Slaap en slaapstoornissen.
Voorjaar in Griekenland.
Kanten blouses
en Lintmode.
FILMNIEUWS.
Bloemenweelde op het
balcon.
Verschillende Recepten.
vindt men zeer veel barnsteen, doch
minder bekend ïs, dat men ook hier
en daar op het vasteland barnsteen
heeft aangetroffen, die zich in het ter
tiaire tijdperk gevormd heeft in be
paalde aardlagen. De z.g. zwarte barn
steen is niet echt, doch een soort
bruinkool, die door bijvoeging van
basalt gepolitoerd kan worden en
waarvan men o.a. fiches maakt, die
bij verschillende spelen gebruikt wor
den.
Opgelegde edele metalen.
Zeer vele niet edele metalen worden
met edele metalen overtrokken, b.v.
met een dun laagje goud, zilver of
platina, waardoor men doublé en on
der andere benamingen in den handel
zijnde sieraden verkrijgt. Met zilver
of goudblad overtrokken geplateerde)
metalen werden voor het eerst in
Weenen gemaakt, waardoor een spe
ciale industrie ontstond, die in de 19e
eeuw ook in Engeland uitbreiding
vond. In Frankrijk was Tallois de
eerste, die met goudplateeren begon
en men noemde zyji sieraden Tallois
demi, hetgeen later samensmolt met
„Talmi", of ook wel half-goud werd
genoemd.
De verscheidenheid dezer plateerin
gen is zeer groot en waar in den be
ginne het edele metaal in een dunne
laag op de niet edele kern werd ge
walst, is dit later op veel vluggere en
minder kostbare wijze geschied langs
galvanischen weg.' Bij deze laatste
wijze van opbrengen van het boven-
laagje voert ihen een zwakken elec-
trischen stroom door een oplossing
van het edele metaal, waardoor het
vaneen gaat en als een dunne laag op
het metaal wordt gespoten.
De nachtrust onze voornaamste bran van krachten-
Oorzaken van en middelen tegen slapeloosheid.
De slaap is de groote vernieuwer
van onze levenskracht, de goedkoop
ste bron, waaruit wij versche krach
ten kunnen putten. Het is werkelijk
niet overdreven te zeggen: men kan
zich gezond slapen. Een bekend kun
stenares zei eens: „Ik blijf jong, om
dat ik veel slaap."
Van hoeveel beteeken is de slaap
voor ons leven is, merken we eigen
lijk eerst goed, als we eens aan sla
peloosheid lijden. Gebrek aan slaap
put de zenuwkrachten uit. In China
werden in vroeger tijden misdadigers
terechtgesteld, door hen voortdurend
uit den slaap te houten. Telkens en
telkens weer werd hun belet in te sla
pen, tot ze ten slotte aan zelfvergif
tiging te gronde gingen.
Hoe lang en wanneer moeten we
slapeni
Hoe lang men slapen moet, hangt
af van den leeftijd, van de constitutie
en van de bet^kken persoon. Een vol
wassene heeft gemiddeld acht uur
■slaap noodig. Wie voortdurend t^ wei
nig slaapt, teert zijn eigen levens
kracht in.
De beste t$d om te slapen zijn de
uren vóór en kort na middernacht. De
bekende Heidelbergsche specialist Dr.
Stockmann heeft op dit gebied inte
ressante proefnemingen verricht, die
aantoonden, dat het vooral op de uren
voor middernacht aankomt. Hij ver
telt, hoe hy als schooljongen nachten
lang doorwerkte en zich dan overdag
geradbraakt voelde, tot hij op het
denkbeeld kwam, heel vroeg naar bed
te gaan en enkele uien na midder
nacht op te staan. Deze slaapindeeling
verschafte hem een ongekende werk
kracht en alle personen, die zijn me
thode in toepassing brachten, hebben
er uitstekende ervaringen mee opge
daan.
Het is toch ook duidelijk, de natuur
geeft het zelf aan: als de zon daalt
moet ook voor den mensch de dagtaak
eindigen, die hij pas weer met het aan
breken van den dag mag opnemen. De
boer, die veel en hard moet werken,
houdt zich nog steeds aan deze na
tuurlijke levenswijze en bevindt er
zich wel bij, maar de stedeling heeft
met behulp van het kunstlicht de na
tuurlijke dagindeeling. verwrongen.
Hij blijft lang op en zoi/liefst tot diep
in den morgen doorslapen. „De zenu
wen moeten een hooge cijns betalen
voor het gestolen licht", heeft een be
kend arts eens gezegd.
Dikwijls hoort men van menschen,
die met zeer weinig slaap toe kunnen.
Dit zijn meestal uitzonderingen, bij
zondere naturen, die zich veelal ook
eerst op hoogen leeftijd met weinig
slaap tevreden stelden. Bovendien zijn
het doorgaans menschen, die zoo tus-
schen de bedrijven door overdag nog
wel eens „een tukje doen", hetgeen
van zeer verkwikkenden invloed op de
zenuwen kan zijn.
Hoe wij slapen.
