Slaap en slaapstoornissen. Voorjaar in Griekenland. Kanten blouses en Lintmode. FILMNIEUWS. Bloemenweelde op het balcon. Verschillende Recepten. vindt men zeer veel barnsteen, doch minder bekend ïs, dat men ook hier en daar op het vasteland barnsteen heeft aangetroffen, die zich in het ter tiaire tijdperk gevormd heeft in be paalde aardlagen. De z.g. zwarte barn steen is niet echt, doch een soort bruinkool, die door bijvoeging van basalt gepolitoerd kan worden en waarvan men o.a. fiches maakt, die bij verschillende spelen gebruikt wor den. Opgelegde edele metalen. Zeer vele niet edele metalen worden met edele metalen overtrokken, b.v. met een dun laagje goud, zilver of platina, waardoor men doublé en on der andere benamingen in den handel zijnde sieraden verkrijgt. Met zilver of goudblad overtrokken geplateerde) metalen werden voor het eerst in Weenen gemaakt, waardoor een spe ciale industrie ontstond, die in de 19e eeuw ook in Engeland uitbreiding vond. In Frankrijk was Tallois de eerste, die met goudplateeren begon en men noemde zyji sieraden Tallois demi, hetgeen later samensmolt met „Talmi", of ook wel half-goud werd genoemd. De verscheidenheid dezer plateerin gen is zeer groot en waar in den be ginne het edele metaal in een dunne laag op de niet edele kern werd ge walst, is dit later op veel vluggere en minder kostbare wijze geschied langs galvanischen weg.' Bij deze laatste wijze van opbrengen van het boven- laagje voert ihen een zwakken elec- trischen stroom door een oplossing van het edele metaal, waardoor het vaneen gaat en als een dunne laag op het metaal wordt gespoten. De nachtrust onze voornaamste bran van krachten- Oorzaken van en middelen tegen slapeloosheid. De slaap is de groote vernieuwer van onze levenskracht, de goedkoop ste bron, waaruit wij versche krach ten kunnen putten. Het is werkelijk niet overdreven te zeggen: men kan zich gezond slapen. Een bekend kun stenares zei eens: „Ik blijf jong, om dat ik veel slaap." Van hoeveel beteeken is de slaap voor ons leven is, merken we eigen lijk eerst goed, als we eens aan sla peloosheid lijden. Gebrek aan slaap put de zenuwkrachten uit. In China werden in vroeger tijden misdadigers terechtgesteld, door hen voortdurend uit den slaap te houten. Telkens en telkens weer werd hun belet in te sla pen, tot ze ten slotte aan zelfvergif tiging te gronde gingen. Hoe lang en wanneer moeten we slapeni Hoe lang men slapen moet, hangt af van den leeftijd, van de constitutie en van de bet^kken persoon. Een vol wassene heeft gemiddeld acht uur ■slaap noodig. Wie voortdurend t^ wei nig slaapt, teert zijn eigen levens kracht in. De beste t$d om te slapen zijn de uren vóór en kort na middernacht. De bekende Heidelbergsche specialist Dr. Stockmann heeft op dit gebied inte ressante proefnemingen verricht, die aantoonden, dat het vooral op de uren voor middernacht aankomt. Hij ver telt, hoe hy als schooljongen nachten lang doorwerkte en zich dan overdag geradbraakt voelde, tot hij op het denkbeeld kwam, heel vroeg naar bed te gaan en enkele uien na midder nacht op te staan. Deze slaapindeeling verschafte hem een ongekende werk kracht en alle personen, die zijn me thode in toepassing brachten, hebben er uitstekende ervaringen mee opge daan. Het is toch ook duidelijk, de natuur geeft het zelf aan: als de zon daalt moet ook voor den mensch de dagtaak eindigen, die hij pas weer met het aan breken van den dag mag opnemen. De boer, die veel en hard moet werken, houdt zich nog steeds aan deze na tuurlijke levenswijze en bevindt er zich wel bij, maar de stedeling heeft met behulp van het kunstlicht de na tuurlijke dagindeeling. verwrongen. Hij blijft lang op en zoi/liefst tot diep in den morgen doorslapen. „De zenu wen moeten een hooge cijns betalen voor het gestolen licht", heeft een be kend arts eens gezegd. Dikwijls hoort men van menschen, die met zeer weinig slaap toe kunnen. Dit zijn meestal uitzonderingen, bij zondere naturen, die zich veelal ook eerst op hoogen leeftijd met weinig slaap tevreden stelden. Bovendien zijn het doorgaans menschen, die zoo tus- schen de bedrijven door overdag nog wel eens „een tukje doen", hetgeen van zeer verkwikkenden invloed op de zenuwen kan zijn. Hoe wij slapen. De