J. L. Bruns Gouda
DE KWARTJES~RUBRlEK
Nieuws uit onze
WITTE WEEK
bomlicki Meubeltiuis
Voor de OMGEVING van GOUDA
GOUDSCBe COURANT ZATERDAG 15 FEBR. 1936 TWEEDE BLAD
De Commissie voor Weg en Brug
en de Gemeente Gouda
Het wegenplan voor de Krimpenerwaard
,,VELO«
Verkouden en Keelpijn
Drog. „De Goudsche Gaper"
Markt 6 0 Gouda.
SLAGROOMGEBAK
Firma T. ZAAL - MARKT 32.
acnaatsen Staand adres. I
Slechts EEN adres
N.v. IJZERHANDEL P. ROND Pz.
PERMANENT WAVE
BIJNA 100 JAREN
hebben onze SIGAREN en
TABAK een gunstige
reputatie.
fa. D. G- van Vreumingen
WIJDSTRAAT 20.
C O U R A N TENRECLAME
IS NIET TE VERVANGEN.
Plaatst dus Uw advertentie
in de
GOUDSCHE COURANT.
SCHRIJFMACHINES
25.—
30.—
35.—
40.—
50.-
60.—
70.—
Firma J. ERKELENS,
DS' bi dé CFRFP Van«™ Spreekt D V- op WOENSDAG 19 FEBR. a.s.
in de UrEREI. KERK over „HET GEWETEN"
Aanvang 8.15, toegang 10 cents. y w
Wat brengt de mode voor
Dames-Onderkleeding
Dit is te zien in onze
Etalages.
Laat onze verkoopsters geheel vrijblijvend onze
uitgebreide Voorjaarscollectie voorleggen.
Het verplicht U tot niets
ZIET DE ETALAGES. VRIJ ENTREE
Deze KWARTJES RUBRIEK wordt
opgenomen, met zijn gegarandeerde oplage
ELKEN ZATERDAG
KWARTJES-RUBRIEK
alleen in het Zaterdagavondnummer
van 7500 exemplaren.
Ook CLYVIA tijd is
Ta. G. L.'s md
Slagroomwafels
Slagroomgebak
Iedereen rookt
Zacht Banket
30 cent per pond
Edelachtbaar
Diverse Koekjes
25 cent per Va pond
Goudstaafjes
SCHAATSEN
3.40
T SPORT HUIS
U ook
Hoogffn
Havana Sigaartje
enorm sucunk
Attentie voor
fa. G. Im,
Kleiweg 38.
H. BUL,
10 stuks 30 ct
De brug over den Hollandschen IJssel.
Belangrijke financiëele consequenties.
Brieven uit de Hofstad.
„TOO" TAFELBIUAR 0
brangt gcxtlllghtid la ball, Is van hoogtf*
kwxlittlt, b»lxrtlngrri| *n ongelooflijk goadkoopl
V«k agbetr la t
Casual* bat.
VOOR HEDEN
SPECIAAL AANBEVOLEN:
Leverkaas 20 ct, per ons
Sachsische leverworst 14
Berliner leverworst 20
Getruff. Leverkaas 26
Onze KALFSCROQUETTEN genieten
een welbekende reputatie
12 Zi ct. per stuk.
A. J. OPSTELTEN,
Gevestigd 1905. Teleph. 3082.
IN UW MOND
Groote doozen 20 en 40 cent.
is het lekkerst en het meest houdbaar in dit jaargetij.
VERSCHILLENDE SOORTEN SLAGROOMGEB8 en 10 ct.
SCHUIMTAARTEN gev. m. slagroomvanaf 1.
S a APPELBROOD, een bijzonder fijn appelgebak10 ct,
KALFSVLEESCHBR. PASTEITJES CROQUETTEN 15 ct. p. at.
PRIMA BANKETBAKKERIJ TELEF, 3351
0UPSTE ADRES v.d. ECHTE GOUDSCHE SIROOPWAFELEN
en SPRITS.Opger. 1822.
I IEDEREEN WEET Laat Uw Kunstschaatsen niet
voor bederven, maar Iaat ze vakkun- I
dig holslqpen op daarvoor expres I
C/.U A-„bestemde slijpmachine bij onder-
mmmm AU STEUR
Korte Tiendeweg 17,
Ingang Lederzaak
Knippen, Wasschen, Onduleeren
Watergolven.
Opgericht 6 October 1836.
ENZ.
OOK VERHUUR.
REPARATIES snoedie en billijk.
TELEFOON 260 BOSKOOP.
DAMES ONDERJURKEN DAMES NACHTHEMDEN
van matzijde charmeuse Tricot met in diverse effen tinten met pebloem- q J
buste en taillenaden en fraaie kanten de garneering en pofmouwen 135 85
pas 175 DAMESPYAMA'g
DAMES ONDERJURKEN Leuke modellen met moderne panta- in*
chique modellen van prima matzjjde *on en ceintuur igo Ry
charmeuse met geborduurde pas, in j Art DAMES NACHTHEMDEN
diverse zdchte tinten 195 Iw van wit madapolam met kantgar- .Aft
CHARMEUSE DAMESHEMDEN neering i60 U0
en PANTALONS, in wit, rose en bleu *ir CHARMEUSE GARNITUREN
onberispelijke pasvorm'0 bestaande uit dameshemd, directoire
en bijpassende onderjurk met smaak- a
DAMES NACHTHEMDEN Vol geborduurde pas 340 2 73
van fijne kwaliteit Anti-ladder char- KINDEK NACHTHEMDEN
meuse, met borduursel, getailleerde
modellen 340 275 et 31186 mouwen en «"bloemde gar-n»,,
neering 29CL |j
CHARMEUSE DAMESPYAMA'S 4 KINDERPYAMA's
met bobbed-kraagje, koyte mouwen q i n gekleurde madapolam met modern a«
en borduursel. Elegante modellen 0*IU kraagje en ceintuur 79 Dg
plaatsen wy in deze
kleine adver ten tien tegen een tarief van lAl smalle tekst
regels ƒ0.25, elke regel meer 10 cent by vooruitbetaling. Voor
advertentiën onder nummer ann hét Bureau 10 ct. verhooging.
