r
hpioluMi Sur
De ramp van de „Gaai
Het Kabinet-Colijn en de R.K. Staatsparty.
Zal het Kabinet vallen
De Maasbode wijst op de groote verantwoordeiykheid,
Ernstig verkeersongeluk te Oegstgeest.
Volkenbondsraad
komt volgende week büeen.
Beurs van Amsterdam.
BINNENLAND.
De verkoop van vee naar Rusland.
Minister Gelissen 'geeft een
uiteenzetting.
Op de vragen van den heer Weitkamp in
verband met een publicatie van den Bond
van Melkveehouders in zake den verkoop
van .vee naar Rusland, heeft minister Galis
sen geantwoord, dat hy van 't door der
Bond van Melkveehouders gepubliceerde in
zake den verkoop van vee naar Rusland
lieeft kennis genome^ 'Hem is niet bekend,
dat Ideze publicatie in landbouwkringei
groote beroering heeft gewekt.
Hoewel derhalve de eerste vraag ontken
nend moet worden beantwoord, is de mi
nister gaarne bereid over deze zaak. nadere
inlichtingen te verschaffen.
De secretaris van voornoemden bond, de
heer Wolmerstett, decide by een bezoek
aan de Nederlandsche Veehoukjerycentraie,
waarbij hij vergezeld was van den voorzit,
ter van dien bond, den heer J. van Meer-
veld, mede, naar Rusland te zyn geweest
en met bestemming voor dat land gaarne
prijsopgave te willen ontvangen, behalve
van enkele andere artikelen, ook van
rundvee.
Den heer Wolmerstett is toen gevraagd,
voor welke soorten) vee hy prijsopgave
wenschte en welke éischen vaai sairitairen
aard gesteld werlen. De heer Wolmerstett
antwoordde" daarvan niet op de' hoogte te
iyn, waarna met hem overeengekomen
werd, dat door hem naar een en ander na
der zou worden geïnformeerd, waarna
meer nauiykeurig de zaak zou kunnen wor
den besproken. De Nederlandsche, \eehou-
dery-Centrale had niet anders aan te bie
der. dan de runderen, welke van regeering£.-
wege werden overgenomen. Voor deze run-
Ueren was Langs andere zijde, doch zonder
gevolg, reeds een lage offerte naar Rusland
doorgegeven. Eenigen-tijd dlaarna werd door
den heer Wolmerstett aan de Nederlandsche
Veehouderij centrale gevraagd, hoèver het
met de zaken ^tond, en toen hem ten ant
woord werd gegeven, dat de Nederlamdsdhe
Veehouderij centrale nog steeds op nadere
gtgevens wachtte, deelde hy mede, zich
niet te kunnen herinneren toegezegd te heb-
'ben nadere gegevens te zullen verstrekken.
Een nieuw onderhoud had daarna plaats
op net regeering&bureau, alwaar bleek, dat
dte heer Wolmerstett wenschte op te treden
als vertegenwoordiger van de Nederlandsche
Veehouderijcentrale voor het verkoopen van
vee naar Rusland, terwijl uit het eerste on-
derhoud was gebleken*, diat hy wenschte op
te'treden als vertegenwoordiger vaar
kooper.
Inmiddels was door den ambtsvoorganger
van den minister bepaald, dat in zhke ver
koop aan Rusland in den vervolge niet met
tusschenpersonen in onderhandeling mocht
worden getreden, aangezien gebleken was,
dat daardoor de positie van Nederland te
genover Rusland by liet voeren van onder
handelingen onnoodig werd venzwakt.
Aan den heer Wolmerstett werd dan ook
medegedeeld, dat van zyn
gebruik kon worden
Al zou zyn ambtsvoorganger deze bepa
ling niet gemaakt hebben), dan nog zou aan
den heer Wolmerstett geen offerte gemaakt
kunnen zijn, zoolang niet door hem mede
gedeeld was, welke soorten vee door Rus
land werden gevraagd en welk» de voor
waarden der levering waren.
Den heer Wolmerstett is verschillende
muien gevraagd een soort te noemen en een
bod te doen.
Den minister is niet gebleken /lat de Ne
derlandsche Veehouderycentrale in dezen
niet volddende medewerking zou hebben
verleenld.
Afzonderlijke bestelling van Indische
Luchtpost.
Met ingang van 1 Augustus aas. wordt
de gelegenheid opengesteld om luchtpost-
correspondentie, vervoerd met den lucht-
dienst Amsterdam—Bandoeng v.v. ornnid
dellyk na aankomst in een afzonderlijke
luchtpostbestelling te doen opnemen.
De afzenders moeten daartoe de brieven
voorzien van de aanwijzing „extra bestel
ling" en boven het gewone port en reen*.
10 cent extra frankeeren.
De extrabes tolling is ini Indië beperkt tot
de normale fcestellingsgrenzen en hier te
lande tot de kring waarvoor het minimum
expresserqcht geldt.
RADIONIEUWS.
Programma voor hedeq.
Hilversum: 5.— Halfuur voor klei
nere kinderen door Mevr. Ant. van Dijk;
5.30 Concert door het Renova-kwintet en
nabeschouwing door W. J. Rijstenborgh van
de Nat. Zwemkampioenschappen op 20 en
21 Juli te Bergen op Zoom gehouden; R.V.U.
6.30 Cursus „Tyden van opgang en tijden
va*i neergang", door Dr. J. G. van Dillen
(II); A.V.R.O. 7.— Gramofoon; 7.15, Con
cert door de Groninger Orkest Vereeni-
ging en Tenor; 8.— Nieuwsberichten; 8.05
Gramofoon; 8.50 Concert door de Groninger
Orkest Vereeniging; 9.30 Chansons door
Lisje van de Poll; 10.15 Concert door Ko-
vac^fiLajos en zijn Orkest; 11.Nieuws
berichten;' 11.10 Concert aoor de A.Y.R.O.-
Decibels.
Huizen: 5.Gramofoon; 5.15 Concert
door de K.R.O.-Boys; 6.— Gramdfoon; 6.15
Concert door de K.R.O.-Boys; 7.15 „De duis
ternis van geslopen ooren" door W. J. A.
de Voort; 7.35 Flitsen van de Bossche fees
ten; 8.— Nieuwsberichten; 8,05 Concert
door het K.R.O. Symphonie Orkest (U.S.
O.y-J 8.35 Internat, sportpraatje door Passé
partout; 8.50 Concert door het K.R.O. Sym
phonie Orkest; flf.3Q Gramofoon"; 9.45 Zang
door het 's-Hertogenbosch Gemengd Koor;
10.30 Nieuwsberichten; 10.3§ Concert door
José Rosenberg en zyn Orkest; 11.15 Gra
mofoon; 1L30 Concert door José Rosenberg
en zyn Orkest.
Deelneming van H. M. de Koningin.
De directie der K.L.M. heeft het vol
gende telegram ontvangen:
H. M. de Koningin'heeft met V3el leed
wezen vernomen ongeval van de „Gaal"
en verzoekt aan nagelaten betrekkingen
der slachtoffers Hare Majesteits deelno
ming over te brengen
Waarom \loog „Gaai" zoo laag?
Oordeel van vooraanstaand piloot.
Het Handelsblad had op^Schiphol een
kort gesprek gevoerd mef^en der voor
aanstaande piloten der K.L.Mdie reeds
op de lyn Amsterdam-*Milaan vice versa
heeft gevlogen.
Deze gaf als zijn oordeel te kennen, dat
Van der Feyst 'ongetwijfeld gedwongen
naar benederf Is gegaan. Het is een wet
van Meden en Perzen dat de piloot di
rect na het verlaten van Milaan op 4000
M. gaat zitten. Hij kon, volgens onzen
zegsman, niet anders doen dan dalen en
is tenslotte terecht gekomen in het dal.