meeste menschen slapen op de linkerzijde, in min of meer in elkaar gerolde houding. De armen worden bij deze slaaphouding het best over 'de bórst gekruist, zoodat de linker hand in de buurt van de rechterschou der ligt en de rchter omgekeerd. Doch vaste voorschriften te willen geven voor de slaaphouding zou dwaasheid zijn, want er zij ook menschen die uit stekend slapen op hun rug. Ieder moet voor zichzelf uitmaken, welke houding voor hem het voordeeligst is. Buitendien verandert men meestal 's nachts meermalen van houding. Het bed moet niet te zacht en voor al vlak zijn..De bedekking niet te zwaar en het hoofd moet niet te laag en niet te hoog liggen, het raam, in- die^'eenigszins mogelijk, open. De kwaliteit van de slaap. Het komt er echter niet alleen op aan, dat men een bepaald aantal uren slaapt, men moet ook goed en diep slapen. Wie 's morgens niet verkwikt opstaat, heeft slecht geslapen. Bjj hem is reeds een slaapstoornis aanwezig. Dikwijls vindt de ongezonde slaap of het moeilijke inslapen zijn oorzaak in het feit,' dat men zijn lichaams krachten te weinig gebruikt heeft, m. a. w. dat men lichamelijk niet moe ge noeg is. In dat geval moet men des avonds een flinke wandeling maken, ademhalingsoefeningen of gymnas tiek doen. Langdurige slapeloosheid is gewoonlijk een teeken, dat er reeds iets aan de gezondheid hapert. De ze nuwen zijn overprikkeld, zoodat men niet in slaap kan komen. Onschuldige slaapmiddelen zjjn valeriaandruppels of valeriaan,thee. Bij vele menschen werken knoflook en uien ook slaap verwekkend. Uit- en inwendige slaapbevorde- rende middelen Als koude voeten de oorzaak van slapeloosheid zijn, moet men 's avonds voor het naar bed gaan een wissel voetbad nemen. Ook koude omslagen op voorhoofd, hals of romp bevorde ren het gemakkelijk inslapen, evenals zitbaden en halsmassage. Van belang is ook de gemoedsgesteldheid. Met zorgen of na het lezen van opwinden de lectuur kan men niet goed insla pen. Men moet zich geestelijk en li chamelijk ontspannen. Geeii spier mag kiampachtig samengetrokken zijn, odf de tong moet ontspannen in den mond liggen. De laatste maaltijd moet twee tot drie uur voor het naar bed gaan genuttigd zijn en uit licht verteerbaar voedsel bestaan. Vele menschen worden door genot middelen, zooals koffie, thee en tabak zoo opgewonden, dat ze 's nachts niet of slechts moeilijk kunnen slapen. Dergelijke menschen moeten het ge bruik van deze genotmiddelen achter wege laten, liefst geheel en al, want het is gemakkelijker een genotmiddel volkomen op te geven, dan het met mate te gebruiken. Dikwijls ook kunnen louter ziels conflicten de oorzaak van slapeloos heid zijneen knagend geweten, angst voor het leven,'te hoog gespannen wenschen en idealen. De slapelooze behoeft zich van de ware oorzaak van zijn lijden want dat is het het in derdaad in het geheel niet bewust te zijn. De ziel wil hem echter door de slapeloosheid dwingen, zich met zijn problemen bezig te houden, ten einde ermee in het reine te komen. In ernstige gevallen zal deskundige hulp noodzakelijk zijn oiïi het innerlijk evenwicht te herstellen. In elk geval moet men bij slapeloosheid steeds op zielkundige oorzaken bedacht zijn, want slechts met een rüstig gemoed kan men inslapen. Geen chemische slaapmiddelen. Een uitstekende gewoonte is het, om voordat men gaat slapen, bij het open raam of o^k wel in bed gelegen, diepe ademhalingsoefeningen te ma ken, opdat men dit ademhalingsryth- me in den slaap voortzet. Valt" men ondiep .ademhalend in slaap, d.W.z. met onze gewone ademhaling van overdag, die door ons zittende" leven, door het verblijf in gesloten vertrek ken en door de stoffige groote stads lucht altijd maar heel oppervlakkig is, dan zal de slaap ons niet voldoen de verkwikking schenken. Wie gevoelig is voor licht of gelui den en daardoor niet in slaap kan komen of te vroeg wakker wordt, moet zjjn ooren met watjes en was dicht stoppen (hiervoor speciaal vervaar digde balletjes kan men in den handel verkrijgen) en de oogen met een lich ten zijden blinddoek toedekken. Het geregeld gebruik van chemische slaapmiddelen is uit biologisch oog plint niet raadzaam. Ernstige, chro nische slapeloosheid is een teeken van groote uitputting en ziekte