Schoonheid en voordeel van den kleinen tuin, Dubbele bloemen. De macht van den kapper in Hollywood. Wenken, FILMNIEUWS. Eenvoudige Recepten. Menukalender. EEN DRIETAL DINER-TOILETTEN. DRIE CHARMANTE TAILLEURS. Drie aardige modellen vóór de eerste mooie dagen. Het eqrste is van kastanjekleurige crêpe, het tweede van licht-bleu stof met garnituur en marine knoopen, hef derde van grijze stof met borduur- en kantwerk. Wenken voor de indeeling. Een harmonisch geheel moet het doel zijn door RUURT BORSBOOM. De modellen die wij hier afbeelden zijn een drietal dinertoiletten, die ook als avondjaponnen flünst kunnen doen. No. k is vervaardigd van effen zijde. Mouwen en schouders zijn bewerkt met borduursel of kant in dezelfde tint. Kiest memzwarte zijde voor het toilet, neem dan kant of borduursel in oud goiiaSJËp No. 5 kan het beste gemaakt worden van cloq^efin een tint die het meest in Uw smaak valt. Hetbovenste deel van de rok en van de corsage zijn bewerkt met kleine plooitjes. No. 6 zal het mooiste zijn in donkerblauwe moiré zijde. De mouwen zijn zeer eenvoudig, halsopening, ceinhiur en onderdeel van de mouwen zijn eveneens bewerkt met heele kleine plooitjes. Hoe kleiner de tuin is, hoe meer het er op aan komt, wat we eruit weten te halen. Nu vinden velen wel, dat het, nu alles zoo goedkoop is tegenwoor- bjj de planting niet noodeloos verzwa ren. We ondervinden hiervan weldra den last en dit kan sommige beginne lingen de>n lust tot tuinieren soms ge- Een drietal van de nieuwste coiffures. dig, de moeite eigenlijk niet loont, maar de ware tuinliefhebber zal toch zoo niet redeneeren, voor hem legt het zelfkweeken het meeste gewicht in de schaal, 't Is toch heel wat anders, van eigen grond het kropje sla kersversch te oogsten of het van den groenboer te koopen, zelfs al is het nóg zoo goed koop. Dan zijn er ook nog menschen vooral zijn dit de bezitters van kleine tuinen die u doodelijk ver ontwaardigd zullen tegenwerpen: Ja, maar ik wi'l van mijn tuin teen moes tuin maken! In mijn tuin wil ik bloe men zienDaar hebben ze groot gelijk in, maar ze vergeten, dat het een het ander heelemaal niet behoeft uit te sluiten. Zeker, 't zou er droevig gaan uitzien met onze tuinen, als de schoon heid aan het nut werd opgeofferd. Schoonheid in den groententuin. Om nu maar direct met een krasse bewering voor den dag te komenook een tuin, waar niets dan groenten in gekweekt worden, kan mooi zijn. Dat heeft de eigenaar zelf in de hand. Zoo goed als een schaduwrijke lindelaan in den zomer, een groepje berken in den herfst, ons diep innerlijk kunnen vertilijden en verkwikken, zoo kan ook de aanblik van een regelmatig beplan te en zorgvuldig onderhouden groen tetuin, een welige boonenhaag, een welverzorgde rij vruchtboomen ons weldadig aandoen. Wie oog heeft voor de schoonheid van een wuivend koren veld, zal ook zijn Vreugde beleven aan de frischgroene slabedden, de welige rhabarberplanten, de volbeladen bes- senstruiken. Het verlangen naar schoonheid spopri ons aan, onze uiter ste zorg t.e besteden aan hetgeen wij kweeken. En daarmede scheppen wij dan tevens de gunstigste voorwaarden voof een goed' gedijen der gewassen en dus ook voor een flinke opbrengst van ons lapje grond. Maar met een gezond uiterlijk van de planten alleen is men er nog niet. Orde en regelmaat. De heele aanleg en indeeling van den tuin moet van doelmatigheid getuigen. Willekeur en onregelmatigheid zijn des te storender in*een tuin naarmate hij kleiner is. Hoe gaarne we ook goed voor onze planten willen zorgen en ons daarvoor geen moeite te veel» is, toóh mogen we dit werk door foutep heel doen vergaan. De ware animo is er dan af en de planten worden ver der minder goed verzorgd, met het gevolg, dat ook de oogst minder gun stig