Je Xleiee Winst'' Verhuisd 18.300 OPLAGE Steenland's Brood Voor 2Q cents Voor 28 ets. p, p. oeo goede Santo» Voor 32 ets. p. p. do beste Santos Voor 42 ets. p. p. Jasa Heloopo Schuttelaar Willem Schuld Het wordt hoog tijd la I IB! JE i 11 GOUDSCHE COURANT stucadoor- en witwerk E,B Overall MODEVAKSCHOOL dat men breekt Brood te koopen met z.g. DIVIDEND Die rekent koopt STEEN LAND IS UW BAKKER Voor betere waar naar DeGoudsche Fruithandel. GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG^22«FEBR. 1936 -|TWEEDE BLAD Voor Alleen Kleiweg-straat 22-24 Vlug en billijk. Tel. 3353 Kinderschoanen SCHRIJFMACHINES 25.— 30.— 35.— 40.— 50.— 60.— 70.- Firma J. ERKELENS, TELEFOON 260 BOSKOOP. ieder Bedrijf windt U in Bouwmaterialenhandel voorh. A. K. DE JONG, LESSEN VOOR EIGEN GEBRUIK. W. TEN BRINK, Leerares, St. Josephstraat 55. Notaris J. v. Kranenburg, Onroerende Goederen: VIJF WOONHUIZEN, WOONHUIS WOONHUIS, TWEE WOONHUIZEN, WOONHUIS, TWEE PAKHUIZEN, ELKE WEEK ELKE WEEK 7500-OPLAGE DES ZATERDAGS GEHEEL GOUDA de BREEDE OMGEVING 18.300 GEZINNEN IN GOUDA ELKE AD V ERT EN TI EtRECLAME DE GROOTSTE WINSTKANS De 18.300-oplage is ONGBEVENAARD Faillissements-V erkooping. Notaris J. van Kranenburg Winkel- en Woonhuis Winkel- en Woonhuis Notaris J. v. Kranenburg Een Winkel- en Woonhuis Uw Adresvoor Duiven voer L A. DE WAARDT, met de verouderde gewoonte (wat je zelf betaalt) Wil men sparen, doet dit bij een instelling waar U rente krijgt en er over kan beschikken als U het noodig hebt. Afgehaald Thuisbezorgd 14 cent MELKBROOD 16 cent 13 cent WITBROOD -*15 cent 12 cent TARWEBROOD 14 cent 25 cent KRENTENBROOD 30 cent 45 cent Extra fijn KRENTENBROOD 50 cent lb cent DRENTSCHE STOETEN 18 cent 7 cent BESCHUIT (10 stuks) 7 cent 6 cent ROGGEBROOD (met rozijnen) gesneden en verpakt6 cent FILIAAL WALVISSTRAAT 12. T. VERKAAIK - Oosthaven 8 - Telefoon 2164 1 pond goed smakende Koffie NEEMT PROEF Het nieuwe Diesel-gemaal van het Hoogheemraadschap van Rijnland ten Westen van Gouda. Heden officieel door den Commissaris der Koningin geopend. Het Wegenplan in de Krimpenerwaard. Blijvend hoogere lasten. Uitmuntende pasvorm Solide Voordeelig. Alléénverkoop WIJD8TRAAT 19 GOUDA. ENZ. OOK VERHUUR. REPARATIES spoedig en bttliik. voer GOUDA VEST 93 GOUDA. Uit voorraad alle METSELMATERIALEN, ROODE en GRIJZE TEGELS GRIND- en ZANDHANDEL. VLUGGE BEDIENING. TELEFOON 2™6. OPLEIDING VOOR COSTUMIèRE, COUPEUSE EN LEERARES. Inlichtingen over de lessen Woensdag en Donderdag n.m te GOUDA, zal op MAANDAG 24 FEBRUARI 1936, des avonds half acht, in Hotel „DE ZALM" aan de Markt aldaar, publiek verkoopen de volgende, alle te Gouda gelegen Zoutmanstraat worden niet verkocht. met BOVENWONING, Turfsingel 69. In eigen, gebruik. Bleekerssimgel 42. In eigen gebruik. Vest 48/50. Elk verhuurd voor 4.65 per week. Aériaan Vlaekstraat 4. In eigen ge bruik. Baanstraat 8/10 (z^g. Weeserf, bic 6.10 en diep 10.75, zeer geschikt voor garage). Vrij van huur. Bezichtiging de laatste 3 werk dagen voor en op den verkoopdag van 1012 en 24 (het pand Bleekers- singel Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Maandag van 25). Betaaldag 25 Maart a.s. Breeder by notities, gra tis verkrijgbaar. door L. N. POLDERVAART TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA, beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn. Vraagt u ons even aan. Wij verstrekken U zonder