3
7
De Huisvrouw en het Nederlandsche fabrikaat.
Het huis „Rapsodie".
Voorjaarsmoeheid.
FILMNIEUWS.
Goede bedden bevorderen de gezondheid.
EenvoudièeB^Pten'
Enkele recepten uit het
buitenland.
alleen weegt 10 K.G.... De ware lief-
hebber voelt zjjn hart sneller kloppen
by het aanschouwen van al deze kos
telijke gewaden, het wordt voor hem
een intens genieten. Zilveren en goud
gedreven relikwiekastjes, gotische
monstransen, monstransen uit barok
en renaissance, zware bisschopsrin
gen, vergulde kelken, altaar-kruisen
uit de 12e eeuw, gradualen uit de 16e
eeuw, brevieren uit d 12e eeuw, evan
geliën uit de 11e eeuw met onverbleek
te kleuren en initialen, bisschopssta
ven, koorzangersstaven, weer nieuwe
altaarkruisen, altaarlampen, borst
beelden uit zilver en goud. Eigenaar
dig gevormde schalen en kannen,
kruisen, zwaarden, nieuwe kruisen,
nieuwe glanzende zilveren en gouden
voorwerpen voor den eeredienst, ge
krold, gehamerd, gepunt, gedreven,
bezet met edelgesteenten, met email
en ivoor en met edele houtsoorten ver
sierd, gesneden, gebeiteld, met breede
en smalle randen verfraaid. Stralend,
glanzend, gloeiend temidden van het
goud, het matte zilver, dat schynt te
leven, dat getuigen wil van het leven
en werken in vroegere eeuwen, toen
de menschen alleen het kostbaarste
en het edelste goed genoeg vonden om
aan de gewelven van groote domker
ken nog meer luister by te zetten.
Zeldzaam bevangen verlaat de
vreemdeling deze inderdaad „gouden
kamer". „Het is niet alles goud wat
er blinkt... Toch wel... al is het dan
misschien ook in een iets andere be#-
ceekenis...
De maand Maart geeft zeven zo-
mersche dagen, zegt de volksmond,
nu, als het zoo doorgaat, halen we dit
jaar ook nog wel de tweemaal zeven.
Zeer zeker tot groote vreugde van dè
vele huisvrouwen, die liu naar harte
lust haar schoonmaakwoede met open
ramen en deuren kunnen botvieren,
en dus letterlyk, zoowel als figuur-
lyk (by haar schoonmaak verfoeiende
echtgenooten), minder stAf doen op
waaien. Met dat al is de dosis stof,
die uit alle denkbare hoeken en gaten
te voorschyn komt, nog van een zoo
belangrijk volume, {lat als eenmaal de
laatste veeg gedaan is, een zucht van
verlichting opstijgt (is het niet onze
gewoonte, te zuchten om dingen, die
we ons zelf opleggen?) en een nieuw
verlangen geboren wo^Öt naar
schrik niet van deze wotoderftjke vrou
wen-consequentie. stof J
Maar riu zjjn het de zachtgetinte,
gebloemde, gestreepte, bedrukte,
vroolyke, verleidelijke stofjes, die de
winkelramen .ten toon stellen, en die
er op wachten, de moegewerkte,
plichtsgetrouwe huisvrouw te mogen
versieren, in een stofvrij huis.
Met andere wocjirdende huisvrouw*
gaat winkelenHad ze eenige weken
tevoren alleen nog maar oog voor alle
mogelijke poets- ^n schoonmaakarti
kelen, geurde ze spons en zeem sleéhts
dan goed, wanneer ze nog net even
kon zien, dat het een echt beest toe
behoord had en liep ze daarvoor meer
dan een uur van winkel tot winkel,
omdat ze er een afschuw van had,
haar ramen door synthetische mid
delen te doen glanzen, nu ziet haar
blik uitsluitend hoedjes en schoenen,
én japonnen en ingewikkelde knip
patronen, en ze kent één drang: ze
met het haar beschikbare geld, toe te
eigenen.
Zijn er Vele vrouwen, voor wie het
probleem „Nederlandsch Fabrikaat"
bestaat? Denken ze bij de artikelen,
die ze voor, tijdens en na de schoon
maak koopen, er aan, waar de fabri
kant van dat artikel gehuisvest is?
