we* himtitsK ktcrvte* ondnutiftM instqntlne Beurs van Amsterdam. wisselkoersen. Schoonhovend burgemeester, de heer A. Nieuwenhuisen, pleit voor een goeden veiligen weg naast behoud van den zeer ge waardeerden spoorweg. Het was inderdaad een heuglijke ge beurtenis toen op Zaterdag 14 November 4914 de spoorlijn Opuda—Schoonhoven officieel in gebruik werd genomen. De Krimpenerwaard en ook voor een groot deel de Lopiker- en Albiasser- waard werden toen uit haar isolement verlost, De spoorweg was gekomen! En ik denk hierbij onwillekeurig aan den loi, :dle Hildebrand in 1837 reeds, na zyn beschouwing over trekschuit en dili gence, bezong over de komende spoor wegen. „Spoorwegen! heerlijke spoorwegen! op U zal niet gerookt worden; want daar iS geen adem! Op U zal. niet geslapen worden;want daar is geen rust! Op II zal niet worden gebabbeld; want daar is geen tijd! Zoo daar op u ook onaangenaamheden en jammeren zijn, zij zullen den tijd niet hebben ons te bereiken, wh. geen ge legenheid om ze gewaar te worden! Maar Komt! komt, heerlijke spoor wegen! Daalt als een tralienet neder op onze provinciën! Vernietigers aller grqo- te afstanden! versmaalt de kle.lne af standen in ons Koninkrijkje niet! Jalaten de, zangen onzer dichters het weldra in verrukte tonen uitgalmen „D§ spoorweg kwam, de. spoorweg? kwam! Laten de zakdoeken onzer schoo- nen' toegewuifd wórden, dé eere- en gedenkpenningen onzer munt u tegen- rollen! Dan eerst als de Nederlandsche Natie, langs uwe gladde banen, dagelijks door elkander zal geschoten worden ala een;, partij weversspoelen, zal er welvaart en Woei en leven en spoed ln-ons dierbaar Vaderland heerschen!" In zulk een stemmingverkeerde- Schoonhoven in November 1914. Het nijvere geïsoleerde stadje, aan de: Lek daar in den uithoek van Zuid-Hol land zou weer herleven; het zou weldra weer de zilverstadvan Holland wezen de tiende stadj Gi.1 behoeft slechts de dagbladen van dien tijd na te slaan, om u te overtui - j gen, welk een opluchting de spoorweg bracht.' r - j De. aanleg en totstandkonüng' ervan waren met de grootste denkbare moéi-, ltjkheden gepaard gegaan. Ik behoef hier' slechte te wijzen op de bodemgesteldheid, van de Krimpenerwaard met zijn lagen; van 12—ai metër veen daarover Dr. A.t' Sqheijgrond te Oouda een belangrijke studie heeft gewijd, om u een kleinen»] indruk te geven van het knappe inge-1 j nieurswerk, dat moest worden verricht, h En na de beste en zorgvuldige bereke- ninaen gebeurde het noe dal oneen; "goeien Dag-,de boomjm en de rails ,de|! wa»'geStdW'«f men wachtte o0 het. rollen omgekeerd hadden De booznen begitï der werken. iftgen n.L; ;h<>rlzo^taaij.;de.4elegdg «Utsj, ly^Duurde'S^at laffg,Wat 'ëri lSrigV dle? störidén verticaal op den weg! L bakens zijh'nooit weggehaald, de törtd Hoe dit alles ook zij de heer Sphreu- des tijds heeft zé" ohgef-öinïd en hèt der iaivairgeschiedenis s^aks ook" Wel waf vettéÏTért de spoorweg w: 1 aanbreken, dat gelet op de financleèle resultaten der Nederlandsche Spoorwe gen het voortbestaan onmogelijk werd. Maar nu; nu de Krimpenerwaard, die wel prachtige polderwegen ik denk hier aan de schitterende VUst maar, helaas! geen verkeerswegen heeft -r- kan de spoortrein hi de oogen der Schoon - hovenaren niet gemist worden. Het is daarom dan ook, dat ons comité van actie deze vergadering heeft belegd, i Laten wé, met wettige en geoorloofde 1 middelen alles dóen wat ln ons vermogen is om de spoorlijn te behouden. Deze actie., verhindert ons niét om eveneens met alle kracht te Ijveren'voor. nieuwe wegen. Met dankbaarheid con- stateéren we, dat de Gedepeuteerde Sta- 1 ten van Zuid-,Holland het wegen vraag-1 stuk in onzé" Krimpeïier- en Alblasser- waard tot een oplossing willen brengen. Van harte hopen we dat de aanleg van, onzen hoofdweg van Gouda naari1 Schoonhoven1 n a a s t oiïzeri Spoorweg spoedig een féit zal worden. j Vol vertrouwen zijn we na al onze pogingen die we hebben aangewend, dat Zijne Excellentie de Minister van j Waterstaat vooralsnog niet tot de ophef- flng van de spoorlijn zal besluiten en dat Gedeputeerde Staten met hun be- j kwamen hoofdingenieur spoedig een voor. oiïz.e streek bevredigende oplossing zul-' len weten t£. vinden, waardoor weldraj onze werkloozen kunnen helpen aan den' aanleg van den nieuwen weg yan, Schoon hoven-;,naar Gouda. De tijden zijn moeilijk en zwaar, maar daarom Juist te meer ijveren we. hier te) Schoonhoven voor een goeden én veili-' gen weg, naast onzen zoo zeer gewaar-, deerden spoorweg, tot meerderen -groei en' Bloei van' ohzë nijverè, oude stad en-: grootere welvaart vart de geheele streek.:. C Applaus). .Strijdt vuor liet behoud van den spoorweg en voor een goede verkeersweg daarnaast ?oó zégt de heefHEKM. A. SCÉREUDEH, voorzitter van de Kamer van Koophan del en Fabrieken. Het ls meer dan zestig Jaar geleden dfct heel Schoonhoven in 'vlaggëntooh was, zoo Ving de heer Schreuder zijn be-] toog aan. Immers, waarnaar mén lange jaren; tevergeefs had uitgezien scheen .wpfke- lijkheid te worden: aan dé uitmiddel-' puntigheid Yan den Kfinipenérwaatd; zou een einde komen; er was concéssie! verleend joor den ajmlgg, eent;r spoorlijn" van RótterdSm déh' Krimpener waard langs Schoonhoven met als eind-, punt MuhSter'"lii •'wè^tfaïën.; de. weg (verd uitgeb'ëkend; ais m'ri hèrü)neringi me niét'bedriegt was "eejiïgë Jaren eèn» ingenieur hief gevestigd. Dë bakens waar:; langs de lijn zou gemaakt worden: warén" geplaatst, een Belangrijk Waarborgkapi wanneer wij geregeld lijden aan hoofdpijn, onverschillig of deze ♦ëhgeVolge vanovermafige inspan ning of dóór een ziekte ontstaat Neemf Instanhne, hèt middel uit de'moderne gepeesmiddelenschat Prijs pef. doosje slechts 50 cl*. nog kwam r En volgens dé SpHdÓnKbyensche courant vloeide vah dé lippen vah lede- f reit Schoohhóvériaar: „Es iét* errelc'ht." 5 Het oude was voorbijgegaan een f nieuw tijdperk van bloëï werd met de opening "der lijn -Jngeluid. De oude diligence die velen uwer nog hebben gekend wérd afgedankt. De diligence, de schokkende, nauwe, dreunende, vuile, tochtige harde, tuite lige doos met haar slapers, rookers en praters, met haar binnen- en buiten passagiers had haar diensten verricht. Nu kon het niet meer voorkomen, dat de wagen met reizigers plotseling op den weg bleef staan, en de koetsier op den ..waarborgkapitaal wefd' Veèbèurd. Men heeft hèt uiteindelij k gebruikt alS' bij - drage in den adrrieg van de verbinding Gouda^—Schoonhoven 7 ■c Mlsi mijne -heeren, de tramlijn «res- kensr-Maldeghem in Belglfc is-'mede dóór dit kapitaal gefinancierd. - Alle hoop op uiteindelijke verlossing uit hun isolement voor Ölt .deel van het land was vervlogen; ina;ar <*r werd^toch gestadig gewerktomer uiteindelijk toe te kómen. o i - ói.' Reeds voor 1890 besloot de Raad dezer gemeente een halve ton gouds ter be schikking te stellen voor een verbinding aan het spoorwegnet en op 24 Februari 1894 werd dit bedrag nog met ƒ-10.900.