J. L. Bruns Gouda DE KWARTJES~RUBRlEK Nieuws uit onze WITTE WEEK bomlicki Meubeltiuis Voor de OMGEVING van GOUDA GOUDSCBe COURANT ZATERDAG 15 FEBR. 1936 TWEEDE BLAD De Commissie voor Weg en Brug en de Gemeente Gouda Het wegenplan voor de Krimpenerwaard ,,VELO« Verkouden en Keelpijn Drog. „De Goudsche Gaper" Markt 6 0 Gouda. SLAGROOMGEBAK Firma T. ZAAL - MARKT 32. acnaatsen Staand adres. I Slechts EEN adres N.v. IJZERHANDEL P. ROND Pz. PERMANENT WAVE BIJNA 100 JAREN hebben onze SIGAREN en TABAK een gunstige reputatie. fa. D. G- van Vreumingen WIJDSTRAAT 20. C O U R A N TENRECLAME IS NIET TE VERVANGEN. Plaatst dus Uw advertentie in de GOUDSCHE COURANT. SCHRIJFMACHINES 25.— 30.— 35.— 40.— 50.- 60.— 70.— Firma J. ERKELENS, DS' bi dé CFRFP Van«™ Spreekt D V- op WOENSDAG 19 FEBR. a.s. in de UrEREI. KERK over „HET GEWETEN" Aanvang 8.15, toegang 10 cents. y w Wat brengt de mode voor Dames-Onderkleeding Dit is te zien in onze Etalages. Laat onze verkoopsters geheel vrijblijvend onze uitgebreide Voorjaarscollectie voorleggen. Het verplicht U tot niets ZIET DE ETALAGES. VRIJ ENTREE Deze KWARTJES RUBRIEK wordt opgenomen, met zijn gegarandeerde oplage ELKEN ZATERDAG KWARTJES-RUBRIEK alleen in het Zaterdagavondnummer van 7500 exemplaren. Ook CLYVIA tijd is Ta. G. L.'s md Slagroomwafels Slagroomgebak Iedereen rookt Zacht Banket 30 cent per pond Edelachtbaar Diverse Koekjes 25 cent per Va pond Goudstaafjes SCHAATSEN 3.40 T SPORT HUIS U ook Hoogffn Havana Sigaartje enorm sucunk Attentie voor fa. G. Im, Kleiweg 38. H. BUL, 10 stuks 30 ct De brug over den Hollandschen IJssel. Belangrijke financiëele consequenties. Brieven uit de Hofstad. „TOO" TAFELBIUAR 0 brangt gcxtlllghtid la ball, Is van hoogtf* kwxlittlt, b»lxrtlngrri| *n ongelooflijk goadkoopl V«k agbetr la t Casual* bat. VOOR HEDEN SPECIAAL AANBEVOLEN: Leverkaas 20 ct, per ons Sachsische leverworst 14 Berliner leverworst 20 Getruff. Leverkaas 26 Onze KALFSCROQUETTEN genieten een welbekende reputatie 12 Zi ct. per stuk. A. J. OPSTELTEN, Gevestigd 1905. Teleph. 3082. IN UW MOND Groote doozen 20 en 40 cent. is het lekkerst en het meest houdbaar in dit jaargetij. VERSCHILLENDE SOORTEN SLAGROOMGEB8 en 10 ct. SCHUIMTAARTEN gev. m. slagroomvanaf 1. S a APPELBROOD, een bijzonder fijn appelgebak10 ct, KALFSVLEESCHBR. PASTEITJES CROQUETTEN 15 ct. p. at. PRIMA BANKETBAKKERIJ TELEF, 3351 0UPSTE ADRES v.d. ECHTE GOUDSCHE SIROOPWAFELEN en SPRITS.Opger. 1822. I IEDEREEN WEET Laat Uw Kunstschaatsen niet voor bederven, maar Iaat ze vakkun- I dig holslqpen op daarvoor expres I C/.U A-„bestemde slijpmachine bij onder- mmmm AU STEUR Korte Tiendeweg 17, Ingang Lederzaak Knippen, Wasschen, Onduleeren Watergolven. Opgericht 6 October 1836. ENZ. OOK VERHUUR. REPARATIES snoedie en billijk. TELEFOON 260 BOSKOOP. DAMES ONDERJURKEN DAMES NACHTHEMDEN van matzijde charmeuse Tricot met in diverse effen tinten met pebloem- q J buste en taillenaden en fraaie kanten de garneering en pofmouwen 135 85 pas 175 DAMESPYAMA'g DAMES ONDERJURKEN Leuke modellen met moderne panta- in* chique modellen van prima matzjjde *on en ceintuur igo Ry charmeuse met geborduurde pas, in j Art DAMES NACHTHEMDEN diverse zdchte tinten 195 Iw van wit madapolam met kantgar- .Aft CHARMEUSE DAMESHEMDEN neering i60 U0 en PANTALONS, in wit, rose en bleu *ir CHARMEUSE GARNITUREN onberispelijke pasvorm'0 bestaande uit dameshemd, directoire en bijpassende onderjurk met smaak- a DAMES NACHTHEMDEN Vol geborduurde pas 340 2 73 van fijne kwaliteit Anti-ladder char- KINDEK NACHTHEMDEN meuse, met borduursel, getailleerde modellen 340 275 et 31186 mouwen en «"bloemde gar-n»,, neering 29CL |j CHARMEUSE DAMESPYAMA'S 4 KINDERPYAMA's met bobbed-kraagje, koyte mouwen q i n gekleurde madapolam met modern a« en borduursel. Elegante modellen 0*IU kraagje en ceintuur 79 Dg plaatsen wy in deze kleine adver ten tien tegen een tarief van lAl smalle tekst regels ƒ0.25, elke regel meer 10 cent by vooruitbetaling. Voor advertentiën onder nummer ann hét Bureau 10 ct. verhooging. Inzending dezer advertenties tot uiterlijk Donderdagavond. Briéven kunnen worden afgehaald eiken dag van 9-^-6 uur, Zaterdags van 9—1 uur. f uff^en Gevr. een flinke Meisje voor d. en n. zeïiat. werken, bekend met koken, v.g.g.v. Br. no. 4215 Bur. ,v. d. Blad. Net Meisje gevraagd voor de morgenuren, boven 14 jaar. O. de Boompjes 13, Gouda. Jhffr. zoek op nette stand ««n Slaapkamertje, b.b.h.h. Br. no. 4163 Bur. v. d. Blad. Gevraagd A aankomend Meisje. Weethaven 45. Gevraagd een Dagmeisje, liefst van buiten. Achterwillens 9, Gouda, Nette Jongen gevr. eenigs- zJns bek. met timmervak. Jachtwerf „Reeuwyk". Reeuwyk. 