A. C. COSIJN MANNEN IN 'T WIT WIT GOED! IÏcMÉjO. thans Kattensingel 92 Wat een prachtig Hoe krijg je dat toch zo? GOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 6 SEPT. 1935 TWEEDE BLAD in assurantiën 35 et. 30 cf. 2l PER HALF POND CURSUSSEN BOEKHOUDEN Collecteur der Staatsloterij Eet nu Kip Goedkoopar danvlaesch B. Smits, Poelier Thalla Theater De Plechtige Uitieart van H.M. Koningin Astrid ven België MAGGI'aroma GOUDA - HOOGSTRAAT 14 JÏ1 M Jftjr I Jn?: GRATIS PRACTISCHE RADION-WASHANDLEIDING (waarde 25 ets.) Verzoeke mij geheet gratis en frpneo toe te zenden een exemplaar van Uw nieuwe rijk |e- illustreerde uitgave met talloze waardevolle aan wijzingen voor de moderne behaadéling van de gezins- en fijne was. Naam Straat Woonplaats InitnJrn Ma Lever's Zeep Mg. N. K, AfitUut Ketlam*. Ketterde». |TH|ODORUS tttEMEUER' I F-tTRGlEUM COMPANY GEBOUW PETROtEA OE SUPER OLIE VOOR Mfk DEN HAAG - ROTTERDAM \J Aanv. der nieuwe cursuisen Sept. 1935 Drs. J. BMNDS, Westersingel 39, Botterdam, Telefoon 61921. J. C. LAGERWEKFF, Galileistraat 164, Den Haag, Telef. 337121. K. PIJPER, Tollenslaan 3 Aerdenhout Telefoon 2662,..,' Mr. W. J. WITSENROER, Galileistraat 182, Haag, Telef. 836492. Prospectussen en inlichtingen aan bovenstaande adressen. VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING Inlichtingen^iaden, Tarieven en Voorwaarden en tingen ontrent het FONDS VOOR LIJKVERBRANDING op schriftelijke aanvrage kosteloos verkrijgbaar bij de afd.-secretaresse, GOUWE 73, Gouda. Getrouwd: Mr. J. G. DE BEU» en M. G. IJSSEL DE SCHEPPER, die, mede niamens wederzij dsche familie hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van belangstelling bij hun huwélijk ondervonden. GOUDA, 6 September 1935. De heer en Meyroüw BEEK-^DE JONG, Lange Tienderweg 54, ZULLEN GAARNE ONTVANGEN op ZONDAG 8 en 15 SEPTEMBER van 35 uur. Gouda Het Kantoor IS VERPLAATST van TURFMARKT 68, naai TELEF. BLIJFT 2151 (bij geen gehoor 3037). 30 ct. per pond alleen bij Spieringetraat 5, Tel. 2555 SINOBR inzinkbare kabinetmachine, laden, schit terend, spotkoopje, ƒ72.50. Singer hand naaimachine 12.50, 17.50, 22.50, 27.50, 37.50. Veritas 30.—. Anker 49.— Naai machinehuis fa. ROSA MEIJER, 53 Goud- sche Singel 53, Rotterdam, Tel. 12964. Wjj repareeren alle merken zeer billijk! Het is HETEENVOUDIGST Het is MET GEMAKKELIJKST Het is HET VOORDEELIGST wanneer U in meerdere bladen advertentiën hebt te plaatsen, hetzij hier, of welk blad ook in binnen- of buitenland, dat U de opgaaf daarvan toezendt aan het ADVERTENTIE-BUREAU VAN DE GOUDSCHE COURANT Markt 31 - Gouda - Tel. 2745 U zijt dan in eens klaar en de VANAF HEDEN de mooiste film van dit jaar met CLARK GABLE, MY RNA LOY, JU AN HERSHOLT. Vooraf verzorgd bijprogramma met Wereld- en Hollandsch Nieuws. ALS EXTRA ACTUALITEIT: Uitgebreide Polygon opname. TOEGANG BOVEN 18 JAAR. Ongetwijfeld, er befetaan goedkoopere oliesoorten maar geen ^betere. En op den duur is altijd nog t goedkoop duurkoop. VOOR HEDEN SPECIAAL AANBEVOLEN: Sachsischu Leverworst 14 ct. p. ons Berliner Leverworst 2Q ct. p. ons Leverkaas 20 ct. p. ons Getruff. Leverkaas 26 ct. p. ons Alle uit de bekende fabrieken vdn E. NOACH's Fijne Vleeschwaren. Aanbevelend, A. J. OPSTELTEN, Teleph. 