Nutsspaarban k SPAARBUSJES Opheffings Uitverkoop LAATSTE WEEK van onze Gez. van Dantzig Hoogstraat 9-11 Tel. 2375 J. VLAG De Sanguinose V De Goudsche Fruithandel. De nood der garnalenvisschers. STAD8SPAARBANK Luchtbescherming met vliegtuigen. Vestiging van een Kamgarenindustrie in Nederland. AALBESSENJENEVER 't Raedthuys - Markt Het Nederlandsche Visscherü Proefstation. STOFZUIGER Londen in den zomer. RUILBUREAU Raadsels voor de Jeugd. Gebr. KAMPHUISEN N.V. Q0EDK00PE TREIN HAAS' Azijn alleen Is het U bekend, dat de te GOUDA, Oosthaven 12 FRAAIE NIKKELEN uitgeeft Vraagt inlichtingen ten kantore der Bank. Credieten Nederlands Instituut voor Opleiding- van Leerkrachten bij het Nijverheidsonderwijs alle Nijverheidsonderwijs-bevoegdheden De Restanten in alle atdeelingen gaan nu voor spotprijzen Sluiting Maandagavond 29 Jtili Een tocht met de VJ. 34. In 12 uur per man 1.75 verdiend. Het gaat met oruse garnalenvisschers 4 niet naar wensch. Deze eertijds bloelende tak van bedriji verkeert de laatste jare.i ln zulke moeilijke omstandigheden, dat Ingrijpen meer dan noodzakelijk ls ge bleken. Deze visschers zijn, een apart volkje, dat altijd geheel op zichzelf was aange wezen en "dan ook een geheel zelfstandig leven leidde. Men kan het beschouwen als een groote familie, een» volk dat met zeer weinig genoegen neemt. Zij zijn nooit veeleischend geweest: een schamel stukje brood was en is voor hen voldoen de. De laatste jaren kan echter ook dat schamel stukje brood niet meer worden verdiend, gpo groot is de bittpre armoe de. die onder deze menschen geleden wordt. Als gevolg daarvan is men in Ja nuari va# ait Jahr overgegaan tot orga nisatie. de aartdacht van de regeering is op den bedrijfstak gevestigd, met het ge volg dat er voor de garnalen een mini mumprijs is vastgesteld van 15 cent per K G. Dit besluit is l Juli J.l. in werking getreden. Het gevolg daarvan was, dat reeds de eerste dagen honderden kilo grammen garnalen vernietigd moesten worden, omdat deze minimumprijs niet werd gehaald. Een kleine verbetering is ontstaan door de openstelling van de Belgische grens, doch ook daarmede zijn de visschers nog niet afdoende geholpen, aangezien die vangsten niet groot genoeg zijn. Wij zijn ter overtuiging dezer dagen mee ter visschvangst gegaan. Des nachts verlieten wij de havpn van Vllssingen met de Vli 34 en vischten kort daarna onder de kust van Westkapelle. De terug keer geschiedde 's middags te 12 uur. In deze 12 uren bedroeg de vangst 40 K.G. garnalen, en wat visch. Daarvoor werd ontvangen 40 x 15 cent is 6 plus 7 voor de visch, of in totaal 13. Daar van gaat af circa 6 voor olie, kolen, enz., zoodat er verbleef, circa 7.—. Deze zeven gulden moesten in vieren worden verdeeld, zoodat per man 1.75 was ver diend. Daarbij kwam dat deze vangst niet een van de minste was. integendeel, zijn er verschillende visschers die niet meer dan ƒ4 5 per week verdienen. Daar komt bij, dat het schip moet on derhouden worden, netten moeten wor den vernieuwd enz. Het risico van het verloren gaat van netten is zeer groot. Zoo had onze schipper pas 4 weken ge- J leden zijn netten verspeeld, wat hem 2.50 kostte. Het is natuurlijk onmogelijk voor deze menschen een dergelijke uit gave te doen, zoodat nieuwe netten op crediet moeten worden gekocht. De schip per heeft in het algemeen momenteel een schuld var: 4 tot 500J gulden, waar van hij minstens 5 pet. rente moet be talen. De leveranciers kunnen echter geen crediet meer geven, met het gevolg, dat degene die nu zijn netten verspeld of eqn motor of andere onderdeelen voor zijn vaartuig noodig heeft, dit niet meer kan verkrijgen, zoodat hij gedwongen wórdt zijn bedrijf stil te leggen. Acht schepen van de vloot te Vllssin gen, welke 21 schepen telt. zijn niet meer voldoende zeewaardig. Feitelijk zijn deze soheepjes gedoemd om gesloopt te wor den, doch door de moèilijke omstandig heden mogen zij nog varen, mits zij bin nen de riviergrens blijven Vanzelfspre kend is het risisco van deze visschers zeer groot en is de kans op ongelukken lang njet denkbeeldig De toestand waar in deze menschen verkeern, is dan ook meer dan droevig. Worden deze menschen dan niet ge steund'' zal men vragen.- Zeer zeker wordt hier gesteund en hierbij is de ge meente Vlissingen, vergeleken bijvoor beeld met Arnemulden en Breskens, niet de minste. Als per week 6 is verdiend, krijgt de visscher van Maatschappelijk Hulpbetoon vóór de w£fhrde van 4 steun in bonnen voor levensmiddelen. Hooger dan dit bedrag kan men echter niet gaan. Bedenkt men dat deze menschen mee rendeels groote gezinnen hebben, dan is nader betoog hier overbodig De vlsScher wil echter zelfstandig blijven en is met een verdienste van 10 per week meer dan tevreden. Zijn er middelen óm deze menschen te helpen? Volgens insiders zeer zeker. Als de voornaamste noemt men opheffing der tolmuren, alsmede het niet meer rangschikken van garna len onder schelpdieren, waajdoor uitvoer naar Frankrijk mogelijk zou zijn. De vraag in Frankrijk naar garnalen over treft verre het aanbod. Daar zijn de prij zen zeer hoog en wordt zelfs tot 2.40 per K.G. betaald. De bespreking met de Fransche regeering zou hier dus uitkomst kunnen brengen. Wat doet intusschen het buitenland? Wanneer, om een voorbeeld te noemen, in Frankrijk of