'raagd een net Kosthuis, liefst centrum stad. Br. no. 4187 Bur. v. d. Blad. B. z. a. een met Meisje v. d. en n. goed kunn. werken en ko. ken. Br. no. 4224 Bur. v. ,d. BI. B. i. a. Burgermeisje, 18 j., o<m met de huisvrouw alle werk- zaamh. te verrichten. Goede be- handeling boven hoog loon. Br. no. 4159 Bur. v. d. Blad. Stookt onze prima Wales Anthraciet. firma A. K. de Jong Vest 95 Telef. 3207. Net meisje, v.g.g.v. vraagt eenige Werkhuizen. Br. no. 4160 Bur. v. d. Blad. Waterleiding Lek! Jan Spee Spieringstraat 149 Lood. en Zinkwerker. Uw rywiel moffelen? Kamps Rijwielh., Heerenstr. is hiervoor ook Uw adres. POLITOERSOORTEN in fleschjes enz. Kleur bijtsen. A. de Groot Huisvlijt Pr. Hendrikstraat 64-66. Modfcrne Omlijsting van pla ten, portretten enz. Goed en goedkoop. G. Verbiest, Noodgodstr. 35. Stookt onze prima Belgische Anthraciet. firma A. iv. de Jong Vest 95 Teiet. 3207. EMTAX. Prima wagens, altjjd klaar. Boeiekade 1 *J. Teiet. 2oOO. "s Zondags met. BywieJreparatie? Ook hiervoor is Kamps, Heerenstr. een oud bekend adres. A. L* v. d. Hoorn. Wij slijp'en Uw Scharen, Messen en Schaat sen zeer scherp. Groen endaal. Te koop Burgerwoonhuis,- centrum stad, z. g. a. n. Te bevr. Veet 80 (hoek Bogen). Twentsche Bank Sigaren van 2—10 ct. en Anno 1836 heerlij ke bolknak 6 ct. by G. Bakker, Spoorstraat 1, Teelf. 2215. Voor Eikenhout en Triplex Wilhelminastfaat 18. Wegens vertr. be koop nieuwe Damesfiets 16.50, z. g. a. n. Heerenfiets f 15.50. Vest 82. Wie ruilt my'n prima schrijf machine tegen een ftectr..dyna mische Luidspreker. Br. no. 4io2 Bur. v. d. Blad. ALLES EIGEN FABRIKAAT VAKKLEEDING KALMEI JBK, Gr oenen daal 49, t.o.^ Gr. v. Pr. School. Te koop Aquarium 4 (rnh. 250 L.). Spotprijs. Br. G. v. Barlmgea, Enuna- kade 36, Boskoop. goed passende OVERALL KALMEUEK, Groenendaal 49. Kunststoppage-Inrichting Gouwe 130, verricht stoppage in kleeding enz. DuivenÜefhebbers Ster 3 Ringen verkrijgbaar en prima duivenvoer by J. de Boom, Gr. FLorieweg 60. U heeft ««n schitterende ontvangst met Megatron Radio. Vraagt inlichtingen bij „De Bokser", Vlamingstr. 43. Stookt onze prima Hollandsche Anthraciet. firma A. K. de Jong Vest 95 Telef. 3207. Te koop Kanaries, stam sy- fert, vroeg broed 1935 en op volle zang k 3.00 en dito pop pen k 0.80. Ketelstraat 50. Te koop prima 1 pers. springv. Matras met dek. Te bevr. Naaierstraat 12. Te koop aangeboden Bakfiets open bak, zoo goed als nieuw. 36.Raam 101. Te koop aangeboden Naai machine, merk Kaiser. Prys 22.60. Raam 101. Te koop een eiken Buff F. Flux, Pr. Jnendihkstr. nu, Leder en schoenhandei, Gouda. Stookt onze prima Parêl Anthraciet 1220. firma A. K. de Jong Vest 95 Teiel. 3207. De beste Stofzuigers koop U voor den laagsten prijs bij Gebr. Gravesteyn - Gouwe 191. Laat thans Uw Motorrijwiel voor 't seizden in orde maken by Gebr. Gravesteyn - Gouwe 191. Alle sootten banden, kettingen. Betere Damesschoentjes 't nieuwste 3.25 Chris Kalmdfler, St. Anthjstr. 9. Heerenmolliers 2.75—2.953.503.904.50 Chris Kalmejjer, St. Anthjtr. 