uitvalt. Een veel gemaakte fout bij de beplanting van tuinen is bij voorbeeld, dat vruchtboómen van al lerlei vorm en bessenstruiken van ver schillende^ soorten zoo maar in het wilde weg door elkaar staan. In zoo'n tuin is geen spoor van stijl of systeem te bekennen en hoe moeilijk is dan het onderhoud van zoo'n mengelmoes van planten van geheel uiteenloopen den'aard. Overdrijving schaadt. Doch omgekeerd zijn er ook tuinen, waar het systeem en de regelmaat te ver zijn gedreven en die daardoor een onaangenamen indruk maken. Dat zijn tuinen, die voor poppen, niet voor menschen aangelegd schijnen te zijn. Daar zijn petieterige groentenbedjes door paden van een voet breedte van elkaar gescheidendaar staan de bes senstruiken zoo dicht aaneen geplant, dat men er met de kruiwagen nauwe lijks tusschendoor kan rijden, daar noodzaken laaggroeiende takken van vruchtboomen voortdurend tot buk ken. Een dergelijke tuin, waarin men zelf met tegenzin zou werken, is' met den besten wil van de wereld niet mooi te noemen. Juist de bezitters van kleine tuinen moeten er zich voor hoe den, teveel op bun beperkt stukje grond te willen onderbrengen. Men dient rekening te houden met de gren zen die de natuur stelt, want te dicht opeen geplaatste planten kunnen zich onmogelijk goed ontwikkelen en wer pen daardoor ook weinig vrucht af. Door een deel van al wat men wel in zijn tuin zou willen hebben, op te ge ven, bereikt men met het overblijven de veel beter een goed resultaat en zal men veel eerder zijn schoonen droom verwezenlijkt zien: een mooie, goed onderhouden tuin, waar alles wat .er in staat, zich behoorlijk kan ontwik keien. Een harmonisch geheel. Geen pronkende bloembedden of bont gekleurde heesters maken de^ Schoonheid van'een tuin uit. Ze kun- .nen ertoe bijdragen, zeker, maar de hoofdzaak is toch de harmonische aan- 1 leg, die geen inbreuk maakt op de le venswetten der planten, noch met de voor den mensch noodzakelijke bewe gingsvrijheid in strijd komt. Als men bij den aanleg vanJ zijn 'tuin volgens dit principe te werk gaat, zal men tot de ontdekking komen, dat ook een kleine oppervlakte gronds ongekende mogelijkheden voor schoonheid biedt, .zonder dat het practisch nut daarbij in het gedrang behoeft te komen. Het ideaal van flken kweeker. Al van oudsher la het 't ideaal der kweekers, zooveel -mogelijk „-enkele" bloe?nen „dubbel" te maken en dank zij hun bemoeiingen is het nu al zoo vel gekomen, dat vele van hun produc ten ons meer vertrouwd zijn dan de zelfde bloem in zjjn oorspronkelijken, enkelvoudigen vorm. Gelukkig mogen we wel zeggen, zijn als tegenwicht tegen deze dubfoele-bloemen-manie den laatsten tijd bij enkele soorten de enkele vormen weer meer in tel ge komen, zoo b.v. bij de dhalia's en as ters. Maar wat is nu eigenlijk een dub bele bloem? in 't wild groeiende plan ten vertoonen zelden neiging zulke volle bloemen voort te brengen. Als het. een enkele maal al eens gebeurt, leggen ze het toch weldra tegen de enkelbloemige soorten af, omdat ze zich 'veel zwakker voortplanten. Doch gekweekt in de kassen en tuinen djw vaklui, die hen met alle mogelijke zor gen omringen, zoodat zij door veel minder gevaren bedreigd worden dan in de vrije natuur, kunnen zij zich wel handhaven. Het dubbel worden der bloemen ontstaat meestal doordat de meeldraden alle of een deel in bloemzaadjes veranderen. Bloemen, die veel meeldraden bezitten, zooals papavers, ranonkelgewassen en rozen krijgen daardoor dicht gevulde bloem- hoofdjes, zooals pioenrozen, ranon kels, rozen. en begonia's. Soms zelfs strekt zich de Verandering in. bloem blaadjes vook tot den stamper uit. Der gelijke bloemen kunnen natuurlijk geen zaad voortbrengen. Als planten met weinig meeldraden dubbele bloemen vormen, dan gebeurt dit, doordat