we*
himtitsK
ktcrvte* ondnutiftM
instqntlne
Beurs van Amsterdam.
wisselkoersen.
Schoonhovend burgemeester, de heer
A. Nieuwenhuisen, pleit voor een
goeden veiligen weg naast behoud van
den zeer ge waardeerden spoorweg.
Het was inderdaad een heuglijke ge
beurtenis toen op Zaterdag 14 November
4914 de spoorlijn Opuda—Schoonhoven
officieel in gebruik werd genomen.
De Krimpenerwaard en ook voor een
groot deel de Lopiker- en Albiasser-
waard werden toen uit haar isolement
verlost, De spoorweg was gekomen!
En ik denk hierbij onwillekeurig aan
den loi, :dle Hildebrand in 1837 reeds, na
zyn beschouwing over trekschuit en dili
gence, bezong over de komende spoor
wegen.
„Spoorwegen! heerlijke spoorwegen!
op U zal niet gerookt worden; want daar
iS geen adem! Op U zal. niet geslapen
worden;want daar is geen rust! Op II zal
niet worden gebabbeld; want daar is
geen tijd!
Zoo daar op u ook onaangenaamheden
en jammeren zijn, zij zullen den tijd niet
hebben ons te bereiken, wh. geen ge
legenheid om ze gewaar te worden!
Maar Komt! komt, heerlijke spoor
wegen! Daalt als een tralienet neder op
onze provinciën! Vernietigers aller grqo-
te afstanden! versmaalt de kle.lne af
standen in ons Koninkrijkje niet!
Jalaten de, zangen onzer dichters het
weldra in verrukte tonen uitgalmen
„D§ spoorweg kwam, de. spoorweg?
kwam! Laten de zakdoeken onzer schoo-
nen' toegewuifd wórden, dé eere- en
gedenkpenningen onzer munt u tegen-
rollen!
Dan eerst als de Nederlandsche Natie,
langs uwe gladde banen, dagelijks door
elkander zal geschoten worden ala een;,
partij weversspoelen, zal er welvaart en
Woei en leven en spoed ln-ons dierbaar
Vaderland heerschen!"
In zulk een stemmingverkeerde-
Schoonhoven in November 1914.
Het nijvere geïsoleerde stadje, aan de:
Lek daar in den uithoek van Zuid-Hol
land zou weer herleven; het zou weldra
weer de zilverstadvan Holland wezen
de tiende stadj
Gi.1 behoeft slechts de dagbladen van
dien tijd na te slaan, om u te overtui - j
gen, welk een opluchting de spoorweg
bracht.' r - j
De. aanleg en totstandkonüng' ervan
waren met de grootste denkbare moéi-,
ltjkheden gepaard gegaan. Ik behoef hier'
slechte te wijzen op de bodemgesteldheid,
van de Krimpenerwaard met zijn lagen;
van 12—ai metër veen daarover Dr. A.t'
Sqheijgrond te Oouda een belangrijke
studie heeft gewijd, om u een kleinen»]
indruk te geven van het knappe inge-1 j
nieurswerk, dat moest worden verricht, h
En na de beste en zorgvuldige bereke-
ninaen gebeurde het noe dal oneen;
"goeien Dag-,de boomjm en de rails ,de|! wa»'geStdW'«f men wachtte o0 het.
rollen omgekeerd hadden De booznen begitï der werken.
iftgen n.L; ;h<>rlzo^taaij.;de.4elegdg «Utsj, ly^Duurde'S^at laffg,Wat 'ëri lSrigV dle?
störidén verticaal op den weg! L bakens zijh'nooit weggehaald, de törtd
Hoe dit alles ook zij de heer Sphreu- des tijds heeft zé" ohgef-öinïd en hèt
der iaivairgeschiedenis s^aks ook"
Wel waf vettéÏTért de spoorweg
w: 1
aanbreken, dat gelet op de financleèle
resultaten der Nederlandsche Spoorwe
gen het voortbestaan onmogelijk
werd. Maar nu; nu de Krimpenerwaard,
die wel prachtige polderwegen ik denk
hier aan de schitterende VUst maar,
helaas! geen verkeerswegen heeft -r- kan
de spoortrein hi de oogen der Schoon -
hovenaren niet gemist worden.
Het is daarom dan ook, dat ons comité
van actie deze vergadering heeft belegd, i
Laten wé, met wettige en geoorloofde 1
middelen alles dóen wat ln ons vermogen
is om de spoorlijn te behouden.
Deze actie., verhindert ons niét om
eveneens met alle kracht te Ijveren'voor.
nieuwe wegen. Met dankbaarheid con-
stateéren we, dat de Gedepeuteerde Sta- 1
ten van Zuid-,Holland het wegen vraag-1
stuk in onzé" Krimpeïier- en Alblasser-
waard tot een oplossing willen brengen.
Van harte hopen we dat de aanleg van,
onzen hoofdweg van Gouda naari1
Schoonhoven1 n a a s t oiïzeri Spoorweg
spoedig een féit zal worden. j
Vol vertrouwen zijn we na al onze
pogingen die we hebben aangewend,
dat Zijne Excellentie de Minister van j
Waterstaat vooralsnog niet tot de ophef-
flng van de spoorlijn zal besluiten en
dat Gedeputeerde Staten met hun be- j
kwamen hoofdingenieur spoedig een voor.
oiïz.e streek bevredigende oplossing zul-'
len weten t£. vinden, waardoor weldraj
onze werkloozen kunnen helpen aan den'
aanleg van den nieuwen weg yan,
Schoon hoven-;,naar Gouda.
De tijden zijn moeilijk en zwaar, maar
daarom Juist te meer ijveren we. hier te)
Schoonhoven voor een goeden én veili-'
gen weg, naast onzen zoo zeer gewaar-,
deerden spoorweg, tot meerderen -groei
en' Bloei van' ohzë nijverè, oude stad en-:
grootere welvaart vart de geheele streek.:.
C Applaus).
.Strijdt vuor liet behoud van den
spoorweg en voor een goede
verkeersweg daarnaast
?oó zégt de heefHEKM. A. SCÉREUDEH,
voorzitter van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken.
Het ls meer dan zestig Jaar geleden
dfct heel Schoonhoven in 'vlaggëntooh
was, zoo Ving de heer Schreuder zijn be-]
toog aan.
Immers, waarnaar mén lange jaren;
tevergeefs had uitgezien scheen .wpfke-
lijkheid te worden: aan dé uitmiddel-'
puntigheid Yan den Kfinipenérwaatd;
zou een einde komen; er was concéssie!
verleend joor den ajmlgg, eent;r spoorlijn"
van RótterdSm déh' Krimpener
waard langs Schoonhoven met als eind-,
punt MuhSter'"lii •'wè^tfaïën.; de. weg
(verd uitgeb'ëkend; ais m'ri hèrü)neringi
me niét'bedriegt was "eejiïgë Jaren eèn»
ingenieur hief gevestigd. Dë bakens waar:;
langs de lijn zou gemaakt worden: warén"
geplaatst, een Belangrijk Waarborgkapi
wanneer wij geregeld lijden aan
hoofdpijn, onverschillig of deze
♦ëhgeVolge vanovermafige inspan
ning of dóór een ziekte ontstaat
Neemf Instanhne, hèt middel uit
de'moderne gepeesmiddelenschat
Prijs pef. doosje slechts 50 cl*.
nog
kwam r
En volgens dé SpHdÓnKbyensche
courant vloeide vah dé lippen vah lede- f
reit Schoohhóvériaar: „Es iét* errelc'ht." 5
Het oude was voorbijgegaan een f
nieuw tijdperk van bloëï werd met de
opening "der lijn -Jngeluid.
De oude diligence die velen uwer
nog hebben gekend wérd afgedankt.
De diligence, de schokkende, nauwe,
dreunende, vuile, tochtige harde, tuite
lige doos met haar slapers, rookers en
praters, met haar binnen- en buiten
passagiers had haar diensten verricht.
