ssfflH
JMDSCHE VRAAGBAAK.
Miele
Verhuisd
reinigt alles
S.6.M. Barnsteen
ADRI VAN MAAREN ÏÏTtU3,
Jdeaal
VERF
Bestelorders
1936 - 1937
Stofzuiger
fl. 39.-
GOUDSCHE COURANT - DINSDAG 28 APRIL 1936 - TWEEDE BLAD
N.V. Sportterrein Gouda
Toonkamers „Crabeth"
n.~
OMZETBELASTIN G
Drukkerij
A. BRINKMAN ZOON,
VERPLAATST.
MODEVAKSCHOOL W. METTAU - GOUDA.
CRABETHSTRAAT 54 (bij het Station).
Voor LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek
N.V. IJZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda.
EEN ONMISBARE GIDS VOOR IEDER.
Wasis en blijft mode
Het eenigst adres voor Gouda is
de nieuwe groofe
voorden laagsfen prjjs.
De jonaste aanwinst van de Koninklijke Marine.
Per „Blauwe Donau Express" naar Weenen
en Boedapest.
gevestigd te GOUDA.
Ten kantore van het handelsregis
ter van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Gouda en Omstreken
te Gouda is nedergeietgd een besluit
van de algemeene vergadering van
aandeelhouders tot gedeeltelijke te
rugbetaling op de aandeelen en tot
wijziging der statuten.
Verhuizen, nee, dat valt niet mee.
Maar helpt „Crabeth", U bent tevreê.
Met schaar en naald en draad
Steekt men het huis (Kunstzinnig) in
een nieuw gewaad.
Zoo wordt verhuizen dan per slot
Nog een genot.
Crabethstraat 8 Telef. 2020
Heel Europa ond«r Uw dak
Radio-distributie
Complete Radiotoestellen
Huiur 50 en 60 cent per week.
Vraagt inlichtingen
N.V. HEES Co. - GOUDA.
Kleiweg 54.
i.-
Japanlakverf 2Vi K.G.
Pracht dik wit 4 K.G
met gratis kwast.
My. HAVELIN
Jacob Catsstraat 138, Rotterdam.
Schilders bij kwantum korting.
met firmanaam ingedrukt,
los zoowel als in bloc-vorm, worden
vlug en tot billijken prijs geleverd
door
Aangesloten bij de Kon. Goedgek. Vereeniging van
Modevakscholen in Nederland.
VANAF 27 AP RIL 1936 is onze Modevakschool, voorheen gehouden
in „Het Blauwe Kruis", We9thaven 4, Gouda, uitsluitend gevestigd
aan
Opleiding voor examens en voor eigen gebruik.
SPECIALE KNIPCURSUSSEN. PRIVAATLESSEN.
Aparte cursussen voor gehuwde dames en voor schoolgaande meisjes
(tegen speciaal tarief). Patronen naar maat verkrijgbaar.
Condities worden op aanvrage gaarne verstrekt.
W. METTAU, Leerares.
J)eze week ontvangen alle Secretarissen van Vereenigingen
het verzoek om e.v. wijzigingen voor de nieuwe uitgave
van de GOUDSCHE VRAAGBAAK, die in den loop der
maand Mei zal verschijnen, naar den stand van 1 Mei 1936,
aan ons op te geven.
De daarvoor noodige formulieren worden aan allen
toegezonden.
Wie e.v. geen formulier daarvoor mocht ontvangen, wordt
verzocht dit aan te vragenMARKT 31.
Wie deze practische vraagbaak voor 1936-1937 wil
ontvangen, bestelle deze thans op het Zaterdag j.l. toe
gezonden blauwe prospectus.
De Uitgevers:
MARKT 31.
A. BRINKMAN ZOON.
door L. N. POLDERVAART
TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA,
beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn.
Vraagt u ons even aan. Wij verstrakken U zonder eenige verplichting
prijsopgave.
LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE
Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en iJmuiden.
Al n
Heen wanneer iets bijzonder goed
is zal het publiek het blijven koopen.
