te\
Boskoopzoo lieflijk,
zoo net.
De lavendelproductie te Grasse in de Provence.
T.L
Het gebruik van Zonnebaden.
Moet men het haar
borstelen
FILMNIEUWS.
Verschillende gerechten.
Voor dengeen, die Boskoop voor het
eerst bezoekt, is het landelijke, vriende
lijke dorpje een openbaring. Zelis voor
hem of haar, die al meermalen een be
zoek bracht, is er telkens wat nieuws op
te merken. Vooral nu men per spoor kan
binnen komen, is de aanoiik weer an
ders dan dat men, zooals vroeger, per
boot arriveerde!
l*oen, in den ouden tijd, had het boot
tochtje zijn bekoring, maar aan de rroo-
njke oinnenkomst werd afbreuk gedaan
door de nuisjes en schuurtjes langs de
uouweaijKen. nu rijat men per trein de
üioeienae en groeiende lusthoven in.
Heelt men aanvankelijke slechts het
eentonige wei- en grasland, zoodra komt
men niet in de omgeving: van Boskoop
oi het grasgroen maast plaats voor groen
m allerhande tinten en schakeeringen!
En heelt men er wel eens op gelet, dat
het zeilde groen ook bij maand wisselt
in soort en diepte. De lep 01 Olm begint
,met teer, bleekgroen luover, binnen veer
tien dagen verkleurt het blad tot donker
groen, om midden m den zomer weer te
verzwakken. De brume Beuk is bij 't uit
botten licht kastanjebruin, maar drie
weken later reeds ls de Beuk bloedrood
om ten slotte over te gaan in okerbruin.
Weer anders is het met de bruingetinte
Eschdoorns, die in 't begin chocolade
bruine tinten vertoornen om later zeer
gevarieerde kleuren bruin te toonen. d£
Slerpruimen: Plssardii en Moseri strij
den een dure strijd om het donkerste
rood, dat later overgaat in een egale
bruine kleur. Weer andere heesters ver-
toonen aanvankelijk een zeer licht waas
bij 't ontluiken en geven de volgende
maand een rood bladerdak te zien. En
natuurlijk zijn er nog andere, die in de
Koude voorjaarsmaanden een roodachtig
voorkomen te zien geven en in de vol
gende maand al, tot verrassing van den
beschouwer, niets dan groene bihderen
vertoonen. Oogenschijnlijk beginnen
Taxus en Buxus met een geelachtig jong
lot, maar even later is het al fleschgroen
geworden om naderhand te veranderen
in donker olljlgroen om, wat de Taxus
betreft, ten slotte zwart te worden.
De kleur en de overgangen in het blad
mogen al een studie waard zijn, nog veel
dankbaarder' is het bestudeeren van de
vele bloemen, de bloeitijd, de bloeirijk-
heid, de, verscheidenheid der bloeiwijzen.
Heel Vroeg in 't voorjaar zijn het de
schuchtere, over 't algemeen kleine bloe
men, wit en witachtig tot geel; later
komen de rose-getinte boomen en hees
ters totdat in den tijd van Pinksteren de
helgekleurde Azalea's en Rhododendrons
bloeien. Zou daar in al die verschillende
variëteiten geen nuanceeringen zijn?
Het zou een kleine moeite zijn telkens
voorbeelden te noemen van wit, zuiver
wit, amberwit, vleeschkleurlgwlt, room
wit, sneeuwwit, groenachtigwlt Hoe wis
selen niet de schakeeringen in de Sier-
pruim, in de Sierkers, in de Sierperzik:
van licht rose, antiek rose, perzikbloe-
semkleurig rose, lila rose, zacht rose,
karmijn rose, Bengaalsch rose, helder
rose tot wijnkleurlg rose, zalmkleurig
rose, kers rose, scharlaken rose, Begonia
rose en Paul Neyron rose toe. Het ls bijna
ondoenlijk het schreeuwende geel der
Azalea's, het gloeiende rood der Rhodo
dendrons te omschrijven.
Boskoop doet in de laatste jaren veel
aan de beplanting der wegen. Het zou
een hooldstuk apart zijn de bloemen
naar hun kleur te definieeren: de Ster
kersen, de Kastanjes, de Doorns opvol
gend in bloeitijd. De heesters op Zuid-
wijk, op den Boezemlaan wedijveren om
hun mooist te toonen.
De Boskoopers zelf, die vaak alleen de
planten kweeken en niet hun waar m
volwassen toestand zien\bloeien, kunnen
nog wat leeren en opmerken!
Het is niet te veel gezegd: Boskoop ls
zoo lieflijk en zoo net!
Geniet ervan!
