r hpioluMi Sur De ramp van de „Gaai Het Kabinet-Colijn en de R.K. Staatsparty. Zal het Kabinet vallen De Maasbode wijst op de groote verantwoordeiykheid, Ernstig verkeersongeluk te Oegstgeest. Volkenbondsraad komt volgende week büeen. Beurs van Amsterdam. BINNENLAND. De verkoop van vee naar Rusland. Minister Gelissen 'geeft een uiteenzetting. Op de vragen van den heer Weitkamp in verband met een publicatie van den Bond van Melkveehouders in zake den verkoop van .vee naar Rusland, heeft minister Galis sen geantwoord, dat hy van 't door der Bond van Melkveehouders gepubliceerde in zake den verkoop van vee naar Rusland lieeft kennis genome^ 'Hem is niet bekend, dat Ideze publicatie in landbouwkringei groote beroering heeft gewekt. Hoewel derhalve de eerste vraag ontken nend moet worden beantwoord, is de mi nister gaarne bereid over deze zaak. nadere inlichtingen te verschaffen. De secretaris van voornoemden bond, de heer Wolmerstett, decide by een bezoek aan de Nederlandsche Veehoukjerycentraie, waarbij hij vergezeld was van den voorzit, ter van dien bond, den heer J. van Meer- veld, mede, naar Rusland te zyn geweest en met bestemming voor dat land gaarne prijsopgave te willen ontvangen, behalve van enkele andere artikelen, ook van rundvee. Den heer Wolmerstett is toen gevraagd, voor welke soorten) vee hy prijsopgave wenschte en welke éischen vaai sairitairen aard gesteld werlen. De heer Wolmerstett antwoordde" daarvan niet op de' hoogte te iyn, waarna met hem overeengekomen werd, dat door hem naar een en ander na der zou worden geïnformeerd, waarna meer nauiykeurig de zaak zou kunnen wor den besproken. De Nederlandsche, \eehou- dery-Centrale had niet anders aan te bie der. dan de runderen, welke van regeering£.- wege werden overgenomen. Voor deze run- Ueren was Langs andere zijde, doch zonder gevolg, reeds een lage offerte naar Rusland doorgegeven. Eenigen-tijd dlaarna werd door den heer Wolmerstett aan de Nederlandsche Veehouderij centrale gevraagd, hoèver het met de zaken ^tond, en toen hem ten ant woord werd gegeven, dat de Nederlamdsdhe Veehouderij centrale nog steeds op nadere gtgevens wachtte, deelde hy mede, zich niet te kunnen herinneren toegezegd te heb- 'ben nadere gegevens te zullen verstrekken. Een nieuw onderhoud had daarna plaats op net regeering&bureau, alwaar bleek, dat dte heer Wolmerstett wenschte op te treden als vertegenwoordiger van de Nederlandsche Veehouderijcentrale voor het verkoopen van vee naar Rusland, terwijl uit het eerste on- derhoud was gebleken*, diat hy wenschte op te'treden als vertegenwoordiger vaar kooper. Inmiddels was door den ambtsvoorganger van den minister bepaald, dat in zhke ver koop aan Rusland in den vervolge niet met tusschenpersonen in onderhandeling mocht worden getreden, aangezien gebleken was, dat daardoor de positie van Nederland te genover Rusland by liet voeren van onder handelingen onnoodig werd venzwakt. Aan den heer Wolmerstett werd dan ook medegedeeld, dat van zyn gebruik kon worden Al zou zyn ambtsvoorganger deze bepa ling niet gemaakt hebben), dan nog zou aan den heer Wolmerstett geen offerte gemaakt kunnen zijn, zoolang niet door hem mede gedeeld was, welke soorten vee door Rus land werden gevraagd en welk» de voor waarden der levering waren. Den heer Wolmerstett is verschillende muien gevraagd een soort te noemen en een bod te doen. Den minister is niet gebleken /lat de Ne derlandsche Veehouderycentrale in dezen niet volddende medewerking zou hebben verleenld. Afzonderlijke bestelling van Indische Luchtpost. Met ingang van 1 Augustus aas. wordt de gelegenheid opengesteld om luchtpost- correspondentie, vervoerd met den lucht- dienst Amsterdam—Bandoeng v.v. ornnid dellyk na aankomst in een afzonderlijke luchtpostbestelling te doen opnemen. De afzenders moeten daartoe de brieven voorzien van de aanwijzing „extra bestel ling" en boven het gewone port en reen*. 10 cent extra frankeeren. De extrabes tolling is ini Indië beperkt tot de normale fcestellingsgrenzen en hier te lande tot de kring waarvoor het minimum expresserqcht geldt. RADIONIEUWS. Programma voor hedeq. Hilversum: 5.— Halfuur voor klei nere kinderen door Mevr. Ant. van Dijk; 5.30 Concert door het Renova-kwintet en nabeschouwing door W. J. Rijstenborgh van de Nat. Zwemkampioenschappen op 20 en 21 Juli te Bergen op Zoom gehouden; R.V.U. 6.30 Cursus „Tyden van opgang en tijden va*i neergang", door Dr. J. G. van Dillen (II); A.V.R.O. 7.— Gramofoon; 7.15, Con cert door de Groninger Orkest Vereeni- ging en Tenor; 8.— Nieuwsberichten; 8.05 Gramofoon; 8.50 Concert door de Groninger Orkest Vereeniging; 9.30 Chansons door Lisje van de Poll; 10.15 Concert door Ko- vac^fiLajos en zijn Orkest; 11.Nieuws berichten;' 11.10 Concert aoor de A.Y.R.O.- Decibels. Huizen: 5.Gramofoon; 5.15 Concert door de K.R.O.-Boys; 6.— Gramdfoon; 6.15 Concert door de K.R.O.-Boys; 7.15 „De duis ternis van geslopen ooren" door W. J. A. de Voort; 7.35 Flitsen van de Bossche fees ten; 8.— Nieuwsberichten; 8,05 Concert door het K.R.O. Symphonie Orkest (U.S. O.y-J 8.35 Internat, sportpraatje door Passé partout; 8.50 Concert door het K.R.O. Sym phonie Orkest; flf.3Q Gramofoon"; 9.45 Zang door het 's-Hertogenbosch Gemengd Koor; 10.30 Nieuwsberichten; 10.3§ Concert door José Rosenberg en zyn Orkest; 11.15 Gra mofoon; 1L30 Concert door José Rosenberg en zyn Orkest. Deelneming van H. M. de Koningin. De directie der K.L.M. heeft het vol gende telegram ontvangen: H. M. de Koningin'heeft met V3el leed wezen vernomen ongeval van de „Gaal" en verzoekt aan nagelaten betrekkingen der slachtoffers Hare Majesteits deelno ming over te brengen Waarom \loog „Gaai" zoo laag? Oordeel van vooraanstaand piloot. Het Handelsblad had op^Schiphol een kort gesprek gevoerd mef^en der voor aanstaande piloten der K.L.Mdie reeds op de lyn Amsterdam-*Milaan vice versa heeft gevlogen. Deze gaf als zijn oordeel te kennen, dat Van der Feyst 'ongetwijfeld gedwongen naar benederf Is gegaan. Het is een wet van Meden en Perzen dat de piloot di rect na het verlaten van Milaan op 4000 M. gaat zitten. Hij