UAK
i
j
Si
I
s
FUROL
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
|go ƒ9235
Donderdag H"Juni|l936
75e Jaargang
tflEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW1JK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Reorganisatie van het Spoorwegbedrijf.
N.V. de Nederlandsche Spoorwegen.
OM EEN KIND.
Doorzitten?
boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle,
gaan, gelyk in den afgeloopen nacht werd
BU1TENLANDSCH NIEUWS.
handel of de
Markt 31.
FEUILLETON.
brauwen aan.
dat een en ander niet geheel van gevaar
intusschen blijken je onhulllngen reeds
I
(Wordt vervolgd.)
Doos 3Q ctBij Apobh enDrogisten
ot
ce
a-
komen ze er op af als de raven!
Zijn stem slaat over van woede en
èl
jn
i?
Een genoegen te verwachten, is ook
een genoegen.
tlerd, waarvan een mijn verloofde Is. De
namen van die beide meisjes zijn u be
kend. Het betreft'hier het tweetal, bij
wie uw dochtertje, Maud, zich op het
oogenbjik bevindt.
Hij zwijgt plotseling, want Gordon is
van zijn stoel opgesprongen, treedt op
te, moet u weten... het ware misschien
gewenscht, dat Ik van mijn kant al het
gen, in de nieuwe N.V. Nederlandsche
Spoorwegen in te brengen tegen over-
gifte van een bedrag van 10 millioen
aan aandeeien. Hierdoor komt op de
balans een bedrag van au millioen be
schikbaar, dat aan de afschrijvlngsreke-
nlngen kan worden toegevoegd.
Voorts ziet de Staat zijn bezit vermin
deren, doordat het in 1921 op zijn aan-
deelen op naam gestorte bedrag van
4.950.000 bij de liquidatie zal blijken
verloren te zijn.
In het wetsontwerp vraagt de Regee-
rlng de machtigingen, welke zij behoeft,
u het kind weer bij u nam, mr. Gordon.
In dat geval toch zou niet alleen het
leven van de kleine Maud, maar ook het
uwe in gevaar zijn.
Dat slaat in. Gordon krimpt ineen. Een
oogenblik glijdt er iets als schrik over
hij geen vrees kent, zelfs niet voor den
baas.
Ik geloof niet, zegt hij, al zijn moed
ben van meening, dat je beter deed je
met Je werk te bemoeien en niet met
dingen, die je niet aangaan!
Danny voelt den grond onder zijn voe
ten wegzinken Is hij daar even in een
haald te zijn.
Hij is nu weer een en al aandacht voor
de, op zijn schrijftafel liggende stukken
vóór de plaatsing
zijn.
Roman van
NORBURT GARAI.
(Nadruk verboden).
L IN!
spaart U veel
Iw
tel
lat
ar
ÏLEM
>*S
M.
Verzachl-geneest
iet
■e,
l*
De stakingsbeweging.
Verwacht wordt, dat vandaag een merk
bare ontspanning zal intreden in den sta-
kingstoestand, vooral in Noord-Frankrijk,
waar 270.000 arbeiders der mijnen en me
taalbedrijven het werk zullen hervatten.
In Parys en de rest van het land vorde
ren de
gevers
Wetsontwerp ingediend om Staatsspoor en Hollandsche Spoor sanutn te
voegen in nieuwe „N.V. De Nederlandsche Spoorwegen”. Obligatiehouders
krijgen gelegenheid hun obligaties in te ruilen tegen Staatsobligaties met
rentevoet van 3 pet. Staat brengt in de nieuwe N.V. de Staatsspoorwegen in,
welke een waarde van 100 millioen vertegenwoordigen, tegen
10 millioen in aandeelen.
Precies om acht uur ’s morgens begint
Danny zijn werk in de fabriek. Hij be
geeft zich naar het secretariaat van den
directeur-generaal en laat zich aandie
nen.
Gordon heeft echter den geheelen och
tend belangrijke conferenties, waarbij hij
grooter dan kleiner geworden.
