ING HAND LN önheid NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Dinsdag' 6 'Augustus 1935 74® Jaargang BOSKOOP, (4IEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWAtER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWDK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen i ;ano de X: 1 No. ƒ59.50 tapjes wpe rier- N. V. NDING i en inlich- RANDING Daar bij de RGEN Ijetten ƒ21.— Een onderhoud met Anthony Fokker over de jongste rampen van de K.L.M. 3 lef. 2745 BERGAMBACHT, BERKENWOUDE. Binnen twaalf uur. Naar het Engelsch bewerkt door J. VAN DER SLUYS. BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT,M^ERCAPELLE, Mussolini weet wat hü wil. EEN KLEINTJE EEN KWARTJE FEUILLETON. HOOFDSTUK VII. De tunnel. o d staan. kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de Franco per post per kwartaal ƒ8.15. Drie kwartier na zijn vertrek van Li verpool Street Station, gleed de trein van 5.18 Chelmsford uit en vervolgde zijn tocht Noord-Oostwaarts. Nog eens drie kwartier, en hij zou tijdelijk aan het oog der menschen onttrokken worden in een tunnel, om in Ipswich weer te voorschijn te komen. Het publiek heefteen giooteschuld op zich geladen. Funeste invloed tegenstaande de Melboume-race enorme propagan'1'"4'""1'" de luchtvaart'het standpunt geviera. verklaard, dat het door de internationale openbare meening veelvuldig besproken plan, inzake het afzien van militaire maat regelen door Italië voor den duur der be- middelingsbesprekingen, te Genève niet eens ter sprake is gekometï. Vanzelfsprekend, aldus wordt ver klaard, heeft Italië een dergelyke verplich ting niet op zich genomen. De besprekin gen te Genève hebben geenerlei wijziging in den toestand ten aanzien van het Abes- synische conflict tengevolge gehad, Italië heeft op geen enkel punt concessies ge daan. Wat de deelneming van Italië aan de in September te houden besprekingen van den Volkenbondsraad betreft, hult men zich in welingelichte kringen in Rome in stilzwijgen en wijst men erop, dat alles wat op het oogenblik omtrent den stand van zaken zou kunnen worden gezegd, in de slotresolutie van Genève tot uitdrukking is gebracht. Ook de bladen van heden besprekên de resolutie van Genève met opzettelijke on verschilligheid. Overal treft men de nuch tere vaststelling aan, dat het Italiaansche it te Genève volkomen heeft geze- Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA bÜ onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. v ABONNEMENTSPRIJS: per pezorging per looper geschiedt. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)i 15 regels LBO, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Laefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2^5, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerdeD prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn. Er worden, naar het A.N.P. uit Rome meldt, verdere belangrijke militaire maat regelen verwacht, met name de mobilisatie van nóg meer lichtingen en formaties zwarthemden voor den dienst in Oost-Afri- ka. In een officieele mededeeling wordt be vestigd, dot de nieuwe militaire stappen, welke door den Duce zullen worden geno men, vandaag of morgen zullen kunnen worden verwacht. Door deze nieuwe mobilisatie-orders zal het aantal Italianen dat zich onder de wa penen bevindt, worden uitgebreid tot 1 mil- lioen man. Het ligt in de bedoeling de open bare meening in het binnenland de verze kering te geven dat Italië te Genève op geen enkel belangrijk punt heeft toegege ven en dat Mussolini nog steeds ernstig van plan is, de vitale behoefte voor expansie van Italië en de veiligheid in Oost-Afrika te verzekeren. Deze mededeelingen beoogen ook de, vol ken en regeeringen in het buitenland de overtuiging by te brengen, dat Mussolini geen andere oplossing ziet voor het geschil met Ethiopië dan die van een directe rege ling tusschen de partijen zonder inmenging van buiten af. In