Je Xleiee Winst''
Verhuisd
18.300 OPLAGE
Steenland's Brood
Voor 2Q cents
Voor 28 ets. p, p. oeo goede Santo»
Voor 32 ets. p. p. do beste Santos
Voor 42 ets. p. p. Jasa Heloopo
Schuttelaar
Willem Schuld
Het wordt hoog tijd
la I IB! JE i 11
GOUDSCHE COURANT
stucadoor-
en witwerk
E,B Overall
MODEVAKSCHOOL
dat men breekt
Brood te koopen met
z.g. DIVIDEND
Die rekent koopt
STEEN LAND
IS UW BAKKER
Voor betere waar naar
DeGoudsche Fruithandel.
GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG^22«FEBR. 1936 -|TWEEDE BLAD
Voor
Alleen
Kleiweg-straat 22-24
Vlug en billijk. Tel. 3353
Kinderschoanen
SCHRIJFMACHINES
25.—
30.—
35.—
40.—
50.—
60.—
70.-
Firma J. ERKELENS,
TELEFOON 260 BOSKOOP.
ieder Bedrijf
windt U in
Bouwmaterialenhandel voorh. A. K. DE JONG,
LESSEN VOOR EIGEN GEBRUIK.
W. TEN BRINK, Leerares, St. Josephstraat 55.
Notaris J. v. Kranenburg,
Onroerende Goederen:
VIJF WOONHUIZEN,
WOONHUIS
WOONHUIS,
TWEE WOONHUIZEN,
WOONHUIS,
TWEE PAKHUIZEN,
ELKE WEEK
ELKE WEEK
7500-OPLAGE DES ZATERDAGS
GEHEEL GOUDA
de BREEDE OMGEVING
18.300 GEZINNEN IN GOUDA
ELKE AD V ERT EN TI EtRECLAME
DE GROOTSTE WINSTKANS
De 18.300-oplage is ONGBEVENAARD
Faillissements-V erkooping.
Notaris J. van Kranenburg
Winkel- en Woonhuis
Winkel- en Woonhuis
Notaris J. v. Kranenburg
Een Winkel- en Woonhuis
Uw Adresvoor Duiven voer
L A. DE WAARDT,
met de verouderde gewoonte
(wat je zelf betaalt)
Wil men sparen, doet dit bij een instelling waar
U rente krijgt en er over kan beschikken als U
het noodig hebt.
Afgehaald Thuisbezorgd
14 cent MELKBROOD 16 cent
13 cent WITBROOD -*15 cent
12 cent TARWEBROOD 14 cent
25 cent KRENTENBROOD 30 cent
45 cent Extra fijn KRENTENBROOD 50 cent
lb cent DRENTSCHE STOETEN 18 cent
7 cent BESCHUIT (10 stuks) 7 cent
6 cent ROGGEBROOD (met rozijnen)
gesneden en verpakt6 cent
FILIAAL WALVISSTRAAT 12.
T. VERKAAIK - Oosthaven 8 - Telefoon 2164
1 pond goed smakende Koffie
NEEMT PROEF
Het nieuwe Diesel-gemaal van het Hoogheemraadschap
van Rijnland ten Westen van Gouda.
Heden officieel door den Commissaris der Koningin
geopend.
Het Wegenplan in de Krimpenerwaard.
Blijvend hoogere lasten.
Uitmuntende pasvorm Solide
Voordeelig.
Alléénverkoop
WIJD8TRAAT 19
GOUDA.
ENZ.
OOK VERHUUR.
REPARATIES spoedig en bttliik.
voer
GOUDA
VEST 93 GOUDA.
Uit voorraad alle METSELMATERIALEN, ROODE en GRIJZE
TEGELS GRIND- en ZANDHANDEL.
VLUGGE BEDIENING. TELEFOON 2™6.
OPLEIDING VOOR COSTUMIèRE, COUPEUSE EN LEERARES.
Inlichtingen over de lessen Woensdag en Donderdag n.m
te GOUDA,
zal op MAANDAG 24 FEBRUARI
1936, des avonds half acht, in Hotel
„DE ZALM" aan de Markt aldaar,
publiek verkoopen de volgende, alle te
Gouda gelegen
Zoutmanstraat worden niet verkocht.
met BOVENWONING, Turfsingel 69.
In eigen, gebruik.
Bleekerssimgel 42. In eigen gebruik.