van het zenuwstelsel. Hier kan slechts een grondige kuur helpen, die het lichaam in staat stelt door uitscheiding van de opgezamelde slakken en gifstoffen, zjjn normalen toestand te hervinden. Al naar gelang van de algemeene li chaamsgesteldheid zal de arts in der gelijke gevallen een rauwkost- of een vastenkuur voorschrijven. In elk geval moet bij stoornissen in den slaap alles gedaan worden om dit euvel uit den weg te ruimen. Wie goed slaapt leeft dubbel, wie lang slaapt leeft lang! Typische gewoonten op de Grieksche eilanden. Pelgrims, die zich van geen zonden bewust zijn! j Bedevaartgang met muziek en dans. Door'HANS WESSEL. „,..En als de, mensch op weg was naar het Hemelrijk", laat Schiller z'n Mortimer vertellèn uit den „Tijd van de Groote Kerkfeesten". En het moet zoo geweest zijn ten tijde van Konin gin Elisabeth, liet moet zoo zijn ge weest in Italië, het zonnige zuiden. Thans echter is het er anders. De pel grims, die tot de moderne menschen behooren, komen per trein of automo biel en nog slechts weinige vromen wandelen te voet naar den Heiligen Vader, om hunne zonden te beleiden. Anders is het ,in Griekenland en in het bijzonder op de Grieksche eilan den, wanneer de lentefeesten de geloo- vigen der Orthodoxe kerk roepen. De pelgrims trekkep in lange optochten, met stof bedekk en barreyoets oyer het heete zand stappend, naar de kerk, waar zij (een gewijde kaars doen ont steken en waar zjj bij de oude popen te biecht gaan. Hun gang ter kerke heeft feitelijk niéts weg van een bede vaartgang. Vroolijk en vriendelijk gestemd trokken zij door de armoe dige dorpen. Boetpsalmen worden niet gehoord. Wel zingt men, doch alleen vroolijke, ja bijna lichtzinnige liedjes. Wanneer de pejgrims hongerig zijn. kloppen zjj aan de kloosterdeuren en hén wordt onmiddellijk een behoor lijken maaltijd bereid. Heerlijk is het zich onder deze vroo lijke bedevaartgangers te mogen be wegen. Heerlijk is het hen te hooren vertellen van hun eigen land, van hun mooie, ongerepte natuur, van hun eilanden, waar de moderne techniek en het verkeer nog niets heeft ont sierd, waar geen asphalt is, waar geen cinema is, geen cabaret, geen dan cing. Zcij „missen" alles, waar wij, ge- civiliseerden, niet buiten schijnen tc kunnen en toch leven deze eenvoudi- gen zoo tevreden en gemakkelijk. Het zijn zorgelooze kinderen, die men schen der Grieksche eilanden. En daar men op de eilanden zoo heel weinig comfort vindt, hetgeen wij altijd zoe ken, worden ze weinig dopr de vreem delingen bezocht. De eilandbewoners hebben het vreemdelingenverkeer ook niet noodig. De natuur geeft hen vol doende om van te kunnen leven. God geeft hen bijna ieder jaar opnieuw een goede oogst. Waar zou men zich dan nog moeite voor geven Ja, de Oostelijke landen van Euro- ja zijn wel veel minder proper dan de Westersche landen, doch het Oos ten moet zoo wel zijn. In zekeren zin kunnen deze landen niet zoo zindelijk zijn ,niet wegens het „schilderach- j tige", doch wegens de natuurlijke on- J afhankelijkheid. Bij altijd heete zon, I bij voortdurende stof, bij de hoogst bescheiden levensvoorwaarden, welke wij, Europeanen van het Westen ar moede zouden noemen, is een zekere dosis onzindelijkheid onvermijdelijk! En wie lang in het Oosten heeft geleefd, zal zich spoedig genoeg aan passen. Hetgeen niet zeggen wil, dat hü, eenmaal in het vaderland terug, gekeerd, alle hygiënische maatregelen voortaan gering zal schatten. En wanneer men zich heeft gewend aan de muziek, welke de geloovigen ten beste geven b(j een Grieksch kerk feest, dat meestal een volksfeest is, dan Zal men zeker niet meer spreken van heidensch lawaai of negerge rucht. Het is feitelijk geen gezang, dat der Grieksche geloovigen, doch het is een melodie, zooals wij haar niet kennen. Bij het jaarlijksch terug keerend Lentefeest, waaraan rijk en arm deelneemt, en welk feest voöra! kerkelijk wordt gevierd, wordt veel, zeer veel gezongen. De pelgrims, die den langen, moei lijken weg hebben afgelegd, met vrouw, kind en lastdier, welke laatste bijna de geheele huisraad van de fa- malie heeft te torsen, zitten, als de groote feestdag nadert, al reeds en kele dagen tevoren in de kleine voor tuintjes van de open café'tjes. In de buurt speelt een