Inzending dezer advertenties tot uiterlijk Donderdagavond.
Briéven kunnen worden afgehaald eiken dag van 9-^-6 uur,
Zaterdags van 9—1 uur. f
uff^en
Gevr. een flinke Meisje voor
d. en n. zeïiat. werken, bekend
met koken, v.g.g.v.
Br. no. 4215 Bur. ,v. d. Blad.
Net Meisje gevraagd voor de
morgenuren, boven 14 jaar.
O. de Boompjes 13, Gouda.
Jhffr. zoek op nette stand
««n Slaapkamertje, b.b.h.h.
Br. no. 4163 Bur. v. d. Blad.
Gevraagd A
aankomend Meisje.
Weethaven 45.
Gevraagd een Dagmeisje,
liefst van buiten.
Achterwillens 9, Gouda,
Nette Jongen gevr. eenigs-
zJns bek. met timmervak.
Jachtwerf „Reeuwyk".
Reeuwyk.
'raagd een net Kosthuis,
liefst centrum stad.
Br. no. 4187 Bur. v. d. Blad.
B. z. a. een met Meisje v. d.
en n. goed kunn. werken en ko.
ken. Br. no. 4224 Bur. v. ,d. BI.
B. i. a. Burgermeisje, 18 j.,
o<m met de huisvrouw alle werk-
zaamh. te verrichten. Goede be-
handeling boven hoog loon.
Br. no. 4159 Bur. v. d. Blad.
Stookt onze prima Wales
Anthraciet.
firma A. K. de Jong
Vest 95 Telef. 3207.
Net meisje, v.g.g.v. vraagt
eenige Werkhuizen.
Br. no. 4160 Bur. v. d. Blad.
Waterleiding Lek!
Jan Spee Spieringstraat 149
Lood. en Zinkwerker.
Uw rywiel moffelen? Kamps
Rijwielh., Heerenstr. is hiervoor
ook Uw adres.
POLITOERSOORTEN
in fleschjes enz. Kleur bijtsen.
A. de Groot Huisvlijt
Pr. Hendrikstraat 64-66.
Modfcrne Omlijsting van pla
ten, portretten enz. Goed en
goedkoop.
G. Verbiest, Noodgodstr. 35.
Stookt onze prima Belgische
Anthraciet.
firma A. iv. de Jong
Vest 95 Teiet. 3207.
EMTAX.
Prima wagens, altjjd klaar.
Boeiekade 1 *J.
Teiet. 2oOO.
"s Zondags met.
BywieJreparatie? Ook hiervoor
is Kamps, Heerenstr. een oud
bekend adres.
A. L* v. d. Hoorn. Wij slijp'en
Uw Scharen, Messen en Schaat
sen zeer scherp. Groen endaal.
Te koop Burgerwoonhuis,-
centrum stad, z. g. a. n. Te bevr.
Veet 80 (hoek Bogen).
Twentsche Bank Sigaren van
2—10 ct. en Anno 1836 heerlij
ke bolknak 6 ct. by G. Bakker,
Spoorstraat 1, Teelf. 2215.
Voor Eikenhout
en Triplex
Wilhelminastfaat 18.
Wegens vertr. be koop nieuwe
Damesfiets 16.50, z. g. a. n.
Heerenfiets f 15.50. Vest 82.
Wie ruilt my'n prima schrijf
machine tegen een ftectr..dyna
mische Luidspreker.
Br. no. 4io2 Bur. v. d. Blad.
ALLES EIGEN FABRIKAAT
VAKKLEEDING
KALMEI JBK, Gr oenen daal 49,
t.o.^ Gr. v. Pr. School.
Te koop Aquarium 4
(rnh. 250 L.). Spotprijs.
Br. G. v. Barlmgea, Enuna-
kade 36, Boskoop.
goed passende
OVERALL
KALMEUEK, Groenendaal 49.
Kunststoppage-Inrichting
Gouwe 130, verricht stoppage
in kleeding enz.
DuivenÜefhebbers
Ster 3 Ringen verkrijgbaar
en prima duivenvoer by
J. de Boom, Gr. FLorieweg 60.
U heeft ««n schitterende
ontvangst met Megatron Radio.
Vraagt inlichtingen bij
„De Bokser", Vlamingstr. 43.
Stookt onze prima Hollandsche
Anthraciet.
firma A. K. de Jong
Vest 95 Telef. 3207.
Te koop Kanaries, stam sy-
fert, vroeg broed 1935 en op
volle zang k 3.00 en dito pop
pen k 0.80. Ketelstraat 50.
Te koop prima 1 pers.
springv. Matras met dek.
Te bevr. Naaierstraat 12.
Te koop aangeboden Bakfiets
open bak, zoo goed als nieuw.
36.Raam 101.
