SEIZOEN- ta Verhuisd H Miele l RESTANTEN KARPETTEN, BEDDEN, MEUBELEN tegen SPOTPRIJZEN COUPONS VLOERBEDEKKING, GORDIJNSTOFFEN, LOOPERS, ENZ. ZAAL's Banketbakkerij Inmaakbrandewp 2.20 per liter Slijterij T RAEDTHUYS UOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 17 JULI 1936 TWEEDE RLaO ROTTERDAM: HOOGSTRAAT 208 BEIJERLANDSCHELAAN 72-78 MAGGIs Soepen KAART S Gouda en Omstreken B R E U K L IJ L) E R S C. H. SCHOLTE, WAT IS DAT HEERLIJK BANKETBAKKERS ROOMIJS MARKT 32 (naast „De Zalm) - Telef. 3351. Waschmachines Wringers Stofzuigers beteren goedkoop. EEN GULDEN Nutss paarbank, Gouda DE VEREENIGING TOT BEHOUD VAN NATUURMONUMENTEN IN NEDERLAND HEERENGRACHT 540 - AMSTERDAM VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING De manoeuvres van de Koninklijke Marine. Een Hollandsche huisvrouw in Spanje. OPRUIMING H.H.DE KLERK ZN 'Ik ben gewoonweg verrukt over dit bordje soep I En welk antwoord gaf de chef-kok mij, toen Ik naar het recept In formeerde?" "Ik wil U het geheim wel ver klappen", relde hij, "want dat verdient deze soep ten volle het Is een Maggi5 Soep. Pro beert U eens stuk voor stuk de verschillende soorten en U zult verrast zijn door de uitstekende smaak." e zijn laag in prijs en in kwali teit de beste. •0<><X>tX>OC><><X><X><><X><X>000<X><><X>CK> JUIST VERSCHENEN en 'Ti o eiken boekhandel verkrijgbaar: 0 .van 1 Schaal 1 60.000 met korte vermelding vftn be- X zienswaardigheden en gegevens g van de gemeenten Gouda, Bode- g graven, Boskoop, Haastrecht, x Reeuwijk, Schoonhoven X en Waddinxveen. x Bijgewerkt met alle verbindin- 5 gen te water en te land tot g 1 Juli 1935. 6 PRIJS: Gevouwen ƒ0.30. Opge- g plakt op carton 0.75. o Uitgave: Streekvereeniging g voor Vreemdelingenverkeer X „Centrum Gouda". OOCKXKXXXXXXXXXXXXXXKXXXXXXXi m Dit is C. H. SCHOLTE, dia na 22 jaar breuklijder te sjjn geweest zichzelve en duizenden anderen van de bezwaren verbonden aan breuklijden bevrijdde, door zijn uitvinding van het PATENTLUCHT- APPARAAT. Duizenden dankbetuigingen. Vraagt het kosteloos geïllustreerde boek mot afbeeldingen en prijzen. AEBT v. NESSTRAAT 105a. Rotterdam. Waarachuwing. Laat U niets andera op dringen, want even goed of beter beartaat u niet en bovendien (zoo GEMAKKELIJK en GOEDKOOP ROOMIJS toe te hebben na den maaltijd. Vooral nu U BIJ ONS het fijnste kunt verkrijgen IN HOUDBARE VERPAKKING. MARKT 66 TELEF. 2777 door L. N. FOLDERVAART TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA, beteekent tot voile tevredenheid behandeld te zijn. Vraagt u ons even aan. Wij verstrakken U zonder eenige verplichting prijsopgave. LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden. Een bewqje van inschrijving in het Archief dei' N.V. Begrafenis- Onderneming van W. J. INNEMEE en ZONEN, 's-Gravenhage, waai- borgt een regeling volgens beschreven wenscihen en biedt gelegenheid tot sparen "voor de kosten, welk eik sterfgeval met zich brengt. De gespaarde gelden zijn verzekerd. Inlichingen Denneweg 71—73, Telef. 115940, 's-Gravanhage. e> p*p waak naar d« Spa arbank groait aan tot 280.na 3 jaren 60510 981.— 15 „1419.— 20 1925.