n d Anijsmelktabletten en Horst-Ulevellen Merk M. P. EN ANDERE ZAKENLIEDEN een Sigarenwinkel Het gure jaargetijde m ZILVER VOLG DEN DUIDELIJK AANGEGEVEN WEG RUIM' 18000 GEZINNEN GOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 1 NOV. 1935 - TWEEDE BLAD VRAAGT U I TS LU ITE hmh De middelen tegen Hoost* Verkoudheid en GEZICHTSHAREN j MAGGI3 Bouillon Wortelboer's Krulden Wortelboer's PUlen •lacoba Maria Wortelboer POPULAIRE GESCHENKEN IN GERO-ZILVER ONBEKENDE BESTEMMING DIE U VOERT TOT IN DE GEZINNEN VAN HEEL GOUDA EN VAN ALLE GEMEENTEN IN DE OMGEVING. WILT GIJ UW OMZET OPVOEREN TOT HET HOOGSTE PEIL, ZORG DAN DAT ALLE BEWONERS VAN GOUDA EN OMGEVING GOED WETEN WAT GIJ HEBT AAN TE BIEDEN. GOUDSCHE COURANT en de Omgeving Bladen Goudsche Courant7500 Weekblad voor Reeuwfjk1100 De Krimpenerwaard 3500 De Zuidpias2350 Weekblad voor Waddinxveen1650 De Boskooper2200 Totale oplage 18300 ex. Onze bladen bieden de grootste kans op succes, want ze komen in in Gouda - Moordrecht - Nieuwerkerk - Zevenhuizen Moercapelle - Waddinxveen -• Boskoop - Reeuwijk Haastrecht - Bergambacht - Stolwijk - Berkenwoude Gouderak - Ouderkerk en verder. HUIS i. AAN - HUIS. VRAAG INLICHTINGEN AAM HET BUREAU MARKT 31, WIJ ZORGEN VOOR E EN GOEDE REDACTIE. Teekenen van wereld herstel. VLIEGEND EUROPA! Een Verstandshuwelijk. TER OVERNAME GEVRAAGD j sroed beklant. Br. met uitvoerige inlichtingen on der no. 4209 Bur. Goudsche Courant. Markt 31, Gouda. worden afdoende verwijderd. Nwe. vlugge i methode. Zrs. M. en A. BUIS, Den Haag. I A. Paulownastr. 60. Tel, Spreekuur 12. FEESTWEEK RECLAME Onze bekende PRIMA DUINKONIJNEN Deze week van 75 voor 60 CENT. B. SMiTS Poelier, SPIERINGSTRAAT 5 - Telef. 2555. "Kom, Frcd, bedien je nog's I" "Graag, zeg. Je weet, dat ik een doUe liefhebber ben van een kop Maggi5 Bouillon en ook van groenten, ztamppotten. sausen en andere geredden, die met dit vleesnat zijn klaar gemaakt. De smaak wordt er voller door. In één woord "af"." "Ook Ik als hulsvrouw profiteer ervan, want Ik bespaar me met Maggi5 Bouillon niet alleen veel werk, maar ook menige toevoe ging als vlees e. d. Daarom blijft mijn merk: Hebt U de oplossing van Maggis K.L.M. Prijsvraag al ingezonden? 15 Nov. a.s is de sluiting. Vraagt Uw winkelier een' formulier. Wacht niet langer! F. ?5Q0.—20 vliegtochten, 2000 troostprijzen voor de goede op lossingen. is weer aangetooken, waardoor velen ongesteld zullen worden. Gehruikt daarom bijtijds drif keer daags een weinig van de beroemde of één twee_ en gij blijft gezond. Dit is een goede raad, want duizenden vonden reeds baat. Mom beeft liet ons toegestaan. Vroeger mochten wij nooit een druppeltje koffie hebben, omdat aM altijd zeide, dat se scha delijk was voor kinderen. Maai thans hebben wij een heel iijne koffie, die wij ook mogen drinken. Probeert U het ook ma* eensl Dan zult U zeli tien, boe goed se is De dok ter beeft gezegd, dat wij ook vaa da thee niet te veel mogen hebben, epeciaal wanneer deze sterk gezet ia. In de thee zit dezelfde schadelijke stof als in de koffk en bovendien is ze vaék nadeeiig voor vertering. MOEDER ZEOT» .Het ia Koffie Hag De kin deren hebben vroeger zoozeer /,L£US£ naar koffie verlangd^ vanneer wij te gebruikten en dan was bet steeds zoo «noeHijk ban te weigerea> Daarom hebben wij