Duitschland en ook an- «dere landen een schip door de scheep vaartinspectie wordt afgekeurd, wordt dit schip gesloopt en krijgt de schipper een nieuw schip, met subsidie van de regeering. Het buitenland, dat wel met zijn vloot is bijgebleven, tracht de markt te veroveren, ten koste van onze vis schers. Zoo vaak Frankrijk met moderne vaartuigen bemand, met Belgische en zoo mogelijk Nederlandsche schippers aan .boord om het bedrijf te leeren. Grijpt onze regeering niet in, bijvoorbeeld door het geven van bedrijfssteun, dan zal de tijd niet ver meer zijn, dat voor onze garnalen geen afzet meer is te vinden. Ook een flinke propaganda in de groo te steden van ons land voor dit zeer voedzame en gezonde zeebanket, zou re sultaten kunnen opleveren. De toestand voor de garnalenvisschers is diep treurig en schreeuwt om hulp. LIQUIDATIE DER „CREDIET- VEREENIGING VOOR DE ZUIDERZEE". t Kunnen de visschers de credieten aflossen? Toen by de naderende mogelijkheid der afsluiting van de Zuiderzee de leveranciers langs de Zuiderzee huiverig bleken om op de gebruikelijke wijze op crediet aan de visschers te leveren, werd in 1921 door cfé oprichting der Credietvereeniging der Zui derzee de mogelijkheid geopend de crediet- verleening aan de visschers op de gebrui kelijke wijze voort te zetten .Zoodoende is door de leveranciers voor een groot bedrag aan de visschers, waarvoor het Ryk dezen crediet verschafte, geleverd, waarvan op ultimo 1932 nofc een bedrag van c.a. f680.000.open stond. Met deze schulden aan het Ryk worden ingevolge art. 8a van het Zuiderzeesteunbesluit de tegemoetko mingen, te verleenen wegens waardevermin dering van eigendommen, verrekend, het geen inmiddels tot een bedrag van c.a. ƒ315.000.— heeft plaats gevonden. Daar naast komt uiteraard ook Aflossing op an dere wyze voor. In Januari 1933 werd de liquidatie van de vorderingen der Credietverleening voor de Zuiderzee opgedragen aan den Rijksdienst der Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet. De verrekening met uitkeeringen ingevolge art. 6a der Zuiderzeesteunwet wegens waar- In de maand April heeft zich in onze stad het sinds menschenheugenis niet voorgeval len feit vertoond, dat het zielental van den Haag is gedaald. Gewoonlijk kwamen er per maand 600 tot 1000 Hagenaars by, thans vielen er 67 af. De oorzaak daarvan is waarschynlyk heel toevallig: het aantal vertrokken personen is ditmaal 300 grooter dan het aantal gevestigden en het z.g. ge boorte-overschot vult dit niet geheel aan. Er zijn in die maand 100 personen meer naar Indië vertrokken dan zich, hier ve.s- tigden, terwijl in April 1934 zich er 160 meer vestigden dan er vertrokken. Alleen dit maakt al een zeer groot verschil. Alhoewel de aanwas der bevolking inder daad aan het minderen is, is het toch niet te verwachten dat daarin plotseling een keer is gekomen. Het aantal woningen is in die zelfde maand vermeerderd met 36, ook een bizonder gering getal, maar dit vindt zijn oorzaak weer hierin dat in die maand be gonnen is met de afbraak van een groot aantal krotten op Scheveninpen. In totaal werden 130 woningen afgevoerd; er werden weer byna 170 bijgebouwd. Wij zijn benieuwd te zien of hier alleen het toeval in het spel is of dat hier naar andere oorzaken moet worden gezocht. HAGENAAR. devermindering is thans vrijwel beëindigd, omdat deze tegemoetkomingen op enkele uitzonderingen na, voor zoover daarop aan spraak liestond, alle zyn -verleend. Aan de debiteuren is naar wy van de zyde van den Rijksdienst ter uitvoering van de Zuiderzeesteunwet vernemen kortge leden de vraag gesteld, hoe zy zich voor stellen het restant hunner schuld af te los. sen. De bedragen, welke deze belanghebben den schuldig zyn, loopen zeer uiteen en evenzeer de mogelijkheden, die by hen aan wezig geacht kunnen worden, om aan deze verplichtingen tegenover het Rijk te vol doen. Terwijl er verschillende visschers zyn, die ook onder de huidige omstandigheden nog zoodanige bedrjjfsinkomsten hebben, dat daaruit wel iets valt af te zonderen voor afbetaling, zyn er daarnaast belanghebben den, die in zoodanige vermogenspositie ver- keeren, dat zy hu of in een nabije toekomst in de gelegenheid zullen zyn uit hun ver mogen tot schulddelging over te gaan. Dit gêldt o.a. voor die belanghebbenden, die by liquidatie van hun bedryf vaartuig en net ten verkoopen en ook voor diegenen, die sedert verscheidene jaren een ansjovisvoor- raad aanhouden en by liquidatie van dit renteloos, en door opslag- en bewaarkosten duur product daartoe middelen zouden kry- gen. Uit de kringen van de vroegere Zuider- zeevisschers zelf wordt $ns hieromtrent medegedeeld, dat verscheidene visschers ge durende de laatste crisisjaren geen rente meer werd betaald, noch aflossingen kon den geschieden. De schuld van de meeste debiteuren werd in de periode 1934-1935 verminderd doordat de hun toegekende uit- keering wegens waardevermindering van schepen en netten in mindering is gebracht op het uitstaande crediet. Gezien de zeer ongunstige toestanden in het geheele gebied, meent men in visschers- kringen, dat de terugbetaling van het res- teerende deel van het crediet uiterst moei lijk zal zyn. In het tijdvak 1 Jpli 1934 tot 1 Juli 1935 is aan verscheidene visschers steun verleend inplaats van betaling van rente en