n d Anijsmelktabletten en Horst-Ulevellen Merk M. P.
EN ANDERE ZAKENLIEDEN
een Sigarenwinkel
Het gure jaargetijde
m
ZILVER
VOLG DEN DUIDELIJK
AANGEGEVEN WEG
RUIM' 18000 GEZINNEN
GOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 1 NOV. 1935 - TWEEDE BLAD
VRAAGT
U I TS LU ITE
hmh De middelen tegen Hoost* Verkoudheid en
GEZICHTSHAREN j
MAGGI3 Bouillon
Wortelboer's Krulden
Wortelboer's PUlen
•lacoba Maria Wortelboer
POPULAIRE GESCHENKEN
IN GERO-ZILVER
ONBEKENDE BESTEMMING
DIE U VOERT TOT IN DE GEZINNEN VAN HEEL
GOUDA EN VAN ALLE GEMEENTEN IN DE
OMGEVING.
WILT GIJ UW OMZET OPVOEREN TOT HET
HOOGSTE PEIL, ZORG DAN DAT ALLE BEWONERS
VAN GOUDA EN OMGEVING GOED WETEN WAT
GIJ HEBT AAN TE BIEDEN.
GOUDSCHE COURANT
en de Omgeving Bladen
Goudsche Courant7500
Weekblad voor Reeuwfjk1100
De Krimpenerwaard 3500
De Zuidpias2350
Weekblad voor Waddinxveen1650
De Boskooper2200
Totale oplage 18300 ex.
Onze bladen bieden de grootste kans op succes, want ze
komen in
in Gouda - Moordrecht - Nieuwerkerk - Zevenhuizen
Moercapelle - Waddinxveen -• Boskoop - Reeuwijk
Haastrecht - Bergambacht - Stolwijk - Berkenwoude
Gouderak - Ouderkerk en verder.
HUIS i. AAN - HUIS.
VRAAG INLICHTINGEN AAM HET BUREAU MARKT 31,
WIJ ZORGEN VOOR E EN GOEDE REDACTIE.
Teekenen van wereld
herstel.
VLIEGEND EUROPA!
Een Verstandshuwelijk.
TER OVERNAME GEVRAAGD j
sroed beklant.
Br. met uitvoerige inlichtingen on
der no. 4209 Bur. Goudsche Courant.
Markt 31, Gouda.
worden afdoende verwijderd. Nwe. vlugge i
methode. Zrs. M. en A. BUIS, Den Haag. I
A. Paulownastr. 60. Tel,
Spreekuur 12.
FEESTWEEK RECLAME
Onze bekende PRIMA
DUINKONIJNEN
Deze week van 75 voor 60 CENT.
B. SMiTS
Poelier,
SPIERINGSTRAAT 5 - Telef. 2555.
"Kom, Frcd, bedien je nog's I"
"Graag, zeg. Je weet, dat ik een
doUe liefhebber ben van een kop
Maggi5 Bouillon en ook van
groenten, ztamppotten. sausen en
andere geredden, die met dit
vleesnat zijn klaar gemaakt. De
smaak wordt er voller door. In
één woord "af"."
"Ook Ik als hulsvrouw profiteer
ervan, want Ik bespaar me met
Maggi5 Bouillon niet alleen veel
werk, maar ook menige toevoe
ging als vlees e. d.
Daarom blijft mijn merk:
Hebt U de oplossing van
Maggis K.L.M. Prijsvraag
al ingezonden? 15 Nov. a.s is de
sluiting. Vraagt Uw winkelier een'
formulier. Wacht niet langer!
F. ?5Q0.—20 vliegtochten, 2000
troostprijzen voor de goede op
lossingen.
is weer aangetooken, waardoor velen ongesteld zullen worden. Gehruikt
daarom bijtijds drif keer daags een weinig van de beroemde
of één twee_
en gij blijft gezond. Dit is een goede raad, want duizenden vonden
reeds baat.
Mom beeft liet ons toegestaan.
