Wil.
I)e hygiëne in huis gedurende den zomer.
De nieuwe Herfstmode.
Omwenteling in de filmkunst.
Eenvoudige recepten.
VOOR DE JEUGD.
Hup steltendorp
Vele woningen worden gedurende
de warme zomermaanden niet koel
genoeg gehouden en het is inderdaad
een kwelling, er den geheelen dag te
moeten vertoeven. Met overleg kan
men echter veel bereiken en in de al
lereerste plaats moeten de vensters
en gordijnen gesloten blijven aan den
zonnekant, slechts een kleine spleet
mag* zoo noodig openblijven, terwijl
gelucht moet worden als de zon weg
is.
Verder moeten hier en daar platte
glazen scHalen gevuld met water wor
den neergezet, die van tijd tot tijd
verfrischt worden. De slechts geringe
verdamping verspreidt zich door de
kamers en zoo mogelijk moet men hier
en daar water sprenkelen, waardoor
de lucht afkoelt.
Zijn er 's avonds veel muggen, dan
plaatst-men voor het naar bed gaan
een lampje in de donkere kamer en
bestrijkt het glas hiervan met honing
of stroop; de muggen komen op het
licht af en plakken tegen het glas aan.
Om te voorkomen dat spiegels door
vliegen vuil gemaakt worden, wrijft
men er met het snijvlak van een ui
over, terwijl porseleinen lampekap-
pen, electrische bolletjes en andere
voorwerpen, waarop vliegen bij voor
keur gaan zitten, met een lapje ge
drenkt in petroleum worden afge
wreven.
Keuken en provisiekamer ver-
eischen bijzondere zf gen en moeten
regelmatig met kzij'nwater worden
opgenomen, daar dit een desinfectee-
rende werking heeft. De vensters van
klders moeten van gaas worden voor
zien, zoodat insecten niet naar binnen
kunnen komen. Alle etensresten moe
ten in afgeslote schalen of onder vlie-
gekappen worden weggezet.
Papier, waarin een of ander ver
pakt is geweest, moet nimmer be
waard blijven, terwijl aan aschem-
mers de grootste zorg moet worden
besteed. Éénmaal per week moeten ze
met een speciale borstel met langen
steel en heet zeep-, en sodawater wor
den uitgeboend, daarna in de zon ge
droogd en geheel op bodem en zijkan
ten belegd worden met cobranten.
Eventueele etensresten of groenten-
afval moet in papieren gewikkeld
worden weggegooid.
Het opvolgen van deze wenken kflst
weinig moeite en voorkomt veel on
aangenaams.
De Haven van Vlissingen.
Het eerste jaar der exploitatie.
In een onderhoud met een redacteur
van het A.N.P. heeft de heer M. C. van
Hall, directeur van de N.V. Haven van
Vlissingen, gesproken over het werk van
deze jonge vennootschap
Wij zijn thans ongeveer een jaar
aan het werk, aldus de heer Va$ Hall.
Wat wij gedaan hebben? In het kort ge
zegd, veel voorbereidend werk. Keulen
en Aken zijn niet in één dag gebouwd!
Sinds verleden jaar werkte onze N.V.,
een semi-overhelsdhedrijf, aan de ont
wikkeling en de exploitatie van de haven
van Vlissingen. Onder de haven versta
ik dan onze binnen- en buitenhaven. In
1931 werd de buitenhaven door H. M. de
Koningin geopend. In Maart 1934 werd
daarna onze N.V. opgericht. De bedoeling
kan aldus worden gekarakteriseerdVfts-
singen te ontwikkelen als aanloop
haven en als distributiehaven.
In deze twee woorden ligt een ge
heel program!
T Een program voor jaren. Alles is een
kwestie van zeer langzame, ik zou willen
zeggen behoedzame, ontwikkeling. Vlis
singen heeft het optimisme zich een
plaats te willen veroveren onder de ha
vensteden aan de Noordzee. Anderzijds
kan het niet te véél pretenties hebben:
Ata, het radicale schuurpoeder!
Zonder weerga, zoowel in kwaliteit als
In prijs I Ata geeft geen krassen. Ata in
handige strooiflessfchen. Per stuk 12 cent.
E Ostermann 8. Co s Handel Mij N V.. Amster
indien men niet getraind is en niet ge
heel en al uitgerust is voor dit doel.
Onbekendheid met de omgeving heelt
reeds menig ongeluk veroorzaakt, dat
voorkomen had kunnen worden en
menigeen heeft dit met zftn leven
moeten bekoopen.
Naarmate men hooger komt, wordt
de lucht steeds dunner en dit pakt het
hart meermalen te veel aan, zoodat
hartpatiënten in den regel niet hoo
ger dan 500 a 600 M. mogen vertoe
ven. Komt men hoogèf, dan dat voor
de constitutie wenschelijk is, dan
treedt de z.g. bergziekte op, die wat
de verschijnselen betreft overeenkomt
met die van zeeziekte.