eenige verplichting prijsopgave. LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden. HET DAGBLAD roet zijn dagelijkschen koopkrachtigen lezerskring en zijn bestrijkt met haar vijf Weekbladen DE KRIMPENERWAARD DE ZUIDPLAS WEEKBLAD VOGR, REEUWIJK WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DE BOSKOOP ER en verder vrijwel ALLE GEZINNEN in in totaal en HAASTRECHT STOLWIJK BERKEN WOU DE BERGAMBACHT - GOUDERAK OUDERKERK a. d. IJSEL NIEUWERKERK a. d. IJSEL KRIMPEN a. d. IJSEL MOORDRECHT ZEVENHUIZEN MOBRGAPELLE WADDINXVEEN BOSKOOP REEUWIJK BODEGRAVEN. daarin brengt en voor een luttel bedrag. De 18.300*oplagie -is de grootste attractie voor eiken winkelier, wijl i ze hem - groot i voosdeel biedt, want ze beteekent in werkelijkheid het bereiken in huis van 18.300 maal drie, vier of vijf belanghebbenden voor Uw zaak, voor Uw artikelen. VRAAG INLICHTINGEN; MARKT 31 - TELEFOON 2745 Ten verzoeke van den WelEd.Gestr. Heer Mr. R. RENSMA, curator in het faillissement der nalatenschap vam, wijlen Mej. KROMHOUT, zal. door B. AKKERSDIJK, waarnemend deur waarder te Gouda op: VIUJÖAO 28 FEBRUARI a.s., Vim. 10 uur in de Sociëteit „ONS GENOEGEN" aan de Bodekade te Gouda, wooden overgegaan tot den verkoop van den geheelen INVENTARIS VAN EEN DAMB84fAN©WERKWlNKEL, bestaande uitdiverse dames- en kin- derkleedimg, cousetten, zijde, wol, enz. enz. benevens eenige meubilaire goederen. Kijkdag: Donderdag 27 Februari van 2—4 uur. te GOUDA, zal op MAANDAG 9 MAART 1936, des avonds half acht in Hotel „DE ZALM aan de Markt te Gouda, PUBLIEK? VERKOOPEN Het goed onderhouden aan de Markt 43, aldaar, waarin meer dandO jaren, een zaak in heeraimodes was gevestigd, met uitgang op poort naar water der Zeuigstraat. In eigen gebruik. Hypoheek be schikbaar. Het dito aan de Wijdstraat 16 te Gouda, uit komend Achter de Kerk. In eigen ge bruik. Bezichtiging als gebruikeüj'ik. Aan- vwarding op den' -betaakiag voor no. 1 op 1 Mei ,a.s. en voor no. 2 op 8 April a^s. Verdere inlichtingen geeft de no taris. teGOUDA, zal in Jfotel „DE ZALM" a. d. Markt aldaar, publiek verkoopen op MAANDAG 2 MAART 1936, des avonds huif acht met bakkerij aan de Gouwe 151 te Gouda, met mede-eigendom van een poort, uitk. aan de Raam, groot 2 A. 69 c.A. In eigen gebruik. Bezichtiging de laatste 3 werkdagen voor en op den vtrkoopdag van 1012 en 24 uur. Betaaldag en aanvaarding 1 April a.s. Hypotheek 'beschikbaar. Verdere inlichtingen «bij den notaris. Ingevolge het bepaalde by de Crisis- Hypotheek Aflossingswet 1936 is de uitwinning van de Stoomzuivelfabriek „De Gouwe" aan de. Karnemelk sloot te Gouda, geschorst. en VOGELZADEN is v.h. S. FRBNK, Vm GOUDSCHE'GRAANBOKSER, Héden weer ontvangen: Nienwe gele erwten 14 ct. Kilo Prima Duivenlinaen 15 ct. Kilo Ook broedschtrien verkrijgbaar 9 cent. Komt, riet-«n overtuigt'U vaat onze- prima kwaliteit. Kijken ia koopen. WiHttlnwiaatraat 46 GOUDA. Het HOOFDAGENTSCHAP VOOR GOUDA EN OMSTREKEN van de Exowlslor Stofzuigers (vervaardigd dooi- de Dordtsche Gasmeterfabriek) is VANAF HEDEN GEVESTIGD bij den Heer DIRECT UIT VOORRAAD LEVERBAAR; Model Helbo 49.50; Model 14 165.—; Model 9 74Model 8 99—; Mode! S. m. steel 108,50; Model de Luxe 10 119.Model Zoemer 119. VRAAGT VRIJBLIJVEND DEMONSTRATIE. (.eigenheid tot inruil van Uw verouderde Stofzuiger. BLAUWE DRUIVEN PERZIKEN KAAPSCHE PRUIMEN TAFELHEREN TAEBLAFFEUEM SINAASAPPELEN MANDARIJNEN CITROENEN TOMATEN BANANEN POMPELMOES NIEUWE VIJGEN DOOSJES TUNISDAD3BLS VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES veor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. Firma Wad. A. Maivald. LANGE TIENDEWEG 27 j— TELEF. 