Vest 48/50. Elk verhuurd voor 4.65
per week.
Aériaan Vlaekstraat 4. In eigen ge
bruik.
Baanstraat 8/10 (z^g. Weeserf, bic
6.10 en diep 10.75, zeer geschikt voor
garage). Vrij van huur.
Bezichtiging de laatste 3 werk
dagen voor en op den verkoopdag van
1012 en 24 (het pand Bleekers-
singel Woensdag, Donderdag, Vrijdag
en Maandag van 25). Betaaldag
25 Maart a.s. Breeder by notities, gra
tis verkrijgbaar.
door L. N. POLDERVAART
TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA,
beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn.
Vraagt u ons even aan. Wij verstrekken U zonder eenige verplichting
prijsopgave.
LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE
Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden.
HET DAGBLAD
roet zijn dagelijkschen koopkrachtigen lezerskring en zijn
bestrijkt met haar vijf Weekbladen
DE KRIMPENERWAARD
DE ZUIDPLAS
WEEKBLAD VOGR, REEUWIJK
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
DE BOSKOOP ER
en verder vrijwel ALLE GEZINNEN in
in totaal
en HAASTRECHT STOLWIJK BERKEN WOU DE
BERGAMBACHT - GOUDERAK OUDERKERK a. d. IJSEL
NIEUWERKERK a. d. IJSEL KRIMPEN a. d. IJSEL
MOORDRECHT ZEVENHUIZEN MOBRGAPELLE
WADDINXVEEN BOSKOOP REEUWIJK
BODEGRAVEN.
daarin brengt
en voor een luttel bedrag.
De 18.300*oplagie -is de grootste attractie voor eiken winkelier,
wijl i ze hem - groot i voosdeel biedt, want ze beteekent in
werkelijkheid het bereiken in huis van 18.300 maal drie, vier
of vijf belanghebbenden voor Uw zaak, voor Uw artikelen.
VRAAG INLICHTINGEN; MARKT 31 - TELEFOON 2745
Ten verzoeke van den WelEd.Gestr.
Heer Mr. R. RENSMA, curator in het
faillissement der nalatenschap vam,
wijlen Mej. KROMHOUT, zal. door
B. AKKERSDIJK, waarnemend deur
waarder te Gouda op:
VIUJÖAO 28 FEBRUARI a.s.,
Vim. 10 uur in de Sociëteit „ONS
GENOEGEN" aan de Bodekade te
Gouda, wooden overgegaan tot den
verkoop van den geheelen
INVENTARIS VAN EEN
DAMB84fAN©WERKWlNKEL,
bestaande uitdiverse dames- en kin-
derkleedimg, cousetten, zijde, wol, enz.
enz.
benevens eenige meubilaire goederen.
Kijkdag: Donderdag 27 Februari
van 2—4 uur.
te GOUDA,
zal op MAANDAG 9 MAART 1936,
des avonds half acht in Hotel „DE
ZALM aan de Markt te Gouda,
PUBLIEK? VERKOOPEN
Het goed onderhouden
aan de Markt 43, aldaar, waarin meer
dandO jaren, een zaak in heeraimodes
was gevestigd, met uitgang op poort
naar water der Zeuigstraat.
In eigen gebruik. Hypoheek be
schikbaar.
Het dito
aan de Wijdstraat 16 te Gouda, uit
komend Achter de Kerk. In eigen ge
bruik.
Bezichtiging als gebruikeüj'ik. Aan-
vwarding op den' -betaakiag voor no. 1
op 1 Mei ,a.s. en voor no. 2 op 8 April
a^s.
Verdere inlichtingen geeft de no
taris.
teGOUDA,
zal in Jfotel „DE ZALM" a. d. Markt
aldaar, publiek verkoopen
op MAANDAG 2 MAART 1936,
des avonds huif acht
met bakkerij aan de Gouwe 151 te
Gouda, met mede-eigendom van een
poort, uitk. aan de Raam, groot 2 A.
69 c.A.
In eigen gebruik. Bezichtiging de
laatste 3 werkdagen voor en op den
vtrkoopdag van 1012 en 24 uur.
Betaaldag en aanvaarding 1 April a.s.
Hypotheek 'beschikbaar.
Verdere inlichtingen «bij den notaris.