er nieuwe deelen in den bloem tot ontwikkeling komen en zich tot bloemblaadjes vormen. Hiertoe be- hooren de dubbele tulpen, hyacinthen, narcissen, pelargoniums, viooltjes, primula's, petunia's en vele'andere. Een derde soort van verdubbeling vertoont de reusachtige familie van de composieten of samengesteld bloe- migen. Bij deze familie vindt men in een en dezelfde bloem twee soorten van bloempjes. Het hart van de bloehi bestaat namelijk uit z.g. buisbloemen, de rand uit lintbloemen. De verdubbe ling van de bloem ontstaat nu door dat de buisbloempjes zich tot lint- bloemem ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn asters, duizendschoon, kamillen, zonnebloem, cinnia's, chry santen en tal^van andere. Vele primula's, campanula's en ake leien vertoonen de neiging om in- plaats van een enkelvoudige bloem kroon een dubbele of driedubbele te ontwikkelen. Bij andere bloemen weer ontwikke len zich de kelkblaadjes zeer sterk eh worden bontgekleurd als bloemblaad jes en ten slotte zijn er nog zomer bloemen, die niet werkelijk „dubbel" zijn, doch vol lijken, doordat de rand der bloemblaadjes sterk geplooid, ge golfd of ingekarteld is. Dit ziet men wel by petunia's en knolbegonia's. Goed beschouwd zyn ecljter al onze dubbele bloemen, die wij zoozeer be wonderen, onnatuurlyke producten met vergroeide en vervormde voort plantingsorganen. Slechts met de uiterste zorg en het grootste geduld is er van dergeiyke planten zaad te winnen. Tabakslucht. Om tabakslucht uit een kamer te verdrijven, doet men enkele kristal letjes ammonia in een glazen jampot, voegt er 3 a 4 druppels lavendelolie by en eenige eetlepels kokend water, waarna de kamer spoedig aangenaam zal ruiken. De haren maken de filmster! Wat draagt Sylvia Sidney Lang of kort haar, of... een pruik. Het noodlot der grootheden van Hollywood ligt in handen van de kap pers. Alle kapsels, die U op het witte doek bewondert, stammen van deze ware kunstenaars af. Heel zelden lukt het ons, de gehei men van een ster te doorgronden, maar sta ons toe, dit in het volgende stukje te doen. Op een warmen zomermiddag ont moette ik Sylyia Sidney, ip een der grootste winkelstraten ,van Holly wood. Zy was licht en zomersch ge kleed en droeg niet eens een hoed; .een zacht briesje had haar lichte blon de lokken een beetje verward, maar zy bekommerde zich nergens over en. liep rustig vetder. Denzelfden avond trof ik haar in een der drukste nachtlokalen weer. Ik vertrouwde mpn oogen nietpwas dat werkelyk Sylvia Sidney? Er vi/èl niet aan te twijfelen, ofschoon ziMu lange steile haren had, die in'den ha\s ineen haarwrong waren gelegd. Ik wist niet wa£ ik er van denken moest en vroeg' zoodoende aan al mjjn kennissen, wat voor haren de sjter had. De een zei „korte lokken", de andere „lang steil haar", tot ik eindelijk den man trof, die my uit deze duisternis kon helpen Pere Westmore, de beste kapper van heel Hollywood, van wien ik vernam dat Silvia Sidney een pruik draagt. Een genie in zijn beroep. Westmore vertelde my, waarom de pruiken Van de stars er zoo natuuriyk uitzienieder haar wordt op een on zichtbaar net met de hand genaaid. Ik mocht zpn atelier bezichtigen, waar eenige tientalleneimployé's werk zaam zyn. De mooiste haren van de wereld, in alle kleuren, werden in een vyftigtal laden bewaard en zyn voor één millioen verzekerd. Ontdekte geheimen. De camera heeft haar streken; niet elk gezicht, of ieders haar laat zich direct «oed fotografeeren. De film diva's moeten zich aan de wetten der jamera onderwerpen. Daarom kunt u er nooit zeker van zijn, of uw held (in) een pruik draagt of niet. Ruth Chatterton b.v., een der be gaafdste filmsterren, heeft nog nooit zonder pruik gefilmd; van Jan Kie- pura vertelt men, jUt hij een begin van kaalhoofdigheid