Cssolube
DE UITVAART VAN KONING GEORGE V
„Fermitan"
Veka THiCano'dtop
Bestelorders
X'
GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 29 JAN. 1936 - TWEEDE_BLAD
Hoofdagenten en Agenten
GROOT HEERENHUIS
Inventaris
Opruiming
Toonkamers „Crabeth"
EEN KLEINTJE
EEN KWARTJE
OMZETBELASTING
Drukkerij
A. BRINKMAN ZOON,
Sso/,
Wortelboer's
Wormpoeders
HET UITBREIDINGSPLAN
VAN DE GEMEENTE REEUWIJK.
Hoe het Instituut van Stad en Landschap van Zuid-
Holland zich de ontwikkeling van het
Plassengebied voorstelt.
Een autoweg rond 's-Gravenbroek en Elfhoeven.
Buiten het recreatiegebied behoud van het
natuurschoon.
KONING CAROL VAN ROEMF.NIë
scheept zich te Dover in om zich naar
Londen te begeven.
DE KONINGEN IN DEN ROUWSTOET.
Op de eerste rij (van link naar rechts): Koning Leopold van België en
Koning Boris van Bulgarije.
Op de tweede rij: de Prins van Piemont (Kroonprins van Italië), de Prins-
Recent van Yoeeo-Slavië en Gustaaf Adolph, Kroonprins van Zweden.
KONING EDWARD VIII schrijdt als eerste achter die baar. Achter hem volgen
zijn drie broeders, de Hertog van Gloucester, de Hertog van York, en de Hertog
van Kent.
Heden overleed, tot onze diepe
droefheid, in het Rusthuis „De Lich
tenberg", onze innig geliefde Echt
genoot, Vader, Behuwd- en Groot
vader
CORNELIS GERARDUS SPIT,
in den ouderdom van 50 jaar.
Amersfoort:
A. 3PITRENEMAN.
Nieuwerkerk Zl.:
C. G. VLEUGELS SCHUTTER
SPIT.
iE. E. VLEUGETS SCHUTTER.
ANiNE FRé.
Amersfoort:
N. J. VLEUGELS SCHUTTER*-*
SPIT
G. J. N. VLEUGELS SCHUTTER
RIANNE.
Amersfoort, 28 Januari 1936.
Rusthuis „De Lichtenberg".
Geen bezoek.
De begrafenis zal plaats hebben Za
terdag 1 Februari op de Algemeene
Begraafplaats „Rusthof" te Amers.
foort te 1 uur.
Verzoeke geen toespraken,
Eenige kennisgeving.
Heder. overleed in het r.usthuis „De
Lidhtenberg'", onze beste Zwager en
Oom
CORNELIS GERARDUS SPIT,
in den leeftijd van 59 jaar.
J. RENEMAN.
B. E. RENEMAN—
LA GRAND.
HANS RENEMAN.
DICK RENEMAN.
GOUDA, 28 Januari 1936.
Met groot leedwezen geven wij
kennis van het overlijdten van omen
hooggeacbten gedelegeerd Commissa
ris. den Heer
C. G. SPIT.
Directie en Commissarissen
v. d. N.V. SPIT v. CATZ'
TOUWF ABRIEKEN.
Gouda, 28 Januari 1936
By beschikking van den E.A. Heer Rech-
ter-Commissaris in het faillissement van
N.V. HOUTBETON te Nieuwerkerk a. d.
IJssel ia bepaald, dat de verificatievergade
ring zal worden gehouden in plaats van op,
1 Februari op Zaterdag 15 Februari 1936, l
9% uur voormiddags, in het Gerechtsge
bouw te Rotterdam.
i De curator:
Mr. W. R. EMMEN RIEDEL
Rotterdam, Bierhaven 2.
In het faillissement van P. M. P. HAR
DER, worstfabrikant, te Nieuwerkerk a. d.
IJssel, is op heden de enige uitdelingslijst
ter Griffie van de Arrondissements-Recht-
bank te Rotterdam en in afschrift ter Grif
fie van het Kantongerecht te Gouda gede
poneerd' om aldaar gedurende 10 dagen ter
kosteloze inzage van de schuldeischers te
liggen.
De Curator:
Mr. K. H. GAARLANDT
Gouda, 29 Januari 1936.
Oosthaven 51.
GEVRAAGD, voor de verkoop van
onze gewettigde spaarbrleven met
gratis verzekering. Hoge provisie.
Br, no. 318 Bur. Goudsche Courant,
Markt 31, Gouda.
TE HUUR
Rö^enteseeplantsoen 32. Huurprijs
650 jarld. Bevragen H. ADAM Ac, Noor-
derstationstr. 47, Groningen.