Vroeger mochten wij nooit een
druppeltje koffie hebben, omdat
aM altijd zeide, dat se scha
delijk was voor kinderen. Maai
thans hebben wij een heel iijne
koffie, die wij ook mogen
drinken. Probeert U het ook
ma* eensl Dan zult U zeli
tien, boe goed se is De dok
ter beeft gezegd, dat wij ook
vaa da thee niet te veel mogen
hebben, epeciaal wanneer deze
sterk gezet ia. In de thee zit
dezelfde schadelijke stof als in
de koffk en bovendien is ze
vaék nadeeiig voor
vertering.
MOEDER ZEOT»
.Het ia Koffie Hag De kin
deren hebben vroeger zoozeer
/,L£US£
naar koffie verlangd^ vanneer
wij te gebruikten en dan was
bet steeds zoo «noeHijk ban te
weigerea> Daarom hebben wij
besloten, metde geheelefamilie
colfelnevrlje Koffie Hag te ge
bruiken. Nooit heb ik van een
besluit zooveel piel zier en nut
gebed, want Koffia Hag ts zui
vere onvervalschte koffie, zeer
pittig van smaak en van een
overheerlijk aroma, zonder
«enige schadelijke uitwerking.
Zeis metéén woord reoflelnevrij
Ik zelf heb bet verschil spoe
dig aan mijn zenuwen kunnen
bespeuren, Ik ben thans veel
opgewekter bij mijn werk en
aiaap- veel matiger.
De kinderen krijgen telfs
'e avonds bun Koffie Heg net els
wij, en te bevinden zich er nltate-
kend bl). Van de melk, die bun
andera zdo nauw tegenstond,
gebralkeddenlefnen thans veel
meer. nu «reen klein scheutje
Koffie Hig aan toegevoegd
wordt
KOFFIE HÜS-SPiflART MlflRT EK ZEEUWEN.
o
Ook in Gero-Zilvfii- wordt thans een
terie populaire geschenken gebracht,
d'e ruime keus biedt voor elke beurs.
Geen vrouw behoeft zich nu meer de
luxe te ontzeggen van de wele kleine
gebruiksvoorwerpen, die de gezelligheid
verKoogen van ontbijt- en koffietafel,
van thee-uurtje en middagmaal.
Cadeautjes vanaf 95 etsalle verpak!
in elegant etui.
Bij alle goede zaken op dit gebied
is het boekje „Populaire Geschenken in
Gero-Zilver" verkrijgbaar. De uitgebreid#
collectie wordt U gaarne voorgelegd.
EEN MENSCHENLEEPTIJD GARANTIE
NEDERIANDSCH FABRIKAAT
HUIS-AAN-HUIS
EDITIE
nj
DE BESTE EN
DE GOEDKOOPSTE
i RECLAME.
Tot nu toe heelt de heerschende crisis
upsDOt met alle economische theorieën,
ntt was reeds vanaf het begin ai het ge
val Zoo goed als niemand onder de voor
aanstaande economen bemerkte in den
inoD van i«W kenteekenen. die op een
naderende crisis wezen, en in het voor
aar van toen de ineenstorting der
iifectenkoersen reeds een telt was. ver
kondigden wereldvermaarde economische
instituten in Amerika en Duitschiand,
dat er van een crisis geen sprake was,
maar slechts van een tijdelijke inzinking,
die spoedig tot het verleden zou behoo-
^Het is anders uitgekomen, dan de eco
nomen meenden te kunnen voorzien aan
de hand van hun statistieken. Een de-
nressie van een zoo groote diepte en zoo
langen duur heeft de moderne wereld
nog niet gekend. Vandaar, dat zich ver
schijnselen van herstel gaan voordoen,
waarop weinigen hebben gerekend, ver
schijnselen. die niet het gevolg zijn van
regeeringsmaatregelen in verschillende
landen genomen.
