3 7 De Huisvrouw en het Nederlandsche fabrikaat. Het huis „Rapsodie". Voorjaarsmoeheid. FILMNIEUWS. Goede bedden bevorderen de gezondheid. EenvoudièeB^Pten' Enkele recepten uit het buitenland. alleen weegt 10 K.G.... De ware lief- hebber voelt zjjn hart sneller kloppen by het aanschouwen van al deze kos telijke gewaden, het wordt voor hem een intens genieten. Zilveren en goud gedreven relikwiekastjes, gotische monstransen, monstransen uit barok en renaissance, zware bisschopsrin gen, vergulde kelken, altaar-kruisen uit de 12e eeuw, gradualen uit de 16e eeuw, brevieren uit d 12e eeuw, evan geliën uit de 11e eeuw met onverbleek te kleuren en initialen, bisschopssta ven, koorzangersstaven, weer nieuwe altaarkruisen, altaarlampen, borst beelden uit zilver en goud. Eigenaar dig gevormde schalen en kannen, kruisen, zwaarden, nieuwe kruisen, nieuwe glanzende zilveren en gouden voorwerpen voor den eeredienst, ge krold, gehamerd, gepunt, gedreven, bezet met edelgesteenten, met email en ivoor en met edele houtsoorten ver sierd, gesneden, gebeiteld, met breede en smalle randen verfraaid. Stralend, glanzend, gloeiend temidden van het goud, het matte zilver, dat schynt te leven, dat getuigen wil van het leven en werken in vroegere eeuwen, toen de menschen alleen het kostbaarste en het edelste goed genoeg vonden om aan de gewelven van groote domker ken nog meer luister by te zetten. Zeldzaam bevangen verlaat de vreemdeling deze inderdaad „gouden kamer". „Het is niet alles goud wat er blinkt... Toch wel... al is het dan misschien ook in een iets andere be#- ceekenis... De maand Maart geeft zeven zo- mersche dagen, zegt de volksmond, nu, als het zoo doorgaat, halen we dit jaar ook nog wel de tweemaal zeven. Zeer zeker tot groote vreugde van dè vele huisvrouwen, die liu naar harte lust haar schoonmaakwoede met open ramen en deuren kunnen botvieren, en dus letterlyk, zoowel als figuur- lyk (by haar schoonmaak verfoeiende echtgenooten), minder stAf doen op waaien. Met dat al is de dosis stof, die uit alle denkbare hoeken en gaten te voorschyn komt, nog van een zoo belangrijk volume, {lat als eenmaal de laatste veeg gedaan is, een zucht van verlichting opstijgt (is het niet onze gewoonte, te zuchten om dingen, die we ons zelf opleggen?) en een nieuw verlangen geboren wo^Öt naar schrik niet van deze wotoderftjke vrou wen-consequentie. stof J Maar riu zjjn het de zachtgetinte, gebloemde, gestreepte, bedrukte, vroolyke, verleidelijke stofjes, die de winkelramen .ten toon stellen, en die er op wachten, de moegewerkte, plichtsgetrouwe huisvrouw te mogen versieren, in een stofvrij huis. Met andere wocjirdende huisvrouw* gaat winkelenHad ze eenige weken tevoren alleen nog maar oog voor alle mogelijke poets- ^n schoonmaakarti kelen, geurde ze spons en zeem sleéhts dan goed, wanneer ze nog net even kon zien, dat het een echt beest toe behoord had en liep ze daarvoor meer dan een uur van winkel tot winkel, omdat ze er een afschuw van had, haar ramen door synthetische mid delen te doen glanzen, nu ziet haar blik uitsluitend hoedjes en schoenen, én japonnen en ingewikkelde knip patronen, en ze kent één drang: ze met het haar beschikbare geld, toe te eigenen. Zijn er Vele vrouwen, voor wie het probleem „Nederlandsch Fabrikaat" bestaat? Denken ze bij de artikelen, die ze voor, tijdens en na de schoon maak koopen, er aan, waar de fabri kant van dat artikel gehuisvest is? Wy durven hier geen antwoord op ver-strekkend. Ze wil een paar schoe- nen. „Hoüandsetie, juffrouw." Doo- zen stapelen zich voor haar voeten, „Au, die kfielt, nee, dat is mjjn smaak heelemaal niet en die zijn veel te breed." Zoo dringt ze de verkoopster, in het stadium/der^wahhoop en deze neemt de laatste kans te baat, ze smokkelt er een paar buitenlandsche pumpjes tfcschen en zie, het ongeluk (of het galuk, alles is