ders De Vliegramp nabij Schiphol. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN No. 18437 74,"JJaarga«ig ‘Maandag IB Juli 1835 GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, BERKENWOUDE, Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Het huis zonder licht EEN KLEINTJE EEN KWARTJE Het K. L. M.-vliegtuig „Kwikstaart’ van den dienst Amsterdam—Malmö Zondag verongelukt. Vier leden der bemanning en twee passagiers om het leven gekomen. BERGAMBACHT, fJIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWUK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. BERGAMBACHT, BERKENWOUDE. BODEGRAVEN, BOSKOOP. GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, i Weldra was Per probeeren, lachte Tom Malloy. HOOFDSTUK XXI. Het onweerlegbare bewijs. FEUILLETON. zelfbewusten rtoogmoed (Wordt vervolgd.) an vroeger is zuivere goud- EEP, die bij ir is. I i alle kleuren. Telef. 2934. HEINZ SILBERSTEIN. de bekivame piloot van de K.L.M. e Limonade Gazeuse fl. voor 25 cent npen. Kuiperstraat 48. joedig mogelijk <e- m flinke R.K. Dienst- netjes en zelfstandig en. Adres: Gouwe 48. 1 Kg. Trans its 1,05 Kg. Trans its 1,90 toestand. Op het terrein waren voorts aanwezig de burgemeester van Amsterdam, Dr. W. brande toestel lag met de staart en de achterroeren tegen den dijk op. De mo lk zelf ben er goed af gekomen, zoo be sloot hij zijn verhaal. Het terrein vah de ramp bood een Darden was verbaasd den senator in een meegaande stemming aan te treffen en daar hij niets wjst van de scène, die Zoudt u niet eerst uw faadselach- tige opmerking over die drievoudige aan- I machinaal breien >jj Joh. v. Eyk v. Bloisstraat 26. rten worden vergoed. Naar het Amerikaansch van JAMES HAY. De oorzaak van het gebeurde kan ik natuurlijk niet beoordeelen. maar ik heb ABONNEMENTSPRIJS: j nezorging per looier geschit PLAATS VOOR OPGAVEN WORDEN VOOR DONDERDAGAVOND 6 UUR 1NUEWACHT p Heerenrjjwiel met aaf, prima staat, tgstraat 43. straal werd water gegeven. Het toestel was toen reeds voor het overgroote deel uitgebrand. De Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst was met vijf ambu- zachte zeep, in prima ge- gratis, een ïlpen bij het trappen, de vet sop te eep. Voorts ilke emmers het mengen an welwater an groenten, van ramen enz. mmers wel- it zeldzame j lelijk. Zorg •rl! ransparant- kt in prima ailleerd en venscht de vit emaille. toren waren niet meer dan een ruïne van uitgebrand staal en ijzer. De propellers in den grond. Van het houtwerk was niets meer over. Alles is volledig door het vuur vernield. De lijken van de bemanning, die zich nog in de cockpit bevonden, waren niet te herkennen. Het was een afschuwelijke aanblik. Ook van de bagage is zoo goed als niets over. Hier en daar lag nog een stuk te smeulen tusschen verbogen stan gen en verkoolde resten van het eens zoo trotsche vliegtuig. De cabine is geheel verdwenen. Van het instrumentenbord was weinig of niets over. Ook de vlieugels waren vrijwel geheel verdwenen. Een onderboud met den Deenschen ingenieur Peterson. Wij hadaen voorts in net. hotel op Schip- noi met een der gereaae passagiers, den neer Peterson, ing. te ^opendagen, een onaernoud. Deze vertelde, aai mj van morgen met het toestel uit Londen was aangekomen en dat hij via Schiphol doorvloog naar Malmo. Ik zat in het tweede compartiment van achteren ge rekend. Nauwelijks waren wij van Schip hol opgestegen of ik merkte dat er iets met in orde was. Ik vlieg heel veel en dan krijg je kijk op dergelijke dingen. Wij waren pas enkele minuten in de lucht toen ik merkte dat het toestel snel heid verloor. De piloot poogde te keeren. Hierbij verloor het toestel ook weer hoogte en ik merkte dat hij van plan was te landen. Het töestei gleed op een ge geven moment af. Ik riep tot de passa giers, die voor mij in de cabine zaten: „Pas op er gebeurt een ongeluk”. Ik heb mij stevig vastgehouden en daaraan heb ik het te danken dat ik er afgekomen ben met een schaaf wond je op het rech