Te koop aangeboden Naai
machine, merk Kaiser.
Prys 22.60. Raam 101.
Te koop een eiken Buff
F. Flux, Pr. Jnendihkstr. nu,
Leder en schoenhandei, Gouda.
Stookt onze prima
Parêl Anthraciet 1220.
firma A. K. de Jong
Vest 95 Teiel. 3207.
De beste Stofzuigers koop U
voor den laagsten prijs bij
Gebr. Gravesteyn - Gouwe 191.
Laat thans Uw Motorrijwiel
voor 't seizden in orde maken by
Gebr. Gravesteyn - Gouwe 191.
Alle sootten banden, kettingen.
Betere Damesschoentjes
't nieuwste 3.25
Chris Kalmdfler, St. Anthjstr. 9.
Heerenmolliers
2.75—2.953.503.904.50
Chris Kalmejjer, St. Anthjtr. 9.
Betere Jongenaachoenen
28-31 2.25, 32-35 2.50
en 36-39 2.75.
Te koop aangeboden Auto.
banden, maat 30/5, 32/6, 34/7.
Verder nog diverse andere ma-
ten- Raam 101.
Wij hebben schoenen
voor 6 teenen
Cfcïie Kalmeyer, St. Anth-atr. f.
Voor RADIO kunt IJ nergens
beter slagen dan bij
Gebr. Gravesteyn Gouwe 191.
De nieuwste typen.
^g*1- garantie. Lag© prijzen.
C. v. Onselen, Electr. Meubel
makerij, Groeneweg 65.
Je adres vodr eigengemaakte
Dressoirs reeds vanaf 13.59.
Te huur éen flink modern
gebouwd Bovenhuis.
Achter de Vischmarict 72.
Het adres v. Triplex in dikten
van 1, 2, 3, 4, 6, 8, en 10 m.M.
is Jan Postmus, Raam 73.
Voor behangsel
Alleen in de Behangsel beurs.
Zeugestraat 84-86. Tel. 2025.
Fraai gedecoreerde Bus
met I pond prima Koffie
60 CENT.
M. J. KAMPHUIZEN,
Gouwe 14.
BOERENJONGENS en
ADVOCAAT BANKET
35 cent per »/j pond
Voor gemakkelijk schoeisel
naar
Van Maaren's Schoenhandel,
Vyverstraat.
Ook voor
KLElNiyMEUBELEN
beieF en Oodnooper
- iioelesuaut V
J. P. Boot, Electr. Houtdraaiery
Groenendaal 67.
Je a dies voor draaiwerk. houten
landbouwartikeien en alle mo.
geiyke reparaties.
Tafels
groote maat, 100 cent.
Wilheiminastraat 18.
Goede Schoonmaakartikelen
RETZEMA, Stootsteeg.
Laagste pryzen.
Droog Pakhuis te huur voor
twee auto's, omtrek Karne-
meiiksloot 1.50 per wees.
Te bevr. Lazaruskade 27.
Te huur 2 Woonhuizen, Lean-
dulsteeg No. 1739.
Te bevr. Gr. Florisweg 53.
Aangdb. deg. Pension m. hui
selijk verk. aan heer of juftr.
Pa*, 7.50 p. w.
Br. no. 4186 Bur. v. d. Blad.
Te koop een
Vulkachel.
Boelekade 134.
GLORIA BLITZ
VoJMaiuaai z.
Een groote Woning te huur,
6 kamers, keuken en zoiuer,
voor- en achtertuin. Nieuwoouw.
Te bevr. Wed. A. Fokkers,
r luweeien8ingel 77.
Aangeboden Pianolessen voor
eerstbeg. op zeer biiiyae cond.
BojT no. 4i61 Bur. v. d. biaü.
T® koop Kinderwagen, zware
Motorjekker. 1
Jouoeruju-aat -207.
H.H. Winkeliers en Venters!
Groothandel in kousen. f sok
ken en tricotages verkoopt aan
sojiede personen op gemakke-
lyke voorwaarden.
Br. no. 4161 Bur. v. d. Blad.
Pathéfoon
te koop. Spotprys 6.75.
Ridder v. Gataweg 87.
Voor Klompsokken, Klomfeul
Kuipwerk naar
C. Lapoutre, Naaierstrwt 12,
GELEGENHEIDSKOOPJE.
Een gebruikte Waschmachiat
VELO,
Lange Tiendeweg 53.
Boekbinderij J. A, Broer
roor sue soorien Bumwert
Aieuwe Haven Atb.
Te huur Modern vrij fiaii met
voor. en achtertuin en vaate
wasehtafel, Gr. Jacobaair. 24
T© bevragen op No. 26.
huur 6./5 p. w.
Droog Pakhuis gevraagd,
liefst omtrek Markt. Brieven
no. 99 Boekh. de Ven.
Aa. Schoonmaak. SnelsoMW
en Velpon. Veipon lymt allee,
prys 2o en 10 ct. in Gouda ver.
krygb. by Th. de Waal,
Gouwe 101.
Te huur Huis, 4© Kade, met
Tlin&e sciiuur j zbo p. w.
nevr. iuugerlaan 31;
Huis te huur, Walvisstraat
hoek Reigersbraat 6^ü p. w.
Te bevr. Wydstraat 8.
Te koop gevraagd
electro-dynamische Luidspreker.
Br. no. 4162 Bur. v. d. Blad.
Ter overname aangeboden:
Gloednieuwe Naaimachine
f 89.50. Grav. Jacobastraat 1.
