Cssolube DE UITVAART VAN KONING GEORGE V „Fermitan" Veka THiCano'dtop Bestelorders X' GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 29 JAN. 1936 - TWEEDE_BLAD Hoofdagenten en Agenten GROOT HEERENHUIS Inventaris Opruiming Toonkamers „Crabeth" EEN KLEINTJE EEN KWARTJE OMZETBELASTING Drukkerij A. BRINKMAN ZOON, Sso/, Wortelboer's Wormpoeders HET UITBREIDINGSPLAN VAN DE GEMEENTE REEUWIJK. Hoe het Instituut van Stad en Landschap van Zuid- Holland zich de ontwikkeling van het Plassengebied voorstelt. Een autoweg rond 's-Gravenbroek en Elfhoeven. Buiten het recreatiegebied behoud van het natuurschoon. KONING CAROL VAN ROEMF.NIë scheept zich te Dover in om zich naar Londen te begeven. DE KONINGEN IN DEN ROUWSTOET. Op de eerste rij (van link naar rechts): Koning Leopold van België en Koning Boris van Bulgarije. Op de tweede rij: de Prins van Piemont (Kroonprins van Italië), de Prins- Recent van Yoeeo-Slavië en Gustaaf Adolph, Kroonprins van Zweden. KONING EDWARD VIII schrijdt als eerste achter die baar. Achter hem volgen zijn drie broeders, de Hertog van Gloucester, de Hertog van York, en de Hertog van Kent. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, in het Rusthuis „De Lich tenberg", onze innig geliefde Echt genoot, Vader, Behuwd- en Groot vader CORNELIS GERARDUS SPIT, in den ouderdom van 50 jaar. Amersfoort: A. 3PITRENEMAN. Nieuwerkerk Zl.: C. G. VLEUGELS SCHUTTER SPIT. iE. E. VLEUGETS SCHUTTER. ANiNE FRé. Amersfoort: N. J. VLEUGELS SCHUTTER*-* SPIT G. J. N. VLEUGELS SCHUTTER RIANNE. Amersfoort, 28 Januari 1936. Rusthuis „De Lichtenberg". Geen bezoek. De begrafenis zal plaats hebben Za terdag 1 Februari op de Algemeene Begraafplaats „Rusthof" te Amers. foort te 1 uur. Verzoeke geen toespraken, Eenige kennisgeving. Heder. overleed in het r.usthuis „De Lidhtenberg'", onze beste Zwager en Oom CORNELIS GERARDUS SPIT, in den leeftijd van 59 jaar. J. RENEMAN. B. E. RENEMAN— LA GRAND. HANS RENEMAN. DICK RENEMAN. GOUDA, 28 Januari 1936. Met groot leedwezen geven wij kennis van het overlijdten van omen hooggeacbten gedelegeerd Commissa ris. den Heer C. G. SPIT. Directie en Commissarissen v. d. N.V. SPIT v. CATZ' TOUWF ABRIEKEN. Gouda, 28 Januari 1936 By beschikking van den E.A. Heer Rech- ter-Commissaris in het faillissement van N.V. HOUTBETON te Nieuwerkerk a. d. IJssel ia bepaald, dat de verificatievergade ring zal worden gehouden in plaats van op, 1 Februari op Zaterdag 15 Februari 1936, l 9% uur voormiddags, in het Gerechtsge bouw te Rotterdam. i De curator: Mr. W. R. EMMEN RIEDEL Rotterdam, Bierhaven 2. In het faillissement van P. M. P. HAR DER, worstfabrikant, te Nieuwerkerk a. d. IJssel, is op heden de enige uitdelingslijst ter Griffie van de Arrondissements-Recht- bank te Rotterdam en in afschrift ter Grif fie van het Kantongerecht te Gouda gede poneerd' om aldaar gedurende 10 dagen ter kosteloze inzage van de schuldeischers te liggen. De Curator: Mr. K. H. GAARLANDT Gouda, 29 Januari 1936. Oosthaven 51. GEVRAAGD, voor de verkoop van onze gewettigde spaarbrleven met gratis verzekering. Hoge provisie. Br, no. 318 Bur. Goudsche Courant, Markt 31, Gouda. TE HUUR Rö^enteseeplantsoen 32. Huurprijs 650 jarld. Bevragen H. ADAM Ac, Noor- derstationstr. 47, Groningen. Telef. 1287. KINT U RIID5" Alles snoept tegenwoordig MILANO-DROP; een lekkernij met een aparte smaak. IQ ets. per ons emeentelijke Centrale Cursus voor Macbineschrijven De inschrijving voor cursus C staat onen tot 4 FEBRUARI 'a.s. bii den Directeur, Bleekerssingel 4. j (Serviezen Crabethstraat 8 Telef. 