Telef. 1287.
KINT U RIID5"
Alles snoept tegenwoordig MILANO-DROP;
een lekkernij met een aparte smaak.
IQ ets. per ons
emeentelijke Centrale Cursus
voor Macbineschrijven
De inschrijving voor cursus C staat
onen tot 4 FEBRUARI 'a.s. bii den
Directeur, Bleekerssingel 4. j
(Serviezen
Crabethstraat 8 Telef. 2020
PLAATS
VOOR
OPGAVEN WORDEN VOOR
DONDERDAGAVOND OUR
INGEWACHT
met firmanaam ingedrukt,
los zoowel als in bloc-vorm, worden
vlug en tot billijken prijs geleverd
door
OE SUPER OLIE VOOR
AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROL
'V6e7 Ongelwl|leld; t WUu»
goedkoopara oliesoort»»
maar gaan betere. En op
den duur It alti)d nog l
N/ goedkoop duurkoop.
I OE SUPER OLIE VOOR MOTOREN
hec onovertrefbare, radikale middel tegen wormen, zoowel bij volwassenen als
bij kinderen. Er bestaan thans vele wormmiddelen, welke weinig of in 't geheel
gein werkende kradht bezitten. Wormpo^ders „Fermitan" bezitten »en bijzondere
vindingrijke samenstelling en verdrijven zeker en snel; spoel-, made-, maag e"
andere ingewandswormen, zoowel bij volwassenen als bij kinderen. Wormpoeders
„Fermitan" 85 cent per doos, 3 doozen 2.40 by Apothekers en Drogisten of
stort het bedrag op postrekening 17039 van Jacoba Maria Wortelboei te Oude-
Ptkela. „Fermitan" wordt door de Nederlandsche Welti beschermd. Wormpceders
niet voorzien van het woord „Fermitan»' worden als namaak beschouwd. Men
wachte zich dus voor namaak!
FAMILIELEDEN EN SOUVBREINEN VOLGEN DE BAAR.
Eerste Rii van link. naar rechts: De Hertog van Harewood, schoonzoon van Koning
George V: de Koning van Noorwegen; Prins (Maf van Noorwegen; de Earl of Atlone
Tweede Rii: Koning Carol II van Roemenië; De Koning van Denemarken; President
Lebrun.
Derde Rij: Koning Leopold III van België en Koning Bons van Bulgarije.
HET STOFFELIJK OVERSCHOT VAN KONING GEORGE V. gedekt door de
Engelsche vlag, waarop kroon en scepter ziin geplaatst, rustend op een affuit,
dat door talrijke matrozen wordt voortgetrokken.
Het Uitbreidingsplan voor de Gemeente Keeuwijk, zooals dat door het
Instituut voor Stad en Landschap van Zuid-Holland is ontworpen, is gereed
en ligt, zooals is gepubliceerd, ten raadhuize van Keeuwtjk gedurende
eenigen tijd voor belangstellenden ter inzage.
heele streek, voornamelijk door aansluiting van het Plassengebied aan de
Ten einde een inzicht te geven in de beteekenis van dit plan vóór de ge-
verkeerswegen, waardoor het van uit de omliggende steden gemakkelijk
bereikbaar is en door het meer toegankelijk stellen van het plassengebied
door den aanleg van een autoweg, die het recreatiegebied scheidt van het
deel waar de natuur in haar ongerepte schoonheid behoort te blijven be
waard, publiceeren wij hier de toelichting zooals het Instituut voor Stad
en Landschap van Zuid-Holland bij het ontwerp heelt gevoegd.
I. Overzicht van de geografie en
economische structuur.
De gemeente Reeuwyk iB historisch ont
staan uit de samenvoeging van een aantal
duidelijk onderscheiden gebieden, n.l. van
Oost naar West.
Stein landbouw en veeteeltgebied met
relatief groot grondbezit.
Sluipwijk plassengebied met versnip
perd grondbezit.
Reeuwyk met de polder Mildenburg
veeteeltgebied.
Randenburg het tuindersgebied, dat
aansluit by Boskoop.
Naast de beide oude dorpskernen Reeu
wyk en Sluipwijk ontstaat in de L8e eeuw
een derde: Reeuwijksche brug, dat sindsdien
snel is gegroeid. Verwacht mag worden, dat
de in aanleg zijnde Rijksweg deze tendenz
zul versterken.