onder een pruik moet verbergen. Ook de kapper van Paul Cavanagh, de partner van Mae West in „Goin' te Town", üjkt^iets verdachts te Rebben. Er zijn er no£ meer, maar ik wil U niet al Uwe illu sies ontnemen. Van oppositie tegen korte haren. De kappers van Hollywood hebben onder elkaar een syndicaat, genaamd Association of Hairdresser Artists" het bestaat uit 110 leden, waaronder zioh 63 vrouwen bevinden. De presi dente, Leonore Sabine, is kapster van Mariene Dietrich, Pola Negri en Con stance Bennett. De vice-presidente, Nina Roberts, heeft de zorgen voor Mary Pickford's haren -op zich gno men., Zij vertelde mij van de dagen, toen zfj haar haren moest afknippen voor de film „de Coquette". Douglas Fairbanks zou toen om haar heen ge danst hfebben, en elke snit van de schaar becritifceerd hebben. Daarna zouden de afgeknipte lokken van Ma ry Pickford aan haar aanbidders uit gedeeld zijn; twee daarvan belandden zelfs op de tentoonstelling van Chi cago. Ook Gloria Swanson behoort tot de clientèle van Nina Roberts. Ook zij wilde haar haren af laten knippen, maar Mevrouw Roberts weigerde zulks te doeh, en beweert nu, dat het fiasc.o van de toenmaals zoo geliefde actrice komt door het, niettegenstaan de het verbod, afknippen van het haar. Zijn, of niet zjjn... dat hangt van den kapper af. Succes en fiasco hangen van den kapper af. De gewichtigheid van 4e kappers voor de studio's is onschatbaar. Het gebeurde eens „dat in Hollywood een wedstrijd werd uitgeschreven, Vaarvan de prijs een goed "be taald engagement zou zjjn. Het Orga nisatie-Comité had veel publiciteiis- kosten en vond eindelijk een jong meisje, die den prijs behaalde. Doch zij was niet photogénique. Het Comité dacht reeds aan alle onkosten en ver loren dróomen, maar er werd een ge- schikten kapper gevonden die het meisje zoo veranderde, zoodat zij nu een der beste Amerikaansche actrices Het wasschen en strijken van zijde. Zijde krijgt na het wasschen en' strijken een prachtige glans, wanneer men bij het laatste spoelwater een klein scheutje methyl-spiritus voegt; ook kleuren halen er mooi van op. Vlekken. Vlekken uit 'bekleede stoelen zal men meestal met benzine kunnen ver wijderen, doch wanneer zij veroor zaakt zijn door een of andere vloei stof, die suiker bevat, dan is water men ammonia en zeep het meest aan te bevelen. Men denke bij het gebruiken van benzine echter steeds aan het brand gevaar en houde het van vuur of lichtjes verwijderd. Kamerbeurten. Bü kamerbeurten komen de ver schillende. meubels in aanmerking voor een extra beurt. Men bereikt de beste resultaten, indien men het hout werk eerst afneemt met een goed uit gewrongen zeemlamp, die vooraf nat is gemaakt in water en Yi azijn, daarna op de gewone wijze met was boenen en flink nawrijven. Piano's kan men steeds het beste afnemen met oen slechts even vochtige zeemlap. Citroensap. Citroensap is uitstekend om doffe glas- en kristalwaren te reinigen en glanzend te krijgen. Fred Astaire, Irene Dunne en Ginger Rogers in „Roberta". „Roberta", de nieuwe Remaco-film in de Schouwburgbiioecoop. i Fred. Astaire, de mahnelyke hoofdrol in 1 de Remaco Radio-film „Roberta" is altyd in l training om te vermijden dat. hy ill training zil ii ceteh gam- Het klinkt paradoxaal maar het is vry eenvoudig. Dansen, althans zooals Fred. Astaire het doet, is niet alleen een kunst maar ook een vorm van athletiek en de dans zoo opgevat, eischt een ouiten- gewoon uithoudingsvermogen. Wie Fred. Astaire ziet dansen, krygt ab soluut niet het idee, dat daar zwaar werk wordt geleverd. Het gaat zoo gemakkelyk, I zoo vïot, dat het den toeschouwer voorkomr, dat het een gracieus spelletje is, dat hij zon- der de minste inspanning improviseerend als het ware, zjjn inspiratie door den dans in een