SEIZOEN-
ta
Verhuisd
H
Miele
l
RESTANTEN KARPETTEN, BEDDEN, MEUBELEN tegen SPOTPRIJZEN
COUPONS VLOERBEDEKKING, GORDIJNSTOFFEN, LOOPERS, ENZ.
ZAAL's Banketbakkerij
Inmaakbrandewp 2.20 per liter
Slijterij T RAEDTHUYS
UOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 17 JULI 1936 TWEEDE RLaO
ROTTERDAM: HOOGSTRAAT 208
BEIJERLANDSCHELAAN 72-78
MAGGIs Soepen
KAART
S Gouda en Omstreken
B R E U K L IJ L) E R S
C. H. SCHOLTE,
WAT IS DAT HEERLIJK
BANKETBAKKERS ROOMIJS
MARKT 32 (naast „De Zalm) - Telef. 3351.
Waschmachines
Wringers
Stofzuigers
beteren goedkoop.
EEN GULDEN
Nutss paarbank,
Gouda
DE VEREENIGING TOT BEHOUD VAN
NATUURMONUMENTEN IN NEDERLAND
HEERENGRACHT 540 - AMSTERDAM
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
De manoeuvres van de Koninklijke Marine.
Een Hollandsche huisvrouw
in Spanje.
OPRUIMING
H.H.DE KLERK ZN
'Ik ben gewoonweg verrukt
over dit bordje soep I
En welk antwoord gaf de chef-kok
mij, toen Ik naar het recept In
formeerde?"
"Ik wil U het geheim wel ver
klappen", relde hij, "want dat
verdient deze soep ten volle
het Is een Maggi5 Soep. Pro
beert U eens stuk voor stuk
de verschillende soorten en
U zult verrast zijn door de
uitstekende smaak." e
zijn laag in prijs en in kwali
teit de beste.
•0<><X>tX>OC><><X><X><><X><X>000<X><><X>CK>
JUIST VERSCHENEN en 'Ti
o eiken boekhandel verkrijgbaar:
0 .van
1 Schaal 1 60.000
met korte vermelding vftn be-
X zienswaardigheden en gegevens
g van de gemeenten Gouda, Bode-
g graven, Boskoop, Haastrecht,
x Reeuwijk, Schoonhoven
X en Waddinxveen.
x Bijgewerkt met alle verbindin-
5 gen te water en te land tot
g 1 Juli 1935.
6 PRIJS: Gevouwen ƒ0.30. Opge-
g plakt op carton 0.75.
o Uitgave: Streekvereeniging
g voor Vreemdelingenverkeer
X „Centrum Gouda".
OOCKXKXXXXXXXXXXXXXXKXXXXXXXi
m
Dit is C. H. SCHOLTE, dia
na 22 jaar breuklijder te
sjjn geweest zichzelve en
duizenden anderen van de
bezwaren verbonden aan
breuklijden bevrijdde, door
zijn uitvinding van het
PATENTLUCHT-
APPARAAT.
Duizenden dankbetuigingen.
Vraagt het kosteloos geïllustreerde boek
mot afbeeldingen en prijzen.
AEBT v. NESSTRAAT 105a. Rotterdam.
Waarachuwing. Laat U niets andera op
dringen, want even goed of beter beartaat
u niet
en bovendien (zoo GEMAKKELIJK en GOEDKOOP ROOMIJS toe te hebben
na den maaltijd.
Vooral nu U BIJ ONS het fijnste
kunt verkrijgen IN HOUDBARE VERPAKKING.
MARKT 66
TELEF. 2777
door L. N. FOLDERVAART
TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 - GOUDA,
beteekent tot voile tevredenheid behandeld te zijn.
Vraagt u ons even aan. Wij verstrakken U zonder eenige verplichting
prijsopgave.
LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE
Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden.
Een bewqje van inschrijving in het Archief dei' N.V. Begrafenis-
Onderneming van W. J. INNEMEE en ZONEN, 's-Gravenhage, waai-
borgt een regeling volgens beschreven wenscihen en biedt gelegenheid
tot sparen "voor de kosten, welk eik sterfgeval met zich brengt.
De gespaarde gelden zijn verzekerd.