Een bezoeh aan Frankrijk's merkwaardigste industrie.
Een jaarlijksche uitvoer ter waarde
van 1*0.000.000 francs!
Het is onjuist te zeggen, dat Enge
land de meeste lavendel levert, of
schoon men er geen andere soort par
fum fabriceert en ofschoon men een
Rechtgeaarde Engelsche lady niet kan
voorstellen zonder haar „lavendel-
zeep" en haar „lavendelwater". Mis
schien zou de doorpee Engelschman
liever zyn whiskey laten staan dan te
bezuinigen op zijn lavendel-badzeep.
De Engelsche bodem brengt de la-
vendelplant echter in zeer geringe
mate als tuinproduct voort. Engeland
moet jaarlijks massa's lavendelolie en
lavendelessence uit Frankrijk betrek
ken en voor de Frapsche exporteurs
beteekent dit een jaarlijksche winst
van 40.000.000 francs! De belangrijk
ste streek voor de lavendel productie
is Grasse in de Provence.
Een waar bloenienparadijs.
Het is niet het zonverbrande, stof
fige Provence, zooals men haar wel
eens op oude schilderingen en teeke-
ningen tegenkomt. Grasse ligt aan de
Noordgrens van de Riviera, in de
buurt van Nice, in een waar bloemen-
paradijs en de Parysche parfumfabri-
kanten betrekken vanuit de Provence
hun kostbare essences. De geheele
streek is een bontkleurig bloemen-
landschap. Uren ver strekken zich de
bloemenvelden uit, welke slechts met
viooltjes beplant zijn, andere met le
lies, weer anderen met jasmijn, rozen
enz. Iedere kweekery wordt tweemaal
in het jaar van zijn schoone bloemen-
oogst ontdaan.
De destilleerderijen van Grasse zijn
merkwaardig. Zij dateeren reeds van
af het midden der 17e eeuw, doch zijn
allen met hun tijd meegegaan en de
fabrikanten maken gebruik van de
nieuwste technische hulpmiddelen en
machinerieën. Enkele typische appa
raten uit de vorige eeuwen heeft men
bewaard, zooals de primitieve bloe-
menpers uit hout, verzwaard door
vlakke steenen, met dwarsliggende
hefboomen. Men ziet de dikke, bolle
steenen kruiken, de retorten, de in de
aarde «gebouwde koelers, maar daar
naast de moderne installaties van
Amerikaansch fabrikaat.
Oogsttijd in Dauphiné.
De lavendel zelf groeit ten westen
van Grasse, in de Dauphiné. De dis
tricten van Vaucluse, tusschen Car-
pentras en Soult, zijn haar domein.
Hier vindt men de lavendelplantjes in
de mooie, ondiepe dalen. Hier groeit
zij tegen de heuveltjes op. Hier komen
de meisjes haar plukken, half Mei,
begin Juni, wanneer de oogsttijd daar
is. De lavendel wordt als een bloem
geplukt; de plant mag natuurlijk niet
ontworteld worden. Wordt een laven-
delkweekerij goed onderhouden en is
de zoh den kweekers genadig, dan kan
men jaren en jarenlang van dezelfde
planten oogsten. De jongemannen,
die de meisjes helpen in -oogsttijd,
noemt men „coupeurs de lavande", of
wel, schertsend „Lavanderos".
Een ryke lavendelkweeker bezit
vele hectaren lavendelgrond. De
pachtgronden noemt men „mas". De
jongens en meisjes, die de lavendel
plukken, dragen meestal ietswat zon
derlingen kleeding. Vooreerst een
groote, breedgerande, strooien hoed,
dan een paar diklederen, gespijkerde
schoenen, een groote linnen zak, die
men op den rug bindt, en tenslotte
een sikkel en een slypsteentje. De La-
Venderos recruteeren zich het meest
uit Zuid-Franschen, Italianen en
Spanjaarden, die door de groote on
dernemingen van Carpentras en Soult
naar Frankrijk worden gebracht.
Iedere groep arbeiders en arbeidsters
staat onder bevel van een leider, aan
win men tydens de werkuren heeft te
gehoorzamen.
De veldarbeiders(sters) van de
Provence zyn de meest gezonde men-
schen, die men zich denken kan. In
lange rijen staan de menschen opge
steld. Met een bijzondere handigheid
snijdt men de bossen lavendel af en
werpt ze over de schouders i$ de lin
nen zakken. Doordat het werk gere
geld gaat, zijn de vakken bijna altijd
op een bepaalden tijd vol. De opzich
ter fluit dan den voorman, die met
paard en wagen komt aangeloopen.
De arbeiders werpen er hun afgepluk
te lavendel in en men plukt verder.
