STEEN KAM ER'S Kleedingma Verhuisd BOOG GEBR. VAN DER WEEL Uw wenscfi'dubbel en dwars vervuld! goudsche courant 't Raedthuys Machinale Houtbewerking Aannemers- en Schildersbedrijf De kwaal van Duizenden SANGUINOSE AZIJN VRIJDAG 8 MEI 1936 - TWEEDE BLAD Indien U werkelijk er prils op steil goed gekleed] te gaan, koop dan Uw COSTUUMS bl|' U vindt bij on» prima kwaliteit én ;een bnberispflijke afwerkln verschillende prijzen. Koopt vroegtijdig en U slaagt zeker. Z TURFMARKT 108 TELEFOON, 2828 Dom me Ische Bieren Neemt Proef*!! 't is een Succes Markt 66 CHAUDFONTAINE CRISTAL- BREUKLIJDERS C. H. SCHOLTE, A. BRINKMAN ZOON STOLWIJKERSLUIS Qrasbaan Wedstrijden 10 MEI - MOEDERDAG Banketbakkerij firma T. Zaal Dames die niet kunnen wennen Wie van zijn zaak wil profiteeren Moet in deez' Krant steeds adverteeren. Het ooqdeel van een dokter Dagbladreclame Is niet Is vervangen Een spannend verhaal uit de tropen Nationale Reclasseerings- j dag op Zaterdag 9 Mei. J Charlie Chaplin in „Modern Times". U verlangt een prachtige, solide schoen, modern en schit terend van uitvoering? Komt dan naar van Haren, daar zult U volkomen naar wensch slagen. Maar bovendien koopt U bij van Haren teaen geweldig lage prijzen en onder volle garantie van Neerlands grootste Schoenfabriek. Meer kunt U niet wenschen en dat biedt van Haren U te kust en te keur in een GLOEDVOLLE VOORJAARSCOLLECTIE. Ondervindt 't, van Haren wint 't, ook thans wéér met haar nieuwste snitten en leercombinaties. Molières in prachtige, voorname snitten, extra fijn calfsleder, in zwart - bruin, rood-bruin lak. Molières van zeer mooi calfsleder, royale pas vorm, met leder- of rubber-onderwerk, in bruin en zwart SCHOENFABRIEKEN waalwijk Keurig flexible model. Zeer soepel en sterk. In beige Een heer lijke dracht. WÊmJ Pumpschoen WZfr tje in zeer ele gante snit. Bijzon der fraai voorblad Zeersolide !r fl;nfc>.-"o In prima lak. Vanaf Kinder ipljwschoentjes in de aardigste modelletjes en vele leersoorten - lnprimalakv.a.95ct. «IJ I vanaf 9 cent per tlesch 13 cent per Vi "ter GOEDKOOP - VERFRISSEND NATUURLIJK TAFELWATER 4 p CENT per Literfles. I 0 Ook in schroefflessen. Vraagt Uw Winkelier. Voor de handel: SIEGRIED WINKEL, ROTTERDAM, Ged. Glashaven 12a, Tel. 55600. Dit ia C. H. SGHOLTE, die na 22 jaar breuklijder te ■Un geweest jdchzelve en duizenden anderen van de bezwaren verbonden aan breukl^jden bevrijdde, door zijn o^y^ding van bet patentlocht- WÊmvmm APPARAAT. Duizenden dankbetuigingen. Vraagt bet kosteloos geïllustreerde boek met afbeeldingen en prijzen. AERT t. NESSTRAAT 1D5a RottenUm. Waarschuwing. Laat U niets anders op dringen, want even goed,of beter beataat u niet. VOOR GOED EN GOEDKOOP DRUKWERK IS HET BESTE ADRES MARKT 31 - GOUDA TELEFOON 3745 ZATERDAGMIDDAG 3 UUR hebben op het bekende Ijsbaan-terrein alhier, grasbaaij- wedatrnden plaats waaraan door iedereen wielrenner kan worden mede gedongen. AARDIGE PRIJZEN. ENTREE 10 CENT. NIEUW! Ondern. BERKOUWER.NIEUW! Dat is waar ook. Nog even gauw een FIJNE TAART bestellen bij... bij natuurlijk by MARKT 32 (naast „de Zalm") TEL. 3351. Reeds verkrijgbaar vanaf 1. in onsen tijd is Zenuwzwakte en Bloedarmoede. Hoeveel menschen lpden aan hoofd pijn, hartkloppingen, slapeloosheid, gedurige vermoeidheid, gel»* en Hoe menigeen klaagt over pijn in den rug en in de lenden, prikkelbaarhe.d en lusteloosheid, hoevelen hebben een bleeke gelaatskleur: Alles verschynselen van bloedarmoede en zenuwzwakte. is het middel dat uw zenuwen versterkt, uw bloed verrijkt, U een algeheele levens- ""jfcTifS eenvouSg'welbeproefd natuurmiddel, een plantaardig versterkings- eTf 11-, 12 fl. f 21.Omzetbelasing inbegrepen. Bij Apohekers en Drogisen. VAN DAM Co-, 1T De Riemerstraat 2c-4. 