Nutsspaarban k
SPAARBUSJES
Opheffings Uitverkoop
LAATSTE WEEK van onze
Gez. van Dantzig Hoogstraat 9-11 Tel. 2375
J. VLAG
De Sanguinose
V
De Goudsche Fruithandel.
De nood der garnalenvisschers.
STAD8SPAARBANK
Luchtbescherming met vliegtuigen.
Vestiging van een Kamgarenindustrie in Nederland.
AALBESSENJENEVER
't Raedthuys - Markt
Het Nederlandsche
Visscherü Proefstation.
STOFZUIGER
Londen in den zomer.
RUILBUREAU
Raadsels voor de Jeugd.
Gebr. KAMPHUISEN N.V.
Q0EDK00PE TREIN
HAAS' Azijn alleen
Is het U bekend, dat de
te GOUDA, Oosthaven 12
FRAAIE NIKKELEN
uitgeeft
Vraagt inlichtingen ten kantore der Bank.
Credieten
Nederlands Instituut voor Opleiding- van
Leerkrachten bij het Nijverheidsonderwijs
alle Nijverheidsonderwijs-bevoegdheden
De Restanten in alle atdeelingen gaan nu voor spotprijzen
Sluiting Maandagavond 29 Jtili
Een tocht met de VJ. 34.
In 12 uur per man 1.75 verdiend.
Het gaat met oruse garnalenvisschers 4
niet naar wensch. Deze eertijds bloelende
tak van bedriji verkeert de laatste jare.i
ln zulke moeilijke omstandigheden, dat
Ingrijpen meer dan noodzakelijk ls ge
bleken.
Deze visschers zijn, een apart volkje,
dat altijd geheel op zichzelf was aange
wezen en "dan ook een geheel zelfstandig
leven leidde. Men kan het beschouwen
als een groote familie, een» volk dat met
zeer weinig genoegen neemt. Zij zijn
nooit veeleischend geweest: een schamel
stukje brood was en is voor hen voldoen
de. De laatste jaren kan echter ook dat
schamel stukje brood niet meer worden
verdiend, gpo groot is de bittpre armoe
de. die onder deze menschen geleden
wordt. Als gevolg daarvan is men in Ja
nuari va# ait Jahr overgegaan tot orga
nisatie. de aartdacht van de regeering is
op den bedrijfstak gevestigd, met het ge
volg dat er voor de garnalen een mini
mumprijs is vastgesteld van 15 cent per
K G. Dit besluit is l Juli J.l. in werking
getreden. Het gevolg daarvan was, dat
reeds de eerste dagen honderden kilo
grammen garnalen vernietigd moesten
worden, omdat deze minimumprijs niet
werd gehaald. Een kleine verbetering is
ontstaan door de openstelling van de
Belgische grens, doch ook daarmede zijn
de visschers nog niet afdoende geholpen,
aangezien die vangsten niet groot genoeg
zijn.
Wij zijn ter overtuiging dezer dagen
mee ter visschvangst gegaan. Des nachts
verlieten wij de havpn van Vllssingen
met de Vli 34 en vischten kort daarna
onder de kust van Westkapelle. De terug
keer geschiedde 's middags te 12 uur.
In deze 12 uren bedroeg de vangst 40
K.G. garnalen, en wat visch. Daarvoor
werd ontvangen 40 x 15 cent is 6 plus
7 voor de visch, of in totaal 13. Daar
van gaat af circa 6 voor olie, kolen,
enz., zoodat er verbleef, circa 7.—. Deze
zeven gulden moesten in vieren worden
verdeeld, zoodat per man 1.75 was ver
diend. Daarbij kwam dat deze vangst
niet een van de minste was. integendeel,
zijn er verschillende visschers die niet
meer dan ƒ4 5 per week verdienen.
Daar komt bij, dat het schip moet on
derhouden worden, netten moeten wor
den vernieuwd enz. Het risico van het
verloren gaat van netten is zeer groot.
Zoo had onze schipper pas 4 weken ge- J
leden zijn netten verspeeld, wat hem
2.50 kostte. Het is natuurlijk onmogelijk
voor deze menschen een dergelijke uit
gave te doen, zoodat nieuwe netten op
crediet moeten worden gekocht. De schip
per heeft in het algemeen momenteel
een schuld var: 4 tot 500J gulden, waar
van hij minstens 5 pet. rente moet be
talen. De leveranciers kunnen echter
geen crediet meer geven, met het gevolg,
dat degene die nu zijn netten verspeld
of eqn motor of andere onderdeelen voor
zijn vaartuig noodig heeft, dit niet meer
kan verkrijgen, zoodat hij gedwongen
wórdt zijn bedrijf stil te leggen.
Acht schepen van de vloot te Vllssin
gen, welke 21 schepen telt. zijn niet meer
voldoende zeewaardig. Feitelijk zijn deze
soheepjes gedoemd om gesloopt te wor
den, doch door de moèilijke omstandig
heden mogen zij nog varen, mits zij bin
nen de riviergrens blijven Vanzelfspre
kend is het risisco van deze visschers
zeer groot en is de kans op ongelukken
lang njet denkbeeldig De toestand waar
in deze menschen verkeern, is dan ook
meer dan droevig.
Worden deze menschen dan niet ge
steund'' zal men vragen.- Zeer zeker
wordt hier gesteund en hierbij is de ge
meente Vlissingen, vergeleken bijvoor
beeld met Arnemulden en Breskens, niet
de minste. Als per week 6 is verdiend,
krijgt de visscher van Maatschappelijk
Hulpbetoon vóór de w£fhrde van 4 steun
in bonnen voor levensmiddelen. Hooger
dan dit bedrag kan men echter niet gaan.
Bedenkt men dat deze menschen mee
rendeels groote gezinnen hebben, dan is
nader betoog hier overbodig De vlsScher
wil echter zelfstandig blijven en is met
een verdienste van 10 per week meer
dan tevreden. Zijn er middelen óm deze
menschen te helpen? Volgens insiders
zeer zeker. Als de voornaamste noemt
men opheffing der tolmuren, alsmede
het niet meer rangschikken van garna
len onder schelpdieren, waajdoor uitvoer
naar Frankrijk mogelijk zou zijn. De
vraag in Frankrijk naar garnalen over
treft verre het aanbod. Daar zijn de prij
zen zeer hoog en wordt zelfs tot 2.40
per K.G. betaald. De bespreking met de
Fransche regeering zou hier dus uitkomst
kunnen brengen.