relatief op dit ondermaartsche), wil, dat de voet, die een paar proefpasjes langs de toon bank maakt, zich uiterst goed ge draagt, en dies, volgens de bezitster, zich dan ook zeer zeker behageljjk welen moët. Ze bekijkt de hoog-ver- koren schödn eens wat nauwkeuriger houdt hem in haar hand, lacht voor de zooveëlste keer om het woord „Handschoen", dat volgens haar een verkeerde samenstelling is, leest de naanuvan het merk. en een discus sie met de patroon over betrouwbaar heid van winkelpersoneel ontspint zich... Hoe stelt U zich het resultaat van deze beslist-Nederlapdsch Fabrikaat- willen-koppeffdtfcdame voor? Wei, ze was verst&jfölÉrcSe was geen fanatie keling. Nu bet toeva| gewild had, dat ze het beste loopen kon op dat buiten landsche rtigiÉ^tadat ze de binnen- landsche airmail geprobeerd had, nam ze ook dit paai", dat, zoo over dacht ze, de winkelier toch.ook in zijn collectie had gehaald, om te verkoo- pen. Deze zelfde huisvrouw zal niet te rugdeinzen voor een Hollandsch merk dat een luttel bedrag duurder mag zijn, dan bet geïmporteerde, ze zal zich wel degelijk niet voor den gek laten houden door schoonklinkende, exotische namen, camouflage voor een banale huis-tuin-en-keuken puur Ne derlandsche naam, maar ze weet wat ze wil. Èfyfen fabrikaat! Maar zonder blin delings vooroordeelen van wat het buitenland brengt. Gulden midden weg, nietwaar? U behoeft alleen maai\ te weten, te geven. We gaan nu uit van die j waar de grens ligt, en als njet te vrouw, die er wel by geïnteresseerd is, Nederlandsch Fabrikaat te koopen. Haar wil is dus goed. Haar juiste kennis, zooals dit bij de meeste van haar sektegenooten het geval is, niet bekrompey, of te luchthartig handelt, zullen U en onze eigen industrie er wel bij varen. J. J. M. ITALIË WAPENT DE JEUGD. Jeugdige adspirant-officieren defileeren voor den Duce en 'de Oostenrykfche en Hongaarsche gedelegeerden van de driemogendhedenconferentie te Rome. EEN VIERTAL AARDIGE MIDDAGTOILETTEN. Bij deze eenvoudige toiletjes is zooals men ziet aan de halsafwerking veel aandacht besteed, de moiHOen zijn alle zeer eenvoudig. Men kiest voor deze toiletten een glanzende stof of zjjde. De menech en architect Rietveld, Architect H. Buys wijdt in het maandschrift „De Vrouw, en haar Huis" een beschouwing aan het huis „Rapsodie" te Santpoort, gebouwd door den Utrechtschen architect G. Rietveld ten behoeve van den Hon- gaarschen violist Zoltan Szekely en in harmonieuze samenwerking fnet deze. i Wij citeeren een paar passages. „Wanneer men in onze dagen epn „modern" hui§ om dezen verfoei lijken term b'iej- hu maar eeps te ,ge- Rietveld de doelmatigheid zeer ver. De combinatie van werkruimte en zit ruimte leidde tot een ideale gelegen heid voor kamermuziekuitvoeringen in kleinen kring. Op een zolder boven de kleedkamer zijn de vijf en twintig stoeley ,die in dat geval noodig zyn, geborgen en een takelinrichting maakt het mogelijk, deze meubelen in enkele oogenblikken in de hall neer te laten en in de ruimte te distribueeren eh 'hetzelfde Is het geval met de ba- IP gage van den bewoner. Een violist bruiken binnentreedt, kan men j leidt» in het bijzonder in het concert- zieh nauwelijks mèer voorstellen, dat seizóen, een ditëïfêt dynamisch, leven, de pioniers vvan'xieze opvattingen j dus is er alles aan gelegen, den tjjd ik denk voornamelijk aan onze land- j tusschen voorbereiding en verf rek genoten, wijlen. Theo van Doesburg, Oud ert Riëtvèftj'-L- veel tegenkanting- hebben te ovefwinnen gehad eb féh telyk ook thans, nu de juistheid Van het doorbrekerid ihzicht meer én meer ^ofdt erkend, nog hebben te overwin nen. Maar gelyk een architegtqjiisch ontwerp dikwyls aan beteekenis en aan innerlyke kracht wint door den tegénstand, dien het ondervindt, zoo kan ook het talent van den werkelij ken kunstenaar, naarmate het langer in den