De meeste menschen slapen op de
linkerzijde, in min of meer in elkaar
gerolde houding. De armen worden
bij deze slaaphouding het best over
'de bórst gekruist, zoodat de linker
hand in de buurt van de rechterschou
der ligt en de rchter omgekeerd. Doch
vaste voorschriften te willen geven
voor de slaaphouding zou dwaasheid
zijn, want er zij ook menschen die uit
stekend slapen op hun rug. Ieder
moet voor zichzelf uitmaken, welke
houding voor hem het voordeeligst is.
Buitendien verandert men meestal 's
nachts meermalen van houding.
Het bed moet niet te zacht en voor
al vlak zijn..De bedekking niet te
zwaar en het hoofd moet niet te laag
en niet te hoog liggen, het raam, in-
die^'eenigszins mogelijk, open.
De kwaliteit van de slaap.
Het komt er echter niet alleen op
aan, dat men een bepaald aantal uren
slaapt, men moet ook goed en diep
slapen. Wie 's morgens niet verkwikt
opstaat, heeft slecht geslapen. Bjj hem
is reeds een slaapstoornis aanwezig.
Dikwijls vindt de ongezonde slaap
of het moeilijke inslapen zijn oorzaak
in het feit,' dat men zijn lichaams
krachten te weinig gebruikt heeft, m.
a. w. dat men lichamelijk niet moe ge
noeg is. In dat geval moet men des
avonds een flinke wandeling maken,
ademhalingsoefeningen of gymnas
tiek doen. Langdurige slapeloosheid is
gewoonlijk een teeken, dat er reeds
iets aan de gezondheid hapert. De ze
nuwen zijn overprikkeld, zoodat men
niet in slaap kan komen. Onschuldige
slaapmiddelen zjjn valeriaandruppels
of valeriaan,thee. Bij vele menschen
werken knoflook en uien ook slaap
verwekkend.
Uit- en inwendige slaapbevorde-
rende middelen
Als koude voeten de oorzaak van
slapeloosheid zijn, moet men 's avonds
voor het naar bed gaan een wissel
voetbad nemen. Ook koude omslagen
op voorhoofd, hals of romp bevorde
ren het gemakkelijk inslapen, evenals
zitbaden en halsmassage. Van belang
is ook de gemoedsgesteldheid. Met
zorgen of na het lezen van opwinden
de lectuur kan men niet goed insla
pen. Men moet zich geestelijk en li
chamelijk ontspannen. Geeii spier
mag kiampachtig samengetrokken
zijn, odf de tong moet ontspannen in
den mond liggen. De laatste maaltijd
moet twee tot drie uur voor het naar
bed gaan genuttigd zijn en uit licht
verteerbaar voedsel bestaan.
Vele menschen worden door genot
middelen, zooals koffie, thee en tabak
zoo opgewonden, dat ze 's nachts niet
of slechts moeilijk kunnen slapen.
Dergelijke menschen moeten het ge
bruik van deze genotmiddelen achter
wege laten, liefst geheel en al, want
het is gemakkelijker een genotmiddel
volkomen op te geven, dan het met
mate te gebruiken.
Dikwijls ook kunnen louter ziels
conflicten de oorzaak van slapeloos
heid zijneen knagend geweten, angst
voor het leven,'te hoog gespannen
wenschen en idealen. De slapelooze
behoeft zich van de ware oorzaak van
zijn lijden want dat is het het in
derdaad in het geheel niet bewust
te zijn. De ziel wil hem echter door
de slapeloosheid dwingen, zich met
zijn problemen bezig te houden, ten
einde ermee in het reine te komen. In
ernstige gevallen zal deskundige hulp
noodzakelijk zijn oiïi het innerlijk
evenwicht te herstellen. In elk geval
moet men bij slapeloosheid steeds op
zielkundige oorzaken bedacht zijn,
want slechts met een rüstig gemoed
kan men inslapen.
Geen chemische slaapmiddelen.
Een uitstekende gewoonte is het,
om voordat men gaat slapen, bij het
open raam of o^k wel in bed gelegen,
diepe ademhalingsoefeningen te ma
ken, opdat men dit ademhalingsryth-
me in den slaap voortzet. Valt" men
ondiep .ademhalend in slaap, d.W.z.
met onze gewone ademhaling van
overdag, die door ons zittende" leven,
door het verblijf in gesloten vertrek
ken en door de stoffige groote stads
lucht altijd maar heel oppervlakkig
is, dan zal de slaap ons niet voldoen
de verkwikking schenken.
Wie gevoelig is voor licht of gelui
den en daardoor niet in slaap kan
komen of te vroeg wakker wordt, moet
zjjn ooren met watjes en was dicht
stoppen (hiervoor speciaal vervaar
digde balletjes kan men in den handel
verkrijgen) en de oogen met een lich
ten zijden blinddoek toedekken.
Het geregeld gebruik van chemische
slaapmiddelen is uit biologisch oog
plint niet raadzaam. Ernstige, chro
nische slapeloosheid is een teeken van
groote uitputting en ziekte van het
zenuwstelsel. Hier kan slechts een
grondige kuur helpen, die het lichaam
in staat stelt door uitscheiding van de
opgezamelde slakken en gifstoffen,
zjjn normalen toestand te hervinden.
