WINKELIERS III HOME ZAKENLIEDEN VmVm i B i 1 mmm~ De Goudsche Fruithandel. VOLG DEN DUIDELIJK AANGEGEVEN WEG RUIM 18000 GEZINNEN Weinig animo voor de Vlootconferentie. Den weg terug RtTTLBUREAÜ I)e strijd van de spoor wegen. Rechtspraak in Abessynië. Hongarije, het oudste Europeesche Radioland. Damrubriek. BREUKLIJDERS C. H. SCHOLTE, Notaris J. v. Kranenburg Onroerende Goederen: HEERENHUIS, woonhuis, WOONHUIS, woonhuis; WOONHUIS, WOONHUIS, DUBBEL WOONHUIS,' PAKHUIS ONBEKENDE BESTEMMING DIE U VOERT TOT IN DE GEZINNEN VAN HEER. GOUDA EN VAN ALLE GEMEENTEN IN DE OMGEVING. WILT GIJ UW OMZET OPVOEREN TOT HET HOOGSTE PEIL. ZORG DAN nAT^EwB®^N^ VAN GOUDA EN OMGEVING GOEI) WETE GIJ HEBT AAN TE BIEDEN. GOUDSCHE COURANT en de Omgeving Bladen Goudsche Courant Weekblad voor Reeuwijk De Krimpenerwaard De Zuidpias Weekblad voor Waddinxveen De Boskooper 7500 1100 3500 2350 1650 2200 VRAAG INLICHTINGEN AAN HET BUREAU MARKT 31. W IJ ZORGEN VOOR EEN GOEDEREDACTIE. Totale oplage 18300 ex. Onze bladen bieden de grootste kans op succes, want ze komen in in Gouda - Moordrecht - Nieuwerkerk - Zevenhuizen Moercapelle - Waddinxveen - Boskoop - Reeuwijk Haastrecht - Bergambacht - Stolwijk - Berkenwoude Gouderak - Ouderkerk en verder. HUIS - AAN - HUIS. Tegenstellingen geen basis tot onderhandelingen. Ook Londen is pessimistisch gestemd. (Van onzen V.P.B.-correspondent.) De decennia voor den grooten oorlog had men een trek naar de stad; het was het uit vloeisel van het feit, dat men in concen tratie van krachten en tan kapitaal den weg zag naar rykdom mnmaterieel geluk De gejachte aan een zoê^feot mogeiyke winst beheerschte ieders fctrevfcn en al het andere werd naar de tweede plaats teruggedrukt. Hierin is geleidelyk verandering gekomen. Opvoeding, studie, sociale wetten stuwden «e inct-kapitaalkrachtig- massa naar boven en het oveiwicht van he, kapitaal is aan het tanen. Daarby voegde zich nog iets de stad, zooals hierboven in het licht ge- anders. Richtte de trek zich vroeger naar de stad, nu deed zich 't omgekeerde voor. De moderne vervoersmiddelen maakten het mogelijk om vèr van het werkcentrum te gaiui wonen en door deze neiging werri de invloed van de stad geringer. De krachten, welke vroeger drongen in de richting van het zooveel mogelijk samenklonteren van de massa in enkele centra, werken na mid delpuntvliedend en verspreiden de menscnen weer over een grootere oppervlakte. Hier door is tevens een einde gemaakt, misschien slechts voor korten tijd, aan de macht van het kapitaal, terwijl deze macht zich meer en meer gaat verleggen naar de verscliillen- de groepen van bedrijfsgenooten. Deze be weging is nog maar aan het begin, doch de richtlenen hieromtrent teekenen zich steeds meer af. De vroegere zeer machtige en in vloedrijke concerns reikten tot ver over de eigen grenzen; zy zagen slechts concur- reerende vreemde belangengroepen tegen over zich en vergaten, dat er nog Staten waren, die niet bestonden, uit naamlooze vennootschappen, doch uit andersdenkende, op bepaalde wyze staatkfindig gegroepeerde inwoners. Deze groote commercieele en in- dustrieele machtsgroepen omstreden elkan der of zochten toenadering, maar hielden geen rekening met de staatkundige gren zen. Zy bouwden een mooi klinkend stelsel van internationalisme op, maar hier was het geen echt internationalisme; het was slechts op speciale wyze georganiseerd bedryfs- egoïsme. Het egoïstische internationalisme is in elkander gestort tydens en na den grooten oorlog. De macht van het groot-kapitaal, hoe sterk overigens nog, ia aan het tanen en bevindt ziich op den weg terug. Men moet zoeken naar een beter, gezonder in ternationalisme ,doch men kan dit alleen vinden na het maken van schoonschip in eigen huis. Wat d6fe*ttii«h$plyk een afzak king lykt naar het vroegere benepen én ver armende nationalisme, moet juist worden gezien als een noodzakelijke interne sanee ring teneinde een veel beter en juister in ternationale samenleving op te bouwen. Wy bemerken een schijnbare achteruit gang, die echter noodzakelijk is om vlugger vooruit te kunnen gaan. Het zwaartepunt is zich steeds aan het verplaatsen, want het heeft nog geen rust gevonden. Het lag in de tijden van den algemeene vrijhandel by dien handel; daarna meende men, dat het by de industrie moest liggen en men zag een industrieele uitbouw, welke toch onge zond bleek te zijn. Nu wordt ook de industrie aan banden gelegd en het' ziet er naar uit, dat het rustpunt zal worden gevonden bij den georganiseerde" middenstand, niet meer bij de enkelingen of by groepen van enke lingen. Hoe meen het samenklonteren in enkele steden plaats.gaat maken voor verspreiding, hoe meer t ook de groot-idustrie zich moet beijveren om de verspreide