II. Loop der bevolking.
De bevolking nam toe van pl.m. 270Ü in
1900 tot 4000 in 1980. Voor deze toename
zijn als oorzaken aan te geven:
i. uitbreiding van de kweekeryen hoofd
zakelijk in samenhang met de óntwikkeling
van Boskoop;
'li. uitbreiding aan den Zwartenweg met
een bevolking, die grootendeels op Gouda
georiënteerd is;
3. uitbreiding by de Reeuwijksche brug
ais lintbebouwing langs den "weg Gouda—
Bodegraven. Voor het overige gebied blyft I
het bevolkingscijfer nagenoeg stationair. I
Voor de naaste toekomst valt te verwach- I
ten, dat de bevolking in deze gebieden zich I
weinig uit zal breiden.
Wordt evenwel toch aan een toekomstige I
ontwikkeling van Reeuwyk gedacht, dan j
vindt dit zyn oorzaak in de ontsluiting I
der plassen als watersport- I
gebied, welke in het bijzonder bevorderd 1
wordt door den aanleg van den Rijksstraat- I
weg Den Haag en RotterdamUtrecht.
UI. Het Plassengebied.
A. Verwachtingen.
Het plassengebied is tot op heden een I
weinig rendabel bezit in de gemeente Reeu- I
wijk gebleken. De pogingen om door inpol- I
dering der plassen dit gebied tot meer wel
vaart te brengen, 'zyn inderdaad mislukt.
Terecht heeft het gemeentebestuur ingezien
dat nu verbetering van den toestand gezocht
moet worden in de groote aantrekkelijkheid
die de plassen bezitten als recreatie-oorü.
Wy zeiden reeds, dat deze aantrekkelijk
heid nog zeer zal toenemen na den aanleg
van den Rijksweg.
Het plassengebied is tot nu toe moeilijk
bereikbaar door slechte wegen, bruggen, tol
len e.d. De nieuwe Ryksweg, die even ten
noorden van de plassen in verbinding zal
staan met den weg GoudaBodegraven, zal
echter de plassen ontsluiten voor groote
groepen der bevolking van Rotterdam (20
K.M.), Den Haag (30 K.M.) en Utrecht (30
K.M.). Het is dus te verwachten, dat de
„trek naar buiten" der stedelingen zich bin
nenkort in sterke mate in het plassengebied
zal doen gevoelen. Aan de behoefte der
groote steden aan recreatiegebieden kan het
Reeuwijksche plassengebied op drie wijzen
tegemoet komen:
1. met gunstig gelegen bouwgrond voor
renteniers en watersport- of natuurliefheb
bers;
2. met gezelligheidscentra, gelegenheid
voor zwem-, cano- en zeilsport, aantrekke- I
lijke plaatsen voor plas- en zomerhuizen, I
clubhuizen, café-restaurants, enz.
3. met een gebied van ongerept natuur
schoon met aantrekkelijke wandelwegen en
fietspaden.
Het komt ons voor, dat de groote waarde j
van de Reeuwijksche plassen juist daarin is
gelegen, dat het in elk dezer behoeften in
zoo groote mate kan voorzien.
B. Hoofdgedachte van het plan.
De bestaande toestand geeft een duide-
lykte aanwijzing hoe deze ontwikkeling het
best zal kunnen plaats vinden.
Van het geheele plassencomplex zijn im
mers speciaal de Elfhoeven- en de 's-Gra-
venbroeksche plas in gebruik genomen door
de watersport. Aan deze twee plaatsen zyn
de zeilvereenigingen gevestigd, bevindt zich
de zweminrichting, zyn allé met de water
sport verband houdende zaken en bevinden
zich vrijwel alle ontspanningsgelegenheden
Hier ook heeft zich de bebouwing ontwik
keld op de meestal smalle strooken grond,
gelegen rond deze twee plassen. Ook de zo
merhuisjes zijn voor het grootste deel aan
de rand van deze plassen ontstaan. Tenslotte
loopen aan Noord- en Zuidzijde wegen over
de volle lengte dezer twee plassen. Deze
wegen hebben het bouwen langs deze plas
sen ongetwijfeld bevorderd.
Wy hebben gemeend deze beide plassen
te moeten beschouwen als het centrum van i
het ontspanningsgebied, waaraan men zoo
noodig een meer representatieve waarde kan
geven en de verder in Oostelijke richting ge
legen plassen zoo veel mogelijk te moeten
bewaren als de stillere aan natuurschoon
ryke reservaten.
Overweging daartoe waren:
1. de bestaande watersport welke min of
meer tot de beide eerstgenoemde plassen
beperkt isj* j
2. de vrijwel gave schoonheid der meer
afgelegen plassen, waar nog vry weinig 1
bebouwing stoort; i
3. de toestand der wegen.
