest, dat in
1898, mede op initiatief van den A.N.W.B.,
is begonnen om den automobilist het over
schrijden van de grens zoo gemakkelijk en
goedkoop mogelijl te maken, aldus schrijft
ons de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
En ofschoon de steeds strenger wordende
contingenteeringsstelsels en de omhoog ge
schroefde invoerrechten ook de visitatie van
den automobilist en motorrijder ietwat
strenger hebben gemaakt, kan toch dank
baar geconstateerd worden, dat ook heden
ten dage de internationale documenten,
waarmede de toerist gewapend is, ware
tooverstaven zijn ,die voor hem den hoog-
sten tolmuur in een ommezientje met den
grond gelijk maken. -Het zal velen dunkt ons
wel interesseeren eens iets te lezen over het
verloop der grensformaliteiten voor auto
mobilisten, welke, ook waar di*. in het ver
volg niet steeds vermeld wordt, voor motor
rijwielen vrijwel gelijk zijn. Welke papieren
beeft men als bestuurder van een motor
rijtuig noodig en waartoe dienen die
Voor den bestuurder
is in de eerste plaats een Internationaal
Rijbewijs noodig, dat een „verlengstuk" is
van het Nederlandsche rjjbewys. Dat ieder
een, die naaf" 't buitenland gaat, ook nog
een paspoon|H»of een Bewijs van Nederlan
derschap moet hebben, zij slechts terloops
vergeld. De buitenlandsche douane kykt dit
internationale rijbewijs meestal alleen even
in, daarmee is de za»k dan afgeloopen voor
zoover den bestuurder aangaat (die bij te
rugkeer naar het vaderland natuurlijk de
.Nederlandsche documenten moet kunnen
toonen aan den Nederlandschen ambtenaar.
Int. Motorrtftuigbewijs.
Zooals in Nederland elke automobilist en
'motorrijder een nummerbewijs moet bezit
ten, «dien hy bij het passeeren van de bui
tenlandse!^ gsom-een z.g. Internationaal
Bewijs /Cé toonen voor het motorrijtuig,
waaropVfet signalement van de auto (of het
motorrijwiel) staat en dat afgestempeld
wordt. Dit document is dus als het ware een
verlengstuk van 'het Nederlandsche num-
merbewijs: het autoriseert den bestuurder
im met zijn Nederlandsche nummer (mits
WIlBV oorzien van een NL-plaat) in den
vreemde te rijden.
Wat is een triptiek?
Een Nederli«\dsche auto mag het buiten
land niet binnenkomen zonder dat invoer
recht betaald wordt, tenzij die „import in
den vreemde" slechts tijdelijk geschiedt,
(hetgeen dus voor toeristen steeds 'geldt)
in welk geval de Nederlandsche auto kan
worden toegelaten tegen deponeering van
een bedrag als waarborg dat de wagen bin-
,nen een bepaaldenjtijd weder naar Neder
land zal terugkeer». Die waarborg kan men
evenwel, behalWTn geld, ook geven in den
vorm van een IflÉÉfiek, dat de automobilist
küjgt van zyiPVereeniging. Die afgifte
brchgt voor de betrokken vereeniging een
riBico van millioenen guldens mee en van
zelfsprekend vraagt deze dus van haar
leden een verklaring, dat zy indien de
auto's niet binnen den te stellen tyd naar
het vaderland terugkomen eventueel de
verschuldigde invoerrechten zullen betalen.
