4 Hoe kan men zich het leven gemakkelijker maken De internationale registratieteekcns van vliegmachines Insectenbeten. Zomertijd is inmaaktijd. FILMNIEUWS. Het bereiden van sla. Verschillende Recepten. een drietal aardige vacantie-toiletjes. J woont by na onze geheel aarde en komt ook in ons land nog voor. Hjj geniet een algemeene bekendheid en is het onderwerp geweest van menig gedicht, fabel en geschiedenis. Ver moedelijk heeft hy deze populariteit te danken aan zijn bekende slimheid en listigheid, welke echter wel eens wat worden overdreven. Reintje de Vos, zooals wy vroeger van hem hoorden vertellen, werd ons dan meestal voor gesteld als het dier met het mensche- 'lyke verstand, dat- er steeds op uit was, op de een of andere slimme ma nier zijn soortgenooten er tusschen te nemen. Hij wist de jagers te verschal ken en de boeren, wiens kippen hy stal, te bedriegen. Thans gelooven wy niet meer aan die buitengewone ca paciteiten, die men den vos vroeger toekehde en zien wy hem alleen nog maar als een ietwat brutale roover, die, wanneer hy niet te dicht by de menschen woont,meer goed dan kwaad doet, aangezien hij dagelijks een groot aantal muizen en ander on gedierte opeet. Onze bekende vos heeft een lengte van ongeveer 60 c.m., plus een staart van ongeveer 40 a 50 c.M. De kop is plat en breed. De snuit lang en dun de ooren staan rechtop. Door zyn dikken pels scnijnt de vos een aanmerkelijk dikker en grooter beest, dan hy in werkelijkheid is. De kleur van den pels wijkt in de ver schillende streken, waar hij voor komt, nogal wat af en past zich in het algemeen aan bij de omgeving. De ons bekende vos leeft in de bosschen, langs de heidevelden en voornamelijk in dennenbosschen en heeft een pels, die met dat allés wonderwel overeen komt. Over den rug is zijn pels Roest rood, terwijl langs den kop, de schoy- ders en de achterste deelen dit over gaat in wit. Borst en buik zijn geel grijs, de flanken witachtig grijs. De voorpooten zijn roodachtig, de ooren en de voeteinden zyn zwart. De staart is als de rug, roestrood met veel zwart. Hoewel hij een groote liefhebber van muizen schijnt te zijn, jaagt de vos op allerlei gedierte dat in zijn jachtgebied aanwezig is. Te beginnen bij het reekalf, maakt hij jacht op hazen, konijnen, vogels, enz. tot aan de onbeduidende regen- wornytoe. Verder houdt hij van visch en versmaadt, wanneer hij in de buurt van menschen woont, ook het fruit niet, dat hij in de tuinen der boeren vindt. By alles wat hy onder neemt, is de vos heel voorzichtig en gaat hij zeer listig te werk. Daarbij spaart hjj niets wat op zijn weg komt. Hy is van nature vlug en behendig, omdat onder den dikken pels in wer kelijkheid een slank, soepel lichaam schuilt. Ook zyn verblijf of hol kiest hij met overleg en liefst zooveel mo gelijk in de eenzaamheid. Hij graaft zyn hol niet graag zelf en neemt dan ook meestal een onbewoond, ook wel bewoond van een ander dier (meestal dat van den das) in bezit. Wanneer wij rekenen dat door een steeds meer in gebruik nemen van boschgrondén zijn woongebied steeds beperkter wordt en hem steeds min der'dekking overblijft, is het niet te verwonderen, dat het aantal roodvos sen vooral in onze streken steeds af neemt. In Rusland, één der grootste leveranciers van vossen pelzen, is voor de roodvos in verschillende stre ken dan ook een jachtverbod uitge vaardigd om zoodoende een eventueel uitsterven in de toekomst te voor komen. Niet de ons bekende roodvos is in de pelterijenhandél het meest gewild. Een meer gewilde soort is de Ameri- kaansche roodvos, welke in kleur ove rigens weinig van onzen roodvos ver schilt. De kleuren zyn alleen iets scherper afgeteekend. De ooren zijn korter en ook de staart is korter, ter wijl de punt van den staart wit is, wat bij onzen roodvos doorgaans niet het geval is. Het grootste en best be taalde .vel is chf van den Siberischen roodvos (Kamschatkavos). Ook deze vellen komen, wat kleur betreft, veel met de anderen overeen, doch ze zyn van een ander rood dan de onze, die mijn of meer roestrood zyn, terwijl deze méér naar het oranjerood over gaan. Hoe verder deze vellen uit het Oosten komen, hoe mooier en beter de pelzen zijn. Ook de haarstructuur ver-^ andert dan en is van een zijde-achtige zachtheid, waardoor het verschil met de gewone soorten onmiddellijk op valt. Al naar gelang de mode dit aan geeft, worden 'roodvossen in hun ge heel als bont gedragen, of als garnee ring verwerkt. De mooie soorten na turel en de andere worden geverfd als, kruisvos, zilvervos of blauwvos. 