Door de huidige oorlogsconjunctuur
worden deze verschijnselen gedeeltelijk
overschaduwd. Deze oorlogsconjunctuur
heeft namelijk een plotselinge vraag ont
latend naar diverse levensmiddelen en
grondstoffen, die de prijzen van verschil
lende producten krachtig heeft doen stij -
gen. Juist omdat het hier een oorlogscon
junctuur geldt, en omdat die vraag nog
bovendien het gevolg is van de vrees voor
sancties en de pogingen om de voorraden
zooveel mogelijk aan te vullen, alvorens
het tot de toepassing der sanctie zal ko
men. kan men er zeker van zijn, dat deze
oorlogsopleving na eenlgen tijd door een
terugslag zal worden gevolgd. Dit zal in
alle gevallen moeten geschieden: worden
de sancties toegepast en verslapt daar
door de levering aan het oorlogvoerende
land. dat het meest betrekt, aan Italië,
dan staat men weer voor een teveel aan
producten. Worden de sancties niet toe
gepast, of komt het conflict tot een op -
lossing, dan heeft men ln Italië groote
voorraden en zal er zeker van' aankoopen
gedurende den eersten tijd geen sprake
zijn.
Het zou er dan ook niet gunstig uitzien,
wanneer de huidige opleving alleen op de
oorlogsconjunctuur was terug te voeren.
Dit ls echter niet het geval. In dit op
zicht verdient het bericht omtretrt toe-
vraag naar ijzer bijzonder de
Hoe liet Europee so he luchtnet zich uitbreidt.
Onze K.L.M. slaat een goed figuur!
door CHARLES R. FLEURY.
Er bestaat geen twijfel aan de waar
heid der stelling, dat het ijzerverbrulk in
de wereld een vrij nauwkeurige weer
spiegeling is van den algemeenen gang
van zaken. Reeds meer dan 50 jaar lang
kan men het volkomen gelijke verloop
van de algemeene conjunctuurbeweging
en van net ijzerverbrulk in de wereld
constateeren. Wij behoeven §r slechts aan
te herinneren, dat het dieptepunt der
crisis in de Vereenlgde Staten ln 19J3
samenviel met de laagste productie der
hoogovens, toen deze slechts ia pet. van
de totale productiecapaciteit bedroeg,
terwijl er thans weer rond 60 pet. wordt
geproduceerd van hetgeen bereikbaar ls
met de huidige installaties
Deze toeneming van hèt ijzerverbrulk
ls nu het gevolg van den langen duur der
crisis. In de eerste Jaren heeft men aller
lei herstellingen, verbeteringen en mo
derniseeringen uitgesteld wegens de on
zekere toekomst. Het is echter onmogelijk
alt uitstel te lang vol te houden, omdat
machines en Installaties ten onder gaan,
wanneer men ze niet ln alle opzichten
bijhoudt. Ondanxs de crisis ls daarom op
den duur een zekere vraag ontstaan naar
allerlei machines en onderdeelen, die
thans tot merkbare toeneming van de
vraag naar ijzer over de geheele wereld
heeft geleid.
Het is niet te verwachten, dat deze ge
stegen vraag binnenkort snel zal inzin
ken, gelijk allicht wel het geval zal zijn
met ae vraag ln verband met de oorlogs
conjunctuur. Daarvoor is de achterstand,
ontstaan na 19JU, te belangrijk. En men
met zekerheid zeggen, dat de alge-
Eon bhk op de luchtverkeerskaart van
Europa is het beste bewijs voor den gewei-
digen vooruitgang der luchttechniek en de
stijgende zekerheid van deze zoo vaak be-
lasterde tak van technische ontwikkeling.
Dichter en dichter wordt het net, hetwelk
4e grootsteden, de industrie contra en -
last not least de kuur- en vacantieoorden
met elkaar verbindt; altyd verder naar het
Noorden en het Oosten breiden de lucht
lijnen zich uit; steeds sneller worden de
vluchten over de Middellandsche Zee en
binnen afzienbaren tyd zal New-York in
twee dagen te bereiken zyn! Opvallend is
daarby de poging van de nationale onder
nemingen, om zich bij elkaar aarf te sluiten
en alzoo den weg van den grootep vooruit
gang te betreden. Europa kent vele van deze
belangrijke maatschappijen. Daar is voor
eerst de „Deutsche Lufthansa", het oudste
concern van deze sdert, dan de Engelsche
„Imperial Airways", dan de „Air France",
en zeker niet op de laatste plaats onze K.