I Behoudens de Platte weg-en de 's-Graven-
l broekscheweg zyn alle door het plassenge-
I bied loopende wegen grond- en koolasch-
I wegen van lVi tot maximum 216 M. bfteed
I (soms ook smal als fietspaden) onderling
I verbonden door zeer eenvoudige bruggetjes, j
I die voor een toename van het bestaande ver-
I keer ongeschikt zijn.
C. Verbetering wegenverband. l
Ons inziens zyn alle wegen (behoudens
Platte weg en 'sGravenbroeksche weg) on
geschikt voor verkeer per as en in hun hui
dige toestand dus ongeschikt om aan te
laten bouwen (tenzij ten behoeve van aldaar
gevestigde bedrijven). Met ae verbetering
van deze wegen (in eigendom van polder
besturen) zullen zeer groote kosten gemoeid
zyn, terwijl de verbreeding die ten koste
van de oevers zou moeten plaats hebben en
gepaard zou gaan .met het verlies van vele
gevoelige waterrpnden onherstelbare
schade aan de bestaande schoonheid zou
toebrengen. Wy meenen dan ook goed te
doen al deze wegen te laten zooals ze zyn,
piet als consequentie, dat bebouwing langs
deze wegen niet wordt toegestaan (met in
achtneming van het voorbehoud hierboven
bedoeld).
Daarentegen zouden wy Platteweg en
i 's-Gravenbroekscheweg verbeterd willen
I zien, zoodat zy in bruikbare staat komen te
verkeeren, zoowel met het oog op hun be-
staand karakter, als „wegen waaraan ge
bouwd mocht worden", als in verband met
de te verwachten toename van de belang
stelling van het publiek voor de Reeuwijk
sche plassen.
I Wy meenen, dat hun karakter als doou-
loopende wegen dient te worden opgeheven.
Op het oogenblik gebruiken>teveranciers,
I etc., die van de Platteweg na» de 's-Gra-
I venbroeksche weg moeten, de voor de hand
I liggende snelste (doch voor voertuigen ver-
I boden) verbinding over de Korssendyk. Zy
I vermijden daarmede de groote omweg, wel-
I ke zy zouden moeten maken over de Wet-
I houder Venteweg, tol en de straatweg Gou-
I da'Bodegraven. Het spreekt ons inziens
I vanzelf, dat de officieuze verbinding langs
I Korssendyk (verharde breedte 214 M.) te
I zijner tijd als officieele verbinding tusschen
I Platteweg en 's-Gravenbroekscheweg vol-
I tooid wordt. Niet alleen zou daarmede uit
I verkeersoogpunt een belangrijke verbetering
bereikt worden, z« zou bovendien de hui-
1 dige bewoners langs dezen weg ten goede
komen.
Ons lijkt deze verbinding bovendien van
veel belang, omdat één doorgaande weg
rond de twee representatieve plassen die
voor autoverkeer geschikt is, in het belang
van de ontwikkeling van een centrum voor
watersport genoemd mag worden. Binnen de
ring Platteweg, Korssendyk en 's-Graven-
broeksche weg bevindt zich dan dus het ont
spanningsgebied, daarbuiten het recreatie
gebied, de genoemde wegen vormen een
scheiding daartusschen.
De vcrkeerseischen.
Hot zal dan echter noodzakelijk zyn dat
deze verbinding aan redelijke verkeers-
ei schei* voldoet, bovendien echter zal het
entrée tot het plassengebied een landelyk
karakter moeten bewaren. Wy hebben ons
deze enltirée derhalve gedacht als een weg
met ee nrijibreedte van 6 M., een groen
strook van 2% M. wensöhelyk niet alleen
voor het landelijk karakter, maar ook met
het oog op een latere verbreeding van rtf-
weg, of aanleg van fietspaden en een wan-
delpad (trottoir)' van 2 M. Naar de zijde
I van de vaart is een grasbeim van tenmln-
I ste 1% M. voor veilig verkeer noodzakelijk
Naar de zijde van de bebouwing zyn voor-
tuinen van 6 M. als minimum gesteld, waar
mogelijk werden deze op 10 M. gebracht.
I Dit profiel bleek niet te handhaven langs
I het eersBe gedeelte van den 's-Gravenbroek
scheweg. De bebouwing ligt hier algemeen
reeds te dicht op den weg. Daarom zal op
den duur een omlegging noodzakelijk blij
ken, welke met een nieuwe brug op den weg
Gouda.Bodegraven aansluit. (Zie nader
hieronder). Ook is bet genoemde profiel
1 niet aangehouden in het kerntje Sluipwijk.
I Hier was alle aanleiding om de historische
groei in de rooilijnen en bebouwingsvoor-
schriften tot uiting te doen komen.