Alleen wanneer velen het herhaaldelijk
koopen. kan de iabrikant oi de winke
lier voortgaan met adverteeren in een
goede courant.
Maar dan is het ook duidelijk, dat U door
bij regelmatige adverteerders te koopen.
de beste waarborg hebt voor de aller
beste kwaliteit, voor de hillijksle prijzen.
V7-OI76
Een bezichtiging van den kruiser „De Ruyter".
De derde kruiser die voor rekening van onze Marine gebouwd is.
De derde kruiser die voor rekening van
onZe Marine gebouwd is, heeit gisteren I
oen aanvang gemaakt met heteverrich-
ten van de technische proeftochten, wei-
ge ten overstaan van een Marine-com
missie op de Noorazee en ter Westkust
van (Schotland zuiien piaats vinden en 1
een zévental weken in beslag zullen f
nemen Na de proettocnten met gunstig
gevolg volbracht te hebben, komt de
^ïser nog ongeveer vier maanden terug
bü de wert van aanbouw om geheel ai-
gewerkt te worden, waarna ïndienststei-
nng volgt.
Op verzoek van het departement van
Delensie, neeit de oud-luitenant-ter-zee
j c. Moliema op zich genomen een
technische beschouwing over den krui
ser en zijn proeltochten ten behoeve
van de Nederiandsche pers op scnrilt te
stellen, journalisten maken deze tochten
niet medede neer Moliema zal er in
opdracht van het departement van De
lensie aan deelnemen.
Zaterdag j.l. had de Regeerlngspers-
dlenst een bezoek aan den kruiser op de
wert Wllton-Feijenoord voorbereid, ten
einde ons in staat te stellen, eenige in
drukken van de jongste aanwinst van
onze Marine op te doen.
Ue commandant spreekt,
ln een der werigebouwen heelt de
commandant van den nieuwen kruiser,
kapJteiii-iuitenant-ter-zee Van de Sande
Lacoste, een kort woord van welkom en
ter inleiding tot de aanwezigen gespro-
Hü heelt,onder meer de taak van een
kruiser en eenige punten van verschil
tusschen een kruiser en andere strijd
krachten uiteengezet.
De kruisers hebben in de Koninklijke
Marine tot taak, in de eerste plaats: het
Handhaven van de neutraliteit en het
tegengaan of voorkomen van neutrali-
teltsschendingen. Dit vereischt een groo-
te snelheid en, in verband met de uitge
teetóheid van Indië, een grooten actie
radius. dat is, de afstand, waarover het
schip zich kan voortbewegen, zonder dat
het noodig is, nieuwe brandstol op te
doen. Verder zullen de kruisers als ver
kenners moeten kunnen optreden, waar
voor ook groote snelheid en actie-radlus
noodig zijn. Een derde taak kan zijn het
steunen van onderzeebooten, door het
verdrijven van vijandelijke strijdkrach
ten, die zullen trachten door haar snel
heid en béweeglijkheid de onderzee boo
ten onder te drukken, zoodat deze niet
tot den aanval kunnen overgaan. Hier
voor zijp noodig een flinke batterij van
middelbaar geschut en een pantsering,
bestand, tegen het vuur, dat door deze
Uchte strijdkrachten gegeven kan wor
den De kans is groot bij het steunen
van onderzeebooten, dat men op een
overmacht of op schepen met zwaarder
geschut komt te stuiten. Ook in dit ge
val is groote snelheid geboden. Tenslotte
sal de centrale bevelvoering van den
kruiser af moeten plaats vinden. Deze
bevelvoering vereischt ruimte, welke
noch op een vliegtuig, noch op een on
derzeeboot. noch op een jager is te vin
den. Een vlootvoogd met zijn staf kan
bezwaarlijk, zittend op een krukje of lig
gend op zijn knieën, zijn plannen uit
werken.