In de gunstige jaren 1924—193U, welke
in het jaar 1929 hun Hoogtepunt bereik
ten, kon het bedrijf zonder overgroote
bezwaren dezen improauctleven kapi-
taallast torsen, maar toen na dat jaar
het vervoer begon terug te loopen en de
verscherpte concurrentie, gepaard aan
de gedaalde koopkracht, een en ander
maal tot tariefsverlaging dwong, waar
van het nadeel niet meer door toene
ming van het vervoer werd gedekt, en
bovendien de steeds toenemende snel- 1
heidsbehoeiten, ook aan het rollend ma
terieel der spoorwegen nieuwe eiscütn ten einde het plan te kunnen uitvoeren,
gingen stellen, bleek al spoedig, hoezeer
de achterstand in de afschrijvingen voor
het spoorwegbedrijf een belemmering
vormde om den concurrentiestrijd vol te
houden.
Het inhalen van den achterstand is
tot slechts enkele millioenen guldens be
perkt gebleven en nu de productieve
waarde der spoorwegen blijft dalen, is
allengs een toeftand ontstaan, welke
onvermijdelijk
niemand! En het is uitstekend, dat je I
mij er op attent maakt, dat mijn kind I
daar niet volkomen veilig is. En wat Jou
zelf betreft, vriend... vriend. Ward! Ik
huur voor spoorwegen en terreinen van I kunnen brengen, zoodait die 20.000 arbeiders
ruim 4.42U.UUU en de overneming van
een in 50 annuïteiten te delgen kapitaal
schuld wegens overkapitalisatle van 13U
millioen. Ook voor den Staat zal intus
schen nog een niet onbelangrijk netto-
voordeel overblijven.
men kunt verlaten, Zoover ik heb kun
nen constateeren, is Maud daar al hee-
lemaal ingeburgerd. Zij is volkomen ge
zond en uiterst opgewekt. Haast niet
Staking bij een groote reedery.
Minister Salengru tegen de ver-
hooging der prijzen van levens
middelen.
Te Le Havre is het technische personeel
van de groote reedery „Compagnie Trans-
atlantique” in staking gegaan. 1100 werk
lieden bezetten de werkplaatsen der ree
dery. Naar verluidt is de staking ook over
geslagen op de parfumfabrieken en op
eenige kleinere metaalfabrieken.
De Minister van Binnenlandsche Zaken,
Salengro, heeft een circulaire gestuurd aan
de prefecten, waarin hij hert verzoekt ter
stond maatregelen te treffen tegen onbil
lijke prijsstijgingen voor levensmiddelen en
andere artikelen voor dagelyksch gebruik.
Zulke prysstjjgingen, aldus de circulaire van
den Minister, zouden slechts de onrust by
de bevolking verhoogen, hetgeen zou leiden
tot een grootere verstoring van de open
bare orde. Elke ongerechtsvaardigde prijs
stijging moet gerechtelyk vervolgd worden
Ingediend is een ontwerp van wet tot
reorganisatie van het spoorwegbedrijf.
In de Memorie vafi Toelichting her
inneren de Ministers van Waterstaat en
van Financiën er aan, dat het bedrijfs-
tekort der Spoorwegen, dat zulk een
zwaren en nog steeds stijgenden druk
legt op het rijksbudget, te wijten is aan
verschillende oorzaken.
In de eerste plaats heeft de crisis het
vervoer zoowel van personen als van
goederen in sterke mate doen afnemen.
In de jaren 1921—1923 heeft zich hetzelf
de verschijnsel voorgedaan, doch terwijl
toen de na den oorlog sterk gestegen
exploitatiekosten belangrijke besparlngs-
mogelijkheden boden en bovendien aan
zienlijke daling van de prijzen der brand
stoffen en andere materialen aan dek
king van het tekort te hulp kwam, thans
door de krachtig voortgezette versobe
ring in de bedrijfsorganisatie besparlngs-
mogelijkheden van voldoenden omvang
niet meer zoo gemakkelijk zijn aan te
wijzen.
