°0^
PmcAf
f 6.25
VALKENHEIDE
«rSu**
NIEMEIJER'S
STER
heerenbaai
35« 30c
BURROUGHS' ROMANS
6OUDSCHE COURANT - VRIJDAG 4 OCT. 1935 - TWEEDE BLAD
Denkt aan den Speldjesdag
op Zaterdag 5 October
GRATIS TRAMMEN!
Wie Gouda en Omgeving
goed wil kennen
schaffe zich aan
GRATIS
GIDS VOOR GOUDA
rrns 0.50
TOUDSCHE VRAAGBAAK
Prijs 0.40.
A. BRINKMAN ZOON,
per */a POND
Wie kent niet den naam TARZAN
I)e groote figuur uit de hier aangeboden Roman-Serie
SsiËsS
Jde. m*ASt tyu/KaoQde.
kunt 1L H444 kxfy&ttï
1. TARZAN VAN DE APEN.
2. DE ZOON VAN TARZAN.
3. TARZAN DE ONGETEMDE.
4. TARZAN EN DE GOUDEN LEEUW.
5. TARZAN EN DE JUWEELEN VAN OPAR.
A
De kerk in Abessynië.
LUCAS' TWEESTRIJD.
Opvoedingsgesticht voor jongens
WEEKEIND
TENTOONSTELLINGSTREIN
TEGEN SPECIAAL TARIEF
van Amsterdam, Haarlem. Leiden
Den Haag, Delft. Schiedam. Rotte
dam. Utrecht. Woerden en Goud)
naar
BRUSSEL
Heen op Zaterdag 12 October. Teurg
op Zondag 13 October, of de.->p
wahscht tmet gewone trainen) op
Maandag 14 Oct.
Zie aanplak, en strooibiljetten
KUNT U THANS
Ter gelegenheid van het 1-jarjg jubi
leum van ons Huls In DEN HAAG
geven wij aan iedereen, die voor
minstens Fl. 2.- bij ons besteedt,
een 2-RITTENKAART
H.T.M
trams of bussen, geldig tot 31 Jan. 1 936
onze ipeciale relatie» met de grootste
modehuizen In P A R |J S brengen wij steeds
DE NIEUWSTE MODESNUFJES
prijzen, lager dan bij
TkBMvSTN&WV*
GRDWWafcN
Bewerkt door G. J. J. POT
Gemeente-Secretari s
met talrijke iilittstraties.
Indien U onze 10 etalages eens goed
belc/jkt, zot. U zien, dat wij inderdaad
altijd IETS BIJZONDERS brengen
Bevattende tal van inlichtingen
treffende Rijks- en Gemeentedienste
Openbare en Bijzonderee>Instellingen,
Vereeni gingen enz.
GROOTE MARKTSTRAAT ROEK SPUI
WAAG
UITGAVE:
GOUDA.
E.-Qstermann Co s Handel Mii N.V.,Amsterd'
Fabrieken te Jutphaas bij UtrécW
n „VEO" TAFELBILJART
brengt gezelligheid in huis, ls van hoogste
kwaliteit, belastingvrij en ongelooflijk goedkoopl
VFI ft" V#rkr1|gb«ar In onxe 100Ullalen ta Nederland
Contante betaling gaan eeratachtal
IJzersterke bèdÖnddoek, prima kwaliteit
royaal formaat 58 x 106 cm met ingeweven
rode rand, vooraanstaand Nederlands
fabrikaat, «Ns geheel extra geschenk
voor 8 gewone (4 stuks-) of 16 halve
dozen (2 stuks-verpakking). Natuurlijk
blijven de gewone bons geldig voor alle
geschenken uit de Sunlight cadeaulijst.*
Waarom? Door de onovertroffen waskracht doet
Sunlight Zeep veel meer voor U dan welke andere
zeep ook! Daarom wordt zij sinds jaren door
tienduizenden vrouwen als onmisbaar beschouwd.
Verder is de nieuwe 2 stuks-verpakking voor
velen een groot gemak en de fraaie en nuttige ge
schenken-voor Sunlight bons verkrijgbaar-vormen
in elk Nederlands gezin een steeds terugkerende
bron van vreugde en welkome besparing.
