UAK i j Si I s FUROL NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN |go ƒ9235 Donderdag H"Juni|l936 75e Jaargang tflEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW1JK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Reorganisatie van het Spoorwegbedrijf. N.V. de Nederlandsche Spoorwegen. OM EEN KIND. Doorzitten? boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, gaan, gelyk in den afgeloopen nacht werd BU1TENLANDSCH NIEUWS. handel of de Markt 31. FEUILLETON. brauwen aan. dat een en ander niet geheel van gevaar intusschen blijken je onhulllngen reeds I (Wordt vervolgd.) Doos 3Q ctBij Apobh enDrogisten ot ce a- komen ze er op af als de raven! Zijn stem slaat over van woede en èl jn i? Een genoegen te verwachten, is ook een genoegen. tlerd, waarvan een mijn verloofde Is. De namen van die beide meisjes zijn u be kend. Het betreft'hier het tweetal, bij wie uw dochtertje, Maud, zich op het oogenbjik bevindt. Hij zwijgt plotseling, want Gordon is van zijn stoel opgesprongen, treedt op te, moet u weten... het ware misschien gewenscht, dat Ik van mijn kant al het gen, in de nieuwe N.V. Nederlandsche Spoorwegen in te brengen tegen over- gifte van een bedrag van 10 millioen aan aandeeien. Hierdoor komt op de balans een bedrag van au millioen be schikbaar, dat aan de afschrijvlngsreke- nlngen kan worden toegevoegd. Voorts ziet de Staat zijn bezit vermin deren, doordat het in 1921 op zijn aan- deelen op naam gestorte bedrag van 4.950.000 bij de liquidatie zal blijken verloren te zijn. In het wetsontwerp vraagt de Regee- rlng de machtigingen, welke zij behoeft, u het kind weer bij u nam, mr. Gordon. In dat geval toch zou niet alleen het leven van de kleine Maud, maar ook het uwe in gevaar zijn. Dat slaat in. Gordon krimpt ineen. Een oogenblik glijdt er iets als schrik over hij geen vrees kent, zelfs niet voor den baas. Ik geloof niet, zegt hij, al zijn moed ben van meening, dat je beter deed je met Je werk te bemoeien en niet met dingen, die je niet aangaan! Danny voelt den grond onder zijn voe ten wegzinken Is hij daar even in een haald te zijn. Hij is nu weer een en al aandacht voor de, op zijn schrijftafel liggende stukken vóór de plaatsing zijn. Roman van NORBURT GARAI. (Nadruk verboden). L IN! spaart U veel Iw tel lat ar ÏLEM >*S M. Verzachl-geneest iet ■e, l* De stakingsbeweging. Verwacht wordt, dat vandaag een merk bare ontspanning zal intreden in den sta- kingstoestand, vooral in Noord-Frankrijk, waar 270.000 arbeiders der mijnen en me taalbedrijven het werk zullen hervatten. In Parys en de rest van het land vorde ren de gevers Wetsontwerp ingediend om Staatsspoor en Hollandsche Spoor sanutn te voegen in nieuwe „N.V. De Nederlandsche Spoorwegen”. Obligatiehouders krijgen gelegenheid hun obligaties in te ruilen tegen Staatsobligaties met rentevoet van 3 pet. Staat brengt in de nieuwe N.V. de Staatsspoorwegen in, welke een waarde van 100 millioen vertegenwoordigen, tegen 10 millioen in aandeelen. Precies om acht uur ’s morgens begint Danny zijn werk in de fabriek. Hij be geeft zich naar het secretariaat van den directeur-generaal en laat zich aandie nen. Gordon heeft echter den geheelen och tend belangrijke conferenties, waarbij hij grooter dan kleiner geworden. In de gunstige jaren 1924—193U, welke in het jaar 1929 hun Hoogtepunt bereik ten, kon het bedrijf zonder overgroote bezwaren dezen improauctleven kapi- taallast torsen, maar toen na dat jaar het vervoer begon terug te loopen en de verscherpte concurrentie, gepaard aan de gedaalde koopkracht, een en ander maal tot tariefsverlaging dwong, waar van het nadeel niet meer door toene ming van het vervoer werd gedekt, en bovendien de steeds toenemende snel- 1 heidsbehoeiten, ook aan het rollend ma terieel der spoorwegen nieuwe eiscütn ten einde het plan te kunnen uitvoeren, gingen stellen, bleek al spoedig, hoezeer de achterstand in de afschrijvingen voor het spoorwegbedrijf een belemmering vormde om den concurrentiestrijd vol te houden. Het inhalen van