Schoonheid en voordeel van den kleinen tuin,
Dubbele bloemen.
De macht van den kapper
in Hollywood.
Wenken,
FILMNIEUWS.
Eenvoudige
Recepten.
Menukalender.
EEN DRIETAL DINER-TOILETTEN.
DRIE CHARMANTE TAILLEURS.
Drie aardige modellen vóór de eerste mooie dagen. Het eqrste is van
kastanjekleurige crêpe, het tweede van licht-bleu stof met garnituur en
marine knoopen, hef derde van grijze stof met borduur- en kantwerk.
Wenken voor de indeeling.
Een harmonisch geheel moet het doel zijn
door RUURT BORSBOOM.
De modellen die wij hier afbeelden zijn een drietal dinertoiletten, die ook
als avondjaponnen flünst kunnen doen.
No. k is vervaardigd van effen zijde. Mouwen en schouders zijn bewerkt
met borduursel of kant in dezelfde tint. Kiest memzwarte zijde voor het
toilet, neem dan kant of borduursel in oud goiiaSJËp
No. 5 kan het beste gemaakt worden van cloq^efin een tint die het meest
in Uw smaak valt. Hetbovenste deel van de rok en van de corsage zijn
bewerkt met kleine plooitjes.
No. 6 zal het mooiste zijn in donkerblauwe moiré zijde. De mouwen zijn
zeer eenvoudig, halsopening, ceinhiur en onderdeel van de mouwen zijn
eveneens bewerkt met heele kleine plooitjes.
Hoe kleiner de tuin is, hoe meer het
er op aan komt, wat we eruit weten
te halen. Nu vinden velen wel, dat het,
nu alles zoo goedkoop is tegenwoor-
bjj de planting niet noodeloos verzwa
ren. We ondervinden hiervan weldra
den last en dit kan sommige beginne
lingen de>n lust tot tuinieren soms ge-
Een drietal van de nieuwste
coiffures.
dig, de moeite eigenlijk niet loont,
maar de ware tuinliefhebber zal toch
zoo niet redeneeren, voor hem legt het
zelfkweeken het meeste gewicht in de
schaal, 't Is toch heel wat anders, van
eigen grond het kropje sla kersversch
te oogsten of het van den groenboer
te koopen, zelfs al is het nóg zoo goed
koop. Dan zijn er ook nog menschen
vooral zijn dit de bezitters van
kleine tuinen die u doodelijk ver
ontwaardigd zullen tegenwerpen: Ja,
maar ik wi'l van mijn tuin teen moes
tuin maken! In mijn tuin wil ik bloe
men zienDaar hebben ze groot gelijk
in, maar ze vergeten, dat het een het
ander heelemaal niet behoeft uit te
sluiten. Zeker, 't zou er droevig gaan
uitzien met onze tuinen, als de schoon
heid aan het nut werd opgeofferd.
Schoonheid in den groententuin.
Om nu maar direct met een krasse
bewering voor den dag te komenook
een tuin, waar niets dan groenten in
gekweekt worden, kan mooi zijn. Dat
heeft de eigenaar zelf in de hand. Zoo
goed als een schaduwrijke lindelaan
in den zomer, een groepje berken in
den herfst, ons diep innerlijk kunnen
vertilijden en verkwikken, zoo kan ook
de aanblik van een regelmatig beplan
te en zorgvuldig onderhouden groen
tetuin, een welige boonenhaag, een
welverzorgde rij vruchtboomen ons
weldadig aandoen. Wie oog heeft voor
de schoonheid van een wuivend koren
veld, zal ook zijn Vreugde beleven aan
de frischgroene slabedden, de welige
rhabarberplanten, de volbeladen bes-
senstruiken. Het verlangen naar
schoonheid spopri ons aan, onze uiter
ste zorg t.e besteden aan hetgeen wij
kweeken. En daarmede scheppen wij
dan tevens de gunstigste voorwaarden
voof een goed' gedijen der gewassen
en dus ook voor een flinke opbrengst
van ons lapje grond.
Maar met een gezond uiterlijk van
de planten alleen is men er nog niet.
Orde en regelmaat.
De heele aanleg en indeeling van den
tuin moet van doelmatigheid getuigen.