Wat doet intusschen het buitenland?
Wanneer, om een voorbeeld te noemen,
in Frankrijk of Duitschland en ook an-
«dere landen een schip door de scheep
vaartinspectie wordt afgekeurd, wordt
dit schip gesloopt en krijgt de schipper
een nieuw schip, met subsidie van de
regeering. Het buitenland, dat wel met
zijn vloot is bijgebleven, tracht de markt
te veroveren, ten koste van onze vis
schers. Zoo vaak Frankrijk met moderne
vaartuigen bemand, met Belgische en zoo
mogelijk Nederlandsche schippers aan
.boord om het bedrijf te leeren. Grijpt
onze regeering niet in, bijvoorbeeld door
het geven van bedrijfssteun, dan zal de
tijd niet ver meer zijn, dat voor onze
garnalen geen afzet meer is te vinden.
Ook een flinke propaganda in de groo
te steden van ons land voor dit zeer
voedzame en gezonde zeebanket, zou re
sultaten kunnen opleveren. De toestand
voor de garnalenvisschers is diep treurig
en schreeuwt om hulp.
LIQUIDATIE DER „CREDIET-
VEREENIGING VOOR DE
ZUIDERZEE".
t
Kunnen de visschers de credieten
aflossen?
Toen by de naderende mogelijkheid der
afsluiting van de Zuiderzee de leveranciers
langs de Zuiderzee huiverig bleken om op
de gebruikelijke wijze op crediet aan de
visschers te leveren, werd in 1921 door cfé
oprichting der Credietvereeniging der Zui
derzee de mogelijkheid geopend de crediet-
verleening aan de visschers op de gebrui
kelijke wijze voort te zetten .Zoodoende is
door de leveranciers voor een groot bedrag
aan de visschers, waarvoor het Ryk dezen
crediet verschafte, geleverd, waarvan op
ultimo 1932 nofc een bedrag van c.a.
f680.000.open stond. Met deze schulden
aan het Ryk worden ingevolge art. 8a van
het Zuiderzeesteunbesluit de tegemoetko
mingen, te verleenen wegens waardevermin
dering van eigendommen, verrekend, het
geen inmiddels tot een bedrag van c.a.
ƒ315.000.— heeft plaats gevonden. Daar
naast komt uiteraard ook Aflossing op an
dere wyze voor.
In Januari 1933 werd de liquidatie van de
vorderingen der Credietverleening voor de
Zuiderzee opgedragen aan den Rijksdienst
der Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet.
De verrekening met uitkeeringen ingevolge
art. 6a der Zuiderzeesteunwet wegens waar-
In de maand April heeft zich in onze stad
het sinds menschenheugenis niet voorgeval
len feit vertoond, dat het zielental van den
Haag is gedaald. Gewoonlijk kwamen er
per maand 600 tot 1000 Hagenaars by, thans
vielen er 67 af. De oorzaak daarvan is
waarschynlyk heel toevallig: het aantal
vertrokken personen is ditmaal 300 grooter
dan het aantal gevestigden en het z.g. ge
boorte-overschot vult dit niet geheel aan.
Er zijn in die maand 100 personen meer
naar Indië vertrokken dan zich, hier ve.s-
tigden, terwijl in April 1934 zich er 160
meer vestigden dan er vertrokken. Alleen
dit maakt al een zeer groot verschil.
Alhoewel de aanwas der bevolking inder
daad aan het minderen is, is het toch niet
te verwachten dat daarin plotseling een keer
is gekomen. Het aantal woningen is in die
zelfde maand vermeerderd met 36, ook een
bizonder gering getal, maar dit vindt zijn
oorzaak weer hierin dat in die maand be
gonnen is met de afbraak van een groot
aantal krotten op Scheveninpen. In totaal
werden 130 woningen afgevoerd; er werden
weer byna 170 bijgebouwd.
Wij zijn benieuwd te zien of hier alleen
het toeval in het spel is of dat hier naar
andere oorzaken moet worden gezocht.
HAGENAAR.
devermindering is thans vrijwel beëindigd,
omdat deze tegemoetkomingen op enkele
uitzonderingen na, voor zoover daarop aan
spraak liestond, alle zyn -verleend.
Aan de debiteuren is naar wy van de
zyde van den Rijksdienst ter uitvoering van
de Zuiderzeesteunwet vernemen kortge
leden de vraag gesteld, hoe zy zich voor
stellen het restant hunner schuld af te los.
sen. De bedragen, welke deze belanghebben
den schuldig zyn, loopen zeer uiteen en
evenzeer de mogelijkheden, die by hen aan
wezig geacht kunnen worden, om aan deze
verplichtingen tegenover het Rijk te vol
doen. Terwijl er verschillende visschers zyn,
die ook onder de huidige omstandigheden
nog zoodanige bedrjjfsinkomsten hebben,
dat daaruit wel iets valt af te zonderen voor
afbetaling, zyn er daarnaast belanghebben
den, die in zoodanige vermogenspositie ver-
keeren, dat zy hu of in een nabije toekomst
in de gelegenheid zullen zyn uit hun ver
mogen tot schulddelging over te gaan. Dit
gêldt o.a. voor die belanghebbenden, die by
liquidatie van hun bedryf vaartuig en net
ten verkoopen en ook voor diegenen, die
sedert verscheidene jaren een ansjovisvoor-
raad aanhouden en by liquidatie van dit
renteloos, en door opslag- en bewaarkosten
duur product daartoe middelen zouden kry-
gen.
Uit de kringen van de vroegere Zuider-
zeevisschers zelf wordt $ns hieromtrent
medegedeeld, dat verscheidene visschers ge
durende de laatste crisisjaren geen rente
meer werd betaald, noch aflossingen kon
den geschieden. De schuld van de meeste
debiteuren werd in de periode 1934-1935
verminderd doordat de hun toegekende uit-
keering wegens waardevermindering van
schepen en netten in mindering is gebracht
op het uitstaande crediet.
Gezien de zeer ongunstige toestanden in
het geheele gebied, meent men in visschers-
kringen, dat de terugbetaling van het res-
teerende deel van het crediet uiterst moei
lijk zal zyn. In het tijdvak 1 Jpli 1934 tot
1 Juli 1935 is aan verscheidene visschers
steun verleend inplaats van betaling van
rente en aflossing door de visschers zelf.