rhytmischen vorm uit. Zegt Heine niet reeds, dat dansen eigenlijk „bidden met de oeenen" is? „Enkel inspiratie!" zegt Fred. Astaire, „ja dat kun je net denken. Het gaat mij met het dansen net als Edison met zijn uitvin dingen: het is 1 56 inspiratie en 99 94 trans- piratie. Ik begon al als jongen van vyf jaar met dansen. Als ik vanaf dien tyd by het dan sen eén kilometerteller aan myn voeten had gehad, zou vérmoedelyk blyken, dat ik ai dansendé ettelijke malen den omtrek rond om de aarde had afgelegd. Ja, daar hebben de menschen zoo geen begrip van. Ze stel len je soms de meest eigenaardige vragen over het dansen. Ik heb er nu een boek over geschreven, waardoor ik in staat zal zyn duizenden en duizenden vragers tegelyk te vreden te stellen. Nee, voor trucs is in myn werk geen plaats. Ook op de' film niet. 't Is hard werken. Zwaarder dan de meeste men schen wel tienken. En 't is ook niet iets dat Je in een paar maanden on4er de knie krygt. Een behoorlijk danser kun je alleen worden na een oefening van jaren en jaren. En als je dan eenmaal op een bepaald niveau bent gekomen, moet je hard werken om op dat' niveau te blijven. Om de Continental te verfilmen heb ik alleen voor dat gedeelte van dien dans waar in ik met Ginger Hogers optreed meer dan 100 uren gerepeteerd. Dit deel van deh dans duur op het doek ongeveer 3 h 4 minuten en U kunt dus wel zoo ongeveer nagaan hoe lang ik gerepeteerd heb voor het heele dans. nummer. Of 't nog verschil maakt of je op het tooneel dan wel voor de film danst! Zeker en 't is voor de film vry wat moei lijker. Je hebt bij al je bewegingen reke ning te houden met de lens, die op je ge richt is en geloof maar dat het nietgemak kelijk is daar steeds om te denken als je als een wervelwind om je eigen as draait. Eén stap te ver in welke richting dan ook en de opname is bedorven. „Knippen" zegt de re gisseur en je kunt alles weer over doen. Karl Lamac's „lm weisBen Kössl" in het Thalia-Theater. Het Thalia-Theater brengt vanaf heden de verfilming van Benatsky's „lm weissen Rössl",. de «kende vroolpe operette, die niet alleen door het Fritz Hirsch-gezelschap ontelbare malen is vertoond, maar ook door vele andere gezelschappen ten tooneele is gebracht. „Im weissen Eössl" werd ook reeds meerdere malen verfilmd, maar nimmer zoo voortreffelijk ais thans door Lamac. „In het Witte Paard" heeft deze voortreffelijke re gisseur zich ten volle gegeven en hy l^ak veel meer nog dan de operette dat kan d«en, het Salzkammergut rmt zijn kleurige toren tjes, zijn sprookjeSBhtrge Wolfgangsee voor de toeschouwers leven. Benatzky heeft voor de Jilm nieuwe mu- 1 ziek geschreven, die 9U,Jy;tzelfde niveau staat als de Schlagers uit de operette en o.a. ingelascht het lied van den Salzburger Schmulregen, een van de plaatselijke eigen- Hotel „lm weissen Rössl", het aardige bekende Hotel aan de Wolfgangsae In het Salzkammergut, waar de film zich afspeelt. Het bootje dat men afgebeeld Ziet, onderhoudt den dienst op St. GUgen gelegen aan de -Mondsee, even schilderachtig als de Wolfgangsee. aardigheden, die elkeen, die tfel eens ver toefde op de bergen van de Wolfgangsee, zal kennen. In de film, die een product is van de Weensche filmindustrie, speelt de onvolpre zen Hermann Thimig de rol van den o-ber- kellner Leopold, die in „lm weissen Rössl" het gemoedelijke hotel, waar het geluk ach ter de deur staat, een man van beteekenis Shirley Temple als de kleine kolonel.. De Kleine Kolonel, Shirley Temple en Lionel Barrymore. inUe Réunie-Bioscoop. „De Kleine Kolonel"{ de nieuwste Shirley Temple-film, is een bewerking van de veel gelezen roman van gelükluidenden naam door Annie Fellow Johnston, waarin Lionel Barrymore de rol vervult van den ouden mopperenden kolonel uit Zuid-Amerika, die