Italië aarzelt men niet te bevestigen dat de houding van Italië zoo wel van diplomatiek als van militair stand punt niet is gewijzigd door de resolutie van den Volkenbondsraad. Italië is niet minder intransigent ‘dari een week geleden. Mus solini heeft geweigerd het recht van den Volkenbond te erkennen thans of in de toe komst te intervenieeren in het Italiaansch- Abessynsch conflict. Hij is voldaan over het feit, dat de onderhandel ingen der drie mogendheden, overeenkomstig het verdrag van 1906, zullen worden gehouden buiten de jurisdictie van den Volkenbond. Of deze onderhandelingen het resultaat kunnen op leveren, wat Groot-Brittannië en Frankrijk er van hopen, is naar verklaard wordt een zaak welke den Itafiaanschen dictator wei nig zorg maakt. Men verklaart, dat hij weet wat hy wil en vastbesloten Is dat te ver krijgen. Men noemt het zeer twyfelachtig of het nog steeds mogelyk is een botsing te voor komen tusschen Italië en Ethiopië, doch in dien er eenige mogelijkheid is, zou het deze moeten zijn, dat alle betrokken mogendhe den ertoe bijdragen dat al ztfmseischen zul len worden vervuld. De Italiaansche delegatie te .Genève is met haar leider baron Alois! te Rome te ruggekeerd. Aloisi bracht den chef der Italiaansche regeering direct uitvoerig verslag uit over het resultaat der besprekingen te Genève. In welingelichte kringen in Genève wordt Het ideale moet ons leven verheffen en als de zon beschijnen. GOLDSIH E COURANT. meezeulend, en leken erg van streek. Ze hebben me gezegd, dat-tie vast en zeker in Colchester stopte, kraaide een juffrouw met een kleur als een pioen. Die statlonskruiers, ze weten zelf van geen toeten of blazen, sputterde een ander verhit familielid. Mooie boel, als we ijskoud naar Ipswich doorgekard wa ren! Freddy kreeg een ingeving. De groote mijnheer had over vijf rumoerige lieden gesproken, in wier midden de man met het bruine pak oogenschljnlijk in diepen slaap verzonken was geweest. Het zou wel een geweldig toeval wezen, als dit die vijf menschen niet waren... Dan moest de man In ’t bruin zich thans alleen In het compartiment bevinden! Freddy wierp een snellen blik door het portierraam De dikke heer sloeg hem gade. Maar hoe vluchtig Freddy’s blik ook geweest was, die was voldoende om te doen zien dat de man in ’t bruin in derdaad alleen in zijn hoekje zat wegge doken en de oogen gesloten had. van den verslaggever. ot Ik blijf bij mijn standpunt, ant- van de Melbouine-race. Gebruik f woordde de heer Fokker, dat niet- van Douglastoestellen verantwoord mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Reputatie is in de aviatiek een précair bezit. Naar aanleiding van de jongste vlieg tuigrampen, welke de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij hebben getroffen, heeft een verslaggever van het Algemeen Nederlandsch Persbureau een onderhoud gehad met den beroemden vliegtuigbou wer Anthony Fokker, die, vóór zijn ver trek naar Amerika, korten tijd In Neder land vertoeft. In dit onderhoud, waarin ook de on dergang van de „Uiver” en de „Leeuwe rik” ter sprake zijn gebracht, gaf de heer Fokker in de eerste plaats als zijn over tuiging te kennen, dat wat de oorzaak van deze en andere rampen betreft, het publiek een groote schuld op zich geladen heeft. Op de vraag van den verslaggever, zich hierover nader te Willen uitspreken, zelde de heer Fokker, dat vooral het reizend publiek te vlug klaar staat met critiek als niet, door bijzondere omstandigheden de vllegdiensten lunctlonneeren met de regelmaat van het spoorwegverkeer. Het gevolg is, dat de maatschappijen in on derlinge concurrentie de regelmatigheid van hun diensten tot het uiterste trach ten op te voeren en daarbij noodzakellj 1 kerwljze grooter risico’s moeten aanvaar- den. Deze mentaliteit heeft zeer zeker invloed op de mate van voorzichtigheid bij de uitoefening van het luchtvaartbe drijf. De eerzucht der piloten, van