A. C. COSIJN
MANNEN IN 'T WIT
WIT GOED!
IÏcMÉjO.
thans
Kattensingel 92
Wat een prachtig
Hoe krijg je dat toch zo?
GOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 6 SEPT. 1935
TWEEDE BLAD
in assurantiën
35 et. 30 cf. 2l
PER HALF POND
CURSUSSEN BOEKHOUDEN
Collecteur der
Staatsloterij
Eet nu Kip
Goedkoopar danvlaesch
B. Smits, Poelier
Thalla Theater
De Plechtige Uitieart van H.M. Koningin Astrid ven België
MAGGI'aroma
GOUDA - HOOGSTRAAT 14
JÏ1
M Jftjr
I Jn?:
GRATIS PRACTISCHE RADION-WASHANDLEIDING
(waarde 25 ets.)
Verzoeke mij geheet gratis en frpneo toe te
zenden een exemplaar van Uw nieuwe rijk |e-
illustreerde uitgave met talloze waardevolle aan
wijzingen voor de moderne behaadéling van de
gezins- en fijne was.
Naam
Straat
Woonplaats
InitnJrn Ma Lever's Zeep Mg. N. K, AfitUut Ketlam*. Ketterde».
|TH|ODORUS tttEMEUER'
I
F-tTRGlEUM COMPANY GEBOUW PETROtEA
OE SUPER OLIE VOOR
Mfk DEN HAAG - ROTTERDAM
\J Aanv. der nieuwe cursuisen Sept. 1935
Drs. J. BMNDS, Westersingel 39, Botterdam, Telefoon 61921.
J. C. LAGERWEKFF, Galileistraat 164, Den Haag, Telef. 337121.
K. PIJPER, Tollenslaan 3 Aerdenhout Telefoon 2662,..,'
Mr. W. J. WITSENROER, Galileistraat 182, Haag, Telef. 836492.
Prospectussen en inlichtingen aan bovenstaande adressen.
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
Inlichtingen^iaden, Tarieven en Voorwaarden en
tingen ontrent het FONDS VOOR LIJKVERBRANDING
op schriftelijke aanvrage kosteloos verkrijgbaar bij de
afd.-secretaresse, GOUWE 73, Gouda.
Getrouwd:
Mr. J. G. DE BEU»
en
M. G. IJSSEL DE SCHEPPER,
die, mede niamens wederzij dsche
familie hartelijk dank zeggen voor de
vele blijken van belangstelling bij hun
huwélijk ondervonden.
GOUDA, 6 September 1935.
De heer en Meyroüw
BEEK-^DE JONG,
Lange Tienderweg 54,
ZULLEN GAARNE ONTVANGEN
op ZONDAG 8 en 15 SEPTEMBER
van 35 uur.
Gouda
Het Kantoor IS VERPLAATST van
TURFMARKT 68, naai
TELEF. BLIJFT 2151
(bij geen gehoor 3037).
30 ct. per pond
alleen bij
Spieringetraat 5, Tel. 2555
SINOBR
inzinkbare kabinetmachine, laden, schit
terend, spotkoopje, ƒ72.50. Singer hand
naaimachine 12.50, 17.50, 22.50, 27.50,
37.50. Veritas 30.—. Anker 49.— Naai
machinehuis fa. ROSA MEIJER, 53 Goud-
sche Singel 53, Rotterdam, Tel. 12964.
Wjj repareeren alle merken zeer billijk!
Het is
HETEENVOUDIGST
Het is
MET GEMAKKELIJKST
Het is
HET VOORDEELIGST
wanneer U in meerdere bladen
advertentiën hebt te plaatsen, hetzij
hier, of welk blad ook in binnen- of
buitenland, dat U de opgaaf daarvan
toezendt aan het
ADVERTENTIE-BUREAU
VAN DE
GOUDSCHE COURANT
Markt 31 - Gouda - Tel. 2745
U zijt dan in eens klaar en de
VANAF HEDEN de mooiste film van dit jaar
met CLARK GABLE, MY RNA LOY, JU AN HERSHOLT.
Vooraf verzorgd bijprogramma met Wereld- en Hollandsch Nieuws.
ALS EXTRA ACTUALITEIT:
Uitgebreide Polygon opname.
TOEGANG BOVEN 18 JAAR.