een 'doodelyke haat Koestert tegen alle Yan kees, terwyl Shirley de rol speelt van des kolonel's kleindochtertje. Robinson verbeeldt de butler van den kolonel, die overal waar de gelegenheid zich voordoet moet dansen. Zjjn beroemde trapdans, waarmede hij successen boekte over de geheele wereld, demonstreert hy hier samen met Shirley op een grooten mahoniehouten trap, die vanuit de hall van het huis van den kolonel naar de eerste étage voert. Verder treden in deze film op: Evelyn Venable, Sidney Blackner, John Lodge, Al- den Chase, Robert Warnicck, William Bur- ress, FranK Darien, Hattie McManiel, Ge neva Williams, Avonne Jackson en Nyanza Potts. D^ze twee laatste zyn neger-acteur- tjes, die hun filmdebuut in deze film maken. De kleine Shirley Temple zal in deze film verschijnen in costumes, dateerende"uit den tyd van vóór de Amerikaansche burgeroor logen. Dit is de eerste maal, dat het zes jaar oude sterretje in een costuumstuk optreedt en het, heeft heel wat tyd gekost, voor zij er aan gewend was, in deze ouderwetsche kleeren rond té loopen. Hooge khooplaarsjes met kwastjes, rokken met strookjes, tuit- hoeden, strikken^ japonnen met hoogen hals en gesteven witte pantalons, verbaasden haar in het begin ten zeerste, doch aan de lange, zwarte kousen met kousenbanden kon zij niet wennen! Shirley is geen stijf kopje. Zy probeert zeker, alles wat haar gezegd wordt eenmaal, al weet zij vooruit dat zij het niet prettig zal vinden. Toen zy de vreemde kleeren voor het eerst zag, keek zij zeer verwonderd, doch paste daarna met den moed der wanhoop al die rare spullen aan. Voor zy echter kans gezien had zichzelf in een spiegel te bekijken, moest ze naar de repetitie en hoe wel niemand om haar lachte, kon zij het toch niet nalaten, aan haar kleeren te staan plukken en peuteren. Regisseur Butler begreep terstond, dat zij zich niet op haar gemak voelde en wist hij tevens, dat, als zij niet spoedig gerustge steld was, zij niet haar beste spel zou kun nen geven. Direct stelde hy zich in verbin ding met Shirley's moeder en deze, mis schien was het wel voor het eerst, geduren de het leven van haar beroemde dochtertje, wist er ook geen raad op. Mrs. Temple had Shirley natuurlijk kunnen verbieden en zou het kind dan ongetwijfeld direct met het rukken en trekken zijn opgehouden, doch evenzeer zou zy zich dan nog ongelukkig gevoeld hebben. Tenslotte vroeg Barrymore haar, wat haar zoo hinderde en vertelde zij hem, dat zy bang was, er in deze kleeren gek uit te zien. Hij verzekerde haar, dat het tegendeel waar was en stelde voor, samen eens in een spiegel te gaan kijken. Eerst durfde zij niet, doch toen z« zichzelf eens goed bekeken had, straalde haar gezichtje plotseling weer en verklaarde zij Barry- more zonder aarzelen, dat de kleeren heel aardig waren en haar niet misstonden. Van af dit oogenblik kon zy 's morgens niet vroeg genoeg naar haar zin naar de studio worden gebracht en wilde zy steeds direct haai costuum voor de volgende scène aan- trekken. Een staaltje van vrouwelijke ijdelheid, die zelfs bij een peuter van zes jaar reeds voor schijnt te komen. Een Belgische filmindustrie met ln Beigie zyn de maatregelen aange- xunuigü ine moeten leiden tot tiet sticn- ten van een nationale inmindustrie, die wat Deters brengt dan de genoeglijke, maai' niet oyzonder verhellende rol prenten die er tot nog toe uit de ateliers zyn gekomen. De heer Bovesse, minister „ae instruction puöiique",, wordt ge- doodverid als de toekomstige minister „du Cinema National'; de heer Bovesse heelt reeds een rede gehouden waarin hij verklaarde dat de regeering zich bezig houdt met het lilmvraagstuk in verband met de groote economische en artistieke belangen daaraan verbonden Hy noemde dit vraagstuk zeer gecom pliceerd, maar