^- verhoogd. Op 24 Maart 1899 besloot het Geme^n- bok met de paarden er alleen van door tebestuur van Schoonhoven deze subsi T"*^ die te verieènen aan de Mij.'explpl- tatle van Tramwegen te Voorburg, direc teur de heef ViséerDe toerimdliga K- V- K; te Schoönhöven verzette zich ernstig tegen dén aanleg eenef tramlijn op een spoorbreedte van 1.067 M., overtuigd dat dit ternauwernood een halve oplossipg van het vraagstuk zou beteekéiien. iipr mem zou het -goederenverkeer* hiermede niet gebaat zijïr, elke wagon zóii lh Gou da moeten worden oVefgeladénelke colli zou zoowel op den spöorWeg als 'óp de tram bevracht moeten gorden Dit verzet mocht echter niet baten: de heer Vas Vl$Sèr te wórsteleh "had is U schetst. Na e'enige jaren moest de arbeid worden gestaakt in afwachting dat de regeering nieuwe fondsenter beschik king zoti stellen om den afbouw te ver zekeren. Aanvragen daartoe werden tot de regeering gericht en eèn wetsvoorstel daartoe bereikte de Tweede Kamer. Daartegen werd door de toenmalige K. y. tr o„i:;L,1.1...^., gingen. De middeleeuwsche tijd kwam in 1914 voor Schoonhoven en deze streék tot een einde EnJnderdadd'de spoorweg heeft «roote veranderingen gebracht. Vooral door den aanleg, yan nornjanjspgor, waardoor hét .mogelijk is dat de goederenwagons le Gouda zonder overlading ops de hoofd lijn kunnen worden gerangeerd, is de Krimpenerwaard tot bloei gekomen Ieder uwer weet, wat ons treintje voor Schoonhoven beteekent. Op een aange name- en gemakkelijke manier kUnneh we ons nu verplaatsen. In ongeveer vijif kwartier zijn we. te Den Haag, Rotterdam of Utrecht. Om hét uur kunnen we naar Gouda. Over en weer hebben èn Gouda én Schoonhoven het grootste belang bij het Voortbestaan van den spoorweg. Talrijke kinderen gaan. uit Schoon hoven, Bergambacht en Stolwijk te Gou da op school. Bezoeken daar het 'gym - nasium, de H.B.S., de ambachtschool, de schoien voor ander voortgezet onderwijs en 'avondscholen. Uit Gouda komen de leerlingen te Rijkskweek Schoonhoven bezoeken te RijKkkweek- k. te Schoöhhoveh hevig vëfZet gevoerd school; Rüksvakschool voor goud- en zil- eii-'fnedè dtóik zlj de actie gevoerd door versmeden en horlogemakers de eeiil- !i dé'gemeentebesturen' van Schoonhoven, ge in ons vaderland. Ammérstol en 6tolwijK én eèn comité üe bezoekers der markten reizen per 1 van vooraattstaande ingezetehen uït die trein! Enaoovoort, enzoovoort! 1 gemeenten is het gelukt dit voorstel mi Denkt voorts aan het groote belang, J de TweedeKamer met één stem meer- dat de ihdustrieeleh met hun góederen- 1 vervoer bij den spoortrein hebbeh Ert het zal u duidelijk worden dat de lijn Gouda—Schoonhoven niet opgeheven kan worden. Meermalen zijn er per trein 120 en meer passagiers te' vervoeren! Schoonhoven is nu eenmaal ln Veel dingen op Gouda aangewezen Neen, wij willen de klok niet terugzet ten en remmend werken op het steeds toenemend autoverkeer. Als de nieuwe weg, de hoofdweg, de provinciale weg van Gouda naar Schoonhoven klaar is en het verkeer ontwikkelt zich dan ook ln onze streek meer ln de richting van de autotractié, dan pou de tijd kunnen. i; derhèld te doen verwerpen, be tram was Ij hiermede van de baan maar veje Jaren l verliepen vóór men verder kwam. I Veie-Jaren heeft dit werk stilgelegen (en de trambaan voorzoaver gereed dlen- Ide als speelplaats voor de jeugd êp be- j zienswaardigheid Voor den vreemdeling •'door de grillijje zandverstuivingen die )het aanzien vah eèn Alpenlandschap aan j onzen waard gaven. j Eindelijk op 15 Juli löiü werd door de j Tweede Kamer een wetsvoorstel aange- nomen tot naasting van de trambaan. Bij brief van 2 Februari 1911 déëlde de Minister van Waterstaat mede dat ln afwijking van het vroeger voor de tram bepaalde, dé spoorwljdte 1.435 zou bedra gen, dus normale,spoorwijdte. Door de Mij, tot exploitatie van Stamts- spoorwegen .wejrd ae Hjn op normaal spoor afgebouwd en op 14 November 1914 onder, groot ehthoüslasme van' de geheele 'streek ln dienst gesteld. Op 1Ü Januari 1915 werd.' door hét Ge meentebestuur van Schoonhoven aan de regeerlflg medegedeeld dat den dag te voren de subsidie ln 's Rijks kas was ge stort. Hiervoor werd een, leening geslo ten bij de Mij. voor Gemeente-credlet, die op heden nog lang. niet, afgelost is. Nu mag tooh-gevraagd worden: ls het reent din, zonder dat de subsidie verlee- 1 nende daarover gehoord wordt, deze lijn op te heffen. j Maar heir 1» öok nog niet zoover! j 't Lijkt-me een beetjé dwaas om te. veronderstellen/dat het ooit zoover komt.1 Toch zijn -er >,al merkwaardige dingen met dit lijntje gebeurd. .Plotseling-, werd om onnaspeurlijke reden in de spoor- boekjes de vroegere spoorlijn tot tram lijn-gedegradeerd.. Waiirom'i Waartoe? Men mag tochiniet yerondei«tellen da>.; het, alleen, gebeurde, om .van de;.houders; van abonnementsk^arlpc,.op de.a spoor-' weg. extra betaling, te.kunnen vorderen OP dit gedegra^erpe gedeelte, der Ned. .BiRoórwegeiiV TJojjzulke kleinzieligheid acht ik de, pïrefjtje.aeï. N. 8. niet ih staat .Des temeer vrd&g ik.waarom dtan wel. Op dé. lijn Gouda—Alphen die met één - mótorwagep met éênmans bediening wordt bereden zijn de abonnementen v$l degelijk geldig. Hier wordt "extfa-betaling gevorderd1 ïiatüurlijk niet tot voordeel maar tot Schade van de";Mij. Toch 'hebben we nu ruim 20 jaar dén - zegen van dit'lijntje mogen geniéten, jj1 *tJ.Was echter sléchts halVe zëgeh. De wederhelft; wëgeh die dien héam vér - J dienen, werden den Krimpeherwaard onthouden. ,J tón nyf' ai sèdéiT Jaréfi loopeh'1 er ,ge- ruchtéh" van opheffing, der'lijn. Krach- tig is daartégen opgetreden doör W-l meentebeSturen1'èii Kamér van Koop- -ha'hüel te Gouda en totnog tóè'ls het. j 'gelukt déze lijn' te bèhóuden. De boöze blijft evehwel om geest Vah 'óphéïfing bli deze lW 'En waafonf^mjrl M De provincfè- 2fijld-Holland heéft Bjaar- geledèh'-Bésï^etfCtóV^tóèg vah wegëk.