te\ Boskoopzoo lieflijk, zoo net. De lavendelproductie te Grasse in de Provence. T.L Het gebruik van Zonnebaden. Moet men het haar borstelen FILMNIEUWS. Verschillende gerechten. Voor dengeen, die Boskoop voor het eerst bezoekt, is het landelijke, vriende lijke dorpje een openbaring. Zelis voor hem of haar, die al meermalen een be zoek bracht, is er telkens wat nieuws op te merken. Vooral nu men per spoor kan binnen komen, is de aanoiik weer an ders dan dat men, zooals vroeger, per boot arriveerde! l*oen, in den ouden tijd, had het boot tochtje zijn bekoring, maar aan de rroo- njke oinnenkomst werd afbreuk gedaan door de nuisjes en schuurtjes langs de uouweaijKen. nu rijat men per trein de üioeienae en groeiende lusthoven in. Heelt men aanvankelijke slechts het eentonige wei- en grasland, zoodra komt men niet in de omgeving: van Boskoop oi het grasgroen maast plaats voor groen m allerhande tinten en schakeeringen! En heelt men er wel eens op gelet, dat het zeilde groen ook bij maand wisselt in soort en diepte. De lep 01 Olm begint ,met teer, bleekgroen luover, binnen veer tien dagen verkleurt het blad tot donker groen, om midden m den zomer weer te verzwakken. De brume Beuk is bij 't uit botten licht kastanjebruin, maar drie weken later reeds ls de Beuk bloedrood om ten slotte over te gaan in okerbruin. Weer anders is het met de bruingetinte Eschdoorns, die in 't begin chocolade bruine tinten vertoornen om later zeer gevarieerde kleuren bruin te toonen. d£ Slerpruimen: Plssardii en Moseri strij den een dure strijd om het donkerste rood, dat later overgaat in een egale bruine kleur. Weer andere heesters ver- toonen aanvankelijk een zeer licht waas bij 't ontluiken en geven de volgende maand een rood bladerdak te zien. En natuurlijk zijn er nog andere, die in de Koude voorjaarsmaanden een roodachtig voorkomen te zien geven en in de vol gende maand al, tot verrassing van den beschouwer, niets dan groene bihderen vertoonen. Oogenschijnlijk beginnen Taxus en Buxus met een geelachtig jong lot, maar even later is het al fleschgroen geworden om naderhand te veranderen in donker olljlgroen om, wat de Taxus betreft, ten slotte zwart te worden. De kleur en de overgangen in het blad mogen al een studie waard zijn, nog veel dankbaarder' is het bestudeeren van de vele bloemen, de bloeitijd, de bloeirijk- heid, de, verscheidenheid der bloeiwijzen. Heel Vroeg in 't voorjaar zijn het de schuchtere, over 't algemeen kleine bloe men, wit en witachtig tot geel; later komen de rose-getinte boomen en hees ters totdat in den tijd van Pinksteren de helgekleurde Azalea's en Rhododendrons bloeien. Zou daar in al die verschillende variëteiten geen nuanceeringen zijn? Het zou een kleine moeite zijn telkens voorbeelden te noemen van wit, zuiver wit, amberwit, vleeschkleurlgwlt, room wit, sneeuwwit, groenachtigwlt Hoe wis selen niet de schakeeringen in de Sier- pruim, in de Sierkers, in de Sierperzik: van licht rose, antiek rose, perzikbloe- semkleurig rose, lila rose, zacht rose, karmijn rose, Bengaalsch rose, helder rose tot wijnkleurlg rose, zalmkleurig rose, kers rose, scharlaken rose, Begonia rose en Paul Neyron rose toe. Het ls bijna ondoenlijk het schreeuwende geel der Azalea's, het gloeiende rood der Rhodo dendrons te omschrijven. Boskoop doet in de laatste jaren veel aan de beplanting der wegen. Het zou een hooldstuk apart zijn de bloemen naar hun kleur te definieeren: de Ster kersen, de Kastanjes, de Doorns opvol gend in bloeitijd. De heesters op Zuid- wijk, op den Boezemlaan wedijveren om hun mooist te toonen. De Boskoopers zelf, die vaak alleen de planten kweeken en niet hun waar m volwassen toestand zien\bloeien, kunnen nog wat leeren en opmerken! Het is niet te veel gezegd: Boskoop ls zoo lieflijk en zoo net! Geniet ervan! Een bezoeh aan Frankrijk's merkwaardigste industrie. Een