Wy durven hier geen antwoord op
ver-strekkend. Ze wil een paar schoe-
nen. „Hoüandsetie, juffrouw." Doo-
zen stapelen zich voor haar voeten,
„Au, die kfielt, nee, dat is mjjn smaak
heelemaal niet en die zijn veel te
breed." Zoo dringt ze de verkoopster,
in het stadium/der^wahhoop en deze
neemt de laatste kans te baat, ze
smokkelt er een paar buitenlandsche
pumpjes tfcschen en zie, het ongeluk
(of het galuk, alles is relatief op dit
ondermaartsche), wil, dat de voet, die
een paar proefpasjes langs de toon
bank maakt, zich uiterst goed ge
draagt, en dies, volgens de bezitster,
zich dan ook zeer zeker behageljjk
welen moët. Ze bekijkt de hoog-ver-
koren schödn eens wat nauwkeuriger
houdt hem in haar hand, lacht voor
de zooveëlste keer om het woord
„Handschoen", dat volgens haar een
verkeerde samenstelling is, leest de
naanuvan het merk. en een discus
sie met de patroon over betrouwbaar
heid van winkelpersoneel ontspint
zich...
Hoe stelt U zich het resultaat van
deze beslist-Nederlapdsch Fabrikaat-
willen-koppeffdtfcdame voor? Wei, ze
was verst&jfölÉrcSe was geen fanatie
keling. Nu bet toeva| gewild had, dat
ze het beste loopen kon op dat buiten
landsche rtigiÉ^tadat ze de binnen-
landsche airmail geprobeerd had,
nam ze ook dit paai", dat, zoo over
dacht ze, de winkelier toch.ook in zijn
collectie had gehaald, om te verkoo-
pen.
Deze zelfde huisvrouw zal niet te
rugdeinzen voor een Hollandsch merk
dat een luttel bedrag duurder mag
zijn, dan bet geïmporteerde, ze zal
zich wel degelijk niet voor den gek
laten houden door schoonklinkende,
exotische namen, camouflage voor een
banale huis-tuin-en-keuken puur Ne
derlandsche naam, maar ze weet wat
ze wil.
Èfyfen fabrikaat! Maar zonder blin
delings vooroordeelen van wat het
buitenland brengt. Gulden midden
weg, nietwaar?
U behoeft alleen maai\ te weten,
te geven. We gaan nu uit van die j waar de grens ligt, en als njet te
vrouw, die er wel by geïnteresseerd
is, Nederlandsch Fabrikaat te koopen.
Haar wil is dus goed. Haar juiste
kennis, zooals dit bij de meeste van
haar sektegenooten het geval is, niet
bekrompey, of te luchthartig handelt,
zullen U en onze eigen industrie er
wel bij varen.
J. J. M.
ITALIË WAPENT DE JEUGD.
Jeugdige adspirant-officieren defileeren voor den Duce en 'de Oostenrykfche en
Hongaarsche gedelegeerden van de driemogendhedenconferentie te Rome.
EEN VIERTAL AARDIGE MIDDAGTOILETTEN.
Bij deze eenvoudige toiletjes is zooals men ziet aan de halsafwerking
veel aandacht besteed, de moiHOen zijn alle zeer eenvoudig. Men kiest voor
deze toiletten een glanzende stof of zjjde.
De menech en architect Rietveld,
Architect H. Buys wijdt in het
maandschrift „De Vrouw, en haar
Huis" een beschouwing aan het huis
„Rapsodie" te Santpoort, gebouwd
door den Utrechtschen architect G.
Rietveld ten behoeve van den Hon-
gaarschen violist Zoltan Szekely en
in harmonieuze samenwerking fnet
deze. i
Wij citeeren een paar passages.
„Wanneer men in onze dagen epn
„modern" hui§ om dezen verfoei
lijken term b'iej- hu maar eeps te ,ge-
Rietveld de doelmatigheid zeer ver.
De combinatie van werkruimte en zit
ruimte leidde tot een ideale gelegen
heid voor kamermuziekuitvoeringen
in kleinen kring. Op een zolder boven
de kleedkamer zijn de vijf en twintig
stoeley ,die in dat geval noodig zyn,
geborgen en een takelinrichting
maakt het mogelijk, deze meubelen in
enkele oogenblikken in de hall neer te
laten en in de ruimte te distribueeren
eh 'hetzelfde Is het geval met de ba-
IP gage van den bewoner. Een violist
bruiken binnentreedt, kan men j leidt» in het bijzonder in het concert-
zieh nauwelijks mèer voorstellen, dat seizóen, een ditëïfêt dynamisch, leven,
de pioniers vvan'xieze opvattingen j dus is er alles aan gelegen, den tjjd
ik denk voornamelijk aan onze land- j tusschen voorbereiding en verf rek
genoten, wijlen. Theo van Doesburg,
Oud ert Riëtvèftj'-L- veel tegenkanting-
hebben te ovefwinnen gehad eb féh
telyk ook thans, nu de juistheid Van
het doorbrekerid ihzicht meer én meer
^ofdt erkend, nog hebben te overwin
nen. Maar gelyk een architegtqjiisch
ontwerp dikwyls aan beteekenis en
aan innerlyke kracht wint door den
tegénstand, dien het ondervindt, zoo
kan ook het talent van den werkelij
ken kunstenaar, naarmate het langer
in den smeltkroes (der feitelijke ver
banning uit de samenleving der men
schen) blijft, louteren tot kristallen
'zuiverheid. Iémand zeide mjj eens;
„Telkens wanneer ik Rietveld ont
moet, is het alsof de frissche zeewind
mij tegemoet waait." Dat is tenminste
even karakteristiek voor den mensch
Rietveld als voor het werk van den
architect, al ach een het oogenblik
voor den frisschen wind in de archi
tectuur nog niet gekomen en al blijkt
ook thans nog dagelijks de frequen
tie van den tjruk der tegengestelde
krachten. In het „verval" der bouw
kunst karakteristiek door het ge
mis a^n positieve krachten in de „tra-
ditioneele" scholen schuilt echter,
wanneer men nauwkeurig toeziet, te
gelijk het verzet tegen de toekomstige
ontwikkeling. Desondanks nemëh de
pogingen disharmonie in harmonie te
herscheppen, ook in ons land toe."