*Van de grote Sunlight doos de blauwe kwartcirkel links
onderaan, welke op elke doos twee keer voorkomt en
waarop staat: ..Waarborg 10.000.—enz." uilknippen.
Van de nieuwe 2 stuks-doos moet U echter uitknippen de
sluitklep, waarop de aanduiding „V2 bon" niet voorkomt.
Vervolgens voor elke door U gewenste badhanddoek van de grote Sunlight doos 8x2 (16) dezer
uitknipsels of van de nieuwe 2 stuks-doos 16 sluitkleppen als brief opzenden naar Lever's Zeep Maatschappij f&V
Vlaardingen, afd Geschenken en tevens hierbij vooral duidelijk vermelden: 1. Uw naam en adres (in blok-
letters), 2. Het totaal aantal van Uw ingezonden Sunlight doosuitknipsels. 3. Het totaal aantal door U hiervoor
verlangde badhanddoeken.
Dl ENIGE NEDERLANDSE HUISHOUDZEEP MET I 10.000.- ZUIVERHEIDSWAARBORG
EDGAR RICE BURROUGHS werd op slag beroemd door zyn wereldvermaarde
boek „TARZAN VAN DE APEN". Dit zegt genoeg, ook omtrent de vele boeken,
die hy liet volgen en waarin hij de verdere levensloop van den bijna boven^
menschelijken held TARZAN beschreef.
Bij duizenden on nog eens duizenden zijn deze boeken „verslonden". Naar vele
der Tarzan-boeken werden films vervaardigd, waarvoor de belangstelling
Steeds enorm was en nog is.
Wie gesteld is op boeken, die boeien Van 't begin tot 't einde en die men
niet terzijde legt, voor men ze in ademlooze spanning tot de laatste bladzijde
heeft uitgelezen, schaffe zich thans onderstaande BOURROUGHS'-KERTE aar:
Vijf keurig gebonden, volledige deeien, voorzien
van gekleurde omslagen, tezamen 1202
bladzijden druks, voor slechts
Betaalbaar in maand, termijnen van 1.of meer naar verkiezing.
Deze serie wordt direct na ontvangst van onderstaand bestelbiljet toegezonden door
Gebr. Graauw's Uitg. Mij. en Boekh N.V. te A'dam, Singel 80, Tel. 46460,
Postrekening 70310.
Goudsche Crt. BESTELBILJET.
Ondergeteekende verzoekt Gebrs. Graauw's Uit. Mij. en Boekhandel N.V. te Amster
dam, Singel 80, te zenden: 5 DEELEN TARZAN-ROMANS, keurig gebonden voor
den pry's van 6.25 en wenscht dit bedrag te betalen in maand termijnen van
Naam: Woonplaats: Straat en No
S.v.p. invullen welk bedrag per maand betaald zal worden
Waaraan yelooven de Ethiopiërst
De geestelijken oefenen op de politieke gebeurtenissen
yrooten invloed uit
De oude, schoone sage van de groo
te liefde van Koning baiomo en ue
üouingin van baba, Hazeb genaamd,
meldt, dat hun beider zoon MeneliK
oy gelegenheid van een bezoek aan
zyn vader uit den tempel van Jeru
zalem de Akte des Veroonds roofde,
welke sedert dien by de Ktniopiers
zoo Hoog in eere werd gehouden, dat
het land langzamerhand het Israëli
tische geloof aannam. Of' deze ge
schiedenis op waarneid berust, kan
met worden nagegaan, doch het is
zeker, dat de Ethiopiër s, ten opzichte
van hun geloof, veel overeenstemming
heoben met de Joden.
