1 Ufo. 18998 Dit blad vers Deze G I De Chineesche vrouw in het huwelijk. VERKEER! Goede land- Pla Kaasniet alleen op de boterham, maar ook in ons middagmaal Alleen de zonen tellen mee!. Dit nummer bestaa HET GESCHIKTE MOMENT. I I „Dienares” is het juiste woord! regel het lekkerst zijn. Maar... zal zoo’n voedzaam kaasge- recht nu ook in ons gezin succes heb ben? Een antwoord op die vraag vinden we in de uiteenzetting van ons tweede hoofdpunt. Pikante rijst. Men verkrijgt smakelijke pikante rijst, wanneer men deze na grondig wasschen en drogen in een pan doet, waarin vooral een fijn gesnipperde ui is gefruit. De rijst wordt eenige ma len om en om geschud, daarna doet men er water op, doch vooral niet zoo veel, dat het geheel nat en papperig wordt. Kaassaus. (Over blóemkool, slaboonen, lof, spruitjes, macaroni, rijst, aardappelen enz.) >/2 L. melk, 40 gr. boter, 40 gr. bloem, 100 gr. geraspte kaas, Vè af gestreken eetlepel zout (bij zoute kaas wat min der), misschien een snuifje peper of nootmuskaat.^ Verwarm roerende de boter met de bloem, voeg daarbij geleidelijk en steeds roerende de melk, laat de saus even doorkoken tot ze mooi gebonden is, strooi er dé geraspte kaas, het zout en*de kruiden door en laat alles samen nog een oogenblik koken, tot de kaas is gesmolten. H. M. de Koningin verjaardag in het buil waar Zij Haar vaci Juliana en klein gevol Niettemin wordt Ha land op feestelijke wi Badmutsen. Badmutsen, gummischoenen, tas- schen e.a. moeten voor zij in den herfst worden opgeborgen ingevet worden met glycerine. Men voorkomt dan, dat de gummi stuk gaat geduren de de rustperiode. Warme baden. Het nemen van dagelijksche warme baden of douches maakt de huid droog. Lauwe baden zijn meer aan te bevelen, en het is noodig de huid van tijd tot tijd in te vetten. Zomerkleeren. Alvorens de zomerkleeren opgebor gen worden, moet alles wat aan huis gewasschen kan worden met water en zëep goed gereinigd worden. An dere stukken laat men stoomen. Maar hij lijkt heelemaal niet op een gewone inbreker, zei zij. Hoe is hij binnengekomen? Daar heb ik heelemaal niet aan gedacht. Ja... hoe zou hij binnen ge komen zyn?... Wat denk je? Ze gingen samen naar de straat deur en zagen hoe er een klein vier kant gaatje was in de deurruit. Ik ben blij, dat het nog zoo af- geloopen is, zei hij. Hij mag liever mijn heele huis leeghalen, dat dat-ie jou een haar krenkt. Als je had ge probeerd de politie te waarschuwen, had hij misschien geweld gebruikt. Dat geloof ik niet, hjj geleek me niet zoo. Ik kan me niet indenken dat hij de parelen heeft gestolen... Ik vind je heusch naief, zei hij lachend. De parelen waren toch zeker verzekerd? Ongelukkig niet. Hij haalde slechts, even zijn schou ders is. Het is niet de moeite waard, om er je hoofd over te breken. Als ik zou beginnen met de vraag; „Houdt U van kaas?”, dan zou het antwoord van de overgroote meerder heid neerkomen op een volmondig „ja”. En misschien zou daaraan, om eventueel verder gevraag te voorko men, door menigeen spontaan worden toegevoegd: „en mijn vader, mijn moeder, mijn broer, mijn zuster, mijn oom, mijn tante... mijn hééle familie eigenlijk houdt ook wel van kaas!” We zijn dus zeker niet ver van de waarheid, als we meenen, dat aan dit product van eigen bodem een plaats toekomt op het lijstje van de dagelijk sche levensbehoeften, waarmee we dan vooral bedoelen, dat het de taak heeft om onze boterham te voorzien van een smakelijk, voedzaam, goed- koop „belegsel”. Die taak is niet te onderschatten, maar... de kaas kan méér. Ze zou, evengoed als ze dit in andere streken gewend is, ook bij ons een rol kunnen spelen in het middagmaal en ons op die manier kunnen helpen aan le. verhooging van de voedings waarde der gerechten 2e. verhooging van de smakelijk heid van onze