Men moet tevens rekening houden
met groote temperatuurswisselingen
en een vacantie-uitrusting meenemen,
die nierop berekend is. Overnacht
men op bergtochten in een hut, dan
kan het gebeuren, dat men bij zons
opgang meerdere graden onder nul
heeft, tei'wyl men in den loop van den
dag aan de meest brandende hitte is
blootgesteld. Zonnebrand en zonne
steek kunnen hiervan het gevolg zijn
en moeten zooveel mogelijk voorko
men worden, terwijl men op glet-
schers de oogen met een gekleurde
bril tegen de al te helle sneeuw moet
beschermen, aangezien anders de
overmatige inspanning der oogen tot
ernstige stoornissen aanleiding kan
geven.
een evenknie van Rotterdam en Antwer
pen te zullen worden verbeeldt het zich
niet. De ontwikkelingsmogelijkheden van
een haven hebben haar natuurlijke
grenzen. Vlissingen is door zijn ligging
geschikt tot aanloophaven en distributie-
haven.
Welk deel van dit programma kan
het eerst worden verwezenlijkt?
Wij hebben reeds eenige bescheitien
resultaten. Vergeet u niet, het is crisis!
In de koopvaardij is de klad gekomen.
De concurrentie is, in deze omstandig-
hedenJÉiterst scherp. Als men dit in het
oog hMdt, kan Vlissingen over het afge-
loopern jaar niet ontevreden zijn. De be
scheiden resultaten zijn te boeken als
„aanloophaven". Wij hebben getracht de
schepen naar Vlissingen te lokken om
er te bunkeren. Naast het kolenbunker
station, dat reeds ouder is, is eenige
meenden geleden een oliebunkerstation
in gebruik genomen. Sindsdien is geble
ken, dat het vertrouwen in Vlissingen als
bunkerhaven niet beschaamd is.
Bestaat de „aanloop" 'grootendeels
uit bunkerende schepen?
Wij hebben ook andere klanten.
Vaste en losse Verblijdend is, dat de
Woer.mann Unie sinds eenlgen tijd ge
regeld Vlissingen aandoet voor het op
nemen van post en passagiers voor Zuid-
Afrika.
En dan trachten wij ook zooveel moge
lijk de scheepvaartmaatschappijen, voor
al in Engeland, ertoe te bewegen het
schilderachtige Walcheren als doel te
kiezen van hun korte vacantietrips. Zoo
doende hadden wij verleden week nog
bezoek van een schip met 400 Engelsche
toeristen, die het idyllische Zeeland heb
ben bewonderd. Voor deze vreemdelin-
genbezoeken ligt Vlissingen zeer gunstig:
een interessant land, dat aansluit aan
een diepe haven.
Die diepte schijnt* uw trots te zijn?
Diepte beteekent veel! Onze haven
is 12 M. diep, en nu ik toch getallen noem
zeg ik u er nog twee maten bij: onze
mond van de buitenhaven is 360 Meter
VOOR DEN ZONNETIJD.
ENKELE DER NIEUWSTE MODELLEN.
Al deze grQote, golvende meer of minder geappreteerde
modellen hebben een ondiepen bol, zoodat de hoed bijna op
het hoofd zweeft, het is dan ook noodig ze met een elastiekje
in bedwang te houden.
De collecties voor de a.s. herfst
brengen volgens „de Manufacturier"
heel wat nieuws. De modellen vallen
reeds dadelijk op door de ongewone
en smaakvolle stoffen.
Wollen cloqué's, die den indruk ves
tigden van changeant stoffen zullen
veel gedragen worden, evenals dikke^
jersey's, zwarte angorastoffen, als het
ware bezaaid met zilveren driehoek
jes, goucfbrokaat-georgette, schors
crêpe met een satijnen glans en ver
der verschillende Changeant en bro
ché taffets.
Gebracht worden japonnen met
aan de binnenkant van de mouwen
veel oprij gsels, ook vaak op het voor
ste rokpand of aan de halsuitsnijding.
Cape-effecten, vooral bij de avond
japonnen, is het nieuwste. De nieuwe
collecties brengen veel c&pes, "die in
den rug zijn aangezet en van voren
los over de armen vallen, waarbij zij
in de plaats treden van de mouwen;
verder brengt men Indische shawls,
die dienst doen als hoofd- of schou
derbedekking, vooral bij kanten ja
ponnen of bij hooggesloten japonnen
van cloqué, diet met een gordel, welke
met Indische motieven is bestikt, een
zeer exotischen indruk maken. De
zeer wijde tule mouwen, doen vaak
ook aan een cape denken. Vermeld
moet nog worden de combinatie van
tule met crêpe satin.
Heel wat avondjaponnen worden
gemaakt met een blousenden rug.
Als groote mode brengt men in de
avondkleeding het korte, sterk getail
leerde jakje en verder de rok met
blouse. Eigenaardig zijn de groote
taffetmouwen bij wollen japonnen,
welke in sportieven stijl zijn gehou
den. Als garneering ziet men holle
zoomen, bloementouffes en bouquets
is pastelkleuren, rosetten van dezelf
de georgette, waarvan de japon is ge
maakt, driehoekige shawls in Spaan*
schen stijl, Witte geplisseerde hals
ruches en ruches voor mouwen,
koordsluitingen, sierstiksels en bont-
garneering van sealbisam, vooral op
de korte jakjes. Bij de kanten japon
nen ziet men veel ingeplooide deelen.