Daarbij komen andere moeilijkheden,
Wplke zien in de jaren 19211923 in veel
tuinder sterke mate deden gevoelen. Ter
wijl «enerzijds en door de internationale
handelsbelemmeringen en door de alge-
meene daling van het welvaartspeil het
aanbod van vervoer en goederen sterk is
geslonken, heeft zich anderzijds zoowel
in de personen- als In de vrachtauto een
machtige concurrent ontwikkeld, die het
railvervoer uit de deels monopolistische
positie van vroeger heeft verdrongen.
De samenwerking van belde oorzaken
heeft op de flnanclcele uitkomsten van
het spoorwegbedrijf een zeer nadeeligen
invloed, welk nadeel nog Is vergroot door
de uitbreiding, die in de laatste jaren
door het graven van kanalen aan het
vervoer te water is gegeven. Alleen yre-
gens de Juliana- en Twente-kanalen
lijden de Spoorwegen, volgens een door
de d.irectle gemaakte berekening, een
nadeel van netto omstreeks 1« millioen
’s jaars.
Nog een vierde omstandigheid moet als
een van de belangrijke oorzaken der
financleele moeilijkheden, waarin het
spoorwegbedrijf thans verkeert, worden
vermeld, De verscherpte concurrentie
met de weinig kapltaal-lntensleve auto-
dlensten heeft voor de spoorwegen het
vraagstuk der overkapitalisatle steeds
meer acuut doen worden. In het rapport
van mrs. Van Doorninck, Van Manen en
De stakingsbeweging neemt af.
Volgens een communiqué van het Minis
terie van Arbeid is overeenstemming be
reikt tusschen de directies en het personeel
der verzekeringmaatschappijen.
Deze overeenstemming behelst o.m. de
erkenning van het recht van vaikvereeniging
en de instelling van een collectieve arbeids
overeenkomst en een verhooging der sala
rissen.
Te Bordeaux is overeenstemlmng bereikt
tusschen de werkgevers en werknemers in
de kledingindustrie.
Volgens een ander communiqué van het
Ministerie van Arbeid zal vandaag het werk
worden hervat in de textielindustrie in het
hun ongekenden opbloei verschaffen zijn
speculatief genie de juiste atmosfeer.
Door en óver alles heen baant hij zich
zijn weg; Spoedig troont hij hoog boven
allen en dan gelijkt hij een onweerstaan
baar natuurverschijnsel, dat tyrahniek
met het lot der menschen omspringt.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
latere. 2745. Postrekening 48400.
FRANKRIJK.
De behandeling van het regeerings-
program in het Parlement.
De speciale commissie van de Kamer
heelt tot laat nr den nacht beraadslaagd
over de door de regeenng ingediende wets
ontwerpen. Met uitzondering van het ont
werp betreffende het algemeen man tel ver
drag werden alle wetsontwerpen aangeno
men. Omtrent de voornaamste punten van
genoemd ontwerp was men het weliswaar
eens, maar de communisten wenschten, dat
de Munster van Arbeid niet, zooals in het
ontwerp was bepaald, de rol zou spelen
van arbiter. Tenslotte besloot de commissie
hedenmorgen nogmaals byeen te komen om
vóór het nemen van een definitief besluit
den eersten minister te hooren over dit om
streden punt.
Vanmiddag begint in Kamer de be
spreking der ontwerpen. Het ontwerp ten
aanzien van de verandering der statuten
van de Bank van Frankryk zal vermoedelyk
vandaag of morgen by de Kamer worden in-
gediend. In Regeeringskringen ziet men
deze hervorming zelfs als een netelige aan
gelegenheid, waaraan de grootste zorg zal
moeten worden besteed.
allengs een toestand
grondige herziening
maakt.
Vooreerst is het noodig, de taak, die
de spoorwegen te midden van andere
verkeersmiddelen hebben te vervullen,
opnieuw en zoo goed mogelijk te bepalen.
