SUNLIGHT N LIGHT MUIIP BOOG N EXTRA 0&Lf44 GESCHENK thans DAME De Sanguinose avondcursussen 6 md. STER GOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 30 AUG. 1935 - TWEEDE BLAD nh Wormen ,,Fermitan" CURSUSSEN BOEKHOUDEN Junixg&t l&up is de, vojoxdeJUgste. Huis&oxtd&eep Hoe kunt IL deee prima êuui&anclcLoeken krijgen? academie van beeldende kunsten midd. techn. school v. bouwkunde Het ooqdeel van een dokteq AZIJN 30 et. 2=, cf. PER HALF POND Met de „Taifun" over Azië Het Parelsnoer, bekwaam huish. z. een haar passende werkkr. bij Heer/Dame of klein gezin. Be schaafd milieu. Ook buiten. KL sal. Br. no. 626, Boekh. UiNGER, Oudedjjk 118, Rotterdam. zooals spoel-, made en maag- wormen, zoowel bij volwassenen als bij kinderen verdrijft men zeker en snel met de beroemde Wormpoeders van Jacoba Maria Wortelboer. 85 cent per doos bij Apothekers en Drogisten. VOOR GOED EN GOEDKOOP DRUKWERK IS HET BESTE ADHES A. BRINKMAN ZOON MARKT 31 - GOUDA gg| TELEFOON 2745 M| Mfs DEN HAAG^a. - ROTTERDAM V Aanv. der nieuwe cursussen Sopt 1935 Drs. J. BRANDS, Westersingel 39, Rotterdam, Telefoon 51926 J. g. LAGERWERFF, Galileistraat 164, Den Haag,'Telef. 33712) K. PIJPER, Tollenslaan 3 Aerdenhout Telefoon 2662i«. Mr. W. J. WITSENBOER, Galileistraat 132, Haag, Telef. 335492. Prospectussen en inlichtingen aan bovenstaande adressen. \JTEH fk" CTflE71JlfiF0 dubbel zuigvermogen ,iTElv li—i—ned.fubn-laagste prijs Buitengewonecondities.Vraag demonstratie fil. Velo Waschmachine N)ij tegen bloedarmoede en zenuwzwaikte. J Neem des morgens, na uw ontbijt, en 's mkMiags eén uur vóór den hoofdmaal tijd één eetlepel Sanguinose; etn gij zult heel spoedig de goede gevolgen daarvan ondervinden. De Sanguinose wordt door de zwakste gestellen verdragen. Zij vermeerdert de roode bloedlichaampje; en voedt daardoor uw zwakke zenuw stelsel; verschaft U eene algemeene levensopgewektheid, en neemt met vaste hand de oorzaak weg van vele kwalen, die allenj samenhangen met zwakke zenuwen en arm bloed. I V VAN DAM Cb. Prijs per flacon 2.6 flacons 11.12 flacons 21.Omzetbelasting inbe grepen. Bii Apothekers en Drogisten. De Riemerstraat 2c-4. Den Haag. prima ais ^sU-Vs^oO^bUV 8êTutó-vetP^"nsgeldig«o0\t a fdeg^onebcnnMW Waarom? Door haar superieure kwaliteit, die ze sinds vijftig jaar elke dag als gevolg van de toepassing van hel nieuwste op het gebied van zeepfabricage handhaaft, haar uiterste zuinigheid in het gebruik en haai schitterende reinigingskracht. Voorts zijn de/bekende Sunlight Geschenken- bons een welkome aanwinst in tienduizenden gezinnen, terwijl ook de nieuwe 2 stuks-doos, met bon, voor talloze vrouwen een groot gemak is. AANBIEDIN GELDT TO Van de grote Sunlight doos de blauwe kwartcirkel links onderaan, welke op elke doos twee keer voorkomt en waarop staat: „Waarborg f 10.000.— enz." uitknippen. Van de nieuwe 2 stuks-doos moet U echter uitknippen de sluitklep, waarop de aanduiding bon" niet voorkomt. Vervolgens: Voor elke badhand doek van de grote Sunlight doos 8X2 (16) dezer uitknipsels of van de nieuwe 2 stuks-dóos 16 der bedoelde sluitkleppen als brief opzenden naar: LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ N.V., Vlaar- dingen, afd* Geschenken en tevens hierbij vooral duidelijk vermelden 1. Uw naam en.adres(blokletters). 2. Het totaal aantal van Uw ingezon den Su n H|ht doosuitknipsels. 