„Het spreekt bijna van^lf, 'dat de
bewoners van het dorp Santpoort te
genover het exterieur van deze kun
stenaarswoning nog wat vreemd
staan. Zonder mededoogen schoot
Rietveld een bres in de woestijn van
wanstaltigheid, die zich daar en Noor
den van Haarlem op waarlijk ontstel
lende wnze uitbreidt. 'Het gebruike-
lyke^jréSgens is echter nog, dat men
uis „raar" vindt hetgeey hé?
trouwens., in andere beteekenis inder
daad is. Ondanks allen eenvoud dreef
neele idee is trouwens overal in „Rap
sodie" te bespeuren."
zoovéél mogelijk te bekorten. Uit zijn
kleedkamer dfe Öej/er dieping nu kan
de yiolist zyn bagage in de hall neer
laten, de auto rijdt voor, het laden
van de bagage vereischt uiterst wei
nig tyd door den korten afstand van
de hail naar den wagen. Daar d
proces in den „drukken" tijd onge
veer dagelijks wordt herhaald, is deze
vernuftige oplossing voor den bewo
ner van veel beteekenis. De functio-
Dè mensch is geen machine, die on
afgebroken kan blijven doorwerken.
Op een gegeven oogenblik draait het
raderwerk langzamer, het werken
valt zwaar en ten slotte is alle kracht
gebroken. 'Juist in de overgangswe-.
ken tusschen winter en voorjaar wor
den wy hierdoor aangegrepen. Wy
staan vermoeid op, hebben overdag
een gevoel van slaperigheid en wy
weten, dat de echte voorjaarsmoeheid
ons in zijn greep heeft.
„Een huisvrouw mag nimmer moe
zijn", maken wij ons zelf met de laat
ste geestkracht wijs en met de noo-
dige enerpe trachten wij ons te ver
zetten tegen dit verlammende gevoel.
Hoofdpijn overvalt ons en een ver
velende lendepyn doet zich gevoelen,
de voeten zijn zwaar e^ voelen bran
dend aan.vDe machine werkt niet in
haar gewogen regelmaat, hier of daar
hapert i
Het gevoel van voorjaarsmoeheid
heeft echter niets met ziek zyn te
makenhet lichaam heeft in den loop
van den winter allerhande giftstof-
fen verzameld door gebrek aan vita
minen en aan zuurstof en deze moe
ten ^allereerst verwijderd worden.
Vóór de vlijtige huisvrouw dan ook
met de groote schoonmaak begint en
kamers en kasten overhoop haalt,
moet zy eerst bij zichzelf beginnen,
hetgeen haar toekomstig werk ten
goed zal komen.
Het vervelendste is zeker wel die
vermoeiende lendepyn, die echter ook
andere oorzaken kyj hebben. Meer
malen wordt deze pijn veroorzaakt
door organen, die niets met de lende
nen te maken hebben. Wij kunnen
zelf geen dyagnose stellen, dan komen
wij op het terrein van den medicus;
"houdt de pijn aan, dan is het noodig
dezen te raadplegen.
Meermalen is deze lendepyn uit
stralend en in andere gevallen is het
soms een gevolg van kouvatten, waar
door spierpijn, z.g. spit ontstaat.
Ischias is een ontsteking van de ze
nuwen, die zich over het been uit
strekken van d° heup uit en kan even
eens door kouvatten ontstaan. Vooral
in het voorjaaf'i# ttien gevoelig voor
deze aandoejïfngen, temeer als men
zich laat verlokken door het zonnetje
om zich dunner te kleeden.
qarfas 4. j
De lendep&n^die zich bij vele vrou
wen in het voorjaar doet gevoelen is
echter een waarschuwend teeken, dat
de ph'ysieke toestand niet geheel en al
in orde is. De spieren worden slap en
geven het moede gevoel.