kon, volgens onzen zegsman, niet anders doen dan dalen en is tenslotte terecht gekomen in het dal. Volgens denzellden moet v. d. Feyst vermoedelijk gedacht hebben, dat hij een noodlanding kon uitvoeren alleen ten koste van het materiaal. Het toestel is echter zeer hard neergekomen. Thans is het vooral noodlg om de jroute van het vliegtuig na het vertrek van Mi laan na te gaap en overal te informeeren op welke hoogte de „Gaai" is gepasseerd. Dan kan een conclusie worden gevormd. Overigens waren de piloten, die wij spraken, niet terneer geslagen en wijten verschillenden van hen de ramp slechts aan een ongelukkig toeval. Lange r,ampenljjst. De „Ooievaar" viel op 7 December 1951 bij Bangkok. Er waren vijf dooden: de eerste piloot Th. Wiersma, de tweede pi loot J. van Onlangs, de boordmecano J. E. W. Kotte en de passagiers Borg en Bandart. Drie Jaar duurde het voor Nederland weer werd opgeschrikt door een nieuwe ernstige vliegramp: de Pander jager ver brandde bij Allahabad. Dat was 26 Octo ber 1934. Het was de eenige groote ramp waarbij geen menschenlevens verloren gingen. De Uiver verging 21 December 1934. Zeven menschen kwamen in He Syrische woestijn bij Roetbah om. Het W. M. O. A. Beekman, pilo<*$0~5&ar; J. van Steenbergen, piloot, 36 jaar; O. van Zadelhotf, marconist, 36 jaar, die drie jaar te voren bij de Ooievaar als door een wonder den dood ontsnapte; Prof. dr. E. M. Walch, hoogleeraar, Al Jaar; t J. Th. Kort, industrieel, 46 jaar; D. W. Berretty, Journalist, 44 Jaar. Toen in December 1934 de „Uiver" ver ging, vertrok de „Leeuwerik", een F. 12, ter assistentie, bestuurd door Geyssen- dorffer en Sillevis. Vier maanden later verging de „Leeu werik" bij Brilom in het Sauerl^nd. Alle zeven inzittenden werden gedood. Het waren: de piloten P. Soer en E. A. J. Prillwitz, de marconist Th. J. van der Klein, de mecaniciens P. Weiman en H. Wingelaar en de passagiers mr. W. de Vlugt en M. L. A. Briel, procuratiehouder van de A.K.U.,te Arnhem. Op den vijftienden Juli 1935 veronge lukte de „Kwikstaart", een Fokker 22, bij, Schiphol. Het toestel vloog in brand bij een noodlanding toen er iets aan de benzinetoevoer haperde, ipr waren zes dooden te betreuren. Het waren: H. Sllberstein, gezagvoerder; G. F. Nieboer, radio-telegrafist; G. Brom, werktuigkundige; L. J. van Dijk, werktuigkundige; Newman, passagier en Hodson, passagier. Op 17 Juli 1935 verging de Maraboe, een Douglas-machine onder commando van Hondong bij Boesjir. Als door een won der ontkwamen bemanning en passa giers, elf menschen tezamen, den dood in de vlammen. Zaterdag 20 Juli stortte de „Gaai" in Zwitserland naar beneden: dertien doo den... f! Wie draagt de schade? De nieuwe Douglas-machines voor f 180.ÜÜÜ per stuk verzekerd. De vraag doet zich voor wie de enoritffe schade draagt voor het verlies van zoo veel kostbare vliegtuigen van de K.L.M. Vrijwel de geheele vloot is verzekerd bij de N.V. Assurantie Mij. „de Neder landen" van 1845 te 's-Gravenhage, die echter deze millioenenpost grootendeels herverzekerd heeft bij talrijke hoofdza kelijk buitenlandsche maatschappijen. Het risico dat zij zelf draagt is waar schijnlijk niet meer dan een of twee pro cent van het verzekerd bedrag De nieuwe Douglas-machines zijn voor 180.000 per stuk ver/ekerd, terwijl de nieuwe Fokkers voor nog ly>oger bedrag gedekt zijn, hetwelk tusschen de 200.000 en 250.000 per stuk ligt De geled# Schade van de laatste maanden befoopt dus In totaal circa een millioen gulden. Het vliegen over hooge bergketens. Vlucht over de Andes. In verband met het verschrikkelijke ongeluk aan de Gaai in de Alpen over komen, is het belangwekkend een uit treksel te geven van een relaas, dat de vlieger Abbott van de Shell-Mex-Argen- tine Ltd in Shell Aviation News geeft van het vliegen over de hooge bergkete- I hen van de Andes tusschen Argentinië en Chili. I De afstand hemelsbreed tusschen de Vliegvelden van Los Tamarindos, Mendo- j za, in Argentinië en Los Cerrilos, San tiago, lrt Chili bedraagt slechts 200 K.M. Door het grillige hooge gebergte kan deze rechtstreeksche route echter niet veilig worden gevlogen, zelfs al zou een vlieg tuig in staat zijn over de hoogste bergen van 5795 M. te vliegen. De aanbevolen route loopt over Uspallata, El Crlsto en Los Andes, stations van den Transandl nen spoorweg, die de dalen van de Men doza en Las Cuevas rivieren in Argenti nië en de Aconcagua in Chili volgt, een route van 4üU K M. lang. Het hoogste punt dat op deze route moet worden overge vlogen is 3965 M. te El Crlsto, een monu ment opgericht op de grens van beide landen. Dit punt heeft bij de vliegers den naam van De Bochel. De weersomstandigheden kunnen tn de Andes buitengewoon slecht zijn en goed weer hetzij te Mendoza of Santiago wil nog niet zeggen, dat hetzelfde weer in de I bergen zal worden aangetroffen. Daar tegenover is het weer in de Andes dik wijls goed, terwijl in de vlakte aan beide zijdeh het weer slécht is. De moeilijkheid om te beslissen of de vlucht veilig kan plaats vinden, is grootendeels opgelost J sinds de Fah American Grace Airways bij El Cristo een meteorologisch- radiostation hebben ingericht. Na het passeeren van, het monument, waar sterke remous worden ondervonden 'daalt het gebergte snel tot het Lago Inca meer op 3uuu m., de bergen zijn aan deze zijde veel stéiler, doch het is verboden den rechten koers naar Santiago te vlle gen over het gebergte. De vlieger moet het dal van de Aconcaqua rivier volgen tot het in de smalle laagvla'kte aan de kust van den Grooten Oceaan komt. Gedurende de vlucht moeten de schou derriemen in, goede conditie zijn, daar zulke zware stooten worden ondervonden dat de vlieger of passagier gevaar loopt uit de machine te worden geslingerd. Met grooten nadruk wordt aanbevolen tie voorgeschreven route te volgen, daar jbij een noodlanding of ongeluk ouiten deze route geen hujp mag worden verwacht. Behalve de zware remous ondervinden de vliegers sterke stijg- of valwinden. Er zijn gevallen bekend, waarbij het vlieg tuig 3 a, 50tx) voet in hoogte verloor, niet tegenstaande het in de lucht