bevolking op doelmatige wijze te kunnen bereiken. Een verspreide bevolking kan slechts gediend en bediend wcwn door een verspreide mid denstand ea daarom ziet men dien stand sterk in de «pkomst. Doch ook de invloed van dezen middenstand is aan het verande ren. In de cOncentratie-tyd, toen kapitaal en industrie zich in enkele centra begonnen op te hoopeij,. konden ook de groot-midden- standsbedrijvèn floreeren. Men werd aan gewezen op de stad en in die stad op de grootwarenhuizen. Het leek, of de onafhan kelijke middenstander aan het pauperiseeren was. Hierin is verandering gekomen. De spreiding def menschen leidt tot spreiding der middenstanders; spreiding der midden standers leid* verder tot het in belang dalen van de groftte stad en tot de opkomst van het platteland. Dit lijkt een weg terug, wat het echter niet is. Wy gaan naar een nieu we samenleving en alhoewel de lijnen van die samenleving nog slechts flauw zijn af- geteekend, mag men al duidelijk concludee- ren, dat de middenstand daarby een veel belangrijker rol zal spelen dan vroeger voor hem was weggelegd. voor bons en plaatjes. Deze week ontvangen van: Mevr. C. M. H. te Gouda659 punten voor 67 Dobbelman plaatjes.-' 1 Verzonden aan: Mevr. C.fM. H. te Gouda: 67 Dobbelman- plaatjes. J. M. te Gouda: 50 Verkade bons. F .T. te Gouda; 70 Hag zegels. Wed. J. C. te Gouda: 28 van Nelle's bons. De vertegenwoordigers van de vyf mo gendheden, die het Verdrag van Washing ton hebben onderteekend, n.l. Engeland, Amerika, Japan, Frankryk en Italië zullen 9 December te Londen samenkomen tot het houden van een vlootconferentie, de vierde na den wereldoorlog. Japan heeft op 26 De cember 1934 het vlootverdrag van Washing ton (1922) en dat van Londen (1930) op gezegd, zoodat, indien geen nieuwe regeling getroffen wordt, eind 1986 alle bepalingen van de genoemde verdragen buiten werking zullen treden met uitzondering van deel IV van het Londensche verdrag. Volgens de bepalingen van dit hoofdstuk, dat Enge land, Amerika en Japan aangenomen en geratificeerd hebben, mogen de onderzee booten zich in denh^idelsoorlog slechts zoo gedragen, als aP^ewone schepen. De onbeperkte oorlog met onderzeebooten, die Duitschland indertijd gevoerd heeft, wordt daardoor uitgeschakeld. Duitschland heeft zich, na het Duitsch-Engelsche vlootverdrag van dit jaar, vrijwillig by deze beperking neergelegd. De groote rol, die de zeemacht in de his torie van de volken speelt, is zelden zoo duidelyk aan den dag getreden, als juist op het oogenblik. Het is reeds voldoende om het woord „Middellandsche Zee" uit te spre ken, om een ieder duidelijk te maken, dat tenslotte ook de koloniale ondernemingen van Italië van de kracht van de zeemacht zal afhangen. Slechte vooruitzichten. De vooruitzichten van de nieuwe vloot conferentie zijn slecht. Engeland, dat sinds 1922 zeer bittere ervaringen heeft onge daan, houdt nog steeds vast aan een pro- portioneele beperking van de tonnenmaat en wel voor de verschillende scheepscate- gorieën, d.w.$. een bepaald aantal tonnen voor slagschepen, vliegtuigmoederschepen, kruisers, torpedojagers en onderzeebooten of volgens het globale principe, dat Frank rijk sinds een aantal jaren vertegenwoor digt en hierip bestaat, dat iedere marine een bepaald aantal tonnen krijgt toege wezen, die zy dan rekening houdend met de geo-politieke/en militaire'situatie zélf over de verschillende scheepsklassen kan verdee- len. Ook bij de toepassing van het globale systeem zou Engeland er zich echter tegen verzetten, dat een mogendheid ^ich geheel op den bouw van een bepaalde scheeps- categorie zou Werpen. Daarbij denkt Londen wel in de eerste plaats aan een groote uit breiding van de onder zeevlo ten. Verder houdt Engeland de te Washington vastge stelde tonnenmaat van 35.000 ton voor te hoog en wenscht dit maximum verlaagd te zien tot ongeveer 25.00027.000 ton. Ook het te Washington vastgestelde kaliber van geschut, n.l. 40.6 c.M. moet verminderd wor den. Dat Engeland na de ervaringen van den wereldoorlog de onderzeeboot maar het liefst geheel afgeschaft zag is begrijpelijk, maar dit voorstel zal zeker door Japan en Frankryk, dat zeer veel onderzeebooten be zit, van de hand worden gewezen. Engeland zal thans trachten beperkingen voor de grootte en actie-radius van onderzeebooten te verkrijgen, zoodat dit wapen alleen voor de kustverdediging geschikt zal zyn of, in goed Nederlandsch, ongeschikt voor den handelsoorlog. Wat andere mogendheden wenschen. Amerika staat er in de eerste plaats op, dat in de huidige krachtsverhouding tus schen de U.S.A., Engeland en Japan, name lijk 5:5:3, geen verandering wordt ge bracht. De Vereenigde Staten willen dus het overwicht van 40 tegenover de Japan- sche