be De oorlog Abessynië. do. 18048; clame Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen in i niet NJJWEN, ANNE BELINDA. De Abessijnsche markt van weinig beteekenis. Japan op het oogenblik de grootste leverancier. De oorlog doet zijn invloed gelden. Tijdelijke maar geen blijvende verbetering in de scheepvaart. bergambacht, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN EGSK, (JIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK I feuilleton. Dinsdag 88 OotobarJISSB Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN. BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, Z, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. EEN KLEINTJE EEN KWARTJE on* Bureau: MARKT 31, GOUDA, ‘A-'l i MdfMlWi,. <Nadruk verboden). blik nog in Dzjiboeti en wacht op koo- zich de fyn«te huma- van mij werd weggenomen en ik met nieteit? In hoofdstuk XIX Een kruisverhoor. (Wordt vervolgd). willekeurig de branches bedrijven. in de ééne fan dezelfde sche adver- ïl met deze en dat jaar 134 minder. (‘staan gorten En op nog s tegen haar zei: „Oa zitten” haastte ze zich te gehoorzamen, waarna ze hem met nederig ontzag aanstaarde. den en den omweg om de Kaap de Goede Hoop te maken. Hiertoe ging men des te langd, vanneer len en dan waa moeilijk hun Ie om hebben wij geheele familie >ffie Hag te ge- heb ik van eea pleizier en nut jffie Hag u rui gte koffie, zeer ak en van een aroma, zonder Ijke uitwerking. 3rd icoffeïne vrij. •I verschil apoe- enuwen kunnen ben thana veel ■Iftn werk es krijgen zella offie Hag nelala en richer uitste- i melk, die hun iw tegenstond, ïinen thans veel i klein scheutje o ioegevoegd OREN tijd en kolen, welke deze route meer kost, werd goedgemaakt door de besparing van de hooge tarieven, welke worden geheven Frijven dalen met dertig pet. De op de kof fiemarkt heerschende situ atie verschilt in niets van die van de an dere ultvoerproducten. Ook dit jaar heett Abessinië evenals ii) vorige Jaren onge veer óü.üuu ton kunnen uitvoeren, maar de prijzen zijn 25 33 pet. gedaald Ove rigens verhouden zich invoer en uitvoer tot elkaar als in nórmale jaren; het jaar 1928 toonde een record toen werd er 50.000 ton ingevoerd en 30.000 ton uitge voerd. Huiden, na koffie het belangrijkste Abessijnsche uitvoerproduct, hebben een prijsdaling van 15 pet. ondergaan. Gei- ten- en schaapsvellen brengen op het oogenblik 40 pet. minder op. En al even- zoo is het met bijenwas, luipaardenvellen en muskus, de een i ge overige uitvoerpro- ducten, die de moeite van het noemen waard zijn. Naar het Engelsch van PATRICIA WENTWORTH. Nadruk verboden rders gaven 7.461.000 i couranten- Mary Ann dat is mijn dochter, moet u weten die nog maar zes weken was. achter bleef. Meneer Courtney en me neer Tom en juffrouw Jenny en juffrouw Anne ik heb voor ze allemaal van baby af verzorgd. Mijn eigen kind was bij vreemden uitbesteed en ik heb er nooit over gemopperd ik heb het er met lief de voor over gehad. Niemand kan van mij zeggen, dat ik niet van ze gehouden heb, alsof ze mijn eigen vleesch en bloed waren en meer dan dat Mary Ann maakt me er nu nog wel een verwijt van, dat ik meer moeder voor de kinderen Waveney was, dan voor haar. Met een geprikkelde armbeweging leg de John haar het zwijgen op. Zoo is het meer dan genoeg Gaat u zitten alstublieft. Juffrouw Jones Het een langen, ver baasden zucht hooren. En voldeed aan het verzoek, dat veel van een commando had. Italië als concurrent van don scheepeslooper. Hoewel de aanleiding tot het conflict tusschen Italië en‘Abessinië op politiek gebied ligt en ofsdhoon het tot op het oogenblik van plaatselijken aard is, heeft het een sterken terugslag doen gevoelen niet alleen op de Italiaansche, doch ook op de geheele internationale scheep vaart; hier ziet men hetaeHde verschijn sel als bij den invloed van den oorlog op de grondstotten-markten over de geheele wereld Reeds weken vóór het begin van de vijandelijkheden wierp het conflict in Oost-Afrlka zijn schaduwen over het scheepvaartverkeer. De redevoeringen van staatslieden in de landen, die bij het geschil waren betrokken, de bevestiging