Ongetwijfeld, er befetaan
goedkoopere oliesoorten
maar geen ^betere. En op
den duur is altijd nog t
goedkoop duurkoop.
VOOR HEDEN SPECIAAL
AANBEVOLEN:
Sachsischu Leverworst 14 ct. p. ons
Berliner Leverworst 2Q ct. p. ons
Leverkaas 20 ct. p. ons
Getruff. Leverkaas 26 ct. p. ons
Alle uit de bekende fabrieken vdn
E. NOACH's Fijne Vleeschwaren.
Aanbevelend,
A. J. OPSTELTEN,
Teleph. 3082.
Gevestigd 1905.
Wanneer U met enkele druppels
MAGGI5 AROMA de smaak van de
spijzen verbetert, oogst U zeker
bijval van Uw tafelgenoten. Het is
een karakteristieke eigenschap van
MAGGI5 AROMA, dat zij niet alleen
de smaak der gerechten verras
send goed doet uitkomen, maar zij
bevordert ook de spijsvertering,
waardoor er me*r profijt van het
voedsel wordt getrokken.
Het verhogen van de eigen smaak
dér gerechten,
Voordelen voor de gezondheid,
Spaarzaamheid in en door gebruik,
zijn 3 factoren, die MAGGI5 AROMA
een groot overwicht geven.
Verlangt daarom uitdrukkelijk
NEDERLANDS PRODUCT
27-29I?0
27.29I?5
30-34 1.50
35-38 1.75
Onze populaire jongensschoen met rubber
onderwerk. In zwort en bruin verkrijgbaar.
Da s een ideale schoolschoen
Bijzonder breede pasvorm.
Onverwoestbare rubberzooi en hak.
Ziet onze uitgebreide collectie
SCHOOLSCHOENEN
Ruime sorteering SPORTKOUSEN
fcbrieken Ie Best (N.B.)
Filialen door het geheele land.
A. Door te zorgen, dat hetgoed absoluut schoon wordt. Dat is het heiegeheim.
V. Maar mijn goed is toch zeker schoon. Het wordt altijd geweekt, geboend
en gebleekt. Wat kan ik nu nog meer doen?
A. Niets meer; je moet juist minder doen. Je moet Radion gebruiken, dat
heeft een extra werking door de zuurstof die er in zit. Zet je witte was
in een koud RADION sop, breng het langzaam aan de kook en laat
dan 15 minuten trekken. Dan ben je klaar. Door de zo bijzondere en toch
absoluut veilige werking van Radion heb je helemaal geen extra bleek
middelen nodig, en zelfs de groo e en vuilste was is zonder moeite in
zeer korte tijd prachtig helder.
30-34 1.75
35-38 1.90
Het grondgebruik
in Nederland.
onder de publicaties vanwege het De
notement v. Economische Zaken neemt
itild het Verslag over het Qrondgebrulk
in Nederland een belangrijke plaats In.
Het ls Jammer, dat het verslag van de
felling van «uo eerst nu verschijnt, ware
nT benalve deze cUlers, ook die van de
land- en tuingbouwtelllng van uw ge
neven misschien had men dan al con
clusies kunnen trekken over het aanvan
kelijk verloop der crisis.
De Directeur van den Landbouw, ver
ontschuldlgt zich over de vertraging van
het verslag, maar acht de gegevens toch
belangrijk genoeg om ze te publlceeren.
De telling beoogde een zoo nauwkeurig
mogelijk beeld te geven van den land
en tuinbouw: het aantal en de grootte
der bedrijven, het grondgebruik door
landarbeiders, het vóörkomen van eigen-
dom en pacht, de oppervlakte bouwland,
tuingrond en grasland ln elke gemeente,
den omvang der glascultuur.
Dat bet indeelen ln bepaalde rubrieken
moeilijkheden oplevert is te begrijpen;
onder tuingrond wordt verstaan land,
waarop groenten gekweekt wordt, ook
gooi en aardappelen, ofschoon dit zuiver
akkerbouwgewassen zijn. Evenwei is land
waarop in afwisseling akkerbouwgewas
sen en tuinbouwgewassen wordt gekweekt
beschouwd als bouwland. De vraag ls hoe
nu b.v. bloembollenland is beschouwd,
waarop als wisselbouw, grove groenten
en ook wei landbouwgewassen gekweekt
zijn. Of er een zuiver overzicht ls van de
boomgaarden ls de vraag: er zijn Im
mers boomgaarden met onderbeplanting
en de boeren zullen de vruchtboomen
rondom hun woningen niet alle hebben
opgegeven en toch komen heel wat
mandjes peren en appelen op deze ma
niet op de blnnenlandsche markten.
