be
De oorlog
Abessynië.
do. 18048;
clame
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
in
i niet
NJJWEN,
ANNE BELINDA.
De Abessijnsche markt van weinig beteekenis.
Japan op het oogenblik de grootste leverancier.
De oorlog doet zijn invloed gelden.
Tijdelijke maar geen
blijvende verbetering in de
scheepvaart.
bergambacht, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN EGSK,
(JIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK
I
feuilleton.
Dinsdag 88 OotobarJISSB Jaargang
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN. BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
Z, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
EEN KLEINTJE
EEN KWARTJE
on* Bureau: MARKT 31, GOUDA,
‘A-'l i MdfMlWi,.
<Nadruk verboden).
blik nog in Dzjiboeti en wacht op koo-
zich de fyn«te huma- van mij werd weggenomen en ik met
nieteit? In
hoofdstuk XIX
Een kruisverhoor.
(Wordt vervolgd).
willekeurig
de branches
bedrijven.
in de ééne
fan dezelfde
sche adver-
ïl met deze
en dat jaar
134 minder.
(‘staan
gorten
En op
nog s
tegen haar zei: „Oa zitten” haastte ze
zich te gehoorzamen, waarna ze hem met
nederig ontzag aanstaarde.
den en den omweg om de Kaap de Goede
Hoop te maken. Hiertoe ging men des te
langd, vanneer
len en dan waa
moeilijk hun Ie
om hebben wij
geheele familie
>ffie Hag te ge-
heb ik van eea
pleizier en nut
jffie Hag u rui
gte koffie, zeer
ak en van een
aroma, zonder
Ijke uitwerking.
3rd icoffeïne vrij.
•I verschil apoe-
enuwen kunnen
ben thana veel
■Iftn werk es
krijgen zella
offie Hag nelala
en richer uitste-
i melk, die hun
iw tegenstond,
ïinen thans veel
i klein scheutje
o ioegevoegd
OREN
tijd en kolen, welke deze route meer kost,
werd goedgemaakt door de besparing van
de hooge tarieven, welke worden geheven
Frijven dalen met dertig pet.
De op de kof fiemarkt heerschende situ
atie verschilt in niets van die van de an
dere ultvoerproducten. Ook dit jaar heett
Abessinië evenals ii) vorige Jaren onge
veer óü.üuu ton kunnen uitvoeren, maar
de prijzen zijn 25 33 pet. gedaald Ove
rigens verhouden zich invoer en uitvoer
tot elkaar als in nórmale jaren; het jaar
1928 toonde een record toen werd er
50.000 ton ingevoerd en 30.000 ton uitge
voerd.
Huiden, na koffie het belangrijkste
Abessijnsche uitvoerproduct, hebben een
prijsdaling van 15 pet. ondergaan. Gei-
ten- en schaapsvellen brengen op het
oogenblik 40 pet. minder op. En al even-
zoo is het met bijenwas, luipaardenvellen
en muskus, de een i ge overige uitvoerpro-
ducten, die de moeite van het noemen
waard zijn.
Naar het Engelsch van
PATRICIA WENTWORTH.
Nadruk verboden
rders gaven
7.461.000
i couranten-
Mary Ann dat is mijn dochter, moet u
weten die nog maar zes weken was.
achter bleef. Meneer Courtney en me
neer Tom en juffrouw Jenny en juffrouw
Anne ik heb voor ze allemaal van baby
af verzorgd. Mijn eigen kind was bij
vreemden uitbesteed en ik heb er nooit
over gemopperd ik heb het er met lief
de voor over gehad. Niemand kan van
mij zeggen, dat ik niet van ze gehouden
heb, alsof ze mijn eigen vleesch en bloed
waren en meer dan dat Mary Ann
maakt me er nu nog wel een verwijt van,
dat ik meer moeder voor de kinderen
Waveney was, dan voor haar.
Met een geprikkelde armbeweging leg
de John haar het zwijgen op.
Zoo is het meer dan genoeg Gaat u
zitten alstublieft.
