ING
HAND
LN
önheid
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
Dinsdag' 6 'Augustus 1935
74® Jaargang
BOSKOOP,
(4IEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWAtER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWDK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
i
;ano
de
X:
1
No.
ƒ59.50
tapjes
wpe
rier-
N.
V.
NDING
i en inlich-
RANDING
Daar bij de
RGEN
Ijetten
ƒ21.—
Een onderhoud met Anthony Fokker over de
jongste rampen van de K.L.M.
3
lef. 2745
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE.
Binnen twaalf uur.
Naar het Engelsch bewerkt door
J. VAN DER SLUYS.
BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT,M^ERCAPELLE,
Mussolini weet wat hü wil.
EEN KLEINTJE
EEN KWARTJE
FEUILLETON.
HOOFDSTUK VII.
De tunnel.
o
d staan.
kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de
Franco per post per kwartaal ƒ8.15.
Drie kwartier na zijn vertrek van Li
verpool Street Station, gleed de trein van
5.18 Chelmsford uit en vervolgde zijn
tocht Noord-Oostwaarts. Nog eens drie
kwartier, en hij zou tijdelijk aan het oog
der menschen onttrokken worden in een
tunnel, om in Ipswich weer te voorschijn
te komen.
Het publiek heefteen giooteschuld
op zich geladen. Funeste invloed
tegenstaande de Melboume-race
enorme propagan'1'"4'""1'"
de luchtvaart'het
standpunt
geviera.
verklaard, dat het door de internationale
openbare meening veelvuldig besproken
plan, inzake het afzien van militaire maat
regelen door Italië voor den duur der be-
middelingsbesprekingen, te Genève niet eens
ter sprake is gekometï.
Vanzelfsprekend, aldus wordt ver
klaard, heeft Italië een dergelyke verplich
ting niet op zich genomen. De besprekin
gen te Genève hebben geenerlei wijziging
in den toestand ten aanzien van het Abes-
synische conflict tengevolge gehad, Italië
heeft op geen enkel punt concessies ge
daan.
Wat de deelneming van Italië aan de in
September te houden besprekingen van den
Volkenbondsraad betreft, hult men zich in
welingelichte kringen in Rome in stilzwijgen
en wijst men erop, dat alles wat op het
oogenblik omtrent den stand van zaken zou
kunnen worden gezegd, in de slotresolutie
van Genève tot uitdrukking is gebracht.
Ook de bladen van heden besprekên de
resolutie van Genève met opzettelijke on
verschilligheid. Overal treft men de nuch
tere vaststelling aan, dat het Italiaansche
it te Genève volkomen heeft geze-
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
bÜ onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400. v
ABONNEMENTSPRIJS: per
pezorging per looper geschiedt.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)i
15 regels LBO, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prijs. Laefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2^5, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerdeD
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
Er worden, naar het A.N.P. uit Rome
meldt, verdere belangrijke militaire maat
regelen verwacht, met name de mobilisatie
van nóg meer lichtingen en formaties
zwarthemden voor den dienst in Oost-Afri-
ka. In een officieele mededeeling wordt be
vestigd, dot de nieuwe militaire stappen,
welke door den Duce zullen worden geno
men, vandaag of morgen zullen kunnen
worden verwacht.
Door deze nieuwe mobilisatie-orders zal
het aantal Italianen dat zich onder de wa
penen bevindt, worden uitgebreid tot 1 mil-
lioen man. Het ligt in de bedoeling de open
bare meening in het binnenland de verze
kering te geven dat Italië te Genève op
geen enkel belangrijk punt heeft toegege
ven en dat Mussolini nog steeds ernstig van
plan is, de vitale behoefte voor expansie
van Italië en de veiligheid in Oost-Afrika
te verzekeren.
Deze mededeelingen beoogen ook de, vol
ken en regeeringen in het buitenland de
overtuiging by te brengen, dat Mussolini
geen andere oplossing ziet voor het geschil
met Ethiopië dan die van een directe rege
ling tusschen de partijen zonder inmenging
van buiten af. In Italië aarzelt men niet te
bevestigen dat de houding van Italië zoo
wel van diplomatiek als van militair stand
punt niet is gewijzigd door de resolutie van
den Volkenbondsraad. Italië is niet minder
intransigent ‘dari een week geleden. Mus
solini heeft geweigerd het recht van den
Volkenbond te erkennen thans of in de toe
komst te intervenieeren in het Italiaansch-
Abessynsch conflict. Hij is voldaan over
het feit, dat de onderhandel ingen der drie
mogendheden, overeenkomstig het verdrag
van 1906, zullen worden gehouden buiten
de jurisdictie van den Volkenbond. Of deze
onderhandelingen het resultaat kunnen op
leveren, wat Groot-Brittannië en Frankrijk
er van hopen, is naar verklaard wordt een
zaak welke den Itafiaanschen dictator wei
nig zorg maakt. Men verklaart, dat hij weet
wat hy wil en vastbesloten Is dat te ver
krijgen.