wie velen tengevolge van de recordvluchten gelooven, hun reputatie te moeten op*- houden, alsmede hun wil óm er, ondanks alles, „door te komen”, zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover hun directies niet voor hun oudere collega’s onder willen doen, om niet het odium van onbekwaamheid op zich te laden. Daarnaast heeft zoo vervolgde de heer Fokker de publieke opinie den laatsten tijd vooral tengevolge van het resultaat van de Melboume-race een funesten Invloed uitgeoefend op de be- oordeeling van de risico’s, met name bij het opvoeren van de snelheid. De ramp van de „Uiver” is daarvan een direct uit- Een millioen Italianen onder de wapenen. Nieuw militaire stappen. Pessimisme te Addis Abeba. Pessimisme te Addis Abeba. Uit Addis Abeba meldde Reuter gisteren dat er aldaar een zeer pessimistische stem ming heerscht. Een .hoog rogoeringsambte- naar zeide aan Reuter: „Wy gevoelen, dat elke dag, die vodrby gaat, zonder uitdruk kelijke verklaring van Italië, dat het niet zyn toevlucht zal nemen tot geweld, aan de Italianen toestaat hun offensief beter voor te bereiden.” „Wy hebben loyaal de voorstellen van den Volkenbond aanvaard, maar wy begin nen ons af te vragen, of de doelmatigheid van den Volkenbond zoo groot’is als men beweert.” De resoluties van den Volkenbond, aldus Reuter verder, zyn hier vanmiddag gepubli ceerd. Men doet opmerken, dat tydens de maand uitstel, Italië de toebereidselen in Erythrea en Somaliland kan bespoedigen, terwyl Abessynië zoo goed als niets zal kunnen ondernemen wegens het embargo op wapens en munitie. Een gisteravond gepubliceerd officieel communiqué zegt, dat de beslissing van den scheidsrechter niet zal kunnen nalaten rekening te houden met het dubbele feit, dat de Italiaansche aardrijkskundige kaar ten aanwyzen, dat Wal Wal zich op Abes- sjjnsch gebied bevindt en dat het Italiaan sche memorandum slechts de eenvoudige I bezetting van dit gebied door Italiaansche troepen aanvoert. De* resolutie aangaande de algemeen*.* overweging van het conflict geeft genoeg- Sommige kerels moeten een lichle aan’derlui voet maken, omdat ze geen in derlui kop hebben! grinnikte de on verbeterlijke ruziezoeker. Hou je onbeschaamdheden alsje blieft voor je! verzocht de groote heer scherp en verontwaardigd vervolgde hij zijn weg. De ras-Londenaar beëindigde het debat op de he^m eigen wijze: hij spuwde de opzichtige slobkousen achterna. Het meisje boog zich naar voren. Haar hoofd was vlak bij dat van Freddy. Een kort, onultsprekelijk-zalig oogenblik, voel de hij haar adem op zijn wang Ik weet niet of het u interesseert eens even naar onzen patiënt van daar net te gaan zien? zei ze, heel rustig. Twee wagons naar voren. U zoudt van het per ron af een kijkje kunnen nemen. Wilt u me nog wat vuur geven? Mijn sigaret is uitgegaan. Hij voldeed aan haar verzoekveron derstellend dat de slobkousen op den terugweg waren. Toen zij weer in haar hoekje kroop, stapte hij uit, liep In de richting van de locomotief en gaf een schreeuw Hé, jongen! Een jongen met chocolade, sigaretten en andere versnaperingen, bevond zich op eenlgen afstand. Freddy kocht, om zich een houding te geven, een kleinig heid en keerde toen langzaam terug. Hij kwam in een kluwen van vijf opge wonden menschen terecht. Ze waren zoo- even uit een compartiment te voorschijn geschoten, hun weinige bagage haastig 3 een indistische waarde voor eeft gehad, zij een zeer gevaarvolle onderneming is geweest, wel ke evenzoo goed op een fiasco voor de luchtvaart had kunnen ultloopéh, zooals deelnemers en insiders onomwonden moeten toegeven. Dit is dan ook de reden geweest dat ik deelname van de F 36 aan dien wedstrijd heb verhinderd. Het suc ces van de Melbourne-race heeft in lei dende Nederlandsche luchtvaartkringen een mentaliteit teweeg gebracht, welke niet in overeenstemming is met de ver antwoordelijkheid, die voorop dient te staan, willen wij onze vooraanstaande positie in het wereldluchtverkeer hand haven. Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle ex pansie met nieuw materieel en personeel, tevens fouten gemaakt, zooals deze bij elke snelle ontwikkeling van een bedrijf allicht voorkomen. Hoe luidt uw oordeel over de Dou glastoestellen in het algemeen? vroeg de verslaggever. Ik kan op deze vraag antwoorden, aldus de heer Fokker, dat de Douglas- vllegtuigen tot het beste materieel be- t hooren, dat thans voor het luchtverkeer beschikbaar is. Dit is wel bewezen door de ervaring, die men In Amerika met de Douglas heeft opgedaan. In Amerika zijn met ongeveer 70 Douglasmachines reeds meer dan tien millioen K.M. afgelegd; dagelijks worden er 80.000 K.M. mee ge vlogen. Bij dit alles heeft zich bij mist slechts één ongeval (van ernstlgen aard voorgedaan en dit was louter te wijten aan foutieve directieven aan den piloot door de grondorganlsatle. De grootere snelheid en de economie van de Douglastoestellen zijn bereikt door aërodynamische verbeteringen, door i toepassing van twee motoren Inplaats van dries alsmede door hoogere belasting en opvoering van de motorprestatleg. I Hierbij kon echter niet vermeden wor den, dat zekere concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer Fokker verder, dat het .gebruik van Dou- -- glasvliegtulgen volkomen verantwoord is, vloelsel geweest. Het gold hier een ver- wanneer de In deze toestellen in te bou- snelde postvlucht, die een recordvlucht ---J-- - zou moeten worden en door het nemen van een te groot risico bij ongunstige weersomstandigheden mislukt Is. Van eenig mysterie bij deze ramp Is geen sprake geweest. Mag hieruit! geconcludeerd worden, dat volgens uw opinie de Melbourne-race geen waarde voor de luchtvaart in het algemeen heeft gehad? aldus de vraag Voor het meerendeel der passagiers was de aigelegde afstand van veertig mijl emotieloos voorbijgegaan Maar in een klein contingent der compartimenten, werden de inzittenden door levendiger gevoelens bewogen dan hun medereizi gers en in een ervan geschiedden zelfs belangrijke dingen. Dit was de coupé waarin, zwijgend en eenzaam, de man in het donkerbruine pak, ,met meestentijds gesloten oogen In zijn hoekje lag. De trein vervolgde zijn denderenden weg. Telkens vielen de oogen van den man dicht en telkens weer kwam hij met een ruk overeind. Hij scheen tegen een hardnekklg-terugkeerende verdooving te vechten. De strijd duurde een minuut of twin tig Hij leek hem bijna verloren te heb ben en sliep zoowat, op het oogenblik dat de trein door Colchester vloog. Toen kwam hij met een ongewoonheftlgen schok tot zichzelf. Iemand had zijn hoofd door de deur opening gestoken. Die iemand was de ras-Londenaar. Hij zag den slaperlgen man eer de sla perige man hem zag, toen zijn oogen open gingen. De Londenaar glimlachte. Je hebt er heel wat gehad hé, merk te hij vertrouwelijk op. Enfin, ik zal er niks van zeggen; Ik ben ook niet voor m’n gezondheid op reis! De man in het bruin gaf geen ant woord, maar de Londenaar liet zich niet uit het veld slaan. Verdraaid nog aan toe, redekavelde wen motoren een voldoenden graad van betrouwbaarheid hebben, de piloten zich door voldoende training aan de bijzon dere eigenschappen hebben aangepast en deze vliegtuigen over trajectei vliegen, waarbij In geval van het uitvallen van een der motoren niet al te lang op de kracht van den overblijvenden motor ge vlogen moet worden. Wat de rampen met de „Leeuwerik” en hij onbekommerd verder, je had dat stel bij mij In de coupé eens moeten zien! Mooi zootje bij elkaar! Denken dat de heele wereld van hun hoort, de men- schen zopals Ik geen recht hebben op hun plaatsje onder de zon Hoopvol keek hij het compartiment rond. Jij bent er hier beter aan toe, maat! Geen ouwe juffrouwen, die beginnen te gillen dat je ze niet aan mag raken, en flink ook! Hij wachtte even. Toen: Ik zou zeggen, dat ik hier