besloten, metde geheelefamilie colfelnevrlje Koffie Hag te ge bruiken. Nooit heb ik van een besluit zooveel piel zier en nut gebed, want Koffia Hag ts zui vere onvervalschte koffie, zeer pittig van smaak en van een overheerlijk aroma, zonder «enige schadelijke uitwerking. Zeis metéén woord reoflelnevrij Ik zelf heb bet verschil spoe dig aan mijn zenuwen kunnen bespeuren, Ik ben thans veel opgewekter bij mijn werk en aiaap- veel matiger. De kinderen krijgen telfs 'e avonds bun Koffie Heg net els wij, en te bevinden zich er nltate- kend bl). Van de melk, die bun andera zdo nauw tegenstond, gebralkeddenlefnen thans veel meer. nu «reen klein scheutje Koffie Hig aan toegevoegd wordt KOFFIE HÜS-SPiflART MlflRT EK ZEEUWEN. o Ook in Gero-Zilvfii- wordt thans een terie populaire geschenken gebracht, d'e ruime keus biedt voor elke beurs. Geen vrouw behoeft zich nu meer de luxe te ontzeggen van de wele kleine gebruiksvoorwerpen, die de gezelligheid verKoogen van ontbijt- en koffietafel, van thee-uurtje en middagmaal. Cadeautjes vanaf 95 etsalle verpak! in elegant etui. Bij alle goede zaken op dit gebied is het boekje „Populaire Geschenken in Gero-Zilver" verkrijgbaar. De uitgebreid# collectie wordt U gaarne voorgelegd. EEN MENSCHENLEEPTIJD GARANTIE NEDERIANDSCH FABRIKAAT HUIS-AAN-HUIS EDITIE nj DE BESTE EN DE GOEDKOOPSTE i RECLAME. Tot nu toe heelt de heerschende crisis upsDOt met alle economische theorieën, ntt was reeds vanaf het begin ai het ge val Zoo goed als niemand onder de voor aanstaande economen bemerkte in den inoD van i«W kenteekenen. die op een naderende crisis wezen, en in het voor aar van toen de ineenstorting der iifectenkoersen reeds een telt was. ver kondigden wereldvermaarde economische instituten in Amerika en Duitschiand, dat er van een crisis geen sprake was, maar slechts van een tijdelijke inzinking, die spoedig tot het verleden zou behoo- ^Het is anders uitgekomen, dan de eco nomen meenden te kunnen voorzien aan de hand van hun statistieken. Een de- nressie van een zoo groote diepte en zoo langen duur heeft de moderne wereld nog niet gekend. Vandaar, dat zich ver schijnselen van herstel gaan voordoen, waarop weinigen hebben gerekend, ver schijnselen. die niet het gevolg zijn van regeeringsmaatregelen in verschillende landen genomen. Door de huidige oorlogsconjunctuur worden deze verschijnselen gedeeltelijk overschaduwd. Deze oorlogsconjunctuur heeft namelijk een plotselinge vraag ont latend naar diverse levensmiddelen en grondstoffen, die de prijzen van verschil lende producten krachtig heeft doen stij - gen. Juist omdat het hier een oorlogscon junctuur geldt, en omdat die vraag nog bovendien het gevolg is van de vrees voor sancties en de pogingen om de voorraden zooveel mogelijk aan te vullen, alvorens het tot de toepassing der sanctie zal ko men. kan men er zeker van zijn, dat deze oorlogsopleving na eenlgen tijd door een terugslag zal worden gevolgd. Dit zal in alle gevallen moeten geschieden: worden de sancties toegepast en verslapt daar door de levering aan het oorlogvoerende land. dat het meest betrekt, aan Italië, dan staat men weer voor een teveel aan producten. Worden de sancties niet toe gepast, of komt het conflict tot een op - lossing, dan heeft men ln Italië groote voorraden en zal er zeker