Nu kon het niet meer voorkomen, dat
de wagen met reizigers plotseling op den
weg bleef staan, en de koetsier op den
..waarborgkapitaal wefd' Veèbèurd. Men
heeft hèt uiteindelij k gebruikt alS' bij -
drage in den adrrieg van de verbinding
Gouda^—Schoonhoven 7
■c Mlsi mijne -heeren, de tramlijn «res-
kensr-Maldeghem in Belglfc is-'mede dóór
dit kapitaal gefinancierd.
- Alle hoop op uiteindelijke verlossing
uit hun isolement voor Ölt .deel van het
land was vervlogen; ina;ar <*r werd^toch
gestadig gewerktomer uiteindelijk toe
te kómen. o i - ói.'
Reeds voor 1890 besloot de Raad dezer
gemeente een halve ton gouds ter be
schikking te stellen voor een verbinding
aan het spoorwegnet en op 24 Februari
1894 werd dit bedrag nog met ƒ-10.900.^-
verhoogd.
Op 24 Maart 1899 besloot het Geme^n-
bok met de paarden er alleen van door tebestuur van Schoonhoven deze subsi
T"*^ die te verieènen aan de Mij.'explpl-
tatle van Tramwegen te Voorburg, direc
teur de heef ViséerDe toerimdliga K- V-
K; te Schoönhöven verzette zich ernstig
tegen dén aanleg eenef tramlijn op een
spoorbreedte van 1.067 M., overtuigd dat
dit ternauwernood een halve oplossipg
van het vraagstuk zou beteekéiien. iipr
mem zou het -goederenverkeer* hiermede
niet gebaat zijïr, elke wagon zóii lh Gou
da moeten worden oVefgeladénelke
colli zou zoowel op den spöorWeg als 'óp
de tram bevracht moeten gorden
Dit verzet mocht echter niet baten:
de heer Vas Vl$Sèr te wórsteleh "had is U
schetst. Na e'enige jaren moest de arbeid
worden gestaakt in afwachting dat de
regeering nieuwe fondsenter beschik
king zoti stellen om den afbouw te ver
zekeren. Aanvragen daartoe werden tot
de regeering gericht en eèn wetsvoorstel
daartoe bereikte de Tweede Kamer.
Daartegen werd door de toenmalige K. y.
tr o„i:;L,1.1...^.,
gingen. De middeleeuwsche tijd kwam
in 1914 voor Schoonhoven en deze streék
tot een einde
EnJnderdadd'de spoorweg heeft «roote
veranderingen gebracht. Vooral door
den aanleg, yan nornjanjspgor, waardoor
hét .mogelijk is dat de goederenwagons le
Gouda zonder overlading ops de hoofd
lijn kunnen worden gerangeerd, is de
Krimpenerwaard tot bloei gekomen
Ieder uwer weet, wat ons treintje voor
Schoonhoven beteekent. Op een aange
name- en gemakkelijke manier kUnneh
we ons nu verplaatsen. In ongeveer vijif
kwartier zijn we. te Den Haag, Rotterdam
of Utrecht. Om hét uur kunnen we naar
Gouda. Over en weer hebben èn Gouda
én Schoonhoven het grootste belang bij
het Voortbestaan van den spoorweg.
Talrijke kinderen gaan. uit Schoon
hoven, Bergambacht en Stolwijk te Gou
da op school. Bezoeken daar het 'gym -
nasium, de H.B.S., de ambachtschool, de
schoien voor ander voortgezet onderwijs
en 'avondscholen.
Uit Gouda komen de leerlingen te
Rijkskweek
Schoonhoven bezoeken te RijKkkweek- k. te Schoöhhoveh hevig vëfZet gevoerd
school; Rüksvakschool voor goud- en zil- eii-'fnedè dtóik zlj de actie gevoerd door
versmeden en horlogemakers de eeiil- !i dé'gemeentebesturen' van Schoonhoven,
ge in ons vaderland. Ammérstol en 6tolwijK én eèn comité
üe bezoekers der markten reizen per 1 van vooraattstaande ingezetehen uït die
trein! Enaoovoort, enzoovoort! 1 gemeenten is het gelukt dit voorstel mi
Denkt voorts aan het groote belang, J de TweedeKamer met één stem meer-
dat de ihdustrieeleh met hun góederen- 1
vervoer bij den spoortrein hebbeh Ert
het zal u duidelijk worden dat de lijn
Gouda—Schoonhoven niet opgeheven
kan worden.
Meermalen zijn er per trein 120 en
meer passagiers te' vervoeren!
Schoonhoven is nu eenmaal ln Veel
dingen op Gouda aangewezen
Neen, wij willen de klok niet terugzet
ten en remmend werken op het steeds
toenemend autoverkeer. Als de nieuwe
weg, de hoofdweg, de provinciale weg
van Gouda naar Schoonhoven klaar is
en het verkeer ontwikkelt zich dan ook
ln onze streek meer ln de richting van
de autotractié, dan pou de tijd kunnen.
i; derhèld te doen verwerpen, be tram was
Ij hiermede van de baan maar veje Jaren
l verliepen vóór men verder kwam.
I Veie-Jaren heeft dit werk stilgelegen
(en de trambaan voorzoaver gereed dlen-
Ide als speelplaats voor de jeugd êp be-
j zienswaardigheid Voor den vreemdeling
•'door de grillijje zandverstuivingen die
)het aanzien vah eèn Alpenlandschap aan
j onzen waard gaven.
j Eindelijk op 15 Juli löiü werd door de
j Tweede Kamer een wetsvoorstel aange-
nomen tot naasting van de trambaan.
Bij brief van 2 Februari 1911 déëlde de
Minister van Waterstaat mede dat ln
afwijking van het vroeger voor de tram
bepaalde, dé spoorwljdte 1.435 zou bedra
gen, dus normale,spoorwijdte.
Door de Mij, tot exploitatie van Stamts-
spoorwegen .wejrd ae Hjn op normaal
spoor afgebouwd en op 14 November 1914
onder, groot ehthoüslasme van' de geheele
'streek ln dienst gesteld.
Op 1Ü Januari 1915 werd.' door hét Ge
meentebestuur van Schoonhoven aan de
regeerlflg medegedeeld dat den dag te
voren de subsidie ln 's Rijks kas was ge
stort. Hiervoor werd een, leening geslo
ten bij de Mij. voor Gemeente-credlet,
die op heden nog lang. niet, afgelost is.
Nu mag tooh-gevraagd worden: ls het
reent din, zonder dat de subsidie verlee- 1
nende daarover gehoord wordt, deze lijn
op te heffen. j
Maar heir 1» öok nog niet zoover! j
't Lijkt-me een beetjé dwaas om te.
veronderstellen/dat het ooit zoover komt.1
Toch zijn -er >,al merkwaardige dingen
met dit lijntje gebeurd. .Plotseling-, werd
om onnaspeurlijke reden in de spoor-
boekjes de vroegere spoorlijn tot tram
lijn-gedegradeerd.. Waiirom'i Waartoe?
Men mag tochiniet yerondei«tellen da>.;
het, alleen, gebeurde, om .van de;.houders;
van abonnementsk^arlpc,.op de.a spoor-'
weg. extra betaling, te.kunnen vorderen
OP dit gedegra^erpe gedeelte, der Ned.
.BiRoórwegeiiV TJojjzulke kleinzieligheid
acht ik de, pïrefjtje.aeï. N. 8. niet ih staat
.Des temeer vrd&g ik.waarom dtan wel.
Op dé. lijn Gouda—Alphen die met één -
mótorwagep met éênmans bediening
wordt bereden zijn de abonnementen
v$l degelijk geldig.
Hier wordt "extfa-betaling gevorderd1
ïiatüurlijk niet tot voordeel maar tot
Schade van de";Mij.
Toch 'hebben we nu ruim 20 jaar dén -
zegen van dit'lijntje mogen geniéten, jj1
*tJ.Was echter sléchts halVe zëgeh.