Ho0 meer de arbeiders plukken, des
te hooger is hun salaris. Een gemid
deld arbeider verdient in de Provence
100 tot 140 francs. Men werkt van
des morgens vijf uur tot des avonds
negen uur, van „ster tot ster", zooals
de Lavanderos zeggen. Ondanks deze
lange arbeidstijd zijn deze menschen
de meest tevreden arbeiders van
Frankrijk.
Als het werk gedaan is.
Als het werk gedaan is, gaan de
jongens en meisjes naar de cantine.
Daar krijgt een ieder zijn half brood,
zijn fleschje wijn en zijn stuk kaas.
Het diner bestaat meestal uit veel
groente en echt-Fransche ragout,
waar doorheen een massa knoflook is
vermengd. De wijnflesschen gaan van
hand tot hand en eerst als deze ledig
zijn, wordt er gezongen en gedanst
op de muziek van een harmonica. Zij,
die niet naar huis gaan, blijven sla
pen in de groote hooischuren, doch de
meesten hebben hun eigen tehuis.
Begin Juni is de lavendeloogst bin
nen. Bijna iedere leverancier heeft in
die enkele weken 2000 tot 3000 francs
verdiend en bovendien een stukje
meer gezondheid en een bruiner ge
laatstint meegenomen
Nieuw gewonnen roos.
De kweekersen v.h. Pernet Ducher, J.
Gauchard te Feyzin (Isere) in Frankrijk
heeft een nieuwe roos gekweekt van de
plantsoort en variëteit „Rosa", Pernetriana-
Hybride.
Als naam aan deze nieuwigheid is ge
geven: Idylle, in het Engelsch „Idyl".
De bloem is een sterk bloeiende en goed
gevormde variëteit, kruising van twee*
zaaiïngen van Pernet-Ducher, de kleur is
zeer schoon en zeer levendig, n.l. schar
lakenrood aan de binnenzijde der bloem
bladeren en goudgeel aan de buitenzijde.
2>y\ 330
VIER MODERNE MIDDAGTOILETTEN.
No. 6 is een aardig complet in marine met kraag en revers; no. 7 complet
van fijne gestreepte stof; no. 8 en no. 9 zijn van crêpe de chine, de kraag
die het laatste toilet versierd is alleen geschikt voor een slanke figuur.
gen aa*i zijn gezicht met een smarte
lijk vragenden blik.
Veranderd
Ja ,oud geworden, stil en... enfin
het zou een teleurstelling voor je zijn.
Zy glimlachte. Het kwam hem voor
dat er een zekere ironie In dien glim
lach verborgen was.
Vroeg hij nog naar mij? Het
kwam bijna onhoorbaar over haar
lippen.
Ja, bekende Carel.
Ze zweeg langen tijd. Toen zei ze,
op een toon, die hem door het hart
snee$: Hij zal mij niet opzoeken.
Carel kwam by haar en greep haar
handen.
Maud, maak je toch los van die
herinnering, geloof me, er is niets
meer over van den man, dien je hebt
liefgehad. Hij is somber en stil, lacht
zelden meer, hy is...
Zy weerde hem af. Neem me niet
kwalijk, ik heb hoofdpijn...
Weggestuurd... als altijd: over
bodig. Bitter dacht hij het. Juist zoo
als vroeger... Eye*t behoefde slechts
terug te komen,un de nabijheid te zijn
enniets scheen veranderd...
Doch Evert zocht haar inderdaad
niet op. Wel kwam hy Carel nog eens
opzoeken en ze praatten over allerlei,
zonder echter haar naam te noemen.
Doch toen even een stilte tusschen
hen viel, rees haar beeld tusschen hen
op. Carel praatte haastig verder over
het eerste wat hem inviel.
Ik zou wat geven voor een goed
idee.
Voor een scenario?
Ja, het is verduiveld moeilijk om
spannende dingen te bedenken, die
toch ook weer niet teveel in het dra
kerige vervallen. Iets nieuws... een
nieuw probleem... nieuw voor de spre
kende film... weet jij niets?
Evert stak een nieuwe sigaret op en
rookte nadenkend voor zich ziende.
Toen zei hij, na een lange stilte: Ik
heb eens iets meegemaakt, wat mis
schien wel geschikt zou zijn voor een
ernstige film.
Vertel op, vroeg Carel.