Inlichingen Denneweg 71—73, Telef. 115940, 's-Gravanhage.
e>
p*p waak naar d« Spa arbank groait aan tot
280.na 3 jaren
60510
981.— 15
„1419.— 20
1925.— 25
„2513— 30
Breng HEDEN Uw eerste storting naar de
Stel niet uit tot morgen, wat gij HEDEN verrichten kunt!
heeft een schoone, maar tegelijk ook zeer
zware taak, die hopeloos zal blijken, indien
niet ieder, die geniet van de Nederlandschc
natuur medewerking en hulp verleent.
WAT TOT STAND KWAM GESCHIEDDE DOOR DE EENVOUDIGE
HULP VAN ONGEVEER'TIENDUIZEND LEDEN EN DOOR DE
GROOTE, ZELFOPOFFERENDE TOEWIJDING VAN ENKELE
ECHTE VADERLANDERS.
Veel moet er nog gedaan worden. Blijft
daarbij niet achter, maai* steunt de
Vereeniging door eeif geldelijke bijdrage.
De minimum contributie bedraagt per jaar
slechts 2.50.
Geeft U op als lid aan het kantoor
Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. *en
minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en
orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165.
Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds
koeteloos verkrijgbaar bij de afdeetóngs-secretaresse,
Gouwe 73, Gouda.
KOOPT NEDERLANDSCHE WAAK, DAN HELPEN WIJ ELKAAR.
Dat dringende verzoek in het belang van onze nationale welvaart wordt ons
nu ook in het stadsbeeld toegeroepen.
De borden langs de groote verkeerswegen, in de steden en ook op fabrieksterreinen
hreinneren ons dagelijks aan de plicht, die wij als goede Nederlanders graag vervullen.
Aan boord van de „Gelderland".
Dfc tweede dag van de marine-ma-,
aofuvres was» weinig rustiger dan de eer-
j,ie. NU net legen aen middag loopt ko
men de journalisten uit hun kooien. Met
blt-eke gezichten wandelen zij over het
uek, mei bewondering den zeemansgang
van o'nicleren en matrozen gadeslaande,
ijiï, het valt niet mee op zoo een oor-
lugsscnip by luw weer en... er zijn er, die
tl' nooit aan wennen. Laten wij hopen,
uat wij niet onder die categorie gerang
schikt moeten worden!
Een sloep wordt gestreken.
Gisteravond hebben wij van het dek
ai het strijken van een motorsloep van
de Gelderland gezien, die proviand ging
brengen aan de ons omringende schepen
van het roode verband. Dat zijn: de Her
tog Hendrik, de beide Z.-boóten (dp Z. 7
en deZ. b), de beide G.-booten (G. 15 en
G. 16) en de Z. 6 (de oppikboot). Be
hoedzaam werd de sloep gestreken (d.L
te water gelaten) en met een flinke
vaart beklom zij de golven en daalde
aan den anderen kant. Er stond een
hooge :%ee en het leek niet gemakkelijk
om langszij te komen. Maar het gelukte
prachtig en toen het werk was afgeloo-
pen, werd met vereende krachten de
sloep weer aan boord van de Gelder
land geheschen.
De oefeningen.
Vannacht heeft het flink gespookt op
de Noordzee. De officier van de,wacht
vertelde ons dit, voor het geval dat wij
het nog niet gemerkt zouden hebben.
Wij bevonden ons vanochtend om zes
uur ongeveer K> mijl bewesten IJmuiden.
De vijand (de blauwe divisie) was daar
van op de hoogte Rood wist op haar
beurt, dat blauw (dat zijn evenals giste
ren de onderzeebooten O 9, O 10 en O 15)
zich In zee ongeveer 50 mijl bewesten de
nieuwe waterweg bevond. Gok vandaag
konden de groepen vliegtuigen weer niet
aan de oefeningen deelnemen. Landen
op zee is andermaal uitgesloten en daar
om heelt de leiding van de manoeuvres
het veiliger geacht, de vliegtuigen ook
vandaag voor deze oefeningen uit te
schakelen. Het blauwe verband heeft
ook heden tot opdracht rood te vernie
tigen. Wij leven nu nog, want de onder
zeebooten zijn nog niet gesignaleerd en
hebben nog niets tegen óns ondi
up korten ulstanü achter de Gelder
land vaart ae Hertog Henpnk en daar
achter ue oppikboot. Aan Weerszijden
van net leiuerscnip varen de G.-booten
tn 15 iniji aan bakboord de Z.-bootc-n.