De wederhelft; wëgeh die dien héam vér - J
dienen, werden den Krimpeherwaard
onthouden. ,J
tón nyf' ai sèdéiT Jaréfi loopeh'1 er ,ge-
ruchtéh" van opheffing, der'lijn. Krach-
tig is daartégen opgetreden doör W-l
meentebeSturen1'èii Kamér van Koop-
-ha'hüel te Gouda en totnog tóè'ls het. j
'gelukt déze lijn' te bèhóuden. De boöze
blijft evehwel om
geest Vah 'óphéïfing bli
deze lW
'En waafonf^mjrl M
De provincfè- 2fijld-Holland heéft Bjaar-
geledèh'-Bésï^etfCtóV^tóèg vah wegëk.ï
opgenomenln - toêt-j provinciaal- wegen-r:
plan. Eendhsöegrftörenddeel daarvan vyds 'i
de hoofdweg fOdodii^SChoonhoven, ook
voor het^. doorgaand verkeer een praeht-
verbinding met^ hèt Zuiden des lénds,
jnu het verkeer door Rotterdam vwo over- j
belast is en dit zal blijven tot dat eefn;
tweede oeververbinding ls tot stand ge-'
komen.
De voorwaarde doöt de Provincie ge
steld was. dat door de fócalltfeit' WO.—
.'per K.M. per jaar zóu worden bijgéöra-
gen voor de wegen bij haar in ondef-
Kolfd. Gouda en Schoonhoven hebben
geen .centimeter gebied in de Krimpe -
nerwaard en toch hebben zij, om de
plannen van de provincie een vlugge uit -
Ypering te verzekeren een groot gedeelte
,yan die 60ü.— per K.M- per Jaar be-
schikbaar gesteld toen er strijd dreigde
te ontstaan over een gedeelte van den
weg tusschen Bergambacht en Schoon-
hQVWfc^-•
De. hopfdw^g zou, zoo heette het, later,
niet in de eerslje doch in het begin van
de tweede zesjarige periode van wegen-
aanleg wordenuitgevoerd. Thans zijn
reeds 2 jaren yan dit tweede, gedeelte
verstreken en nü wenscht men den
spoorweg op. te, heften en op die bjuw
een. hoofdweg te maken. Wat dit vqpr de
industrie zou, bgteekenen, Indien zij de
wagonladiligéh i^et' meer rechtstreeks
doorgezonden zóu krijgén, ls,licht te be
grijpen. Ook de yarketishandel, zooals die
in normale tljKèh dóór hét sppQr .was
gediend, zóu ehorm worden gedupeerd
bij de térügkeef van betere tijden.
De industrie die zich na het tofstahd-
komen van deri époörw'eg !n dèn Kriin- i
penerwaard heeft gevestigd, ook mét het
oog op de verwachting der in uitzicht
gestelde wegé'nr zal zich zonder spoor
weg niet kunnen handhaven. Men zal
zich noodgedwongen uit dit deel van het
land moeten terugtrekken. Het geweldige
kapitaalverlies zal men zich wel moeten
getroosten om te trachten in Brabant,
Limburg of Drenthe, waar zoowel spoor-
als tram-verbindingen zijn te trachten
betere levensvoorwaarden voor de Indus-
trie te vinden dan in het hartje van
Zuid-Holland.
Het Comité van Actie heeft zich tot
de Ned. Spoorwegen gewend, die desge
vraagd mededeelden zelf geert plannen
te hebben gehad tot opheffing van dezeh
spoorweg, doch dat het verzoek waè Uit
gegaan van de Regeering.
Een onderhoud met den Minister-van
Waterstaat wees uit, dat dit verzoek'niét
van dezen bewindsman was uitgegaan,
doch van Gedeputeerde Staten van Z.H.
en deze laatsten verklaarden, dat een
en ander op een misverstand moest be
rusten. -
Welde duistere machten dus hier aan
het werk zijn-is-tot nog toe een raadsel.
Een der leden van Ged. Staten merkt
op dat, zoo men den spoorweg wilde be
houden, men toch de klpk achterultzette.
Te vragen is, of. indien men elders in
den lance thans nog millioenen gebruikt
Óm „de klok achteruit te zetten', waar-,
om dit dan niet zou mogen gelden voor
deze lijn.
mtusschen wat moet de industrie
doen, indien er, zooais we hopen, goede
andere wegen in den Krimpenerwaard
komen en er geen enkel stuk rail meer
in deze waard ligt?
Hoe moet de industrie zien dan red
den, als ze geen enkele ongebroken wa
gonlading meer in {Schoonhoven, Berg
ambacht of Stolwijk kan krijgen of van
daaruit verzenden kan.
Er staat hier een groot belang op het
spel. Wat men eenmaal kwijt is, krijgt
nien nimmer terüg enIk heb de over
tuiging! dat men dit later, ook in hoógere
regionen, in hooge mate zou betreuren.
Laat daarpm dan ook leder alles doen
om dit dreigende gevaar af te wenden
'en ijveren voor den aanleg van een weg;
naast den spoorbaan. Hoe beter de
wegen en Moe beter de spoor, destemeer
„raisón d'etre" voor belde. Ik ben het
niet eens met de'gedachte dat, als ce
weg er eehmaai ls, men onmiddellijk ver
gunning zal móeten verieenen aan éen
autobusdiensc, omdat deze a to bus
dienst uitsluitend de A.T.O. zal
zijn en het particuliere bedrijf geen kans
zal krijgen, daarop een dienst in te rich
ten. Of is men zoo naief te veronder-
.stellen Uat, indien de spoorwegen een
traject opofferen, zij daarvoor geen'
tegenprestatie zouden verlangen?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
De spoorweg blijye behouden >yoor den
Krimpenerwaard zoowel als vodr de be
woners van de Alblasserwaard langs de
Lek en die der Lopikerwaard.
Het ls niet noodig dat deze Streek
wordt achtërgesteld bij andere deelen in
ons land zooals Drenth én Noord-Bra
bant, waar goede wegen na^st de spoor-*
wegen zljh aaiïgèlégd.
En zeker is het niet toe. te laten dat,;
indien onverhóopt de .lijn zou worden op-
geheven, tijdens dé'wérkzaamhèdeh 'aan^
hezen weg, door een- gebrekkige tijdelijke;
voorziening, het verkeer öch- afvy^nüt
van deze streek em andere wegen zoekt.
Ik ben het absoluut niet eens met hen
die van meening zijn dat de spoorweg
later Wel opgeheven zou kunnen worden
als er eenmaal behoorlijke .verkeerswegen
zijn aangelegd, r
MUn pérsooniljke overtuiging is dat,
zoo noodï'è tot hét bittere "einde, gestr.e-1
den dient te worden in de éérste, plaats^
voor het behóuS van 'den spoorweg en
"daarnaast alles 'ih liet werk 'gesteld ggl
moeteh wordén om te komen tot zoo
danige wegefiverbeterlng dat zoóWei "de
Krimpener-, als Löplkër- en";Ai9bia'SSer-
wdard, waafvari Schoonhoven het mid
delpunt ls, en vaKwaar en Waarheen
geen enkele bij hèt tegenwoordige en
Steeds groeiende snelverkeer passende
weg 'lftidL uit het reeds jaren bestaande
isolement worden vèrlost.
Er ligt derhalve naast onze bizondere
actie,, voor,, het behoud van den spoorweg
Gpuda—Schoonhoven ook voor de Ver-
eeniging Weg en Brug een breed ar
beidsveld open en wij dienen de pogin
gen die deze vereenlging reeds in het
werk stelde en alle verdere arbeid die zij
zich voorstelt te doen om dit deel van
Zuid-Holland tot bloei te brengen, nlec
alleen goed succes toé te wenschen, doch
haar ook onze daadwerkelijken steun
daarbij zooveel in -ons' vermogen is te
verieenen. -
Het is te hopen dat handel en indus
trie, middenstand en andere organisa
ties, ouders van schoolgaande kinderen
ip Schoonhoven en Gouda en nog zoo-
véle andefen duidelijk blijk geven dat
men niet gediend is van de plannen
door „The invisible mep" gelanceerd en
die een schade zpü beteekepen Voof deze
geheele streek; nu en laten.
Dé leuze ls daarom niet
„Behoud van spoorweg of aanlég vah
wegen", ook niet
„Aanleg van wegen, waarrta de spöor
weg kan verdwijnen",'doch-
„Behoud van spoorweg e n zoo spoedig
mogelijke aanleg van nieuwe en verbeten-
ring van bestaande wegen." (Applaus).