jaarlijksche uitvoer ter waarde van 1*0.000.000 francs! Het is onjuist te zeggen, dat Enge land de meeste lavendel levert, of schoon men er geen andere soort par fum fabriceert en ofschoon men een Rechtgeaarde Engelsche lady niet kan voorstellen zonder haar „lavendel- zeep" en haar „lavendelwater". Mis schien zou de doorpee Engelschman liever zyn whiskey laten staan dan te bezuinigen op zijn lavendel-badzeep. De Engelsche bodem brengt de la- vendelplant echter in zeer geringe mate als tuinproduct voort. Engeland moet jaarlijks massa's lavendelolie en lavendelessence uit Frankrijk betrek ken en voor de Frapsche exporteurs beteekent dit een jaarlijksche winst van 40.000.000 francs! De belangrijk ste streek voor de lavendel productie is Grasse in de Provence. Een waar bloenienparadijs. Het is niet het zonverbrande, stof fige Provence, zooals men haar wel eens op oude schilderingen en teeke- ningen tegenkomt. Grasse ligt aan de Noordgrens van de Riviera, in de buurt van Nice, in een waar bloemen- paradijs en de Parysche parfumfabri- kanten betrekken vanuit de Provence hun kostbare essences. De geheele streek is een bontkleurig bloemen- landschap. Uren ver strekken zich de bloemenvelden uit, welke slechts met viooltjes beplant zijn, andere met le lies, weer anderen met jasmijn, rozen enz. Iedere kweekery wordt tweemaal in het jaar van zijn schoone bloemen- oogst ontdaan. De destilleerderijen van Grasse zijn merkwaardig. Zij dateeren reeds van af het midden der 17e eeuw, doch zijn allen met hun tijd meegegaan en de fabrikanten maken gebruik van de nieuwste technische hulpmiddelen en machinerieën. Enkele typische appa raten uit de vorige eeuwen heeft men bewaard, zooals de primitieve bloe- menpers uit hout, verzwaard door vlakke steenen, met dwarsliggende hefboomen. Men ziet de dikke, bolle steenen kruiken, de retorten, de in de aarde «gebouwde koelers, maar daar naast de moderne installaties van Amerikaansch fabrikaat. Oogsttijd in Dauphiné. De lavendel zelf groeit ten westen van Grasse, in de Dauphiné. De dis tricten van Vaucluse, tusschen Car- pentras en Soult, zijn haar domein. Hier vindt men de lavendelplantjes in de mooie, ondiepe dalen. Hier groeit zij tegen de heuveltjes op. Hier komen de meisjes haar plukken, half Mei, begin Juni, wanneer de oogsttijd daar is. De lavendel wordt als een bloem geplukt; de plant mag natuurlijk niet ontworteld worden. Wordt een laven- delkweekerij goed onderhouden en is de zoh den kweekers genadig, dan kan men jaren en jarenlang van dezelfde planten oogsten. De jongemannen, die de meisjes helpen in -oogsttijd, noemt men „coupeurs de lavande", of wel, schertsend „Lavanderos". Een ryke lavendelkweeker bezit vele hectaren lavendelgrond. De pachtgronden noemt men „mas". De jongens en meisjes, die de lavendel plukken, dragen meestal ietswat zon derlingen kleeding. Vooreerst een groote, breedgerande, strooien hoed, dan een paar diklederen, gespijkerde schoenen, een groote linnen zak, die men op den rug bindt, en tenslotte een sikkel en een slypsteentje. De La- Venderos recruteeren zich het meest uit Zuid-Franschen, Italianen en Spanjaarden, die door de groote on dernemingen van Carpentras en Soult naar Frankrijk worden gebracht. Iedere groep arbeiders en arbeidsters staat onder bevel van een leider, aan win men tydens de werkuren heeft te gehoorzamen. De veldarbeiders(sters) van de Provence zyn de meest gezonde men- schen, die men zich denken kan. In lange rijen staan de menschen opge steld. Met een bijzondere handigheid snijdt men de bossen lavendel af en werpt ze over de schouders i$ de lin nen zakken. Doordat het werk gere geld gaat, zijn de vakken bijna altijd op een bepaalden tijd vol. De opzich ter fluit dan den voorman, die met paard en wagen komt aangeloopen. De arbeiders werpen er hun afgepluk te lavendel in en men plukt