Een krachtige radio-telegrafie, waar
voor als eisch geldt, dat met verschei
dene stations, gelijktijdig, corresponden
tie gevoerd kan worden, is eveneens
noodzakelijk voor de bevelvoering van
een kruiser^
Zijn artilleristische kracht is nog
steeds superieur aan die van een vlieg
tuig. daar een vliegtuig gedurende den
nacht (in Indiè het halve etmaal) op
zee niets kan beginnen en er ook nog
luchtafweergeschut bestaat. Reeds om
deze redenen zijn volgens den comman
dant kruisers in onze defensie onmis
baar
Hij besloot zijn uiteenzetting met eeni
ge opmerkingen over de oefeningen. Het
zal nog wel een paar maanden, na*de
lndienststelling, duren, alvorens de be
manning doorkneed zal zijn in de bedie
ning van het navigatie- en gevechts
instrumentarium. Het conduiteboekje,
dat over elk lid van de equipage inlich
tingen verstrekt, is een waarborg, dat
een ieder op de voor hem geschikste
plaats komt. Wie om een voorbeeld
van den commandant te noemen op
een jager aan een centraal rtchttoestel
heeft gestaan, zal ook op een kruiser
dezelfde diensten kunnen verrichten.
Voor alles is noodig, aldus overste Van
de Sande Lacoste, beroepspersoneel, „met
miliciens komen wij er niet".
Aan boord van H. M. „De Ruyter".
Zooals het schip daar Zaterdag aan
den wal gemeerd lag, maakte het niet
den kolossalen indruk van een Trans-
atlantischen Oceaanstoomer. Het heeft
noch de afmetingen van een Queen
Mary, zelfs niet van een Statendam,
want de nieuwe kruiser is 170 meter lang
en 15.8 meter breed De drie pantser
torens, elk van twee kanonnen van 16
centimeter voorzien, en een alleenstaand
Kanon van 15 centimeter, totaal «vis
zeven kanonnen en 16 centimeter, alle
ln de midscheeps opgesteld, vallen het
eerst op en geven, aan „de schuit" een
minder vredelievend aanzien dan een
Oceaanreus biedt. Het verschil wordt
hog vergroot door de luchtafweerbatterlj,
omvattende vijf dubbelmitrallleurs van
millimeter, even achter het midden
yah het schip opgesteld, en vier dubbei-
mitariUeurs van 12,7 millimeter, voor
i
ban den commandotoren geplaatst
bovendien worden twee fokker-water
vliegtuigen medegevoerd, welke met een
catapult worden algeschoten, die een
dusdamgen stoot geeit, dat het vliegtuig
met een snelheid van kxj kilometer de
lucht in wordt gejaagd.
De snelheid van aen kruiser moet oz
zeemijl zijn, waarvoor twee turbine-
installaties noodig zijn, die ieder een
scnroei aandrijven en tezamen bfauuu F.K.
ontwikkelen. De maclune-installatie is
gebouwd door de Koninklijke Maat
schappij „De Schelde" te Vlis&ingqn.
De benoodigde stoom wordt geleverd
door zes waterpijpketels, gedeeltelijk
door de Maatschappij „De Schelde" ver
vaardigd.
Alleen het stalen opperdek is met hout
bekleed. Waar met bepaald sterk mate
riaal noodig was, is aluminium toege
past, bijvoorbeeld voor de geneele be
schieting en het meubilair. Alle vitale
deeien en de munitie-bergplaatsen zijn
door pantsers beschermd. Masten heb
ben moderne oorlogsscnepen met. Wel
bezitten zij een toren, die in het boven
ste gedeelte de commandobrug bevat.
Van hieruit wordt in tijd van actie het
gevecht geleid. Een verdieping lager be
vindt zien de brug, waar de roerganger
thuis hoort. Deze is veel kleiner dan op
een passagiersboot. Telefoons, die meer
dan honderd verbindingen kunnen tot
stand brengen, anaere macnines, die het
aantal omwentelingen registreeren, en
het centraal bord voor het echolood, zijn
in net aangrenzende kaartenkamertje
ondergebracht. De commandobrug, die
zooais vermeld een verdieping hoo-
ger is dan de brug, waar de roerganger
iungeert, is gepantserd, ln tegenstelling
met die van den roerganger. De bevelen
van den commandant worden gedurende
den strijd langs electrische kabels naar
den officier geleid, onder wiens toezicht
het vuren geschiedt.