1. Men moet alles met toewijding doen, aangezien hetgeen, waaraan men zich geeft, dan minder inspan ning vereischt. 2. Men moet bij minder aange naam werk eenvoudig in het oog hou den, dat ook dit niet altijd duurt. 3. Men moet zich altijd na vol brachten arbeid den tyd gunnen zich over het slagen te vprheugen, zelfs al is het maar een doodgewoon stuk breiwerk. 4. Men moet njet steeds met één zelfde werk bezig zijn, vooral niet als men bemerkt, dat dit teveel inspant, doch neemt dan iets lichters ter hand. 5. Men moet ér toe komen dage lijks een uur voor zichzelf te nemen, desnoods een half uur en dan ook ab soluut te gaan rusten. De ondervin ding leert, dat dit niet alleen het lichaam ten goede komt, -doch ook, dat men de „schijnbaar" verloren tyd ruimschoots inhaalt, omd^t men meer uitgerust is. 6. Indien men kan, moet men den tyd weten te vinden tot ontwikkeling door iederen dag een half uurtje in een goed boek te lezen. Niets is on aangenamer, dan op lateren leeftijd te bemerken, dat men niet meer op de hoogte is van allerlei vraagstuk ken. 7. Men kan beter vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan, dan omge keerd, want in de eerste vroege mor genuren kan zooveel gedaan worden. 8. Indien men werken als een lust beschouwt, dan zal het zich nimmer als een last doen gevoelen. 9. Werken houdt de menschen frisch en geeft pen bron van genot. Eerstv alrf men door ziekte of ander zins niet kan perken, gevoelt men het groote gemis. „Werken doet sterken", zegt het spreekwoord en zeker is het, dat de mensch door werken over veel verdriet heenkomt, doordat de ge dachten onwillekeurig in andere ba nen worden geleid. 10. Iedere poging tot werken wordt op den duur beloond, indien men zijn eischen echter slechts in be scheiden zin weet te stellen. De groote fout is, dat velen te veel verwachten en dan vaak teleurgesteld worden. Het herkennen van vliegmachines in de lucht is, volgens de Telegraaf, tame lijk eenvoudig, dank zij den duidelijken onderscheidingsteekenen, die, evenals voor de auto's, internationaal zijn vast gesteld, en het blad vertelt hoe men vopr alles heeft te letten op het nationaliteits- merk, dat voor groote landen uit één let ter bestaat, voor kleinere landen waaronder Nederland uit twee letters. Nederland heeft als nationaliteitsmerk P. H. Zoodra u dus een yiachine ont moet, waarvan de letters beginnen met P. H. weet u dat men met een Neder- landsche machine te maken heeft. Voor Duitschland is dat merk D., voor Italië I., voor Frankrijk F., voor Zweden S. E., voor Engeland G., voor Zwitserland H. B voor Oostenrijk H., voor België O. O. Achter het nationaliteitsmerk krijgt men dan het registratieteeken, dat voor sommige landen wordt samengesteld uit drie letters, voor andere uit vier letters. Italië en Frankrijk hebben vier letters daarvoor, Nederland drie, Oostenrijk is het eenige land, dat als registratieteeken drie c ij f e r s gebruikt in plaats van let ters. De K.L.M. heeft de gewoonte als laat ste registratie-letter te nemen de eerste letter van den naam van het toestel. Zoo wordt om bij de bekendste K.L.M.'-Fok- kers te blijven de F. 36 aangeduid al3 P.H.—A.J.A. (Arend), de verschillende F 22 machines als P.H.—A.J.R. (Roerdomp) P.H.A.J.P. (Papegaai).. Deze twee zijn thans voor een serieus onderzoek na de ramp met de Kwikstaart uit den dienst genomen. Wanneer me:i dus een machine ziet, waarvan het regis tratieteeken aanvangt met A. J. weet men dat het gaat om een der nieuwe F. 22 machines en de laatste letters in staat stelt van uit de lucht te onderschelden, welken vogel men daar ziet vliegen. De éénmotorige F. 7 machines hebben geen naam. Wel hebben de taxi-vliegtuigen een naam, dien men terugvindt in het registratieteeken. Het zijn de P.H.—A.J.J (Juffertje), de PH.—A.J.K. (Krekel) en de P.H.A.J.L. (Libel). Verder treft men om een greep te doen de P.H.—A.I.Z. (Zilvermeeuw), de P.H.—A.G.R. (Reiger) en wat de F 12 machines betreft P.H. A.I.I. (Ibis), P.H.A.I.E (Ekster), de be roemde F. lö: P.H.A.I.P. (Pelikaan). Douglassen. Bij de Douglassen begint het registra tieteeken met A. K., terwijl de laatste letter tevens de beginletter is van den naam P.H.A.K.N. (Nachtegaal), P.H.—- A.K.K. (Koetilang), P H.