Wanneer men het lichaam wil zui
veren in het voorjaar, dan is het eten
van veel groenten en fruit een eerste
vereischte, eveneens wandelen en
ademhalingsoefeningen.
Pijn in de voeten is eveneens zeer
vermoeiend en geheel ten onrechte
dragen vele vrouwen pantoffels zon
der hakken in huis, hetgeen het li
chaamsgewicht verkeerd verdeelt.
Een middelmatig hooge (blok)hak is
het beste in huis zoowel &s op straat.
Voetbaden en massage én desnoods
een zwachtel zullen langzamerhand
ook deze bezwaren doen derdwjjnen.
Schilderstukken.
Schilderstukken kan men schoon
maken met het snijvlak van een rauwe
aardappel.
Vergulde lijsten.
Vergulde lijsten worden met een
lapje, gedrenkt in Spiritus, afgeno
men.
Vingerafdrukken.
Vingerafdrukken op geverfde deu
ren neemt men eerst af met een doek
je, waarop petroleum is gedruppeli»,
daarna met een doek, die in heet wa
ter is uitgewrongen, waardoor tevens
de lucht verdwijnt.
Leeren banden. I
In leeren band gebonden boekten
worden afgewreven met gelyke hoe
veelheden eiwit en melk, liefst met
een zacht flanellap doekje, daarna na-
wryven met een^den doekje.
V
Trilde Marlen, Charlotte Daudert, Framboise Kosay en arsta I/öck
in „Heldenkermis".
La Kermes.se Heroïque.
Jaques Feyder» meesterwerk.
Prachtige decors van Lazare Meersen
Schouwburg-Bioscoop.
i-eyders „La Kérmesse neroique neeit
denbrand rrix du Cinema vïqnsw* voor
1985 verworven en ajgemeen is men het er
over eens dat der film „La Kermesst- Hé-
roique" is een hiifWrisohe film en in sterke
mate geïnspireerd qp sdhilderijën uit de 16e
en 17e eeuw. Dfe heele film is als een levend
en beweeglijk geworden schilderij van
Breughel, Teniers, Frans Hals, Jan Steen,
of welken van de 16e of 17e-eeuwsphe
Vlaamsche of Hollandsche meesters men
maar wil, maar dan ook zoo beweeglijk en
legend geworden, dat men aan een schil-
tterü niet meer denkt. Beweeglijk en uiterst
afwisselend ra de handeling, levendig en
vrjjwel zonder één inzinking is het tempo,
waarin de gebeurtenissen verhaald! woiden,
vol levendige tegenstellingen en verrassin.
gen is de ilfonbage.
De film is gemaakt naar een novelle van
den Belg CharLes Spaak onder reg\c. van
den Fransch-Belgischen regisseur Jacques
Feyder, en speelt in het Vlaamsohe staidije
Boom in het jaar 1616, dus tijdens het 12-
jarigebestand tusschen Noord-Nederland
en Spanje. De Zuidelijke Nederlanders ver
keerden toen reeds zeven en dertig jaar in
vrede met den Spaanschen koning. Niet
temin zyn de uitspattingen van de Spaan-
sche troepen, o.a. de Spaansehe furie in
Antwerpen,, diep in de herinnering van de
inwoner» van Boom gegrift en als op zeke
ren dag, juist als te Boom de voo» Jaarsker-
mis zal aanvangen, mededeel ing vcujdfc ge
daan, dat een Spaansehe edelman, vergezeld
van gevolg en lijfwacht, te Boom zal aan
komen'om aldaar kwartier te maken en te
overnachten, verkop id^Kfoede vaderen,
in de grootste ontsteltenis. De burgemees
ter, zeer zeker een pantoffelheld, geeft door
zijn houding blijk ook <m zaken, die liet wel
en het wee van zyn stad raken, een laf
aard te wezen. Met zijn schepenen, wethou.
ders, komt hij overeen» ifegéHd^er den Span
jaard te dloen, alsof hij overleden is, de
mannelijke inwoners zullen zich niet buiten
hun huizen vertoornen en aan den afgezant
van koning Philips zal worden gevraagd om
de stad, wegens den rouw harer inwoners,
van zyn verblijf'te verschoonen.
De vrouwen, aan -het hoofd de echtgenoo-
ce van dein burgemeester, beschikken ech
ter anders. HJet de diepste minachting voor
de lafheid hunner mannen, ontvangen zy
voor één avond en nacht d« Spaansehe gas
ten. Niet met hun mannen, die zich thuis
verscholen houden, maar met de Spanjaar
den vieren zy de voorjaarskermis van
Boom...