Willekeur en onregelmatigheid zijn
des te storender in*een tuin naarmate
hij kleiner is. Hoe gaarne we ook goed
voor onze planten willen zorgen en
ons daarvoor geen moeite te veel» is,
toóh mogen we dit werk door foutep
heel doen vergaan. De ware animo is
er dan af en de planten worden ver
der minder goed verzorgd, met het
gevolg, dat ook de oogst minder gun
stig uitvalt. Een veel gemaakte fout
bij de beplanting van tuinen is bij
voorbeeld, dat vruchtboómen van al
lerlei vorm en bessenstruiken van ver
schillende^ soorten zoo maar in het
wilde weg door elkaar staan. In zoo'n
tuin is geen spoor van stijl of systeem
te bekennen en hoe moeilijk is dan
het onderhoud van zoo'n mengelmoes
van planten van geheel uiteenloopen
den'aard.
Overdrijving schaadt.
Doch omgekeerd zijn er ook tuinen,
waar het systeem en de regelmaat te
ver zijn gedreven en die daardoor een
onaangenamen indruk maken. Dat
zijn tuinen, die voor poppen, niet voor
menschen aangelegd schijnen te zijn.
Daar zijn petieterige groentenbedjes
door paden van een voet breedte van
elkaar gescheidendaar staan de bes
senstruiken zoo dicht aaneen geplant,
dat men er met de kruiwagen nauwe
lijks tusschendoor kan rijden, daar
noodzaken laaggroeiende takken van
vruchtboomen voortdurend tot buk
ken. Een dergelijke tuin, waarin men
zelf met tegenzin zou werken, is' met
den besten wil van de wereld niet
mooi te noemen. Juist de bezitters van
kleine tuinen moeten er zich voor hoe
den, teveel op bun beperkt stukje
grond te willen onderbrengen. Men
dient rekening te houden met de gren
zen die de natuur stelt, want te dicht
opeen geplaatste planten kunnen zich
onmogelijk goed ontwikkelen en wer
pen daardoor ook weinig vrucht af.
Door een deel van al wat men wel in
zijn tuin zou willen hebben, op te ge
ven, bereikt men met het overblijven
de veel beter een goed resultaat en zal
men veel eerder zijn schoonen droom
verwezenlijkt zien: een mooie, goed
onderhouden tuin, waar alles wat .er
in staat, zich behoorlijk kan ontwik
keien.
Een harmonisch geheel.
Geen pronkende bloembedden of
bont gekleurde heesters maken de^
Schoonheid van'een tuin uit. Ze kun-
.nen ertoe bijdragen, zeker, maar de
hoofdzaak is toch de harmonische aan- 1
leg, die geen inbreuk maakt op de le
venswetten der planten, noch met de
voor den mensch noodzakelijke bewe
gingsvrijheid in strijd komt. Als men
bij den aanleg vanJ zijn 'tuin volgens
dit principe te werk gaat, zal men tot
de ontdekking komen, dat ook een
kleine oppervlakte gronds ongekende
mogelijkheden voor schoonheid biedt,
.zonder dat het practisch nut daarbij
in het gedrang behoeft te komen.
Het ideaal van flken kweeker.
Al van oudsher la het 't ideaal der
kweekers, zooveel -mogelijk „-enkele"
bloe?nen „dubbel" te maken en dank
zij hun bemoeiingen is het nu al zoo
vel gekomen, dat vele van hun produc
ten ons meer vertrouwd zijn dan de
zelfde bloem in zjjn oorspronkelijken,
enkelvoudigen vorm. Gelukkig mogen
we wel zeggen, zijn als tegenwicht
tegen deze dubfoele-bloemen-manie
den laatsten tijd bij enkele soorten de
enkele vormen weer meer in tel ge
komen, zoo b.v. bij de dhalia's en as
ters.
Maar wat is nu eigenlijk een dub
bele bloem? in 't wild groeiende plan
ten vertoonen zelden neiging zulke
volle bloemen voort te brengen. Als
het. een enkele maal al eens gebeurt,
leggen ze het toch weldra tegen de
enkelbloemige soorten af, omdat ze
zich 'veel zwakker voortplanten. Doch
gekweekt in de kassen en tuinen djw
vaklui, die hen met alle mogelijke zor
gen omringen, zoodat zij door veel
minder gevaren bedreigd worden dan
in de vrije natuur, kunnen zij zich wel
handhaven. Het dubbel worden der
bloemen ontstaat meestal doordat de
meeldraden alle of een deel in
bloemzaadjes veranderen. Bloemen,
die veel meeldraden bezitten, zooals
papavers, ranonkelgewassen en rozen
krijgen daardoor dicht gevulde bloem-
hoofdjes, zooals pioenrozen, ranon
kels, rozen. en begonia's. Soms zelfs
strekt zich de Verandering in. bloem
blaadjes vook tot den stamper uit. Der
gelijke bloemen kunnen natuurlijk
geen zaad voortbrengen.