3082. Gevestigd 1905. Wanneer U met enkele druppels MAGGI5 AROMA de smaak van de spijzen verbetert, oogst U zeker bijval van Uw tafelgenoten. Het is een karakteristieke eigenschap van MAGGI5 AROMA, dat zij niet alleen de smaak der gerechten verras send goed doet uitkomen, maar zij bevordert ook de spijsvertering, waardoor er me*r profijt van het voedsel wordt getrokken. Het verhogen van de eigen smaak dér gerechten, Voordelen voor de gezondheid, Spaarzaamheid in en door gebruik, zijn 3 factoren, die MAGGI5 AROMA een groot overwicht geven. Verlangt daarom uitdrukkelijk NEDERLANDS PRODUCT 27-29I?0 27.29I?5 30-34 1.50 35-38 1.75 Onze populaire jongensschoen met rubber onderwerk. In zwort en bruin verkrijgbaar. Da s een ideale schoolschoen Bijzonder breede pasvorm. Onverwoestbare rubberzooi en hak. Ziet onze uitgebreide collectie SCHOOLSCHOENEN Ruime sorteering SPORTKOUSEN fcbrieken Ie Best (N.B.) Filialen door het geheele land. A. Door te zorgen, dat hetgoed absoluut schoon wordt. Dat is het heiegeheim. V. Maar mijn goed is toch zeker schoon. Het wordt altijd geweekt, geboend en gebleekt. Wat kan ik nu nog meer doen? A. Niets meer; je moet juist minder doen. Je moet Radion gebruiken, dat heeft een extra werking door de zuurstof die er in zit. Zet je witte was in een koud RADION sop, breng het langzaam aan de kook en laat dan 15 minuten trekken. Dan ben je klaar. Door de zo bijzondere en toch absoluut veilige werking van Radion heb je helemaal geen extra bleek middelen nodig, en zelfs de groo e en vuilste was is zonder moeite in zeer korte tijd prachtig helder. 30-34 1.75 35-38 1.90 Het grondgebruik in Nederland. onder de publicaties vanwege het De notement v. Economische Zaken neemt itild het Verslag over het Qrondgebrulk in Nederland een belangrijke plaats In. Het ls Jammer, dat het verslag van de felling van «uo eerst nu verschijnt, ware nT benalve deze cUlers, ook die van de land- en tuingbouwtelllng van uw ge neven misschien had men dan al con clusies kunnen trekken over het aanvan kelijk verloop der crisis. De Directeur van den Landbouw, ver ontschuldlgt zich over de vertraging van het verslag, maar acht de gegevens toch belangrijk genoeg om ze te publlceeren. De telling beoogde een zoo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van den land en tuinbouw: het aantal en de grootte der bedrijven, het grondgebruik door landarbeiders, het vóörkomen van eigen- dom en pacht, de oppervlakte bouwland, tuingrond en grasland ln elke gemeente, den omvang der glascultuur. Dat bet indeelen ln bepaalde rubrieken moeilijkheden oplevert is te begrijpen; onder tuingrond wordt verstaan land, waarop groenten gekweekt wordt, ook gooi en aardappelen, ofschoon dit zuiver akkerbouwgewassen zijn. Evenwei is land waarop in afwisseling akkerbouwgewas sen en tuinbouwgewassen wordt gekweekt beschouwd als bouwland. De vraag ls hoe nu b.v. bloembollenland is beschouwd, waarop als wisselbouw, grove groenten en ook wei landbouwgewassen gekweekt zijn. Of er een zuiver overzicht ls van de boomgaarden ls de vraag: er zijn Im mers boomgaarden met onderbeplanting en de boeren zullen de vruchtboomen rondom hun woningen niet alle hebben opgegeven en toch komen heel wat mandjes peren en appelen op deze ma niet op de blnnenlandsche markten. Uit de cijfers blijken eenige interes sante feiten. In 1930 waren er in totaal 372.081 grondgebruikers. Van dezeiéwaren 175,025 landbouwers, 24.565 tuinbouwers, 57.078 landarbeiders- en 115.415 stonden bulten den land- en tuinbouw. Opmerkelijk