kleine jongen op een viool en wanneer een ied^r zijn dorst heeft gelescht, wordt er ge danst. Ook de vfouwen zijn voordan sen altijd te vinden, doch nooit dan sen man en vrouw tesamen. Er wordt veel gegeten en veel ge dronken. Er heerscht vroolijkheid en een ieder is blij, dat de lente, die den kouden, onvruchtbaren winter heeft weggejaagd, is teruggekeerd. En in het stille klooster, gelegen achter het kerkje, waar morgen groot feest zal zjjn, laat de priester met ze keren trots zijn moestuinen en vee stapel zien. En vroeg in den morgen, wanneer de zon nauwelijks is opge gaan, luidt hij de „klok", om de ge loovigen tot het morgengebed aan te sporen. Met een houten kruis slaat hij op de dwarsliggenderi balk een mono toon deuntje, dat meestal hetzelfde is. Dat eentonige wijfje beteekent voor den geestelijke muziek, afkomstig van Engelen. Dat wijsje is hem het liefst, dan neuriet hij n\ee als hij de „klok" luidt... De vreemdeling, die al deze dingen voor het eerst beschouwt, wordt een beetje weemoedig; alles is hem zoo ongewoon en toch weer zoo kinderlijk vertrouwd, ofschoon hij weet, dat hij dat alles nog nimmer beleefde. Wandelend door den stillep, langen kloostertuin ontmoet hij den grijzen bibliothecaris, die zich met een boek aan den rand van de fontein heeft ge- zet. De oude monnik noodigt hem uit naast hem te komen rusten. Hoe heer lijk rustig werkt de geheele omgeving DRIE AARDIGE IDEETJES VOOR MEISJESJURKEN. No, 14 ia een eenvoudig manteltje van effen stof met bijpassend hoedje. 0p het gemoed van den buitenstaan de Deze oude priester naast hem, ,ji€ reeds den herfst van zijn leven voorbij is en die aan de poort des (joods staat, geniet, evenals ieder an jer gezond mepsch, vari de veelbelo vende lente. Hij spreekt over de schoonheid en de wonderen der na tuur, hij spreekt van God en de we reld, hü spreekt van de geheimen dei- jaargetijden, hij spreekt zacht en met een berustende glimlach om de dorre Jjppen. En wanneer de vreemde be zoeker afscheid heeft genomen van dezen wijzen grijsaard, dan is het, stls- of hij een stukje van het hemelrijk heeft mogen zien, dan iso het zonnig in zijn hart, dan neuriet hij mee het een tonige wijsje, dat de geïmproviseerde klok der Grieksche kerkjes speelt... Hoe meer het voorjaar vordert, des te meer zal men aandacht schenken aan de kanten blouse. Daartoe werkt mede de groote voorliefde voor tail- leurcostuums, welke men voor namid dag of'kvond gaarne completeert met een blouse in een echt soepel, vrou welijk cachet. Bij, de effen tailleur- costuums van glanzende zijde, cloqué of broché of bij tailleurs van bonte bedrukte stoffen, past de kanten blou se uitstekend en aangezien men de waschbare katoenen en lartex-kant in alle kleuren breijgt, kan men de blouse zeer-goed afstemmen op de tint van het bonte dessin van het costuum of men brengt ze in de fraaie moderne of beige-rose tinten, in champagne of wit. De crêpe lastex-kant is door hare soepelheid zeer kleedzaam en voor de reis uiterst practisch, omdat z? niet kan kreuken. De lintmode zal in het komende seizoen wel opgang maken. Vooral ripslint met* een metaaleffect dat in het zonlicht bijzondèr goed uitkomt, behoort tot de nieuwste snufjes. Bij de collecties ziet men zwarte, blauwe, witte, bruine, beige, grijze, groene, oranjékleurige en lichte lila ripslin- ten, welke steeds opnieuw met witce of glinsterende goud- en zilvereffec ten verwerkt zijn. Ripslint wordt ook gebracht met cellophaan effecten, zooals overlang- sche en schuine strepen, stip- en blok- dessin, enz. De kleuren zijn frisch en vroolijk gehouden, zoodat men steeds afwisseling krijgt. Zeer nieuw zijn linten,' welke aan den kant met noppen doorweven zijn, terwijl het binnenste streepdessin ge rimpeld is. Deze bewerking ziet men b.v. in zwart-rood-grijs. Moirélint, dat in het vorige seizoen zeer gewild was, probeert zïfch tt handhaven en wordt in verschillende kleurencombinaties gebracht, als wit-zwart met een fijn groen streep dessin in het midden. Naast glanzend ripslint ziet men ook mat lint met glanzende satijnstre- P«n en verschillende fond- en relief- effeeten. Op witte hoeden komen de veelkleu rige gestreepte linten zeer goed tot hun recht; ze worden gebracht in de kleuren