slagschepen niet opgeven. Dit is ech ter juist de grond, waarop Japan de vloot- overeenkomsten heeft opgezegd. In tegen stelling met Engeland wenscht Amerika aan de thans geldende maximale grenzen vast te houden. Wat de onderzeebooten betreft, zal Amerika zich wel by de Engelsche voor stellen neerleggen. Japan wenscht een even sterke vloot als Engeland en Amerika te bezitten, waarbij het tot nog toe heeft laten doorschemeren, dat het tegen een internationale gedeelte lijke ontwapening ter zee geen bezwaar heeft, mits de bovengenoemde verhouding dan ook op 5 5 5 zal worden gesteld. By de voorbesprekingen heeft Japan tactisch zeer handig het voorstel gedaan, ook de vliegtuigmoederschepen, die een uitstekend aanvalswapen vormen, af te schaffen. Zoo wel Amerika als Engeland denken hier ech ter niet aan. a f Frankrijk ziet de kracht van de verschil lende vloten gaarne vastgesteld volgens het globale systeem. Het Britsche voorstel om de maximum tonnenmaat te verlagen, zal Frankrijk waarschynlyk ondersteunen, hoe wel het reeds twee schepen van 35.000 «ton op stapel heeft staan. De Franschen eischen voor alles de vrye hand voor wat den bouw van kleinere kruisers, torpedojagers en on derzeebooten betreft. Italië wenscht een even sterke vloot als Frankrijk te bezitten, wat dit laatste land nog steeds van de hand wyst. Deze tegen stelling had reeds in 1930 ten gevolge, dat Frankryk en Italië het Londensche verdrag niet onderfeekenden. Zooals men ziet zijn de meeningen zéér verdeeld. Maar naast deze tegenstellingen, die meest van militair-technischen aard zyn, nu ook nog politieke, door den oorlog tus- schen Italië en Abessynië te voorschijn ge roepene, meeningsverschillen komen, be hoort er heel wat optimisme toe, om van de Londensche vlootconferentie iets goeds te verwachten. Ook in Engeland worden (te vooruitzichten zeer pessimistisch beoor deeld. Vooor Engeland, 4oo kan men hier I lezen ,is de tijd gekomen, waarin het be- I langrijker is te bouwen dan te redeneeren. I De bijna groteske toestand, dat een staat, die den ander den sanctie-oorlog heeft ver klaard, juist met dezen staat moet onder- I handelen, verlicht de taak van de conferen tie zeer zeker niet. (Nadruk verboden.) muur van het orkest gescheiden werd. Wel iswaar is deze manier door andere venan- gen, maar destijds was het een geniale ge dachte. De moderne uitzendinga-techniek heeft dergelijke ingewikkelde maatregelen niet noodig, en dus staat de glazen kast in Boedapest eenzaam en verlaten. Hoewel eenigen tijd geleden er stoelen in geplaatst werdeh, zoodat h$&/nh mogelijk is dat het publiek 's avonds niet) alleen de zigeuner- muziek hooren, maarte kapel ook zien kan. Het Hongaarsche radionet is zoodanig aangelegd, dat mqn by na overal in het land mee een kristalontvanger radio kan hooren. Ondanks deze gunstige omstandigheid wa ren er op 1 October van dit jaar slechts 346.896 radio-installaties in Hongarije; dat beteekent, dat slechts ongeveer 4 van de bevolking een radio heeft. De reden hiervan ligt waarschijnlijk in het feit, dat Hongarije een agrarische te- i volking heeft, en dat, gezien den tegenwoor- digen economischen toestand, de boeren niet beschikken over baar geld om een radio te kunnen koopen. Verder is men voornamelijk op battery-ontvangst aangewezen, omdat de electrificeering van het land nog niet zoo ver gevorderd is. i. Maar zelfs in Boedapest is de radio-dicht heid betrekkelijk klein. Boedapest is een levendige-en vooruitstrevende stad, die, zoo als hierboven reeds verteld werd, zich 40 jaar geleden al voor een soort radio interes seerde en het in dien tijd gemiddeld tot 5000 luisteraars bracht. Intusschen is Boj-, dapest een nog grootere stad geworden; een achtste deel van de totale bevolking woont in deze stad, maar slechts een derde ge deelte van alle luisteraars woont hier. De uitstekende verzorging der program ma's bracht met zich mee, dat Radio-Boeda- pest de voornaamste zender van Zuid-Eurd- pa werd. De luisteraars in Joego-Slavië, Bulgarije en zelfs nog in Roemenië hebben een storingvrye ontvangst van de Hongaar- sche programma's, welke echter niet in die talen aangekondigd en uitgezonden worden. Alleen de groote concert-uitzendingen wor den in vreemde talen aangekondigd, en dan alleen nog maar in het Fransch, het En gelsch en het Duitsch. Zonder te overdrijven kan men zeggen, dat de Hongaarsche radio het populaiist fa bij alle Europeesche luisteraars, en ah his torisch feit kan men er nog bijvoegen ,dht Hongarije het oudste radio-land is. Als curiositeit noemen wy nog de sigaar-vor- mige antenne in Lakiheby, die 320 Meter hóóg, en daardoor Europa's hoogste bouw werk en 's werels hoogste antennetoren is. Er wordt voldoende geschreven