Een vriend van me had in zijn
familie een weliswaar ongevaarlijke,
doch met geregelde tusschenpoozen
terugkeerenden vorm van krankzin
nigheid. Het feit werd hem zorgvul
dig geheim gehouden en niets wees
erop, dat hij, tot dengenen behoorde,
bij wien zich de familiekwaal zou ma
nifesteeren. Zijn moeder streed lang
met zichzelf, of zij hem moest waar
schuwen, toen hy zich verloofde. Zoo
voorzichtig mogelijk vertelde zij hem
de waarheid, doch beiden hoopten ze,
dat hij gespaard zou blijven. Maar
kort voor het huwelijk openbaarden
zich de eerste verschijnselen bij hem
en hij kreeg een aanval. Toen gaf hij
het meisje, dat hij boven, alles liefhad,
"op, liever dan misschien, vroeg of laat
voor haar oogen tot een idioot te wor
den. Hij zweeg. Carel had met belang
stelling geluisterd.
Er zit zeker wel iets in. Twee
strijd der moeder, liefdescènes, ze zul
len er om huilen, tranen met tuiten...
en dat doen ze zoo gra&g. Ik zal er
eens over broeien. Jammer, dat jij
waarschijnlijk al mijlen ver weg zit,
als er ooit een film van komt.
Carel dacht onderdaad ernstig na
over het filmidee. In zijn hoofd begon
nen zich diverse scènes af te spelen,
hy zon op een middel, om het al te
sombere hoofdgegeven af te wisselen
door een wat luchtiger geschiedenis.
En dan het slot -- veel tranen... maar
op een of andere wij ze moest het toch
ook weer in orde komen... ha, er daagt
een psychiater op, die vaststelt, dat
hy zulke aanvallen zal krijgen, doch
in werkelijkheid is hij volkomen nor
maal...
Happy end... een baby en twee ge
lukkige menschen... neen, drie, laten
wij vooral de grijze grootmoeder niet
vergeten, om wie het meest moet wor
den gesnikt...
Hy had bijzonder veel plezier in
het werk en had ook de voldoening
dat het scenario niet alleen werd ge
accepteerd, doch dat er betrekkelijk
weinig in werd veranderd, zij het ook,
dat aan de fantasie van den regisseur
nog een vroolyk zusje van het tranen
rijke bruidje ontsproot, dit tengevolge
van het feit dat er absoluut een paar
Schlagers in moesten worden gezon
gen. En natuurlijk ontbrak een mo
derne nieuwe dans niet.
Stralend van vreugde kwam Carel
by Maud en vertelde haar,-dat de
film prachtig bezet werd.
Maud, je houldt niet erg van fil
men, dat weet ik> maar ga deze eens
zien, de regie is geweldig...
Goed, waarschuw me maar als
de première gaat, zei ze mat.
Teeder bezorgd nam hy haar hand
en keek in haar bleek gelaat.
Voel je je ziek, Maud? Liefste,
waarom verwoest je je leven en het
my'ne? Waarom wil je mij niet een
kans geven... waarom wil je niet
probeer$n gelukkig met me te wor
den?
Zij trok haar hand terug. Mis
schien... laat me nog wat tijd.
Ik heb al zoo lang gewacht, het
zou beter zijn voor ons beiden, als je
besliste.
Ik zal binnenkort een besluit
nemen, dat beloof ik je.
Toen hij gegaan was, zat zy nog
lang in diep gepeins verzonken. Hij
was zoo fijngevoelig en goed, hij had
haar zoo lief... zou zij niet bij hem
het geluk kunnen vinden... misschien
niet het groote, waarvan zij eens
droomde, maar een klein, veilig, tee
der geluk...
Woorden, die zij dien morgen ge
lezen had, zoemden door haar hoofd
Het vuur van mijn hart is vergloeid.
Neen, nooit zou de ander terugkee-
ren en haar jeugd( ging voorbij zon
der (^^^Mjeleefd had. Maar kon zij
trou^MBwL Carel? Het leek haar
meer dat zy gelukkig kon
worden... Als Carel op dat oogenblik
nog bij haar was geweest, zou zy heb
ben toegestemd.
Na eenigen tijd ging de première
van „Fatum", het nieuwe, groote
filmwerk, waarvoor een enprme re
clame was gemaakt.
Carel was in een tyeste stemming.
Hijzelf bracht Maud naar een loge,
toen moest hy even iets bespreken. Er
heerschte een gespannen stemming,
vol verwachting en angst. De pre
mière werd een groot succes. Dadelijk
nadat hy voor de daverende toejui
chingen mede had moeten bedanken,
snelde Carel naar Maud's loge. Zij
had op haar eigen verlangen alléén
gezeten. Doch hij was diep teleurge
steld toen hij bemerkte, dat zij ver
dwenen was. In de roes van hét suc
ces, het feest na de première, de ge-
lukwenschen, vergat hij even deze
ontgoocheling. Den volgenden mor
gen echtér kreeg hy een brief in haar
karakteristiek handschrift
Je vroeg mij te beslissen en ik
doe het. Het is „neen". Een kort
oogenblik heb ik geloofd, dat ik ge
lukkig met je zou kunnen worden. Ik
hield je voor zoo fijngevoelig en goed!