9. Betere Jongenaachoenen 28-31 2.25, 32-35 2.50 en 36-39 2.75. Te koop aangeboden Auto. banden, maat 30/5, 32/6, 34/7. Verder nog diverse andere ma- ten- Raam 101. Wij hebben schoenen voor 6 teenen Cfcïie Kalmeyer, St. Anth-atr. f. Voor RADIO kunt IJ nergens beter slagen dan bij Gebr. Gravesteyn Gouwe 191. De nieuwste typen. ^g*1- garantie. Lag© prijzen. C. v. Onselen, Electr. Meubel makerij, Groeneweg 65. Je adres vodr eigengemaakte Dressoirs reeds vanaf 13.59. Te huur éen flink modern gebouwd Bovenhuis. Achter de Vischmarict 72. Het adres v. Triplex in dikten van 1, 2, 3, 4, 6, 8, en 10 m.M. is Jan Postmus, Raam 73. Voor behangsel Alleen in de Behangsel beurs. Zeugestraat 84-86. Tel. 2025. Fraai gedecoreerde Bus met I pond prima Koffie 60 CENT. M. J. KAMPHUIZEN, Gouwe 14. BOERENJONGENS en ADVOCAAT BANKET 35 cent per »/j pond Voor gemakkelijk schoeisel naar Van Maaren's Schoenhandel, Vyverstraat. Ook voor KLElNiyMEUBELEN beieF en Oodnooper - iioelesuaut V J. P. Boot, Electr. Houtdraaiery Groenendaal 67. Je a dies voor draaiwerk. houten landbouwartikeien en alle mo. geiyke reparaties. Tafels groote maat, 100 cent. Wilheiminastraat 18. Goede Schoonmaakartikelen RETZEMA, Stootsteeg. Laagste pryzen. Droog Pakhuis te huur voor twee auto's, omtrek Karne- meiiksloot 1.50 per wees. Te bevr. Lazaruskade 27. Te huur 2 Woonhuizen, Lean- dulsteeg No. 1739. Te bevr. Gr. Florisweg 53. Aangdb. deg. Pension m. hui selijk verk. aan heer of juftr. Pa*, 7.50 p. w. Br. no. 4186 Bur. v. d. Blad. Te koop een Vulkachel. Boelekade 134. GLORIA BLITZ VoJMaiuaai z. Een groote Woning te huur, 6 kamers, keuken en zoiuer, voor- en achtertuin. Nieuwoouw. Te bevr. Wed. A. Fokkers, r luweeien8ingel 77. Aangeboden Pianolessen voor eerstbeg. op zeer biiiyae cond. BojT no. 4i61 Bur. v. d. biaü. T® koop Kinderwagen, zware Motorjekker. 1 Jouoeruju-aat -207. H.H. Winkeliers en Venters! Groothandel in kousen. f sok ken en tricotages verkoopt aan sojiede personen op gemakke- lyke voorwaarden. Br. no. 4161 Bur. v. d. Blad. Pathéfoon te koop. Spotprys 6.75. Ridder v. Gataweg 87. Voor Klompsokken, Klomfeul Kuipwerk naar C. Lapoutre, Naaierstrwt 12, GELEGENHEIDSKOOPJE. Een gebruikte Waschmachiat VELO, Lange Tiendeweg 53. Boekbinderij J. A, Broer roor sue soorien Bumwert Aieuwe Haven Atb. Te huur Modern vrij fiaii met voor. en achtertuin en vaate wasehtafel, Gr. Jacobaair. 24 T© bevragen op No. 26. huur 6./5 p. w. Droog Pakhuis gevraagd, liefst omtrek Markt. Brieven no. 99 Boekh. de Ven. Aa. Schoonmaak. SnelsoMW en Velpon. Veipon lymt allee, prys 2o en 10 ct. in Gouda ver. krygb. by Th. de Waal, Gouwe 101. Te huur Huis, 4© Kade, met Tlin&e sciiuur j zbo p. w. nevr. iuugerlaan 31; Huis te huur, Walvisstraat hoek Reigersbraat 6^ü p. w. Te bevr. Wydstraat 8. Te koop gevraagd electro-dynamische Luidspreker. Br. no. 4162 Bur. v. d. Blad. Ter overname aangeboden: Gloednieuwe Naaimachine f 89.50. Grav. Jacobastraat 1. Te koop t. z. 1. p. compl. Radio, Philipslampen en .luid spreker in 8alonkast. Te hooren R. v. Catsweg 27. Voor ®cn moderne lyst, piimi alw. en iage piys h«ar izystennanuei 1-J1. ue Waal, Gouwe 101 Te koop Philips Luidspreker in kast. Spotprys. St Josephstraat 54. Laat my Uw kamers behangen. Prima werk. Vraag prijs. J. J. de Joaig, Punt 1. Onze Sponszolen loopen heer lijk, voor menschen, die pijn onder de voeten hebben, 45 cent per paar. Jan van Dam, Keizerstr. 62-45, Gouda, Telefoon 2376. Kinderwagen te koop, 8 gulden. Da Costakade 29. Kinderwagen e koop (nieuw model). Usaellaan 28. MARSEPAIN en LUXE BANKET vanaf 18 cent per ons. Voor een vakkundige Permanent van 3.50 en 5.— naar G^J^Vergeer, ftleiwegstr. 4 -3 Telef. 2156. Laat machinaal breien bij Joh. v. Eijk, Gr. v. Bloisstraat 26. Ook onder- en bovengoederen. WIJNHANDEL „NATUREL" Boechweg 51 Telef. 2476 te Gouda, is Uw aangewezen adres voor leveringen by brui loften en partyen. Even een be richtje en één onzer hoeren komt U bezoeken. Aantóvelend, Wijnhandel „Naturel", Gouda. Een modern Woonhuis te huur op het voorin. O.NA.-terren. Huurpr. 5.75 en 5.50. Te bevr. bij G. J. van Wingerden, R. v. Catsweg 3 en bij G. v. d. Horst, Turfmarkt 42. GEBAKJES 5 en 7 cent Fijne RUMTOMPOUCES 5 cent i Schaatsen. Schaahw. Groote voorraad.^ Lage pryzen. JFriiiia Kwaliteit by Jan de F letsenmaktf^ Sluipwijk W. v. Wensteen. Te koop 2 gebr. Winkelkasten, etaiage-opst., toonbank, eenige kooAtiuiiun. voor eik aann. bod C. v. Teylingen, Bakk. BuByop. Te koop gevr. goed onderh. Orgel, voor kleine ver. Tevens gevr. een geur. snelweger. B. Colynstr. 