1
Ufo. 18998
Dit blad vers
Deze G
I
De Chineesche vrouw in het huwelijk.
VERKEER!
Goede land-
Pla
Kaasniet alleen op de boterham, maar ook
in ons middagmaal
Alleen de zonen tellen mee!.
Dit nummer bestaa
HET GESCHIKTE MOMENT.
I
I
„Dienares” is het juiste woord!
regel het lekkerst zijn.
Maar... zal zoo’n voedzaam kaasge-
recht nu ook in ons gezin succes heb
ben?
Een antwoord op die vraag vinden
we in de uiteenzetting van ons tweede
hoofdpunt.
Pikante rijst.
Men verkrijgt smakelijke pikante
rijst, wanneer men deze na grondig
wasschen en drogen in een pan doet,
waarin vooral een fijn gesnipperde ui
is gefruit. De rijst wordt eenige ma
len om en om geschud, daarna doet
men er water op, doch vooral niet zoo
veel, dat het geheel nat en papperig
wordt.
Kaassaus.
(Over blóemkool, slaboonen, lof,
spruitjes, macaroni, rijst, aardappelen
enz.)
>/2 L. melk, 40 gr. boter, 40 gr. bloem,
100 gr. geraspte kaas, Vè af gestreken
eetlepel zout (bij zoute kaas wat min
der), misschien een snuifje peper of
nootmuskaat.^
Verwarm roerende de boter met de
bloem, voeg daarbij geleidelijk en
steeds roerende de melk, laat de saus
even doorkoken tot ze mooi gebonden
is, strooi er dé geraspte kaas, het zout
en*de kruiden door en laat alles samen
nog een oogenblik koken, tot de kaas
is gesmolten.
H. M. de Koningin
verjaardag in het buil
waar Zij Haar vaci
Juliana en klein gevol
Niettemin wordt Ha
land op feestelijke wi
Badmutsen.
Badmutsen, gummischoenen, tas-
schen e.a. moeten voor zij in den
herfst worden opgeborgen ingevet
worden met glycerine. Men voorkomt
dan, dat de gummi stuk gaat geduren
de de rustperiode.
Warme baden.
Het nemen van dagelijksche warme
baden of douches maakt de huid
droog. Lauwe baden zijn meer aan te
bevelen, en het is noodig de huid van
tijd tot tijd in te vetten.
Zomerkleeren.
Alvorens de zomerkleeren opgebor
gen worden, moet alles wat aan huis
gewasschen kan worden met water
en zëep goed gereinigd worden. An
dere stukken laat men stoomen.
Maar hij lijkt heelemaal niet op
een gewone inbreker, zei zij.
Hoe is hij binnengekomen?
Daar heb ik heelemaal niet aan
gedacht. Ja... hoe zou hij binnen ge
komen zyn?... Wat denk je?
Ze gingen samen naar de straat
deur en zagen hoe er een klein vier
kant gaatje was in de deurruit.
Ik ben blij, dat het nog zoo af-
geloopen is, zei hij. Hij mag liever
mijn heele huis leeghalen, dat dat-ie
jou een haar krenkt. Als je had ge
probeerd de politie te waarschuwen,
had hij misschien geweld gebruikt.
Dat geloof ik niet, hjj geleek me
niet zoo. Ik kan me niet indenken dat
hij de parelen heeft gestolen...
Ik vind je heusch naief, zei hij
lachend.
De parelen waren toch zeker
verzekerd?
Ongelukkig niet.
Hij haalde slechts, even zijn schou
ders is. Het is niet de moeite
waard, om er je hoofd over te breken.
Als ik zou beginnen met de vraag;
„Houdt U van kaas?”, dan zou het
antwoord van de overgroote meerder
heid neerkomen op een volmondig
„ja”. En misschien zou daaraan, om
eventueel verder gevraag te voorko
men, door menigeen spontaan worden
toegevoegd: „en mijn vader, mijn
moeder, mijn broer, mijn zuster, mijn
oom, mijn tante... mijn hééle familie
eigenlijk houdt ook wel van kaas!”
We zijn dus zeker niet ver van de
waarheid, als we meenen, dat aan dit
product van eigen bodem een plaats
toekomt op het lijstje van de dagelijk
sche levensbehoeften, waarmee we
dan vooral bedoelen, dat het de taak
heeft om onze boterham te voorzien
van een smakelijk, voedzaam, goed-
koop „belegsel”.