verder. Ho0 meer de arbeiders plukken, des te hooger is hun salaris. Een gemid deld arbeider verdient in de Provence 100 tot 140 francs. Men werkt van des morgens vijf uur tot des avonds negen uur, van „ster tot ster", zooals de Lavanderos zeggen. Ondanks deze lange arbeidstijd zijn deze menschen de meest tevreden arbeiders van Frankrijk. Als het werk gedaan is. Als het werk gedaan is, gaan de jongens en meisjes naar de cantine. Daar krijgt een ieder zijn half brood, zijn fleschje wijn en zijn stuk kaas. Het diner bestaat meestal uit veel groente en echt-Fransche ragout, waar doorheen een massa knoflook is vermengd. De wijnflesschen gaan van hand tot hand en eerst als deze ledig zijn, wordt er gezongen en gedanst op de muziek van een harmonica. Zij, die niet naar huis gaan, blijven sla pen in de groote hooischuren, doch de meesten hebben hun eigen tehuis. Begin Juni is de lavendeloogst bin nen. Bijna iedere leverancier heeft in die enkele weken 2000 tot 3000 francs verdiend en bovendien een stukje meer gezondheid en een bruiner ge laatstint meegenomen Nieuw gewonnen roos. De kweekersen v.h. Pernet Ducher, J. Gauchard te Feyzin (Isere) in Frankrijk heeft een nieuwe roos gekweekt van de plantsoort en variëteit „Rosa", Pernetriana- Hybride. Als naam aan deze nieuwigheid is ge geven: Idylle, in het Engelsch „Idyl". De bloem is een sterk bloeiende en goed gevormde variëteit, kruising van twee* zaaiïngen van Pernet-Ducher, de kleur is zeer schoon en zeer levendig, n.l. schar lakenrood aan de binnenzijde der bloem bladeren en goudgeel aan de buitenzijde. 2>y\ 330 VIER MODERNE MIDDAGTOILETTEN. No. 6 is een aardig complet in marine met kraag en revers; no. 7 complet van fijne gestreepte stof; no. 8 en no. 9 zijn van crêpe de chine, de kraag die het laatste toilet versierd is alleen geschikt voor een slanke figuur. gen aa*i zijn gezicht met een smarte lijk vragenden blik. Veranderd Ja ,oud geworden, stil en... enfin het zou een teleurstelling voor je zijn. Zy glimlachte. Het kwam hem voor dat er een zekere ironie In dien glim lach verborgen was. Vroeg hij nog naar mij? Het kwam bijna onhoorbaar over haar lippen. Ja, bekende Carel. Ze zweeg langen tijd. Toen zei ze, op een toon, die hem door het hart snee$: Hij zal mij niet opzoeken. Carel kwam by haar en greep haar handen. Maud, maak je toch los van die herinnering, geloof me, er is niets meer over van den man, dien je hebt liefgehad. Hij is somber en stil, lacht zelden meer, hy is... Zy weerde hem af. Neem me niet kwalijk, ik heb hoofdpijn... Weggestuurd... als altijd: over bodig. Bitter dacht hij het. Juist zoo als vroeger... Eye*t behoefde slechts terug te komen,un de nabijheid te zijn enniets scheen veranderd... Doch Evert zocht haar inderdaad niet op. Wel kwam hy Carel nog eens opzoeken en ze praatten over allerlei, zonder echter haar naam te noemen. Doch toen even een stilte tusschen hen viel, rees haar beeld tusschen hen op. Carel praatte haastig verder over het eerste wat hem inviel. Ik zou wat geven voor een goed idee. Voor een scenario? Ja, het is verduiveld moeilijk om spannende dingen te bedenken, die toch ook weer niet teveel in het dra kerige vervallen. Iets nieuws... een nieuw probleem... nieuw voor de spre kende film... weet jij niets? Evert stak een nieuwe sigaret op en rookte nadenkend voor zich ziende. Toen zei hij, na een lange stilte: Ik heb eens iets meegemaakt, wat mis schien wel geschikt zou zijn voor een ernstige film. Vertel op, vroeg Carel. Een vriend van me had in zijn familie een weliswaar ongevaarlijke, doch met geregelde tusschenpoozen terugkeerenden vorm van krankzin nigheid. Het feit werd hem zorgvul dig geheim gehouden en niets wees erop, dat hij, tot dengenen behoorde, bij wien zich de familiekwaal zou ma nifesteeren. Zijn moeder streed lang met zichzelf, of zij hem moest waar schuwen, toen