Als planten met weinig meeldraden
dubbele bloemen vormen, dan gebeurt
dit, doordat er nieuwe deelen in den
bloem tot ontwikkeling komen en zich
tot bloemblaadjes vormen. Hiertoe be-
hooren de dubbele tulpen, hyacinthen,
narcissen, pelargoniums, viooltjes,
primula's, petunia's en vele'andere.
Een derde soort van verdubbeling
vertoont de reusachtige familie van
de composieten of samengesteld bloe-
migen. Bij deze familie vindt men in
een en dezelfde bloem twee soorten
van bloempjes. Het hart van de bloehi
bestaat namelijk uit z.g. buisbloemen,
de rand uit lintbloemen. De verdubbe
ling van de bloem ontstaat nu door
dat de buisbloempjes zich tot lint-
bloemem ontwikkelen. Voorbeelden
hiervan zijn asters, duizendschoon,
kamillen, zonnebloem, cinnia's, chry
santen en tal^van andere.
Vele primula's, campanula's en ake
leien vertoonen de neiging om in-
plaats van een enkelvoudige bloem
kroon een dubbele of driedubbele te
ontwikkelen.
Bij andere bloemen weer ontwikke
len zich de kelkblaadjes zeer sterk eh
worden bontgekleurd als bloemblaad
jes en ten slotte zijn er nog zomer
bloemen, die niet werkelijk „dubbel"
zijn, doch vol lijken, doordat de rand
der bloemblaadjes sterk geplooid, ge
golfd of ingekarteld is. Dit ziet men
wel by petunia's en knolbegonia's.
Goed beschouwd zyn ecljter al onze
dubbele bloemen, die wij zoozeer be
wonderen, onnatuurlyke producten
met vergroeide en vervormde voort
plantingsorganen. Slechts met de
uiterste zorg en het grootste geduld
is er van dergeiyke planten zaad te
winnen.
Tabakslucht.
Om tabakslucht uit een kamer te
verdrijven, doet men enkele kristal
letjes ammonia in een glazen jampot,
voegt er 3 a 4 druppels lavendelolie
by en eenige eetlepels kokend water,
waarna de kamer spoedig aangenaam
zal ruiken.
De haren maken de filmster!
Wat draagt Sylvia Sidney
Lang of kort haar, of... een pruik.
Het noodlot der grootheden van
Hollywood ligt in handen van de kap
pers. Alle kapsels, die U op het witte
doek bewondert, stammen van deze
ware kunstenaars af.
Heel zelden lukt het ons, de gehei
men van een ster te doorgronden,
maar sta ons toe, dit in het volgende
stukje te doen.
Op een warmen zomermiddag ont
moette ik Sylyia Sidney, ip een der
grootste winkelstraten ,van Holly
wood. Zy was licht en zomersch ge
kleed en droeg niet eens een hoed;
.een zacht briesje had haar lichte blon
de lokken een beetje verward, maar
zy bekommerde zich nergens over en.
liep rustig vetder.
Denzelfden avond trof ik haar in
een der drukste nachtlokalen weer. Ik
vertrouwde mpn oogen nietpwas dat
werkelyk Sylvia Sidney? Er vi/èl niet
aan te twijfelen, ofschoon ziMu lange
steile haren had, die in'den ha\s ineen
haarwrong waren gelegd. Ik wist niet
wa£ ik er van denken moest en vroeg'
zoodoende aan al mjjn kennissen, wat
voor haren de sjter had. De een zei
„korte lokken", de andere „lang steil
haar", tot ik eindelijk den man trof,
die my uit deze duisternis kon helpen
Pere Westmore, de beste kapper van
heel Hollywood, van wien ik vernam
dat Silvia Sidney een pruik draagt.
Een genie in zijn beroep.
Westmore vertelde my, waarom de
pruiken Van de stars er zoo natuuriyk
uitzienieder haar wordt op een on
zichtbaar net met de hand genaaid.
Ik mocht zpn atelier bezichtigen,
waar eenige tientalleneimployé's werk
zaam zyn. De mooiste haren van de
wereld, in alle kleuren, werden in een
vyftigtal laden bewaard en zyn voor
één millioen verzekerd.
Ontdekte geheimen.
De camera heeft haar streken; niet
elk gezicht, of ieders haar laat zich
direct «oed fotografeeren. De film
diva's moeten zich aan de wetten der
jamera onderwerpen. Daarom kunt
u er nooit zeker van zijn, of uw held
(in) een pruik draagt of niet.