Juffrouw Jones Het een langen, ver
baasden zucht hooren. En voldeed aan
het verzoek, dat veel van een commando
had.
Italië als concurrent van don
scheepeslooper.
Hoewel de aanleiding tot het conflict
tusschen Italië en‘Abessinië op politiek
gebied ligt en ofsdhoon het tot op het
oogenblik van plaatselijken aard is, heeft
het een sterken terugslag doen gevoelen
niet alleen op de Italiaansche, doch ook
op de geheele internationale scheep
vaart; hier ziet men hetaeHde verschijn
sel als bij den invloed van den oorlog op
de grondstotten-markten over de geheele
wereld
Reeds weken vóór het begin van de
vijandelijkheden wierp het conflict in
Oost-Afrlka zijn schaduwen over het
scheepvaartverkeer. De redevoeringen
van staatslieden in de landen, die bij het
geschil waren betrokken, de bevestiging
dertbsteunpunten van de Engelsche vloot
in de Middellandsche Zee en andere
symptomen op poHtlek gebied leidden tot
de besluiten der internationale trans-
portverzekering-maatschappljen, om het
den, maar het ligt voor de hand, dat deze oorlogsrlsico in hun polissen te annulee-
korten termijn en tegen aanmerkelijk
verhoogde premie.
De oude weg om de Kaap.
Dit verhoogde risico, waarbij nog
kwam, dat men eventueel gevaar liep de
schepen geheel te verspelen ingeval de
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan c_ Z'--
hjj onza agenten en looper*, den boekhandel en de postkantoren.
Ouze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
Hoogere vrachten, doch weinig
meer verdianste.
Tegenover deze f^aduw- staan ook
enxele lichtzijden voor de reeders. De
voordeelen van het conflict in Oost-Afrl
ka voor de internationale koopvaardij
moeten echter niet worden overschat,
wijl zij even anorganisch zijn als de oor
zaken, waardoor zij in het leven zijn ge
roepen en eiken economische grondslag
missen. Het voornaamste verschil met
vroeger komt tot uiting in de verhoogde
vrachten, als gevolg van de vermeerderde
vraag naar scheepsruimte. Nu waren deze
vrachten nog kort geleden zóó laag, dat
zij voor het grootste deel van de in de
vaart zijnde schepen niet meer loonend
waren, Ja, veelal zelfs de kosten niet
meer konden dekken. De toestand in de
internationale scheepvaart was ongeveer
als volgt, een tot in het onzinnige door
gedreven wedijver tusschen de zeevaren
de naties om zich op de zeeën te laten
gelden leidde in den eersten tijd na den
wereldoorlog tot een uitbreiding van de
koopvaardijvloot, die enorm aan waarde
verloor, toen de economische crisis uit
brak en de wereldhandel zienderoogen
verminderde.
Dat was het begin van een heftige con
currentie om vrachten te bemachtigen,
die natuurlijk aanleiding werd tot een
scherpe daling van de vrachttarieven. Al
gingen verschillende landen er toe over,
om volgens een bepaald plan oudere
schepen te sloopen en andere op te leg
gen dit bleek niet in staat om veel
verandering te brengen in den staat van
zaken, omdat tal van andere landen on
vermoeid doorging en met nieuwe sche
pen op stapel te zetten. In vergelijking
met 1913 liepen de vrachten met rond
40 pet. terug.
De oorlog en het verweer van
grondstoffen.
Als een Europeesche mogendheid oor
log voert in een ander werelddeel, Heeft
zij niet alleen oorlogssschepen noodig,
doch ook een sterke koopvaardijvloot,
aangezien voor het vervoer van troepen,
oorlogs- en verplegingsmateriaal geen
ze voelen zoo heerlijk zacht aan, weet u?
Draagt u ze nooit meer, vroeg ik. En ze
antwoordde zoo verschrikkelijk bedroefd.
O, neen Nanna, dat zou ik eenvoudig
niet meer kunnen.
Waarom niet, barstte John uit.