aflossing door de visschers zelf. Veilig. Rente 3 Geheim. STORTING S-GIRODIENST met wekeüjksche afhaling van spaar en belastinggelden aan huis. GOUWE 2 - HOEif WIJDSTRAAT GOUDA. We hebben nooit schijnwerpers genoeg...! Verscheidene lijnen van „luchtwachten". Jachtvliegtuig contra bommenwerper. De meening van genefaal Armengaud. Aangezien het luchtwapen den laatsten tyd zoo'n ovérgroote belangstelling geniet, meenden we er goed aan te doen onzen mi litairen medewerker over dit onderwerp eens het woord te geven, teneinde in populairen vorm de modernste opvattingen omtrent dit oorlogswapen uiteen te zetten. Verre van daarmede e»nige propaganda voor den stryd in welken vorm ook te willen maken, be lichten we hiermede alleen even de bedoe lingen, die de groote mogendheden met hun enorme luchtvloten, die nog steeds uitge breid worden, kunnen hebben. Het luchtwapen kan niet, zooals bij de groote eenheden te land en te water voor posten- opstellen, dus: een voldoende aantal onderdeelen van zyn strijdmacht voortdu rend in de lucht laten. Het luchtwapen wordt daarentegen gealarmeerd door enkele ach ter elkaar gelegen lynen van „luchtwach. ten". De eerste lyn der luchtwachten valt samen met de meest vooruitgeschoven voor posten van het landleger. Echter, vliegtui* gen, die pas bij een alarm opstijgen, kunnen in bepaalde gevallen te laat komen om een vyandelyken aanval met vrucht te keeren. Moet dit in bepaalde gevallen beslist ver meden worijjf}, dan belast men een aantal vliegtuigen van tevoren met patrouille- vluchten. Dit zal echter uitzonderingsgeval moeten zyn! Persmieel en materiaal zouden anders te zwaar worden belast. Het luchtwapen bpvindt zich over het al gemeen gedeeltelyk strijdvaardig en klaar voor alarm op de vliegbases, zoodat het bin nen 20 minuten werkzaam kan optreden. Een ander deel wordt gereed gehouden om na verloop van circa 45 minuten tep plaat se te kunnen zyn. Een derde deel bevindt zich in rust! Een vijandelijk eskader stoot daarom de eerste 50 tot 50 kilometer van de voorste* lyn van luphtwachfcA af gerekend, nog niet op tegenstand. Hoogstens zal er een ge vecht ontstaan met de vliegtuigen, die van tevoren reeds opdracht tot patrouillevliegen hadden ontvangen, hoewel de taak van deze spitsvliegers meer waarschuwend en ver tragend, dan aanvallend zal zyn, zoodat zij zich.-iot terugtrekken en alarmeeren zullen beperken. Tot 100 kilometer verder kan de aanvaller meestal ongestoord vliegen. Dan zal er misschien stryd ontstaan met de op het oogenblik dat hy de eerste lyn van luchtwachten overschreed, gereedstaande vliegtuigen. De aanvaller zal echter steeds in het voordeel zyn. Boven de 100 kilometer echter komt hij dan tegenover steeds ster ker wordende krachten te staan. De situa tie zal zich steeds meer in zijn nadeel wy- zigen. Natuurlyk zijn deze'getallen slechts een middel om de gedachten te bepalen. Zij gelden niet, wanneer tengevolge van ongun stige weersomstandigheden of tengevolge van een goedgeslaagde verrassingsmanoeu vre de voorste luchtwachten tekort schie ten en het alarm verderop pas-gegeven wordt b|j de tweede of derde lyn van lucht wachten. Bijzonder strategische punten moeten daarom een extra luchtbescherming hebben! 's Nachts is die noodzakelijkheid nog veel grooter. By duisternis zijn de jachtvliegtui gen aan het licht der schijnwerpers en een juiste berichtgeving vanaf de aarde gebon den! Daardoor wordt hun werkzaamheid ten zeerste beperkt. Een bepaald district of sector is slechts voldoende beschermd, als deze zelf beschikt over een voldoende aan tal schijnwerpers en vliegtuigen óf, zooals in Nederland: over modern afweergeschut!). Men heeft daarby zeer veel schijnwerpers noodig en betrekkelijk weinig vliegtuigen. Eén of twee machines zyn voldoende om een zóne van 15 kilometer breedte te vergren delen. Vliegtuigen met een uursnelheid van meer dan 300 kilometer stooten op 100 tot 220 kilometer afstand van de eerste alarmlyn hoogstens op de vliegtuigen, die bjj uitson dering reeds vóór het alarm ter patrouil leering zyn opgestegen. Nadien loopt de aanvaller echter gevaar in de duisternis groote verliezen te l|jden. Het jachtvliegtuig valt in de nachtelijke duisternis de door de schijnwerpers verlichte bommenwerper aan, terwyl het zélf in het donker blijft en be schiet den tegenstander onbarmhartig, tot dat deze „ad acta" is. Luchtbescherming met vliegtuigen by nacht heeft echter geen doel, wanneer er dicht boven de aarde wolken hangen, aan gezien dit het licht van, de schijnwerpers onderscheppen. Tevens is er nog een vlieg- grens, waarop het licht der schijnwerpers geen kracht meer heeft; deze is ongeveer op 5000 meter hoogte gelegen. Overdag is de luchtbescherming geheel en al de taak der jachtvliegtuigen en het afweergeschut, dat we hier even terzyde laten, aangezien het niet in direct verband tot het luchtwapen Staat, doch meer in het kader der artillerie thuisbehoort. Het jachtvliegtuig is den botnmenwerper in snelheid en bestuurbaarheid meestal de baas. rfet kan zich verder verwijderd hou den van de afweerwapenen op de aarde en... ook de bescherming en-ondersteuning daar van zoeken! Het kan zich, dank zij zyn groote snelheid, gemakkelijk aan den stryd onttrekken. De eigenschap veroorlooft de constructeurs bij het bouwen de nuttige