Ruth Chatterton b.v., een der be
gaafdste filmsterren, heeft nog nooit
zonder pruik gefilmd; van Jan Kie-
pura vertelt men, jUt hij een begin
van kaalhoofdigheid onder een pruik
moet verbergen. Ook de kapper van
Paul Cavanagh, de partner van Mae
West in „Goin' te Town", üjkt^iets
verdachts te Rebben. Er zijn er no£
meer, maar ik wil U niet al Uwe illu
sies ontnemen.
Van oppositie tegen korte haren.
De kappers van Hollywood hebben
onder elkaar een syndicaat, genaamd
Association of Hairdresser Artists"
het bestaat uit 110 leden, waaronder
zioh 63 vrouwen bevinden. De presi
dente, Leonore Sabine, is kapster van
Mariene Dietrich, Pola Negri en Con
stance Bennett. De vice-presidente,
Nina Roberts, heeft de zorgen voor
Mary Pickford's haren -op zich gno
men., Zij vertelde mij van de dagen,
toen zfj haar haren moest afknippen
voor de film „de Coquette". Douglas
Fairbanks zou toen om haar heen ge
danst hfebben, en elke snit van de
schaar becritifceerd hebben. Daarna
zouden de afgeknipte lokken van Ma
ry Pickford aan haar aanbidders uit
gedeeld zijn; twee daarvan belandden
zelfs op de tentoonstelling van Chi
cago.
Ook Gloria Swanson behoort tot de
clientèle van Nina Roberts. Ook zij
wilde haar haren af laten knippen,
maar Mevrouw Roberts weigerde
zulks te doeh, en beweert nu, dat het
fiasc.o van de toenmaals zoo geliefde
actrice komt door het, niettegenstaan
de het verbod, afknippen van het
haar. Zijn, of niet zjjn... dat hangt
van den kapper af.
Succes en fiasco hangen van den
kapper af.
De gewichtigheid van 4e kappers
voor de studio's is onschatbaar. Het
gebeurde eens „dat in Hollywood
een wedstrijd werd uitgeschreven,
Vaarvan de prijs een goed "be
taald engagement zou zjjn. Het Orga
nisatie-Comité had veel publiciteiis-
kosten en vond eindelijk een jong
meisje, die den prijs behaalde. Doch
zij was niet photogénique. Het Comité
dacht reeds aan alle onkosten en ver
loren dróomen, maar er werd een ge-
schikten kapper gevonden die het
meisje zoo veranderde, zoodat zij nu
een der beste Amerikaansche actrices
Het wasschen en strijken van zijde.
Zijde krijgt na het wasschen en'
strijken een prachtige glans, wanneer
men bij het laatste spoelwater een
klein scheutje methyl-spiritus voegt;
ook kleuren halen er mooi van op.
Vlekken.
Vlekken uit 'bekleede stoelen zal
men meestal met benzine kunnen ver
wijderen, doch wanneer zij veroor
zaakt zijn door een of andere vloei
stof, die suiker bevat, dan is water
men ammonia en zeep het meest aan
te bevelen.
Men denke bij het gebruiken van
benzine echter steeds aan het brand
gevaar en houde het van vuur of
lichtjes verwijderd.
Kamerbeurten.
Bü kamerbeurten komen de ver
schillende. meubels in aanmerking
voor een extra beurt. Men bereikt de
beste resultaten, indien men het hout
werk eerst afneemt met een goed uit
gewrongen zeemlamp, die vooraf nat
is gemaakt in water en Yi azijn,
daarna op de gewone wijze met was
boenen en flink nawrijven. Piano's
kan men steeds het beste afnemen met
oen slechts even vochtige zeemlap.
Citroensap.
Citroensap is uitstekend om doffe
glas- en kristalwaren te reinigen en
glanzend te krijgen.
Fred Astaire, Irene Dunne en Ginger Rogers in „Roberta".
„Roberta", de nieuwe Remaco-film
in de Schouwburgbiioecoop. i
Fred. Astaire, de mahnelyke hoofdrol in 1
de Remaco Radio-film „Roberta" is altyd in l
training om te vermijden dat. hy ill training
zil ii ceteh gam- Het klinkt paradoxaal
maar het is vry eenvoudig. Dansen, althans
zooals Fred. Astaire het doet, is niet alleen
een kunst maar ook een vorm van athletiek
en de dans zoo opgevat, eischt een ouiten-
gewoon uithoudingsvermogen.
Wie Fred. Astaire ziet dansen, krygt ab
soluut niet het idee, dat daar zwaar werk
wordt geleverd. Het gaat zoo gemakkelyk, I
zoo vïot, dat het den toeschouwer voorkomr,
dat het een gracieus spelletje is, dat hij zon-
der de minste inspanning improviseerend als
het ware, zjjn inspiratie door den dans in
een rhytmischen vorm uit. Zegt Heine niet
reeds, dat dansen eigenlijk „bidden met de
oeenen" is?