Te koop t. z. 1. p. compl.
Radio, Philipslampen en .luid
spreker in 8alonkast.
Te hooren R. v. Catsweg 27.
Voor ®cn moderne lyst, piimi
alw. en iage piys h«ar
izystennanuei 1-J1. ue Waal,
Gouwe 101
Te koop Philips Luidspreker
in kast. Spotprys.
St Josephstraat 54.
Laat my Uw kamers behangen.
Prima werk. Vraag prijs.
J. J. de Joaig, Punt 1.
Onze Sponszolen loopen heer
lijk, voor menschen, die pijn
onder de voeten hebben,
45 cent per paar.
Jan van Dam, Keizerstr. 62-45,
Gouda, Telefoon 2376.
Kinderwagen
te koop, 8 gulden.
Da Costakade 29.
Kinderwagen
e koop (nieuw model).
Usaellaan 28.
MARSEPAIN en
LUXE BANKET
vanaf 18 cent per ons.
Voor een vakkundige
Permanent van 3.50 en 5.—
naar G^J^Vergeer,
ftleiwegstr. 4 -3 Telef. 2156.
Laat machinaal breien
bij Joh. v. Eijk,
Gr. v. Bloisstraat 26.
Ook onder- en bovengoederen.
WIJNHANDEL „NATUREL"
Boechweg 51 Telef. 2476
te Gouda, is Uw aangewezen
adres voor leveringen by brui
loften en partyen. Even een be
richtje en één onzer hoeren
komt U bezoeken. Aantóvelend,
Wijnhandel „Naturel", Gouda.
Een modern Woonhuis te huur
op het voorin. O.NA.-terren.
Huurpr. 5.75 en 5.50. Te bevr.
bij G. J. van Wingerden, R. v.
Catsweg 3 en bij G. v. d. Horst,
Turfmarkt 42.
GEBAKJES 5 en 7 cent
Fijne RUMTOMPOUCES
5 cent i
Schaatsen. Schaahw.
Groote voorraad.^
Lage pryzen.
JFriiiia Kwaliteit
by Jan de F letsenmaktf^
Sluipwijk W. v. Wensteen.
Te koop 2 gebr. Winkelkasten,
etaiage-opst., toonbank, eenige
kooAtiuiiun. voor eik aann. bod
C. v. Teylingen, Bakk. BuByop.
Te koop gevr. goed onderh.
Orgel, voor kleine ver. Tevens
gevr. een geur. snelweger.
B. Colynstr. 121. uossoop.
uur öuucjtó is
WONDEBBAARUW'
VOOR OKZK KWAKÏJI»-
BUBBIEK.
ZEND TOCH VOORAL VOO»
VRIJDAG ELKE WEEK uv
KLEINE ADVERTENTIE W
Tiendeweg 63, Tel. I
Zend Uw opdrachten aan het Bureau: MARKT Jl, GOUDA. Telel. Ï7«.
GOUDA.
Haastrecht
Souderak
toimjk
ohoonhovan
«srkenwoud
Ouderkerk a.d.iJseel
I Bergambacht
Hotterdam
Krimpen
TOELI CH I] 110
wegen v.h. Frovluclaal Wegenplan
Bee taande wegen in tiet weg echap
ln te breng
Krimpe
uemeer.te g
Op bovenstaand kaartje van de Krimpenerwaard zyn de door de Provincie aan-te
leggen wegen met bloklynen aangeduid; de zg. centrale weg loopt .van Krimpen
a. d. IJssel tot aan Bergambacht en heeft een zijtak naar Lekkerkerk. Te Bergambacht
sluit deze weg aan op den hoofdweg naar Gouda en naar Schoonhoven, welke over den
thans bestaanden tramweg zou komen, waardoor de tram ver binding zou moeten worden
opgeheven. De rechte lynen zyn de bestaande dijken en binnenwegen, welke thans
in beheer en onderhoud zyn bij het Hoogheemraadschap „De Krimpenerwaard".
De stippellijnen duiden de grenzen der gemeenten aan, waaruit het groot verschil
in omvang blijkt.
In het laatst van de vorige maand 'heeft
de Commissie voor Weg en Brug, die te
Krimpen a. d. IJssel haar zetel heeft en
waarvan het dagelyksch bestuur gevornld
wordt door den Burgemeester, den Secre
taris en een commies ter Secretarie dier
Gemeente, rapport uitgebracht over haar
werkzaamheden gedurende 1935, in welk
rapport een overzicht wordt gegeven van
het verloop der actie, door genoemde Com
missie gevoerd tot het verkrijgen van een
cttjtealen weg dwars door de Krimpener
waard, van Bergambacht tot Krimpen a. d.
IJssel, en den bouw van een brug over den
Hollandschen IJssel, waardoor een directe
verbinding van de geheele Krimpener
waard met Rotterdam tot at;and moet komen.
In dat rapport zyn voorts beschouwingen
opgenomen, waarby ook de Gemeente Gouda
in 't geding is gebracht, beschouwingen, die
wellicht aanleiding zouden kunnen geven
tot het wekken van animositeit van de
Krimpanerwaard-bewoners tegen die Ge
meente. De Commissie heeft het namelijk
noodig geoordeeld het bestaan van den tol
te StoJwykersluis, welke door de Gemeente
Gouda wordt geëxploiteerd, op een wyze
naar voren te brengen, die allerminst ge-"
tuigt van een bereidheid tot medewerking
om dit penibele vraagstuk, dat reeds langen
tijd de gemoederen bezig houdt, tot een op
lossing te brengen, die zoowel voor de Krim-
penerwaard-bewoners als voor de Gemeente
Gouda mogelijk en aanvaardbaar is.