klom. Daarom is het noodig, dat elke berg met een groote matge wordt overgevlogen of schoon bij helder kalm weer over de ge heele route niet hooger dan 4000 M. be hoeft te worden gestegen. De piloot Ab bott had eenige Jaren geleden, met'slecht weer in een Gipsy Moth vliegende, de ondervinding, dat hoewel hij steil steeg in de lucht, hij! in werkelijkheid van 4500 tot 3300 M. in enkele minuten daalde teil opzichte van de aarde. Toen hij even later de bergketen was gepasseerd, ge- Leurde het tegenovergestelde en steeg het vliegtuig in een razend tempo tot 6600 M. hoogte, zijnde 1200 M. bo^en het door de fabriek aangegeven plafond van het toestel. Engelsche persstemmen. Reuter meldt, uitJLonden: De Manchester Guardin betuigt in een hoofdartikel zijp deelneming met de K. L. M. en zegt/verder, dat iedere ramp waarschijnlijk weer een andere oorzaak had. De toestellèn waren prima, de vlie gers van de grootste bekwaamheid en de reputatie der maatschappij, na die van de Imperial Airways, van de beste In Europa. „Wanneer een lagere minimum-vlleg- snelheid kan worden gehandhaafd, en wanneer de lucfrtroutes door bakens of andere kenteekenemjtolledig in kaart ge bracht kunnen worqfc, zullen de risico's aanzienlijk worden verminderd", aldus besluit het blad. Was het vliegtuig uit dé koers geraakt? Berchten uit Zürich melden dat bij het onderzoek van de experts is gebleken, dat de gezagvoerder van de „Gaai" me- I dedeeling ontvangen had, dat het op een j deel der Alpenropte mooi weer was en op een ander deel slpcht. Hij zou vervolgens j geprobeerd hebben de route met^et mooie weer te volgen/ iJiaar is „daarbij l abusievelijk op de verkeeTdr*fbute ge- raakt. Plotseling bevond hij zich in het j dal, waar hij ten slotte met zijn yiachine j verongelukt is. Eén motor- of construc- I tiefout is volgenS' de experts uitgesloten. Deelneming der bevolking. De dertien lijken, die in drie1 rijen voor het altaar van de kleine Bergkapel in I San Giacomo opgesteld waren, zijn giste ren uit dfe voorloopige houten kisten in zinken kisten ovejrgebracht. I Transport der slachtoffers De lijken van dèslachtoffers zijn thans uit het dal naar beneden getransporteerd en zijn naar pellinzona overgebracht. Zij zullen per trein n&ar Bazel worden over gebracht, waar l\et stoffelijk overschot van* den Dultschen passagier Heinrich t Flohr naar Duitsphland zal worden ge- zonden. De andpre lijken zullen naar Amsterdam dóórgaan, van waar de stof felijke resten van de twee Britten naar f Londen verder getransporteerd bullen worden. De teraardebestelling. Wij vernemen voorts, dat de teraarde bestelling van het stoffelijk overschot 'van den heer A. A. Content en zijn 14- Jarig zoontje te Amsterdam op Zorgvlied zal plaats hebben. Heden meldt het A.N.P.: Thans staat vast, dat de wagen met het stoffelijk overschot van de slachtof fers van de Gaai hedenmiddag om 2 uur uit Bellinzona zal vertrekken. Het tijdstip van aankomst in Amsterdam is echter nog niet bekend. In verband| met n°6 te hemen maatre- gelen zal de begrafenis echter waar- schijnllijk iri geen geval vóór Zaterdag kunnen plaats hebben. De K.L.M. ontving nog een telegrafi sche betuiging vjwi deelneming van Prin ses Juliana. Voorts van den Minister van Waterstaat, van den gouverneur van Cu racao en van het hoofdbestuur van het Roode Kruis. Het is vandaag een dag van groote span ning in de Tweede Kamer. Het gaat om het Kabinet-Colyn. Hedenmiddag voor den aanvang der ver gadering had zich op het Binnenhof een groote menigte belangstellenden voor den ingang van het Kamergebouw opgesteld. Voor de publieke tribune stond een lange en dichte file van menscnen, die een plaats jachtten machtig te worden. Om 9 uur stonden er reeds menschen om een plaats op de publieke tribune te krijgen. In de vergaderzaal zaten alle Ministers achter de regeeringstafel. In één der loges merkten wjj o.m. op Mevr. Colyn, ook zaten er de President van de Rekenkamer, de heer Zuiderhof, het oud-Tweede Kamerlid van der Molen, voorts de heer Lievegoed. In de „Maasbode" van gisterenavond wyst het r.k. hoofdblad onder de titel „Wegstemmen van een Kabinet door een heterogene meerderheid", op de groote ver antwoordelijkheid die het doen vallen van het Katynet-Coltfn thans voor de R. K. Kamerfractie zou beteekenen. Wij ontleenen daaraan het volgende: „De economische politiek van het tegen woordig Kabinet is, dat valt niet te ontken nen ,in zeer ruime mate genaderd tot het door de katholieke fractie gewenschte, al leen op het punt vam de consequente defla tie, met name wat de aantasting van de hoofdsommen betreft, gaat het Kabinet niet mede met wat de fractie onvermydelyk of wenschelyk acht. De fractie? WU betwijfe len sterk of we ons zoo mogen uitdrukken: het staat vast, dat een deel van onze fractie niet van consequente deflatie, maar van devaluatie het heil vetwacht. En toch, zoo als de zaken of) het moment staan, zal wan neer de fractie zich tegen dit Kabinet keert, dit geschieden Wegens het ontbreken vun de noodzakelijk geachte consequentie in haar deflatie-politiek. Wy erkennen intus- schen, dat dit een voornaam punt is, maar, naar onze innige overtuiging, niet gewichtig genoeg, om in de bestaande omstandig heden het Kabinet zijn congé te gever- Immers het heengaan van het Kabinet zal niet de mogelijkheid geven om deze conse quente deflatie-politiek wèl te voeren. De2e 'gelijkheid toch zou alleen bestaan in com binatie met de S.D.A.P., die intusschen ook op het punt van devaluatie of consequente deflatie veadeeld is, en alleen met haar samengaan wil men niet. En van de overige in serieuze aanmerking komende partijen dit staat na de jongste discussies onher roepelijk vast is geen medewerking aan consequente deflatie-politiek, did; by groote nadeelen geen tijdige en zekere uit komst biedt, te wachten. gl.