Veilig. Rente 3 Geheim.
STORTING S-GIRODIENST met
wekeüjksche afhaling van spaar
en belastinggelden aan huis.
GOUWE 2 - HOEif WIJDSTRAAT
GOUDA.
We hebben nooit schijnwerpers genoeg...! Verscheidene lijnen van
„luchtwachten". Jachtvliegtuig contra bommenwerper.
De meening van genefaal Armengaud.
Aangezien het luchtwapen den laatsten
tyd zoo'n ovérgroote belangstelling geniet,
meenden we er goed aan te doen onzen mi
litairen medewerker over dit onderwerp eens
het woord te geven, teneinde in populairen
vorm de modernste opvattingen omtrent dit
oorlogswapen uiteen te zetten. Verre van
daarmede e»nige propaganda voor den stryd
in welken vorm ook te willen maken, be
lichten we hiermede alleen even de bedoe
lingen, die de groote mogendheden met hun
enorme luchtvloten, die nog steeds uitge
breid worden, kunnen hebben.
Het luchtwapen kan niet, zooals bij de
groote eenheden te land en te water voor
posten- opstellen, dus: een voldoende aantal
onderdeelen van zyn strijdmacht voortdu
rend in de lucht laten. Het luchtwapen wordt
daarentegen gealarmeerd door enkele ach
ter elkaar gelegen lynen van „luchtwach.
ten". De eerste lyn der luchtwachten valt
samen met de meest vooruitgeschoven voor
posten van het landleger. Echter, vliegtui*
gen, die pas bij een alarm opstijgen, kunnen
in bepaalde gevallen te laat komen om een
vyandelyken aanval met vrucht te keeren.
Moet dit in bepaalde gevallen beslist ver
meden worijjf}, dan belast men een aantal
vliegtuigen van tevoren met patrouille-
vluchten. Dit zal echter uitzonderingsgeval
moeten zyn! Persmieel en materiaal zouden
anders te zwaar worden belast.
Het luchtwapen bpvindt zich over het al
gemeen gedeeltelyk strijdvaardig en klaar
voor alarm op de vliegbases, zoodat het bin
nen 20 minuten werkzaam kan optreden.
Een ander deel wordt gereed gehouden om
na verloop van circa 45 minuten tep plaat
se te kunnen zyn. Een derde deel bevindt
zich in rust!
Een vijandelijk eskader stoot daarom de
eerste 50 tot 50 kilometer van de voorste*
lyn van luphtwachfcA af gerekend, nog niet
op tegenstand. Hoogstens zal er een ge
vecht ontstaan met de vliegtuigen, die van
tevoren reeds opdracht tot patrouillevliegen
hadden ontvangen, hoewel de taak van deze
spitsvliegers meer waarschuwend en ver
tragend, dan aanvallend zal zyn, zoodat zij
zich.-iot terugtrekken en alarmeeren zullen
beperken. Tot 100 kilometer verder kan de
aanvaller meestal ongestoord vliegen. Dan
zal er misschien stryd ontstaan met de op
het oogenblik dat hy de eerste lyn van
luchtwachten overschreed, gereedstaande
vliegtuigen. De aanvaller zal echter steeds
in het voordeel zyn. Boven de 100 kilometer
echter komt hij dan tegenover steeds ster
ker wordende krachten te staan. De situa
tie zal zich steeds meer in zijn nadeel wy-
zigen. Natuurlyk zijn deze'getallen slechts
een middel om de gedachten te bepalen. Zij
gelden niet, wanneer tengevolge van ongun
stige weersomstandigheden of tengevolge
van een goedgeslaagde verrassingsmanoeu
vre de voorste luchtwachten tekort schie
ten en het alarm verderop pas-gegeven
wordt b|j de tweede of derde lyn van lucht
wachten. Bijzonder strategische punten
moeten daarom een extra luchtbescherming
hebben!
's Nachts is die noodzakelijkheid nog veel
grooter. By duisternis zijn de jachtvliegtui
gen aan het licht der schijnwerpers en een
juiste berichtgeving vanaf de aarde gebon
den! Daardoor wordt hun werkzaamheid ten
zeerste beperkt. Een bepaald district of
sector is slechts voldoende beschermd, als
deze zelf beschikt over een voldoende aan
tal schijnwerpers en vliegtuigen óf, zooals
in Nederland: over modern afweergeschut!).
Men heeft daarby zeer veel schijnwerpers
noodig en betrekkelijk weinig vliegtuigen.
Eén of twee machines zyn voldoende om een
zóne van 15 kilometer breedte te vergren
delen.
Vliegtuigen met een uursnelheid van meer
dan 300 kilometer stooten op 100 tot 220
kilometer afstand van de eerste alarmlyn
hoogstens op de vliegtuigen, die bjj uitson
dering reeds vóór het alarm ter patrouil
leering zyn opgestegen. Nadien loopt de
aanvaller echter gevaar in de duisternis
groote verliezen te l|jden. Het jachtvliegtuig
valt in de nachtelijke duisternis de door de
schijnwerpers verlichte bommenwerper aan,
terwyl het zélf in het donker blijft en be
schiet den tegenstander onbarmhartig, tot
dat deze „ad acta" is.
Luchtbescherming met vliegtuigen by
nacht heeft echter geen doel, wanneer er
dicht boven de aarde wolken hangen, aan
gezien dit het licht van, de schijnwerpers
onderscheppen. Tevens is er nog een vlieg-
grens, waarop het licht der schijnwerpers
geen kracht meer heeft; deze is ongeveer
op 5000 meter hoogte gelegen. Overdag is
de luchtbescherming geheel en al de taak
der jachtvliegtuigen en het afweergeschut,
dat we hier even terzyde laten, aangezien
het niet in direct verband tot het luchtwapen
Staat, doch meer in het kader der artillerie
thuisbehoort.
Het jachtvliegtuig is den botnmenwerper
in snelheid en bestuurbaarheid meestal de
baas. rfet kan zich verder verwijderd hou
den van de afweerwapenen op de aarde en...
ook de bescherming en-ondersteuning daar
van zoeken! Het kan zich, dank zij zyn
groote snelheid, gemakkelijk aan den stryd
onttrekken. De eigenschap veroorlooft de
constructeurs bij het bouwen de nuttige last
hoofdzakelijk te zoeken in aanvalswapenen;
bovendien tracht men het jachtvliegtuig
vuurovermacht te verschaffen door gróotere
aanvangseenheden der projectielen (dus:
verhoogde trefzekerheid) en een grootere
draagwijdte van die projectielen. Voorts
tracht men in den laatsten tyd vooral ook
de vuursnelheid aanmerkelijk te vergrooten.
