ders
De Vliegramp nabij Schiphol.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
No. 18437
74,"JJaarga«ig
‘Maandag IB Juli 1835
GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
BERKENWOUDE,
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Het huis zonder licht
EEN KLEINTJE
EEN KWARTJE
Het K. L. M.-vliegtuig „Kwikstaart’ van den dienst
Amsterdam—Malmö Zondag verongelukt.
Vier leden der bemanning en twee passagiers
om het leven gekomen.
BERGAMBACHT,
fJIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWUK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE. BODEGRAVEN, BOSKOOP. GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
i
Weldra was
Per
probeeren, lachte Tom Malloy.
HOOFDSTUK XXI.
Het onweerlegbare bewijs.
FEUILLETON.
zelfbewusten rtoogmoed
(Wordt vervolgd.)
an vroeger is
zuivere goud-
EEP, die bij
ir is.
I
i alle kleuren.
Telef. 2934.
HEINZ SILBERSTEIN.
de bekivame piloot van de K.L.M.
e Limonade Gazeuse
fl. voor 25 cent
npen. Kuiperstraat 48.
joedig mogelijk <e-
m flinke R.K. Dienst-
netjes en zelfstandig
en. Adres: Gouwe 48.
1 Kg. Trans
its 1,05
Kg. Trans
its 1,90
toestand.
Op het terrein waren voorts aanwezig
de burgemeester van Amsterdam, Dr. W.
brande toestel lag met de staart en de
achterroeren tegen den dijk op. De mo
lk zelf ben er goed af gekomen, zoo be
sloot hij zijn verhaal.
Het terrein vah de ramp bood een
Darden was verbaasd den senator in
een meegaande stemming aan te treffen
en daar hij niets wjst van de scène, die
Zoudt u niet eerst uw faadselach-
tige opmerking over die drievoudige aan-
I machinaal breien
>jj Joh. v. Eyk
v. Bloisstraat 26.
rten worden vergoed.
Naar het Amerikaansch van
JAMES HAY.
De oorzaak van het gebeurde kan ik
natuurlijk niet beoordeelen. maar ik heb
ABONNEMENTSPRIJS: j
nezorging per looier geschit
PLAATS
VOOR
OPGAVEN WORDEN VOOR
DONDERDAGAVOND 6 UUR
1NUEWACHT
p Heerenrjjwiel met
aaf, prima staat,
tgstraat 43.
straal werd water gegeven. Het toestel
was toen reeds voor het overgroote deel
uitgebrand.
De Gemeentelijke Geneeskundige en
Gezondheidsdienst was met vijf ambu-
zachte zeep,
in prima ge-
gratis, een
ïlpen bij het
trappen, de
vet sop te
eep. Voorts
ilke emmers
het mengen
an welwater
an groenten,
van ramen
enz.
mmers wel-
it zeldzame j
lelijk. Zorg
•rl!
ransparant-
kt in prima
ailleerd en
venscht de
vit emaille.
toren waren niet meer dan een ruïne van
uitgebrand staal en ijzer. De propellers
in den grond. Van het houtwerk was
niets meer over. Alles is volledig door het
vuur vernield.
De lijken van de bemanning, die zich
nog in de cockpit bevonden, waren niet
te herkennen. Het was een afschuwelijke
aanblik. Ook van de bagage is zoo goed
als niets over. Hier en daar lag nog een
stuk te smeulen tusschen verbogen stan
gen en verkoolde resten van het eens zoo
trotsche vliegtuig. De cabine is geheel
verdwenen. Van het instrumentenbord
was weinig of niets over. Ook de vlieugels
waren vrijwel geheel verdwenen.
Een onderboud met den Deenschen
ingenieur Peterson.
Wij hadaen voorts in net. hotel op Schip-
noi met een der gereaae passagiers, den
neer Peterson, ing. te ^opendagen, een
onaernoud. Deze vertelde, aai mj van
morgen met het toestel uit Londen was
aangekomen en dat hij via Schiphol
doorvloog naar Malmo. Ik zat in het
tweede compartiment van achteren ge
rekend. Nauwelijks waren wij van Schip
hol opgestegen of ik merkte dat er iets
met in orde was. Ik vlieg heel veel en
dan krijg je kijk op dergelijke dingen.