3311. (Foto Studio.) RIJNLAND'S NIEUWE DIESELGEMAAL „Mr. P. A. PIJNACKER HORDIJK" NARIJ GOUDA. Het is heden een belangrijke dag voor het Hoogheemraadschap Rijnland. Heden, 22 Februari 1936, heeft de inge bruikstelling plaats van Rijnland's nieuwste aanwinst: het Dieselgemaal „Mr. P. A. Pijnacker Hordijk" op' 2 K.M. afstand ten Westen van Gouda gelegen. Dit nieuwe gemaal dient ter vervanging van het stoomgemaal, dat in 1856/57 achter de reeds lang bestaande Hanepraaisluis is gebouwd. Dat stoomgemaal werd toen ge sticht op rijkskosten door de commisie van beheer en toezicht over de droogmaking van het Haarlemmermeer, om te voorzien in het nadeel dat voor de waterstand van Rijnland was ontstaan door de verkleining van de boezemoppervlakte als gevolg van de droog- dat meer. De aanlegkosten be- i destijds ƒ284.306.—. In het belangrijke werk „De waterkeerin- geif, waterschappen en polders van Zuid- Holland deel I afd. I" van Ir. Jhr. L. F. Texeira de Mabtos, dat hef Hoogheem raadschap van Rijnland beschrijft, vinden we vermeld dat Rjjnland's boezem een op pervlakte heeft van ruim 100.000 H.A., be staande uit een complex vaarten, kanalen, meren en wateren waarop het binnen Rijn land gelegen polder- en boezemiand zijn overtollig water uitslaat, resp. rechtstreeks ontlast en dat op zijn beurt, van Rijnland's wege op het buitenwater wordt geloosd. Op natuurlijke wijze wordt ongeveer een derde deel geloosd en op kunstmatige wijze twee derde. V„oor het uitmalen van het overtollige water van Rijnland's boezem beschikt ljet Hoogheemraadschap over 4 bemalingsinrich- tjngen: n.l. te Spaarndam, Halfweg, Katwijk en Gouda. Alle deze gemalen zijn scheprad gemalen, aangedreven door stoommachines. (Volledigheidshalve zij opgemerkt dat de stoommachine te Spaarndam nog dit jaar zal worden vervangen door twee dieselmo toren.) Het stoomgemaal te Spaarndam is het oudste en dateert van 1843/44, dat te Half weg werd in 1851/53 gebouwd. Met deze beide gemalen bleven de klachten over ver hoogden boezemstand in Rijnland aanhou»- den, waarna in 1856/57 tot stichting van het derde gemaal, te Gouda, werd overgegaan. Het vierde gemaal werd in 1880/81, in tegen stelling met de drie andere, niet op rijks kosten, doch op-kosten van Rijnland, te Kat wijk gesticht om in een soortgelijk nadeel te voorzien, dat ontstaan was door de af sluiting van het IJ in 1872. Thans heeft het stoomgemaal te Gouda zijn diensten verricht en wordt het vervan gen door een Dieselgemaal van driemaal grooter capaciteit. Rijnland heeft reeds jaren de wensch ge koesterd, om zijn installatie te Gouda te ver beteren. Toen de Provincie Zuid-Holland de ^^tering der scheepvaartverbinding Am- werd deze gelegenheid door Rijnland aan gegrepen, om tot versterking der bemaljngs- eninlaatgelegenheid te Gouda over te gaan. De door de Provincie Zuid-Holland en door Rijnland in de'laatste jaren in de omgeving van Gouda aangelegde werkeri, zijn dan ook in onderlinge samenwerking tot stand ge komen en vormen tot op zekere hoogte één onverbrekelijk geheel. De Provincie Zuid-Holland is bezig aan de uitvoering van werken, ten doel hebbende