I Eveneens zullen de toegangen moeten
worden verbeterd; momenteel gaat alle ver-
keer van helt plassengebied maar het cen
trum Reeuwijksche brug (waar o.m. het
I raadhuis ligt) uitsluitend over de te smalle
ophaalbrug. Een nieuwe brug is 300 M. ten
noorden hiervan geprojecteerd, aansluiting
I gevend op den ontworpen weg. die het eer
ste deel van den 's-Gravenbroekscheweg zal
ontlasten van het doorgaand verkeer. Ver
der zal op den duur een brugvfibindling van
Platteweg met de straatweg Gouda—Bode-
graven niet kunnen uitblijven.
Wy hebben overwogen, dat, wil men het
recreatiegebied zuiver bewaren, voor auto-
bezitters de mogelijkheid dient te bestaan
vanaf deze ringweg uitstapjes te onderne
men en dat, in verband daarmede aan een
parkeerruimte voor auto's langs dezen ring
weg dient gedacht te worden.
Parkeerterreinen.
1 Waar langs deze wegen, ook in de toe
komst, slechts zeer schaarsch ruimte zal
bestaan om auto's te parkeeren* hebben wj
op een tweetal daarvoor ons inziens ge-
sonikts punten de mogelijkheid van parkeer-
Zy liggen beiden aan den rand van hex
recreatiegebied), van hieruit kunnen dus
wandelingen worden ondernomen. Boven
dien ligt één in de onmiddellijke nabijheid
van een gebied dat bestemd is voor de bouw
van piashuisjes.
Wy hebben gemeend daarenboven de aan-
trekkelijkheid van het plassengebied als
wandelcentrum te moeten verhoogen door
1 r wandelpad fe projecteeren ëvenwücilg
1 aan den' Korssenrtyk. (600 M. ten oosten j
daarvan). Hiermede zou de ring van wan-
delwegen worden gesleten en kan de auto-
1 weg door de wandelaars worden vermeden, j
Tevens zou, zoo noodig, een Noordelijke toe.
gang vanaf den Rijksweg kunnen worden
I gevormd doer de Kade, uitkomende op de
's-Gravenbroekaehe dp. te verbeteren tot
I wandel- en fietopad. Waar het bijgaande
plan zoozeer is gebaseerd op de bestemming
van de Elfhoeven en 's-Gravenbroek voor
i recreatieve doeleinden, zal het een zaak van
1 het grootste belang zijn, dat de aantrekke-
I lfkheid dezer plassen niet dpor de te ver-
1 bdteren wegen vermindert pet is daarom
van groot belang, dat het eontact tusschen
I de recreatieve plassen met het overige plas-
sengebied, waar zy een onderdeel van vor-
men, niet verloren gaat.
I Zouden de recreatieve plassen .b.v. geheel
omringd worden door een vrij intensieve be-
bouwing, dan zon de totale samenhang voor
1 het oog en in beginsel verbroken zijn; daar
van zou een onherstelbaar en niet te schat
ten verlies aan aantrekkeipheid het gevolg
zijn.
Aangezien het onderling contact hoofdza
kelijk gevormd wordt door Zoete weg en
Korssendyk en uitbreiding van de bebou
wing hier niet te wachten is, omdat de toe
stand der wegen zulks niet gedoogt (en zou
al tot verbetering worden overgegaan al
thans aan die Korssendyk voor woningbouw
geen aanvaardbare minimum gronddiepte
voor bebouwing oveiWyft) zal de toestand
niet ten ongunste veranderen.
Het spreekt integendeel vanzelf, dat uit
gezien zal dienen te worden om daar waar
zich onjuiste toestanden in het .totaaibee'd
ontwikkelden, deze te herstellen.
Zoo dient onder meerdere de armeltfki
plashuizenbebouwing langs tan Korssendyk
sterk herzien te worden.
Een saneering werd wenschelyk geacht,
deze wordt het eenvoudigst verkregen door
op (leze gronden een aantal zomerhuizen te
projecteerep met aanzienlyk grooter grond
bezit per woning. Hierdoor zal ook het be
bouwde gedeelte van de Korssendyk op den
toeen grootere openheid verkrijgen.
(Een voldoende rurme overgangstermijn
werd in de bepalingen vastgesteld).
D. Bouw gelegenheid om en naby de
soortgelijke voorwaarden wordt gebonden
als in de gemeente Reeuwyk, daar anders
de door de gemeente Reeuwijk te treffen
maatregelen veel van hun waarde zouden
verliezen.