— 25 „2513— 30 Breng HEDEN Uw eerste storting naar de Stel niet uit tot morgen, wat gij HEDEN verrichten kunt! heeft een schoone, maar tegelijk ook zeer zware taak, die hopeloos zal blijken, indien niet ieder, die geniet van de Nederlandschc natuur medewerking en hulp verleent. WAT TOT STAND KWAM GESCHIEDDE DOOR DE EENVOUDIGE HULP VAN ONGEVEER'TIENDUIZEND LEDEN EN DOOR DE GROOTE, ZELFOPOFFERENDE TOEWIJDING VAN ENKELE ECHTE VADERLANDERS. Veel moet er nog gedaan worden. Blijft daarbij niet achter, maai* steunt de Vereeniging door eeif geldelijke bijdrage. De minimum contributie bedraagt per jaar slechts 2.50. Geeft U op als lid aan het kantoor Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. *en minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165. Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds koeteloos verkrijgbaar bij de afdeetóngs-secretaresse, Gouwe 73, Gouda. KOOPT NEDERLANDSCHE WAAK, DAN HELPEN WIJ ELKAAR. Dat dringende verzoek in het belang van onze nationale welvaart wordt ons nu ook in het stadsbeeld toegeroepen. De borden langs de groote verkeerswegen, in de steden en ook op fabrieksterreinen hreinneren ons dagelijks aan de plicht, die wij als goede Nederlanders graag vervullen. Aan boord van de „Gelderland". Dfc tweede dag van de marine-ma-, aofuvres was» weinig rustiger dan de eer- j,ie. NU net legen aen middag loopt ko men de journalisten uit hun kooien. Met blt-eke gezichten wandelen zij over het uek, mei bewondering den zeemansgang van o'nicleren en matrozen gadeslaande, ijiï, het valt niet mee op zoo een oor- lugsscnip by luw weer en... er zijn er, die tl' nooit aan wennen. Laten wij hopen, uat wij niet onder die categorie gerang schikt moeten worden! Een sloep wordt gestreken. Gisteravond hebben wij van het dek ai het strijken van een motorsloep van de Gelderland gezien, die proviand ging brengen aan de ons omringende schepen van het roode verband. Dat zijn: de Her tog Hendrik, de beide Z.-boóten (dp Z. 7 en deZ. b), de beide G.-booten (G. 15 en G. 16) en de Z. 6 (de oppikboot). Be hoedzaam werd de sloep gestreken (d.L te water gelaten) en met een flinke vaart beklom zij de golven en daalde aan den anderen kant. Er stond een hooge :%ee en het leek niet gemakkelijk om langszij te komen. Maar het gelukte prachtig en toen het werk was afgeloo- pen, werd met vereende krachten de sloep weer aan boord van de Gelder land geheschen. De oefeningen. Vannacht heeft het flink gespookt op de Noordzee. De officier van de,wacht vertelde ons dit, voor het geval dat wij het nog niet gemerkt zouden hebben. Wij bevonden ons vanochtend om zes uur ongeveer K> mijl bewesten IJmuiden. De vijand (de blauwe divisie) was daar van op de hoogte Rood wist op haar beurt, dat blauw (dat zijn evenals giste ren de onderzeebooten O 9, O 10 en O 15) zich In zee ongeveer 50 mijl bewesten de nieuwe waterweg bevond. Gok vandaag konden de groepen vliegtuigen weer niet aan de oefeningen deelnemen. Landen op zee is andermaal uitgesloten en daar om heelt de leiding van de manoeuvres het veiliger geacht, de vliegtuigen ook vandaag voor deze oefeningen uit te schakelen. Het blauwe verband heeft ook heden tot opdracht rood te vernie tigen. Wij leven nu nog, want de onder zeebooten zijn nog niet gesignaleerd en hebben nog niets tegen óns ondi up korten ulstanü achter de Gelder land vaart ae Hertog Henpnk en daar achter ue oppikboot. Aan Weerszijden van net leiuerscnip varen de G.-booten tn 15 iniji aan bakboord de Z.-bootc-n. hij don aanvang der oefeningen was de afstand tusscnen de Gelderland en ae z -booten 2u mijl. De oorzaak van deze verandering van afstand is, dat de Z.