den achterstand is tot slechts enkele millioenen guldens be perkt gebleven en nu de productieve waarde der spoorwegen blijft dalen, is allengs een toeftand ontstaan, welke onvermijdelijk niemand! En het is uitstekend, dat je I mij er op attent maakt, dat mijn kind I daar niet volkomen veilig is. En wat Jou zelf betreft, vriend... vriend. Ward! Ik huur voor spoorwegen en terreinen van I kunnen brengen, zoodait die 20.000 arbeiders ruim 4.42U.UUU en de overneming van een in 50 annuïteiten te delgen kapitaal schuld wegens overkapitalisatle van 13U millioen. Ook voor den Staat zal intus schen nog een niet onbelangrijk netto- voordeel overblijven. men kunt verlaten, Zoover ik heb kun nen constateeren, is Maud daar al hee- lemaal ingeburgerd. Zij is volkomen ge zond en uiterst opgewekt. Haast niet Staking bij een groote reedery. Minister Salengru tegen de ver- hooging der prijzen van levens middelen. Te Le Havre is het technische personeel van de groote reedery „Compagnie Trans- atlantique” in staking gegaan. 1100 werk lieden bezetten de werkplaatsen der ree dery. Naar verluidt is de staking ook over geslagen op de parfumfabrieken en op eenige kleinere metaalfabrieken. De Minister van Binnenlandsche Zaken, Salengro, heeft een circulaire gestuurd aan de prefecten, waarin hij hert verzoekt ter stond maatregelen te treffen tegen onbil lijke prijsstijgingen voor levensmiddelen en andere artikelen voor dagelyksch gebruik. Zulke prysstjjgingen, aldus de circulaire van den Minister, zouden slechts de onrust by de bevolking verhoogen, hetgeen zou leiden tot een grootere verstoring van de open bare orde. Elke ongerechtsvaardigde prijs stijging moet gerechtelyk vervolgd worden Ingediend is een ontwerp van wet tot reorganisatie van het spoorwegbedrijf. In de Memorie vafi Toelichting her inneren de Ministers van Waterstaat en van Financiën er aan, dat het bedrijfs- tekort der Spoorwegen, dat zulk een zwaren en nog steeds stijgenden druk legt op het rijksbudget, te wijten is aan verschillende oorzaken. In de eerste plaats heeft de crisis het vervoer zoowel van personen als van goederen in sterke mate doen afnemen. In de jaren 1921—1923 heeft zich hetzelf de verschijnsel voorgedaan, doch terwijl toen de na den oorlog sterk gestegen exploitatiekosten belangrijke besparlngs- mogelijkheden boden en bovendien aan zienlijke daling van de prijzen der brand stoffen en andere materialen aan dek king van het tekort te hulp kwam, thans door de krachtig voortgezette versobe ring in de bedrijfsorganisatie besparlngs- mogelijkheden van voldoenden omvang niet meer zoo gemakkelijk zijn aan te wijzen. Daarbij komen andere moeilijkheden, Wplke zien in de jaren 19211923 in veel tuinder sterke mate deden gevoelen. Ter wijl «enerzijds en door de internationale handelsbelemmeringen en door de alge- meene daling van het welvaartspeil het aanbod van vervoer en goederen sterk is geslonken, heeft zich anderzijds zoowel in de personen- als In de vrachtauto een machtige concurrent ontwikkeld, die het railvervoer uit de deels monopolistische positie van vroeger heeft verdrongen. De samenwerking van belde oorzaken heeft op de flnanclcele uitkomsten van het spoorwegbedrijf een zeer nadeeligen invloed, welk nadeel nog Is vergroot door de uitbreiding, die in de laatste jaren door het graven van kanalen aan het vervoer te water is gegeven. Alleen yre- gens de Juliana- en Twente-kanalen lijden de Spoorwegen, volgens een door de d.irectle gemaakte berekening, een nadeel van netto omstreeks 1« millioen ’s jaars. Nog een vierde omstandigheid moet als een van de belangrijke oorzaken der financleele moeilijkheden, waarin het spoorwegbedrijf thans verkeert, worden vermeld, De verscherpte concurrentie met de weinig kapltaal-lntensleve auto- dlensten heeft voor de spoorwegen het vraagstuk der overkapitalisatle steeds meer acuut doen worden. In het rapport van mrs. Van Doorninck, Van Manen en De stakingsbeweging neemt af. Volgens een communiqué van het Minis terie van Arbeid is