Een^ triptiek bestaat als regel uit drie
bladen, op elk waarvan het volledige signa
lement van de auto voorkomt. Bij het over
schrijden van de grens teekept de douane
den invoer op het triptiek aan en zij scheurt
blad 1 vin het triptiek af en bewaart dit
in het kantoor ter plaatse. De automobilist
behoudt dan blad III en II. Als zyn reis ten
einde is en hy het betrokken land dus weder
verlaat, wordt door de douane ook blad II
afges©heurd (dat gezonden wordt naar het
kantoor, waar blad 1 bewaard wordt). Op
het resteerende blad III wordt aangetee.
kend, dat de auto het betrokken land ver
laten heeft. Vindt deze wederuitvoer niet
plaats, dan ontbreekt dus blad II op het
kantoor, waar blad I bewaard wordt en
daardoor ziet de douane-administratie on
middellijk, dat er iets niet klopt. Op die
manier heeft deze dan een afdoende con
trole, terwijl ook de vereeniging, van welke
de automobilist het stuk kreeg, zich te allen
tijde Verantwoorden kan omdat blad III,
waarop èn de invoer èn de uitvoer aange-
teekend zyn (dit laatste vooY het geval dat
blad II zoekraakt tijdens het toezenden aan
het kantoor, waar blad I bewaard wordt)
door de leden weer by de vereeniging wordt
ingeleverd en bewaard.
In sommige landen kan men, als men
voornemens is nog eens terug te komen, een
„voorloopigen" uitvoer op zyn triptiek laten
aanteekenen, maar in elk geval moet binnen
den geldigheidsduur van het triptiek de de
finitieve wederuitvoer door de buitenland
sche douane geconstateerd worden.
Dit is dan héél in het kort de gang
van zaken by het gebruik van een triptiek.
Een reis door vele landen.
Voor elk land moet men een afzonderlijk
triptiek bezitten en'aangezien men dus bij
het maken van een rondreis door vele staten
evenzoovele triptieken bij zich zou moeten
hebben, heeft men gezocht naar een ver
eenvoudiging. In zoo'n geval neemt men een
z.g. „Carnet de Passages en Douanes" mee,
dat te beschouwen is als een verzameling
triptieken op een handige wyze in een boek
gebonden. De behandeling hiervan komt in
groote lijnen overeen met die van een trip
tiek. Een Carnet de Passages en Douanes
moet echter bij eiken grensovergang door
beide douanekantoren afgestempeld worden
(b.v. by een reis van Brussel naar Parys
resp .eerst door de Belgische en daarna door
de Fransche douane.) Telkens scheurt de
douane een blaadje uit het boek en teekent
daarin tevens aan ,dat de gënspassage ge
schied is.
Int. Bpiastingcarnet.
Dit jongste lid van de/Cmilie der grens-
documenten heeft zooals zijn naam aan
geeft |een fiscaal /oei. Op grond hier
van worlt men namelfik in den vreemde van
de betawtg der autobelastingen vrijgesteld
mits men niet unger dan 90 dagen per
jaar aldaar verblijft). In vele landen heeft
Als de bokser zijn vrouw helpt bij het
kleeden kloppen.
dé Nederlandsche automobilist een Inter
nationaal Belastingcarnet echter niet noo
dig .omdat Nederlanders aldaar op grond
van wederkeerigheid zonder meer dezelf
de vrijstelling genieten als aan het carnet
fiscal verbonden is.
Verzekeringsbewijsstuk.
ln Engeland, Denemarken, Noorwegen,
Zweden en enkele andere landen bestaat
vpor automobilisten de verplichting, zich te
verzekeren tegen de risico's van wettelijke
aansprakelijkheid.' Daar eischt men, dat de
schade, die door de schuld van automobilis
ten kan worden toegebracht, in elk geval
aan de betrokkenen vergoed zal worden, oiu
afhankelijk dus van de financieele draa£
kracht van den automobilist. By het pas-
seern van de grens moet de buitenlandsche
automobilist bewijzen, dat zyn autoassuran
tie deze risico's dekt (niet alle maatschap
pijen worden echter erkend). Elders (b.v. in
Zwitserland) zyn de buitenlanders zonder
meer tijdelijk vrijgesteld van dit verzeke
ringsbewijsstuk (dat soms alleen bestaat in
een clausüle op de polis in de taal van het
vreemde land).