over de belangenstrijd tusschen de verschijlende transportmiddelen, zoodat ieder wel bekend is met de argumenten van de verschillende partyen. De bedryfsautohouders willen „den weg vrij", de spoorwegen willen de lasten, die zy hebben te dragen boven de andere vervoerders, afgewenteld zien, met name de hoogere arbeidsloonen tengevolge van streng wettelijk geregelden arbeidstijd, en de schippers willen vrijheid en aanleg van kanalen op kosten van het rijk om zoo goed koop mogelijk te kunnen vervoeren. Wat men echter niet vaak verneemt, dat is hfet nut yan de onderlinge concurrentie op ditWebied. Men kan er zeker van zijn, dat de spoorwegen lang niet discomfort en deze snelheden en verkeersdichtheid zouden be reiken van thans, wanneer zy daartoe niet gedwongen werden door de scherpe concur rentie der auto's. Niet 'alleen in ons land is dit het geval, maar vrywel over de geheele wereld en zeker in alle West-Europeesche landen. Men ziet daarby de snelle opeenvolging van steeds meer verbeteringen en versnel lingen, waarby de Dieselmotor een belang rijk rol speelt. Meer en meer komen de spoorwegen tot het inzicht, dat zij het stop- verkeer en het verkeer.,op zijlijnen slechts kunnen behouden door het inleggen van korte snelloopende treinen, die vooral geen nadeel ondervinden van het herhaaldelijke stoppen. De Dieseltrein, die slechts uit en kele, keurig ingerichte wagons bestaat, en die met maximum-snelheid tot bijna op het station rydt, om na het stoppen weer in zeer korten tyd diezelfde snelheid te berei ken, begint veel meer overeenkomst met een auto te krijgen dan met een eigenlijken trein van het begin van deze eeuw. Deze kleine eenheden, die met stoomlocomotieven feitelijk niet konden worden bediend wegens de zeer hooge exploitatiekosten en den lan- geren duur van het verkeer, zullen thans allerwegen moeten worden ingevoerd. Wat het vrachtverkeer betreft heeft de z.g. container een groote toekomst. Dat zijn groote yzeren kasten, waarvan 3 of 4 op een onderstel van een goederenwagen kun nen worden geplaatst. Men laadt de goede ren op de stations of in de ontvangplaatsen in de containers. Is de ontvangplaats niet aan een spoorwegstation gelegen, dan kan de container op een auto naar het dichtst- by gelegen station worden gebracht. Daar wordt de container met een klein kraantje op het goederenplatform gezet, geheel me chanisch, hetgeen zelfs by een personen trein met kort oponthoud mogelijk is, en naar zijn bestemming verder vervoerd. Op dezelfde wyze kunnen op diverse kleine stations de voor die stations of om geving bestemde containers van het goe derenplatform worden afgelicht, terwijl de trein even stopt, en na het vertrek van den trein worden geppend, waarbij de inhoud van de containers verder per auto wordt gedistribueerd Vooral by regelmatig terug- keerende dagelykscfce transporten geeft dit alles een enorme besparing a An &jjd en kos ten, en kunnen de spoorwegen geheel con- curreeren met de autodiensten door de goe deren van huis aan huis af te leveren. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hetgeen in verschillende landen op het oogenblik op groote schaal geschiedt. Ook in ons land doet men min of meer aan die vernieuwing mede, ofschoon wy in dit op zicht volstrekt niet aan de spits staan. In tegendeel, in vergelijking met andere lan den dient ons spoorwegvervoer, wat deze moderaiseering betreft, nog heel wat te ver beteren. By een dergelijke wyze van exploitatie der spoorwegen is echter snelle en voort durende verbetering en vernieuwing van het aanwezig rollende materieel een noodzake lijkheid. De tijd, dat locomotieven en wagens van eerbiedwaardige leeftijden rustig dienst konden doen, is voorbij. Dit maakt echter het financieele probleem voor de spoorwegen buitengewoon moeilijk. Doordat men vroeger het aanwezige ma terieel zoo lang in dienst kon houden, was het mogelijk, de aanschaffingskosten gelei delijk te amortiseeren. Thans dient de amor tisatie veel en veel sneller te geschieden. Indien al onze spoorwegen, wat rollend ma terieel voor het passagiersvervoer betreft, op het peil werden gebracht van de Diesel- treinen. en de treinen op hét traject Rotter damHoek van Holland, dan zou een flink deel van de Nederlandsche industrie voor eenige jaren werk hebben, en dan zou het personenvervoer op de spoorwegen onge twijfeld toenemen. De concurrentievraag is dus geen vraag van recht of billijkheid, maar een financieele quaestie, afschrijving van het in het oude en verouderde materiaal gestoken kapitaal, en snelle afschrijving van het nieuwe mate rieel. Korte treinen, die snel op elkaar vol gen. En, misschien niettegenstaande dit alles permanente verliezen. De rechtspraak in Abessynië berust nog