Ook brengt men weer japonnen van
wit met zwarte kantstof, welke over
gekleurde onderkleeding wordt ge
dragen.
Tal'Van kleurencombinaties vragen
verder de aandacht. Zoo zagen we
b.v. havanabruine bloemen en cein
tuurs op blauwe japonnen, staal
grijze tinten in taft en wol, verder
blauwe en roode revers op een bruin
sportcomplet.
De avondjaponnen zijn vaak zeer
nauw; vaak bepaalt de garneering in
den vorm van oprij gsels, - zich in
hoofdzaak tot den voorkant van de
japon. Een andere japon van dassen-
zijde had zoowel van voren als van
achteren oprijgsels, die onder de cein
tuur begonnen. Heel veel pofmouwen
worden gebracht en voor de avond
kleeding zijn kleine sleepen geen zeld
zaamheid. Het decolleté, dat van
voren vierkant gehouden wordt, is
aan de rugzijde laag en puntig.
Een nieuw snufje zal zijn licht
blauwe wildleeren handschoenen.
Andere collecties brengen weer
speciaal mantels en costumes. De
mantels kenmerken zich door een ge
welfd lijnenbeloop, waarbij de taille
door een breede ceintuur geaccen
tueerd wordt. Deze ceintuur steekt,
wat de kleur betreft, meestal af bij de
soms zeer drukke mantels, dus b.v.
blauw of rood. Eigenaardig zijn ook
de raglanmouwen met gewatteerde
schouders, waarbij staande boordjes
den kraag vervangen. Overigens zijn
de mouwen het Wijdst bij de elle
bogen.
De namiddagmantels zijn ?onder
ceintuur met shawlkragen of bolero
effecten. De com piet-manteltjes zijn
zeer nauw en hebben eveneens een
ceintuur.
Als bontgarneering wordt vooral
bisam gebruikt, het me«st voor de
revers.
breed, en de wateroppervlakte bedraagt
36 H.A. Door deze haven hebben wij ook
de illusie nog eenmaal (na de crisis!) in
dustrieën te kunnen trekken. Bij de ha
ren liggen namelijk goede industrleter-
Cernatlonalen klank? Voor ons had het
woord een zeer nationalen klank na dit
gesprek. In deze stad, met het gezicht
naar de zee gekeerd, voelt men een oud-
vaderlandschen geest leven. Het vast-
VOOR GEZETTE FIGUREN.
1725 en 172&
Voor oudere dames Is er toch altijd nog keus
rëinen"diê zich uitstekend leenen voor houdende „langzaam maar zeker" ls .er ÏS'
industrieën, die per schip aangevoerde Een trage doch ïooals: Uchte stoffen met patronen.
j o strepen in de breedte, strakke ceintuurs.
Geen groote pofmouwen, of een overdreven
stage vooruitgang geeft voldoenden j
grond tot werken „op hoop van zegen"
versierd schoudergedeelte.
VOOR DEN ZOMER.
grondstoffen moeten verwerken en daar
na weer moeten verschepen.
De distributiehaven!
Dit onderwerp is nog niet bijzonder
actueel. Hier zijn wij nog in het stadium
der plannen en... der fantasie. Er is wel
reeds eenige belangstelling van indus-
trleele zijde voor de haven van Vllssin-Sportieve rok en blouse (1719)
gen. De N.V. Handelscompagnie te Rot- Een practischt blouse en rok geeft onze afbeel
terdam gaat hier een entrepot Stichten ding weer, die aardig en vlot kleeden. De blouse
voor „Deck and Engine Stores". Doch een in ",iddf° gesloten en heeft
distributiehaven veronderstelt, zoo thS'^lnKwerSSlkï
geen hoogconjunctuur, in ieder geval, een D' tweebaam rok beeft een gladde achterbaan
zekere mate van vrijen handel. Cn een voorbaai. die twee puntig ingezette stuk
Het is voor het handelsverkeer een zeer
ongunstige tijd. Waar wij als aanloop
haven terrein hadden gewonnen, heeft
de devaluatie van de Belga ons weer een
eind teruggezet. Schrijft u dit vooral op:
het is van groot belang, dat van regee-
ringswege al het mogelijke wordt gedaan
om de concurrentiemogelijkheden van
onze Nederlandsche havens tegenover
het buitenland te begunstigen. Daar zijn
de .loodsgelden, die zwaar drukken op
onze havens.
Sinds de devaluatie van de Belga is er
een wanverhouding ontstaan tusschen
de Nederlandsche en Belgische loodsgel
den, welke laatste thans achtmaal lager
zijn, dan de onze! Met zeer veel belang
stelling is hier kennis genomen van het
regeeringsvoorstel tot radicale verlaging
der loodsgelden.
Dat is een stap in de goede richting.
Als de behandeling van het wetsontwerp
maar geen maanden duurt! Het is van
het hoogste belang, dat deze belemme
ring voor den Nederlandschen handel zoo
spoedig mogelijk wordt opgeheven.