wel eens een beetje op m’n ver haal kon komen, als je er niets op tegen hebt, kameraad De man in het bruine pak maakte geen bezwaar en zijn nieuwe reisgenoot scheen behoefte te hebben zijn dankbaarheid te toonen. Rooken? Dat zal Je goed doen. Je ziet er werkelijk beroerd uit. Dank u. was het ontwoord; ik heb al te veel gerookt. De Londenaar keek hem uitvorschend aan. Is het heusch? Nou, ik zou zeggen, nog eentje Is net wat Je noodlg hebt. Maar de man In het bruin volharde in zijn weigering en gaf blijk van zijn ver langen om verder te slapen Hij sloot vrij plotseling, ostentatief leek het, de oogen. Maar hij zorgde één oog half open te houden. Ook goed; niet dan niet, berustte de Londenaar, met een pakje sigaretten frommelend Daarop, na een korte pauze: Het tocht hier. Ik geloof dat Ik maar aan jouw kant kom zitten. (Wordt vervolgd). De trein stond stil; de eerste maal sedert zijn vertrek van Liverpool Street Station. Freddy keek op zijn horloge. Het was QU precies zes e uur. Hè! Stoppen we hier lang? riep de groote mijnheer, zijn hoofd uit het raam stekend. Zijn zware .gestalte tusschen het meisje en Freddy. Een paar minuten! antwoordde de conducteur. O, dan heb ik net tijd om er even uit te gaan en een krant te koopten, meende de ander. Hij gooide het portier open en sprong op het perron. Freddy was verbaasd over zijn kwiekheld. De witte slobkousen ver wijderden zich In een levendig tempo in de richting van de courantenkiosk. Wel ver... ontsnapte Freddy. Het meisje keek naar bulten, naar de slobkousen. Hun blinkend voorwaarts- bewegen had Ineens opgehouden. Een ongelikte ras-Londenaar, die eveneens een oogenblik uit den trein was gestapt, had zich opmerkingen er over veroor loofd. PLAATS VOOR OPGAVEN WOI?DEN VOOR DONDERDAGAVOND 6 UUR INGEWACHT doening aan de Abtessynsche regeering, die niet opgehouden heeft op deze overweging aan te dringen in den Joop der acht laatste maanden. „Wij zullen stroomen bloeds ver gieten voor de verdediging van ons land”. Een speciale correspondent van de United Press te Addis Abeba heeft een onderhoud gehad met Dedjasmatsch Hambte Mikael, een stamhoofd, die het bevel voert over 20.000 Wollo-soldaten. Dit stamhoofd volgt in gezag onmiddellyk op den negus. Mikael was by zonder vereerd over het bezoek van den correspondent, dien hy in -zijn paleis in een der buitenwijken van de hoofdstad, waarin hy zyn hoofdkwartier had gevestigd, ontving. Nadat de correspondent langs een uit dertig in het wit gfekleede en met geweren bewapende krygers bestaande lijfwacht van Mikael was geschreden, liet het gry'ze opperhoofd hem tot dicht voor zijn op een podium staanden zetel brengen en stelde hem toen na de gebruikelijke ceremonieele buigingen aan zyn echtgenoote voor. Mikael verklaarde daarop: „De Abessynische stryders zullen stroo- men bloeds vergieten en bommen en gifgas sen, die Europeesche staten als oorlogsma teriaal gebruiken en di$ den Abessyniërs onbekend zyn, trotseeren, om hun vader land te verdedigen, De gedachte, dat wy dé heerschappij van een vreemde zouden moejfn dulden, is voor ons allen onverdragelijk.* Myn soldaten zullen de vijanden niette- genstharide bommenwerpers en* gifgassen steeds opnieuw aanvallen, totdat de laatste man gesneuveld is.” De echtgenoote van het opperhoofd zeide op haar beurt, dat zij de eerste zou zyn, die zich aan de zijde van haar man zou stellen, wanneer hy aan het hoofd van zyn troepen de hoofdstad zou verlaten, om tegen den vyand op te trekken. De troepen van Mikael maken deel uit van de 50.000 manschappen, die uit de bin nenlanden naar de hoofdstad gekomen zyn en hier op de bevelen van den negus wach ten. Zy zyn in kampen buiten de stad on dergebracht, waar zij tegen den aanhoudend, neerstroomenden regen zijn beschut. Het kamp is in dén traditioneelen kring- vorm aangelegd en ligt ver buiten de stad.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 1