Al naar gelang van de algemeene li
chaamsgesteldheid zal de arts in der
gelijke gevallen een rauwkost- of een
vastenkuur voorschrijven.
In elk geval moet bij stoornissen in
den slaap alles gedaan worden om dit
euvel uit den weg te ruimen. Wie
goed slaapt leeft dubbel, wie lang
slaapt leeft lang!
Typische gewoonten op de Grieksche eilanden.
Pelgrims, die zich van geen zonden bewust zijn!
j Bedevaartgang met muziek en dans.
Door'HANS WESSEL.
„,..En als de, mensch op weg was
naar het Hemelrijk", laat Schiller z'n
Mortimer vertellèn uit den „Tijd van
de Groote Kerkfeesten". En het moet
zoo geweest zijn ten tijde van Konin
gin Elisabeth, liet moet zoo zijn ge
weest in Italië, het zonnige zuiden.
Thans echter is het er anders. De pel
grims, die tot de moderne menschen
behooren, komen per trein of automo
biel en nog slechts weinige vromen
wandelen te voet naar den Heiligen
Vader, om hunne zonden te beleiden.
Anders is het ,in Griekenland en in
het bijzonder op de Grieksche eilan
den, wanneer de lentefeesten de geloo-
vigen der Orthodoxe kerk roepen. De
pelgrims trekkep in lange optochten,
met stof bedekk en barreyoets oyer
het heete zand stappend, naar de kerk,
waar zij (een gewijde kaars doen ont
steken en waar zjj bij de oude popen
te biecht gaan. Hun gang ter kerke
heeft feitelijk niéts weg van een bede
vaartgang. Vroolijk en vriendelijk
gestemd trokken zij door de armoe
dige dorpen. Boetpsalmen worden niet
gehoord. Wel zingt men, doch alleen
vroolijke, ja bijna lichtzinnige liedjes.
Wanneer de pejgrims hongerig zijn.
kloppen zjj aan de kloosterdeuren en
hén wordt onmiddellijk een behoor
lijken maaltijd bereid.
Heerlijk is het zich onder deze vroo
lijke bedevaartgangers te mogen be
wegen. Heerlijk is het hen te hooren
vertellen van hun eigen land, van hun
mooie, ongerepte natuur, van hun
eilanden, waar de moderne techniek
en het verkeer nog niets heeft ont
sierd, waar geen asphalt is, waar geen
cinema is, geen cabaret, geen dan
cing. Zcij „missen" alles, waar wij, ge-
civiliseerden, niet buiten schijnen tc
kunnen en toch leven deze eenvoudi-
gen zoo tevreden en gemakkelijk. Het
zijn zorgelooze kinderen, die men
schen der Grieksche eilanden. En daar
men op de eilanden zoo heel weinig
comfort vindt, hetgeen wij altijd zoe
ken, worden ze weinig dopr de vreem
delingen bezocht. De eilandbewoners
hebben het vreemdelingenverkeer ook
niet noodig. De natuur geeft hen vol
doende om van te kunnen leven. God
geeft hen bijna ieder jaar opnieuw
een goede oogst. Waar zou men zich
dan nog moeite voor geven
Ja, de Oostelijke landen van Euro-
ja zijn wel veel minder proper dan
de Westersche landen, doch het Oos
ten moet zoo wel zijn. In zekeren zin
kunnen deze landen niet zoo zindelijk
zijn ,niet wegens het „schilderach- j
tige", doch wegens de natuurlijke on- J
afhankelijkheid. Bij altijd heete zon, I
bij voortdurende stof, bij de hoogst
bescheiden levensvoorwaarden, welke
wij, Europeanen van het Westen ar
moede zouden noemen, is een zekere
dosis onzindelijkheid onvermijdelijk!
En wie lang in het Oosten heeft
geleefd, zal zich spoedig genoeg aan
passen. Hetgeen niet zeggen wil, dat
hü, eenmaal in het vaderland terug,
gekeerd, alle hygiënische maatregelen
voortaan gering zal schatten.
En wanneer men zich heeft gewend
aan de muziek, welke de geloovigen
ten beste geven b(j een Grieksch kerk
feest, dat meestal een volksfeest is,
dan Zal men zeker niet meer spreken
van heidensch lawaai of negerge
rucht. Het is feitelijk geen gezang,
dat der Grieksche geloovigen, doch
het is een melodie, zooals wij haar
niet kennen. Bij het jaarlijksch terug
keerend Lentefeest, waaraan rijk en
arm deelneemt, en welk feest voöra!
kerkelijk wordt gevierd, wordt veel,
zeer veel gezongen.
De pelgrims, die den langen, moei
lijken weg hebben afgelegd, met
vrouw, kind en lastdier, welke laatste
bijna de geheele huisraad van de fa-
malie heeft te torsen, zitten, als de
groote feestdag nadert, al reeds en
kele dagen tevoren in de kleine voor
tuintjes van de open café'tjes. In de
buurt speelt een kleine jongen op
een viool en wanneer een ied^r zijn
dorst heeft gelescht, wordt er ge
danst. Ook de vfouwen zijn voordan
sen altijd te vinden, doch nooit dan
sen man en vrouw tesamen.