Pleidooi voor het behoud van den
spoorweg door den heer A. van
Wijnen.
Er behoort eenigen moed toe, aldus de
heer Van Wijnen, om in dezen tijd te
spreken vóór het behoud van een tram
baan. Men laadt dan het odium op zich
zeer oüderwetsch te zijn. Toch zal spr.
het er op wagen.
Een trambaan wordt gemakkelijker
opgeheven dan een spoorbaan. De Ned.
spoorwegen dólden deze lijn wel als
tramlijn aan, maar ze ls lokaalspoor mét
béeed spoor voor directe aansluiting aan
het hei
Ntr hét denkbeeld' van opheffing dezer
lijn er ls vraagt spr. Zich af of de Dlrectje
der Ned. Spoorwegen wel begrepen heeïifr1
wat de huidige tijd elscht? Zoo min een
zakenman en de boerenstand in tijden
van ongurist niet meer direct rendabele
deelen van zijn bedrijf' uitsnijdt; om zijn
bedrijf niet onvolledig te maken en om
dat er ook weer normaler tijden kunnen
komen, zoumin moeten oók de Nederl.
Spoorwegen dit doen. De Spoorwegen
zijn naar spr.'s oordeel met haar be
drijfsvoering niet bij; zij hebben te laat
de concurrentie van de auto ingezien en
ondervinden nu daarbij h«t verminderd
vervoer door de crisisomstandigheden
Als men meent dat deze lijn verouderd
is, dan is de vraag gewettigd of dit ook
niet. voor een deel aan de exploitatie ls
te wijten, die vporal ten opzichte van
het vracht- en veevervoer niet soepel is.
In normalen tijd was ln de Alblasser
waard en de Krlmpeperwaard een in
tensiviteit in vervoer -door den lapdbouw
ais nergens anders. Daarom IS spr. 200
verbaasd dat nu reeds over opheffing
wordt gesproken.
De Spoorwegen moeten naar spr.'s oor
deel den moed hebben zooals iedere
zakenman die moet hebben om een
streep te .zetten onder en door te zware
kapltaallasten. Worden deze niet geli
quideerd, dan komen de Spoorwegen niet
uit de misère en dan is niet te zeggen
|toelke lijn dan niet zal moeten worden
opgeheven.
De geheele streek hier had vroeger een
grooten voorsprong op andere deelen van
het land door haar goede verbindingen
te water en langs den weg. Daaraan is
voor een belangrijk deel de welvaart te
danken. Thans echter zijn dfe verbin
dingswegen absoluut onvoldoende ge
worden ëh eischen die vernieuwing en
verbetering. De wegen zyn nier duur en
dan is het een moeilijk vraagstuk wie de.
wegen moeten betalen. De tijd is voorbij
dat men de lokaliteit kan laten op-
draalen voor den wegenaanleg!
Wil de Krimpenerwaard niet in de
achterhoede geraken, dan moeten er
komen betere wegen en moet de spoor
weg zich aanpassen door een efficient?
exploitatie. Voor dezen spoorweg zaï er
altijd een bestaansmogelijkheid blijven,
ook zonder, groot passagiersvervoer, door
het bed,uidend vrachtvervoer.
Tenslotte acht spr.' het gewenscót,
hoewei niet technisch onderlegd, <je
vraag te stellen of het aanleggen van
een breeden verkeersweg op een smalle
spoorbaan, niet een gevaarlijk experi
ment moet worden geacht.,
Spr. eindigt zijn betoog met de hoop
dat de spoorlijn zal Blijven, de nieuwe
weg daarnaast er Zal komen! (Applaus).
Van de gelegenheid tot gedachtenwis-
seiing werd gebruik gemaakt door Je
heeren Dr. '1'. Beekenkamp uit Gouderak,
Peerbolte uit Schoonhoven en Korff uit
Goudav
Opmerkingen van Dr. T. Beekenkamp.
Dr. Beekenkamp verklaarde zlclï te
scharen aan de zijde van het Comité in
zijn' pleiten Vóór hèt behoud van den
spoorweg en cfen aanleg van den ver
keersweg op eigen baAn en niet op de
spoorbaan, waarvan 0r. groote%eawa-
ren ducht. Voorts acht spr. het nood
zakelijk aat ook voor de tertiaire wegen
•wordt abngepakt.
Doöt spr. en anderen ls in de'Staten
bij herhaling op- Öéh aanleg van dien
weg gewézen. Er zijn echter groote moel-
- UJkheren en -bezwaren,- die de afwerking
nog,Biet.mogelijk maakten. Niet alleen
is tfe bodemgesteldheid de oorzaak, doch
ook de geringemedewerking van de
eigenaren van den rbenoodlgden grond,
die te hooge eischen stellen, vertraagt de
uitvoering. fl
öpc/ducftt evenals de heer Van Wijnen
grootebezwaren bij den aanleg van een
breeden verkeersweg op de smalle spoor
baan, datimoet aan twee zijden' verzak
ken en een ronde weg geven.
Dé opheffing van de tram» staat nog
lang niet vast. Dat kan nog wel Jaren
duren. Wel is er bij Ged. Staten één lid,
dat bepaald de opheffing voorstaat en
een andere meening reactionair noemt.
Daarom is er alle reden om te blijven
hameren op behoud van den spoorweg.
Spr. heeft van de woordvoerders niets
vernomen over den wegenaanleg als
•object van werkverruiming, waarvoor
Ged. Staten 10 millloen uit het Werk
fonds voor de Albasserwaard en de
Krimpenerwaard willen bestemmen.
Daarvan kan een bedrag van 3.800.000
aan arbeidsloon worden betaald. Ook uit
dit oogpunt moet er eèn aparte nieuwe
weg komen. Ook daarom moet men
waakzaam zijn.
Men moet de lokalitéit; in wijdé'ren
omtrek hierbij betrekken.
Men moet het wegenvraagstök van
de Krimpenerwaard als één, geheel
beschouwen, waarom dan ook samen
werking tusschen dit Comité en het be
staande van Weg en Brug wordt aanbe
volen. Naar spr.'s oordeel ls van die
samenwerking meer nut te verwachten
dan van de publicaties over dit vraag
stuk ln de Goudse he Ort. en de Krimpe
nerwaard, welke klaarblijkelijk beoogen
de gemeenteraden van de linancleele
toezeggingen af te houden. Spr. drong op
die samenwerking aan en verklaarde
daartoe gaarne te zullen medewerken.
Burgemeester Gaarlandt uitte zijn
vreugde over het standpont van Dr. Bee
kenkamp, dóch merkte op dat het Ge
meentebestuur van Gouda wel geneigd
heid tot samenwerking met „Weg en
Brug" heeft getoond, doch dat een
samenwerking botweg ls afgewëzén!
Er komen ln hét verslag der commissie
voor Weg en Brug uitdrukkingen voor
van schamperen aard, waardoor het
Gèmeentebestuür van Gouda zeer on
aangenaam getroffen ls.
Nadat de heer Peerbolte den wensch
had geuit te vernemen wat nu' verder
zou geschieden en de heer Korff de m'ld
denstanders van andere gemeenten had
ópgewekt het Comité van Actie te steu
nen werd op voorstel van het Comité
onder applaus besloten dat het zich op
nieuw zal wenden tot de Regeering, tót
Ged. Staten en tot de, Ned. Spoorwegen
om, gesteund door de belangstelling van
meer dan 20U personen uit de streek,
met kracht te pleiten voor behoud van
den spoorweg en voor den aanleg van
den hoofdweg Gouda^Bchoonhoven.
naast den spoorweg.
Daarna ging de vergadering uiteen.
liiiNiNK^LAiND.
op, dat de
dit ontwerp een aantal
ieraen
vers
Wijziging tier Hinderwet.
Vrees ,uu« vwu lasten
vol' ue Deary ven.
Verschenen is net voonoopig versrag
dér Tweede Kamer inzake ue vourgetaei-
ue wijziging dei* Hinderwet.