het moet worden aange pakt, omdat het stichten van een Bel gische tilmindustrie op hechte lunda- menten een eisch ls van den tijd. Een verbod uit kieschheid. De Fransche tilm „Le Tragédie de Mayerling" is ln België verboden. Hoe wel deze iilm niets stuitends bevat, acht men het beter haai' van het doek te weren, omdat de vrouw van kroonprins Kudolt (de liooidpersoon ln dit drama), prinses Stéphanle was, een dochter van koning Leopold II. „De Belgische ko ninklijke familie", aldus de toelichting by het verbod, „heeft de laatste jaren zooveel ellende meegemaakt, dat het een eisch van kieschheid is thans de her innering aan droevige gebeurtenissen in vroeger jaren niet wakker te roepen." In België wordt dit standpunt van den censor algemeen geapprecieerd. „Een dolle boel." Een nieuwe film van Willy Forst. Kortgeleden is Willy Forst, dif zeer zeker na „Mazurka" gerekend kan worden onder de allerbeste regisseurs, begonnen aan een nieuwe film, welke in Jtederland door de Tobis uitgebracht zal worden. De voorloo- pige titel luidt: „Een dolle boel". Voor de hoofdrollen zijn niemand minder geëngageerd dan Renate Muller, Jenny Jugo, Adolf Wohlbrück, Heinz Ruhmann, Hilde Hildebrand en Heinz Salfner. Uit de voorloopige -titel kan reeds wordeh opgemaakt, dat het nieuwe werk van WTlly Forst deze maal aan de lichte en vroolyke kant is, een genre dat zeker in deze tyden zeer gewaardeerd wordt. Zulk een gegeven in handen van Willy Forst, doet de ver wachtingen hoog1 spannen. Chaplini's nieuwe film. Chaplin's nieuwe film getiteld „Modern Times" beeft twee jaar noodig gehad om geheel gereed te komen. Alleen aan, de op- niamen werden tien maanden besteed. Een bedrag van 14 duizend pond werd uit gegeven voor het décor dat een reusachtige staalfariek met enorme dynamo's en andere! machines voorstelt. Vierhonderd menschen werden gemobiliseerd in verband met een interessante café-scène, terwyl Chaplin 11 duizend! pon|i spendeerde aan den bouw van drie volledige straten, en meer dan duizend menschen waren noodig om hier relLetjes in elkaar te zetten. Geen enkele- film van Chaplin heeft zoovell werik gevergd en zoo veel menschen bezig gehouden als „Modern Times", de filih, waarin een actueel ar beidsprobleem wordt behandeld. j -Champignons met kerrysaus en j rijst. j 500 gr. champignons, 30 gr. boter, A4 L. melk of bouillon (water met 2 blokjes), een •theelepel citroensap, zout naar smaak, 2 flinke theelepels kerrypoeder, 80 gr. boter, j 1 uitje, 1 lepel bloem, rijst. De champignons worden schoongemaakt door de schilletjes van het bovendeel af te nemen en een stukje van het onderste deel af te snijden .daarna in water (met een scheutje azijn vliig wasschen en in boter on- geveer 20 minuten laten gaar stoven. Intus- I schen wordt het sausje gemaakt door boter bij gieten, zout naar smaak, saus aan de kook brengen, champignons toevoegen en alles nog zachtjes op een kleine pit laten doorkoken, daarna opdienen met rijst. I Droge rijst verkrijgt men door het water aan de kook te brengen, b.v. op 2 kopjes rijst 2 maal 2 kopjes water. Zeer goed ge- wasschen rijst toevoegen, waarvan al het aanhangende meel verwijderd moet zijn, weer aan de kook maken en zoolang laten staan, totdat het water verkookt is, op as- bestplaatje zetten en steeds gedurende het kookproces pan gesloten houden, totdat de korrels droog en gaar zijn. Vleesch in schelpen. 