Karakteristiek voor de geheele inrich
ting, zoowel uit militair als uit huishou
delijk oogpunt beschouwd, is het zooveel
mogelijk woekeren van de gegeven ruim
te. Alles heeft zijn plaats. Overbodige
luxe komt aan boord met voor, maar
toch zijn de verblijven van officieren, en
equipage op geriefelijke wijze uitgevoerd
De commandant heeft een ruim appar
tement, bestaande uit een salon, werk
kamer. slaap- en badkamer. De officie
ren hebben frissche hutten en een long-
room te hunner beschikking, de korpo
raals een eigen recreatie ver blijf en de
bemanning beneden den rang van kor
poraal een keurige schrijlkamer. De
volksver blijven zijn luchtig en goed ge
ventileerd en voorzien yan koelkasten,
voor- het bewaren van etenswaren en
drinkwaterkoelers. Nederlandsch fabri
kaat is zooveel mogelijk gebruikt, ook de
kanonnen zijn door Wllton-Feijenoord
vervaardigd, zoo vertelde onze geleider
aan boord, de heer F. Muller, hoofdinge
nieur van de werf, die in opdracht van
Wilton-Feijenoord de proeftochten zal
medemaken. Pro memorie zij er in dit
verband aan herinnerd, dat de combi
natie Wilton-Feijenoord in i960 tot stand
kwam en wel door samensmelting van
de N.V. Wilton's Machinefabriek en
Scheepswerf en de Maatschappij voor
Scheeps- en werktuigbouw „Feijenoord"
N.V.
Het schip heeft een complete electri
sche wasscheru, waardoor voor de oefe
ningen twee dagen per week meer be
schikbaar komen.
Heelemaal beneden in het schip be
vinden zich, behalve de machinekamers,
ook de munitie-depots. Een der „kruit
kamers"' betredende, vroeg een onzer, of
dit de wijnkelder was, inderdaad zouden
de zich daar bevindende rekken de ge
dachte kunnen opwekken aan een res
pectabel aantal ilesschen wijn. Zij heb
ben echter een ander doei en dienen voor
het bewaren van munitie, die vla een
lift naar de vuurmonden vervoerd war
den. Een kostbare en gevaarlijke lading
herbergen deze kamers. Het zijn dan ook
geweldige kanonnen, die hier aan boord
geplaatst zijn.
Het vuren is duur en daarom worden
bij de oefeningen loopen van kleinere
afmeting in de loopen van de reuzen-
kanonnen geschoven, waardoor men ook
hier zoo zuinig mogelijk te werk kan
gaan. Het spreekt welhaast van zelf, dat
het richten, in dezen gemechaniseerden
tijd, niet met de hand geschiedt, maar
door middel van vernuftig uitgedachte
instrumenten.
Kortomhoe beter men de details van
dezen kruiser leert kennen, hoe meer
men beseft de macht van een enkel be
vel van den bovensten commandotoren
en de zware verantwoordelijkheid, die in
tijden van oorlog op den commandant
rust.
Op den vasten wal terug.
Toen de leerrijke rondgang aan boord
was afgeloopen, kwam het geheele ge
zelschap, dat voor de bezichtiging van
den kruiser ln groepen was verdeeld
elke groep kreeg' een deskundige gids
toegewezen weer tezamen. De heer
mr. J. J. van Bolhuis heeft daarop na
mens allen enkele woorden van dank
tot de directie van de werf gesproken
voor de genoten gastvrijheid en den
commandant van Hr. Ms „De Ruyter"
voor de boeiende en doeltreffende voor
lichting. Moge dit schip zoo besloot de
heer Van Bolhuis zijn woorden van lof
voor dezen kruiser meer preventieve
dan offensieve kracht uitoefenen.
Schatten van cultuur en natuurschoon.
Warme vriendschap van het Oostenrijksche en Hon^aarsche volk
Nederland.