Wij waren pas enkele minuten in de
lucht toen ik merkte dat het toestel snel
heid verloor. De piloot poogde te keeren.
Hierbij verloor het toestel ook weer
hoogte en ik merkte dat hij van plan was
te landen. Het töestei gleed op een ge
geven moment af. Ik riep tot de passa
giers, die voor mij in de cabine zaten:
„Pas op er gebeurt een ongeluk”. Ik heb
mij stevig vastgehouden en daaraan heb
ik het te danken dat ik er afgekomen
ben met een schaaf wond je op het rech
terbeen. Een betrekkelijk lichte schok
volgde. Het toestel was tegen den dijk
gevlogen. De deur zwaaide open en ik
ging zoo gauw mogelijk naar buiten. Een
paar dames waren op den grond geval
len en in half bewusteloozen toestand
waren zij naar buiten getrokken.
Het Vfcs een vreeselijk oogenblik.
Van de bemanning heb ik niets gezien.
Direct nadat het overgroote deel der
passagiers op den grond stond, stond het
toestel in lichterlaaie.
De vlammen sloegen door de ruiten en
die er nog binnen waren, waren redde
loos verloren. Dit alles speelde zich in
de gedachte dat er zoo snel een ramp
zou
lijk niet meer aan, dat u door de achter
deur bent binnengekomen, dat u tegen
Dat en nog andere dingen zal ik verkla-
ren; ik kan dat doen omdat ze mij uit
eigen, persoonlijke wetenschap bekend
tt-—mes wera me
uitgesproken
XZV 4 C4L44V, LC4V&4 C444OV A 40 444
1905 te Veendam geboren. Hij was 11 jaar
in dienst bij de Mij. Radio-Holland, en
kwam in 1934 bij de K.L.M. Hij was ge
huwd en had een kindje
De werktuigkundige G. Bron was In
en Weekblad roor
EL.
•n Zonschermen
iën Rolluiken.
idste en beste adres: L
'kzjjl v.h. A. Fokkers
2 Tuinstraat 49.
b. O. K. Supr. motor, l
•Speciale prijs.
Tel. 3016. I
ordegraaf, Kleiw. 12. t
laren’» Schoenhandel
verkoopt
akkelijkate Schoenen.
36
Malloy schoot op hem toe en posteerde
zich vlak voor hem.
Denkt u er goed om, mijnheer Buck
ner, klonk het kort en koel. Wanneer u
ook een woord durft zeggen, wanneer
ook maar een toespeling ruchtbaar wordt
-waarvoor u verantwoordelijk kunt wor
den gesteld, met betrekking tot miss Has-
kell’s aanwezigheid in het bewuste huj«
of tot hetgeen u hier vanmiddag gehoMM
hebt, dan zal ik u, zoodra niijc^^^Ki
oore komt, bij de politie aanJoÈM^
gens moord En dat niet all
ook verklaren dat u den
m en Dames Hoeden
laken als nieuw 75 ct.
Ueermakery, Gouwe 130
OP 2393. Vanille JjB
30, to L. 55, 1/1 L t
op gew. tijd bezorgd, t
■uynel, Kleiweg 14.
s heeft U stof? Wjj ma-
iaf 10.Costuums.
kleermakerij, Gouwe 130
Opnieuw js geheel Nederland geheel
onverwacht opgeschrikt door een
vliegramp, een catastrophe zooals
hier te lande nog nimmer heeft plaats
gehad.
Zondagochtend toch om kwart? over
tien is de PH-AJQ de „Kwikstaart”,
het r okker-vlieg tuig de F 22, een van
de nieuwste groote l'okker-machmes
van de lijn AmsterdamMahno, op
konen ai stand van Schiphol veronge
lukt. Dy deze ramp zyn 4 leden der
bemanning en 2 passagiers om het
leven gekomen. De dertien andere
passagiers konden met den steward
net toestel nog tijdig verlaten. Drie
van hen hepen lichte verwondingen
op.