„Enkel inspiratie!" zegt Fred. Astaire,
„ja dat kun je net denken. Het gaat mij met
het dansen net als Edison met zijn uitvin
dingen: het is 1 56 inspiratie en 99 94 trans-
piratie.
Ik begon al als jongen van vyf jaar met
dansen. Als ik vanaf dien tyd by het dan
sen eén kilometerteller aan myn voeten had
gehad, zou vérmoedelyk blyken, dat ik ai
dansendé ettelijke malen den omtrek rond
om de aarde had afgelegd. Ja, daar hebben
de menschen zoo geen begrip van. Ze stel
len je soms de meest eigenaardige vragen
over het dansen. Ik heb er nu een boek over
geschreven, waardoor ik in staat zal zyn
duizenden en duizenden vragers tegelyk te
vreden te stellen. Nee, voor trucs is in myn
werk geen plaats. Ook op de' film niet. 't Is
hard werken. Zwaarder dan de meeste men
schen wel tienken. En 't is ook niet iets dat
Je in een paar maanden on4er de knie krygt.
Een behoorlijk danser kun je alleen worden
na een oefening van jaren en jaren. En als
je dan eenmaal op een bepaald niveau bent
gekomen, moet je hard werken om op dat'
niveau te blijven.
Om de Continental te verfilmen heb ik
alleen voor dat gedeelte van dien dans waar
in ik met Ginger Hogers optreed meer dan
100 uren gerepeteerd. Dit deel van deh dans
duur op het doek ongeveer 3 h 4 minuten en
U kunt dus wel zoo ongeveer nagaan hoe
lang ik gerepeteerd heb voor het heele dans.
nummer. Of 't nog verschil maakt of je op
het tooneel dan wel voor de film danst!
Zeker en 't is voor de film vry wat moei
lijker. Je hebt bij al je bewegingen reke
ning te houden met de lens, die op je ge
richt is en geloof maar dat het nietgemak
kelijk is daar steeds om te denken als je als
een wervelwind om je eigen as draait. Eén
stap te ver in welke richting dan ook en de
opname is bedorven. „Knippen" zegt de re
gisseur en je kunt alles weer over doen.
Karl Lamac's „lm weisBen Kössl"
in het Thalia-Theater.
Het Thalia-Theater brengt vanaf heden
de verfilming van Benatsky's „lm weissen
Rössl",. de «kende vroolpe operette, die
niet alleen door het Fritz Hirsch-gezelschap
ontelbare malen is vertoond, maar ook door
vele andere gezelschappen ten tooneele is
gebracht. „Im weissen Eössl" werd ook reeds
meerdere malen verfilmd, maar nimmer zoo
voortreffelijk ais thans door Lamac. „In het
Witte Paard" heeft deze voortreffelijke re
gisseur zich ten volle gegeven en hy l^ak
veel meer nog dan de operette dat kan d«en,
het Salzkammergut rmt zijn kleurige toren
tjes, zijn sprookjeSBhtrge Wolfgangsee
voor de toeschouwers leven.
Benatzky heeft voor de Jilm nieuwe mu-
1 ziek geschreven, die 9U,Jy;tzelfde niveau
staat als de Schlagers uit de operette en
o.a. ingelascht het lied van den Salzburger
Schmulregen, een van de plaatselijke eigen-
Hotel „lm weissen Rössl",
het aardige bekende Hotel aan de Wolfgangsae In het Salzkammergut, waar de film
zich afspeelt. Het bootje dat men afgebeeld Ziet, onderhoudt den dienst op St. GUgen
gelegen aan de -Mondsee, even schilderachtig als de Wolfgangsee.
aardigheden, die elkeen, die tfel eens ver
toefde op de bergen van de Wolfgangsee, zal
kennen.
In de film, die een product is van de
Weensche filmindustrie, speelt de onvolpre
zen Hermann Thimig de rol van den o-ber-
kellner Leopold, die in „lm weissen Rössl"
het gemoedelijke hotel, waar het geluk ach
ter de deur staat, een man van beteekenis
Shirley Temple
als de kleine kolonel..
De Kleine Kolonel,
Shirley Temple en Lionel Barrymore.
inUe Réunie-Bioscoop.