De penetration Facifique van de Konink
lijke Luchtvaartt Maatschappij in Europa
omvat thans ook Praag, Weenen en Boeda
pest en zoowel voor den zakenman als oen
toerist staat de gelegenheid open om, na
thuis of elders op zijn gemak te hebben ont
beten reeds luttele uren later zijn paspoort
op .Tsjechischen, Oostenrijkschen of Hon-
gaarschen boderti of zoo men wil op alle
drie te doen controleren.
Hij behoeft bovendien het stof van de
reis niet" van zijn schoenen te verwijderen,
noch voelt hij zich vermoeid, want de „Blau
we Donau Express", vertegenwoordigd door
een slanken Douglasvogel, die hem met een
snelheid van om en bij de 280 K.M. per uur
althans als er niet te sterke tegenwind
is, anders komt hij hoogstens wat later aan
naar de ylieghaven van het land zijner
keuze brengt, is van alle gemakken voor
zien. In de cabine waait noch tocht het en
toch is er frissche lucht in overvloed. Als
het koud is en dat komt als men op een
hoogte van bijvoorbeeld 3500 Meter vliegt
wel eens voor werkt de verwarming zon
der haperen, terwijl, als ge last hebt van
koude voeten, een vriendelijke stewardess
reeds met een plaid naast u staat, voor ge u
er van bewust waart dat dergelijke nuttige
zaken mede tot de up tot date uitrusting
Overigens kost
den om door deze
van een geurige k
vens een pa
zién .terwijl zij
welk landschap
oog ontrolt het antwoord
Verbaast U er ook niet
een paar woor-
vrouweljjke hulp
of koffie, bene-
te worden voor
passant vraagt,
len aan het
^schuldig blijft,
tijdens de
vlucht de gezagvoerder hij moge Duime-
laor, Bax of hoe dan ook heeten de cabine
komt binnenstappen en, met iemand van zpn
kennissen een praatje makend, de machine
„op eigen gelegenheid" door het luchtruim
laat razen, maar ge<-f u er in dat geval
rékenschap van <fet de mechanische piloot
dat wonderinetrument, dat ook na een
technische uitlegging niet van zijn luister
is ontdaan den arbeid van zijn collega
van vleesch en bloed heeft overgenomen en
feilloos zü'n plicht vervullen, ,4e baas zelf"
alleen doet ingrijpen als de haven in zicht is
BINNENLAND.
Jan HoBdtfng gehuldigd.
Kon, Ned. Ver. voor de Luchtvaart
De Koninklijke Nederlandsche Vereen,
voor Luchtvaart, haeit te Den Haag, een
algemeene vergadering gehouden onder
voorzitterschap van ir. J. F. de Vogel.
Er kwam aan de orde de verkiezing
van hooidbestuursieden. Aan de beurt
van aftreding was onder meer de voor
zitter ir. J. F. de Vogel, die zien niet meer
beschikbaar stelde. Verder traden af de
heeren mr. Th. G. van Eek, dr. W. de
Vlugt, ir. A. Wurfbain en jhr. mr. P. O:
H. Gevaerts van Simonshaven.
De heer Gevaerts van Simonshaven
werd herkozen. Voorts werden gekozen
in het bestuur de heeren: dr. H. (J. Can-
negieter, onder-directeur van het Ko
ninklijk Nederlandsch Meteorologisch
Instituut, ir. J. E. F. de Kok, directeur
van de Bataafsche Petroleum Maat
schappij, Paul May, president-commis
saris der K.L.M., H. van Weerden Poel
man, kapitein-vlieger, C. A. van Woel-
deren, burgemeester van Vlissingen, jhr.
H. Repelaer van Driel, thesaurier van
H. M. de Koningin.
Een der leden stelde voor, in 't leven
te roepen een permanent luchtvaart-
propagandabureau. bestaande uit verte
genwoordigers van alle luchtvaartinstan-
ties. Aldus werd besloten.
De voorzitter huldigde vervolgens den
in de vergadering aanwezigen vlieger J.
Hondong, die de „Snip" over den Oceaan
naar Suriname voerde in December I9ó4,
en bood hem de gouden medaille der
vereeniging aan.
Internationaal Automobiel-Congres.
Vergadering der AI.A.C.B.
te Lissabon.