- booten vanochtend om zes uur onmid dellijk koers naar net lichtschip Noord- hinder (bewesten Walcheren) nebben gezet. De overige scnepen van de roode formatie zijn van IJmuiden af gerekend eerst westelijk gevaren en toen in zuid westelijke richting naar het lichtschip lNocrdhinder. Het wachten is thans op hetgeen de vijand zal doen. De bedrijvigheid aan dek., Er heerscht nu aan het dek een groote" bedrijvigheid Er worden allerlei karwei tjes opgeknapt, die in oorlogstoestand, waarin wij op het oogenbllk verkeeren, niet gedaan kunnen worden. Hr. Ms. Gelderland is dan ook eigenlijk geen oorlogsschip par excellance meer. het is een opleidingsschip voor artillerie-offi cieren Vroeger deed Ue Gelderland dienst als kruiser en als zoodanig bracht het pres!Cent Kruger van ^.orenco Marquez naar Marsatte. Zón bouw en inrichting verschilt dan ook in menig opzicht van den modernen kruiser, zooals bijvoorbeeld Hr. Ms. de Ruyter. Om een voorbeeld te noemen: een schip als de De Ruyter wordt door oliemotoren voortbewogen en hier stookt men nog met kolen. Dit brengt veel on derhoud mede, want overal ligt kolen gruis, of zooals het equivalent in mari nejargon luidt: „pij pluizen" Op dek wordt nu het koper gepoetst, Waardoor de pijplulzen verwijderd worden. De sloe- peri worden met benzine schoonge- schrobd. Om In zoo'n sloep te komen valt bij een stevigen bries als er vandaag staat, niet mee. De matrozen, die met dat karweitje belast zijn, worden evenals bergbestij- gers, die „hochturen" verrichten, „ange- seilt". De marine-man noemt dat „lljf- selzing" (van het Engelsche werkwoord to seize). Verder wordt er aah 'dek „gelest". Een sergeant van de mariniers geeft college aan een groepje van zijn ondergeschik ten, dat in kleermakershoudlng luistert. trossen worden netjes opgerold en te bestemder plaatse opgeborgen In de kombuizen wordt de avondmaaltijd toe bereid en ai en toe gluurt een hongerige nieuwsgierige om het hoekje van de deur en snuilt de etensgeur op. Op de commando-brug bevinden zich de commandant der marine, schout-by- nacht Kruys, die by aeze oefeningen de rol van arbiter verVult, de commandant van het schip, schout-bij-nacht titulair Dikkers commandant "van het roode van dienst. Het resultaat van de oefeningen. Zoo juist ls het resultaat van de oefe ningen bekend gemaakt. Het roode ver band heeft succes gehad met zijn stra tegische uitwijk-manoeuvre en den vij and blijkbaar een rad voor oogen ge draaid. Rood heeft zijn eindbestemming bereikt, zonder aan aanvallen van on derzeebooten te hebben bloot gestaan. Gisteren werden Wij vernietigd en van daag hebben wij gewonnen. Hiep, hiep, hoera. Thans zetten wij koers naar de reede van VUssingen waar wil vannacht voor anker zullen gaan. MET DE AUTO OP REIS. Nuttige wenken voor automobilisten. l)e K.N.A.C. schryft ons: Nu talryke plannen worden gesmeed bm het vaderland voor eenige weken! vaarwel toe te roepen, willen wy de automobiliste-; onder deze reislustïgen, die naar het bui tenland gaan, op hun tocht eenige nuttige wenken medegeven. Wy zullen ons hieflby met eenige alge meenheden tevreden moeten stellen. Unze eerste belangrijke raadgeving is: Laat uw wagen grondig onderzoeken voor ge de reis gaat beginnen. O Mogelijk wekt deze raad eenige hilariteit op, toch ligt een ervaring van jaren aan haar ten grondslag. De rekening voor het nazien is heusch te prefereeren. Men ibedenke hierhy. dat land niet iedere buitenlandsdhe reparateur vol komen op de hoogte is met de verschillende Voor de groote Panische Wereldtentoonstelling 1937 je men druk bezig. Een nieuwe groote brug, die toegang geeft tot de terreinen, wordt aangelegd. het (gevolg