°0^ PmcAf f 6.25 VALKENHEIDE «rSu** NIEMEIJER'S STER heerenbaai 35« 30c BURROUGHS' ROMANS 6OUDSCHE COURANT - VRIJDAG 4 OCT. 1935 - TWEEDE BLAD Denkt aan den Speldjesdag op Zaterdag 5 October GRATIS TRAMMEN! Wie Gouda en Omgeving goed wil kennen schaffe zich aan GRATIS GIDS VOOR GOUDA rrns 0.50 TOUDSCHE VRAAGBAAK Prijs 0.40. A. BRINKMAN ZOON, per */a POND Wie kent niet den naam TARZAN I)e groote figuur uit de hier aangeboden Roman-Serie SsiËsS Jde. m*ASt tyu/KaoQde. kunt 1L H444 kxfy&ttï 1. TARZAN VAN DE APEN. 2. DE ZOON VAN TARZAN. 3. TARZAN DE ONGETEMDE. 4. TARZAN EN DE GOUDEN LEEUW. 5. TARZAN EN DE JUWEELEN VAN OPAR. A De kerk in Abessynië. LUCAS' TWEESTRIJD. Opvoedingsgesticht voor jongens WEEKEIND TENTOONSTELLINGSTREIN TEGEN SPECIAAL TARIEF van Amsterdam, Haarlem. Leiden Den Haag, Delft. Schiedam. Rotte dam. Utrecht. Woerden en Goud) naar BRUSSEL Heen op Zaterdag 12 October. Teurg op Zondag 13 October, of de.->p wahscht tmet gewone trainen) op Maandag 14 Oct. Zie aanplak, en strooibiljetten KUNT U THANS Ter gelegenheid van het 1-jarjg jubi leum van ons Huls In DEN HAAG geven wij aan iedereen, die voor minstens Fl. 2.- bij ons besteedt, een 2-RITTENKAART H.T.M trams of bussen, geldig tot 31 Jan. 1 936 onze ipeciale relatie» met de grootste modehuizen In P A R |J S brengen wij steeds DE NIEUWSTE MODESNUFJES prijzen, lager dan bij TkBMvSTN&WV* GRDWWafcN Bewerkt door G. J. J. POT Gemeente-Secretari s met talrijke iilittstraties. Indien U onze 10 etalages eens goed belc/jkt, zot. U zien, dat wij inderdaad altijd IETS BIJZONDERS brengen Bevattende tal van inlichtingen treffende Rijks- en Gemeentedienste Openbare en Bijzonderee>Instellingen, Vereeni gingen enz. GROOTE MARKTSTRAAT ROEK SPUI WAAG UITGAVE: GOUDA. E.-Qstermann Co s Handel Mii N.V.,Amsterd' Fabrieken te Jutphaas bij UtrécW n „VEO" TAFELBILJART brengt gezelligheid in huis, ls van hoogste kwaliteit, belastingvrij en ongelooflijk goedkoopl VFI ft" V#rkr1|gb«ar In onxe 100Ullalen ta Nederland Contante betaling gaan eeratachtal IJzersterke bèdÖnddoek, prima kwaliteit royaal formaat 58 x 106 cm met ingeweven rode rand, vooraanstaand Nederlands fabrikaat, «Ns geheel extra geschenk voor 8 gewone (4 stuks-) of 16 halve dozen (2 stuks-verpakking). Natuurlijk blijven de gewone bons geldig voor alle geschenken uit de Sunlight cadeaulijst.* Waarom? Door de onovertroffen waskracht doet Sunlight Zeep veel meer voor U dan welke andere zeep ook! Daarom wordt zij sinds jaren door tienduizenden vrouwen als onmisbaar beschouwd. Verder is de nieuwe 2 stuks-verpakking voor velen een groot gemak en de fraaie en nuttige ge schenken-voor Sunlight bons verkrijgbaar-vormen in elk Nederlands gezin een steeds terugkerende bron van vreugde en welkome besparing. *Van de grote Sunlight doos de blauwe kwartcirkel links onderaan, welke op elke doos twee keer voorkomt en waarop staat: ..Waarborg 10.000.—enz." uilknippen. Van de nieuwe 2 stuks-doos moet U echter uitknippen de sluitklep, waarop de aanduiding „V2 bon" niet voorkomt. Vervolgens voor elke door U gewenste badhanddoek van de grote Sunlight doos 8x2 (16) dezer uitknipsels of van de nieuwe 2 stuks-doos 16 sluitkleppen als brief opzenden naar Lever's Zeep Maatschappij f&V Vlaardingen, afd Geschenken en tevens hierbij vooral duidelijk vermelden: 1. Uw naam en adres (in blok- letters), 2. Het totaal aantal van Uw ingezonden Sunlight doosuitknipsels. 3. Het totaal aantal door U hiervoor verlangde badhanddoeken. Dl ENIGE NEDERLANDSE HUISHOUDZEEP MET I 10.000.