tomaat, wit, beige, bruin, blauw en zwart en hebben dikwijls oen donker streepdessin. Overigens worden de leuke Tiroler- hoedjes veel gevraagd. Trouwens de Tiroler „note", welke een der kenmer- keh is van de nieuwe mode, heeft zich ook uitgestrekt tot de regenkleeding en het vroolijke cachet, hetwelk uit de Tiroolsche kleeding spreekt, zal dan seker de sombere stemming van een fegenachtigen dag doen verdwijnen. Het spreekt haast vanzelf, dat Wee- °en met deze nouveauté weer voor den dag is gekomen, want de lustige hoerendracht vindt in Oostertrijk haar vaderland en Salzburg, het middel punt van die dracht, staat spreek woordelijk als een regenstad bekend. Marlène in „Desire". In de Schouwburg:bioscoop. Desire heet de nieuwe Dietrich-film, die onlangs in Amsterdam zijn première beleefde, en zulk èen stormachtig succes oogstte De Nederlandsche titel „Begeer te", die men er hier aan gaf, is dus voor deze keer gens een woordelijke vertaling van den Amerikaanschen titel Deze gelijkheid van lhzicht de Paramountmenschen hier en „over there", wekt de verwachting, dat de nieu we film van Mariene er een is, Waarin heftige verlangens de hoofdpersonen be - zielen en wel op zulk een wijze dat de film er zijn naam aan kon ontleeneri. Deze titel vat heel aardig hoofdthema's waarop d gebouwd, in de eerste „Begeerte" een paarlen ha groote waarde door diverse personen be geerd. Door Mariene Dietrich In de eer ste plaats, ihaar ook door haar partner John Halliday (een acteur, die den laat- sten tijd sterk op den voorgrond treedt), Ernest Cossart, ln de komische rol van een juwelier, heeft verder alle reden om naar het halssnoer te verlangen, en ten slotte gaat ook Gary Cooper, die naast Mariene Dietrich de mannelijke hoofdrol vervult, de pareltjes begeeren Dat Gary interesse toont voor juwee- len, staat echter in het nauwste ver band met zijn begeeren naar Mariene En dit andere soort begeerte treffen we ook nog bij andere personen in deze film aan. Het begeerte-motief geeft „Desire" eën sterke spanning, is aanleiding, tot be wogen scènes en tot goed spel. Regisseur Frank Borzage heeft echter gewaakt voor „melo-drama" en wist een luchtige, geestige toets aan te brengen, waarin men de speciale supervisie van productieleider Ernst Lubltsch terug vindt. De Dietrich—Cooper combinatie, hoe verrassend ook, Is niet geheel nieuw. Herinner u slechts „Marokko". Maar ditmaal is het een. andere, een nieuwe Mariene Dietrich, welke plotse ling verschijnt, minder verderlelljk al zijn haar vamp-allures nog niet geheel weggenomen minder duister en zwoel Er is een lichte spanning om haar, iets van een weldadige ientezon, die een gave en zuivere ontroering teweeg weet te brengen, een verschijnsel, dat waar schijnlijk niet in de laatste plaats te danken moet zijn aan de talenten van Cary Cooper, die een uitstekende rol ver vult. De verjongde, zachte en Inniger ge worden Mariene is een openbaring ge worden. te dwlngenj en daarmee het meisje terug wint dat alles is zoo verrassend, dat het Jammer zou zijn'er verder ook nog maar één woord van te verraden. Harry PieJ in „Artistéto". Réunie-Bioscoop. Harry Piel, de held van zoo veel sport-, detective- en sensatiefilms Jubileert Niet omdat hij vijftig, zestig of zeventig jaar geworden is overigens is dat lang nog niet zoover, neen, Harry Piel viert een heel bijzonder jubileum, hij heeft zijn honderdste film gemaakt. In honderd films heeft hij de regie ge voerd en in de meesten daarvan, heeft hij ook de hoofdrol vervuld. Ook nu weer. in zijn jubileumsfilm „Artisten", is dat het geval. Hij heeft met deze film zijn hoogachting en dankbaarheid willen toonen aan dit circusartistenvolk, waar mee hu zich als het ware èen gevoelt. Want dit mag wel eens vermeld worden: vanaf zijn eerste film „De groote Onbe kende", heeft Harry Piel alle gevaarlijke situaties -in zijn films zelf uitgevoerd. Nooit maakte hij gebruik van 'n zooge naamde „doublé" -Dat alleen op zich zelf is reeds een jubileum; en daarmee is I tevens de bijzondere positie van Harry Piel bij de films meteen aangegeven. Harry Piel, dc zoon van een hotelhou der in Dusseldorf, wilde oorspronkelijk vliegenier worden. Hij ging, door zijn vader gesteund, naar Parijs, waar hij 5UOO francs moest neerleggen, om zijn luchtfantasieën te verwerkelijkefn. 