- Het is zelfs de vraag, of deze partyen MP het heenzenden, van dit Kabinet tot welke samenwerking ook met de katholieke fractie bereid zyn, al zal, naar wy hopen, zelfs de anti-revolutionaire partij niet op het men schel ijk verklaarbare maar onzakelijke standpunt gaan sfaan van de „Standard", n elke samenwerking te weigeren alleen eds om het feit, dat dr. Colyn tot aftre- m werd gedwongen. Dat standpunt ware leen te verdedigen, indien het vaststond dat dr. Colyn de eenige man Was, die ons vaderland thans redden kan, en dat zal hij zelf niet gelooven. Een dergelijke overdre ven en onjuiste voorstelling van zaken kan slechts in het nadeel zijn van den zoo ver dienstelijken staatsman, voor "wien men het t, omdat zij de oppositie prikkelt. „Maar a 1 s de katholieke fractie met de S. D. A. P. de regeering wegstemt, dan «zul len de andere partyen kaar stellen voqi d, directe consequentie, met hoeveel gegrond, motieven ook afgeweaen, om met haar d, regeeringsverantwoordelykheid te aanvaar den. En dit vermoedelijk met een zeker, niet onverklaarbare,maar voor objectiev, beoordeeling zeer gevaarlijke Schaden- freude. En men j' men een partij stelt voor de normale poll. tiek-parlementaire consequenties van een politiek-parlementaire daad is, op zachtst uitgedrukt, niet odbegrijpelijk. „We hebben weliswaar het vertrouwen dit ten slotte bij alle serieuze partijen het landsbelang den doorslag zou geven, maat het groote gevaar is aanwezig van een lang. durige, haast onoplosbare crisis, en dat in een tijd,' waarin, naar aller oordeel, dit ver. dlerfelijker zou zijn dan ooit èn voor 't land èn voor het parlementaire stelsel, dat in een zoo haShelyke periode zich van zijn aller- zwakste zijde zou doen kennen. In een tjjd ook van geestelijke crisis, waarin de demn- gogie, die toch reeds een bloeiperiode ba- leeft, een kans zou krijgen als nooit tevoren. Dat moet koste wat het kost in het belang van party, kerk en staat worden voor komen. „En al deze risico's zou men ten slotte hebben genomen, al deze zeer reëele gevaren getrotseerd, een wellicht onherstelbaren slag aan onzen staatsinstellingen hebbeh toegebracht, zyn trouwste politiek» vrienden van zich hebben afgestooten, de hevigste sentimenten tegen zich hebben ontketend, wellicht de positie van onze munt hebben ondermynd en zich in een alleronmogelijk ste politieke positie hebben gesteld, om ten slotte het ministerie dat men tot heengaan wilde dwingen, versterkt te zien terugkee- ren. „Want niemand zal toch willen beweren, dat quaesties als consequente deflatie of devaluatie geschikt zijn om aan het kiezers korps ter oplossing te worden voorgelegd door een Kamerontbinding. De groote mas sa heeft er nauwelijks eenig begrip van, kan de voor- of nadeelen en de consequen ties ervan met geen mogelykheid doorgron den, terwyl het gevaar in hoóge mate aan wezig is, dat niet het algemeen maar het persoonlijk belang veler keuze zou bepalen. „Met grooten klem en den innigsten aan drang geven wy daarom nogmaals uiting aan onze rotsvaste overtuiging: in deze om standigheden zou het kabinet-Colyn alleen tot heengaan mogen worden gedwongen door een meerderheid, bereid en in staat om onmiddellijk de verantwoordelijkheid over te nemem PROV. STATEN VAN In de heden géhouden de Provinciale Stagen werd besloten het voó: Nije (N.S.B.) beü-effi en het pensioen'van ten in de najaarszitting te behandelen. Een voorstel-Van Hoey Smit (NAB.) om te bepalen dat de leden- tijdens de vergadering hun plaats niet mogen ver laten, wordt verworpen met 64 tegen 1 stemmen. Een pamflet van de tribune. Tijdens de vergadering werd er een N.S.B,-pamflet'van de publieke tribune in de zaal geworpen, naar aanleiding waarvan de Voorzitter mededeelde dat hij bij herhaling de tribune zal doen ontruimen. Botsing tusschen vier auto's en een motorfiets. Twee dooden. Twaalf gewonden. Gistermiddag te half vier heeft op den Rijksstraatweg achter het Groene kerkje te Oegstgeést een zeer ernstig gecompli ceerd verkeersongeluk plaats gehad, waarbij een viertal auto's en een motor- flets betrokken waren. werden twaalf -personen ge- aarvan verscheidene ernstig. De fers zijn met ziekenauto's naar idemisch Ziekenhuis te Leiden en St. Bern ar dus Gesticht te'S as- overgebracht. Een der auto's Is logen, doch later kon deze gebluscht. Het ongeluk had plaats op den nieu wen, breeden Rijksweg Haarlem—Lelden, welke parallel loopt met den ouden kron kelenden weg, waaraan het Groene Kerk je Is gelegen, in de nabijheid van de brug over het Oegstgeesterkanaal. Te omstreeks kwart over drie nader den In snelle vaart een tweetal auto's uit de richting van Haarlem, terwijl op kor ten afstand daarachter een derde auto en een-1 motorfiets, welke eveneens, een fllnken gang hadden, volgden. Op een gegeven oogenblik zwenkte de tweede wagen uit de file, teneinde de auto, -wel ke voorop reed, te passeeren. Op dat mo ment schoot een auto, welke zich in tegenovergestelde richting voortbewoog en die geheel aan den rechterkant van den weg reed, plotseling naar het midden van den weg met het noodlottig gevolg, dat deze wagen pardoes tegen de andere auto's opvloog. Oqk de derde naderende auto en de motorfiets konden niet méér tot stilstand worden gebracht en ook deze voertuigen reden op 'de andere, en op elkaar In. Dit alles speelde zich ih en kele seconden af. De ravage, welke ontstond, was ontzet tend. Twee der wagens werden grooten deels vernield, terwijl een van de beide andere aujo's vrijwel onmiddellijk na de bptsing ln brand vloog. De vierde auto werd slechts gering beschadigd. Uit de wrakstukken van de vernielde, auto'a steeg luid gegil op van de Inzittenden IP van E*lle kanten kwamen menschen toe- loopen om -hulp te verleenen. Men slaag de er in de in de brandende auto zitten de personen te bevrijden en ook voor de anderen kwam spoedig hulp opdagen. Eengroot aantal doktoren was kort na het gebeurde ter plaatse en heeft de eer ste hulp verleend. O.m. waren aanwezig de doktoren H. Varekamp, F. W. N. Hu- genholtz en D. 8. Bartstra uit Oegstgeest en verder de artsen Van Iterson, Verbiest en Van Rossum van het Krankzinnigen- Gesticht Endegeest. Het bleek, dat bij het ongeluk in totaal twaalf personen waren betrokken, dfe- allen verwondingen hebben opgeloopen. Zes der slachtoffers waren er zeer ern- "stig aan toe en zijn ln verontrustenden toestand