De K.N.A.C. meldt ons:
Met buitengewone gastvrijheid van de
zijde der Portugeesche automobielciub
en de Portugeesche regeering Is het ge
bruikelijke voorjaarscongres van de A.I.
A.C.R. (Association Internationale des
Automobile Clubs Reconnus) in de hoofd
stad van Portugal ontvangen.
Zooals bekend mag worden veronder
steld, roept de A.I.A.C.R., het internatio
nale lichaam, waarin alle automobiel-
clubs ter wereld zijn vereenigd, twee
maal per jaar haar leden tezamen voor
het bespreken van de belangen van het
automobilisme en de automoblelsport.
De zittingen der commissies werden
voorafgegaan door een vergadering van
het bestuur, waarin ook de K.N.A.C. is
vertegenwoordigd.
In dit lichaam werden onder meereen
ontwerp statutenwijziging behandeld en
verschillende zaken van flnancleelen
aard afgedaan.
Uit de vergadering van de commissie
voor douane-aangelegenheden en die
voor het internationaal toerisme kan
nog worden vermeld, dat de wenschelijk-
heid werd besproken, dat de automo
bielclubs de douanedocumenten tegen
zoo laag mogelijken prijs beschikbaar
en geland moet worden...
„Welkom Vreemdeling".
Dat het „welkom vreemdeling" van twee
wereldsteden aan de onvolprezen Donau
wanneer dit den toerist geldt, die kennis
komt maken met schatten van cultuur en
natuurschoon geen holle leuze is, heeft
het gezelschap journalisten ervaren, dat
gaarne gevolg had gegeven aan de uitnoo-
diging van de zijde der K.L.M. om de ope
ning van de luchtlijn Amsterdam-Praag-
Weenen-Boedapest mede te maken en dat
ter gelegenheid daarvan in laatstgenoemde
beide steden enkele dagen heeft doorge
bracht. En al moge hét dan waar zijn dat
persmenschen bij dergelijke uitstapjes uit
hoofde van hun schrijvende functie een
streepje voor hebben, even waar is het dat
de Nederlandsche krantenmenschen in
vrièndschappeljjlke gesprekken met hun
Hongaarsche en Oostenrijksche gastheeren
van wie, wat Boedapest betreft, de Kur-
commissie niet onvermeld mag blijven, ter
wijl voor Weenen vooral met eere genoemd
dient te worden de Oesterreichische Ver-
kehrswerbung, welke organisatie te Utrecht
een hoofdkantoor heeft, waar een bekwaam
man op 't gelbied van toeristische propagan
da, de heer H. Tulp, den scepter zwaait
alleszins de overtuiging hebben gekregen,
dat vooral de Nederlandsche toerist met
open armen in beide landen ontvangen
wordt, o o k als zijn beurs bescheiden van
inhoud is. Noch het Hongaarsche, noch het
Oostenrijksche volk zullen ooit vergeten,
wat Nederland in de wreede jaren van den
wereldoorlog voor de jeugd dezer toen zoo
zwaar geslagen naties gedaan heeft en de
groote dankbaarheid voor wat ten onzent
beschouwd is als de eenvoudige plicht der
menschenliefde, werkt heden ten dage aan
en achter de oevers van de Donau nog in
vollen omvang na.
Overigens hebben zoowel Boedapest als
Weenen, den reiziger, die zich als man van
beschaving graag internationaal oriënteert
en van wien oog en oor op schoonheid zijn
ingesteld, schatten te bieden.
Doch hierover, zoomede over nog enkele
andere zaken enkele indrukken in een slot
artikel.
zullen stellen.
De K.N.A.C. voldoet hieraan reeds ge-
ruimen tijd. aangezien dit lichaam zijn
leden deze stukken geheel voor niets ter
beschikking stelt.
Goedgekeurd werd een, ontwerp voor
een onderlinge internationale telegraaf-
code. opdat ook de automobielclubs m
staat zijn op eenvoudige wijze de meest
recente Inlichtingen te verkrijgen, het
geen ten goede komt aan het toerisme.