En voorts mag men een gesprek over de l7gQ
Vlissinger haven niet besluiten zonder
melding te hebben gemaakt van onze^en heeft. Om t middel vordt een breede ge-
Maatschappij Zeeland, die een kanaal-»™"1 gfifuur gedragen.^
dienstonderhoudt, welke onder alle an- Voor het maken van deze buitengewoon een- beide hier afgebeelde modellen zijn zeer
dere bekend staat als de meest punctu- v"oudige japon, die teven# zoo'n aardig geheel eenvoudig en flatteus, gevaar werd vermeden
eele. Er is geen weersgesteldheid, waarbij geeft, heeft men niet meer dan enkele uren noodig door juist die snit en de juiste #tof te kiezen,
de dienst op Harwich geen voortgangen weinig materiaal. Van dun wollen mousellne is de japon No. 1725
heeft, dankzij ten deele de beschutte lig- Men heeft tweemaal de hoogte plus zoom noo- gemaakt.
ging van de Vlissinger haven. De Maat- d*9 en materiaal, b.v. kunstzijde van 85 90 cM. Voor maat -.2 is noodig ongeveer 3.5 M. stof
„..„mwi. „orioHar. laar nnbreedte. Linnen en cretonne leenen zich eveneens van 100 c.M. breed.
Tnnnnn tot het maken van dit model, mits de stof breedte Het model no. 1726 is van een sJankmakende
passagiers en pl.m. 300.000 postzakken. voldoende is. donkere gekleeds japon.
Het is niet het minst deze kanaaldienst, Patronen in maat 42 en 48 verkrijgbaar voor Doffe zijden crêpe leent zich hiervoor uitste-
die den naam Vlissingen een interrfatlo- slechts 0.5a kend.
nalen klank geeft. De patronen zijn leverbaar in de maten 48 en
Het gesprek was ten einde, wij namen 5° a""4" I °-58' k"<"
afschejd. Vlissingen een naam met in-
?*6
1.0-70.
De uitvinding van het trichroom-procédé na twintig jaar arbeid.
„La Cucaracha", de eerste gekleurde film.
door RAYMOND OLIVIER.
Acht jaren is het geleden, dat de
„Jazz-zanger" om de aarde trok en
de bioscoopbezoekers van alle landen
voor de sprekende film innam. En
weer staan we nu, in 1935, op een
keerpunt in de ontwikkeling van het
filmwezen. Ditmaal is het de gekleur
de film, die van nu af definitief zyn
triomftocht over het linnen doek van
den aardbol zal beginnen. De film
„Jaarmarkt der IJdelheden", welke
nu door den bekenden regisseur Ma-
moulian is vervaardigd, zal voor de
gekleurde film evengoed een pionier
zyn als eens de zingende Al Jolson
voor de klankfilm.
Experimenten sedert 191U-
dntelbare proeven zyn in den loop
van de laatste tientallen jareq onder
nomen, om het oude zwart-witte beeld
door bonte qpnamen te vervangen.
Steeds weer echter verkreeg men mis
lukkingen of slechts halve resultaten.
De ontwikkeling der Technicolor-
onderste plankje bevestig je op een afstand
van 60 c.m, van de grond.
gelijkheid, om haar experimenten op
groote schaal te financieren en tot»
een goed einde door te voeren.
In 1932 vond Dr. Kalmus het tri
chroom-procédé uit. Hierbij brak een
driehoekig prima het licht op drie ne
gatieven van roode, -blauwe en gele
kleur. Het was mogelijk, alle kleuren
van het zonnespectrum volkomen na
tuurgetrouw weer te geven. Hoewel
dit procédé de kroon was op een ar
beid van twintig jaar, gelukte het den
onderzoekers niet, de producenten
van zijn volmaaktheid te overtuigen.
Ze waren door de minder gelukkige
experimenten, die hieraan vooraf ge
gaan waren, al te wantrouwend ge
worden. Dat beteekende schade voor
hen. De eenige, die Kalmus gehoor
verleende, was Walt Disney, de schep
per van Micky-mouse. Zijn „Silly
Symphonies" gebruikten in 1932 voor
de eerste maal het drie kleuren-pro-
cédé. Het groote succes leidde tot de
stichting der Pioneer-Pictures.
Milliardair8 worden overtuigd.
Er bestaan in de vermakelijkheids
industrie allerlei zonderlinge organi
saties. Pioneer-Pictures behoort on
getwijfeld tot de merkwaardigste, die
ooit geschapen werden.
Twee jaren geleden noodigde Me-
rian C. Couper, een producent der R.
K. O. de jonge milliardairs John Hay
Whitney en Cornelius Vanderbild
Whitney in zijn studio. Daar liet hij
voor hen een „Silly Symphonie"
draaien en overtuigde hen daardoor
van de toekomst der gekleurde film.
Het vermogen der Whitney's, een der
aanzienlijkste der Vereenigde Staten,
dat reeds in vele kunst- en vliegonder
nemingen is gestoken, stond van toen
af aan ter beschikking der koene her-
vormers.