dam in te richten voor het verkeer met schepen van 2000 ton. In verband daarmede w tusschen de oude Gouwe en den IJsel een nieuwe, breede vaarweg gegraven buiten de stad Gouda om, en is de oude Gouwe veis diept en - waar noodig verbreed. In dit kanaal is een nieuwe, groote schutsluis ge bouwd en men is momenteel doende, de biggen te Boskoop en Waddinxveen te ter- nieu^jen. In een afzonderlijk stroomkanaal, tus schen den bovengenoemden nieuw gemaak te» vaarweg en den IJsel, is door Rijnland hetwelk de naam draagt van den huidigen dijkgraaf van Rijnland. Dit gemaal heeft niet slechts een belang rijk grooter vermogen dan het oude door een stoommachine aangedreven scheprad- gemaal, het is ook van een geheel ander, moderner type. Het nieuwe gémaal bevat drie afzonder lijke agregaten, elk bestaande uit een centri- fugaalpomp, aangedreven door een 6-cylin- der dieselmotor van 460 PJL By een opvoer- hpogte van 2.15 M. kunnen de pompen te zamen 1800 M3. water per minuut verzetten. De maximale opbrengst bij kleinere opvoer- hoogte bedraagt circa 2300 M3. per minuut. Daar by een IJselvIoed van 2.40 M. plus N.A.P. nog 1260 M3. water kan worden uit- gemalen, zal men thans in staat zijn, onder nagenoeg alle omstandigheden den Gouwe boezem te beheerschen. Verwacht wordt dan ook dat de Gouwe voortaan nog slechts in zeer buitengewone weersomstandigheden en dus by hooge uit zondering het „maalpeil" zal bereiken en dat het wellicht mogelijk zal zijn, in de naaste toekomst de in Rijnland's Algemeene Keur voorkomende bepalingen betreffende het maalpeil op de Gouwe af te schaffen, het geen zoowel voor de scheepvaart als voor de op de Gouwe uitslaande polders een groot voordeel zal zijn. Onder het gemaal door zijn drie ruime inlaatsluizen gebouwd, waardoor in droge perioden, meer zoet water dan tot nu toe het geval geweest is, op Rijnland's boezem zal kunnen worden ingelaten, hetgeen de handhaving van het meest gewenschte zo- merpeil, de verversching van het boezem water -alsook de vermindering van het zout gehalte zeer ten goede zal komen. De krooshekken en de schuiven der in laatsluizen en perskanalen worden electrisch bewogen. Het machtige bouwwerk rust op een ko lossale „doos" van gewapend beton, gedr» gen door 812 in de bekende Goudsche veen en slappe klei geslagen gewapend betonnen palen. De vloer van de machinekamer hgt 9.— M. boven de onderkant van de op de palen rustende betonnen plaat en de palen reiken tot 11.50 M. beneden de onderkant van die plaat. Tot slot zij nog vermeld, dat het gemaal onder de directie van het Ingenieurs-Bureau Dwars, Heederik en Verhey te Amersfoort is gebouwd, de motoren en pompen geleverd zijn door Werkspoor en het architectonische gedeelte door den Leidschen architect B. Buurman werd verzorgd. De openingsplechtigheid. De- officieele ingebruikstelling. Dijkgraaf Mr. P. A. Pijnacker Hordijk zet de groote beteekenis van dit ge maal uiteen. De problemen van waterinlating en van boezembemaling opgelost. Hedenmiddag waren in de machinettal van het nieuwe gebouw een groot aantal genoo- digden samengekomen. 