terbeen. Een betrekkelijk lichte schok volgde. Het toestel was tegen den dijk gevlogen. De deur zwaaide open en ik ging zoo gauw mogelijk naar buiten. Een paar dames waren op den grond geval len en in half bewusteloozen toestand waren zij naar buiten getrokken. Het Vfcs een vreeselijk oogenblik. Van de bemanning heb ik niets gezien. Direct nadat het overgroote deel der passagiers op den grond stond, stond het toestel in lichterlaaie. De vlammen sloegen door de ruiten en die er nog binnen waren, waren redde loos verloren. Dit alles speelde zich in de gedachte dat er zoo snel een ramp zou lijk niet meer aan, dat u door de achter deur bent binnengekomen, dat u tegen Dat en nog andere dingen zal ik verkla- ren; ik kan dat doen omdat ze mij uit eigen, persoonlijke wetenschap bekend tt-—mes wera me uitgesproken XZV 4 C4L44V, LC4V&4 C444OV A 40 444 1905 te Veendam geboren. Hij was 11 jaar in dienst bij de Mij. Radio-Holland, en kwam in 1934 bij de K.L.M. Hij was ge huwd en had een kindje De werktuigkundige G. Bron was In en Weekblad roor EL. •n Zonschermen iën Rolluiken. idste en beste adres: L 'kzjjl v.h. A. Fokkers 2 Tuinstraat 49. b. O. K. Supr. motor, l •Speciale prijs. Tel. 3016. I ordegraaf, Kleiw. 12. t laren’» Schoenhandel verkoopt akkelijkate Schoenen. 36 Malloy schoot op hem toe en posteerde zich vlak voor hem. Denkt u er goed om, mijnheer Buck ner, klonk het kort en koel. Wanneer u ook een woord durft zeggen, wanneer ook maar een toespeling ruchtbaar wordt -waarvoor u verantwoordelijk kunt wor den gesteld, met betrekking tot miss Has- kell’s aanwezigheid in het bewuste huj« of tot hetgeen u hier vanmiddag gehoMM hebt, dan zal ik u, zoodra niijc^^^Ki oore komt, bij de politie aanJoÈM^ gens moord En dat niet all ook verklaren dat u den m en Dames Hoeden laken als nieuw 75 ct. Ueermakery, Gouwe 130 OP 2393. Vanille JjB 30, to L. 55, 1/1 L t op gew. tijd bezorgd, t ■uynel, Kleiweg 14. s heeft U stof? Wjj ma- iaf 10.Costuums. kleermakerij, Gouwe 130 Opnieuw js geheel Nederland geheel onverwacht opgeschrikt door een vliegramp, een catastrophe zooals hier te lande nog nimmer heeft plaats gehad. Zondagochtend toch om kwart? over tien is de PH-AJQ de „Kwikstaart”, het r okker-vlieg tuig de F 22, een van de nieuwste groote l'okker-machmes van de lijn AmsterdamMahno, op konen ai stand van Schiphol veronge lukt. Dy deze ramp zyn 4 leden der bemanning en 2 passagiers om het leven gekomen. De dertien andere passagiers konden met den steward net toestel nog tijdig verlaten. Drie van hen hepen lichte verwondingen op. Timmerhout en Triplex res iby N. Veraouw, ensingel 94, Tel. 2961. op wegens omst. F. N. hs, 3to P.K., z. kL 5060 peloopen, K.M. beller en trage 't Zuiden, Zeuge- Gouda. indery J. A. Broer, voor j rten bindwerk ■uzalemstraat 8, Gouda. De sterkste is hij. die over zich zelven heerscht, en in deze kunst zich te oefenen zij 's menschen streven. tel om deze houding te verklaren. Ik heb dus beslpten, yerklaarde de detective, nadat hij uiteengezet had. dat zekere details van de zaak. Buckner met ernstige onaangenaamheden bedreigen, u te Vragen, of u mij niets te zeggen heeft. Waarom? Misschien wilt u zoo goed zijn mij mee te deelen wat u van mij verwacht te hooren? klonk het met ge forceerde luchtigheid. De zaak staat thans zóó, hernam Darden ernstig, da| u in drieëerlei op zicht gevaar te duchten hebt, mr. Buck ner Bepaalde geruchten, waaronder heel leelijke, wijzen in uw richting en ze zijn te hardnekkig om ze te kunnen negee- per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de iedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15. uishouding een den lagen prijs is voor hoeveel uwen volmaakt het boenen en afsoppen van aktijd is zachte tteland valt er m het boenen Wat enkele wielrijders vertelden. Enkele wielrijders, die op net moment van de ramp op den weg van bempnoi reden waren wei de eerste personen die on net verongelukte vnegtuig aankwa men. Wij spraken een van deze