De bebouwing tusschen weg en water
werd, voorzoover in Reeuwyk gelegen, door
ons uitgesloten, ook ten aanzien hiervan zui
het wenschelyk zyn nader overleg met de
gemeente Waddinxveen te plegen en té \er-
zoekien een voorstel in denzelfden zin t°
deen. 1
l b Uitbreiding in een uitbreidingsplan.
De sterke bebouwing langs den weg
Gouda—(Bodegraven duidt, naar de vele
aanvragen, welke jaarlijks bij het gemeen
tebestuur binnenkomen, op de behoefte aan
bouwgrond voor villa's, gelegen in de nabij
heid der plassen. Wy meenen, dat een
eenigszins belangyke groei zal moeten
plaats vinden in een meer geconcentreerde
vorm dan tot nu toe gebruikelijk was. Daar
bij hebben wij een scheiding gemaakt tus
schen een woonwijk, gelegen bij de plassen
1 en een wijk voor het verzórgend deel der
bevolking, gelegen ten Westen van de Pree.
de Vaart. (Contact niet de plassen zyn min
der noodzakedyk).
Villabouw.
Een voor dit plan in onderdeelen geschikt
gebied' werd op de kaart aangegeven. By de
keuze van het terrein voor de woonwijk
werden wy geleid door de volgende over
wegingen:
1 1. ligging in de directe nabijheid der
plassen;
2. idem in de directe nabijheid van het
1 eigenlijke nieuwe centrum Reeuwijksche
Knier*
a. Uitbreiding van de bestaande bebou- j
wing langs wegen.
Uitbreiding van de bestaande bebouwing
zouden wij onder die op de kaart aangegeven
bepalingen en voorzoover daar de noodlge
bouwgronédiepte voor bestaat, langs
's-Graveribroekscheweg en Platteweg willen
toelaten. Heel veel gelegenheid zal daarvoor
niet meer bestaan. Een uitbreiding van de
Mbouwing langs de Wethouder Venteweg
leek niet gewenscht. De bewoners luervan
zijn volkomen op Gouda georiënteerd en
daar ook grootendeels werkzaam. De bouw
grond langs dezen weg is nagenoeg gehee
in gwbruik genomen. Er is daarom in de bij
het plan behoorende bebouwingsvoorschrif
ten zorg gedragen, dat een voortzetting van
deze soort bebouwing langs de Platteweg
uitgesloten is. De Platteweg zal aldus niet
zün aantrekkelijkheid verliezen voor diege
nen, did zich er wille van de Vlassen (laar
vestigen willen. Ook aan den weg Gouda—
Bodegraven werd reeds zeer veel gebouwd.
Een verdere uitbreiding van de bebouwing
langs dezen weg dient ons inziens beperkt
te worden. Terloops moge er op gewezen
I worden, dat deze uitbreiding zich ook voort
zet op het gebied der gemeente Waddmv-
1 veen. Deze bebouwing is geheel geor tn-
teerd op Reeuwijksche brug. Het zal daarom
wenschelijk zpn, dat deze bebouwing aan
3. gunstige ligging ten opzichte van den I
nieuwen Rijksweg; I
4. het plassengebied is gelegen aan breed I
vaarwater verbonden met de plassen, zoo- I
dat het voor de watersportliefhebbers aan- I
trekkelijk iz;
5. de plassen worden, door de ligging I
terzijde, niet ontsierd, integendeel kan door I
een aantrekkelijk plan in onderdeelen het I
gezicht vanaf de Ravenbergsche plas op de I
troostelooze bebouwing langs den weg naar I
Bodegraven plaats maken voor een beter I
uitzicht op een aantrekkeiyke groenzoom
van het plan in onderdeelen.
Als hoofdgedachte werd aangehouden, dat
zoo mogelijk met een gedeeltelijke exploita-
1 tie begonnen kan worden. Hierbij gaf de be-
staande parcelleering een aanwijzing om de
bouwblokken volgens de perceelen te omt-
1 werpen. Voorloopig kunnen dus, wanneer de
1 betrokken eigenaren dat wenschen, reeds
1 erikele woonlaantjes tot stand komen, die
1 eoorloopig op eenvoudige wijze op de 's-Gra-
1 venbroekscheweg kunnen aansluiten Wan-
1 neer het uitbreidingsplan goeddeels tot
I stand gekomen is, kan worden overgegaan
tot den aanleg van de nieuwe toegangslaan,
1 die het begin van den 's-Gravenbroeksche-
I weg moet ontlasten. Verdere voordeelen zün
hienbyde N.Z. ligging van de bouwblokken I
en de vele breede kavelslooten, die grouten- I
deels gebruikt kunnen worden ais haven- I
tjes voor de woonhuizen. De laantjes liggen I
open naar de plas, zoodat het contact met I
het water 'bewaard blijft.