2020 PLAATS VOOR OPGAVEN WORDEN VOOR DONDERDAGAVOND OUR INGEWACHT met firmanaam ingedrukt, los zoowel als in bloc-vorm, worden vlug en tot billijken prijs geleverd door OE SUPER OLIE VOOR AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROL 'V6e7 Ongelwl|leld; t WUu» goedkoopara oliesoort»» maar gaan betere. En op den duur It alti)d nog l N/ goedkoop duurkoop. I OE SUPER OLIE VOOR MOTOREN hec onovertrefbare, radikale middel tegen wormen, zoowel bij volwassenen als bij kinderen. Er bestaan thans vele wormmiddelen, welke weinig of in 't geheel gein werkende kradht bezitten. Wormpo^ders „Fermitan" bezitten »en bijzondere vindingrijke samenstelling en verdrijven zeker en snel; spoel-, made-, maag e" andere ingewandswormen, zoowel bij volwassenen als bij kinderen. Wormpoeders „Fermitan" 85 cent per doos, 3 doozen 2.40 by Apothekers en Drogisten of stort het bedrag op postrekening 17039 van Jacoba Maria Wortelboei te Oude- Ptkela. „Fermitan" wordt door de Nederlandsche Welti beschermd. Wormpceders niet voorzien van het woord „Fermitan»' worden als namaak beschouwd. Men wachte zich dus voor namaak! FAMILIELEDEN EN SOUVBREINEN VOLGEN DE BAAR. Eerste Rii van link. naar rechts: De Hertog van Harewood, schoonzoon van Koning George V: de Koning van Noorwegen; Prins (Maf van Noorwegen; de Earl of Atlone Tweede Rii: Koning Carol II van Roemenië; De Koning van Denemarken; President Lebrun. Derde Rij: Koning Leopold III van België en Koning Bons van Bulgarije. HET STOFFELIJK OVERSCHOT VAN KONING GEORGE V. gedekt door de Engelsche vlag, waarop kroon en scepter ziin geplaatst, rustend op een affuit, dat door talrijke matrozen wordt voortgetrokken. Het Uitbreidingsplan voor de Gemeente Keeuwijk, zooals dat door het Instituut voor Stad en Landschap van Zuid-Holland is ontworpen, is gereed en ligt, zooals is gepubliceerd, ten raadhuize van Keeuwtjk gedurende eenigen tijd voor belangstellenden ter inzage. heele streek, voornamelijk door aansluiting van het Plassengebied aan de Ten einde een inzicht te geven in de beteekenis van dit plan vóór de ge- verkeerswegen, waardoor het van uit de omliggende steden gemakkelijk bereikbaar is en door het meer toegankelijk stellen van het plassengebied door den aanleg van een autoweg, die het recreatiegebied scheidt van het deel waar de natuur in haar ongerepte schoonheid behoort te blijven be waard, publiceeren wij hier de toelichting zooals het Instituut voor Stad en Landschap van Zuid-Holland bij het ontwerp heelt gevoegd. I. Overzicht van de geografie en economische structuur. De gemeente Reeuwyk iB historisch ont staan uit de samenvoeging van een aantal duidelijk onderscheiden gebieden, n.l. van Oost naar West. Stein landbouw en veeteeltgebied met relatief groot grondbezit. Sluipwijk plassengebied met versnip perd grondbezit. Reeuwyk met de polder Mildenburg veeteeltgebied. Randenburg het tuindersgebied, dat aansluit by Boskoop. Naast de beide oude dorpskernen Reeu wyk en Sluipwijk ontstaat in de L8e eeuw een derde: Reeuwijksche brug, dat sindsdien snel is gegroeid. Verwacht mag worden, dat de in aanleg zijnde Rijksweg deze tendenz zul versterken. II. Loop der bevolking. De bevolking nam toe van pl.m. 270Ü in 1900 tot 4000 in 1980. Voor deze toename zijn als oorzaken aan te geven: i. uitbreiding van de kweekeryen hoofd zakelijk in samenhang met de óntwikkeling van Boskoop; 'li. uitbreiding aan den Zwartenweg met een bevolking, die grootendeels op Gouda georiënteerd is; 3. uitbreiding by de Reeuwijksche brug ais lintbebouwing langs den "weg Gouda— Bodegraven. Voor het overige gebied blyft I het bevolkingscijfer nagenoeg stationair. I Voor de naaste toekomst valt te verwach- I ten, dat de bevolking in deze gebieden zich I weinig uit zal breiden. Wordt evenwel toch aan een toekomstige I ontwikkeling van Reeuwyk gedacht, dan j vindt dit zyn oorzaak in de ontsluiting I der plassen als watersport- I gebied, welke