0 O.m. waren tegenwoordig Je Commissaris der Koningin^n de Provincie Zuid-Holland, Jhr. Mr. Dr. H. A. van Karnebeek, de bur gemeester van Gouda, ie heer E. G. Gnar- landt en de directeur van Gemeentewerken, de heer Bakker, van den Provincialen Wa terstaat de waarnemende hoofdingenieur Ir. H. Veth en Ir. W. J. de Koek van Louwen, en van het Hoogheemraadschap van Schie- land de Dijkgraaf Mr. A. van der Hoeven tn Ir. W. N. van Nooten. Na het gezelschap te hebben welkom ge- heeten, sprak de Dijkgraaf van Rynlann, Mr. P.A. Pijnacker Hordijk een inleidend woord ter verklaring van de beteekenis van het nieuwe gemaal. Spr begon met een herinnering op te halen uit het midden der 19e eeuw, toen we gens de niet sterke kaden langs de Goüwe het zeilen in de Gouwe anders dan met fok was verboden, welke toestand veranderde, toen in 1850 de eerste concessie voor een stoombootdienst tusschen Amsterdam en Rotterdam werd verleend, spoedig door an dere concessie» gevolgd. Van de talrijke klachten hierover haalde spr. er eene aan, welke in 1860 door een hoofdingeland van Rijnland in dichtvorm by Rijnland werd in gediend. Thans, aldus spr., zijn het weer scheep- vaartbelangen geweest, die de aanleiding werden voor hei stichten van dit gemaal, n.l. de verbetering van den scheepvaartweg Rotterdam—Gouda—Amsterdam. Toen men in 1916 voor deZe verbetering een nieuw plan ging opzetten, heeft Rijnland daarbij gewezen op de belangen van Rijnland's boe zem, daarbij betrokken. Allereerst werd daarbij gedacht aan de zoo noodige verster king der waterinlating, daarna eveneens aan een versterking van de beoezembemaling. Het Rijk en de provincie Zuid-Holland had den er belang bij, dat te Gouwesluis de voor de scheepvaart hinderlijke schutsluis zou kunnen vervallen om plaats te maken voor een keersluis, alleen in buitengewone om standigheden te sluiten. Dit kon alleen door de bemaling van den Gouwe-boezem zoo sterk te maken, dat het z.g. „maalpeil voor de Gouwe" zou kunnen vervallen en afslui ting van de Gouwe by hooge waterstanden niet meer noodig zou zijn. Dit leidde tot het denkbeeld om aan een te graven stroom kanaal naast het tè graven verbindings kanaal tusschen IJsel en Gouwe een nieuw boezemgemaal te stichten, dat steeds on middellijk maalvaardig zou moeten zijn. Na veelvuldige briefwisseling met Gedeputeer de Staten van Zuid^Holland waarbij aan weerszijden het goede begrip nooit ontbrak, ontstond in 1925 een regeling tusschen de provincie en Rijnland, waarbij Rijnland zich verplichtte tot stichting van een Dieselge maal met een vermogen van 2.6 millioen M3. waterverzet per etmaal bij een opvoerhoog- te van 2.15 meter. De provincie verleende Rynland een bydrage van ƒ274.000.— en verbond zich om op kosten van Rijnland een inlaatsluis en een afwateringskanaal te ma ken, benevens een keersluis in den IJseldyk, De noodige grond werd door de provincie kosteloos aan Rynland in gebruik gegeven. In 1930 werd die regeling in zooverre 1 zien, dat Rijnland zelf zorgde voor den bouw der inlaatsluizen en de kosten der werken, door de provincie voor Rijnland te maken, op ƒ340.000.werden vastgesteld. Door een en ander heeft Rynland zijn ge legenheid tot natuurlijke loozing, zijn water inlating en zijn bemaling aanzienlijk ver sterkt. Ook bij langdurige droogte mag men nu verwachten, dat de boezem op peil blijft en dat toch nog in Katwijk natuurlijk kan worden geloosd. Het polderland, dat op de Gouwe loost, groot 6330 h.a., zal niet meer worden gehinderd door het maalpeil, waar bij de loozing moestworden gestaakt. Ter wijl het oude stoomgemaal te Gouda onder gunstige omstandigheden slechts 1 millioen M3. water per etmaal