- ZUIVERHEIDSWAARBORG EDGAR RICE BURROUGHS werd op slag beroemd door zyn wereldvermaarde boek „TARZAN VAN DE APEN". Dit zegt genoeg, ook omtrent de vele boeken, die hy liet volgen en waarin hij de verdere levensloop van den bijna boven^ menschelijken held TARZAN beschreef. Bij duizenden on nog eens duizenden zijn deze boeken „verslonden". Naar vele der Tarzan-boeken werden films vervaardigd, waarvoor de belangstelling Steeds enorm was en nog is. Wie gesteld is op boeken, die boeien Van 't begin tot 't einde en die men niet terzijde legt, voor men ze in ademlooze spanning tot de laatste bladzijde heeft uitgelezen, schaffe zich thans onderstaande BOURROUGHS'-KERTE aar: Vijf keurig gebonden, volledige deeien, voorzien van gekleurde omslagen, tezamen 1202 bladzijden druks, voor slechts Betaalbaar in maand, termijnen van 1.of meer naar verkiezing. Deze serie wordt direct na ontvangst van onderstaand bestelbiljet toegezonden door Gebr. Graauw's Uitg. Mij. en Boekh N.V. te A'dam, Singel 80, Tel. 46460, Postrekening 70310. Goudsche Crt. BESTELBILJET. Ondergeteekende verzoekt Gebrs. Graauw's Uit. Mij. en Boekhandel N.V. te Amster dam, Singel 80, te zenden: 5 DEELEN TARZAN-ROMANS, keurig gebonden voor den pry's van 6.25 en wenscht dit bedrag te betalen in maand termijnen van Naam: Woonplaats: Straat en No S.v.p. invullen welk bedrag per maand betaald zal worden Waaraan yelooven de Ethiopiërst De geestelijken oefenen op de politieke gebeurtenissen yrooten invloed uit De oude, schoone sage van de groo te liefde van Koning baiomo en ue üouingin van baba, Hazeb genaamd, meldt, dat hun beider zoon MeneliK oy gelegenheid van een bezoek aan zyn vader uit den tempel van Jeru zalem de Akte des Veroonds roofde, welke sedert dien by de Ktniopiers zoo Hoog in eere werd gehouden, dat het land langzamerhand het Israëli tische geloof aannam. Of' deze ge schiedenis op waarneid berust, kan met worden nagegaan, doch het is zeker, dat de Ethiopiër s, ten opzichte van hun geloof, veel overeenstemming heoben met de Joden. Van de vroege geloofsgeschiedenis dei- Kthiopiërs vindt men eerst iets uit het jaar 31t>; in welk j^ar, teh tijde van den Byzantynschen Keizer yonstantjjn den Groote, twee Chris tenen, Trumentius en Aedesius, op een zeereis gevangen werden geno men en als slaven by den koning te Axum belandden. Deze slaven verkon digden in Ethiopië de Christeiyke leer; zjj werden na den dood des Ro llings vrijgelaten door zyn weduwe en door haar aangezocht den troonopvol ger een christeiyke opvoeding ie ge ven. Dat een van hen, Erumentius, Bisschop van Ethiopië, die later hei lig werd verklaard, was, is zeker, evenzoo, dat hy door den H. Athana- sius van Alexandrië werd gewyd. De latere kerkgeschiedenis van Abessynie ligt in bijna volkomen duis ternis. Zeker is echter, dat deze ge schiedenis noch de katholieke, noch de JJyzantynsche ontwikxeling mede- maakt. Zy bleef geheel van Alexandrie afhankelijk; zy kon zich zelfs geen enkel metropolitaan ordineeren, daar Alexandrië het bisschopsaantal tot zeven beperkte. Vast staat ook, dat de kerk in Abessynie rond 390 haar grootste verval "moest ondervinden. De toentertijd door den Patriarch Gosmas gezonden metropoliet werd in Abessynië zwaar mishandeld en moest terugkeeren. Dit vooral was de oorzaak, dat de volgende zes patriar chen van Alexandrië geen metropoliet meer zonden. Eerst in de 13de eeuw was het Abessynië toegestaan een j eigen bisschop aan te stellen. Deze j bisschop, Abuna, kreeg den by naam van „Abba Salama", ofwel „Vader des Vredes", De Katholieken deden intusschen hun best bekeerlingen in het land van den Negus te winnen. Tusschen 1508 en 1670 kwamen er in Ethiopië voor al verscheidene religieuze onlusten voor, totdat de keizer tot het Room- i sclie geloof overging en mét hem ge- j ^el zyn hofhouding en talrijke on- l derdanen. Onder dezen vorst werd het Katholieke geloof als staatsreligie ueöchouwd, doch de Christenvervol gingen woeüden al spoedig opnieuw, ue naai tegen liet Katholieke geloof werd zelfs sterker nog dari voor den dag, waarop