last hoofdzakelijk te zoeken in aanvalswapenen; bovendien tracht men het jachtvliegtuig vuurovermacht te verschaffen door gróotere aanvangseenheden der projectielen (dus: verhoogde trefzekerheid) en een grootere draagwijdte van die projectielen. Voorts tracht men in den laatsten tyd vooral ook de vuursnelheid aanmerkelijk te vergrooten. Tgnslotte is het jachtvliegtuig ook, tenge volge van de kleinere afmetingen ervan, minder kwetsbaar, dan de lompere bommen werpers. Het jachtvliegtuig zal dus de technisch-sterkere zyn,' stilzwijgend aan nemend dat men het materiaal steeds weer vernieuwt, als een verbeterd type uitkomt. De Fransche generaal Armengaud, die in de „Revue de deux mondes" een omvang rijke studie over het onderwerp gepubliceerd heeft, zegt verder, op Frankrijk doelend: „iHet aantal jachtvliegtuigen, ter verdedi ging by nacht is voldoende. Men gebruikt hoofdzakelijk eenpersoners, hoewel het meestgeschikte jachtvliegtuig een tweezitter van bijzondere constructie is. In andere lan den is weliswaar dit euvel eveneens aan wezig; enkele echter voeren thans jacht- tweezitters in, die voldoen aan allé te sol len eischen voor dag- zoowel als vdbr nacht vluchten. Dit type zal weldra grooter in gang vinden. Bovendien zal men ongetwij feld ertoe overgaan, de tweezitter-jacht- eskaders uit te rusten met een dubbel aan tal piloten en andere personeel. Dan kunnen de machines byna ononderbroken, in de alarmstelling gehouden worden, uitsluitend door de bediening af te lossen." „Men zal de jachtvliegtuigen verder ook versterken door verke'ningsvliegtuigen en middelzware bommenwerpers. Over het al gemeen zal een goed ingerichte luchtbe schermingsdienst met vliegtuigen massale vijandelijke luchtaanvallen zoowel by dag als by nacht weten te keeren. Daarvan is' uitgezonderd de voorste zóne van circa 100 meter diepte, die altyd het teere punt zal blijven. '8 Nachts behoeft men zich slechts te bepalen tot by zonder bedreigde of zeer gewichtige punten en sectoren. Want zelfs bij déze beperking zyn er nog véél mepr schijnwerpers noodig, dan wy (Frankrijk) op het oogenblik bezitten. Schijnwerpers kan men nooit genoeg hebben." Ondea-houd niet Prof. dr. J. de Quay. gesteld, daarby mede voorgelicht door de Nederlandsche Vereeniging van Wollen Stoffen Fabrikanten. Allerlei aspecten zyn in dit rapport bezien. Een onderzoek van de markt leerde welke garennummers hier te lande het meest worden gebruikt. Na een gedetailleerde'bestudeering van de pro ductiekosten zoyals loonen, kosten van ge bouwen en machinerieën enz. is de vermoe delijke kostprys berekend. Toen bet E.T.I. met deze studie reeds ver was gevorderd, hoorde het van plannen van eenige industrieelen, die geheel zelfstandig bezig waren de mogelijkheden van de op richting van een kamgarenspinnery te on derzoeken. Het project van het E.T.I. kreeg daardoor practische waarde. Het Instituut bood k|jn plan den industrieelen aan. Nadat deze het plan met de zelf verzamelde ge gevens hadden vergeleken, bleek het op timisme te zyn gegrondvest op hechte ha- sis. De plannen der industrieelen kregen vasten vorm. Thans is men zoo ver, dat er redelyken kans op verwezenlijking bestaat. De eerste Nederlandsche kamgarenspin nery zal een vrij groote fabriek worden. Vermoedelijk zullen er ongeveer zeventig arbeiders werk vinden, de helft mannen, de helft vrouwen. Het zoeken naar geschikte arbeidskrach ten zal in de eerste jaren een der moeilijk ste problemen zijn van het nieuwe bedryf. In een onderhoud met een redacteur van het A.N.P. heeft prof. dr. J. de Quay, een der leiders van het Economisch-Technolo- gisch Instituut te Tilburg, eenige bijzonder heden medeged'eeld omtrent de plannen tot oprichting van een kamgarenspinnery al daar, waarover reeds een kort bericht in de pers verscheen. Het Economisch-Technologisch Instituut te Tilburg beschouwt het als een van zyn doelstellingen de mogelijkheden te onder zoeken voor het stichten van nieuwe indus trieën. Verbonden aan de R. K. Handels- hoogeschool is het doel van het Tilburgsche Instituut hoofdzakelijk van studieuzen aard: het organiseert studiedagen en praatavon den in dienst der theorie, even goed als het rapporten opmaakt in dienst der praktijk. Nu treft het zoo bijzonder mooi, dat het eerste uitgebreide rapport, dat het E.TJ. op eigen initiatief heeft opgesteld omtrent de mogelijkheden van een nieuwe industrie, terstond bruikbaar blijkt te zyn voor de plannen van eenige industrieelen. By het bestudeeren van de industriële mogelijkheden is het E.T.I. gestooten op een zeer groot invoercyfer voor kamgaren. Zoo viel het oog op de kamgarenspinnery, een industrie, die jn ons land vreemd is. De Nederlandsche verbruikers van kamgaren zyn thans op het buitenland aangewezen. Het E.T.I. eenmaal op dit studie-object at tent gemaakt, heeft alle mogelijkheden ten gronde onderzocht. Van groote waarde was de "medewerking van ir. J* Gribling, die in Indië ervaring had opgedaan. Deze heeft studiereizen gemaakt, o.a. naar Frankrijk, en heeft een project uitgewerkt:"Daarop heeft "het E.T.I. een uitvoerig rapport op- .Wy missen hier te lande nog geschoolde vaklieden; en staan daardoor eenigszins in een ongunstige pqsiti^egenover van ouds her gevestigd* Kamgarenindustrieën als b.v. van Noord-Frankrijk, waar