Volgens denzellden moet v. d. Feyst
vermoedelijk gedacht hebben, dat hij een
noodlanding kon uitvoeren alleen ten
koste van het materiaal. Het toestel is
echter zeer hard neergekomen.
Thans is het vooral noodlg om de jroute
van het vliegtuig na het vertrek van Mi
laan na te gaap en overal te informeeren
op welke hoogte de „Gaai" is gepasseerd.
Dan kan een conclusie worden gevormd.
Overigens waren de piloten, die wij
spraken, niet terneer geslagen en wijten
verschillenden van hen de ramp slechts
aan een ongelukkig toeval.
Lange r,ampenljjst.
De „Ooievaar" viel op 7 December 1951
bij Bangkok. Er waren vijf dooden: de
eerste piloot Th. Wiersma, de tweede pi
loot J. van Onlangs, de boordmecano J.
E. W. Kotte en de passagiers Borg en
Bandart.
Drie Jaar duurde het voor Nederland
weer werd opgeschrikt door een nieuwe
ernstige vliegramp: de Pander jager ver
brandde bij Allahabad. Dat was 26 Octo
ber 1934. Het was de eenige groote ramp
waarbij geen menschenlevens verloren
gingen.
De Uiver verging 21 December 1934.
Zeven menschen kwamen in He Syrische
woestijn bij Roetbah om. Het
W. M. O. A. Beekman, pilo<*$0~5&ar;
J. van Steenbergen, piloot, 36 jaar;
O. van Zadelhotf, marconist, 36 jaar,
die drie jaar te voren bij de Ooievaar als
door een wonder den dood ontsnapte;
Prof. dr. E. M. Walch, hoogleeraar, Al
Jaar; t
J. Th. Kort, industrieel, 46 jaar;
D. W. Berretty, Journalist, 44 Jaar.
Toen in December 1934 de „Uiver" ver
ging, vertrok de „Leeuwerik", een F. 12,
ter assistentie, bestuurd door Geyssen-
dorffer en Sillevis.
Vier maanden later verging de „Leeu
werik" bij Brilom in het Sauerl^nd. Alle
zeven inzittenden werden gedood. Het
waren: de piloten P. Soer en E. A. J.
Prillwitz, de marconist Th. J. van der
Klein, de mecaniciens P. Weiman en H.
Wingelaar en de passagiers mr. W. de
Vlugt en M. L. A. Briel, procuratiehouder
van de A.K.U.,te Arnhem.
Op den vijftienden Juli 1935 veronge
lukte de „Kwikstaart", een Fokker 22, bij,
Schiphol. Het toestel vloog in brand bij
een noodlanding toen er iets aan de
benzinetoevoer haperde, ipr waren zes
dooden te betreuren. Het waren:
H. Sllberstein, gezagvoerder;
G. F. Nieboer, radio-telegrafist;
G. Brom, werktuigkundige;
L. J. van Dijk, werktuigkundige;
Newman, passagier en
Hodson, passagier.
Op 17 Juli 1935 verging de Maraboe, een
Douglas-machine onder commando van
Hondong bij Boesjir. Als door een won
der ontkwamen bemanning en passa
giers, elf menschen tezamen, den dood in
de vlammen.
Zaterdag 20 Juli stortte de „Gaai" in
Zwitserland naar beneden: dertien doo
den... f!
Wie draagt de schade?
De nieuwe Douglas-machines voor
f 180.ÜÜÜ per stuk verzekerd.
De vraag doet zich voor wie de enoritffe
schade draagt voor het verlies van zoo
veel kostbare vliegtuigen van de K.L.M.
Vrijwel de geheele vloot is verzekerd
bij de N.V. Assurantie Mij. „de Neder
landen" van 1845 te 's-Gravenhage, die
echter deze millioenenpost grootendeels
herverzekerd heeft bij talrijke hoofdza
kelijk buitenlandsche maatschappijen.
Het risico dat zij zelf draagt is waar
schijnlijk niet meer dan een of twee pro
cent van het verzekerd bedrag
De nieuwe Douglas-machines zijn voor
180.000 per stuk ver/ekerd, terwijl de
nieuwe Fokkers voor nog ly>oger bedrag
gedekt zijn, hetwelk tusschen de 200.000
en 250.000 per stuk ligt
De geled# Schade van de laatste
maanden befoopt dus In totaal circa een
millioen gulden.
Het vliegen over hooge bergketens.
Vlucht over de Andes.
In verband met het verschrikkelijke
ongeluk aan de Gaai in de Alpen over
komen, is het belangwekkend een uit
treksel te geven van een relaas, dat de
vlieger Abbott van de Shell-Mex-Argen-
tine Ltd in Shell Aviation News geeft
van het vliegen over de hooge bergkete- I
hen van de Andes tusschen Argentinië
en Chili. I
De afstand hemelsbreed tusschen de
Vliegvelden van Los Tamarindos, Mendo- j
za, in Argentinië en Los Cerrilos, San
tiago, lrt Chili bedraagt slechts 200 K.M.
Door het grillige hooge gebergte kan deze
rechtstreeksche route echter niet veilig
worden gevlogen, zelfs al zou een vlieg
tuig in staat zijn over de hoogste bergen
van 5795 M. te vliegen. De aanbevolen
route loopt over Uspallata, El Crlsto en
Los Andes, stations van den Transandl
nen spoorweg, die de dalen van de Men
doza en Las Cuevas rivieren in Argenti
nië en de Aconcagua in Chili volgt, een
route van 4üU K M. lang. Het hoogste punt
dat op deze route moet worden overge
vlogen is 3965 M. te El Crlsto, een monu
ment opgericht op de grens van beide
landen. Dit punt heeft bij de vliegers den
naam van De Bochel.
De weersomstandigheden kunnen tn de
Andes buitengewoon slecht zijn en goed
weer hetzij te Mendoza of Santiago wil
nog niet zeggen, dat hetzelfde weer in de
I bergen zal worden aangetroffen. Daar
tegenover is het weer in de Andes dik
wijls goed, terwijl in de vlakte aan beide
zijdeh het weer slécht is. De moeilijkheid
om te beslissen of de vlucht veilig kan
plaats vinden, is grootendeels opgelost
J sinds de Fah American Grace Airways
bij El Cristo een meteorologisch-
radiostation hebben ingericht.
Na het passeeren van, het monument,
waar sterke remous worden ondervonden
'daalt het gebergte snel tot het Lago Inca
meer op 3uuu m., de bergen zijn aan deze
zijde veel stéiler, doch het is verboden
den rechten koers naar Santiago te vlle
gen over het gebergte. De vlieger moet
het dal van de Aconcaqua rivier volgen
tot het in de smalle laagvla'kte aan de
kust van den Grooten Oceaan komt.
Gedurende de vlucht moeten de schou
derriemen in, goede conditie zijn, daar
zulke zware stooten worden ondervonden
dat de vlieger of passagier gevaar loopt
uit de machine te worden geslingerd. Met
grooten nadruk wordt aanbevolen tie
voorgeschreven route te volgen, daar jbij
een noodlanding of ongeluk ouiten deze
route geen hujp mag worden verwacht.
Behalve de zware remous ondervinden
de vliegers sterke stijg- of valwinden. Er
zijn gevallen bekend, waarbij het vlieg
tuig 3 a, 50tx) voet in hoogte verloor, niet
tegenstaande het in de lucht klom.