van' aankoopen gedurende den eersten tijd geen sprake zijn. Het zou er dan ook niet gunstig uitzien, wanneer de huidige opleving alleen op de oorlogsconjunctuur was terug te voeren. Dit ls echter niet het geval. In dit op zicht verdient het bericht omtretrt toe- vraag naar ijzer bijzonder de Hoe liet Europee so he luchtnet zich uitbreidt. Onze K.L.M. slaat een goed figuur! door CHARLES R. FLEURY. Er bestaat geen twijfel aan de waar heid der stelling, dat het ijzerverbrulk in de wereld een vrij nauwkeurige weer spiegeling is van den algemeenen gang van zaken. Reeds meer dan 50 jaar lang kan men het volkomen gelijke verloop van de algemeene conjunctuurbeweging en van net ijzerverbrulk in de wereld constateeren. Wij behoeven §r slechts aan te herinneren, dat het dieptepunt der crisis in de Vereenlgde Staten ln 19J3 samenviel met de laagste productie der hoogovens, toen deze slechts ia pet. van de totale productiecapaciteit bedroeg, terwijl er thans weer rond 60 pet. wordt geproduceerd van hetgeen bereikbaar ls met de huidige installaties Deze toeneming van hèt ijzerverbrulk ls nu het gevolg van den langen duur der crisis. In de eerste Jaren heeft men aller lei herstellingen, verbeteringen en mo derniseeringen uitgesteld wegens de on zekere toekomst. Het is echter onmogelijk alt uitstel te lang vol te houden, omdat machines en Installaties ten onder gaan, wanneer men ze niet ln alle opzichten bijhoudt. Ondanxs de crisis ls daarom op den duur een zekere vraag ontstaan naar allerlei machines en onderdeelen, die thans tot merkbare toeneming van de vraag naar ijzer over de geheele wereld heeft geleid. Het is niet te verwachten, dat deze ge stegen vraag binnenkort snel zal inzin ken, gelijk allicht wel het geval zal zijn met ae vraag ln verband met de oorlogs conjunctuur. Daarvoor is de achterstand, ontstaan na 19JU, te belangrijk. En men met zekerheid zeggen, dat de alge- Eon bhk op de luchtverkeerskaart van Europa is het beste bewijs voor den gewei- digen vooruitgang der luchttechniek en de stijgende zekerheid van deze zoo vaak be- lasterde tak van technische ontwikkeling. Dichter en dichter wordt het net, hetwelk 4e grootsteden, de industrie contra en - last not least de kuur- en vacantieoorden met elkaar verbindt; altyd verder naar het Noorden en het Oosten breiden de lucht lijnen zich uit; steeds sneller worden de vluchten over de Middellandsche Zee en binnen afzienbaren tyd zal New-York in twee dagen te bereiken zyn! Opvallend is daarby de poging van de nationale onder nemingen, om zich bij elkaar aarf te sluiten en alzoo den weg van den grootep vooruit gang te betreden. Europa kent vele van deze belangrijke maatschappijen. Daar is voor eerst de „Deutsche Lufthansa", het oudste concern van deze sdert, dan de Engelsche „Imperial Airways", dan de „Air France", en zeker niet op de laatste plaats onze K. L. M.! Hand in hand probeeren deze groote maatschappijen samen te werken. Door deze samenwerking heeft de Europeeschè lucht vaart weinig te vreezen van concurrentie, in .welken vorm en van welke nationaliteit ook. In enkele hiernavolgende artikelen zouden wy onze lezers een gemakkelyk overzicht willen geven van de geweldige ontwikke ling, welke de Europeesche luchtvaart in de laatste jaren heeft gemaakt. Na dit over zicht