Maar een man, die de levenstragedie
van zijn vriendin, die hij beweert lief
te hebben, uitbuit voor een filmsce
nario, zich niet ontziet er een geluk
kig slot aan te fantaseeren, en de
smakeloosheid ten top drijft, de gewe
zen verloofde van dien vriend uit te
nood i gen om het leed van haar leven
zoo bewerkt te zien, zoo'n man kan ik
niet trouwen. Duizendmaal liever zal
ik mijn leven lang eenzaam blijven
.met mijn mooie droom! Maud.
Hy was als verbijsterd en pas na
dien brief gelezen en herleven te heb
ben, begreep hij de beteekenis van
wat zij schreef, begreep hij eensklaps
de geheele tragedie van die twee men
schen, en begreep hij ook, dat hij haar
voor altijd verloren had.
Men hoede zich voor overdrijving.
Medisch advies gewenscht.
Met verstand toegepast zyn zonne
baden buitengewoon aan te bevelen,
aangezien zij nieuwe krachten geven,
ziekten kunnen voorkomen en meer
malen ook genezen. Bijzonder goede
resultaten worden verkregen bij men
schen die te mager zijn en aanmerke
lijk in gewicht toenemen. Niet min
der bij corpulente personen, waarbij
het verbrandingsproces door een ver
keerde stofwisseling niet normaal
plaats vindt, verder bij te hoogen
bloeddruk, een slechte bloedsomloop,
overspannen zenuwen, e.d.
Met nadruk moeten wij er echter op
wijzen, dat men slechts goede resul
taten mag, verwachten, indien men
zonnebaden goed toepast en vooral
niet te lang. De bedoeling is geens
zins om de menschen te proraoVeeren
tot zomerindianen, doch om genezing
aan te brengen en reservekrachten te
verzamelen. Overdaad schaadt, zeer
zeker waar het een teveel genieten
betreft van de steeds krachtiger wor
dende zonnestralen, waardoor o.m.
een ernstige huidaandoening kan ont
staan. De eerste teekenen van zonne
brand zijn hoofdpijn, hartzwakte, ze
nuwoverspanning, overgeven, gebrek
aan eetlust, slapeloosheid, soms ge
paard gaande met koorts en ernstige
zenuwstoringen. Zelfs maag- en
darmbloedingen kunnen het gevolg
zijn van verkeerd toegepaste zonne
baden.
Zonnesteek treedt slechts op, indien
hoofd en nek rechtstreeks bestraald
zijn geworden.
Om al deze euvelen van min of
meer ernstigen aard te voorkomen is
voorzichtigheid geboden en is het ge
wenscht medisch advies in te winnen
alvorens men begint met zonnen.
Behalve zonnebaden heeft men ook
zon-luchtbaden en het verschil tus
schen deze beide is, dat men de eerste
liggende neemt en bij de laatste in be-
weging blijft.
Bij het eigenlijke zonnebad zal de
zon een grootere huidoppervlakte be
stralen en om afkoeling te voorkomen
is het gewenscht, dat men op een be
schutte plaats ligt, die goed droog en
niet te koel moet-zijn. De goede wer
king van een zonnebad wordt echter
teniet gedaan, wanneer men een
plaatselijke afkoeling gewaar wordt.
Het hoofd moet iets hooger liggen en
mag niet direct door de zon bestraald
worden, als hulpmiddel neemt men
een parasol, lichte hoed, die het gelaat
overschaduwd of desnoods een doek
je; een donkere bril is gewenscht.
Hof lang zal men zonnen
In de eerste plaats hangt de duur
af van de kracht dèr stralen en de
warmte van de lucht, de sterkte van
het hart, het zenuwstel, de huid en
van de werking der zweetklieren
wanneer men voelt, dat men te warm
wordt, moet men het bad onderbre
ken.
De inwerking der stralen is sterker,
naarmate de zon hooger staat en de
lucht helderder is, doch het komt niet
alleen op de uiterlijke bijkomstig
heden aan, aangezien deze op verschil
lende menschen geheel anclers in zul
len werkende een is veel gevoeliger
dan de ander. Blonde en roodharige
menschen met blanke huid zullen een
intensieve bestraling der zon minder
goed kunnen verdragen dan donker
harige typen met een donkere huid.