Ingevolge het bepaalde by de Crisis-
Hypotheek Aflossingswet 1936 is de
uitwinning van de Stoomzuivelfabriek
„De Gouwe" aan de. Karnemelk sloot
te Gouda, geschorst.
en VOGELZADEN is
v.h. S. FRBNK,
Vm GOUDSCHE'GRAANBOKSER,
Héden weer ontvangen:
Nienwe gele erwten 14 ct. Kilo
Prima Duivenlinaen 15 ct. Kilo
Ook broedschtrien verkrijgbaar 9 cent.
Komt, riet-«n overtuigt'U vaat onze- prima
kwaliteit. Kijken ia koopen.
WiHttlnwiaatraat 46 GOUDA.
Het HOOFDAGENTSCHAP VOOR GOUDA EN OMSTREKEN van de
Exowlslor Stofzuigers
(vervaardigd dooi- de Dordtsche Gasmeterfabriek)
is VANAF HEDEN GEVESTIGD bij den Heer
DIRECT UIT VOORRAAD LEVERBAAR; Model Helbo 49.50; Model 14
165.—; Model 9 74Model 8 99—; Mode! S. m. steel 108,50; Model
de Luxe 10 119.Model Zoemer 119.
VRAAGT VRIJBLIJVEND DEMONSTRATIE.
(.eigenheid tot inruil van Uw verouderde Stofzuiger.
BLAUWE DRUIVEN
PERZIKEN
KAAPSCHE PRUIMEN
TAFELHEREN
TAEBLAFFEUEM
SINAASAPPELEN
MANDARIJNEN
CITROENEN
TOMATEN
BANANEN
POMPELMOES
NIEUWE VIJGEN
DOOSJES TUNISDAD3BLS
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES veor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
Firma Wad. A. Maivald.
LANGE TIENDEWEG 27 j— TELEF. 3311.
(Foto Studio.)
RIJNLAND'S NIEUWE DIESELGEMAAL „Mr. P. A. PIJNACKER HORDIJK"
NARIJ GOUDA.
Het is heden een belangrijke dag voor het
Hoogheemraadschap Rijnland.
Heden, 22 Februari 1936, heeft de inge
bruikstelling plaats van Rijnland's nieuwste
aanwinst: het Dieselgemaal „Mr. P. A.
Pijnacker Hordijk" op' 2 K.M. afstand ten
Westen van Gouda gelegen.
Dit nieuwe gemaal dient ter vervanging
van het stoomgemaal, dat in 1856/57 achter
de reeds lang bestaande Hanepraaisluis is
gebouwd. Dat stoomgemaal werd toen ge
sticht op rijkskosten door de commisie van
beheer en toezicht over de droogmaking van
het Haarlemmermeer, om te voorzien in het
nadeel dat voor de waterstand van Rijnland
was ontstaan door de verkleining van de
boezemoppervlakte als gevolg van de droog-
dat meer. De aanlegkosten be-
i destijds ƒ284.306.—.
In het belangrijke werk „De waterkeerin-
geif, waterschappen en polders van Zuid-
Holland deel I afd. I" van Ir. Jhr. L. F.
Texeira de Mabtos, dat hef Hoogheem
raadschap van Rijnland beschrijft, vinden
we vermeld dat Rjjnland's boezem een op
pervlakte heeft van ruim 100.000 H.A., be
staande uit een complex vaarten, kanalen,
meren en wateren waarop het binnen Rijn
land gelegen polder- en boezemiand zijn
overtollig water uitslaat, resp. rechtstreeks
ontlast en dat op zijn beurt, van Rijnland's
wege op het buitenwater wordt geloosd. Op
natuurlijke wijze wordt ongeveer een derde
deel geloosd en op kunstmatige wijze twee
derde.
V„oor het uitmalen van het overtollige
water van Rijnland's boezem beschikt ljet
Hoogheemraadschap over 4 bemalingsinrich-
tjngen: n.l. te Spaarndam, Halfweg, Katwijk
en Gouda. Alle deze gemalen zijn scheprad
gemalen, aangedreven door stoommachines.
(Volledigheidshalve zij opgemerkt dat de
stoommachine te Spaarndam nog dit jaar
zal worden vervangen door twee dieselmo
toren.)
Het stoomgemaal te Spaarndam is het
oudste en dateert van 1843/44, dat te Half
weg werd in 1851/53 gebouwd. Met deze
beide gemalen bleven de klachten over ver
hoogden boezemstand in Rijnland aanhou»-
den, waarna in 1856/57 tot stichting van het
derde gemaal, te Gouda, werd overgegaan.