Die taak is niet te onderschatten,
maar... de kaas kan méér. Ze zou,
evengoed als ze dit in andere streken
gewend is, ook bij ons een rol kunnen
spelen in het middagmaal en ons op
die manier kunnen helpen aan
le. verhooging van de voedings
waarde der gerechten
2e. verhooging van de smakelijk
heid van onze schotels en dat beide
tegen een bedrag, dat binnen ieders
bereik valt.
Verhooging van de voedingswaar
de; immers kaas geeft ons in een
klein volume een groote hoeveelheid
eiwit en vetmeer eiwit naarmate de
kaas „magerder” is, meer vet naar
mate ze behoort tot de halfvette of de
volvette soorten. Met aandrang moet
ik er hier op wijzen, dat de term „ma
ger” geenszins den indruk mag wek
ken van een zekere minderwaardig
heid: juist de magere soorten (de
goedkoopste) helpen ons aan het
grootste percentage eiwit dat kaas
ons geven kan, meer dan menig ander
voedingsmiddel ons brengt. En daar
we juist in de meeste gevallen de ei
witrijke levensmiddelen voor een vrij
hoogen prijs moeten koopen, aan
vaarden we buitengewoon graag deze
uitzondering op den regel, de magere
kaas.
Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat
we daarom de vette kaas van minder
beteekenis achtenwie zich het eiwit
gemakkelijk op andere wijze kan ver
schaffen en dus minder is aangewezen
op de eiwitrijke magere kaas, die
kieze de vettere soorten die, de Leid-
sche buiten beschouwing gelaten, als
Bloemkoolschoteltje (4 personen).
1 gekookte bloemkool (middelma
tige grootte), 1 K.G. gekookte aard
appelen, L. kaassaus zie vorig re
cept) 50 gr. geraspte kaas, 1 eetlepel
paneermeel, 20 gr. boter.
Verdeel de bloemkool in kleine bou
quet j es en snijd de aardappelen in
plakjes. Schik ze laag om laag in een
vuurvast schoteltje, elk laagje met
wat saus overgietende. Zorg ervoor,
dat de bovenste laag uit saus bestaat,
strooi daarover de geraspte kaas, die
met het paneermeel is gemengd, leg
er de in kleine klontjes verdeelde bo
ter op en zet, het schoteltje in den
oven tot het een lichtbruin korstje
heeft gekregen.
Al moge Nieuw-China nog zulke
moderne en Europeesche gebaren ma
ken, innerlijk kan het zich toch nim
mer volkomen vrij maken van de oer
oude Oost-Aziatische begrippen. Niet
tegenstaande 'dik gerande brillen, mo
derne dansen en kort geknipte haren
is de levenswijze der Chineesche
vrouwen in wezen dezelfde gebleven
en hangt geen enkel volk zoozeer aan
de oude tradities, leeft zoo zeer in het
verleden als de bewoners van het
middenrijk. Alle hervormingen blij
ven dan ook zeer oppervlakkig en
hoewel de Chineezen uiterlijk moder
ne begrippen zijn toegedaan, houden
zij zich inderdaad aan de godsdienst
hunner voorvaderen en volgen zij de
zeden en gewoonten in vela opzichten,
die reeds eeuwen terug voor dit ras
golden.
De Chineesche vrouwen zijn weinig
vatbaar voor hervormingen en vooral
waar het emancipatie betreft nieu
we verhoudingen tusschen mannen
en vróuwen staan zij afwerend.
Nog steeds geldt de man voor haar
als hoogste macht en is zij slechts een
oezit, terwijl de echtgenoot het volste
recht heeft zijn bijvrouwen te ver-
koopen, evenals de vaders zijn doch
ters als handelszaak beschouwt.
Vrouwen hebben geen rechten, met
uitzondering van de moeder, die het
recht heeft zich van het leven te be-
rooven,-ingeval zij haar manden ver
langden zoon niet kan schenken.
Vele jonge Chineesche vrouwen
coquetteeren slechts met de Wester-
sche ideeën, dragen Europeesche
kleeding en nemen de gewoonten der
Westerlingen aan, zelfs leeren zij de
moderne talen, doch dit alles is van
voorbijgaanden aard. Slechts zéér,
zéér weinigen zijn de moderne begrip
pen uit overtuiging toegedaan, voor
velen blijft alles een maskerade en het
meerendeel kan zich innerlijk niet vry
maken van de oeroude begrippen en
de dwang, die familieleden op haar
uitoefenen.
Zelfs wanneer „modern” opgevoo-
de Chineesche meisjes zich de vrij
heden van hare Europeesche zusters
veroorloven, dan toch moeten zy zich
houden aan de wetten, welke hare fa
milie stelt, zonder iets in het mjdden t
te brengen.
De traditie schrijft nu eenmaal ..ge
hoorzaamheid” aan de vrouw voor.