steeds op een wetboek dat ongeveer vijf eeuwen na Christus, gedurende een Pa triarchen-vergadering te Alexandrië is samengesteld. Het Oud-Testamentische: Oog om oog en tand om tand, speelt hierin een voorname rol. Natuurlijk vervangen overleveringen cok het geschreven woord /goals by (ie meeste Oosterscnj volken hebben de Abessyniërs ook een zekere nu te van gezond verstand. Kurt Lubinski heeft het ln zyn boek: Abessynië, Land en Volk over het woord: T schikke-tschikke. Dit woord, dat moeilijk is te vertalen, be teekent zoo ongeveer: herrie of opstootje; en de Abessyniërs zyn er dol op, zoowel als belanghebbend als publjek. In zyn poging om dit woord te vertalen, zegt de gchryver: Tschikke-tschikke is dat, wat de lastige buurman doet met wion zelfs de beste geen vrede kan houden. Steeds is er sensatie; processen, familie twisten of iets dergelijks. Het schijnt voor de Abessyniërs iets te zyn dat het midden houdt tusschen een levenskwestie en een gezellige puzzle-avond. Maar. vooral de vreemdeling moet zich zeer voor Tschikke-tschikke in acht nemen, want voor men het weet zit men in de meest onaangename moeilijkheden. Dit is dan ook de reden waarom de Negus steeds door middel van een tolk met iemand spreekt. In de eerste plaats heeft hij daar door gelegenheid goed. na te denken, maar ook kan hij, by een begane onvoorzichtig heid, steeds den tolk de schold geven. Tschikke-tschikke... De Abessyniërs zijn machtige debatteurs. Lange, goed in elkaar zittende pleidooien zyn zeer geliefd Een rechtzitting is dan ook een schouwspel dat vergeleken kan worden met een stierengevecht in Spanje of een Holland—België wedstrijd by ons. Krijgen er twee twist, dan wordt er eerst een tijdje geredeneerd met de meest thea trale gebaren en daarna besloten om naar een rechter te gaan. „Bar Slassi, danja". By het leven van Selassie, een rechter!! In optocht trekt men naar het feestterrein, ik bedeel de marktplaats waar, onder de tak ken van den wilde vijgenboom, de. rechts geleerde zit; natuurlijk met baard en witte burnous! De markt roezemoest om hem heen. De twistende mannen, breken zich een weg door ,de menigte en naderen den rechter. Dan be gint een luid geweeklaag en de beschuldi gingen zyn niet van de lucht. De aanklager wedt en de aangeklaagde zet tegen en de rechter wordt dan een soort van totalisator. Geldsommen worden genoemd. Nu ligt het haast voor de hand dat hy\ die de grootste som wedt, gelijk heeft; maar de rechterlijk wijsheid denkt verder en wil de waarheid opsporen, door zooveel mogelijk omstanders als „borgen" bij dit wedden te betrekken. Kunnen er geen borgen gevonden worden, dan treden zij als borg voojr zich zelf op. Dit is het einde. Hun kleeren worden aén elkander' vastgeknoopt ep zoo blijven zij verbonden, terwijl zy eten, loopen of slapen, totdat de zaak is beslist. Salomo's wijsheid! Telefoon-omroep, reeds 40 jaar geleden. De hoogste antenne ter wereld. De diligent in de glazen kast. Op 1 December van dit jaar vierde de Hongaarsche radio zyn tienjarig bestaan. Uitgebreide feestprogramma's werden naar aanleiding van dit heugelijk feit den aether ingezonden. Zeker, de Hongaarsche radio is tien jaren oud; maar de omroep op zichzelf, zy het dan ook met behulp van leidingen, werd reeds meer dhn veertig jaar geleden in Boedapest werkeiykheid. Het was namelyk in 1893 dat de Hongaarsche uitvinder Theodoor Puskas op de gedachte kwam om met be hulp van de telefoon allerlei interessante gebeurtenissen door het publiek te doen remaken. Natuurlyk hadden de autoritei ten vele bezwaren, maar het gelukte den uit vinder toch, zyn idee te verwerkelyken. In Maart van het jaar 1893 werd de Hon gaarsche Telefoon-Nieuwsberichtendienst „Telefon-hirmonde" gesticht en geopend. Van een centrale werden dagelyks op be paalde tyden nieuwsberichten en koersen meegedeeld. In 1896 probeerde deze eerste Europee sche „radio-vereeniging" om volgens het idee van den uitvinder, Puskas ook artis tieke programma's uit te zenden. In de pers werd yverig propaganda gemaakt voor de „eenige sprekende courant ter wereld", die weldra 's avonds aan het publiek aange name uren zou bezorgen. Men begon met uitzendingen van opvoe ringen van .de Koninklyke Opera of van het Volkstheater, en ook met programma's uit eigen „studio's". Als byzonderheid werd verder vermeld dat eiken Donderdag kinder gezang werd uitgezonden. Toen nu tien jaar geleden de radio haar intrede deed, was het heel natuurlyk dat het bedrijf van deze moderne omroep aan bestaande radiovereepiging overgelaten werd. Nadien heette de vereeniging de N.V. telefon-hirmonde en radio-vereeniging. Weliswaar krygt de vereeniging geen sub sidies van den staat, maar zy behoort toch tot het coneern van het