Tgnslotte is het jachtvliegtuig ook, tenge
volge van de kleinere afmetingen ervan,
minder kwetsbaar, dan de lompere bommen
werpers. Het jachtvliegtuig zal dus de
technisch-sterkere zyn,' stilzwijgend aan
nemend dat men het materiaal steeds weer
vernieuwt, als een verbeterd type uitkomt.
De Fransche generaal Armengaud, die
in de „Revue de deux mondes" een omvang
rijke studie over het onderwerp gepubliceerd
heeft, zegt verder, op Frankrijk doelend:
„iHet aantal jachtvliegtuigen, ter verdedi
ging by nacht is voldoende. Men gebruikt
hoofdzakelijk eenpersoners, hoewel het
meestgeschikte jachtvliegtuig een tweezitter
van bijzondere constructie is. In andere lan
den is weliswaar dit euvel eveneens aan
wezig; enkele echter voeren thans jacht-
tweezitters in, die voldoen aan allé te sol
len eischen voor dag- zoowel als vdbr nacht
vluchten. Dit type zal weldra grooter in
gang vinden. Bovendien zal men ongetwij
feld ertoe overgaan, de tweezitter-jacht-
eskaders uit te rusten met een dubbel aan
tal piloten en andere personeel. Dan kunnen
de machines byna ononderbroken, in de
alarmstelling gehouden worden, uitsluitend
door de bediening af te lossen."
„Men zal de jachtvliegtuigen verder ook
versterken door verke'ningsvliegtuigen en
middelzware bommenwerpers. Over het al
gemeen zal een goed ingerichte luchtbe
schermingsdienst met vliegtuigen massale
vijandelijke luchtaanvallen zoowel by dag
als by nacht weten te keeren. Daarvan is'
uitgezonderd de voorste zóne van circa 100
meter diepte, die altyd het teere punt zal
blijven. '8 Nachts behoeft men zich slechts
te bepalen tot by zonder bedreigde of zeer
gewichtige punten en sectoren. Want zelfs
bij déze beperking zyn er nog véél mepr
schijnwerpers noodig, dan wy (Frankrijk)
op het oogenblik bezitten. Schijnwerpers
kan men nooit genoeg hebben."
Ondea-houd niet Prof. dr. J. de Quay.
gesteld, daarby mede voorgelicht door de
Nederlandsche Vereeniging van Wollen
Stoffen Fabrikanten. Allerlei aspecten zyn
in dit rapport bezien. Een onderzoek van
de markt leerde welke garennummers hier
te lande het meest worden gebruikt. Na
een gedetailleerde'bestudeering van de pro
ductiekosten zoyals loonen, kosten van ge
bouwen en machinerieën enz. is de vermoe
delijke kostprys berekend.
Toen bet E.T.I. met deze studie reeds ver
was gevorderd, hoorde het van plannen van
eenige industrieelen, die geheel zelfstandig
bezig waren de mogelijkheden van de op
richting van een kamgarenspinnery te on
derzoeken. Het project van het E.T.I. kreeg
daardoor practische waarde. Het Instituut
bood k|jn plan den industrieelen aan. Nadat
deze het plan met de zelf verzamelde ge
gevens hadden vergeleken, bleek het op
timisme te zyn gegrondvest op hechte ha-
sis. De plannen der industrieelen kregen
vasten vorm. Thans is men zoo ver, dat er
redelyken kans op verwezenlijking bestaat.
De eerste Nederlandsche kamgarenspin
nery zal een vrij groote fabriek worden.
Vermoedelijk zullen er ongeveer zeventig
arbeiders werk vinden, de helft mannen, de
helft vrouwen.
Het zoeken naar geschikte arbeidskrach
ten zal in de eerste jaren een der moeilijk
ste problemen zijn van het nieuwe bedryf.
In een onderhoud met een redacteur van
het A.N.P. heeft prof. dr. J. de Quay, een
der leiders van het Economisch-Technolo-
gisch Instituut te Tilburg, eenige bijzonder
heden medeged'eeld omtrent de plannen tot
oprichting van een kamgarenspinnery al
daar, waarover reeds een kort bericht in de
pers verscheen.
Het Economisch-Technologisch Instituut
te Tilburg beschouwt het als een van zyn
doelstellingen de mogelijkheden te onder
zoeken voor het stichten van nieuwe indus
trieën. Verbonden aan de R. K. Handels-
hoogeschool is het doel van het Tilburgsche
Instituut hoofdzakelijk van studieuzen aard:
het organiseert studiedagen en praatavon
den in dienst der theorie, even goed als het
rapporten opmaakt in dienst der praktijk.
Nu treft het zoo bijzonder mooi, dat het
eerste uitgebreide rapport, dat het E.TJ.
op eigen initiatief heeft opgesteld omtrent
de mogelijkheden van een nieuwe industrie,
terstond bruikbaar blijkt te zyn voor de
plannen van eenige industrieelen.
By het bestudeeren van de industriële
mogelijkheden is het E.T.I. gestooten op
een zeer groot invoercyfer voor kamgaren.
Zoo viel het oog op de kamgarenspinnery,
een industrie, die jn ons land vreemd is. De
Nederlandsche verbruikers van kamgaren
zyn thans op het buitenland aangewezen.
Het E.T.I. eenmaal op dit studie-object at
tent gemaakt, heeft alle mogelijkheden ten
gronde onderzocht. Van groote waarde was
de "medewerking van ir. J* Gribling, die in
Indië ervaring had opgedaan. Deze heeft
studiereizen gemaakt, o.a. naar Frankrijk,
en heeft een project uitgewerkt:"Daarop
heeft "het E.T.I. een uitvoerig rapport op-
.Wy missen hier te lande nog geschoolde
vaklieden; en staan daardoor eenigszins in
een ongunstige pqsiti^egenover van ouds
her gevestigd* Kamgarenindustrieën als b.v.
van Noord-Frankrijk, waar de arbeiders-
families van geslacht op geslacht de spin
nerij hebben beoefend.
Ook pp ander gebied is er eenig risico.