Het dochtertje Tan den Boomschen bur
gemeester wil trouwen mot den schildeï
Johan Breughel, doch haar vader heeft haar
toegedacht aan de slager, den eersten sche
pen dqr stad.
De vrouw wan den burgemeester verkrijgt
van den Spaanschen edelman diens bewilli
ging in het huwelijk van haar dochter met
den jongen Breughel en de kapelaan, toe
gevoegd aan (den hertog, voltrekt het.
Dan verlaten de hoofsche Spanjaarden
het Vlaamsche stadje Boom. De echtgenoo-
te van den burgemeester verkondigt van het
'balcon, dat de stad, dank zij de heldhaftige
opoffering van den burgervader voor uit
moording bespaard is... en dat de burgers
gedurende een geheel jaar vrijdom van be
lasting zullen hebben.
Pittoreske hoekjes heeft Feyder gevon
den in het Vlaamsche plaatsje Damme,
waar een deel dei- buitenopnamen gemaakt
is, terwijl hij tenslotte met enkele zeer
fraaie vergezichten over het Vlaamsche
land de weergave van de locale kleur en
sfeer voltooid heeft.
De typeeringen van de figuren zijn met
de zoo buitengewoon goed verzorgde om
lijsting van die film volkomen in overeen
stemming. Feyder beschikte zoovel voor <ie
Duitsche als voor de F ranse he versie van
„Heldenkermis" over voortreffelijke spelers,
en dat aan hun uiterlijk niets ontbreekt
kan men zich voorsteUwif Franyforia ftosay
M<wr. Feyder, die tusschen de uuiere spe
lers uitblinkt door wat wellicht, oe b-?ste
creatie van de film is, speelt in beide versies
de kordate burgemeestersvrouw, die da lei*
ding van het krijgsplan vrouwen op
zich neemt.
In de Duitsche versie, die in den Schouw
burg wordt vertoond, ziet men Paul Hart-
mann als de Spaansehe hertog, de aanvoer
der der bezettingstroepen, welke in hol
stadje Boom ingekwartierd werden, Albert
Lieven als de jonge Breughel en Fritz Kam
pers als de Vlaamsche slager Verder spe
len mee Paul Kemp, "Will Doh-n. Hans
Brausewetter, Oskar Sima, Carsta Lock,
Charlotte Daudert en Trude Marlen.
De film is geregisseerd door W. Tour-
janski.
Filmdebuut van Beniantino Gigli.
„Vergeet my niet".
Het Thalia-Theater brengt de Duitsche
Itala-fllm „Vergeet mij niet", waarin de
groote Italiaansche zanger Ben j amino
Gigli zijn filmdebuut maakt.
Gigli Is een geweldig zanger, men
spreekt van hem als van een 2den Caruso
en heusch niet zonder recht. Zijn stem
is wel «iet zoo groot, doch inniger, mis
schien nog warmer, waardoor zijn Ita
liaansche volksliedjes en b.v. zijn. aria
uit de Parelvlsschers zoo onvergetelijk
klinken. Van het feit, dat d? tenor Enro
Curt! Digit) een wereldtournée onder
neemt, maakt de regisseur dankbaar ge
bruik, cm hem in een spectabele coupé
te laten hooren, Aria'sf uit Martha, Elixer
d'Amore, die Zauberflöte, wij krijgen
Gigli's gansche repertoire 1'A.fricaine,
Lohengrin, de Cavalleria, elke melodie
tusschen nieuwe décors, waaraan veel
werk werd besteed en die wij gaarne ook
in de opera zouden zien. Doch de film
heeft middelen, waarover het tooneet
onmogelijk beschikken kan. En -zoo zingt
Gigli de heerlijkste aria's, hier is hij op
zijn best. Thuis wacht hem zijn vrouw
Liselotte en het zoontje uit zijn eerste
huwelijk, een lief ventje, dat als een v'ari
de attracties ln de film gespeeld wordt
door Peter Bosse.
Om die vrouw, Liselotte (Magda
Schneider) gaat het verhaal eigenlijk.
Door een Intrige van een andere vrouw,
Irene (een heel goede rol), wordt zij te
leurgesteld in haar Uei.de voor den -eer
sten officier aan boord van de Bremen
(de opn»me« geschiedden inderdaad op
de Bremen), zy trouwt dan, om hem té
vergeten, met den operazanger Curti,
deels uit haar gevoel, dat Curti's zoontje
een moederhand ontbeerde om hem het
alleen-zijn te doen vergeten, wanneer
vader op de repetitie of ln de opera was.