Er wordt veel gegeten en veel ge
dronken. Er heerscht vroolijkheid en
een ieder is blij, dat de lente, die den
kouden, onvruchtbaren winter heeft
weggejaagd, is teruggekeerd.
En in het stille klooster, gelegen
achter het kerkje, waar morgen groot
feest zal zjjn, laat de priester met ze
keren trots zijn moestuinen en vee
stapel zien. En vroeg in den morgen,
wanneer de zon nauwelijks is opge
gaan, luidt hij de „klok", om de ge
loovigen tot het morgengebed aan te
sporen. Met een houten kruis slaat hij
op de dwarsliggenderi balk een mono
toon deuntje, dat meestal hetzelfde is.
Dat eentonige wijfje beteekent voor
den geestelijke muziek, afkomstig van
Engelen. Dat wijsje is hem het liefst,
dan neuriet hij n\ee als hij de „klok"
luidt...
De vreemdeling, die al deze dingen
voor het eerst beschouwt, wordt een
beetje weemoedig; alles is hem zoo
ongewoon en toch weer zoo kinderlijk
vertrouwd, ofschoon hij weet, dat hij
dat alles nog nimmer beleefde.
Wandelend door den stillep, langen
kloostertuin ontmoet hij den grijzen
bibliothecaris, die zich met een boek
aan den rand van de fontein heeft ge-
zet. De oude monnik noodigt hem uit
naast hem te komen rusten. Hoe heer
lijk rustig werkt de geheele omgeving
DRIE AARDIGE IDEETJES VOOR MEISJESJURKEN.
No, 14 ia een eenvoudig manteltje van effen stof met bijpassend hoedje.
0p het gemoed van den buitenstaan
de Deze oude priester naast hem,
,ji€ reeds den herfst van zijn leven
voorbij is en die aan de poort des
(joods staat, geniet, evenals ieder an
jer gezond mepsch, vari de veelbelo
vende lente. Hij spreekt over de
schoonheid en de wonderen der na
tuur, hij spreekt van God en de we
reld, hü spreekt van de geheimen dei-
jaargetijden, hij spreekt zacht en met
een berustende glimlach om de dorre
Jjppen. En wanneer de vreemde be
zoeker afscheid heeft genomen van
dezen wijzen grijsaard, dan is het, stls-
of hij een stukje van het hemelrijk
heeft mogen zien, dan iso het zonnig in
zijn hart, dan neuriet hij mee het een
tonige wijsje, dat de geïmproviseerde
klok der Grieksche kerkjes speelt...
Hoe meer het voorjaar vordert, des
te meer zal men aandacht schenken
aan de kanten blouse. Daartoe werkt
mede de groote voorliefde voor tail-
leurcostuums, welke men voor namid
dag of'kvond gaarne completeert met
een blouse in een echt soepel, vrou
welijk cachet. Bij, de effen tailleur-
costuums van glanzende zijde, cloqué
of broché of bij tailleurs van bonte
bedrukte stoffen, past de kanten blou
se uitstekend en aangezien men de
waschbare katoenen en lartex-kant in
alle kleuren breijgt, kan men de blouse
zeer-goed afstemmen op de tint van
het bonte dessin van het costuum of
men brengt ze in de fraaie moderne
of beige-rose tinten, in champagne of
wit.
De crêpe lastex-kant is door hare
soepelheid zeer kleedzaam en voor de
reis uiterst practisch, omdat z? niet
kan kreuken.
De lintmode zal in het komende
seizoen wel opgang maken. Vooral
ripslint met* een metaaleffect dat in
het zonlicht bijzondèr goed uitkomt,
behoort tot de nieuwste snufjes. Bij
de collecties ziet men zwarte, blauwe,
witte, bruine, beige, grijze, groene,
oranjékleurige en lichte lila ripslin-
ten, welke steeds opnieuw met witce
of glinsterende goud- en zilvereffec
ten verwerkt zijn.
Ripslint wordt ook gebracht met
cellophaan effecten, zooals overlang-
sche en schuine strepen, stip- en blok-
dessin, enz. De kleuren zijn frisch en
vroolijk gehouden, zoodat men steeds
afwisseling krijgt.
Zeer nieuw zijn linten,' welke aan
den kant met noppen doorweven zijn,
terwijl het binnenste streepdessin ge
rimpeld is. Deze bewerking ziet men
b.v. in zwart-rood-grijs.
Moirélint, dat in het vorige seizoen
zeer gewild was, probeert zïfch tt
handhaven en wordt in verschillende
kleurencombinaties gebracht, als
wit-zwart met een fijn groen streep
dessin in het midden.
Naast glanzend ripslint ziet men
ook mat lint met glanzende satijnstre-
P«n en verschillende fond- en relief-
effeeten.