Daarom is het noodig, dat elke berg met
een groote matge wordt overgevlogen of
schoon bij helder kalm weer over de ge
heele route niet hooger dan 4000 M. be
hoeft te worden gestegen. De piloot Ab
bott had eenige Jaren geleden, met'slecht
weer in een Gipsy Moth vliegende, de
ondervinding, dat hoewel hij steil steeg
in de lucht, hij! in werkelijkheid van 4500
tot 3300 M. in enkele minuten daalde teil
opzichte van de aarde. Toen hij even
later de bergketen was gepasseerd, ge-
Leurde het tegenovergestelde en steeg
het vliegtuig in een razend tempo tot
6600 M. hoogte, zijnde 1200 M. bo^en het
door de fabriek aangegeven plafond van
het toestel.
Engelsche persstemmen.
Reuter meldt, uitJLonden:
De Manchester Guardin betuigt in een
hoofdartikel zijp deelneming met de K.
L. M. en zegt/verder, dat iedere ramp
waarschijnlijk weer een andere oorzaak
had. De toestellèn waren prima, de vlie
gers van de grootste bekwaamheid en de
reputatie der maatschappij, na die van
de Imperial Airways, van de beste In
Europa.
„Wanneer een lagere minimum-vlleg-
snelheid kan worden gehandhaafd, en
wanneer de lucfrtroutes door bakens of
andere kenteekenemjtolledig in kaart ge
bracht kunnen worqfc, zullen de risico's
aanzienlijk worden verminderd", aldus
besluit het blad.
Was het vliegtuig uit dé koers geraakt?
Berchten uit Zürich melden dat bij het
onderzoek van de experts is gebleken,
dat de gezagvoerder van de „Gaai" me-
I dedeeling ontvangen had, dat het op een
j deel der Alpenropte mooi weer was en op
een ander deel slpcht. Hij zou vervolgens
j geprobeerd hebben de route met^et
mooie weer te volgen/ iJiaar is „daarbij
l abusievelijk op de verkeeTdr*fbute ge-
raakt. Plotseling bevond hij zich in het
j dal, waar hij ten slotte met zijn yiachine
j verongelukt is. Eén motor- of construc-
I tiefout is volgenS' de experts uitgesloten.
Deelneming der bevolking.
De dertien lijken, die in drie1 rijen voor
het altaar van de kleine Bergkapel in
I San Giacomo opgesteld waren, zijn giste
ren uit dfe voorloopige houten kisten in
zinken kisten ovejrgebracht.
I Transport der slachtoffers
De lijken van dèslachtoffers zijn thans
uit het dal naar beneden getransporteerd
en zijn naar pellinzona overgebracht. Zij
zullen per trein n&ar Bazel worden over
gebracht, waar l\et stoffelijk overschot
van* den Dultschen passagier Heinrich
t Flohr naar Duitsphland zal worden ge-
zonden. De andpre lijken zullen naar
Amsterdam dóórgaan, van waar de stof
felijke resten van de twee Britten naar
f Londen verder getransporteerd bullen
worden.
De teraardebestelling.
Wij vernemen voorts, dat de teraarde
bestelling van het stoffelijk overschot
'van den heer A. A. Content en zijn 14-
Jarig zoontje te Amsterdam op Zorgvlied
zal plaats hebben.
Heden meldt het A.N.P.:
Thans staat vast, dat de wagen met
het stoffelijk overschot van de slachtof
fers van de Gaai hedenmiddag om 2 uur
uit Bellinzona zal vertrekken. Het tijdstip
van aankomst in Amsterdam is echter
nog niet bekend.
In verband| met n°6 te hemen maatre-
gelen zal de begrafenis echter waar-
schijnllijk iri geen geval vóór Zaterdag
kunnen plaats hebben.
De K.L.M. ontving nog een telegrafi
sche betuiging vjwi deelneming van Prin
ses Juliana. Voorts van den Minister van
Waterstaat, van den gouverneur van Cu
racao en van het hoofdbestuur van het
Roode Kruis.
Het is vandaag een dag van groote span
ning in de Tweede Kamer. Het gaat om
het Kabinet-Colyn.
Hedenmiddag voor den aanvang der ver
gadering had zich op het Binnenhof een
groote menigte belangstellenden voor den
ingang van het Kamergebouw opgesteld.
Voor de publieke tribune stond een lange
en dichte file van menscnen, die een plaats
jachtten machtig te worden. Om 9 uur
stonden er reeds menschen om een plaats
op de publieke tribune te krijgen.
In de vergaderzaal zaten alle Ministers
achter de regeeringstafel. In één der loges
merkten wjj o.m. op Mevr. Colyn, ook zaten
er de President van de Rekenkamer, de heer
Zuiderhof, het oud-Tweede Kamerlid van
der Molen, voorts de heer Lievegoed.
In de „Maasbode" van gisterenavond
wyst het r.k. hoofdblad onder de titel
„Wegstemmen van een Kabinet door een
heterogene meerderheid", op de groote ver
antwoordelijkheid die het doen vallen van
het Katynet-Coltfn thans voor de R. K.
Kamerfractie zou beteekenen.
Wij ontleenen daaraan het volgende:
„De economische politiek van het tegen
woordig Kabinet is, dat valt niet te ontken
nen ,in zeer ruime mate genaderd tot het
door de katholieke fractie gewenschte, al
leen op het punt vam de consequente defla
tie, met name wat de aantasting van de
hoofdsommen betreft, gaat het Kabinet niet
mede met wat de fractie onvermydelyk of
wenschelyk acht. De fractie? WU betwijfe
len sterk of we ons zoo mogen uitdrukken:
het staat vast, dat een deel van onze fractie
niet van consequente deflatie, maar van
devaluatie het heil vetwacht. En toch, zoo
als de zaken of) het moment staan, zal wan
neer de fractie zich tegen dit Kabinet keert,
dit geschieden Wegens het ontbreken vun
de noodzakelijk geachte consequentie in
haar deflatie-politiek. Wy erkennen intus-
schen, dat dit een voornaam punt is, maar,
naar onze innige overtuiging, niet gewichtig
genoeg, om in de bestaande omstandig
heden het Kabinet zijn congé te gever-
Immers het heengaan van het Kabinet zal
niet de mogelijkheid geven om deze conse
quente deflatie-politiek wèl te voeren. De2e
'gelijkheid toch zou alleen bestaan in com
binatie met de S.D.A.P., die intusschen ook
op het punt van devaluatie of consequente
deflatie veadeeld is, en alleen met haar
samengaan wil men niet. En van de overige
in serieuze aanmerking komende partijen
dit staat na de jongste discussies onher
roepelijk vast is geen medewerking aan
consequente deflatie-politiek, did; by
groote nadeelen geen tijdige en zekere uit
komst biedt, te wachten. gl.-
Het is zelfs de vraag, of deze partyen MP
het heenzenden, van dit Kabinet tot welke
samenwerking ook met de katholieke fractie
bereid zyn, al zal, naar wy hopen, zelfs de
anti-revolutionaire partij niet op het men
schel ijk verklaarbare maar onzakelijke
standpunt gaan sfaan van de „Standard",
n elke samenwerking te weigeren alleen
eds om het feit, dat dr. Colyn tot aftre-
m werd gedwongen. Dat standpunt ware
leen te verdedigen, indien het vaststond
dat dr. Colyn de eenige man Was, die ons
vaderland thans redden kan, en dat zal hij
zelf niet gelooven. Een dergelijke overdre
ven en onjuiste voorstelling van zaken kan
slechts in het nadeel zijn van den zoo ver
dienstelijken staatsman, voor "wien men het
t, omdat zij de oppositie prikkelt.