schotels en dat beide tegen een bedrag, dat binnen ieders bereik valt. Verhooging van de voedingswaar de; immers kaas geeft ons in een klein volume een groote hoeveelheid eiwit en vetmeer eiwit naarmate de kaas „magerder” is, meer vet naar mate ze behoort tot de halfvette of de volvette soorten. Met aandrang moet ik er hier op wijzen, dat de term „ma ger” geenszins den indruk mag wek ken van een zekere minderwaardig heid: juist de magere soorten (de goedkoopste) helpen ons aan het grootste percentage eiwit dat kaas ons geven kan, meer dan menig ander voedingsmiddel ons brengt. En daar we juist in de meeste gevallen de ei witrijke levensmiddelen voor een vrij hoogen prijs moeten koopen, aan vaarden we buitengewoon graag deze uitzondering op den regel, de magere kaas. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat we daarom de vette kaas van minder beteekenis achtenwie zich het eiwit gemakkelijk op andere wijze kan ver schaffen en dus minder is aangewezen op de eiwitrijke magere kaas, die kieze de vettere soorten die, de Leid- sche buiten beschouwing gelaten, als Bloemkoolschoteltje (4 personen). 1 gekookte bloemkool (middelma tige grootte), 1 K.G. gekookte aard appelen, L. kaassaus zie vorig re cept) 50 gr. geraspte kaas, 1 eetlepel paneermeel, 20 gr. boter. Verdeel de bloemkool in kleine bou quet j es en snijd de aardappelen in plakjes. Schik ze laag om laag in een vuurvast schoteltje, elk laagje met wat saus overgietende. Zorg ervoor, dat de bovenste laag uit saus bestaat, strooi daarover de geraspte kaas, die met het paneermeel is gemengd, leg er de in kleine klontjes verdeelde bo ter op en zet, het schoteltje in den oven tot het een lichtbruin korstje heeft gekregen. Al moge Nieuw-China nog zulke moderne en Europeesche gebaren ma ken, innerlijk kan het zich toch nim mer volkomen vrij maken van de oer oude Oost-Aziatische begrippen. Niet tegenstaande 'dik gerande brillen, mo derne dansen en kort geknipte haren is de levenswijze der Chineesche vrouwen in wezen dezelfde gebleven en hangt geen enkel volk zoozeer aan de oude tradities, leeft zoo zeer in het verleden als de bewoners van het middenrijk. Alle hervormingen blij ven dan ook zeer oppervlakkig en hoewel de Chineezen uiterlijk moder ne begrippen zijn toegedaan, houden zij zich inderdaad aan de godsdienst hunner voorvaderen en volgen zij de zeden en gewoonten in vela opzichten, die reeds eeuwen terug voor dit ras golden. De Chineesche vrouwen zijn weinig vatbaar voor hervormingen en vooral waar het emancipatie betreft nieu we verhoudingen tusschen mannen en vróuwen staan zij afwerend. Nog steeds geldt de man voor haar als hoogste macht en is zij slechts een oezit, terwijl de echtgenoot het volste recht heeft zijn bijvrouwen te ver- koopen, evenals de vaders zijn doch ters als handelszaak beschouwt. Vrouwen hebben geen rechten, met uitzondering van de moeder, die het recht heeft zich van het leven te be- rooven,-ingeval zij haar manden ver langden zoon niet kan schenken. Vele jonge Chineesche vrouwen coquetteeren slechts met de Wester- sche ideeën, dragen Europeesche kleeding en nemen de gewoonten der Westerlingen aan, zelfs leeren zij de moderne talen, doch dit alles is van voorbijgaanden aard. Slechts zéér, zéér weinigen zijn de moderne begrip pen uit overtuiging toegedaan, voor velen blijft alles een maskerade en het meerendeel kan zich innerlijk niet vry maken van de oeroude begrippen en de dwang, die familieleden op haar uitoefenen. Zelfs wanneer „modern” opgevoo- de Chineesche meisjes zich de vrij heden van hare Europeesche zusters veroorloven, dan toch moeten zy zich houden aan de wetten, welke hare fa milie stelt, zonder iets in het mjdden t te brengen. De traditie schrijft nu eenmaal ..ge hoorzaamheid” aan de vrouw voor. Gehoorzaamheid aan haar vader zoo lang zij kind is en treedt zij in hei huwelijk, dan is zij slaafsche gehoor zaamheid schuldig aan haar echtge noot. Ingeval deze sterft, moet zij haar zoon in alle opzichten onderda nig zijn en zijn wenschen eerbiedigen. Hiermede is het nog niet gedaan, want ook haar schoonouders heeft zij niet alleen den noodigen eerbied te bewijzen, doch zij moet hun dienares ?ijn, die ieder bevel uitvoert. Aardappelsoep (4 personen). 