Het vierde gemaal werd in 1880/81, in tegen
stelling met de drie andere, niet op rijks
kosten, doch op-kosten van Rijnland, te Kat
wijk gesticht om in een soortgelijk nadeel
te voorzien, dat ontstaan was door de af
sluiting van het IJ in 1872.
Thans heeft het stoomgemaal te Gouda
zijn diensten verricht en wordt het vervan
gen door een Dieselgemaal van driemaal
grooter capaciteit.
Rijnland heeft reeds jaren de wensch ge
koesterd, om zijn installatie te Gouda te ver
beteren. Toen de Provincie Zuid-Holland de
^^tering der scheepvaartverbinding Am-
werd deze gelegenheid door Rijnland aan
gegrepen, om tot versterking der bemaljngs-
eninlaatgelegenheid te Gouda over te gaan.
De door de Provincie Zuid-Holland en door
Rijnland in de'laatste jaren in de omgeving
van Gouda aangelegde werkeri, zijn dan ook
in onderlinge samenwerking tot stand ge
komen en vormen tot op zekere hoogte één
onverbrekelijk geheel.
De Provincie Zuid-Holland is bezig aan de
uitvoering van werken, ten doel hebbende
dam in te richten voor het verkeer met
schepen van 2000 ton. In verband daarmede
w tusschen de oude Gouwe en den IJsel een
nieuwe, breede vaarweg gegraven buiten de
stad Gouda om, en is de oude Gouwe veis
diept en - waar noodig verbreed. In dit
kanaal is een nieuwe, groote schutsluis ge
bouwd en men is momenteel doende, de
biggen te Boskoop en Waddinxveen te ter-
nieu^jen.
In een afzonderlijk stroomkanaal, tus
schen den bovengenoemden nieuw gemaak
te» vaarweg en den IJsel, is door Rijnland
hetwelk de
naam draagt van den huidigen dijkgraaf van
Rijnland.
Dit gemaal heeft niet slechts een belang
rijk grooter vermogen dan het oude door
een stoommachine aangedreven scheprad-
gemaal, het is ook van een geheel ander,
moderner type.
Het nieuwe gémaal bevat drie afzonder
lijke agregaten, elk bestaande uit een centri-
fugaalpomp, aangedreven door een 6-cylin-
der dieselmotor van 460 PJL By een opvoer-
hpogte van 2.15 M. kunnen de pompen te
zamen 1800 M3. water per minuut verzetten.
De maximale opbrengst bij kleinere opvoer-
hoogte bedraagt circa 2300 M3. per minuut.
Daar by een IJselvIoed van 2.40 M. plus
N.A.P. nog 1260 M3. water kan worden uit-
gemalen, zal men thans in staat zijn, onder
nagenoeg alle omstandigheden den Gouwe
boezem te beheerschen.
Verwacht wordt dan ook dat de Gouwe
voortaan nog slechts in zeer buitengewone
weersomstandigheden en dus by hooge uit
zondering het „maalpeil" zal bereiken en dat
het wellicht mogelijk zal zijn, in de naaste
toekomst de in Rijnland's Algemeene Keur
voorkomende bepalingen betreffende het
maalpeil op de Gouwe af te schaffen, het
geen zoowel voor de scheepvaart als voor de
op de Gouwe uitslaande polders een groot
voordeel zal zijn.
Onder het gemaal door zijn drie ruime
inlaatsluizen gebouwd, waardoor in droge
perioden, meer zoet water dan tot nu toe
het geval geweest is, op Rijnland's boezem
zal kunnen worden ingelaten, hetgeen de
handhaving van het meest gewenschte zo-
merpeil, de verversching van het boezem
water -alsook de vermindering van het zout
gehalte zeer ten goede zal komen.
De krooshekken en de schuiven der in
laatsluizen en perskanalen worden electrisch
bewogen.
Het machtige bouwwerk rust op een ko
lossale „doos" van gewapend beton, gedr»
gen door 812 in de bekende Goudsche veen
en slappe klei geslagen gewapend betonnen
palen. De vloer van de machinekamer hgt
9.— M. boven de onderkant van de op de
palen rustende betonnen plaat en de palen
reiken tot 11.50 M. beneden de onderkant
van die plaat.