de vorst liet bekend ma ken, dat ny en zijn hofhouding tot het uoomsehe geloof waren toegetreden. in de 18e eeuw werd het den mon niken verboden in het openbaar te prediken. Deden zij dit toch, dan mocht het volk hen steenigen. De l9e eeuw bracht de Katholieken meer vrijheid ,doch na de'overwinning van Keizer iheodor in 1854 werd iedere poging van den priester met den dood gestraft. Hoofd van de kerk in Abessynië is de Abuna; hy alleen heeft het recht den Keizer te zalven; zyn invloed by het hol' is zeer groot. Het doet er wei nig toe of de Abuna uit het land van den Negus zeil' komt, of dat hy nau- welijk de taal des vorsten verstaat. De Abuna is lijk, zeer rijk; alleen reeds door de vele geldelijke geschen ken, welke hy van het hof en van zijn vertrouwelingen ontvangt. De biechtvaders onder de Abessyn- sche monniken dragen een karakte- stokken en krukken dienen den ge- loovigen tot" steun tijdens de gods dienstplechtigheden, welke niet zelden viei uur duren! Verder kent de kerk aldaar ongeveer 200 vastendagen in het jaar en voorts een massa feest dagen, aan welker viering door alle lagen der bevolking wordt deelge nomen. De Bijbel, welke door niemand wordt begrepen De heilige boeken der Abessjjnen verschillen zeer veel met die der blan ken. Toch kent men daar ook een Oud Testament, de Kleine Genesis, zelfs het Boek Henoch, de hemelvaart van lsaïag, Makkabaeër-boeken en het derde en vierde boek Esra, doch de inhoud dezer boeken is geheel afwij kend met die, welke wy kennen. Aan het Nieuwe Testament voegt de Abes- sijnsche Kerk nog twee brieven en acht hoofdstukken van den H. Cle mens toe. Al deze boeken zijn in de Ethio pische taal geschreven; zjj worden evenwel alleen door de geestelijkheid gelezen, die echter zelf geen wijs uit den inhoud kan! De hoogdravende zinsneden kunnen zelfs de priesters niet vatten. Daaraan is het ook te wij ten, dat de Ethiopiër zoo weinig van den bijbel afweet. De Ethiopiër is niet fanatiek ten opzichte van zyn geloof; hy is zeer ristiek kleed, een soort van tunica, i verdraagzaam tégenover andersden- vervaardigd uit antilopenleder, welk kleed tot de knieën reikt. Zjj gaan steeds ongeschoeid. De Ethiopische priester mag wel in het huwelijk tre den, doch slechts éénmaal. Wil hij na den dood van zyn echtgenoote op nieuw een huwelijk aangaan, dan is hy verplicht eerste het priesterkleed neer te leggen. Na de huwelijksplech tigheid moet hy opnieuw gewijd wor den. In Ethiopië vindt men ook nonnen kloosters, waar de vrouwen eerst na haar 45e jaar en tot haar 5Ue jaar kunnen intreden. Betreedt men in Ethiopië egg kerk- i gebouw, dan vallen al dadeiyk de mas sa's stokken en krukken op. welke tegen de muren zyn geplaatst. Deze kenden. Vraagt men hem wat hij af weet van zijn by bel, dan spreekt hij over de Apostelen Petrus en Paulus, over St. Clemens en over de barmhar tigheid van dien eenen grooten Pro feet, Die niet met een menschelijk oog is te aanschouwen, doch vanuit Zijn majestueuze» tempel alles ziet, wat er op de wereld geschiedt! Zoo is de Abessyniër, ondanks de oppervlakkigheid, welke hij ten op zichte van zyn by bel aan den dag legt, een diep-geloovig mensch, een mensch, die leeft met het geloof naast zich, want alles, wat de Abessyniër doet, vindt een verklaring in zyn re ligie, hetgeen ook trouwens duidelijk spreekt uit heel zyn doen en laten. EEN GOEDE RUIL. Makr Karei, dat is onze baby niet! Je hebt een verkeerde kinderwagen genomen. Deze wagen is toch zsker beter! Lucas, die zyn beide ouders op jeug- wgen leeftijd had verloren, was groot gebracht in het stadsweeshuis. Na de preciiKaiii wi^i uen «euuwe, uie ««a pp school te hebben afgeloopen, hy meende de ware persoon was. Ou werd hy als leerling by een timmer en geplaatst. Op zyn 21e jaar moest hy uitzien een andere