Om jufrouw Anne. O mepeer, u weet
niet halt hoe ontzettend ze hèt zich heeft
aangetrokken, anders zou u dit niet vra
gen. lederen nacht was het kussen klets
nat van de tranen en ’s morgens legae
ze rouge op haar gezicht, dat niemand
maar kon zien, dat ze het grootste deel
van den nacht gehuild had
Ja ja ga voort? Wat gebeurde
er den volgenden dag?
We zouden naar huis gaan, naar
Waveney terug, juffrouw Jenny ook en
juffrouw Jenny kwam juffrouw Anne ha
len om haar Japon voor het laatst te pas
sen.
Wacht een moment, verzocht John.
Jenny kwam dus naar het hotel. Hoe
kwam ze?
In een auto. Ze liep haastig naar
binnen en riepKom mee, Anne, er staat
een taxi te wachten. Toen gaf ze mij een
kus. We zien Jou wel aan het station,
Nanna, zei ze en daarop ging ze met miss
Anne weg. Hoe dikwijls heb ik niet ver
langd dat miss Anne mij een kus ge
geven had. Maar Juffrouw Jenny had nu
eenmaal van die innemende manieren.
Jenny’s innemende manieren lieten
John merkwaardig koud.
En verder?
kwartaal j 2.25, per week 17 cent, overal waar de
Franco per post per kwartaal 8.15.
voor de vaart door het Suez-kanaal.
Alle schepen, passagiers en ladingen
met bestemming naar het Oosten, die
den weg door de Middellandsche Zee zijn
blijven volgen, zijn tot dusver veilig op
de plaats van hun bestemming aange-.
land; dit neemt evenwel niet weg, dat de*
scheepvaart-maatschappijen hun maat
regelen hebben getroffen. De groote ree-
derijen hebben weder de bekende rechts-
clausulen in hun connossementen inge-
lascht, volgens welke hen geen aanspra
kelijkheid treft in geval van vertraging
of schade, en de kapiteins het recht heb
ben de route te wijzigen, indien hun dit
wenscnehjk voorkomt; tot dit laatste zijn
zij zelfs verplicht, indien het noodig
blijkt voor de veiligheid van schip en
lading.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Goud* en omstreken (behoorende tot den bexorgkring) i
i5 regel* ƒ1.30, elke regel meer /OJRk Van buiten Goud* en den bezorgkring:
1—5 ?egel* 1.56, elke regel meer 0.30. Advertenttön in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1-^4 regels 2^5. elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen wo/den ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsina
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
I
vreemde schepen kunnen worden ge
bezigd, of althans in slechts geringe
mate. Buitendien hebben landen, die oor
log voeren, onverschillig or dit binnen of
buiten-Europa is, veel meer grondstoffen
noodig dan anders. Voor het vervoer
daarvan bestaat vooral behoeite, indien
het oorlogvoerende land zelf arm is aan
grondstoffen en het er rekening mee
moet houden dat tengevolge van een in
Genève genomen sanctiebesiuit de moge
lijkheid bestaat, dat het daarvoor geen
vreemde schepen meer kan krijgen.
Bij den aanvang van het conflict bezat
Italië een groote reserve aan tonnage,
die, zooals in tal van andere landen, op
gelegd was. immers, ook Italië had iza
den oorlog zijn koopvaardijvloot steik
uitgebreid en van 1,7 millioen bruto ton
in 1914 opgevoerd tot 2,9 millioen bruto
ton medio 1934. Op het eind van 1934
evenwel waren niet minder dan 350 sche
pen opgelegd, met een tonnemaat van
300.000 bruto ton. Hiervan kon Italië on-
middellijk gebruik maken Daarbij komt
nog, dat Italië gemakkelijker dan andere
landen de hand kon leggen op een groot
aantal schepen onder Italiaansche vlag,
doordien er betrekkelijk weinig vaste
scheepvaartlijnen bestaan in Italië; de
meeste schepen zijn in de gewone, onge
regelde vrachtvaart In het geheel kreeg
Italië dus dadelijk de beschikking over
2,1 millioen ton aan scheepsruimte, zon
der daarvoor een beroep te behoeven
doen op de vaste lijnen, welke maatregel
het aanzien des lands naar buiten zou
hebben geschaad.