Tot slot zij nog vermeld, dat het gemaal
onder de directie van het Ingenieurs-Bureau
Dwars, Heederik en Verhey te Amersfoort is
gebouwd, de motoren en pompen geleverd
zijn door Werkspoor en het architectonische
gedeelte door den Leidschen architect B.
Buurman werd verzorgd.
De openingsplechtigheid.
De- officieele ingebruikstelling.
Dijkgraaf Mr. P. A. Pijnacker Hordijk
zet de groote beteekenis van dit ge
maal uiteen.
De problemen van waterinlating en
van boezembemaling opgelost.
Hedenmiddag waren in de machinettal van
het nieuwe gebouw een groot aantal genoo-
digden samengekomen. 0
O.m. waren tegenwoordig Je Commissaris
der Koningin^n de Provincie Zuid-Holland,
Jhr. Mr. Dr. H. A. van Karnebeek, de bur
gemeester van Gouda, ie heer E. G. Gnar-
landt en de directeur van Gemeentewerken,
de heer Bakker, van den Provincialen Wa
terstaat de waarnemende hoofdingenieur Ir.
H. Veth en Ir. W. J. de Koek van Louwen,
en van het Hoogheemraadschap van Schie-
land de Dijkgraaf Mr. A. van der Hoeven tn
Ir. W. N. van Nooten.
Na het gezelschap te hebben welkom ge-
heeten, sprak de Dijkgraaf van Rynlann, Mr.
P.A. Pijnacker Hordijk een inleidend woord
ter verklaring van de beteekenis van het
nieuwe gemaal.
Spr begon met een herinnering op te
halen uit het midden der 19e eeuw, toen we
gens de niet sterke kaden langs de Goüwe
het zeilen in de Gouwe anders dan met fok
was verboden, welke toestand veranderde,
toen in 1850 de eerste concessie voor een
stoombootdienst tusschen Amsterdam en
Rotterdam werd verleend, spoedig door an
dere concessie» gevolgd. Van de talrijke
klachten hierover haalde spr. er eene aan,
welke in 1860 door een hoofdingeland van
Rijnland in dichtvorm by Rijnland werd in
gediend.
Thans, aldus spr., zijn het weer scheep-
vaartbelangen geweest, die de aanleiding
werden voor hei stichten van dit gemaal,
n.l. de verbetering van den scheepvaartweg
Rotterdam—Gouda—Amsterdam. Toen men
in 1916 voor deZe verbetering een nieuw
plan ging opzetten, heeft Rijnland daarbij
gewezen op de belangen van Rijnland's boe
zem, daarbij betrokken. Allereerst werd
daarbij gedacht aan de zoo noodige verster
king der waterinlating, daarna eveneens aan
een versterking van de beoezembemaling.
Het Rijk en de provincie Zuid-Holland had
den er belang bij, dat te Gouwesluis de voor
de scheepvaart hinderlijke schutsluis zou
kunnen vervallen om plaats te maken voor
een keersluis, alleen in buitengewone om
standigheden te sluiten. Dit kon alleen door
de bemaling van den Gouwe-boezem zoo
sterk te maken, dat het z.g. „maalpeil voor
de Gouwe" zou kunnen vervallen en afslui
ting van de Gouwe by hooge waterstanden
niet meer noodig zou zijn. Dit leidde tot het
denkbeeld om aan een te graven stroom
kanaal naast het tè graven verbindings
kanaal tusschen IJsel en Gouwe een nieuw
boezemgemaal te stichten, dat steeds on
middellijk maalvaardig zou moeten zijn. Na
veelvuldige briefwisseling met Gedeputeer
de Staten van Zuid^Holland waarbij aan
weerszijden het goede begrip nooit ontbrak,
ontstond in 1925 een regeling tusschen de
provincie en Rijnland, waarbij Rijnland zich
verplichtte tot stichting van een Dieselge
maal met een vermogen van 2.6 millioen M3.
waterverzet per etmaal bij een opvoerhoog-
te van 2.15 meter. De provincie verleende
Rynland een bydrage van ƒ274.000.— en
verbond zich om op kosten van Rijnland een
inlaatsluis en een afwateringskanaal te ma
ken, benevens een keersluis in den IJseldyk,
De noodige grond werd door de provincie
kosteloos aan Rynland in gebruik gegeven.
In 1930 werd die regeling in zooverre 1
zien, dat Rijnland zelf zorgde voor den bouw
der inlaatsluizen en de kosten der werken,
door de provincie voor Rijnland te maken,
op ƒ340.000.werden vastgesteld.