Gehoorzaamheid aan haar vader zoo
lang zij kind is en treedt zij in hei
huwelijk, dan is zij slaafsche gehoor
zaamheid schuldig aan haar echtge
noot. Ingeval deze sterft, moet zij
haar zoon in alle opzichten onderda
nig zijn en zijn wenschen eerbiedigen.
Hiermede is het nog niet gedaan,
want ook haar schoonouders heeft zij
niet alleen den noodigen eerbied te
bewijzen, doch zij moet hun dienares
?ijn, die ieder bevel uitvoert.
Aardappelsoep (4 personen).
1 L. water, Vj L. melk, 1 uitje, 1
worteltje, een paar takjes selderij en
peterselie, 600 gr. rauwe of gekookte
aardappelen, 40 gr. boter, 100 gr. ge
raspte kaas, wat zout en peper.
Laat de rauwe (geschilde) of de
koude gekookte aardappelen met de
gesnipperde wortel en ui, de boter en
door Martine Wittop Koning.
Zij: Gelooft U in liefde op het eerste
gezicht
Hij: Niet altijd.
ZijDan kunnen wij elkaar beter mor
gen ontmoeten!
„Dienares”, met dit woord is de
Muneesche vrouw het best gekarak
teriseerd en de meest vooruitstreven
de mannen vinden deze houding zeer
natuurlijk en meenen, dat zij hun mo
derne opvattingen niet op nun echt-
genooten behoeven toe te passen, al-
tnans zeker niet vóó en aleer zij hem
den gewenschten zoon heeft geschon
ken. De zoon geldt in China $ls het
grootste 'bezit, die de herinnering aan
oe mannelijke voorouders eer aan
doet, de dochter beteekent niets.
Huwelijken worden dan ook veelal
gesloten om een groote mannelijke na
komelingschap te verkrijgen en wan
neer men een Chineesche vader
vraagt, hoeveel kinderen hij heeft,
zal hy alleen het aantal zoons noemen.
Zajn er alleen dochters uit zijn hu
welijk voortgesproten, dan zal hij op
deze vraag antwoorden, dat de góden
aan zijn verlangen om nakomelingen
te krygen, niet voldaan hebben.
Aangezien meisjes als onnuttige
wezens worden beschouwd, en niet de
minste achting genieten, kleedt de
Chineesche vrouw hare zoons dikwyis
in meisjeskleeren om de góden en de
monen van ziekten en dood te mislei
den. Dozijnen van dergelyke verklee-
de jongens kan men in de straten van
Hongkong zien spelen, welke behan
gen zijn met alle mogelijke amuletten,
waaronder zich meermalen een hang
slot bevindt, dat hen „met het leven
verbindt” en de booze geesten de
„kwai” verhindert hen te stelen. Ba
bies hebben aan hun mutsje zelfs
spiegeltjes bevestigd, die een zelfde
doel hebben. De kwade geesten, welke
het kostbare bezit, de zoons, onheil
zouden willen berokkenen, zullen hun
onmacht in deze spiegels weerkaatst
zien en terugdeinzen voor het leed,
dat zij de knaapjes willen toebrengen.
Deze opvattingen, welke ook nog in
de „moderne” Chineesche families in
gang vinden, zyn wel een overtuigend
bewijs, hoe oppervlakkig de Europee
sche cultuur tot hen doorgedrongen
is. Een duidelijk bewijs van de men
taliteit der Chineesche vrouwen is het
volgend geval, dat zich in Hongkong
voordeed.
Een jonge vrouw, die zóó modern
was, dat zij haar echtgenoot zelf ge
kozen had en zelfs niet op de gebrui
kelijke wyze in het huwelijk getreden
was, dit was geschied door de plaatse
lijke autoriteiten, iets wat een gewel
digen inbreuk maakt op de traditie,
schonk na verloop van tijd het leven
aai) een drieling, alle meisjes. Zij
gevoelde dit als een groote ver
nedering en nauwelijks was zjj
uit het ziekenhuis ontslagen of zy
deed niet alleen tegen een geringe ver
goeding afstand van haar dochtertjes
doch is spoorloos verdwenen, zonder
dat iemand ooit meer iets van haar
vernam.
Verhooging van de smakelijkheid.