Indien men gevoelig is voor kouvat
ten, moet men reeds in het voorjaar
beginnen zich te gewennen aan bij
open ritmen te zitten en daarna in de
vrije natuur, om zoodoende aan lang
zame inwerking van de lucht en de
zon te gewennen.
Als antwoord op deze verzuchting
van vele dames, zouden wij willen
antwoorden1: „omdat vele vrouwen
het zich te gemakkelijk maken en er
geen tyd voor hebben'om het haar te
borstelen."
De meeste vrouwen weten inder
daad niet, hoeveel er van het regel
matig borstelen afhangt, dat als een
soort massage werkt, die niet alleen
de huid schoonhoudt en het vormen
van schilvers voorkomt, doch waar
door tevens een betere circulatie
plaats vindt.
Het gaat met allerlei haarziekten
als met verschillende andere dingen
ia het leven, die men verwaarloosd
heeft. Haaruitval, afbreken, dof en
onhandelbaar by het opmaken zijn het
onvermijdelijke gevolg van het tekort
aan verzorging.
Van het grootste? belang is een goe
de haarborstel, die wel niet goedkoop
in aanschaffing is, doch waar men
jaren iets aan heeft. Het beste is een
houten bovenkant en de haren moe
ten echt zyn en een natuurlijke kleur
hebben, daarbij vooral stevig. Buiten
gewoon groot van formaat is onnoo-
dig, terwijl de bosjes haar op kleine
afstanden van elkander verwijderd
moeten zijn. Van opzij gezien is zoo'n
borstel ietwat gewelfd, waardoor het
haar beter over de ronding van het
hoofd -geraakt wordt. Iedere week I
moet een borstel gewasschen worden
met water en een weinig ammoniak,
terwijl de borstel noch op de haren
noch op de bovenkant gedroog^ mag
worden, doch by voorkeur/sxaande,
b.v. met het handvat in een hoog glas
of jampot, zoodat omvallen wordt
voorkomen. Voordat men een borstel
weer in gebruik neemt moet hy vol
komen droog zyn. Wanneer men bor
stels op deze wijze onderhoudt kun
nen ze jaren lang mee.
Hoe borstelt men nu het haar i
Men buigt het hoofd tamelijk diep
naar omlaag, waardoor de haren naar
voren vallen, daarna begint men van
af den schedel het haar tot het eind
te borstelen, terwijl de hoofdhuid
eveneens stevig geborsteld wordt. Zoo
doet men in alle richtingen, niet en
kele, doch verscheidene malen. Het
meest aan te bevelen is om een klein
stevig borsteltje bij de hand te heb
ben, waarmede men telkens de ge
bruikte borstel schoonmaakt en ten
slotte nog eens flink tegen den achter
kant kloppen. Men staat eenvoudig
versteld hoeveel stof van het hoofd
wordt geborsteld.
Reinigt men een borstel nu na ieder
gebruik niet grondig, dan is het heel
begrijpelijk, dat de stof in de haren
komt en dit dof wordt. Noodig is jaét
haar in alle richtingen te borstelen..
Men moet voor deze behandeling des
avonds 35 minuten rekenen en kan
dan volstaan met éénmaal in de drie
of vier weken het haar te wasschen.
Teveel wasschen is verkeerd, maakt
het haar met steeds kleinere tus
schenpoozen vet, omdat de vetkliertjes
tot meerdere afscheiding worden ge
prikkeld.
P.u. Piui XI lijden, de plechtige ceremonie, ter gelegenheid v.n
zijn 79>ten rerj.ard.g.
door Martine Wittop Koning.
Nagebootste roorrwjjet 4 pers.).
V2 L. melk, 100 jgr. rijst, stukje
vanille, Vz L. melk, JH) grr. custard-
poeder, 60 gr. iiiiiflipwri
Kook op de gewone wijze de gewas
schen ryst in V-i L. kokende melk met
wat vanille tot een gare, stevige pap.
Breng intusschen den tweeden hal
ven liter melk met de bybehoorende
suiker aan de kook, 'roer er de met
wat koude melk aangemengde cui
tardpoeder door en laat de vla onder
voortdurend roeren een oogenblik
doorkoken.
Roer de rijst en de vla door elkaar,
laat het mengsel door en door koud
worden (af en toe roeren, om te voor
komen dat zich een vlies vormten
breng het dan over in een vlaschaal.
R iz d la Condé Q personen).
1/2 L. melk, 50 gr. ryst, stukje va
nille, 75 gr. suiker, Vé L. slagroom,
1 eiwit, 10 gr. gelatine, V2 L. blikj'
abrikozen.