hij don aanvang der oefeningen was
de afstand tusscnen de Gelderland en
ae z -booten 2u mijl. De oorzaak van deze
verandering van afstand is, dat de Z.-
booten vanochtend om zes uur onmid
dellijk koers naar net lichtschip Noord-
hinder (bewesten Walcheren) nebben
gezet. De overige scnepen van de roode
formatie zijn van IJmuiden af gerekend
eerst westelijk gevaren en toen in zuid
westelijke richting naar het lichtschip
lNocrdhinder.
Het wachten is thans op hetgeen de
vijand zal doen.
De bedrijvigheid aan dek.,
Er heerscht nu aan het dek een groote"
bedrijvigheid Er worden allerlei karwei
tjes opgeknapt, die in oorlogstoestand,
waarin wij op het oogenbllk verkeeren,
niet gedaan kunnen worden. Hr. Ms.
Gelderland is dan ook eigenlijk geen
oorlogsschip par excellance meer. het is
een opleidingsschip voor artillerie-offi
cieren Vroeger deed Ue Gelderland dienst
als kruiser en als zoodanig bracht het
pres!Cent Kruger van ^.orenco Marquez
naar Marsatte.
Zón bouw en inrichting verschilt dan
ook in menig opzicht van den modernen
kruiser, zooals bijvoorbeeld Hr. Ms. de
Ruyter. Om een voorbeeld te noemen:
een schip als de De Ruyter wordt door
oliemotoren voortbewogen en hier stookt
men nog met kolen. Dit brengt veel on
derhoud mede, want overal ligt kolen
gruis, of zooals het equivalent in mari
nejargon luidt: „pij pluizen" Op dek
wordt nu het koper gepoetst, Waardoor
de pijplulzen verwijderd worden. De sloe-
peri worden met benzine schoonge-
schrobd. Om In zoo'n sloep te komen
valt bij een stevigen bries als er vandaag
staat, niet mee.
De matrozen, die met dat karweitje
belast zijn, worden evenals bergbestij-
gers, die „hochturen" verrichten, „ange-
seilt". De marine-man noemt dat „lljf-
selzing" (van het Engelsche werkwoord
to seize).
Verder wordt er aah 'dek „gelest". Een
sergeant van de mariniers geeft college
aan een groepje van zijn ondergeschik
ten, dat in kleermakershoudlng luistert.
trossen worden netjes opgerold en te
bestemder plaatse opgeborgen In de
kombuizen wordt de avondmaaltijd toe
bereid en ai en toe gluurt een hongerige
nieuwsgierige om het hoekje van de deur
en snuilt de etensgeur op.
Op de commando-brug bevinden zich
de commandant der marine, schout-by-
nacht Kruys, die by aeze oefeningen de
rol van arbiter verVult, de commandant
van het schip, schout-bij-nacht titulair
Dikkers commandant "van het roode van
dienst.
Het resultaat van de oefeningen.
Zoo juist ls het resultaat van de oefe
ningen bekend gemaakt. Het roode ver
band heeft succes gehad met zijn stra
tegische uitwijk-manoeuvre en den vij
and blijkbaar een rad voor oogen ge
draaid. Rood heeft zijn eindbestemming
bereikt, zonder aan aanvallen van on
derzeebooten te hebben bloot gestaan.
Gisteren werden Wij vernietigd en van
daag hebben wij gewonnen. Hiep, hiep,
hoera.
Thans zetten wij koers naar de reede
van VUssingen waar wil vannacht voor
anker zullen gaan.
MET DE AUTO OP REIS.
Nuttige wenken voor automobilisten.
l)e K.N.A.C. schryft ons:
Nu talryke plannen worden gesmeed bm
het vaderland voor eenige weken! vaarwel
toe te roepen, willen wy de automobiliste-;
onder deze reislustïgen, die naar het bui
tenland gaan, op hun tocht eenige nuttige
wenken medegeven.