ï opgenomenln - toêt-j provinciaal- wegen-r: plan. Eendhsöegrftörenddeel daarvan vyds 'i de hoofdweg fOdodii^SChoonhoven, ook voor het^. doorgaand verkeer een praeht- verbinding met^ hèt Zuiden des lénds, jnu het verkeer door Rotterdam vwo over- j belast is en dit zal blijven tot dat eefn; tweede oeververbinding ls tot stand ge-' komen. De voorwaarde doöt de Provincie ge steld was. dat door de fócalltfeit' WO.— .'per K.M. per jaar zóu worden bijgéöra- gen voor de wegen bij haar in ondef- Kolfd. Gouda en Schoonhoven hebben geen .centimeter gebied in de Krimpe - nerwaard en toch hebben zij, om de plannen van de provincie een vlugge uit - Ypering te verzekeren een groot gedeelte ,yan die 60ü.— per K.M- per Jaar be- schikbaar gesteld toen er strijd dreigde te ontstaan over een gedeelte van den weg tusschen Bergambacht en Schoon- hQVWfc^-• De. hopfdw^g zou, zoo heette het, later, niet in de eerslje doch in het begin van de tweede zesjarige periode van wegen- aanleg wordenuitgevoerd. Thans zijn reeds 2 jaren yan dit tweede, gedeelte verstreken en nü wenscht men den spoorweg op. te, heften en op die bjuw een. hoofdweg te maken. Wat dit vqpr de industrie zou, bgteekenen, Indien zij de wagonladiligéh i^et' meer rechtstreeks doorgezonden zóu krijgén, ls,licht te be grijpen. Ook de yarketishandel, zooals die in normale tljKèh dóór hét sppQr .was gediend, zóu ehorm worden gedupeerd bij de térügkeef van betere tijden. De industrie die zich na het tofstahd- komen van deri époörw'eg !n dèn Kriin- i penerwaard heeft gevestigd, ook mét het oog op de verwachting der in uitzicht gestelde wegé'nr zal zich zonder spoor weg niet kunnen handhaven. Men zal zich noodgedwongen uit dit deel van het land moeten terugtrekken. Het geweldige kapitaalverlies zal men zich wel moeten getroosten om te trachten in Brabant, Limburg of Drenthe, waar zoowel spoor- als tram-verbindingen zijn te trachten betere levensvoorwaarden voor de Indus- trie te vinden dan in het hartje van Zuid-Holland. Het Comité van Actie heeft zich tot de Ned. Spoorwegen gewend, die desge vraagd mededeelden zelf geert plannen te hebben gehad tot opheffing van dezeh spoorweg, doch dat het verzoek waè Uit gegaan van de Regeering. Een onderhoud met den Minister-van Waterstaat wees uit, dat dit verzoek'niét van dezen bewindsman was uitgegaan, doch van Gedeputeerde Staten van Z.H. en deze laatsten verklaarden, dat een en ander op een misverstand moest be rusten. - Welde duistere machten dus hier aan het werk zijn-is-tot nog toe een raadsel. Een der leden van Ged. Staten merkt op dat, zoo men den spoorweg wilde be houden, men toch de klpk achterultzette. Te vragen is, of. indien men elders in den lance thans nog millioenen gebruikt Óm „de klok achteruit te zetten', waar-, om dit dan niet zou mogen gelden voor deze lijn. mtusschen wat moet de industrie doen, indien er, zooais we hopen, goede andere wegen in den Krimpenerwaard komen en er geen enkel stuk rail meer in deze waard ligt? Hoe moet de industrie zien dan red den, als ze geen enkele ongebroken wa gonlading meer in {Schoonhoven, Berg ambacht of Stolwijk kan krijgen of van daaruit verzenden kan. Er staat hier een groot belang op het spel. Wat men eenmaal kwijt is, krijgt nien nimmer terüg enIk heb de over tuiging! dat men dit later, ook in hoógere regionen, in hooge mate zou betreuren. Laat daarpm dan ook leder alles doen om dit dreigende gevaar af te wenden 'en ijveren voor den aanleg van een weg; naast den spoorbaan. Hoe beter de wegen en Moe beter de spoor, destemeer „raisón d'etre" voor belde. Ik ben het niet eens met de'gedachte dat, als ce weg er eehmaai ls, men onmiddellijk ver gunning zal móeten verieenen aan éen autobusdiensc, omdat deze a to bus dienst uitsluitend de A.T.O. zal zijn en het particuliere bedrijf geen kans zal krijgen, daarop een dienst in te rich ten. Of is men zoo naief te veronder- .stellen Uat, indien de spoorwegen een traject opofferen, zij daarvoor geen' tegenprestatie zouden verlangen? De vraag stellen is haar beantwoorden. De spoorweg blijye behouden >yoor den Krimpenerwaard zoowel als vodr de be woners van de Alblasserwaard langs de Lek en die der Lopikerwaard. Het ls niet noodig dat deze Streek wordt achtërgesteld bij andere deelen in ons land zooals Drenth én Noord-Bra bant, waar goede wegen na^st de spoor-* wegen zljh aaiïgèlégd. En zeker is het niet toe. te laten dat,; indien onverhóopt de .lijn zou worden op- geheven, tijdens dé'wérkzaamhèdeh 'aan^ hezen weg, door een- gebrekkige tijdelijke; voorziening, het verkeer öch- afvy^nüt van deze streek em andere wegen zoekt. Ik ben het absoluut niet eens met hen die van meening zijn dat de spoorweg later Wel opgeheven zou kunnen worden als er eenmaal behoorlijke .verkeerswegen zijn aangelegd, r MUn pérsooniljke overtuiging is dat, zoo noodï'è tot hét bittere "einde, gestr.e-1 den dient te worden in de éérste, plaats^ voor het behóuS van 'den spoorweg en "daarnaast alles 'ih liet werk 'gesteld ggl moeteh wordén om te komen tot zoo danige wegefiverbeterlng dat zoóWei "de Krimpener-, als Löplkër- en";Ai9bia'SSer- wdard, waafvari Schoonhoven het mid delpunt ls, en vaKwaar en Waarheen geen enkele bij hèt tegenwoordige en Steeds groeiende snelverkeer passende weg 'lftidL uit het reeds jaren bestaande isolement worden vèrlost. Er ligt derhalve naast onze bizondere actie,, voor,, het behoud van den spoorweg Gpuda—Schoonhoven ook voor de Ver- eeniging Weg en Brug een breed ar beidsveld open en wij dienen de pogin gen die deze vereenlging reeds in het werk stelde en alle verdere arbeid die zij zich voorstelt te doen om dit deel van Zuid-Holland tot bloei te brengen, nlec alleen goed succes toé te wenschen, doch haar ook onze daadwerkelijken steun daarbij zooveel in -ons' vermogen is te verieenen. - Het is te hopen dat handel en indus trie, middenstand en andere organisa ties, ouders van schoolgaande kinderen ip