Uit de cijfers blijken eenige interes
sante feiten. In 1930 waren er in totaal
372.081 grondgebruikers. Van dezeiéwaren
175,025 landbouwers, 24.565 tuinbouwers,
57.078 landarbeiders- en 115.415 stonden
bulten den land- en tuinbouw.
Opmerkelijk is, dat het grootgrondge
bruik ln de klassen 50—100 en 100 H.A.
en meer van 1921 op 1930 achteruitging
met resp. 7,1 en 22 pet. Dit is ten deele
te verklaren uit splitsing tengevolge van
vererven; niet door de crisis, die toen
nog niet zijn gevolgen kon vertoonen.
Maar ook het aantal in de kleinste klas
se, n.l. die van 1—6 H.A., ging achteruit
en wel met 1,7 pet. Hier speelde het loon
waarschijnlijk een rol, want in de groo-
tere bedrijven,1 waar meer machines wor
den aangewend voor den te verrichten
arbeid viel een toeneming te constatee-
ren.
Interessant ls de statistiek met betrek
king tot de vraag van eigendom en
pacht. Van de grondgebruikers met 1 H.A.
en meer land waren in 1930 56,23 pet.
eigenaar. Sinds I9iü een toename van
ruim 5 pet. De betrekkelijk gunstige re
sultaten waren oorzaak, dat men van
pachter eigenaar werd.
In geheel Nederland waren ln 1930 niet
minder dan 6.815.013 éénruiters, waarvan
ln Zuid-Holland alleen; 4.992.921. staand
glas in M2. in Nederland: 17.659.101, waar
van ln Zuid-Holland alleen: 13.765.141 M2.
De cijfers hiervoor in 1912 b.v. waren:
Nederland: 2.066.858 M2. en Zuid-Holland:
1.8U0.020 M2. Een volgend maal nog Iets
over de telling en de wijze, waarop dit
geschiedt.
Het Geheim.
Norah stond van tafel op en verliet
de kamer. Ze sprak niet, doch haar
mond was vastbesloten en haar oogen
waren hard. Ze liep de trappen op,
naar haar eigen kamer en zat daar,
peinzend over haar gedachten, de
oogen naar buiten starend in den zon-
nigen tuin.
Het was een van de vele botsingen
geweest, die ze met haar stiefvader
placht te hebben. Het ging nu eenmaal
met tusschen hen en z\j snakte naar
den dag, waarop ze haar studie vol
emdigd had en kon weggaan.
Nerveus klemde ze de smalle han
den in elkaar en dacht met bitteren
afkeer aan den man, die haar moeder
zoo betooverd had. O, een knap man:
zelfs zjj erkende dat en erkende zijn
genie. Hy had gedichten geschreven,
die tot de allerbeste van deze eeuw
behoorden, misschien van alle tijden.
Hat was zes jaar geledenhijzelf was
toen een nog héél jongeman. De roem
kroonde zijn donker, knap hoofd, hij
werd gevleid en gevierd, omringd
door aanbidsters, verwend, hoewel hij
niets ter .wereld bezat dan zijn talent.
Toen ontmoette hij de rijke lady Shat-
torton en trouwde haar. Ze had een
dochtertje Norah dat op kost
school was. Zoolang dit meisje daar
bleef, leek alles vrij goed te gaan. No
ah's antipathie uitte zich alleen in
stugheid, als ze met vacantie thuis
Was* Alfred, haar stiefvader, was al-
Poppenfilm volgt teekenfilm op.
Wondermooie resultaten in Eindhoven.
Ali Baba: een symphonie van kleur en décor.
door W. BRUCKMAN.
Het beste, wat op het gebied van
film uit Amerika tot ons is gekomen,
zijn stellig de teekenfilmpjes. Tranen
hebben zy ons doen lachen, Mickey
Mouse en al die andere fantastische
en bovennatuurlijke helden uit de
vaak zoo kostelijke 10-minuten films.