De Commissie meent n.l. aan het slot van
i»aar rapport de conclusip te mogen trekken
dat het Gemeentebestuur van Gouda nooit
zal medewerken om tot opheffing van den
tol bjj Stolwjjkersluis te geraken, tenzij het
hiertoe uit economische overwegingen ge
dreven wordt.
En de Schoonh. Courant heeft üeze
conclusie nog eens even aangedikt door
daaraan toe te voegen dat de Commissie ook
durft wijzen naar een wantoestand,
welke Gouda ten eigen bate laat voortduren
en die Gouda wil blijven handhaven, ook al
zou de geheele Krimpenerwaard daaronder
moeten ly'den.
Deze conclusie is niet bepaald vriendelijk,
zeker niet, wyl het Bestuur der Commissie
een onderhoud met B. en W. van Gouda over
deze aangelegenheid, blijkens de tusschen
dat Bestuur en den Goudschen Webhouder Mr.
de Witt Wynen gevoerde correspondentie.
botweg van de hand gewezen heeft. Maar
wat erger ie: ze ia onjuist. En boven
den, deze tolquaestie staat bulten het"
kader van de plannen van de Commissie
voor Weg en Brug, daar deze tot doel
hebben een rechtstreeksche verbinding van
de Krimpenerwaard tot stand te brengen
door den aanleg van een centralen weg
dwars d<for de Krimpenerwaard en in aan
sluiting daarvan een brug te bouwen over
den Hollandschen IJssel. Deze"plannen staan
r® V8n den to1 Stolwjjkersluiswas deze
tod er niet, de plannen konden er even goed
2"n» ®r zou evenmin of evenveel grond zijn
voor den thans voorgestanen wegenaanleg
en brugbouw.
De hierboven genoemde conclusie van het
rapport wekt den indruk, als moet de tol te
stolw(jkersluis dienst doen als boe
man om bij de Krimpenerwaard-bewoners
ff" «temming te wekken tegen de Gemeente
p en van die gesteldheid gebruik te
maken om de financieele medewerking te
verkrijgen van de Krimpenerwaard-j
ten, die gezamenlijk de zeer belangrijke kos
ten van dit wegenplan omtrent de finan
ciering van den brugbouw wordt niets ver
meld; alleen zegt het rapport dat deze brug
de eenige niet-Rjjksbrug zal zyn zullen
moeten betalen, al is voor meerdere dier ge
meenten geen of zeer weinig belang daarbij
aanwezig.
Wanneer wy hierop wijzen, beteekent dit
allerminst dat wy het voortbestaan van den
,tol .willen verdedigen. Geenszins. Wij zijn
van oordeel dat deze tol, z'90 goed als alle
andere tollen, moet verdwijnen. Tollen zijn
uit den tyd, ze zyn verkeersobstakels, die by
het zich ontwikkelend snelverkeer, niet be-
hooren te worden getolereerd. Maar L- en
hier zit de kardinale quaestie - wanneer
deze tol, waarop de Gemeente Gouda histo
rische rechten heeft, moet worden opge
heven, dan behooren die instanties, die by
de verkeersbelangen betrokken zyn, rijk,
provincie, gemeente(n), wellicht oojk nog
"verkeersorganisaties gezamenlijk te
trachten een compensatie daarvoor te fin-
den, omdat het onredelijk en onbillijk is, dat
de financieele consequenties door teniet doen
van de bestaande rechten, alleen ten laste
komen van één van hen, die daarbij belan
gen hebben. Het is genoegzaam bekend dat
de'Gemeente Gouda tot volle medewerking
bereid is. Dat is nu pas opnieuw gebleken
uit de Nieuwjaarsrede van Burgemeester
Gaarlandt, die in de zitting van den
Goudschen Gemeenteraad op 5 Februari j.l.
heeft verklaard:
„Wat de Krimpenerwaard betreft.
„Gouda zal aandacht hebben te wyden
„aan de vraag, of de tol bij de brug over
„den Hollandschen IJssel bij Stolwijker-
„sluis moet blyven bestaan. Het is voor
„Gouda van belang, dat de omgeving
„over goede wegen snelle verbindingen'
„zonder oponthoud kan onderhouden met
„onze stad.
„Naar een redelijke oplossing moet
„worden gezocht."
Uit deze verklaring ter officieele plaatse
afgelegd, blijkt genoegzaam dat het Goud
sche Gemeentebestuur, dat evenzeer als wi«e
ook overtuigd is van de noodzakelijkheid dat
de tol te Stol wy kersluis moet verdwijnen,
niet rusten zal voor een bevredigende oplos
sing voor dat tolvraagstuk is gevonden.
Die oplossing zal en moet worden ge
vonden.
Met groote belangstelling hebben wy uit
het ona thans in handen gekomen rapport
kennis genomen van de reeds in een ver ge
vorderd stadium van voorbereiding gekomen
plannen van de Commissie voor Weg er.
Brug.
De gedachte de Krimpenerwaard door aap
moderne verkeerseischen beantwoordende
wegen te doen aansluiten aan het groote
wegverkeer, verdient allesiins toejuiching.
Het is volkomen juist dat goede wegen een
belangrflke schakel vormen voor de ontwik
keling van handel en industrie en al wat
daarmede in betrekking Btaat.