Van de vroege geloofsgeschiedenis
dei- Kthiopiërs vindt men eerst iets
uit het jaar 31t>; in welk j^ar, teh
tijde van den Byzantynschen Keizer
yonstantjjn den Groote, twee Chris
tenen, Trumentius en Aedesius, op
een zeereis gevangen werden geno
men en als slaven by den koning te
Axum belandden. Deze slaven verkon
digden in Ethiopië de Christeiyke
leer; zjj werden na den dood des Ro
llings vrijgelaten door zyn weduwe en
door haar aangezocht den troonopvol
ger een christeiyke opvoeding ie ge
ven. Dat een van hen, Erumentius,
Bisschop van Ethiopië, die later hei
lig werd verklaard, was, is zeker,
evenzoo, dat hy door den H. Athana-
sius van Alexandrië werd gewyd.
De latere kerkgeschiedenis van
Abessynie ligt in bijna volkomen duis
ternis. Zeker is echter, dat deze ge
schiedenis noch de katholieke, noch
de JJyzantynsche ontwikxeling mede-
maakt. Zy bleef geheel van Alexandrie
afhankelijk; zy kon zich zelfs geen
enkel metropolitaan ordineeren, daar
Alexandrië het bisschopsaantal tot
zeven beperkte. Vast staat ook, dat
de kerk in Abessynie rond 390 haar
grootste verval "moest ondervinden.
De toentertijd door den Patriarch
Gosmas gezonden metropoliet werd in
Abessynië zwaar mishandeld en
moest terugkeeren. Dit vooral was de
oorzaak, dat de volgende zes patriar
chen van Alexandrië geen metropoliet
meer zonden. Eerst in de 13de eeuw
was het Abessynië toegestaan een j
eigen bisschop aan te stellen. Deze j
bisschop, Abuna, kreeg den by naam
van „Abba Salama", ofwel „Vader
des Vredes",
De Katholieken deden intusschen
hun best bekeerlingen in het land van
den Negus te winnen. Tusschen 1508
en 1670 kwamen er in Ethiopië voor
al verscheidene religieuze onlusten
voor, totdat de keizer tot het Room- i
sclie geloof overging en mét hem ge- j
^el zyn hofhouding en talrijke on- l
derdanen. Onder dezen vorst werd
het Katholieke geloof als staatsreligie
ueöchouwd, doch de Christenvervol
gingen woeüden al spoedig opnieuw,
ue naai tegen liet Katholieke geloof
werd zelfs sterker nog dari voor den
dag, waarop de vorst liet bekend ma
ken, dat ny en zijn hofhouding tot het
uoomsehe geloof waren toegetreden.
in de 18e eeuw werd het den mon
niken verboden in het openbaar te
prediken. Deden zij dit toch, dan
mocht het volk hen steenigen. De l9e
eeuw bracht de Katholieken meer
vrijheid ,doch na de'overwinning van
Keizer iheodor in 1854 werd iedere
poging van den priester met den dood
gestraft.
Hoofd van de kerk in Abessynië is
de Abuna; hy alleen heeft het recht
den Keizer te zalven; zyn invloed by
het hol' is zeer groot. Het doet er wei
nig toe of de Abuna uit het land van
den Negus zeil' komt, of dat hy nau-
welijk de taal des vorsten verstaat.
De Abuna is lijk, zeer rijk; alleen
reeds door de vele geldelijke geschen
ken, welke hy van het hof en van zijn
vertrouwelingen ontvangt.
De biechtvaders onder de Abessyn-
sche monniken dragen een karakte-
stokken en krukken dienen den ge-
loovigen tot" steun tijdens de gods
dienstplechtigheden, welke niet zelden
viei uur duren! Verder kent de kerk
aldaar ongeveer 200 vastendagen in
het jaar en voorts een massa feest
dagen, aan welker viering door alle
lagen der bevolking wordt deelge
nomen.
De Bijbel, welke door niemand
wordt begrepen
De heilige boeken der Abessjjnen
verschillen zeer veel met die der blan
ken. Toch kent men daar ook een Oud
Testament, de Kleine Genesis, zelfs
het Boek Henoch, de hemelvaart van
lsaïag, Makkabaeër-boeken en het
derde en vierde boek Esra, doch de
inhoud dezer boeken is geheel afwij
kend met die, welke wy kennen. Aan
het Nieuwe Testament voegt de Abes-
sijnsche Kerk nog twee brieven en
acht hoofdstukken van den H. Cle
mens toe.