121. uossoop. uur öuucjtó is WONDEBBAARUW' VOOR OKZK KWAKÏJI»- BUBBIEK. ZEND TOCH VOORAL VOO» VRIJDAG ELKE WEEK uv KLEINE ADVERTENTIE W Tiendeweg 63, Tel. I Zend Uw opdrachten aan het Bureau: MARKT Jl, GOUDA. Telel. Ï7«. GOUDA. Haastrecht Souderak toimjk ohoonhovan «srkenwoud Ouderkerk a.d.iJseel I Bergambacht Hotterdam Krimpen TOELI CH I] 110 wegen v.h. Frovluclaal Wegenplan Bee taande wegen in tiet weg echap ln te breng Krimpe uemeer.te g Op bovenstaand kaartje van de Krimpenerwaard zyn de door de Provincie aan-te leggen wegen met bloklynen aangeduid; de zg. centrale weg loopt .van Krimpen a. d. IJssel tot aan Bergambacht en heeft een zijtak naar Lekkerkerk. Te Bergambacht sluit deze weg aan op den hoofdweg naar Gouda en naar Schoonhoven, welke over den thans bestaanden tramweg zou komen, waardoor de tram ver binding zou moeten worden opgeheven. De rechte lynen zyn de bestaande dijken en binnenwegen, welke thans in beheer en onderhoud zyn bij het Hoogheemraadschap „De Krimpenerwaard". De stippellijnen duiden de grenzen der gemeenten aan, waaruit het groot verschil in omvang blijkt. In het laatst van de vorige maand 'heeft de Commissie voor Weg en Brug, die te Krimpen a. d. IJssel haar zetel heeft en waarvan het dagelyksch bestuur gevornld wordt door den Burgemeester, den Secre taris en een commies ter Secretarie dier Gemeente, rapport uitgebracht over haar werkzaamheden gedurende 1935, in welk rapport een overzicht wordt gegeven van het verloop der actie, door genoemde Com missie gevoerd tot het verkrijgen van een cttjtealen weg dwars door de Krimpener waard, van Bergambacht tot Krimpen a. d. IJssel, en den bouw van een brug over den Hollandschen IJssel, waardoor een directe verbinding van de geheele Krimpener waard met Rotterdam tot at;and moet komen. In dat rapport zyn voorts beschouwingen opgenomen, waarby ook de Gemeente Gouda in 't geding is gebracht, beschouwingen, die wellicht aanleiding zouden kunnen geven tot het wekken van animositeit van de Krimpanerwaard-bewoners tegen die Ge meente. De Commissie heeft het namelijk noodig geoordeeld het bestaan van den tol te StoJwykersluis, welke door de Gemeente Gouda wordt geëxploiteerd, op een wyze naar voren te brengen, die allerminst ge-" tuigt van een bereidheid tot medewerking om dit penibele vraagstuk, dat reeds langen tijd de gemoederen bezig houdt, tot een op lossing te brengen, die zoowel voor de Krim- penerwaard-bewoners als voor de Gemeente Gouda mogelijk en aanvaardbaar is. De Commissie meent n.l. aan het slot van i»aar rapport de conclusip te mogen trekken dat het Gemeentebestuur van Gouda nooit zal medewerken om tot opheffing van den tol bjj Stolwjjkersluis te geraken, tenzij het hiertoe uit economische overwegingen ge dreven wordt. En de Schoonh. Courant heeft üeze conclusie nog eens even aangedikt door daaraan toe te voegen dat de Commissie ook durft wijzen naar een wantoestand, welke Gouda ten eigen bate laat voortduren en die Gouda wil blijven handhaven, ook al zou de geheele Krimpenerwaard daaronder moeten ly'den. Deze conclusie is niet bepaald vriendelijk, zeker niet, wyl het Bestuur der Commissie een onderhoud met B. en W. van Gouda over deze aangelegenheid, blijkens de tusschen dat Bestuur en den Goudschen Webhouder Mr. de Witt Wynen gevoerde correspondentie. botweg van de hand gewezen heeft. Maar wat erger ie: ze ia onjuist. En boven den, deze tolquaestie staat bulten het" kader van de plannen van de Commissie voor Weg en Brug, daar deze tot doel hebben een rechtstreeksche verbinding van de Krimpenerwaard tot stand te brengen door den aanleg van een centralen weg dwars d<for de Krimpenerwaard en in aan sluiting daarvan een brug te bouwen over den Hollandschen IJssel. Deze"plannen staan r® V8n den to1 Stolwjjkersluiswas deze tod er niet, de plannen konden er even goed 2"n» ®r zou evenmin of evenveel grond zijn voor den thans voorgestanen wegenaanleg en brugbouw. De hierboven genoemde conclusie van het rapport wekt den indruk, als moet de tol te stolw(jkersluis dienst doen als boe man om bij de Krimpenerwaard-bewoners ff" «temming te wekken tegen de Gemeente p en van die gesteldheid gebruik te maken om de financieele medewerking te verkrijgen van de Krimpenerwaard-j ten, die gezamenlijk de zeer belangrijke kos ten van dit