ssfflH JMDSCHE VRAAGBAAK. Miele Verhuisd reinigt alles S.6.M. Barnsteen ADRI VAN MAAREN ÏÏTtU3, Jdeaal VERF Bestelorders 1936 - 1937 Stofzuiger fl. 39.- GOUDSCHE COURANT - DINSDAG 28 APRIL 1936 - TWEEDE BLAD N.V. Sportterrein Gouda Toonkamers „Crabeth" n.~ OMZETBELASTIN G Drukkerij A. BRINKMAN ZOON, VERPLAATST. MODEVAKSCHOOL W. METTAU - GOUDA. CRABETHSTRAAT 54 (bij het Station). Voor LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek N.V. IJZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda. EEN ONMISBARE GIDS VOOR IEDER. Wasis en blijft mode Het eenigst adres voor Gouda is de nieuwe groofe voorden laagsfen prjjs. De jonaste aanwinst van de Koninklijke Marine. Per „Blauwe Donau Express" naar Weenen en Boedapest. gevestigd te GOUDA. Ten kantore van het handelsregis ter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en Omstreken te Gouda is nedergeietgd een besluit van de algemeene vergadering van aandeelhouders tot gedeeltelijke te rugbetaling op de aandeelen en tot wijziging der statuten. Verhuizen, nee, dat valt niet mee. Maar helpt „Crabeth", U bent tevreê. Met schaar en naald en draad Steekt men het huis (Kunstzinnig) in een nieuw gewaad. Zoo wordt verhuizen dan per slot Nog een genot. Crabethstraat 8 Telef. 2020 Heel Europa ond«r Uw dak Radio-distributie Complete Radiotoestellen Huiur 50 en 60 cent per week. Vraagt inlichtingen N.V. HEES Co. - GOUDA. Kleiweg 54. i.- Japanlakverf 2Vi K.G. Pracht dik wit 4 K.G met gratis kwast. My. HAVELIN Jacob Catsstraat 138, Rotterdam. Schilders bij kwantum korting. met firmanaam ingedrukt, los zoowel als in bloc-vorm, worden vlug en tot billijken prijs geleverd door Aangesloten bij de Kon. Goedgek. Vereeniging van Modevakscholen in Nederland. VANAF 27 AP RIL 1936 is onze Modevakschool, voorheen gehouden in „Het Blauwe Kruis", We9thaven 4, Gouda, uitsluitend gevestigd aan Opleiding voor examens en voor eigen gebruik. SPECIALE KNIPCURSUSSEN. PRIVAATLESSEN. Aparte cursussen voor gehuwde dames en voor schoolgaande meisjes (tegen speciaal tarief). Patronen naar maat verkrijgbaar. Condities worden op aanvrage gaarne verstrekt. W. METTAU, Leerares. J)eze week ontvangen alle Secretarissen van Vereenigingen het verzoek om e.v. wijzigingen voor de nieuwe uitgave van de GOUDSCHE VRAAGBAAK, die in den loop der maand Mei zal verschijnen, naar den stand van 1 Mei 1936, aan ons op te geven. De daarvoor noodige formulieren worden aan allen toegezonden. Wie e.v. geen formulier daarvoor mocht ontvangen, wordt verzocht dit aan te vragenMARKT 31. Wie deze practische vraagbaak voor 1936-1937 wil ontvangen, bestelle deze thans op het Zaterdag j.l. toe gezonden blauwe prospectus. De Uitgevers: MARKT 31. A. BRINKMAN ZOON. door L. N. POLDERVAART TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA, beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn. Vraagt u ons even aan. Wij verstrakken U zonder eenige verplichting prijsopgave. LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en iJmuiden. Al n Heen wanneer iets bijzonder goed is zal het publiek het blijven koopen. Alleen wanneer velen het herhaaldelijk koopen. kan de iabrikant oi de winke lier voortgaan met adverteeren in een goede courant. Maar dan is het ook duidelijk, dat U door bij regelmatige adverteerders te koopen. de beste waarborg hebt voor de aller beste kwaliteit, voor de hillijksle prijzen. V7-OI76 Een bezichtiging van den kruiser „De Ruyter". De derde kruiser die voor rekening van onze Marine gebouwd is. De derde kruiser die voor rekening van onZe Marine gebouwd is, heeit gisteren I oen aanvang gemaakt met heteverrich- ten van de technische proeftochten, wei- ge ten overstaan van een Marine-com missie op de Noorazee en ter Westkust van (Schotland zuiien piaats vinden en 1 een zévental weken in beslag zullen f nemen Na de proettocnten met gunstig gevolg volbracht te hebben, komt de ^ïser nog ongeveer vier maanden terug bü de wert van aanbouw