Geld-invoer-quitantie.
Volledigheidshalve vermelden wy ook nog
het bestaan van de z.g. „Geldbescheinigung"
die b.v. afgegeven wordt als men Duitsch-
land binnenkomt. In de staten, die deze flui-
tantie-regeling hebben ingesteld, bestaan
namelijk geld-uitvoerverboden en op grond
van de geld-invoerquitantie mag men onge
hinderd de daarop vermelde hoeveelheid
contanten (of waardepapieren) weder mee
nemen by het verlaten van het grondgebied.
Dit document is overigens evenzeer noodig,
ook al reist men niet per auto.
Nationaliteitsbewys.
En tenslotte moeten we ook nog het Na-
tionaliteitsbewys noemen, dat de Nederland
sche douane by terugkeer naar het vader
land ter inzage vraagt. Dit stuk is het be
wijs, dat de invoerrechten in Nederland be
taald zijn. Heeft men het niet by zich, dan
moeten die rechten opnieuy worden gestort
(en men krijgt ze natuurlijk pas na heel
.wat formaliteiten terug). Het nationaliteits-
bewijs moet door den verkooper van de
auto worden gëleverd; het is raadzaam bij
het aanschaffen van een tweedehandsch
auto steeds aan le dringen op onmiddellijke
bylevering van dit document.
En toch valt 't mee!
Wy kunnen ons voorstellen aldus schrijft
de A.N.W.B., dat menigen lezer de schrik
om het hart slaat als hy de opsomming
leest van al die documenten. Wy verzekeren
u echter, dat het in de practyk buitenge
woon meevalt ,te meer nu, ter bevordering
van het vreemdelingenverkeer, eenige lan
den faciliteiten hebben ingevoerd; o.a. is
momnteel noch voor België noch voor
Frankrijk een int. rijbewijs of bewijs voor
het motorrijtuig noodig. Wanneer men maar
tijdig zyn papieren heeft aangevraagd
(waarbij de A.N.W.B. te allen tyde gaarne
bemiddeling verleent) is het overschrijden
van de grens letterlijk een peuleschil, mits
men zich niet aan smokkélen waagt.
Het turnen aan de werktuigen en het kunstturnen zyn van Duitschen oorsprong.
De gymnastiek en de sport zyn een volks
bezit, waarop ieder volk zijn eigen stempel
drukt. Van oudsher heeft de lichameiyke
ontwikkeling in Duitschland een bewuste en
voor een deel ook onbewuste, overeenstem
ming vertoond met de vormen der lichame
lijke ontwikkeling in de klassieke oudheid,
zonder dat daarby echter het eigenaardige
van het volkskarakter verloren gingtf Man
nen als Guts Muths en Jahn zynynet ge
weest, die dezen de jeugd beheer^enden,
naturlijken drang naar de vrije levenswijze
in opwaarts voerende nationale banen ge
leid hebben, met de bedoeling de vorming
van een menschen-type te bevorderen, dat
gezond naar lichaam en naar ziei, werk
zaam zal zyn tot nut van het algemeen.
Zijn zij daardoor de grondleggers geweest
van de opkomst der lichamelijke oefeningen
in Duitschland, door andere volken zyn zij
maar al te vaak miskend, omdat hun louter
militaire beweegredenen werden toege
schreven. En zulks is noch vroeger, noch
thans het geval geweest. Zelfs na de af
schaffing van den algemeenen dienstplicht
hebben de sportlichamen nergens het ka
rakter gedragen van wëïbewust-militaire
opleidingen. Aan Duitschland heeft de we
reld ook het turnen aan tie werktuigen en
het kunstturnen te danken en andere vol
keren hebben van deze vorm van lichame
lijke oefeningen veel overgenomen. Al
den zich naderhand Zweedsche en Engel-
sche invloeden gelden op de verdere ont
wikkeling' van het turnen, zoo is toch nog
te bespeuren, welken overheerschenden in
vloed indertijd van het Duitsche systeem is
uitgegaan.