wegenplan omtrent de finan ciering van den brugbouw wordt niets ver meld; alleen zegt het rapport dat deze brug de eenige niet-Rjjksbrug zal zyn zullen moeten betalen, al is voor meerdere dier ge meenten geen of zeer weinig belang daarbij aanwezig. Wanneer wy hierop wijzen, beteekent dit allerminst dat wy het voortbestaan van den ,tol .willen verdedigen. Geenszins. Wij zijn van oordeel dat deze tol, z'90 goed als alle andere tollen, moet verdwijnen. Tollen zijn uit den tyd, ze zyn verkeersobstakels, die by het zich ontwikkelend snelverkeer, niet be- hooren te worden getolereerd. Maar L- en hier zit de kardinale quaestie - wanneer deze tol, waarop de Gemeente Gouda histo rische rechten heeft, moet worden opge heven, dan behooren die instanties, die by de verkeersbelangen betrokken zyn, rijk, provincie, gemeente(n), wellicht oojk nog "verkeersorganisaties gezamenlijk te trachten een compensatie daarvoor te fin- den, omdat het onredelijk en onbillijk is, dat de financieele consequenties door teniet doen van de bestaande rechten, alleen ten laste komen van één van hen, die daarbij belan gen hebben. Het is genoegzaam bekend dat de'Gemeente Gouda tot volle medewerking bereid is. Dat is nu pas opnieuw gebleken uit de Nieuwjaarsrede van Burgemeester Gaarlandt, die in de zitting van den Goudschen Gemeenteraad op 5 Februari j.l. heeft verklaard: „Wat de Krimpenerwaard betreft. „Gouda zal aandacht hebben te wyden „aan de vraag, of de tol bij de brug over „den Hollandschen IJssel bij Stolwijker- „sluis moet blyven bestaan. Het is voor „Gouda van belang, dat de omgeving „over goede wegen snelle verbindingen' „zonder oponthoud kan onderhouden met „onze stad. „Naar een redelijke oplossing moet „worden gezocht." Uit deze verklaring ter officieele plaatse afgelegd, blijkt genoegzaam dat het Goud sche Gemeentebestuur, dat evenzeer als wi«e ook overtuigd is van de noodzakelijkheid dat de tol te Stol wy kersluis moet verdwijnen, niet rusten zal voor een bevredigende oplos sing voor dat tolvraagstuk is gevonden. Die oplossing zal en moet worden ge vonden. Met groote belangstelling hebben wy uit het ona thans in handen gekomen rapport kennis genomen van de reeds in een ver ge vorderd stadium van voorbereiding gekomen plannen van de Commissie voor Weg er. Brug. De gedachte de Krimpenerwaard door aap moderne verkeerseischen beantwoordende wegen te doen aansluiten aan het groote wegverkeer, verdient allesiins toejuiching. Het is volkomen juist dat goede wegen een belangrflke schakel vormen voor de ontwik keling van handel en industrie en al wat daarmede in betrekking Btaat. Echter, men, moet de verwachtingen daar- van niet te hoog apannen, en seker niet den indruk probeeren te vestigen dat met een wegenaanleg als voor de' Krimpenerwaard wordt betoogd, daarmede ook de welvaart zal terugkeeron. Overdryving schaadt. Nieu we en betere wegen zijn niet in staat om verstoorde internationale verhoudingen, welke het dalen van het welvaartspeil heb ben veroorzaakt, nieuwe vormen te geven, waardoor landbouw, handel en nijverheid weer tot een bloeiperiode kunnen komen als in de jaren voor de crisis ontstond. Nieuwe en betere wegen zyn een aanwinst voor een streek, -ongetwijfeld, maar men bezie den aanleg en de recontractie heel nuchter door de kosten, die ze vorderen, te beoordeelen naar het practisch effect dat ze voor de streek opleveren. In een periode, waarin de gemeenten, provincie en Ryk de beschik king hebben over royale kassen, kan men by de beoordeeling van het prac$isch effect nog wel eens het motief van „op hoop van zegen" laten gelden, maar in de huidige om standigheden, nu overal de nood aan de deuren klopt, is het een eischda* men over alle concrete gegevens beschikt, dat men alle cijfers op hun practische waarde kan toet sen, alvorens een besluit yvordt genomen, dat van vérstrekkende beteekenis is voor nu en voor later. Waagt men zich aan een be slissing, waarvan men de draagwijdte niet ten volle kan beoordeelen, dan wordt zoo'n besluit en speciaal als het een jaarlijks te- rugkeerende last inhoudt,een gevaarlijk xperiment Blijkens het rapport der