verzette, zal het Die selgemaal onder gelijke omstandigheden 3 millioen M3. water per etmaal verzetten, een vermeerdering dus met 2 millioen M3. Om een beeld te geven van deze capaci teit, deelde spr. mede, dat, als de 3 motoren 2 minuten werken by een opvoerhoogte van 2 meter, de hoeveelheid uitgeslagen water gelijk is aan den inhoud van de machinehal, zynde 3500 M3. en verder, dat de vergroo ting van de bemalingscapaciteit het moge lijk maakt, een waterschijf van ruim 5 centi meters per etmaal weg te malen van den geheelen, 3600 h.a. grooten boezem. Deze dag der opening is in de geschiedenis van Rynland dan ook een. mooie en gelukkige dag, waarvoor wy dankbaar zijn. Dit geldt ook voor de Ingelanden, want de problemen van waterinlating en van boezembemaling zijn voor de naaste toekomst opgelost. Namens Dijkgraaf en Hoogheemraden en namens de Vereenigde Vergadering van Rijnland dankte spr. allereerst het provin ciaal bestuur van Zuid-Holland voor de vlotte samenwerking en de tegemoetkomen de houding, steeds jegens" Rynland getoond, wat ook geldt voor den provincialen water staat dier provincie. Tevens bracht spr. dank aan Ret College van Schieland, in welk hoogheemraadschap het gemaal is gelegen, voor de betoonde medewerking. Vervolgens dankte spr. Ir. B. A. Verhey van het Ingenieursbureau Dwars, Heederik en Verhey, waaraan de bouw werd toever trouwd, Ir. L. Monhemius, die de adviseur was op werktuigkundig gebied, den archi tect B. A. Buurman te Leiden, die de advi seur was voor het architectonisch gedeelte en het gebouwd orftwierp, den heer C. de Kluiver, technisch ambtenaar van Rynland te Gouda voor zyn medewerking en tenslotte de aannemers zynde de Zuid-Nederland- sche Betonmaatschappij te 's-Hertogenbosch voor den onderbouw, de firma Gebrs. den Ouden voor den bovenbouw en fabriek Werkspoor voor de motoren en pompen. Ten slotte sprak spr. zyn diepgevoelden dank uit aan de Hoogheemraden en Hoofd ingelanden voor het met algemeene stem men genomen besluit der Vereenigde Ver gadering om het nieuwe gemaal naar hem te noemen. „Het stemt ons tot vreugde aldus be sloot spr. dat wij den Commissaris der Koningin in de provincie Zuid-Holland in ons midden mogen zien en wij stellen het op hoogen prys, dat Uwe Excellentie zich bereid heeft verklaard het nieuwe gemaal officieel te willen openen. Vervolgens <Jeelden Ir. B. A. Verhey van het Ingenieursbureau Dwars, Heederik en Verhey te Amersfoort en Ir. L. Monhemius, ingenieur by den Dienst der Zuiderzeewer ken, werktuigkundig adviseur van den bouw van het Dieselgemaal, nog eenige technische bijzonderheden aangaande de fundeering en het pompsysteem mede. Tenslotte heeft de Commissaris dier Ko ningin in de Provincie Zuid-Holland, Jhr. Mr. Dr. H. A. van Karnebeek het gemaal in werking gesteld, nadat bij in een korte toespraak zijn vreugde over deze nieuwe aanwinst voor de provincie had uitgespro ken. i (Foto Studio.) EEN KIJKJE IN DE MACHINEHAL VAN RIJNLAND'S NIEUWE DIESELGEMAAL. MET DE MACHTIGE MACHINES KAN DRIE MILLIOEN M3. WATER PER ETMAAL WORDEN VERZET. De Commissie voor Weg en Brug te Krimpen a. d. IJsel heeft de volgende medeüeellng in enkele persorganen ge publiceerd: Het onderhoud van het wegdek der tertiaire dijk- en binnenwegen in de Krimpenerwaard behoort aan het Hoog heemraadschap van dien naam. De kos- 'ten hiervan .zijn door het steeds toe nemende verkeer