Timmerhout en Triplex
res iby N. Veraouw,
ensingel 94, Tel. 2961.
op wegens omst. F. N.
hs, 3to P.K., z. kL 5060
peloopen, K.M. beller en
trage 't Zuiden, Zeuge-
Gouda.
indery J. A. Broer, voor j
rten bindwerk
■uzalemstraat 8, Gouda.
De sterkste is hij. die over zich zelven
heerscht, en in deze kunst zich te oefenen
zij 's menschen streven.
tel om deze houding te verklaren.
Ik heb dus beslpten, yerklaarde de
detective, nadat hij uiteengezet had. dat
zekere details van de zaak. Buckner met
ernstige onaangenaamheden bedreigen, u
te Vragen, of u mij niets te zeggen heeft.
Waarom? Misschien wilt u zoo goed
zijn mij mee te deelen wat u van mij
verwacht te hooren? klonk het met ge
forceerde luchtigheid.
De zaak staat thans zóó, hernam
Darden ernstig, da| u in drieëerlei op
zicht gevaar te duchten hebt, mr. Buck
ner Bepaalde geruchten, waaronder heel
leelijke, wijzen in uw richting en ze zijn
te hardnekkig om ze te kunnen negee-
per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
iedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15.
uishouding een
den lagen prijs
is voor hoeveel
uwen volmaakt
het boenen en
afsoppen van
aktijd is zachte
tteland valt er
m het boenen
Wat enkele wielrijders vertelden.
Enkele wielrijders, die op net moment
van de ramp op den weg van bempnoi
reden waren wei de eerste personen die
on net verongelukte vnegtuig aankwa
men. Wij spraken een van deze ooggetui
gen, die zoogls te begrijpen viel, sterk
onder den indruk van de ramp, die zich
vrijwel onder hun bereiK aispeelde, wa-.
ren.
ik zag, zoo deelde een van hen mede,
dat het toestel koers zette in de richting
bloten. Het vloog tamenjK laag tusschen
bpaarndammer dijk en bloten. Het was
duidelijk dat er iets aan de hand was.
Het scheen ons toe dat de twee linker-
motpren zoo nu en dan ongeveer stil
stonden Het toestel draaide en het was
duidelijk dat de piloot trachtte om
Schiphol te bereiken of een noodlanding
te maken. Het toestel verloor snelheid
en zakte. Bij den draai stootte de linker
vleugel tegen den dijk van den nieuwen
weg naar bassenheim, vlak by het via
duct. Met een plof kwam het tegen den.
aijk terecht. I Het toestel brandde toen
nog met. Wierenden er heen, en de eer
ste .die er uitstapte was een man in uni-
lorm. Verschillende passagiers volgden.
Wij trokken hen naar buiten zoo vlug het
maar kon. Alles speelde zich in enkele
seconden ai. Bijna direct daarop hoorden
wij een explosie en de vlammen sloegen
uit het toestel. Het was een vreeselijk
gezicht. De bemanning zat in de cockpit
en
weldra niet meer in de nabijheid van het
toestel komeny daar net in lichterlaaie
stond.
Van de bemanning heeft alleen de hof
meester Haberer er het leven afgebracht,
terwijl twee Engelsche passagiers zijn
omgekomen.
Zij die vielen.
Wat de omgekomen bemanning betreft,
de piloot H. Silbersteyn is 2 jaar in dienst
geweest van de K.L.M. Voordien was hij
4 jaar bij de Deutsche Lufthansa werk
i zaam geweest. Hij was een. zeer bekwaam
I piloot en had 4 tochten naar Ned.-Indië
i achter den rug. Hij was gehuwd en had
een kindje.