hy zich verloofde. Zoo voorzichtig mogelijk vertelde zij hem de waarheid, doch beiden hoopten ze, dat hij gespaard zou blijven. Maar kort voor het huwelijk openbaarden zich de eerste verschijnselen bij hem en hij kreeg een aanval. Toen gaf hij het meisje, dat hij boven, alles liefhad, "op, liever dan misschien, vroeg of laat voor haar oogen tot een idioot te wor den. Hij zweeg. Carel had met belang stelling geluisterd. Er zit zeker wel iets in. Twee strijd der moeder, liefdescènes, ze zul len er om huilen, tranen met tuiten... en dat doen ze zoo gra&g. Ik zal er eens over broeien. Jammer, dat jij waarschijnlijk al mijlen ver weg zit, als er ooit een film van komt. Carel dacht onderdaad ernstig na over het filmidee. In zijn hoofd begon nen zich diverse scènes af te spelen, hy zon op een middel, om het al te sombere hoofdgegeven af te wisselen door een wat luchtiger geschiedenis. En dan het slot -- veel tranen... maar op een of andere wij ze moest het toch ook weer in orde komen... ha, er daagt een psychiater op, die vaststelt, dat hy zulke aanvallen zal krijgen, doch in werkelijkheid is hij volkomen nor maal... Happy end... een baby en twee ge lukkige menschen... neen, drie, laten wij vooral de grijze grootmoeder niet vergeten, om wie het meest moet wor den gesnikt... Hy had bijzonder veel plezier in het werk en had ook de voldoening dat het scenario niet alleen werd ge accepteerd, doch dat er betrekkelijk weinig in werd veranderd, zij het ook, dat aan de fantasie van den regisseur nog een vroolyk zusje van het tranen rijke bruidje ontsproot, dit tengevolge van het feit dat er absoluut een paar Schlagers in moesten worden gezon gen. En natuurlijk ontbrak een mo derne nieuwe dans niet. Stralend van vreugde kwam Carel by Maud en vertelde haar,-dat de film prachtig bezet werd. Maud, je houldt niet erg van fil men, dat weet ik> maar ga deze eens zien, de regie is geweldig... Goed, waarschuw me maar als de première gaat, zei ze mat. Teeder bezorgd nam hy haar hand en keek in haar bleek gelaat. Voel je je ziek, Maud? Liefste, waarom verwoest je je leven en het my'ne? Waarom wil je mij niet een kans geven... waarom wil je niet probeer$n gelukkig met me te wor den? Zij trok haar hand terug. Mis schien... laat me nog wat tijd. Ik heb al zoo lang gewacht, het zou beter zijn voor ons beiden, als je besliste. Ik zal binnenkort een besluit nemen, dat beloof ik je. Toen hij gegaan was, zat zy nog lang in diep gepeins verzonken. Hij was zoo fijngevoelig en goed, hij had haar zoo lief... zou zij niet bij hem het geluk kunnen vinden... misschien niet het groote, waarvan zij eens droomde, maar een klein, veilig, tee der geluk... Woorden, die zij dien morgen ge lezen had, zoemden door haar hoofd Het vuur van mijn hart is vergloeid. Neen, nooit zou de ander terugkee- ren en haar jeugd( ging voorbij zon der (^^^Mjeleefd had. Maar kon zij trou^MBwL Carel? Het leek haar meer dat zy gelukkig kon worden... Als Carel op dat oogenblik nog bij haar was geweest, zou zy heb ben toegestemd. Na eenigen tijd ging de première van „Fatum", het nieuwe, groote filmwerk, waarvoor een enprme re clame was gemaakt. Carel was in een tyeste stemming. Hijzelf bracht Maud naar een loge, toen moest hy even iets bespreken. Er heerschte een gespannen stemming, vol verwachting en angst. De pre mière werd een groot succes. Dadelijk nadat hy voor de daverende toejui chingen mede had moeten bedanken, snelde Carel naar Maud's loge. Zij had op haar eigen verlangen alléén gezeten. Doch hij was diep teleurge steld toen hij bemerkte, dat zij ver dwenen was. In de roes van hét suc ces, het feest na de première, de ge- lukwenschen, vergat hij even deze ontgoocheling. Den volgenden mor gen echtér kreeg hy een brief in haar karakteristiek handschrift Je vroeg mij te beslissen en ik doe het. Het is „neen". Een kort oogenblik