smeltkroes (der feitelijke ver banning uit de samenleving der men schen) blijft, louteren tot kristallen 'zuiverheid. Iémand zeide mjj eens; „Telkens wanneer ik Rietveld ont moet, is het alsof de frissche zeewind mij tegemoet waait." Dat is tenminste even karakteristiek voor den mensch Rietveld als voor het werk van den architect, al ach een het oogenblik voor den frisschen wind in de archi tectuur nog niet gekomen en al blijkt ook thans nog dagelijks de frequen tie van den tjruk der tegengestelde krachten. In het „verval" der bouw kunst karakteristiek door het ge mis a^n positieve krachten in de „tra- ditioneele" scholen schuilt echter, wanneer men nauwkeurig toeziet, te gelijk het verzet tegen de toekomstige ontwikkeling. Desondanks nemëh de pogingen disharmonie in harmonie te herscheppen, ook in ons land toe." „Het spreekt bijna van^lf, 'dat de bewoners van het dorp Santpoort te genover het exterieur van deze kun stenaarswoning nog wat vreemd staan. Zonder mededoogen schoot Rietveld een bres in de woestijn van wanstaltigheid, die zich daar en Noor den van Haarlem op waarlijk ontstel lende wnze uitbreidt. 'Het gebruike- lyke^jréSgens is echter nog, dat men uis „raar" vindt hetgeey hé? trouwens., in andere beteekenis inder daad is. Ondanks allen eenvoud dreef neele idee is trouwens overal in „Rap sodie" te bespeuren." zoovéél mogelijk te bekorten. Uit zijn kleedkamer dfe Öej/er dieping nu kan de yiolist zyn bagage in de hall neer laten, de auto rijdt voor, het laden van de bagage vereischt uiterst wei nig tyd door den korten afstand van de hail naar den wagen. Daar d proces in den „drukken" tijd onge veer dagelijks wordt herhaald, is deze vernuftige oplossing voor den bewo ner van veel beteekenis. De functio- Dè mensch is geen machine, die on afgebroken kan blijven doorwerken. Op een gegeven oogenblik draait het raderwerk langzamer, het werken valt zwaar en ten slotte is alle kracht gebroken. 'Juist in de overgangswe-. ken tusschen winter en voorjaar wor den wy hierdoor aangegrepen. Wy staan vermoeid op, hebben overdag een gevoel van slaperigheid en wy weten, dat de echte voorjaarsmoeheid ons in zijn greep heeft. „Een huisvrouw mag nimmer moe zijn", maken wij ons zelf met de laat ste geestkracht wijs en met de noo- dige enerpe trachten wij ons te ver zetten tegen dit verlammende gevoel. Hoofdpijn overvalt ons en een ver velende lendepyn doet zich gevoelen, de voeten zijn zwaar e^ voelen bran dend aan.vDe machine werkt niet in haar gewogen regelmaat, hier of daar hapert i Het gevoel van voorjaarsmoeheid heeft echter niets met ziek zyn te makenhet lichaam heeft in den loop van den winter allerhande giftstof- fen verzameld door gebrek aan vita minen en aan zuurstof en deze moe ten ^allereerst verwijderd worden. Vóór de vlijtige huisvrouw dan ook met de groote schoonmaak begint en kamers en kasten overhoop haalt, moet zy eerst bij zichzelf beginnen, hetgeen haar toekomstig werk ten goed zal komen. Het vervelendste is zeker wel die vermoeiende lendepyn, die echter ook andere oorzaken kyj hebben. Meer malen wordt deze pijn veroorzaakt door organen, die niets met de lende nen te maken hebben. Wij kunnen zelf geen dyagnose stellen, dan komen wij op het terrein van den medicus; "houdt de pijn aan, dan is het noodig dezen te raadplegen. Meermalen is deze lendepyn uit stralend en in andere gevallen is het soms een gevolg van kouvatten, waar door spierpijn, z.g. spit ontstaat. Ischias is een ontsteking van de ze nuwen, die zich over het been uit strekken van d° heup uit en kan even eens door kouvatten ontstaan. Vooral in het voorjaaf'i# ttien gevoelig voor deze aandoejïfngen, temeer als men zich laat verlokken door het zonnetje om zich dunner te kleeden. qarfas 4. j De lendep&n^die zich bij vele vrou wen in het voorjaar doet gevoelen is echter een waarschuwend