■Sommige leden merxicn
Kegeering
wljzigmgen voorstelt, weixe zunen 1»
tot verzwaring van afc msten van
innemingen. Aan üe bedrijven, weixe
l0t dusver niet onder de bepalingen van
de Hinderwet vielen, kunnen voorwaar
den worden opgelegd, terwijl menige be
langhebbende, die zich in zijn belangen,
noé klein bok, geschaad acht, van de
voorgestelde wijziging van artikel iy ge
bruik zal maken, om het opleggen van
nieuwe voorwaarden te verzoexen, waar
door het bedrijfsleven in voortdurendo
onzekerheid zal komen te verkeeren, of
Het al dan niet zwaarder zal worden be
last Dit ontwerp zal er toe by dragen,
de aanpassing aan een lager peil der
voortbrengingskosten, zooals de regee-
rmg die voorstaat, te vertragen. Boveu-
diéh zal het zelfs wellicht een beietsc-i
kunnen vormen voor het meer doelmatig
inrichten van bestaande en het oprich
ten van bestaande en het oprichten van
nieuwe bedrijven.
Deze léden achtten de bezwaren het
ernstigst voor de landbouw-industrieeii,
zooals aardappelmeel-, stroocartón-, sui
ker- en zuivelfabrieken, welke voor de
zutverlhg v^n haar aiValwater thans
Ve'eds groote olters brengen, zy vreesden,
dat de commissie inzake waterverónt-
réihlgihg haar invloed zal aanwenden,
om tot strengere bepalingen te komen
ter bestrijding van de waterverontreini
ging zy zouden er geen bezwaar tegen
hebben, indien de regeering deze com
missie zou opheffen.
Zuivering van afvalwater een
publiek belang.
Verscheidene andere leden erkenden,
dat de voorgestelde wijziging er inder-.
daad toe kan lelden, dat aan bedrijven
nieuwe voorwaarden zullen worden op
gelegd. Dit moge tot verzwaring van las
ten leiden, daartegenover staat, dat het
algemeen belang daardoorzal worden
gediend. Tegen misbruik van recht door
jagere organen waakt de Kroon.
Het vraagstuk van het afvalwater der
Industrieën achtten dë hier aan 't woord
zijnde leden van uitnemend publiek be
lang. Te lang le hieraan niet voldoende
ht geschonken. Tegen het denk-
van opheffing der commissie in
zake waterverontreiniging vernetten zij
zich ten sterkste.
Somnuge leden waren igtusschen van
oordeel, dat in deze commissie ten on
rechte ontbreken vertegenwoordigers van
ondernemingen, die waterverontreini
ging veroorzaken. drongen er op aan,
artikel 1/ niet van toepassing te verkla
ren op inrichtingen, welke, tot nu toe
bulten de Hinderwet vallen,; daarentegen
zouden zij artikel 14, dat bij uitbreiding
of verandering, na iVler-Jarigen stilstand
en bü herstel een nieuwe vergunning
eisqhL wel, en dan ook terstond, toepas
selijk willen doen zijn.
Van verschillende zijden drong men
er op aam nog andere inrichtingen on
der de Hinderwet te doen vallen dan die,
welke in artikel 1 worden genoemd. Zoo
noemden eenige léden «andstraalinrtch -
tingen. andere kegelbanen, weer anderen
kennels, honden-asyls en hoenderpar
ken.
~471ste NED. STAATSLOTEHIJ.
Ie klasse. Trekking van Iiinsdag 24 Maart.
Hooge prljcenj
5000.— 14091
1500.—: 13647 17410
1000.—: 11363 16848
400.—; 8109
f 200.—: 17942
j 1Ó0—973 5028 11230 ...12,156 12235
13751,19325
Prijzen van 20.—:
42' 71 108 110 149 160 217 228
240 247 264 274 280 387 394 449
500 5,12 549 657 558 575 624 628
675 700 723 759 770 862 867 935
961 981 992 1020 1048 1087 1150 1229
1323 1326 1$87 1363 1417 1422 1481 1473
1604 1627 1635.1662 1705 1764 1808 1811
1864 1970 1989 2008 2022 2023 2066 2086
8096 3107, 2108 2137 2104 2187 2194 2241
2244 2316 2333 2339 2354 2355 2398 2428
2466 2493 2504 2516 2538 2559 2603 2609
2*13 2646 2669 2739 2782 '2825 2892 2910
2938 2945 2978 2996 3060 3066 8104 8105
3108 3171 3187 3204 3209 3238 3259 3296
3311 3372 3386 3419 3496 3502 3542 3546
3554 3634 3601 3711 3716 3755 3843 3854
3895 3922 3925 394'2 3980 4036 4052 4060
4086 4104 4111 4159 4169 4179 4203 4243
4253 4292 4290 4815 4,349 4362 4364 4388
4401 4408 4419 4447 4492 4496 4584 4628
4686 4690 4707 4740 4749 4796 4827 4831
4840 4873 4937 4939 4976 5032 5074 5093
5098 5116 5144 5169 5215 5272 5341 5387
5406 5436 5440 5471 5517 5524 5548 5551
5553 5565 5568 5591 5605 5606 5653 5664
5655 5682 5683 5702 5703 5727 6747 5766
5775 5839 5849 5878 59Ö6 5977 6025 6115
6133 6146 6243 6244 6254 6281 ÖSSSS 6397
6592 6594 6600 6645 6695 6696 6720 6743
W 6776 6805 6833 6839 6916 6993 6998
7Q63 7078 7085 7102 7117 7146 7170 7177
JJ77 7186 7188 7191 7225 7246 7256 7306
W 7327 7339 7369 7363 7390 7897 7440
7485 7486 7490 7502 7643 7685 7740 7806
S 7844 7864 7873 7878 7899 7906 7916
7922 7931 7941 7944 7968 8046 8053 8057
«J43 8156 8268 3263 8298 8342 8343 8350
5381 8417 8428 8524 8537 8546 8547
8582 8588 8622 8707 8725 8727 8747
8820 8865 8889 8894 8977 9033
Zr4 9063 9067 9076 9093 9099 9103 9118
JJJJ 9159 9183 9204 9210 9222 ,9244 9274
ojr; 9298 9329 9835 9367 9395 9401 9404
9422 9470 9495 9502 9518 9528 9583
9689 9606 9620 9674 9694 9713 9723 9729
9752 9782 9784 9790 9805 9819 9835 9841
9843 9927 9976 9993 10039 10083 10085
10115 101)30 10244 10247 10251 10252 10284
10811 10377 10385 10409 10413 10418 10427
10432 10433 1044» 10460 10462 10475 10489
10533 1058 10592 lÓb'44 10652 10701 10725
10741 '10 <43 10744 10755 10845 1848 10864
1087 9 10920 10930 11021 11171 11222 11233
11263 11267 11283 11323 '11335 11343 11406
11416 11417 11434 11450 11456 11481 114(06
115U8 1-1644 11656 11564 11Ö67 11673 11615
11650 11656 11668 11718 11768 11779 11839"
11888 11926 11939 11989 12105 '12107 12114
12143 12182 12196 12214 12217 12291 12297
12299 12306 12315 12344 12348 12363 12375
12465 12634 12561 12584 12635 12638 12691
12731 12763 12767 12771 12869 12898 12925
12930 12946 12959 12974 12984 13009 13026
13062 13064 13114 13128 13167 13224 1325?