in het bijzonder bevorderd 1 wordt door den aanleg van den Rijksstraat- I weg Den Haag en RotterdamUtrecht. UI. Het Plassengebied. A. Verwachtingen. Het plassengebied is tot op heden een I weinig rendabel bezit in de gemeente Reeu- I wijk gebleken. De pogingen om door inpol- I dering der plassen dit gebied tot meer wel vaart te brengen, 'zyn inderdaad mislukt. Terecht heeft het gemeentebestuur ingezien dat nu verbetering van den toestand gezocht moet worden in de groote aantrekkelijkheid die de plassen bezitten als recreatie-oorü. Wy zeiden reeds, dat deze aantrekkelijk heid nog zeer zal toenemen na den aanleg van den Rijksweg. Het plassengebied is tot nu toe moeilijk bereikbaar door slechte wegen, bruggen, tol len e.d. De nieuwe Ryksweg, die even ten noorden van de plassen in verbinding zal staan met den weg GoudaBodegraven, zal echter de plassen ontsluiten voor groote groepen der bevolking van Rotterdam (20 K.M.), Den Haag (30 K.M.) en Utrecht (30 K.M.). Het is dus te verwachten, dat de „trek naar buiten" der stedelingen zich bin nenkort in sterke mate in het plassengebied zal doen gevoelen. Aan de behoefte der groote steden aan recreatiegebieden kan het Reeuwijksche plassengebied op drie wijzen tegemoet komen: 1. met gunstig gelegen bouwgrond voor renteniers en watersport- of natuurliefheb bers; 2. met gezelligheidscentra, gelegenheid voor zwem-, cano- en zeilsport, aantrekke- I lijke plaatsen voor plas- en zomerhuizen, I clubhuizen, café-restaurants, enz. 3. met een gebied van ongerept natuur schoon met aantrekkelijke wandelwegen en fietspaden. Het komt ons voor, dat de groote waarde j van de Reeuwijksche plassen juist daarin is gelegen, dat het in elk dezer behoeften in zoo groote mate kan voorzien. B. Hoofdgedachte van het plan. De bestaande toestand geeft een duide- lykte aanwijzing hoe deze ontwikkeling het best zal kunnen plaats vinden. Van het geheele plassencomplex zijn im mers speciaal de Elfhoeven- en de 's-Gra- venbroeksche plas in gebruik genomen door de watersport. Aan deze twee plaatsen zyn de zeilvereenigingen gevestigd, bevindt zich de zweminrichting, zyn allé met de water sport verband houdende zaken en bevinden zich vrijwel alle ontspanningsgelegenheden Hier ook heeft zich de bebouwing ontwik keld op de meestal smalle strooken grond, gelegen rond deze twee plassen. Ook de zo merhuisjes zijn voor het grootste deel aan de rand van deze plassen ontstaan. Tenslotte loopen aan Noord- en Zuidzijde wegen over de volle lengte dezer twee plassen. Deze wegen hebben het bouwen langs deze plas sen ongetwijfeld bevorderd. Wy hebben gemeend deze beide plassen te moeten beschouwen als het centrum van i het ontspanningsgebied, waaraan men zoo noodig een meer representatieve waarde kan geven en de verder in Oostelijke richting ge legen plassen zoo veel mogelijk te moeten bewaren als de stillere aan natuurschoon ryke reservaten. Overweging daartoe waren: 1. de bestaande watersport welke min of meer tot de beide eerstgenoemde plassen beperkt isj* j 2. de vrijwel gave schoonheid der meer afgelegen plassen, waar nog vry weinig 1 bebouwing stoort; i 3. de toestand der wegen. I Behoudens de Platte weg-en de 's-Graven- l broekscheweg zyn alle door het plassenge- I bied loopende wegen grond- en koolasch- I wegen van lVi tot maximum 216 M. bfteed I (soms ook smal als fietspaden) onderling I verbonden door zeer eenvoudige bruggetjes, j I die voor een toename van het bestaande ver- I keer ongeschikt zijn. C. Verbetering wegenverband. l Ons inziens zyn alle wegen (behoudens Platte weg en 'sGravenbroeksche weg) on geschikt voor verkeer per as en in hun hui dige toestand dus ongeschikt om aan te laten bouwen (tenzij ten behoeve van aldaar gevestigde bedrijven). Met