teeken, dat de ph'ysieke toestand niet geheel en al in orde is. De spieren worden slap en geven het moede gevoel. Wanneer men het lichaam wil zui veren in het voorjaar, dan is het eten van veel groenten en fruit een eerste vereischte, eveneens wandelen en ademhalingsoefeningen. Pijn in de voeten is eveneens zeer vermoeiend en geheel ten onrechte dragen vele vrouwen pantoffels zon der hakken in huis, hetgeen het li chaamsgewicht verkeerd verdeelt. Een middelmatig hooge (blok)hak is het beste in huis zoowel &s op straat. Voetbaden en massage én desnoods een zwachtel zullen langzamerhand ook deze bezwaren doen derdwjjnen. Schilderstukken. Schilderstukken kan men schoon maken met het snijvlak van een rauwe aardappel. Vergulde lijsten. Vergulde lijsten worden met een lapje, gedrenkt in Spiritus, afgeno men. Vingerafdrukken. Vingerafdrukken op geverfde deu ren neemt men eerst af met een doek je, waarop petroleum is gedruppeli», daarna met een doek, die in heet wa ter is uitgewrongen, waardoor tevens de lucht verdwijnt. Leeren banden. I In leeren band gebonden boekten worden afgewreven met gelyke hoe veelheden eiwit en melk, liefst met een zacht flanellap doekje, daarna na- wryven met een^den doekje. V Trilde Marlen, Charlotte Daudert, Framboise Kosay en arsta I/öck in „Heldenkermis". La Kermes.se Heroïque. Jaques Feyder» meesterwerk. Prachtige decors van Lazare Meersen Schouwburg-Bioscoop. i-eyders „La Kérmesse neroique neeit denbrand rrix du Cinema vïqnsw* voor 1985 verworven en ajgemeen is men het er over eens dat der film „La Kermesst- Hé- roique" is een hiifWrisohe film en in sterke mate geïnspireerd qp sdhilderijën uit de 16e en 17e eeuw. Dfe heele film is als een levend en beweeglijk geworden schilderij van Breughel, Teniers, Frans Hals, Jan Steen, of welken van de 16e of 17e-eeuwsphe Vlaamsche of Hollandsche meesters men maar wil, maar dan ook zoo beweeglijk en legend geworden, dat men aan een schil- tterü niet meer denkt. Beweeglijk en uiterst afwisselend ra de handeling, levendig en vrjjwel zonder één inzinking is het tempo, waarin de gebeurtenissen verhaald! woiden, vol levendige tegenstellingen en verrassin. gen is de ilfonbage. De film is gemaakt naar een novelle van den Belg CharLes Spaak onder reg\c. van den Fransch-Belgischen regisseur Jacques Feyder, en speelt in het Vlaamsohe staidije Boom in het jaar 1616, dus tijdens het 12- jarigebestand tusschen Noord-Nederland en Spanje. De Zuidelijke Nederlanders ver keerden toen reeds zeven en dertig jaar in vrede met den Spaanschen koning. Niet temin zyn de uitspattingen van de Spaan- sche troepen, o.a. de Spaansehe furie in Antwerpen,, diep in de herinnering van de inwoner» van Boom gegrift en als op zeke ren dag, juist als te Boom de voo» Jaarsker- mis zal aanvangen, mededeel ing vcujdfc ge daan, dat een Spaansehe edelman, vergezeld van gevolg en lijfwacht, te Boom zal aan komen'om aldaar kwartier te maken en te overnachten, verkop id^Kfoede vaderen, in de grootste ontsteltenis. De burgemees ter, zeer zeker een pantoffelheld, geeft door zijn houding blijk ook <m zaken, die liet wel en het wee van zyn stad raken, een laf aard te wezen. Met zijn schepenen, wethou. ders, komt hij overeen» ifegéHd^er den Span jaard te dloen, alsof hij overleden is, de mannelijke inwoners zullen zich niet buiten hun huizen vertoornen en aan den afgezant van koning Philips zal worden gevraagd om de stad, wegens den rouw harer inwoners, van zyn verblijf'te verschoonen. De vrouwen, aan -het hoofd de echtgenoo- ce van dein burgemeester, beschikken ech ter anders. HJet de diepste minachting voor de lafheid hunner mannen, ontvangen zy voor één avond en nacht d« Spaansehe gas ten. Niet met hun mannen, die zich thuis verscholen houden, maar met de Spanjaar den vieren zy de voorjaarskermis van Boom... Het dochtertje Tan den Boomschen