In hoeverre zullen de verbruikers het Ne
derlandsche product afnemen? Al is het
risico beperkt, doordat de totale productie
voorloopig slechts een klein percentape van
de markt zal bedragen, toch is medewerking
van de rest der Nederlandsche industrie noo
dig. Ook het prysverloop van het kamgaren
baart tegenwoordig wel eenige zorg. Men
heeft echter goeden moed, getuige de ver
gevorderde voorbereiding van het plan.
Wanneer zooals w|j hopen het plan
niet ter elfder ure ter zyde moet worden
gelegd ,zal binnenkort begopnen worden
met het irfrichten van de fabrieksgebouwen.
Ten deéle zal gebruik worden gemaakt van
bestaande gebonwen.
Prof. de Quay wees er tenslotte met na
druk op, dat de eventueele verwezenlijking
te danken zal zyn aan den moed en den
ondernemingsgeest der oprichters en dat
het E.tU. zich gelukkig pry's op beschei
den wijze hieraan te hebben kannen mede
werken.
„Maar laten wy dei\jdag niet prijzen,
voor het avond is."
Op de vraag of het E.T.I. zich thans nog
bezighield met andere projecten, antwoórd-
de prof. de Quay, dat het Instituut er eenige
in studie had, doch over den aard van deze
plannen was niets mede te deelen. Wel kon,
zonder nadere aanduiding, worden medege
deeld, dat ook in Twente voorloopige plan
nen bestaan tot de oprichting van een kam
garenspinnery. Mede door de bemiddeling
van het Tilburgsche E.T.I. is te verwachten,
dat er tusschen Tilburg jen Twente een
marktverdeeling zal plaats hebben.
NIB V WE
f I 90 per liter
De bereikte resultaten.
In een te Vlaardingen gehouden vergade
ring van de Iftamer van Koophandel voor
de Beneden-Maas heeft de heer J. Poortman
rapport uitgebracht over de bereikte resul
taten van het Visscherij Proefstation te
Utrecht.
Een van de eerste door het Proefstation
ten behoeve van de binnenvi3scherij aange
geven verbeteringen nu het tot afand komen
van het Proefnemingsfondb was de behan
delingswijze van netten, n.l. de koperbehan-
deling. Deze kon toen nader op hare prak
tische bruikbaarheid voor de haring-dryf-
netvisschery worden getoetst, en wel in dien
vorm, dat het nieuw gebaande net aan do
inwerking van koperaivfu-itamyiornak weri
onderworpen alvqfens het met lynolie te
prefiareeren.
De levensduur der netten bleek op deze
wyze te kunnen worden verhoogfl, maar
vooral van belang was, dat de preparee-
ringsduur er aanmerkelijk door werd be
kort.
De methode werd dadelijk overgenomen
door de firma Arntzenius, Jannink Cp. te
Goor, die al spoedig een groot afzetgebied
kreeg voor het gekoperde- en geoliede want
o.a. in Duitschland, waar deze netten sterk
gevraagd werden.
De kapperbehandeling heeft voor het ft i e t
geoliedf- en alleen getaande want in de bin-
kustvisscherij in den loop der jart/i
grooter beteekenis gekregen. Pasten
ik alleen de taanderyen of de
individueel het procédé toe, meer'
zijn de netten-leveranciers ertoe
overgegaan het nieuwe want direct getaaftd
en gekoperd af te leveren.
Voor een aantal visschers en enkele klei
nere netten-leveranciers worden ae netten
op het Proefstation gekoperd.
Het is moeilyk eene schatting te maken
van de hoeveelheid gekoperd net, die in ge
bruik zyn by de binnenvisschery, maar
eenig idee geeft het cijfer van 6000 K.G.
net, dat in den winter van 1933-34 door de
firma Jan Pen, volgens eigen opgave, ge
koperd werd. De hoeveelheid nieuw net, die
jaarlijks gekoperd aan kust- en binnenvis-
schers geleverd wordt, mag zeker op ver
scheidene tienduizenden KJ3. gesteld wor
den.
De duurzaamheid van het getaande net
wordt door de koperbehandeling bij gebruik
in zoet water met circa 100 by gebruik
in zeewater met circa 50 verhoogd.
Ondanks aanmerkelijke besparing stijgt
de bedrijfszekerheid bij het gebruik van ge
koperd want b|j kust- en binnenvisscher|j
doordat het gevaar van'verrotting bij lan
ger uitstaan zeer veel vermindert.
Voor het schoonhouden van haringnetten
heeft het Proefstation aanb#olen deze aan
het eind der teelt, voor het opbergen, met
slappe (0.5 ammoniakoplossing uit te
wasschen; dit voorkomt achteruitgang by
het in opslag liggen, en komt aan de hoe
danigheid van het net zeer ten goede. Ver
scheidene groote reederyen passen deze in
tensieve reinigingsmethode met succes toe.
Een "besparing op de aanschaffing van
Buitengewone condiÜes.Vroag demonstratie fil.Velo
station de vloten te paraffineeren. Het
drijfvermogen, dat anders vr|j snel vermin
dert, blijft 2 A 3 maal zoo lang op de ver-
eischte hoogte ais by niet-geparaffineerd
materiaal.
In 1929 werden de eerste proeven geno
men met Factorolie als prepareeringsmid-
del. Nadat over een driejarige periode van
praktisch gebruik de deügdelykheid van
het middel bewezen was, kon met gerust
heid toepassing op grooten schaal aanbe
volen worden. Toevoeging van betrekkelijk
kleine hoeveelheden Factorolie aan de rauwe
lynolie bleek voldoende om een zeer snelle
droging te verkrijgen zonder dat daarbij
nochtans de ernstige bezwaren werden on
dervonden, die het gebruik van gekookte
lynolie en siccatieven opleveren.
Sedert 1931 is het gebruik van Factor
olie zeer snel toegenomen. De reedery A.
van der Toorn Jr. te Scheveningen, die ook
voor andere reederyen prepareert, gebruikte
in het vorige jaar 3000 K.G. Factorolie,
noodig voor de behandeling van ongeveer
2000 netten, met een mengsel van rauwe
L|jnolie-Factorolie, in verhouding 5 a 6 op
1. De besparing aan arbeid en toezicht tij
dens de prepareering is zeer belangrijk, en
vooral ook het zooveel geringere risico voor
uitregenen is van groote beteekenis.