officieele Hongaar sche Correspondentie- en Filmbureau. De leiding is in handen van Dr. Havek, den vroegeren chef van de Pers-afdeeling der Hongaarsche regeering. Hy wordt ter zyde gestaan door Dr. Hladki, die de program ma-kwesties behandelt en door Z. E. Nelky, de» vroegeren Hongaarschen gezant te Weenen, in zekeren zin den „Minister van Buitenlandsche Zaken" van de Hongaarsche radio, die deze ook vertegenwoordigt by de Union Internationale de Radiodiffusion. Reeds sedert tal van jaren verheugt de Hongaarsche radio zich in een groote popu lariteit by de Europeesche luisteraars. Zoo wel de minnaar van de echte Zigeunermu- ziek, als de liefhebber van de werkelijk goede concerten en prachtige opera-uitvoeringen, stemmen graag op Boedapest af. De beteekenis van de radio voor het bui tenland werd nog grooter* toen enkele jaren geleden de energie van Radio Boedapest versterkt werd tot 120 Kw. Déze zender, die op 549.5 Meter uitzendt, staat aan de Donau 20 kilometer buiten de stad, in Laki- hegy. Hier bevindt zich ook de tweede Boe- dape8ter zender, met slechts een energie van 20 kw., die uitzendt op golflengte 834.5 meter. Deze tweede zender heeft andere pro gramma's dan Boedapest I, zoodat de Hon gaarsche zenders keus hebben. Het was met deze twee zenders toch niet mogelijk, alle deelen van Hongarije per radio te bereiken. Daarom zyn er enkele kleine zenders in verschillende streken opgericht, te weten in Noord-Hongarye (Miskolez), in het Noord- Oosten (Nyiregyhaza), in het Zuiden (Pecz) en in het Westen (Magyorovar). Vier klein zenders dus, die alleen locale beteekenis hebben. Bovendien is er sedert eenigen tyd ook een radio-kortegolfdienst ingesteld, welke verzorgd wordt door de korte golf- zender in Fehérvar (Stuhlweisenburg). lederen Zaterdag en Zondag worden er speciale programma's uitgezonden voor de overzee wonende Hongaren. Nu men enkele maanden geleden de nieu we studio's in Bodapest in gebruik genomei heeft, beschikt de Hongaarsche radio over de modernste en beste zendinstallaties, welke een land maar wenschen kan. De Hon gaarsche radio-technici hebben zich reeds jaren in deze richting bezig gehouden, en men zal zich ongetwyfeld herinneren, welk een opzien het enkele jaren terug baarJe, dat men in Hongarije by orkest-uitvoerin gen de dirigent in een glazen kast gezet werd, dat wil zeggen, dat hy door een glazen het zeer onbehaaglyke van zoo aan vast te zitten zal de partyen er gauw Tiiogw om het maar met elka"r eens ■"fïrf ie vreemdeling de indruk dat 'jTreohtapraah er op ingericht ia F* ,:x^ maken, maar toch kun- van kleine buren ^kte-tschikke te ook weer niet van het idee af- M wanneer wij hadden, dit aan het R«k een aou sparen, die nu wordt uit aan het „Kerk en Vrede" en militaire sancties. M Hoofdbestuur blijft rich ertegen kanten. Meening van D». P- Eldering. Het pas verschenen nummer van „Kerk Vrede" bevat een verklaring van het ftfbeituur dezer organisatie over zyn Het fascisme heeft ons voor nieuwe problemen gesteld. Ook de koloniale quaes tie b.v., die door Heering in zyn boek niet grondig en m.i. ook niet principieel genoeg behandeld is, en waarover in onze vergade ringen byna nooit gesproken wordt, eischt thans onze aandacht. Het zou zeer ^nuttig zyn, wanneer we voorloopig onze „getuige- tu.n, w. nis-byeenkomsten" lieten vervallen en in- dergelyke plaat3 daarvan of in allen gevalle daar naast in ledenvergaderingen de door my in deze artikelen besproken punten scherp en helder onder de oogen gingen zien. Want de vrede moge een kostelyk goed zyn ,de waar heid is nog kostbaarder. En een woord als: „Wie My liefheeft boven de waarheid, is Myns niet waardig al staat het niet in een van de vier evangeliën, is toch zeker in den geest van het evangelie van Christus, dat wy zeggen te belyden." ten aanzien van de militaire sanc- Wij ontleenen er aan, dat een vergade- van het hoofdbestuur, waarin ds. F. f j. Briimmer te Bergum, voorzitter van je federatie Friesland van „Kerk en Vrede", ,jj- was, lang en breed over het on- ierwerp heeft gesproken, doch niet tot over stemming gekomen is, daartoe was het verschil in opvatting tusschen het hoofdbe suur en ds. B. te groot. Het stuk luidt ver- Briimmer kon niet ontkennen, dat aanvaarding van militaire sancties, by- in tegenwoocdigen stand van zaken op in- gebied, in' strijd is met onze itginselverklaring. Daarmede .is de zaak df natuurlyk allerminst opgelost, 't Zou nnnen zyn, dat de aanvaarding van mili- jre sancties noodzakelyk is, ook voor een iristen, en dat' dus de beginselverklaring in „Kerk en Vrede" voor het oogenblik op inactief moet worden gesteld, zy het ook één enkel opzicht. De voorstanders der militaire sancties mnnen niet ontkennen, dat toepassing