de laatste 10 15 Jaar aanzienlijk gestegen. Uit den aard be hoort het onderhoud van het wegdek niet, van de wegen als waterkeerlng wel tot de belangensfeer van het water schap. Alle wegen behalve de bestrate kom men, zijn grindwegen welke niet voldoen aan redelijke verkeerseischen. De Commissie ln welker Bestuur de Burgemeesters van alle 12 na te noemen gemeenten zitting hebben, heeft thans aan de Gemeenteraden van Qouderak, Ouderkerk a. d. IJssel, Krimpen a. d. IJssel, Krimpen a. d Lek, Lekkerkerk, Bergambacht, Ammerstol, Schoonhoven, VllBt, Haastrecht, Stolwijk en Berken- wonde, voorgesteld het onderhoud via de Provincie over te nemen, waartoe de Provincie zich bereid verklaarde. Aan de Gemeenteraden ls hiernaast voorgesteld het onderhoud dan gemeen schappelijk te regelen en hiertoe een „Wegschap de Krimpenerwaard" in het leven te roepen. Verder is de Provincie bereid over te gaan tot aanslag van den z.g. Centralen weg door de Krimpenerwaard van Krim pen aan den IJssel tot Bergambacht waar deze aansluiting zal geven aan den provincialen weg Stolwijkersluis-Schoon- hoven. Aan de Raden is voorgesteld de door de provincie geëlschte bijdrage in het onderhoud van de provinciale wegen ad MJU per K.M. per Jaar uit het Wegschap aan de Gemeenten te vergoeden en alle kosten per inwoner om te slaan. Verbinding met Rotterdam. De Centrale weg zou van geen belang voor de Kflmpenerwaard zijn als zij niet aansloot aan een brug over den IJssel en verbinding gaf naar Rotterdam. Aanvankelijk was voor de belde Krim- pens een Rijksweg van Rotterdam naar Eist geprojecteerd met een brug over den IJssel bij Krimpen a. d. Ussel en ea%over de Lea oü Krimpen a. d. Lek. Door wijziging van het Rijkswegenplan zijn deze bruggen vervallen en vervan gen door een brug over de Noord bij Hendrlk-Ido-Ambacht. De teleurstelling hierover was in de Krimpenerwaard groot, er waren een maal verwachtingen gewekt. Het stemde dan ook tot voldoening dat een nieuwe brug over den IJssel uitge trokken stond in het Wetsontwerp Ver snelde Bruggenbouw. Volgens de toelich ting zou deze brug eind 1939 gereed moe ten zijn, de Provincie Zuid-Holland zal zorgen dat tegelijkertijd de Centrale weg klaar is. Komen deze werken tot stand dan zal dit van groote beteekenis voor de Krim penerwaard kunnen zijn, dan kan zij zich naast Gouda, ook naar het grootste centrum Rotterdam oriënteeren en zal de achterstand op verkeersgebied van deze streek in het hart van Zuid-Hol land eindelijk worden Ingehaald. De streek is tot op heden alleen via pont- veeren of vla de tol bij Stolwljkersluls bereikbaar. De totstandkoming der gemeenschap pelijke regelinl en de uitvoering der werken is van te meer belang daar Het Hoogheemraadschap thans een jaarlijk- sche subsidie van rond 39.000 wil vet- leenen en de Minister van Sociale Zaken zijne medewerking voor uitvoering in werkverschaffing toezegde, terwijl een aanvraag aan het Werklonds is gedaan voor een rentelooze leening. De kosten vallen mee, zonder uitkee- ring uit het Verkeersfonds bedragen zij ï.ll per inwoner, met uitkeering ƒ0.59. Ten slotte wijst de commissie op het belang van de volksgezondheid bij stof vrije wegen, waar thans de ligtentjes van het Groene Kruis des zomers in wolken stof gehuld zijn. /Als de brug over den IJssel klaar is zal de Krimpenerwaard voor den groote stadsbewoner niet langer terra incognita