bur gemeester wil trouwen mot den schildeï Johan Breughel, doch haar vader heeft haar toegedacht aan de slager, den eersten sche pen dqr stad. De vrouw wan den burgemeester verkrijgt van den Spaanschen edelman diens bewilli ging in het huwelijk van haar dochter met den jongen Breughel en de kapelaan, toe gevoegd aan (den hertog, voltrekt het. Dan verlaten de hoofsche Spanjaarden het Vlaamsche stadje Boom. De echtgenoo- te van den burgemeester verkondigt van het 'balcon, dat de stad, dank zij de heldhaftige opoffering van den burgervader voor uit moording bespaard is... en dat de burgers gedurende een geheel jaar vrijdom van be lasting zullen hebben. Pittoreske hoekjes heeft Feyder gevon den in het Vlaamsche plaatsje Damme, waar een deel dei- buitenopnamen gemaakt is, terwijl hij tenslotte met enkele zeer fraaie vergezichten over het Vlaamsche land de weergave van de locale kleur en sfeer voltooid heeft. De typeeringen van de figuren zijn met de zoo buitengewoon goed verzorgde om lijsting van die film volkomen in overeen stemming. Feyder beschikte zoovel voor <ie Duitsche als voor de F ranse he versie van „Heldenkermis" over voortreffelijke spelers, en dat aan hun uiterlijk niets ontbreekt kan men zich voorsteUwif Franyforia ftosay M<wr. Feyder, die tusschen de uuiere spe lers uitblinkt door wat wellicht, oe b-?ste creatie van de film is, speelt in beide versies de kordate burgemeestersvrouw, die da lei* ding van het krijgsplan vrouwen op zich neemt. In de Duitsche versie, die in den Schouw burg wordt vertoond, ziet men Paul Hart- mann als de Spaansehe hertog, de aanvoer der der bezettingstroepen, welke in hol stadje Boom ingekwartierd werden, Albert Lieven als de jonge Breughel en Fritz Kam pers als de Vlaamsche slager Verder spe len mee Paul Kemp, "Will Doh-n. Hans Brausewetter, Oskar Sima, Carsta Lock, Charlotte Daudert en Trude Marlen. De film is geregisseerd door W. Tour- janski. Filmdebuut van Beniantino Gigli. „Vergeet my niet". Het Thalia-Theater brengt de Duitsche Itala-fllm „Vergeet mij niet", waarin de groote Italiaansche zanger Ben j amino Gigli zijn filmdebuut maakt. Gigli Is een geweldig zanger, men spreekt van hem als van een 2den Caruso en heusch niet zonder recht. Zijn stem is wel «iet zoo groot, doch inniger, mis schien nog warmer, waardoor zijn Ita liaansche volksliedjes en b.v. zijn. aria uit de Parelvlsschers zoo onvergetelijk klinken. Van het feit, dat d? tenor Enro Curt! Digit) een wereldtournée onder neemt, maakt de regisseur dankbaar ge bruik, cm hem in een spectabele coupé te laten hooren, Aria'sf uit Martha, Elixer d'Amore, die Zauberflöte, wij krijgen Gigli's gansche repertoire 1'A.fricaine, Lohengrin, de Cavalleria, elke melodie tusschen nieuwe décors, waaraan veel werk werd besteed en die wij gaarne ook in de opera zouden zien. Doch de film heeft middelen, waarover het tooneet onmogelijk beschikken kan. En -zoo zingt Gigli de heerlijkste aria's, hier is hij op zijn best. Thuis wacht hem zijn vrouw Liselotte en het zoontje uit zijn eerste huwelijk, een lief ventje, dat als een v'ari de attracties ln de film gespeeld wordt door Peter Bosse. Om die vrouw, Liselotte (Magda Schneider) gaat het verhaal eigenlijk. Door een Intrige van een andere vrouw, Irene (een heel goede rol), wordt zij te leurgesteld in haar Uei.de voor den -eer sten officier aan boord van de Bremen (de opn»me« geschiedden inderdaad op de Bremen), zy trouwt dan, om hem té vergeten, met den operazanger Curti, deels uit haar gevoel, dat Curti's zoontje een moederhand ontbeerde om hem het alleen-zijn te doen vergeten, wanneer vader op de repetitie of ln de opera was. Later ontmoet zy den stuurman weer zy komt ln tweestryd, op zyn dringend verzoek met hem naar Australië te vluchten in te gaan, doch een en ander wordt tot tevredenheid van hen, die e'en goed scénario wenschètl, opgelost. 