1)611 Haag' dOOP L. N. POLDERVAART TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA, beteekent tot volle tevredenheid behandeld te rij". Vraagt u ons eiven aan. Wjj veratrakken U zonder eenige verplichting prijsopgave. LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE. Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden. aan mannelijken haargroei om mond en kin, behoeven niet ontevreden met zich zelf te blijven. Er bestaat een methode om haren voorgoed te verwijderen. Ze ia onfeilbaar en veilig, mita toegepast door een deskundige. Mej. BERKHOUT behandelt de. DINSDAGS te GOUDA en geeft met genoegen inlichtingen tusschen 2 en 6 uur. Adres: BLEEKERSSINGEL 63. Vrijwel al mijn collega's en ik gebruiken BOOG AZIJN, want niemand kan beter den wij beoordeelen, of een attljn werkelijk aan alle eischen van hygi&ne veld eet en of bij inderdaad onschadelijk Ia Ook in de Ziekenhuizen, die wij be zoeken, waar voor de patiënten slechts het allerbeste goed genoeg is, schrijven wij dan ook het gebruik van BOOG AZUN bij de bereiding van spijzen voof. Ik kan er dan ook niet genoeg bij U op aandringen, in het belang van U zelf en van Uw huisgezin, BOOG AZUN te gebruikea REEUWIJK KERKWBG D 10 TEL. No. 15 NIEUWDORP Z.H. NIEUWBOUW VERBOUW ONDERHOUDSWERKEN TEEKENINGEN en BEGROOTINGEN, zonder verplichting. j. de Jongti. mr dr. t ter J. R Slotemakerj tractie t)evat deze kra vraag, waarbij kostbi uitgeloofd. Ondanks d door T. KRUITHOF Als Je verre reizen doet, kun je veel verhalen Ja. Ja, zoo is het, Zoo kwam 'k na een vermoeiende iels dwars door den Congo, te Boma aan. Tegenwoordig 18 het een peulschilletje, een reis door donker Afrika, maar in die dagen, was het een gevaarlijke onderneming Wie vel het meest te vreezen waren, de in boorlingen, of de Eutopeanen, die zich hier en daar gevestigd hadden, is lang geen uitgemaakte zaak. Wat zou dat ook? Ik was heelhuids te Boma aange komen. Van daaruit was de tocht naar Bahama onbeteekenend in vergelijking ®et de reis die ik achter den rug had 111 de nabijheid van Boma was een uit strekte plantage en de eigenaar daar- hn was een goede kennis van een mij- beste vrienden. Deze vriend had mij aanbevelingsbrief meegegeven voqr Bonderen, zooals de naam was van bezitter van de plantage. Het spreekt vinzeit, dat Ik bij mijn aankomst te Boma wdelijk naar van Bonderen informeer- De inlichtingen, die ik kreeg, waren Wet bepaald aanmoedigend. Men vertel- e mij weinig kwaads, men liet echter voorschemeren, dat van Bonderen ^nand was, met wien men liever niet doen had Dit viel me tegen, want had hem uitermate gepre- J*.Door mijn vele ervaringen ln de van*1* WlSt lk Wei de verlclarin8 te geven 411 het feit, dat vaii Bonderen zoo in zijn nadeel veranderd was. De aanhou dende warmte, waarschijnlijk afmatten de koortsen, hadden zijn zenuwgestel gesloopt, waardoor hij een onaangenaam mensch was geworden. Een beetje toe schietelijkheid en begrijpen mijnerzijds en alles zou wel in orde komen. Met het heilig voornemen om van Bonderen niet de minste aanleiding te geven tot het toonen van een onaangenaam humeur, begaf ik mij naar de plantage, die op betrekkelijk korten