Alle geest en humor, die in Amerika
bestaat is op die ateliers gekristalli
seerd in de pen van de vaardige tee
kenaars van Walt Disney die duizen
den en tienduizenden teekeningen ma
ken, die ons in het voorprogramma
een paar luttele minuten van plezier
verschaffeh. wfcat-W-weet wel, welk
een enorm] werk er noodig is om een
paar honderd meter teekenfilm te
maken. Elk filmbeeldje wordt apart
geteekend en gefotografeerd en daar
elke seconde 24 bejeldjes op het witte
doek verschijnen en weef verdwijnen,1
leert een qenvoudig rekensommetje^
dat er in 10. minuten 10 maal 60
24, dat is 14.400 verschillende beel|
jes zijn geprojecteerd. Wat
groote aantrekking van de teeke|i-
film? Dat is stellig, dat wij ons |u
eindelijk eens 1^ kunnen mlaken v|n
de benauwde werkelijkheid om oh»
heen, dat wij zoniter eenige moewe
meest fantastische ^ezens en omge
ving kunnen scheppen die wjj< jdoor de
film tot leren^n daden weten te bren
gen. Muizen standaarduitvQjering in
drijven heldendaden, loopen Jp wok
ken of op den bodem van deJr^
maal
beelij
is jtéj
opgenomen. Nu worden armen en
beenen van de pop iets veranderd van
houding en weer wordt een opname
gemaakt; tientallen malen achtereen
gebeurt dit en als dan tenslotte alle
beeldjes achter elkaar als film wor
den vertoond, ziet men op het doek
een wandelend en bewegend wezen,
kort/om iets dat leeft. Evenals in Ame
rika Walt Disney moest komen, voor
dat d^ teekenfilm eigenlijk de goede
teekenfilm werd, zoo> moest ook hier
een man komen, die van, de poppen-
film iets wist te maken> George Pal,
een Tsjech, die in Holland voor het
eerst de gelegenheid kreeg om zijn
groote capaciteiten op dit'gebied van
de truc-film te gebruiken. Voor Phi
lips iö'Eindhoven maakte Pal voor
reclarife-doeleinden een schitterend
gekleurde poppenfilm „Aether-sche-
pen" te al eenigen tijd in 14 ver-
schillende j||*sies *n buitenland
puteeren tijdelijk hdn staart#
als gummistok te j
am-;
0111 die
tegen
draai^
Dezer dajjfn kwam 'zjjn (jerstè (jee-*
laar Ali Baba" ee$ film
10 minui
iden ^gewei-
wélke ,-de:
iSdhoVen plai
eigen pogj
gezien hebbi
kenfilmidö J
van ongev#
ruim 6 maa
ste vertoon h
Philips in 1
eei| succes. 1
dit werk
eenig ideeihebben van de
druk, idie |be sprookje!
cors jmet zacht vloeiei
iusschen met de mi
r dagen»®0
as
ondfeye iü-
:hti« 3e-
kleyren,
it soepele
waartu!
bewegingen fantastischepoppetjes
fyun Weg vinden, weten te \yekkg
boosaardige katers [jen spelen e?' even Want Pal heeft het geheim, gevoiidën,
om de stugfce en houterige bewegin
gen van de figuren in de vroegere
later een deuntje opjals serenade voor
Betty Boop, een anjfere grootheid uit
het teekenfilmheldffidom.
Een ding missenjWjj in de teeken
film: «dat is de rugnte! Het zyn en
blijven teekeningen! en als zoodanig
gebonden aan het platte vlak. Als w\j
ons daarvan eens los maken, en al diê
dwaze poppetjes in hun sprookjes
achtige omgeving in een grootere
ruimte konden zien. In de wensch ligt
de oplossing al opgesloten. Maak een
film waarin de spelers poppen zijn
van heel klein formaat en bouw een
klein decor als het wereldje waarin
die poppen zich kunnen bewegen. In
derdaad men heeft het geprobeerq,
maar het bleek niet gemakkelijk om
houten poppen met scharnieren in de
armen en beenen op de film tot leven
te brengen: de bewegingen bleven
hoekig en stooterig en de mogelijk
heden beperkt. Ge begrijpt natuurlijk
hoe een opname van zoo'n bewegende
pop gebeuren moet. Stel U voor een
opname van een pop die looptin het
decor, dat b.v. zoo groot is als «een
tafel wordt de pop neergezet m een
loopende houding. Met een enkel
beeldje wordt deze situatie op de film
fijgsseizo
antelmo
over
atisf emtoïfiroedkoop toeden?