„De Kleine Kolonel"{ de nieuwste Shirley
Temple-film, is een bewerking van de veel
gelezen roman van gelükluidenden naam
door Annie Fellow Johnston, waarin Lionel
Barrymore de rol vervult van den ouden
mopperenden kolonel uit Zuid-Amerika, die
een 'doodelyke haat Koestert tegen alle Yan
kees, terwyl Shirley de rol speelt van des
kolonel's kleindochtertje. Robinson verbeeldt
de butler van den kolonel, die overal waar
de gelegenheid zich voordoet moet dansen.
Zjjn beroemde trapdans, waarmede hij
successen boekte over de geheele wereld,
demonstreert hy hier samen met Shirley op
een grooten mahoniehouten trap, die vanuit
de hall van het huis van den kolonel naar
de eerste étage voert.
Verder treden in deze film op: Evelyn
Venable, Sidney Blackner, John Lodge, Al-
den Chase, Robert Warnicck, William Bur-
ress, FranK Darien, Hattie McManiel, Ge
neva Williams, Avonne Jackson en Nyanza
Potts. D^ze twee laatste zyn neger-acteur-
tjes, die hun filmdebuut in deze film maken.
De kleine Shirley Temple zal in deze film
verschijnen in costumes, dateerende"uit den
tyd van vóór de Amerikaansche burgeroor
logen. Dit is de eerste maal, dat het zes jaar
oude sterretje in een costuumstuk optreedt
en het, heeft heel wat tyd gekost, voor zij
er aan gewend was, in deze ouderwetsche
kleeren rond té loopen. Hooge khooplaarsjes
met kwastjes, rokken met strookjes, tuit-
hoeden, strikken^ japonnen met hoogen hals
en gesteven witte pantalons, verbaasden
haar in het begin ten zeerste, doch aan de
lange, zwarte kousen met kousenbanden
kon zij niet wennen! Shirley is geen stijf
kopje. Zy probeert zeker, alles wat haar
gezegd wordt eenmaal, al weet zij vooruit
dat zij het niet prettig zal vinden.
Toen zy de vreemde kleeren voor het
eerst zag, keek zij zeer verwonderd, doch
paste daarna met den moed der wanhoop
al die rare spullen aan. Voor zy echter
kans gezien had zichzelf in een spiegel te
bekijken, moest ze naar de repetitie en hoe
wel niemand om haar lachte, kon zij het
toch niet nalaten, aan haar kleeren te staan
plukken en peuteren.
Regisseur Butler begreep terstond, dat zij
zich niet op haar gemak voelde en wist hij
tevens, dat, als zij niet spoedig gerustge
steld was, zij niet haar beste spel zou kun
nen geven. Direct stelde hy zich in verbin
ding met Shirley's moeder en deze, mis
schien was het wel voor het eerst, geduren
de het leven van haar beroemde dochtertje,
wist er ook geen raad op. Mrs. Temple had
Shirley natuurlijk kunnen verbieden en zou
het kind dan ongetwijfeld direct met het
rukken en trekken zijn opgehouden, doch
evenzeer zou zy zich dan nog ongelukkig
gevoeld hebben. Tenslotte vroeg Barrymore
haar, wat haar zoo hinderde en vertelde zij
hem, dat zy bang was, er in deze kleeren
gek uit te zien. Hij verzekerde haar, dat het
tegendeel waar was en stelde voor, samen
eens in een spiegel te gaan kijken. Eerst
durfde zij niet, doch toen z« zichzelf eens
goed bekeken had, straalde haar gezichtje
plotseling weer en verklaarde zij Barry-
more zonder aarzelen, dat de kleeren heel
aardig waren en haar niet misstonden. Van
af dit oogenblik kon zy 's morgens niet
vroeg genoeg naar haar zin naar de studio
worden gebracht en wilde zy steeds direct
haai costuum voor de volgende scène aan-
trekken.
Een staaltje van vrouwelijke ijdelheid,
die zelfs bij een peuter van zes jaar reeds
voor schijnt te komen.
Een Belgische filmindustrie met
ln Beigie zyn de maatregelen aange-
xunuigü ine moeten leiden tot tiet sticn-
ten van een nationale inmindustrie, die
wat Deters brengt dan de genoeglijke,
maai' niet oyzonder verhellende rol
prenten die er tot nog toe uit de ateliers
zyn gekomen. De heer Bovesse, minister
„ae instruction puöiique",, wordt ge-
doodverid als de toekomstige minister
„du Cinema National'; de heer Bovesse
heelt reeds een rede gehouden waarin
hij verklaarde dat de regeering zich
bezig houdt met het lilmvraagstuk in
verband met de groote economische en
artistieke belangen daaraan verbonden
Hy noemde dit vraagstuk zeer gecom
pliceerd, maar het moet worden aange
pakt, omdat het stichten van een Bel
gische tilmindustrie op hechte lunda-
menten een eisch ls van den tijd.