3. Het totaal aantal door U hiervoor gewenste badhanddoeken. DE ENIGE NEDERLANDSE HUISHOUDZEEP MET I 10.000- ZUIVERHEIDSWAARBORG 's-gravenhage primessegraeht 4 1 teekenen portret- en illustr. teekenen, dec. teek. en etalage-ontw. KI I—V resp. 30, 35, 40, 45, 50 gld modelklasse 35 gjj' 2 reclame-ontwerpen kl. IV resp. 30, 35, 40, 45, 50 gld. 3 bouwkunde u.l.n.okl. IIV resp. 40, 50, 60, 70 gld. m-t-skl. VVI resp. 70 gld. 4 bouw- en binnenhuiskunst nteübelconstr. en binnenhuiskunst 1 kl. I—V resp. 30, 35, 40, 45, 50 gld. architectuurklkl. I—III resp. 40, 45, 50 gld! berek. bouwconstrkl. I—II resp. 20, 25 gld. g opl. lag. akte handteek60 gld. dinsdag 3 in.schruv.nB 4 sept. van 2-4 en 7-9 uur. bij de inschrijvingsjpoet het schoolgeld geheel voldaan worden, leerlingen die het vorige jaar de school bezochten, moeten zich opnieuw laten inschrijven. Vrijwel al mijn collega's en ik gebruiken BOOG AZIJN, want niemand kan beter dan wij beoordeelen, of een azijn werkelijk aan alle eischen van hygiëne voldoet en of hij inderdaad onschadelijk is. Ook in de Ziekenhuizen, die wij be zoeken, waar voor de patiënten slechts hef allerbeste goed genoeg is, schrijven wij dan ook het gebruik van BOOG AZIJN bij de bereiding van spijzen voor. Ik kan er dan ook niet genoeg bij U op aandringen, in het belang van U zelf en van Uw huisgezin, BOOG AZIJN te gebruiken HAAS'AZIJN FABRIEKEN NV. HAARLEM uc MiAKSFiBR\£K T VW T011 ^HTjfODORUS U\SN\EUER MÜn vlucht van Duitschland naar den „Gouden Hoorn" en terug naar Berlijn op één dag. door ELLY BEINHOKN. Fraulein Beinhorn, de bekende Duit- sche sportaviatrice, vertelt in onder staand artikel van haar recordvlucht •op 13 Aug. j.l., waarbij zy in 12 uren dwars dqor Europa en terug over een afstand van 3750*K.M. vloog. „Feitelijk heb ik altijd tot dtë soort van mensehen behoord, die met over tuiging verklaren: records zyn voor de vernuftige, normale menschen de grootste onzin, welke men zich kan denken. Natuurlijk moeten er records zijn voor de ontwikkeling der tech niek en industrie maar men laat ze aan anderen over! Maar nu, na deze kleine afdwaling, ter zake. In Juni j.l. vloog ik een poos boven Engeland per vliegtuig natuurlijk. Met het vliegtuig, dht ik ter leen had gekregen, omdat ik geen eigen toe stel bezat, had ik mij, wat men noemt „gepempt". Het toestel was een MP 108, een fabricaat van de „Bayerische Flugzeugwerke", een vier-persoons- machine, in 1934 iii den handel ge bracht. Toen ik van mijn Amerika-vlucht terugkeerde, had *-ik voor de eerste maal van dit nieuwe type gehoord en besloot de machine eens van naderbij te beschouwen. Al spoedig kwam ik tot de overtuiging, dat deze snelle, vogel het my mogelijk zou kunnen maken een duurrecord -te breken. Het vernuft van de MP 108 ligt hierin, dat zij ten eerste met een snelheid tot driehonderd kilometer een der snelste van haar soort op de geheele wereld is, ten tweedè door haar hooge aëro dynamische constructie,' waardoor het mogelijk is een groote benzine-voor raad mede te geven, zonder hiervan bij start of vlucht eenigen last te on dervinden. Over het algemeen bezit de MP 108 een vier-persoonscabine, met elegante, gemakkelijke zitplaatsen. De inschuif bare wielenconstructie trok mij al bij zonder aan. Wanneer het toestel in de lucht vliegt, gelijkt het een ranke vogel, vooral wanneer dan de wielen zijn ingetrokken. Naar Duitschland teruggekeerd, had ik een ruggespraak met de „Baye rische Flugzeugwerke" en de „Hirth Motoren GmbH.", met het resultaat, dat de directies van beide genoemde