Men noemt het zeer twyfelachtig of het
nog steeds mogelyk is een botsing te voor
komen tusschen Italië en Ethiopië, doch in
dien er eenige mogelijkheid is, zou het deze
moeten zijn, dat alle betrokken mogendhe
den ertoe bijdragen dat al ztfmseischen zul
len worden vervuld.
De Italiaansche delegatie te .Genève is
met haar leider baron Alois! te Rome te
ruggekeerd.
Aloisi bracht den chef der Italiaansche
regeering direct uitvoerig verslag uit over
het resultaat der besprekingen te Genève.
In welingelichte kringen in Genève wordt
Het ideale moet ons leven verheffen en
als de zon beschijnen.
GOLDSIH E COURANT.
meezeulend, en leken erg van streek.
Ze hebben me gezegd, dat-tie vast
en zeker in Colchester stopte, kraaide een
juffrouw met een kleur als een pioen.
Die statlonskruiers, ze weten zelf
van geen toeten of blazen, sputterde een
ander verhit familielid. Mooie boel, als
we ijskoud naar Ipswich doorgekard wa
ren!
Freddy kreeg een ingeving. De groote
mijnheer had over vijf rumoerige lieden
gesproken, in wier midden de man met
het bruine pak oogenschljnlijk in diepen
slaap verzonken was geweest.
Het zou wel een geweldig toeval wezen,
als dit die vijf menschen niet waren...
Dan moest de man In ’t bruin zich thans
alleen In het compartiment bevinden!
Freddy wierp een snellen blik door het
portierraam De dikke heer sloeg hem
gade. Maar hoe vluchtig Freddy’s blik
ook geweest was, die was voldoende om
te doen zien dat de man in ’t bruin in
derdaad alleen in zijn hoekje zat wegge
doken en de oogen gesloten had.
van den verslaggever.
ot Ik blijf bij mijn standpunt, ant-
van de Melbouine-race. Gebruik f woordde de heer Fokker, dat niet-
van Douglastoestellen verantwoord
mits aan bepaalde voorwaarden is
voldaan. Reputatie is in de
aviatiek een précair bezit.
Naar aanleiding van de jongste vlieg
tuigrampen, welke de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij hebben getroffen,
heeft een verslaggever van het Algemeen
Nederlandsch Persbureau een onderhoud
gehad met den beroemden vliegtuigbou
wer Anthony Fokker, die, vóór zijn ver
trek naar Amerika, korten tijd In Neder
land vertoeft.
In dit onderhoud, waarin ook de on
dergang van de „Uiver” en de „Leeuwe
rik” ter sprake zijn gebracht, gaf de heer
Fokker in de eerste plaats als zijn over
tuiging te kennen, dat wat de oorzaak
van deze en andere rampen betreft, het
publiek een groote schuld op zich geladen
heeft.
Op de vraag van den verslaggever, zich
hierover nader te Willen uitspreken, zelde
de heer Fokker, dat vooral het reizend
publiek te vlug klaar staat met critiek
als niet, door bijzondere omstandigheden
de vllegdiensten lunctlonneeren met de
regelmaat van het spoorwegverkeer. Het
gevolg is, dat de maatschappijen in on
derlinge concurrentie de regelmatigheid
van hun diensten tot het uiterste trach
ten op te voeren en daarbij noodzakellj
1 kerwljze grooter risico’s moeten aanvaar-
den. Deze mentaliteit heeft zeer zeker
invloed op de mate van voorzichtigheid
bij de uitoefening van het luchtvaartbe
drijf. De eerzucht der piloten, van wie
velen tengevolge van de recordvluchten
gelooven, hun reputatie te moeten op*-
houden, alsmede hun wil óm er, ondanks
alles, „door te komen”, zijn oorzaak, dat
ook de jongere piloten tegenover hun
directies niet voor hun oudere collega’s
onder willen doen, om niet het odium
van onbekwaamheid op zich te laden.