om geheel ai- gewerkt te worden, waarna ïndienststei- nng volgt. Op verzoek van het departement van Delensie, neeit de oud-luitenant-ter-zee j c. Moliema op zich genomen een technische beschouwing over den krui ser en zijn proeltochten ten behoeve van de Nederiandsche pers op scnrilt te stellen, journalisten maken deze tochten niet medede neer Moliema zal er in opdracht van het departement van De lensie aan deelnemen. Zaterdag j.l. had de Regeerlngspers- dlenst een bezoek aan den kruiser op de wert Wllton-Feijenoord voorbereid, ten einde ons in staat te stellen, eenige in drukken van de jongste aanwinst van onze Marine op te doen. Ue commandant spreekt, ln een der werigebouwen heelt de commandant van den nieuwen kruiser, kapJteiii-iuitenant-ter-zee Van de Sande Lacoste, een kort woord van welkom en ter inleiding tot de aanwezigen gespro- Hü heelt,onder meer de taak van een kruiser en eenige punten van verschil tusschen een kruiser en andere strijd krachten uiteengezet. De kruisers hebben in de Koninklijke Marine tot taak, in de eerste plaats: het Handhaven van de neutraliteit en het tegengaan of voorkomen van neutrali- teltsschendingen. Dit vereischt een groo- te snelheid en, in verband met de uitge teetóheid van Indië, een grooten actie radius. dat is, de afstand, waarover het schip zich kan voortbewegen, zonder dat het noodig is, nieuwe brandstol op te doen. Verder zullen de kruisers als ver kenners moeten kunnen optreden, waar voor ook groote snelheid en actie-radlus noodig zijn. Een derde taak kan zijn het steunen van onderzeebooten, door het verdrijven van vijandelijke strijdkrach ten, die zullen trachten door haar snel heid en béweeglijkheid de onderzee boo ten onder te drukken, zoodat deze niet tot den aanval kunnen overgaan. Hier voor zijp noodig een flinke batterij van middelbaar geschut en een pantsering, bestand, tegen het vuur, dat door deze Uchte strijdkrachten gegeven kan wor den De kans is groot bij het steunen van onderzeebooten, dat men op een overmacht of op schepen met zwaarder geschut komt te stuiten. Ook in dit ge val is groote snelheid geboden. Tenslotte sal de centrale bevelvoering van den kruiser af moeten plaats vinden. Deze bevelvoering vereischt ruimte, welke noch op een vliegtuig, noch op een on derzeeboot. noch op een jager is te vin den. Een vlootvoogd met zijn staf kan bezwaarlijk, zittend op een krukje of lig gend op zijn knieën, zijn plannen uit werken. Een krachtige radio-telegrafie, waar voor als eisch geldt, dat met verschei dene stations, gelijktijdig, corresponden tie gevoerd kan worden, is eveneens noodzakelijk voor de bevelvoering van een kruiser^ Zijn artilleristische kracht is nog steeds superieur aan die van een vlieg tuig. daar een vliegtuig gedurende den nacht (in Indiè het halve etmaal) op zee niets kan beginnen en er ook nog luchtafweergeschut bestaat. Reeds om deze redenen zijn volgens den comman dant kruisers in onze defensie onmis baar Hij besloot zijn uiteenzetting met eeni ge opmerkingen over de oefeningen. Het zal nog wel een paar maanden, na*de lndienststelling, duren, alvorens de be manning doorkneed zal zijn in de bedie ning van het navigatie- en gevechts instrumentarium. Het conduiteboekje, dat over elk lid van de equipage inlich tingen verstrekt, is een waarborg, dat een ieder op de voor hem geschikste plaats komt. Wie om een voorbeeld van den commandant te noemen op een jager aan een centraal rtchttoestel heeft gestaan, zal ook op een kruiser dezelfde diensten kunnen verrichten. Voor alles is noodig, aldus overste Van de Sande Lacoste, beroepspersoneel, „met miliciens komen wij er niet". Aan boord van H. M. „De Ruyter". Zooals het schip daar Zaterdag aan den wal gemeerd lag, maakte het niet den kolossalen indruk van een Trans- atlantischen Oceaanstoomer. Het heeft noch de afmetingen van een Queen Mary, zelfs niet van een Statendam, want de nieuwe kruiser is 170 meter lang en 15.8 meter