Later ontmoet zy den stuurman weer
zy komt ln tweestryd, op zyn dringend
verzoek met hem naar Australië te
vluchten in te gaan, doch een en ander
wordt tot tevredenheid van hen, die e'en
goed scénario wenschètl, opgelost. 1
Deze tllm valt op door haar verzorgd-
heid ln beeld en in ensceneering, door
zooals reeds betoogd den zang vqn
Ben j amino Gigli en door het goede spel j'
van Magda Schneider.
Die ganzé Welt dreht sich um liebe.
in de Reünie-Bioscoop.
Deze nieuwste Martha Eggerth-film werd
ih Weenen opgenomen én de Weensche ac
teurs Leo Slezak en Rpna .Moser vervullen
en naast de bekoorlijke Martha Egger(h,
Ida Wüst en Rolf Weruka de hoofdrollen in.
Martha Eggerth ia in dfeze rolprent Uona
Ratkey, de beroemde Bier van. een operette-
gezelschap» die het hoofd, pp hol brengt van
vader en zoon van Waldenau, een Hon;
gaarsch landgoedbezitter ên z(jn zoon, die
beiden maar heel weinig te zeggen hebban
bjj Ida "Wijst, de vrouw en moeder \an dit
tweetal.
De oudste en zonder twijfel de diksl
(Leo Slezak) stuurt een schitterende*boeket
rozen-met-naamkaartje naar de kleedkamer
van Ilona ,terw\jl de jongste en elegantste
met de eer hiervan strijken ging en een
afspraakje tot een onderhoud onder \ier
oogen op Ilona weet te veroveren. Welke
afspraak door een misverstand evenwel in
handen van den gelukzaligen ouderen heer
komt, zoodat beide in het Hongaarsche es-
taurant verschijnen voor het tête tête met
de schoone zangeres.
Welke verwikkelingen hieruit ontstaan is
te begrypen.
Rolf Wanka, de tegenspeler van Martha Eg
gerth, is voor velen nog eep onbekende. In
1928 promoveerde hjj tot Dr. in de rechten.
Ds a maast heeft hij zich ook aan de biologie j
ui filosofie gewijd.
ZJjn veelzijdigheid gaat omlertusschen
nog verder. Wanka, die de achterkleinzoon
is van een burgemeester van Pilser, de
grondvester van de beroemde bierbrouwerij,
probeert (het in den handel, echter met wei
nig succeB. In Februari 1934 gaat hij wat
je noemt bankroet. Rolf bedenkt zich niet
lang en bezoekt opnieuw de universiteit, j voor 5 jaar aan, doch de bescheiden Wanka
ditmaal als student in de medicijnen te
Weenen. En hier achterhaalt zijn lot hem.
Zonder zijn, studie Ie onderbreken, bezoekt I
hi) tegelijkertijd gedurende een kwartaal
Leo Slezak als Adalbert von Waldenau.
lang de We?nsche filmschool, nadat ten
paar ingewijden, met wie hij keiym «naakt,
hem bestormen en hem ernstig aanraden
acteur te worden.
En nu begint zijn bloed te spreken. Wsn-
ka komt tbt de ontdekking, dat zijn groot
moeder, Rosa von Schultzendorf, eer. be
kend yfWwelspeelater geweest Is; ook Weef*
hij nog een oom, die voor het voetlicht ge
staan heeft. Als in 1934 de Oostennjksche
regeering een internationale filir.wedstrijd
uitschrijft, wordt de jonge Dr. in de rech
ten uit 1200 mededingers gekozen. Holly
wood wenkt den nog onbekenden prijswin
naar. Paramount biedt hem een filmcontracv
slaat het aanbod af. Ook in Weenen treedt
hij noch in de film, noch op het tooneel op.
Tegen de stormloop van de* Tsjechische
filmproducenten is Wanka echte** »p den
duur niet opgewassen. Hy zwicht en wordt
meteen voor drie films, en wel in alle drie
voor de hoofdrollen geëngageerd. De op
namen zyn nog niet eens afgeloopen, of
Wanka ontvangt een oproep voor de film
uit Berlijn. Hij zegt „ja" en reist naar de
Duitsche hoofdstad. Ook hier valt hij zoo
in de smaak dat de Duitsche filmmaat
schappijen als het ware om hem vechten.
Tenslotte wordt hij geëngageerd voor de
Lumina-film „Die ganze Welt drehl sich
om Liebe", die in Nederland de titel „Zo>
de ouden zongen draagt, waarin Rolf
Wanka een waardig tegenspeler blijkt voor
de befaamde Marta Eggerth.
7/ O'i'4
-aJooq
„Bedden schaft men voor zyn ge-
heele leven aan", zegt men wel eens
en hierin ligt veel waars, zy het dan
ook, dat zy onderhoud en mogelijke
reparaties vragen van tyd tot tijd.