2n '911 stierf de oude Piel en Harry's moe- en vooral voor zich tracht te winnen, i der verlangde, dat haar zoon zou terug- zoodra hij bemerkt heelt dat zij geregeld keeren, daar zij er geen geld meer voor met Bannister omgaat en dus voor de „Het schandaal van den dan". Clark Gable als sensatie journalist die een moordgeschiedenis ophelderta in Thalia-Theater. De redactiebureaux der sensatiekran ten behooren met de gangsterscholen en de ziekenhuizen maar die mode schijnt weer wat geluwd te zijn) tot de meest geliefde milieus der Amerikaansche film Clark Gable, dien men in ,Jt happened one night" al eens als journalist op jachr zag naar een sensationeel verhaal, ver vult In „After office hours" (een film die aan It happened one night o.a. om de vlotheid van flen filmieken verhaaltrant levendig herinnert), met verdubbel energie dezelfde in Amerljca blijkbaar niet impopulaire functie Clark Gable be i kleedt in deze film onder den naam yan I Jim Branch zelfs de functie van hoofd redacteur aan het sensatieblad de News- Record en hij legt als zoodanig een bi- I zonder groote belangstelling aan den J dag voor de verhouding tusschen een gekeren Tommy Bannister en mrs Pat terson, waaruit een prachtig echtschei dingsschandaal schijnt te zullen voort vloeien. Het spreekt, dat hij Sharon Nor wood, de rijke jongedame, die voor haar plezier aan de kunstrubriek van de krant meewerkte en die hij zoo Juist ontslagen heeft, onmiddellijk weer voor de krant News-Record een bron van informaties kan worden. Hij kwetst haar eigenliefde herhaalde lijk doodelijk door charmant met haar om te gaan en haar vervolgens allerdui delijkst te kennen te gevpn, dat hij haar slechts gebruikt heeft voor zijn journa listieke doeleinden, maar Jim zet met onvermoeide energie door en dankt daar aan het actueelste en hft uitvoerigste nieuws in de zaak Patterson—Bannister en een heideren kijk op de situatie, wanneer enkele dagen later mrs. Patter son vermoord ln haar kamer gevonden wordt. Hoe hij uitvindt, dat niet Patter son, maar Bannister de dader geweest moet zijn en hoe hij daaruit copy slaat, hü tegen haaf zin in weet tc gebruiken om hem aan inlichtingen en introducties te helpen, hoe hij haar daardoor bijna defi nitief van zich verwijdert, hoe hij Ban nister tenslotte tot een bekentenis weet over had om haar jongen zijn nek laten breken. Met de vliegerij was het dus afgeloo- pen. In Parijs had Piel kennis gemaakt met een filmregisseur, die hem dikwijls mee in de studio's nam. Met zijn eigen kijk op de dingen en de drang om iets te doen, bemoeide Harry zich herhaalde lijk met de ensceneejing, wat op den duur ten gevolge had. dat men hem de studio's uiteenzette. Hij schreef toen zelf een scénario en klopte hiermede aan bij Pathé en Gaumont. Doch tevergeefs. Hij ging terug naar Dusseldorf, kreeg door toedoen vpn zijn moeder een paar dui zend mark van een paar vrienden van zijn overleden vader en maakte een film „$chwarzes Blut"; dit was het begin van hoe hü Sharon Norwood telkens weer z^n fllmloopbaan Hierna wist hü een paar menschen in zün filmproductie te interesseeren en nu volgden talrüke filmwerken, waarbij hü zelf optrad als scénario-schrijver, productieleider/ re gisseur en speler. Een nieuw systeem van na-synchro nisatie van buiteniandsche films. Perspectieven voor de Nederlandsche t bioscoopexploitanten. In het Alhambra-theater in Amster dam is voor genoodigden een speciale voorstelling gegeven van de Engelscfte ihm „De overwinning van Sherlock Hol mes met nagesynenroniseerde Neaer- landsche versie. Het voordeel van deze nasynchronisa- tie is, dat men buitenlahdsche films voor net wedenandscne publiek begrijpeiijK maakt, zonder dat men zich behoeft te bedienen van de hinderlijke tusschen tek sten, die overigens slechts een poovere compensatie geven voor de vaak geestige dialogen. Hoezeer sommigen het misschien zul len betreuren, dat een film van haar oorspronkeiüke versie beroofd wordt, het doorsnee-bioscooppubliek zal de Neder landsche versie dankbaar aanvaarden, mits de na-synchronisatie op volmaakte wüze geschiedt. Dit tracht men nu met de nieuwe me thode te benaderen. Werd vroeger de Nederlandsche