naar het Academisch Zieken huis te Lelden vervoerd. Ook vijl' andere gewonden zijn daar heen gebracht, zoowel met ziekenauto» als met particuliere wagens. De twaalfde gewonde is naar de St. Bernardus Stich ting te Sassenhelm vervoerd, evenals een voorbijganger, die bij het zien van het ongeluk door den schrik werd bevangen. De meesten der gewonden zijn bewus teloos opgenomen. De motorfietsrijder werd tegen eeh paal geslingerd. Hij had een gat in het hoofd en waseveneens bulten kennis. Wie het waren. Een van de verongelukte auto's was een wagen van de firma Van Zetten, te Rotterdam, welke daarmede een wilden dienst uitvoerde van Amsterdam naar Rotterdam v.v. In deze auto zaten passagiers en de chauffeur, C* J. Peter sen uit Rotterdam. In een der andere auto's zatén een heer en een dame een zuigeling. Het kind leek ernstig te zijn gewond en ls met de ouders, die slechts licht waren gekwetst, met een particuliere auto naar het Ac. Ziekenhuis overgebracht. De gewonde, opgenomen in de St. Bernardusstichting te Sassenhelm, blijkt te zijn de heer C. uit Amsterdam. Hij was nijst ernstig aan hoofd en beenen gewond. De gewonden. Baby overleden. In totaal werden in het Academisch Ziekenhuis veertlne personen opgenomen In den loop van den avond zijn zeven personen weer uit het ziekenhuis ontsla gen, w.o. de motorfietsrijder J. J. Vetten en de duopassagier H. Broers, beiden uit Amsterdam, die per trein naar de hoofd stad zijn teruggekeerd. De reeds genoemde zuigeling, een jon getje van 15 weken, H. Brouwer uit Rot terdam, is reeds spoedig aan de kwetsu ren bezweken. De ouders, P. Brouwer en M. Brouwer—Boer, konden het zieken huis nog niet verlaten. Ernstig gewond waren de heeren Rijks en Madlener uit Amsterdam. De heer Maddelener is in den loop van den avond overleden. Niet levensgevaarlijk zijn ge wond de heer W. J. Lobensteln en me vrouw M. LobenstelnSchenk uit Rot terdam, de heer Deurloo uit Amsterdam, en de heer K. J. Petersen uit Rotterdam, de chauffeur van de auto van Van Zet ten. De wielrijder, die van de schrik was flauwgevallen en in de St. Bernardus stichting te Sassenhelm was opgenomen, kon gisteravond huiswaarts keeren. Na het ongeluk ontstond op den druk ken verkeersweg een enorme chaos. Het verkeer werd toen door de politie langs den ouden weg geleld. In den loop van den middag zijn de wrakstukken wegge sleept. STADSNIEUWS. GOUDA, 23 Juli 1Ö3&. Geen incasso's van de Lichtfabrieken in de maand Augustus. Evenals vorige jaren zal in de"* maand Augustus a.s. «geen opneming van meter- i gas- en electriciteits- \u|gezoniderd bij electricitedte-grootverbhwkers en muntgas- verbruikers In 'de maand' September aal dus het viert)ruik over twee maanden, n.l. over Juli en Augustus, worden opgenomen en Met nadruk wordt er de aandacht op ge- vestigKl, dat verbruikers, die de betaling in an het verbruik over twee bezwaarlijk achten, desgewensdht in Augustus ten kantore del LddhtfataaeToen (in de voormalige Kaïzeriie) reeds 9 be drag kunnen voldoen, overeenkomstig b.v. met het bedrag van het verbruik over de maand Juni. De voorloopige kwitantie, wel ke voor de storting in Augustus «wordt af gegeven, kaal dan tot het daarop vernielde bedrag ais betaling dienen in mindering van de definitieve kwitantie van het ver bruik over de maanden Juli en Augustus, welke in September wordt aangeboden. Verkoop van grond •aan dr. L. J. Zielstra. De heer D. Stuurman, architect, wonen de alhier, heeft namens zyn principaal, de 'heer dir. L. J. Zielstra, directeur-geneesheer van ihet Academisch Ziekenhuis te Gronin gen, gevraagd een perceel bouwgrond» ter grootte «van 920 M2., liggende aan de Da Costakaide, hoek Van der Palmstraat ^taringatraat, deel uitmakende van het per ceel, kadastraal bekend gemeente Gouda, sectie F no. 1800, van die gemeente te mo gen koopen, ten einde daarop woningen te bouwen. B. en W. stellen den Raad voor tot ver koop van bedoelden grond' over te «gaan en den verkoopprijs, overeenkomstig Het ter inzage advies van den directeur van Gemeentewerken, t$ bepalen op 7.per M2. Dit voorstel zal reeds hedenavond In den Raad in behandeling komen. Pauselijke onderscheiding. De heer R. M. «H. van Haeren, kerk meester dér parqohie O. Li Vrouw Hemel vaart en presadJent vam den Bij zonderen Raad der St VincentiusvereenigÈng, heeft in verband met zyn 2S-jarig lüdlmaatschap van de St. Vincentiusvereeniging, conferen tie O. L. Vrouw Hemelvaart de Pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Ponrtifice ontvangen. Op de Zondag «gehóuden kring vergadering van Vincefniti usvereen i gi nge r, deed <|e Hoogeertv. «Heer Die/ken) B. M. J. van. Rooy mededleeling van deze onderschei ding en spelde den jubilaris Jbet eerekruls op de «borst. i M.U.L.O.-dipIoma. In den Haag slaagden voor het M.U.L.O.- dipIoma A: Adrie de Hoog, Dirk Nyhof, Frarn Stalenberg, Wim Spithout, Wim de Kiluyver en Koo Scholten, en vorodiplomn B: Arfe van Eyk, alen leerlingen van de openbare school voor U:L.O. Wedvlucht poatdulven. „De Vriendschap". De poatduivenvereeniging „De Vriend schap" hield Zaterdag een wedvlucht uft Vilvoorde. De uitslag was: A. Kuliflc 1, 8» 9, 37; J. Overkamp 2, 13, 39; Z. v. Leeuwen 3, 49; W. v. Waas; 4, 28; L. Kulik 5, 7, 15, 17, 21, 30, 45; H. v. Hattem 6, 44; NiN. 19, 26, 28, 24; G. Barendlse 11; W. Bor 12. 33, 34; T. Welzenis 14, 47; M. Middelkoop 16, 43; E. Roelof a 18, 1% 22; L. v. <L Reu- vel 20; B. Zappelj 24, 38; Fh. Kuilenburg 24, 42; J. v. d. WJllik 27, 31, 85; J. Verhetj 32, 40; A. Eist 36; C. Stfl 41; v. d. Kley 46; J. v. d. Spilt 48; C. v. Duuren 50. Los 1.30. Aankomat eerste duif 2.54.33, laatste duif 3.13.69. Examen boekhouden. Voor het te dezer stede gehouden exa men boekhouden van de Ver. v. Leeraren 1 d. Handelswetenschappen ls o.a. ge slaagd onze stadgenoot de heer H. D Questro, leerling van den heer J. Sluiter, alhier. Agenda. Tjialiar-Tlheater „Lieve domme Mama". Schouwbu ig-Biosooop Süden". 23 Juli 7.30 uur Stadhuis. V. den gemeenteraad^ 23 Juli 8 uur Houtm: muziekvereenigiïig D.EJ5. 24 Juli 2 uur Reünie-Bioscoop. Boerenbedrog. 