—A.K.I. (Kievit), er was namelijk geen vogelnaam met I) enz. Bij het toestel, dat speciaal gebezigd wordt voor het maken van fotografische opnamen heeft men gebruik gemaakt van de omstandigheid, dat men met de letters van nationaliteitsmerk en regis tratieteeken de functie vanhet toestel kon aanduiden. Het heet P.H.O.T.O. Verschillende sportvliegers hebben als registratieteeken eenige letters van hun naam gekohen: de P.H.M.A.G. is het toestel van den heer M. A. G. van der Leeuw, de P.H.S.A.N. het toestel van luitenant jhr. Sandberg, de P.H.—H.S.C. het toestel van den heer Hendrik Scha per Claus. Alleen de K.L.M. past als verkqersmaat- schappij de methode toe om de laatste letter van het registratieteeken te laten correspondeeren met de eerste letter van den naam. Ziet u in de lucht de letter S.E.—A.B.A. dan heeft u met de Zweedsche machine de „Lappland" te maken, de eerste F. 22 door Fokker afgeleverd. Melden wij nog, d^t voor Ned.-Indië het nationaliteitsmerk is P.K. en voor Suriname P.Z. Alpen-luchtvaart. De moeilijkheden verbpnden aan het vliegen over het Alpengebied. Een medewerker schrijft aan de N. R. Ct. uit Zwitserland: Het 'betreurenswaardige onigeluik, dat on langs, op het traject Milaan'Frankfort, aan een K.L.M.-vliegtuiig overkomen is in het Zwütsersche kanton Grauibundenlan 1. heeft weer eens de aandacht van het groote puibliek gevestigd o.p de ernstige moeilijk heden, die rJog altyd aan het vliegen over het Alpengebied verbonden zijn. Het spreekt wel van zelf, dat vooral in Zwitser sche luchtvaartkringen idle technische pro blemen der Alpenraviatiek reeds sinds vele jaren een onderwerp van aanhoudende stu die vormen. Zoo heeft nog pas kort gele den, slechts enkele dagen vóór de zooeven genoemde vliegramp, de ingenieur Gsell van het Federade Luchtvaartbureau, de zelfde, aan wien het onderzoek naar de oor zaken van het aan het Njederlanktecbe vlieg tuig overkomen ongeval is opgedragen by gelegenheid van de Zwitaersch-nationale luchtvaart-conferentie een verhandeling ge geven betreffende eenige technische eischen, waaraan de AlpenJudhtvaart z.i, noodzake lijk dient te voldoen. Deze beschouwingen hdbben thans een) bijzonder actueel belang yerkregen, en we meenen goed te doen door De vertegenwoordiger van het Federale Luchtvaartbureau legde er allereerst den nadruk op, dat vfliegtudgen, bestemd om ge regeld het Alpengebied te passeeren, een zeer groot „plafond" dienen te hebben, dat zich zelfs Myft handhaven, ingeval het vol- kküg (bevrachte vliegtuig een ernstig motor defect mocht krijgen. Voor geregelde en veilige Adpenvluchten kunnen dus uitslui tend in aanmerking komen speciale, veel- motorige vliègtuigen, die voorzien zijn var al het noodige ter vermijding van een rongen landipg ala gevolg van een ev motorpanne. En het ia van bijzonder dlat elke motor zy n eigen, onainan- benzinetoevoerleiding bezit. Een groot „plafond", zelfs by het weige van een der motoren, vereischt een uiterst krachtig motordrijvend orgaan, want dé kracht van den motor neemt af by toeneming dier hoogte. Voor Alpen-vliegtui gen zyn coanpressie-motoren onmisbaar, e? de diverse eigenschappen, die met de schroe ven verband houden, (stygkraeht, vlieg snel heid) veredschen het gebruik van regelbare propeller*. Dikwyls zal het nooddg zyn tot op i aanzienlijke hoogte te stijgen, ten einde over de wolkenlagen, waarmee de Aipen- ketems vaak bedekt zyn, heen te vliegen, of althans om er buiten gevaar van botsing zonder zicht doorheen te vliegen. Zulk ©en ■ioor de veiligheid vereischte hoogte is nog des te noodzakelijker, daar de posdtie-bépa ling door middel van de radSagoniomrtrie, zooals die op geringe vlieghoogte toegepast wordt, in de Alpen geen zekerheid biedt; ze zou daar zulk een (Echt net van radito-gonio- metrische stations op de bergtoppen vergen, als uit financieel oogpunt vrijwel onmoge lijk zou zijn. De pyama houdt altijd zijn bijzondere bekoring, maar dit jaar vooral nu ze gecompleteerd is met een driekwart mantel, waardoor het geheel tot een strandwandelcostuum is geworden, vooral wanneer de pantalon door zijn wijdte de indruk van een rok wekt insectenbeten zyn in de zomer maanden een ware plaag voor oud en jong en voor de laatsten zelfs meer malen niet ongevaarlijk te noemen. Kinderen kunnen zich slecht be dwingen en krabben de jeukende plekken open, waardoor zij tot ont steking kunnen