Commissie vra gen Ged. Staten aan de lokaliteit, dus aan de gemeenten van den Krimpenerwaard, een bijdrage van 600.per K.M. per jaar voor den aanleg van den Centralen weg Bergam bacht—Krimpen a. d. IJssel met de aftak king naar Lekkerkerk, in totaal 18.1 K.M. Een aftakking naar Krimpttt a. d, Lek ont breekt nog. Dat is geen gering bedrag. Teneinde tot vermelde uitvoering te kun nen overgaan, hebben Ged. Staten aan de Provinciale Staten machtiging gevraagd 10 millioen gulden bjj het „Werkfonds" op te nemen, welke o.m. gebezigd zouden worden voor de Alblasserwaard en de Krimpener waard. Naaet deze „Centrale Weg" komen dan de tertiaire wegen, dus-de bestaande dijk en binnenwegen, welke in onderhoud en be heer zjjn bjj het Hoogheemraadschap van de Krimpenerwaard, dat ook voor de djjken als waterkeering heeft te zorgen. D? Com missie heeft zich op het standpunt gesteld dat centralisatie van het beheer van alle wegen in de Krimpenerwaard gewenscht is en heeft daarvoor met medewerking van de Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten een gemeenschappelijke regeling krachtens de Gemeentewet ontworpen, waarbij een „Wegschap de Krimpenerwaard" in het leven geroepen wordt, hetwelk ten doel heeft het «nderhoud van alle door de Gedeputeer den via de Provincie van het Hoogheem raadschap over te nemen wegen. Het is ons niet duidelijk en het rapport licht ons daaromtrent óok niet in waarq^p, als het alleen gaat om de verbetering y&n de be staande djjk- en binnenwegen, dan het reeds eeuwen bestaande Hoogheemraadschap, dat toch zeker, als de noodige middelen maar beschikbaar komen, die er ook thans moe ten zjjn, wel in staat is om de noodig ge achte verbeteringen tot stand te brengen, feitelijk naar een tweede plaats wordt ver wezen. Wel wordt in het rapport gezegd dat de Provincie bereid is de wegen van het Hoogheemraadschap over te nemen en aan de gemeenten over te dragen en dat het Hoogheemraadschap bereid is onder bepaal de voorwaarden afstand te doen van het onderhoud, waarvoor dan een tfubsidie van ƒ400.— per K.M. per jaar dat wegennet is 90 K.M., dus 36000.in het vooruit zicht wordt gesteld, maar het is ons nooit gebleken dat het Hoogheemraadschap daar voor bijzonder enthousiast is. En dat is ook heel begrijpelijk, wanneer men weet dat het Hoogheemraadschap, dat in 1916 ter voor koming van overstroomingsgevaar tot djjk verhooging is overgegaan, en dat de daar voor aangegane schuldenlast thans, na 20 jaar, volkomen gedelgd is, terwijl verlaging van de omslagen nog mogelijk is gebleken. Stel eens de mogelijkheid, die toch zeker niet is uitgesloten, dat voor waterkeerings- doeleinden in de komende tijden wederom werken moeten worden uitgevoerd. Zal men dan niet voor een vreemde situatie komen te staan? Door de Commissie voor Weg en Brug daartoe uitgenoodigd, heeft het Technisch Adviesbureau van de Vereeniging van Ne derlandsche Gemeenten (1b. B. A. Verhey te Amersfoort) als de goedkoopste en meest geschikte reconstructie der wegen geadvi seerd een oppervlakte-behandeling, welke hierin bestaan zal dat de wegen onder pro fiel moeten worden gebracht, daarna ge walst en vervolgens met een slijtlaag moeten worden voorzien, bestaande uit asphalt- emulsie, waarover wegenteer afgestrooid ïpet grind van kleine korrelgrootte. Het on derhoud bepaalt zich op den duur (aanvan kelijk meer, later minder keeren) tot het aanbrengen van een laag wegenteer en het instrooien van fjjn grind. In de bochten dient een bestrating met straatklinkers in zandbed te komen. Gerekend wordt op 360.000 M2. oppervlaktebehandeling en 10.000 M2. bestrating in bochten. De totale kosten hiervan worden begroot op 201.850.—. Zooals hierboveh gemeld is het Hoog heemraadschap bereid daarin een subsidie bjj te dragen van ƒ36.000.—. Dat de verschillende Gemeentebesturen, met het oog op hun werkloozen, uitvoering in werkverschaffing voorstaan, is duideljjk. In verband hiermede is dan ook aan "den Minister van Sociale Zaken een subsidie in de loonen gevraagd, waarop de Minister heeft medegedeeld in beginsel bereid te zjjn om medewerking te verleenen. Dat loonbe drag is op 70.000.