Op witte hoeden komen de veelkleu
rige gestreepte linten zeer goed tot
hun recht; ze worden gebracht in de
kleuren tomaat, wit, beige, bruin,
blauw en zwart en hebben dikwijls
oen donker streepdessin.
Overigens worden de leuke Tiroler-
hoedjes veel gevraagd. Trouwens de
Tiroler „note", welke een der kenmer-
keh is van de nieuwe mode, heeft zich
ook uitgestrekt tot de regenkleeding
en het vroolijke cachet, hetwelk uit de
Tiroolsche kleeding spreekt, zal dan
seker de sombere stemming van een
fegenachtigen dag doen verdwijnen.
Het spreekt haast vanzelf, dat Wee-
°en met deze nouveauté weer voor
den dag is gekomen, want de lustige
hoerendracht vindt in Oostertrijk haar
vaderland en Salzburg, het middel
punt van die dracht, staat spreek
woordelijk als een regenstad bekend.
Marlène in „Desire".
In de Schouwburg:bioscoop.
Desire heet de nieuwe Dietrich-film,
die onlangs in Amsterdam zijn première
beleefde, en zulk èen stormachtig succes
oogstte De Nederlandsche titel „Begeer
te", die men er hier aan gaf, is dus voor
deze keer gens een woordelijke vertaling
van den Amerikaanschen titel
Deze gelijkheid van lhzicht
de Paramountmenschen hier en „over
there", wekt de verwachting, dat de nieu
we film van Mariene er een is, Waarin
heftige verlangens de hoofdpersonen be -
zielen en wel op zulk een wijze dat de
film er zijn naam aan kon ontleeneri.
Deze titel vat heel aardig
hoofdthema's waarop d
gebouwd, in de eerste
„Begeerte" een paarlen ha
groote waarde door diverse personen be
geerd. Door Mariene Dietrich In de eer
ste plaats, ihaar ook door haar partner
John Halliday (een acteur, die den laat-
sten tijd sterk op den voorgrond treedt),
Ernest Cossart, ln de komische rol van
een juwelier, heeft verder alle reden om
naar het halssnoer te verlangen, en ten
slotte gaat ook Gary Cooper, die naast
Mariene Dietrich de mannelijke hoofdrol
vervult, de pareltjes begeeren
Dat Gary interesse toont voor juwee-
len, staat echter in het nauwste ver
band met zijn begeeren naar Mariene
En dit andere soort begeerte treffen we
ook nog bij andere personen in deze film
aan.
Het begeerte-motief geeft „Desire" eën
sterke spanning, is aanleiding, tot be
wogen scènes en tot goed spel.
Regisseur Frank Borzage heeft echter
gewaakt voor „melo-drama" en wist een
luchtige, geestige toets aan te brengen,
waarin men de speciale supervisie van
productieleider Ernst Lubltsch terug
vindt.
De Dietrich—Cooper combinatie, hoe
verrassend ook, Is niet geheel nieuw.
Herinner u slechts „Marokko".
Maar ditmaal is het een. andere, een
nieuwe Mariene Dietrich, welke plotse
ling verschijnt, minder verderlelljk al
zijn haar vamp-allures nog niet geheel
weggenomen minder duister en zwoel
Er is een lichte spanning om haar, iets
van een weldadige ientezon, die een gave
en zuivere ontroering teweeg weet te
brengen, een verschijnsel, dat waar
schijnlijk niet in de laatste plaats te
danken moet zijn aan de talenten van
Cary Cooper, die een uitstekende rol ver
vult.
De verjongde, zachte en Inniger ge
worden Mariene is een openbaring ge
worden.
te dwlngenj en daarmee het meisje terug
wint dat alles is zoo verrassend, dat
het Jammer zou zijn'er verder ook nog
maar één woord van te verraden.
Harry PieJ in „Artistéto".
Réunie-Bioscoop.
Harry Piel, de held van zoo veel sport-,
detective- en sensatiefilms Jubileert Niet
omdat hij vijftig, zestig of zeventig jaar
geworden is overigens is dat lang nog
niet zoover, neen, Harry Piel viert een
heel bijzonder jubileum, hij heeft zijn
honderdste film gemaakt.
In honderd films heeft hij de regie ge
voerd en in de meesten daarvan, heeft
hij ook de hoofdrol vervuld. Ook nu weer.
in zijn jubileumsfilm „Artisten", is dat
het geval. Hij heeft met deze film zijn
hoogachting en dankbaarheid willen
toonen aan dit circusartistenvolk, waar
mee hu zich als het ware èen gevoelt.
Want dit mag wel eens vermeld worden:
vanaf zijn eerste film „De groote Onbe
kende", heeft Harry Piel alle gevaarlijke
situaties -in zijn films zelf uitgevoerd.
Nooit maakte hij gebruik van 'n zooge
naamde „doublé" -Dat alleen op zich zelf
is reeds een jubileum; en daarmee is
I tevens de bijzondere positie van Harry
Piel bij de films meteen aangegeven.