7 ïl IJ jA„
.Voedt U
aagsche
t en met
poppenfilms te veranderen in soepele
en natuurlijke bewegingen als waren
zijn fantastische wezens met fecht le
ven bezield. Hij gebruikt geen poppen
meer met scharnieren in de armen en
beenen, maar voor elke fase laat bij
een nieuwe pop maken, waarvan de
houding een heel klein beetje verschilt
met die van de vorige. Het gevolg is,
dat voor een loopende beweging b.v.
die bestaat uit 60 opnamen en die dus
ongeveer 3 seconden duurt, 60 ver
schillende poppen gemaakt worden,
die allen onderling iets verschillend
zijn. Men kan begrijpen (welk een ar
beid er noodig is om een resultaat te
bereiken dat op een zoo hoog artis
tiek peil staat als ook deze laatste
film „Ali Baba". Het is stellig een
verheugend feit, dat Pal eindelijk een
land heeft gevonden, waar hij rustig
en onder gunstige omstandigheden
werken kan en nu hij zijn ateliers
permanent in Eindhoven heeft geves
tigd, zullen wij stellig ook hier in Hol
land wel wat meer van zijn sublieme
werk te zien krijgen.
1 r\ V V"1
Jorganiseefen g
isis-l'mnité van
2 No:
voorbereiding is een van 28 Oc
tober tot en 'met 2 Novemb'er a.s. in
den Dierentuin te 's-Gravenhage te
houden tentoonstelling „Voedt U goed
en goedkoop", welke wordt georgani
seerd door het Haagsche Crisis-Co
mité.
Aan het prospectus daarvan is het
volgende ontleend:
Gesteld voor de taak, den nood door
de wereldcrisis ontstaan, te helpen le
nigen, ziet het Haagsch Crisis-Comité
deze taak zich splitsen in tweeën.
Daar is allereerst de hulp door directe
steunverleening in den vorm Van gif
ten, credieten, verstrekkingen in na-
tura enz. Daarnaast kan intusschen
ook op indirecte wijze worden ge
steund door voorlichting van het volk
op welke wijze het zich kan weren
tegen den druk der tijden, door goed
en goedkoop te leven. Goedkooper dan
menigeen weet of kan vermoeden. Uit
de reeks van vragen, die de behoefte
aan dat goedkoopere leven stelt, is die
eener goede en goedkoope voeding
primair.
„Hqe kan ik mij goed, d.w.z. doel-
daarJVjBjr Mt jfeden,e?ji dêr vd
naaijsté,leyfflsvjragen'iyj>t>r velen.
Het l|lag®hCri4d|Gomité ma^frt
zich op,:/m die vraag,op aanschouwe
lijke wijze te 'beantwóMden. Dus niet
in den vorm van abstracte, weten
schappelijke verhandelingen, maar
door een populaire, ook bmiien het be
reik der massZ vallende, demonstra
tie, die zal worden gegeven in de za-
•ien van den Haagschen Dierentuin.
Deze demonstratie zal worden gege
ven in den vorm van een zesdaagsche
tentoonstelling, waar het publiek zal
kunnen leeren, hoe men met minder
geld dan voorheen, toch niet minder
goed, in de gezinsvoeding zal kunnen
voorzien. Daar zal het publiek kennis
maken met nieuwe vindingen, met
nieuwe procedé's en met tal van mo
gelijkheden om met minder geld een
smakelijk en voedzaam maal te be
reiden. De groote belangen, daarbij
in het spel, brengt het Haagsch Cri
sis-Comité samen in het plan dezer
tentoonstelling. Het zal de zalen van
den Dierentuin vullen met standhou
ders die geheel aan deze behoefte vol
doen.
Een aantal bekende deskundigen
uit ons land zal worden uitgenoodigd,
door populaire voordrachten in een
der zalen van den Dierentuin het goe-
tijd joviaal en beminnelijk. Men aan
bad hem, Norah begreep het nooit.
Ze was nog te jong om zijn gedichten
te waardeeren en zijn levendige ma
nieren, zijn „innemendheid" stootten
haar juist af. Ze was Engelsch tot in
hart en nieren en hij had Italiaansch
bloed. Ze was teruggetrokken en be~
heerscht, hij impulsief en levendig.