Daarentegen ging Italië over tot den
aankoop van tal van schepen in het bui
tenland, waar men ze graag van de hand
deed, omdat ze werklpos in de havens
lagen.
Zijn de vijandelijkheden in CMtet-Afrika
echter atgeloopen, dan komen deze sche
pen weder op de vrachtenmarkt, althans
voor een zeer groot deel, met het gevolg
dat het aanbod de vraag dan wel even
zeer zal overtreffen als dit vröeger het
geval was. Het is daarom te hopen dat
de betreffende scheepvaartkrlngen zich
door deze „opruimingen in het groof” en
de daardoor ontstane vermindering van
tonnage niet zullen laten verleiden om
tot den aanbouw van nieuwe schepen
over te gaan, „aangezien dit alleen zou
kunnen leiden tot verdere verslechtering
van den toestand. (Nadruk verboden)
import. Zelfs de tent, waaronder de negus
bij de inwijding van het Abessijnsche
Roode Kruis zat, droeg op iedere baan
den opdruk .Finest Japan Sheeting”.
Waarom minder invoer
De oorzaken van den genngeren om
vang van den Abessijnscnen buitenland-
schen handel zijn overduidelijk; zij han
gen met den oorlog samen, die men reeds
van te voren aan zag komen. Tevens
heeft de uitvoer natuurlijk nog in het
bijzonder door de lage prijzen op de we
reldmarkten geleden, hoofdzakelijk wat
koffie betreft, hoewel de koers van den
Maria Theresladaalder kunstmatig laag
werd gehouden Voor een pond sterling
ontvangt men op het oogenblik 13.50
daalder, terwijl men rekening houdende
met de juiste waarde slechts 10 daalders
zou mogen krijgen.
Daarbij is koffie het begin en het ein
de van derr Abessijnschen uitvoer. Vol
gens een Arabische legende worden de
zegeningen van deze bruine drank het
eerst in Abessinie ontdekt, en wel door
Christelijke monniken uit Egypte, die
zich in de derde eeuw in de provincie
.Kaffa vestigden. Zij bemerkten zoo
verhaalt de legende op zekeren dag,
dat hun vee buitengewoon levendig werd
en geen behoeite aan slaap had, zoodra
zij bessen van een zekeren struik gegeten
hadden. Uit de experimenten van deze
monniken en later uit de cultiveering
van den koffiestruik in Arabisch Yemen
ontwikkelde zich onze geurige drank,
waarvan de naam van de provincie Kaf
fa afgeleid zóu zijn.
De koffieprijs, die nog in het Jaar 1928
<>.45 Zwltsersche francs per pond bedroeg,
is op het oogenblik tot 0.12—0.15 zw. fr.
gedaald. ‘De oogst is niet minder gewor-
fion maar hot Haf vnnr rio hanri Hat rioao
prijs ruïneus is. Intusschen heeft men j ren en dit alleen nog te willen dekken op
ook in dit Jaar groote hoeveelheden kof
fie uitgevoerd lo.uoo ton ton in de eer
ste zes maanden maar het was de
vrees voor oorlog, die aanleiding tot dezen
voor hun toga-achtlge sjamr uitvoer gaf en de koffie ligt op ’t oogen-
omslaarrinplron vnnr rto vtaii. blik nog in Dzjiboeti en wacht op koo- o-
pers. Daalt de prijs nog verder dan wordt politieke situatie in de Middellandsche
Zee een ongunstige wending naipg nood-
zaakte tal van reeders vooral kleine-
I yen om de Middellandsche Zee te mij-
fiigenuuraig ia ui Auewinie, uai ei veie
wilde koffieboomen gevonden worden.
Zoo vindt men b.v. in de zoo Juist ge- 1 eer over, omdat een deel van de 50 pet.
noemde provincie Kaffa geheele wouden
van deze boomen, wouden, die nog door
geen Europeaan betreden zijn.
iedere uitvoer doelloos en de oogst zou Zee een ongunstige wending namg nood-
moeten verrotten of zooals Brazilië zaakte tal van reeders vooral kleine-
verbrand worden.