Harry Piel, dc zoon van een hotelhou
der in Dusseldorf, wilde oorspronkelijk
vliegenier worden. Hij ging, door zijn
vader gesteund, naar Parijs, waar hij
5UOO francs moest neerleggen, om zijn
luchtfantasieën te verwerkelijkefn. 2n
'911 stierf de oude Piel en Harry's moe-
en vooral voor zich tracht te winnen, i der verlangde, dat haar zoon zou terug-
zoodra hij bemerkt heelt dat zij geregeld keeren, daar zij er geen geld meer voor
met Bannister omgaat en dus voor de
„Het schandaal van den dan".
Clark Gable als sensatie journalist die
een moordgeschiedenis ophelderta
in Thalia-Theater.
De redactiebureaux der sensatiekran
ten behooren met de gangsterscholen en
de ziekenhuizen maar die mode schijnt
weer wat geluwd te zijn) tot de meest
geliefde milieus der Amerikaansche film
Clark Gable, dien men in ,Jt happened
one night" al eens als journalist op jachr
zag naar een sensationeel verhaal, ver
vult In „After office hours" (een film die
aan It happened one night o.a. om de
vlotheid van flen filmieken verhaaltrant
levendig herinnert), met verdubbel
energie dezelfde in Amerljca blijkbaar
niet impopulaire functie Clark Gable be i
kleedt in deze film onder den naam yan I
Jim Branch zelfs de functie van hoofd
redacteur aan het sensatieblad de News-
Record en hij legt als zoodanig een bi- I
zonder groote belangstelling aan den J
dag voor de verhouding tusschen een
gekeren Tommy Bannister en mrs Pat
terson, waaruit een prachtig echtschei
dingsschandaal schijnt te zullen voort
vloeien. Het spreekt, dat hij Sharon Nor
wood, de rijke jongedame, die voor haar
plezier aan de kunstrubriek van de krant
meewerkte en die hij zoo Juist ontslagen
heeft, onmiddellijk weer voor de krant
News-Record een bron van informaties
kan worden.
Hij kwetst haar eigenliefde herhaalde
lijk doodelijk door charmant met haar
om te gaan en haar vervolgens allerdui
delijkst te kennen te gevpn, dat hij haar
slechts gebruikt heeft voor zijn journa
listieke doeleinden, maar Jim zet met
onvermoeide energie door en dankt daar
aan het actueelste en hft uitvoerigste
nieuws in de zaak Patterson—Bannister
en een heideren kijk op de situatie,
wanneer enkele dagen later mrs. Patter
son vermoord ln haar kamer gevonden
wordt. Hoe hij uitvindt, dat niet Patter
son, maar Bannister de dader geweest
moet zijn en hoe hij daaruit copy slaat,
hü
tegen haaf zin in weet tc gebruiken om
hem aan inlichtingen en introducties te
helpen, hoe hij haar daardoor bijna defi
nitief van zich verwijdert, hoe hij Ban
nister tenslotte tot een bekentenis weet
over had om haar jongen zijn nek
laten breken.
Met de vliegerij was het dus afgeloo-
pen. In Parijs had Piel kennis gemaakt
met een filmregisseur, die hem dikwijls
mee in de studio's nam. Met zijn eigen
kijk op de dingen en de drang om iets
te doen, bemoeide Harry zich herhaalde
lijk met de ensceneejing, wat op den
duur ten gevolge had. dat men hem de
studio's uiteenzette. Hij schreef toen zelf
een scénario en klopte hiermede aan bij
Pathé en Gaumont. Doch tevergeefs. Hij
ging terug naar Dusseldorf, kreeg door
toedoen vpn zijn moeder een paar dui
zend mark van een paar vrienden van
zijn overleden vader en maakte een film
„$chwarzes Blut"; dit was het begin van
hoe hü Sharon Norwood telkens weer z^n fllmloopbaan Hierna wist hü een
paar menschen in zün filmproductie te
interesseeren en nu volgden talrüke
filmwerken, waarbij hü zelf optrad als
scénario-schrijver, productieleider/ re
gisseur en speler.
Een nieuw systeem van na-synchro
nisatie van buiteniandsche films.
Perspectieven voor de Nederlandsche
t bioscoopexploitanten.
In het Alhambra-theater in Amster
dam is voor genoodigden een speciale
voorstelling gegeven van de Engelscfte
ihm „De overwinning van Sherlock Hol
mes met nagesynenroniseerde Neaer-
landsche versie.
Het voordeel van deze nasynchronisa-
tie is, dat men buitenlahdsche films voor
net wedenandscne publiek begrijpeiijK
maakt, zonder dat men zich behoeft te
bedienen van de hinderlijke tusschen tek
sten, die overigens slechts een poovere
compensatie geven voor de vaak geestige
dialogen.
Hoezeer sommigen het misschien zul
len betreuren, dat een film van haar
oorspronkeiüke versie beroofd wordt, het
doorsnee-bioscooppubliek zal de Neder
landsche versie dankbaar aanvaarden,
mits de na-synchronisatie op volmaakte
wüze geschiedt.