afstand bulten Boma lag. Bij mijn aankomst werd ik ontvan gen door een grooten neger, die mij bij zijn meester aandiende. Ik werd oogen- blikkelijk toegjelaten en tegen verwach ting hoogst welwillend begroet. Van Bon deren had bertcht gekregen,, dat ik hem zou komen opzoeken. Hij had mij al eer der verwacht Logeergelegenheid had hij in orde laten brengen, zoodat ik moeilijk kon volstaan met een kort bezoek. Van Bonderen toonde zich een aangenaam prater en de tijd vóór het avondeten vloog om. Toen de gong ging, noodigde hij mij aan een rijk voorzienen disch waar ik in langen tijd niet veel bijzon ders had gegeten, deed Ik het maal alle eer aan. Aan tafel dronk van Bonderen een stevig glas wijn; ik vergenoegde mij met een glas spuitwater. HIJ vertelde mij tal van voorvallen uit den langen tijd, dien hij al In den Congo verblijf hield De meeste eindigden in vechtpartijen met inboorlingen' of blanken. Ik kreeg den indruk, dat van Bonderen er niet tegen op zag een revolver te trekken, en, wat erger ls. er gebruik van te maken. Plotseling vroeg hij mij „Ben je bang?" „Bang", vroeg ik, „hoezoo?" „Wel, hiervoor", antwoordde hij en, eer ik goed begreep, wat er gebeurde, had hij een revolver in de hand en schoot een kogel Langs mijn hoofd. Ik voelde de warmte aan mijn oor. Een tweede kogel vloog aan de andere zijde van mijn hoofd. Ik zat wat beduusd te kijken, wat van Bonderen dadelijk op merkte. „Ja, zei hij, „het is geen pretje om bij mij te logeeren, vooral niet als je wat vreesachtig bent uitgevallen. Tegelijk richtte hij de revolver op mijn voor hoofd. Onbevreesd keek ik hem recht in de oogen. Na een poosje liet hij de re volver aakken. stond op en ging mij voor naar een andere kamer, waar wij een sigaartje gingen rooken. De bedien den ruimden ondertusschen de tafel af en verdwenen daarna onmerkbaar. Van Bonderen praatte over alles en nog wat, alsof er niets gebeurd was. Hij lag lang uit in een mooien rottan stoel en noo digde mij uit, gebruik te maken van een tweeden ruststoel, die vlak tegenover hem stond. Hij rookte zwaar en liet den wijn, die hem gebracht was. niet onaan geroerd Niettemin toonde hij zich een voorbeeldig gastheer. Yoch gras ik niet op mijn gemak, al wilde lk daarvan niet het minste laten blijken. Plots kwam de revolver weer te voorschijn, een knal en hij schoot mijn sigaar uit den mond. Daar ik op alle mogelijke gebeurtenissen voorbereid was, schrok lk niet te erg Rustig vroeg ik hem een andere sigaar, die hij mij bereidwillig toestak. Ik stak een lucifer aan. Pang, weg was de vlam ïk wist niet wat ik denken moest, Was alles een grap? Had ik met een krank zinnige te doen? Of met eembeschon kene? Pang! hij schoot door den puni van mijn schoen... Pang! door den an deren punt. Een der kogels ontvelde mijn grooten teen... „Een uiterst bekwaam schutter, zijt gij, mijnheer van Bonderen", merkte ik geheel overbodig, op. „Maar lk betwijfel, of het vertoonen van uw schietkunst wel de meest geschikte wijze is om uw gas ten op hun gemak te stellen. Bovendien zou het wel eens kunnen gebeuren, dat één uwer gasten weinig gesteld was op zulke aardigheden. Ik heb al veel mee gemaakt in mijn leven, zoodat een grap. zooals U meent zich te moeten veroor loven op mij niet den minsten indruk maakt. Een grap dient nochtans geestig te zijn en tot mijn spijt moet ik zéggen, dat die van U van allen geest ontbloot zijn en, wat ik veel erger vind, ze zijn niet oorspronkelijk, niet