maatschappijen aan het werk togen om de volgens mijn plan bedachte ma chine te construeeren. Toen zette ik mij voor een reusachtige globe en koos een veiligen, betrouwbaren weg, wel ke ik zou wijlen volgen, wanneer ik mijn snelheidsrecord zou beginnen. Daar de machine niet vóór Augustus gereed zou zijn, moest ik de langste dagen helaas voorbij zien gaan. DaaiS om besloot jk na lang en rijp overleg van Gleiwitz uit over de Aziatische zyde van de Bosporus naar Stamboel en vandaar uit na brandstofinname terug naar Duitschland te vliegen. Gleiwtz is het meest gunstig gelegen punt van Duitschland, van waaruit men den weg naar het Oosten kiest. En ik koos Gleiwitz inplaats van Ber lijn, omdat ik daardoor bijna tfaee uren vliegen voor de heenreis spaarde en op deze wijze in geval van ruw weer een zekere tijdreserve zou qver-j hebben. ■ö.r .W., Hirth en Shell hielpen my Dy de vooruereiüingen op zuik een voortrei|telyKe wijze, dat ik benoette gevoel rriyn dankbaarheid. jegens deze maatschappijen in dit artikel nog even te uiten. in uen niiuuag van den lüen Aug. arriveerde ik te Gleiwitz en reeas 111 den namiuaag weraen alle tol- en an dere lormanteiten voor den start in aen nacnt aigehanaeid. De motor werd door enkele leden van 't Horth- personeei, nogmaals grondig nagezien en de benzinereservoirs van voedsel voorzien, 'legen den avond stond de machine kant en klaar, werd nog eventjes door mijzelf nagezien, kreeg een kameraadschappelyk klopje op de aiiminium neus en toen begaf ik my naar mjjn hotel, waar ik tot des mor gens éen uur sliep, om dan frisch en monter... en met een behoorlijke do sis goeden moed op te sCaan. Ondanks de stikdonkere, kille nacht, welke het vliegterrein omgaf (de maan ver dween tegen twee uur om niet meer terug te komen), had zich aldaar ejen menigte persfotografen en journalis ten opgesteld. Starttijd: 3.40 uur in den morgen; de eerste glimp van den beginnenden nieuwen dag flitst door den nog koe len nacht. Het was niet de eerste maal dat ik met een volbeladen machine startte, doch een dergelyken langen afstand had ik met zulk een zware machine nog nimmer gemaakt. Ik nestelde mij, nadat ik het lan dingsgestel van het vliegtuig had in getrokken, tusschen mijn twee lucht kussens, welke ik voorzichtigheids halve voor de lange reis had meege nomen, en knipte eens snel het licht boven myn instrumentenbord aan, om te zien of alles „O.K." was. Reeds korten tyd na den start vloog ik door een dikke mist, welke met uit zondering van den hoogen top der Tatra de geheele Hongaarsche poesta onder mij bedekte. Door de snel op klimmende zon verdween deze nevel vry spoedig en ik werd nieuwsgierig, waar ik mij wel bevond. Daar de „Taifun" geen radio aan boord heeft, kon ik my slechts bedienen van com- pas en luchtkaart. Het station van het Hongaarsche dorpje, waarboven ik vloog, lag tamely k verscholen en de letters op het dak van het station waren vry slecht te ontcy teren. Toen kwam my nóg een goede eigenschap van de MF 108 'ter hulp. Iedereen kan zich indenken, dat met een machine m$t een snelheid van 250 K.M. zeer slecht nauwkeurige waarnemingen op den aardbodem zyn te doen. Door in schakeling van de landingsmotor bracht ik myn snelheid echter in kor ten tyd van 250 op 100 K.M. en toen bemerkte ik, dat myn „Taifun" bo ven Hay du-Nanas vloog; ik had dü& de juiste koers gevolgd. Toen stelde ik de landingsmotor weer buiten functie en vloog opnieuw op volle snelheid