De radio-telegraiist G. F. Nieboer is in
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)i
45 regels ƒ1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgjp-ing;
15 ’egels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1--4 regels 2J35. elke regel meer ƒ0.50. Op
-ie voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen oy contract tot zeer gereduceerdeD
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek-
handelaren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsipg
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
ve „Kwikstaart startte te lo uur met
bestemming naar namourgKopenha
genMaimo.
itven later is het toestel op ca. 2 K.M.
afstand van bempnoi neergestort en in
brand gevlogen met het noodlottig^ge
volg. ^X
volgens het vernaai van aen geredden
noimeester Haberer en ue eveneens g«-
leoae ueensene passagier reterson, Kreeg
net toestel onmiaueinjK na ae stari^Aip
geringe noogte meter moeiiijK-
neaen, vermoeaenjk aoor net sterk terug-
toopen van net toerental van twee oer
Onder de passagiers was een paniek
ontstaan. Ieder poogde zich in veiligheid
te stellen. Wat ik hier vertel speelde zich
in luttele seconden af. Een explosie volg
de en een steekvlam sloeg naar buiten.
De passagiers lagen voor het grootste
gedeelte buiten het toestel op den grond.
Er speelden zich in dit korte oogenblik
vreeselijke tooneelen af.
Over den aard der verwondingen kon
’de heer Trescham niets meedeelen.
lancewagehs aanwezig, terstond werd be-
gonnen met het transport van de gewon- 1
den; deze verkeeydQn niet in ernstigen
I vreeselijke aanblik. Het geheel uitge-
ren. Ben van die dingen waarop ik doel,
misschien ook alle drie, kunnen een al
leronaangenaamste aanklacht tegen u
ten gevolge hebben. De politie is vast be-
sloten morgen iemand te arresteeren; ze
kan niet langer weerstand bieden aan
den algemeenen aandrang om iets te
doen. Darden pauzeerde even in een veel
beteekenend zwijgen. Toen vervolgde hij:
zich kort te voren in het Arlewood-ge- dus als u^mij iets te zeggen hebt..
bouw had afgespeeld, bezat hij geen sleu- 1
I ug,e upmerKiiig over me anevouaige aan-
klacht, die mij wellicht te wachten staat,
willen toelichten?
De detective knikte.
Zeker. De drie punten zijn de vol
gende. In de eerste plaats dat u Edward
Revis hebt gedood ttweedens, dat u zelf
het geneime stuk uit handen hebt ge-
geven, hetzij voor geld, hetzij uit angst,
dat anders iets aan het licht zou komen
dat u liever geheim wilt laten blijven;
ten derde, dat u een schandaal met een
vrouw te vreezen hebt.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
bü onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. A
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—-6 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc, 2745. Postrekening 48400.
zegt de moderne huisvrouw,
en ..ze bleekt met CWnc
CLïïtHt bleekt WITTER
en bijt gaatjes in Uw goed
voor VIJF wasschen 16 ct
Hand*l>ond. Emk»" Apeldoorn
Voor engros: Fa. J. VAN WIJK Azn.,
Keizerstraat 42, Tel. 3391, Gouda.
den Indruk dat de piloot alles gedaan
neen wat mj kon.
Op uit oogenpiik belde de telefoon. De
heer reterson nad een gesprek aange-
vraagu met Londen, vanwaar mj zori-
aagmorgen vertrokken was, niet beseï-
iena weik een ramp nem boven net hoofd
ning.
onder de passagiers bevond zich ook
or. Axei uraunin, directeur «at. Museum
I te Stockholm, die zaterdag het ou-jang
i jubileum van net Kijksmuseum had bij
gewond en Zondag met de „Kwikstaart”
naar zijn land naa willen terugkeeren.
voorts oevond zich onder de passagiers
een weden, dame, mej. P. 'M. Apen uit
oen naag. Deze passagiere is er gelukkig
zonder verwondingen aigekomen.
«Vat ue siauonscxiel van Schiphol
vertelde.
Wij naaden nog een onderhoud met
aen stationschef, de neer Thomson.