Kaas kan, afhankelijk van de berei
dingswijze, den duur van het „rijpen”
en andere bij-omstandigheden een
sterk uitkomend aroma bezitten, dat
van betrekkelijk flauwe spijzen den
smaak verhoogt en dus naar veler
meening verbetert. Maar we beschik
ken ook over kaassoorten met een
minder uitkomenden smaak, die mis
schien door de echte kaasliefhebbers
„flauw” zullen worden genoemd,
maar die juist door anderen zullen
worden gewaardeerd, omdat de in
vloed op het gerecht waardoor deze
kaas is gemengd in hoofdzaak valt
waar te nemen als iets „roomigs”,
iets „zachts”, even goed een verbete
ring van het gerecht als het pikante
smaakje dit was voor den liefhebber
van iets pittigs.
Welke gerechten kunnen we door
toevoeging van kaas verbeteren
Verschillende groenten, die we op
dienen met een kaaésaus, inplaats van
een melksaus (bloemkool, knolletjes,
slaboonen, koolraap, savoye kool,
Brusselsch lof, andijvie, enz.)aard-
appelpurée, rijst, macaroni, kliekjes
van aardappelen en groenten door el
kaar, zooals schoteltjes van bloem
kool, savoye kool, andijvie, spinazie;
stamppot van diverse koolsoorten,
koolraap, uien, verschillende soepen
(aardappel-, macaroni-, bloemkool-,
tomatensoep, enz.) om dan nog niet
eens te spreken van allerlei mogelijk
heden, die zich uitstrekken tót de
minder alledaagsche gerechten zooals
lunchschotels, combinaties met eier-
gerechten, enz.
Een paar voorbeelden ter illustra
tie.
Hjj kuste zyn vrouw en samen gin
gen zij naar boven.
Den volgenden morgen aan het ont
bijt werd er een pakje liezorgd. Mrs.
Fordson maakte het open.
De parelen! riep ze, een be
schreven velletje papier uit het-étui
nemend. Gejaagd las ze„Na uw edel
moedig gedrag ben ik nüet in staat ze
te behouden.
Zei ik het niet?... Het was een
gentleman.
Maar Fred Fordson. zei niets, want
er was iets, dat hij niet vertellep kon.
Hij wist, dat hoewel de parelen, welke
hij haar gegeven had, er zeer mooi
uitzagen, ze in werkelijkheid slechts
een zeer goede imitatie waren, zóó
goed, dat alleen een expert ze van
echte kon onderscheiden,
Terwijl hy daar zat en zijn vrouw
aankeek, vroeg hy zichzelf af, of de
nachtelyke bezoeker werkelijk een
gentleman of een vakman gewast
was- J S i i l K
i A
Een aardig model voor pen tennispak je met Schotsch of fantaisie man
teltje, een chique namiddagtoilet en een donkerkleurig wandeltoilet.
nieuw
bergambac
tylEUWERKE
In het begin van d
meentebestuur van Go
daan van de plannen
tot verkeeraverbeterin;
komen, welke plan:
kunnen komen indiei
van het Werkfonds
"worden gefinancierd.
in het aanleggen var,
Koninginneweg, die
moet worden in het
Akkeren”, het verbree
straat, het verbreeden
den Kattensingel, den
Fluweelensingel, van
Goejanverwelledyk en
dijk naar Stolwykersh
den weg in de Krim
zuidelijken IJseldijk. j
rekening mede gehom
staande bruggen tussc
Kattensingel, die veel
moderne verkeer, zouc
ken voor zich aan dat
eischen, terwijl h
Verlaat, dat voor h
obstakel is, geheel zo
Voorts ligt het in de
Singelplan dat ook d<
Kamemelksloot, wel!
met de Karnemelksloi
ten plaats maken vo
brug, die op het d<
rekend is.
Teneinde het moge
Wachtelstraat, de Kat
singel en de Fluweele
beschikken over een
langs de huizen, een
een rijwielpad van 1.1
toir langs de walkant
waar ook de schepen
zullen de Wachtelstri
en de Fluweelensingel
oever moeten worden
San den oever een sl
moet worden gemaak
Hoe het Gemeentebe
toestand na de uitv
denkt, is op het hierl
aangegeven.
Het is duidelijk da
zijn berekend om Goui
t« geven op de nieuwi
ABONNEMENTS
bezorging per loopi
Abonnementen w
bij onza agenten ei
Onze bureaux zy
Interc. 2745. Poatn
een bodempje water in de gedekte
pan zachtjes smoren tot de aardappe-
len zich gemakkeljjk laten fyn wrij
ven. Stamp dan alles met een stevigen
houten lepel tot een gelijk papje, ver
dun dit geleidelijk met het water en
de melk, voeg er wat zout en peper by
en laat de soep nog even doorkoken
tot ze gelijkmatig gebonden is. Roer
er dan de geraspte kaas door, laat die
in de soep „smelten” en strooi er ten
slotte de fijngehakte selderij- en pe
terselieblaadjes door.
It