breed De drie pantser torens, elk van twee kanonnen van 16 centimeter voorzien, en een alleenstaand Kanon van 15 centimeter, totaal «vis zeven kanonnen en 16 centimeter, alle ln de midscheeps opgesteld, vallen het eerst op en geven, aan „de schuit" een minder vredelievend aanzien dan een Oceaanreus biedt. Het verschil wordt hog vergroot door de luchtafweerbatterlj, omvattende vijf dubbelmitrallleurs van millimeter, even achter het midden yah het schip opgesteld, en vier dubbei- mitariUeurs van 12,7 millimeter, voor i ban den commandotoren geplaatst bovendien worden twee fokker-water vliegtuigen medegevoerd, welke met een catapult worden algeschoten, die een dusdamgen stoot geeit, dat het vliegtuig met een snelheid van kxj kilometer de lucht in wordt gejaagd. De snelheid van aen kruiser moet oz zeemijl zijn, waarvoor twee turbine- installaties noodig zijn, die ieder een scnroei aandrijven en tezamen bfauuu F.K. ontwikkelen. De maclune-installatie is gebouwd door de Koninklijke Maat schappij „De Schelde" te Vlis&ingqn. De benoodigde stoom wordt geleverd door zes waterpijpketels, gedeeltelijk door de Maatschappij „De Schelde" ver vaardigd. Alleen het stalen opperdek is met hout bekleed. Waar met bepaald sterk mate riaal noodig was, is aluminium toege past, bijvoorbeeld voor de geneele be schieting en het meubilair. Alle vitale deeien en de munitie-bergplaatsen zijn door pantsers beschermd. Masten heb ben moderne oorlogsscnepen met. Wel bezitten zij een toren, die in het boven ste gedeelte de commandobrug bevat. Van hieruit wordt in tijd van actie het gevecht geleid. Een verdieping lager be vindt zien de brug, waar de roerganger thuis hoort. Deze is veel kleiner dan op een passagiersboot. Telefoons, die meer dan honderd verbindingen kunnen tot stand brengen, anaere macnines, die het aantal omwentelingen registreeren, en het centraal bord voor het echolood, zijn in net aangrenzende kaartenkamertje ondergebracht. De commandobrug, die zooais vermeld een verdieping hoo- ger is dan de brug, waar de roerganger iungeert, is gepantserd, ln tegenstelling met die van den roerganger. De bevelen van den commandant worden gedurende den strijd langs electrische kabels naar den officier geleid, onder wiens toezicht het vuren geschiedt. Karakteristiek voor de geheele inrich ting, zoowel uit militair als uit huishou delijk oogpunt beschouwd, is het zooveel mogelijk woekeren van de gegeven ruim te. Alles heeft zijn plaats. Overbodige luxe komt aan boord met voor, maar toch zijn de verblijven van officieren, en equipage op geriefelijke wijze uitgevoerd De commandant heeft een ruim appar tement, bestaande uit een salon, werk kamer. slaap- en badkamer. De officie ren hebben frissche hutten en een long- room te hunner beschikking, de korpo raals een eigen recreatie ver blijf en de bemanning beneden den rang van kor poraal een keurige schrijlkamer. De volksver blijven zijn luchtig en goed ge ventileerd en voorzien yan koelkasten, voor- het bewaren van etenswaren en drinkwaterkoelers. Nederlandsch fabri kaat is zooveel mogelijk gebruikt, ook de kanonnen zijn door Wllton-Feijenoord vervaardigd, zoo vertelde onze geleider aan boord, de heer F. Muller, hoofdinge nieur van de werf, die in opdracht van Wilton-Feijenoord de proeftochten zal medemaken. Pro memorie zij er in dit verband aan herinnerd, dat de combi natie Wilton-Feijenoord in i960 tot stand kwam en wel door samensmelting van de N.V. Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf en de Maatschappij voor Scheeps- en werktuigbouw „Feijenoord" N.V. Het schip heeft een complete electri sche wasscheru, waardoor voor de oefe ningen twee dagen per week meer be schikbaar komen. Heelemaal beneden in het schip be vinden zich, behalve de machinekamers, ook de munitie-depots. Een der „kruit kamers"' betredende, vroeg een onzer, of dit de wijnkelder was, inderdaad zouden de zich daar bevindende rekken de ge dachte kunnen opwekken aan een res pectabel aantal ilesschen wijn. Zij heb ben echter een ander doei en dienen voor het bewaren van munitie, die vla een lift naar de vuurmonden vervoerd war den. Een kostbare en gevaarlijke lading herbergen deze kamers. Het zijn dan ook geweldige kanonnen, die hier aan boord geplaatst zijn. Het vuren is duur en daarom worden bij de oefeningen loopen van kleinere afmeting in de loopen van de reuzen- kanonnen geschoven, waardoor men ook hier zoo zuinig mogelijk te werk kan gaan. Het spreekt welhaast van zelf, dat het richten, in dezen gemechaniseerden tijd, niet met de hand geschiedt, maar door middel van vernuftig uitgedachte instrumenten. Kortomhoe beter men de details van dezen kruiser leert kennen, hoe meer men beseft de macht van een enkel be vel van den bovensten commandotoren en de zware verantwoordelijkheid, die in tijden van oorlog op den commandant rust. Op den vasten wal terug. Toen de leerrijke rondgang aan boord was afgeloopen, kwam het geheele ge zelschap, dat voor de bezichtiging van den kruiser ln groepen was verdeeld elke groep kreeg' een deskundige gids toegewezen weer tezamen. De heer mr. J. J. van Bolhuis heeft daarop na mens allen enkele woorden van dank tot de directie van de werf gesproken voor de genoten gastvrijheid en den commandant van Hr. Ms „De Ruyter" voor de boeiende en doeltreffende voor lichting. Moge dit schip zoo besloot de heer Van Bolhuis zijn woorden van lof voor dezen kruiser meer preventieve dan offensieve kracht uitoefenen. Schatten van cultuur en natuurschoon. Warme vriendschap van het Oostenrijksche en Hon^aarsche volk Nederland. De penetration Facifique van de Konink lijke Luchtvaartt Maatschappij in Europa omvat thans ook Praag, Weenen en Boeda pest en zoowel voor den zakenman als oen toerist staat de gelegenheid open om, na thuis of elders op zijn gemak te hebben ont beten reeds luttele uren later zijn paspoort op .Tsjechischen, Oostenrijkschen of Hon- gaarschen boderti of zoo men wil op alle drie te doen controleren. Hij behoeft bovendien het stof van de reis niet" van zijn schoenen te verwijderen, noch voelt hij zich vermoeid, want de „Blau we Donau Express", vertegenwoordigd door een slanken Douglasvogel, die hem met een snelheid van om en bij de 280 K.M. per uur althans als er niet te sterke tegenwind is, anders komt hij hoogstens wat later aan naar de ylieghaven van het land zijner keuze brengt, is van alle gemakken voor zien. In de cabine waait noch tocht het en toch is er frissche lucht in overvloed. Als het koud is en dat komt als men op een hoogte van bijvoorbeeld 3500 Meter vliegt wel eens voor werkt de verwarming zon der haperen, terwijl, als ge last hebt van koude voeten, een vriendelijke stewardess reeds met een plaid naast u staat, voor ge u er van bewust waart dat dergelijke nuttige zaken mede tot de up tot date uitrusting Overigens kost den om door deze van een geurige k vens een pa zién .terwijl zij welk landschap oog ontrolt het antwoord Verbaast U er ook niet een paar woor- vrouweljjke hulp of koffie, bene- te worden voor passant vraagt, len aan het ^schuldig blijft, tijdens de vlucht de gezagvoerder hij moge Duime- laor, Bax of hoe dan ook heeten de cabine komt binnenstappen en, met iemand van zpn kennissen een praatje makend, de machine „op eigen gelegenheid" door het luchtruim laat razen, maar ge<-f u er in dat geval rékenschap van <fet de mechanische piloot dat wonderinetrument, dat ook na een technische uitlegging niet van zijn luister is ontdaan den arbeid van zijn collega van vleesch en bloed heeft overgenomen en feilloos zü'n plicht vervullen, ,4e baas zelf" alleen doet ingrijpen als de haven in zicht is BINNENLAND. Jan HoBdtfng gehuldigd. Kon, Ned. Ver. voor de Luchtvaart De Koninklijke Nederlandsche Vereen, voor Luchtvaart, haeit te Den Haag, een algemeene vergadering gehouden onder voorzitterschap van ir. J. F. de Vogel. Er kwam aan de orde de verkiezing van