zijn. Het mooie land zoo bij de hand zal dan ook op deze streek van toepassing Bovenstaande mededeelingen van de Commissie komen vrijwel overeen met hetgeen wij Zaterdag jl. over dit be langrijke vraagstuk hebben gepubliceerd aan de hand van het rapport der Com missie. Alleen wordt hierin medegedeeld, wat niet ln het Rapport staat vermeld dat de kosten l.ll per inwoner zullen bedragen. Evenmin komt in het Rapport voor een bedrag dat als uitkeering uit het Verkeersfonds zou kunnen worden verwacht. Integendeel vermeldt het Rap port dat omtrent een uitkeering uit het Verkeersfonds nogniets vaststaat. Waar de Commissie thans vermeldt dat met een uitkeering uit het Verkeers fonds de lasten per inwoner niet zullen bedragen l.ll, doch 0.59, zoo onge veer de helft dus, lijkt dat wel iets voor barig. Met belangrijke financleele aan gelegenheden als deze, ls voorzichtigheid zeker wel op zijn plaats. 1 De Gemeenteraden zullen hun beslis sing, waarvoor zij reeds worden gesteld, wèl hebben te overwegen Naar aanleiding van onze publicatie vorige week hebben wij van meérdere zijden vernomen dat het enthousiasme voor de plannen der Commissie en de wijze van financiering daarvan in den Krimpenerwaard niet zoo onvertieeld is. En wel om het feit dat de lasten veel te zwaar worden geacht. Een eenvoudige rekensom toont dat ook aan. Het Hoog heemraadschap „De Krimpenerwaard" zou bereid zijn een bijdrage te. geven van 36.000.— per jaar voor haar wegennet van yu K.M. Dat Hoogheemraadschap betaalt reeds aan de Provincie c.a. 12.000 per jaar voor de overdracht van. de Haastrechtsche Dijk en de wegen Stolwijkersluis—Bergstoep. Daarbij zou dan nog komen een bijdrage voor den centralen weg. Te zamen wordt dat een bedrag van rond 52.(00 per jaar, het geen, bij een oppervlakte van de Krim penerwaard van rond 15.000 H.A. neer komt op 3.50 vaste lasten per H.A. voor de hier genoemde wegen. Dat is het be drag van de totaal-lasten vroeger. Toen indertijd de wegenbelasting ls ingevoerd, heeft leder onderhoudsplich tige gemeend dat uit die belasting de wegverbetering zou worden bekostigd. Nu zal de moderniseering der wegen, volgens de voorgestelde plannen moeten geschieden op kosten der gemeenschap, van den geheelen Krimpenerwaard en wel in een periode, waarin de algemeene be taalkracht zoo aanzienlijk ls gedaald. Dat het wenschelijk is dat er betere wegen komen, daarover bestaat zeker geen verschil van meening. Echter, wij hebben het reeds gezegd, men moet zich geen fantastische denkbeelden vormen dat wanneer de wegen zijn verbeterd, dat dan ook de gouden appelen ln den schoot zullen vallen. Bij de verhoudln- gen van thans moet men daaromtrent geen illusies wekken. En juist daaroin klemt de vraag te meer, waar overal waar van alle zijden om verlichting van lasten met kracht wordt aangedrongen, en de Regeering zelf de gemeenten dwingt hun uitgaven tot het allernood zakelijkste te beperken, of deze Com- missie het niet al te lichtvaardig voor stelt, wanneer zij zegt „de kosten vallen mee" en de gemeenten animeert zulke 1 jaarlijksche lasten te aanvaarden. Wie I meer zin heeft voor de realiteit, zal zich. 1 zeker afvragen of de plannen van thans in dezen tijd van nood, niet te duur worden gekocht. Het huidige en het ko - j mende geslacht zullen de lasten blij- i vend hebben te dragen!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3