zouden wy onze lezers een kykje wil len laten nemen in de loodsen der Ameri- kaansche maatschappijen, waar momenteel druk £^erkt wordt dè droomen vjm eëfiige vooruitstrevende ingenieurs op luchtvaart gebied te verwezenlijken! Het Fransche luchtverkeersnet. In het jaar 1933 bestonden in Frankrijk rvyf luchtvaart-maatschappijen, welke op 1 September van dit jaar werden samenge vat in de „Société Air France". Deze maat schappij bevliegt een gezamenlijke lengte van. 50.000 K.M.; jaarlijks legt men 260 vluchten over de Equator af. 82 Machine? zijn by de „Air France" in bedrijf, 52 ma chines dienen als reserve.-Het technisch per soneel bestaat uit 101 leiders, 42 boord- mecaniciens, 73 radio-telegrafisten en 2 specialisten. De luchtlijnen strekken zich uit over vier werelddeelen en 29 staten. De vluchten der „Air France" betreffen drie bijzondere gebieden: binnenlandsche vluchten, koloniale vluchten en wereldvluch ten. De binnenlandsche dienst is praktisch als alle verkeersmiddelen in Frankrijk, te Parys geconcentreerd en verbindt de hoofd stad met alle belangrijke stedpn en het na burig buitenland, dit laatste in samenwer king met buitenlandsche luchtvaart-maat schappijen. Het koloniale luchtnet heeft zijn hoofd uitgangspunt te Marseille, voor Afrika en meene toestand ook thans geleidelijk zal verbeteren, wanneer het ijzerverbrulk weer omhoog gaat. Deze verschijnselen gelden voor de we reld ais een economisch geheel bezien, zij zijn in de verschillende aizonderlijke lan den niet steeds merkbaar, en helaas be hoort ons land tot de groep, waar van deze verbetering in de wereld al heel wei- i nlg wordt bespeurd. Tot nu toe heelt onze regeering bij het talen harer pogin- 1 gen om verbetering in den binnenland- 1 schen economischen toestand steeds ver- wezen naar elders, en verklaard, dat Ne- I derland alleen de crisis niet kon oplos-,, sen. Meer en meer blijkt, dat dit argu ment geen dienst kan doen. Thans heeft onze regeering te verklaren, waarom ons I land wel dubbel en dwars zijn aandeel in de Inzinking heelt te dragen gekregen, maar waarom wij van een verbetering elders in ons eigen land niets bespeuren. Wijst dit er niet op, dat de fouten meer binnen en minder buiten onze lands grenzen liggen? Azië en te Toulouse voor de Westkust van Afrika en Zuid-Amerika. Vanuit Marseille gaat een directe lyn naar Syrië en van daaruit via Britsch-Indië en Siam naar Fransch-lndo-China. De twee de lyn overkruist de Middellandsche Zet naar Algiers en Tunis en vanuit de eerste plaats via de geheele Sahara tot aan Fransch-Centraal-Afrika. Een nieuwe lyn vliegt over het zwarte werelddeel en zorgt voor de verbinding met het eiland Mada gascar. De tweede lyn voert vanuit Tou louse over Spanje naar Marokko en dan langs de onbetrouwbare Atlantische kust naar Natal. Vanuit Natal vliegen de nieu we vliegtuigen over den Zuid-Atlantischen Oceaan tot aan Pernambuco, „doen" Rio de Janeiro, Buenos Aires, overkruisen de An des en landen in Santiago de Chile. Op de Fransche binnen-Europeesche lij nen heeft men nachtvluchten ingesteld, zulks hoofdzakelyk ter bevordering van het luchtpostwezen. De vliegtuigen, welke hier- by gebruikt worden, zyn van verschillend type, doch, met uitzondering van enkele Fokker-machines, zyn het alle toestellen van Fransch