ae verbetering van deze wegen (in eigendom van polder besturen) zullen zeer groote kosten gemoeid zyn, terwijl de verbreeding die ten koste van de oevers zou moeten plaats hebben en gepaard zou gaan .met het verlies van vele gevoelige waterrpnden onherstelbare schade aan de bestaande schoonheid zou toebrengen. Wy meenen dan ook goed te doen al deze wegen te laten zooals ze zyn, piet als consequentie, dat bebouwing langs deze wegen niet wordt toegestaan (met in achtneming van het voorbehoud hierboven bedoeld). Daarentegen zouden wy Platteweg en i 's-Gravenbroekscheweg verbeterd willen I zien, zoodat zy in bruikbare staat komen te verkeeren, zoowel met het oog op hun be- staand karakter, als „wegen waaraan ge bouwd mocht worden", als in verband met de te verwachten toename van de belang stelling van het publiek voor de Reeuwijk sche plassen. I Wy meenen, dat hun karakter als doou- loopende wegen dient te worden opgeheven. Op het oogenblik gebruiken>teveranciers, I etc., die van de Platteweg na» de 's-Gra- I venbroeksche weg moeten, de voor de hand I liggende snelste (doch voor voertuigen ver- I boden) verbinding over de Korssendyk. Zy I vermijden daarmede de groote omweg, wel- I ke zy zouden moeten maken over de Wet- I houder Venteweg, tol en de straatweg Gou- I da'Bodegraven. Het spreekt ons inziens I vanzelf, dat de officieuze verbinding langs I Korssendyk (verharde breedte 214 M.) te I zijner tijd als officieele verbinding tusschen I Platteweg en 's-Gravenbroekscheweg vol- I tooid wordt. Niet alleen zou daarmede uit I verkeersoogpunt een belangrijke verbetering bereikt worden, z« zou bovendien de hui- 1 dige bewoners langs dezen weg ten goede komen. Ons lijkt deze verbinding bovendien van veel belang, omdat één doorgaande weg rond de twee representatieve plassen die voor autoverkeer geschikt is, in het belang van de ontwikkeling van een centrum voor watersport genoemd mag worden. Binnen de ring Platteweg, Korssendyk en 's-Graven- broeksche weg bevindt zich dan dus het ont spanningsgebied, daarbuiten het recreatie gebied, de genoemde wegen vormen een scheiding daartusschen. De vcrkeerseischen. Hot zal dan echter noodzakelijk zyn dat deze verbinding aan redelijke verkeers- ei schei* voldoet, bovendien echter zal het entrée tot het plassengebied een landelyk karakter moeten bewaren. Wy hebben ons deze enltirée derhalve gedacht als een weg met ee nrijibreedte van 6 M., een groen strook van 2% M. wensöhelyk niet alleen voor het landelijk karakter, maar ook met het oog op een latere verbreeding van rtf- weg, of aanleg van fietspaden en een wan- delpad (trottoir)' van 2 M. Naar de zijde I van de vaart is een grasbeim van tenmln- I ste 1% M. voor veilig verkeer noodzakelijk Naar de zijde van de bebouwing zyn voor- tuinen van 6 M. als minimum gesteld, waar mogelijk werden deze op 10 M. gebracht. I Dit profiel bleek niet te handhaven langs I het eersBe gedeelte van den 's-Gravenbroek scheweg. De bebouwing ligt hier algemeen reeds te dicht op den weg. Daarom zal op den duur een omlegging noodzakelijk blij ken, welke met een nieuwe brug op den weg Gouda.Bodegraven aansluit. (Zie nader hieronder). Ook is bet genoemde profiel 1 niet aangehouden in het kerntje Sluipwijk. I Hier was alle aanleiding om de historische groei in de rooilijnen en bebouwingsvoor- schriften tot uiting te doen komen. I Eveneens zullen de toegangen moeten worden verbeterd; momenteel gaat alle ver- keer van helt plassengebied maar het cen trum Reeuwijksche brug (waar o.m. het I raadhuis ligt) uitsluitend over de te smalle ophaalbrug. Een nieuwe brug is 300 M. ten noorden hiervan geprojecteerd, aansluiting I gevend op den ontworpen weg. die het eer ste deel van den 's-Gravenbroekscheweg zal ontlasten van het doorgaand verkeer. Ver der zal op den duur een brugvfibindling van Platteweg met de straatweg Gouda—Bode- graven niet kunnen uitblijven. Wy hebben overwogen, dat, wil men het recreatiegebied zuiver bewaren, voor auto- bezitters de mogelijkheid dient te bestaan vanaf deze ringweg uitstapjes te onderne men en dat, in verband daarmede aan een parkeerruimte voor auto's langs dezen ring weg dient gedacht te worden. Parkeerterreinen. 