origineel." Van i Bonderen keek mij eigenaardig aan, als- of hij mijn woorden overdacht. Zijn re- J volver liet hij zakken en legde haar op een tafeltje, dat dichtbij stond. „Jongmensch". sprak hij, „of mijn grappen geestig zijn of niet, is ter mijner beoordeeling; ik heb zelfs geen oogen- blik gedacht, dat ik oorspronkelijk was ln mijn, doen of laten. Ik deed. zooals ik deed, onverschillig, of U dat welgevallig was of niet. Ziet U dat venster? Dat ziet uit op den Cbngo. Ik hen personen ge dwongen daar uit te springen, bijgevolg heeft nooit iemand meer Iets van hen gehoord. Zulk een grap was, om in uw taal tp spreken .origineel"" „Een verschil van opvatting," viel lk hem in de redf. „Ik meen. dat de Grie ken in de oudheid, zulke stoute stukjes al uithaalden. Stout, stoutmoedig, is zoo iets. wonderlijk dapper! Een weerloos tegenstander te dwingen zich in het on geluk te storten. En zulke laffe daden volgt U na. Ik heb veel van U gehoord" zei lk met een weinig onwaarheid, „maar ik vernam niet. dat U een lafaard was Ik hoor het nu uit uw eigen mond." Ik dacht op dat oogenblik, dat van Bonderen razend werd van woede. Hij sprong op en kwam op mij af met ge balde vuist, groot en sterk genoeg om een os te vellen. Ik had echter op deze uitbarsting van woede gerekend, ik sprong eveneens op. maar ln de richting van het tafeltje, waarop de revolver la? Hij zag wat mijn pl^p was. en wilde dat verhinderen. Ik was hem nochtans te vlug af en greep de revolver en richtte die op gijn voorhoofd „Zijt gij een bekwaam schutter", zoo sprak ik. „ik niet m»öder. Nog één stao nader en... U begrijpt me, niet waar' Handen omhoog! Ik vertrouw U niet. Ik onderzocht daarna of hij nog een revolver bij zich had. wat inderdaad het geval bleek. Ik vond een buitengewoon mooie repeteerrevolver. Op mijn vraag, of hij nog meer schietwapens in huis had. antwoordde hij, dat de groote kast in het midden van den tusschenwand Met steun van de reelasseertng vervult men een maatschappe- lUken plicht. Op Zaterdag a Mei wordt de Nationale Rtclasseerlngsdag gehouden. Si', wil zeggen dat in bijna alle gemeenten van ons land gecollecteerd aal worden om geld bUcen te brengen voor de reclas seerlngsvereenlgtngen. de vereenlgingen, die ter. doel hebber, om de bedrijvers van misdaden tot normaal maatschap pelijke Individuen op te voeden. Het ot teren voor de reelasseertng. ls dus niet alleen lletdadigheld. het ls t» dienen van het belang der maatschitfpij. van bet geheele land en tenslotte tfan zlch" zelf f Dit jaar its de Nationale Reclassee- rlngsdag wei op zeer groote schaal voor bereid Dankzij het rondschrijven, dat minister De Wilde aan alle geip,eentebe sturen zond om den Nationalen Reclas- I fieerlngsdag aan te bevelen, Met ln niet minder dan 7(f) Nederland- jebe gemeenten gecollecteerd worden. Maar ook de propaganda voor de Reclas- seertngsdag geschiedt op buitengewoon Intensieve wijze Als novutji wordt dll jaar een speciale ..Reclasseerlngskrant uitgegeven, üte in een oplang van l mU- lloen exemplaren zal verschijnen. Deze krant bevat om. artikelen van den ml nister van justitie Vélt Schalk, rnn O. T. J- "1. Muller eAplnls- de ^ulne^b^t- it VBrder een prljs- re prijzen worden groote opzet, van de propaganda, ts deze echter dien aatd flat rr onnoodtg veel gespendeerd 1^, hetgeen natuurlij opbreijgtt va: leb. iDatfe|J ontvettend reelasseertng ntjodlg tljdep,'behoeft $|Jniwe]§jks betoog, ztjds wlnntnde: anderzijds Is van de hechte tlMen en ontstellend terende welke hét CoAltè vdor rtoseeringsdag dezer j agen orgi de. heeft de oud-kina rrechter te A'm sterdam, mr. O. T. J. iekJongh, aan de hand van ctjters en statistieken aange toond, dat de misdadigheid van jongens van 14 tot 18 Jaaf de laatste Jaren on rustbarend ts gedegen. Vonden in Wil' te Amsterdam W. processen tegen Jon- an de collecte reer geld ls. juist ten en su aliteit teng de wer In epn gens van 14 tot 18 jaaF plaats, in 1935 was dit aantal tot 354 gestegen en het ziet er niet naar uit of vanzell aan deze stijging spoedig een einde zal komen. Er rust hier dus een zware taak op de schouders van de reclasseeringsvereeni- gingen, temeer daar de middelen om de misdadigheid bij jeugdige personen te doen afnemen steeds moeilijker zijn toe te passen. Werd vroeger veel bereikt met het opleggen van boeten, die van het zakgeld werden afgehouden, thans is dit middel wegens het in veie gevallen pnt- brelcen van zakgeld haast onmogelijk ge worden. Het gevolg hiervan is, dat hech tenis en tuchtschool de piaats van de boete hebben ingenomen, hetgeen gyoo- tere kosten voor het Rijk en vaak rtiin- der opvoedende waarde voor llen Jeugdi gen misdadiger beteekent. Dit alles zou mr. De Jongh willen Ver helpen door het oprichten van werk kampen, waarin de jeugdige misdadigers geregeidqn arbeid zullen te verrichten hebben. Werk is de beste remedie tegen de misdaajl. Werkloosheid werkt teit in de hénd. Het oprichten, van werkkampen jeugdige misdadigers zou mogelijkzijn, zonder dat de strafwet hiervoor gfeWij- zigd zou moeten worden. Immers volgens artikel 14c lid 2, Wèt boèk van Strafrecht |s nl. deiijkfc veroordeelin» mogelijk met bijzondere voorwaarde, dat deeltjè |ich ter verpleging zal laten op neméh )n een dadrbij aan te wijzen in richting. zylk een inrichting zou dan een werkkamp kunnen zijn. Als voor beelden de te verrichten arbeid noem de njr. De Jongf# het sloopen van oude gons. zooaip reeds thans co geschiedt. Een voordeel hier- d§ jongens leeren met bmgaan Medewerl Ischb Spoorwegi :en. Thans resten Een grootsche clownerie. De vagebond die alles overwint. lewerkinc gen is ii} organisator! flnancieele en he moeilijkheden, welke door verschil de commtsslef worden onderzocht de flnancieele resultai nstlg voor c iten zulk een werkkamp is het feit, da^ de vrije mér^t geen concurrentie aandoen. uiteenzetting van mr. De Jongh de duidelijk ^ar» hoe krachtig en hoe' Izijdig de recl^sseering. juist in deze i. ter ijand moet wordén genonjen. ir is hiervoor -p zooals gezegd zeer 1 geld noodlg. jdoch wanneer m?n op «fef zijn penningske offert, kan men overtuiging hebben, dat zijn bijdrage de laatst* cent nuttig wordt besteed Men kan over het wonder van de fiirn verschillend oordeelep, maar aUen, van den meest afkeerige tot den meest en- j thousiaste, zijn het er wel over eens, dat Charlie Chaplin daarin een bizondere plaats inneemt Na een tijd van groote productiviteit is hij in een periode ge- komen, waarin maar eens in de zooveel jaren meer een film van hem verschijnt. Zijn films zijn gaver, completer gewor den, ze zijn ook van het bijprogramma naar het hoofdnummer verhuisd en ze behandelen thans een uitgebreider regis ter van menschelijke gevoelens en levens ervaringen dan de vroegere korte gooi en smijtfilmpjes. Het is al weer vijf Jaar geleden, dat hij met „City Lights" zich in zijn oude creaiie vertoonde, en thans eerst