Echter, men, moet de verwachtingen daar-
van niet te hoog apannen, en seker niet den
indruk probeeren te vestigen dat met een
wegenaanleg als voor de' Krimpenerwaard
wordt betoogd, daarmede ook de welvaart
zal terugkeeron. Overdryving schaadt. Nieu
we en betere wegen zijn niet in staat om
verstoorde internationale verhoudingen,
welke het dalen van het welvaartspeil heb
ben veroorzaakt, nieuwe vormen te geven,
waardoor landbouw, handel en nijverheid
weer tot een bloeiperiode kunnen komen als
in de jaren voor de crisis ontstond. Nieuwe
en betere wegen zyn een aanwinst voor een
streek, -ongetwijfeld, maar men bezie den
aanleg en de recontractie heel nuchter door
de kosten, die ze vorderen, te beoordeelen
naar het practisch effect dat ze voor de
streek opleveren. In een periode, waarin de
gemeenten, provincie en Ryk de beschik
king hebben over royale kassen, kan men
by de beoordeeling van het prac$isch effect
nog wel eens het motief van „op hoop van
zegen" laten gelden, maar in de huidige om
standigheden, nu overal de nood aan de
deuren klopt, is het een eischda* men over
alle concrete gegevens beschikt, dat men alle
cijfers op hun practische waarde kan toet
sen, alvorens een besluit yvordt genomen,
dat van vérstrekkende beteekenis is voor nu
en voor later. Waagt men zich aan een be
slissing, waarvan men de draagwijdte niet
ten volle kan beoordeelen, dan wordt zoo'n
besluit en speciaal als het een jaarlijks te-
rugkeerende last inhoudt,een gevaarlijk
xperiment
Blijkens het rapport der Commissie vra
gen Ged. Staten aan de lokaliteit, dus aan
de gemeenten van den Krimpenerwaard, een
bijdrage van 600.per K.M. per jaar voor
den aanleg van den Centralen weg Bergam
bacht—Krimpen a. d. IJssel met de aftak
king naar Lekkerkerk, in totaal 18.1 K.M.
Een aftakking naar Krimpttt a. d, Lek ont
breekt nog.
Dat is geen gering bedrag.
Teneinde tot vermelde uitvoering te kun
nen overgaan, hebben Ged. Staten aan de
Provinciale Staten machtiging gevraagd 10
millioen gulden bjj het „Werkfonds" op te
nemen, welke o.m. gebezigd zouden worden
voor de Alblasserwaard en de Krimpener
waard.
Naaet deze „Centrale Weg" komen dan
de tertiaire wegen, dus-de bestaande dijk
en binnenwegen, welke in onderhoud en be
heer zjjn bjj het Hoogheemraadschap van
de Krimpenerwaard, dat ook voor de djjken
als waterkeering heeft te zorgen. D? Com
missie heeft zich op het standpunt gesteld
dat centralisatie van het beheer van alle
wegen in de Krimpenerwaard gewenscht is
en heeft daarvoor met medewerking van de
Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten
een gemeenschappelijke regeling krachtens
de Gemeentewet ontworpen, waarbij een
„Wegschap de Krimpenerwaard" in het
leven geroepen wordt, hetwelk ten doel heeft
het «nderhoud van alle door de Gedeputeer
den via de Provincie van het Hoogheem
raadschap over te nemen wegen. Het is ons
niet duidelijk en het rapport licht ons
daaromtrent óok niet in waarq^p, als het
alleen gaat om de verbetering y&n de be
staande djjk- en binnenwegen, dan het reeds
eeuwen bestaande Hoogheemraadschap, dat
toch zeker, als de noodige middelen maar
beschikbaar komen, die er ook thans moe
ten zjjn, wel in staat is om de noodig ge
achte verbeteringen tot stand te brengen,
feitelijk naar een tweede plaats wordt ver
wezen. Wel wordt in het rapport gezegd dat
de Provincie bereid is de wegen van het
Hoogheemraadschap over te nemen en aan
de gemeenten over te dragen en dat het
Hoogheemraadschap bereid is onder bepaal
de voorwaarden afstand te doen van het
onderhoud, waarvoor dan een tfubsidie van
ƒ400.— per K.M. per jaar dat wegennet
is 90 K.M., dus 36000.in het vooruit
zicht wordt gesteld, maar het is ons nooit
gebleken dat het Hoogheemraadschap daar
voor bijzonder enthousiast is. En dat is ook
heel begrijpelijk, wanneer men weet dat het
Hoogheemraadschap, dat in 1916 ter voor
koming van overstroomingsgevaar tot djjk
verhooging is overgegaan, en dat de daar
voor aangegane schuldenlast thans, na 20
jaar, volkomen gedelgd is, terwijl verlaging
van de omslagen nog mogelijk is gebleken.
Stel eens de mogelijkheid, die toch zeker
niet is uitgesloten, dat voor waterkeerings-
doeleinden in de komende tijden wederom
werken moeten worden uitgevoerd. Zal men
dan niet voor een vreemde situatie komen
te staan?