L. M.! Hand in hand probeeren deze groote
maatschappijen samen te werken. Door deze
samenwerking heeft de Europeeschè lucht
vaart weinig te vreezen van concurrentie,
in .welken vorm en van welke nationaliteit
ook.
In enkele hiernavolgende artikelen zouden
wy onze lezers een gemakkelyk overzicht
willen geven van de geweldige ontwikke
ling, welke de Europeesche luchtvaart in
de laatste jaren heeft gemaakt. Na dit over
zicht zouden wy onze lezers een kykje wil
len laten nemen in de loodsen der Ameri-
kaansche maatschappijen, waar momenteel
druk £^erkt wordt dè droomen vjm eëfiige
vooruitstrevende ingenieurs op luchtvaart
gebied te verwezenlijken!
Het Fransche luchtverkeersnet.
In het jaar 1933 bestonden in Frankrijk
rvyf luchtvaart-maatschappijen, welke op
1 September van dit jaar werden samenge
vat in de „Société Air France". Deze maat
schappij bevliegt een gezamenlijke lengte
van. 50.000 K.M.; jaarlijks legt men 260
vluchten over de Equator af. 82 Machine?
zijn by de „Air France" in bedrijf, 52 ma
chines dienen als reserve.-Het technisch per
soneel bestaat uit 101 leiders, 42 boord-
mecaniciens, 73 radio-telegrafisten en 2
specialisten. De luchtlijnen strekken zich
uit over vier werelddeelen en 29 staten.
De vluchten der „Air France" betreffen
drie bijzondere gebieden: binnenlandsche
vluchten, koloniale vluchten en wereldvluch
ten. De binnenlandsche dienst is praktisch
als alle verkeersmiddelen in Frankrijk, te
Parys geconcentreerd en verbindt de hoofd
stad met alle belangrijke stedpn en het na
burig buitenland, dit laatste in samenwer
king met buitenlandsche luchtvaart-maat
schappijen.
Het koloniale luchtnet heeft zijn hoofd
uitgangspunt te Marseille, voor Afrika en
meene toestand ook thans geleidelijk zal
verbeteren, wanneer het ijzerverbrulk
weer omhoog gaat.
Deze verschijnselen gelden voor de we
reld ais een economisch geheel bezien, zij
zijn in de verschillende aizonderlijke lan
den niet steeds merkbaar, en helaas be
hoort ons land tot de groep, waar van
deze verbetering in de wereld al heel wei-
i nlg wordt bespeurd. Tot nu toe heelt
onze regeering bij het talen harer pogin-
1 gen om verbetering in den binnenland-
1 schen economischen toestand steeds ver-
wezen naar elders, en verklaard, dat Ne-
I derland alleen de crisis niet kon oplos-,,
sen. Meer en meer blijkt, dat dit argu
ment geen dienst kan doen. Thans heeft
onze regeering te verklaren, waarom ons
I land wel dubbel en dwars zijn aandeel in
de Inzinking heelt te dragen gekregen,
maar waarom wij van een verbetering
elders in ons eigen land niets bespeuren.
Wijst dit er niet op, dat de fouten meer
binnen en minder buiten onze lands
grenzen liggen?
Azië en te Toulouse voor de Westkust van
Afrika en Zuid-Amerika.
Vanuit Marseille gaat een directe lyn
naar Syrië en van daaruit via Britsch-Indië
en Siam naar Fransch-lndo-China. De twee
de lyn overkruist de Middellandsche Zet
naar Algiers en Tunis en vanuit de eerste
plaats via de geheele Sahara tot aan
Fransch-Centraal-Afrika. Een nieuwe lyn
vliegt over het zwarte werelddeel en zorgt
voor de verbinding met het eiland Mada
gascar. De tweede lyn voert vanuit Tou
louse over Spanje naar Marokko en dan
langs de onbetrouwbare Atlantische kust
naar Natal. Vanuit Natal vliegen de nieu
we vliegtuigen over den Zuid-Atlantischen
Oceaan tot aan Pernambuco, „doen" Rio de
Janeiro, Buenos Aires, overkruisen de An
des en landen in Santiago de Chile.