Kook opeen zeer zacht vuur de rijst
in de melk met de vanille gaar, zóó
dat de korrels goed zacht en gezwol
len worden. Neem de pan vanAet
vuur en voeg er de in koud water ge
weekte (daarna goed uitgeknepen)
gelatine by en de suikerroer vooral
voorzichtig, zoodat de rijst niet pap
pig wordt.
Klop den room met het eiwit stijf,
meng er de eenigszins afgekoelde pud
dingmassa door en laat dan het meng
sel nog wat meer bekoelen (tof de
rijstkorrels niet meer zakken).
Leg in een met slaolie ingepenseel-
den vorm (die daarna omgekeerd is
weggezet om zorgvuldig uit te lek-
kfen )een laagje van het puddingmeng
sel, schik er eenige haalve abrikozen
op (van te voren goed uitgelekt)
dat ze een stukje binnen den rand
blijven; bedek de vluchten met een
laagje van de puddingmassa, leg er
weer abrikozen op#en ga ^©o voort,
tot de laatste laag pudding de abri
kozen afsluit.
Laat de pudding op een koele plaats
verder stevig k worden, schud hem
j voorzichtig uit den vorm, leg er de
1 nog overgehouden abrikozen met het
bybehoorende sap omheen of presen
teer er deze compötë afzonderlijk bij.
Phot. L'fa
Anny Ondra in Donogoo Tonka.
„De privé-secretaresse getrouwd".
In het Thalia-Theater draait vanaf
hedenavond „De privé-secretaresse ge
trouwd" een vervolg op „De privé secre
taresse" met het bekende trio'Hermann
Thimig, Felix Bressant en Renate Muller. I
H*et is ditmaal echter een Frq.nsch pro
duct met Fransche acteurs. Het is even
als de bekende rolprent een goede amu
sementsfilm met vele aardige trekjes
van de Filma welke „Variété" heeft ge
bracht met Hans Alhers, de prachtige
film „Amok" en verschillende Fransche
goede films.
In de film worden de hoofdrollen ver
vuld door Jean Murat, Marie Glory en
Armand Bernard.
„Duivels der lucht" in de
Kéunie-Bioscoop.
Durf, bravour, sensatie en luchtvaart.
Warner Brothers hebben een film uit
gebracht, waaraan de U. S. Navy in groot
formaat haar medewerking heeft ver
leend.
Een manoeuvre, waaraan een groot
vloot- en een machtig luchteskader hun
medewerking verleenen, wordt aange
grepen om een overtuigende „Ausstat-
tung" te geven van de strijdmachten,
waarover de Vereenigde Staten beschik
ken. En daarbij wordt men door de
totale en gedetailleerde beelden van een
grootsch opgezetten aanval zoo sterk
geboeid ook al door de filmische qua-
liteiten, dat men vergeet ten slotte
met een „luchtromannetje" van doen te
hebben, waarvan een der hoofdpersonen
slechts één van de ontelbare tientallen
vliegers is, die in hun snelle'-jagers een
kunstmatig wolkendek boven de vervaar
lijk naderende, slagbodems trekken.
Als geheel genomen is deze film lmpo
neerend en van lofwaardige fotografie.
Het scenario is gebaseerd op een niet
meer nieuw gegeven, doch dermate
boeiend uitgewerkt, dat het in hooge
mate interessant is.
Tommy O' Toole is een min of meer
verwaand jongmensch, uitstekend vlie
ger, die zijn zinnen er op heeft gezet, bij
de marine te dienen. Hij heeft er een
kennis bil zitten, luitenant Barrigan.
Zijn apog'&me manier van optreden
doet de verhouding tusschen de beide
manneA er nielbp verbeteren (o.a. doet
hij zijnlntrede «oor jutst als er inspectie
gehoud^i wordt, met zijn machine de
dolste 'capriolen boven het terrein uit te
halen.
De fotogaafie van de film is fenome
naai. Hootdtypeeringen zijn van James
Gagney, Hargaret Lindsay, Pat O'Brien.
Donogoo Tonka.
ue nieuwste Uia-iilni.
in <)e senouwbuigDioscoop.
De Ula heen, 0 ules rtontains oexenae
tooneeisiuk veruiniu en voor ae vrouwe-
njxe nooidroi uitverkoren ae oionae,
vroolijkb* Aiiny unur$. ue fiim aie pas
vorige week voor ae eerste maal in A111-
steruum en Den Haag werd vertoond kan
men thans reeos in ae bcnouwburgbios-
coop aanschouwen, en men zal zica on-
getwijieid met de vroolljke, Aanstekelijke
uwaasneid van een vernaai over een met
bestaande stad in Zuid-Amerika bijzon-
der amuseeren.