24 Juli 7.30 uur Geref. gemeente. Spreek beurt ds. D. van Neerbos. 24 Juli 8 uur géb. Daniël. Oursus «dr. J. Bik voor E.H.B.O. 24 Juli 8 uur School 7. Repetitie gemengde «zangvereenSgdng Euterpe. RéunLe-Biioscoop „GHiokliche Reise". 25 Juli 8%, uur Luthersche Kerk. Concert Dameskoor N.C.V.B. 26 Juli 7.30 uur gebouw Heerenstraat 5. Spreekbeurt ds. B. Toes voor Vrije Geref. gemeente. 25 Juli 8 «uur Vrye Evangelische gemeente. Bijbellezing en «bidstond. 25 Juli 8 uur Kazerne Oursus Roode Kruis. 26 Juli 4 uur Kaashandel My. Jaarlijksöhe vergadering van aandeelhouders. 26 Juli 8 uur St. Thoedorüsstichting. Trek king verloting huisvi ij ttentoonistelling. UIT DEN OMTREK. BOSKOOP. Beroep uitgebracht. 1 Ds. N. iBijdiemast alhier heeft een beroep ontvangen naar Soestdijk. Examen huishoud, en industrieschool. Te Leideri is geslaagd voor het examen Huishoud- en Industrieschool Mej. J. T. Petersen alhier. HAASTRECHT. Aanbesteding wegverbeteringen te Leiderdorp en Woubrugge. Door Ged. Staten van Zuid-Holland ls aanbesteed: het verbeteren van een ge deelte van den weg LeldenNieuwe We tering (wegvak Zijldijk), bestaande uit het verbreeden en gedeeltelijk omleggen van het bestaande weglichaam, het aan brengen van een gewalste fundeering, het verrichten van een oppervlaktebe handeling daarop, het maken van een gedeelte klinkerbestrating en het maken van een vaste brug en een duiker, een en ander mpfc-vbijbehoorende en bijkomende werken/gelegen in de gemeente Leider dorp. Laagste Inschrijver N. van Leeuwen te Haastrecht voor 77.970. Voorts het verbeteren van een gedeelte van den weg LeiderdorpAardam (Kerk- weg), bestaande uit het verrichten van eenlg grondwerk, het aanbrengen van 'éèn'gefundeerde klinkerhestratlng en het maken van een duikerbrug, een en ander met bijbehoorende en bijkomende wer ken, gelegen in de gemeente Woubrugge. Laagste Inschrijver N. van Leeuwen te Haastrecht voor 55.570. 469e NEDERL. STAATSLOTERIJ. Ie klasse. Trekking van Maandag 22 Juli, Prijzen van 20. 17401 17420 17426 17455 17471 «17556 17686 17617 17637 17648 17663 17668 17770 17798 17310 17811 17823 17010 17990 18012 18075 <18096 18190 18203 18208 18211 18286 18269 18267 18284 18872 18411 18414 184Ï7 18438 18511 18563 18579 18591 18627 18648 18659 18667 18721 18785 18792 18825 '18831 18837 18840 18869 18913 18936 19007 19030 19047 19076 19082 19111 19143 19157 19173 19174 19175 19185 19340 19388 19886 19395 19890 19403 19427 19463 19467 19614 19574 19581 19605 19628 19667 19668 19755 19773 19857 19862 19882 19921 19923 19969 19982 20026 29081 291)00 20021 20137 20156 20163 20190 20191 20204 20290 20230 20267 20274 20277 20288 20310 30874 20464 20498 20540 20547 2058O 20596 20706 20721 20726 20744 20765 20783 20815 20826 20841 20889 20892 20977 le klasse. Trekking van Dinsdag 23 Juli. Hooge prijzen: 5000.—: 17165 2000.14217 1000.—: 11242 400.—: 3789 18968 100.—8169 9711 10944 '15161 1*931 16172 16371 19863 Pryzén van 20. 5 9 16 46 56 66 67 75 89 110 118 136 301 484 827 141 159 168 246 308 312 387 430 464 458 476 512 615 624 609 642 660 686 746 767 776 783 798 802 805 014 016 018 904 936 969 1/76 985 1026 1060 1123 1209 1257 1806 1322 1354 1378 1400 1449 1477 1501 1648 1575 1644 1649 1662 1686 1690 1702 1793 1856 1890 1916 1948 1966 1961 2049 2061 2164 2)191 2226 2297 2017 2363 2376 2377 2432 2458 246,7 2601 25201 2621 2548 2588 2637 2665 2674 2711 2742 2794 2826 2852 2908 2904 2987 2993 2996 3035 3043 3052 3055 3082 31641 3167 3171 3188 3200 3210 3225 3234 3277 3881 3867 3423 3482 3526 3563 8580 3605 3644 3665 3672 3673 3722 3736 3738 3760 8T66 3806 3867 3906 3912 3934 3948 3986 3990 Ö996 4008 4074 4084 4087 4131 4144 4171 4191 4201 4245 4250 4292 4336 48961 4420 4469 4464 4466 4622 4674 4652 4677 4716 4726 4781 4802 4805 4813 4821 4986 4986 4991 4990 5008 5029 5037 0059 0060 5062 6071 '5092 «5105 81&2 5240 5244 6268 63654 6826 63«65 5411 6424 5448 5480 5489 5498 5499 6637 6542 5649 5662 5640 6676 6686 5703 6750 6756 5760 6802 «5833 5847 5903 6022 6106 6190 6199 6214 6289 6814 6358 6869 6431 6498 6619 6648 6686 6768 6796 68061 6847 6923 7007 7024 7041 7058 7066 7057 7090 7105 7161 7209 7220 7258 7276 7299 7312 7320 7325 7302 7335 7374 7878 7386 76(23 7537 7576 7599 7626 7635 7637 7711 7701 7793 7842 7854 7881 7901 7918 7906 8003 8005 8007 8035 8041 8072 8106 8111 8139 8151 8166 8175 8184 8)244 82)78 8486 8800 8810 8339 8384 8432 8443 8440 8447 8450 8461 8469 8472 8498 8694 8612 8614 8619 8667 8717 8723 8776 8780 8816 8825 8809 8901 8937 8^50 8966 8993 9004 0018 9072 9084 9166 9219 9241 9389 9367 9359) 9436 9491 9492 9494 9526 9607 9656 9603 9639 9650 9688 976, 9774 9796 9841 9869 9887 9910 9911'9954 10011 10020 10080 10130 10155 10167 1028? 10266 10296 10600 10343 10869 10888 104OJ 10480 10481 10469 10513 10641 10642 10600 10607 10610 1Ö645 10659 10664 10676 1068t 10690- 10714 10717 10747 10763 10773 10787 10805 10813 10822 10838 10851 10864 10927 10978 10001 10909 11059 11060 11069 1107 J 11180 1UA5 11152 11216 11200 11237 11322 11330 11407 11415 11461 11467 11471 11619 11520 11543 lfl.610 11614 11615 11673 1168? 11680 11720 11740 11761 11779 11792 11811 11859 11887 F1900 11958 12055 12030 12093 12106 12116 12110 12176 12228 12030 122)41 12320 12326 12349 12389 12428 12467 12476 12505 >112519 12585 12660 12664 12692 J2612 12742 12756 12786 12809 12971 12873 12886 12906 12916 13034 13081 13093 18110 13126 18148 13176 13209 13228 13230 13248 13261 132^[ 13283 18845 16386-13413 13475 13604 18&23 18644 13627 13638 18666 13670 13703 10745 13747 13804 13816 48833 13840 13850 13878 13910 13925 18028 13944 13982 14004 14057 14060 14068 14089 14150 14197 14213 14226 14289 14286 14384 14877 14378 14400 14437 14473 14480 14482 14624 14616 14620 14624 14642 14690 14700 14715 14700 14808 14889 14892 14965 14978 14981 14990 15038 15039 15059 15080 15082 15115 15119 15125 16146 16173 15214 15238 15271 15280 19289 15300 16308 16316 1&ÏÖ4 16387 15439 15466 15557 15622 15624 16636 15656 15630 13665 16666 15684 16725 15778 15793 15802 15819 16822 15890 16897 15899 15914 15941 15988 16016 16128 16151 16166 16188 16238 16289 16341 16386 16632 16586 16542 16562 16576 16631 16638 16679 16718 16810 16813 16825 16863 16933 16961 17025 17051 17064 17204 17210 17246 17248 17246 17306 '17307 17319 17314 17317 17874 17386 17440 17456 17473 17554 17557 17644 17686 17669 17711 17732 17742 17786 17787 '17815 17824 17841 17860 17875 179)33 17961 18007 18014 18010 18058 18153 18234 18243 18232 18233 18269 18352 18407 18484 18619 18625 18706 '18730 18781 18848 18866 18873 18881 18887 18046 18970 18975 18992 18996 19043 19050 19079 19096 19116 19206 19214 «10260 19388 19445 19461 19487 19490 19682 19612 10602 19708 19733 10763 19775 19788 19798 19838 19849 19856 19861 19885 20011 20067 20095 20096 20008 20125 20128 20143 20224 20226 20308 2031? 