Op de Fransche binnen-Europeesche lij
nen heeft men nachtvluchten ingesteld,
zulks hoofdzakelyk ter bevordering van het
luchtpostwezen. De vliegtuigen, welke hier-
by gebruikt worden, zyn van verschillend
type, doch, met uitzondering van enkele
Fokker-machines, zyn het alle toestellen
van Fransch fabrikaat. De veiligheid der
Fransche toestellen stijgt met het jaar en
bedroeg 0.67 in 1930; 0.18 in 1932 en 0.125
in 1934. Vervoerd werden in het laatste jaar
50.000 passagiers, 1.340.000 kilo aan vracht
goederen en 32.000.000 brieven en drukwer
ken.
Het Britsche luchtverkeersnet.
De snelle ontwikkeling, welke het groot
ste Britsche luchtvaart-concern, de „Bri-
.tish Imperial Airways" heeft ondergaan, is
hoofdzakelyk te danken aan de vele koloniën
van Engeland, welke over de geheele we
reld verspreid liggen. Afgezien van de con
tinentale verbindingen, die in nauwe samen
werking met verscheidene Europ^cche
maatschappijen worden onderhouden, is de
„Imperial Airways" hoofdzakelyk ingesteld
voor verre vluchten en van dezen is de be
langrijkste de lyn van Loiuteft naar Egypte,
van waaruit twee andere' lynen aftakken:
de een voert van Cairo tot aan de Kaap en
bezit hulpdiensten in het voormalig Duitsch-
Oost-Afrika en in de Zuid-Afrikaansche
Unie. De andere lyn voert naar Britsch-In
dië en van daaruit naar Australië, eveneens
met verscheidene hulpdiensten in Indië zoo
wel als in Australië.
De verbinding met Zuid-Afrika, Indië en
Australië komt tweemaal per week tot
stand, met Egypte viermaal, de zuiver-
Europeesche lynen dagelijks en meermalen
per dag de lijnen binnen de Britsche gren
zen. In verband met het touristenverkeer
onderhoudt de „Imperial Airways" een re
gelmatige verbinding met Zwitserland en
met de Fransche badplaatsen aan de Ka-
naalkust.
Al dadelijk valt het op, dat het aantal
vliegtuigen der Engelschen geringer is dan
die der Franschen en wel met 42. Dit valt
te verklaren uit het feit, dat de „imperial
Airways" vanaf het begin van haar bestaan
altyd gestreefd heeft naar de vervaardiging
van zeer groote toestellen, die veel omvat
ten kunnen, zooals b.v. toestellen, waarin
32 passagiers een plaats vinden. Dergelijke
machines vliegen op de lijn Parys-Londen.
In Engeland is de sportluchtvaart in de
laatste vier k vyf jaren sterk toegenomen
en, wat meer zegt, voorbeeldig georgani
seerd. Ook de zweefvliegsport vindt in En
geland vele liefhebbers en beoefenaars.
Reclame in de lucht.
Op het einde van 1983 werd te Spiers,
voornamelijk met het oog op den epeport van
luchtvaartuigen, een luchtscheepsbouw-
maatschappij opgericht met een aandeelen
kapitaal van 250.000 Mark, welke onder
neming than3 haar werkzaamheden aange
vangen heeft.
Het eerste object, dat in aanbouw is, is
een halfstijf proefluchtschip, waarmede men
voornemens is in M a a r 1 1936 proeftochten
te maken en dat dienst zal doen voor
reclamedoeleinden.
Bedoeld luchtschip, 110
meter breed en 20 meter hoog, zal 200.000
kubieke meter gas kunnen bevatten. (Ter
vergelijking diene, dat de byna voltooide
ZL 129 een lengte heeft van 248 meter en
een gasinhoud van 190.000 kubieke meter.
Overigens diende de ontworpen lengte van
248 meter naderhand 2 meter te worden iin-
gekort, omdat de LZ 129 anders alleen maar
in schuine positie in de Zeppelinloods te
Lakehurst onderdak gebracht zou kunnen
worden.
