&BDDG COURANTEN Verhuisd Merkartikelen WM a-stofzuiger Goedkoope Trein moeten in worden geadverteerd H. P. T. WIJNGAARDEN TWEEDE BI, AD GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 22 JULI 1936 - AZ.IJN Yan- yFe&mde Smetten Yry" I KAART x Gouda en Omstreken Arnhem en Nijmegen is de meening der winkeliers Courantenreclame is niet te vervangen MET VACANTIE REISROLLEN (zéér praktisch) SPONZENZAKKEN ZEEPDOOZEN TANDBORSTELKOKERS ZONNECREME EN OLIE Platte flacons EAU DE COLOGNE, enz. Grootste sorteering Laagste prijzen KLEIWEG 77 - TELEF. 3315. DE VEREENIGING TOT BEHOUD VAN NATUURMONUMENTEN IN NEDERLAND HEERENGRACHT 540 - AMSTERDAM C. EEN GULDEN NulsspaarbanK, Gouda Gem. of ongem. KAMERS, GELDEN BESCHIKBAAR j LAAT UW SCHOENEN H. VAN DER POOL, DE SPOORWEGEN IN 1935. DRUKWERK A. BRINKMAN ZOON HAAS'AZ1JNFABRI EKEN NV.HAARULN Een liewijs van inschrijving in het Archief den- N.V. Begrafenis onderneming van W. J. INNEMEE en ZONEN, 's-Gravenhage, waar borgt een regeling volgens teschreven wenschen en biedt gelegenheid tot sparen voor de kosten, welk eik sterfgeval met zich brengt. De gespaarde gelden zijn verzekerd. Inliohingen Dennerweig 7173, Telef. 115940, 's-Gravenhage. Buitengewone condities.Vraag demonstratie Pil. Velo Waschrna~hine JUIST VERSCHENEN en ;n X eiken boekhandel verkrijgbaar: o van Schaal 1 60.000 met korte vermelding van be- 8 zienswaardigheden en gegevens van de gemeenten Gouda, Bode- graven, Boskoop, Haastrecht, x JReeuwijk, Schoonhoven 8 'en Waddinxveen. x Bijgewerkt met alle verbindin- 8 gen te water en te land tot 8 1 Juli 1935. 8 PRIJS: Gevouwen ƒ0.30. Opge- 8 plakt op carton 0.75. 8 Uitgave: Streekvereeniging 8 voor Vreemdelingenverkeer X „Centrum Gouda". <X><XKK><><X><><X><^<X><><X><X>0<><><X><X>0 II van Den Haag. Rotterdam, Gouda loeiden en Alphen a. d. Run naar op de Woensdagen t.m. 2 Sept. Zie Aanplak- en Strooibiljetten. J£Pn enquête, dit voorjaar onder tal van winkeliers in de voornaamste steden \$an Nederland gehouden, toonde aan* dat de winkeliers uit tien verschillende branchés voor de merkartikelen die zij voeren, het meeste resultaat verwachten van adverteeren in couranten. C ou an ten reclame verwierf by na 41/2 maal zooveel eerste stem men als het reclamemiddel, dat daarna kwam en bijna 1 1/3 maal zooveel als alle twaalf andere reclamemiddelen tezamen. En alle tien branches waren eenstemmig in haar oordeel voor cou rantenrecl ame. De tien branches omvatten: kruidenierswaren en comestibles, manufacturen, sigaren, schoenen, rijwielen, parfumerieën en kappers, drogisten, bakkers, heerenmode, wijn en gedistilleerd. Ook de winkeliers oordeelen Een uitgebreide publicatie, waarin verschillende innteressnnte detail-uitkomsten dezer enquête worden gepubliceerd en gecommentarieerd is voor adverteerders op aanvraag ver krijgbaar bij h< t „C e b u c o", Dam 2 a, Amsterdam. door L N. POLDERVAART TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 GOUDA, beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn. Vraagt u ons even aan. Wij verstrekken U zonder eenige verplichting prijsopgave. LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden. heeft een schoone, maar tegelijk ook zeer zware taak, die hopeloos zal blijken, indien niet ieder, diie geniet van de Nederlandscho, natuur medewerking en hulp verleent. WAT TOT