1 L. water, Vj L. melk, 1 uitje, 1 worteltje, een paar takjes selderij en peterselie, 600 gr. rauwe of gekookte aardappelen, 40 gr. boter, 100 gr. ge raspte kaas, wat zout en peper. Laat de rauwe (geschilde) of de koude gekookte aardappelen met de gesnipperde wortel en ui, de boter en door Martine Wittop Koning. Zij: Gelooft U in liefde op het eerste gezicht Hij: Niet altijd. ZijDan kunnen wij elkaar beter mor gen ontmoeten! „Dienares”, met dit woord is de Muneesche vrouw het best gekarak teriseerd en de meest vooruitstreven de mannen vinden deze houding zeer natuurlijk en meenen, dat zij hun mo derne opvattingen niet op nun echt- genooten behoeven toe te passen, al- tnans zeker niet vóó en aleer zij hem den gewenschten zoon heeft geschon ken. De zoon geldt in China $ls het grootste 'bezit, die de herinnering aan oe mannelijke voorouders eer aan doet, de dochter beteekent niets. Huwelijken worden dan ook veelal gesloten om een groote mannelijke na komelingschap te verkrijgen en wan neer men een Chineesche vader vraagt, hoeveel kinderen hij heeft, zal hy alleen het aantal zoons noemen. Zajn er alleen dochters uit zijn hu welijk voortgesproten, dan zal hij op deze vraag antwoorden, dat de góden aan zijn verlangen om nakomelingen te krygen, niet voldaan hebben. Aangezien meisjes als onnuttige wezens worden beschouwd, en niet de minste achting genieten, kleedt de Chineesche vrouw hare zoons dikwyis in meisjeskleeren om de góden en de monen van ziekten en dood te mislei den. Dozijnen van dergelyke verklee- de jongens kan men in de straten van Hongkong zien spelen, welke behan gen zijn met alle mogelijke amuletten, waaronder zich meermalen een hang slot bevindt, dat hen „met het leven verbindt” en de booze geesten de „kwai” verhindert hen te stelen. Ba bies hebben aan hun mutsje zelfs spiegeltjes bevestigd, die een zelfde doel hebben. De kwade geesten, welke het kostbare bezit, de zoons, onheil zouden willen berokkenen, zullen hun onmacht in deze spiegels weerkaatst zien en terugdeinzen voor het leed, dat zij de knaapjes willen toebrengen. Deze opvattingen, welke ook nog in de „moderne” Chineesche families in gang vinden, zyn wel een overtuigend bewijs, hoe oppervlakkig de Europee sche cultuur tot hen doorgedrongen is. Een duidelijk bewijs van de men taliteit der Chineesche vrouwen is het volgend geval, dat zich in Hongkong voordeed. Een jonge vrouw, die zóó modern was, dat zij haar echtgenoot zelf ge kozen had en zelfs niet op de gebrui kelijke wyze in het huwelijk getreden was, dit was geschied door de plaatse lijke autoriteiten, iets wat een gewel digen inbreuk maakt op de traditie, schonk na verloop van tijd het leven aai) een drieling, alle meisjes. Zij gevoelde dit als een groote ver nedering en nauwelijks was zjj uit het ziekenhuis ontslagen of zy deed niet alleen tegen een geringe ver goeding afstand van haar dochtertjes doch is spoorloos verdwenen, zonder dat iemand ooit meer iets van haar vernam. Verhooging van de smakelijkheid. Kaas kan, afhankelijk van de berei dingswijze, den duur van het „rijpen” en andere bij-omstandigheden een sterk uitkomend aroma bezitten, dat van betrekkelijk flauwe spijzen den smaak verhoogt en dus naar veler meening verbetert. Maar we beschik ken ook over kaassoorten met een minder uitkomenden smaak, die mis schien door de echte