Een verbod uit kieschheid.
De Fransche tilm „Le Tragédie de
Mayerling" is ln België verboden. Hoe
wel deze iilm niets stuitends bevat, acht
men het beter haai' van het doek te
weren, omdat de vrouw van kroonprins
Kudolt (de liooidpersoon ln dit drama),
prinses Stéphanle was, een dochter van
koning Leopold II. „De Belgische ko
ninklijke familie", aldus de toelichting
by het verbod, „heeft de laatste jaren
zooveel ellende meegemaakt, dat het een
eisch van kieschheid is thans de her
innering aan droevige gebeurtenissen in
vroeger jaren niet wakker te roepen."
In België wordt dit standpunt van den
censor algemeen geapprecieerd.
„Een dolle boel."
Een nieuwe film van Willy Forst.
Kortgeleden is Willy Forst, dif zeer zeker
na „Mazurka" gerekend kan worden onder
de allerbeste regisseurs, begonnen aan een
nieuwe film, welke in Jtederland door de
Tobis uitgebracht zal worden. De voorloo-
pige titel luidt: „Een dolle boel".
Voor de hoofdrollen zijn niemand minder
geëngageerd dan Renate Muller, Jenny
Jugo, Adolf Wohlbrück, Heinz Ruhmann,
Hilde Hildebrand en Heinz Salfner.
Uit de voorloopige -titel kan reeds wordeh
opgemaakt, dat het nieuwe werk van WTlly
Forst deze maal aan de lichte en vroolyke
kant is, een genre dat zeker in deze tyden
zeer gewaardeerd wordt. Zulk een gegeven
in handen van Willy Forst, doet de ver
wachtingen hoog1 spannen.
Chaplini's nieuwe film.
Chaplin's nieuwe film getiteld „Modern
Times" beeft twee jaar noodig gehad om
geheel gereed te komen. Alleen aan, de op-
niamen werden tien maanden besteed.
Een bedrag van 14 duizend pond werd uit
gegeven voor het décor dat een reusachtige
staalfariek met enorme dynamo's en andere!
machines voorstelt. Vierhonderd menschen
werden gemobiliseerd in verband met een
interessante café-scène, terwyl Chaplin 11
duizend! pon|i spendeerde aan den bouw van
drie volledige straten, en meer dan duizend
menschen waren noodig om hier relLetjes in
elkaar te zetten. Geen enkele- film van
Chaplin heeft zoovell werik gevergd en zoo
veel menschen bezig gehouden als „Modern
Times", de filih, waarin een actueel ar
beidsprobleem wordt behandeld.
j -Champignons met kerrysaus en
j rijst.
j 500 gr. champignons, 30 gr. boter, A4 L.
melk of bouillon (water met 2 blokjes), een
•theelepel citroensap, zout naar smaak, 2
flinke theelepels kerrypoeder, 80 gr. boter,
j 1 uitje, 1 lepel bloem, rijst.
De champignons worden schoongemaakt
door de schilletjes van het bovendeel af te
nemen en een stukje van het onderste deel
af te snijden .daarna in water (met een
scheutje azijn vliig wasschen en in boter on-
geveer 20 minuten laten gaar stoven. Intus-
I schen wordt het sausje gemaakt door boter
bij gieten, zout naar smaak, saus aan de
kook brengen, champignons toevoegen en
alles nog zachtjes op een kleine pit laten
doorkoken, daarna opdienen met rijst.
I Droge rijst verkrijgt men door het water
aan de kook te brengen, b.v. op 2 kopjes
rijst 2 maal 2 kopjes water. Zeer goed ge-
wasschen rijst toevoegen, waarvan al het
aanhangende meel verwijderd moet zijn,
weer aan de kook maken en zoolang laten
staan, totdat het water verkookt is, op as-
bestplaatje zetten en steeds gedurende het
kookproces pan gesloten houden, totdat de
korrels droog en gaar zijn.
Vleesch in schelpen.
250 gr. resten van vleesch, 3 d.L. melk of
jus 'ipet water, 35 gr. bloem, 35 gr. boter,
1 eetlepel fijngehakte peterselie, zout, peper,
'noot, 1 ei, paneermeel, stukje boter.