heb ik geloofd, dat ik ge lukkig met je zou kunnen worden. Ik hield je voor zoo fijngevoelig en goed! Maar een man, die de levenstragedie van zijn vriendin, die hij beweert lief te hebben, uitbuit voor een filmsce nario, zich niet ontziet er een geluk kig slot aan te fantaseeren, en de smakeloosheid ten top drijft, de gewe zen verloofde van dien vriend uit te nood i gen om het leed van haar leven zoo bewerkt te zien, zoo'n man kan ik niet trouwen. Duizendmaal liever zal ik mijn leven lang eenzaam blijven .met mijn mooie droom! Maud. Hy was als verbijsterd en pas na dien brief gelezen en herleven te heb ben, begreep hij de beteekenis van wat zij schreef, begreep hij eensklaps de geheele tragedie van die twee men schen, en begreep hij ook, dat hij haar voor altijd verloren had. Men hoede zich voor overdrijving. Medisch advies gewenscht. Met verstand toegepast zyn zonne baden buitengewoon aan te bevelen, aangezien zij nieuwe krachten geven, ziekten kunnen voorkomen en meer malen ook genezen. Bijzonder goede resultaten worden verkregen bij men schen die te mager zijn en aanmerke lijk in gewicht toenemen. Niet min der bij corpulente personen, waarbij het verbrandingsproces door een ver keerde stofwisseling niet normaal plaats vindt, verder bij te hoogen bloeddruk, een slechte bloedsomloop, overspannen zenuwen, e.d. Met nadruk moeten wij er echter op wijzen, dat men slechts goede resul taten mag, verwachten, indien men zonnebaden goed toepast en vooral niet te lang. De bedoeling is geens zins om de menschen te proraoVeeren tot zomerindianen, doch om genezing aan te brengen en reservekrachten te verzamelen. Overdaad schaadt, zeer zeker waar het een teveel genieten betreft van de steeds krachtiger wor dende zonnestralen, waardoor o.m. een ernstige huidaandoening kan ont staan. De eerste teekenen van zonne brand zijn hoofdpijn, hartzwakte, ze nuwoverspanning, overgeven, gebrek aan eetlust, slapeloosheid, soms ge paard gaande met koorts en ernstige zenuwstoringen. Zelfs maag- en darmbloedingen kunnen het gevolg zijn van verkeerd toegepaste zonne baden. Zonnesteek treedt slechts op, indien hoofd en nek rechtstreeks bestraald zijn geworden. Om al deze euvelen van min of meer ernstigen aard te voorkomen is voorzichtigheid geboden en is het ge wenscht medisch advies in te winnen alvorens men begint met zonnen. Behalve zonnebaden heeft men ook zon-luchtbaden en het verschil tus schen deze beide is, dat men de eerste liggende neemt en bij de laatste in be- weging blijft. Bij het eigenlijke zonnebad zal de zon een grootere huidoppervlakte be stralen en om afkoeling te voorkomen is het gewenscht, dat men op een be schutte plaats ligt, die goed droog en niet te koel moet-zijn. De goede wer king van een zonnebad wordt echter teniet gedaan, wanneer men een plaatselijke afkoeling gewaar wordt. Het hoofd moet iets hooger liggen en mag niet direct door de zon bestraald worden, als hulpmiddel neemt men een parasol, lichte hoed, die het gelaat overschaduwd of desnoods een doek je; een donkere bril is gewenscht. Hof lang zal men zonnen In de eerste plaats hangt de duur af van de kracht dèr stralen en de warmte van de lucht, de sterkte van het hart, het zenuwstel, de huid en van de werking der zweetklieren wanneer men voelt, dat men te warm wordt, moet men het bad onderbre ken. De inwerking der stralen is sterker, naarmate de zon hooger staat en de lucht helderder is, doch het komt niet alleen op de uiterlijke bijkomstig heden aan, aangezien deze op verschil lende menschen geheel anclers in zul len werkende een is veel gevoeliger dan de ander. Blonde en roodharige menschen met blanke huid zullen een intensieve bestraling der zon minder goed kunnen verdragen dan donker harige typen met een donkere huid. Indien men gevoelig is voor kouvat ten, moet men reeds in het voorjaar beginnen zich