Zal deze cxploiatie slagen, dan moet ook I
de vaart langs de 's-Gravenbroek:,che plas I
verbeterd worden.
E. Zomerverblijven en ontspannings- I
A. Zomerverblijven.
Ten aanzien van de zomerverbiyven is een I
onderscheid gemaakt tusschen piashuisjes I
(dagverbiyven) en zomerhuisjes (dag- en I
nachtverblijven).
Tot nu toe was de blouw van zomerver- I
blijvbn niet in bepaalde gebieden uitgeslo- I
ten. Zij zyn dus, wanneer geen nadere maat- I
regelen worden getroffen, in de toekomst in I
alle deelen van 'het plassengebied te ver- I
wachten. De gebieden waar zy tot op heden I
minder of in het geheel niet voorkwamen, I
danken dit waarschynlyk aan het feit, dat I
de watersport zich hoofdzakelyk in de Elf- I
hoeven-, 's-Gravenbroeksche- en Kleine Elf- I
hoevenplas ontwikkelde. (Dit houdt verband
met de waterverbindigen, waarover nader).
Wij zouden tot de volgende regelingen ten
aanzien van deze huisjes willen komen;
a. die, welke langs de oevers van Elfhoe-
ven en 's-Gravenbroeksche plas staan, zul
len binnen een nader te stellen tijd binnen
een daarvoor te stellen rooilyn moeten wor
den geplaatst. Deze rooilyn aan de plaszjjde
is zoodanig geprojecteerd, dat de huisjes,
thans voor een groot deel geplaatst op de
koppen van de schiereilanden; teruggeplaatst
moeten worden aan de kreeken daartus
schen. Daardoor zullen de koppen der schier
eilanden en daarmede de plasranden vry
van bebouwing komen en hun schoonheid
als plasrand kunnen herkrijgen. De huisjes
in de kreeken zouden via deze inhammen
hun gezicht op de plassen behouden, hun ge
legenheid, cano's en bootjes dicht by de plas
te meeren, kunnen handhaven, doch .e
oevers niet meer kunnen ontsieren. Teven*.
1 is er naar gestreefd om door een logische
beperking van 'het aantal piashuisjes per 1
I erf een bepaalde uitdunning te verkrijgen. I
I b. voor de smalle strooken grond langs I
de wegen (b.v. Korssendyk en Groene Ree)
waar een dicht schem van piashuisjes zeer
I ongewenscht is, is een open bebouwing van
luxe piashuizen of zomerhuizen aangegeven.
Hierdoor zal het vrye gezicht op de plassen
gewaarborgd bljjven.
c. aanwijzing van een gebied, waar pias-
huisjes gebouwd mogen worden onder be
paalde voorwaarden.
Ten aanzien van c. merken wy op:
1. dat wil men eenigszins beantwoorden
aan de uitgebreide /behoefte aan dergelijke
bouwsels, een tanwlyk intensief gebruik
van de daarvoor aangewezen grond vanzelf
sprekend is. Anders -zal efen veel te groot
deel der plasranden door deze huisjes inge
nomen worden.
2. dat het wenschelyk mag heeten deze
gebieden zoo mogelyk in de onmiddellijke
nabijheid van de berijdbare wegen en de
daarop aangewezen parkeerplaatsen te pro
jecteeren.
3. dat in verband met de belangen der
watersport een ligging, welke te water een
gemakkelijk contact met dé vaarplassen mo
gelyk maakt, wenschelyk is (directe ver
binding met 's-Gravenbroek is aanwezig).
4. dat deze gebieden zoodanig moeten
zyn gelegen dat zy zoowel vanaf de plassen
als vanaf de wandelwegen rond de plassen
zoo min mogelijk storen.
Aan de bovengenoemde voorwaarden be
antwoordt ons inziens de strook langs de
Ravenbergsche plas, die voorloopig voor een
gedeelte voor de bouw van piashuisjes be
stemd is. Door schuin in te graven kreeken,
schuin achter elkaar plaatsen der huisjes,
groenstrooken langs de landtongen, wordt
speciaal ten aanzien van 1 en 4 voldaan.
Zooals reeds werd opgemerkt, is het gezicht
vanaf de Ravenbergsche plas in Westelijke
richting weinig te bederven, doch integen
deel juist veel goed te maken. De Raven
bergsche plas is een zeer goed vaarwater
en ook daardoor dus aantrekkelijk.