overgaan en zelfs ge ïnfecteerd kunnen worden. Het is daarom noodig het jeuken en de zwel ling van insectenbeten te voorkomen. Men heeft een zeer eenzoudig mid del, dat echter weinig bekend is, n.l. het vochtig maken van een gewoon klontje suiker en hiermede over een muggebeet wry ven. Even goede dien sten bewijzen ammoniak of een stukje keukensoda. Wespen- en bijensteken zijn nog erger en het eerst moet men begin nen met een gedesinfecteerde pincet de angel te verwijderen, daarna legt men er omslagen op, van eau de Co logne. Het komt ook wek eens voor, dat kleane kinderen een wesp of bij in het mondje krijgen en gestoken wor den. De groote zwelling van het slijm vlies, die dan ontstaat, kan zelfs wel ademnood tengevolge hebben. Zyn het grootere kinderen, bij wie zulks gebeurt, dan moet gegorgeld worden Ten einde op dergelijke hoogten te vlie- jetraindie passagiers, is het dat deze gelegenheid' hebben om zuurstof in te ademen, zoodra de ylbeid van de lucht hun ongemak veroorzaakt. Op dat/iet vliegtuig de vereischte hoogte op it oeconcmiache wijze zal kunnen ibe- en ook ter vermijding van te snelle styfc.mgen en dalingen, mogen de punten van vertrek en landing niet te dacht by de Alpen gelegen zyn. Hoe verder die punten verwydterd zyn vani het hoogste punt van de vlucht, het traject Milaan—Frankfort is te dien aanzien een zeer gunstig te noi - men des te gemattdkelijker deze is uit een navigatie-oogpunlt, daar de vliegenier, reke ning houdend met de meteorologische om standighecien van het oogenibUk, dan ruimer vrijheid heeft hij het kiezen van «yn route. Deze vryheid is noodzakelijk by ©en gere- geltf verkeer, vooral als men den passagiers het reizen wil veraangenamen door A 1e groote hoogten te vermijden en door zoo veel mogelijk het altyd interessante uitzicht op de Alpen te bevorderen. In dit opzicht wordt het vHegen over de Alpen vanuit of naar Italië niet, weinig gehandicapt door het feit, dat de geheele grens aan. den Ita- li aanschen kant een verboden zone vormt met slechts drie geoorloofde doorgangen van den Simplon, van Chiasso en van den Spliigen. De Koetilang vertrokkc^ in plaats van de Sperwer. Aneta meldt uit Batavia: Daar de gezagvoerder van de Sperwer, do heer Both, aan influenza lijdt, kon de Sperwer niet vertrekken, tengevolge waar van de Koetilang is ingevallen. De Sperwer vertrekt thans op 3 Augustus. De Koetilang is te 10 uur 10 van TjiJl- litan vertrokken met 263 K.G. post, 40 K.G. goederen en K.G. pakketpost. Voor tus- schen-trajecten zijn 14 passagiers gehoekt met wijnazijn. Ook kan het kauwen op plakjes ui door de inwerking van het sap de zwelling doen verminde ren. De onaangename smaak moet over het hoofd gezien worden, als men bedenkt, welke ernstige gevolgen een steek in den mond kan hebben. Het is een eigenaardig verschijn sel, dat sommige menschen als het ware insecten tot zich trekken, terwijl andere er niet geen last van ondervin den. De eersten doen goed eenige voorzorgsmaatregelen te nemen, door b.v. met sterk riekende olie gelaat en handen in te wrijven, b.v. venkel, lau rierkers, eucalyptus of nagelolie. GEEN TWEE DINGEN TEGELIJK.' Als ik drink, kan ik beslist niet wer ken. Daarom moest ik het opgeven. Het drinken? Neen, 't werken. Besturing Douglas-toestellen. Speciaal brevet voor K.N.I.L.M.- piloten. De KN .1 .L.M. -piloten zullen voor het vliegen met Douglas-toestellen een speciaal brevet moeite r* hebben., lezen wy in, het „Nieuws". Momenteel is slechts de K.N.I. L.M.-vlieger de Graef als zoodanig bevoegd. Hy is thans doende om zyn collega's m dc bediening van Douglas-vliegtuigen op te leiden. Zoolang de vliegvelden te Median en Se- marang nog niet geschikt zyn gemaakt voor het landen van Douglas-toestellen, blij ven eventueele landingen von K.N.I.L.M.