Dit tracht men nu met de nieuwe me
thode te benaderen. Werd vroeger de
Nederlandsche tekst slechts „uitgespro
ken", thans wordt deze meer „gespeeld",
de na te synchroniseeren film wordt in
kleine scènes geknipt van tien tot twin
tig meter lengte. Deze scènes worden, af -
zonderiük gedraaid, zoodat de Neder
landsche spreker zich geheel in zün klei
ne rol kan inwerken.
Na eenlge malen proefdraaien wordt
het stukje film met geluidsapparaat ge
draaid. Zoo wordt stukje voor stukje de
geheele film nagesynchroniseerd, het
geen ongeveer een volle week in beslag
neemt.
Geheel voldeed de Nederlandsche ver
sie, zelfs volgens deze methode nog niet.
Meermalen weken de gesproken woorden
van de mondbeweging van de spelers af,
doch hierbü moet in aanmerking geno
men worden, dat de genoodigden, als in
gewijden, zeer nauwkeurig opletten. Doch
als een van de eerste buiteniandsche
films met Nederlandsche versie mag het
product zeer geslaagd heeten.
In leder geval zün hier nieuwe pers
pectieven voor de Nederlandsche indus-
I trieën en theaters aanwezig. Door de
na-synchronlsatie zullen de buitenland-
gene actrices en acteurs zeer zeker beter
tot het Nederlandsche publiek „spre
ken."
zeer goed opgelost. wordt eenige m.M. hoog met aarde be
Uit waterdicht Mongool en batist dekt, die men stevig aaïidrukt; daar-
worden zeer chique en hoogst moder- na begieten. Wil men ili het voorjaar
ne capes gebracht, waarvan de a<jor-
Het
vraagstuk, in deze toeristenstad
fjk te brengen, dat vroolijk contras-
het sombere regenweer, is
tast voorzien is van sierlijke, kleurige
groen opslagen met rood gepassepoi-
leerd. Bij vele modellen zijn de opsla
gen als eikenbladeren uitgetand, een
motief, dat bij de volksdrachtèn veel
vuldig voorkomt, bij andere worden
weer aardig^ fantasievormen aange
bracht.
Ook bjj regenmantels brengt men
de karakteristieke roode of rood
groen versiering der volksdrachten
aan of op zijn minst ziet men ze met
groene knoopen, groene stiksels of
groene zakkenvoering. De grondkleu-
ren der mantels en capes zijn beige,
grijs, grijsgroen en soms wit of zwart.
i
Slechts weinige menschen, die in de
groote steden wonen, zijn in het „ge
lukkig bezit van een tuin. Toch be
hoeft men zich het genot van bloeien
de planten niet te ontzeggen, indien
men een balcon heeft. Een feit is, dat
het zien van en het zorgen voor bloe
men de mensch goed doet en dat iedere
vrouw gaarne bloemen om zifch heen
ziet.
Wanneer men een balcon heeft, dan
moeten thans de voorbereidingen wor
den getroffen. Noodig zijn houten kis
ten, dieom ze meer weerstand te
doen bieden tegen weer en wind, ge
verfd worden, waardoor tevens het
aanzien aanmerkelijk wordt., ver
hoogd. Volgt nu de aarde, die men be
trekken moet van een bekend bloe
mist, want deze moet goed zijn, omdat
zij de planten den geheelen zomer van
voedsel moet voorzien. Onder in den
bak worden eerst enkele gaten ge
boord, waardoor het overtollige giet-
water kan vloeien. Tegelijkertijd met
het vullen mengt men rijkelijk turf
molm door de aarde, waardoor de
grond vochtig blijft. De aarde moet
niet droog, doch evenmin te nat zijn,
aangezien dan de wortels gaan rotten.
bloeiende tulpen, hyairinthen. enz.
hebben, dan worden déze in October
reeds in de aarde gezet en met turf
molm afgedekt.
Gelijk met het zaad kan men ook
wilden wingerd, bruidsluier of andere
kleine planten in de aarde zetten. De
bruidsluier is mooi, vooral als zij in
den zomer haar witte bruidskleed
draagt, doch is voor kleine muurvlak-
j ken wellicht wat te wild, groeit te j
j snel. Ook kan men de muren hun kaal-
heid benemen door Oost-Indische kers
of lathyrus, die men langs draden
j leidt. Ook siervruchten zijn bijzon
der aardig als klimplanten.
Het aardigst is om ieder jaar ver
andering in de zaaibloemen te bren
gen, die vooral dagelijks begoten moe-
tpn worden. Aardig is het de ontwik
keling te volgen en de eerste kleine
blaadjes zich te zien ontplooien. Van
t(jd tot tijd zullen voedingsstoffen, aan
de aarde moeten worden toegevoegd,
d|je men in den vorm van plantenmest
kan krjjgen.
Inpldats van zaaibloemen kan men
ook viooltjes, vergeet-mij-nietjes, ma
delieven, primula's enz. in de bakken
zetten, om deze later te verwisselen
voor leeuwenbekjes, zomerviolieren,
petunia's, asters, geraniums, margrie
ten e.d.