1 Deze tllm valt op door haar verzorgd- heid ln beeld en in ensceneering, door zooals reeds betoogd den zang vqn Ben j amino Gigli en door het goede spel j' van Magda Schneider. Die ganzé Welt dreht sich um liebe. in de Reünie-Bioscoop. Deze nieuwste Martha Eggerth-film werd ih Weenen opgenomen én de Weensche ac teurs Leo Slezak en Rpna .Moser vervullen en naast de bekoorlijke Martha Egger(h, Ida Wüst en Rolf Weruka de hoofdrollen in. Martha Eggerth ia in dfeze rolprent Uona Ratkey, de beroemde Bier van. een operette- gezelschap» die het hoofd, pp hol brengt van vader en zoon van Waldenau, een Hon; gaarsch landgoedbezitter ên z(jn zoon, die beiden maar heel weinig te zeggen hebban bjj Ida "Wijst, de vrouw en moeder \an dit tweetal. De oudste en zonder twijfel de diksl (Leo Slezak) stuurt een schitterende*boeket rozen-met-naamkaartje naar de kleedkamer van Ilona ,terw\jl de jongste en elegantste met de eer hiervan strijken ging en een afspraakje tot een onderhoud onder \ier oogen op Ilona weet te veroveren. Welke afspraak door een misverstand evenwel in handen van den gelukzaligen ouderen heer komt, zoodat beide in het Hongaarsche es- taurant verschijnen voor het tête tête met de schoone zangeres. Welke verwikkelingen hieruit ontstaan is te begrypen. Rolf Wanka, de tegenspeler van Martha Eg gerth, is voor velen nog eep onbekende. In 1928 promoveerde hjj tot Dr. in de rechten. Ds a maast heeft hij zich ook aan de biologie j ui filosofie gewijd. ZJjn veelzijdigheid gaat omlertusschen nog verder. Wanka, die de achterkleinzoon is van een burgemeester van Pilser, de grondvester van de beroemde bierbrouwerij, probeert (het in den handel, echter met wei nig succeB. In Februari 1934 gaat hij wat je noemt bankroet. Rolf bedenkt zich niet lang en bezoekt opnieuw de universiteit, j voor 5 jaar aan, doch de bescheiden Wanka ditmaal als student in de medicijnen te Weenen. En hier achterhaalt zijn lot hem. Zonder zijn, studie Ie onderbreken, bezoekt I hi) tegelijkertijd gedurende een kwartaal Leo Slezak als Adalbert von Waldenau. lang de We?nsche filmschool, nadat ten paar ingewijden, met wie hij keiym «naakt, hem bestormen en hem ernstig aanraden acteur te worden. En nu begint zijn bloed te spreken. Wsn- ka komt tbt de ontdekking, dat zijn groot moeder, Rosa von Schultzendorf, eer. be kend yfWwelspeelater geweest Is; ook Weef* hij nog een oom, die voor het voetlicht ge staan heeft. Als in 1934 de Oostennjksche regeering een internationale filir.wedstrijd uitschrijft, wordt de jonge Dr. in de rech ten uit 1200 mededingers gekozen. Holly wood wenkt den nog onbekenden prijswin naar. Paramount biedt hem een filmcontracv slaat het aanbod af. Ook in Weenen treedt hij noch in de film, noch op het tooneel op. Tegen de stormloop van de* Tsjechische filmproducenten is Wanka echte** »p den duur niet opgewassen. Hy zwicht en wordt meteen voor drie films, en wel in alle drie voor de hoofdrollen geëngageerd. De op namen zyn nog niet eens afgeloopen, of Wanka ontvangt een oproep voor de film uit Berlijn. Hij zegt „ja" en reist naar de Duitsche hoofdstad. Ook hier valt hij zoo in de smaak dat de Duitsche filmmaat schappijen als het ware om hem vechten. Tenslotte wordt hij geëngageerd voor de Lumina-film „Die ganze Welt drehl sich om Liebe", die in Nederland de titel „Zo> de ouden zongen draagt, waarin Rolf Wanka een waardig tegenspeler blijkt voor de befaamde Marta Eggerth. 