Deze vertelde ons uat mj zonaag met
vacantle wilde gaan. Even voor zijn ver
trek werd nij opgeoeid.en deeiae men
nem met enkele woorden mede, welk een
ongeluk er was gebeura. mj zag vanuit
zijn woning de noog opiaaiende vlammen
van het toestel en onmidaemjk ging ieder
die over een auto bescniKte, van öcnipncl
naar net terrein van ae ramp. Het toe
stel stond, toen wij daar aanxwamen, in
voile viani. De passagiers suonaen bij net
toestel. Haberer naa zooveel mogelijk de
passagiers om zien neen verzameld. Het
was een vreeselijk gezicht, maar wij
moesten het hooiu koel houden. Er was
direct zeer veel te regelen.
Hulp konden wu met meer bieden.
De geredde passagiers naaden voor het
overgroote deel geen verwonaingen opge-
loopen. Drie passagiers moesten met lich
te verwondingen naar net wiineimina-
gasthuis worden overgebracht. Dit waren
een Zweed, een Engeiscnman, alsmede
een Deensche dame.
Er werd onmiuaellijk begonnen om de
familie te waarschuwen, netzij telegra
fisch, hetzij teieiomsch.
I Verscheidene passagiers zijn, naar de
l' st>ad vertrokken oi naar het restaurant
I op Schiphol.
zijn. Verstaat u. uit eigen, persoonlijke
wetenschap!
Mrs. Bujlmer greep den arm van haar
zoon alZsignaal om eindelijk met haar
mee te/gaan. Ze lachte ongeloovig en uit
de hoopte.
t —Bfom Grimes, zei ze. het iS'hieer dan zijw
tljiF'om aan deze comedle een eHjd te I
maken r X: i oogen verneu,
Het is een leugen, brieschte de send- zins’plausibel
tor. zich nog eenmaal dwingend tot zijn
gewonen autoritaire manier van spreken.
Een smerige doorzichtige afperserstruc.
Neemt u zich in acht, mijnheer
Buckner, waarschuwde Malloy Ik vind
buitengewoon onaangenaam voor
H^naar uitgemaakt te worden! Maar
^^■Men laat uw t
de steek het is ook al weer
geleden, nietwaar? Laat ik u
een erNander in uw herinnering
I ^Bi terugroepfen! U dacht er natuur-
uw gewoonte zelf uw auto chauffeerde
en dat de namen van verschillende da
mes genoemd werden het woord da
mes werd met een veelzeggende bijklank
i bijvoorbeeld die van miss
Patton en miss Conner.
Het was alsof een onzichtbare hand
het van
vanlsenalbr Cuckner afrukte Hij zweeg,
IgezicnS werd aschgrauw, zijn trek
ken yerslapten, de onzekere blik'in zijn
oogen verried, dat hij naar een eenlgs-
I klinkend antwoord zocht.
En nu eruit! commandeerde Tom
barsch. Verlaat alsjeblieft een gezelschap j
dat u alleen al door het feit van uw aan- j
wezigheid beleedigt. mijnheer Buckner.
Misschien, de senator worstelde om
zichzelf weer een weinig meester te wor-
den en zijn woorden kwamen moeilijk.
geheugjen u alleen 1 misschien kan ik later nog eens met u
het is ook al weer 1 praten om u tot andere gedachten te
I brengen, om u om uw verkeerde op-
I vatting te weerleggen
Ik twijfel er niet aan of u zult het
fiOlIDOTE COURANT.
inspecteur Gemmeke aanwezig, evenals
ril IrynnH tio flnlr rip Amst.prria.mschp
brandweer was spoedig ter plaatse onder
leiding van commandant Gordijn en den
1 leuning van de stoel en op hetzelfde
nntrpnhlik- r.atr ik riat de cabinedeur nnen 1
brandweer, de politie en de eigen red-
dingsdienst gemobiliseerd. Weldra was 1
behalve de militaire politie, die voor de
moord bij Revis geweest bent, laat in den
avond, dat u twist met hem hebt gehad.