hooidbestuursieden. Aan de beurt van aftreding was onder meer de voor zitter ir. J. F. de Vogel, die zien niet meer beschikbaar stelde. Verder traden af de heeren mr. Th. G. van Eek, dr. W. de Vlugt, ir. A. Wurfbain en jhr. mr. P. O: H. Gevaerts van Simonshaven. De heer Gevaerts van Simonshaven werd herkozen. Voorts werden gekozen in het bestuur de heeren: dr. H. (J. Can- negieter, onder-directeur van het Ko ninklijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut, ir. J. E. F. de Kok, directeur van de Bataafsche Petroleum Maat schappij, Paul May, president-commis saris der K.L.M., H. van Weerden Poel man, kapitein-vlieger, C. A. van Woel- deren, burgemeester van Vlissingen, jhr. H. Repelaer van Driel, thesaurier van H. M. de Koningin. Een der leden stelde voor, in 't leven te roepen een permanent luchtvaart- propagandabureau. bestaande uit verte genwoordigers van alle luchtvaartinstan- ties. Aldus werd besloten. De voorzitter huldigde vervolgens den in de vergadering aanwezigen vlieger J. Hondong, die de „Snip" over den Oceaan naar Suriname voerde in December I9ó4, en bood hem de gouden medaille der vereeniging aan. Internationaal Automobiel-Congres. Vergadering der AI.A.C.B. te Lissabon. De K.N.A.C. meldt ons: Met buitengewone gastvrijheid van de zijde der Portugeesche automobielciub en de Portugeesche regeering Is het ge bruikelijke voorjaarscongres van de A.I. A.C.R. (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) in de hoofd stad van Portugal ontvangen. Zooals bekend mag worden veronder steld, roept de A.I.A.C.R., het internatio nale lichaam, waarin alle automobiel- clubs ter wereld zijn vereenigd, twee maal per jaar haar leden tezamen voor het bespreken van de belangen van het automobilisme en de automoblelsport. De zittingen der commissies werden voorafgegaan door een vergadering van het bestuur, waarin ook de K.N.A.C. is vertegenwoordigd. In dit lichaam werden onder meereen ontwerp statutenwijziging behandeld en verschillende zaken van flnancleelen aard afgedaan. Uit de vergadering van de commissie voor douane-aangelegenheden en die voor het internationaal toerisme kan nog worden vermeld, dat de wenschelijk- heid werd besproken, dat de automo bielclubs de douanedocumenten tegen zoo laag mogelijken prijs beschikbaar en geland moet worden... „Welkom Vreemdeling". Dat het „welkom vreemdeling" van twee wereldsteden aan de onvolprezen Donau wanneer dit den toerist geldt, die kennis komt maken met schatten van cultuur en natuurschoon geen holle leuze is, heeft het gezelschap journalisten ervaren, dat gaarne gevolg had gegeven aan de uitnoo- diging van de zijde der K.L.M. om de ope ning van de luchtlijn Amsterdam-Praag- Weenen-Boedapest mede te maken en dat ter gelegenheid daarvan in laatstgenoemde beide steden enkele dagen heeft doorge bracht. En al moge hét dan waar zijn dat persmenschen bij dergelijke uitstapjes uit hoofde van hun schrijvende functie een streepje voor hebben, even waar is het dat de Nederlandsche krantenmenschen in vrièndschappeljjlke gesprekken met hun Hongaarsche en Oostenrijksche gastheeren van wie, wat Boedapest betreft, de Kur- commissie niet onvermeld mag blijven, ter wijl voor Weenen vooral met eere genoemd dient te worden de Oesterreichische Ver- kehrswerbung, welke organisatie te Utrecht een hoofdkantoor heeft, waar een bekwaam man op 't gelbied van toeristische propagan da, de heer H. Tulp, den scepter zwaait alleszins de overtuiging hebben gekregen, dat vooral de Nederlandsche toerist met open armen in beide landen ontvangen wordt, o o k als zijn beurs bescheiden van inhoud is. Noch het Hongaarsche, noch het Oostenrijksche volk zullen ooit vergeten, wat Nederland in de wreede jaren van den wereldoorlog voor de jeugd dezer toen zoo zwaar geslagen naties gedaan heeft en de groote dankbaarheid voor wat ten onzent beschouwd is als de eenvoudige plicht der menschenliefde, werkt heden ten dage aan en achter