is, dat het grootgrondge bruik ln de klassen 50—100 en 100 H.A. en meer van 1921 op 1930 achteruitging met resp. 7,1 en 22 pet. Dit is ten deele te verklaren uit splitsing tengevolge van vererven; niet door de crisis, die toen nog niet zijn gevolgen kon vertoonen. Maar ook het aantal in de kleinste klas se, n.l. die van 1—6 H.A., ging achteruit en wel met 1,7 pet. Hier speelde het loon waarschijnlijk een rol, want in de groo- tere bedrijven,1 waar meer machines wor den aangewend voor den te verrichten arbeid viel een toeneming te constatee- ren. Interessant ls de statistiek met betrek king tot de vraag van eigendom en pacht. Van de grondgebruikers met 1 H.A. en meer land waren in 1930 56,23 pet. eigenaar. Sinds I9iü een toename van ruim 5 pet. De betrekkelijk gunstige re sultaten waren oorzaak, dat men van pachter eigenaar werd. In geheel Nederland waren ln 1930 niet minder dan 6.815.013 éénruiters, waarvan ln Zuid-Holland alleen; 4.992.921. staand glas in M2. in Nederland: 17.659.101, waar van ln Zuid-Holland alleen: 13.765.141 M2. De cijfers hiervoor in 1912 b.v. waren: Nederland: 2.066.858 M2. en Zuid-Holland: 1.8U0.020 M2. Een volgend maal nog Iets over de telling en de wijze, waarop dit geschiedt. Het Geheim. Norah stond van tafel op en verliet de kamer. Ze sprak niet, doch haar mond was vastbesloten en haar oogen waren hard. Ze liep de trappen op, naar haar eigen kamer en zat daar, peinzend over haar gedachten, de oogen naar buiten starend in den zon- nigen tuin. Het was een van de vele botsingen geweest, die ze met haar stiefvader placht te hebben. Het ging nu eenmaal met tusschen hen en z\j snakte naar den dag, waarop ze haar studie vol emdigd had en kon weggaan. Nerveus klemde ze de smalle han den in elkaar en dacht met bitteren afkeer aan den man, die haar moeder zoo betooverd had. O, een knap man: zelfs zjj erkende dat en erkende zijn genie. Hy had gedichten geschreven, die tot de allerbeste van deze eeuw behoorden, misschien van alle tijden. Hat was zes jaar geledenhijzelf was toen een nog héél jongeman. De roem kroonde zijn donker, knap hoofd, hij werd gevleid en gevierd, omringd door aanbidsters, verwend, hoewel hij niets ter .wereld bezat dan zijn talent. Toen ontmoette hij de rijke lady Shat- torton en trouwde haar. Ze had een dochtertje Norah dat op kost school was. Zoolang dit meisje daar bleef, leek alles vrij goed te gaan. No ah's antipathie uitte zich alleen in stugheid, als ze met vacantie thuis Was* Alfred, haar stiefvader, was al- Poppenfilm volgt teekenfilm op. Wondermooie resultaten in Eindhoven. Ali Baba: een symphonie van kleur en décor. door W. BRUCKMAN. Het beste, wat op het gebied van film uit Amerika tot ons is gekomen, zijn stellig de teekenfilmpjes. Tranen hebben zy ons doen lachen, Mickey Mouse en al die andere fantastische en bovennatuurlijke helden uit de vaak zoo kostelijke 10-minuten films. Alle geest en humor, die in Amerika bestaat is op die ateliers gekristalli seerd in de pen van de vaardige tee kenaars van Walt Disney die duizen den en tienduizenden teekeningen ma ken, die ons in het voorprogramma een paar luttele minuten van plezier verschaffeh. wfcat-W-weet wel, welk een enorm] werk er noodig is om een paar honderd meter teekenfilm te maken. Elk filmbeeldje wordt apart geteekend en gefotografeerd en daar elke seconde 24 bejeldjes op het witte doek