betrekking. Hij wam nu op eigen beenen te staan en et loon, hetwelk hy genoot was ka- feitelijk veel te weinig in ver- puaing tot zyn arbeid. Zijn patroon o» niet meer geven, want deze had J' ,tWee zoons, die in het bedrijf men opgeleid en de zaak had niet n omvang, dat er vier volslagen Jron®n hun brood in konden vinden. niet aanbevolen hebben. Het Bestuur flet Bestuur van het weeshuis zocht ging geheel op de aanbeveling af, en een b i'n Éi nog geen week, nadat de Voorzitter van het bestuur hem om zyn hulp' had verzocht, kwam een brief, welke de kwestie afdoende zou oplossen. De predikant wist een weduwe, die naar besproken van levenswandel, getrouw kerkgangster, kortom een toonbeeld van een deugzame vrouw. Beter had men het niet kunnen treffen. De eenigste ,die bezwaren opperde, was het bestuurslid Jochem, die eerst wel eens wilde weten Van welken ouderdom de weduwe was. Maar naar hem werd niet geluisterd, die zag al tijd beren aan den weg. Trouwens wanneer dit een bezwaar had kunnen zijn, dan zou de predikant haar toch nieuwe werkkring voor Lu- Dank zij de relatie van een der 8laa£de het hier vrij spoedig in. een welvarend dorp in de omgeving vftG ee-n Plaat8 gevonden tot groote zou mng èn van Lucas, want hy nu een volwaardig loon gaan ver- J1, ën van het bestuur van het rptrt een!£ste kwestie, «welke nog te k„p,en. viel was het zoeken van een da*+ S' Lèlütödg werkte de predi- van het dorp erg mede, want na kort en bondig besliste het, dat Lucas by de weduwe de Wit zijn intrek zou nemen. Toch had het verstandiger gedaar. om eens nader te informeeren. Dan zou het tot de ontdekking gekomen zyn, dat Jochem ditmaal de plank niet misgeslagen had. Dc weduwe was 30 jaren en in den volksmond werd zy knap genoemd. Maar bovendien had de predikant iets verzwegen. Zyn protégé werd door de diaconie onder steund, welke onderstand zou verval len, wanneer zij een kostganger kreeg. Niet dat dit den predikant als een verwijt behoefde te worden aange merkt, doch voor het bestuur zou het een reden geweest zyn om eerst eens te trachten een ander onderdak voor Lucas te vinden, want deze ging voor het eerst de wereld in. Daarbij kwam nog, dat hij erg goedgeloovig was en wat bedeesd van aanleg. De brief, welke Lucas eenigen tijd na zjjn vertrek aan den weesvader zond, was een lof over zijn nieuwe betrekking en zjjn kosthuis. Beter had hjj het niet, kunnen treffen. De vader, die Lucas altijd sterk ter harte was gegaan, gevoelde zich na het le zen van dit schrijven gerustgesteld. Innerlijk was hij wat wantrouwend geweest. Alles kwam zoo mooi voor, en dat wilde er bij hem niet in. Lucas beging de fout van zooveel jonge menschen .die voor het eerst onder vreemden komen. Na een week wist zijn hospita, die zich erg mede levend betoond had. zijn geheele le vensgeschiedenis. Lucas zag tegen de weduwe op. Hjj bewonderde haar. dat zij zich zoo dooi de wereld had geslagen na het over laden van haar man, die haar geheel SMAAKVOLLE MANTELS VAN ROODBRUIN VELOURS MET &RIJS ASTRAKAN GARNEERING. alleen en onverzorgd achtergelaten had. Een vrouw, die wist wat zy wilde. Maar toch zou ik haar niet als vrouw begeeren, flitste het eens door zyn gedachten, toen hij op een avond in zich zelf verzonken over haar zat te denken. Zij was te zelfbewust, of kwam het, dat zij zooveel ouder was dan hy Lucas wist het zelf niet. Hoe kwam hy op dezè 'gedachten Of zou hy toch iets voor haar gevoe len? Vorige week, toen zij zoo leuk had zitten te lachen om iets, dat hij vertelde, overviel hem opeens een sterke neiging om haar te zeggen dat hij haar wel mocht. Meer dan een op welling was het niet geweest. Hoe zou hy durven? Nu na een maand dorst hij haar nog steeds niet te tutoyeeren, hetgeen zij wel deed. Hij aanvaardde dat stilzwijgend als een vanzelfspre kend