Een bed is geen artikel, dat men
op een koopje kan aanschaffen, daar
om kan men niet beter doen, dan in
dien npodig, wat langer te wachten
met den aankoop, totdat men de beste
kwaliteit kan bekostigen. Wanneer
men bedenkt, dat de mensch 1/3 van
zjjn leven m bed doorbrengt, kan men
wel nagjrmi, dat goedkoop duurkoop
zou beteekenen. In tijden van ziekte
is het bed de eerste toevlucht, waar
men genezing zoekt, daarom kan een
bed niet goed en gemakkelijk gend|£
ztin en moet aan hygiënische eischen
voldoen.
De keus van houten of metalen
bedden hangt af van de smaak, doch
de staaldraadmatras moet eerste klas
werk de matras stevig gevuld zijn met
kapok, liefst vermengd met paarden
haar. Het meest aan jte bevelen is om
één kussen te gebruiken (de peluw
vervalt steeds meer) dat goed gevuld
is. Kiest men goedkoope matrassen
en kussens, day is er in minder dan
geen tyd een kuil in het midden en
worden ze slap, hetgeen een goede
nachtrust weerhoudt. Harde matras
sen zyn veel gezonder dan zachte vee-
ren-bedden, die trouwens nagenoeg
tot het verleden behooren. Kinderen
nioeten in dit opzicht niet verwend
worden, reeds in het wiegje wordt
een matras en kussentje gevuld met
varens gelegd.
ïnplaats van staaldraad matrassen
w°rdey ook springbakken gebruikt,
in ledikanten, die eveneens uitstekend
voldoen.
Bij voorkeur moet men staaldraad
matrassen koopen met kleine openin
gen, daar deze veel minder kraken bij
de minste beweging, dan de andere
soorten. De kosten van aanschaffing
zjjn wellicht iets grooter, doch ze vol
doen veel meer.
In ieder geval is het aan te bevelen
'om bedden, ledikanten, matrassen en
al wat hierbij behoort in speciale za
ken te,koopen met een goede repu
tatie.
Slaapkamers moeten koel zijn, het
geen niet wil zéggen, dat zy geduren
de de koude dagen geheel en al onver
warmd behoeven te zjjn. Electrische
kachels zyn het meest hygiënisch, om
dat !ze ongevaarlijk zyn en geen stof
geven. Luchten is wenschelyk> even
als toevoer van frissche lucht des
nachts. Hier moet de gulden midden
weg gekozen worden en worden de
ramen noch potdicht, noch wagenwijd
open gehouden in de koude maanden.
Een vraagstuk, dat nog al eens stof
doet opwaaien, en oorzaak is van mee-
ningsverschillen. Een andere moge
lijkheid is, om een raam in een aan
grenzende kamer open te zetten of
een rooster te doen aanbrengen.
lederen morgen worden dekens en
lakens flink gelucht en de matrassen
omgekeerd, terwijl de dekens* regel
matig buiten gehangen en voorzichtig
geklopt worden, evenals de Mïnen on
derlagen. Men kan nimm®ke veel
frissche lucht in slaapkanMt d{>en
toetreden en slechts in een pRd bea
is het mogelijk om van een gezonde
nacht%st te genieten, waardoob men
verkwikt opstaat.
Tenslotte nog even den raad voor
oudere en gevoelige menschen, om in-
plaats van linnen en katoenen lakens
flanellen te gebruiken, die vooral aan
rheumatisch aangelegde menschen
uitstekend voldoen.
Warme vermicei
Kook één liter
colli, citroenschil en
pap. Roer apart in een pan twee eidooier
een scheutje rhnm en een halven uitgepers-
ten citroen. Sla het geheel goed uit aet'den
eierklopper. Voeg nu aan de pap, een kopje
rozijnen, wat eucade, gehakte amandelen en
op het laatst het stijfgeklopte eiwit toe.
Besmeer een springvorm met boter, bestrooi
hem met paneermeel, vul hem voor twee.
derde met de pap en zet hein gedurende een
uur in een matigen oven.
Rijst met gehakt.
500 gr. rijst, 400 gr. varkens- of kalfs
gehakt, 2 sneden oud brood zonder korst,
peper en zout, of kokskruiden, 1 ei, 75 gr.
boter, 30 gr. bloem, 2 maggiblokjes, opge
lost in L. kokend water.
De rijst wordt droog en korrelig gekookt
op de gewone wyze (2 maal zooveel water
als rijst) en onder dg hand maakt men het
gehakt aan met het oude brood", dat in water
of melk geweekt is en flink uitgeknepen
wordt, het ei, zout en kruiden en mengt dit
goed dooreen, waarna 12 balletjes gevormd
worden, die in de boter bruin gebakken
worden. Daarna neemt men ze uit de pan,
voegt er de bloem bij en vermengt dit met
de boter: tenslotte voegt men het water,
wa|rin de maggiblokjes zijn opgelost, toe,
evenals de gehaktballetjes en laat dit te
zamen nog 20 min. stoven.