de arbeiders- families van geslacht op geslacht de spin nerij hebben beoefend. Ook pp ander gebied is er eenig risico. In hoeverre zullen de verbruikers het Ne derlandsche product afnemen? Al is het risico beperkt, doordat de totale productie voorloopig slechts een klein percentape van de markt zal bedragen, toch is medewerking van de rest der Nederlandsche industrie noo dig. Ook het prysverloop van het kamgaren baart tegenwoordig wel eenige zorg. Men heeft echter goeden moed, getuige de ver gevorderde voorbereiding van het plan. Wanneer zooals w|j hopen het plan niet ter elfder ure ter zyde moet worden gelegd ,zal binnenkort begopnen worden met het irfrichten van de fabrieksgebouwen. Ten deéle zal gebruik worden gemaakt van bestaande gebonwen. Prof. de Quay wees er tenslotte met na druk op, dat de eventueele verwezenlijking te danken zal zyn aan den moed en den ondernemingsgeest der oprichters en dat het E.tU. zich gelukkig pry's op beschei den wijze hieraan te hebben kannen mede werken. „Maar laten wy dei\jdag niet prijzen, voor het avond is." Op de vraag of het E.T.I. zich thans nog bezighield met andere projecten, antwoórd- de prof. de Quay, dat het Instituut er eenige in studie had, doch over den aard van deze plannen was niets mede te deelen. Wel kon, zonder nadere aanduiding, worden medege deeld, dat ook in Twente voorloopige plan nen bestaan tot de oprichting van een kam garenspinnery. Mede door de bemiddeling van het Tilburgsche E.T.I. is te verwachten, dat er tusschen Tilburg jen Twente een marktverdeeling zal plaats hebben. NIB V WE f I 90 per liter De bereikte resultaten. In een te Vlaardingen gehouden vergade ring van de Iftamer van Koophandel voor de Beneden-Maas heeft de heer J. Poortman rapport uitgebracht over de bereikte resul taten van het Visscherij Proefstation te Utrecht. Een van de eerste door het Proefstation ten behoeve van de binnenvi3scherij aange geven verbeteringen nu het tot afand komen van het Proefnemingsfondb was de behan delingswijze van netten, n.l. de koperbehan- deling. Deze kon toen nader op hare prak tische bruikbaarheid voor de haring-dryf- netvisschery worden getoetst, en wel in dien vorm, dat het nieuw gebaande net aan do inwerking van koperaivfu-itamyiornak weri onderworpen alvqfens het met lynolie te prefiareeren. De levensduur der netten bleek op deze wyze te kunnen worden verhoogfl, maar vooral van belang was, dat de preparee- ringsduur er aanmerkelijk door werd be kort. De methode werd dadelijk overgenomen door de firma Arntzenius, Jannink Cp. te Goor, die al spoedig een groot afzetgebied kreeg voor het gekoperde- en geoliede want o.a. in Duitschland, waar deze netten sterk gevraagd werden. De kapperbehandeling heeft voor het ft i e t geoliedf- en alleen getaande want in de bin- kustvisscherij in den loop der jart/i grooter beteekenis gekregen. Pasten ik alleen de taanderyen of de individueel het procédé toe, meer' zijn de netten-leveranciers ertoe overgegaan het nieuwe want direct getaaftd en gekoperd af te leveren. Voor een aantal visschers en enkele klei nere netten-leveranciers worden ae netten op het Proefstation gekoperd. Het is moeilyk eene schatting te maken van de hoeveelheid gekoperd net, die in ge bruik zyn by de binnenvisschery, maar eenig idee geeft het cijfer van 6000 K.G. net, dat in den winter van 1933-34 door de firma Jan Pen, volgens eigen opgave, ge koperd werd. De hoeveelheid nieuw net, die jaarlijks gekoperd aan kust- en binnenvis- schers geleverd wordt, mag zeker op ver scheidene tienduizenden KJ3. gesteld wor den. De duurzaamheid van het getaande net wordt door de koperbehandeling bij gebruik in zoet water met circa 100 by gebruik in zeewater met circa 50 verhoogd. Ondanks aanmerkelijke besparing stijgt de bedrijfszekerheid bij het gebruik van ge koperd want b|j kust- en binnenvisscher|j doordat het gevaar van'verrotting bij lan ger uitstaan zeer veel vermindert. Voor het schoonhouden van haringnetten heeft het Proefstation aanb#olen deze aan het eind der teelt, voor het opbergen, met slappe (0.5 ammoniakoplossing uit te wasschen; dit voorkomt achteruitgang by het in opslag liggen, en komt aan de hoe danigheid van het net zeer ten goede. Ver scheidene groote reederyen passen deze in tensieve reinigingsmethode met succes toe. Een "besparing op de aanschaffing van Buitengewone condiÜes.Vroag demonstratie fil.Velo station de vloten te paraffineeren. Het drijfvermogen, dat anders vr|j snel vermin dert, blijft 2 A 3 maal zoo lang op de ver- eischte hoogte ais by niet-geparaffineerd materiaal. In 1929 werden de eerste proeven geno men met Factorolie als prepareeringsmid- del. Nadat over een driejarige periode van praktisch gebruik de deügdelykheid van het middel bewezen was, kon met gerust heid toepassing op grooten schaal aanbe volen worden. Toevoeging van betrekkelijk kleine hoeveelheden Factorolie aan de rauwe lynolie bleek voldoende om een zeer snelle droging te verkrijgen zonder dat daarbij nochtans de ernstige bezwaren werden on dervonden, die het gebruik van gekookte lynolie en siccatieven opleveren. Sedert 1931 is het gebruik van Factor olie zeer snel toegenomen. De reedery A. van der Toorn Jr. te Scheveningen, die ook voor andere reederyen prepareert, gebruikte in het vorige jaar 3000 