STAND KWAM GESCHIEDDE DOOR DE EENVOUDIGE HULP VAN ONGEVEER TIENDUIZEND LEDEN EN DOOR DE GROOTE. ZELFOPOFFERENDE TOEWIJDING VAN ENKfeLE ECHTE VADERLANDERS, Veel moet er nog gedaan worden. Blijft daarbij niet achter, maar steunt de Vereéniging door een geldelijke bijdrage. De minimum contributie bedraagt per jaar slechts 2.50. Geeft II op als lid aan het kantoor Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van De Nederlanisch Dagbladpers („Cebuco") Mi* w••Knaap da Spaarbank grosit aan lol 280.— na 5 jaren 605.— 10 981— 15 „1419— 20 1925— 25 „2513— 30 Breng HEDEN Uw eerste storting naar de Stel niet uit tot morgen, wat gij HEDEN verrichten kunt! AANGEBODEN: le klas pension. Villa „NELLY", Gr. Florisweg 26. f van 100 tot 500, daarboven met j borgen. Geringe kosten. Afwikkeling 2 a 3 weken. Ook 1ste Hyp. en Bouw- - credieten, grote objecten. Aanvr. Dinsd. en Donderdags van 28.30 uur. REG.PLANTSOEN 9, GOUDA. Deze lopen niet over Kantoor Amersfoort. fa* eerst repareeren voor U met vacantie gaat in de SCHOENMAKERIJ van RAAM 107—109. Wanneer U de tallooze schadelijke ingrediënten, azijnaaltjes, bacillen en andere onreinheden zoudt kunnen tien, die in azijn, welke op het oog volkomen helcipr is, kunnen voorkomen. Al ziet U ze niet, deze onreinheden bedreigen Uw gezondheid. U voorkomt deze gevaren, wanneer U HAAS' AZIJN gebruikt, een reincultuur-product, uit volkomen zuivere grondstoffen op uiterst hygiënische wijze bereid. HAAS' AZIJN blijft ook in geopende toestand vrij van bederf en azijnaaltjes. KOOPT NEDERLANDS GHE WAAR, DAN HELPEN WIJ ELKAAR. Dat dringende verzoek in het belang van onze nationale welvaart wordt on» nu ook in he* stadsbeeld toegeroepen. De borden langs de groote verkeerswegen, in de steden en ook op fabrieksterreinen hreinneren ons dagelijks aan de plicht, die wij ak goede Nederlanders graag vervullen. I Vermindering van uitgaven. Niettemin zijn de bedrijf«uitkomsten opnieuw ongunstiger. De aanleg van kanalen. Aan het verslag der N.V Mij tot Ex ploitatie van Staatsspoorwegen en de N.V. HollandscheAJzeren Spoorweg Mij. te Utrecht over 1935 wordt het volgende ontleend De gang van zaken in het Nederland- sche spoorwegbedrijt vertoonde in i9oo hetzelfde algemeene beeld als in de laat ste Jaren: dalende opbrengsten en even eens, doch in minder mate. afnemende kosten en lasten met als gevolg ander maal slechtere uitkomsten. De uitkom sten zijn bij bepaling van de afschrijvin gen en de bijdragen aan afschrijvings- en vernieuwingsrekeningen op de tech nisch noodzakelijke en door de, bij de wet bekrachtigde, overeenkomsten 1923 SS. en H.S. voorgeschreven bedragen j.934.178.23 slechter dan over i934. De algemeene vergaderingen stelden echter de bijdragen £^»n de vernieuwingsreke ningen voor gebouwen en kunstwerken 4.7UO.OUO.lager dan technisch en wet telijk verplicht is en bereikten daarmede dat de uitkomsten over 1935 op papier 2.765.821.77 beter zijn dan over 1934. De- achterstand in aischrijvingen is nu ech ter met 4.700.000 toegenomen. Doordat het Jullana-Jcanaal in zijn volle lengte en verdere gedeelten van het Twenthe-kanaal in dienst gesteld werden, zijn zulke groote vervoeren aan den ijzeren weg onttrokken en zoodanige vrachtverlagingen tot behoud van be staand vervoer noodig geweest, dat het spoorwegbedrijf daarvan in het verslag