Door een en ander heeft Rynland zijn ge
legenheid tot natuurlijke loozing, zijn water
inlating en zijn bemaling aanzienlijk ver
sterkt. Ook bij langdurige droogte mag men
nu verwachten, dat de boezem op peil blijft
en dat toch nog in Katwijk natuurlijk kan
worden geloosd. Het polderland, dat op de
Gouwe loost, groot 6330 h.a., zal niet meer
worden gehinderd door het maalpeil, waar
bij de loozing moestworden gestaakt. Ter
wijl het oude stoomgemaal te Gouda onder
gunstige omstandigheden slechts 1 millioen
M3. water per etmaal verzette, zal het Die
selgemaal onder gelijke omstandigheden 3
millioen M3. water per etmaal verzetten,
een vermeerdering dus met 2 millioen M3.
Om een beeld te geven van deze capaci
teit, deelde spr. mede, dat, als de 3 motoren
2 minuten werken by een opvoerhoogte van
2 meter, de hoeveelheid uitgeslagen water
gelijk is aan den inhoud van de machinehal,
zynde 3500 M3. en verder, dat de vergroo
ting van de bemalingscapaciteit het moge
lijk maakt, een waterschijf van ruim 5 centi
meters per etmaal weg te malen van den
geheelen, 3600 h.a. grooten boezem. Deze
dag der opening is in de geschiedenis van
Rynland dan ook een. mooie en gelukkige
dag, waarvoor wy dankbaar zijn. Dit geldt
ook voor de Ingelanden, want de problemen
van waterinlating en van boezembemaling
zijn voor de naaste toekomst opgelost.
Namens Dijkgraaf en Hoogheemraden en
namens de Vereenigde Vergadering van
Rijnland dankte spr. allereerst het provin
ciaal bestuur van Zuid-Holland voor de
vlotte samenwerking en de tegemoetkomen
de houding, steeds jegens" Rynland getoond,
wat ook geldt voor den provincialen water
staat dier provincie. Tevens bracht spr. dank
aan Ret College van Schieland, in welk
hoogheemraadschap het gemaal is gelegen,
voor de betoonde medewerking.
Vervolgens dankte spr. Ir. B. A. Verhey
van het Ingenieursbureau Dwars, Heederik
en Verhey, waaraan de bouw werd toever
trouwd, Ir. L. Monhemius, die de adviseur
was op werktuigkundig gebied, den archi
tect B. A. Buurman te Leiden, die de advi
seur was voor het architectonisch gedeelte
en het gebouwd orftwierp, den heer C. de
Kluiver, technisch ambtenaar van Rynland
te Gouda voor zyn medewerking en tenslotte
de aannemers zynde de Zuid-Nederland-
sche Betonmaatschappij te 's-Hertogenbosch
voor den onderbouw, de firma Gebrs. den
Ouden voor den bovenbouw en fabriek
Werkspoor voor de motoren en pompen.
Ten slotte sprak spr. zyn diepgevoelden
dank uit aan de Hoogheemraden en Hoofd
ingelanden voor het met algemeene stem
men genomen besluit der Vereenigde Ver
gadering om het nieuwe gemaal naar hem
te noemen.
„Het stemt ons tot vreugde aldus be
sloot spr. dat wij den Commissaris der
Koningin in de provincie Zuid-Holland in
ons midden mogen zien en wij stellen het
op hoogen prys, dat Uwe Excellentie zich
bereid heeft verklaard het nieuwe gemaal
officieel te willen openen.
Vervolgens <Jeelden Ir. B. A. Verhey van
het Ingenieursbureau Dwars, Heederik en
Verhey te Amersfoort en Ir. L. Monhemius,
ingenieur by den Dienst der Zuiderzeewer
ken, werktuigkundig adviseur van den bouw
van het Dieselgemaal, nog eenige technische
bijzonderheden aangaande de fundeering en
het pompsysteem mede.
Tenslotte heeft de Commissaris dier Ko
ningin in de Provincie Zuid-Holland, Jhr.
Mr. Dr. H. A. van Karnebeek het gemaal
in werking gesteld, nadat bij in een korte
toespraak zijn vreugde over deze nieuwe
aanwinst voor de provincie had uitgespro
ken. i
(Foto Studio.)
EEN KIJKJE IN DE MACHINEHAL VAN RIJNLAND'S
NIEUWE DIESELGEMAAL.