te gewennen aan bij open ritmen te zitten en daarna in de vrije natuur, om zoodoende aan lang zame inwerking van de lucht en de zon te gewennen. Als antwoord op deze verzuchting van vele dames, zouden wij willen antwoorden1: „omdat vele vrouwen het zich te gemakkelijk maken en er geen tyd voor hebben'om het haar te borstelen." De meeste vrouwen weten inder daad niet, hoeveel er van het regel matig borstelen afhangt, dat als een soort massage werkt, die niet alleen de huid schoonhoudt en het vormen van schilvers voorkomt, doch waar door tevens een betere circulatie plaats vindt. Het gaat met allerlei haarziekten als met verschillende andere dingen ia het leven, die men verwaarloosd heeft. Haaruitval, afbreken, dof en onhandelbaar by het opmaken zijn het onvermijdelijke gevolg van het tekort aan verzorging. Van het grootste? belang is een goe de haarborstel, die wel niet goedkoop in aanschaffing is, doch waar men jaren iets aan heeft. Het beste is een houten bovenkant en de haren moe ten echt zyn en een natuurlijke kleur hebben, daarbij vooral stevig. Buiten gewoon groot van formaat is onnoo- dig, terwijl de bosjes haar op kleine afstanden van elkander verwijderd moeten zijn. Van opzij gezien is zoo'n borstel ietwat gewelfd, waardoor het haar beter over de ronding van het hoofd -geraakt wordt. Iedere week I moet een borstel gewasschen worden met water en een weinig ammoniak, terwijl de borstel noch op de haren noch op de bovenkant gedroog^ mag worden, doch by voorkeur/sxaande, b.v. met het handvat in een hoog glas of jampot, zoodat omvallen wordt voorkomen. Voordat men een borstel weer in gebruik neemt moet hy vol komen droog zyn. Wanneer men bor stels op deze wijze onderhoudt kun nen ze jaren lang mee. Hoe borstelt men nu het haar i Men buigt het hoofd tamelijk diep naar omlaag, waardoor de haren naar voren vallen, daarna begint men van af den schedel het haar tot het eind te borstelen, terwijl de hoofdhuid eveneens stevig geborsteld wordt. Zoo doet men in alle richtingen, niet en kele, doch verscheidene malen. Het meest aan te bevelen is om een klein stevig borsteltje bij de hand te heb ben, waarmede men telkens de ge bruikte borstel schoonmaakt en ten slotte nog eens flink tegen den achter kant kloppen. Men staat eenvoudig versteld hoeveel stof van het hoofd wordt geborsteld. Reinigt men een borstel nu na ieder gebruik niet grondig, dan is het heel begrijpelijk, dat de stof in de haren komt en dit dof wordt. Noodig is jaét haar in alle richtingen te borstelen.. Men moet voor deze behandeling des avonds 35 minuten rekenen en kan dan volstaan met éénmaal in de drie of vier weken het haar te wasschen. Teveel wasschen is verkeerd, maakt het haar met steeds kleinere tus schenpoozen vet, omdat de vetkliertjes tot meerdere afscheiding worden ge prikkeld. P.u. Piui XI lijden, de plechtige ceremonie, ter gelegenheid v.n zijn 79>ten rerj.ard.g. door Martine Wittop Koning. Nagebootste roorrwjjet 4 pers.). V2 L. melk, 100 jgr. rijst, stukje vanille, Vz L. melk, JH) grr. custard- poeder, 60 gr. iiiiiflipwri Kook op de gewone wijze de gewas schen ryst in V-i L. kokende melk met wat vanille tot een gare, stevige pap. Breng intusschen den tweeden hal ven liter melk met de bybehoorende suiker aan de kook, 'roer er de met wat koude melk aangemengde cui tardpoeder door en laat de vla onder voortdurend roeren een oogenblik doorkoken. Roer de rijst en de vla door elkaar, laat het mengsel door en door koud worden (af en toe roeren, om te voor komen dat zich een vlies vormten breng het dan over in een vlaschaal. R iz d la Condé Q personen). 