„Maar a 1 s de katholieke fractie met de
S. D. A. P. de regeering wegstemt, dan «zul
len de andere partyen kaar stellen voqi d,
directe consequentie, met hoeveel gegrond,
motieven ook afgeweaen, om met haar d,
regeeringsverantwoordelykheid te aanvaar
den. En dit vermoedelijk met een zeker,
niet onverklaarbare,maar voor objectiev,
beoordeeling zeer gevaarlijke Schaden-
freude. En men j'
men een partij stelt voor de normale poll.
tiek-parlementaire consequenties van een
politiek-parlementaire daad is, op
zachtst uitgedrukt, niet odbegrijpelijk.
„We hebben weliswaar het vertrouwen
dit ten slotte bij alle serieuze partijen het
landsbelang den doorslag zou geven, maat
het groote gevaar is aanwezig van een lang.
durige, haast onoplosbare crisis, en dat in
een tijd,' waarin, naar aller oordeel, dit ver.
dlerfelijker zou zijn dan ooit èn voor 't land
èn voor het parlementaire stelsel, dat in een
zoo haShelyke periode zich van zijn aller-
zwakste zijde zou doen kennen. In een tjjd
ook van geestelijke crisis, waarin de demn-
gogie, die toch reeds een bloeiperiode ba-
leeft, een kans zou krijgen als nooit tevoren.
Dat moet koste wat het kost in het belang
van party, kerk en staat worden voor
komen.
„En al deze risico's zou men ten slotte
hebben genomen, al deze zeer reëele gevaren
getrotseerd, een wellicht onherstelbaren
slag aan onzen staatsinstellingen hebbeh
toegebracht, zyn trouwste politiek» vrienden
van zich hebben afgestooten, de hevigste
sentimenten tegen zich hebben ontketend,
wellicht de positie van onze munt hebben
ondermynd en zich in een alleronmogelijk
ste politieke positie hebben gesteld, om ten
slotte het ministerie dat men tot heengaan
wilde dwingen, versterkt te zien terugkee-
ren.
„Want niemand zal toch willen beweren,
dat quaesties als consequente deflatie of
devaluatie geschikt zijn om aan het kiezers
korps ter oplossing te worden voorgelegd
door een Kamerontbinding. De groote mas
sa heeft er nauwelijks eenig begrip van,
kan de voor- of nadeelen en de consequen
ties ervan met geen mogelykheid doorgron
den, terwyl het gevaar in hoóge mate aan
wezig is, dat niet het algemeen maar het
persoonlijk belang veler keuze zou bepalen.
„Met grooten klem en den innigsten aan
drang geven wy daarom nogmaals uiting
aan onze rotsvaste overtuiging: in deze om
standigheden zou het kabinet-Colyn alleen
tot heengaan mogen worden gedwongen
door een meerderheid, bereid en in staat om
onmiddellijk de verantwoordelijkheid over
te nemem
PROV. STATEN VAN
In de heden géhouden
de Provinciale Stagen
werd besloten het voó:
Nije (N.S.B.) beü-effi
en het pensioen'van
ten in de najaarszitting te behandelen.
Een voorstel-Van Hoey Smit (NAB.)
om te bepalen dat de leden- tijdens de
vergadering hun plaats niet mogen ver
laten, wordt verworpen met 64 tegen 1
stemmen.
Een pamflet van de tribune.
Tijdens de vergadering werd er een
N.S.B,-pamflet'van de publieke tribune
in de zaal geworpen, naar aanleiding
waarvan de Voorzitter mededeelde dat
hij bij herhaling de tribune zal doen
ontruimen.
Botsing tusschen vier auto's en een motorfiets.
Twee dooden. Twaalf gewonden.
Gistermiddag te half vier heeft op den
Rijksstraatweg achter het Groene kerkje
te Oegstgeést een zeer ernstig gecompli
ceerd verkeersongeluk plaats gehad,
waarbij een viertal auto's en een motor-
flets betrokken waren.
werden twaalf -personen ge-
aarvan verscheidene ernstig. De
fers zijn met ziekenauto's naar
idemisch Ziekenhuis te Leiden en
St. Bern ar dus Gesticht te'S as-
overgebracht. Een der auto's Is
logen, doch later kon deze
gebluscht.
Het ongeluk had plaats op den nieu
wen, breeden Rijksweg Haarlem—Lelden,
welke parallel loopt met den ouden kron
kelenden weg, waaraan het Groene Kerk
je Is gelegen, in de nabijheid van de brug
over het Oegstgeesterkanaal.
Te omstreeks kwart over drie nader
den In snelle vaart een tweetal auto's uit
de richting van Haarlem, terwijl op kor
ten afstand daarachter een derde auto
en een-1 motorfiets, welke eveneens, een
fllnken gang hadden, volgden. Op een
gegeven oogenblik zwenkte de tweede
wagen uit de file, teneinde de auto, -wel
ke voorop reed, te passeeren. Op dat mo
ment schoot een auto, welke zich in
tegenovergestelde richting voortbewoog
en die geheel aan den rechterkant van
den weg reed, plotseling naar het midden
van den weg met het noodlottig gevolg,
dat deze wagen pardoes tegen de andere
auto's opvloog. Oqk de derde naderende
auto en de motorfiets konden niet méér
tot stilstand worden gebracht en ook deze
voertuigen reden op 'de andere, en op
elkaar In. Dit alles speelde zich ih en
kele seconden af.
De ravage, welke ontstond, was ontzet
tend. Twee der wagens werden grooten
deels vernield, terwijl een van de beide
andere aujo's vrijwel onmiddellijk na de
bptsing ln brand vloog. De vierde auto
werd slechts gering beschadigd. Uit de
wrakstukken van de vernielde, auto'a
steeg luid gegil op van de Inzittenden IP
van E*lle kanten kwamen menschen toe-
loopen om -hulp te verleenen. Men slaag
de er in de in de brandende auto zitten
de personen te bevrijden en ook voor de
anderen kwam spoedig hulp opdagen.
Eengroot aantal doktoren was kort na
het gebeurde ter plaatse en heeft de eer
ste hulp verleend. O.m. waren aanwezig
de doktoren H. Varekamp, F. W. N. Hu-
genholtz en D. 8. Bartstra uit Oegstgeest
en verder de artsen Van Iterson, Verbiest
en Van Rossum van het Krankzinnigen-
Gesticht Endegeest.
Het bleek, dat bij het ongeluk in totaal
twaalf personen waren betrokken, dfe-
allen verwondingen hebben opgeloopen.
Zes der slachtoffers waren er zeer ern-
"stig aan toe en zijn ln verontrustenden
toestand naar het Academisch Zieken
huis te Lelden vervoerd.
Ook vijl' andere gewonden zijn daar
heen gebracht, zoowel met ziekenauto»
als met particuliere wagens. De twaalfde
gewonde is naar de St. Bernardus Stich
ting te Sassenhelm vervoerd, evenals een
voorbijganger, die bij het zien van het
ongeluk door den schrik werd bevangen.
De meesten der gewonden zijn bewus
teloos opgenomen.
De motorfietsrijder werd tegen eeh
paal geslingerd. Hij had een gat in het
hoofd en waseveneens bulten kennis.
Wie het waren.
Een van de verongelukte auto's was
een wagen van de firma Van Zetten, te
Rotterdam, welke daarmede een wilden
dienst uitvoerde van Amsterdam naar
Rotterdam v.v. In deze auto zaten
passagiers en de chauffeur, C* J. Peter
sen uit Rotterdam. In een der andere
auto's zatén een heer en een dame
een zuigeling. Het kind leek ernstig te
zijn gewond en ls met de ouders, die
slechts licht waren gekwetst, met een
particuliere auto naar het Ac. Ziekenhuis
overgebracht. De gewonde, opgenomen in
de St. Bernardusstichting te Sassenhelm,
blijkt te zijn de heer C. uit Amsterdam.