nat on nner nnriprp dinffpn aal Ik verkla
ren; ik kan dat doen omdat ze mij uit
motoren. De gezagvoerueï H. biibersteyn
prooeerde met net vnegcuig te keeren en
naar bempnoi terug te vliegen, 'loen dn
blijkbaar niet gelUKie wiiae nij in den
poiaer een noodlanding maken. Bij deze
poging botste de linkervleugel tegen den
ULjn V<*14 ut LUCUWL 44444OV4.4
Haag. 'Tengevolge hiervan viel net vlieg- j
tuig achter den dijK .aan de N.W.-zijde,
op een weiland. Even later vloog het toe-
stql in brand en tengevolge hiervan kon-
deh slechts een deel van de inzittenden
zich in veiligheid stellen.
Dertien passagiers konden met den
holmeester Haberer het toestel verlaten
Om het leven kwamen de heeren Newman
en Hodson, t
Reddingspogingen.
Toen men op Schiphol zag dat er een
de Vlugt, de w.n. hoofdcommissaris Haar
man, de burgemeester van Haarlemmer
meer Slob, de wethouder van Amsterdam
Rustige, de adv.-generaai bij het Ge
rechtshof te Amsterdam Mr. D. Reilingh
en vele andere autoriteiten.
De heer A. Plesman, directeur K.L.M.,
vertoefde Zondag nog te Groningen, in
verband met de Zatew^ag plaats gehad
hebbende opening van het nieuwe sta
tion te Eeldehij is terstond op de hoogte
gesteld, waarna de heer Plesman zich
onmiddellijk van Eelde naar Schiphol
begaf per extra vliegtuig
Een der inzittenden vertelt.
Wij spraken een der geredde passa
giers, de heer Trescham uit Zweden. Hij
was, zooals te begrijpen was, zeer onder
den indruk van het gebeurde. Ik zat, zoo
vloog tegen de wanden. Wij konden I zei hij, in de nabijheid van de buiten-
deur, dus achter in het toestel. Wij wa
ren normaal opgestegen, doch even na
den start moest er iets niet in orde zijn.
Het toestel verloor hoogte en' de piloot
draalde. Nog hadden wij geen oogenblik
j terwijl twee Engelsche passagiers zijn de gedachte dat er zoo snel een ramp
I omgekomen. zou gebeuren. Plotseling voelde ik een 1 enkele oogenbllkken^ af.
-'"’J"ri Reddingspogingen. zwaren schok. Ik greep mij vast aan de
dijK van de nieuwe weg Amsterdam ^Den Toen men op Schiphol zag dat er een ipnnina van Kp stnel en on hetzelfde
ramp was gebeurd, werd onmiddellijk de 1 oogenblik zag ik dat de cabinedeur open
hrandwppr dp nniitte pn rip eieen red- 1 zwaaide en de steward naar buiten I
s 1 sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig
1 buiten te komen. Wat er precies verder
afzetting van den weg zorg droeg, ook de gebeurde kan ik niet zeggen.
Amsterdamsche politie onder leiding van I
inspecteur Gemmeke aanwezig, evenals
de rijkspolitie. Ook de Amsterdamsche
4 n.wa«i4V44 mv 44W4A.»* 4Ma,brandweer was snoedie ter nlaatse onder
belde van Engelsche natio
naliteit. De 4 leden van de bemanning hulpbrandmeester Schuitemaker. Met één
zijn helaas in het vliegtuig eveneensxim- straal' werd water aeeeven Het toestel
gekomen. Het zijn: de gezagvoerder H.
Silbersteyn, de radio-telegraiist G. F.
Nieboer, de werktuigkundige J. Bron en
de leerlmg-werktuigkundige L. J v. Dijk.
De ramp heelt op Schiphol groote ont
roering teweeg gebracht Uit de hoofd-
stad werd terstond hulp gerequireerd. De
G.G. en G.-dienst en de brandweer wa
ren spoedig aanwezigf ook de hulpdienst
van Schiphol snelde ijlings ter hulp.
dingsdienst gemobiliseerd.