fabrikaat. De veiligheid der Fransche toestellen stijgt met het jaar en bedroeg 0.67 in 1930; 0.18 in 1932 en 0.125 in 1934. Vervoerd werden in het laatste jaar 50.000 passagiers, 1.340.000 kilo aan vracht goederen en 32.000.000 brieven en drukwer ken. Het Britsche luchtverkeersnet. De snelle ontwikkeling, welke het groot ste Britsche luchtvaart-concern, de „Bri- .tish Imperial Airways" heeft ondergaan, is hoofdzakelyk te danken aan de vele koloniën van Engeland, welke over de geheele we reld verspreid liggen. Afgezien van de con tinentale verbindingen, die in nauwe samen werking met verscheidene Europ^cche maatschappijen worden onderhouden, is de „Imperial Airways" hoofdzakelyk ingesteld voor verre vluchten en van dezen is de be langrijkste de lyn van Loiuteft naar Egypte, van waaruit twee andere' lynen aftakken: de een voert van Cairo tot aan de Kaap en bezit hulpdiensten in het voormalig Duitsch- Oost-Afrika en in de Zuid-Afrikaansche Unie. De andere lyn voert naar Britsch-In dië en van daaruit naar Australië, eveneens met verscheidene hulpdiensten in Indië zoo wel als in Australië. De verbinding met Zuid-Afrika, Indië en Australië komt tweemaal per week tot stand, met Egypte viermaal, de zuiver- Europeesche lynen dagelijks en meermalen per dag de lijnen binnen de Britsche gren zen. In verband met het touristenverkeer onderhoudt de „Imperial Airways" een re gelmatige verbinding met Zwitserland en met de Fransche badplaatsen aan de Ka- naalkust. Al dadelijk valt het op, dat het aantal vliegtuigen der Engelschen geringer is dan die der Franschen en wel met 42. Dit valt te verklaren uit het feit, dat de „imperial Airways" vanaf het begin van haar bestaan altyd gestreefd heeft naar de vervaardiging van zeer groote toestellen, die veel omvat ten kunnen, zooals b.v. toestellen, waarin 32 passagiers een plaats vinden. Dergelijke machines vliegen op de lijn Parys-Londen. In Engeland is de sportluchtvaart in de laatste vier k vyf jaren sterk toegenomen en, wat meer zegt, voorbeeldig georgani seerd. Ook de zweefvliegsport vindt in En geland vele liefhebbers en beoefenaars. Reclame in de lucht. Op het einde van 1983 werd te Spiers, voornamelijk met het oog op den epeport van luchtvaartuigen, een luchtscheepsbouw- maatschappij opgericht met een aandeelen kapitaal van 250.000 Mark, welke onder neming than3 haar werkzaamheden aange vangen heeft. Het eerste object, dat in aanbouw is, is een halfstijf proefluchtschip, waarmede men voornemens is in M a a r 1 1936 proeftochten te maken en dat dienst zal doen voor reclamedoeleinden. Bedoeld luchtschip, 110 meter breed en 20 meter hoog, zal 200.000 kubieke meter gas kunnen bevatten. (Ter vergelijking diene, dat de byna voltooide ZL 129 een lengte heeft van 248 meter en een gasinhoud van 190.000 kubieke meter. Overigens diende de ontworpen lengte van 248 meter naderhand 2 meter te worden iin- gekort, omdat de LZ 129 anders alleen maar in schuine positie in de Zeppelinloods te Lakehurst onderdak gebracht zou kunnen worden. 