De eerste film van de nieüwe maat
schappij was „La Cucaracha". Ze be
wees ook de laatste twijfelaars dat de
grootste moeilijkheden der gekleurde
film overwonnen waren. Slechts eeni
ge kleine verbeteringen in de détails
waren noodzakelijk, om het procédé
geheel te vervolmaken. Tegelijkertijd
echter toonde ook de ontvangst, die
het publiek de „Cucaracha" bereidde,
hoe zeer men op de invoering van de
Heb je dat nu allemaal gedaan, wel, dan
vooruit maar. Zowel 's zomers als 's winters
kun je prettig steltenlopen. Als er genoeg
kinderen uit de buurt stelten hebben, dan
kun je wedstrijden gaan organiseren, bijv.
hindernislopen en wedrennen. Je zult wel
gauw merken, dat om goed stelten te lopen
en allerlei kunststukken te kunnen uitvoe
ren, je handig moet zijn. En het is niet al
leen prettig om stelten te kunnen lopen, het
is ook heel practisch, wanneer je bijv. door
moeras loopt of de weg is vol plassen en
je moet er toch doorheen!
-Je zult wel verbaasd zijn om te horen,
dat men in de Middeleeuwen zelfs aan het
hof stelten liep! Wanneer er feesten wer
den gegeven aan het hertogelijk Hof van
Bourgondië, liepen de vaandeldragers op
stelten, zodat iedereen ze goed kon zien.
Op oude etsen en platen zien we menschen
stelten lopen. In Italië, België, Frankrijk,
Duitschland en ook wel in ons eigen land
liep men stelten. Vlaamse kronieken ver
tellen ons, dat aan de Sambre en aan de
Maas in de tijd van de voorjaars- en herfst-
overstromingen de stelten in de laaggelegen
stadsdeelen onotbeerlijk waren, omdat dan
de straten vol water stonden!
Op volksfeesten hield men stelten-wed-
strijden, die altijd grote bijval vonden. Men
danste zelfs op stelten.
Toen de aartshertog van Oostenrijk zijn
intocht in (Namen hield, kwamen steltlopers
hem tegemoet, en voerden hun kunsten uit
Over hekken, muren en struikgewas kun
je met stelten gemakkelijk heen stappen. In
Amerika waadde een moedige steltenloper
in het ja^r 1859 de Niagara door en hij
kwam heelhuids aan de overkant. De kin
deren in het kleine stadje werden al gauw
bekend om hun knappe kunststukken, die
zij zelf op stelten uithaalden en ze werden
door het hele stadje „De Steltendorpers"
genoemd. Wanneer de Steltendorpers, in
twee groepen verdeeld, trachtten elkaar de
loef af te steken door de moeilijkste toeren
uit te voeren, hadden zij altijd erg veel be
kijks. Maar het was dan ook prachtig wat
ze konden uitvoeren! Ale jullie je nu goed
oefent, wie weet, misschien worden Jullie
dan ook wel een twede Boort „Steltendor-
pets'M
kleuren in de film had gewacht. Na
acht maanden bereikten de netto-in
komsten van deze korte film reeds
meer dan de 300.000 dollar!
Medio 1934 besloot men daarom,
een groote gekleurde film te vervaar
digen. Daarbij had men op de eischen
van de „kuischheidaliga" te letten.
Verder moesten prachtige costumes
de nieuwe uitvinding tot hun recht
doen komen. Ten derde was in dien
tijd het Victoriaansche tijdperk zeer
in de mode. Daarom koos men als
themo het werk van Thackeray„De
Jaarmarkt der- IJdelhedenAls re
gisseur engageerde men Lowell Sher
man en als star Miriam Hopkins. Dat
is nu zoowat een jaar geleden. En
wanneer de film binnen eenige we
ken voor het publiek gedraaid zal
worden, zal ze een ongelooflijke reeks
van ongelukken achter zich hebben.
Een dolle reeks ongelukken.
Het begon met den dood van Lowell
Sherma'n, die overleed, toen een der
de van de film klaar was. Zijn opvol
ger, Rouben Mamoulian, wierp alle
tot nog toe gedraaide scènes in de
prullemand en begon weer van voren
af aan. Toen vatte Miriam Hopkins
midden in een balscène kou en moest
met longontsteking in bed blij veil.
Hierop verbrandden 2000 meter ne
gatief in een filmapparaat. Een week
arbeid was noodig, om ze opnieuw te
monteeren. Toen bleek, dat de klank-
strook beschadigd was. Alles moest
op het nieuwe R. C. A.-systeem nog
eens gedraaid worden. Tenslotte was
het eenige deel van de film, die niets
mankeerde» de kleur. Dat was onge
veer het tegendeel van wat men ver
wacht had.
De film, die onder den titel „Becky
Sharp" zal uitkomen, omdat onder
den oudeu titel reeds vier films ge
draaid zijn, is door hen, die haar reeds
in een besloten voorstelling konden
zien, met onverdeelde geestdrift ont
vangen. Critici en technici waren vol
lof over de volmaaktheid en juistheid
der kleuren.
d
Blondjes genieten de voorkeur.
De invoering der kleuren in de
filmwereld is een zoo groote gebeur
tenis, dat de gevolgen ervan zich nu
nog niet laten overzien. Ze geven de
film riieuwe aantrekkelijkheid en
nieuw leven. Men kan nu de haren
van Ann Harding bewonderen, de
heerlyke teint van Jeannette Mac-
Donald, de bleeke huidskleur van
Greta Garbo, de mooie oogen van
Aalsoep.