de oevers van de Donau nog in vollen omvang na. Overigens hebben zoowel Boedapest als Weenen, den reiziger, die zich als man van beschaving graag internationaal oriënteert en van wien oog en oor op schoonheid zijn ingesteld, schatten te bieden. Doch hierover, zoomede over nog enkele andere zaken enkele indrukken in een slot artikel. zullen stellen. De K.N.A.C. voldoet hieraan reeds ge- ruimen tijd. aangezien dit lichaam zijn leden deze stukken geheel voor niets ter beschikking stelt. Goedgekeurd werd een, ontwerp voor een onderlinge internationale telegraaf- code. opdat ook de automobielclubs m staat zijn op eenvoudige wijze de meest recente Inlichtingen te verkrijgen, het geen ten goede komt aan het toerisme. Een interessant voorstel kwam nog ter tafel van de automobielclub vap Tsjecho Slowakije tot het instellen van interna tionale couponblocs voor het koopen van benzine. Ook het Ceseil Central van 1935 te Krakau nam dit project in behande ling. Gezien echter de steeds toenemen de internationale betalingsverwikkelin gen mocht men tot dusverre er niet in slagen een bruikbare oplossing te vin den. Voorts werden besproken de resulta ten van de zitting van de permanente Volkenbondscommissie voor het wegver keer. Onder meer kwam daarbij ter sprake het vraagstuk van de lichtsignalen, waar bij men van oordeel was, dat het drie kleurensysteem tot dusverre het meest doeltreffend fs gebleken, mits men deze drie kleuren in alle landen een uniforme beteekenis toekent. Ten aanzien van de verschillende langs den weg te plaatsen teekens was de C.I.T. (Commission Internationale de Tourisme) het er over eens, dat deze aan de rechterzijde van den weg behooren te worden geplaatst. (In landen waar links wordt gehouden, ter linkerzijde). Twee nieuwe duikbooten. Bestemd voor den dienst in Ned.-lndie. Belangrijke opdracht Naar wij vernemen, heeft de wert Wil ton-Feijenoord te Schiedam van net de partement van Defensie de opdracht ge kregen tot den bouw van twee nieuwe onderzeebooten van het type van de K XVIII. Deze beide booten zijn eveneens bestemd voor den dienst in Ned.-lndie en zuilen resp. de K XIX en de K X^ worden genoemd. De materialen voor den bouw van deze onderzeebooten zijn reeds gedeelte lijk op de werf aangekomen. Men is thans begonnen met de plaatsing van een kraan, die daarbij dienst zal moeten doen. Nederlandsch Nationaal Bureau voor Anthropologic. De jaarlijksdhe algemeene vergadering van het Nederlandsch Nationaal Bureau voor Anthropologic zal plaats hebben op 2 Mei a.s. te twee uur n.m. in een der zalen van de afdeeling Volkenkunde van het Koloniaal Instituut, te Amsterdam. Na het huishoudelijke gedeelte zal dr. j Kunst een mededeeling doen over de bevolking van Flores, met vertooning van een small ilm. Vervolgens zal een bezoek worden gebracht aan de tijdelijke tentoonstelling van wapens van Ooster- sche volken in het Museum van het Ko- loniaal Instituut, met voorlichting van den heer J. C. Lamster. Aan de algemeene vergadering gaat vooraf een bijeenkomst van de sectie Physische Anthropologic van het Bur- reau, des morgens te li uur, waarin mededeelingen zullen worden gedaan door mej. dr. L. Kaiser, ar. F. Grewei, ir. W. F. F. üppenoorth, prof. dr. A. J. F. van den Broek en prol. dr. J. F. Klei weg. De reis belasting en het Internationaal Toerisme. Een protestmotie aangenomen. De Conseil Central du Tourisme Inter national, die thans te Rome vergadert, en waarbij Nederland o.a. vertegenwoor digd is door den Kon. Neaerl. Toeristen bond A.N.W.B., heeft in zijn heden ge houden vergadering het in Nederland aanhangig gemaakte ontwerp tot Invoe ring van een reisbelasting besproken en als resultaat van die besprekingen een motie aangenomen, tegen iedere belem mering van het vrije Internationale ver keer. De vergadering sprak haar leedwezen uit over de mogelijkheid van de invoe ring van een reisbelasting in Nederland, welke een ernstige belemmering zou