Eigenaardig is in Abessinië, dat er veie
ABONNEMENTSPRIJS: per
vetorging per looper gebiedt.
Onze bijzondere correspondent van
„United Press” te Addis ^Abeba, Edward
Beattie, schrijft:
Addis Abeba, 28 Oct. 1935.
De Abessijnsche markt is slechts klein,
in elk opzicht zeer beperkt en bovendien
in wezen een prijsmarkt, waarop de kwa
liteit van de goederèn slechts een kleine
rol speelt Alvorens aan haar eenige be
langrijkheid kan worden toegekend, zal
zij zich nog In groote mate moeten ont
wikkelen.
Van den geheelen jaarlljkschen invoer,
die op 15 millioen Izwltsersche franken
geschat wordt, levert Japan voor 9 mil
lioen. Deze cijfers toonen duidelijk aan
wel een Invloed Japan op de Abessijn
sche markt uitoefent, een invloed, die in
den laatsten tijd zelfs nog grooter ge
worden is Bijna alle goederen, die Japan
invoert, zijn textielproducten; dit veld
beheerschten de Vereenigde Staten tot
het Jaar 1926 en daarna de Brltsch-Indl-
sche spinnerijen totdat Japan hier zijn
economische veroveringen maakte. Maar
ook op dit gebied evenals op alle overige
hebben de zaken niét aan de verwach
tingen voldaan. De geheele invoer in de
eerste zes maanden van het Jaar 1934, dat
naar omstandigheden als normaal kan
worden beschouwd, bedroeg swo ton; in
dezelfde periode van het looperyle Jaar
daalde de import op 4ooo ton en zou
nog geringer geweest zijn. Indien er met
het oog op den verwachten oorlog geen
groote hoeveelheden benzine waren in
gevoerd. Zoo kocht de regeerlng 5000
veertig-ittervaten onder voorwaarde, dat
de leverancier bovendien 20.000 vaten
moest importeeren en in het. land pp-
slaan Daardoor was de behoefte van de
regeerlng voor vijf jaren, die van het ge
heele land voor twee jaren gedekt.
De Japansche tent van den negus.
Het meest belangrijke Invoerproduct is
Stof katoenen doek, een stof nog door
zichtiger, goedkooper en nauwelijks
zwaarder dan grove mousseline, dat de
Abessijnen voer
ma’s en de omslagdoeken voor de vrou
wen gebruiken. Zelfs de Invoer van dit
product daalde van 32U0 ton in de eerste
helft van het Jaar 1934 tot 2383 ton In dit
Jaar Deze stof maakt bijna den geheelen
nvoer van textielproducten uit en komt
op het oogenblik uitsluitend uit Japan
oiechts in eenige speciale textlelvoort-
örengselen kunnen Amerika en Engeland
n°gfoncurreeren Deze vormen echter
siechts een zeer gering gedeelte van den
Waarin openbaart i'
een ander schaamte te hesparen.
een kleur en antwoordde: ik draag geen
parels op mijn trouwdag. Nanna. Paarlen
beteekenen tranen en we zijn allemaal
John zweeg een oogenblik, hij keek i veel te gelukkig om te schreien, ik draal
de m’n hoofd om naar juffrouw Anne
die een paar passen achter me stond en
ik zag, dat ze bedrukt en angstig keek.
Ik heb er sindsdien dikwijls bij stil ge
staan dat het de eerste maal in mijn
leven was dat narigheid en parels samen
in mijn gedachten waren en lieve
deugd, wat een tranen zijn er vergoten!
John zat zwijgend te luisteren met ge
bogen voorhoofd. Wonderlijk onsamen
hangend dat verhaal over Jenny en haar
bruidsjapon en die combinatie van paar
len en tranen. Maar, hoe onsamenhan
gend ook, het liet hem niet los, het was
alsof er iets fascineerends van uitging.
Wat waren dat voor parels voor Jen
ny? vroeg hij na een lange pauze.