ooggetui gen, die zoogls te begrijpen viel, sterk onder den indruk van de ramp, die zich vrijwel onder hun bereiK aispeelde, wa-. ren. ik zag, zoo deelde een van hen mede, dat het toestel koers zette in de richting bloten. Het vloog tamenjK laag tusschen bpaarndammer dijk en bloten. Het was duidelijk dat er iets aan de hand was. Het scheen ons toe dat de twee linker- motpren zoo nu en dan ongeveer stil stonden Het toestel draaide en het was duidelijk dat de piloot trachtte om Schiphol te bereiken of een noodlanding te maken. Het toestel verloor snelheid en zakte. Bij den draai stootte de linker vleugel tegen den dijk van den nieuwen weg naar bassenheim, vlak by het via duct. Met een plof kwam het tegen den. aijk terecht. I Het toestel brandde toen nog met. Wierenden er heen, en de eer ste .die er uitstapte was een man in uni- lorm. Verschillende passagiers volgden. Wij trokken hen naar buiten zoo vlug het maar kon. Alles speelde zich in enkele seconden ai. Bijna direct daarop hoorden wij een explosie en de vlammen sloegen uit het toestel. Het was een vreeselijk gezicht. De bemanning zat in de cockpit en weldra niet meer in de nabijheid van het toestel komeny daar net in lichterlaaie stond. Van de bemanning heeft alleen de hof meester Haberer er het leven afgebracht, terwijl twee Engelsche passagiers zijn omgekomen. Zij die vielen. Wat de omgekomen bemanning betreft, de piloot H. Silbersteyn is 2 jaar in dienst geweest van de K.L.M. Voordien was hij 4 jaar bij de Deutsche Lufthansa werk i zaam geweest. Hij was een. zeer bekwaam I piloot en had 4 tochten naar Ned.-Indië i achter den rug. Hij was gehuwd en had een kindje. De radio-telegraiist G. F. Nieboer is in ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)i 45 regels ƒ1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgjp-ing; 15 ’egels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1--4 regels 2J35. elke regel meer ƒ0.50. Op -ie voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen oy contract tot zeer gereduceerdeD prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek- handelaren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsipg aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. ve „Kwikstaart startte te lo uur met bestemming naar namourgKopenha genMaimo. itven later is het toestel op ca. 2 K.M. afstand van bempnoi neergestort en in brand gevlogen met het noodlottig^ge volg. ^X volgens het vernaai van aen geredden noimeester Haberer en ue eveneens g«- leoae ueensene passagier reterson, Kreeg net toestel onmiaueinjK na ae stari^Aip geringe noogte meter moeiiijK- neaen, vermoeaenjk aoor net sterk terug- toopen van net toerental van twee oer Onder de passagiers was een paniek ontstaan. Ieder poogde zich in veiligheid te stellen. Wat ik hier vertel speelde zich in luttele seconden af. Een explosie volg de en een steekvlam sloeg naar buiten. De passagiers lagen voor het grootste gedeelte buiten het toestel op den grond. Er speelden zich in dit korte oogenblik vreeselijke tooneelen af. Over den aard der verwondingen kon ’de heer Trescham niets meedeelen. lancewagehs aanwezig, terstond werd be- gonnen met het transport van de gewon- 1 den; deze verkeeydQn niet in ernstigen I vreeselijke aanblik. Het geheel uitge- ren. Ben van die dingen waarop ik doel, misschien ook alle drie, kunnen een al leronaangenaamste aanklacht tegen u ten gevolge hebben. De politie is vast be- sloten morgen iemand te arresteeren; ze kan niet langer weerstand bieden aan den algemeenen aandrang om iets te doen. Darden pauzeerde even in een veel beteekenend zwijgen. Toen vervolgde hij: zich kort te voren in het Arlewood-ge- dus als u^mij iets te zeggen hebt.. bouw had afgespeeld, bezat hij geen sleu- 1 I ug,e upmerKiiig over me anevouaige aan- klacht, die mij wellicht te wachten staat, willen toelichten? De detective knikte. Zeker. De drie punten zijn de vol gende. In de eerste plaats dat u Edward Revis hebt gedood ttweedens, dat u zelf het geneime stuk uit handen hebt ge- geven, hetzij voor geld, hetzij uit angst, dat anders iets aan het licht zou komen dat u liever geheim wilt laten blijven; ten derde, dat u een schandaal met een vrouw te vreezen hebt. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA bü onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. A Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—-6 uur. Administratie en Redactie Telef Interc, 2745. Postrekening 48400. zegt de moderne huisvrouw, en ..ze bleekt met CWnc CLïïtHt bleekt WITTER en bijt gaatjes in Uw goed voor VIJF wasschen 16 ct Hand*l>ond. Emk»" Apeldoorn Voor engros: Fa. J. VAN WIJK Azn., Keizerstraat 42, Tel. 3391, Gouda. den Indruk dat de piloot alles gedaan neen wat mj kon. Op uit oogenpiik belde de telefoon. De heer reterson nad een gesprek aange- vraagu met Londen, vanwaar mj zori- aagmorgen vertrokken was, niet beseï- iena weik een ramp nem boven net hoofd ning. onder de passagiers bevond zich ook or. Axei uraunin, directeur «at. Museum I te Stockholm, die zaterdag het ou-jang i jubileum van net Kijksmuseum had bij gewond en Zondag met de „Kwikstaart” naar zijn land naa willen terugkeeren. voorts oevond zich onder de passagiers een weden, dame, mej. P. 'M. Apen uit oen naag. Deze passagiere is er gelukkig zonder verwondingen aigekomen. «Vat ue siauonscxiel van Schiphol vertelde. Wij naaden nog een onderhoud met aen stationschef, de neer Thomson. Deze vertelde ons uat mj zonaag met vacantle wilde gaan. Even voor zijn ver trek werd nij opgeoeid.en deeiae men nem met enkele woorden mede, welk een ongeluk er was gebeura. mj zag vanuit zijn woning de noog opiaaiende vlammen van het toestel en onmidaemjk ging ieder die over een auto bescniKte, van öcnipncl naar net terrein van ae ramp. Het toe stel stond, toen wij daar aanxwamen, in voile viani. De passagiers suonaen bij net toestel. Haberer naa zooveel mogelijk de passagiers om zien neen verzameld. Het was een vreeselijk gezicht, maar wij moesten het hooiu koel houden. Er was direct zeer veel te regelen. Hulp konden wu met meer bieden. De geredde passagiers naaden voor het overgroote deel geen verwonaingen opge- loopen. Drie passagiers moesten met lich te verwondingen naar net wiineimina- gasthuis worden overgebracht. Dit waren een Zweed, een Engeiscnman, alsmede een Deensche dame. Er werd onmiuaellijk begonnen om de familie te waarschuwen, netzij telegra fisch, hetzij teieiomsch. I Verscheidene passagiers zijn, naar de l' st>ad vertrokken oi naar het restaurant I op Schiphol. zijn. Verstaat u. uit eigen, persoonlijke wetenschap! Mrs. Bujlmer greep den arm van haar zoon alZsignaal om eindelijk met haar mee te/gaan. Ze lachte ongeloovig en uit de hoopte. t —Bfom Grimes, zei ze. het iS'hieer dan zijw tljiF'om aan deze comedle een eHjd te I maken r X: i oogen verneu, Het is een leugen, brieschte de send- zins’plausibel tor. zich nog eenmaal dwingend tot zijn gewonen autoritaire manier van spreken. Een smerige doorzichtige afperserstruc. Neemt u zich in acht, mijnheer Buckner, waarschuwde Malloy Ik vind buitengewoon onaangenaam voor H^naar uitgemaakt te worden! Maar ^^■Men laat uw t de steek het is ook al weer geleden, nietwaar? Laat ik u een erNander in uw herinnering I ^Bi terugroepfen! U dacht er natuur- uw gewoonte zelf uw auto chauffeerde en dat de namen van verschillende da mes genoemd werden het woord da mes werd met een veelzeggende bijklank i bijvoorbeeld die van miss Patton en miss Conner. Het was alsof een onzichtbare hand het van vanlsenalbr Cuckner afrukte Hij zweeg, IgezicnS werd aschgrauw, zijn trek ken yerslapten, de onzekere blik'in zijn oogen verried, dat hij naar een eenlgs- I klinkend antwoord zocht. En nu eruit! commandeerde Tom barsch. Verlaat alsjeblieft een gezelschap j dat u alleen al door het feit van uw aan- j wezigheid beleedigt. mijnheer Buckner. Misschien, de senator worstelde om zichzelf weer een weinig meester te wor- den en