tekst slechts „uitgespro ken", thans wordt deze meer „gespeeld", de na te synchroniseeren film wordt in kleine scènes geknipt van tien tot twin tig meter lengte. Deze scènes worden, af - zonderiük gedraaid, zoodat de Neder landsche spreker zich geheel in zün klei ne rol kan inwerken. Na eenlge malen proefdraaien wordt het stukje film met geluidsapparaat ge draaid. Zoo wordt stukje voor stukje de geheele film nagesynchroniseerd, het geen ongeveer een volle week in beslag neemt. Geheel voldeed de Nederlandsche ver sie, zelfs volgens deze methode nog niet. Meermalen weken de gesproken woorden van de mondbeweging van de spelers af, doch hierbü moet in aanmerking geno men worden, dat de genoodigden, als in gewijden, zeer nauwkeurig opletten. Doch als een van de eerste buiteniandsche films met Nederlandsche versie mag het product zeer geslaagd heeten. In leder geval zün hier nieuwe pers pectieven voor de Nederlandsche indus- I trieën en theaters aanwezig. Door de na-synchronlsatie zullen de buitenland- gene actrices en acteurs zeer zeker beter tot het Nederlandsche publiek „spre ken." zeer goed opgelost. wordt eenige m.M. hoog met aarde be Uit waterdicht Mongool en batist dekt, die men stevig aaïidrukt; daar- worden zeer chique en hoogst moder- na begieten. Wil men ili het voorjaar ne capes gebracht, waarvan de a<jor- Het vraagstuk, in deze toeristenstad fjk te brengen, dat vroolijk contras- het sombere regenweer, is tast voorzien is van sierlijke, kleurige groen opslagen met rood gepassepoi- leerd. Bij vele modellen zijn de opsla gen als eikenbladeren uitgetand, een motief, dat bij de volksdrachtèn veel vuldig voorkomt, bij andere worden weer aardig^ fantasievormen aange bracht. Ook bjj regenmantels brengt men de karakteristieke roode of rood groen versiering der volksdrachten aan of op zijn minst ziet men ze met groene knoopen, groene stiksels of groene zakkenvoering. De grondkleu- ren der mantels en capes zijn beige, grijs, grijsgroen en soms wit of zwart. i Slechts weinige menschen, die in de groote steden wonen, zijn in het „ge lukkig bezit van een tuin. Toch be hoeft men zich het genot van bloeien de planten niet te ontzeggen, indien men een balcon heeft. Een feit is, dat het zien van en het zorgen voor bloe men de mensch goed doet en dat iedere vrouw gaarne bloemen om zifch heen ziet. Wanneer men een balcon heeft, dan moeten thans de voorbereidingen wor den getroffen. Noodig zijn houten kis ten, dieom ze meer weerstand te doen bieden tegen weer en wind, ge verfd worden, waardoor tevens het aanzien aanmerkelijk wordt., ver hoogd. Volgt nu de aarde, die men be trekken moet van een bekend bloe mist, want deze moet goed zijn, omdat zij de planten den geheelen zomer van voedsel moet voorzien. Onder in den bak worden eerst enkele gaten ge boord, waardoor het overtollige giet- water kan vloeien. Tegelijkertijd met het vullen mengt men rijkelijk turf molm door de aarde, waardoor de grond vochtig blijft. De aarde moet niet droog, doch evenmin te nat zijn, aangezien dan de wortels gaan rotten. bloeiende tulpen, hyairinthen. enz. hebben, dan worden déze in October reeds in de aarde gezet en met turf molm afgedekt. Gelijk met het zaad kan men ook wilden wingerd, bruidsluier of andere kleine planten in de aarde zetten. De bruidsluier is mooi, vooral als zij in den zomer haar witte bruidskleed draagt, doch is voor kleine muurvlak- j ken wellicht wat te wild, groeit te j j snel. Ook kan men de muren hun kaal- heid benemen door Oost-Indische kers of lathyrus, die men langs draden j leidt. Ook siervruchten zijn bijzon der aardig als klimplanten. Het aardigst is om ieder jaar ver andering in de zaaibloemen te bren gen, die vooral dagelijks begoten moe- tpn worden. Aardig is het de ontwik keling te volgen en de eerste kleine blaadjes zich te zien ontplooien. Van t(jd tot tijd zullen voedingsstoffen, aan de aarde moeten worden toegevoegd, d|je men in den vorm van plantenmest kan krjjgen. Inpldats van zaaibloemen kan men ook viooltjes, vergeet-mij-nietjes, ma delieven, primula's enz. in de bakken zetten, om deze later te verwisselen voor leeuwenbekjes, zomerviolieren, petunia's, asters, geraniums, margrie ten e.d. Indien men op deze wijze zorg aan zijn bloemen besteedt, zal men er on getwijfeld veel meer van genieten, dan wanneer men niet anders dan kale muren ziet en met genoegen zal men 's zomers temidden van de bloe men, een, zij het slechts bescheiden, zitje maken. Macaroni croquetten. 