Hij was nijst ernstig aan hoofd en beenen
gewond.
De gewonden. Baby overleden.
In totaal werden in het Academisch
Ziekenhuis veertlne personen opgenomen
In den loop van den avond zijn zeven
personen weer uit het ziekenhuis ontsla
gen, w.o. de motorfietsrijder J. J. Vetten
en de duopassagier H. Broers, beiden uit
Amsterdam, die per trein naar de hoofd
stad zijn teruggekeerd.
De reeds genoemde zuigeling, een jon
getje van 15 weken, H. Brouwer uit Rot
terdam, is reeds spoedig aan de kwetsu
ren bezweken. De ouders, P. Brouwer en
M. Brouwer—Boer, konden het zieken
huis nog niet verlaten.
Ernstig gewond waren de heeren Rijks
en Madlener uit Amsterdam. De heer
Maddelener is in den loop van den avond
overleden. Niet levensgevaarlijk zijn ge
wond de heer W. J. Lobensteln en me
vrouw M. LobenstelnSchenk uit Rot
terdam, de heer Deurloo uit Amsterdam,
en de heer K. J. Petersen uit Rotterdam,
de chauffeur van de auto van Van Zet
ten.
De wielrijder, die van de schrik was
flauwgevallen en in de St. Bernardus
stichting te Sassenhelm was opgenomen,
kon gisteravond huiswaarts keeren.
Na het ongeluk ontstond op den druk
ken verkeersweg een enorme chaos. Het
verkeer werd toen door de politie langs
den ouden weg geleld. In den loop van
den middag zijn de wrakstukken wegge
sleept.
STADSNIEUWS.
GOUDA, 23 Juli 1Ö3&.
Geen incasso's van de Lichtfabrieken
in de maand Augustus.
Evenals vorige jaren zal in de"* maand
Augustus a.s. «geen opneming van meter-
i gas- en electriciteits-
\u|gezoniderd bij
electricitedte-grootverbhwkers en muntgas-
verbruikers In 'de maand' September aal dus
het viert)ruik over twee maanden, n.l. over
Juli en Augustus, worden opgenomen en
Met nadruk wordt er de aandacht op ge-
vestigKl, dat verbruikers, die de betaling in
an het verbruik over twee
bezwaarlijk achten, desgewensdht
in Augustus ten kantore del LddhtfataaeToen
(in de voormalige Kaïzeriie) reeds 9 be
drag kunnen voldoen, overeenkomstig b.v.
met het bedrag van het verbruik over de
maand Juni. De voorloopige kwitantie, wel
ke voor de storting in Augustus «wordt af
gegeven, kaal dan tot het daarop vernielde
bedrag ais betaling dienen in mindering
van de definitieve kwitantie van het ver
bruik over de maanden Juli en Augustus,
welke in September wordt aangeboden.
Verkoop van grond
•aan dr. L. J. Zielstra.
De heer D. Stuurman, architect, wonen
de alhier, heeft namens zyn principaal, de
'heer dir. L. J. Zielstra, directeur-geneesheer
van ihet Academisch Ziekenhuis te Gronin
gen, gevraagd een perceel bouwgrond» ter
grootte «van 920 M2., liggende aan de
Da Costakaide, hoek Van der Palmstraat
^taringatraat, deel uitmakende van het per
ceel, kadastraal bekend gemeente Gouda,
sectie F no. 1800, van die gemeente te mo
gen koopen, ten einde daarop woningen te
bouwen.
B. en W. stellen den Raad voor tot ver
koop van bedoelden grond' over te «gaan en
den verkoopprijs, overeenkomstig Het ter
inzage advies van den directeur van
Gemeentewerken, t$ bepalen op 7.per
M2. Dit voorstel zal reeds hedenavond In
den Raad in behandeling komen.
Pauselijke onderscheiding.
De heer R. M. «H. van Haeren, kerk
meester dér parqohie O. Li Vrouw Hemel
vaart en presadJent vam den Bij zonderen
Raad der St VincentiusvereenigÈng, heeft
in verband met zyn 2S-jarig lüdlmaatschap
van de St. Vincentiusvereeniging, conferen
tie O. L. Vrouw Hemelvaart de Pauselijke
onderscheiding Pro Ecclesia et Ponrtifice
ontvangen. Op de Zondag «gehóuden kring
vergadering van Vincefniti usvereen i gi nge r,
deed <|e Hoogeertv. «Heer Die/ken) B. M. J.
van. Rooy mededleeling van deze onderschei
ding en spelde den jubilaris Jbet eerekruls
op de «borst.
i
M.U.L.O.-dipIoma.
In den Haag slaagden voor het M.U.L.O.-
dipIoma A: Adrie de Hoog, Dirk Nyhof,
Frarn Stalenberg, Wim Spithout, Wim de
Kiluyver en Koo Scholten, en vorodiplomn
B: Arfe van Eyk, alen leerlingen van de
openbare school voor U:L.O.
Wedvlucht poatdulven.
„De Vriendschap".
De poatduivenvereeniging „De Vriend
schap" hield Zaterdag een wedvlucht uft
Vilvoorde. De uitslag was: A. Kuliflc 1, 8» 9,
37; J. Overkamp 2, 13, 39; Z. v. Leeuwen
3, 49; W. v. Waas; 4, 28; L. Kulik 5, 7, 15,
17, 21, 30, 45; H. v. Hattem 6, 44; NiN.
19, 26, 28, 24; G. Barendlse 11; W. Bor 12.
33, 34; T. Welzenis 14, 47; M. Middelkoop
16, 43; E. Roelof a 18, 1% 22; L. v. <L Reu-
vel 20; B. Zappelj 24, 38; Fh. Kuilenburg
24, 42; J. v. d. WJllik 27, 31, 85; J. Verhetj
32, 40; A. Eist 36; C. Stfl 41; v. d. Kley
46; J. v. d. Spilt 48; C. v. Duuren 50. Los
1.30. Aankomat eerste duif 2.54.33, laatste
duif 3.13.69.
Examen boekhouden.
Voor het te dezer stede gehouden exa
men boekhouden van de Ver. v. Leeraren
1 d. Handelswetenschappen ls o.a. ge
slaagd onze stadgenoot de heer H. D
Questro, leerling van den heer J. Sluiter,
alhier.
Agenda.
Tjialiar-Tlheater „Lieve domme Mama".
Schouwbu ig-Biosooop
Süden".
23 Juli 7.30 uur Stadhuis. V.
den gemeenteraad^
23 Juli 8 uur Houtm:
muziekvereenigiïig D.EJ5.
24 Juli 2 uur Reünie-Bioscoop.
Boerenbedrog.
24 Juli 7.30 uur Geref. gemeente. Spreek
beurt ds. D. van Neerbos.
24 Juli 8 uur géb. Daniël. Oursus «dr. J. Bik
voor E.H.B.O.
24 Juli 8 uur School 7. Repetitie gemengde
«zangvereenSgdng Euterpe.
RéunLe-Biioscoop „GHiokliche Reise".
25 Juli 8%, uur Luthersche Kerk. Concert
Dameskoor N.C.V.B.
26 Juli 7.30 uur gebouw Heerenstraat 5.
Spreekbeurt ds. B. Toes voor Vrije Geref.
gemeente.
25 Juli 8 «uur Vrye Evangelische gemeente.
Bijbellezing en «bidstond.
25 Juli 8 uur Kazerne Oursus Roode Kruis.
26 Juli 4 uur Kaashandel My. Jaarlijksöhe
vergadering van aandeelhouders.