In de jaren na den oorlog kon men in
Duitschland, zooals overal eldèrs, een bui
tengewoon sterken groei van de turn- en
sportbeweging waarnemen. Wedstrijden
werden allerwege georganiseerd met de be
doeling, de élite van de Duitsche turn- en
sportwereld te samen te brengen en tegen
elkaar te doen uitkomen. In het internatio
naal verkeer is 'Duitschland, zooals licht te
begrijpen is, aanvankelijk nog wat terug
houdend geweest en het heeft omdat het
daartoe niet uitgenoodigd was ook niet
deelgenomen aan de na den oorlog gehou
den Olympiaden te Antwerpen en te Parijs.
Eerst in 1928 te Amsterdam is Duitschland
er weer toe overgegaan sportslieden te doen
uitkomen in de internationale sportwereld.
*Die eerste deelneming werd bekroond door
een ongedacht succes, zoodat het daarop
volgende minder goede resultaat van de
Duitschers in Los Angelos weliswaar te
leurstellend was, doch niet ontmoedigd
heeft.
In het binnenland kwamen gymnastiek
en sportwezen in den laatsten tyd hoe lan
ger hoe meer tot ontwikkeling. Er werd
een Duitsche academie voor lichamelijke
oefeningen gesticht. Uitmuntende onder
wijsinrichtingen ter opleiding van turn-
schoolleerkfachten zijn aan de verschillende
universiteiten ontstaan. Door voorbeeldige
stadions en trairiingsplaatsen werd het be
wijs geleverd, dat het Duitsche volk, ook in
slecht» -tijden niet tegen een offer opzag,
teneinde het aan de opvoeding van de jeugd
gewyde streven te bevorderen. Door hon
derdduizenden mannen en vrouwen werd,
na afgelegde proeven van bez^waamheid,
het turn- en sportinsigne verworven, het
geen getuigenis aflegt van de goede door
snee-prestaties van het volk. De turnuit-
voeringen namen in het vereenigingsleven
een ongekend groote plaats in.
Bij deze wending, die de lichamelijke
oefeningen na den oorlog namen, kwam
steeds meer vast te staan, hoe zeer de or
ganisatie van een en ander te wenschen
overliet, voornamelijk omdat de al te groote
versnippering een belemmering was voor
de opwaartsche ontwikkeling. Aan dezen,
voor het innerlijk verband van het Duit
sche turn- en sportwezen zoo noodlottigen
toestand, werd door het nationaaJ-socialis-
me een einde gemaakt. Het geheele om
slachtige stelsel moest plaats maken voor
vereenvoudiging en gebracht worden onder
een algemeene en gemeenschappelijke lei
ding.
De verschillende soorten van sport Wer
den in vakrubrieken (Fachsaulen) inge
deeld. De leiders en onderleiders van deLe
vakgroepen worden niet gekozen, doch be
noemd. Alle groepen zijn aangesloten bij
een rijksbond voor lichamelijke oefeningen.
Deze staat onder den rykssportleider, die
door de Ftihrer zelf wordt benoemd. Hij
heeft de algeheele leiding over dit voor de
volksopvoeding zoo belangrijke arbeidsveld.
Alle bestaande vereenigingen werden op
geheven, om plaats te maken .voor een al
gemeene gewestelijke indeeling over het
geheel ryk.
De geheele Duitsche sportwereld ziet
thans in blijde afwachting uit naar de voor
1936 in aantocht zynde Olympiade. Overal
worden uitgebreide voorberéidselen ge
maakt. Iedereen, die naar Duitschland *al
komen, zal dan ook zien, dat het Duitsche
volk geen betere politiek ten opzichte van
het buitenland kent ,dan die van vreedzame
en vriendschappelijke samenwerking met
alle andere volkeren.