Al deze boeken zijn in de Ethio
pische taal geschreven; zjj worden
evenwel alleen door de geestelijkheid
gelezen, die echter zelf geen wijs uit
den inhoud kan! De hoogdravende
zinsneden kunnen zelfs de priesters
niet vatten. Daaraan is het ook te wij
ten, dat de Ethiopiër zoo weinig van
den bijbel afweet.
De Ethiopiër is niet fanatiek ten
opzichte van zyn geloof; hy is zeer
ristiek kleed, een soort van tunica, i verdraagzaam tégenover andersden-
vervaardigd uit antilopenleder, welk
kleed tot de knieën reikt. Zjj gaan
steeds ongeschoeid. De Ethiopische
priester mag wel in het huwelijk tre
den, doch slechts éénmaal. Wil hij na
den dood van zyn echtgenoote op
nieuw een huwelijk aangaan, dan is
hy verplicht eerste het priesterkleed
neer te leggen. Na de huwelijksplech
tigheid moet hy opnieuw gewijd wor
den.
In Ethiopië vindt men ook nonnen
kloosters, waar de vrouwen eerst na
haar 45e jaar en tot haar 5Ue jaar
kunnen intreden.
Betreedt men in Ethiopië egg kerk-
i gebouw, dan vallen al dadeiyk de mas
sa's stokken en krukken op. welke
tegen de muren zyn geplaatst. Deze
kenden. Vraagt men hem wat hij af
weet van zijn by bel, dan spreekt hij
over de Apostelen Petrus en Paulus,
over St. Clemens en over de barmhar
tigheid van dien eenen grooten Pro
feet, Die niet met een menschelijk oog
is te aanschouwen, doch vanuit Zijn
majestueuze» tempel alles ziet, wat er
op de wereld geschiedt!
Zoo is de Abessyniër, ondanks de
oppervlakkigheid, welke hij ten op
zichte van zyn by bel aan den dag
legt, een diep-geloovig mensch, een
mensch, die leeft met het geloof naast
zich, want alles, wat de Abessyniër
doet, vindt een verklaring in zyn re
ligie, hetgeen ook trouwens duidelijk
spreekt uit heel zyn doen en laten.
EEN GOEDE RUIL.
Makr Karei, dat is onze baby niet! Je hebt een verkeerde
kinderwagen genomen.
Deze wagen is toch zsker beter!
Lucas, die zyn beide ouders op jeug-
wgen leeftijd had verloren, was groot
gebracht in het stadsweeshuis. Na de preciiKaiii wi^i uen «euuwe, uie ««a
pp school te hebben afgeloopen, hy meende de ware persoon was. Ou
werd hy als leerling by een timmer
en geplaatst.
Op zyn 21e jaar moest hy uitzien
een andere betrekking. Hij
wam nu op eigen beenen te staan en
et loon, hetwelk hy genoot was ka-
feitelijk veel te weinig in ver-
puaing tot zyn arbeid. Zijn patroon
o» niet meer geven, want deze had
J' ,tWee zoons, die in het bedrijf
men opgeleid en de zaak had niet
n omvang, dat er vier volslagen
Jron®n hun brood in konden vinden. niet aanbevolen hebben. Het Bestuur
flet Bestuur van het weeshuis zocht ging geheel op de aanbeveling af, en
een b i'n Éi
nog geen week, nadat de Voorzitter
van het bestuur hem om zyn hulp' had
verzocht, kwam een brief, welke de
kwestie afdoende zou oplossen. De
predikant wist een weduwe, die naar
besproken van levenswandel, getrouw
kerkgangster, kortom een toonbeeld
van een deugzame vrouw. Beter had
men het niet kunnen treffen.