Daar zich in den loop der jaren de be
hoefte aan een soepel, zacht, en toch vol
doende duurzaam net voor de Schotsche
vleet steeds meer deed gevoelen, heeft het
Proefstation een chomeeringsprocedé uit
gewerkt, dat in korten tyd groote belang
stelling heeft getrokken.
Toen na een serie proefnemingen moge
lijk gemaakt door het Fonds in 1932 vast
was komen te staan, dat, althans gedurende
een heel seizoen, de met chroom bewerkte
zachte netten goed bleven, bleek er groote
animo voor verdere proeven te z|jn. Verleden
jaar werden dan ook door enkele reederyen
tezamen al 1600 1700 gechromeerde net
ten in gebruik genomen, en ondanks teelt
beperking ook dit jaar weer een dergelijk
aantal.
Een ander groot voordeel van de chro-
meering is, dat ze zeer snel verloopt en
veel minder kost dan de olie-prepareering.
Door het Proefstatipn werd voor het eerst
geruimen tyd geleden reeds gewezen op de
goéde eigenschappen va* Wattle-extract of
Zuid-Afrikaansche cachou voor de taande-
ry. Door uitgebreide proefnemingen was
komen vast te staan, dat deze in het Vis-
scherybedryf voordien geheel onbekende
cachousoort, in de meeste gevallen de ge
wone Britsch-Indische of Rangoon soorten
mét voordeel kon vervangen, zoowel wat
betréft het hooge verduurzamende vermo
gen, als wat betreft den prys van het ar
tikel.
Een omyangryk door het Proefstation,
met medewerking van de reederyen inge
steld onderzoek naar de bruikbaarheid van
Nederlandsch-Indiséhe harde vezelsoorten,
heeft overtuigend aangetoond:
1. dat de sedert een, tiental jaren voor
het eerst in Indië gekweekte Sumatra-Ma
nilla even goed bruikbaar is voor de ver
vaardiging van vrijwel alle soorten vissche
rij- touwwerk, als de Philipjjynsche ma
nilla. In verschillende opzichten bleek de
eerste zelfs beter.
2. dat de prima Java-Sisal zeer goed
voldeed ais grondstof voor de vervaardiging
van vischreep.
3. dat de prima Java-Cantala, ondanks
iets geringere sterkte dan de_gewone Sisal,
doch dank zy veel grootere soepelheid, in
het bijzonder aanbevolen kon worden voöt
enkele touwsoorten, met name de seizing,
en daarvoor ook zelfs beter voldeed dan Ma
nilla.
Van alle deze drie uitkomsten wordt
thans door de visscherybedryven gebruik
gemaakt, ten voordeele tevens van onze
Indische cultures.
Een verbetering van beteekenis is de con
structie van de vischreep door het Proef
station aangegeven, ml. de vervanging van
het Manilla hart dqor een cocos-hart in de
5 strengs kabelslagreep, heeft veel toepas
sing gevonden.
Het is moeilijk onder cyfers te brengeh,
welke voordeelen de visschery heeft van de
gestage propaganda, die door het Proef
station gemaakt is, voor het onderzoek van
visscher|jbenoodigdheden, en koop op ana
lyse of keuring door het Proefstation.
De motoriseering van de Ioggervioot gaf
aanleiding ook het onderzoek van smeerolie,
gas en Dieselolie op te nemen. De groote
hoeveelheden, die de visscher|j-vloot van
deze artikelen gebruikt, motiveeren in het
belang van <^e economie een goede controle
op kwaliteit en hoedanigheid.
Voor het onderzoek van zwaar touwwerk,
Hercules- of Securitastouw, staaltros en ket
ting werd het Proefstation volledig inge
richt; eene inrichting die eenig is op dit
gebied in ons land en die in eene behoefte
voorziet.
Dat het onderzoek van calciuiA-%rbid op
gas-rendement, van steenkolen jAperbran-
dings.
en stookwaarde van zeergroote be
teekenis is voor een economisch beheerd be
dryf, behoeft wel geen nader betoog, en
bl|jkt zoowel door de haringreederyen als
door de trawlreeder|jen ingezien en op prys
gesteld te worden.
Traan, Vischmeel, enz. behooren tot de
producten, die regelmatige, scheikundige
controle niet kunnen ontbreden.
Een groote verscheidenheid van artikelen,
die als visscherybenoodigdheden beteekenis
hebben voor het bedryf, worden het Proef
station ter keuring of onderzoek aangebo
den.
Tenslotte wees de rapporteur op het nut,
dat het Proefstation heeft voor aanverwante
bedryven.
Naar Londen in den zomer >wordt door
velen geacht iets dwaas te z|jn. Want, zeg
gen z|j die zoo renedeeren, „the season" is
dan gesloten en het kan er heel warm zyn.
Tegen het eerste argument is dat aan te
brengen,^dat de doorsnee toerist ook al zou
„the season" gesloten zijn, daarvan bitter
weinig zou bemerken, jomdat h|j toch niet
zou deelnemen aan gardenpartys en hof
feesten en dit argument hem aus volkomen
koud kan laten.
En wat het tweede argument, mogelyke
warmte, betreft zou ik willen zeggen, dat
men daar overal last van kan hebben, maar
dat de mogelijkheid van langdurige en he
vige warmte in Londen volstrekt niet groo
ter is, dan in ons land of in' 'Zwitserland.
Maar daarentegen heeft de zomer in Lon
den hee| Veel voor, dat men weten moet te
waardeeren. Allereerst dan de lange dagen
en het gemis aan de mist, die zooals men
weet in Londen in het najaar en den win
ter heel erg kan z|jn. En dan de mogelijk
heid om te genieten van de tochtjes op de
Theems of van de wandelingen in de Lon-
densche parken, waaraan deze wereldstad
zoo rijk is.
Wat de zomersche dagen ook in zoo'n bij
zondere mate voor hebben op den winter of
voor- en najaar is de mogelijkheid om 'de
verschillende musea by goede belichting te
kunnen bezoeken.
Want wie de prachtige schilderyen collec
ties in the National Gallery, de Wallace
Collection of de Tate Crallery niet gezien
heeft heeft wel het beste verzuimd wat e#
in de wereld te zien is op het gebied van
de kunst. En vooral ook de Hollandsche
kunst is zeer sterk vertegenwoordigd en
zonder m|j aan een stukkentelling bezon
digd te hebben, geloof ik te mogen veron
derstellen, dat er meer Rembrandts in Lon
den hangen dan in ons eigen landje, dat
verzuimde de meesterwerken te behouden,
toen deze een goede 100 jaar geleden nog
voor een heel zacht prijsje te krijgen waren.