500 gr. aal, 1 uitje, 40 gr. boter, een klein
bosje peterselie, 8 k 10 peperkorrels, zout,
1 eetlepel bloem, lMi d.L. water, 1 d.L. melk
of room, stukje foelie.
De visch wordt gewasschen en in stukken
gesneden, daarna met de boter in een pan
gedaan en een minuut of 5 gestoofd, daarna
water bijvoegen, kruiden, foelie, peper, zout
en het gesnipperde uitje en zachtjes aan
de kook brengen en stoven, zonder dat de
stukjes visch echter stuk gaan. De bloem
wordt met een weinig water aangemaakt en
by de soep gedaan, die nog even door moet
koken. Het bosje peterselie, dat na het
wasschen bijeen gebonden in de soep is ge
daan, wordt eruit verwijderd, terwijl ten
slotte de melk of room wordt bijgevoegd als
de soep reeds in de terrine is.
Biefstuk met pommes frites en
peterselieboter.
,400 gr. biefstuk, 1 blokje delfrite, 50 gr.
boter, 100 gr. boter, 1 dessertlepel gehakte
peterselie, 1 k.g. aardappelen, peper en
zout, 1 theelepel citroensap.
De boter wordt met de peterscho en ci
troensap gekneed, zoodat alles goed ver
mengd is en daarna op een koele plaats
weggezet, om er even voor het serveeren
kleine balletjes van te vormen.
De biefstuk wordt geklopt, bestrooid met
peper eh zout en in de heete delfrite aan
beide zijden bruin gebakken, boter bijvoe
gen en nog even door laten bakken. De
aardappels zijn geschild en aan schijfjes
gesneden, gewasschen en met een doek ge
droogd, daarna worden ze in warm, doch
geen heet frituurvet gaar gebakken, daarna
uitgeschept. Het frituurvet wordt nu zóó
heet gemaakt, dat er blauwe damp afkom*,
en in dit heete vet worden de aardappelen,
bruin en croquant gebakken. Op een ver
warmde schotel wordt de biefstuk gelegd
omgeven met een rand aardappelen. De bal-
Chlaudette Colbert. De stars zullen
niet meer als bleeke ifchauwen ver
schijnen, maar als werkelijke wezens.
Natuurlijk zullen vele filmsterren
de omwenteling evenmin overleven
als eens bjj de sprekende film. Vol
gens de tegenwoordige ondervindin
gen hefcjbén de blondines met hun ge
bruikelijke huidpigmenteering de
grootste kansen bij de gekleurde film.
Daarom heeft men ook voor de rol
van Becky Sharp de blonde Miriam
Hopkins gekozen. De eenige troost,
die- de kleurfilm met zich brengt, be
staat hierin, dat de vrouwelijk ster
ren niet meer op hun gezicht behoe
ven te letten en verder de kleur maakt
op het linnen doek slank.
Nieuio terrein voor groote
schilders.
De onkosten van het nieuwe pro
cédé waren beslist hooger dan van de
vroegere films. Men heeft een aan
zienlijke belichting noodig, bijzondere
opname-apparaten, specialisten als
operateurs, nieuwe gereedschappen
voor het laboratorium. Dit alles is
niet juist geschikt om de kosten voor
vervaardigen te verminderen. Vol
gens de meest bescheiden schatting
zal een gekleurde film ongeveer 30
duurder zijn dan een zwart-wit
beeld.
Ook een wetenschappelijk bezwaar
doet zich gelden. Het oog is gevoeli
ger dan het oor. Het gevoel voor kunst
is daarin sterker uitgedrukt. Ieder
ziet de dingen verschillend. Zal een
gekleurde film. aller smaak bevredi
gen? Zal men er even vlug aan ge
wend zijn als aan de klankfilm?
Het zal onvermijdelijk- zijn, dat
slechts ware kunstenaars aan het
werk mogen meedoen. De filmschep
per staat nu voor dezelfde vragen als
de groote schilder voor zijn doek. Hy
moet de kleuren componeeren, af
stemmen en verdeelen. Daarbij mag
hij niet eigendunkelijk te werk gaan,
maar ook niet clicheeren. Zeer zeker
zal men in dit opzicht in het begin
allerlei catastrophen beleven. Het
schijnt echter buiten twijfel te zijn,
dat de gekleurde film tenslotte, on
danks alle moeilijkheden, precies zoo
zal opkomen als vroeger de klankfilm.
Reeds binnen eenige jaren zal het
zwart-witte beeld evenzoo uit de mode
geraakt zijn als de stomme film.
letjes boter worden apart op een glazen
schaaltje geserveerd.
Kalfshersens in deeg.
2 kalfshersens ,1 eetlepel azijn, 1 uitje.
Voor hetdeeg: 60 gr. bloem, 1 eet
lepel slaolie, ruim 1 d.L. lauw water, het
wit van 1 ei, zout, frituurvet.
De hersens worden een half uur in water
gezet, daarna van het vel ontdaan en 15
min. in, de azyn met het gesnipperde uitje
zachtjes gekookt. Het vocht afgieten en in
dunne plakjes sneden.
De bloem wordt in een kom gedaan met
het zout en een vry dik beslag gemaakt,
door het lauwe water en de slaolie toe te
voegen en tenslotte" het stijfgeklopte eiwit.