* Douglassen aldlaar geheel voor rekennlg der betreffende piloten. Ten behoeve van dep aanleg van een nieuw vliegveld te Batavia, en de verbete ring der vliegterreinen te Medan en Scma* rang kan worden verwacht, dat een aantal luchtvaartdeskundigen zich naar Singapore een Kuala Lumpur zal begeven ter bestu deering der vliegvelden1 aldaar. Indische vliegtuig-industrie. Door verschillende personen In Indië zijn in den laatsten tyd ernstige pogingen het werk gesteld om te komen tot een vfl tuig-industrie in Inddë. In de eerste plaats, lezen wij in de ,"r- Bode", is daar dte heer Khouw, die over zeer veel kapitaal en relaties beschikt en zich reeds gewend heeft tot het departement van Verkeer en Waterstaat om toestem* ming voor den bouw van een vliegtuigw fabriek. Venier ia daar de heer London van Se marang, die zich eveneens tot het departe ment heeft gewend. Overigenis zyn, er ernstige plannen v de Droogdok Mij. te Tandjong Priok en fdrma Becker te Soerabaja. Vernomen iwordt, d!at de heer Khow»" meeste kal» heeft won slagen. Hij zal 1 nehfcort naar Europa gaan. zijn i I Hoe vruchten het best voor den winter te conserveeren. Eenige aanwijzingen voor het maken van jam en gelei. In dezen vruchtentyd gaan we jam maken, heerlijk Den geheelen winter zullen we zoodoende nog van den zo mer kunnen genietenMaar 't is een werk, het kost heel wat tyd. Dacht u dat? Wist u dan niét, dat er een nieuwe methode bestaat, die maakt, dat al dat werk gedaan kan worden in een paar minuten? Het urenlang k^ken is niet meer noodig. Pen-jel heeft hierin verandering gebracht. Het bevat geen chemische of andere conserveermiddelen, het is een geheel natuurlijk product, uit ap pelen gewonnen, een bindmiddel, dat alle vruchten bevatten aardbeien, frambozen, kersen enz. maar in mindere mate dan appel#. We voegen dit dus toe qn de jam is in een mini mum van tyd klaar. U ziet natuurlijk wat de voordeelen zynbesparing van tyd, brandstof èn van voedingsstof fen, die anders by lang koken ver loren gaan, de jam wordt als gevolg daarvan geuriger, „natuurlijker". Jlijpe vruchten, goed gewasschen, t men uitlekken' en drukt ze ver volgens fijn met een houten lepel. Dan gelijkmatig Pen-jel er door strooien, flink roeren en dan een mi nuut goed laten doorkoken. Suiker toevoegen en flink roerend de massa 5 minuten lang bruisend laten door koken. Klaar is de jam of gelei Op 500 gram vruchten gebruiken we 1 pakje Pen-jel en 450 gram sui ker. Grootere hoeveelheden b.v. 4 pond (netto) nemen een groote doos Pen-jel en 4 x 4i/2 ons suiker. Deze jam moet 10 12 minuten doorkoken. Frambozenjam. 1 pond frambozen, 1 pakje Pen-jel, 4ons suiker. 1. Weeg een pond frambozen af (schat het gewicht niet) en wasch ze goed; verwijder de groene dopjes. 2. Doe de frambozen in een pan en maak ze met een houten lepel tot een brijachtige massa. 3. Strooi den inhoud van 1 pakje pen-jel heel langzaam onder gelijk tijdig flink roeren in de vruchtmassa. 4. Breng de vruchtmassa nog zon der toevoeging van de suiker aan de kook en laat 1 minuut bruisend door koken. 5. Roer er vervolgens 4Vfc ons sui ker doorin geen geval minder suiker nemenbreng de massa opnieuw aan de kook (roeren) en laat op een groo te vlam 5 minuten bruisend door koken. 6. Doe daarna de heete jam on middellijk in schoone droge potten. Frambozen-kruisbessen jam. Neem hiervoor van frambozen rijpe kruisbessen tezamen 1 pond, b.v. van elke vrucht een half pond, of neem in een andere verhouding van beide vruchten tezamen 1 pond. Doe de vruchten in een pan en mpak ze met een houten lepel tot een brijachtige,massa; ga vervolgens zoo als hierboven onder 36 aangegeven te werk. Een zomerprobleem. Geen jaargetijde brengt zuik een rykdom van sla in. allerlei vorm met zich mede als de zomer en niets is dan ook meer welkom aan den disch. Mer^ moet aan de bereiding van sla bijzon dere zorg besteden en dit is maar niet zonder-meer het bijvoegen van enkele ingrediënten. Vroeger, toen in hoofd zaak de nadruk op het „genieten" van de spijzen werd gelegd en men geen rekening hield ,met de eischen, welke een moderne voedingswijze stelt, gold het maken van een fijne saus voor de sla als het toppunt van kookkunst en erkende smulpapen lieten zich het ge not niet ontzeggen, deze „saus" eigen handig te bereiden. Sla moet vlug klaargemaakt wor den, d.w.z. op het laatste oogenblik voor het opdienen gemengd, althans groene sla. Kropsla moet met de han den aan stukjes verdeeld worden, na dat de leelijke buitenste slabladen en de dikke nerven verwijderd zijn; nim mer mag men sla met een mes ver- deelen. Het wasschen moet meerdere malen geschieden en is ze zeer zander- ring of ziet men kleine insecten op dë blaadjes, dan plaatst men deze in ruim water met zout, daarua uit het water op de vergiet of in een slamand doen, het meeste water uit laten lek ken, daarna de mand uitslaan; zoodat de blaadjes droog worden, of, indien men geen slamand heeft, wordt deze in een doek droog geschud, terwijl men de vier punten