De voordeelen voor de geprojecteerde
piashuisjes z(jn verder: alle huisjes liggen
op het Z.O. met ruime eigen tuin aan de
zonzijde; alle huisjes krijgen vry uitzicht
op de Ravensberg; alle eilandjes kunnen op
betrekkelijk eenvoudige wijze een rioleering
I verkrijgen; alle eilandjes liggen vry van
het verkeer naar andere eilandjes; de kosten
van de ontsluiting kunnen zeer laag blyven.
Wij willen er wel met nadruk op wijzen,
dat met het aanwijzen van deze gebieden
voor alle andere grond binnen het plassen
gebied de bouw van zomerverblijven wordt
uitgesloten.
B. Ontspanningsgelegenheden.
De natuurlijke plaats van de ontspan
ningsgelegenheden is gelegen by de toegang
tot de recreatiepiassen dus aan de westzijde
van
Elfhoeven-'sGravenbroek. Aan Elfhoe
ven is er naast het bestaande café-restau
rant voorloopig geen behoefte aan andere
recreatiegebieden. Langs de 's-Gravenbroek-
I sche plas lijkt echter reeds een tendenz te
I bestaan voor een breeder publiek le trek-
I ken.
I Hier is voor recreatiedoeleinden aangewe-
I zen de oever langs de Notaris d'Aumerie-
I iaan, terwyl de mogelykheid is opengelaten
I dat ook de grondl langs het begin van de
I 's-Gravenbroeksche weg voor dit doel in ge-
I bruik zal worden genomen.
I Voorloopig lykt de omvang van het gebied
I voor ontspanningsgelegenheden daarmede
I voldoende.
I Zou te zyner tyd biyken, dat uitbreiding
I gewenscht is, dan ligt hel voor de hand een
I verdere ontwikkeling in dezelfde richting te
Het eerste gedeelte van den grond langs
de Groene Ree zou daarvoor in aanmerking
komen. De slechte gesteldheid van den
grond, de relatief breede strooken water be
hoeven daarby geen beletsel te zyn.
Wy meenen, dat hier eenvoudig volstaan
ZOU kunnen worden met een breed plankier,
gedragen door palen, waardoor de noodige
onafhankelykheid op relatief weinig kost'
bare wyze zou kunnen worden verkregen.
Aangezien de ontspanningsgelegenheden
zelf voor een groot deel uit min of meer
semi permanente gebouwtjes, loodsen, stei
gers en terrassen zullen bestaan, lykt een
in karakter samenhangend geheel te kunnen
ontstaan.
C. Woonschuiten.
Een ernstig gevaar voor het natuurschoon
schuilt in het snel toenemend aantal woon
schuiten. Een woonschuit, die vaak voor vele
weken ligplaats kiest op de aantrekkelyk-
ste en mooist begroeide punten van den
plasrand, kan daardoor groote vernieling-
i teweeg brengen.
Waar bovendien in de meer Oostelijk ge
legen plassen het oprichten van piashuizen
in het plan niet is toegelaten, zou in het
gebruik van woonschuiten een eenvoudig
middel kunnen liggen tot ontduiking van de
I bedoeling van bet plan.
I De woningwet geeft geen bevoegdheid tot
I het aangeven van ligplaatsen voor woon-
I schuiten.
I Op de kaart zyn echter pro memorie
I eenige ligplaatsen aangegeven. Het zal
I noodzakelijk zyn, dat de gemeentebesturen
I vy het aanvaarden van het plan met de
I haar ten dienste staande middelen (Politie
I verordening) ook deze materie nader regelt.
I Wat de verbindingen te watér betrelt, zul-
I len eenige verbeteringen niet uit' kunnen
I blyven. De onlangs tot stand gekomen ver-
I binding tusschen Elfhoeven en 's-Graven-
I broeksche plas is ongetwijfeld van veel be-
I lang. Zouden de ontworpen woonwyk en de
I exploitatie van het plassengebied aan de
I Ravensberg tot uitvoering komen, dan zal
I een goede verbinding met de 's-Graven-
I broeksche plas niet achterwege kunnen bly
ven. De bestaande verbinding is voor kano-
verkeer voorloopig voldoende.
Op initiatief van het gemeentebestuur
werd reeds eerder een plan overwogen tot
het maken van een waterverbinding van de
plassen met de Gouwe.
Het hiervoor gekozen tracé is voorloopig
op de kaart aangehouden.
IV. Het veeteelt en kweekerij gebied van
Middelburg en Ramdenburg.
i A. Verwachtingen.
Wat het kweekerij gebied betreft, maakt
de huidige toestand het niet waarschijnlijk,
dat de ontwikkeling van de afgeloopen pe-
I riode zich in de naaste toekomst zal voort-
I zetten. Waar verder de speciale aard van
I het bedrijf met zich mede brengt, dat een