13264 13277 13299 13338 13382 13412 13434
1.3444 13490 1364 13546 '13590 13703 13741
13748 13767 13799 13855 13873 13966 13994
14012 14013 14037 14052 14102 14149 14154
14177 14239 14331 74332 14338 14343 14504
1450/ 1451/ 14541 14554 14612 14621 14690
14796 14805 14827 14833 14837 15029 15100
16125 15128 -15155 15179 15198 16200 15213
1521/ 15236 15246 15286 15306 1537/ 15484
15570 15589 15596 15609 16726 15773 15799
15811 15859 15863 15890 15939 10025 16029
'160Ö5 16041 16044 16056 16079 16123 16159
16173 16195 16261 16271 16336 16337 16395
16405 16416 16422 16451 16469 165iS 16544
16620 16627 16638 16669 16674 16700 16705
•16745 16798 16833 16839 16852 J6890 1692»
16932 16957 16971 17011 17029 17068 17070
17100 17110 17148 17186 17283 17298 17371
17381 17389 17503 17519 17536 17561 176S8
17596 17636 17648 17703 17726 17796 17803
17862 17956 17980 18023 18029 18051 18067
18069 L8095 18161 18183 18206 18218 18223
18266 18321 18372 18410 18445 18477. 18485
18561 18570 18586 18626 18738 1875 Z 18792
18840 18867 18886 18913 18919 18925 18967
19013 19015 19061 19100 19163 19167 19227
19229 19293 19296 19301 19363 19374 19400
19414 i9427 19497-19501 19529 19630 19536
19624 19636 19645 19712 19717 19724 19748
19831 19834 19842 19909 19939 19951 20016
20059 20079 20(ffe 20t06 20156 20182 20217
202*19 20224 20255 20362 20422 20456 20472
20487 20512 20527 20554 20579 20597 2062D
20654 20669 20710 20749 20765 20826 20838
20893 20908 20947 '20965
In de vorige lyst stond 15081 1000.—,
dit moet zijn 1580H 1000.—.
RADIO-NIEUWS.
Dinsdag 24 Maart,
Hilversum 1, 1875 M.
5.05—5.30 Voor kinderen; V.PJLO. D».
B. J. Aris: Bybelvertollingen; A.V.R.Q. 6—
6.30 Het Omroeporkest o.l.v. N. Tieep;
R.V.U.. 6.30—7 Cursus van Dr. Th. van
Scheiven, „Wat maakt u van uw leven?";
A.V.R.O. 7—7.05 .„..'En nu naar bed!" 7.05
—7.30 Nedierl. pianisten doorkruisen de
pianoliteratuur. Jules Hymah spelt werken
van Joseph Haydn; 7.50—8 Engelsche les;
8—8.10 "Nieuwsberichten; 8.10—10.25 V.V.
V.-Avond. Varia-Vroolykheid-Vaart; 10.25
—li De A.V.R.O. bridget met u. Leiding
Mr. E. C. Gpudfcmit; 11—11.10 Nieuwsbe
richten; 11.10—12 Gramofoon.
Hilversum II, 301.5 M.
5,05 Gramofoon; 5.60 K.R.O-orkst; C-40
Esperantolos; 7.15 Pianorecital K. R. Km
ten «n gramofoon; 7.60 Berichte»: 8.Lij
densmeditatie; 9.— K.RsO .-Syt»phonie-pr-
ke&fc m.m.v. zangsoliste; 9.45 Gramofoon *»n
berichten; 10.— Muzikale lezing; 10T5 Ver
volg orkestconcert; 11.15—12 Gramofoon.^
In het buitenland.
Boedapest. 6.50 „Der fliegende Hollan
der", opera van Wagner.
Warschau, 1339.3 M. ^30 „Tannhauser",
opera van Wagner. N
Beromünster, 539.6 M. 7.20 Concert o.l.v.
dr. Fritz Brun, mim.v. Marguerite van Sie-
bentihal, viool en piano.
Woensdag 25 Maart.
Hilversum I, 1875 M. V.A.R.A. 8.— Gra
mofoon; 9.30 Onze Kêuiken door P. J. Kers
Jr.; ViP.R.O. 10.— Morgenwijding; V.A.R.
A. 1(L— Uitzending voor de arbeiders in de
continubedrijven; 12.Gramofoon; 12.15
Concert door het Vara-Orkest; 1.— Gramo
foon; 1.15 Concert door het Vara-Orkest;
2.— Voor de Vrouwert; 2.15 Concert door
Orvitropia; 3.— Voor de Kinderen.
5.30 Concert door de Notenkrakers; 6.15
Concert door Eddy Wa'lis en zyn oricest;
7.Sport: Watersport en Watersportten
toonstellingen door Ed. Hartog; 7.15 Zang
door de Roodborstjes; 7.40 Zang en Orgel;
7.65 Nieuwsberichten8.S.O.S.-L»erich-
ten; 8.03 Uitzending van de Mattihaus Pas
sion. (Muziek van Joh. Seb. Bach); 11.
Nieuwsberichten en Vara-Varia; 11.10 Gra
mofoon.
Hilversum II, 301.0 M. N.C.R.V. 88.15
Schriftlezing en Meditatie; 8.159.30 Gra
mofoon; 10.30—11 Morgendienst onder lei
ding van Ds. J. W. Siertsema; 11—12 Har
monium en Sopraan; 12.1512,30 Gramo
foon; 12.302 Concert dioor het Kleine Or
kest der H.O.V. en Gramofoon; 2r—2.15
Gramofoon; 2.15—3 Zangrecital en Gramo
foon; 33.45 Gramofoon; 3.45—4.55 Con
cert door het „Haagsche Trio".
5—6 Kinderuurtje; 6—6.30 I^andhouw-
halfuurtje. „Varkensvoeding" door H.
Schoort; 6.30—7 Onderwijsfonds voor de
Binnenvaart; 7—pl.m. 7.15 Nieuwsberich
ten; pl.m. 7.15—7.30 Radioreportage event.
Graimofoon; 7.30—7.40 Gramofoon; 7.40—3
„Landelijke ruitersport juist nu!" door
Mr. J. C. V. Meischke; 8—8.15 Weer- en
Nieuwsberichten; 8.15—9 Concert door het
N.C.R.V.-StrijJroikest; 9—9.30 Joh. J. Krop
„Het vraagstuk en de toekomstmogelijkhe
den van het Tninsatflantisch Luchtverkeer";
9.30—10 Vervolg concert; 10-10.05 Nieuws
berichten; 10.05—10.20 „Een kwartiertje
voor het honderdruitig bord" met Jur.
Schroder; 10J20—10.45 Vervolg concert;
10.4511.30 Gramofoon-.
STADSNIEUWS.
A
GOUlDA, 24 iMaart 1936.
De begrooUng voor 1936
van uea. hiaten wWi*omv«n8Yn.
Naar wy vernemen iS cl« ontwerp-Degroo-
ung i960, wence <loor B. en VVter voor-
ioopige goeOKeunng aan God. Staten was
gezonden, uoor net College terugontvangen. 1
uedeputeerden hebben verschillende bemer
kingen .gemaakt, alsmede nieuwe en verder
gaande bezuinigingen voorgeschreven. Het
zal wellicht Mei worden alvorens de be- 1
grooting in den raad kan wonlen behandeld.
Openbare verkooping
gehouden door
Notaris G. W. Nagtglas Boot.
De uitslag van de gisteravond door No
taris G. W. Nagtglas Boot in Hotel; „de
Znlm'" gehouden verkooping is als volgt:
Een huis aan de Uleekerssingel no. 14,
kooper de heer H. Blom, voor 2630.—
Een bakkerij met kantoor aan de Boele-
«ade, kooper de heer W. de Vos c.c, voor
1560.—.
Een pakhuis aan de Baanstraat, Kooper
ae heer A. v. d. Hondel q.q. voor 640.—.
De overige perceelen zijn niet geguna,
één ervan is in beraad gehouden.
Vijf-en-dertig jaar in dienst van de
Eoudsche Machinale Garenspinnery.
W oensdag 25 Maart zal het 35 jaar gele
den zyn, dat de heer P. W. M. van den
Dungen, in daenst trad by de N.V. De Goud-
sche Machinale Garenspinnerij, alhier.
De verdere plannen van Toonkunst
afd. Gouda.
Medewerking aan een orgelc meert in
de St. Janskerk.
Naar wy vernemen, is de Goudsche afd.'
van Toonkunst weer druk aan het repctoe
ren. TeV uitbreiding van haar repertoire
heeft de Zangvereeruging in studie: „Jahres-
zeiteui" van Haydn, „Ein deutsches Re
quiem" van Brahms en „Oratorium Sam
son" van Handel. Verder heeft Toonkunst
ook om het bezoek aan die zomersche Orgel
concerten van den heer de Man in de Sint
Janskerk te bevorderen, haar welwillende
medewerking aan den organist aangeboden
aan een Orgelconcert, te houden in de
maand Juli a.s. Toonkunst zal den eenige
4 capella-nummers tengehoore brengen,
w.o. Vemdredd-Sait van Gounod.