bijeen houdt; sla mag nimmer uitgeknepen worden. Komkommer, wordt dun geschild en in dunne schijfjes of in lange reep jes verdeeld en hoe jammer het ook is, het vocht uit te laten lekken en weg te gooien, verkrijgt men nimmer een sla, die er smakelijk uitziet, als deze met een massa water wordt op gediend. Het beste is, dat het vocht opgevangen en uitgedronken wordt. Tomaten worden een minuut of 5 in heet water gelegd, waarna de huid jes gemakkelijk worden afgenomen en de vruchten in dunne plakken wor den verdeeld. Het meest eenvoudige slasausje be staat uit een vermenging van olie, azijn en zout, doch beter dan azijn is citroensap; dit wordt enkele oogen- blikken met elkander geklopt, hierbij wordt zeer fijn gesnipperde ui en ge hakte peterselie gevoegd en dit meng sel laat men een uurtje staan, daar na vóór het aan tafel gaan de sla bij voegen en deze met de slacouvert voorzichtig mengen. Men dient sla nimmer anders op dan in een steenen of glazen bakde laatste zouden wij zelfs de voorkeur geven, omdat glazen schaaltjes gevuld met diverse slaatjes zoo'n smakelijk aanzien geven. Tomatensoep. 1 K.G. tomaten, 2 L. water, 2 groote bouil lonblokjes, 40 gr. boter, 40 gr. bloem, peper, zout, 1 opgehoopte eetlepel fijne sago, 1 uitje, eenige takjes peterselie, kervel en een paar laurierbladen, 1 wortel. De gewasschen tomaten worden aan stuk ken gesneden, evenals de schoongemaakte wortel en het uitje en met de peterselie, kervel en laurierblaadjes met een halve liter water opgezet en gedurende 20 25 minuten zachtjes gekookt in een goed afge sloten pan, daarna worden tomaten en an dere ingrediënten m een zeef gedaan en j doorgewreven. Vloeistof en puré^ worden aangevuld met water tot 2 L.. Boter in een pan smelten en binden met de bloem, daar na by kleine hoeveelheden de vloeistof btf- Bchenken; opgeloste bouillonblokjes bijvoe gen, alles aan de kook brengen en de sago er in gaar koken, totdat de korrels door schijnend zyn. Hierby dobbelsteentjes in boter gebakken brood serveeren. Kerriesoep. Snipper een uitje, en fruit dit met een eetlepel boter en 2 theelepels kerrie en een snufje peper in een pannetje. Zorg dat de kleur niet bruin wordt, giet het door een zeef en vermeng het met 5 eetlepels bloem, roer alles tot een glad deeg en voeg er bij kleine beetjes en steeds flink roerende 1 L. bouillon bij, roer er nog 3 eetlepels boter door en laat alles op een zacht vuurtje nog even doorkoken, c.a. 10 min. Klop desge- wenscht in de soepterrine een ei met 1 eet lepel melk of room goed uit, en voeg hierbij langzaam en flink roerende de soep. Men kan er in boter gebakken dobbel steentjes brood bij geven. Kippensoep. Trek 1 L. bouillon van pond kalfs poulet met een eetlepel zout en wpt foelie, een paar worteltjes en peterselie, laat hierin een braadkip c.a. 1 uur meekoken tot zii gaar is, zeef de soep, doe er Va ons rijst bij, laat deze gaarkoken en bind dan de soep met V» ons maizena (aangemengd met een paar lepels melk). Roer er Va ons boter door, klop in de soepterrine 1 eidoerter en giet hierbij de soep voorzichtig. De Poolsche zanger Jan Kiepura en Martha Eggerth in „Mein Herz ruft nach dir". Jan Kiepura, naar wiens stem millioenen over .de geheele wereld geluisterd hebben 'en nog steeds luisteren, zy het in de bios coopzalen, by den luidspreker in de huis kamer of in den concertzaal, waar de tenor persoonlijk optreedt, was nog niet lang ge leden een der vele duizenden juridische stu denten, die met groote idealen en een klein zakgeld college loopen. Hy wilde aan de opera, hy wilde zingen, maar geen enkele directie hechtte eenige waarde aan een contract met hem. Na vele ver geef sche pogingen kreeg hij in Warschau een kans. Rïjj mocht in de Poolsche Opera „iHalka" in totaal... drie woorden zingen, waarvoor hy het enorme salaris van 10 Zloty ontving!!! Twee jaar later was zijn naam reeds bekend en verdiende hy in het zelfde theater, waar hy de „Bohème" zong, duizend maal zooveel. -In vele theaters van Europa trad Kiepura op, maar zijn optreden in de Scala te Mi laan bracht het groote keerpunt in zijn car rière? Hier hoorde de Italiaansche regisseur Carmine Gallone hem zingen en engageerde hem direct voor de hoofdrol in de film „De zingende stad". Thans hebben Kiepura en Gallone wederom samengewerkt aan een groote muziekfilm „Mein Herz ruft nach dir", waarin de Poolsche zanger wordt bij gestaan