K.G. Factorolie, noodig voor de behandeling van ongeveer 2000 netten, met een mengsel van rauwe L|jnolie-Factorolie, in verhouding 5 a 6 op 1. De besparing aan arbeid en toezicht tij dens de prepareering is zeer belangrijk, en vooral ook het zooveel geringere risico voor uitregenen is van groote beteekenis. Daar zich in den loop der jaren de be hoefte aan een soepel, zacht, en toch vol doende duurzaam net voor de Schotsche vleet steeds meer deed gevoelen, heeft het Proefstation een chomeeringsprocedé uit gewerkt, dat in korten tyd groote belang stelling heeft getrokken. Toen na een serie proefnemingen moge lijk gemaakt door het Fonds in 1932 vast was komen te staan, dat, althans gedurende een heel seizoen, de met chroom bewerkte zachte netten goed bleven, bleek er groote animo voor verdere proeven te z|jn. Verleden jaar werden dan ook door enkele reederyen tezamen al 1600 1700 gechromeerde net ten in gebruik genomen, en ondanks teelt beperking ook dit jaar weer een dergelijk aantal. Een ander groot voordeel van de chro- meering is, dat ze zeer snel verloopt en veel minder kost dan de olie-prepareering. Door het Proefstatipn werd voor het eerst geruimen tyd geleden reeds gewezen op de goéde eigenschappen va* Wattle-extract of Zuid-Afrikaansche cachou voor de taande- ry. Door uitgebreide proefnemingen was komen vast te staan, dat deze in het Vis- scherybedryf voordien geheel onbekende cachousoort, in de meeste gevallen de ge wone Britsch-Indische of Rangoon soorten mét voordeel kon vervangen, zoowel wat betréft het hooge verduurzamende vermo gen, als wat betreft den prys van het ar tikel. Een omyangryk door het Proefstation, met medewerking van de reederyen inge steld onderzoek naar de bruikbaarheid van Nederlandsch-Indiséhe harde vezelsoorten, heeft overtuigend aangetoond: 1. dat de sedert een, tiental jaren voor het eerst in Indië gekweekte Sumatra-Ma nilla even goed bruikbaar is voor de ver vaardiging van vrijwel alle soorten vissche rij- touwwerk, als de Philipjjynsche ma nilla. In verschillende opzichten bleek de eerste zelfs beter. 2. dat de prima Java-Sisal zeer goed voldeed ais grondstof voor de vervaardiging van vischreep. 3. dat de prima Java-Cantala, ondanks iets geringere sterkte dan de_gewone Sisal, doch dank zy veel grootere soepelheid, in het bijzonder aanbevolen kon worden voöt enkele touwsoorten, met name de seizing, en daarvoor ook zelfs beter voldeed dan Ma nilla. Van alle deze drie uitkomsten wordt thans door de visscherybedryven gebruik gemaakt, ten voordeele tevens van onze Indische cultures. Een verbetering van beteekenis is de con structie van de vischreep door het Proef station aangegeven, ml. de vervanging van het Manilla hart dqor een cocos-hart in de 5 strengs kabelslagreep, heeft veel toepas sing gevonden. Het is moeilijk onder cyfers te brengeh, welke voordeelen de visschery heeft van de gestage propaganda, die door het Proef station gemaakt is, voor het onderzoek van visscher|jbenoodigdheden, en koop op ana lyse of keuring door het Proefstation. De motoriseering van de Ioggervioot gaf aanleiding ook het onderzoek van smeerolie, gas en Dieselolie op te nemen. De groote hoeveelheden, die de visscher|j-vloot van deze artikelen gebruikt, motiveeren in het belang van <^e economie een goede controle op kwaliteit en hoedanigheid. Voor het onderzoek van zwaar touwwerk, Hercules- of Securitastouw, staaltros en ket ting werd het Proefstation volledig inge richt; eene inrichting die eenig is op dit gebied in ons land en die in eene behoefte voorziet. Dat het onderzoek van calciuiA-%rbid op gas-rendement, van steenkolen jAperbran- dings. en stookwaarde van zeergroote be teekenis is voor een economisch beheerd be dryf, behoeft wel geen nader betoog, en bl|jkt zoowel door de haringreederyen als door de trawlreeder|jen ingezien en op prys gesteld te worden. Traan, Vischmeel, enz. behooren tot de producten, die regelmatige, scheikundige controle niet kunnen ontbreden. Een groote verscheidenheid van artikelen, die als visscherybenoodigdheden beteekenis hebben voor het bedryf, worden het Proef station ter keuring of onderzoek aangebo den. Tenslotte wees de rapporteur op het nut, dat het Proefstation heeft voor aanverwante bedryven. Naar Londen in den zomer >wordt door velen geacht iets dwaas te z|jn. Want, zeg gen z|j die zoo renedeeren, „the season" is dan gesloten en het kan er heel warm zyn. Tegen het eerste argument is dat aan te brengen,^dat de doorsnee toerist ook al zou „the season" gesloten zijn, daarvan bitter weinig zou bemerken, jomdat h|j toch niet zou deelnemen aan gardenpartys en hof feesten en dit argument hem aus volkomen koud kan laten. En wat het tweede argument, mogelyke warmte, betreft zou ik willen zeggen, dat men daar overal last van kan hebben, maar dat de mogelijkheid van langdurige en he vige warmte in Londen volstrekt niet groo ter is, dan in ons land of in' 'Zwitserland. Maar daarentegen heeft de zomer in Lon den hee| Veel voor, dat men weten moet te waardeeren. Allereerst dan de lange dagen en het gemis aan de mist, die zooals men weet in Londen in het najaar en den win ter heel erg kan z|jn. En dan de mogelijk heid om te genieten van de tochtjes op de Theems of van de wandelingen in de Lon- densche parken, waaraan deze wereldstad