51 Letterteekens, gevormd door in totaal
15.000 lampen en aangebracht ter weers
zijden van den scheepsromp, zullen op de
nachtelijke vluchten de een of andere licht
reclame uitstralen. Met volledige lichtin
stallatie kan het schip 10 passagiers ver
voeren. By gedemonteerde installatie zullen
er 65 passagiers kunnen worden meegeno
men. Aan de uit Amerika bestelde 10 lucht
vaartuigen zal de onderneming de handen
voorloopig wel vol hebben, nadat de proef
vluchten van het eerste op bevredigende
wyze zullen zyn uitgevallen.
Berlijn—Chili in vier dagen!
Uit Valparaiso wordt gemeld: De Duit
sche luchtpostlyn Berlijn-Stuttgart-Buenos
Aires zal over Buenos Aires heen naar San
tiago de Chile worden verlengd. Wes
Woensdags te Berlijn en des Donderdags te
Stuttgart met de vliegtuigen der Duitsche
Lufthansa vertrekkende luchtpostbestellin
gen zullen alzoo in de toekomst met de toe
stellen van het met de Duitsche Lufthansa
in nauwe betrekking staande Condor-Syn-
dik^at regelmatig des Maandags te San
tiago de Chile aankomen.
De langste luchtlijn ter wereld.
De langste luchtlijn ter wereld wordt
door de Fransche Monopool-onderneming
„Air France" bevlogen. Het is de lyn van
Saigoiftnaar Santiago de Chile; zy is 27.012
K.M. lang en verbindt vier continenten:
Azië, Europa, Afrika en Amerika.
De „Ajr France" is de eenige luchtvaart
onderneming, wier internationale dienst zoo
vèrreikend is. Tevens is haar gezamenlijk
luchtnet het grootste van alle luchtvaan-
jen; hCT omvat niet
nemen geen passagiers aan boord; zy zyn
slechts voor de luchtpost bestemd.
GEMENGD NIEUWS.
Ier dan
37.235 K.M.
De vliegtuigen der „Air France" kruisen
dagelijks den equador, daar zij tezamen
40.000 K.M. bevliegen.
Uitbreiding lucht post verkeer in
Frankrijk.
Het binnenlandsch luchtpostverkeer in
Frankryk is gereorganiseerd en aan de
„Air Bleu" overgedragen. 0eze maatschap
pij heeft luchtpostverbindingen tot stand
gebrachtj die het mogelijk maken, dat een
luchtpostbrief binnen de Franpche grenzen
een even groote snelheid kan bereiken als
een binnenlandsch telegram. Een vóór 12
uur des middags afgegeven brief kan in de
landingsplaats nog in den loop van den na
middag op de plaats van bestemming zijn!
Het centrum der organisatie bevindt zich
op de Parysche vlieghaven Le Bourget; de
lijnen van de „Air Bleu" voeren naar Mar
seille, Toulouse, Bordeaux, Nantes, Lc
Havre, Lille en Straatsburg. De vliegtuigen
Oe film-diva Nicole de l&uves
in de gevangenis.
Het was wei een zëér ParUsch proces
dat zich voltrok voor de 17e Chambre
Correstionnelie. Le tout Paris was, aldus
de corr. van de Haagsche Crt., toege
stroomd om er getuige van te zyn hoe
daar, tusscneri twee zwaar gewapende
gendarmes een elegante Jongedame in
het beklaagdenbankje verscheen. En ze
zag er zoo lieftallig en zoo onschuldig uit
dat men eigenlyk dacht dat er hier een
groote gerechtelijke dwaling werd be
gaan. Maar de lieitallige, die, naar den
naam Nicole de Rouves luistert en die
een van de eerste Fransche filmdiva's ls,
de ster wier portret alleen reeds zoo me-
nigen man ln vuur ern vlam kon zetten,
hjkt allesbehalve een toonbeeld vanVrou-
weïyke zachtheid te zijn. Het eerste be-
wys er van komt eei^ zekere meneer Hay-
man leveren, die enkelen tyd geleden
het ongeluk had gehad in hetzelfde res
taurant te dineeren als onze Nicole. Zijn
tateltje was juist tegenover het hare ge-
plaatst en gecharmeerd door de gedachte
Nicole de Rouves nu eens in levende iy ve
te zien en wellicht ook waar zy het mooi
meiske is, werd Hayman aangemoedigd
om h&ar te fixeeren. Maar dat was büjk-
baar heelemaal niet naar den zin van de
diva en ze maniiesteerde het op zonder
linge wyze dat ze in heb geheel niet was
gesteld op die hulde; zonder een woord
te zeggen smeet ze den meneer eerst een
bord naar het hoofd en vervolgens een,
vol glas champagne. Den ongeiukkigen
bewonderaar werd door ae glasscherven
een stuk van zyn oor afgesneden, vyftig
francs boete en luuo francs scnadevergoe-
ding zoo eischte de rechtbank. En de
lieve Nicole aan het lachen!... dat was
haar wel het „grapje" waard.