20068 20875 20447 20466 20467 20476 20488 20496 20533 20545 20599 20616 20632 20678 20691 20697 20729 20764 20766 20774 20810 20884 20895 20940 20946 k M\RKTBpiCHTEN Rotterdamscke Veemarkt. 23 Juli. Aanvoer 2905 stuks. 412 paar den, 47 veulen^, 244 vette kalveren, 210 graskalveren, 580 nuchteren kalveren; 149 schapen en lammerei), 4 varkens, 1 big, 10 bokken of geiten. Prijzen: Vette koeje.n le kw. 48, 2e kw. 44, 3e kw. 30—34; vette ossen le kw. 44, 2e kw. 42, 3e kw. 32—35; stieren le kw. 39, 2e kw. 35, 3e kw. 2^32; vette kalveren le kw. 70, 2e kw. 60, 3e kw. 3545; scha pen le kw. 35, 2e kw- 32, 3e kw. 28; Lam meren le kw. 36, 2e kw. 32„ 3e kw. 28; graskalveren le kw. 36, 2e kw. 26; nuchtere slachtkalveren le kw. 26, 2e kw. 23; slacht- paarden le kw. 40, 2e kw. 35, 3e kw. 30. «Schapen le kw. 15, 2e kw. 11, 3e kw. 8; Ékmmeren le kw. 10, 2e kw. 8, 3e kw. 6; nuchtere slachtkalveren le kw. 6.50, 2e kw. 5.50, 3e kw. 4.50; nuchtere fokkalveren le kw. 15, 2e kw. 11, 3e kw. 8; slachtmiarden le kw. 160, 2e kw. 120, 3e kw. 3(f, werk paarden le kw. 220, 2e kw. 140, 3e kw. 80; hitten le kW. 90, 2e kw. 70, 3e kw. 60; stie ren le kw. 200, 2e kw. 150, 3e kw. 100; kalf- koeien le kw. 190, 2e kw. L40, 3e kw. 90; melkkoeien le kw. 185, 2e kw. 155, 3e kw. 8;5 vaarzen le kw. 100, 2e kw. 75, 3e kw. 60; pinken le kw. 70, 2e <w 60, 3e kw. 50; graskalverëri le kw. 30, 2e kw. 20, 3e kw. 15 per stuk. Vette koeien en ossen aanvoer iets kor ter, handel traag, prijzen iets lager; stleg ren aanvoer als vorige week, hande' stug? prijzen minder; vette kalveren aanvoer iets ruimer, handel willig, pry zen als vorige week; schapen en lammeren aanvoer iets korter, handel flauw, prijzen als gisteren; nuchtere slacht- en fokkalveren aanvoer minder, handel vlug, prijzen voor nuchtere iets duurder, fokkalveren als vorige week; paarden aanvoer als vorige week, handel stroef, prijshoudend;; kalf- en melkkoeien aanvoer als vorige week, handel matig, prijshoudend; vaarzen en pinken aanvoer als vorige week, handel stil, prijzen iets durder froor de vaarzen, pinken als vorige week; graskalveren aanvoer minder, handel willig, voor het leven prijshoudend, voor de slacht iets duurder. Kaasmarkt Bodegraven. 23 Juli. Aangevoerd 462 partijen, 20286 stuks, 182574 K.G. Pryztfl\: GoudscKe kaas le srt. met R.M. 16*—17, idem 2e soort' 13'16, zwaardere tot 22.Handel vlug. TWEEDE KAMER. Zitting van Dinsdag 23 Juli. Replieken over het Bezuinigings- Voortgezet wordt de «behandeling van het Aan de orde zyn de Replieken. De heer Westerman nJhbestrijdt de aan den optimistische/! werkloosheid is toestanden in Skanduiavie. De rede van «den heer Albarda inzake de werkloosheid zy aan dén optimistischen kant. De Regeering moet pogen dat eJke aanval op den gulden tot mislukking ge doemd zy. De heer Albarda kan met de toezegging van den heer Colyn betreffende de uitslui ting van soc.-democraitem van defensie4)e- tredekingen in verband met het capitulan- tenstelsel geen genoegen nemen. Spr. be toogt dat de Regeering onrecht pleegt je gens de ambtenaren. Spr. handhaaft tegen over de heeren Schouten en Weeterman ajjn uitspraak over de «welvaart in Zweden. Niemand kan volhoudne dat de vooruit gang in Zweden te daniken is aan kien uit- t voer van ijeer, staal en erts. Spr.'a «bezwaar tegen de «politiek der Regeering is dat z(j de circulatie verzwakt. Met'haar politiek zal de Regeering er niet in slagen het financieel evenwicht te her stellen. Keuren de R. K. de houding der Regee ring goed, dan zyn zy voortaan mede ver- antwoordelyk. De soc.-democraten zullen dan bljjven ageeren voor een constructieve welvaartspolitiek. De heer Vervoorn (Plattel.) komt op tegen het zoeken van een zuiniger werk; gelegenheid in fabrieken. Men keere weer terug tiaar de vrye natuur. Spr. wyst er op dat ondanks alle maat regelen de toestand, van den land- en tuin bouw steeds slechter worden. De Regeering late zich meer positief ten aanzien van den .land- en tuinbouw uit. De heer d e G e e r, (c.h.) betoogt dat er geen enkele zakelyke reden is om te stem? men tegen wat van het ontwerp is over gebleven. Spr. ziet geen enkele reden om de vaste lasten ontwerpen te doen voor gaan. De héér Kersten is van oordeel dat by aanneming onvoldoende wordt «bezuinigd. De heer Aalberse zegt dat dit kabinet geen kritiek 'blijkt te kunnen verdragen en de rageerieg op. Spr. «betoogt dat de Regeering practisch tot het inzicht over actieve handelspolitiek Nooit heeft spr. dit kabinet van onwü of onlkunde beschuldigd, maar de Staten-Gene- raal moeten het recht van zakelyke kritiek behouden. Spr. wyst op de onrust door de Hy dringt niet >p één dag mei het ch ee,n spoedwet bezuinigingsmtweirp, tegen executies is art Spr. zegt «dat de Regeering een «motie van vertrouwen «wil. Dit is een af te Het standpunt der R.K. fractie a in het volgende soamgevat: 1. Evenwicht in de ryksbegrooting kan alleen dan worden «bereikt wanneer voor het bedrijfsleven door maatregelen van wet I geving en bestuur de weg zoover als maar I mogelijk is wordt vryigemaatk om op ren- I (dlabele basis aan het economisch verkeer I deel te nemen. I 2. Alleen door aldus de mogelykheid te scheppen tot «gezondmaking van het be- 1 drijfsleven kan ook de toenemende werk- I looslbeald worden gestuit en werkverruiming wezenlijk worden «bevorderd, waarbij niet 1 1 e maar vooral groote gel- /an 'het volk op het spel icfelyke goederen 3. In een krachtdadig streven om het aldus omschreven doel te bereiken zal doel matig passen een complex van sluitende maatregelen «waardoor over de geheele lfyn ko3ten en pryzen zoover en zoo spoedig als mogelijk is worden gebracht-op een niveau waarop de mogelykheid tot deelneming aan LAATSTE BERICHTEN. DRAADLOOZE DIENST. PARIJiS, 23 Juli. N-A.P. De Britsche en Fransche Regeeringen deelen mede dat de Volkenbondsraad in de komende week zal vergaderen. De juiste datum zal door Litwinoff nog worden vastgesteld. nationaal kan worden behouden en kSe deel- néming daadwerkelijk wordt gestimuleerd. 