van sancties waarschynlyk oorlog be- Deze oorlog zullen zy als een Uitvaardigen oorlog politieoptreden in olossalen styl moeten aanvaarden. Maar fan ia het van „Kerk en VredeV een groote jat, om eiken oorlog als zonde af te wy- n. Dan zullen wy voortaan moeten onder- eiden tusschen een oorlog, die zonde is een oorlog, die geen zonde is, den oor- bg, dien de Volkenbond in laatste instan- gen Italië voeren zal. Dan zullen wy ook den oorlog van Abessynië tegen aU een rechtvaardigen oorlog moe- ai aanvaarden. Het is immers onmogelyk, in den Volkenbond het recht en den plicht toe te kennen, Italië met de militaire orga- oiiaties te weerstaan en aan Abessynië dit echt en dezen plicht te ontzeggen. „Het H. B. wil dezen weg niet op. Onder .•en voorwaarde. En het meent, dat het m le princlpieële af wy zing der militaire sanc- öh mets anders doet, dan onze statuten B. besloot nochtans, de voorstan- van de militaire sancties in ons blad aa het woord te laten komen, zoodat onze laers in dit nujpmer van ons orgaan drie vinden, die op de vraag der mili- taire sancties een antwóord geven, dat af- vjjkt van het antwoord van het H. B." Dg. P. Eldering, emeritus-predikant der „emonstr. Gem. te Rotterdam, heeft een ier hier bedoelde Artikelen geschreven. Wy itea het slot van zyn beschouwing hier volgen De breede w«g. Hij kreeg zijn verdiende loon. De breede weg is voor sommigen niet breed genoeg. Dat heeft Luis Fontes on dervonden. Luis Fontes ls 22 jaar oud en auto-ren ner van beroep. Op f> Oct. J.l. reed hij met een collega om het hardst in 't land vqn Warwickshire. Te Coleshill kwam het drama. Een motorrijder, Reginald Francis Mordike, werd aangereden. Den volgen den dag was hij dood. Zaterdag deed de olticier van justitie van de rechtbank te Warwick een boekje over Luis Fontes open. Men had den rit van Luis Fontes over een «ilstand, van negen mijl nauwkeurig kunnen na-gaan. Op dit traject had hij verscheidene malen met roekelooze snelheid gereden, vaak heel aan den verkeerden kant van den weg, zonder zich ook maar het minst om de veiligheid van andere weggebrui kers te bekommeren. Bovendien was hij sterk onder den invloed. Een lid van de verkeerspolitie had bij een kruispunt moeten maken dat hij wegkwam, anders was hü verpletterd. Even later moest een tegenliggende auto geheel op den berm van den weg gaan rijden om den renner te ontwijken. Achter deze auto reden twee motorrij ders met een gang van 15 mijl. Een van hen werd aangereden, hoewel hij zeker een meter binnen de hem gestelde grens Luis Fontes en zijn racende collega reden door. Het drukke verkeer op den weg dwong hen ten slotte vaart te min deren. Fontes reed toen naar een garage en liet daar zijn voorband, die b« de botsing geleden had, herstellen. Een aantal dokters haa geconstateerd dat Fontes dronken was. Een Inspecteur van politie vond ln de auto een fiesch met drank. Fontes zei tot den inspec teur: „Ik reed den motorrijder aan. De motorrijder reed mij aan. Dus zijn we kiet. Hij kreeg zijn verdiende loon." De hoofdinspecteur van politie, als ge tuige gehoord, deelde mee, dat Fontes viermaal een proces-verbaal had gekre gen voor roekeloos rijden en een voor gevaarlijk rijden. Voor dit laatste was hij veroordeeld tot 5 pd. st. boete. Ver der had hij herhaaldelijk een proces-ver baal gehad voor kleinere overtredingen. De advocaat van Fontes zeide, dat de heele verklaring van het geval was, dat Fontes te veel gedronken had. Als een verstandig persoon hem had kunnen be wegen in dien toestand niet in zijn auto te gaan, dan was het heele drama niet geschied. De rechter constateerde, dat Ieder re delijk mensch moest beselfen, die iemand die reed als Fontes, dooaen moest ma ken. Hij was van oordeel, dat zijn colle ga's Fontes hadden behandeld met een betreurenswaardige toegevendheid. ..Sommige van mijn broeders hebben automobilisten gewaarschuwd, dat de tijd gekomen is, dat gevallen van dood slag als dit met dwangarbeid moeten worden gestraft en tenminste ln één ge val heeft een rechter deze straf toege past. Ik geloof niet, dat dat geval erger was dan dit." Fontes werd zijn rijbewijs voor 10 jaar ontnomen, te rekenen van den datum van zijn ontslag uit de gevangenis. Ver der werd hij veroordeeld tot drie jaar dwangarbeid en tot betalen van de kos ten van het geding. Zou Fontes nu ook zeggen: „It ls flfty- flfty. It serves me rieht"? Beveiliging van onbewaakte overwegen. Proefneming bij Steenwijk. In verband met hetgeen de Minister van Waterstaat in de Memorie van Ant woord heeft opgemerkt over de beveili ging van onbewaakte overwegen, heeft het Handelsblad een onderhoud gehad met lr. Chr. H. J. Drlessen, hoofd-inge- nieur der Ned. Spoorwegen, chef van den dienst van Weg