26 Juli 8 uur St. Thoedorüsstichting. Trek
king verloting huisvi ij ttentoonistelling.
UIT DEN OMTREK.
BOSKOOP.
Beroep uitgebracht. 1
Ds. N. iBijdiemast alhier heeft een beroep
ontvangen naar Soestdijk.
Examen huishoud, en industrieschool.
Te Leideri is geslaagd voor het examen
Huishoud- en Industrieschool Mej. J. T.
Petersen alhier.
HAASTRECHT.
Aanbesteding wegverbeteringen
te Leiderdorp en Woubrugge.
Door Ged. Staten van Zuid-Holland ls
aanbesteed: het verbeteren van een ge
deelte van den weg LeldenNieuwe We
tering (wegvak Zijldijk), bestaande uit
het verbreeden en gedeeltelijk omleggen
van het bestaande weglichaam, het aan
brengen van een gewalste fundeering,
het verrichten van een oppervlaktebe
handeling daarop, het maken van een
gedeelte klinkerbestrating en het maken
van een vaste brug en een duiker, een en
ander mpfc-vbijbehoorende en bijkomende
werken/gelegen in de gemeente Leider
dorp.
Laagste Inschrijver N. van Leeuwen te
Haastrecht voor 77.970.
Voorts het verbeteren van een gedeelte
van den weg LeiderdorpAardam (Kerk-
weg), bestaande uit het verrichten van
eenlg grondwerk, het aanbrengen van
'éèn'gefundeerde klinkerhestratlng en het
maken van een duikerbrug, een en ander
met bijbehoorende en bijkomende wer
ken, gelegen in de gemeente Woubrugge.
Laagste Inschrijver N. van Leeuwen te
Haastrecht voor 55.570.
469e NEDERL. STAATSLOTERIJ.
Ie klasse. Trekking van Maandag 22 Juli,
Prijzen van 20.
17401 17420 17426 17455 17471 «17556 17686
17617 17637 17648 17663 17668 17770 17798
17310 17811 17823 17010 17990 18012 18075
<18096 18190 18203 18208 18211 18286 18269
18267 18284 18872 18411 18414 184Ï7 18438
18511 18563 18579 18591 18627 18648 18659
18667 18721 18785 18792 18825 '18831 18837
18840 18869 18913 18936 19007 19030 19047
19076 19082 19111 19143 19157 19173 19174
19175 19185 19340 19388 19886 19395 19890
19403 19427 19463 19467 19614 19574 19581
19605 19628 19667 19668 19755 19773 19857
19862 19882 19921 19923 19969 19982 20026
29081 291)00 20021 20137 20156 20163 20190
20191 20204 20290 20230 20267 20274 20277
20288 20310 30874 20464 20498 20540 20547
2058O 20596 20706 20721 20726 20744 20765
20783 20815 20826 20841 20889 20892 20977
le klasse. Trekking van Dinsdag 23 Juli.
Hooge prijzen:
5000.—: 17165
2000.14217
1000.—: 11242
400.—: 3789 18968
100.—8169 9711 10944 '15161 1*931
16172 16371 19863
Pryzén van 20.
5 9 16 46 56 66 67 75
89 110 118
136
301
484
827
141 159 168 246
308 312 387 430 464 458 476
512 615 624 609 642 660 686
746 767 776 783 798 802 805
014 016 018 904 936 969 1/76
985 1026 1060 1123 1209 1257 1806 1322
1354 1378 1400 1449 1477 1501 1648 1575
1644 1649 1662 1686 1690 1702 1793 1856
1890 1916 1948 1966 1961 2049 2061 2164
2)191 2226 2297 2017 2363 2376 2377 2432
2458 246,7 2601 25201 2621 2548 2588 2637
2665 2674 2711 2742 2794 2826 2852 2908
2904 2987 2993 2996 3035 3043 3052 3055
3082 31641 3167 3171 3188 3200 3210 3225
3234 3277 3881 3867 3423 3482 3526 3563
8580 3605 3644 3665 3672 3673 3722 3736
3738 3760 8T66 3806 3867 3906 3912 3934
3948 3986 3990 Ö996 4008 4074 4084 4087
4131 4144 4171 4191 4201 4245 4250 4292
4336 48961 4420 4469 4464 4466 4622 4674
4652 4677 4716 4726 4781 4802 4805 4813
4821 4986 4986 4991 4990 5008 5029 5037
0059 0060 5062 6071 '5092 «5105 81&2 5240
5244 6268 63654 6826 63«65 5411 6424 5448
5480 5489 5498 5499 6637 6542 5649 5662
5640 6676 6686 5703 6750 6756 5760 6802
«5833 5847 5903 6022 6106 6190 6199 6214
6289 6814 6358 6869 6431 6498 6619 6648
6686 6768 6796 68061 6847 6923 7007 7024
7041 7058 7066 7057 7090 7105 7161 7209
7220 7258 7276 7299 7312 7320 7325 7302
7335 7374 7878 7386 76(23 7537 7576 7599
7626 7635 7637 7711 7701 7793 7842 7854
7881 7901 7918 7906 8003 8005 8007 8035
8041 8072 8106 8111 8139 8151 8166 8175
8184 8)244 82)78 8486 8800 8810 8339 8384
8432 8443 8440 8447 8450 8461 8469 8472
8498 8694 8612 8614 8619 8667 8717 8723
8776 8780 8816 8825 8809 8901 8937 8^50
8966 8993 9004 0018 9072 9084 9166 9219
9241 9389 9367 9359) 9436 9491 9492 9494
9526 9607 9656 9603 9639 9650 9688 976,
9774 9796 9841 9869 9887 9910 9911'9954
10011 10020 10080 10130 10155 10167 1028?
10266 10296 10600 10343 10869 10888 104OJ
10480 10481 10469 10513 10641 10642 10600
10607 10610 1Ö645 10659 10664 10676 1068t
10690- 10714 10717 10747 10763 10773 10787
10805 10813 10822 10838 10851 10864 10927
10978 10001 10909 11059 11060 11069 1107 J
11180 1UA5 11152 11216 11200 11237 11322
11330 11407 11415 11461 11467 11471 11619
11520 11543 lfl.610 11614 11615 11673 1168?
11680 11720 11740 11761 11779 11792 11811
11859 11887 F1900 11958 12055 12030 12093
12106 12116 12110 12176 12228 12030 122)41
12320 12326 12349 12389 12428 12467 12476
12505 >112519 12585 12660 12664 12692 J2612
12742 12756 12786 12809 12971 12873 12886
12906 12916 13034 13081 13093 18110 13126
18148 13176 13209 13228 13230 13248 13261
132^[ 13283 18845 16386-13413 13475 13604
18&23 18644 13627 13638 18666 13670 13703
10745 13747 13804 13816 48833 13840 13850
13878 13910 13925 18028 13944 13982 14004
14057 14060 14068 14089 14150 14197 14213
14226 14289 14286 14384 14877 14378 14400
14437 14473 14480 14482 14624 14616 14620
14624 14642 14690 14700 14715 14700 14808
14889 14892 14965 14978 14981 14990 15038
15039 15059 15080 15082 15115 15119 15125
16146 16173 15214 15238 15271 15280 19289
15300 16308 16316 1&ÏÖ4 16387 15439 15466
15557 15622 15624 16636 15656 15630 13665
16666 15684 16725 15778 15793 15802 15819
16822 15890 16897 15899 15914 15941 15988
16016 16128 16151 16166 16188 16238 16289
16341 16386 16632 16586 16542 16562 16576
16631 16638 16679 16718 16810 16813 16825
16863 16933 16961 17025 17051 17064 17204
17210 17246 17248 17246 17306 '17307 17319
17314 17317 17874 17386 17440 17456 17473
17554 17557 17644 17686 17669 17711 17732
17742 17786 17787 '17815 17824 17841 17860
17875 179)33 17961 18007 18014 18010 18058
18153 18234 18243 18232 18233 18269 18352
18407 18484 18619 18625 18706 '18730 18781
18848 18866 18873 18881 18887 18046 18970
18975 18992 18996 19043 19050 19079 19096
19116 19206 19214 «10260 19388 19445 19461
19487 19490 19682 19612 10602 19708 19733
10763 19775 19788 19798 19838 19849 19856
19861 19885 20011 20067 20095 20096 20008
20125 20128 20143 20224 20226 20308 2031?