Maar ernstiger keek ze toen een twee
de strafzaak voorkwam. Nicole, op een
avond slechts vergezeld van een grooten
bull-dog, zat aan het stuur van haar
two-seater. By de Porte de la Vilette
maakte een verkeersagent er haar op
merkzaam op, dat haar wagen niet vol-
doende verllchtiwas.
jy kunt, wat my aangaat... (laten
we zeggen: naar de maan loopen), zoo
antwoordde de diva. En toen de agpafc er
op wees dat het mdar niet aangaat om
een dienaar van het openbaar gezag te
verwenschen, hitste Nicole ha-ar byll-dog
aan om den agent aan stukkqn te scheu
ren. De brave hong toonde echter meer
eerbied en hij durfde zelfs niet te blaf
fen. Nicole vond het dan ook maar het
verstandigst om ln eens volop gas te
geven en de agent zou zijn vermorzeld
wanneer hy niet haastig opzij was ge
sprongen. En nu voor de rechtbank had
ze mooi beweren dat men voor zoo'n
„kleinigheidje" haar toch niet moest las
tig vallen, maar de rechters dachten er
anders over en Nicole de Rouves werd
tot een maand gevangenisstraf veroor
deeld.
GELUKKIG GETROUWD.
- Wie was dat vervelende mensch die gisteravond by je was?
- Ik zal het je zeggen als je het niet aan mijn vrouw vertelt.
- Best hoor.
Nu dan, dat was myn vrouw!
FEUILLETON.
Naar het Engelsch.
Na eindeloos getob kreeg ze een op-
racht van een firma in Westend, om
louses uit de hand te borduren en
soo leidden de zusters een hoogst een
voudig om niet te zeggen armelijk be
staan op haar kamer bij Mrs. Higgins
in een zijstraat van Shepherd's Bush.
Het weinigje dat Elisabeth ver-
lende, was echter niet genoeg, om
aar beiden te onderhouden en van
«et sommetje van vyftig pond was al
"eel wat ingeteerd.
den dag dat ons verhaal begint,
k u/^Sa bijzonder ongeluk-
'K' Wat had zy voor vooruitzichten
a die arme Rosalie, die immers zoo-
zorg behoefde, zou zy niet lang-
amerhand wegteren in die duffe om-
sevmg, waar haast nooit de zon
scheen?
'eek Elisabeth wel ,of zy dien
iddag nooit thuis kwam en geen
onder dan ook, dat zy zoo terneer
geslagen wasze had de geborduurde
ouse niet onaardig betaald gekre
sen, maar de hoofdverkoopster had er
haar bij gezegd, dat ze voorloopig niet
meer van dat artikel aannam, omdat
ze er niet genoeg omzet in had.
Dus dit beduidde in de eerste we
ken geen verdienste! Toch moest zy
nog enkele inkoopen doenanders zou
het zusje te zeer teleurgesteld zyn en
dit kon dan weer van zoo heel nadee-
ligen invloed wezen op haar gestel.
Ze vond Rosalie in bed opzitten, een
en al opgewondenheid.
Wat ben je lang uitgebleven,
Lisa! riep het kind. Er is een brief
voor je gekomen. Toe doen 'm eens
gauw open! Het is de eerste brief,
dien we gehad hebben, sinds we hier
kwamen.
Elisabeth las
Clifford's Inn, 146.