Een interessant voorstel kwam nog ter
tafel van de automobielclub vap Tsjecho
Slowakije tot het instellen van interna
tionale couponblocs voor het koopen van
benzine. Ook het Ceseil Central van 1935
te Krakau nam dit project in behande
ling. Gezien echter de steeds toenemen
de internationale betalingsverwikkelin
gen mocht men tot dusverre er niet in
slagen een bruikbare oplossing te vin
den.
Voorts werden besproken de resulta
ten van de zitting van de permanente
Volkenbondscommissie voor het wegver
keer.
Onder meer kwam daarbij ter sprake
het vraagstuk van de lichtsignalen, waar
bij men van oordeel was, dat het drie
kleurensysteem tot dusverre het meest
doeltreffend fs gebleken, mits men deze
drie kleuren in alle landen een uniforme
beteekenis toekent.
Ten aanzien van de verschillende
langs den weg te plaatsen teekens was
de C.I.T. (Commission Internationale de
Tourisme) het er over eens, dat deze aan
de rechterzijde van den weg behooren te
worden geplaatst. (In landen waar links
wordt gehouden, ter linkerzijde).
Twee nieuwe duikbooten.
Bestemd voor den dienst
in Ned.-lndie.
Belangrijke opdracht
Naar wij vernemen, heeft de wert Wil
ton-Feijenoord te Schiedam van net de
partement van Defensie de opdracht ge
kregen tot den bouw van twee nieuwe
onderzeebooten van het type van de
K XVIII. Deze beide booten zijn eveneens
bestemd voor den dienst in Ned.-lndie
en zuilen resp. de K XIX en de K X^
worden genoemd.
De materialen voor den bouw van
deze onderzeebooten zijn reeds gedeelte
lijk op de werf aangekomen. Men is
thans begonnen met de plaatsing van
een kraan, die daarbij dienst zal moeten
doen.
Nederlandsch Nationaal Bureau voor
Anthropologic.
De jaarlijksdhe algemeene vergadering
van het Nederlandsch Nationaal Bureau
voor Anthropologic zal plaats hebben op
2 Mei a.s. te twee uur n.m. in een der
zalen van de afdeeling Volkenkunde van
het Koloniaal Instituut, te Amsterdam.
Na het huishoudelijke gedeelte zal dr.
j Kunst een mededeeling doen over de
bevolking van Flores, met vertooning
van een small ilm. Vervolgens zal een
bezoek worden gebracht aan de tijdelijke
tentoonstelling van wapens van Ooster-
sche volken in het Museum van het Ko-
loniaal Instituut, met voorlichting van
den heer J. C. Lamster.
Aan de algemeene vergadering gaat
vooraf een bijeenkomst van de sectie
Physische Anthropologic van het Bur-
reau, des morgens te li uur, waarin
mededeelingen zullen worden gedaan
door mej. dr. L. Kaiser, ar. F. Grewei,
ir. W. F. F. üppenoorth, prof. dr. A. J.
F. van den Broek en prol. dr. J. F. Klei
weg.
De reis belasting en het
Internationaal Toerisme.
Een protestmotie aangenomen.
De Conseil Central du Tourisme Inter
national, die thans te Rome vergadert,
en waarbij Nederland o.a. vertegenwoor
digd is door den Kon. Neaerl. Toeristen
bond A.N.W.B., heeft in zijn heden ge
houden vergadering het in Nederland
aanhangig gemaakte ontwerp tot Invoe
ring van een reisbelasting besproken en
als resultaat van die besprekingen een
motie aangenomen, tegen iedere belem
mering van het vrije Internationale ver
keer.
De vergadering sprak haar leedwezen
uit over de mogelijkheid van de invoe
ring van een reisbelasting in Nederland,
welke een ernstige belemmering zou zijn
van het vrije, internationale toeristen
verkeer, waarvoor sedert vele Jaren door
de toeristische organisaties van alle
landen krachtig geijverd wordt.
iircimect L. t-. van oer Vlugt
overleden.
in den nacht van Eaierdag op Zondag
is te itoneraam pioisenng op iz-jarigen
ieeiuja oveneuen ae neer L. C. van der
viugt, firmant van het architectenbu
reau ir. annxman en van der Vlugt, al
daar. Deze nrma neeft o.m. net moderne
ïabneksgebouw van de Erven Wed. Van
iNeiie ontworpen en ook net Feyehoord-
stadion.