overeenstemming be reikt tusschen de directies en het personeel der verzekeringmaatschappijen. Deze overeenstemming behelst o.m. de erkenning van het recht van vaikvereeniging en de instelling van een collectieve arbeids overeenkomst en een verhooging der sala rissen. Te Bordeaux is overeenstemlmng bereikt tusschen de werkgevers en werknemers in de kledingindustrie. Volgens een ander communiqué van het Ministerie van Arbeid zal vandaag het werk worden hervat in de textielindustrie in het hun ongekenden opbloei verschaffen zijn speculatief genie de juiste atmosfeer. Door en óver alles heen baant hij zich zijn weg; Spoedig troont hij hoog boven allen en dan gelijkt hij een onweerstaan baar natuurverschijnsel, dat tyrahniek met het lot der menschen omspringt. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. latere. 2745. Postrekening 48400. FRANKRIJK. De behandeling van het regeerings- program in het Parlement. De speciale commissie van de Kamer heelt tot laat nr den nacht beraadslaagd over de door de regeenng ingediende wets ontwerpen. Met uitzondering van het ont werp betreffende het algemeen man tel ver drag werden alle wetsontwerpen aangeno men. Omtrent de voornaamste punten van genoemd ontwerp was men het weliswaar eens, maar de communisten wenschten, dat de Munster van Arbeid niet, zooals in het ontwerp was bepaald, de rol zou spelen van arbiter. Tenslotte besloot de commissie hedenmorgen nogmaals byeen te komen om vóór het nemen van een definitief besluit den eersten minister te hooren over dit om streden punt. Vanmiddag begint in Kamer de be spreking der ontwerpen. Het ontwerp ten aanzien van de verandering der statuten van de Bank van Frankryk zal vermoedelyk vandaag of morgen by de Kamer worden in- gediend. In Regeeringskringen ziet men deze hervorming zelfs als een netelige aan gelegenheid, waaraan de grootste zorg zal moeten worden besteed. allengs een toestand grondige herziening maakt. Vooreerst is het noodig, de taak, die de spoorwegen te midden van andere verkeersmiddelen hebben te vervullen, opnieuw en zoo goed mogelijk te bepalen. Voorts zal verbetering moeten worden gezocht in eenvoudiger en overzichte lijker constructie van het bedrijf, in be- vrijding van nog overgebleven te onzer keuze exploitatiecontracten, en niet het 1 minst ook in leniger en minder gebon den bedrijfsvoering, die een goede aan- passirtg waarborgt aan de diensten van andere vervoersondernemingen. En eindelijk zal ook herziening in iinancleel opzicht niet zijn te ontgaan, nu mede door de ontwikkeling der tech niek de geiSruikswaarde der spoorwegen zoodanig is gedaald, dat het vervoer de kapitaaliasten geenszins meer kan dek ken, en de waarde van het actief door het totaal bedrag der schulden belang rijk wordt overtroffen. Deze overwegingen hebben de regee- ring geleid tot de overtuiging, dat het gevolgen thans niet onder cijfers gaan, gwijjn ut ucxx axgcxuupcxx uavui, ncxu vastgesteld. De staking in de café’s en res taurants zal voor het geheele departement van de Seine worden afgekondigd. De sla gersgezellen zullen in de zaken met meer dan 5 knechts de winkels bezetten en in de kleine bedrijven de werkplaatsen verlaten. Ook de vleesch-stands in de centrale markt hallen zullen by de staking worden betrok ken. In de Parysche chocolade-industrie ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 5 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnmmer 20 by slag op den prys. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prys. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduceerden prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags aa het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te Tenslotte zijn er maar twee mogelijk heden: of hij verdwijnt met den meesten spoed na een kort excuus te hebben ge stameld in dat geval kan hij er op rekenen, dat hij het bij Gordon voor al- tijd verbruid heeft! ot hij tracht door kalm en gedecideerd op te treden in ringen veel kleiner, want tegenover de belangrijke vermindering van net door den staat te betalen spoorwegtekort (met bovengenoemde bedragen van ruim 4.420.000 en ruim z.ooo.ooo) staan voor hem het niet meer ontvangen van de I door de S.S.