En geheel vervuld van die geest, worden
door het Duitsche volk de toebereidselen
gemaakt voor de in zyn midden te houden
irtternationale Olympische Spelen van 1936!
overigens is de A.N.W.B. gaarne bereid
vragen van lezers te beantwoorden, wien
deze kwesties die hier uiteraard slechts
vluchtig konden worden behandeld nog
niet duidelijk mochten zijn. Ook over de
verkeersregels in den vreemde kan de A.N.
W.B. alle gewenschte informaties geven.
I
T
i
,e-
de-
Als jij soms sturen wil, zal ik. wel achterin gaan zitten.
door HANS FRANKE.
i
Ik zat mlen den meester in zijn ate
lier. Om ons heen stonden schalen en
vazen, die hy met "wonderlijk ontlui
kende bloemen, met een hekwerk van
twijgen en bladeren beschilderde: die
fantastische' zonderlinge wereld, die
in goud en allerlei kleuren op het wit
van het porceilein ontstond. Reeds
meermalen was mij onder de kleine
beeldjes, die opzij in een vitrine ston
den een paard opgevallen, dat als uit
een sprookje scheen te komen; een
opgetuigd en gezadeld paard, bont
was het «adel, lang en breed hing de
teugel naar beneden, men zou denken
dat zoo juist een prins of een prin
ses zich uit het zadel had laten glij
den, het paard echter liep nu met op
geheven kop naar zijn stallen jerug,
in het sprookjesland, waaruit het ge
komen was.
„U bekijft het sprookjespaard",
zei de m'eester, „ja, het heeft zijn ge
schiedenis, het paard van Turandot".
„Het paard van Turandot noemt u
het? Dat is een mooie en lieflijke
naam."
„Des te droeviger is de geschiedenis
die eraan verbonden is", zeide hij, en
reeds vertelde hij mij
„Kout nadat ik hierheen benoemd
was, het zal nu, tien jaar geleden-zijn,
bezocht ik een van die feesten, die in
Februari in deze streek met veel la
waai en plezier worden gevierd. Ik
was toen nog onbekend hier, ook on
der het personeel van mijn groot be
drijf, en ik kon daaromUncognito d«ze
feesten meemaken, diejbestonden uit
maskers, muziek ejn dans. Op zoo'r»
feest naderde mij een"jong meisje,
dat achter haar masker een sprook
jesprinses voorstelde; daar het in
deze streken gebruikelijk is, dat vrou
wen en meisjes hun partner uitzoe
ken of hem ten dans vragen, liep ik
weldra aan de arm van het slanke,
lichte wezentje, dat wonderlijk zwe
vend danste, vroolijk achter haar
masker lacfite, en die ik allerlei dwaze
dingen in het'oor fluisterde. Ik doopte
het meisje Turandot.