1 Waar langs deze wegen, ook in de toe komst, slechts zeer schaarsch ruimte zal bestaan om auto's te parkeeren* hebben wj op een tweetal daarvoor ons inziens ge- sonikts punten de mogelijkheid van parkeer- Zy liggen beiden aan den rand van hex recreatiegebied), van hieruit kunnen dus wandelingen worden ondernomen. Boven dien ligt één in de onmiddellijke nabijheid van een gebied dat bestemd is voor de bouw van piashuisjes. Wy hebben gemeend daarenboven de aan- trekkelijkheid van het plassengebied als wandelcentrum te moeten verhoogen door 1 r wandelpad fe projecteeren ëvenwücilg 1 aan den' Korssenrtyk. (600 M. ten oosten j daarvan). Hiermede zou de ring van wan- delwegen worden gesleten en kan de auto- 1 weg door de wandelaars worden vermeden, j Tevens zou, zoo noodig, een Noordelijke toe. gang vanaf den Rijksweg kunnen worden I gevormd doer de Kade, uitkomende op de 's-Gravenbroekaehe dp. te verbeteren tot I wandel- en fietopad. Waar het bijgaande plan zoozeer is gebaseerd op de bestemming van de Elfhoeven en 's-Gravenbroek voor i recreatieve doeleinden, zal het een zaak van 1 het grootste belang zijn, dat de aantrekke- I lfkheid dezer plassen niet dpor de te ver- 1 bdteren wegen vermindert pet is daarom van groot belang, dat het eontact tusschen I de recreatieve plassen met het overige plas- sengebied, waar zy een onderdeel van vor- men, niet verloren gaat. I Zouden de recreatieve plassen .b.v. geheel omringd worden door een vrij intensieve be- bouwing, dan zon de totale samenhang voor 1 het oog en in beginsel verbroken zijn; daar van zou een onherstelbaar en niet te schat ten verlies aan aantrekkeipheid het gevolg zijn. Aangezien het onderling contact hoofdza kelijk gevormd wordt door Zoete weg en Korssendyk en uitbreiding van de bebou wing hier niet te wachten is, omdat de toe stand der wegen zulks niet gedoogt (en zou al tot verbetering worden overgegaan al thans aan die Korssendyk voor woningbouw geen aanvaardbare minimum gronddiepte voor bebouwing oveiWyft) zal de toestand niet ten ongunste veranderen. Het spreekt integendeel vanzelf, dat uit gezien zal dienen te worden om daar waar zich onjuiste toestanden in het .totaaibee'd ontwikkelden, deze te herstellen. Zoo dient onder meerdere de armeltfki plashuizenbebouwing langs tan Korssendyk sterk herzien te worden. Een saneering werd wenschelyk geacht, deze wordt het eenvoudigst verkregen door op (leze gronden een aantal zomerhuizen te projecteerep met aanzienlyk grooter grond bezit per woning. Hierdoor zal ook het be bouwde gedeelte van de Korssendyk op den toeen grootere openheid verkrijgen. (Een voldoende rurme overgangstermijn werd in de bepalingen vastgesteld). D. Bouw gelegenheid om en naby de soortgelijke voorwaarden wordt gebonden als in de gemeente Reeuwyk, daar anders de door de gemeente Reeuwijk te treffen maatregelen veel van hun waarde zouden verliezen. De bebouwing tusschen weg en water werd, voorzoover in Reeuwyk gelegen, door ons uitgesloten, ook ten aanzien hiervan zui het wenschelyk zyn nader overleg met de gemeente Waddinxveen te plegen en té \er- zoekien een voorstel in denzelfden zin t° deen. 1 l b Uitbreiding in een uitbreidingsplan. De sterke bebouwing langs den weg Gouda—(Bodegraven duidt, naar de vele aanvragen, welke jaarlijks