iets. Beschouwde zij zich niet als een soort moeder over hem? Nou, nou, wat zit je hier in je eentje te schemeren, klonk een opge wekte vrouwenstem. Lucas schrok uit zyn overpeinzin gen op. Zy had eens moeten weten, waarover hij daar net had zitten den ken. Ik sliep bijna, loog hij. Slapen Je hebt zeker op mij ge wacht,tot ik thuis kwam? Wacht ik zal ee|*st eens koffie zetten, dan drin ken wij nog gezellig een kopje koffie voor wij gaan slapen. Heb je je niet verveeld? Zeg het maar gerust. Maar ja, ik mag toch ook wel eens naar mijn vriendin. Zelf kan zy moeilijk uitgaan, nu zij drie kinderen heeft dus ben ik verplicht naar haar te gaan. Ik vertelde, dat jij bij my in de kost was. Och nu moet die meneer heelemaal alleen thuis blijven? vroeg ze. Maar hij had gerust met je mee mogen komen hoor, zei ze, toen ik haar verteld had, dat je zoo trouw op het huis paste. Lucas onderging een vreemde ge waarwording. Het idee met zijn hos pita op visite te gaan, deed hem tot in zyn haarwortels blozen. Gelukkig was het schemerdonker en zag zy het niet, maar tevens voel de hy zich in waarde sty gen, omdat de vriendin van juffrouw de Wit hem met meneer betiteld had. Kom, ik zal het licht eens aan dien. Je kunt elkaar bijna niet zien, ging zij voort. Lucas nipte met zijn oogen in het felle lamplicht, dat h'em even ver blindde. Hij stond op om de gordijnen te sluiten. Wat ben je toch huiselijk aan gelegd, lachte juffrouw de Wit hém toe. Zooals zy daar stond, zelfbewust, met ondeugend lachende oogen, wel gevormd, niet zonder eenige coquet- I terie, deed zij hem zijn rustige even- I wichtigheid verliezen. 1 U verwendt mij toch wk maar 1 erg, drong het over zijn lippen. Hij schrok ervan. Spontaan, zonder er bij na te denken, was het er uit gekomen. 1 Malle jongen, verweerde zij zich. U bent een ware moeder vooi i mij. Hè..., och geef dat kopje even aan, klonk het koel. Waarom was zij zoo opeens ver- anderd? Van het gezellige koffiedrin- 1 ken kwam weinig. Weduwe de Wit 1 ging met een strak gezicht de cou- rant Inkijken. Lucas gevoelde, dat de hartelijkheid van zoo even geheel ver- dwenen was. Het was maar het beste om gauw onder de wol te kruipen. 1 Ik ga naar bed. 1 Wel te ruste. Uren lag Lucas wakker. Hoe hij z'n hersens ook pijnigde, hy begreep maar niet, waarom weduwe de Wit zoo opeens was veranderd. Had hy te veel gezegd' met de opmerking, dat zij een ware moeder voor hem was? Ja, dat kon het zijn. Hij had beter op zyn woorden moeten passen. Wat wist hij van haar leven. Welke teere wonden had hij niet geraakt met dit gezegde. Wie weet hoeveel stil ver driet zij leed, omdat haar man haar geen zoon had nagelaten. Smart, wel ke hij niet kende. Morgen zou hij zijn excuses maken. Maar den volgenden dag ontbrak hem de moed. Daarbij kwam, dat z'n hospita het voorgevallene scheen te zijn vergeten, of dat zy er niet over wilde hooren. Gelukkig 's avonds moest hij uit. De baas was 25 jaar getrouwd en ter eere daarvan had hy voor vrienden en bekenden een feestje in het dorps hotel georganiseerd. Het beloofde een gezellig avondje te worden. Het is maar goed, dat je nog geen verkeering hebt, want vanavond kun je uitzoeken, had een der knechts hem vandaag verzekerd. Netjes geschoren en gewasschen, gestoken in zijn Zondagsche pak, be gaf Lucas zich 's avonds nu niet be paald erg op zijn gemak naar de fdestzaal, na vooraf aan de juffrouw de Wit beloofd te hebben, niet na twaalven thuis te komen en zich net jes te gedragen. Het werd een avond vol jolijt. De boekhouder wist er de stemming in te brengen. Er werd gelachen, ge geten en gedronken. Aan tijd werd niet gedacht. Als tafeldame kreeg Lucas de dochter van Willemse, den meubelmaker, toegewezen. Annie heette zij. (Wordt vervolgd.)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3