Naarmate ze ouder werd, groeide
haar antipa.thie tot waren afkeer.
Toch leerde 2e zijn werk waardeeren,
toen ze in staat was het te begrijpen.
De bundel gedichten, die hem beroemd
maakte, stond haar zoo na, dat ze het
nooit begrijpen kou. Het was en bleef
haar onmogelijk dit werk te veiieen-
zelvigen met haar stiefvader.
Ze was nu achttien en had slechts
één verlangen: vrij zijn. Ze zou gaan
studeeren en hoopte, zoo weinig mo
gelijk meer thuis te komen; hoewel
het haar verdriet deefl om haar moe
der.
Norah besloot uit te gaan om de on
aangename herinneriz ig van de scène
te verdrijven. Ze wam ieMe door ach
terbuurten en wijken, waar ze dik
wijls afwisseling zocht en ging er een
winkeltje binnen, waar ze soms anti
quiteiten ko^ht en oude meubelstuk
ken of boeken. Ze dweepte met alles
wat oud was.
De eigenaar kende haar al en liet
haar eenige aanwinsten zien. Er wa
ren ook boeken. Norah bladerde er in.
Ze hield ervan, zoo'n heel oud boek
aan te raken en te droomen van alle
menschen, die hetzelfde hadden ge
daan, die dit boek hadden gelezen, er
over gedroomd en gedacht.
Opeens gleed iets uit de bladen. Ze
raapte een vel vergeeld papier op en
zag dat het een brief was. Ze wierp
er een blik op en las het opschrift:
„Mjjn beste Alfred..."
Het gaf haar een onaangename
sensatie, ze zag eensklaps haar stief
vader voor zich, hoewel het natuur
lijk dwaasheid was, een verband te
zoeken. Doch onwillekeurig las ze
verder: „Hierbij zend ik,je de gedich
ten, waarvan ik sprak en zal heel blij
zijn, als je me wilt laten weten, hoe
je ze vindt. Ik schreef„Herfstnacht"
en „Ode aan het licht" in de laatste
dagen. „Sterven" is mijn laatste... het
zal letterlijk wel zoo zijn, want ik
weet dat ik verloren ben. Als je meent
dat je den bundel uitgegeven kunt
krijgen voor me, door je relatie met
dien uitgever, dan zou ik me heel ge
lukkig gevoelen. Ik zal het niet meei
beleven, maar ik zal tevreden sterven
als ik weet,s dat mijn naam niet met
mij wordt uitgewischt als zand in den
storm. Hopenlijk zal je „Minnelied"
kunnen ontcijferen, ik veranderde een
en ander er in. Als steeds je Claude
Dune.
Norah stond te staren op den brief,
terwijl het was alsof haar hart op
hield met kloppen. Was was dat? Min
nelied... Ode aan het licht... Herfst
nacht... maar dat waren de mooiste
gedichten uit den beroemden bundel
van Alfred Lance, den man, die we
reldberoemd werd en toen nooit meer
één gedicht schreef, de man die ze
zag het eensklaps met verschrikke
lijke duidelijkheid dien roem stal,
en daarmee alles, wat hij verkreeg:
faam en de liefde van een nobele
vrouw, die hem vereerde als een ge
nie.
Norah kocht het boek en bracht het
mee naar huis. Ze was doodelijk bleek.
Haar stiefvader keek verbaasd, toen
ze hem alleen te spreken vroeg. Dat
was nog nooit voorgekomen.
Hij werd akelig bleek, toen ze hem
den brief zwijgend voorhield, zakte
op een stoel en verborg het gelaat in
de handen.
Dief! zei ze, dief... mijn moeder
is getrouwd met een dief.
Ze huiverde. Hij keek op en toonde
haar een jammerlijk gezicht.
Norah, jij kunt niet begrijpen,
wat het beteekent een onbelangrijk
klerkje te zijn en te weten dat. je je
heele leven lang in de schaduw zult
moeten leven, terwijl je snakt naar
licht en roem en schoonheid. Ik be
nijdde mijn armen vriend, hoewel ik
Wist, dat hij moest sterven, om het
genie, dat zijn leven en zbn oeeia om
straalde. Toen hij mij den bundel na-
i