Nu moet met met lede oogen aanzien hoe
deze echt Hollandsche meesterwerken in
Engeland of elders hangen.
Wat men in Londen wel eenigermate
mist is het caféleven op de straat, zooals
men dat in óns land, Brussel en Parijs
vindt.
Wil men wat uitrusten of gebruiken, dan
moet men een der vele koffiehuizen, die
doorgaans tot de „Lyon" etablissementen
behooren binnen gaan. Maar deze zyn voor
treffelijk ingericht. De grootste van die in
richtingen, „Corners House" kan 4000 per
sonen bevatten verdeeld over de kelder en
twee verdiepingen. In ieder van die enorme
zalen speelt een groot orkest en de con
sumpties zyn er zeer billyk.
Een andere b|jzonder aangename rust
plaats is de hall van het Regent Hotel, waar
het den geheelen dag een va et vient van
personen is en die ingericht is tot café.
Daar zittende kan men vooraf na het uit
gaan der theaters de toiletten der uitgaande
dames en heeren bewonderen.
Evenals de Belg of Franschman koopt
ook de Engelschman zyn courant op straat,
maar het lawaaierig geroep van de couran
tenjongens, zooals in Parys hoort men er
niet.
Wat wel sterk opvalt is de sterke ver
knochtheid aan, het Koningshuis en aan
alles wat met oude tradities gepaard gaat.
Het aflossen van de wacht iederen mor
gen of half elf voor het Buckinghampaleis
trekt dagelyks honderden belangstellenden,
en niet alleen vreemdelingen.
Het is dan ook wel een heel by zonder
schouwspel, dat die rood geuniformde mili
tairen met de hooge kolbhkken tè zien
geven.
Met de grootste ernst marcheeren de
schildwachten met gestrekte beenen heen
en weer, terwyl zy by het rechtsomkeert
maken de beenen driemaal optrekken en
stampend neerzetten.
B|j het aflossen van de wacht is tevens de
muziek en de vaandels aanwezig. Namens
de koning neemt zyn geüniformeerde maar
schalk heel ceremonieel de eerbewijzen in
ontvangst. Het is een sprookje of een bal
let, zoo men wil, maar dan in het echt.
Het verkeer onder zoowel als boven den
grond is in Londen ongelooflijk. En toch
merkt men niets van drukdoenerige ver
keerspolitie en evenmin ziet men er aan
rijdingen, al zullen die wel plaats hebben.
Het byna geheel ontbreken van fietsen
in het verkeer is natuurlyk een groot voor
deel voor het verkeer en de voetganger is
ook vry aardig gedisciplineerd, al ziet men
ook nog vaak het oversteken van de straat
anders dan tusschen de spijkers.
Zoo biedt Londen voor den bezoeker in
den zomer tal van voordeelen.' En het voor
naamste zou ik niet willen vergeten en wel
de overtocht pei dagboot met onze natio
nale „Zeeland". Met deze geriefelijk inge
richte booten begint het reisgenot al da
delijk in Vlissingen.
Want op deze rustig liggende booten, die
slechts drie uren in volle zee zijn, is de
kans op zeeziekte gering en hulpvaardig
personeel doet zyn best het iedereen pret
tig te maken. Dit in luie stoelen op het dek
liggen is ook alweer a»n speciaal zomers
genot en een voordeel, dat men in den win
ter nifet hebben kan.
Daarom, wie zich de luke permitteeren
kan, h|j ga per dagboot naar Londen.
D. S. v. Z.
ai'Uiti LjN VVLGMKiJi>L.iN.
LrlMNAbilLiv.
biiunne successen voor „Lxcelsior'
tioogsie onuerstneming,
lie eeie-paj!»> vjji eersie prijzen en
een aerae prys.
üe G.V. „üjxceisior aie Zaterdag j.l.
inet zes ploegen aeelnam aan de gym-
nastiexwedsirijaen te uouderak, jjieeit
aldaar bijzondere resultaten geboekt. Des
avonds, by de prijsuitreiking is haar een
hartelijke ovatie gebracht, toen bekend
wefti gemaakt, dat haar ae noogste on
derscheiding ten deel was gevallen, door
n.l. beslag te leggen op de eere-prijs, de
door iH. K. H. Prinses Juliana beschik
baar gestelde medaille. Deze werd ge
wonnen door de damesploeg met het
hoogst behaalde aantal punten. Ook de
heerenploeg wist zich volkomen te hana
haven, door met groote overwaarde een
eersten prijs te verwerven. De meisjes
van 1316 jaar verkregen met net hoogst
behaalde aantal punten een eersten
prijs. Ook de meisjes van 913 jaar ver
wierven een eersten prijs met een ruim
overschot van punten. De jongens van
1316 Jaar leverden een uitstekende
prestatie, door met ruime overwaaide
een eersten prys ln de wacht te sleepen.
terwijl de jongens van 913 jaar door
hun taaie volharding een derden prijs
behaalden.
Voorwaar een succesvolle dag voor Ex
celsior en haar directeur, die hiermede
nogmaals bewezen, dat deze vereeniging
tot een der besten kan worden gerekehd.
WIELRENNEN.
\yielerbaan Gouda.
Op Donderdagavond 25 Juli, 8 uur, zullen
op de Goudsche Wielerbaan de beste rijders
starten en wel Pijnenburg, Wals, P. van
Kempen, Jac. v. Egmond in een omnium be
staande uit sprint, tydrace en klassements
wedstrijd. Dan zullen ook starten Arie van
Vliet, onze nationale kaftipioen, die geluk
kig weer zoo goed als hersteld is, Ooms,
Buchli en P. Biesheuvel, de sterkste sprin
ter van Gouda in een omnium als boven.
Een koppelwedstryd van 40 K.M. na de
pauze zullen het volgende veld uitmaken:
Pijnenburg-Biesheuvel, Wals-Cattel, P. v.
Kempen-Peek, Jac. v. Egmond-Schöner-
marek. Heslinga-Matena, Verschoor-Wagt-
Het behoeft geen nader betoog dat dit
programma een attractie is van be-'
teekenis. Het is iets zeer bijzonders
voor onze Goudsche jongens met de groote
mannen gekoppeld te worden. Maar het
houdt ook de garantie in dat zy het beste
zullen geven, daar zy weten dat de oogen
der wielersportwereld thans op hen gericht
zijn.