Daarnaast heeft zoo vervolgde de
heer Fokker de publieke opinie den
laatsten tijd vooral tengevolge van het
resultaat van de Melboume-race een
funesten Invloed uitgeoefend op de be-
oordeeling van de risico’s, met name bij
het opvoeren van de snelheid. De ramp
van de „Uiver” is daarvan een direct uit-
Een millioen Italianen onder de wapenen. Nieuw militaire stappen.
Pessimisme te Addis Abeba.
Pessimisme te Addis Abeba.
Uit Addis Abeba meldde Reuter gisteren
dat er aldaar een zeer pessimistische stem
ming heerscht. Een .hoog rogoeringsambte-
naar zeide aan Reuter: „Wy gevoelen, dat
elke dag, die vodrby gaat, zonder uitdruk
kelijke verklaring van Italië, dat het niet
zyn toevlucht zal nemen tot geweld, aan de
Italianen toestaat hun offensief beter voor
te bereiden.”
„Wy hebben loyaal de voorstellen van
den Volkenbond aanvaard, maar wy begin
nen ons af te vragen, of de doelmatigheid
van den Volkenbond zoo groot’is als men
beweert.”
De resoluties van den Volkenbond, aldus
Reuter verder, zyn hier vanmiddag gepubli
ceerd. Men doet opmerken, dat tydens de
maand uitstel, Italië de toebereidselen in
Erythrea en Somaliland kan bespoedigen,
terwyl Abessynië zoo goed als niets zal
kunnen ondernemen wegens het embargo
op wapens en munitie.
Een gisteravond gepubliceerd officieel
communiqué zegt, dat de beslissing van
den scheidsrechter niet zal kunnen nalaten
rekening te houden met het dubbele feit,
dat de Italiaansche aardrijkskundige kaar
ten aanwyzen, dat Wal Wal zich op Abes-
sjjnsch gebied bevindt en dat het Italiaan
sche memorandum slechts de eenvoudige I
bezetting van dit gebied door Italiaansche
troepen aanvoert.
De* resolutie aangaande de algemeen*.*
overweging van het conflict geeft genoeg-
Sommige kerels moeten een lichle
aan’derlui voet maken, omdat ze geen
in derlui kop hebben! grinnikte de on
verbeterlijke ruziezoeker.
Hou je onbeschaamdheden alsje
blieft voor je! verzocht de groote heer
scherp en verontwaardigd vervolgde hij
zijn weg.
De ras-Londenaar beëindigde het debat
op de he^m eigen wijze: hij spuwde de
opzichtige slobkousen achterna.
Het meisje boog zich naar voren. Haar
hoofd was vlak bij dat van Freddy. Een
kort, onultsprekelijk-zalig oogenblik, voel
de hij haar adem op zijn wang
Ik weet niet of het u interesseert
eens even naar onzen patiënt van daar
net te gaan zien? zei ze, heel rustig. Twee
wagons naar voren. U zoudt van het per
ron af een kijkje kunnen nemen. Wilt
u me nog wat vuur geven? Mijn sigaret
is uitgegaan.
Hij voldeed aan haar verzoekveron
derstellend dat de slobkousen op den
terugweg waren. Toen zij weer in haar
hoekje kroop, stapte hij uit, liep In de
richting van de locomotief en gaf een
schreeuw
Hé, jongen!
Een jongen met chocolade, sigaretten
en andere versnaperingen, bevond zich
op eenlgen afstand. Freddy kocht, om
zich een houding te geven, een kleinig
heid en keerde toen langzaam terug.
Hij kwam in een kluwen van vijf opge
wonden menschen terecht. Ze waren zoo-
even uit een compartiment te voorschijn
geschoten, hun weinige bagage haastig
3 een
indistische waarde voor
eeft gehad, zij een zeer
gevaarvolle onderneming is geweest, wel
ke evenzoo goed op een fiasco voor de
luchtvaart had kunnen ultloopéh, zooals
deelnemers en insiders onomwonden
moeten toegeven. Dit is dan ook de reden
geweest dat ik deelname van de F 36 aan
dien wedstrijd heb verhinderd. Het suc
ces van de Melbourne-race heeft in lei
dende Nederlandsche luchtvaartkringen
een mentaliteit teweeg gebracht, welke
niet in overeenstemming is met de ver
antwoordelijkheid, die voorop dient te
staan, willen wij onze vooraanstaande
positie in het wereldluchtverkeer hand
haven.
Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle ex
pansie met nieuw materieel en personeel,
tevens fouten gemaakt, zooals deze bij
elke snelle ontwikkeling van een bedrijf
allicht voorkomen.