— aangegeven. Van het Werkfonds is een voorschot gevraagd van de rest van de reconstructiekosten 132.000, waarvan dan gedurende deeersteB jaren geen rente zou behoeven te worden betaald. Tenslotte hoopt de Commissie ook nog een uitkeering te krijgen uit het Verkeersfonds, maar daaromtrent staat nog niets vast. Ten aanzien van de brug oveir de Holland sche IJssel vermeldt het rapport alleen dat deze brug de eenige niet-Rjjksbrug is, welke in het Wetsontwerp is opgenomen en dat deze volgens de Memorie van Toelichting bjj aanneming van het ontwerp in het najaar van 1939 gereed zal "moeten zyn. Voorts dat de Rotterdamsche Kamer van Koophandel en Fabrieken bjj den Minister van Water staat op spoedige uitvoering heeft aange drongen. De gemeenten van de Krimpenerwaard zullen de vereischte bedragen gezamenlijk moeten opbrengen. Aangezien de eene ge meente veel grooter in omvang is dan de andere men zie het hierbjj afgedrukte kaartje zonder dat het inwonertal daar mede in overeenstemming is, acht de Com missie de beste verdeeling der kosten op de basis van het aantal inwoners van elke ge meente. Het is duideljjk dat deze regeling, evenals de berekening naar het aantal weg- K.M. van elke gemeente, zeer groote be zwaren heeft. Nu zal de gemeente Schoon hoven b.v. met 4592 inwoners niet zooveel minder te betalen hebben als Krimpen a. d. IJssel met 5386 inwoners, welke laatste ge meente wellicht de eerste belanghebbende van de Krimpenerwaard is, terwjjl Schoon hovend belangen bjj de uitvoering der plan nen nog niet zjjn te ontdekken. Hetzelfde geldt in meerdere of mindere mate voor de gemeenten Haastrecht, Bergambacht, Stol wijk, Gouderak, Ouderkerk en ook Krimpen a. d. Lek, nu geen zjjtak deze gemeente met den centralen weg verbindt. Maar wat bij zonder frappeert is, dat de gemeente Rot terdam, die zoo zeer op de totstandkoming dezer nieuwe verbinding gesteld is, bjj de vraag hoe het geld bjjeen moet komen, niet wordt genoemd! Heeft indertijd niet Ir. Wit- teveen van de gemeente Rotterdam en heeft in Juni j.l. niet Prof. Boerman, hoogleeraar in de Economische Aardrijkskunde aan de Ned. Handelshoogeschool te Rotterdam, een krachtig pleidooi gehouden voor de directe aansluiting van deze streek bjj Rotterdam Het is natuurlijk een zaak van de ver schillende gemeenten om zelf uit te maken of zjj in staat en bereid zyn het aandeel in de kosten, zooals die op de basis van het inwonertal worden becijferd, te dragen. De zaak waar het hier om gaat is voor de verschillende gemeenten van te groot ge- f wicht dat zjj zich bjj de beoordeeling zujleii laten leiden door opgeschroefde meeting tirades als „Het gaat om de toekomst van Uw woonplaats, van Uw landstreek, van U en de Uwen!" Het gaat om de welvaart van allen!", waarmede het rapport besluit. De nuchtere cijfers moeten hier den doorslag geven. Er wordt in dit rapport herhaaldelijk van „algemeen belang" gesproken. Wanneer daarmede bedoeld wordt te zeggen dat goe- de verkeerswegen in algemeenen zin ge nomen, van groot belang zjjn te achten, J dan is dat zeker juist. Zoo vaak wordt ech ter van „algemeen" belang geacht wat in wezen toch maar zeer beperkte belangen dient. Wy gelooven dat ook hier het begrip „al gemeen" belang schromelijk overdreven wordt. Wjj denken daarby dat tot de wegen plannen van de Krimpenerwaard ook' be hoort de aanleg van den nieuwen provin cialen weg, die Schoonhoven met Gouda ver bindt. Deze weg zal, zoo is de bedoe ling, komen op de spoorbaan, waarop thans de tramverbinding Schoonhoven-Ammerstol- Bergambacht-Stolwjjk-Gouda wordt onder houden. De consequentie hiervan is dat jieze tramverbinding dan moqt worden opge heven. Wanneer men nu weet dat voor de totstandkoming van de spoorverbinding Schoonhoven—Gouda door de geheele streek destjjds lange jaren gevochten is, omdat het „algemeen" belang van deze streek de aan sluiting aan het spoorwegnet vorderde, en de practijk dit ook heeft aangetoond, dan doet het nu toch wei heel vreemd aan, dat nu, ter wille van een nieuwe weg verbin ding de provinéie deze spoorbaan wil an- nexeeren, waarmede de aansluiting van Schoonhoven, Ammerstol, Bergambacht