51 Letterteekens, gevormd door in totaal 15.000 lampen en aangebracht ter weers zijden van den scheepsromp, zullen op de nachtelijke vluchten de een of andere licht reclame uitstralen. Met volledige lichtin stallatie kan het schip 10 passagiers ver voeren. By gedemonteerde installatie zullen er 65 passagiers kunnen worden meegeno men. Aan de uit Amerika bestelde 10 lucht vaartuigen zal de onderneming de handen voorloopig wel vol hebben, nadat de proef vluchten van het eerste op bevredigende wyze zullen zyn uitgevallen. Berlijn—Chili in vier dagen! Uit Valparaiso wordt gemeld: De Duit sche luchtpostlyn Berlijn-Stuttgart-Buenos Aires zal over Buenos Aires heen naar San tiago de Chile worden verlengd. Wes Woensdags te Berlijn en des Donderdags te Stuttgart met de vliegtuigen der Duitsche Lufthansa vertrekkende luchtpostbestellin gen zullen alzoo in de toekomst met de toe stellen van het met de Duitsche Lufthansa in nauwe betrekking staande Condor-Syn- dik^at regelmatig des Maandags te San tiago de Chile aankomen. De langste luchtlijn ter wereld. De langste luchtlijn ter wereld wordt door de Fransche Monopool-onderneming „Air France" bevlogen. Het is de lyn van Saigoiftnaar Santiago de Chile; zy is 27.012 K.M. lang en verbindt vier continenten: Azië, Europa, Afrika en Amerika. De „Ajr France" is de eenige luchtvaart onderneming, wier internationale dienst zoo vèrreikend is. Tevens is haar gezamenlijk luchtnet het grootste van alle luchtvaan- jen; hCT omvat niet nemen geen passagiers aan boord; zy zyn slechts voor de luchtpost bestemd. GEMENGD NIEUWS. Ier dan 37.235 K.M. De vliegtuigen der „Air France" kruisen dagelijks den equador, daar zij tezamen 40.000 K.M. bevliegen. Uitbreiding lucht post verkeer in Frankrijk. Het binnenlandsch luchtpostverkeer in Frankryk is gereorganiseerd en aan de „Air Bleu" overgedragen. 0eze maatschap pij heeft luchtpostverbindingen tot stand gebrachtj die het mogelijk maken, dat een luchtpostbrief binnen de Franpche grenzen een even groote snelheid kan bereiken als een binnenlandsch telegram. Een vóór 12 uur des middags afgegeven brief kan in de landingsplaats nog in den loop van den na middag op de plaats van bestemming zijn! Het centrum der organisatie bevindt zich op de Parysche vlieghaven Le Bourget; de lijnen van de „Air Bleu" voeren naar Mar seille, Toulouse, Bordeaux, Nantes, Lc Havre, Lille en Straatsburg. De vliegtuigen Oe film-diva Nicole de l&uves in de gevangenis. Het was wei een zëér ParUsch proces dat zich voltrok voor de 17e Chambre Correstionnelie. Le tout Paris was, aldus de corr. van de Haagsche Crt., toege stroomd om er getuige van te zyn hoe daar, tusscneri twee zwaar gewapende gendarmes een elegante Jongedame in het beklaagdenbankje verscheen. En ze zag er zoo lieftallig en zoo onschuldig uit dat men eigenlyk dacht dat er hier een groote gerechtelijke dwaling werd be gaan. Maar de lieitallige, die, naar den naam Nicole de Rouves luistert en die een van de eerste Fransche filmdiva's ls, de ster wier portret alleen reeds zoo me- nigen man ln vuur ern vlam kon zetten, hjkt allesbehalve een toonbeeld vanVrou- weïyke zachtheid te zijn. Het eerste be- wys er van komt eei^ zekere meneer Hay- man leveren, die enkelen tyd geleden het ongeluk had gehad in hetzelfde res taurant te dineeren als onze Nicole. Zijn tateltje was juist tegenover het hare ge- plaatst en gecharmeerd door de gedachte Nicole de Rouves nu eens in levende iy ve te zien en wellicht ook waar zy het mooi meiske is, werd Hayman aangemoedigd om h&ar te fixeeren. Maar