De schelpen worden met boter bestreken
ên met paneermeel bestrooid. Het vleesch
wordt fiin gehakt, daarna smelten we de
boter in een steelpannetje doen er de bloem
bij en 3 d.L. melk of jus met water, 3 kleine
theekopjes. We doen de vloeistof er bij
kleine scheutjes gelijk bij, steeds rlerende
om een mooie gelijke massa te krijgen, die
we eenige minuten laten doorkoken, daarna
het vleesch er door roeren, dit goed warm
laten worden,, daarna nemen we de pan van
het vuur, voegen het' geklopte eierdooier bij,
gehakte peterselie, zout, peper en noot naar
smaak, en tenslotte het stijfgeklopte eiwit.
We verdeelen het vleeschmengsel over de
schelpen, strooie er paneermeel over en doen
hierop enkele klontjeB boter, waarna we ze
in den oven plaatsen gedurende 20 a 25 min.
A brikozen-schotel.
54 blik abrikozen, 50 gr. biscuits, 3 d.L.
melk, 2 eierdooiers, 1 eetlepel custardpoeder,
2 eetlepels suiker.
We brengen de melk met de suiker aan de
kook en maken de custardpoeder aan met de
geklopte eierdooier waarbij wij lepelsgewijze
en goed kloppende de warme melk gieten en
het mengsel daarna terug doen in de pan
om nog even door te laten koken. In een
kristallen schaal worden de abrikozen ge
daan, terwijl de biscuits in het vocht ge
weekt en op de abrikozen worden gelegd,
hier overheen wordt de vla gegoten, die wij
na het koken flink hebben opgeklopt om het
vormen van een vlies te voorkomen en af
te laten koelen.
Rijstommelet. I
300 gram koude rijst is ongeveer 1 kopje
rauwe rijst met 2 maal zooveel water of 5 j
maal zooveel melk gekookt, 3 eieren, 75 gr.
suiker, 75 gr. bloem, 50 gr. boter, 1 thee- j
lepel kaneel, jam, melk, poedersuiker.
We kloppen de eierdooiers met de suiker
en eenige eetlepels melk zoolang, totdat de J
suiker geheel opgelost is, voegen er dan de
'blolem en de rijst bü en tenslotte het zeer
styf geklopte eiwit en de kaneel. De helft
van de boter wordt in een koekepan warm
gemaakt eh hierin wordt de helft van het
rijstmengsel aan beide kanten lichtbruin ge- J
bakken, daarna op een verwarmde schotel i
gelegd en dik bestreken met jam (of appel
moes). De rest van het beslag wordt in de
overgebleven boter aan beide zijden gebak-
ken, terwyl we de tweede ommelet op de
jamlaag leggen en den bovenkant met poe
dersuiker bestrooien.
■Vruchtengeleipudding.
1 ons biscuits, b.v. bonne mere, of z.g.
vingerbiscuits, 1 blik peren, 1 pakje poeder-
1 gelatine (frambozen), 10 4 12 roode gecon-
fljte kersjes.
I De biscuits worden in kleine stukjes Jver-
deeld in een glazen schaal, daarna wordt het
blik peren geopend en het vocht in een pan
netje gedaan ,dat men met zooveel water
aanvult, totdat men 4 d.L. vocht heeft, dat
aan de .kook gebracht wordt en waarin de
vruchtengelatine-oplossing wordt gedaan,
afkoelen en over de biscuits gieten. Wy zet
ten de glazen schaal op een koele plaats en
laten de jelly volkomen styf worden, het
meest aan te bevelen is om het daags te
voren klaar te maken.
Is de gelei styf, dan worden de gehalveer
de peren er in een cirkel <jpgelegd met de
punt naar het midden, dus straalvormig, ter
wyl het midden aangevuld wordt met de
geconfyte kersjes.
Het geheel ziet er aardig uit en moet
eenigszins aan een margariet doen denken,
waarvan de peren de bloembladen voorstel-
llen. Inplaats van kersjes kan men in het
midden enkele mooie geweekte abrikozen
ZONDAG: Kop bouillon, biefstuKjes, ver-
sche andyvie, aardappelen, vruchtenge
leipudding.'
MAANDAG: Vleesch in schelpen, roer
eieren, savoyekoól aardappelen, gebruin
de boter.
DINSDAG: Klalpstuk, hutspot, peen, aard
appelen, uien, enz., abrikozen-vla.
WOENSDAG: Sla van andyvie, boonenge-
hakt, spuitjes en kastanjes, aardappel-
purée, vruchten.
DONDERDAG: Runderlappen, roode kool,
l aardappelen, rystommelet.
VRIJDAG: Gestoofde kabeljauw, worteltjes,
aardappelen, havermoutschotel.
ZATERDAG: Gebakken spek, capucyners,
gedroogde appeltjes, citroenpudding.