Opdracht van werk.
Een nieuwe wielerbaan te Utrecht.
Te Utrecht zal naaej; het Sportpaik
een tweede wielerbaan verrijzen.
Deze zal worden gebouwd door De Vol
harding, die thans met de voorbereiding
zoover ls gevorderd, dat Maandag X);
Maart a.s. met den bouw een aanvang
zal worden gemaakl,.^ yplharding zal
een nieuwe auu M. houtèiv „kuip" laten
optrekken onder leldina van onzen stad
genoot den architect a Stuurman.
De baan krijgt een -onoverdekte zlt-
tribune en verder /staantribunes. Het
geheel kan 50U) menschen bergen.
Men hoopt de baan ln zes weken ge
reed te hebben en drie weken voor Pink
steren tot officleele opening over te
gaan.
Schaakwedstrijd.
Voor den Rotterdamse hou Schaakbond
heeft de Arbeiders Schaakclub Gouda I te
IJsselmonde gespeeld tegen de club van
dien naam. De Gouwenaars wonnen met
5%-—4Vu, zoodat zy hun kans op het afdee-
lingskampioenschap vergrootten. In der: a s.
Woensdag te houden wedstrijd A.S.C. 1
Trianon 2 zal de beslissing vallen.
AjS.C. 8 moest vow den Goudschen
Schaakkring kampen tegen D.O.Z. 1. De
ontmoeting eindigde in éen 64 overwin
ning voor D.O.Z.
Gemengde Zangvereeniging „Euterpc".
De Gemengde Zangvereniging „Euterpe"
heeft in haar jongste vergadering het be
stuur als volgt' samengesteld! A. Terlouw,
voorzitter, J. van Hense van Unrngen, seér.
en A. Vergeer, penningmeester.
Besloten werd deed te nemen aan een
concours op den 2den Pinksterdag te Was
senaar. Op 11 April zal medewerking wor
de verleend aart een uitvoering van het
Rottlerd. Mannenkoor „Het Westen" in' Het
géb°uw „Lybella" aldaar.
Burgelyke Stand.
GEBOREN19 Maart: Joharaia Trijntje,
d. van J, van Vliet en T. J. Verwaal, P. C.
Botihstr. '37.
21 Maart: Johannes Marinus, z. van J-
Roepers en M. M. Vergeer, L. Tiendeweg
73. Johanna Maria, d. van J. Okkerse en
M. J. P. Vehkade, L. Dwarsstr. 14. Her-
bert Hendrikus, z. van A, Wiers en J. M.
van der Sel, Turfsingel 50.
22 Maart: Cornells Johannes, z. van T.
J. Lugthart em G. J. Vonk, Bockenbergstrr.
122. Anton, z. van P. S. Avontuur en A.
C. Goor. Jaagpad 58.
28 Maart: Hanny. d. van P. Vérs*-hut en
G. de Gruiii. St. Jobstraat 13.
OVERLEDEN22 Maart: Hartog van
Monnikendam, 86 j.
AGENDA.
Thaliai-Theater „Schots en scheef".
24 Maart Collecte voor Kindervoeding Tot
Heil des Volks.
24 en 25 Maart 8 uur, Nieuwe Schouwburg.
Opvoering revue Dat doet je weer goed.
24 Maart 8 uur Blauwe Kruis. Jaarfeest
Ned. Herv. Meisjevereenighig Ruth.
24 Maart 8 uur Heil des Volks. Repetitie
Ghr. muziékvereeniging De Bazuin.
2 Maart 8 uur Kazerne, Cursus Roode Kruis.
24 Maart 8.15 uur Bovenzaal Restaurant
Ter Gouw. Prof. dr. D. H. Wester over
Bescherming tegen luchtgevaor.
25 Maart 10.80 uur Veemarkt. Provinciale
stierenkeuring.
25 Maart 2 uur Réunie-Bioscoop. Matinée:
Een lied van geluk.
25i( Maart 7.30 Kazerne. Lezing mei. C, H.
|U. Gunning voor Ned. Ghr, Vrouwenbond.
f Maart 7 ft uur oude Kazerne. Nöd1. Ghr.
Vrouwenbond afd. Gouda, lezing Moj.
Gunning.
25 Maart 7.80 uur Ned. Geref. gemeente.
Spreekbeurt ds. Joh. van Welzc-n.
26 Muart) 7.46 Blauwe Kruis. Vierde ge
meente-avond Gemonstr. Geref. gem.
25 Maart 3 uur Vrye Evangelische gemeen
te. Inleiding ds. C. J. Hoekendijk
25 Maart 8 uur Geb. Daniël. Cursus dr. J.
Bik voor E.H.B.O.
25 Maart 8 uur School 7. Repetitie gemeng
de zangvereeniging Euterpe.
26 Maart 2 uur Kantor van Koophandel,
Crabethstraat 3. Vergadering der Kamer.
UJLT UijJN OMTKKR.
haastrecht.
Bijna verdronken.
Een dochtertje van den heer C. K. alhier
geraakte in een sloot langs den Liz «weg.
Juist4bij tijds werd het ongeval bemerkt en
het gelukte een tweetal mannen de kleine
op het droge te brengen. Het kind ver
keerde reeds in zinkenden toestand.
Afgekeurd.
Door den vleeschkeuringsdienst werden
ongeschikt bevonden een rümdi van de land
bouwers Gebr. de G. en een kalf van den
landbouwer v. K. welke dieren ter vernieti
ging naar de G.E.K.R.O. te Overschie wer-
deii' vervoerd.
v Te werk gesteld.
Aan de reconstructie van den Zuider-
IJsaeldyk zijn een 20-6ai werklieden uit
dieze gemeente te werk gesteld.
NIEUWERKERK a. d, IJSSEL.
P. KapU'ijn.
Zondagmiddag is alhier op ruim öti-jari-
gen leeftijd overleden, de heer P. Kapteyn.
De overledene was vele j&rem lid van den
gomeériieraad waarvan langen tijd als wet
houder en loco-burgemeester. De heer Kap-
teijn was'oprichter van de jToöp. Tuinbouw
veiling welke veiling later is samenge
smolten met de Rotterdamsche Coöp. Tuin
bouwveiling. Als oprichter van de Coöp.
Boerenleenbank heeft óe overledene 30 jaar
deel uitgemaakt van het bestem- an die
bank; ih het organisatieleven nam de over
ledene een eervolle plaats in.
De begrafenis is vastgesteld op 26 Maart
^alf één, op de algemeene begraafplaat» al-
ilAKKTUElUCHTKN.
Kaasmarkt Bodegraven.
24 Maart. Aangevoerd 105 partyen m.
Km., 4725'steks, 42.525 K.G. Pryom: le kw.
m. r.m. 20—21 ft2e kw. m. ran. 18—19.
HandeL flauw- t?j,
Veemarkt Rotterdam.
24 Maart. Aapvoer in totaal 4715
stuks, zynde 926 vette rundaren, 1244 ma
gere rvuMeren, 1J8 yptte kajyere», 35. gras-
kalveren, 2049 nuchtere kalveren, 5var
kens, IQ biggen. 2 veulens, 157 paarden, 84
schapen of lammeren, 46 bokken af geiten.
De pryzen waren; vette, koeien 49, 43, 28
34; vette ossen 44, 40, 36—84; stiieren 42,
38, 28—34; 210, 1^0, 100; vette kalveren
95, 80, 5360; graskalveren *50. 40, 30;
sladht nuchtere kalveren 21, 16; 5, 4, 3; fok
idem idem 11, 9, 7; slachtpaardéh 42, 34,
26; 155,100, 70; werkpaarden 275, 170, 100.;
hitten 120, 96, 65; schapen 41, 38, 30, 20,
17, 12; lammeren 41,38/29; 17,14,10; kaïf-
koeien 185, 160, 95; melkkoeien 190, 155,
110; vaarzen 110, 90, J0; pinken 90, 70, 60.