kan zij, van een kleine storing, welke reeds verholpen had kunnen worden, indien de wagen voor het op reis gaan „op de helling" was geiweest. Maar ook als dit het geval is geweest, moet de automobilist onderweg sommige dingen niet uit het oog verliezen. Daar is b.v. de accu. Een battery heeft gedistilleerd water noodig eni aangezien water de onaan gename eigenschap bezit bij hoogore tem peratuur te verdampen, is een gereilde controle onderweg een wijze maatregel. Tevens wordt een accu tydens een reis over lange afstanden krachtig bijgeladen, zoodat dit instrument over het noodige gedistil leerde water zal moeten beschikken om naar behooren te blyven functionneeren. Ook de stand van de olie dient bij het af leggen van groote afstanden dageluks en by het ryden in beigterrein nog eens extra te worden gecontroleerd, ©venais die van het koelwater, terwyl het controleeren van bandenspanning eveneens noodzakelijk is. Een probleem van belang vormt nog steeds de bagage. Hier geldt het wijze woord: Neem niet te veel mee. Autobezit ters: Temt uw vrouw. Autobezitters: Be- heerscht uzelf. Ook de automobiel heeft haar bagage nöodig. De v e rtegenw oo rdiger van uw merk zal u met genoegen gen reservepakket mee geven, iwaarin veel is, dat de motor onder weg noodig zou kunnen hehlben. Wat de reet betreft, richt u tot het goedgezinde latum. Als K.N.A.C.-lid hebt u een carnet of een triptiek evenals internationale rij- en wa- gejvbewyzen gratis toegezonden gekregeiv en een uitvoerige routebeschrijving met een by'behoorende kaart, waarop uiw route in rood is uitgestippeld. U hebt zelf nog slechts te zorgien voor den nationalifceitsbe- wya en een paspoort. Om onaangenae verrassingen te vermy- dieaa, verdient het aanbeveling er even de op te vestigen, dat bij de terug- uit het buitenland de Nederlandsche douane kan eischen, dat men de Nederland- sche herkomst der goederen kan aantoonen, daar anders de kans groot is, dat invoer rechten worden geëischu Under deze goede ren vallen fototoestellen, kykers, e,d. De bewijzen kunnen worden geleverd b.v. door het medenemen van kwitanties, waarop de goederen voldoende zyn omschreven of wei door die goederen van te voren door de douane te laten waarmerken en daarvoor eventueel een identiteitsbewijs aan te vra gen. Daartoe bestaat gelegenheid op elke plaats, waar ambtenaren der invoerrechten of accijnzen zyn gevestigd'. De hiervoor verschuldigde kosten zyn gering. Tevens zal men goed doen, met, alvorens op reis te gaan, zich grondig op de hoogte te stellen van de geldbepalingen welke van kracht zyn in de landen, die men denkt te bezoeken, zoo| ook van het feit, of men eventueel voor een visum sal moeten zor gen. Tenslotte is het raadzaam, bij de papie ren, welke men op reis medeneemt, de ver zekeringspolis niet te vergeten. Het kan n.l. voorkomen, dat het niet medenemen van de polis tob groote moeilijkheden leidt, in dien men, al dan niet door zyn schuld, een ongeval veroorzaakt. Meestal biedt het ver toon van de polis met de laatst vervallen premie-quitantie uitkomst, in geval de po- litie-autoritoeitejï maatregelen gaan treffen om bestuurder en auto in verzekerde bewa ring te stellen, totdat een cautie is gesteld. Nu de reis zelf. Als goed optimist zult ge vertrekken met het idee: mij overkomt geen panne. Wy houden het niettemin ivoor raad zaam, onder het motto: „Je kunt nooit we ten" een enkele goedbedoelde tip te plaat met groote snelheid onder een itje vele kilometers per