250 gr. resten van vleesch, 3 d.L. melk of jus 'ipet water, 35 gr. bloem, 35 gr. boter, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, zout, peper, 'noot, 1 ei, paneermeel, stukje boter. De schelpen worden met boter bestreken ên met paneermeel bestrooid. Het vleesch wordt fiin gehakt, daarna smelten we de boter in een steelpannetje doen er de bloem bij en 3 d.L. melk of jus met water, 3 kleine theekopjes. We doen de vloeistof er bij kleine scheutjes gelijk bij, steeds rlerende om een mooie gelijke massa te krijgen, die we eenige minuten laten doorkoken, daarna het vleesch er door roeren, dit goed warm laten worden,, daarna nemen we de pan van het vuur, voegen het' geklopte eierdooier bij, gehakte peterselie, zout, peper en noot naar smaak, en tenslotte het stijfgeklopte eiwit. We verdeelen het vleeschmengsel over de schelpen, strooie er paneermeel over en doen hierop enkele klontjeB boter, waarna we ze in den oven plaatsen gedurende 20 a 25 min. A brikozen-schotel. 54 blik abrikozen, 50 gr. biscuits, 3 d.L. melk, 2 eierdooiers, 1 eetlepel custardpoeder, 2 eetlepels suiker. We brengen de melk met de suiker aan de kook en maken de custardpoeder aan met de geklopte eierdooier waarbij wij lepelsgewijze en goed kloppende de warme melk gieten en het mengsel daarna terug doen in de pan om nog even door te laten koken. In een kristallen schaal worden de abrikozen ge daan, terwijl de biscuits in het vocht ge weekt en op de abrikozen worden gelegd, hier overheen wordt de vla gegoten, die wij na het koken flink hebben opgeklopt om het vormen van een vlies te voorkomen en af te laten koelen. Rijstommelet. I 300 gram koude rijst is ongeveer 1 kopje rauwe rijst met 2 maal zooveel water of 5 j maal zooveel melk gekookt, 3 eieren, 75 gr. suiker, 75 gr. bloem, 50 gr. boter, 1 thee- j lepel kaneel, jam, melk, poedersuiker. We kloppen de eierdooiers met de suiker en eenige eetlepels melk zoolang, totdat de J suiker geheel opgelost is, voegen er dan de 'blolem en de rijst bü en tenslotte het zeer styf geklopte eiwit en de kaneel. De helft van de boter wordt in een koekepan warm gemaakt eh hierin wordt de helft van het rijstmengsel aan beide kanten lichtbruin ge- J bakken, daarna op een verwarmde schotel i gelegd en dik bestreken met jam (of appel moes). De rest van het beslag wordt in de overgebleven boter aan beide zijden gebak- ken, terwyl we de tweede ommelet op de jamlaag leggen en den bovenkant met poe dersuiker bestrooien. ■Vruchtengeleipudding. 1 ons biscuits, b.v. bonne mere, of z.g. vingerbiscuits, 1 blik peren, 1 pakje poeder- 1 gelatine (frambozen), 10 4 12 roode gecon- fljte kersjes. I De biscuits worden in kleine stukjes Jver- deeld in een glazen schaal, daarna wordt het blik peren geopend en het vocht in een pan netje gedaan ,dat men met zooveel water aanvult, totdat men 4 d.L. vocht heeft, dat aan de .kook gebracht wordt en waarin de vruchtengelatine-oplossing wordt gedaan, afkoelen en over de biscuits gieten. Wy zet ten de glazen schaal op een koele plaats en laten de jelly volkomen styf worden, het meest aan te bevelen is om het daags te voren klaar te maken. Is de gelei styf, dan worden de gehalveer de peren er in een cirkel <jpgelegd met de punt naar het midden, dus straalvormig, ter wyl het midden aangevuld wordt met de geconfyte kersjes. Het geheel ziet er aardig uit en moet eenigszins aan een margariet doen denken, waarvan de peren de bloembladen voorstel- llen. Inplaats van kersjes kan men in het midden enkele mooie geweekte abrikozen ZONDAG: Kop bouillon, biefstuKjes, ver- sche andyvie, aardappelen, vruchtenge leipudding.' MAANDAG: Vleesch in schelpen, roer eieren, savoyekoól aardappelen, gebruin de boter. DINSDAG: Klalpstuk, hutspot, peen, aard appelen, uien, enz., abrikozen-vla. WOENSDAG: Sla van andyvie, boonenge- hakt, spuitjes en kastanjes, aardappel- purée, vruchten. DONDERDAG: Runderlappen, roode kool, l aardappelen, rystommelet. VRIJDAG: Gestoofde kabeljauw, worteltjes, aardappelen, havermoutschotel. ZATERDAG: Gebakken spek, capucyners, gedroogde appeltjes, citroenpudding.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 4