Indien men op deze wijze zorg aan
zijn bloemen besteedt, zal men er on
getwijfeld veel meer van genieten,
dan wanneer men niet anders dan
kale muren ziet en met genoegen zal
men 's zomers temidden van de bloe
men, een, zij het slechts bescheiden,
zitje maken.
Macaroni croquetten.
60 gr. macaroni, 30 gr. bloem, 30 gr. boter,
75 gr. geraspte kaas, 2V% L. melk (warm),
1 ei, 'n weinig mosterd, peper en zout, fri
tuurvet, paneermeel.
t)e macaroni wordt in stukken gebroken en
in kokend water gedaan en gaar gekookt,
daarna op de vergiet laten uitlekken en
fijn hakken.
De boter deen wy in een pannetje en laten
ze smelten, roeren er de bloem door, nemen
de pan van het vuur en gieten de melk met
een dun straaltje bij, zorgen echter, dat zich
geen klontjes vormen, zetten de pan weer
even op het vuur, brengen de massa roeren
de aan de kook, laten het eenige minuten
za'chtjes doorkoken, voegen er peper, zout
en mosterd bij, de kaas, macaroni en ten
slotte bet geklopte eierdooier. De massa
moet nu volkomen koud worden, waarna wij
alles op een met bloem bestrooide plank
overbrengen en daarna met bebloemde han
den rolletjes vormen, die in het los geklopte
eiwit en het paneermeel gerold worden,
daarna in heet frituurvet croquant bakkeh.
Lemon cheese.
Een voedzaam en smakelijk smeersel
voor de boterham.
Sap en schil van 2 groote of drie kleine
citroenen, drie eieren, 225 gram suiker, 100
gram boter.
We smelten de boter met de suiker, het
citroensap en de geraspte schil en voegen
de zeer schuimig geklopte eieren erby, waar
na we steeds blijven roeren, totdat de massa
mooi dik gebonden is. Om schiften der eieren
Einde April wordt met zaaien be- I voorkomen, is het noodig, dat we een
gonnen van zomerbloemen; het zaad| iage gaspit gebruiken.
Voor Oranjecheese hebben wy noo
dig: 1 groote'sinaasappel, 2 eieren, 25 gr.
boter, 7' gr. suiker, waarbij eenige klontjes,
1 theelepel citroensap.
De suikerklontjes zyn noodig om langs de
goedgewasschen sinaasappelschil te wryven,
waardoor de aromatische geur en de smaak
in, de suiker komt, daarna worden boter en
suiker gesmolten en het sinaasappel- en
citroensap toegevoegd, evenals de goed ge
klopte eieren. Bereiding als vorig recept.
Gepocheerde eieren d l'Anglaise.
4 sneetjes oud casinobrood (zonder
korst), 200 gr. jonge Edammer of
Goudsche kaas, 50 gr. boter, 5 eieren,
1 d.L. melk, wat peper en zout, 1 thee
lepel aangemaakte mosterd.
Rooster de sneetjes brood aan
weerskanten bruin. Klop in een pan
netje één van de eieren, roer de peper,
het zout en de melk er door, ver
volgens de in kleine stukjes gesneden
kaas en 20 gr. van de ongesmolten
boter. Zet het pannetje in een iets
grootere pan met kokend water en
roer het mengsel, tot het eenweeke,
roomige massa vormtboud het daar
na warm zonder het te laten koken.
Pocheer de 4 overgebleven eieren.
Bestrijk nu de sneetjes toast ieder
met een vierde deel van het heete
kaasmengsel, leg daarop een gepo
cheerd ei efi bedruip dit met een thee
lepel van -de nog overgehouden ge
smolten boter, waardoor de mosterd
en een ietsje zout is geroerd.
Schik de broodjes op een met een
vingerdoekje bedekten verwarmden
schotel en dien het gerectt zoo warm
npogelijk op.
Boterhammetjes met sterkers.
(4 personen.)
8 a 10 stukjes toast, besmeerd met wat
boter; 1 kropje sla of een stukje sterkers
(tuinkers), 1 citroen, 1 niet te groote sel-
derynkol, 1 a 2 tomaten, wat peterselie, 1
a 2 eetlepels dikke mayonnaise, theelepel
Maggi's Aroma.
Kook de geschilde in plakjes gesneden
selderyknol gaar in wat water met zout en
citroensap; laat ze uitlekken en koud wor
den, snyd er dan dunne reepjes („lucifer
tjes") van en maak die met de mayonnaise
en de Maggi's \roma tot een samenhangend
mengsel.
Leg op de gesmeerde stukjes toast een
dun laagje sterkers, strooi er een ietsje f(jn
zout over en druppel er wat citroensap op
(héél weinig).
Bedek het broodje even binnen den
rand blijvend met een laagje van het
selderij-mengsel, leg daarop een plakje
tomaat bestrooid met gehakte peterselie.
Schik de broodjes op een schaaltje, waar
over eerst een vingerdoekje is gelegd.
IN DE TRAM.
- Pardon, ik wil graag uitstappen!
- Wat heb ik daar mee te maken?
- Alleen dit dat U op mijn voeten staat!'