dag aflegt, kan het voorkomen, dat de ingewan den van uw auto zich in hoogere dan normaal warme sfeeren gaan wentelen, hetgeen aan het smeermiddel en het koel water hooge eischen zal stellen. Houdt olie- peil en thermometer dus goed in het oog. Die hoogere temperaturen kunnen erger ge volgen heibben. Er bestaat in de automobi- listisühe terminologie een woord „Vapor- lock". De vakmensehen geven met dit wooru den toestand aan, die ontstaat,' wan neer door de hitte een dampbei in een ben zineleiding wordt gevormd, die de normale toevoer van benzine op een. gegeven moment stuit. Weliswaar heelt de vaporloek haar glorietydi gehad, maar toch zyn ei nog dui- zenüen wagens, die een by zonder zwak voor deze zeer gevreesde kwaal vertoonen. Komt het euvel veelvuldig voor, dan doet men het beste, een schermplaatje tusschen motor en carburator te fabriceeren, waardoor de ben- zinetoevoerleiding koeler blyft. Overkomt u zooiets onderweg, dan is een kwartiertje pahoramabezichtiging zeer aan te bevelen. Ook in de bergen loopt u kans, dat de koelwatertemperatuur boven het normale peil zal stygen. De eenige voorzorgsmait- regel die u hiertegen kunt nemen ls, het koelsysteem, voor de reis aan een grundige schoonmaak te onderwerpen. Verder zal de noodige automobilistische „feeling" de rest moeten doen. Het zal ieder automobilist te genwoordig wel duidelijk zijn geworden, dat men onmogelyk met succes in de prise direct tegen de furka kan opklimmen, maar men doet integendeel, verstandig van de la gere versnellingen een dankbaar gebruik te maken. Hoe meer toeren de motor onder deze omstandigheden mdakt (er zyn na tuurlijk grenzen) hoe beter de circulatie^ van het koelwater en hoe hooger de olie- druk. I tail Heeft de motor niettegenstaande alle ge nomen voorzorgsmaatregelen toch veel wa ter verloren, en een „stoomtemperatuur" bereikt, dan moet men langhaam water bij vullen, terwyl de motor draait en hem voor al daarbij' niet afzetten. Het stoppen onder weg met de bedoeling hem te laten afkoe len is overbodig tijdverlies, want de motor koelt beter af draaiend dan stilstaand. tenslotte willen wy er op wyzen, üal ei nog steeds menschen zyw, die moeilykhe- uen aan de grenzen ondervinden. Het is natuurlijk niet voor u bestemd, wanneer wy nog even de aandacht vestigen op het feit, dat een douane-ambtenaar geen monster 1», zooals velen hem meenen te moeten beschouwen, dat daar is neergezet met le bedoeling, argelooze toeristen in den val te lokken. Wanneer de documenten in orde zyn, is er geen enkele reden om in moeilykheden te» geraken. Alleen doet men zeer verstandig, zich op de hoogte te steden van de plaatsen waar motor- en chassis nummer zyn ingeslagen. U zoudt niet de eerste zyn, die aan een grensstation een hall uur lang zjjn* hoofd onder de motor kap heeft gestoken met de haast wanho pige taak, onder de vetkorst van het motor blok het nummer zichtbaar te maken. Ziedaar de enkele nuttige wenken, welke wy den automobilisten willen meegeven op hun reis. Er zyn) nog duizenden van zulke tips te verschaffen, maar wy willen hopen, dat we er de voornaamste uit hebben ge distilleerd, welke misschien enkele onge makken in den kiem zullen smoren. Als laatste wenk nog deze: Bewaart uw aubogrenspapierenj zorgvujdig, want hei zjjn kostbare documenten. Het verlies er van zou tot vele onaangenaamheden aan leiding kunnen geven. Vereeniging v. Vrijzinnig-Godsdienstige Liberalen. In de dezer dagen te Amersfoort ge houden jaarvergadering