Schoonhoven en Gouda en nog zoo- véle andefen duidelijk blijk geven dat men niet gediend is van de plannen door „The invisible mep" gelanceerd en die een schade zpü beteekepen Voof deze geheele streek; nu en laten. Dé leuze ls daarom niet „Behoud van spoorweg of aanlég vah wegen", ook niet „Aanleg van wegen, waarrta de spöor weg kan verdwijnen",'doch- „Behoud van spoorweg e n zoo spoedig mogelijke aanleg van nieuwe en verbeten- ring van bestaande wegen." (Applaus). Pleidooi voor het behoud van den spoorweg door den heer A. van Wijnen. Er behoort eenigen moed toe, aldus de heer Van Wijnen, om in dezen tijd te spreken vóór het behoud van een tram baan. Men laadt dan het odium op zich zeer oüderwetsch te zijn. Toch zal spr. het er op wagen. Een trambaan wordt gemakkelijker opgeheven dan een spoorbaan. De Ned. spoorwegen dólden deze lijn wel als tramlijn aan, maar ze ls lokaalspoor mét béeed spoor voor directe aansluiting aan het hei Ntr hét denkbeeld' van opheffing dezer lijn er ls vraagt spr. Zich af of de Dlrectje der Ned. Spoorwegen wel begrepen heeïifr1 wat de huidige tijd elscht? Zoo min een zakenman en de boerenstand in tijden van ongurist niet meer direct rendabele deelen van zijn bedrijf' uitsnijdt; om zijn bedrijf niet onvolledig te maken en om dat er ook weer normaler tijden kunnen komen, zoumin moeten oók de Nederl. Spoorwegen dit doen. De Spoorwegen zijn naar spr.'s oordeel met haar be drijfsvoering niet bij; zij hebben te laat de concurrentie van de auto ingezien en ondervinden nu daarbij h«t verminderd vervoer door de crisisomstandigheden Als men meent dat deze lijn verouderd is, dan is de vraag gewettigd of dit ook niet. voor een deel aan de exploitatie ls te wijten, die vporal ten opzichte van het vracht- en veevervoer niet soepel is. In normalen tijd was ln de Alblasser waard en de Krlmpeperwaard een in tensiviteit in vervoer -door den lapdbouw ais nergens anders. Daarom IS spr. 200 verbaasd dat nu reeds over opheffing wordt gesproken. De Spoorwegen moeten naar spr.'s oor deel den moed hebben zooals iedere zakenman die moet hebben om een streep te .zetten onder en door te zware kapltaallasten. Worden deze niet geli quideerd, dan komen de Spoorwegen niet uit de misère en dan is niet te zeggen |toelke lijn dan niet zal moeten worden opgeheven. De geheele streek hier had vroeger een grooten voorsprong op andere deelen van het land door haar goede verbindingen te water en langs den weg. Daaraan is voor een belangrijk deel de welvaart te danken. Thans echter zijn dfe verbin dingswegen absoluut onvoldoende ge worden ëh eischen die vernieuwing en verbetering. De wegen zyn nier duur en dan is het een moeilijk vraagstuk wie de. wegen moeten betalen. De tijd is voorbij dat men de lokaliteit kan laten op- draalen voor den wegenaanleg! Wil de Krimpenerwaard niet in de achterhoede geraken, dan moeten er komen betere wegen en moet de spoor weg zich aanpassen door een efficient? exploitatie. Voor dezen spoorweg zaï er altijd een bestaansmogelijkheid blijven, ook zonder, groot passagiersvervoer, door het bed,uidend vrachtvervoer. Tenslotte acht spr.' het gewenscót, hoewei niet technisch onderlegd, <je vraag te stellen of het aanleggen van een breeden verkeersweg op een smalle spoorbaan, niet een gevaarlijk experi ment moet worden geacht., Spr. eindigt zijn betoog met de hoop dat de spoorlijn zal Blijven, de nieuwe weg daarnaast er Zal komen! (Applaus). Van de gelegenheid tot gedachtenwis- seiing werd gebruik gemaakt door Je heeren Dr. '1'. Beekenkamp uit Gouderak, Peerbolte uit Schoonhoven en Korff uit Goudav Opmerkingen van Dr. T. Beekenkamp. Dr. Beekenkamp verklaarde zlclï te scharen aan de zijde van het Comité in zijn' pleiten Vóór hèt behoud van den spoorweg en cfen aanleg van den ver keersweg op eigen baAn en niet op de spoorbaan, waarvan 0r. groote%eawa- ren ducht. Voorts acht spr. het nood zakelijk aat ook voor de tertiaire wegen •wordt abngepakt. Doöt spr. en anderen ls in de'Staten bij herhaling op- Öéh aanleg van dien weg gewézen. Er zijn echter groote moel- - UJkheren en -bezwaren,- die de afwerking nog,Biet.mogelijk maakten. Niet alleen is tfe bodemgesteldheid de oorzaak, doch ook de geringemedewerking van de eigenaren van den rbenoodlgden grond, die te hooge eischen stellen, vertraagt de uitvoering. fl öpc/ducftt evenals de heer Van Wijnen grootebezwaren bij den aanleg van een breeden verkeersweg op de smalle spoor baan, datimoet aan twee zijden' verzak ken en een ronde weg geven. Dé opheffing van de tram» staat nog lang niet vast. Dat kan nog wel Jaren duren. Wel is er bij Ged. Staten één lid, dat bepaald de opheffing voorstaat en een andere meening reactionair noemt. Daarom is er alle reden om te blijven hameren op behoud van den spoorweg. Spr. heeft van de woordvoerders niets vernomen over den wegenaanleg als •object van werkverruiming, waarvoor Ged. Staten 10 millloen uit het Werk fonds voor de Albasserwaard en de Krimpenerwaard willen bestemmen. Daarvan kan een bedrag van 3.800.000 aan arbeidsloon worden betaald. Ook uit dit oogpunt moet er eèn aparte nieuwe weg komen. Ook daarom moet men waakzaam zijn. Men moet de lokalitéit; in wijdé'ren omtrek hierbij betrekken. Men moet het wegenvraagstök van de Krimpenerwaard als één, geheel beschouwen, waarom dan ook samen werking tusschen dit Comité en het be staande van Weg en Brug wordt aanbe volen. Naar spr.'s oordeel ls van die samenwerking meer nut te verwachten dan van de publicaties over dit vraag stuk ln de Goudse he Ort. en de Krimpe nerwaard, welke klaarblijkelijk beoogen de gemeenteraden van de linancleele toezeggingen af te houden. Spr. drong op die samenwerking aan en verklaarde daartoe gaarne te zullen medewerken. Burgemeester Gaarlandt uitte zijn vreugde over het standpont van Dr. Bee kenkamp, dóch merkte op dat het Ge meentebestuur van Gouda wel geneigd heid tot samenwerking met „Weg en Brug" heeft getoond, doch dat een samenwerking botweg ls afgewëzén! Er komen ln hét verslag der commissie voor Weg en Brug uitdrukkingen voor van schamperen aard, waardoor het Gèmeentebestuür van Gouda zeer on aangenaam getroffen ls. Nadat de heer Peerbolte den wensch had geuit te vernemen wat nu' verder zou geschieden en de heer Korff