1/2 L. melk, 50 gr. ryst, stukje va nille, 75 gr. suiker, Vé L. slagroom, 1 eiwit, 10 gr. gelatine, V2 L. blikj' abrikozen. Kook opeen zeer zacht vuur de rijst in de melk met de vanille gaar, zóó dat de korrels goed zacht en gezwol len worden. Neem de pan vanAet vuur en voeg er de in koud water ge weekte (daarna goed uitgeknepen) gelatine by en de suikerroer vooral voorzichtig, zoodat de rijst niet pap pig wordt. Klop den room met het eiwit stijf, meng er de eenigszins afgekoelde pud dingmassa door en laat dan het meng sel nog wat meer bekoelen (tof de rijstkorrels niet meer zakken). Leg in een met slaolie ingepenseel- den vorm (die daarna omgekeerd is weggezet om zorgvuldig uit te lek- kfen )een laagje van het puddingmeng sel, schik er eenige haalve abrikozen op (van te voren goed uitgelekt) dat ze een stukje binnen den rand blijven; bedek de vluchten met een laagje van de puddingmassa, leg er weer abrikozen op#en ga ^©o voort, tot de laatste laag pudding de abri kozen afsluit. Laat de pudding op een koele plaats verder stevig k worden, schud hem j voorzichtig uit den vorm, leg er de 1 nog overgehouden abrikozen met het bybehoorende sap omheen of presen teer er deze compötë afzonderlijk bij. Phot. L'fa Anny Ondra in Donogoo Tonka. „De privé-secretaresse getrouwd". In het Thalia-Theater draait vanaf hedenavond „De privé-secretaresse ge trouwd" een vervolg op „De privé secre taresse" met het bekende trio'Hermann Thimig, Felix Bressant en Renate Muller. I H*et is ditmaal echter een Frq.nsch pro duct met Fransche acteurs. Het is even als de bekende rolprent een goede amu sementsfilm met vele aardige trekjes van de Filma welke „Variété" heeft ge bracht met Hans Alhers, de prachtige film „Amok" en verschillende Fransche goede films. In de film worden de hoofdrollen ver vuld door Jean Murat, Marie Glory en Armand Bernard. „Duivels der lucht" in de Kéunie-Bioscoop. Durf, bravour, sensatie en luchtvaart. Warner Brothers hebben een film uit gebracht, waaraan de U. S. Navy in groot formaat haar medewerking heeft ver leend. Een manoeuvre, waaraan een groot vloot- en een machtig luchteskader hun medewerking verleenen, wordt aange grepen om een overtuigende „Ausstat- tung" te geven van de strijdmachten, waarover de Vereenigde Staten beschik ken. En daarbij wordt men door de totale en gedetailleerde beelden van een grootsch opgezetten aanval zoo sterk geboeid ook al door de filmische qua- liteiten, dat men vergeet ten slotte met een „luchtromannetje" van doen te hebben, waarvan een der hoofdpersonen slechts één van de ontelbare tientallen vliegers is, die in hun snelle'-jagers een kunstmatig wolkendek boven de vervaar lijk naderende, slagbodems trekken. Als geheel genomen is deze film lmpo neerend en van lofwaardige fotografie. Het scenario is gebaseerd op een niet meer nieuw gegeven, doch dermate boeiend uitgewerkt, dat het in hooge mate interessant is. Tommy O' Toole is een min of meer verwaand jongmensch, uitstekend vlie ger, die zijn zinnen er op heeft gezet, bij de marine te dienen. Hij heeft er een kennis bil zitten, luitenant Barrigan. Zijn apog'&me manier van optreden doet de verhouding tusschen de beide manneA er nielbp verbeteren (o.a. doet hij zijnlntrede «oor jutst als er inspectie gehoud^i wordt, met zijn machine de dolste 'capriolen boven het terrein uit te halen. De fotogaafie van de film is fenome naai. Hootdtypeeringen zijn van James Gagney, Hargaret Lindsay, Pat O'Brien. Donogoo Tonka. ue nieuwste Uia-iilni. in <)e senouwbuigDioscoop. De Ula heen, 0 ules rtontains oexenae tooneeisiuk veruiniu en voor ae vrouwe- njxe nooidroi uitverkoren ae oionae, vroolijkb* Aiiny unur$. ue fiim aie pas vorige week voor ae eerste maal in A111- steruum en Den Haag werd vertoond kan men thans reeos in ae bcnouwburgbios- coop aanschouwen, en men zal zica on- getwijieid met de vroolljke, Aanstekelijke uwaasneid van een vernaai over een met bestaande stad in Zuid-Amerika bijzon- der amuseeren. Een flimgegeven is het zeker, deze ge- scniedenis van een niet bestaande stad Zuid-Amerika, waarvan een beroema proiessor 111 ue