verschijnen en weef verdwijnen,1 leert een qenvoudig rekensommetje^ dat er in 10. minuten 10 maal 60 24, dat is 14.400 verschillende beel| jes zijn geprojecteerd. Wat groote aantrekking van de teeke|i- film? Dat is stellig, dat wij ons |u eindelijk eens 1^ kunnen mlaken v|n de benauwde werkelijkheid om oh» heen, dat wij zoniter eenige moewe meest fantastische ^ezens en omge ving kunnen scheppen die wjj< jdoor de film tot leren^n daden weten te bren gen. Muizen standaarduitvQjering in drijven heldendaden, loopen Jp wok ken of op den bodem van deJr^ maal beelij is jtéj opgenomen. Nu worden armen en beenen van de pop iets veranderd van houding en weer wordt een opname gemaakt; tientallen malen achtereen gebeurt dit en als dan tenslotte alle beeldjes achter elkaar als film wor den vertoond, ziet men op het doek een wandelend en bewegend wezen, kort/om iets dat leeft. Evenals in Ame rika Walt Disney moest komen, voor dat d^ teekenfilm eigenlijk de goede teekenfilm werd, zoo> moest ook hier een man komen, die van, de poppen- film iets wist te maken> George Pal, een Tsjech, die in Holland voor het eerst de gelegenheid kreeg om zijn groote capaciteiten op dit'gebied van de truc-film te gebruiken. Voor Phi lips iö'Eindhoven maakte Pal voor reclarife-doeleinden een schitterend gekleurde poppenfilm „Aether-sche- pen" te al eenigen tijd in 14 ver- schillende j||*sies *n buitenland puteeren tijdelijk hdn staart# als gummistok te j am-; 0111 die tegen draai^ Dezer dajjfn kwam 'zjjn (jerstè (jee-* laar Ali Baba" ee$ film 10 minui iden ^gewei- wélke ,-de: iSdhoVen plai eigen pogj gezien hebbi kenfilmidö J van ongev# ruim 6 maa ste vertoon h Philips in 1 eei| succes. 1 dit werk eenig ideeihebben van de druk, idie |be sprookje! cors jmet zacht vloeiei iusschen met de mi r dagen»®0 as ondfeye iü- :hti« 3e- kleyren, it soepele waartu! bewegingen fantastischepoppetjes fyun Weg vinden, weten te \yekkg boosaardige katers [jen spelen e?' even Want Pal heeft het geheim, gevoiidën, om de stugfce en houterige bewegin gen van de figuren in de vroegere later een deuntje opjals serenade voor Betty Boop, een anjfere grootheid uit het teekenfilmheldffidom. Een ding missenjWjj in de teeken film: «dat is de rugnte! Het zyn en blijven teekeningen! en als zoodanig gebonden aan het platte vlak. Als w\j ons daarvan eens los maken, en al diê dwaze poppetjes in hun sprookjes achtige omgeving in een grootere ruimte konden zien. In de wensch ligt de oplossing al opgesloten. Maak een film waarin de spelers poppen zijn van heel klein formaat en bouw een klein decor als het wereldje waarin die poppen zich kunnen bewegen. In derdaad men heeft het geprobeerq, maar het bleek niet gemakkelijk om houten poppen met scharnieren in de armen en beenen op de film tot leven te brengen: de bewegingen bleven hoekig en stooterig en de mogelijk heden beperkt. Ge begrijpt natuurlijk hoe een opname van zoo'n bewegende pop gebeuren moet. Stel U voor een opname van een pop die looptin het decor, dat b.v. zoo groot is als «een tafel wordt de pop neergezet m een loopende houding. Met een enkel beeldje wordt deze situatie op de film fijgsseizo antelmo over atisf emtoïfiroedkoop toeden? 