Voorts zal verbetering moeten worden
gezocht in eenvoudiger en overzichte
lijker constructie van het bedrijf, in be-
vrijding van nog overgebleven te onzer
keuze exploitatiecontracten, en niet het 1
minst ook in leniger en minder gebon
den bedrijfsvoering, die een goede aan-
passirtg waarborgt aan de diensten van
andere vervoersondernemingen.
En eindelijk zal ook herziening in
iinancleel opzicht niet zijn te ontgaan,
nu mede door de ontwikkeling der tech
niek de geiSruikswaarde der spoorwegen
zoodanig is gedaald, dat het vervoer de
kapitaaliasten geenszins meer kan dek
ken, en de waarde van het actief door
het totaal bedrag der schulden belang
rijk wordt overtroffen.
Deze overwegingen hebben de regee-
ring geleid tot de overtuiging, dat het
gevolgen thans niet onder cijfers gaan, gwijjn ut ucxx axgcxuupcxx uavui, ncxu
vastgesteld. De staking in de café’s en res
taurants zal voor het geheele departement
van de Seine worden afgekondigd. De sla
gersgezellen zullen in de zaken met meer
dan 5 knechts de winkels bezetten en in de
kleine bedrijven de werkplaatsen verlaten.
Ook de vleesch-stands in de centrale markt
hallen zullen by de staking worden betrok
ken. In de Parysche chocolade-industrie
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
5 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnmmer 20
by slag op den prys. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prys.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduceerden
prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags
aa het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te
Tenslotte zijn er maar twee mogelijk
heden: of hij verdwijnt met den meesten
spoed na een kort excuus te hebben ge
stameld in dat geval kan hij er op
rekenen, dat hij het bij Gordon voor al-
tijd verbruid heeft! ot hij tracht door
kalm en gedecideerd op te treden in
ringen veel kleiner, want tegenover de
belangrijke vermindering van net door
den staat te betalen spoorwegtekort
(met bovengenoemde bedragen van ruim
4.420.000 en ruim z.ooo.ooo) staan voor
hem het niet meer ontvangen van de I
door de S.S.-H.S. thans verschuldigde heeft men een overeenstemming tot stand
engien, zwuait ae au.uw arowiuers
van deze branche vandaag het werk zullen
hervatten.
Uit de provincie komen nog steeds berich
ten binnen over opnjeuw uitbreken van sta
kingen. Zoo zijn in Muhlhausen in den Elzas
3000 metaalarbeiders pn wevers in staking
gegaan.
oryjerhandelingen tusschen werk-
en werknemers langzaam. Vooral ten
aanzien van de regeling’ der loonen doen.- i
I zich moeilijkheden voor. De 200.000 bouw-
vakarbeiders te Parys zullen ook vandaag
w j’ -n
in de gas- en electriciteitsfabrieken van Pa-
I rijs is staking vermeden. Daarentegen zul-
I len morgen de slagersgezellen en de em-
I ployé’s der café’s en restaurants in staking
Omtrent de financleele gevolgen moge
worden opgemerkt, dat, ofschoon net
vanzelf spreekt, dat door de voorgesteide
maatregelen de dekkingiyan het tegen
woordige spoorwegtekort bij lange na
niet kan worden bereikt, toch voor net
spoorwegbedrijf de hieruit voortvloeien
de besparing, bestaande vooreerst in het
vervallen van de aan den Staat ver
schuldigde huur voor spoorwegen en ter
reinen vah ruim 4.420.000, en voorts in
verlaging van de interestrekening, welke
de Ministers op rond 7.000.000 schatten,
belangrijk is, terwijl vervanging van de
uitstaande geldleeningen der maat
schappij door één leening van den Staat,
voor sommige der eerstgenoemde leenln-
gen verlenging van looptijd ten gevolge
heeft, waardoor het aan aflossing be-
noodigde bedrag belangrijk vermindert.