der Vereeniging van Vrijzinnig-Godsdienstige Liberalen werden als bestuursleden herkozen de heeren prof. dr. B. D. Eerdmans te Lei den, M. P. Kokje te Harderwijk, ds. J. Luchies te Vaithermond en P. W. Pipters te 's-Gravenhage. In de vacature van den heer A. J. Tom die wegens drukko bezigheden ais be stuurslid had bedankt, werd de heer P. Volbeda te Arnhem gekozen. LUCHTVAART. Militair luchtfeest op Le Boureet. Demonstratie van den stand der ontwikkeling der Fransche lucht vaart. Het militaire luchtfeest, dat Zondag onder auspiciën van het Fransche minis terie voor de luchtvaart ls gehouden, worat door de ingewijde luchtvaartdes kundigen in Frankrijk beschouwd als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling en uen opbouw van de Fransche lucht macht. Na net verleden jaar gehouden himit- teest ln Viliacoublay, aai ondanks het miserabele weer nog vele duizenden toe schouwers trok, was het vooral de groote „Air Display" der Engelscne militaire luchtvaart op Hendon, die den doorslag heeft gegeven tot het organiseeren van een'dergelijke Jaarlijksche demonstratie der Fransche luchtmacht, want dat men voortaan een jaarlijksche herhaling kan verwachten blijkt o.a. wel uit een ver klaring van den minister van luchtvaart, Pierre Cot, dat hij er krachtig aan zal medewerken om van dit luchtfeest een traditie te maken. Voor Pierre Cot moet dit feest al bij zondere beteekenis hebben gehad, want het was onder zijn bewind als luchtvaart minister in 1933, dat de besluiten zijn ge nomen tot reorganisatie van de Fransche luchtmacht, die eigenlijk de opbouw van een geheel nieuwe luchtvloot beteeken- de. Pas in 1934 werden de desbetreffende besluiten van kracht, toen Pierre Cot reeds was vervangen door generaal De- naln, die echter in 1933 nog chef van den generalen stat van de luchtmacht was, zoodat continuïteit in, de uitvoering van de plannen verzekerd was. Om den ach terstand in te halen, dien rfien vooral ten opzichte van Duitschland en Italië bleek te hebben, werd een program uit gevoerd, dat in 1937 voltooid zal zijn. De verouderde typen zullen dan alle zijn vervangen en volgens de officleele cijfers zal Frankrijk dan beschikken over een luchtvloot van iöuu moderne vliegtuigen. Door LOU HOHEKMUTH. 1 oen wy het plan opvatten om ons in Spanje te vestigen, lieten wy onze blikken ^walen over de kaart van het Iberische schiereiland. Waar zouden wij, trekvogels, neerstreken? Ons oog j viel op de kleine eilandjes in de Mid- j dellandsche Zee, de Balearen. Wy herinneren ons gelezen te hebben, dat Georg Sand en Chopin er een winter j gewoond hadden. Als zulke illustre personen het een verblijf waardig ge keurd hadden, zou het ook voor ons mogelijk zyn het er een tijdje uit te i houden. Dus schreven wy naar een I vriend in Barcelona om nadere inlich» tingen en na eenig "heen en weer ge- schrijf huurde een vriend van onzen 1 vriend voor ons een huis by Palma, de hoofdstad van Mallorca. Wy dachten een nog onontdekt oord te vinden, een eiland van vreem- j de smetten" vry. Doch dit viel bar tegen. Reeds een aanzienlijk aantal I bejaarde Engelschen hadden, zich van het eiland meester gemaakt. Een hee- le buitenwijk van Palma, n.l. Terreno hadden zy stormenderhand veroverd. De Middellandsche zee, die wij op onze Indische reizen als een vriende lijk, blauw meer hadden leeren ken nen, was bij den overtocht heelemaal niet beminnelijk, wy werden duchtig geschommeld. Een beetje wit om den neus, geno ten wy