dat was büjk- baar heelemaal niet naar den zin van de diva en ze maniiesteerde het op zonder linge wyze dat ze in heb geheel niet was gesteld op die hulde; zonder een woord te zeggen smeet ze den meneer eerst een bord naar het hoofd en vervolgens een, vol glas champagne. Den ongeiukkigen bewonderaar werd door ae glasscherven een stuk van zyn oor afgesneden, vyftig francs boete en luuo francs scnadevergoe- ding zoo eischte de rechtbank. En de lieve Nicole aan het lachen!... dat was haar wel het „grapje" waard. Maar ernstiger keek ze toen een twee de strafzaak voorkwam. Nicole, op een avond slechts vergezeld van een grooten bull-dog, zat aan het stuur van haar two-seater. By de Porte de la Vilette maakte een verkeersagent er haar op merkzaam op, dat haar wagen niet vol- doende verllchtiwas. jy kunt, wat my aangaat... (laten we zeggen: naar de maan loopen), zoo antwoordde de diva. En toen de agpafc er op wees dat het mdar niet aangaat om een dienaar van het openbaar gezag te verwenschen, hitste Nicole ha-ar byll-dog aan om den agent aan stukkqn te scheu ren. De brave hong toonde echter meer eerbied en hij durfde zelfs niet te blaf fen. Nicole vond het dan ook maar het verstandigst om ln eens volop gas te geven en de agent zou zijn vermorzeld wanneer hy niet haastig opzij was ge sprongen. En nu voor de rechtbank had ze mooi beweren dat men voor zoo'n „kleinigheidje" haar toch niet moest las tig vallen, maar de rechters dachten er anders over en Nicole de Rouves werd tot een maand gevangenisstraf veroor deeld. GELUKKIG GETROUWD. - Wie was dat vervelende mensch die gisteravond by je was? - Ik zal het je zeggen als je het niet aan mijn vrouw vertelt. - Best hoor. Nu dan, dat was myn vrouw! FEUILLETON. Naar het Engelsch. Na eindeloos getob kreeg ze een op- racht van een firma in Westend, om louses uit de hand te borduren en soo leidden de zusters een hoogst een voudig om niet te zeggen armelijk be staan op haar kamer bij Mrs. Higgins in een zijstraat van Shepherd's Bush. Het weinigje dat Elisabeth ver- lende, was echter niet genoeg, om aar beiden te onderhouden en van «et sommetje van vyftig pond was al "eel wat ingeteerd. den dag dat ons verhaal begint, k u/^Sa bijzonder ongeluk- 'K' Wat had zy voor vooruitzichten a die arme Rosalie, die immers zoo- zorg behoefde, zou zy niet lang- amerhand wegteren in die duffe om- sevmg, waar haast nooit de zon scheen? 'eek Elisabeth wel ,of zy dien iddag nooit thuis kwam en geen onder dan ook, dat zy zoo terneer geslagen wasze had de geborduurde ouse niet onaardig betaald gekre sen, maar de hoofdverkoopster had er haar bij gezegd, dat ze voorloopig niet meer van dat artikel aannam, omdat ze er niet genoeg omzet in had. Dus dit beduidde in de eerste we ken geen verdienste! Toch moest zy nog enkele inkoopen doenanders zou het zusje te zeer teleurgesteld zyn en dit kon dan weer van zoo heel nadee- ligen invloed wezen op haar gestel. Ze vond Rosalie in bed opzitten, een en al opgewondenheid. Wat ben je lang uitgebleven, Lisa! riep het kind. Er is een brief voor je gekomen. Toe doen 'm eens gauw open! Het is de eerste brief, dien we gehad hebben, sinds we hier kwamen. Elisabeth las Clifford's Inn, 146. Geachte Madam, j Wy hebben de eer u te berichten, dat door den dood van wijlen onzen