Wy zullen ons hieflby met eenige alge
meenheden tevreden moeten stellen. Unze
eerste belangrijke raadgeving is: Laat uw
wagen grondig onderzoeken voor ge de reis
gaat beginnen. O
Mogelijk wekt deze raad eenige hilariteit
op, toch ligt een ervaring van jaren aan
haar ten grondslag. De rekening voor
het nazien is heusch te prefereeren.
Men ibedenke hierhy. dat land niet
iedere buitenlandsdhe reparateur vol
komen op de hoogte is met de verschillende
Voor de groote Panische Wereldtentoonstelling 1937 je men druk bezig. Een nieuwe
groote brug, die toegang geeft tot de terreinen, wordt aangelegd.
het (gevolg kan zij, van een kleine storing,
welke reeds verholpen had kunnen worden,
indien de wagen voor het op reis gaan „op
de helling" was geiweest.
Maar ook als dit het geval is geweest,
moet de automobilist onderweg sommige
dingen niet uit het oog verliezen. Daar is
b.v. de accu. Een battery heeft gedistilleerd
water noodig eni aangezien water de onaan
gename eigenschap bezit bij hoogore tem
peratuur te verdampen, is een gereilde
controle onderweg een wijze maatregel.
Tevens wordt een accu tydens een reis over
lange afstanden krachtig bijgeladen, zoodat
dit instrument over het noodige gedistil
leerde water zal moeten beschikken om
naar behooren te blyven functionneeren.
Ook de stand van de olie dient bij het af
leggen van groote afstanden dageluks en
by het ryden in beigterrein nog eens extra
te worden gecontroleerd, ©venais die van
het koelwater, terwyl het controleeren van
bandenspanning eveneens noodzakelijk is.
Een probleem van belang vormt nog
steeds de bagage. Hier geldt het wijze
woord: Neem niet te veel mee. Autobezit
ters: Temt uw vrouw. Autobezitters: Be-
heerscht uzelf.
Ook de automobiel heeft haar bagage
nöodig. De v e rtegenw oo rdiger van uw merk
zal u met genoegen gen reservepakket mee
geven, iwaarin veel is, dat de motor onder
weg noodig zou kunnen hehlben. Wat de
reet betreft, richt u tot het goedgezinde
latum.
Als K.N.A.C.-lid hebt u een carnet of een
triptiek evenals internationale rij- en wa-
gejvbewyzen gratis toegezonden gekregeiv
en een uitvoerige routebeschrijving met een
by'behoorende kaart, waarop uiw route in
rood is uitgestippeld. U hebt zelf nog
slechts te zorgien voor den nationalifceitsbe-
wya en een paspoort.
Om onaangenae verrassingen te vermy-
dieaa, verdient het aanbeveling er even de
op te vestigen, dat bij de terug-
uit het buitenland de Nederlandsche
douane kan eischen, dat men de Nederland-
sche herkomst der goederen kan aantoonen,
daar anders de kans groot is, dat invoer
rechten worden geëischu Under deze goede
ren vallen fototoestellen, kykers, e,d. De
bewijzen kunnen worden geleverd b.v. door
het medenemen van kwitanties, waarop de
goederen voldoende zyn omschreven of wei
door die goederen van te voren door de
douane te laten waarmerken en daarvoor
eventueel een identiteitsbewijs aan te vra
gen. Daartoe bestaat gelegenheid op elke
plaats, waar ambtenaren der invoerrechten
of accijnzen zyn gevestigd'. De hiervoor
verschuldigde kosten zyn gering.
Tevens zal men goed doen, met, alvorens
op reis te gaan, zich grondig op de hoogte
te stellen van de geldbepalingen welke van
kracht zyn in de landen, die men denkt te
bezoeken, zoo| ook van het feit, of men
eventueel voor een visum sal moeten zor
gen.
Tenslotte is het raadzaam, bij de papie
ren, welke men op reis medeneemt, de ver
zekeringspolis niet te vergeten. Het kan
n.l. voorkomen, dat het niet medenemen van
de polis tob groote moeilijkheden leidt, in
dien men, al dan niet door zyn schuld, een
ongeval veroorzaakt. Meestal biedt het ver
toon van de polis met de laatst vervallen
premie-quitantie uitkomst, in geval de po-
litie-autoritoeitejï maatregelen gaan treffen
om bestuurder en auto in verzekerde bewa
ring te stellen, totdat een cautie is gesteld.