en Werken. Deze deelt mede, 4at Inderdaad over eenstemming is verkregen inzake proef nemingen om den onbewaakten overweg te beveiligen. Voorloopig zal slechts één proet worden genomen voor rijkskosten en wel bij den spoorweg Meppel—Leeu warden met den rijksstraatweg bij Steen- wijk. Men heeft na nauwkeurig onder zoek, dezen overweg het geschikst ge vonden om na te gaan hoe het wegver keer op de nieuwe signalen zal reagee- ren. Electrisch systeem. Wat de beveiliging zelf betreft, vertel de ir Drlessen, dat zij zuiver electrisch zal zijn en tot stand zal komen door* middel van geïsoleerde rails, waarin relais worden aangebracht; bij de nade ring van een trein krijgt de automobilist een rood flikkerlicht te zien, dat aange bracht zal worden aan de bekende dub- belgekrulste waarschuwingsborden, die bij eiken onbewaakten overweg staan. Wanneer geen trein op komst is, zal een groen flikkerlicht zichtbaar zijn Boven dien heeft men rekening gehouden met de mogelijkheid, dat kleurenblinden het roode licht niet van het groene zouden kunnen onderscheiden, vandaar dat het roode licht een dubbele frequentie krijgt en dus in leder geval moet opvallen. Deze proefneming, die, als ze volledig voldoet, zal worden gevolgd door het ln bedrijf nemen van soortgelijke installa ties bil de meest gevaarlijke overwegen, zal de grootst denkbare zekerheid «even. Kosten 3 i 40UÜ per stuk. De automobilisten zullen goed doen, bij rood licht in leder geval te stoppen, ook al zien ze géén trein op de baan. Het kan n.l. voorkomen, dat goederentreinen, die zooveel langzamer rijden, het relais zijn gepasseerd, dus door het roode licht worden aangekondigd, zonder dat ze vooreerst zichtbaar zijn. Met het oog op de sneltreinen evenwel moet wel een groote afstand op de rails worden be paald üm in elk geval gedekt te zijn met de installatie, krijgt het storlngsseln een afzonderlijke stroombron; een accu mulatorenbatterij moet voor het gewone sein worden gebruikt, een tweede batterij zal worden -opgesteld om het storingssein te bedienen. Ook bij het uitvallen wan een electrische centrale is het goed, dat men over een andere stroombron be schikt. De kosten van de installatie worden op 3 9 40UU per stuk geschat. De proef zal waarschijnlijk in de eerste helft van hetvolgende Jaar worden ondernomen. De verdere kosten (alle overwegen met eenigszins belangrijk verkeer zullen bij slagen worden beveiligd) komen voor rekening van den wegbeheerder. Zulks ligt althans ln het voornemen van den minister, die echter tevens nog over weegt, een deel der lasten te bestrijden door het verkeersfonds. ADVERTENTIëN. Onder réd actie van de Damclub „Gouda". Secretaris: Lange Tiendeweg 6. Lokaal der club: Markt 49. Probleefti No. Zwart schyven op: 4, 8, 9, 11, 13, 15, 17/22, 27, 35. Wit schyven op: t\, 29, 32, 36/39, 42/45, 48/50. Probleem No. 990. ■"■■■■I Zwart schyven op: 3, 8, 11, 13, 16/19, 22, 26, 45. Wit schyven op: 27, 30/34, 37, 38, 40, 44, 48, 49. Oplossing van Probleem No. 985. Wit speelt: 34—30, 29—24, 37—31, 47—41, 39—34, 44 2. Oplossing van Probleem No. 986. Wit speelt: 27—22, 39—33, 26—21, 31 22, 29 20, 25—20, 30—25, 35 2. Dit ia C. H. SCHOLTE, die js na 22 jaar breuklijder te rijn geweest richzelve en V'4 jJtei duizenden anderen van de I bezwaren verbonden aan breuklyden bevrijdde, door rijn uitvinding van het patentlucht- ■TFBÜ APPARAAT. Duizenden dankbetuigingen. Vraagt het kosteloos geïllustreerde boek met afbeeldingen en prijzen. AERT NESSTRAAT 105a. Rotterdam. Waarschuwing. Laat U niets anders op dringen, want even goed of beter bestaat u niet. te GOUDA, zal op MAANDAG 9 DECEMBER 1935, des avonds half acht in Hotel „DE ZALM" aan de Markt aldaar, publiek verkoopen de volgende, alle te Gouda gelegen de la Reylaan 1 (hoek Burg. Martens- singel). Tot 15 Dec. a.s. verhuurd voor 45.per maand. Turfmarkt 53. Vry van huur. Derde Kade 66. Verhuurd voor 5.25 per week. Vierde Kade 86. In eigen gebruik. Cappenersteeg 4. Verhuurd voor 3.- per week. Voorwillens 83. Vry van huur. Raam 262. Vry van huur. met afz. BOVENHUIS, Nobelstraat 10-12. Vrij van huur. Bezichtiging de laatste 3 werk dagen voor en op den verkoopdag van 1012 en 24 uur (voor no. 1 moet belet gevraagd)aanvaarding op den betaaldag 8 Januari a.s. Breeder bij notities, gratiftibij den notaris verkrijgbaar. BLAUWE DRUIVEN TOMATEN DOOSJES TUNISDAtiELS POMPELMOES nieuwe VIJGEN CITROENEN I STUDENTENHATER SINAASAPPELEN VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS BANANEN DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. LANGE TIENDEWEG 27 Nrma Wad. Rlatvald. TELEF. 3316. HUIS-A AN-HUIS EDITIE DE BESTE EN DE GOEDKOOPSTE RECLAME.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1935 | | pagina 2