De liefhebbers van ae wielersport zullen
goed doen zich ty'dig van plaatsen te voor
zien, om te voorkomen het teleurstellend
uitverkocht te moeten hooren.
voor bons en plaatjes.
Deze week ontvangen van:
M. v. H. te Gouda: 237 punten voor 23
Donzelmans
Correspondentie.
B. S. te Gouda. We zenden U de 119 Hille
bonnen dezer dagen terug. Ze hebben voor
U wèl waarde, doch voor ons bureau geen
ruilwaarde meer.
J. J. v. E. te Gouda. Uw Hille-bonnen
(N.-H.) z|jn reeds lang vervallen. Ze hebben
dan ook geen ruilwaarde meer.
He1> Ruilbureau wordt tot 1-September
1935 wegens vacantie gesloten. Na dien
datum beginnen we weer met frissche moed.
De deelnemers kunnen in dien tyd vast
flink gaan sparen van diverse bonnen.
20 Juli 1935.
HET RUILBUREAU.
Oplossing van de rAadsels
1. Zandruiters.
2. Poolys.
3. Geen een.
4. Ze hebben beiden een titel.
Er was ditmaal geen enkele goede op
lossing.
Nieuwe raadsels.
1. Verborgen plaatsen in ons land.
Ooift Michiel is sedert een jaar niet b|j
ons geweest. (2)
In haar kelder was weer water.
Haal gauw zalf en verbandbij den
apotheker.
2. 2. M|jn geheel wordt met 8 letters ge
schreven en noemt een lekker vruchtje.
Een 5, 6, 7, 4 vindt men in bosschen,
veel tuinen, in parken en in lanen.
Een 2, 6, 7, 8 is een mooie bloem.
De 5, 6, 1 is een kinderziekte.
5, 2 3, 4 is een jongensnaam.
Een 8, 7, 4 vindt je in een rekenboe/.
3. Noem eens rozen zonder doornen,
Rozen, die toch bloemen z|jn.
Met hun mooie, frissche kleuren
Sieren zy de velden fijn
En in tuinen ziet men groote,
Die vaak ware reuzen zyn!
Oplossingen inzenden aan de i'fedactie van
de Goudsche Courant, Markt 31, Gouda.
Tailleur,
WESTHAVEN 61 - TEL. 3335.
LEVERT U EEN C'OSTUUM
NAAR MAAT vanaf 30.—.
Speciaal adres voor Boorden, Dassen
en Bretelles.
35, 52en 70 cent.
HONINGKOEK
3
SUCADEKOEK
45, 67'/2 en 90 cent.
GEMBERKOEK
45, 67 '/i en 90 cent.
SINGER HANDNAAIMACHINES
met volle garantie TE KOOP. Nog enkele
voor slechts ƒ4.—. Stort nog heden ƒ4.—
per postwissel aan ons adres: R. GROEN,
Mauritsstraat 78 B, Rotterdam en u bent er
verzekerd van dat U een werkelijk goed
werk nde machine krijgt.
II
van den Haag, Voorbuig, Rot
terdam, Gouda, Leiden en
Utrecht naar
ARNHEM ER
NIJMEGEN
op de ZONDAGEN
tot en met 8 September.
Zie aanplak- en strooibiljetten.
Steêvast nummer één!
INDIEN GIJ GELUKKIG ZIJT KUNT GIJ WINNEN 3 x 1.000.000 francs.
Ib U ooit mooier kans geboden voor slechts 3 gulden per maand?
EEN FORTUIN ONlJER IEDERS BEREIK.
Per iaar worden uitgeloot 11.500 stuk», in totaal aan prijzen 23.000.000 franc».
Laat deze kansen U niet voorbijgaan.
32 Trekkingen oer jaar. Zonder nietey. Elk lot een prijs.
HOOFDPRIJZEN: 6 x l.OOlf.OOO, 6 x 500.000, 12 x 2^0.000, 42 x 100.000, 42 x 50.000,
120 x 10.000, enz. enz.
Vraagt inlichtingen schriftelijk of mondeling bij:
C. LAFEBER's GELUKSKANTOOR. Stoofsteeg 8-10-12, Gouda, Tel. 2825.
volgens Spaar- en Aflossingsaysfceeim en wachttyidl vanaf 501. Voll. tarieven en
inlioht. worden op aanvrage verstrekt door den Imisipecteair: VAN BAKERGhM
Sweelinfckstr. 3, Utrecht.
tegen bloedarmoede en zenuwzwakte.
Neem des morgens, na uw ontbijt, en 's mMd»gs een uur vóór den hoofdmaal
tijd één eetlepel Samguinose; en gij zult heel spoedig de goede gevolgen daarvan
ondervinden. De Sanguinose wordt door de zwaikste gestellen verdragen. Zij
vermeerdert de roode bloedlichaampjes; en voedt daardoor uw zwakke zenuw
stelsel; verschaft U eene algemeene levenswpgewektheid; en neemt met vaste hand
de oorzaak weg van vele 'kwalen, die allen samenhangen met zwakke zenuwen
en arm bloed. 1
Prijs per flacon f 2.-, 6 flacons 11.-, 12 flacons al— Omzetbelasting inbe-
Bii Apothekers en Drogisten.
VAN DAM Co.
De Riemerstraat 2e-4.
Den Haag-
Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 2 Mei 1935, No. 50.
Voor de vanwege dit Instituut in 's-GRAVENHAGE te houden cursussen
tot opleiding voor
alsmede voor het getuigschrift, bedoeld in artikel 38 der Nijverheids-
onderwijswet (Paedagogisch Inzicht) bestaat nog gelegenheid tot in
schrijving.
PERSOONLIJKE AANMELDING op ZATERDAG 20 JULI des
namiddags tussen 3 en 5 uur bij der Heer A. G. A. Wamsteeker, Steyn-
laan 137, 's-Gravenhage.
CITROENEN
BANANEN
TOMATEN
POMPELMOES I
STUDENTENHAVER
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
Firma Wad. A. Rlatvald.
LANGE TIENDEWEG 27
BLAUWE DRUIVEN
AALBESSEN
PERZIKEN
MELOENEN
TAFELPEREN
TAFELAPPELEN
SINAASAPPELEN
PRUIMEN
TELEF. 3316.