Intusschen is een pannetje met frituurvet
heet gemaakt en worden telkens eenige
plakken hersens in het deeg gedompeld en
in het heete vet of olie lichtbruin gebakken,
even op grauw papier' gelegd en op een
schaaltje warm opdienen, gegarneerd met
takjes peterselie.
Gevulde tomaten met zalm.
6 groote tpmaten, H blik goede zalm, 6
eetlepels mayonnaise, pep.er, zout, 3 augurk
jes, gehakte peterselie, slablaadjes.
Mayonnaise wordt op de bekende wyze
gemaakt en vermengd met de zeer fijnge
hakte augurkjes en peterselie. De tomaten
worden van het bovenste kapje ontdaan en
uitgehold met een lepel. (De purée wordt
gebruikt voor een of ander sausje, b.v. by
bloemkool). De zalm wordt op een zeef ge
daan om het overtollige water weg te
laten vloeien en daarna in kleine stukjes
verdeeld en vermengd met een. deel van de
mayonnaise. Het mengsel komt in de toma
ten en de bovenkant wordt bedekt met
mayonnaise, daarna plaatsen wij de tomaten
op een glazen schaal, belegd met mooie
gele slablaadjes.
N.B. Inplaats van zalm kan men ook
andere vischsoorten als garnalen, koude
schelvisch, tonijn, krab enz. voor vulling ge
bruiken.
Gepocheerde eiersla.
4 eieren, 1 krop sla, overgebleven groote
UIT DE PERS.
Cort van der Linden.
A. B. (Kierekoper) schrijft in de (S.D.)
arbeiderspers
Reeds dagenlang was het bekend, dat
de grote Nederlander op zijn sterfbed lag.
Dit te weten was ons een kwelling, en
het "bericht, dat het volbracht was, een
uitkomst. Zo moet het allen gegaan zijn,
die veel met dezen man zijn samenge-
weest, in welke verhouding ook. Want
ook het ambtelijk verkeer met dezen
mens. kreeg vanzelf een persoonlijk ka
rakter, dat een diepe genegenheid op
riep, als gold zij een patriarchaten bloed
verwant. In zijn Kabinet zaten merk
waardig-veel mensen van ongewone aan
trekkelijkheid. Lely, Treub, Loudon... hoe
zelden ontmoet men zulke aangename
persoonlijkheden. Maar tegenover Cort
stond je toch nog anders. Dat merkte je
pas goed toen hij geen premier meer
was. Welk een vreugde, als men tussen
vele bekende figuren dat geheel-aparte
gezicht weer zag opengaan in hartelijke
belangstelling voor je levensontwikke
ling. Ik voor mij althans heb voor geen
andere verschijning uit de politieke we
reld -deze natuurlijke genegenheid zo
sterk gevoeld. En ik ben overtuigd, dat
het bijna al onze tijd- en ambtgenoten
zo gegaan is. Met Cort gaat iets eigens
van ons weg, uit een, in geestelijk op
zicht zoveel betere tijd, die men zich In
het zwarte heden niet dan met moeite
herinnert.
En geen wonder! Ging ooit op zulk een
wijze het hoogste besef van eigen waarde
en waardigheid met de natuurlijke een
voud samen als bij dezen democraat, niet
met het hoofd, maar met het hart? Hoe
kon, zelfs in de diepste ernst en bij de
grootste zorg, zijn joligheid opbloeien, als
van een jong student, al kon dat slechts
éénmaal geschonden worden.
Dit vertrouwen had hij en dit druk
te een eigen stempel op al zijn staats
manschap in het ganse volk.
Daarom bracht hij, als een bewust door
trekken van de lijn, die door heel zijn
leven had gelopen, het Algemeen Kies
recht en de Vrije School. Hij was een
man van de vrijheid, de geestelijke voor
op. De Idealen, die hij gediend heeft, zijn
dezelfde, die vandaag geminacht en ver
treden worden, overal op de wereld. Moge
het stuk Nederlandse volksgeschiedenis,
dat in zijn persoon was belichaamd, niet
met hem in het graf gaan. Moge de geest
die dit sterke lichaam heeft verlaten,
over Holland vaardig blijven!
LAND- EN TUINBOUW.
Droeve tuinbouwlfjst.
Wat onverkocht bleef.
Gedurende het eerste kwartaal van dit
jaar zijn aan de vellingen in ons land
aan groenten onverkocht gebleven:
11445. kg. andijvie, 187.712 kg. roode kool,
1.929.77kg. gele kool, 1189 kg groene kool,
3.496.733 kg Deensche witte kool, 1004 kg.
koolrapen, 170.390 kg. knolseldery, 451.231
kg. kroten, 49.261 bos prei, 208.196 kg.
schorsenieering, 173.333 bossen seldery,
24.611 kg[ spinazie, 13.168 kg. uien, 16.261
stuks sla, 1450 bos raapstelen, 10.000 stuks
bloemkool, 58,841 kg. peen, 23.430 bos ra
dijs, 59.883 kg. spruiten, 3674 kg. schoone
spruiten,) 430 bos kervel.
boonen, 1 uitje, 2 tomaten, 2 hardgekookte
eieren, peper en zout, olie en azijn, wat
citroensap, peterselie.