20068 20875 20447 20466 20467 20476 20488
20496 20533 20545 20599 20616 20632 20678
20691 20697 20729 20764 20766 20774 20810
20884 20895 20940 20946
k M\RKTBpiCHTEN
Rotterdamscke Veemarkt.
23 Juli. Aanvoer 2905 stuks. 412 paar
den, 47 veulen^, 244 vette kalveren, 210
graskalveren, 580 nuchteren kalveren; 149
schapen en lammerei), 4 varkens, 1 big, 10
bokken of geiten.
Prijzen: Vette koeje.n le kw. 48, 2e kw.
44, 3e kw. 30—34; vette ossen le kw. 44,
2e kw. 42, 3e kw. 32—35; stieren le kw. 39,
2e kw. 35, 3e kw. 2^32; vette kalveren
le kw. 70, 2e kw. 60, 3e kw. 3545; scha
pen le kw. 35, 2e kw- 32, 3e kw. 28; Lam
meren le kw. 36, 2e kw. 32„ 3e kw. 28;
graskalveren le kw. 36, 2e kw. 26; nuchtere
slachtkalveren le kw. 26, 2e kw. 23; slacht-
paarden le kw. 40, 2e kw. 35, 3e kw. 30.
«Schapen le kw. 15, 2e kw. 11, 3e kw. 8;
Ékmmeren le kw. 10, 2e kw. 8, 3e kw. 6;
nuchtere slachtkalveren le kw. 6.50, 2e kw.
5.50, 3e kw. 4.50; nuchtere fokkalveren le
kw. 15, 2e kw. 11, 3e kw. 8; slachtmiarden
le kw. 160, 2e kw. 120, 3e kw. 3(f, werk
paarden le kw. 220, 2e kw. 140, 3e kw. 80;
hitten le kW. 90, 2e kw. 70, 3e kw. 60; stie
ren le kw. 200, 2e kw. 150, 3e kw. 100; kalf-
koeien le kw. 190, 2e kw. L40, 3e kw. 90;
melkkoeien le kw. 185, 2e kw. 155, 3e kw.
8;5 vaarzen le kw. 100, 2e kw. 75, 3e kw.
60; pinken le kw. 70, 2e <w 60, 3e kw. 50;
graskalverëri le kw. 30, 2e kw. 20, 3e kw.
15 per stuk.
Vette koeien en ossen aanvoer iets kor
ter, handel traag, prijzen iets lager; stleg
ren aanvoer als vorige week, hande' stug?
prijzen minder; vette kalveren aanvoer iets
ruimer, handel willig, pry zen als vorige
week; schapen en lammeren aanvoer iets
korter, handel flauw, prijzen als gisteren;
nuchtere slacht- en fokkalveren aanvoer
minder, handel vlug, prijzen voor nuchtere
iets duurder, fokkalveren als vorige week;
paarden aanvoer als vorige week, handel
stroef, prijshoudend;; kalf- en melkkoeien
aanvoer als vorige week, handel matig,
prijshoudend; vaarzen en pinken aanvoer
als vorige week, handel stil, prijzen iets
durder froor de vaarzen, pinken als vorige
week; graskalveren aanvoer minder, handel
willig, voor het leven prijshoudend, voor de
slacht iets duurder.
Kaasmarkt Bodegraven.
23 Juli. Aangevoerd 462 partijen, 20286
stuks, 182574 K.G. Pryztfl\: GoudscKe kaas
le srt. met R.M. 16*—17, idem 2e soort'
13'16, zwaardere tot 22.Handel vlug.
TWEEDE KAMER.
Zitting van Dinsdag 23 Juli.
Replieken over het Bezuinigings-
Voortgezet wordt de «behandeling van het
Aan de orde zyn de Replieken.
De heer Westerman nJhbestrijdt de
aan den optimistische/!
werkloosheid is
toestanden in Skanduiavie.
De rede van «den heer Albarda inzake de
werkloosheid zy aan dén optimistischen
kant. De Regeering moet pogen dat eJke
aanval op den gulden tot mislukking ge
doemd zy.
De heer Albarda kan met de toezegging
van den heer Colyn betreffende de uitslui
ting van soc.-democraitem van defensie4)e-
tredekingen in verband met het capitulan-
tenstelsel geen genoegen nemen. Spr. be
toogt dat de Regeering onrecht pleegt je
gens de ambtenaren. Spr. handhaaft tegen
over de heeren Schouten en Weeterman ajjn
uitspraak over de «welvaart in Zweden.
Niemand kan volhoudne dat de vooruit
gang in Zweden te daniken is aan kien uit-
t voer van ijeer, staal en erts. Spr.'a «bezwaar
tegen de «politiek der Regeering is dat z(j
de circulatie verzwakt.
Met'haar politiek zal de Regeering er niet
in slagen het financieel evenwicht te her
stellen.
Keuren de R. K. de houding der Regee
ring goed, dan zyn zy voortaan mede ver-
antwoordelyk. De soc.-democraten zullen
dan bljjven ageeren voor een constructieve
welvaartspolitiek.
De heer Vervoorn (Plattel.) komt op
tegen het zoeken van een zuiniger werk;
gelegenheid in fabrieken. Men keere weer
terug tiaar de vrye natuur.
Spr. wyst er op dat ondanks alle maat
regelen de toestand, van den land- en tuin
bouw steeds slechter worden. De Regeering
late zich meer positief ten aanzien van den
.land- en tuinbouw uit.
De heer d e G e e r, (c.h.) betoogt dat er
geen enkele zakelyke reden is om te stem?
men tegen wat van het ontwerp is over
gebleven. Spr. ziet geen enkele reden om
de vaste lasten ontwerpen te doen voor
gaan.
De héér Kersten is van oordeel dat by
aanneming onvoldoende wordt «bezuinigd.
De heer Aalberse zegt dat dit kabinet
geen kritiek 'blijkt te kunnen verdragen en
de rageerieg op.
Spr. «betoogt dat de Regeering practisch
tot het inzicht over actieve handelspolitiek
Nooit heeft spr. dit kabinet van onwü of
onlkunde beschuldigd, maar de Staten-Gene-
raal moeten het recht van zakelyke kritiek
behouden. Spr. wyst op de onrust door de
Hy dringt niet
>p één dag mei het
ch ee,n spoedwet
bezuinigingsmtweirp,
tegen executies is art
Spr. zegt «dat de Regeering een «motie van
vertrouwen «wil. Dit is een af te
Het standpunt der R.K. fractie a in het
volgende soamgevat:
1. Evenwicht in de ryksbegrooting kan
alleen dan worden «bereikt wanneer voor het
bedrijfsleven door maatregelen van wet
I geving en bestuur de weg zoover als maar
I mogelijk is wordt vryigemaatk om op ren-
I (dlabele basis aan het economisch verkeer
I deel te nemen.