Nu de reis zelf. Als goed optimist zult ge
vertrekken met het idee: mij overkomt geen
panne. Wy houden het niettemin ivoor raad
zaam, onder het motto: „Je kunt nooit we
ten" een enkele goedbedoelde tip te plaat
met groote snelheid onder een
itje vele kilometers per dag
aflegt, kan het voorkomen, dat de ingewan
den van uw auto zich in hoogere dan
normaal warme sfeeren gaan wentelen,
hetgeen aan het smeermiddel en het koel
water hooge eischen zal stellen. Houdt olie-
peil en thermometer dus goed in het oog.
Die hoogere temperaturen kunnen erger ge
volgen heibben. Er bestaat in de automobi-
listisühe terminologie een woord „Vapor-
lock". De vakmensehen geven met dit
wooru den toestand aan, die ontstaat,' wan
neer door de hitte een dampbei in een ben
zineleiding wordt gevormd, die de normale
toevoer van benzine op een. gegeven moment
stuit. Weliswaar heelt de vaporloek haar
glorietydi gehad, maar toch zyn ei nog dui-
zenüen wagens, die een by zonder zwak voor
deze zeer gevreesde kwaal vertoonen. Komt
het euvel veelvuldig voor, dan doet men het
beste, een schermplaatje tusschen motor en
carburator te fabriceeren, waardoor de ben-
zinetoevoerleiding koeler blyft. Overkomt
u zooiets onderweg, dan is een kwartiertje
pahoramabezichtiging zeer aan te bevelen.
Ook in de bergen loopt u kans, dat de
koelwatertemperatuur boven het normale
peil zal stygen. De eenige voorzorgsmait-
regel die u hiertegen kunt nemen ls, het
koelsysteem, voor de reis aan een grundige
schoonmaak te onderwerpen. Verder zal de
noodige automobilistische „feeling" de rest
moeten doen. Het zal ieder automobilist te
genwoordig wel duidelijk zijn geworden,
dat men onmogelyk met succes in de prise
direct tegen de furka kan opklimmen, maar
men doet integendeel, verstandig van de la
gere versnellingen een dankbaar gebruik te
maken. Hoe meer toeren de motor onder
deze omstandigheden mdakt (er zyn na
tuurlijk grenzen) hoe beter de circulatie^
van het koelwater en hoe hooger de olie-
druk. I tail
Heeft de motor niettegenstaande alle ge
nomen voorzorgsmaatregelen toch veel wa
ter verloren, en een „stoomtemperatuur"
bereikt, dan moet men langhaam water bij
vullen, terwyl de motor draait en hem voor
al daarbij' niet afzetten. Het stoppen onder
weg met de bedoeling hem te laten afkoe
len is overbodig tijdverlies, want de motor
koelt beter af draaiend dan stilstaand.
tenslotte willen wy er op wyzen, üal ei
nog steeds menschen zyw, die moeilykhe-
uen aan de grenzen ondervinden.
Het is natuurlijk niet voor u bestemd,
wanneer wy nog even de aandacht vestigen
op het feit, dat een douane-ambtenaar geen
monster 1», zooals velen hem meenen te
moeten beschouwen, dat daar is neergezet
met le bedoeling, argelooze toeristen in den
val te lokken. Wanneer de documenten in
orde zyn, is er geen enkele reden om in
moeilykheden te» geraken. Alleen doet men
zeer verstandig, zich op de hoogte te steden
van de plaatsen waar motor- en chassis
nummer zyn ingeslagen. U zoudt niet de
eerste zyn, die aan een grensstation een
hall uur lang zjjn* hoofd onder de motor
kap heeft gestoken met de haast wanho
pige taak, onder de vetkorst van het motor
blok het nummer zichtbaar te maken.
Ziedaar de enkele nuttige wenken, welke
wy den automobilisten willen meegeven op
hun reis. Er zyn) nog duizenden van zulke
tips te verschaffen, maar wy willen hopen,
dat we er de voornaamste uit hebben ge
distilleerd, welke misschien enkele onge
makken in den kiem zullen smoren.