komt hij ïjnet zijn volgend werk in dé open baarheid. Gisteren is in Amsterdam op driejplaatsen tegelijk de Nederlandsche prermère gegeven van deze film en vah- daagfzijn er drie Rotterdamsche theaters bijgekomen. Daarmee ifc ze haar weg over de linnen vensters in den lande begonnen Een nieuwe film van Chaplin is altijd een evenement en we hebben dan ook deze gelegenheid aangegrepen, om met het nleüfè product van dezen genialen fan- .taswxennis te maken, zooals dat spoedig ookJJe bewoners Van onge stad «zullen kurtfllh doen 'f Charlies stem. Toein de geluidsfilm al teen zeker sta dium van volmaaktheid had bereikt, slaagde Charlie Chaplin erin, zijii be wonderaars volledig te boeien met een zwijgjnüe film. waarbij alleen wat na- gesyrjlironiseerde illustratieve muziek werden beste gegeven. In „City Lights" woord gesproken en de rede- die daarin bij de onthulling van ïument werd afgestoken, was muzikale klanknabootsing, juist daardoor een onbetwist ko misch succes werd. De! sensatie van deze nieuwe ChapUn- film is Charlie's eigen stem, een donker muzikaal geluid, ietwat gesluierd, maar met een groote dramatische kracht, die zich bij zijn onvergelijkelijke mimiek volkomen aanpast. Hij zingt in deze film een liedje van onsamenhangende woord klanken. het eenige «menschelijke geluld, dat in de heele rolprent wordt verno men. Maar dat doet ^tyij meesterlijk. Als men wil toonen. dat de zwijgende speelfilm niet geheel meer van dezen kunnen ondermijnen. Zoo is hij ook als speler. Alles doet hij góed en wèlbestu- deerd: of hij nu een barbier is of een kellner. een dandy of een werkman, hij gaat in zijn bezigheid op en hij doet het met de fijne afwerking van den be roepsman en met de behendigheid van een langdurige ondervinding. Hij speelt lederen werkkring, alsof hij precies weet waar het om gaat. Maar in den grond weet hij dat niet en daarin ligt juist een van tie geheimen van zijn humor. Steeds is het einde van zijn ondernemin gen rampspoedig. In deze film moet hij ter gelegenheid van een vjm zijn vele baantjes een olie- ptieeren. Hij gaat ermee om, i miui gaiiwt.t Jtltti Tui, uvuai, - 1 - - lijd is. dan vindt men die hier. Er wordt zamerhand niet geworden als de bezt door de spelers zoo nu en dan wel ge sproken, doch de foto-electrische cel heeft het niet op den celluloid-rand ge registreerd. Zoo krijgt men de anomalie, dat men iemands lippen de waarden ziet vormen: „I am so hungry", doch dat dit even later in een aparten titel op het doek moet worden medegedeeld. Deze halfslachtigheid werkt storend en zij moet iedereen opvallen Het is dan ook geen wonder, dat men deze film wil beschouwd zien als Chaplin's overgang van de zwijgende naar de sprekende film en dat de meester, naar beweerd wordt, na het welslagen van deze proef thans tot het laatste genre is bekeerd. spuit hap tee of het z^jn dagelijksch werk ware, m^ar tenslotte, belandt de olie in het oog van zijn chef in plaats van ln de machine, daarvoor zij bestemd is. Zoo gaat het altijd. Dat is Charlie Chaplin, de man wien alles tegenloopt, ondanks zijn vin dingrijkheid. Zijn talenten zijn telkens juist net niet toereikend om het vol maakte te presenteeren en daarvan maakt het noodlot Steeds een dankbaar gebruik. Mensch en machine. Charlie's noodlot is de machine. Daar mee roert hij een sociaal probleem aan. dat wel heel sterk van deze tijden is. Is de machine voor het menschdom lang- :em Tijdens het concert ten bate