dertbsteunpunten van de Engelsche vloot in de Middellandsche Zee en andere symptomen op poHtlek gebied leidden tot de besluiten der internationale trans- portverzekering-maatschappljen, om het den, maar het ligt voor de hand, dat deze oorlogsrlsico in hun polissen te annulee- korten termijn en tegen aanmerkelijk verhoogde premie. De oude weg om de Kaap. Dit verhoogde risico, waarbij nog kwam, dat men eventueel gevaar liep de schepen geheel te verspelen ingeval de Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan c_ Z'-- hjj onza agenten en looper*, den boekhandel en de postkantoren. Ouze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. Hoogere vrachten, doch weinig meer verdianste. Tegenover deze f^aduw- staan ook enxele lichtzijden voor de reeders. De voordeelen van het conflict in Oost-Afrl ka voor de internationale koopvaardij moeten echter niet worden overschat, wijl zij even anorganisch zijn als de oor zaken, waardoor zij in het leven zijn ge roepen en eiken economische grondslag missen. Het voornaamste verschil met vroeger komt tot uiting in de verhoogde vrachten, als gevolg van de vermeerderde vraag naar scheepsruimte. Nu waren deze vrachten nog kort geleden zóó laag, dat zij voor het grootste deel van de in de vaart zijnde schepen niet meer loonend waren, Ja, veelal zelfs de kosten niet meer konden dekken. De toestand in de internationale scheepvaart was ongeveer als volgt, een tot in het onzinnige door gedreven wedijver tusschen de zeevaren de naties om zich op de zeeën te laten gelden leidde in den eersten tijd na den wereldoorlog tot een uitbreiding van de koopvaardijvloot, die enorm aan waarde verloor, toen de economische crisis uit brak en de wereldhandel zienderoogen verminderde. Dat was het begin van een heftige con currentie om vrachten te bemachtigen, die natuurlijk aanleiding werd tot een scherpe daling van de vrachttarieven. Al gingen verschillende landen er toe over, om volgens een bepaald plan oudere schepen te sloopen en andere op te leg gen dit bleek niet in staat om veel verandering te brengen in den staat van zaken, omdat tal van andere landen on vermoeid doorging en met nieuwe sche pen op stapel te zetten. In vergelijking met 1913 liepen de vrachten met rond 40 pet. terug. De oorlog en het verweer van grondstoffen. Als een Europeesche mogendheid oor log voert in een ander werelddeel, Heeft zij niet alleen oorlogssschepen noodig, doch ook een sterke koopvaardijvloot, aangezien voor het vervoer van troepen, oorlogs- en verplegingsmateriaal geen ze voelen zoo heerlijk zacht aan, weet u? Draagt u ze nooit meer, vroeg ik. En ze antwoordde zoo verschrikkelijk bedroefd. O, neen Nanna, dat zou ik eenvoudig niet meer kunnen. Waarom niet, barstte John uit. Om jufrouw Anne. O mepeer, u weet niet halt hoe ontzettend ze hèt zich heeft aangetrokken, anders zou u dit niet vra gen. lederen nacht was het kussen klets nat van de tranen en ’s morgens legae ze rouge op haar gezicht, dat niemand maar kon zien, dat ze het grootste deel van den nacht gehuild had Ja ja ga voort? Wat gebeurde er den volgenden dag? We zouden naar huis gaan, naar Waveney terug, juffrouw Jenny ook en juffrouw Jenny kwam juffrouw Anne ha len om haar Japon voor het laatst te pas sen. Wacht een moment, verzocht John. Jenny kwam dus naar het hotel. Hoe kwam ze? In een auto. Ze liep haastig naar binnen en riepKom mee, Anne, er staat een taxi te wachten. Toen gaf ze mij een kus. We zien Jou wel aan het station, Nanna, zei ze en daarop ging ze met miss Anne weg. Hoe dikwijls heb ik niet ver langd dat miss Anne mij een kus ge geven had. Maar Juffrouw Jenny had nu eenmaal van die innemende manieren. Jenny’s innemende manieren lieten John merkwaardig koud. En verder? kwartaal j 2.25, per week 17 cent, overal waar de Franco per post per kwartaal 8.15. voor de vaart door het Suez-kanaal. Alle schepen, passagiers en ladingen met bestemming naar het Oosten, die den weg door de Middellandsche Zee zijn blijven volgen, zijn tot dusver veilig op de plaats van hun bestemming aange-. land; dit neemt evenwel niet weg, dat de* scheepvaart-maatschappijen hun maat regelen hebben getroffen. De groote ree- derijen hebben weder de bekende rechts- clausulen in hun connossementen inge- lascht, volgens welke hen geen aanspra kelijkheid treft in geval van vertraging of schade, en de kapiteins het recht heb ben de route te wijzigen, indien hun dit wenscnehjk voorkomt; tot dit laatste zijn zij zelfs verplicht, indien het noodig blijkt voor de veiligheid van schip en lading. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Goud* en omstreken (behoorende tot den bexorgkring) i i5 regel* ƒ1.30, elke regel meer /OJRk Van buiten Goud* en den bezorgkring: 1—5 ?egel* 1.56, elke regel meer 0.30. Advertenttön in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1-^4 regels 2^5. elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededelingen bij contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen wo/den ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsina aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. I vreemde schepen kunnen worden ge bezigd, of althans in slechts geringe mate. Buitendien hebben landen, die oor log voeren, onverschillig or dit binnen of buiten-Europa is, veel meer grondstoffen noodig dan anders. Voor het vervoer daarvan bestaat vooral behoeite, indien het oorlogvoerende land zelf arm is aan grondstoffen en het er rekening mee moet houden dat tengevolge van een in Genève genomen sanctiebesiuit de moge lijkheid bestaat, dat het daarvoor geen vreemde schepen meer kan krijgen. Bij den aanvang van het conflict bezat Italië een groote reserve aan tonnage, die, zooals in tal van andere landen, op gelegd was. immers, ook Italië had iza den oorlog zijn koopvaardijvloot steik uitgebreid en van 1,7 millioen bruto ton in 1914 opgevoerd tot 2,9 millioen bruto ton medio 1934. Op het eind van 1934 evenwel waren niet minder dan 350 sche pen opgelegd, met een tonnemaat van 300.000 bruto ton. Hiervan kon Italië on- middellijk gebruik maken Daarbij komt nog, dat Italië gemakkelijker dan andere landen de hand kon leggen op een groot aantal schepen onder Italiaansche vlag, doordien er betrekkelijk weinig vaste scheepvaartlijnen bestaan in Italië; de meeste schepen zijn in de gewone, onge regelde vrachtvaart In het geheel kreeg Italië dus dadelijk de beschikking over 2,1 millioen ton aan scheepsruimte, zon der daarvoor een beroep te behoeven doen op de vaste lijnen, welke maatregel het aanzien des lands naar buiten zou hebben geschaad. Daarentegen ging Italië over tot den aankoop van tal van schepen in het bui tenland, waar men ze graag van de hand deed, omdat ze werklpos in de havens lagen. Zijn de vijandelijkheden in CMtet-Afrika echter atgeloopen, dan komen deze sche pen weder op de vrachtenmarkt, althans voor een zeer groot deel, met het gevolg dat het aanbod de vraag dan wel even zeer zal overtreffen als dit vröeger het geval was. Het is daarom te hopen dat de betreffende scheepvaartkrlngen zich door deze „opruimingen in het groof” en de daardoor ontstane vermindering van tonnage niet zullen laten verleiden om tot den aanbouw van nieuwe schepen over te gaan, „aangezien dit alleen zou kunnen leiden tot verdere verslechtering van den toestand. (Nadruk verboden) import. Zelfs de tent, waaronder de negus bij de inwijding van het Abessijnsche Roode Kruis zat, droeg op iedere baan den opdruk .Finest Japan Sheeting”. Waarom minder invoer De oorzaken van den genngeren om vang van den Abessijnscnen buitenland- schen handel zijn overduidelijk; zij han gen met den oorlog samen, die men reeds van te voren aan zag komen. Tevens heeft de uitvoer natuurlijk nog in het bijzonder door de lage prijzen op de we reldmarkten geleden, hoofdzakelijk wat koffie betreft, hoewel de koers van den Maria Theresladaalder kunstmatig laag werd gehouden Voor een pond sterling ontvangt men op het oogenblik 13.50 daalder, terwijl men rekening houdende met de juiste waarde slechts 10 daalders zou mogen krijgen. Daarbij is koffie het begin en het ein de van derr Abessijnschen uitvoer. Vol gens een Arabische legende worden de zegeningen van deze bruine drank