7 ïl IJ jA„ .Voedt U aagsche t en met poppenfilms te veranderen in soepele en natuurlijke bewegingen als waren zijn fantastische wezens met fecht le ven bezield. Hij gebruikt geen poppen meer met scharnieren in de armen en beenen, maar voor elke fase laat bij een nieuwe pop maken, waarvan de houding een heel klein beetje verschilt met die van de vorige. Het gevolg is, dat voor een loopende beweging b.v. die bestaat uit 60 opnamen en die dus ongeveer 3 seconden duurt, 60 ver schillende poppen gemaakt worden, die allen onderling iets verschillend zijn. Men kan begrijpen (welk een ar beid er noodig is om een resultaat te bereiken dat op een zoo hoog artis tiek peil staat als ook deze laatste film „Ali Baba". Het is stellig een verheugend feit, dat Pal eindelijk een land heeft gevonden, waar hij rustig en onder gunstige omstandigheden werken kan en nu hij zijn ateliers permanent in Eindhoven heeft geves tigd, zullen wij stellig ook hier in Hol land wel wat meer van zijn sublieme werk te zien krijgen. 1 r\ V V"1 Jorganiseefen g isis-l'mnité van 2 No: voorbereiding is een van 28 Oc tober tot en 'met 2 Novemb'er a.s. in den Dierentuin te 's-Gravenhage te houden tentoonstelling „Voedt U goed en goedkoop", welke wordt georgani seerd door het Haagsche Crisis-Co mité. Aan het prospectus daarvan is het volgende ontleend: Gesteld voor de taak, den nood door de wereldcrisis ontstaan, te helpen le nigen, ziet het Haagsch Crisis-Comité deze taak zich splitsen in tweeën. Daar is allereerst de hulp door directe steunverleening in den vorm Van gif ten, credieten, verstrekkingen in na- tura enz. Daarnaast kan intusschen ook op indirecte wijze worden ge steund door voorlichting van het volk op welke wijze het zich kan weren tegen den druk der tijden, door goed en goedkoop te leven. Goedkooper dan menigeen weet of kan vermoeden. Uit de reeks van vragen, die de behoefte aan dat goedkoopere leven stelt, is die eener goede en goedkoope voeding primair. „Hqe kan ik mij goed, d.w.z. doel- daarJVjBjr Mt jfeden,e?ji dêr vd naaijsté,leyfflsvjragen'iyj>t>r velen. Het l|lag®hCri4d|Gomité ma^frt zich op,:/m die vraag,op aanschouwe lijke wijze te 'beantwóMden. Dus niet in den vorm van abstracte, weten schappelijke verhandelingen, maar door een populaire, ook bmiien het be reik der massZ vallende, demonstra tie, die zal worden gegeven in de za- •ien van den Haagschen Dierentuin. Deze demonstratie zal worden gege ven in den vorm van een zesdaagsche tentoonstelling, waar het publiek zal kunnen leeren, hoe men met minder geld dan voorheen, toch niet minder goed, in de gezinsvoeding zal kunnen voorzien. Daar zal het publiek kennis maken met nieuwe vindingen, met nieuwe procedé's en met tal van mo gelijkheden om met minder geld een smakelijk en voedzaam maal te be reiden. De groote belangen, daarbij in het spel, brengt het Haagsch Cri sis-Comité samen in het plan dezer tentoonstelling. Het zal de zalen van den Dierentuin vullen met standhou ders die geheel aan deze behoefte vol doen. Een aantal bekende deskundigen uit ons land zal worden uitgenoodigd, door populaire voordrachten in een der zalen van den Dierentuin het goe- tijd joviaal en beminnelijk. Men aan bad hem, Norah begreep het nooit. Ze was nog te jong om zijn gedichten te waardeeren en zijn levendige ma nieren, zijn „innemendheid" stootten haar juist af. Ze was Engelsch tot in hart en nieren en hij had Italiaansch bloed. Ze was teruggetrokken en be~ heerscht, hij impulsief en levendig. Naarmate ze ouder werd, groeide haar antipa.thie tot waren afkeer. Toch leerde 