EERSTE KAMER.
A^r_
Contingenteering van Glaswerk.
aij het ataeeiingsonderzoek van het
omwerp van wet tot regeling van den
invoer vim huishoudelijk glaswerk
wenschte eén der leden, naar aanleiding
van de toegepaste contingenteering van
huishoudelijk glaswerk, wederom te wij
zen op de wenschelijkheid van gedeelte
lijke vervanging van contingenteering
door verhooging van invoerrechten.
Waar het buitenland den uitvoer naar
Nederland op allerlei wijze, b.v. door uit-
voerpremies en verkoop der producten
verre beneden den voor het eigen land
vastgestelden prijs stimuleert, daar dient
zoo merkte net hier aan het woord zijn
de lid op, vooral door verhooging van
invoerrechten, van specifiek karakter,
een betere verhouding krachtig te wor
den bevorderd.
Uiteraard zal ook dan contingentee-\
ring niet achterwege kunnen blijven, om
dat, ondanks verhooging -van invoer
rechten, in het bijzonder ten gevolge van
de lage loonkosten in sommige landen,
het buiteniandsch fabrikaat niettemin
nog tegen zoo n lagen prijs zal worden
aangeboden, dat, zonder contingentee
ring, de invoer toen een veel te grooten
omvang zou aannemen. De hoogere in
voerrechten zullen evenwel naast de op
levering van directe voordeeien voor
's lands schatkist voor de èinnenland-
sche industrie de mogelijKheid schepen,
om den strijd tegen het buitenlandsche
product met wat meer kans van slagen
voort te zetten. Daarenboven zal zoo,
naar het oordeel van het lid, hier aan
het woord, een einde worden gemaakt
aan de bevoordeeiing van een aantal
handelaren, die ook ln de basisjaren
reeds in hoofdzaak buitenlandsche wa
ren aankochten, boven die handelshui
zen, welke vroeger steeds In de eerste
plaats Nederlandscne producten ver
handelden en thans door het gemis aan
consenten ln een uiterst ongunstige po
sitie verkeeren.
GEMENGDE BERICHTEN.
Een eigenzinnige autobestuurder.
Vier agenten heeft 'n eigenzinnig auto
bestuurder getrotseerd, nadat hij eerst
het pad der wet had verlaten en zich
met zijn auto had begeven op den voor
voertuigen verboden Adelaarsweg in
Amsterdam-Noord. Een agent van het
bureau Adelaarsweg wilde den man We
gens overtreding van het rijverbod aan
houden, doch deze gaf vol gas en de
agent, die midden op den weg stond, kon
ternauwernood op zij springen om zich
van een aanrijding te redden. De be
dienaren der wet zijn echter waakzaam,
want de overtreding en de vlucht was
nog door een anderen agent opgemerkt,
die dit alles vanai den Rietzangerstraat
had aanschouwd. Doch ook deze moest
den autobesturuder op "t laatste oogen-
blik vrij baan geven om zich aan een
aanrijding te onttrekken. Een derde
agent, die vanaf het Meeuwenplein van
dit nieuwe feit getuige was, trachtte op
zijn beurt de auto tot stoppen te dwin
gen, doch ook hier moest de voetganger
voor de auto wijken. Vol gas gevend ver -
volgde de bestuurder zijn weg. Doch het
oog der wet ontdekte hem, nadat door
middel van een politietelegram de bu
reaux in en om Amsterdam waren ge
waarschuwd, den wagen, waarvan het
hummer was genoteerd, in het centrum
der stad. en niet lang daarna trachtte
de politie hem in de Linnaeusstraat weer
aan te houden. Hier echter speelde de
map hetzelfde spelletje, doch voor het
laatst, want de politie kreeg hem na
eenige minuten, toen hij stil stond, te
pakken en heeft den met zoo veel moeite
gepakten arrestant gedurende den nacht
niet meer los gelaten.