het eerst in Abessinie ontdekt, en wel door Christelijke monniken uit Egypte, die zich in de derde eeuw in de provincie .Kaffa vestigden. Zij bemerkten zoo verhaalt de legende op zekeren dag, dat hun vee buitengewoon levendig werd en geen behoeite aan slaap had, zoodra zij bessen van een zekeren struik gegeten hadden. Uit de experimenten van deze monniken en later uit de cultiveering van den koffiestruik in Arabisch Yemen ontwikkelde zich onze geurige drank, waarvan de naam van de provincie Kaf fa afgeleid zóu zijn. De koffieprijs, die nog in het Jaar 1928 <>.45 Zwltsersche francs per pond bedroeg, is op het oogenblik tot 0.12—0.15 zw. fr. gedaald. ‘De oogst is niet minder gewor- fion maar hot Haf vnnr rio hanri Hat rioao prijs ruïneus is. Intusschen heeft men j ren en dit alleen nog te willen dekken op ook in dit Jaar groote hoeveelheden kof fie uitgevoerd lo.uoo ton ton in de eer ste zes maanden maar het was de vrees voor oorlog, die aanleiding tot dezen voor hun toga-achtlge sjamr uitvoer gaf en de koffie ligt op ’t oogen- omslaarrinplron vnnr rto vtaii. blik nog in Dzjiboeti en wacht op koo- o- pers. Daalt de prijs nog verder dan wordt politieke situatie in de Middellandsche Zee een ongunstige wending naipg nood- zaakte tal van reeders vooral kleine- I yen om de Middellandsche Zee te mij- fiigenuuraig ia ui Auewinie, uai ei veie wilde koffieboomen gevonden worden. Zoo vindt men b.v. in de zoo Juist ge- 1 eer over, omdat een deel van de 50 pet. noemde provincie Kaffa geheele wouden van deze boomen, wouden, die nog door geen Europeaan betreden zijn. iedere uitvoer doelloos en de oogst zou Zee een ongunstige wending namg nood- moeten verrotten of zooals Brazilië zaakte tal van reeders vooral kleine- verbrand worden. Eigenaardig is in Abessinië, dat er veie ABONNEMENTSPRIJS: per vetorging per looper gebiedt. Onze bijzondere correspondent van „United Press” te Addis ^Abeba, Edward Beattie, schrijft: Addis Abeba, 28 Oct. 1935. De Abessijnsche markt is slechts klein, in elk opzicht zeer beperkt en bovendien in wezen een prijsmarkt, waarop de kwa liteit van de goederèn slechts een kleine rol speelt Alvorens aan haar eenige be langrijkheid kan worden toegekend, zal zij zich nog In groote mate moeten ont wikkelen. Van den geheelen jaarlljkschen invoer, die op 15 millioen Izwltsersche franken geschat wordt, levert Japan voor 9 mil lioen. Deze cijfers toonen duidelijk aan wel een Invloed Japan op de Abessijn sche markt uitoefent, een invloed, die in den laatsten tijd zelfs nog grooter ge worden is Bijna alle goederen, die Japan invoert, zijn textielproducten; dit veld beheerschten de Vereenigde Staten tot het Jaar 1926 en daarna de Brltsch-Indl- sche spinnerijen totdat Japan hier zijn economische veroveringen maakte. Maar ook op dit gebied evenals op alle overige hebben de zaken niét aan de verwach tingen voldaan. De geheele invoer in de eerste zes maanden van het Jaar 1934, dat naar omstandigheden als normaal kan worden beschouwd, bedroeg swo ton; in dezelfde periode van het looperyle Jaar daalde de import op 4ooo ton en zou nog geringer geweest zijn. Indien er met het oog op den verwachten oorlog geen groote hoeveelheden benzine waren in gevoerd. Zoo kocht de regeerlng 5000 veertig-ittervaten onder voorwaarde, dat de leverancier bovendien 20.000 vaten moest importeeren en in het. land pp- slaan Daardoor was de behoefte van de regeerlng voor vijf jaren, die van het ge heele land voor twee jaren gedekt. De Japansche tent van den negus. Het meest belangrijke Invoerproduct is Stof katoenen doek, een stof nog door zichtiger, goedkooper en nauwelijks zwaarder dan grove mousseline, dat de Abessijnen voer ma’s en de omslagdoeken voor de vrou wen gebruiken. Zelfs de Invoer van dit product daalde van 32U0 ton in de eerste helft van het Jaar 1934 tot 2383 ton In dit Jaar Deze stof maakt bijna den geheelen nvoer van textielproducten uit en komt op het oogenblik uitsluitend uit Japan oiechts in eenige speciale textlelvoort- örengselen kunnen Amerika en Engeland n°gfoncurreeren Deze vormen echter siechts een zeer gering