Hoe luidt uw oordeel over de Dou
glastoestellen in het algemeen? vroeg
de verslaggever.
Ik kan op deze vraag antwoorden,
aldus de heer Fokker, dat de Douglas-
vllegtuigen tot het beste materieel be- t
hooren, dat thans voor het luchtverkeer
beschikbaar is. Dit is wel bewezen door
de ervaring, die men In Amerika met de
Douglas heeft opgedaan. In Amerika zijn
met ongeveer 70 Douglasmachines reeds
meer dan tien millioen K.M. afgelegd;
dagelijks worden er 80.000 K.M. mee ge
vlogen. Bij dit alles heeft zich bij mist
slechts één ongeval (van ernstlgen
aard voorgedaan en dit was louter te
wijten aan foutieve directieven aan den
piloot door de grondorganlsatle.
De grootere snelheid en de economie
van de Douglastoestellen zijn bereikt
door aërodynamische verbeteringen, door
i toepassing van twee motoren Inplaats
van dries alsmede door hoogere belasting
en opvoering van de motorprestatleg.
I Hierbij kon echter niet vermeden wor
den, dat zekere concessies zijn gedaan
aan de veiligheid.
Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer
Fokker verder, dat het .gebruik van Dou-
-- glasvliegtulgen volkomen verantwoord is,
vloelsel geweest. Het gold hier een ver- wanneer de In deze toestellen in te bou-
snelde postvlucht, die een recordvlucht ---J-- -
zou moeten worden en door het nemen
van een te groot risico bij ongunstige
weersomstandigheden mislukt Is. Van
eenig mysterie bij deze ramp Is geen
sprake geweest.
Mag hieruit! geconcludeerd worden,
dat volgens uw opinie de Melbourne-race
geen waarde voor de luchtvaart in het
algemeen heeft gehad? aldus de vraag
Voor het meerendeel der passagiers
was de aigelegde afstand van veertig mijl
emotieloos voorbijgegaan Maar in een
klein contingent der compartimenten,
werden de inzittenden door levendiger
gevoelens bewogen dan hun medereizi
gers en in een ervan geschiedden zelfs
belangrijke dingen. Dit was de coupé
waarin, zwijgend en eenzaam, de man in
het donkerbruine pak, ,met meestentijds
gesloten oogen In zijn hoekje lag.
De trein vervolgde zijn denderenden
weg. Telkens vielen de oogen van den
man dicht en telkens weer kwam hij met
een ruk overeind. Hij scheen tegen een
hardnekklg-terugkeerende verdooving te
vechten.
De strijd duurde een minuut of twin
tig Hij leek hem bijna verloren te heb
ben en sliep zoowat, op het oogenblik dat
de trein door Colchester vloog. Toen
kwam hij met een ongewoonheftlgen
schok tot zichzelf.
Iemand had zijn hoofd door de deur
opening gestoken.
Die iemand was de ras-Londenaar.
Hij zag den slaperlgen man eer de sla
perige man hem zag, toen zijn oogen
open gingen.
De Londenaar glimlachte.
Je hebt er heel wat gehad hé, merk
te hij vertrouwelijk op. Enfin, ik zal er
niks van zeggen; Ik ben ook niet voor
m’n gezondheid op reis!
De man in het bruin gaf geen ant
woord, maar de Londenaar liet zich niet
uit het veld slaan.
Verdraaid nog aan toe, redekavelde
wen motoren een voldoenden graad van
betrouwbaarheid hebben, de piloten zich
door voldoende training aan de bijzon
dere eigenschappen hebben aangepast en
deze vliegtuigen over trajectei vliegen,
waarbij In geval van het uitvallen van
een der motoren niet al te lang op de
kracht van den overblijvenden motor ge
vlogen moet worden.
Wat de rampen met de „Leeuwerik” en
hij onbekommerd verder, je had dat stel
bij mij In de coupé eens moeten zien!
Mooi zootje bij elkaar! Denken dat de
heele wereld van hun hoort, de men-
schen zopals Ik geen recht hebben op
hun plaatsje onder de zon Hoopvol
keek hij het compartiment rond. Jij bent
er hier beter aan toe, maat! Geen ouwe
juffrouwen, die beginnen te gillen dat je
ze niet aan mag raken, en flink ook! Hij
wachtte even. Toen: Ik zou zeggen, dat
ik hier wel eens een beetje op m’n ver
haal kon komen, als je er niets op tegen
hebt, kameraad
De man in het bruine pak maakte geen
bezwaar en zijn nieuwe reisgenoot scheen
behoefte te hebben zijn dankbaarheid te
toonen.