7/ O'i'4 -aJooq „Bedden schaft men voor zyn ge- heele leven aan", zegt men wel eens en hierin ligt veel waars, zy het dan ook, dat zy onderhoud en mogelijke reparaties vragen van tyd tot tijd. Een bed is geen artikel, dat men op een koopje kan aanschaffen, daar om kan men niet beter doen, dan in dien npodig, wat langer te wachten met den aankoop, totdat men de beste kwaliteit kan bekostigen. Wanneer men bedenkt, dat de mensch 1/3 van zjjn leven m bed doorbrengt, kan men wel nagjrmi, dat goedkoop duurkoop zou beteekenen. In tijden van ziekte is het bed de eerste toevlucht, waar men genezing zoekt, daarom kan een bed niet goed en gemakkelijk gend|£ ztin en moet aan hygiënische eischen voldoen. De keus van houten of metalen bedden hangt af van de smaak, doch de staaldraadmatras moet eerste klas werk de matras stevig gevuld zijn met kapok, liefst vermengd met paarden haar. Het meest aan jte bevelen is om één kussen te gebruiken (de peluw vervalt steeds meer) dat goed gevuld is. Kiest men goedkoope matrassen en kussens, day is er in minder dan geen tyd een kuil in het midden en worden ze slap, hetgeen een goede nachtrust weerhoudt. Harde matras sen zyn veel gezonder dan zachte vee- ren-bedden, die trouwens nagenoeg tot het verleden behooren. Kinderen nioeten in dit opzicht niet verwend worden, reeds in het wiegje wordt een matras en kussentje gevuld met varens gelegd. ïnplaats van staaldraad matrassen w°rdey ook springbakken gebruikt, in ledikanten, die eveneens uitstekend voldoen. Bij voorkeur moet men staaldraad matrassen koopen met kleine openin gen, daar deze veel minder kraken bij de minste beweging, dan de andere soorten. De kosten van aanschaffing zjjn wellicht iets grooter, doch ze vol doen veel meer. In ieder geval is het aan te bevelen 'om bedden, ledikanten, matrassen en al wat hierbij behoort in speciale za ken te,koopen met een goede repu tatie. Slaapkamers moeten koel zijn, het geen niet wil zéggen, dat zy geduren de de koude dagen geheel en al onver warmd behoeven te zjjn. Electrische kachels zyn het meest hygiënisch, om dat !ze ongevaarlijk zyn en geen stof geven. Luchten is wenschelyk> even als toevoer van frissche lucht des nachts. Hier moet de gulden midden weg gekozen worden en worden de ramen noch potdicht, noch wagenwijd open gehouden in de koude maanden. Een vraagstuk, dat nog al eens stof doet opwaaien, en oorzaak is van mee- ningsverschillen. Een andere moge lijkheid is, om een raam in een aan grenzende kamer open te zetten of een rooster te doen aanbrengen. lederen morgen worden dekens en lakens flink gelucht en de matrassen omgekeerd, terwijl de dekens* regel matig buiten gehangen en voorzichtig geklopt worden, evenals de Mïnen on derlagen. Men kan nimm®ke veel frissche lucht in slaapkanMt d{>en toetreden en slechts in een pRd bea is het mogelijk om van een gezonde nacht%st te genieten, waardoob men verkwikt opstaat. Tenslotte nog even den raad voor oudere en gevoelige menschen, om in- plaats van linnen en katoenen lakens flanellen te gebruiken, die vooral aan rheumatisch aangelegde menschen uitstekend voldoen. Warme vermicei Kook één liter colli, citroenschil en pap. Roer apart in een pan twee eidooier een scheutje rhnm en een halven uitgepers- ten citroen. Sla het geheel goed uit aet'den eierklopper. Voeg nu aan de pap, een kopje rozijnen, wat eucade, gehakte amandelen en op het laatst het stijfgeklopte eiwit toe. Besmeer een springvorm met boter, bestrooi hem met paneermeel, vul hem voor twee. derde met de pap en zet hein gedurende een uur in een matigen oven. Rijst met gehakt. 500 gr. rijst, 400 gr. varkens- of kalfs gehakt, 2 sneden oud brood zonder korst, peper en zout, of kokskruiden, 1 ei, 75 gr. boter, 30 gr. bloem, 2 maggiblokjes, opge lost in L. kokend water. De rijst wordt droog en korrelig gekookt op de gewone wyze (2 maal zooveel water als rijst) en onder dg hand maakt men het gehakt aan met het oude brood", dat in water of melk geweekt is en flink uitgeknepen wordt, het ei, zout en kruiden en mengt dit goed dooreen, waarna 12 balletjes gevormd worden, die in de boter bruin gebakken worden. Daarna neemt men ze uit de pan, voegt er de bloem bij en vermengt dit met de boter: tenslotte voegt men