kaasliefhebbers „flauw” zullen worden genoemd, maar die juist door anderen zullen worden gewaardeerd, omdat de in vloed op het gerecht waardoor deze kaas is gemengd in hoofdzaak valt waar te nemen als iets „roomigs”, iets „zachts”, even goed een verbete ring van het gerecht als het pikante smaakje dit was voor den liefhebber van iets pittigs. Welke gerechten kunnen we door toevoeging van kaas verbeteren Verschillende groenten, die we op dienen met een kaaésaus, inplaats van een melksaus (bloemkool, knolletjes, slaboonen, koolraap, savoye kool, Brusselsch lof, andijvie, enz.)aard- appelpurée, rijst, macaroni, kliekjes van aardappelen en groenten door el kaar, zooals schoteltjes van bloem kool, savoye kool, andijvie, spinazie; stamppot van diverse koolsoorten, koolraap, uien, verschillende soepen (aardappel-, macaroni-, bloemkool-, tomatensoep, enz.) om dan nog niet eens te spreken van allerlei mogelijk heden, die zich uitstrekken tót de minder alledaagsche gerechten zooals lunchschotels, combinaties met eier- gerechten, enz. Een paar voorbeelden ter illustra tie. Hjj kuste zyn vrouw en samen gin gen zij naar boven. Den volgenden morgen aan het ont bijt werd er een pakje liezorgd. Mrs. Fordson maakte het open. De parelen! riep ze, een be schreven velletje papier uit het-étui nemend. Gejaagd las ze„Na uw edel moedig gedrag ben ik nüet in staat ze te behouden. Zei ik het niet?... Het was een gentleman. Maar Fred Fordson. zei niets, want er was iets, dat hij niet vertellep kon. Hij wist, dat hoewel de parelen, welke hij haar gegeven had, er zeer mooi uitzagen, ze in werkelijkheid slechts een zeer goede imitatie waren, zóó goed, dat alleen een expert ze van echte kon onderscheiden, Terwijl hy daar zat en zijn vrouw aankeek, vroeg hy zichzelf af, of de nachtelyke bezoeker werkelijk een gentleman of een vakman gewast was- J S i i l K i A Een aardig model voor pen tennispak je met Schotsch of fantaisie man teltje, een chique namiddagtoilet en een donkerkleurig wandeltoilet. nieuw bergambac tylEUWERKE In het begin van d meentebestuur van Go daan van de plannen tot verkeeraverbeterin; komen, welke plan: kunnen komen indiei van het Werkfonds "worden gefinancierd. in het aanleggen var, Koninginneweg, die moet worden in het Akkeren”, het verbree straat, het verbreeden den Kattensingel, den Fluweelensingel, van Goejanverwelledyk en dijk naar Stolwykersh den weg in de Krim zuidelijken IJseldijk. j rekening mede gehom staande bruggen tussc Kattensingel, die veel moderne verkeer, zouc ken voor zich aan dat eischen, terwijl h Verlaat, dat voor h obstakel is, geheel zo Voorts ligt het in de Singelplan dat ook d< Kamemelksloot, wel! met de Karnemelksloi ten plaats maken vo brug, die op het d< rekend is. Teneinde het moge Wachtelstraat, de Kat singel en de Fluweele beschikken over een langs de huizen, een een rijwielpad van 1.1 toir langs de walkant waar ook de schepen zullen de Wachtelstri en de Fluweelensingel oever moeten worden San den oever een sl moet worden gemaak Hoe het Gemeentebe toestand na de uitv denkt, is op het hierl aangegeven. Het is duidelijk da zijn berekend om Goui t« geven op de nieuwi ABONNEMENTS bezorging per loopi Abonnementen w bij onza agenten ei Onze bureaux zy Interc. 2745. Poatn een bodempje water in de gedekte pan zachtjes smoren tot de aardappe- len zich gemakkeljjk laten fyn wrij ven. Stamp dan alles met een stevigen houten lepel tot een gelijk papje, ver dun dit geleidelijk met het water en de melk, voeg er wat zout en peper by en laat de soep nog even doorkoken tot ze gelijkmatig gebonden is. Roer er dan de geraspte kaas door, laat die in de soep „smelten” en strooi er ten slotte de fijngehakte selderij- en pe terselieblaadjes door. It

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 4