cliënt, Mr. Crowley, van de firma Ge- broeders Growley, staalfabrikanten in Birmingham, u gedeeltelijk legeta- I resse is geworden van zijn fortuin tot een bedrag van twintig duizend pond onder bepaalde vooTwaarden. U zult ons verplichten, met eenig bericht, waarin u meldt, wanneer u bij ons op het kantoor kunt komen, btf welke gelegenheid wtf u de zaak nader kunnen toelichten. Hoogachtend, MEARS en ROWLAND. f Elisabeth las den brief tweemaal door, in sprakelooze verbazing, waar na ze 'm aan Rosalie gaf. O Lisa! Twintig duizend pond! riep het kind. Maar het kan niet!... We zouden ryk zyn!... Dan kunnen wy ook dat kleine buitenhuisje nemen en... en... De musjes verkeerden in één extase, totdat Elisabeth in zooverre tot de werkelijkheid weerkeerde, dat ze de thee gereed ging zetten. Wie is, of liever wie was mr. Crowley? vroag Rosalie. Ik heb nooit van hem gehoord. Ik evëhmin en wat zouden die voorwaarden zyn?... In ieder geval ik zal ze aannemen ter wille van jou, Roosje. O, ik denk dat het niet anders is dan dat je in zyn huis zult moeten wonen en zorg dragen voor zijn hond en kat. We zullen het gauw genoeg we ten. Nu moet ik eerst nog even uit om een briefkaart te koopen en dan zal ik aan de firma schryven, dat ik mor genmiddag om twaalf uur daar kom. HOOFDSTUK II. Dien volgenden dag jteecies om 12 uur trad Elisabeth Crossfield het kantoor binnen van de heeren Mears en Rowland en werd er ontvangen door het hoofd van de firma. Miss Crossfield? vroeg Mr. Mears. Juist. Elisabeth Crossfield is mijn naam, antwoordde zy zenuwach tig. Ik was verbaasd over den inhoud van uw brief, want ik heb nooit van Mr. Crowley hooren spreken. Neen, dat heeft hij ook gezegd. Hy was een vriend van de familie van uw moeder en, daar hij geen bloedver wanten bezat, wilde hij zoowei u als een jongmensch, dat bij hem op de fabriek werkje, bevoordeelen. Hij heeft zyn fortuin onder u beiden ver speld, op voorwaarde, dat u beiden binnen drie maanden na zyn dood met elkaar in het huwelijk zult treden. Elisabeth schrikte en de uitdruk king v^an vreugdevolle verwachting verdween van haar gelaat. Maar ik begryp het niet. Moet ik dan trouwen met een wildvreemde Dat zyn de voorwaarden. Inge val u of Mr. John Marsh weigert die na te komen, vervalt de geheele som aan dengene die niet geweigerd heeft. Ik zal u het testament voorlezen. Dit deed de zaakwaarnemer, en of- schoon de wettelijke termen' Latijn voor haar waren, was haar de inhoud duidelyk genoeg en kwam hierop neer; „Ik laat myn geheele bezit na aan mijn vertrouwden employé, John Marsh, en aan Elisabeth Crossfield in gelijke deelen, op voorwaarde, dat bovengenoemde John Mars en Elisa beth Crossfield een huwelijk sluiten binnen drie maanden na myn dood. Zouden zy een van beiden weigeren, dan vervalt de geheele erfenis aan de(n) ander voor zyn of haar uitslui- tenr gebruik." Ik heb my in verbinding gesteld met Mr. John Marsh, ging de zaak waarnemer voort, en die heeft my ge- j meld, dat hy ook vandaag in Londen komt. Wat Voor soort man is hij vroeg i Elisabeth. Ik heb hem maar eens gezien. Hij leek mij een heel rechtschapen jongmensch, uit de arbeidersklasse natuurlyk, maar... Daar meent u toch niet mee, dat hy een werkman is? (Wordt vervolgd.)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 3