bij het gemeen tebestuur binnenkomen, op de behoefte aan bouwgrond voor villa's, gelegen in de nabij heid der plassen. Wy meenen, dat een eenigszins belangyke groei zal moeten plaats vinden in een meer geconcentreerde vorm dan tot nu toe gebruikelijk was. Daar bij hebben wij een scheiding gemaakt tus schen een woonwijk, gelegen bij de plassen 1 en een wijk voor het verzórgend deel der bevolking, gelegen ten Westen van de Pree. de Vaart. (Contact niet de plassen zyn min der noodzakedyk). Villabouw. Een voor dit plan in onderdeelen geschikt gebied' werd op de kaart aangegeven. By de keuze van het terrein voor de woonwijk werden wy geleid door de volgende over wegingen: 1 1. ligging in de directe nabijheid der plassen; 2. idem in de directe nabijheid van het 1 eigenlijke nieuwe centrum Reeuwijksche Knier* a. Uitbreiding van de bestaande bebou- j wing langs wegen. Uitbreiding van de bestaande bebouwing zouden wij onder die op de kaart aangegeven bepalingen en voorzoover daar de noodlge bouwgronédiepte voor bestaat, langs 's-Graveribroekscheweg en Platteweg willen toelaten. Heel veel gelegenheid zal daarvoor niet meer bestaan. Een uitbreiding van de Mbouwing langs de Wethouder Venteweg leek niet gewenscht. De bewoners luervan zijn volkomen op Gouda georiënteerd en daar ook grootendeels werkzaam. De bouw grond langs dezen weg is nagenoeg gehee in gwbruik genomen. Er is daarom in de bij het plan behoorende bebouwingsvoorschrif ten zorg gedragen, dat een voortzetting van deze soort bebouwing langs de Platteweg uitgesloten is. De Platteweg zal aldus niet zün aantrekkelijkheid verliezen voor diege nen, did zich er wille van de Vlassen (laar vestigen willen. Ook aan den weg Gouda— Bodegraven werd reeds zeer veel gebouwd. Een verdere uitbreiding van de bebouwing langs dezen weg dient ons inziens beperkt te worden. Terloops moge er op gewezen I worden, dat deze uitbreiding zich ook voort zet op het gebied der gemeente Waddmv- 1 veen. Deze bebouwing is geheel geor tn- teerd op Reeuwijksche brug. Het zal daarom wenschelijk zpn, dat deze bebouwing aan 3. gunstige ligging ten opzichte van den I nieuwen Rijksweg; I 4. het plassengebied is gelegen aan breed I vaarwater verbonden met de plassen, zoo- I dat het voor de watersportliefhebbers aan- I trekkelijk iz; 5. de plassen worden, door de ligging I terzijde, niet ontsierd, integendeel kan door I een aantrekkelijk plan in onderdeelen het I gezicht vanaf de Ravenbergsche plas op de I troostelooze bebouwing langs den weg naar I Bodegraven plaats maken voor een beter I uitzicht op een aantrekkeiyke groenzoom van het plan in onderdeelen. Als hoofdgedachte werd aangehouden, dat zoo mogelijk met een gedeeltelijke exploita- 1 tie begonnen kan worden. Hierbij gaf de be- staande parcelleering een aanwijzing om de bouwblokken volgens de perceelen te omt- 1 werpen. Voorloopig kunnen dus, wanneer de 1 betrokken eigenaren dat wenschen, reeds 1 erikele woonlaantjes tot stand komen, die 1 eoorloopig op eenvoudige wijze op de 's-Gra- 1 venbroekscheweg kunnen aansluiten Wan- 1 neer het uitbreidingsplan goeddeels tot I stand gekomen is, kan worden overgegaan tot den aanleg van de nieuwe toegangslaan, 1 die het begin van den 's-Gravenbroeksche- I weg moet ontlasten. Verdere voordeelen zün hienbyde N.Z. ligging van de bouwblokken I en de vele breede kavelslooten, die grouten- I deels gebruikt kunnen worden ais haven- I tjes voor de woonhuizen. De laantjes liggen I open naar de plas, zoodat het contact met I het water 'bewaard blijft. Zal deze cxploiatie slagen, dan moet ook I de vaart langs de 's-Gravenbroek:,che plas I verbeterd worden. E. Zomerverblijven en ontspannings- I A. Zomerverblijven. Ten aanzien van de zomerverbiyven is een I