-H.S. thans verschuldigde heeft men een overeenstemming tot stand engien, zwuait ae au.uw arowiuers van deze branche vandaag het werk zullen hervatten. Uit de provincie komen nog steeds berich ten binnen over opnjeuw uitbreken van sta kingen. Zoo zijn in Muhlhausen in den Elzas 3000 metaalarbeiders pn wevers in staking gegaan. oryjerhandelingen tusschen werk- en werknemers langzaam. Vooral ten aanzien van de regeling’ der loonen doen.- i I zich moeilijkheden voor. De 200.000 bouw- vakarbeiders te Parys zullen ook vandaag w j’ -n in de gas- en electriciteitsfabrieken van Pa- I rijs is staking vermeden. Daarentegen zul- I len morgen de slagersgezellen en de em- I ployé’s der café’s en restaurants in staking Omtrent de financleele gevolgen moge worden opgemerkt, dat, ofschoon net vanzelf spreekt, dat door de voorgesteide maatregelen de dekkingiyan het tegen woordige spoorwegtekort bij lange na niet kan worden bereikt, toch voor net spoorwegbedrijf de hieruit voortvloeien de besparing, bestaande vooreerst in het vervallen van de aan den Staat ver schuldigde huur voor spoorwegen en ter reinen vah ruim 4.420.000, en voorts in verlaging van de interestrekening, welke de Ministers op rond 7.000.000 schatten, belangrijk is, terwijl vervanging van de uitstaande geldleeningen der maat schappij door één leening van den Staat, voor sommige der eerstgenoemde leenln- gen verlenging van looptijd ten gevolge heeft, waardoor het aan aflossing be- noodigde bedrag belangrijk vermindert. Bedacht moge voorts worden, dat er geen sprake van zou kunnen zijn het ge heele spoorwegtekort te dekken uitslui tend door een financleele reconstructie t Verdere besparing zal moeten komen door b.v. verdere opheffing van de meest verliesgevende lijnen en bevrijding van verouderde en te bezwaarlijk geworden exploitatie-contracten, voortzetting van w - de versobering der bedrijfsorganisatie en nog in staking blijven. In het bankbedrijf dergelijke, welke maatregelen door de voorstellen worden vergemakkelijkt of mogelijk gemaakt, doch waarvan de gel- hem toe en kijkt hem zoo doordringend aan, dat hij totaal uit het vele} is ge slagen. Waarom vertelt u mij dat? Omdat... stottert Danny verward, omdat, wel. de zaak is deze... Van der Meulen is de overkapitalisatle van de S.S. en H.U.S.M., op grond van 1 te geringe afschrijvingen in vorige jaren, becijferd op rond 229 millioen. Sedert welke zoowel naar de gekapitaliseerde dien is, ofschoon Inmiddels de Jaarlijk- beschermen. en daarom, mr. Gordon, dacht ik ais ik nu eens verlof had, dan zou ik... Aha! Je meent dus snel even de ge- zijn gelaat. Dan wendt hij zich echter legenheid te baat te moeten nemen, niet- snel af eh gaat naar zijn schrijfbureau, waar jongmensch? Bah, jullie zijn toch waar hij bedachtzaam in zijn stoel plaats neemt. En Danny voelt plotseling een heerlijk kalmeerend zelfvertrouwen in zich ont moet dien dag tot twee maal om een I lijk al heel gemakkelijk... Ei öccE onderhoud verzoeken, vóór hij eindelijk, I van den toestand ter plaatse op de hoog- ’s middags om drie uur wordt toegelaten. 1 In stramme, bijpa militaire houding staat hij dan tegenover den, door allen I mogelijke deed qm de kleine Maud te zoo gevreesden, hoogsten chef Gordon kijkt even vluchtig van zijn werk op U wilt me over een particuliere aan gelegenheid spreken? Wat wenscht u? Mr. Gordon... Danny tracht zich zoo goed mogelijk te beheerschen, mr. allmaal hetzelfde. Als ze wat ruiken, dan Gordon, in een weekend-hulsje aan de Theems, waarvan ik dé eigenaar ben, 1 zijn twee meisjes-studenten ingekwar- klinkt thans bijna krijschend. tierd. waarvan een mi1n verloofde Is. De 1 Nee: brave vriend. dan deerlijk in mij vefglst. Ik ben niet bang wenschelijk is, S.S. en H.S. samen te voegen in een nieuwe „N.V. de Neder landsche Spoorwegen”,’ terwijl S.S. en H.S. zouden