Als laatste wenk nog deze: Bewaart uw
aubogrenspapierenj zorgvujdig, want hei
zjjn kostbare documenten. Het verlies er
van zou tot vele onaangenaamheden aan
leiding kunnen geven.
Vereeniging v. Vrijzinnig-Godsdienstige
Liberalen.
In de dezer dagen te Amersfoort ge
houden jaarvergadering der Vereeniging
van Vrijzinnig-Godsdienstige Liberalen
werden als bestuursleden herkozen de
heeren prof. dr. B. D. Eerdmans te Lei
den, M. P. Kokje te Harderwijk, ds. J.
Luchies te Vaithermond en P. W. Pipters
te 's-Gravenhage.
In de vacature van den heer A. J. Tom
die wegens drukko bezigheden ais be
stuurslid had bedankt, werd de heer P.
Volbeda te Arnhem gekozen.
LUCHTVAART.
Militair luchtfeest op Le Boureet.
Demonstratie van den stand der
ontwikkeling der Fransche lucht
vaart.
Het militaire luchtfeest, dat Zondag
onder auspiciën van het Fransche minis
terie voor de luchtvaart ls gehouden,
worat door de ingewijde luchtvaartdes
kundigen in Frankrijk beschouwd als een
belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling
en uen opbouw van de Fransche lucht
macht.
Na net verleden jaar gehouden himit-
teest ln Viliacoublay, aai ondanks het
miserabele weer nog vele duizenden toe
schouwers trok, was het vooral de groote
„Air Display" der Engelscne militaire
luchtvaart op Hendon, die den doorslag
heeft gegeven tot het organiseeren van
een'dergelijke Jaarlijksche demonstratie
der Fransche luchtmacht, want dat men
voortaan een jaarlijksche herhaling kan
verwachten blijkt o.a. wel uit een ver
klaring van den minister van luchtvaart,
Pierre Cot, dat hij er krachtig aan zal
medewerken om van dit luchtfeest een
traditie te maken.
Voor Pierre Cot moet dit feest al bij
zondere beteekenis hebben gehad, want
het was onder zijn bewind als luchtvaart
minister in 1933, dat de besluiten zijn ge
nomen tot reorganisatie van de Fransche
luchtmacht, die eigenlijk de opbouw van
een geheel nieuwe luchtvloot beteeken-
de. Pas in 1934 werden de desbetreffende
besluiten van kracht, toen Pierre Cot
reeds was vervangen door generaal De-
naln, die echter in 1933 nog chef van den
generalen stat van de luchtmacht was,
zoodat continuïteit in, de uitvoering van
de plannen verzekerd was. Om den ach
terstand in te halen, dien rfien vooral
ten opzichte van Duitschland en Italië
bleek te hebben, werd een program uit
gevoerd, dat in 1937 voltooid zal zijn. De
verouderde typen zullen dan alle zijn
vervangen en volgens de officleele cijfers
zal Frankrijk dan beschikken over een
luchtvloot van iöuu moderne vliegtuigen.
Door LOU HOHEKMUTH.
1 oen wy het plan opvatten om ons
in Spanje te vestigen, lieten wy onze
blikken ^walen over de kaart van het
Iberische schiereiland. Waar zouden
wij, trekvogels, neerstreken? Ons oog j
viel op de kleine eilandjes in de Mid- j
dellandsche Zee, de Balearen. Wy
herinneren ons gelezen te hebben, dat
Georg Sand en Chopin er een winter j
gewoond hadden. Als zulke illustre
personen het een verblijf waardig ge
keurd hadden, zou het ook voor ons
mogelijk zyn het er een tijdje uit te i
houden. Dus schreven wy naar een I
vriend in Barcelona om nadere inlich»
tingen en na eenig "heen en weer ge-
schrijf huurde een vriend van onzen 1
vriend voor ons een huis by Palma,
de hoofdstad van Mallorca.
Wy dachten een nog onontdekt
oord te vinden, een eiland van vreem- j
de smetten" vry. Doch dit viel bar
tegen. Reeds een aanzienlijk aantal I
bejaarde Engelschen hadden, zich van
het eiland meester gemaakt. Een hee-
le buitenwijk van Palma, n.l. Terreno
hadden zy stormenderhand veroverd.