van het pensioenfonds van de Arnh. Ork. Vereeniging op 13 Mei in den Schouwburg alhier, "wordt een blazerskwintet van Mozart uitgevoerd in de costuums van dien tyd. Jaap Spaanderman (in het midden) en de andere uitvoerders van dit kwintet poseeren voor onzen fotograaf. Meester van de Regisseur Chaplin is een voorzichtig man. Hij waagt zich niet onnoodig aan hachelijke experimenten en waakt er angstvallig voor, dat iets zijn succes zou van den tooverleerling, die wel machten wist te ontketenen, doch er tenslotte geen weg meer mee wist? De kwestie is reeds zoo vaak gesteld en nog nimmer is een bevredigend antwoord gegeven op de vraag, wie van beiden tenslotte de machtigste is gebleken. Chaplin geeft er hier ook geen definitief antwoord op, al suggereert hij wel in richting van een overwinning der machine.. Men kan dit geen persiflage meer noe men. Het is een drama met een zeer diepen achtergrond, hoe komisch ook sommige scènes ervan zijn uitgewerkt. Dat is juist de kracht van Chaplin's talent, geboren uit een innige mensche- lijkheid: in den sjofelen zwerver, die hit r als werkman optreedt, herkennen wt weer, zooals in al zijn films, een deel van onszelf, een deel ook van het leven in de hedendaagsche maatschappij. Men lacht hartelijk om al die grappigheden, maar er blijft toch nog iets anders vaii hangen, dan uitsluitend vreugde. Chaplin's nieuwe film zou niet terecht „moderne tijden" heeten, wanneer zij niet ook aandacht wijdde aan den geesel der moderne samenleving, die wordt uit gedrukt in het schrijnende woordwerk- loosheid Op een gegeven oogenblik ls Charlie werkloos en dan ontstaat die serie groote vergissingen, waarvan het thema telkens weer in een anderen vorm herhaald wordt. Per ongeluk zwaait hij met een roode vlag aaft het hoofd van een optocht en hij wordt als revolution- nair opgepakt. Per ongeluk raakt hij weer vrij, per ongeluk wordt hij nacht waker, hulp-monteur en kellner. Als kellner zingt hij zijn befaamde liedje, waarvan hij de tekst is vergeten. Dan fantaseert hij maar wat en 't wordt een uitbundig succes. Immers, hoe vaak juichen we niet een zanger of een zan geres toe, die iets ten beste geert, waar van we geen syllabe verstaan! Met zijn vriendinnetje, dat als danseres optreedt, zal hij hier eindelijk een vaste betrek king krijgen, doch weer wordt de schoo- ne illusie wreed verstoord, doordat de politie zijn minderjarige Paulette komt opeischen. Haar mee te nemen, lukt de politie niet, maar inmiddels heeft ook het noodlot zijn geluk weer verstoord. Wel zelden is een film van Charlie Chaplin zoo vol van pathetische satyre geweest als deze. Het is eerder een aan klacht dan een hekeldicht, voorgedragen onder het mom van een grap. Hij criti- seert de tegenwoordige maatschappij met haar machtswellust en verdwazing, doch nergens doet hij dat met bijtende spot. Eerder ligt er iets onzegbaar tee- ders in zijn uitbeelding van den armen bohemien met zijn kinderlijk gemoed. Het Amhemsch Orkest. Het concert in den Nieuwen Schouwburg op 13 Mei. Jaap Spaanderman als „Vader Haydn". Zooals hij 13 Mei a.s. in den Schouwburg het concert ten bate van het pensioenfonds der Acnh. Ork. Vereeniging zal dirigeeren, waarbij het orkest eveneens in het costuum van dien tijd gekleed is. Dit concert wordt veronderstelt door Jo seph Haydn en zyn kapel te worden ge- geven in het slot Esterhaz in het najaar van 1772.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3