de m'ld denstanders van andere gemeenten had ópgewekt het Comité van Actie te steu nen werd op voorstel van het Comité onder applaus besloten dat het zich op nieuw zal wenden tot de Regeering, tót Ged. Staten en tot de, Ned. Spoorwegen om, gesteund door de belangstelling van meer dan 20U personen uit de streek, met kracht te pleiten voor behoud van den spoorweg en voor den aanleg van den hoofdweg Gouda^Bchoonhoven. naast den spoorweg. Daarna ging de vergadering uiteen. liiiNiNK^LAiND. op, dat de dit ontwerp een aantal ieraen vers Wijziging tier Hinderwet. Vrees ,uu« vwu lasten vol' ue Deary ven. Verschenen is net voonoopig versrag dér Tweede Kamer inzake ue vourgetaei- ue wijziging dei* Hinderwet. ■Sommige leden merxicn Kegeering wljzigmgen voorstelt, weixe zunen 1» tot verzwaring van afc msten van innemingen. Aan üe bedrijven, weixe l0t dusver niet onder de bepalingen van de Hinderwet vielen, kunnen voorwaar den worden opgelegd, terwijl menige be langhebbende, die zich in zijn belangen, noé klein bok, geschaad acht, van de voorgestelde wijziging van artikel iy ge bruik zal maken, om het opleggen van nieuwe voorwaarden te verzoexen, waar door het bedrijfsleven in voortdurendo onzekerheid zal komen te verkeeren, of Het al dan niet zwaarder zal worden be last Dit ontwerp zal er toe by dragen, de aanpassing aan een lager peil der voortbrengingskosten, zooals de regee- rmg die voorstaat, te vertragen. Boveu- diéh zal het zelfs wellicht een beietsc-i kunnen vormen voor het meer doelmatig inrichten van bestaande en het oprich ten van bestaande en het oprichten van nieuwe bedrijven. Deze léden achtten de bezwaren het ernstigst voor de landbouw-industrieeii, zooals aardappelmeel-, stroocartón-, sui ker- en zuivelfabrieken, welke voor de zutverlhg v^n haar aiValwater thans Ve'eds groote olters brengen, zy vreesden, dat de commissie inzake waterverónt- réihlgihg haar invloed zal aanwenden, om tot strengere bepalingen te komen ter bestrijding van de waterverontreini ging zy zouden er geen bezwaar tegen hebben, indien de regeering deze com missie zou opheffen. Zuivering van afvalwater een publiek belang. Verscheidene andere leden erkenden, dat de voorgestelde wijziging er inder-. daad toe kan lelden, dat aan bedrijven nieuwe voorwaarden zullen worden op gelegd. Dit moge tot verzwaring van las ten leiden, daartegenover staat, dat het algemeen belang daardoorzal worden gediend. Tegen misbruik van recht door jagere organen waakt de Kroon. Het vraagstuk van het afvalwater der Industrieën achtten dë hier aan 't woord zijnde leden van uitnemend publiek be lang. Te lang le hieraan niet voldoende ht geschonken. Tegen het denk- van opheffing der commissie in zake waterverontreiniging vernetten zij zich ten sterkste. Somnuge leden waren igtusschen van oordeel, dat in deze commissie ten on rechte ontbreken vertegenwoordigers van ondernemingen, die waterverontreini ging veroorzaken. drongen er op aan, artikel 1/ niet van toepassing te verkla ren op inrichtingen, welke, tot nu toe bulten de Hinderwet vallen,; daarentegen zouden zij artikel 14, dat bij uitbreiding of verandering, na iVler-Jarigen stilstand en bü herstel een nieuwe vergunning eisqhL wel, en dan ook terstond, toepas selijk willen doen zijn. Van verschillende zijden drong men er op aam nog andere inrichtingen on der de Hinderwet te doen vallen dan die, welke in artikel 1 worden genoemd. Zoo noemden eenige léden «andstraalinrtch - tingen. andere kegelbanen, weer anderen kennels, honden-asyls en hoenderpar ken. ~471ste NED. STAATSLOTEHIJ. Ie klasse. Trekking van Iiinsdag 24 Maart. Hooge prljcenj 5000.— 14091 1500.—: 13647 17410 1000.—: 11363 16848 400.—; 8109 f 200.—: 17942 j 1Ó0—973 5028 11230 ...12,156 12235 13751,19325 Prijzen van 20.—: 42' 71 108 110 149 160 217 228 240 247 264 274 280 387 394 449 500 5,12 549 657 558 575 624 628 675 700 723 759 770 862 867 935 961 981 992 1020 1048 1087 1150 1229 1323 1326 1$87 1363 1417 1422 1481 1473 1604 1627 1635.1662 1705 1764 1808 1811 1864 1970 1989 2008 2022 2023 2066 2086 8096 3107, 2108 2137 2104 2187 2194 2241 2244 2316 2333 2339 2354 2355 2398 2428 2466 2493 2504 2516 2538 2559 2603 2609 2*13 2646 2669 2739 2782 '2825 2892 2910 2938 2945 2978 2996 3060 3066 8104 8105 3108 3171 3187 3204 3209 3238 3259 3296 3311 3372 3386 3419 3496 3502 3542 3546 3554 3634 3601 3711 3716 3755 3843 3854 3895 3922 3925 394'2 3980 4036 4052 4060 4086 4104 4111 4159 4169 4179 4203 4243 4253 4292 4290 4815 4,349 4362 4364 4388 4401 4408 4419 4447 4492 4496 4584 4628 4686 4690 4707 4740 4749 4796 4827 4831 4840 4873 4937 4939 4976 5032 5074 5093 5098 5116 5144 5169 5215 5272 5341 5387 5406 5436 5440 5471 5517 5524 5548 5551 5553 5565 5568 5591 5605 5606 5653 5664 5655 5682 5683 5702 5703 5727 6747 5766 5775 5839 5849 5878 59Ö6 5977 6025 6115 6133 6146 6243 6244 6254 6281 ÖSSSS 6397 6592 6594 6600 6645 6695 6696 6720 6743 W 6776 6805 6833 6839 6916 6993 6998 7Q63 7078 7085 7102 7117 7146 7170 7177 JJ77 7186 7188 7191 7225 7246 7256 7306 W 7327 7339 7369 7363 7390 7897 7440 7485 7486 7490 7502 7643 7685 7740 7806 S 7844 7864 7873 7878 7899 7906 7916 7922 7931 7941 7944 7968 8046 8053 8057 «J43 8156 8268 3263 8298 8342 8343 8350 5381 8417 8428 8524 8537 8546 8547 8582 8588 8622 8707 8725 8727 8747 8820 8865 8889 8894 8977 9033 Zr4 9063 9067 9076 9093 9099 9103 9118 JJJJ 9159 9183 9204 9210 9222 ,9244 9274 ojr; 9298 9329 9835 9367 9395 9401 9404 9422 9470 9495 9502 9518 9528 9583 9689 9606 9620 9674 9694 9713 9723 9729 9752 9782 9784 9790 9805 9819 9835 9841 9843 9927 9976 9993 10039 10083 10085 10115 101)30 10244 10247 10251 10252 10284 10811 10377 10385 10409 10413 10418 10427 10432 10433 1044» 10460 10462 10475 10489 10533 1058 10592 lÓb'44 10652 10701 10725 10741 '10 <43 10744 10755 10845 1848 10864 1087 9 10920 10930 11021 11171 11222 11233 11263 11267 11283 11323 '11335 11343 11406 11416 11417 11434 11450 11456 11481 114(06 115U8 1-1644 11656 11564 11Ö67 11673 11615 11650 11656 11668 11718 11768 11779 11839" 11888 11926 11939 11989 12105 '12107 12114 12143 12182 12196 12214 12217 12291 12297 12299 12306 12315 12344 12348 12363 12375 12465 12634 12561 12584 12635 12638 12691 12731 12763 12767 12771 12869 12898 12925 12930 12946 12959 12974 12984 13009 13026 13062 13064 13114 13128 13167 13224 1325? 