MET DE MACHTIGE MACHINES KAN DRIE MILLIOEN M3. WATER
PER ETMAAL WORDEN VERZET.
De Commissie voor Weg en Brug te
Krimpen a. d. IJsel heeft de volgende
medeüeellng in enkele persorganen ge
publiceerd:
Het onderhoud van het wegdek der
tertiaire dijk- en binnenwegen in de
Krimpenerwaard behoort aan het Hoog
heemraadschap van dien naam. De kos-
'ten hiervan .zijn door het steeds toe
nemende verkeer de laatste 10 15 Jaar
aanzienlijk gestegen. Uit den aard be
hoort het onderhoud van het wegdek
niet, van de wegen als waterkeerlng wel
tot de belangensfeer van het water
schap.
Alle wegen behalve de bestrate kom
men, zijn grindwegen welke niet voldoen
aan redelijke verkeerseischen.
De Commissie ln welker Bestuur de
Burgemeesters van alle 12 na te noemen
gemeenten zitting hebben, heeft thans
aan de Gemeenteraden van Qouderak,
Ouderkerk a. d. IJssel, Krimpen a. d.
IJssel, Krimpen a. d Lek, Lekkerkerk,
Bergambacht, Ammerstol, Schoonhoven,
VllBt, Haastrecht, Stolwijk en Berken-
wonde, voorgesteld het onderhoud via de
Provincie over te nemen, waartoe de
Provincie zich bereid verklaarde.
Aan de Gemeenteraden ls hiernaast
voorgesteld het onderhoud dan gemeen
schappelijk te regelen en hiertoe een
„Wegschap de Krimpenerwaard" in het
leven te roepen.
Verder is de Provincie bereid over te
gaan tot aanslag van den z.g. Centralen
weg door de Krimpenerwaard van Krim
pen aan den IJssel tot Bergambacht
waar deze aansluiting zal geven aan den
provincialen weg Stolwijkersluis-Schoon-
hoven.
Aan de Raden is voorgesteld de door
de provincie geëlschte bijdrage in het
onderhoud van de provinciale wegen ad
MJU per K.M. per Jaar uit het Wegschap
aan de Gemeenten te vergoeden en alle
kosten per inwoner om te slaan.
Verbinding met Rotterdam.
De Centrale weg zou van geen belang
voor de Kflmpenerwaard zijn als zij niet
aansloot aan een brug over den IJssel
en verbinding gaf naar Rotterdam.
Aanvankelijk was voor de belde Krim-
pens een Rijksweg van Rotterdam naar
Eist geprojecteerd met een brug over
den IJssel bij Krimpen a. d. Ussel en
ea%over de Lea oü Krimpen a. d. Lek.
Door wijziging van het Rijkswegenplan
zijn deze bruggen vervallen en vervan
gen door een brug over de Noord bij
Hendrlk-Ido-Ambacht.
De teleurstelling hierover was in de
Krimpenerwaard groot, er waren een
maal verwachtingen gewekt.
Het stemde dan ook tot voldoening dat
een nieuwe brug over den IJssel uitge
trokken stond in het Wetsontwerp Ver
snelde Bruggenbouw. Volgens de toelich
ting zou deze brug eind 1939 gereed moe
ten zijn, de Provincie Zuid-Holland zal
zorgen dat tegelijkertijd de Centrale weg
klaar is.
Komen deze werken tot stand dan zal
dit van groote beteekenis voor de Krim
penerwaard kunnen zijn, dan kan zij
zich naast Gouda, ook naar het grootste
centrum Rotterdam oriënteeren en zal
de achterstand op verkeersgebied van
deze streek in het hart van Zuid-Hol
land eindelijk worden Ingehaald. De
streek is tot op heden alleen via pont-
veeren of vla de tol bij Stolwljkersluls
bereikbaar.
De totstandkoming der gemeenschap
pelijke regelinl en de uitvoering der
werken is van te meer belang daar Het
Hoogheemraadschap thans een jaarlijk-
sche subsidie van rond 39.000 wil vet-
leenen en de Minister van Sociale Zaken
zijne medewerking voor uitvoering in
werkverschaffing toezegde, terwijl een
aanvraag aan het Werklonds is gedaan
voor een rentelooze leening.
De kosten vallen mee, zonder uitkee-
ring uit het Verkeersfonds bedragen zij
ï.ll per inwoner, met uitkeering ƒ0.59.