De eenigste ,die bezwaren opperde,
was het bestuurslid Jochem, die eerst
wel eens wilde weten Van welken
ouderdom de weduwe was. Maar naar
hem werd niet geluisterd, die zag al
tijd beren aan den weg. Trouwens
wanneer dit een bezwaar had kunnen
zijn, dan zou de predikant haar toch
nieuwe werkkring voor Lu-
Dank zij de relatie van een der
8laa£de het hier vrij spoedig in.
een welvarend dorp in de omgeving
vftG ee-n Plaat8 gevonden tot groote
zou mng èn van Lucas, want hy
nu een volwaardig loon gaan ver-
J1, ën van het bestuur van het
rptrt een!£ste kwestie, «welke nog te
k„p,en. viel was het zoeken van een
da*+ S' Lèlütödg werkte de predi-
van het dorp erg mede, want na
kort en bondig besliste het, dat Lucas
by de weduwe de Wit zijn intrek zou
nemen.
Toch had het verstandiger gedaar.
om eens nader te informeeren. Dan
zou het tot de ontdekking gekomen
zyn, dat Jochem ditmaal de plank niet
misgeslagen had. Dc weduwe was 30
jaren en in den volksmond werd zy
knap genoemd. Maar bovendien had
de predikant iets verzwegen. Zyn
protégé werd door de diaconie onder
steund, welke onderstand zou verval
len, wanneer zij een kostganger kreeg.
Niet dat dit den predikant als een
verwijt behoefde te worden aange
merkt, doch voor het bestuur zou het
een reden geweest zyn om eerst eens
te trachten een ander onderdak voor
Lucas te vinden, want deze ging voor
het eerst de wereld in. Daarbij kwam
nog, dat hij erg goedgeloovig was en
wat bedeesd van aanleg.
De brief, welke Lucas eenigen tijd
na zjjn vertrek aan den weesvader
zond, was een lof over zijn nieuwe
betrekking en zjjn kosthuis. Beter
had hjj het niet, kunnen treffen. De
vader, die Lucas altijd sterk ter harte
was gegaan, gevoelde zich na het le
zen van dit schrijven gerustgesteld.
Innerlijk was hij wat wantrouwend
geweest. Alles kwam zoo mooi voor,
en dat wilde er bij hem niet in.
Lucas beging de fout van zooveel
jonge menschen .die voor het eerst
onder vreemden komen. Na een week
wist zijn hospita, die zich erg mede
levend betoond had. zijn geheele le
vensgeschiedenis.
Lucas zag tegen de weduwe op. Hjj
bewonderde haar. dat zij zich zoo dooi
de wereld had geslagen na het over
laden van haar man, die haar geheel
SMAAKVOLLE MANTELS VAN ROODBRUIN VELOURS
MET &RIJS ASTRAKAN GARNEERING.
alleen en onverzorgd achtergelaten
had.
Een vrouw, die wist wat zy wilde.
Maar toch zou ik haar niet als
vrouw begeeren, flitste het eens door
zyn gedachten, toen hij op een avond
in zich zelf verzonken over haar zat
te denken. Zij was te zelfbewust, of
kwam het, dat zij zooveel ouder was
dan hy Lucas wist het zelf niet.
Hoe kwam hy op dezè 'gedachten
Of zou hy toch iets voor haar gevoe
len? Vorige week, toen zij zoo leuk
had zitten te lachen om iets, dat hij
vertelde, overviel hem opeens een
sterke neiging om haar te zeggen dat
hij haar wel mocht. Meer dan een op
welling was het niet geweest. Hoe zou
hy durven? Nu na een maand dorst
hij haar nog steeds niet te tutoyeeren,
hetgeen zij wel deed. Hij aanvaardde
dat stilzwijgend als een vanzelfspre
kend iets. Beschouwde zij zich niet als
een soort moeder over hem?
Nou, nou, wat zit je hier in je
eentje te schemeren, klonk een opge
wekte vrouwenstem.
Lucas schrok uit zyn overpeinzin
gen op. Zy had eens moeten weten,
waarover hij daar net had zitten den
ken.
Ik sliep bijna, loog hij.