zoo rijk is. Wat de zomersche dagen ook in zoo'n bij zondere mate voor hebben op den winter of voor- en najaar is de mogelijkheid om 'de verschillende musea by goede belichting te kunnen bezoeken. Want wie de prachtige schilderyen collec ties in the National Gallery, de Wallace Collection of de Tate Crallery niet gezien heeft heeft wel het beste verzuimd wat e# in de wereld te zien is op het gebied van de kunst. En vooral ook de Hollandsche kunst is zeer sterk vertegenwoordigd en zonder m|j aan een stukkentelling bezon digd te hebben, geloof ik te mogen veron derstellen, dat er meer Rembrandts in Lon den hangen dan in ons eigen landje, dat verzuimde de meesterwerken te behouden, toen deze een goede 100 jaar geleden nog voor een heel zacht prijsje te krijgen waren. Nu moet met met lede oogen aanzien hoe deze echt Hollandsche meesterwerken in Engeland of elders hangen. Wat men in Londen wel eenigermate mist is het caféleven op de straat, zooals men dat in óns land, Brussel en Parijs vindt. Wil men wat uitrusten of gebruiken, dan moet men een der vele koffiehuizen, die doorgaans tot de „Lyon" etablissementen behooren binnen gaan. Maar deze zyn voor treffelijk ingericht. De grootste van die in richtingen, „Corners House" kan 4000 per sonen bevatten verdeeld over de kelder en twee verdiepingen. In ieder van die enorme zalen speelt een groot orkest en de con sumpties zyn er zeer billyk. Een andere b|jzonder aangename rust plaats is de hall van het Regent Hotel, waar het den geheelen dag een va et vient van personen is en die ingericht is tot café. Daar zittende kan men vooraf na het uit gaan der theaters de toiletten der uitgaande dames en heeren bewonderen. Evenals de Belg of Franschman koopt ook de Engelschman zyn courant op straat, maar het lawaaierig geroep van de couran tenjongens, zooals in Parys hoort men er niet. Wat wel sterk opvalt is de sterke ver knochtheid aan, het Koningshuis en aan alles wat met oude tradities gepaard gaat. Het aflossen van de wacht iederen mor gen of half elf voor het Buckinghampaleis trekt dagelyks honderden belangstellenden, en niet alleen vreemdelingen. Het is dan ook wel een heel by zonder schouwspel, dat die rood geuniformde mili tairen met de hooge kolbhkken tè zien geven. Met de grootste ernst marcheeren de schildwachten met gestrekte beenen heen en weer, terwyl zy by het rechtsomkeert maken de beenen driemaal optrekken en stampend neerzetten. B|j het aflossen van de wacht is tevens de muziek en de vaandels aanwezig. Namens de koning neemt zyn geüniformeerde maar schalk heel ceremonieel de eerbewijzen in ontvangst. Het is een sprookje of een bal let, zoo men wil, maar dan in het echt. Het verkeer onder zoowel als boven den grond is in Londen ongelooflijk. En toch merkt men niets van drukdoenerige ver keerspolitie en evenmin ziet men er aan rijdingen, al zullen die wel plaats hebben. Het byna geheel ontbreken van fietsen in het verkeer is natuurlyk een groot voor deel voor het verkeer en de voetganger is ook vry aardig gedisciplineerd, al ziet men ook nog vaak het oversteken van de straat anders dan tusschen de spijkers. Zoo biedt Londen voor den bezoeker in den zomer tal van voordeelen.' En het voor naamste zou ik niet willen vergeten en wel de overtocht pei dagboot met onze natio nale „Zeeland". Met deze geriefelijk inge richte booten begint het reisgenot al da delijk in Vlissingen. Want op deze rustig liggende booten, die slechts drie uren in volle zee zijn, is de kans op zeeziekte gering en hulpvaardig personeel doet zyn best het iedereen pret tig te maken. Dit in luie stoelen op het dek liggen is ook alweer a»n speciaal zomers genot en een voordeel, dat men in den win ter nifet hebben kan. Daarom, wie zich de luke permitteeren kan, h|j ga per dagboot naar Londen. D. S. v. Z. ai'Uiti LjN VVLGMKiJi>L.iN. LrlMNAbilLiv. biiunne successen voor „Lxcelsior' tioogsie onuerstneming, lie eeie-paj!»> vjji eersie prijzen en een aerae prys. üe G.V. „üjxceisior aie Zaterdag j.l. inet zes ploegen aeelnam aan de gym- nastiexwedsirijaen te uouderak, jjieeit aldaar bijzondere resultaten geboekt. Des avonds, by de prijsuitreiking is haar een hartelijke ovatie gebracht, toen bekend wefti gemaakt, dat haar ae noogste on derscheiding ten deel was gevallen, door n.l. beslag te leggen op de eere-prijs, de door iH. K. H. Prinses Juliana beschik baar gestelde medaille. Deze werd ge wonnen door de damesploeg met het hoogst behaalde aantal punten. Ook de heerenploeg wist zich volkomen te hana haven, door met groote overwaarde een eersten prijs te verwerven. De meisjes van 1316 jaar verkregen met net hoogst behaalde aantal punten een eersten prijs. Ook de meisjes van 913 jaar ver wierven een eersten prijs met een ruim overschot van punten. De jongens van 1316 Jaar leverden een uitstekende prestatie, door met ruime overwaaide een eersten prys ln de wacht te sleepen. terwijl de jongens van 913 jaar door hun taaie volharding een derden prijs behaalden. Voorwaar een succesvolle dag voor Ex celsior en haar directeur, die hiermede nogmaals bewezen, dat deze vereeniging tot een der besten kan worden gerekehd. WIELRENNEN. \yielerbaan Gouda. Op Donderdagavond 25 Juli, 8 uur, zullen op de Goudsche Wielerbaan de beste rijders starten en wel Pijnenburg, Wals, P. van