De motor bromde mooi en regelma tig als een goedgeoliede naaimachine en voorloopig kwam ik nog niet op de gedachte, dat ik misschien wel moe kon zyn, ofwel niet meer in staat nog langer op myn luchtkussentje te zit ten, want de wereld beneden my bracht mij ieder oogenblik zooveel af leiding, dat ik nauwelijks tijd vond een moeheid, honger of dorst te den ken. Boven de .Transsylvanische Alpen kwamen zware onweders opzetten, welke op het moment voor mij nog van geen ernstige beteekenis konden zyn, doch mij wel zorgen konden op leveren op den terugweg. Door de groote snelheid van mijn machine, kwam ik spoedig, reeds om zes uur in den morgen, boven het vijf de land sedert den startNa het hoog gebergte» van Roemenië vloog ik een tijdlang over laagvlakten tot aan de Bulgaarsche grens, waar ik als laat ste berg vóór de landing de Balkan te passeeren had. Intusschen was het weer prachtig geworden, een wolkenlooze, blauwe hemel omringde mij en in de verte zag ik reeds een fijne streep van het Marmarameer liggen, hetwelk ik reeds tweemaal, op mijn vorige toch ten, had gepasseerd. Langzaam aan begon mijn maag te protesteeren; vóór myn vertrek uit Gleiwitz had ik niet anders gege ten dan een snee brood en een paar wijndruiven; gedronken had ik niets, om de eenvoudige reden, dat ik geen dorst had. Het vliegveld van Constantinopel, BEZUINIGING. Ziezoo, nu hebben we toch lekkei den schoorsteenveger niet noodig. Je moet je zelf weten te helpen'. Jeshilkey, ligt, als men van Europa komt, achter een afgesloten gebied vóór Stamboel. Te Stamboel, waar men van mijn komst afwist, had men een Turksch majoor op het groote station van Haidar-Pascha, ten Zuiden van Skutari, laten posteeren. Ik landde er om 9 uur 20, dus 5 uren en 40 minu ten na myn vertrek uit Duitschland. De Turksche majoor was de eerste, die zyn vmededeelmg omtrent mijn aankomst in Stamboel doorgaf... In 5 uur en 4Q min. van Duitsch land naar Azië en dat'met een klein sportvliegtuig! Om 9 uus 34 landde ik i-n Jeshilkoy, waar een groote menschenmenigte my opwachtte en my met bloemen cn chocolade verwelkomde. Men bracht mij zelfs een badcostuum, zeep en een handdoek om in het Marmarameer een verfrisschend bad te nemen. De hartelijke ontvangst op het vliegveld te Jeshilkoy was prachtig georganiseerdalles liep vlot van sta pel. Ter begroeting was daar voor eerst de Duitsche Consul-Generaal, de zaakgelastigde van de Duitsche Am bassade in Ankara, en de geheele Duitsche kolonie. Zelfs de vertegen woordiger van de Duitsche Zeilvlieg club in Turkije was aanwezig. Van de Turken waren er vele hoo ge militairenvertegenwoordigers van verschillende sportclubs in Tur kije; de eerste Turksche aviatrice; de eerste secretaris van het Turksch Olympisch Comité en niet te vergeten de pers De ontvangst der Turken was bijzonder hartelijk; ik kreeg den in druk, dat zij het zeer sympathiek van mij vonden, dat ik juist hun land tot einddoel had gekozen. Hun voorstel om rny'n trouwe „Taifun" aan Turkije te verkoopen was mij echter niet zoo sympathiek Een van de mooiste oogenblikken van de geheele tocht was het moment, waarop men my voorstelde... een bad te nemen. „Een goed idee", dacht ik en werd in triomf door ongeveer 100 enthousiaste menschen, die my schy n- baar niet alleen durfden laten, naar een kleine ddur geleid, waarachter ik een prachtig basin vond, geheel vol gens Oosterschen smaak ingericht. Bij het verlaten van het basin kon ik nau welijks de deur weer openen, daar de menschenmenigte zich dicht voor den ingang had opgesteld. 