Slapen Je hebt zeker op mij ge
wacht,tot ik thuis kwam? Wacht ik
zal ee|*st eens koffie zetten, dan drin
ken wij nog gezellig een kopje koffie
voor wij gaan slapen. Heb je je niet
verveeld? Zeg het maar gerust. Maar
ja, ik mag toch ook wel eens naar
mijn vriendin. Zelf kan zy moeilijk
uitgaan, nu zij drie kinderen heeft
dus ben ik verplicht naar haar te
gaan. Ik vertelde, dat jij bij my in de
kost was. Och nu moet die meneer
heelemaal alleen thuis blijven? vroeg
ze. Maar hij had gerust met je mee
mogen komen hoor, zei ze, toen ik
haar verteld had, dat je zoo trouw op
het huis paste.
Lucas onderging een vreemde ge
waarwording. Het idee met zijn hos
pita op visite te gaan, deed hem tot
in zyn haarwortels blozen.
Gelukkig was het schemerdonker
en zag zy het niet, maar tevens voel
de hy zich in waarde sty gen, omdat
de vriendin van juffrouw de Wit hem
met meneer betiteld had.
Kom, ik zal het licht eens aan
dien. Je kunt elkaar bijna niet zien,
ging zij voort.
Lucas nipte met zijn oogen in het
felle lamplicht, dat h'em even ver
blindde. Hij stond op om de gordijnen
te sluiten.
Wat ben je toch huiselijk aan
gelegd, lachte juffrouw de Wit hém
toe.
Zooals zy daar stond, zelfbewust,
met ondeugend lachende oogen, wel
gevormd, niet zonder eenige coquet-
I terie, deed zij hem zijn rustige even-
I wichtigheid verliezen.
1 U verwendt mij toch wk maar
1 erg, drong het over zijn lippen. Hij
schrok ervan. Spontaan, zonder er bij
na te denken, was het er uit gekomen.
1 Malle jongen, verweerde zij zich.
U bent een ware moeder vooi
i mij.
Hè..., och geef dat kopje even
aan, klonk het koel.
Waarom was zij zoo opeens ver-
anderd? Van het gezellige koffiedrin-
1 ken kwam weinig. Weduwe de Wit
1 ging met een strak gezicht de cou-
rant Inkijken. Lucas gevoelde, dat de
hartelijkheid van zoo even geheel ver-
dwenen was. Het was maar het beste
om gauw onder de wol te kruipen.
1 Ik ga naar bed.
1 Wel te ruste.
Uren lag Lucas wakker. Hoe hij z'n
hersens ook pijnigde, hy begreep
maar niet, waarom weduwe de Wit
zoo opeens was veranderd. Had hy te
veel gezegd' met de opmerking, dat
zij een ware moeder voor hem was?
Ja, dat kon het zijn. Hij had beter op
zyn woorden moeten passen. Wat
wist hij van haar leven. Welke teere
wonden had hij niet geraakt met dit
gezegde. Wie weet hoeveel stil ver
driet zij leed, omdat haar man haar
geen zoon had nagelaten. Smart, wel
ke hij niet kende. Morgen zou hij zijn
excuses maken.
Maar den volgenden dag ontbrak
hem de moed. Daarbij kwam, dat z'n
hospita het voorgevallene scheen te
zijn vergeten, of dat zy er niet over
wilde hooren.
Gelukkig 's avonds moest hij uit.
De baas was 25 jaar getrouwd en ter
eere daarvan had hy voor vrienden
en bekenden een feestje in het dorps
hotel georganiseerd. Het beloofde een
gezellig avondje te worden.
Het is maar goed, dat je nog
geen verkeering hebt, want vanavond
kun je uitzoeken, had een der knechts
hem vandaag verzekerd.
Netjes geschoren en gewasschen,
gestoken in zijn Zondagsche pak, be
gaf Lucas zich 's avonds nu niet be
paald erg op zijn gemak naar de
fdestzaal, na vooraf aan de juffrouw
de Wit beloofd te hebben, niet na
twaalven thuis te komen en zich net
jes te gedragen.
Het werd een avond vol jolijt. De
boekhouder wist er de stemming in
te brengen. Er werd gelachen, ge
geten en gedronken. Aan tijd werd
niet gedacht. Als tafeldame kreeg
Lucas de dochter van Willemse, den
meubelmaker, toegewezen. Annie
heette zij.
(Wordt vervolgd.)