Ten slotte wijst de commissie op het
belang van de volksgezondheid bij stof
vrije wegen, waar thans de ligtentjes
van het Groene Kruis des zomers in
wolken stof gehuld zijn.
/Als de brug over den IJssel klaar is
zal de Krimpenerwaard voor den groote
stadsbewoner niet langer terra incognita
zijn. Het mooie land zoo bij de hand zal
dan ook op deze streek van toepassing
Bovenstaande mededeelingen van de
Commissie komen vrijwel overeen met
hetgeen wij Zaterdag jl. over dit be
langrijke vraagstuk hebben gepubliceerd
aan de hand van het rapport der Com
missie. Alleen wordt hierin medegedeeld,
wat niet ln het Rapport staat vermeld
dat de kosten l.ll per inwoner zullen
bedragen. Evenmin komt in het Rapport
voor een bedrag dat als uitkeering uit
het Verkeersfonds zou kunnen worden
verwacht. Integendeel vermeldt het Rap
port dat omtrent een uitkeering uit het
Verkeersfonds nogniets vaststaat.
Waar de Commissie thans vermeldt dat
met een uitkeering uit het Verkeers
fonds de lasten per inwoner niet zullen
bedragen l.ll, doch 0.59, zoo onge
veer de helft dus, lijkt dat wel iets voor
barig. Met belangrijke financleele aan
gelegenheden als deze, ls voorzichtigheid
zeker wel op zijn plaats. 1
De Gemeenteraden zullen hun beslis
sing, waarvoor zij reeds worden gesteld,
wèl hebben te overwegen
Naar aanleiding van onze publicatie
vorige week hebben wij van meérdere
zijden vernomen dat het enthousiasme
voor de plannen der Commissie en de
wijze van financiering daarvan in den
Krimpenerwaard niet zoo onvertieeld is.
En wel om het feit dat de lasten veel te
zwaar worden geacht. Een eenvoudige
rekensom toont dat ook aan. Het Hoog
heemraadschap „De Krimpenerwaard"
zou bereid zijn een bijdrage te. geven van
36.000.— per jaar voor haar wegennet
van yu K.M. Dat Hoogheemraadschap
betaalt reeds aan de Provincie c.a.
12.000 per jaar voor de overdracht van.
de Haastrechtsche Dijk en de wegen
Stolwijkersluis—Bergstoep. Daarbij zou
dan nog komen een bijdrage voor den
centralen weg. Te zamen wordt dat een
bedrag van rond 52.(00 per jaar, het
geen, bij een oppervlakte van de Krim
penerwaard van rond 15.000 H.A. neer
komt op 3.50 vaste lasten per H.A. voor
de hier genoemde wegen. Dat is het be
drag van de totaal-lasten vroeger.
Toen indertijd de wegenbelasting ls
ingevoerd, heeft leder onderhoudsplich
tige gemeend dat uit die belasting de
wegverbetering zou worden bekostigd.
Nu zal de moderniseering der wegen,
volgens de voorgestelde plannen moeten
geschieden op kosten der gemeenschap,
van den geheelen Krimpenerwaard en
wel in een periode, waarin de algemeene
be taalkracht zoo aanzienlijk ls gedaald.
Dat het wenschelijk is dat er betere
wegen komen, daarover bestaat zeker
geen verschil van meening. Echter, wij
hebben het reeds gezegd, men moet zich
geen fantastische denkbeelden vormen
dat wanneer de wegen zijn verbeterd,
dat dan ook de gouden appelen ln den
schoot zullen vallen. Bij de verhoudln-
gen van thans moet men daaromtrent
geen illusies wekken. En juist daaroin
klemt de vraag te meer, waar overal
waar van alle zijden om verlichting van
lasten met kracht wordt aangedrongen,
en de Regeering zelf de gemeenten
dwingt hun uitgaven tot het allernood
zakelijkste te beperken, of deze Com-
missie het niet al te lichtvaardig voor
stelt, wanneer zij zegt „de kosten vallen
mee" en de gemeenten animeert zulke
1 jaarlijksche lasten te aanvaarden. Wie
I meer zin heeft voor de realiteit, zal zich.
1 zeker afvragen of de plannen van thans
in dezen tijd van nood, niet te duur
worden gekocht. Het huidige en het ko -
j mende geslacht zullen de lasten blij-
i vend hebben te dragen!