13264 13277 13299 13338 13382 13412 13434 1.3444 13490 1364 13546 '13590 13703 13741 13748 13767 13799 13855 13873 13966 13994 14012 14013 14037 14052 14102 14149 14154 14177 14239 14331 74332 14338 14343 14504 1450/ 1451/ 14541 14554 14612 14621 14690 14796 14805 14827 14833 14837 15029 15100 16125 15128 -15155 15179 15198 16200 15213 1521/ 15236 15246 15286 15306 1537/ 15484 15570 15589 15596 15609 16726 15773 15799 15811 15859 15863 15890 15939 10025 16029 '160Ö5 16041 16044 16056 16079 16123 16159 16173 16195 16261 16271 16336 16337 16395 16405 16416 16422 16451 16469 165iS 16544 16620 16627 16638 16669 16674 16700 16705 •16745 16798 16833 16839 16852 J6890 1692» 16932 16957 16971 17011 17029 17068 17070 17100 17110 17148 17186 17283 17298 17371 17381 17389 17503 17519 17536 17561 176S8 17596 17636 17648 17703 17726 17796 17803 17862 17956 17980 18023 18029 18051 18067 18069 L8095 18161 18183 18206 18218 18223 18266 18321 18372 18410 18445 18477. 18485 18561 18570 18586 18626 18738 1875 Z 18792 18840 18867 18886 18913 18919 18925 18967 19013 19015 19061 19100 19163 19167 19227 19229 19293 19296 19301 19363 19374 19400 19414 i9427 19497-19501 19529 19630 19536 19624 19636 19645 19712 19717 19724 19748 19831 19834 19842 19909 19939 19951 20016 20059 20079 20(ffe 20t06 20156 20182 20217 202*19 20224 20255 20362 20422 20456 20472 20487 20512 20527 20554 20579 20597 2062D 20654 20669 20710 20749 20765 20826 20838 20893 20908 20947 '20965 In de vorige lyst stond 15081 1000.—, dit moet zijn 1580H 1000.—. RADIO-NIEUWS. Dinsdag 24 Maart, Hilversum 1, 1875 M. 5.05—5.30 Voor kinderen; V.PJLO. D». B. J. Aris: Bybelvertollingen; A.V.R.Q. 6— 6.30 Het Omroeporkest o.l.v. N. Tieep; R.V.U.. 6.30—7 Cursus van Dr. Th. van Scheiven, „Wat maakt u van uw leven?"; A.V.R.O. 7—7.05 .„..'En nu naar bed!" 7.05 —7.30 Nedierl. pianisten doorkruisen de pianoliteratuur. Jules Hymah spelt werken van Joseph Haydn; 7.50—8 Engelsche les; 8—8.10 "Nieuwsberichten; 8.10—10.25 V.V. V.-Avond. Varia-Vroolykheid-Vaart; 10.25 —li De A.V.R.O. bridget met u. Leiding Mr. E. C. Gpudfcmit; 11—11.10 Nieuwsbe richten; 11.10—12 Gramofoon. Hilversum II, 301.5 M. 5,05 Gramofoon; 5.60 K.R.O-orkst; C-40 Esperantolos; 7.15 Pianorecital K. R. Km ten «n gramofoon; 7.60 Berichte»: 8.Lij densmeditatie; 9.— K.RsO .-Syt»phonie-pr- ke&fc m.m.v. zangsoliste; 9.45 Gramofoon *»n berichten; 10.— Muzikale lezing; 10T5 Ver volg orkestconcert; 11.15—12 Gramofoon.^ In het buitenland. Boedapest. 6.50 „Der fliegende Hollan der", opera van Wagner. Warschau, 1339.3 M. ^30 „Tannhauser", opera van Wagner. N Beromünster, 539.6 M. 7.20 Concert o.l.v. dr. Fritz Brun, mim.v. Marguerite van Sie- bentihal, viool en piano. Woensdag 25 Maart. Hilversum I, 1875 M. V.A.R.A. 8.— Gra mofoon; 9.30 Onze Kêuiken door P. J. Kers Jr.; ViP.R.O. 10.— Morgenwijding; V.A.R. A. 1(L— Uitzending voor de arbeiders in de continubedrijven; 12.Gramofoon; 12.15 Concert door het Vara-Orkest; 1.— Gramo foon; 1.15 Concert door het Vara-Orkest; 2.— Voor de Vrouwert; 2.15 Concert door Orvitropia; 3.— Voor de Kinderen. 5.30 Concert door de Notenkrakers; 6.15 Concert door Eddy Wa'lis en zyn oricest; 7.Sport: Watersport en Watersportten toonstellingen door Ed. Hartog; 7.15 Zang door de Roodborstjes; 7.40 Zang en Orgel; 7.65 Nieuwsberichten8.S.O.S.-L»erich- ten; 8.03 Uitzending van de Mattihaus Pas sion. (Muziek van Joh. Seb. Bach); 11. Nieuwsberichten en Vara-Varia; 11.10 Gra mofoon. Hilversum II, 301.0 M. N.C.R.V. 88.15 Schriftlezing en Meditatie; 8.159.30 Gra mofoon; 10.30—11 Morgendienst onder lei ding van Ds. J. W. Siertsema; 11—12 Har monium en Sopraan; 12.1512,30 Gramo foon; 12.302 Concert dioor het Kleine Or kest der H.O.V. en Gramofoon; 2r—2.15 Gramofoon; 2.15—3 Zangrecital en Gramo foon; 33.45 Gramofoon; 3.45—4.55 Con cert door het „Haagsche Trio". 5—6 Kinderuurtje; 6—6.30 I^andhouw- halfuurtje. „Varkensvoeding" door H. Schoort; 6.30—7 Onderwijsfonds voor de Binnenvaart; 7—pl.m. 7.15 Nieuwsberich ten; pl.m. 7.15—7.30 Radioreportage event. Graimofoon; 7.30—7.40 Gramofoon; 7.40—3 „Landelijke ruitersport juist nu!" door Mr. J. C. V. Meischke; 8—8.15 Weer- en Nieuwsberichten; 8.15—9 Concert door het N.C.R.V.-StrijJroikest; 9—9.30 Joh. J. Krop „Het vraagstuk en de toekomstmogelijkhe den van het Tninsatflantisch Luchtverkeer"; 9.30—10 Vervolg concert; 10-10.05 Nieuws berichten; 10.05—10.20 „Een kwartiertje voor het honderdruitig bord" met Jur. Schroder; 10J20—10.45 Vervolg concert; 10.4511.30 Gramofoon-. STADSNIEUWS. A GOUlDA, 24 iMaart 1936. De begrooUng voor 1936 van uea. hiaten wWi*omv«n8Yn. Naar wy vernemen iS cl« ontwerp-Degroo- ung i960, wence <loor B. en VVter voor- ioopige goeOKeunng aan God. Staten was gezonden, uoor net College terugontvangen. 1 uedeputeerden hebben verschillende bemer kingen .gemaakt, alsmede nieuwe en verder gaande bezuinigingen voorgeschreven. Het zal wellicht Mei worden alvorens de be- 1 grooting in den raad kan wonlen behandeld. Openbare verkooping gehouden door Notaris G. W. Nagtglas Boot. De uitslag van de gisteravond door No taris G. W. Nagtglas Boot in Hotel; „de Znlm'" gehouden verkooping is als volgt: Een huis aan de Uleekerssingel no. 14, kooper de heer H. Blom, voor 2630.— Een bakkerij met kantoor aan de Boele- «ade, kooper de heer W. de Vos c.c, voor 1560.—. Een pakhuis aan de Baanstraat, Kooper ae heer A. v. d. Hondel q.q. voor 640.—. De overige perceelen zijn niet geguna, één ervan is in beraad gehouden. Vijf-en-dertig jaar in dienst van de Eoudsche Machinale Garenspinnery. W oensdag 25 Maart zal het 35 jaar gele den zyn, dat de heer P. W. M. van den Dungen, in daenst trad by de N.V. De Goud- sche Machinale Garenspinnerij, alhier. De verdere plannen van Toonkunst afd. Gouda. Medewerking aan een orgelc meert in de St. Janskerk. Naar wy vernemen, is de Goudsche afd.' van Toonkunst weer druk aan het repctoe ren. TeV uitbreiding van haar repertoire heeft de Zangvereeruging in studie: „Jahres- zeiteui" van Haydn, „Ein deutsches Re quiem" van Brahms en „Oratorium Sam son" van Handel. Verder heeft Toonkunst ook om het bezoek aan die zomersche Orgel concerten van den heer de Man in de Sint Janskerk te bevorderen, haar welwillende medewerking aan den organist aangeboden aan een Orgelconcert, te houden in de maand Juli a.s. Toonkunst zal den eenige 4 capella-nummers tengehoore brengen, w.o. Vemdredd-Sait van Gounod. Opdracht van werk. Een nieuwe wielerbaan te Utrecht. Te Utrecht zal naaej; het Sportpaik een tweede wielerbaan verrijzen. Deze zal worden gebouwd door De Vol harding, die thans met de voorbereiding zoover ls gevorderd, dat Maandag X); Maart a.s. met den bouw een aanvang zal worden gemaakl,.