gedeelte van den Waarin openbaart i' een ander schaamte te hesparen. een kleur en antwoordde: ik draag geen parels op mijn trouwdag. Nanna. Paarlen beteekenen tranen en we zijn allemaal John zweeg een oogenblik, hij keek i veel te gelukkig om te schreien, ik draal de m’n hoofd om naar juffrouw Anne die een paar passen achter me stond en ik zag, dat ze bedrukt en angstig keek. Ik heb er sindsdien dikwijls bij stil ge staan dat het de eerste maal in mijn leven was dat narigheid en parels samen in mijn gedachten waren en lieve deugd, wat een tranen zijn er vergoten! John zat zwijgend te luisteren met ge bogen voorhoofd. Wonderlijk onsamen hangend dat verhaal over Jenny en haar bruidsjapon en die combinatie van paar len en tranen. Maar, hoe onsamenhan gend ook, het liet hem niet los, het was alsof er iets fascineerends van uitging. Wat waren dat voor parels voor Jen ny? vroeg hij na een lange pauze. Ze heeft ze van Sir Nicholas bij haar verloving gekregen en ik had haar om Zoo te zeggen nooit zonder gezien, Maar ze draagt ze nu toch niet, liet John op nadenkenden toon hooren. Neen, meneer, dat is mij ook opge vallen. Heeft ze ze nog? John wist niet dat het over zijn lippen zou komen, totdat hij het zichzelf hoorde zeggen. O, ja zeker, merwer, natuurlijk heeft ze ze nog, antwoorcrae juffrouw Jones niet weinig verbaasd. Onlangs was ik bij haar en maakte een praatje in de kleed kamer. Toevallig stond haar juweelen- kistje open Ik nam de parels er uit en liet ze tusschen mijn vingers glijden. 7 verklaar u dat ze het wél deed. 4-e bood haar geld, als ze wegging en wilde beloven nooit weer terug te komen. Anne is zonder geld weggegaanEn Jenny heeft zich niet ongerust te maken nat ze haar nog eens zal lastig vallen. Ik ^n overtuigd, dat ze liever van gebrek nmkomt. Neen, neen, meneer, dat zou nooit «beuren. -- Waarom niet? Jullie zijn allemaal guïtder Jullie bekommeren je er geen «kkepit om in wat voor omstandigheden verkeert. Maar het is een onplezierige «lachte, dat iemand van honger zou jannen sterven, voegde hij er met grim- «nigen spot bij, dus denken we er liever jnaar niet aan heè? Dat is wel het ge- ®a«elijkste. Dat zal nooit gebeuren, zegt u en daarmee sust u uzelf in slaap. Juffrouw Jones was in tranen nu. Niemand kan me verwijten, dat Ik ‘in plicht niet gedaan heb, verdedigde e zich nog eens weer, «likkend Ik was n°g maar een jaar getrouwd toen Jones Als iemand juffrouw Jones voorspeld had, dat zij een half uur nadat zij haar dochters „mooie kamer” was binnenge komen, gedwee orders van „dlenT'glr John” zou aannemen, en naar hem ge zien met een onderworpenheid,,41^e tot nu toe alleen aan Sir Anthony b&d be toond? zeu ze om l)«i dwaze tfcnkbeeld gelachen fiebben. -Ei^ Coch, 0en John haar boos aan. Toen vervolgde hij: Ik zou graag willen, dat u met uw gedach ten teruggaat naar den tijd voor lady Marr trouwde. Ze is toen naar de stad gegaan om bij mevrouw Courtney te logeeren en u en Juffrouw Anne kwamen later. Is dat zoo? Juffrouw Jones knikte. Toen snoof ze even en knikte nogmaals Alles was zoo heerlijk en iedereen zoo gelukkig, zuchtte ze. Wie had dat ooit Jcunnen denken? John trok zijn stoel naast de tafel en trommelde ongeduldig op het blad. Ik verlang precies te hooren wat er gebeurd Is. Begin maar bij het begin, u kwam met Anne naar de stad... Ja, we kwamen Dinsdags aan en gingen met Juffrouw Jenny mee, die haar bruidsjapon moest passen. Juffrouw Jen ny wist, dat ik die zoo dolgraag wilde zien en ze regelde het zoo, dat ik mee kon. Ze zag er uit als een koningin en ïk en juffrouw Anne en de naaister, we hielden gewoonweg onzen adem in, zoo prachtig als ze er uit zag Weer tikte John ongeduldig op tafel en Juffrouw Jones ging haastig voort: Toen we daar zoo bij elkaar stonden en Juffrouw Anne en ik geen oogen ge noeg hadden om Juffrouw Jenny te be wonderen, ,viel me plotseling Iets op en ik zei: Maar juffrouw Jenny, waar zijn uw pafels? En juffrouw* Jenny kreeg 1 NIEUWS- EN ADVERTENnS^D PLAATS I VOOR OPGAVEN WORDEN VOOR DONDERDAGAVOND 6 UUR INGEWACHT

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 1