zijn woorden kwamen moeilijk. geheugjen u alleen 1 misschien kan ik later nog eens met u het is ook al weer 1 praten om u tot andere gedachten te I brengen, om u om uw verkeerde op- I vatting te weerleggen Ik twijfel er niet aan of u zult het fiOlIDOTE COURANT. inspecteur Gemmeke aanwezig, evenals ril IrynnH tio flnlr rip Amst.prria.mschp brandweer was spoedig ter plaatse onder leiding van commandant Gordijn en den 1 leuning van de stoel en op hetzelfde nntrpnhlik- r.atr ik riat de cabinedeur nnen 1 brandweer, de politie en de eigen red- dingsdienst gemobiliseerd. Weldra was 1 behalve de militaire politie, die voor de moord bij Revis geweest bent, laat in den avond, dat u twist met hem hebt gehad. nat on nner nnriprp dinffpn aal Ik verkla ren; ik kan dat doen omdat ze mij uit motoren. De gezagvoerueï H. biibersteyn prooeerde met net vnegcuig te keeren en naar bempnoi terug te vliegen, 'loen dn blijkbaar niet gelUKie wiiae nij in den poiaer een noodlanding maken. Bij deze poging botste de linkervleugel tegen den ULjn V<*14 ut LUCUWL 44444OV4.4 Haag. 'Tengevolge hiervan viel net vlieg- j tuig achter den dijK .aan de N.W.-zijde, op een weiland. Even later vloog het toe- stql in brand en tengevolge hiervan kon- deh slechts een deel van de inzittenden zich in veiligheid stellen. Dertien passagiers konden met den holmeester Haberer het toestel verlaten Om het leven kwamen de heeren Newman en Hodson, t Reddingspogingen. Toen men op Schiphol zag dat er een de Vlugt, de w.n. hoofdcommissaris Haar man, de burgemeester van Haarlemmer meer Slob, de wethouder van Amsterdam Rustige, de adv.-generaai bij het Ge rechtshof te Amsterdam Mr. D. Reilingh en vele andere autoriteiten. De heer A. Plesman, directeur K.L.M., vertoefde Zondag nog te Groningen, in verband met de Zatew^ag plaats gehad hebbende opening van het nieuwe sta tion te Eeldehij is terstond op de hoogte gesteld, waarna de heer Plesman zich onmiddellijk van Eelde naar Schiphol begaf per extra vliegtuig Een der inzittenden vertelt. Wij spraken een der geredde passa giers, de heer Trescham uit Zweden. Hij was, zooals te begrijpen was, zeer onder den indruk van het gebeurde. Ik zat, zoo vloog tegen de wanden. Wij konden I zei hij, in de nabijheid van de buiten- deur, dus achter in het toestel. Wij wa ren normaal opgestegen, doch even na den start moest er iets niet in orde zijn. Het toestel verloor hoogte en' de piloot draalde. Nog hadden wij geen oogenblik j terwijl twee Engelsche passagiers zijn de gedachte dat er zoo snel een ramp I omgekomen. zou gebeuren. Plotseling voelde ik een 1 enkele oogenbllkken^ af. -'"’J"ri Reddingspogingen. zwaren schok. Ik greep mij vast aan de dijK van de nieuwe weg Amsterdam ^Den Toen men op Schiphol zag dat er een ipnnina van Kp stnel en on hetzelfde ramp was gebeurd, werd onmiddellijk de 1 oogenblik zag ik dat de cabinedeur open hrandwppr dp nniitte pn rip eieen red- 1 zwaaide en de steward naar buiten I s 1 sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig 1 buiten te komen. Wat er precies verder afzetting van den weg zorg droeg, ook de gebeurde kan ik niet zeggen. Amsterdamsche politie onder leiding van I inspecteur Gemmeke aanwezig, evenals de rijkspolitie. Ook de Amsterdamsche 4 n.wa«i4V44 mv 44W4A.»* 4Ma,brandweer was snoedie ter nlaatse onder belde van Engelsche natio naliteit. De 4 leden van de bemanning hulpbrandmeester Schuitemaker. Met één zijn helaas in het vliegtuig eveneensxim- straal' werd water aeeeven Het toestel gekomen. Het zijn: de gezagvoerder H. Silbersteyn, de radio-telegraiist G. F. Nieboer, de werktuigkundige J. Bron en de leerlmg-werktuigkundige L. J v. Dijk. De ramp heelt op Schiphol groote ont roering teweeg gebracht Uit de hoofd- stad werd terstond hulp gerequireerd. De G.G. en G.-dienst en de brandweer wa ren spoedig aanwezigf ook de hulpdienst van Schiphol snelde ijlings ter hulp. dingsdienst gemobiliseerd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 1