^ yplharding zal een nieuwe auu M. houtèiv „kuip" laten optrekken onder leldina van onzen stad genoot den architect a Stuurman. De baan krijgt een -onoverdekte zlt- tribune en verder /staantribunes. Het geheel kan 50U) menschen bergen. Men hoopt de baan ln zes weken ge reed te hebben en drie weken voor Pink steren tot officleele opening over te gaan. Schaakwedstrijd. Voor den Rotterdamse hou Schaakbond heeft de Arbeiders Schaakclub Gouda I te IJsselmonde gespeeld tegen de club van dien naam. De Gouwenaars wonnen met 5%-—4Vu, zoodat zy hun kans op het afdee- lingskampioenschap vergrootten. In der: a s. Woensdag te houden wedstrijd A.S.C. 1 Trianon 2 zal de beslissing vallen. AjS.C. 8 moest vow den Goudschen Schaakkring kampen tegen D.O.Z. 1. De ontmoeting eindigde in éen 64 overwin ning voor D.O.Z. Gemengde Zangvereeniging „Euterpc". De Gemengde Zangvereniging „Euterpe" heeft in haar jongste vergadering het be stuur als volgt' samengesteld! A. Terlouw, voorzitter, J. van Hense van Unrngen, seér. en A. Vergeer, penningmeester. Besloten werd deed te nemen aan een concours op den 2den Pinksterdag te Was senaar. Op 11 April zal medewerking wor de verleend aart een uitvoering van het Rottlerd. Mannenkoor „Het Westen" in' Het géb°uw „Lybella" aldaar. Burgelyke Stand. GEBOREN19 Maart: Joharaia Trijntje, d. van J, van Vliet en T. J. Verwaal, P. C. Botihstr. '37. 21 Maart: Johannes Marinus, z. van J- Roepers en M. M. Vergeer, L. Tiendeweg 73. Johanna Maria, d. van J. Okkerse en M. J. P. Vehkade, L. Dwarsstr. 14. Her- bert Hendrikus, z. van A, Wiers en J. M. van der Sel, Turfsingel 50. 22 Maart: Cornells Johannes, z. van T. J. Lugthart em G. J. Vonk, Bockenbergstrr. 122. Anton, z. van P. S. Avontuur en A. C. Goor. Jaagpad 58. 28 Maart: Hanny. d. van P. Vérs*-hut en G. de Gruiii. St. Jobstraat 13. OVERLEDEN22 Maart: Hartog van Monnikendam, 86 j. AGENDA. Thaliai-Theater „Schots en scheef". 24 Maart Collecte voor Kindervoeding Tot Heil des Volks. 24 en 25 Maart 8 uur, Nieuwe Schouwburg. Opvoering revue Dat doet je weer goed. 24 Maart 8 uur Blauwe Kruis. Jaarfeest Ned. Herv. Meisjevereenighig Ruth. 24 Maart 8 uur Heil des Volks. Repetitie Ghr. muziékvereeniging De Bazuin. 2 Maart 8 uur Kazerne, Cursus Roode Kruis. 24 Maart 8.15 uur Bovenzaal Restaurant Ter Gouw. Prof. dr. D. H. Wester over Bescherming tegen luchtgevaor. 25 Maart 10.80 uur Veemarkt. Provinciale stierenkeuring. 25 Maart 2 uur Réunie-Bioscoop. Matinée: Een lied van geluk. 25i( Maart 7.30 Kazerne. Lezing mei. C, H. |U. Gunning voor Ned. Ghr, Vrouwenbond. f Maart 7 ft uur oude Kazerne. Nöd1. Ghr. Vrouwenbond afd. Gouda, lezing Moj. Gunning. 25 Maart 7.80 uur Ned. Geref. gemeente. Spreekbeurt ds. Joh. van Welzc-n. 26 Muart) 7.46 Blauwe Kruis. Vierde ge meente-avond Gemonstr. Geref. gem. 25 Maart 3 uur Vrye Evangelische gemeen te. Inleiding ds. C. J. Hoekendijk 25 Maart 8 uur Geb. Daniël. Cursus dr. J. Bik voor E.H.B.O. 25 Maart 8 uur School 7. Repetitie gemeng de zangvereeniging Euterpe. 26 Maart 2 uur Kantor van Koophandel, Crabethstraat 3. Vergadering der Kamer. UJLT UijJN OMTKKR. haastrecht. Bijna verdronken. Een dochtertje van den heer C. K. alhier geraakte in een sloot langs den Liz «weg. Juist4bij tijds werd het ongeval bemerkt en het gelukte een tweetal mannen de kleine op het droge te brengen. Het kind ver keerde reeds in zinkenden toestand. Afgekeurd. Door den vleeschkeuringsdienst werden ongeschikt bevonden een rümdi van de land bouwers Gebr. de G. en een kalf van den landbouwer v. K. welke dieren ter vernieti ging naar de G.E.K.R.O. te Overschie wer- deii' vervoerd. v Te werk gesteld. Aan de reconstructie van den Zuider- IJsaeldyk zijn een 20-6ai werklieden uit dieze gemeente te werk gesteld. NIEUWERKERK a. d, IJSSEL. P. KapU'ijn. Zondagmiddag is alhier op ruim öti-jari- gen leeftijd overleden, de heer P. Kapteyn. De overledene was vele j&rem lid van den gomeériieraad waarvan langen tijd als wet houder en loco-burgemeester. De heer Kap- teijn was'oprichter van de jToöp. Tuinbouw veiling welke veiling later is samenge smolten met de Rotterdamsche Coöp. Tuin bouwveiling. Als oprichter van de Coöp. Boerenleenbank heeft óe overledene 30 jaar deel uitgemaakt van het bestem- an die bank; ih het organisatieleven nam de over ledene een eervolle plaats in. De begrafenis is vastgesteld op 26 Maart ^alf één, op de algemeene begraafplaat» al- ilAKKTUElUCHTKN. Kaasmarkt Bodegraven. 24 Maart. Aangevoerd 105 partyen m. Km., 4725'steks, 42.525 K.G. Pryom: le kw. m. r.m. 20—21 ft2e kw. m. ran. 18—19. HandeL flauw- t?j, Veemarkt Rotterdam. 24 Maart. Aapvoer in totaal 4715 stuks, zynde 926 vette rundaren, 1244 ma gere rvuMeren, 1J8 yptte kajyere», 35. gras- kalveren, 2049 nuchtere kalveren, 5var kens, IQ biggen. 2 veulens, 157 paarden, 84 schapen of lammeren, 46 bokken af geiten. De pryzen waren; vette, koeien 49, 43, 28 34; vette ossen 44, 40, 36—84; stiieren 42, 38, 28—34; 210, 1^0, 100; vette kalveren 95, 80, 5360; graskalveren *50. 