Ik ben met haar nog eenige malen
op deze feesten samengekomen, en-
mij schenen vele vrouwen uit mijn ge
zelschapskring onbeduidend, wanneer
\Y aan de gratie van dit schepseltje
dacht. Nooit wildé Turandot een vas
te afspraak maken, plotsling nam ze
afscheid van mij, eens verdween zè
midden in eten gesprek om de hoek
van een huis*,
Toen kwam een tijd van hard wer
ken en nu ergerde ik me toch wel, dat
hef mij niet' gelukt was, dit stukje
leven vast te houden. U kunt zich wel
indenken, dat ik naar het meisje
zocht, ook in het groote bedrijf rond
ging, of niet eön lachen, een woord of
een gang mij zou verraden, wat ik zoo
graag voor mij zou hebben gezien
van Turandot kon ik geen spoor vin
den. Op een dag werd mij een pakket
gezonden, \yaajuit ik een kinderlijk
gevormd klei-model pakte, dat een
paard voorstelde en daarbij een veel
zekerder teekening, die het oorspron
kelijk beeld van die kleine plastiek
geworden is. Het was „het paard van
Turandot", dit stond met onbeholpen
letters onder de teekening, die
sprookjesachtig en droomerig, met
vroolijke kleuren uit een kinderlijk
gelukkige fantasie geschilderd was,
-het.wonder van öen oorspronkelijke
begaafdheid, Hoewel er geen kentee-
kenen bij waren, scheen mij geen
twijfel mogelijk, dat de gezochte on
der de meisjes van mijn omgeving
moest zijn. Des te ijverigeff zocht ik
dus en ik Was er zeker van, dat het
niemand anders kon zijn dan een
klem, lieflijk schepseltje, een der
schilderessen, die het porcelein van
bloemen en figuren voorzagen. Nu
was de naam Turandot .tusschen ons
het eenige dat een brug vormen,
wij hadden het sprookje wat omge
werkt, er was ook van een paard
sprake geweest," waarop ze de zaal
zou zijn tfkinengereden. Ik wist het
zoo in te richten, -dat ik in de nabij- j
heid van haar werktafel kwam te
staan en haar daarbij een papiertje,
^at ik klaar had*,4'toeschoofwaarop
het woord „Turandot" stond ge
schreven. Door de hdast, waarmee ze
het papiertje liet verdwijnep, wist ik
dat ik de juiste had gevonden.
Door de stroom, die van het begin
af aan van dit wezèn was uitgegaan,
door haar teekening wist ik, dat ik
alles vermijden moest, om dit'zwe
vende hart te overvallen, ik was ech
ter besloten, het meisje uit haar
kring weg te halen en haar misschien
in het kunstatelier binnen te leiden.,i
Nu wil'de het geval, dat ik reeds in
de volgende dagen naar Parijs wera
gestuurd, ik maakte daarbij 't spoor
wegongeluk mee, dat zooals u weet
mij bijna het leven kostte, en-j
waarbij eerst ook mijn naam onder de
dooden van dien dag werdvermeld.
Toen ik van de zware verwondingen
was hersteld en weer naar Wijn wérk
ging, waren er drie maandem voorbij
gegaan.
Mijn eerste gang was naar de werk
zaal, want ik was nu besloten, om het
meisje, dat uit de verte steeds sterker
op mijn gevoelens had ingewerkt, bii
mij te laten komen en met openhar
tige, vriendelijke woorden haar hart
te winnen of £och haar toekomst te
veiranderen. Het gaf mij een schok,
toen ik haar plaats leeg vond. Mijn
vraag n§ar het mensje venvekte
•groote verbazing, en ik vernam, dat
net meisje, dat ik hier Emilie hoordeg,
noemen, een gruwelijk lot had moeten
ondergaan, en dat ik zelf hieraan
schuld had.
Emilie, dip ^(Ps het zevende kind
van een arme porceleinwerkbr was
opgegroeid en geen vader meer, wel
echter een zieke moeder had, was
haar heele leven eeai stil en naden
kend meisje geweest, dat veel las en
in kinderlijk zoeken kleine fantas-
tische teekeningen maakte, die men
na haar dood nog gevonden had.
Voor de eerste maal j| dat jaar had
ze aan de optochtenejn feesten, de
maskerades deelgenomen, na iang
zoeken had ze haar sprookjescostuurri
verzonnen, en haar wat hardere zus
ters hadden haar wel uitgelachen over
zoo groote verwachting van alledaag-
sche dingen. De zusters vertelden ook
dat Emili^van de weinige» avonden,
die zij aan de maskerades had deel
genomen, gelukzalig was thuisgeko
men en toen begonnen was een
sprookjesachtig paard te maken, dat
zij van fevoren op vele teekeningen.^
waarvan haar geen goed gent>eg was,
had opgestejjÜ.
Emilie was in dien tyd zeer geluk
kig geweest, ze was opgebloeid en was
hun dikwijls als een kleine heilige
voorgekomen ^eentuitdrukking, die ik