De Middellandsche zee, die wij op
onze Indische reizen als een vriende
lijk, blauw meer hadden leeren ken
nen, was bij den overtocht heelemaal
niet beminnelijk, wy werden duchtig
geschommeld.
Een beetje wit om den neus, geno
ten wy van de aankomst in de baai
van Palma. Hoog spatte het 3chuim
op tegen de rotsen. De stralen der op
komende z(jn verlichtte de huizen
tegen de hellingen en het fraai gele
gen Castillo Bellver. Op den achter
grond lag de stad, domineerend door
de prachtige, Gothische kathedraal en
het Palacio Real.
Huiverend in den frisschen mor
genwind, wachtte de vriend van on
zen vriend ons op. Gelukkig sprak hij
Fransch, want onze kennis van het
Spaansch was zeer gering.
Met een taxi begaven wij ons naar
het nieuwe verblijf. Doch wat een te
leurstelling!
Wy hadden gevraagd om een een
voudige woning. Doch onze Holland
sche begrippen van eenvoud verschil
len hemelsbreed van de Spiaansche.
Volgens de onzen was het huisje niet
alleen eenvoudig, 't was zelfs primi
tief. De indeeling was, zooals bij de
meeste Spaansche woningen. Het huis
binnenkomend stapt men meteen in
de „sala". Laat U door dit fraaie
woord niet om den tuin leiden. De
sala ly'kt het meest op een zeer een
voudige hall. In de meeste huizen
slechts gemeubeld met stoelen, soms
wel een twintig#. Verder staat er
niets, iit het gunstigste geval vindt
men er nog een klein tafeltje. En
suite bevond zich de eetkamer, met
ook hier slechts de hoognoodige meu
belen en op deze beide kamers kwa
men 3 slaapkamers en de keuken uit.
In de slaapkamers bevonden zich
slechts bedden en een kapstok, ver
der niets, geen kast, geen waschtafel,
niets.
De vloeren waren belegd met gegla
zuurde tegels, wat 's zomers heel
frisch en koel, doch 's winters aller
akeligst koud is, en de muren witge-
kalkt en versierd met afgrijselijke
gravures.
Men had ook geschreven, dat het
huis een „belle vista" had, maar om
hier van te genieten moesten wij op
het dak klimmen. Van het terras voor
de sala konden wij, op een stoel staan
de en ons goed uitrekkende een stip
blauw water zien.
Verder werden wij verblijd met de
mededeeling, dat de dienstbode over
een paar dagen wel zou verschijnen.
Want vandaag was het Zondag, dus
dan werkte ze niet en morgen was het
„fiesta", dan werkte ze ook niet, iflis-
schien als ze overmorgen tijd had,
zou ze komen.
Na nog vele raadgevingen van zijn
en vele dankbetuigingen van onzen
kant vertrok de vriend van onzen
vriend.
Somber staarden wij elkaar aan.
Het begin was niet aanmoedigend.
Wij wilden nu graag onze koffers uit
pakken, doch in het heele huis was
geen kast, ons wasschen en opknap
pen, doch ei* was slechts in één kamer
een waschtafel, een klein, licht ding,
zooals men vroeger bjj ons wel op de
dienstbodenkamer aantrof. Dus
maakten wij om beurten ons toilet,
terwyl de anderen ijverig water aan
sleepten, want waterleiding bezat fltet
huis niet. In het kleine achtertuintje
stond een monumentale put van mooi
graniet, waarop aan een kunstig ge
smeden opstand een emmertje aan 'n
katrol hing. Die put was het mooiste
van. het heele huis en hy verioende
ons bijna met het leelijke optrekje.
Na wat opgeknapt te zyn voelden
wy, dat, daar wij aan boord niet had
den kunnen ontbijten, onze magen
rammelden. Gelukkig zijn de levens
middelenwinkels 's Zondags open en
gewapend met een dictionaire en een
tasch togen wij er op uit.
Vlak bij ons was een bakkerij, de
lucht van versch brood kwam ons al
tegemoet. In de winkel lagen in schil
derachtige wanorde brooden in alle
soorten en maten. Fransche brooden
in verschillende grootten, de ronde
„pan Mal'lorquin", in wit en bruin en
de ronde „ensalmadas", bestrooid met