Ze heeft ze van Sir Nicholas bij
haar verloving gekregen en ik had haar
om Zoo te zeggen nooit zonder gezien,
Maar ze draagt ze nu toch niet, liet
John op nadenkenden toon hooren.
Neen, meneer, dat is mij ook opge
vallen.
Heeft ze ze nog? John wist niet dat
het over zijn lippen zou komen, totdat
hij het zichzelf hoorde zeggen.
O, ja zeker, merwer, natuurlijk heeft
ze ze nog, antwoorcrae juffrouw Jones
niet weinig verbaasd. Onlangs was ik bij
haar en maakte een praatje in de kleed
kamer. Toevallig stond haar juweelen-
kistje open Ik nam de parels er uit en
liet ze tusschen mijn vingers glijden.
7 verklaar u dat ze het wél deed.
4-e bood haar geld, als ze wegging en
wilde beloven nooit weer terug te komen.
Anne is zonder geld weggegaanEn
Jenny heeft zich niet ongerust te maken
nat ze haar nog eens zal lastig vallen. Ik
^n overtuigd, dat ze liever van gebrek
nmkomt.
Neen, neen, meneer, dat zou nooit
«beuren.
-- Waarom niet? Jullie zijn allemaal
guïtder Jullie bekommeren je er geen
«kkepit om in wat voor omstandigheden
verkeert. Maar het is een onplezierige
«lachte, dat iemand van honger zou
jannen sterven, voegde hij er met grim-
«nigen spot bij, dus denken we er liever
jnaar niet aan heè? Dat is wel het ge-
®a«elijkste. Dat zal nooit gebeuren, zegt
u en daarmee sust u uzelf in slaap.
Juffrouw Jones was in tranen nu.
Niemand kan me verwijten, dat Ik
‘in plicht niet gedaan heb, verdedigde
e zich nog eens weer, «likkend Ik was
n°g maar een jaar getrouwd toen Jones
Als iemand juffrouw Jones voorspeld
had, dat zij een half uur nadat zij haar
dochters „mooie kamer” was binnenge
komen, gedwee orders van „dlenT'glr
John” zou aannemen, en naar hem ge
zien met een onderworpenheid,,41^e tot
nu toe alleen aan Sir Anthony b&d be
toond? zeu ze om l)«i dwaze tfcnkbeeld
gelachen fiebben. -Ei^ Coch, 0en John
haar boos aan. Toen vervolgde hij: Ik
zou graag willen, dat u met uw gedach
ten teruggaat naar den tijd voor lady
Marr trouwde. Ze is toen naar de stad
gegaan om bij mevrouw Courtney te
logeeren en u en Juffrouw Anne kwamen
later. Is dat zoo?
Juffrouw Jones knikte. Toen snoof ze
even en knikte nogmaals
Alles was zoo heerlijk en iedereen
zoo gelukkig, zuchtte ze. Wie had dat ooit
Jcunnen denken?
John trok zijn stoel naast de tafel en
trommelde ongeduldig op het blad.
Ik verlang precies te hooren wat er
gebeurd Is. Begin maar bij het begin, u
kwam met Anne naar de stad...
Ja, we kwamen Dinsdags aan en
gingen met Juffrouw Jenny mee, die haar
bruidsjapon moest passen. Juffrouw Jen
ny wist, dat ik die zoo dolgraag wilde
zien en ze regelde het zoo, dat ik mee
kon. Ze zag er uit als een koningin en ïk
en juffrouw Anne en de naaister, we
hielden gewoonweg onzen adem in, zoo
prachtig als ze er uit zag
Weer tikte John ongeduldig op tafel
en Juffrouw Jones ging haastig voort:
Toen we daar zoo bij elkaar stonden
en Juffrouw Anne en ik geen oogen ge
noeg hadden om Juffrouw Jenny te be
wonderen, ,viel me plotseling Iets op en
ik zei: Maar juffrouw Jenny, waar
zijn uw pafels? En juffrouw* Jenny kreeg 1
NIEUWS- EN ADVERTENnS^D
PLAATS I
VOOR
OPGAVEN WORDEN VOOR
DONDERDAGAVOND 6 UUR
INGEWACHT