het water, wa|rin de maggiblokjes zijn opgelost, toe, evenals de gehaktballetjes en laat dit te zamen nog 20 min. stoven. De rijst wordt opgediend in een dekschaal, terwijl de balletjes en de saus in een aparte schaal komen. Indien men dit wenscht kan men er gebakken uien bijvoegen en een des sertlepel kerry. Andijvie en aardappetsla. Als aanvulling bij de andijviesla vmaakt men eenige koude gekookte aardappelen PfcM. Ufa Ida Wüst, de bekende Ufa filmster. meteen vörk goed fijn en mengt ze door de fijngesneden andijvie, welke dan, evenals kropsla, wordt aangemaakt, mét toevoeging van eenige druppels Maggiyaroma. Havermout met pruimen. I L. melk, 1 vol kopje havermout (vlug- kokende), 1 eetlepel Custardpoeder, 100 gr. suiker, tikje zout, 350 gr. pruimen. De pruimen worden gewasschen en mat weinig water geweekt, af en toe omgeschud, zoodra ze door en door zacht worden. Men laat ze minstens 24 uur weken en haalt daarna de pitten eruit, zonder ze te bescha digen. Is er nog weekwater over, dan neemt men wat minder melk en vult het water met de melk aan tot 1 L., die men aan de kook brengt met een tikje zout, strooit er de vlugkokende havermout in, laat ze 57 minuten heel zaohtjes koken, en roert er daarna de aangemaakte Custardpoeder door. De havermoutpap krijgt hierdoor een fyne smaak en aroma, de suiker, liefst lichte bas terd, wordt er door-geroerd, evenals de ge weekte pruimen, daarna in een glazen schaal warm opdienen. Marasquinpudding L. melk, Vt L. r^m, 6 eierdooiers, 1 d.L. marasquin, 75 gr. suiker, 10 bladen witte gelatine. De melk wordt aan de kook gebracht en onder de hand kloppen wy dte eierdooiers met de suiker, voegen hierbij langzamerhand de melk en laten alles au bain marie ver warmen, steeds roerende, totdat de massa gebonden is, waarna de geweekte gelatine, die goed is uitgeknepen, erin wordt opge lost en tenslotte roeren wij de marasquin door de pudding. DesZe behoeft niet van de duurste soort te zijn; in den regel kan men marasquin van een laag alcoholgehalte, die zeer geschikt is voor de bereiding van pud ding, gebak, enz., heel billijk bij den krui denier verkrijgen. - Men moet niet verzuimen van tijd tot tijd in de pudding te roeren, om het" zakken dei gelatine te voorkomen en voegt er, als de massa stijf begint te worden, de geklopte room bij, waarna ze in den vorm wordt pvergebracht. door Martine Wittop Koning. Kaassandiviches uit de frituurpan. Maak de benoodigde hoeveelheid kaassandwiches klaar, door telkens tusschen twee dunne sneetjes ge smeerd brood een even groot plakje zachte vette kaas te leggen. Haal de sandwiches door geklopt ei, wentel ze door wat blöem en bak ze dan in de frituurpan goudbruin, vooral in goed heet vet (slaolie by v.). Dien de sandwiches op een met een vingerdoekje bedekt schaaltje zoo* heet mogeljjk op, hetzjj als een lunch gerecht, hetzij als warm voorgerecht bjj het middagmaal (na de so&p b.v.). Aangeregen boterhammetjes. Snjjd zachte, vette kaaa^(„room kaas" b.v.) in geljjke stekjes van ,1 c.M. dikte en 3 c.M. lengteen breedte; snjjd van een stuk oud brood zonder korst vierkantjes van dezelfde afme tingen (eenige meer dan het aantal kaasplakjes). Rjjg nu aan telkens twee dunne houten pennetjes (één onder en één boven) afwisselend brood- en kaas plakjes, fcoo, idat de beide uiteinden door brood borden gevormd en alle stukjes lievig elkdar raken; reken b.v. vöèr één aanrjjgsel 3 a 4 plakjes kaas met resp. 4 a 5 plakjes brood en gebruik een soort lange tandenstokers (15 c.M. lengte) als pennetjes. Bevochtig vlug het heele bundeltje met wat bouillon (om het kruimelen van het brood tegen te gaan)*» haal het dan door geklopt ei, wentel het door paneermeel en bak het goud bruin, hetzij in de koekenpan pieWwat boter, hetzjj in de frituurpan in heete olie.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 4