Vette koeien en ossen aanvoer als vorige
week Dinsdag, handel kalm, prijzen als vo
rige week, prima koe bot 52 cent, prima os
tot 47 cent. Stieren aanvoer iets ruimer,
handel flauw, prijzen onveranderd. Vette
kalveren aanvoer als vorige week, handel
matig, pryzen als gisteren, prima's tot 105
cent). Graskalveren aanvoer ruimer, handel
hoofdzakelijk voor het leven, riepend, prij
zen ietshooger. Nuchtere slacht, en fok-
kalveren |temvoer ruimer, handel stug, prij
zen lager. Paarden aanvoer minder, handel
kalm, prijzen slachtpaarderi onveranderd,
werkpaarden iets hooger. Schapen en lam
meren aanvoer weinig, doch meer dan ver
leden week, handel flauw, prijzen als giste
ren. Kalf- en melkkoeien aanvoer aanmer
kelijk ruinier, handel redelyk, prijzen iets
hooger. Vaarzen en pinken aanvoer iets rui
mer .handel matig, prijzen', geen verande
ring.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
WIELRENNEN.
Pijnenburg rijdt men Plet van Kempen.
Wals gekoppeld aan Rausch ln den
Zesdaagsche te Amsterdam.
BroccardoUulmbretière zijn te duur.
Naar wij vernemen, is het veld voor
den vierden Amsterdamschen Zesdaag
sche, welke van 27 Maart tot 2 April in
het R.A.I.-gebouw wordt gehouden, thans
definitief samengesteld. De moeilijk
heden inzake de vorming der sterkste
Nederlandsche koppels zijn ln dier voege
opgelost, dat Pijnenburg met Plet van
Kempen rijdt en Jan van Kempen met
Pellenaars. Wals heeft tot koppelgenoot
den Duitschers Rausch gekregen, terwijl
Biaats met den Franschman Lacquehaye
zal rijden.
In verband met flnancieele voorwaar
den, welke door de directie te hoog wer
den geacht, vervalt het Fransche koppel
Broccardo—Gulmbretlère.
De dertien koppels zijn de volgende:
Pijnenburg—Plet van Kempen (Neder
land): WalsRausch (NëfcSrl.—Dultsch-
land); Jan van Kempen—Pellenaars
(Nederland); Slaats—Lacquehaye (Ne
derland—Frankrijk); gebroeders Vroo
men (Nederland); Bosman—Loskamp
(Nederland); v. d. Heyden—Schotman
(Nederland); IgnatDlot (Frankrijk!;
BlllletDeneef (België); Aerts—Buysa?
(België); Schön—Hurtgen (Dultschland)
VaesSén—Korrldon, (Nederland).
GEMENGD NIEUWS.
Geweldige brand te Eist.
Loodsen van de Veilingsvereeniging
Uverbetuwe in vlammen.
Vannacht omstreeks half één ls een
geweldige brand uitgebroken te Eist, in
de loodsen met manden en kisten van de
Veilingsvereeniging „Overbetuwe". De
geweldige vuurzee zette den geheelen
omtrek in een rossen gloed.
Spoorwegmenschen, die den brand
ontdekten waarscnuwden de omwonen
den, die hun huizen ln allerijl ontvlucht
ten, met medeneming van slechts enkele
goederen. Ook het velling-hotel en een
winkelhuis werden door de vlammen be
dreigd. Een paard is in de vlammen om
gekomen.
De brandweer was dadelijk in volle
actie, doch kon aanvankelijk tegen de
gewéldige vuurzee weinig uitrichten en
moest de hulp van de Arnhemsche
brandweer inroepen.
L)e brand heeft zich in het geheel uit
gestrekt over een oppervlakte van onge
veer 2bO) vierkante meter. Van de man
den en kistenvoorraden, welke de loods
tot den nok toe vulden is weinig meer
dan een hoop verwrongen ijzer over. Het
is gelukt het veilighotel en den pinkel te
behouden.
Dé schade wordt op 2j tón geschat:
LAATSTE BERICHTEN.
Von Ribbentrop naar Londen.
Wordt heden ie 5 uur verwacht.
LONDEN, 24 Maart. Von Ribber.trup
wordt niet voor 5 uur hedien te Lonxim ver
wacht en zal dus in de vanmiddag te ihou-
lteïtache^twoord niet meer kunnen mede-
l
Volgens berichten uit Berlyu méént men
te weten, dat von Ribbentrop die vanmld-
de tegenvoorstellen
deze eerst
dag om 2 uur vertrekt de togen-
^■an Hitier zal medbrenge;. en
In Berlyn bewaart men een volkomen
stilzwijgen over den inhoud Van het ant
woord. Algemeen wordt toegegeven dat von
Ribbentrop een document zal ovejhandigen
dat hy mondeling zal toelichten. Het onx-
woorxi zou, naar men gelooft, zeker tegen
voorstellen bevatten over welken aard men
in het gehe«l geen nadere aanduiding kan
Meu verklaart dat het antwoord n;ct eer
der gepubliceerd wordt, vooidat Eden er
kennis van heeft genomen.
Dr. H. Colijn.
Naar de Stand, meldt, moet minister
Uolijn wegens een zeer lichte ongesteld
heid zijn kamer houden.
Wij vernemen echter dat de Minister
thans m zooverre hersteld ls, dat hij
voornemens ls morgén de vergadering
van de Eerste Kamer bij te wonen, in
welke vergadering de behandeling van
-het? Defensie-fonds zal worden voortge
zet.
Flandin zal voorloopt* niet naar
Engeland gaan.
Zoolang Dultschland de voorstellen
niet heeft aanvaard.
PARIJS, 24! Maart. Flandin verbrokt van
middag naar zyn kiesdistrict waar hij eeni
ge dagen zal blijven.
Men bevestigt dat hy niet naar Londen
zat teruglkeeren zoolang Duitsdiland de
vooretellen der Locarnostaten niet geheel
heeft aanvaard.
Dr. H. J. Lovink ernstig ziek.
De heer Dr. H J. Lovink, lid der Tweede
Kamer, oud-Dir.JGen. van Landbouw in
Ned. lndië em oudrburgemeester van Al
phen a. d1. Rijn, is ernstig ziek. De heer
Lovink is opgenomen in het Ant. van Leeu
wenhoekhuis te Amsterdam, waar hij nog
minstens 5 weken zal moeten worden ver
pleegd voor hy zich aldaar aan een behan
deling zal kunnen onderwerpen.
23 Maarf 24
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Zwitserland
Kopenhagen
Stockholm
New-Vórk
Oslo
Madrid
Praag
Prolongatie 1^4
Maart.
Officieel.
7.27% 7.27%
59.15 59.16
9.70% 9.70%
24,83ft 24.85ft
48.01 48.01 ft
32.50 32.50
37.52 ft 37,52 ft
1.46"/.. i.46%
36.57 ft 36.57.ft
20.14 20,14
6.09 ft 6.09 ft
Het) zakenverkeer op de Amsterdamsche
Beurs bewoog zich ook vandaag in rustige
banen. De stemming was aarzelend). Op de
locale afd. werd de aandacht getrokken door
Philips. By de opening stelde dit fond* zich
op het hoogste niveau van gistere». Daar
na had een inainkifig plaats en moesten
enkele procenten prijsgeven. Unilevers trok-
ken nauwelijks eenige attentie. Tabakken
goed gedisponeerd. Oude Deli's en Deli
Batavia waren enkele punten hooger. In
rubberwaarden ging niet veel om. Amster
dam rubber waren prijshoudend, doch mank
ten onder beurstijd slechts kleine schomme
lingen; mee. H.V.A.'s liepen een kfeinigheid
terug, doch in doorsnee verschilde de koers
niet veel by; die van gisteren. Scheepvaar.
ten veronachtzaamd. Kon. Olie konden zich
gemakkelijk handhaven. De Amerikaanse he
soorten waren prijshoudend. Ned. Staats
papieren aan den gedrukten kant. Oude
schuld werd fractioneel lager genoteerd.
Gemeentelijke obligaties waren prijshou
dend. Vry "grootte omzetten vonden plaats
in Dollar obligaties Koninklijken. Miiller-
waarden waren g-ied prijshoudend. Amerik.
fondsen gaven slechts bescheider omzetten
te aanschouwen, als gevolg van het feit dat
Wall street hooger noteeringen had overge
maakt.