zijn van het vrije, internationale toeristen verkeer, waarvoor sedert vele Jaren door de toeristische organisaties van alle landen krachtig geijverd wordt. iircimect L. t-. van oer Vlugt overleden. in den nacht van Eaierdag op Zondag is te itoneraam pioisenng op iz-jarigen ieeiuja oveneuen ae neer L. C. van der viugt, firmant van het architectenbu reau ir. annxman en van der Vlugt, al daar. Deze nrma neeft o.m. net moderne ïabneksgebouw van de Erven Wed. Van iNeiie ontworpen en ook net Feyehoord- stadion. EERSTE KAMER. A^r_ Contingenteering van Glaswerk. aij het ataeeiingsonderzoek van het omwerp van wet tot regeling van den invoer vim huishoudelijk glaswerk wenschte eén der leden, naar aanleiding van de toegepaste contingenteering van huishoudelijk glaswerk, wederom te wij zen op de wenschelijkheid van gedeelte lijke vervanging van contingenteering door verhooging van invoerrechten. Waar het buitenland den uitvoer naar Nederland op allerlei wijze, b.v. door uit- voerpremies en verkoop der producten verre beneden den voor het eigen land vastgestelden prijs stimuleert, daar dient zoo merkte net hier aan het woord zijn de lid op, vooral door verhooging van invoerrechten, van specifiek karakter, een betere verhouding krachtig te wor den bevorderd. Uiteraard zal ook dan contingentee-\ ring niet achterwege kunnen blijven, om dat, ondanks verhooging -van invoer rechten, in het bijzonder ten gevolge van de lage loonkosten in sommige landen, het buiteniandsch fabrikaat niettemin nog tegen zoo n lagen prijs zal worden aangeboden, dat, zonder contingentee ring, de invoer toen een veel te grooten omvang zou aannemen. De hoogere in voerrechten zullen evenwel naast de op levering van directe voordeeien voor 's lands schatkist voor de èinnenland- sche industrie de mogelijKheid schepen, om den strijd tegen het buitenlandsche product met wat meer kans van slagen voort te zetten. Daarenboven zal zoo, naar het oordeel van het lid, hier aan het woord, een einde worden gemaakt aan de bevoordeeiing van een aantal handelaren, die ook ln de basisjaren reeds in hoofdzaak buitenlandsche wa ren aankochten, boven die handelshui zen, welke vroeger steeds In de eerste plaats Nederlandscne producten ver handelden en thans door het gemis aan consenten ln een uiterst ongunstige po sitie verkeeren. GEMENGDE BERICHTEN. Een eigenzinnige autobestuurder. Vier agenten heeft 'n eigenzinnig auto bestuurder getrotseerd, nadat hij eerst het pad der wet had verlaten en zich met zijn auto had begeven op den voor voertuigen verboden Adelaarsweg in Amsterdam-Noord. Een agent van het bureau Adelaarsweg wilde den man We gens overtreding van het rijverbod aan houden, doch deze gaf vol gas en de agent, die midden op den weg stond, kon ternauwernood op zij springen om zich van een aanrijding te redden. De be dienaren der wet zijn echter waakzaam, want de overtreding en de vlucht was nog door een anderen agent opgemerkt, die dit alles vanai den Rietzangerstraat had aanschouwd. Doch ook deze moest den autobesturuder op "t laatste oogen- blik vrij baan geven om zich aan een aanrijding te onttrekken. Een derde agent, die vanaf het Meeuwenplein van dit nieuwe feit getuige was, trachtte op zijn beurt de auto tot stoppen te dwin gen, doch ook hier moest de voetganger voor de auto wijken. Vol gas gevend ver - volgde de bestuurder zijn weg. Doch het oog der wet ontdekte hem, nadat door middel van een politietelegram de bu reaux in en om Amsterdam waren ge waarschuwd, den wagen, waarvan het hummer was genoteerd, in het centrum der stad. en niet lang daarna trachtte de politie hem in de Linnaeusstraat weer aan te houden. Hier echter speelde de map hetzelfde spelletje, doch voor het laatst, want de politie kreeg hem na eenige minuten, toen hij stil stond, te pakken en heeft den met zoo veel moeite gepakten arrestant gedurende den nacht niet meer los gelaten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3