geografie, aigaande op geruenten, in een atiner boeken een be- acnryving gegeveiï neett, zooüat een ge wetenloos muiviau onder bedreiging de vergissing aan de openbaarheid prijs te geven, cnantage op nem plegen kan. iwèe jongelui, de werkelooze Pierre en zijn doortastend vriendinnetje Josette, die van dit alles door toeval op de noog- te gekomen zyn, vinden een oplossing: Donogoo Tonka moet gesticht worden! en natuuriyk is er in Parys wel een „bankier te vinden, die bereid is een maatschappy op te richten, met het doel exploitatie van „de goudveldeh van Donogoo Tonka" te linahcieren. Het slot (.Romalns geniale vondst) is, dat Pierre aan den hopeloozen tocht der goudzoe- kers naar de met bestaande stad eenv einde makend, ergens een bordje met het opschrift „Donogoo Tonka" In den grond slaat en daarmee het initiatief neemt tot tie werkeiyke stichting van Donogoo Tonka, dat nu in verbluffend korten tijd, dank zij vooral ook de aan wezigheid van goud in den bodem, uit het niets ontstaat. Aan Keinhoid öctjünzel, werd door de Ufa het schrijven van een draaiboek naar het werk van Jules Romalns en 7' bovendien de regie bij de verfilming op gedragen, en gezien het groteske karak ter van Romains' stuk was die taak bij Schünzel waarschijnlijk wel in de beste handen. Wie zich de groote Ufa-film „Amphitryon" herinnert, zal beseffen dat de filmkunstenaar, die zich in staat had getoond een zoo geslaagde mytholo gische parodie te maken, voor de ver filming van een werk als „Donogoo Ton-, ka" de aangewezen man was. Hij maakte er een vlotte film van met vele aardige momenten. Rijstschotel met leverrolletjes. 300 gram ryst, 1 ui, 1 busje tomaten- purée, 1 lepel gehakte peterselie, 40 gram iboter, peper en zout, plakken lever, spek, gefruite uien, bloem, boter. De ryst wordt op de gewone wyze gaar gekookt, onder de hand bakken %ij de ui lichtbruin in de boter en roeren deze met de tomatenpurée, peterselie, peper en zout door de rijst, vóórdat al het water hierop verkookt is. Voor de leverrolletjes nemen wy dunne plakken lever, die met een plak spek en zeer fijn gehakte gesmoorde uien en wat peper worden belegd, daarna opge rold en met een stevige draad garen dicht gebonden. Nadat ze om en om in bloem ge wenteld zijn, worden de rolletjes in boter gebraden, daarna onder toevoeging, van wat water gaargesmoord. Nadat de rijst op een verwarmde schotel is opgedaan, worden de leverrolletjes in het midden gelegd en de saüs er overheen gegoten, deze wordt afgemaakt met een weinig citroensap en met sago gebonden. Sunmaid surprises. 8 plakjes cake, L. slagroom, 100 gram Sunmaidrozijnen, 1 lepel citroensap, 50 gr. suiker, een tikje zout, vanillesuiker, 1 ba naan, 1 appel, wat gehakte okkernoten. We wellen de rozijnen op, laten ze daarna uitlekken en drogen ze met een doek De banaan en de appel worden aan zeer kleine stukjes'gehakt of gesneden en'"met de rozijnen, de citroensap en 25 gr. suiker dooreen gemengd, waarna wy met de rest van de suiker de room stijf kloppen en met de vruchten vermengen. De sneedjes cake hebben wij op een ge bakschaal gelegd en hierop wordt de room verdeeld, waarna er enkele gehakte okker noten over heen worden gestrooid. Citroensaus. 5 d.L. water, sap van 3 citroenen, schil van citroen, 100 gram suiker, 25 gram We brengen het water aan, de kook met de zeer dun geschilde schil van citroen, waaraan geen wit aan de binnenkant mag blijven zitten en laten dit een minuut of 10 trekken, halen de scchil er uit, voegen de suiker en de citroensap er bij en daarna, als de suiker geheel en al opgelost is, de aangemengde maizena, terwijl we het sausje roerende nog even door laten koken en warm opdienen. Deze saus is erg smakelijk, zoowel by droge rijst als bij ry'st in melk gekookL PL Twee aardige jurkjes voor onze meisjes.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 4