We zetjten een ondiep pannetje op met
water en'een scheutje azyn, breken in het
zachtkókejnde water een ui, scheppen voor
zichtig helt wit er omheen ën laten het drie
minuten k|oken .scheppen het met de schuim
spaan uiti waarna we de andere eieren op
dezelfde yyze koken en alle eieren op een
platte schptel leggen .waarop een bedje van
slablaadje^ is gelegd, die vooraf met olie,
azijn en z^ut, ook het fijngehakte uitje zijn
aangemaajet.
Om de gepocheerde eieren komen groep
jes koudel groote boonen, die bedruppeld
worden mèt citroensap, plakjes tomaat en
partjes hardgekookt ei, zóó dat de schotel
een aardig aanzien krygt. Hebben wy an
dere groenten over, 3an kunnen wij deze
ook als giirneering gebruiken, b.v. wortel
tjes, princesseboonen, stukjes biet, enz.
Abriko^engelei.
500 gr. vlersche abrikozen, 250 gr. suiker,
1 ei, geraspte schil en sap van een citroen,
90 gr. botejr.
De abrikozen worden ontpit, aan stukken
gesneden en met het citroensap gaar ge
stoofd, daarna gezeefd en met de boter,
suiker en schil in een steelpan gedaan en
erwarmd, Waarna het goed geklopt ei erbij
gevoegd wordt en de massa roerende tot op
het kookpunt wordt gebracht, doch deze
mag niét doorkoken, daarna wordt de pan
van het vuur genomen en af en toe geroerd
totdat de gelei geheel en al afgekoeld is.
Abrikozengelei is zeer sm^kelyk op de
boterham, doch tevens een heerlyke vulling
voor taartbodems of als combinatie met
custardpudding.
Maatschappij, wier naam voor altijd
met de geschiedenis van de gekleurde
films verbonden zal blijven, is even
spannend en avontuurlijk als een sce
nario uit de studio's van Hollywood.
De maatschappij werd In 1914 door
Herbert Thomas Kalmus .opgericht,
die met eenige studiecollega's van het
technologische instituut van den staat
Massachusetts de gekleurde film wil
de uitvinden. Acht jaar lang werkten
ze met ijver aan hun ouiierneming.
Toen ze zoo ver waren, om een eerste
zakelijke proefneming te wagen,
draaiden ze een tragische film „Het
offer der zee". Dit bereikte als curio
siteit een zeker succes.
De uitvinding van het trichroom-
procédé.
Toen in 1927 de klankfilm opkwam,
geloofden vele geestdriftige produ
centen, dat de tijd voor de kleur nu
eveneens was aangebroken. Techni
color werd steeds meer gewaagdmen
vervaardigde talrijke films. Spoedig
echter bemerkte men, dat men over
ijld had gehandeld. De technische mo
gelijkheden van de gekleurde film wa
ren nog verre van volmaakt. In ieder
geval bracht deze periode van wel
vaart der Technicolor veel geld in het
laadje. Daardoor verkreeg ze, de mo-
Hoe maken we zelf stelten?
Weinig materiaal en veel plezier.
Door ELSE VAN DER ECHT.
Onlangs liepen er tien mannen door de
straten met reuzenbenen van wel meer dan
twee meter... en ze droegen reclameborden
voor een schoenenzaak! Alle mensen op
straat keken hen verbaasd na, en de kinde
ren holden achter hen aan. Zo iets hadden
ze in hun kleine stadje nog nooit gezien!
Hoe zaten de mensen toch in elkaar? Een
van de jongens wist het te vertellen. In
de kelder lagen nog stelten, die vroeger
van zijn vader waren geweest, en die werden
natuurlyk nu te voorschijn gehaald. Een
week lang was deze jonge stelten-eigenaar
de bewonderde held, tot... ja ,tot zijn buur
man, die timmerman was, de andere jon
gens het geheim van de stelten verraadde.
Wat heb je allemaal nodig om een behoor
lijk paar stelten te maken?
Allereerst twee sterke stokken, liefst van
2 2Mt meter, en verder twee niet te dunne
plankjes van 16 tot 18 c.m. breed, en 20 tot
26 c.m. lang. En dan verder tien schroeven.
Veel zal je dat allemaal niet kosten. Nu
z»ag je de plankjes zo, dat er een recht
hoekige driehoek afgaat, en een smal stuk
van 5 c.m. overblijft, dat 3 c.m. dik is. Ook
van boven laten we zo'n stuk van 5 c.m.
over, en dan zagen we er nog een stuk uit,
waarin onze schoenen komen te staan. Want
wanneer we niet zo'n stuk eruit zaagden,
dan zouden onze schoenen gemakkelijk van
het plankje af kunnen glijden en we zou
den lelijk vallen.
Met een schroevendraaier bevestigen we
die plankjes aan de twee lange stokken. Je
moet de ruimte tusschen de schroeven ver
delen. Wanneer de stokken lang genoeg zjjn
dan kun je aan elk ook twee plankjes ma
ken. Die bevestig je dan niet onder elkaar,
tegenover elkaar. Ik hoop dat jullie
begrijpen hoe ik dat bedoel. Je bevestigt ze
op ongeveer 85 centimeter van elkaar. Het