De rijst wordt opgediend in een dekschaal,
terwijl de balletjes en de saus in een aparte
schaal komen. Indien men dit wenscht kan
men er gebakken uien bijvoegen en een des
sertlepel kerry.
Andijvie en aardappetsla.
Als aanvulling bij de andijviesla vmaakt
men eenige koude gekookte aardappelen
PfcM. Ufa
Ida Wüst, de bekende Ufa filmster.
meteen vörk goed fijn en mengt ze door
de fijngesneden andijvie, welke dan, evenals
kropsla, wordt aangemaakt, mét toevoeging
van eenige druppels Maggiyaroma.
Havermout met pruimen.
I L. melk, 1 vol kopje havermout (vlug-
kokende), 1 eetlepel Custardpoeder, 100 gr.
suiker, tikje zout, 350 gr. pruimen.
De pruimen worden gewasschen en mat
weinig water geweekt, af en toe omgeschud,
zoodra ze door en door zacht worden. Men
laat ze minstens 24 uur weken en haalt
daarna de pitten eruit, zonder ze te bescha
digen. Is er nog weekwater over, dan neemt
men wat minder melk en vult het water
met de melk aan tot 1 L., die men aan de
kook brengt met een tikje zout, strooit er
de vlugkokende havermout in, laat ze 57
minuten heel zaohtjes koken, en roert er
daarna de aangemaakte Custardpoeder door.
De havermoutpap krijgt hierdoor een fyne
smaak en aroma, de suiker, liefst lichte bas
terd, wordt er door-geroerd, evenals de ge
weekte pruimen, daarna in een glazen
schaal warm opdienen.
Marasquinpudding
L. melk, Vt L. r^m, 6 eierdooiers, 1
d.L. marasquin, 75 gr. suiker, 10 bladen
witte gelatine.
De melk wordt aan de kook gebracht en
onder de hand kloppen wy dte eierdooiers
met de suiker, voegen hierbij langzamerhand
de melk en laten alles au bain marie ver
warmen, steeds roerende, totdat de massa
gebonden is, waarna de geweekte gelatine,
die goed is uitgeknepen, erin wordt opge
lost en tenslotte roeren wij de marasquin
door de pudding. DesZe behoeft niet van de
duurste soort te zijn; in den regel kan men
marasquin van een laag alcoholgehalte, die
zeer geschikt is voor de bereiding van pud
ding, gebak, enz., heel billijk bij den krui
denier verkrijgen. -
Men moet niet verzuimen van tijd tot tijd
in de pudding te roeren, om het" zakken dei
gelatine te voorkomen en voegt er, als de
massa stijf begint te worden, de geklopte
room bij, waarna ze in den vorm wordt
pvergebracht.
door Martine Wittop Koning.
Kaassandiviches uit de frituurpan.
Maak de benoodigde hoeveelheid
kaassandwiches klaar, door telkens
tusschen twee dunne sneetjes ge
smeerd brood een even groot plakje
zachte vette kaas te leggen. Haal de
sandwiches door geklopt ei, wentel ze
door wat blöem en bak ze dan in de
frituurpan goudbruin, vooral in goed
heet vet (slaolie by v.).
Dien de sandwiches op een met een
vingerdoekje bedekt schaaltje zoo*
heet mogeljjk op, hetzjj als een lunch
gerecht, hetzij als warm voorgerecht
bjj het middagmaal (na de so&p b.v.).
Aangeregen boterhammetjes.
Snjjd zachte, vette kaaa^(„room
kaas" b.v.) in geljjke stekjes van ,1
c.M. dikte en 3 c.M. lengteen breedte;
snjjd van een stuk oud brood zonder
korst vierkantjes van dezelfde afme
tingen (eenige meer dan het aantal
kaasplakjes).
Rjjg nu aan telkens twee dunne
houten pennetjes (één onder en één
boven) afwisselend brood- en kaas
plakjes, fcoo, idat de beide uiteinden
door brood borden gevormd en alle
stukjes lievig elkdar raken; reken
b.v. vöèr één aanrjjgsel 3 a 4 plakjes
kaas met resp. 4 a 5 plakjes brood en
gebruik een soort lange tandenstokers
(15 c.M. lengte) als pennetjes.
Bevochtig vlug het heele bundeltje
met wat bouillon (om het kruimelen
van het brood tegen te gaan)*» haal
het dan door geklopt ei, wentel het
door paneermeel en bak het goud
bruin, hetzij in de koekenpan pieWwat
boter, hetzjj in de frituurpan in heete
olie.