2e zijn werk waardeeren, toen ze in staat was het te begrijpen. De bundel gedichten, die hem beroemd maakte, stond haar zoo na, dat ze het nooit begrijpen kou. Het was en bleef haar onmogelijk dit werk te veiieen- zelvigen met haar stiefvader. Ze was nu achttien en had slechts één verlangen: vrij zijn. Ze zou gaan studeeren en hoopte, zoo weinig mo gelijk meer thuis te komen; hoewel het haar verdriet deefl om haar moe der. Norah besloot uit te gaan om de on aangename herinneriz ig van de scène te verdrijven. Ze wam ieMe door ach terbuurten en wijken, waar ze dik wijls afwisseling zocht en ging er een winkeltje binnen, waar ze soms anti quiteiten ko^ht en oude meubelstuk ken of boeken. Ze dweepte met alles wat oud was. De eigenaar kende haar al en liet haar eenige aanwinsten zien. Er wa ren ook boeken. Norah bladerde er in. Ze hield ervan, zoo'n heel oud boek aan te raken en te droomen van alle menschen, die hetzelfde hadden ge daan, die dit boek hadden gelezen, er over gedroomd en gedacht. Opeens gleed iets uit de bladen. Ze raapte een vel vergeeld papier op en zag dat het een brief was. Ze wierp er een blik op en las het opschrift: „Mjjn beste Alfred..." Het gaf haar een onaangename sensatie, ze zag eensklaps haar stief vader voor zich, hoewel het natuur lijk dwaasheid was, een verband te zoeken. Doch onwillekeurig las ze verder: „Hierbij zend ik,je de gedich ten, waarvan ik sprak en zal heel blij zijn, als je me wilt laten weten, hoe je ze vindt. Ik schreef„Herfstnacht" en „Ode aan het licht" in de laatste dagen. „Sterven" is mijn laatste... het zal letterlijk wel zoo zijn, want ik weet dat ik verloren ben. Als je meent dat je den bundel uitgegeven kunt krijgen voor me, door je relatie met dien uitgever, dan zou ik me heel ge lukkig gevoelen. Ik zal het niet meei beleven, maar ik zal tevreden sterven als ik weet,s dat mijn naam niet met mij wordt uitgewischt als zand in den storm. Hopenlijk zal je „Minnelied" kunnen ontcijferen, ik veranderde een en ander er in. Als steeds je Claude Dune. Norah stond te staren op den brief, terwijl het was alsof haar hart op hield met kloppen. Was was dat? Min nelied... Ode aan het licht... Herfst nacht... maar dat waren de mooiste gedichten uit den beroemden bundel van Alfred Lance, den man, die we reldberoemd werd en toen nooit meer één gedicht schreef, de man die ze zag het eensklaps met verschrikke lijke duidelijkheid dien roem stal, en daarmee alles, wat hij verkreeg: faam en de liefde van een nobele vrouw, die hem vereerde als een ge nie. Norah kocht het boek en bracht het mee naar huis. Ze was doodelijk bleek. Haar stiefvader keek verbaasd, toen ze hem alleen te spreken vroeg. Dat was nog nooit voorgekomen. Hij werd akelig bleek, toen ze hem den brief zwijgend voorhield, zakte op een stoel en verborg het gelaat in de handen. Dief! zei ze, dief... mijn moeder is getrouwd met een dief. Ze huiverde. Hij keek op en toonde haar een jammerlijk gezicht. Norah, jij kunt niet begrijpen, wat het beteekent een onbelangrijk klerkje te zijn en te weten dat. je je heele leven lang in de schaduw zult moeten leven, terwijl je snakt naar licht en roem en schoonheid. Ik be nijdde mijn armen vriend, hoewel ik Wist, dat hij moest sterven, om het genie, dat zijn leven en zbn oeeia om straalde. Toen hij mij den bundel na- i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3