moeten worden geliquideerd. Aan de obiigatiehouders en aan hen, die aan S.S. of aan I delijke gebracht kunnen worden. i Voor den Staat zijn de onmiddellijk uit het wetsontwerp voortvloeiende bespa- iuuuvxd ckk aau. xxvxx, j rmffon uppl Irlöinor want tflffonnvor rta H.S. geld op schuld- bekentenis hebben, geleend, zal gelegen- heid worden geboden, nun obligaties en schuldbekentenissen in te ruilen tegen I Staatsobligaties. De rentevoet der nieu we Staatsobligaties zal voor alle te con- verteeren spoorwegleenlngen gelijkelijk op drie pet. worden gesteld. De staat zal een oiler brengen door- in de eerste plaats de Staatsspoorwegen, r meer te herkennen. Misschien kunt u impase geraakt! Wat moet hij nu doen? Hij heeft een angstig voorgevoel, dat - hij op den verkeerden weg is. Gordon staat daar tegenover hem als iemand, die op zijn hoede is. Zijn breede rug is I eenigszins gebogen; loerend kijkt hij Danny van onder zijn borstelige wenk- brauwen aan. xaim en geueciaeera op u; ureueu jlu i I Ik dacht, mr. Gordon. ik ben bang, I Gordon de overtuiging te wekken, dat j uenu uciaiigxxjac uuxxxcxcxxvxc», waaiuy hij dat ccxx cu uMuöi' iüci> gcucei van gevaar niet mag worden gestoord en Danny I ontbloot is. Vanaf de rivier is het name- - - - - --ik ben goed Gordon zit ais een spin in zijn web en luistert. De groote strijd is ontbrand. Hij blijft er vrij van. Zijn linker oog heeft door een sneeuwbal met den ver- borgen steen dusdanig aan lichtsterkte Ingeboet, dat hij voor den militairen dienst ongeschikt wordt verklaard. Hij weet den tijd te benutten. Goede ar beidskrachten worden zeldzaam en voor een man als hij is er veel geld te ver dienen. Hij weet zich zelfstandig te ma ken door zijn chef uit de firma te ver dringen. De wereld heeft’ wapens noodig. Dag en nacht wordt er gewerkt aan den loopenden band Hij verneemt, dat deze en gene zwaar kewond is, gedood of vermist. Hem, den bienschenhater. is het, alsof de wreken- de gerechtigheid nu zijn vijapden neer- Jlaat. Hij staat bij zijn machines als een Wmfator. De steenworp, die hem tegen den grond sloeg, heeft *hem omhoog ge dragen Hij wordt nu overal belèefd ge groet en met respect behandeld; hij is een man van beteekenls geworden. I Doch eerst de na-oorlogsche jarenmet nuur ais volgens het bedrag, dat thans sche afschrijvingen op peil zijn gebracht, nog ter zake van spoorwegaanleg in de door de ainemende gebruikswaarde der Staatsschuld aanwezig is, een waarde spoorwegen de overkapitalisatle veeleer van rond IW millioen vertegenwoordl- n rran in Ha nioilinP M XZ MaH AVl Cï V1H RphP (lOinSCHE COURANT. eens een oogenbllkje van uw kostbaren tijd afnemen om u zelf op de hoogte te gaan stellen, 't Is buitengewoon mooi daar bulten aan de Theems. U zult er geen spijt van hebben! Gordon staart met een leegen, niets- zeggenden blik voor zich uit; hij schijnt niet goed te weten, wat hij hierop moet antwoorden. Op dat oogenblik ratelt de telefoon. Gordon neemt de hoorn van de haak. Ja? Met Gordon... Aha, inspecteur, bijeenrapend, dat het juist zou zijn, als 1 Wat zegt u? Dood gevonden? Ach kom... - De vermoedelijke moordenaar?... Na- tuurlijk, dat stelt me volkomen gerust, volkomen Pardon?... Het kind...? Ja, j dat kan ik op het oogenblik bezwaarlijk i beoordeeïen. Blijft u op 't bureau?... Goed, dan zal ik u over een paar minu ten opbellen In ieder geval dank ik u i voorlooplg, inspecteur! Hij legt den hoorn neer. Plotseling schijnt hij geheel veranderd. 1 ’t Is allemaal buitengewoon interes sant wat je me daar vertelt, Jongmensch. waken, tyu vasthouden, denkt hij. Pra- zegt hij met een schamper lachje, maar Nee. brave vriend, dan heb je Je ten, praten. De baas Is bang. Zonder verlof en zonder salarisverhooging krijgt i door bepaalde gebeurtenissen achter- Voor niemand. Versta je dat goed? Voor I hij met niet weg. En plotseling is hij de onbevangen heid in persoon. Ik kan u wel zeggen, mr. Gordon, dat u zich op die beide meisjes volko-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 1