Door de Commissie voor Weg en Brug
daartoe uitgenoodigd, heeft het Technisch
Adviesbureau van de Vereeniging van Ne
derlandsche Gemeenten (1b. B. A. Verhey te
Amersfoort) als de goedkoopste en meest
geschikte reconstructie der wegen geadvi
seerd een oppervlakte-behandeling, welke
hierin bestaan zal dat de wegen onder pro
fiel moeten worden gebracht, daarna ge
walst en vervolgens met een slijtlaag moeten
worden voorzien, bestaande uit asphalt-
emulsie, waarover wegenteer afgestrooid
ïpet grind van kleine korrelgrootte. Het on
derhoud bepaalt zich op den duur (aanvan
kelijk meer, later minder keeren) tot het
aanbrengen van een laag wegenteer en het
instrooien van fjjn grind. In de bochten
dient een bestrating met straatklinkers in
zandbed te komen. Gerekend wordt op
360.000 M2. oppervlaktebehandeling en
10.000 M2. bestrating in bochten.
De totale kosten hiervan worden begroot
op 201.850.—.
Zooals hierboveh gemeld is het Hoog
heemraadschap bereid daarin een subsidie
bjj te dragen van ƒ36.000.—.
Dat de verschillende Gemeentebesturen,
met het oog op hun werkloozen, uitvoering
in werkverschaffing voorstaan, is duideljjk.
In verband hiermede is dan ook aan "den
Minister van Sociale Zaken een subsidie in
de loonen gevraagd, waarop de Minister
heeft medegedeeld in beginsel bereid te zjjn
om medewerking te verleenen. Dat loonbe
drag is op 70.000.— aangegeven. Van het
Werkfonds is een voorschot gevraagd van
de rest van de reconstructiekosten 132.000,
waarvan dan gedurende deeersteB jaren
geen rente zou behoeven te worden betaald.
Tenslotte hoopt de Commissie ook nog een
uitkeering te krijgen uit het Verkeersfonds,
maar daaromtrent staat nog niets vast.
Ten aanzien van de brug oveir de Holland
sche IJssel vermeldt het rapport alleen dat
deze brug de eenige niet-Rjjksbrug is, welke
in het Wetsontwerp is opgenomen en dat
deze volgens de Memorie van Toelichting bjj
aanneming van het ontwerp in het najaar
van 1939 gereed zal "moeten zyn. Voorts dat
de Rotterdamsche Kamer van Koophandel
en Fabrieken bjj den Minister van Water
staat op spoedige uitvoering heeft aange
drongen.
De gemeenten van de Krimpenerwaard
zullen de vereischte bedragen gezamenlijk
moeten opbrengen. Aangezien de eene ge
meente veel grooter in omvang is dan de
andere men zie het hierbjj afgedrukte
kaartje zonder dat het inwonertal daar
mede in overeenstemming is, acht de Com
missie de beste verdeeling der kosten op de
basis van het aantal inwoners van elke ge
meente. Het is duideljjk dat deze regeling,
evenals de berekening naar het aantal weg-
K.M. van elke gemeente, zeer groote be
zwaren heeft. Nu zal de gemeente Schoon
hoven b.v. met 4592 inwoners niet zooveel
minder te betalen hebben als Krimpen a. d.
IJssel met 5386 inwoners, welke laatste ge
meente wellicht de eerste belanghebbende
van de Krimpenerwaard is, terwjjl Schoon
hovend belangen bjj de uitvoering der plan
nen nog niet zjjn te ontdekken. Hetzelfde
geldt in meerdere of mindere mate voor de
gemeenten Haastrecht, Bergambacht, Stol
wijk, Gouderak, Ouderkerk en ook Krimpen
a. d. Lek, nu geen zjjtak deze gemeente met
den centralen weg verbindt. Maar wat bij
zonder frappeert is, dat de gemeente Rot
terdam, die zoo zeer op de totstandkoming
dezer nieuwe verbinding gesteld is, bjj de
vraag hoe het geld bjjeen moet komen, niet
wordt genoemd! Heeft indertijd niet Ir. Wit-
teveen van de gemeente Rotterdam en heeft
in Juni j.l. niet Prof. Boerman, hoogleeraar
in de Economische Aardrijkskunde aan de
Ned. Handelshoogeschool te Rotterdam, een
krachtig pleidooi gehouden voor de directe
aansluiting van deze streek bjj Rotterdam
Het is natuurlijk een zaak van de ver
schillende gemeenten om zelf uit te maken
of zjj in staat en bereid zyn het aandeel in
de kosten, zooals die op de basis van het
inwonertal worden becijferd, te dragen.
De zaak waar het hier om gaat is voor
de verschillende gemeenten van te groot ge-
f wicht dat zjj zich bjj de beoordeeling zujleii
laten leiden door opgeschroefde meeting
tirades als „Het gaat om de toekomst van
Uw woonplaats, van Uw landstreek, van U
en de Uwen!" Het gaat om de welvaart van
allen!", waarmede het rapport besluit. De
nuchtere cijfers moeten hier den doorslag
geven.
Er wordt in dit rapport herhaaldelijk van
„algemeen belang" gesproken. Wanneer
daarmede bedoeld wordt te zeggen dat goe-
de verkeerswegen in algemeenen zin ge
nomen, van groot belang zjjn te achten,
J dan is dat zeker juist. Zoo vaak wordt ech
ter van „algemeen" belang geacht wat in
wezen toch maar zeer beperkte belangen
dient.