door Martha Eggerth, Paul Kemp, Paul Hörbiger en Theo Lingen. De muziek voor deze film werd gecomponeerd door Ro bert Stolz. Deze film bevat voor Kiepura herinnerin gen aan den tijd, toen hij zelf probeerde een engagement te krijgen. Het is de geschie- •denis van enkele, jonge, begaafde artisten, die vergeefsch probeeren een opera-direc teur te overtuigen, dat hy ook den jonge ren een kans moet geven. Op een zeer ori- gifteele wyze slagen zy erin te bewijzen, dat het publiek toch meer hecht aan talent dan aan jarenlang bekende namen. Jan Kiepura, die na de vermoeiende ar beid in de ateliers en de vele tournée's gaar ne enkele rustige weken in zyn geboorteland Polen doorbrengt, is eigenaar van een hotel in Krynica, dat hij zelf heeft laten bouwen en laten inrichten naar de ervaringen, die hy op zijn vele reizen in vreemde hotels heeft opgedaan. Als iemand immers een groot gedeelte van zijn leven in hotelkamers heeft doorgebracht, leert hy niet alleen de gemakken van vele hotels zien, doch be merkt ook spoedig, wat het meest geschikt is om de gasten een gevoel van thuis-zijn te geven. Krynica ligt in de Karpathen tusschen Krakow en Tarnow en is een zeer geliefd vacantie-oord voor de Poolsche uitgaande wereld. Hier brengt ook Jan Kiepura zelf een groot deel van zyn vacantie door. Martha Eggerth bracht haar jeugd door in Amerika, d.w.z. op de kleine plek grond, die onder den naam van Brooklyn een on derdeel vormt van de groote wereldstad New-York. Zii was de schrik van haar zwarte kinder meisje Jessie, daar het blonde kind steeds wilde spelen met de kleine negertjes uit de buurt, waartegen evenwel haar ouders veel Een van beige linnen met rood-lederen ceintuur, een van Schotsch taffetas met lange wijde mouwen en blauw marine ceintuur van peau ae snéde, en een van mousseline-imprimé van rood dessin, met breede zwart lak ceintuur. MARTHA KGGERTH. bezwaar haddey. Ala het haar gelukte aan de hoejde van Jessie te ontsnappen, maakte Marthp groote ontdekkingsreizen in de om- liggende straten en amuseerde de kleine zwartjes met led zingen van Duitsche kin derliedjes, die M van haar moeder geleerd had. Tot groot gelioegèfi vim de kleine Martha werd Ijaar concert meestal beloond met een echte htepdanS| zooals atieen jonge neger tjes die dansert kunnen. Doch heiaas, lang duurdd de pret meestal niet, want zoodra het meisje vermist werd, trok Jessie er op uit eni' bracht' het kind, onder protest vari de klepte blonde en haar toehoorders, weer naar pet ouderlijk huis terug. Toep de kleine Martha negen jaar was, woonde zy met haar ouders in Budapest en hier stond zij Voor het eerst dp de planken in de' rol van een etalagepop. Twee jaar later zong zy tie pop in. „Hoffmanns Ver- teliinghn" en op 12-jarige leeftijd ging zij reeds itp tourn|e. Reeps enkele jaren is Marta Eggerth aan de film verbonden en haar stem, vastgelegd op de geluidsstrook van een groot aantal films, bekend 1 door radio en gramofoon, heeft duizendei) bekoord. Haar nieuwste film „Mein Herz ruft nach dir" .waarin zij samen met Jan Kiepura de hoofdrol vervult, wordt door Lutnina in Hol land uitgebracht en wordt vanaf hedenavond in de Kcunie-Bioscoop vertoond. De Ufaproductie 1S35-36. Gustav Ucicky zat twee films met Hans Albers regisseeren. Reinhold Schünzel een met Amnjr Ondk-a (titels nog niet bekend). Gerhard Lamprecht regisseert „Einer zu- viel an Bord" niet Lida Baarova ,n Albrecht Schoeijhals, naar den roman van Fred An dreas en „Der höhere Befehl", manuscript Ph. Mayrimg, met Karl Ludwig Diehl, Hansi Knoteck en Brigitte Homey. Karl Hartl maakt een operafilm van „Figaros Hoch- zeit". Paul Maftift heeft de leiding van de Lilian'Harveyfilm „Schwarze Rosen", waar in willy Fritjsch meespeelt. Karl Lamac draait „Der junge Graf" met Anny Ondra en Fritz Odpmar. Georg Jaooby regiseert „Du Solist meine Bönigin sein", met Ma- rika Rökk; manuscript Rudo Ritter; muziek Franz Doelle. Herbert Maische nam „Kö- nigswalzer" vpor zijn rekening. Reinhart Steinbicker „Stadt Anatol", met Brigitte Horney en Albrecht Schoenhals; draaiboek van Thea von ilarbou naar den roman van Bernard Kelleijman. Hans Deppe leidt de Agnes Gttntherfilm „Die Heilige und ihr Narr" in Ostermayrproductie, Fritz Peter Buch regiseert „Liebeslied" met den tenor Allessandro Zjliani. Herbert Selpin „Der grüne Domino", met Willi Forst, Carola Höhn, Heli Fidkenzeller en Paul