Kempen, Jac. v. Egmond in een omnium be staande uit sprint, tydrace en klassements wedstrijd. Dan zullen ook starten Arie van Vliet, onze nationale kaftipioen, die geluk kig weer zoo goed als hersteld is, Ooms, Buchli en P. Biesheuvel, de sterkste sprin ter van Gouda in een omnium als boven. Een koppelwedstryd van 40 K.M. na de pauze zullen het volgende veld uitmaken: Pijnenburg-Biesheuvel, Wals-Cattel, P. v. Kempen-Peek, Jac. v. Egmond-Schöner- marek. Heslinga-Matena, Verschoor-Wagt- Het behoeft geen nader betoog dat dit programma een attractie is van be-' teekenis. Het is iets zeer bijzonders voor onze Goudsche jongens met de groote mannen gekoppeld te worden. Maar het houdt ook de garantie in dat zy het beste zullen geven, daar zy weten dat de oogen der wielersportwereld thans op hen gericht zijn. De liefhebbers van ae wielersport zullen goed doen zich ty'dig van plaatsen te voor zien, om te voorkomen het teleurstellend uitverkocht te moeten hooren. voor bons en plaatjes. Deze week ontvangen van: M. v. H. te Gouda: 237 punten voor 23 Donzelmans Correspondentie. B. S. te Gouda. We zenden U de 119 Hille bonnen dezer dagen terug. Ze hebben voor U wèl waarde, doch voor ons bureau geen ruilwaarde meer. J. J. v. E. te Gouda. Uw Hille-bonnen (N.-H.) z|jn reeds lang vervallen. Ze hebben dan ook geen ruilwaarde meer. He1> Ruilbureau wordt tot 1-September 1935 wegens vacantie gesloten. Na dien datum beginnen we weer met frissche moed. De deelnemers kunnen in dien tyd vast flink gaan sparen van diverse bonnen. 20 Juli 1935. HET RUILBUREAU. Oplossing van de rAadsels 1. Zandruiters. 2. Poolys. 3. Geen een. 4. Ze hebben beiden een titel. Er was ditmaal geen enkele goede op lossing. Nieuwe raadsels. 1. Verborgen plaatsen in ons land. Ooift Michiel is sedert een jaar niet b|j ons geweest. (2) In haar kelder was weer water. Haal gauw zalf en verbandbij den apotheker. 2. 2. M|jn geheel wordt met 8 letters ge schreven en noemt een lekker vruchtje. Een 5, 6, 7, 4 vindt men in bosschen, veel tuinen, in parken en in lanen. Een 2, 6, 7, 8 is een mooie bloem. De 5, 6, 1 is een kinderziekte. 5, 2 3, 4 is een jongensnaam. Een 8, 7, 4 vindt je in een rekenboe/. 3. Noem eens rozen zonder doornen, Rozen, die toch bloemen z|jn. Met hun mooie, frissche kleuren Sieren zy de velden fijn En in tuinen ziet men groote, Die vaak ware reuzen zyn! Oplossingen inzenden aan de i'fedactie van de Goudsche Courant, Markt 31, Gouda. Tailleur, WESTHAVEN 61 - TEL. 3335. LEVERT U EEN C'OSTUUM NAAR MAAT vanaf 30.—. Speciaal adres voor Boorden, Dassen en Bretelles. 35, 52en 70 cent. HONINGKOEK 3 SUCADEKOEK 45, 67'/2 en 90 cent. GEMBERKOEK 45, 67 '/i en 90 cent. SINGER HANDNAAIMACHINES met volle garantie TE KOOP. Nog enkele voor slechts ƒ4.—. Stort nog heden ƒ4.— per postwissel aan ons adres: R. GROEN, Mauritsstraat 78 B, Rotterdam en u bent er verzekerd van dat U een werkelijk goed werk nde machine krijgt. II van den Haag, Voorbuig, Rot terdam, Gouda, Leiden en Utrecht naar ARNHEM ER NIJMEGEN op de ZONDAGEN tot en met 8 September. Zie aanplak- en strooibiljetten. Steêvast nummer één! INDIEN GIJ GELUKKIG ZIJT KUNT GIJ WINNEN 3 x 1.000.000 francs. Ib U ooit mooier kans geboden voor slechts 3 gulden per maand? EEN FORTUIN ONlJER IEDERS BEREIK. Per iaar worden uitgeloot 11.500 stuk», in totaal aan prijzen 23.000.000 franc». Laat deze kansen U niet voorbijgaan. 32 Trekkingen oer jaar. Zonder nietey. Elk lot een prijs. HOOFDPRIJZEN: 6 x l.OOlf.OOO, 6 x 500.000, 12 x 2^0.000, 42 x 100.000, 42 x 50.000, 120 x 10.000, enz. enz. Vraagt inlichtingen schriftelijk of mondeling bij: C. LAFEBER's GELUKSKANTOOR. Stoofsteeg 8-10-12, Gouda, Tel. 2825. volgens Spaar- en Aflossingsaysfceeim en wachttyidl vanaf 501. Voll. tarieven en inlioht. worden op aanvrage verstrekt door den Imisipecteair: VAN BAKERGhM Sweelinfckstr. 3, Utrecht. tegen bloedarmoede en zenuwzwakte. Neem des morgens, na uw ontbijt, en 's mMd»gs een uur vóór den hoofdmaal tijd één eetlepel Samguinose; en gij zult heel spoedig de goede gevolgen daarvan ondervinden. De Sanguinose wordt door de zwaikste gestellen verdragen. Zij vermeerdert de roode bloedlichaampjes; en voedt daardoor uw zwakke zenuw stelsel; verschaft U eene algemeene levenswpgewektheid; en neemt met vaste hand de oorzaak weg van vele 'kwalen, die allen samenhangen met zwakke zenuwen en arm bloed. 1 Prijs per flacon f 2.-, 6 flacons 11.-, 12 flacons al— Omzetbelasting inbe- Bii Apothekers en Drogisten. VAN DAM Co. De Riemerstraat 2e-4. Den Haag- Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 2 Mei 1935, No. 50. Voor de vanwege dit Instituut in 's-GRAVENHAGE te houden cursussen tot opleiding voor alsmede voor het getuigschrift, bedoeld in artikel 38 der Nijverheids- onderwijswet (Paedagogisch Inzicht) bestaat nog gelegenheid tot in schrijving. PERSOONLIJKE AANMELDING op ZATERDAG 20 JULI des namiddags tussen 3 en 5 uur bij der Heer A. G. A. Wamsteeker, Steyn- laan 137, 's-Gravenhage. CITROENEN BANANEN TOMATEN POMPELMOES I STUDENTENHAVER VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. Firma Wad. A. Rlatvald. LANGE TIENDEWEG 27 BLAUWE DRUIVEN AALBESSEN PERZIKEN MELOENEN TAFELPEREN TAFELAPPELEN SINAASAPPELEN PRUIMEN TELEF. 3316.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 2