I 2. Alleen door aldus de mogelykheid te
scheppen tot «gezondmaking van het be-
1 drijfsleven kan ook de toenemende werk-
I looslbeald worden gestuit en werkverruiming
wezenlijk worden «bevorderd, waarbij niet
1 1 e maar vooral groote gel-
/an 'het volk op het spel
icfelyke goederen
3. In een krachtdadig streven om het
aldus omschreven doel te bereiken zal doel
matig passen een complex van sluitende
maatregelen «waardoor over de geheele lfyn
ko3ten en pryzen zoover en zoo spoedig als
mogelijk is worden gebracht-op een niveau
waarop de mogelykheid tot deelneming aan
LAATSTE BERICHTEN.
DRAADLOOZE DIENST.
PARIJiS, 23 Juli. N-A.P. De Britsche en
Fransche Regeeringen deelen mede dat de
Volkenbondsraad in de komende week zal
vergaderen.
De juiste datum zal door Litwinoff nog
worden vastgesteld.
nationaal kan worden behouden en kSe deel-
néming daadwerkelijk wordt gestimuleerd.
5. Het Kabinet heeft de totstandkoming
van zulk een complex van maatregelen tot
dusver niet bevorderd, wyst het ook thans
af en gaat voort met eer. reguleerend ingrij
pende aanpassingsmethode, deels remmend,
deels stimuleerend.
5. Door deze houding van het Kabinet
wordt eenrzyds de mogelykheid steeds klei
ner om door middel van een complex slui
tende maatregelen verlichting te brenger,
voor staats- en volkshuishouding, terwijl
anderzijds de drang steeds krachtiger zal
worden naar maatregelen op monetair ge
bied als hulpmiddel in het noodzakelijke
aanpassingsproces.
6. Daarom komen noch het streven van
het Kabmet om door op zich zelve onont
beerlijke verlaging van de openbare uitga
ven evenwicht in de rijksbegrooting te be
reiken, noch het voornemen van verder aan
zien en verder doorgevoerde industrialisatie,
hoe noodzakelijk die ook zijn, gedragen wor
den door een geloof met een vertjouwen
als thans door het Kabinet van ons ge
vraagd,
CONCLUSIE.
De nractische conclusie hieruit is deze
dat wanneer de door de Regeering gevraag
de motie van vertrouwen over het alge
meen regeeringsbeleid waarvan dan het
sociaal-economisch deel thans het vpornaam-
ste onderdeel is wordt voorgesteld en in
stemming gebracht, wij daaraan onzen
steun niet zullen kunnen geven.
De „Patria" van de Rotterd. Uoyd
naar Sovjet-Rusland.
Naar wij vernemen zal het door de Rott.
Llyod naar Sovjet-Rusland verkochte mail
schip „Patria" by Wilton te Schiedam wor
den geklassificeerd en naar Russische
eischen ingericht. Deze werkzaamheden
zullen drie weken in beslag nemen, waarna
het schip naar Leningrad zal vertrekken.
Het schip heeft een accomodatie voor 400
passagiers.
Een ongeluksdag voor de Engelsche
Luchtvaart.
Twee vliegtuilgen neergestort.
Vijf dooden.
LONDEN, 25 Juli. De dag van gisteren
was een ongeluksdag voor de Engelsche
luchtvaart. Er hadden twee ongelukken
plaats, waarbij 5 personen werden ge
dood.
Aan de kust van Schotland- viel een
militair vliegtuig omlaag, waarbij een
officier en een soldaat het leven ver
loren.
Verder stortte een passagiersvliegtuig
met inzittenden op een zandbank in
het Bristol-kanaal tusschen Wales en
Cornwall. Twee vlsschersvaartulgen von
den de lijken der slachtoffers.
Érnstig vergiftigingsgeval te Roosendaal.
Twee broers na het eten van bedorven
Te Roosendaal heeft zich een ernstig ver
giftigingsgeval voorgedaan, dat aan twee
personen uit een gezin het leven heeft ge
kost.
Twee zoons van den landbouwer van Til
burg, wonende aan den Huybergschen weg
aldaar, jongens van ongeveer 20 jaar, had
den gegeten van vleesch dat was ingemaakt.
Achteraf is gebleken dat dit vleesch bedor
ven was. Beiden zyn na eenigen tyd ziek
geworden. Later, toen hun toestand verer
gerde, werd geneeskundige hulp ingeroepen.
Dokter Hillemans liet hen naar het R. K.
Ziekenhuis Charitas overbrengen, waar de
slachtoffers in den- loop van gistermiddag
zyn overleden.
Weer twee arrestaties te Oss.
Door de gemeentepolitie van Oss zyn in
den afgeloopen nacht gearresteerd P. van
Geelen en Theo van Galen, die ervan wor-
dlen vendacht met Dotje vam «Berne een in
braak te hebben gepleegd in den nacht van
15 October 1933 by den landbouwer Tim
mermans op Ussen te Oss. Zy bekenden na
een langdurig verhoor aan deze inbftak te
hebben, deelgenomen.
RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT
28 Juli.
Hoogste stand 771.4 te Maastricht.
Laagste stand 744.9 te Seydisfjord.
Verwachting: Meest zwakke Wes
telijke tot Zuidelijke wind. Helder tot licht
bewolkt. Droog weer. Warmer.
W1SSJE LKOE Itö Jhi JN
1
22 Juli
4? Juli.
Londen
7.32%
meel.
7.32%
Berlyn
59.50
59.45
iPiarys
9.78%
9.77%
Brussel
24.95
24.94
Zwitserland
48.30
48.31
Kopenhagen
32.75
32.76
Stockholm
37.80
37.80
Oslo
36.86
36.85
New-York
1.47%
1.47%
Niet-officieel.
Italië
12.10
12.10
Madrid
20.17%
20.17%
Beursoverzicht.
De kansen voor het Bezuinigingsontwen)
wendtem door de Beurs aanmerkelijk beter
«beoordeeld, doch de toch nog «bestaande on
zekerheid was oorzaak dat.noch op de wis
selmarkt, noch op Ide effectenbeurs, belang
rijke koersveranderingen plaats grepen. Op
de wisselmarkt «was alleen koersdaling van
de lire te memoreeren, «welke moet worden
nheffing van ae
Italië. Het pond
de dollar en de Fransche franc handhaaf
den zich op) vrijwel het peil van gisteren.
<^p de «Effectenbeurs bleef de handel heiden
weer kalm, alleen in Amerikaansche fond
sen ging meer om. De vaste houding van
Wallstreet en de gunstige berichten over
het Amerikaansche bedrijfsleven lokten
eenige aankoopen. United States Steels en
punt.
/erden
hooger afgedaan. Van de locale afdeel ling
trokken Petroleum waarden nog het meeste
(belangstelling; Koninklijken openden 17c
lager, doch haaldën dit verlies weer ln
Amerik. soorten waren vast. Rubbers geen
Amsterdam,
op de slotkpersen van
gisteren. Van de minder courante soort was
0.-Java ruibber gevraagd en hooger. V001
Suikerwaardien was de belangstelling zeei
gering, koersen bleven nagenoeg ongewij
zigd. Tabakken lagen flauw, Sumatra-soor
ten moesten 2 a 4% prijsgeven hetgeen ais
een normale reactie na de scherpe stijging
van vorige weken werd genoemd. Ook
luier. De inlamdsche
Unie kwam weer tot herstel.
>1. bleven zwakker, speciaal
Youngleeming die pet, verlorqn im ver
band met de vrees dat Dr. Schacht zal af
treden.
ADVERTENTIëN.
GEZOCHT. 1
Br. met condities onder no. 3051
Bur. Goudsche Courant, Markt 31.