Geachte Madam,
j Wy hebben de eer u te berichten,
dat door den dood van wijlen onzen
cliënt, Mr. Crowley, van de firma Ge-
broeders Growley, staalfabrikanten
in Birmingham, u gedeeltelijk legeta-
I resse is geworden van zijn fortuin tot
een bedrag van twintig duizend pond
onder bepaalde vooTwaarden.
U zult ons verplichten, met eenig
bericht, waarin u meldt, wanneer u
bij ons op het kantoor kunt komen, btf
welke gelegenheid wtf u de zaak nader
kunnen toelichten.
Hoogachtend,
MEARS en ROWLAND.
f
Elisabeth las den brief tweemaal
door, in sprakelooze verbazing, waar
na ze 'm aan Rosalie gaf.
O Lisa! Twintig duizend pond!
riep het kind. Maar het kan niet!...
We zouden ryk zyn!... Dan kunnen
wy ook dat kleine buitenhuisje nemen
en... en...
De musjes verkeerden in één extase,
totdat Elisabeth in zooverre tot de
werkelijkheid weerkeerde, dat ze de
thee gereed ging zetten.
Wie is, of liever wie was mr.
Crowley? vroag Rosalie. Ik heb nooit
van hem gehoord.
Ik evëhmin en wat zouden die
voorwaarden zyn?... In ieder geval
ik zal ze aannemen ter wille van
jou, Roosje.
O, ik denk dat het niet anders is
dan dat je in zyn huis zult moeten
wonen en zorg dragen voor zijn hond
en kat.
We zullen het gauw genoeg we
ten. Nu moet ik eerst nog even uit om
een briefkaart te koopen en dan zal ik
aan de firma schryven, dat ik mor
genmiddag om twaalf uur daar kom.
HOOFDSTUK II.
Dien volgenden dag jteecies om 12
uur trad Elisabeth Crossfield het
kantoor binnen van de heeren Mears
en Rowland en werd er ontvangen
door het hoofd van de firma.
Miss Crossfield? vroeg Mr.
Mears.
Juist. Elisabeth Crossfield is
mijn naam, antwoordde zy zenuwach
tig. Ik was verbaasd over den inhoud
van uw brief, want ik heb nooit van
Mr. Crowley hooren spreken.
Neen, dat heeft hij ook gezegd.
Hy was een vriend van de familie van
uw moeder en, daar hij geen bloedver
wanten bezat, wilde hij zoowei u als
een jongmensch, dat bij hem op de
fabriek werkje, bevoordeelen. Hij
heeft zyn fortuin onder u beiden ver
speld, op voorwaarde, dat u beiden
binnen drie maanden na zyn dood met
elkaar in het huwelijk zult treden.
Elisabeth schrikte en de uitdruk
king v^an vreugdevolle verwachting
verdween van haar gelaat.
Maar ik begryp het niet. Moet
ik dan trouwen met een wildvreemde
Dat zyn de voorwaarden. Inge
val u of Mr. John Marsh weigert die
na te komen, vervalt de geheele som
aan dengene die niet geweigerd heeft.
Ik zal u het testament voorlezen.
Dit deed de zaakwaarnemer, en of-
schoon de wettelijke termen' Latijn
voor haar waren, was haar de inhoud
duidelyk genoeg en kwam hierop
neer;
„Ik laat myn geheele bezit na aan
mijn vertrouwden employé, John
Marsh, en aan Elisabeth Crossfield
in gelijke deelen, op voorwaarde, dat
bovengenoemde John Mars en Elisa
beth Crossfield een huwelijk sluiten
binnen drie maanden na myn dood.
Zouden zy een van beiden weigeren,
dan vervalt de geheele erfenis aan
de(n) ander voor zyn of haar uitslui-
tenr gebruik."
Ik heb my in verbinding gesteld
met Mr. John Marsh, ging de zaak
waarnemer voort, en die heeft my ge-
j meld, dat hy ook vandaag in Londen
komt.
Wat Voor soort man is hij vroeg
i Elisabeth.
Ik heb hem maar eens gezien.
Hij leek mij een heel rechtschapen
jongmensch, uit de arbeidersklasse
natuurlyk, maar...
Daar meent u toch niet mee, dat
hy een werkman is?
(Wordt vervolgd.)