Rooken? Dat zal Je goed doen. Je
ziet er werkelijk beroerd uit.
Dank u. was het ontwoord; ik heb
al te veel gerookt.
De Londenaar keek hem uitvorschend
aan.
Is het heusch? Nou, ik zou zeggen,
nog eentje Is net wat Je noodlg hebt.
Maar de man In het bruin volharde in
zijn weigering en gaf blijk van zijn ver
langen om verder te slapen Hij sloot vrij
plotseling, ostentatief leek het, de oogen.
Maar hij zorgde één oog half open te
houden.
Ook goed; niet dan niet, berustte
de Londenaar, met een pakje sigaretten
frommelend Daarop, na een korte pauze:
Het tocht hier. Ik geloof dat Ik maar
aan jouw kant kom zitten.
(Wordt vervolgd).
De trein stond stil; de eerste maal
sedert zijn vertrek van Liverpool Street
Station.
Freddy keek op zijn horloge. Het was
QU precies zes e uur.
Hè! Stoppen we hier lang? riep de
groote mijnheer, zijn hoofd uit het raam
stekend. Zijn zware .gestalte tusschen
het meisje en Freddy.
Een paar minuten! antwoordde de
conducteur.
O, dan heb ik net tijd om er even
uit te gaan en een krant te koopten,
meende de ander.
Hij gooide het portier open en sprong
op het perron. Freddy was verbaasd over
zijn kwiekheld. De witte slobkousen ver
wijderden zich In een levendig tempo in
de richting van de courantenkiosk.
Wel ver... ontsnapte Freddy.
Het meisje keek naar bulten, naar de
slobkousen. Hun blinkend voorwaarts-
bewegen had Ineens opgehouden. Een
ongelikte ras-Londenaar, die eveneens
een oogenblik uit den trein was gestapt,
had zich opmerkingen er over veroor
loofd.
PLAATS
VOOR
OPGAVEN WOI?DEN VOOR
DONDERDAGAVOND 6 UUR
INGEWACHT
doening aan de Abtessynsche regeering, die
niet opgehouden heeft op deze overweging
aan te dringen in den Joop der acht laatste
maanden.
„Wij zullen stroomen bloeds ver
gieten voor de verdediging van
ons land”.
Een speciale correspondent van de United
Press te Addis Abeba heeft een onderhoud
gehad met Dedjasmatsch Hambte Mikael,
een stamhoofd, die het bevel voert over
20.000 Wollo-soldaten. Dit stamhoofd volgt
in gezag onmiddellyk op den negus.
Mikael was by zonder vereerd over het
bezoek van den correspondent, dien hy in
-zijn paleis in een der buitenwijken van de
hoofdstad, waarin hy zyn hoofdkwartier
had gevestigd, ontving.
Nadat de correspondent langs een uit
dertig in het wit gfekleede en met geweren
bewapende krygers bestaande lijfwacht
van Mikael was geschreden, liet het gry'ze
opperhoofd hem tot dicht voor zijn op een
podium staanden zetel brengen en stelde
hem toen na de gebruikelijke ceremonieele
buigingen aan zyn echtgenoote voor.
Mikael verklaarde daarop:
„De Abessynische stryders zullen stroo-
men bloeds vergieten en bommen en gifgas
sen, die Europeesche staten als oorlogsma
teriaal gebruiken en di$ den Abessyniërs
onbekend zyn, trotseeren, om hun vader
land te verdedigen,
De gedachte, dat wy dé heerschappij van
een vreemde zouden moejfn dulden, is voor
ons allen onverdragelijk.*
Myn soldaten zullen de vijanden niette-
genstharide bommenwerpers en* gifgassen
steeds opnieuw aanvallen, totdat de laatste
man gesneuveld is.”
De echtgenoote van het opperhoofd zeide
op haar beurt, dat zij de eerste zou zyn, die
zich aan de zijde van haar man zou stellen,
wanneer hy aan het hoofd van zyn troepen
de hoofdstad zou verlaten, om tegen den
vyand op te trekken.
De troepen van Mikael maken deel uit
van de 50.000 manschappen, die uit de bin
nenlanden naar de hoofdstad gekomen zyn
en hier op de bevelen van den negus wach
ten. Zy zyn in kampen buiten de stad on
dergebracht, waar zij tegen den aanhoudend,
neerstroomenden regen zijn beschut.
Het kamp is in dén traditioneelen kring-
vorm aangelegd en ligt ver buiten de stad.