10 uur 47, na een vol uur oponthoud op het vliegveld te Stamboel, startte ik weer met mijn „Taifun". De terug tocht over de Transatlantische Alpen verliep vlotter als de heenreishet on- weder was afgetrokken en ik kon met gemak op een hoogte van 3000 meter vliegen. Intusschen at ik wat fruit en koeken, welke in terr geschenke had gekregen van een paar meisjes in Stamboel. Na deze „lunch" dronk ik met smaak mijn warme koffie uit eer. kleine thermosflesch. Eten en drinken in een vliegtuig is heel wal gemakke- 'ïyker, dan in een rydende automobiel, waarby de automobilist ieder moment zijn aandacht by den weg en het ver keer moet bepalen. Op den terugweg begon ik my een beetje te vervelen. De schoonheid van het landschap on der my, dat ik enkele uren geleden nog had gepasseerd, ging voor de helft verloren. Toen bedacht ik plot seling, dat Herr Brindleger my by den start te Greiwitz een tijdschrift in de handen had geduwd en deze lec tuur "heeft my door de „vervelende uurtjes" heengeholpen Boven cfe Tatra moest ik echter weer op mijn tellen passen. Dikke wolkbanken hingen er boven, zóó zwaar, dat ik my geheel op mijn in strumenten moest vertaten. Wat was ik blij, dat ik mij eenigen tyd geleden een regulaire blindvliegcompas had aangeschaft! Een dergelijk praktisch toestel is voor iederen piloot die geen radio aan boord heeft, onmisbaar. Kort vóór Berlijn speelde het on gunstige weer my nog eventjes par ten. Donkere, onheilspellende wolken drongen rond mijn vliegtuig en maak te alles rond mjj heen duisterhet scheelde werkelijk maar weinig, of ik had tegen den radiomast van Königs- wusterhausen aangevlogen. Om 6 uur 8 huppelde de kleine „Taifun" op het vliegveld Tempelhof, waar ik dooi een groote menschenmassa op spon tane wijze werd ontvangen en gehul digd. Onder hen bevonden zich mijn collega Udet en de aviateur von Gro- nau. Verder de aviatrice Hertha von Gronau^n Louise Hoffmann. Het Is onbegrijpelijk hoe snel de menschen te weten komen, dat men een aanvan kelijk geheim gehouden vliegtocht succesvol heeft volbracht! Eventjes kon ik nog aan de enthou siaste menigte ontkomen, en dat oogenblik benutte ik om naar de loods te snellen, waarin mijn „Taifun" was ondergebracht. Mijn trouwe vlieg machine, die er uit zag alsof er niets gebeurd was! HIJ BEDOELDE HET GOED! Ik hou van je. Aan jou is mijn eerste gedachte des nachts en mijn laatste des morgens. Je bedoelt dat zeker anders? Neen, neen! Ik heb deze week nacht dienst 1 door HARKY DEE. Toen Mrs. Fordson uit haar auto stapte, nadat zij naar de opera was geweest en gesoupeerd had, zag zij dat er in de werkkamer van haar man licht brandde. Waarschijnlijk was Fred thuisgekomen. Zij was een weinig verbaasd, dat hij niet, zooals gewoonlijk, haar te gemoet kwam om haar met haar man tel behulpzaam te zijn. Maar hij was misschien in zijn werk verdiept en had hij den auto niet eens gehoord. Binnentredende opende zij de deur van de werkkamer en bleef verrast op den drempel staande kamer was donker. Fred pioest het licht hebben uitgedraaid en naar boven gegaan zijn. Maar dat was eigenlijk niets voor hem, dat hij niet was opgeble ven om op haar te wachten.' Dat was zij anders altijd gewoon. Het was eigenlijk dwaas, maar zij werd opeens zenuwachtig en draaide het licht aan. Een groote, vreemde man, stond voor haar, kalm en ernstigeen revol ver