Bedacht moge voorts worden, dat er
geen sprake van zou kunnen zijn het ge
heele spoorwegtekort te dekken uitslui
tend door een financleele reconstructie
t Verdere besparing zal moeten komen
door b.v. verdere opheffing van de meest
verliesgevende lijnen en bevrijding van
verouderde en te bezwaarlijk geworden
exploitatie-contracten, voortzetting van w -
de versobering der bedrijfsorganisatie en nog in staking blijven. In het bankbedrijf
dergelijke, welke maatregelen door de
voorstellen worden vergemakkelijkt of
mogelijk gemaakt, doch waarvan de gel-
hem toe en kijkt hem zoo doordringend
aan, dat hij totaal uit het vele} is ge
slagen.
Waarom vertelt u mij dat?
Omdat... stottert Danny verward,
omdat, wel. de zaak is deze...
Van der Meulen is de overkapitalisatle
van de S.S. en H.U.S.M., op grond van 1
te geringe afschrijvingen in vorige jaren,
becijferd op rond 229 millioen. Sedert welke zoowel naar de gekapitaliseerde
dien is, ofschoon Inmiddels de Jaarlijk-
beschermen. en daarom, mr. Gordon,
dacht ik ais ik nu eens verlof had, dan
zou ik...
Aha! Je meent dus snel even de ge- zijn gelaat. Dan wendt hij zich echter
legenheid te baat te moeten nemen, niet- snel af eh gaat naar zijn schrijfbureau,
waar jongmensch? Bah, jullie zijn toch waar hij bedachtzaam in zijn stoel plaats
neemt.
En Danny voelt plotseling een heerlijk
kalmeerend zelfvertrouwen in zich ont
moet dien dag tot twee maal om een I lijk al heel gemakkelijk... Ei öccE
onderhoud verzoeken, vóór hij eindelijk, I van den toestand ter plaatse op de hoog-
’s middags om drie uur wordt toegelaten. 1
In stramme, bijpa militaire houding
staat hij dan tegenover den, door allen I mogelijke deed qm de kleine Maud te
zoo gevreesden, hoogsten chef
Gordon kijkt even vluchtig van zijn
werk op
U wilt me over een particuliere aan
gelegenheid spreken? Wat wenscht u?
Mr. Gordon... Danny tracht zich
zoo goed mogelijk te beheerschen, mr. allmaal hetzelfde. Als ze wat ruiken, dan
Gordon, in een weekend-hulsje aan de
Theems, waarvan ik dé eigenaar ben, 1
zijn twee meisjes-studenten ingekwar- klinkt thans bijna krijschend.
tierd. waarvan een mi1n verloofde Is. De 1 Nee: brave vriend. dan
deerlijk in mij vefglst. Ik ben niet bang
wenschelijk is, S.S. en H.S. samen te
voegen in een nieuwe „N.V. de Neder
landsche Spoorwegen”,’ terwijl S.S. en
H.S. zouden moeten worden geliquideerd.
Aan de obiigatiehouders en aan hen,
die aan S.S. of aan I
delijke
gebracht kunnen worden.
i Voor den Staat zijn de onmiddellijk uit
het wetsontwerp voortvloeiende bespa-
iuuuvxd ckk aau. xxvxx, j rmffon uppl Irlöinor want tflffonnvor rta
H.S. geld op schuld-
bekentenis hebben, geleend, zal gelegen-
heid worden geboden, nun obligaties en
schuldbekentenissen in te ruilen tegen
I Staatsobligaties. De rentevoet der nieu
we Staatsobligaties zal voor alle te con-
verteeren spoorwegleenlngen gelijkelijk
op drie pet. worden gesteld.
De staat zal een oiler brengen door-
in de eerste plaats de Staatsspoorwegen,
r meer te herkennen. Misschien kunt u
impase geraakt! Wat moet hij nu doen?