60 gr. macaroni, 30 gr. bloem, 30 gr. boter, 75 gr. geraspte kaas, 2V% L. melk (warm), 1 ei, 'n weinig mosterd, peper en zout, fri tuurvet, paneermeel. t)e macaroni wordt in stukken gebroken en in kokend water gedaan en gaar gekookt, daarna op de vergiet laten uitlekken en fijn hakken. De boter deen wy in een pannetje en laten ze smelten, roeren er de bloem door, nemen de pan van het vuur en gieten de melk met een dun straaltje bij, zorgen echter, dat zich geen klontjes vormen, zetten de pan weer even op het vuur, brengen de massa roeren de aan de kook, laten het eenige minuten za'chtjes doorkoken, voegen er peper, zout en mosterd bij, de kaas, macaroni en ten slotte bet geklopte eierdooier. De massa moet nu volkomen koud worden, waarna wij alles op een met bloem bestrooide plank overbrengen en daarna met bebloemde han den rolletjes vormen, die in het los geklopte eiwit en het paneermeel gerold worden, daarna in heet frituurvet croquant bakkeh. Lemon cheese. Een voedzaam en smakelijk smeersel voor de boterham. Sap en schil van 2 groote of drie kleine citroenen, drie eieren, 225 gram suiker, 100 gram boter. We smelten de boter met de suiker, het citroensap en de geraspte schil en voegen de zeer schuimig geklopte eieren erby, waar na we steeds blijven roeren, totdat de massa mooi dik gebonden is. Om schiften der eieren Einde April wordt met zaaien be- I voorkomen, is het noodig, dat we een gonnen van zomerbloemen; het zaad| iage gaspit gebruiken. Voor Oranjecheese hebben wy noo dig: 1 groote'sinaasappel, 2 eieren, 25 gr. boter, 7' gr. suiker, waarbij eenige klontjes, 1 theelepel citroensap. De suikerklontjes zyn noodig om langs de goedgewasschen sinaasappelschil te wryven, waardoor de aromatische geur en de smaak in, de suiker komt, daarna worden boter en suiker gesmolten en het sinaasappel- en citroensap toegevoegd, evenals de goed ge klopte eieren. Bereiding als vorig recept. Gepocheerde eieren d l'Anglaise. 4 sneetjes oud casinobrood (zonder korst), 200 gr. jonge Edammer of Goudsche kaas, 50 gr. boter, 5 eieren, 1 d.L. melk, wat peper en zout, 1 thee lepel aangemaakte mosterd. Rooster de sneetjes brood aan weerskanten bruin. Klop in een pan netje één van de eieren, roer de peper, het zout en de melk er door, ver volgens de in kleine stukjes gesneden kaas en 20 gr. van de ongesmolten boter. Zet het pannetje in een iets grootere pan met kokend water en roer het mengsel, tot het eenweeke, roomige massa vormtboud het daar na warm zonder het te laten koken. Pocheer de 4 overgebleven eieren. Bestrijk nu de sneetjes toast ieder met een vierde deel van het heete kaasmengsel, leg daarop een gepo cheerd ei efi bedruip dit met een thee lepel van -de nog overgehouden ge smolten boter, waardoor de mosterd en een ietsje zout is geroerd. Schik de broodjes op een met een vingerdoekje bedekten verwarmden schotel en dien het gerectt zoo warm npogelijk op. Boterhammetjes met sterkers. (4 personen.) 8 a 10 stukjes toast, besmeerd met wat boter; 1 kropje sla of een stukje sterkers (tuinkers), 1 citroen, 1 niet te groote sel- derynkol, 1 a 2 tomaten, wat peterselie, 1 a 2 eetlepels dikke mayonnaise, theelepel Maggi's Aroma. Kook de geschilde in plakjes gesneden selderyknol gaar in wat water met zout en citroensap; laat ze uitlekken en koud wor den, snyd er dan dunne reepjes („lucifer tjes") van en maak die met de mayonnaise en de Maggi's \roma tot een samenhangend mengsel. Leg op de gesmeerde stukjes toast een dun laagje sterkers, strooi er een ietsje f(jn zout over en druppel er wat citroensap op (héél weinig). Bedek het broodje even binnen den rand blijvend met een laagje van het selderij-mengsel, leg daarop een plakje tomaat bestrooid met gehakte peterselie. Schik de broodjes op een schaaltje, waar over eerst een vingerdoekje is gelegd. IN DE TRAM. - Pardon, ik wil graag uitstappen! - Wat heb ik daar mee te maken? - Alleen dit dat U op mijn voeten staat!'

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 4