40, 30; sladht nuchtere kalveren 21, 16; 5, 4, 3; fok idem idem 11, 9, 7; slachtpaardéh 42, 34, 26; 155,100, 70; werkpaarden 275, 170, 100.; hitten 120, 96, 65; schapen 41, 38, 30, 20, 17, 12; lammeren 41,38/29; 17,14,10; kaïf- koeien 185, 160, 95; melkkoeien 190, 155, 110; vaarzen 110, 90, J0; pinken 90, 70, 60. Vette koeien en ossen aanvoer als vorige week Dinsdag, handel kalm, prijzen als vo rige week, prima koe bot 52 cent, prima os tot 47 cent. Stieren aanvoer iets ruimer, handel flauw, prijzen onveranderd. Vette kalveren aanvoer als vorige week, handel matig, pryzen als gisteren, prima's tot 105 cent). Graskalveren aanvoer ruimer, handel hoofdzakelijk voor het leven, riepend, prij zen ietshooger. Nuchtere slacht, en fok- kalveren |temvoer ruimer, handel stug, prij zen lager. Paarden aanvoer minder, handel kalm, prijzen slachtpaarderi onveranderd, werkpaarden iets hooger. Schapen en lam meren aanvoer weinig, doch meer dan ver leden week, handel flauw, prijzen als giste ren. Kalf- en melkkoeien aanvoer aanmer kelijk ruinier, handel redelyk, prijzen iets hooger. Vaarzen en pinken aanvoer iets rui mer .handel matig, prijzen', geen verande ring. SPORT EN WEDSTRIJDEN. WIELRENNEN. Pijnenburg rijdt men Plet van Kempen. Wals gekoppeld aan Rausch ln den Zesdaagsche te Amsterdam. BroccardoUulmbretière zijn te duur. Naar wij vernemen, is het veld voor den vierden Amsterdamschen Zesdaag sche, welke van 27 Maart tot 2 April in het R.A.I.-gebouw wordt gehouden, thans definitief samengesteld. De moeilijk heden inzake de vorming der sterkste Nederlandsche koppels zijn ln dier voege opgelost, dat Pijnenburg met Plet van Kempen rijdt en Jan van Kempen met Pellenaars. Wals heeft tot koppelgenoot den Duitschers Rausch gekregen, terwijl Biaats met den Franschman Lacquehaye zal rijden. In verband met flnancieele voorwaar den, welke door de directie te hoog wer den geacht, vervalt het Fransche koppel Broccardo—Gulmbretlère. De dertien koppels zijn de volgende: Pijnenburg—Plet van Kempen (Neder land): WalsRausch (NëfcSrl.—Dultsch- land); Jan van Kempen—Pellenaars (Nederland); Slaats—Lacquehaye (Ne derland—Frankrijk); gebroeders Vroo men (Nederland); Bosman—Loskamp (Nederland); v. d. Heyden—Schotman (Nederland); IgnatDlot (Frankrijk!; BlllletDeneef (België); Aerts—Buysa? (België); Schön—Hurtgen (Dultschland) VaesSén—Korrldon, (Nederland). GEMENGD NIEUWS. Geweldige brand te Eist. Loodsen van de Veilingsvereeniging Uverbetuwe in vlammen. Vannacht omstreeks half één ls een geweldige brand uitgebroken te Eist, in de loodsen met manden en kisten van de Veilingsvereeniging „Overbetuwe". De geweldige vuurzee zette den geheelen omtrek in een rossen gloed. Spoorwegmenschen, die den brand ontdekten waarscnuwden de omwonen den, die hun huizen ln allerijl ontvlucht ten, met medeneming van slechts enkele goederen. Ook het velling-hotel en een winkelhuis werden door de vlammen be dreigd. Een paard is in de vlammen om gekomen. De brandweer was dadelijk in volle actie, doch kon aanvankelijk tegen de gewéldige vuurzee weinig uitrichten en moest de hulp van de Arnhemsche brandweer inroepen. L)e brand heeft zich in het geheel uit gestrekt over een oppervlakte van onge veer 2bO) vierkante meter. Van de man den en kistenvoorraden, welke de loods tot den nok toe vulden is weinig meer dan een hoop verwrongen ijzer over. Het is gelukt het veilighotel en den pinkel te behouden. Dé schade wordt op 2j tón geschat: LAATSTE BERICHTEN. Von Ribbentrop naar Londen. Wordt heden ie 5 uur verwacht. LONDEN, 24 Maart. Von Ribber.trup wordt niet voor 5 uur hedien te Lonxim ver wacht en zal dus in de vanmiddag te ihou- lteïtache^twoord niet meer kunnen mede- l Volgens berichten uit Berlyu méént men te weten, dat von Ribbentrop die vanmld- de tegenvoorstellen deze eerst dag om 2 uur vertrekt de togen- ^■an Hitier zal medbrenge;. en In Berlyn bewaart men een volkomen stilzwijgen over den inhoud Van het ant woord. Algemeen wordt toegegeven dat von Ribbentrop een document zal ovejhandigen dat hy mondeling zal toelichten. Het onx- woorxi zou, naar men gelooft, zeker tegen voorstellen bevatten over welken aard men in het gehe«l geen nadere aanduiding kan Meu verklaart dat het antwoord n;ct eer der gepubliceerd wordt, vooidat Eden er kennis van heeft genomen. Dr. H. Colijn. Naar de Stand, meldt, moet minister Uolijn wegens een zeer lichte ongesteld heid zijn kamer houden. Wij vernemen echter dat de Minister thans m zooverre hersteld ls, dat hij voornemens ls morgén de vergadering van de Eerste Kamer bij te wonen, in welke vergadering de behandeling van -het? Defensie-fonds zal worden voortge zet. Flandin zal voorloopt* niet naar Engeland gaan. Zoolang Dultschland de voorstellen niet heeft aanvaard. PARIJS, 24! Maart. Flandin verbrokt van middag naar zyn kiesdistrict waar hij eeni ge dagen zal blijven. Men bevestigt dat hy niet naar Londen zat teruglkeeren zoolang Duitsdiland de vooretellen der Locarnostaten niet geheel heeft aanvaard. Dr. H. J. Lovink ernstig ziek. De heer Dr. H J. Lovink, lid der Tweede Kamer, oud-Dir.JGen. van Landbouw in Ned. lndië em oudrburgemeester van Al phen a. d1. Rijn, is ernstig ziek. De heer Lovink is opgenomen in het Ant. van Leeu wenhoekhuis te Amsterdam, waar hij nog minstens 5 weken zal moeten worden ver pleegd voor hy zich aldaar aan een behan deling zal kunnen onderwerpen. 23 Maarf 24 Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen Stockholm New-Vórk Oslo Madrid Praag Prolongatie 1^4 Maart. Officieel. 7.27% 7.27% 59.15 59.16 9.70% 9.70% 24,83ft 24.85ft 48.01 48.01 ft 32.50 32.50 37.52 ft 37,52 ft 1.46"/.. i.46% 36.57 ft 36.57.ft 20.14 20,14 6.09 ft 6.09 ft Het) zakenverkeer op de Amsterdamsche Beurs bewoog zich ook vandaag in rustige banen. De stemming was aarzelend). Op de locale afd. werd de aandacht getrokken door Philips. By de opening stelde dit fond* zich op het hoogste niveau van gistere». Daar na had een inainkifig plaats en moesten enkele procenten prijsgeven. Unilevers trok- ken nauwelijks eenige attentie. Tabakken goed gedisponeerd. Oude Deli's en Deli Batavia waren enkele punten hooger. In rubberwaarden ging niet veel om. Amster dam rubber waren prijshoudend, doch mank ten onder beurstijd slechts kleine schomme lingen; mee. H.V.A.'s liepen een kfeinigheid terug, doch in doorsnee verschilde de koers niet veel by; die van gisteren. Scheepvaar. ten veronachtzaamd. Kon. Olie konden zich gemakkelijk handhaven. De Amerikaanse he soorten waren prijshoudend. Ned. Staats papieren aan den gedrukten kant. Oude schuld werd fractioneel lager genoteerd. Gemeentelijke obligaties waren prijshou dend. Vry "grootte omzetten vonden plaats in Dollar obligaties Koninklijken. Miiller- waarden waren g-ied prijshoudend. Amerik. fondsen gaven slechts bescheider omzetten te aanschouwen, als gevolg van het feit dat Wall street hooger noteeringen had overge maakt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 2