onderscheid gemaakt tusschen piashuisjes I (dagverbiyven) en zomerhuisjes (dag- en I nachtverblijven). Tot nu toe was de blouw van zomerver- I blijvbn niet in bepaalde gebieden uitgeslo- I ten. Zij zyn dus, wanneer geen nadere maat- I regelen worden getroffen, in de toekomst in I alle deelen van 'het plassengebied te ver- I wachten. De gebieden waar zy tot op heden I minder of in het geheel niet voorkwamen, I danken dit waarschynlyk aan het feit, dat I de watersport zich hoofdzakelyk in de Elf- I hoeven-, 's-Gravenbroeksche- en Kleine Elf- I hoevenplas ontwikkelde. (Dit houdt verband met de waterverbindigen, waarover nader). Wij zouden tot de volgende regelingen ten aanzien van deze huisjes willen komen; a. die, welke langs de oevers van Elfhoe- ven en 's-Gravenbroeksche plas staan, zul len binnen een nader te stellen tijd binnen een daarvoor te stellen rooilyn moeten wor den geplaatst. Deze rooilyn aan de plaszjjde is zoodanig geprojecteerd, dat de huisjes, thans voor een groot deel geplaatst op de koppen van de schiereilanden; teruggeplaatst moeten worden aan de kreeken daartus schen. Daardoor zullen de koppen der schier eilanden en daarmede de plasranden vry van bebouwing komen en hun schoonheid als plasrand kunnen herkrijgen. De huisjes in de kreeken zouden via deze inhammen hun gezicht op de plassen behouden, hun ge legenheid, cano's en bootjes dicht by de plas te meeren, kunnen handhaven, doch .e oevers niet meer kunnen ontsieren. Teven*. 1 is er naar gestreefd om door een logische beperking van 'het aantal piashuisjes per 1 I erf een bepaalde uitdunning te verkrijgen. I I b. voor de smalle strooken grond langs I de wegen (b.v. Korssendyk en Groene Ree) waar een dicht schem van piashuisjes zeer I ongewenscht is, is een open bebouwing van luxe piashuizen of zomerhuizen aangegeven. Hierdoor zal het vrye gezicht op de plassen gewaarborgd bljjven. c. aanwijzing van een gebied, waar pias- huisjes gebouwd mogen worden onder be paalde voorwaarden. Ten aanzien van c. merken wy op: 1. dat wil men eenigszins beantwoorden aan de uitgebreide /behoefte aan dergelijke bouwsels, een tanwlyk intensief gebruik van de daarvoor aangewezen grond vanzelf sprekend is. Anders -zal efen veel te groot deel der plasranden door deze huisjes inge nomen worden. 2. dat het wenschelyk mag heeten deze gebieden zoo mogelyk in de onmiddellijke nabijheid van de berijdbare wegen en de daarop aangewezen parkeerplaatsen te pro jecteeren. 3. dat in verband met de belangen der watersport een ligging, welke te water een gemakkelijk contact met dé vaarplassen mo gelyk maakt, wenschelyk is (directe ver binding met 's-Gravenbroek is aanwezig). 4. dat deze gebieden zoodanig moeten zyn gelegen dat zy zoowel vanaf de plassen als vanaf de wandelwegen rond de plassen zoo min mogelijk storen. Aan de bovengenoemde voorwaarden be antwoordt ons inziens de strook langs de Ravenbergsche plas, die voorloopig voor een gedeelte voor de bouw van piashuisjes be stemd is. Door schuin in te graven kreeken, schuin achter elkaar plaatsen der huisjes, groenstrooken langs de landtongen, wordt speciaal ten aanzien van 1 en 4 voldaan. Zooals reeds werd opgemerkt, is het gezicht vanaf de Ravenbergsche plas in Westelijke richting weinig te bederven, doch integen deel juist veel goed te maken. De Raven bergsche plas is een zeer goed vaarwater en ook daardoor dus aantrekkelijk. De voordeelen voor de geprojecteerde piashuisjes z(jn verder: alle huisjes liggen op het Z.O. met ruime eigen tuin aan de zonzijde; alle huisjes krijgen vry uitzicht op de Ravensberg; alle eilandjes kunnen op betrekkelijk eenvoudige wijze een rioleering I verkrijgen; alle eilandjes liggen vry van het verkeer naar andere eilandjes; de kosten van