Hörbiger, muziek Franz Doelle, scenario Walter For- ster. Karl Heinz Martin heeft de regie van „Stiitzen der Gpsellschaft", naar het drama van ibsen, met Heinrich Georg als consul Bernik, manuscript; dr. Georg Klaren. Vik tor Janson leidt „Hilde Petersen Postlage- rend". Max Obal „Der Klosterjager. Werner Hochbaum „Leichte Kavallerie", met Ma- rika P.j)kk. Detlev Sierck „April! April!" (de fiim die zooals men weet in Nederlandsche versie wordt gebracht) met Carola Höhn en I Albrecht Schotenhals; manuscript Willy Litschke en Rudo Ritter, en „Das Madchen vom Moorhof"J met Hansi Kroteck, Ellen" Frank en Friedrich Kayssler. Tenslotte maakt Werner jtlinger „Die letzten vier von Santa Cruz" met Brigitte Horney, Karl Ludwig Diehl ten Erika von Thellmann. Runderlapjes met tomaten. 4 runderlapjes h 1 ons of 2 van 2 ons, zout en peper, 50 gr. rundvet, 1 dessert lepel gehakte peterselie, 1 theelepel ge mengde kruiden, b.v. kokskruiden, 1 des sertlepel bloem, 4 dX, water, 4 tomaten, 50 gr. boter, 1 gesnipperde ui. Het vet wordt in de braadpan heet ge maakt en de runderlapjes, die met peper en zout bestrooid zyn, aan beide kanten bruin gebraden, daarna wordt het vleesch op een bord gelegd en de uien in het vet bruin, doch niet donker gebraden, de bloem er over ge strooid, evenals de peterselie en kruiden en daarna giet men het water erbyj, doet het vleesch terug in de pan, en laat het 1 a 154 uur in de saus smoren (deksel op de pan). De tomaten worden, even voor het vleesch opgedaan wordt, öf heel of in plakken ge sneden in de 50 gr. boter gebakken en over' de runderlapjes verdeeld, die op een ver warmde schotel gelegd worden, terwijl de gezeefde jus apart wordt opgediend. Sla van zalm en doperwten. 1 blikje zalm, komkommer, 1 tomaat, 1 blikje doperwten, 2 hardgeookte eieren, gehakte peterselie, mayonnaise, slablaadjes. Dh zalm wordt uit het blik genomen, de vellen en graten verwijderd en in stukjes verdeeld. De doperwtjes worden op een zeef gedaan om. het overtollige vocht te laten wegvloeien, daarna worden beide in een kom luchtig dooreen geschept. Op een schaal wordt eten bedje van goed gewasschen en gedroogde slablaadjes gelegd; hierop het visch-erwtenmengsel, dat men bedekt met een laagje mayonnaise. Garneeren met plak jes ei, reepjes komkommer, partjes tomaat en het geheel bestrooien met gehakte peter selie. Russische eieren. Kook 4 eieren hard, pel ze en snijd ze in de lengte door, schik ze op een schotel, giet over iedere helft 1 eetlepel mayonnaise ten leg er 2 reepjes ansjovis kruisgewijs op. Laat de ansjovis voor ze te gebruiken, een paar uur weeken in water en meik, ontdoe ze van graat en ingewandjes en wasch ze na in koud water. Laat ze even uitlekken. Gebakken kalfslever. Snyd 154 pond kalfslever in niet te dikke plakken, verwjjder velletjes en bloedvaten, wasch en wrijf ze in met wat peper en zout, wentel ze door bloem en bak ze in 1 ons kokend vet of boter mooi bruin, Laat ze nog een kwartier verder gaar stoven met het deksel op de pan. Maak de jus af met schilletje, roer er zoodra het kookt 1 ons griesineel en 154 ons suiker door en laat alles nog 10 min. zachtjes gaar koken. Neem Be citroehschil eruit en doe de massa in een: met koüd water omgespoelde pud dingvorm. Ge^f er desgewenscht vanille saus bij. Bananen elft frambozen met róom. 2 d.L. rooms suiker, 4 bananen, 254 ons frambózen, gehakte okkernoten, geraspte chocolade. We kloppen (|e room eerst met een weinig .suiker styf, schillen de bananen en verdee- len ze in dunne| plakken. We nemen 4 kleine glazen bordjes pf platte glazen, doen hierop een laagje bananen, hierop komt 54 deel van de frambozen, daaroverheen wat room, weer een laagje banjmen, terwijj de overgebleven room verdeeld wordt over de bananen, daar op strooit meC geraspte chocolade en ge hakte noten. Bessensappudding. Vul het vocht uit een heele flesch bessen sap bij met water tot 1 L., breng dit heel langzaam aan de kook met een dun citroen- Slagroom inet amnas. Laat de schijven van een blik ananas even uitlekken(bewaar het sap), klop 5i L. slagroom stijf met 1 eiwit en 2 eetlepels poedersuiker, vlrdeel dit op 4 glazen scho teltjes en leg Ihierop de schijven ananas, zoodat de slagïpom door de middelste gaat jes van de ananas komt, en een torentje vormt. Garneer desgewenscht met gecon- fijte vruchtjes.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 4