en Stolwjjk aan het spoorwegnet' wordt ge offerd. Men kan dit kwaljjk een „algemeen" belang noemen. Het feit dat alle bjj de tram lijn betrokken gemeenten en de Kamer van Koophandel voor Gouda en Omstreken tegen deze ljjn-opheffing op krachtige wjj ze heb ben geopponeerd, toont duideljjk aan dat deze streek zich daardoor ernstig in haar belangen benadeeld acht. Er zjjn aan de plannen van de Commissie voor „Weg en Brug" vele kanten. Men zal goed doen de financiëele en andere conse quenties, die hier maar even zijn aange stipt, terdege onder de oog^te^ien. MCOCXIX. De daling van de opbrengst van de belastingen. De daling van de opbrengst der belastin gen in het algemeen toont wel aan, dat het welvaartspeil geregeld zakt„J)e vermakelijk heidsbelasting bracht over November 1935 een bedrag van vier en een half duizend gul den minder op dan in 'dezelfde maand van het daaraan voorafgaande jaar. Dat wil zeg gen een daling met ruim zeven procent. An- dere opbrengsten geven hetzelfde beeld. Eigenaardig is het daarnaast dat in die zelfde maand de inlagen der spaarbanken hooger waren dan de terugbetalingen en dat voornamelijk als gevolg van een daling in de terugbetalingen. Het nieuwe beleggings- beding ging wel iets achteruit, maar het totale beeld is toch beter dan in November 1934. Men moet bjj dit alles altjjd in aanmer king nemen, dat het aantal inwoners toe neemt en dat dus als gevolg daarvan een kleine stjjging nog niet altjjd een gunstig verschijnsel is. Gas en electriciteit namen bijvoorbeeld wel iets toe, maar niet belang rijk; het aantal slachtingen in het openbaar slachthuis daalde nogal sterk. Dat alles wijst erop, dat er een pnzeker element in de uitgaven der bevolking schuilt. Alles bjjeen is er een inzinking, al zjjn niet alle cijfers verklaarbaar. Er zal ook wel eens een ver schuiving plaats hebben, waardoor een da ling bjj het ééne bedrijf een verhooging bij het andere tengevolge heeft. Alleen een overzicht over ietwat langeren duur geeft een algemeen beeld en dat is niet gunstig. Geweldig is de malaise in het woningbe drijf. Naar vrjj nauwkeurige schatting staan er thans twaalf duizend woningen in onze stad leeg. Reken de gemiddelde huurwaar de eens op vierhonderd gulden, dan is dat al een verlies van vjjf millioen gulden aan in komen. En nog steeds wordt er gebouwd, méér dap voor den aanwas der bevolking noodig is. Er waren er bjj den aanvang van dit jaar nog een dikke tweeduizend in aan bouw, een aantal genoeg om den aanwas van eengansch jaar te voorzien. Natuurlijk ko men er in den loop van het jaar nog meer bij en zjjn er dus aan het eind nog weer méér te veel. Voor de woningbureaux en de transportbedrijven is het als gevolg daarvan een goede tjjd. Het laat zich aanzien, dat in April en Mei ettelijke duizenden verhuizin gen zullen plaats hebben. Waar dit schip moet stranden is nipt te overzien. Het is typeerend, dat hoe langer hoe meer van de advertenties met heel gunstige voorwaarden van huur in de krant verschijnen. Verhuren met cadeaux zouden wjj kunnen zeggen. Dat doet weer aan den heel ouden tjjd denken, waarin men één tot zes maanden geen huur behoefde te betalen als men een contract voor eenige jaren afsloot. De bedoeling daar van was op die wjj ze de verhuisonkosten op te vangen en de huurders over dat ongerief van het verhuizen heen te helpen. Het is voor de verhuurders een hard ge lag,dat het zóó gaat. Vele van hen hebben gulden jaren gehad, toen de huren omhoog vlogen, maar nu zakt alles terug tot de oude pryzen. Natuurlijk gaat dat dalen heel wat langzamer dan het stijgen ging, maar het einde zal nog niet te overzien zyn. Het is altijd onbegrijpelijk dat de'overheid zich met het woningbedrijf niet meer heeft in gelaten. Ze heeft waarljjk wel haar be moeiing tot minder belangrijke zaken uitge strekt. Het gaat naar het ons lijkt vooral om het punt der hypotheken; daarin zit op <fit oogenblik ook de groote moeilijkheid. Zeer vele pandèn zijn thans het bedrag van de hypotheek die er op staat niet meer waard. De strop van de huizen valt dus ge- f

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3