de ontsluiting kunnen zeer laag blyven. Wij willen er wel met nadruk op wijzen, dat met het aanwijzen van deze gebieden voor alle andere grond binnen het plassen gebied de bouw van zomerverblijven wordt uitgesloten. B. Ontspanningsgelegenheden. De natuurlijke plaats van de ontspan ningsgelegenheden is gelegen by de toegang tot de recreatiepiassen dus aan de westzijde van Elfhoeven-'sGravenbroek. Aan Elfhoe ven is er naast het bestaande café-restau rant voorloopig geen behoefte aan andere recreatiegebieden. Langs de 's-Gravenbroek- I sche plas lijkt echter reeds een tendenz te I bestaan voor een breeder publiek le trek- I ken. I Hier is voor recreatiedoeleinden aangewe- I zen de oever langs de Notaris d'Aumerie- I iaan, terwyl de mogelykheid is opengelaten I dat ook de grondl langs het begin van de I 's-Gravenbroeksche weg voor dit doel in ge- I bruik zal worden genomen. I Voorloopig lykt de omvang van het gebied I voor ontspanningsgelegenheden daarmede I voldoende. I Zou te zyner tyd biyken, dat uitbreiding I gewenscht is, dan ligt hel voor de hand een I verdere ontwikkeling in dezelfde richting te Het eerste gedeelte van den grond langs de Groene Ree zou daarvoor in aanmerking komen. De slechte gesteldheid van den grond, de relatief breede strooken water be hoeven daarby geen beletsel te zyn. Wy meenen, dat hier eenvoudig volstaan ZOU kunnen worden met een breed plankier, gedragen door palen, waardoor de noodige onafhankelykheid op relatief weinig kost' bare wyze zou kunnen worden verkregen. Aangezien de ontspanningsgelegenheden zelf voor een groot deel uit min of meer semi permanente gebouwtjes, loodsen, stei gers en terrassen zullen bestaan, lykt een in karakter samenhangend geheel te kunnen ontstaan. C. Woonschuiten. Een ernstig gevaar voor het natuurschoon schuilt in het snel toenemend aantal woon schuiten. Een woonschuit, die vaak voor vele weken ligplaats kiest op de aantrekkelyk- ste en mooist begroeide punten van den plasrand, kan daardoor groote vernieling- i teweeg brengen. Waar bovendien in de meer Oostelijk ge legen plassen het oprichten van piashuizen in het plan niet is toegelaten, zou in het gebruik van woonschuiten een eenvoudig middel kunnen liggen tot ontduiking van de I bedoeling van bet plan. I De woningwet geeft geen bevoegdheid tot I het aangeven van ligplaatsen voor woon- I schuiten. I Op de kaart zyn echter pro memorie I eenige ligplaatsen aangegeven. Het zal I noodzakelijk zyn, dat de gemeentebesturen I vy het aanvaarden van het plan met de I haar ten dienste staande middelen (Politie I verordening) ook deze materie nader regelt. I Wat de verbindingen te watér betrelt, zul- I len eenige verbeteringen niet uit' kunnen I blyven. De onlangs tot stand gekomen ver- I binding tusschen Elfhoeven en 's-Graven- I broeksche plas is ongetwijfeld van veel be- I lang. Zouden de ontworpen woonwyk en de I exploitatie van het plassengebied aan de I Ravensberg tot uitvoering komen, dan zal I een goede verbinding met de 's-Graven- I broeksche plas niet achterwege kunnen bly ven. De bestaande verbinding is voor kano- verkeer voorloopig voldoende. Op initiatief van het gemeentebestuur werd reeds eerder een plan overwogen tot het maken van een waterverbinding van de plassen met de Gouwe. Het hiervoor gekozen tracé is voorloopig op de kaart aangehouden. IV. Het veeteelt en kweekerij gebied van Middelburg en Ramdenburg. i A. Verwachtingen. Wat het kweekerij gebied betreft, maakt de huidige toestand het niet waarschijnlijk, dat de ontwikkeling van de afgeloopen pe- I riode zich in de naaste toekomst zal voort- I zetten. Waar verder de speciale aard van I het bedrijf met zich mede brengt, dat een

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3