Een flimgegeven is het zeker, deze ge-
scniedenis van een niet bestaande stad
Zuid-Amerika, waarvan een beroema
proiessor 111 ue geografie, aigaande op
geruenten, in een atiner boeken een be-
acnryving gegeveiï neett, zooüat een ge
wetenloos muiviau onder bedreiging de
vergissing aan de openbaarheid prijs te
geven, cnantage op nem plegen kan.
iwèe jongelui, de werkelooze Pierre en
zijn doortastend vriendinnetje Josette,
die van dit alles door toeval op de noog-
te gekomen zyn, vinden een oplossing:
Donogoo Tonka moet gesticht worden!
en natuuriyk is er in Parys wel een
„bankier te vinden, die bereid is een
maatschappy op te richten, met het doel
exploitatie van „de goudveldeh van
Donogoo Tonka" te linahcieren. Het slot
(.Romalns geniale vondst) is, dat Pierre
aan den hopeloozen tocht der goudzoe-
kers naar de met bestaande stad eenv
einde makend, ergens een bordje met
het opschrift „Donogoo Tonka" In den
grond slaat en daarmee het initiatief
neemt tot tie werkeiyke stichting van
Donogoo Tonka, dat nu in verbluffend
korten tijd, dank zij vooral ook de aan
wezigheid van goud in den bodem, uit
het niets ontstaat.
Aan Keinhoid öctjünzel, werd door de
Ufa het schrijven van een draaiboek
naar het werk van Jules Romalns en 7'
bovendien de regie bij de verfilming op
gedragen, en gezien het groteske karak
ter van Romains' stuk was die taak bij
Schünzel waarschijnlijk wel in de beste
handen. Wie zich de groote Ufa-film
„Amphitryon" herinnert, zal beseffen
dat de filmkunstenaar, die zich in staat
had getoond een zoo geslaagde mytholo
gische parodie te maken, voor de ver
filming van een werk als „Donogoo Ton-,
ka" de aangewezen man was. Hij maakte
er een vlotte film van met vele aardige
momenten.
Rijstschotel met leverrolletjes.
300 gram ryst, 1 ui, 1 busje tomaten-
purée, 1 lepel gehakte peterselie, 40 gram
iboter, peper en zout, plakken lever, spek,
gefruite uien, bloem, boter.
De ryst wordt op de gewone wyze gaar
gekookt, onder de hand bakken %ij de ui
lichtbruin in de boter en roeren deze met
de tomatenpurée, peterselie, peper en zout
door de rijst, vóórdat al het water hierop
verkookt is. Voor de leverrolletjes nemen
wy dunne plakken lever, die met een plak
spek en zeer fijn gehakte gesmoorde uien
en wat peper worden belegd, daarna opge
rold en met een stevige draad garen dicht
gebonden. Nadat ze om en om in bloem ge
wenteld zijn, worden de rolletjes in boter
gebraden, daarna onder toevoeging, van wat
water gaargesmoord.
Nadat de rijst op een verwarmde schotel
is opgedaan, worden de leverrolletjes in
het midden gelegd en de saüs er overheen
gegoten, deze wordt afgemaakt met een
weinig citroensap en met sago gebonden.
Sunmaid surprises.
8 plakjes cake, L. slagroom, 100 gram
Sunmaidrozijnen, 1 lepel citroensap, 50 gr.
suiker, een tikje zout, vanillesuiker, 1 ba
naan, 1 appel, wat gehakte okkernoten.
We wellen de rozijnen op, laten ze daarna
uitlekken en drogen ze met een doek
De banaan en de appel worden aan zeer
kleine stukjes'gehakt of gesneden en'"met
de rozijnen, de citroensap en 25 gr. suiker
dooreen gemengd, waarna wy met de rest
van de suiker de room stijf kloppen en met
de vruchten vermengen.
De sneedjes cake hebben wij op een ge
bakschaal gelegd en hierop wordt de room
verdeeld, waarna er enkele gehakte okker
noten over heen worden gestrooid.
Citroensaus.
5 d.L. water, sap van 3 citroenen, schil
van citroen, 100 gram suiker, 25 gram
We brengen het water aan, de kook met
de zeer dun geschilde schil van citroen,
waaraan geen wit aan de binnenkant mag
blijven zitten en laten dit een minuut of
10 trekken, halen de scchil er uit, voegen
de suiker en de citroensap er bij en daarna,
als de suiker geheel en al opgelost is, de
aangemengde maizena, terwijl we het sausje
roerende nog even door laten koken en
warm opdienen.
Deze saus is erg smakelijk, zoowel by
droge rijst als bij ry'st in melk gekookL
PL
Twee aardige jurkjes voor
onze meisjes.