in de hand. Ik dacht niet dat een dame zou binnenkomen, zei hij. Het spijt me dat ik U heb laten schrikken, maar ik zal probeeren het niet weer te doen als U verstandig zult zijn. Hij sprak met het gemak van een beschaafd man. Zijn hoed en jas had hij naast zich op een stoel neergelegd. Ik heb zeker de eer met mevrouw Fred. Fordson te spreken Ja, antwoordde zy. Wat wilt U? Wie is U?... Waar is mijn man? Dat weet ik niet, zei hij in ant woord op de laatste vraag, fcoudt u zoo goed willen zijn binnen te komeij en de deur te sluiten Zij gevoelde dat er in zijn beleefde verzoekende stem toch iets gebie dends was en zij gehoorzaamde. Ik ben bang, dat ik U heb laten schrikken, herhaalde hij. Ik had niet gedacht dat U zoo vroeg zoudt terug komen. Ik dacht dat U beiden op het bal van Lady Enfield zou zijn. Wij 'zouden er ook hêengegaan z|jn, maar... maar... is U een vriend van mijn man? Moet dit misschien een grap beteekenen? Neen, ik maak nooit gekheid in zakelijke aangelegenheden en ik heb niet het genoegen Uw man te kennen. Maar wie is U dan? Ik ben een man, die nooit een vrouw kwaad zal,doen... althans niet dan noodgedwongen, voegde hp er aan toe en zijn stem kreeg plotseling een harden klank. Overigens ben ik inbreker van beroep. inbreker, zij begreep er niets van. Ja, U kwam mij ip mün werk storen. Ik had nauwelijks den tijd Uw bureau open te breken. Het heeft een zeer interessant slot, afschoon ik niet kan ontkennen, dat het tamelijk veel aan belangrijkheid voor mij verloor, toen ik zag dat er niets v»n waarde in was. Zij herademde. Hij had dus het ge heime vakje niet gevonden, waarin het parelsnoer lag, dat zij van haar man, een paar dagen geleden, gekre gen had voor haar verjaardag. Dan is dit een ongelukkige avond voor U, merkte zij spottend op. Zij was nu wat kalmer geworden, nu zij haar parelen veilig wist. Dat kan ik nu juist niet zeggen. Ik heb in ieder 'geval het genoegen gehad met U kennis te maken. - Ik geloof dat U beter doet weg te gaan, antwoordde zij uit de hoogte. Ik zou de politie moeten waarschu wen, maar ik zal het niet doen. Ik kan mij niet indenken, dat U een inbreker is. Waarom oefent U geen eerlijk be roep uit? Dat zoudt U toch best kun nen? Ongetwijfeld. Maar dat geeft zoó weinig. Ik heb mezelf dure ge woonten aangewend. Bovendien heeft mijn tegenwoordige werkkring ook zijn goede zijden. Het is opwindend. En bovendien, de menschen, die ik be steel lijden er niet onder. Zij dacht aan haar parelsnoer: Hoe kunt U dat weten? Wat ik steel, is steeds verzekerd. Dus veroorzaak ik geen nadeel. In werkelijkheid ben ik een weldoener. Bedenk maar eens, wien ik allemaal 1 werk verschaf. De politie, de verzeke ring, de justitie, ze zouden allemaal werkloos zyn, indien er niet zulke menschen waren als ik. Het spijt mij voor U. Wilt U nu weggaan? Hij maakte een buiging cn ver dween. Zp hoorde hoe de straatdeur in hel slot viel en liep toen naar het bureau. Voor zoover zy kon zien, had hy het opengebroken zonder het te beschadi gen. Onwillekeurig bewónderde zy z'n handigheid. Een half uur later kwam haar man thuis. Hy vond haar in tranen voor het bureau. Myn parelen, riep zy. Ze zyn weg! Fred Fordson nam alles kalm op in het leven... zoo ook dit. Hy probeerde zyn vrouw te kalmeeren. Trek je er niets van aan, lieve, zei hy. Ik zal nieuwe voor je koopen. De zaken gaan goed. Zy vertelde hem wat er gebeurd was.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3