van de aankomst in de baai van Palma. Hoog spatte het 3chuim op tegen de rotsen. De stralen der op komende z(jn verlichtte de huizen tegen de hellingen en het fraai gele gen Castillo Bellver. Op den achter grond lag de stad, domineerend door de prachtige, Gothische kathedraal en het Palacio Real. Huiverend in den frisschen mor genwind, wachtte de vriend van on zen vriend ons op. Gelukkig sprak hij Fransch, want onze kennis van het Spaansch was zeer gering. Met een taxi begaven wij ons naar het nieuwe verblijf. Doch wat een te leurstelling! Wy hadden gevraagd om een een voudige woning. Doch onze Holland sche begrippen van eenvoud verschil len hemelsbreed van de Spiaansche. Volgens de onzen was het huisje niet alleen eenvoudig, 't was zelfs primi tief. De indeeling was, zooals bij de meeste Spaansche woningen. Het huis binnenkomend stapt men meteen in de „sala". Laat U door dit fraaie woord niet om den tuin leiden. De sala ly'kt het meest op een zeer een voudige hall. In de meeste huizen slechts gemeubeld met stoelen, soms wel een twintig#. Verder staat er niets, iit het gunstigste geval vindt men er nog een klein tafeltje. En suite bevond zich de eetkamer, met ook hier slechts de hoognoodige meu belen en op deze beide kamers kwa men 3 slaapkamers en de keuken uit. In de slaapkamers bevonden zich slechts bedden en een kapstok, ver der niets, geen kast, geen waschtafel, niets. De vloeren waren belegd met gegla zuurde tegels, wat 's zomers heel frisch en koel, doch 's winters aller akeligst koud is, en de muren witge- kalkt en versierd met afgrijselijke gravures. Men had ook geschreven, dat het huis een „belle vista" had, maar om hier van te genieten moesten wij op het dak klimmen. Van het terras voor de sala konden wij, op een stoel staan de en ons goed uitrekkende een stip blauw water zien. Verder werden wij verblijd met de mededeeling, dat de dienstbode over een paar dagen wel zou verschijnen. Want vandaag was het Zondag, dus dan werkte ze niet en morgen was het „fiesta", dan werkte ze ook niet, iflis- schien als ze overmorgen tijd had, zou ze komen. Na nog vele raadgevingen van zijn en vele dankbetuigingen van onzen kant vertrok de vriend van onzen vriend. Somber staarden wij elkaar aan. Het begin was niet aanmoedigend. Wij wilden nu graag onze koffers uit pakken, doch in het heele huis was geen kast, ons wasschen en opknap pen, doch ei* was slechts in één kamer een waschtafel, een klein, licht ding, zooals men vroeger bjj ons wel op de dienstbodenkamer aantrof. Dus maakten wij om beurten ons toilet, terwyl de anderen ijverig water aan sleepten, want waterleiding bezat fltet huis niet. In het kleine achtertuintje stond een monumentale put van mooi graniet, waarop aan een kunstig ge smeden opstand een emmertje aan 'n katrol hing. Die put was het mooiste van. het heele huis en hy verioende ons bijna met het leelijke optrekje. Na wat opgeknapt te zyn voelden wy, dat, daar wij aan boord niet had den kunnen ontbijten, onze magen rammelden. Gelukkig zijn de levens middelenwinkels 's Zondags open en gewapend met een dictionaire en een tasch togen wij er op uit. Vlak bij ons was een bakkerij, de lucht van versch brood kwam ons al tegemoet. In de winkel lagen in schil derachtige wanorde brooden in alle soorten en maten. Fransche brooden in verschillende grootten, de ronde „pan Mal'lorquin", in wit en bruin en de ronde „ensalmadas", bestrooid met

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3