5. Het Kabinet heeft de totstandkoming van zulk een complex van maatregelen tot dusver niet bevorderd, wyst het ook thans af en gaat voort met eer. reguleerend ingrij pende aanpassingsmethode, deels remmend, deels stimuleerend. 5. Door deze houding van het Kabinet wordt eenrzyds de mogelykheid steeds klei ner om door middel van een complex slui tende maatregelen verlichting te brenger, voor staats- en volkshuishouding, terwijl anderzijds de drang steeds krachtiger zal worden naar maatregelen op monetair ge bied als hulpmiddel in het noodzakelijke aanpassingsproces. 6. Daarom komen noch het streven van het Kabmet om door op zich zelve onont beerlijke verlaging van de openbare uitga ven evenwicht in de rijksbegrooting te be reiken, noch het voornemen van verder aan zien en verder doorgevoerde industrialisatie, hoe noodzakelijk die ook zijn, gedragen wor den door een geloof met een vertjouwen als thans door het Kabinet van ons ge vraagd, CONCLUSIE. De nractische conclusie hieruit is deze dat wanneer de door de Regeering gevraag de motie van vertrouwen over het alge meen regeeringsbeleid waarvan dan het sociaal-economisch deel thans het vpornaam- ste onderdeel is wordt voorgesteld en in stemming gebracht, wij daaraan onzen steun niet zullen kunnen geven. De „Patria" van de Rotterd. Uoyd naar Sovjet-Rusland. Naar wij vernemen zal het door de Rott. Llyod naar Sovjet-Rusland verkochte mail schip „Patria" by Wilton te Schiedam wor den geklassificeerd en naar Russische eischen ingericht. Deze werkzaamheden zullen drie weken in beslag nemen, waarna het schip naar Leningrad zal vertrekken. Het schip heeft een accomodatie voor 400 passagiers. Een ongeluksdag voor de Engelsche Luchtvaart. Twee vliegtuilgen neergestort. Vijf dooden. LONDEN, 25 Juli. De dag van gisteren was een ongeluksdag voor de Engelsche luchtvaart. Er hadden twee ongelukken plaats, waarbij 5 personen werden ge dood. Aan de kust van Schotland- viel een militair vliegtuig omlaag, waarbij een officier en een soldaat het leven ver loren. Verder stortte een passagiersvliegtuig met inzittenden op een zandbank in het Bristol-kanaal tusschen Wales en Cornwall. Twee vlsschersvaartulgen von den de lijken der slachtoffers. Érnstig vergiftigingsgeval te Roosendaal. Twee broers na het eten van bedorven Te Roosendaal heeft zich een ernstig ver giftigingsgeval voorgedaan, dat aan twee personen uit een gezin het leven heeft ge kost. Twee zoons van den landbouwer van Til burg, wonende aan den Huybergschen weg aldaar, jongens van ongeveer 20 jaar, had den gegeten van vleesch dat was ingemaakt. Achteraf is gebleken dat dit vleesch bedor ven was. Beiden zyn na eenigen tyd ziek geworden. Later, toen hun toestand verer gerde, werd geneeskundige hulp ingeroepen. Dokter Hillemans liet hen naar het R. K. Ziekenhuis Charitas overbrengen, waar de slachtoffers in den- loop van gistermiddag zyn overleden. Weer twee arrestaties te Oss. Door de gemeentepolitie van Oss zyn in den afgeloopen nacht gearresteerd P. van Geelen en Theo van Galen, die ervan wor- dlen vendacht met Dotje vam «Berne een in braak te hebben gepleegd in den nacht van 15 October 1933 by den landbouwer Tim mermans op Ussen te Oss. Zy bekenden na een langdurig verhoor aan deze inbftak te hebben, deelgenomen. RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT 28 Juli. Hoogste stand 771.4 te Maastricht. Laagste stand 744.9 te Seydisfjord. Verwachting: Meest zwakke Wes telijke tot Zuidelijke wind. Helder tot licht bewolkt. Droog weer. Warmer. W1SSJE LKOE Itö Jhi JN 1 22 Juli 4? Juli. Londen 7.32% meel. 7.32% Berlyn 59.50 59.45 iPiarys 9.78% 9.77% Brussel 24.95 24.94 Zwitserland 48.30 48.31 Kopenhagen 32.75 32.76 Stockholm 37.80 37.80 Oslo 36.86 36.85 New-York 1.47% 1.47% Niet-officieel. Italië 12.10 12.10 Madrid 20.17% 20.17% Beursoverzicht. De kansen voor het Bezuinigingsontwen) wendtem door de Beurs aanmerkelijk beter «beoordeeld, doch de toch nog «bestaande on zekerheid was oorzaak dat.noch op de wis selmarkt, noch op Ide effectenbeurs, belang rijke koersveranderingen plaats grepen. Op de wisselmarkt «was alleen koersdaling van de lire te memoreeren, «welke moet worden nheffing van ae Italië. Het pond de dollar en de Fransche franc handhaaf den zich op) vrijwel het peil van gisteren. <^p de «Effectenbeurs bleef de handel heiden weer kalm, alleen in Amerikaansche fond sen ging meer om. De vaste houding van Wallstreet en de gunstige berichten over het Amerikaansche bedrijfsleven lokten eenige aankoopen. United States Steels en punt. /erden hooger afgedaan. Van de locale afdeel ling trokken Petroleum waarden nog het meeste (belangstelling; Koninklijken openden 17c lager, doch haaldën dit verlies weer ln Amerik. soorten waren vast. Rubbers geen Amsterdam, op de slotkpersen van gisteren. Van de minder courante soort was 0.-Java ruibber gevraagd en hooger. V001 Suikerwaardien was de belangstelling zeei gering, koersen bleven nagenoeg ongewij zigd. Tabakken lagen flauw, Sumatra-soor ten moesten 2 a 4% prijsgeven hetgeen ais een normale reactie na de scherpe stijging van vorige weken werd genoemd. Ook luier. De inlamdsche Unie kwam weer tot herstel. >1. bleven zwakker, speciaal Youngleeming die pet, verlorqn im ver band met de vrees dat Dr. Schacht zal af treden. ADVERTENTIëN. GEZOCHT. 1 Br. met condities onder no. 3051 Bur. Goudsche Courant, Markt 31.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 2