Wy gelooven dat ook hier het begrip „al
gemeen" belang schromelijk overdreven
wordt. Wjj denken daarby dat tot de wegen
plannen van de Krimpenerwaard ook' be
hoort de aanleg van den nieuwen provin
cialen weg, die Schoonhoven met Gouda ver
bindt. Deze weg zal, zoo is de bedoe
ling, komen op de spoorbaan, waarop thans
de tramverbinding Schoonhoven-Ammerstol-
Bergambacht-Stolwjjk-Gouda wordt onder
houden. De consequentie hiervan is dat jieze
tramverbinding dan moqt worden opge
heven. Wanneer men nu weet dat voor de
totstandkoming van de spoorverbinding
Schoonhoven—Gouda door de geheele streek
destjjds lange jaren gevochten is, omdat het
„algemeen" belang van deze streek de aan
sluiting aan het spoorwegnet vorderde, en
de practijk dit ook heeft aangetoond, dan
doet het nu toch wei heel vreemd aan, dat
nu, ter wille van een nieuwe weg verbin
ding de provinéie deze spoorbaan wil an-
nexeeren, waarmede de aansluiting van
Schoonhoven, Ammerstol, Bergambacht en
Stolwjjk aan het spoorwegnet' wordt ge
offerd. Men kan dit kwaljjk een „algemeen"
belang noemen. Het feit dat alle bjj de tram
lijn betrokken gemeenten en de Kamer van
Koophandel voor Gouda en Omstreken tegen
deze ljjn-opheffing op krachtige wjj ze heb
ben geopponeerd, toont duideljjk aan dat
deze streek zich daardoor ernstig in haar
belangen benadeeld acht.
Er zjjn aan de plannen van de Commissie
voor „Weg en Brug" vele kanten. Men zal
goed doen de financiëele en andere conse
quenties, die hier maar even zijn aange
stipt, terdege onder de oog^te^ien.
MCOCXIX.
De daling van de opbrengst van de
belastingen.
De daling van de opbrengst der belastin
gen in het algemeen toont wel aan, dat het
welvaartspeil geregeld zakt„J)e vermakelijk
heidsbelasting bracht over November 1935
een bedrag van vier en een half duizend gul
den minder op dan in 'dezelfde maand van
het daaraan voorafgaande jaar. Dat wil zeg
gen een daling met ruim zeven procent. An-
dere opbrengsten geven hetzelfde beeld.
Eigenaardig is het daarnaast dat in die
zelfde maand de inlagen der spaarbanken
hooger waren dan de terugbetalingen en dat
voornamelijk als gevolg van een daling in
de terugbetalingen. Het nieuwe beleggings-
beding ging wel iets achteruit, maar het
totale beeld is toch beter dan in November
1934.
Men moet bjj dit alles altjjd in aanmer
king nemen, dat het aantal inwoners toe
neemt en dat dus als gevolg daarvan een
kleine stjjging nog niet altjjd een gunstig
verschijnsel is. Gas en electriciteit namen
bijvoorbeeld wel iets toe, maar niet belang
rijk; het aantal slachtingen in het openbaar
slachthuis daalde nogal sterk. Dat alles
wijst erop, dat er een pnzeker element in de
uitgaven der bevolking schuilt. Alles bjjeen
is er een inzinking, al zjjn niet alle cijfers
verklaarbaar. Er zal ook wel eens een ver
schuiving plaats hebben, waardoor een da
ling bjj het ééne bedrijf een verhooging bij
het andere tengevolge heeft. Alleen een
overzicht over ietwat langeren duur geeft
een algemeen beeld en dat is niet gunstig.
Geweldig is de malaise in het woningbe
drijf. Naar vrjj nauwkeurige schatting staan
er thans twaalf duizend woningen in onze
stad leeg. Reken de gemiddelde huurwaar
de eens op vierhonderd gulden, dan is dat al
een verlies van vjjf millioen gulden aan in
komen. En nog steeds wordt er gebouwd,
méér dap voor den aanwas der bevolking
noodig is. Er waren er bjj den aanvang van
dit jaar nog een dikke tweeduizend in aan
bouw, een aantal genoeg om den aanwas van
eengansch jaar te voorzien. Natuurlijk ko
men er in den loop van het jaar nog meer
bij en zjjn er dus aan het eind nog weer
méér te veel. Voor de woningbureaux en de
transportbedrijven is het als gevolg daarvan
een goede tjjd. Het laat zich aanzien, dat in
April en Mei ettelijke duizenden verhuizin
gen zullen plaats hebben. Waar dit schip
moet stranden is nipt te overzien. Het is
typeerend, dat hoe langer hoe meer van de
advertenties met heel gunstige voorwaarden
van huur in de krant verschijnen. Verhuren
met cadeaux zouden wjj kunnen zeggen. Dat
doet weer aan den heel ouden tjjd denken,
waarin men één tot zes maanden geen huur
behoefde te betalen als men een contract
voor eenige jaren afsloot. De bedoeling daar
van was op die wjj ze de verhuisonkosten op
te vangen en de huurders over dat ongerief
van het verhuizen heen te helpen.
Het is voor de verhuurders een hard ge
lag,dat het zóó gaat. Vele van hen hebben
gulden jaren gehad, toen de huren omhoog
vlogen, maar nu zakt alles terug tot de oude
pryzen. Natuurlijk gaat dat dalen heel wat
langzamer dan het stijgen ging, maar het
einde zal nog niet te overzien zyn. Het is
altijd onbegrijpelijk dat de'overheid zich
met het woningbedrijf niet meer heeft in
gelaten. Ze heeft waarljjk wel haar be
moeiing tot minder belangrijke zaken uitge
strekt. Het gaat naar het ons lijkt vooral
om het punt der hypotheken; daarin zit op
<fit oogenblik ook de groote moeilijkheid.
Zeer vele pandèn zijn thans het bedrag van
de hypotheek die er op staat niet meer
waard. De strop van de huizen valt dus ge-
f