Hij heeft een angstig voorgevoel, dat -
hij op den verkeerden weg is. Gordon
staat daar tegenover hem als iemand,
die op zijn hoede is. Zijn breede rug is
I eenigszins gebogen; loerend kijkt hij
Danny van onder zijn borstelige wenk-
brauwen aan. xaim en geueciaeera op u; ureueu jlu i
I Ik dacht, mr. Gordon. ik ben bang, I Gordon de overtuiging te wekken, dat j
uenu uciaiigxxjac uuxxxcxcxxvxc», waaiuy hij dat ccxx cu uMuöi' iüci> gcucei van gevaar
niet mag worden gestoord en Danny I ontbloot is. Vanaf de rivier is het name-
- - - - --ik ben goed
Gordon zit ais een spin in zijn web
en luistert. De groote strijd is ontbrand.
Hij blijft er vrij van. Zijn linker oog
heeft door een sneeuwbal met den ver-
borgen steen dusdanig aan lichtsterkte
Ingeboet, dat hij voor den militairen
dienst ongeschikt wordt verklaard. Hij
weet den tijd te benutten. Goede ar
beidskrachten worden zeldzaam en voor
een man als hij is er veel geld te ver
dienen. Hij weet zich zelfstandig te ma
ken door zijn chef uit de firma te ver
dringen. De wereld heeft’ wapens noodig.
Dag en nacht wordt er gewerkt aan den
loopenden band
Hij verneemt, dat deze en gene zwaar
kewond is, gedood of vermist. Hem, den
bienschenhater. is het, alsof de wreken-
de gerechtigheid nu zijn vijapden neer-
Jlaat. Hij staat bij zijn machines als een
Wmfator. De steenworp, die hem tegen
den grond sloeg, heeft *hem omhoog ge
dragen Hij wordt nu overal belèefd ge
groet en met respect behandeld; hij is
een man van beteekenls geworden. I
Doch eerst de na-oorlogsche jarenmet
nuur ais volgens het bedrag, dat thans
sche afschrijvingen op peil zijn gebracht, nog ter zake van spoorwegaanleg in de
door de ainemende gebruikswaarde der Staatsschuld aanwezig is, een waarde
spoorwegen de overkapitalisatle veeleer van rond IW millioen vertegenwoordl-
n rran in Ha nioilinP M XZ MaH AVl Cï V1H RphP
(lOinSCHE COURANT.
eens een oogenbllkje van uw kostbaren
tijd afnemen om u zelf op de hoogte te
gaan stellen, 't Is buitengewoon mooi
daar bulten aan de Theems. U zult er
geen spijt van hebben!
Gordon staart met een leegen, niets-
zeggenden blik voor zich uit; hij schijnt
niet goed te weten, wat hij hierop moet
antwoorden.
Op dat oogenblik ratelt de telefoon.
Gordon neemt de hoorn van de haak.
Ja? Met Gordon... Aha, inspecteur,
bijeenrapend, dat het juist zou zijn, als 1 Wat zegt u? Dood gevonden? Ach kom...
- De vermoedelijke moordenaar?... Na-
tuurlijk, dat stelt me volkomen gerust,
volkomen Pardon?... Het kind...? Ja,
j dat kan ik op het oogenblik bezwaarlijk
i beoordeeïen. Blijft u op 't bureau?...
Goed, dan zal ik u over een paar minu
ten opbellen In ieder geval dank ik u
i voorlooplg, inspecteur!
Hij legt den hoorn neer. Plotseling
schijnt hij geheel veranderd.
1 ’t Is allemaal buitengewoon interes
sant wat je me daar vertelt, Jongmensch.
waken, tyu vasthouden, denkt hij. Pra- zegt hij met een schamper lachje, maar
Nee. brave vriend, dan heb je Je ten, praten. De baas Is bang. Zonder
verlof en zonder salarisverhooging krijgt i door bepaalde gebeurtenissen achter-
Voor niemand. Versta je dat goed? Voor I hij met niet weg.
En plotseling is hij de onbevangen
heid in persoon.
Ik kan u wel zeggen, mr. Gordon,
dat u zich op die beide meisjes volko-