jaar aanzienlijk nadeel ondervonden heeft. De geweldige sommen, aan den aanleg der genoemde kanalen besteed, hebben dus het door ons in het vorig verslag over 1932 voorspelde gevolg ge had: slechtere spoorweguitkomsten. De Staat betaalt de nieuwe kanalen nu twee malen: eens in rente en aflossing der aanlegkosten en in onderhoud en bedie ning van de kanalen en eens in hoogere spoorwegtekorten. De afneming van het vervoer maakte het meer dan ooit geboden het mogelijke te doen om nieuw vervoer te verwerven, den dienst te verbeteren en voor den ge bruiker aantrekkelijker te maken en de uitgaven te beperken. Daartoe werden dan ook alle krachten ingespannen. Helaas bleven de Diesel-electrische treinstellen aanvankelijk nagenoeg alle en daarna voor een groot gedeelte bul ten dienst. Vermindering van uitgaven toerd in de eerste plaats verkregen door een nieuwe loonsverlaging bij den aanvang van het verslagjaar. Talrijke andere maatregelen van vereenvoudiging en bezuiniging droe gen daartoe verder bij. Wij vermelden daarvan de staking van den reizigers- dienst' op diverse baanvakken Door een en ander bleven de exploita tiekosten ruim acht en drie kwart mil lioen gulden onder die van J934 Niettemin zijn de bedrijf sultkomsten opnieuw ongunstiger. Op papier zijn zij na de vermindering van de bijdragen aan de vernieuwingsrekeningen voor gebou wen en kunstwerken door de algemeene vergaderingen kunstiger dan in het vori ge jaar. Blijkens den vergelijkenden staat van de gezamenlijke bedrijf sultkomsten S.S.- H.S.. over het tijdvak 1916—1935. bedroe gen de bruto-opbrengsten der maat schappijen in 1935 ƒ.101.120.313.79 tegen 112.381.595.60 in 1934, zij verminderden derhalve met 11.261.28181 of 10.02 pet. tegen eene vermindering in 1934 verge leken bij 1933 van f 10.056.158.39 of 8.21 percent. De exploitatiekosten bedr 95.361.070.56 tegen 104.143.261.75 in 1934. Zij' vermin derden dus met f 8.782191.19} of 8.43 per cent. tegen eene vermindering in 1934 vergeleken bij 1933 van f 5.318.240.49} of 4.86 percent. In verhouding tot de gezamenlijke op brengsten van het vervoer bedroegen de gezamenlijke exploitatiekosten 94.30 per cent tegen 92.57 percent in 1934. De totale loonuitgaven, met inbegrip van die voor constructie en derden be droegen in '35 63.355.000 tegen f 69.482.000 in *1934. Het nadeelig saldo der „rekening van gemeenschappelijke baten en lasten" be draagt over 1935 f 32.732.342.33, doch werd door {ie algemeene vergadering vastge steld op 28.030 342.33. Bezuinigingen. Aan de bijzondere bijlage wordt het volgende ontleend: De in 1901 bestaande organisatie der beide maatschappijen hield uit den aard der zaak nauw verband met de eenige jaren te voren tot stand gekomen belan gengemeenschap tusschen SS. en H.S. Die organisatie was daardoor eenerzijd? ontegenzeggelijk wat ruim. Dat ruime kleed was echter anderzijds noodzakelijk voor een geleidelijken niet schokkenden opbouw van het nieuwe groote bedrijf, waarbij zooveel mogelijk gebruikmaking van de beschikbare krachten geboden was. Sedert dien is de indeeling zeer be langrijk vereenvoudigd. Het aantal diensten bedroeg op 31 Dec. 1921: 7, thans 5 met evenveel chefs van dienst. Ook het aantal afdeelingen op het hoofdbureau is verminderd Bij den dienst op de lijnen is de orga nisatie mede vereenvoudigd. Hierbij zij aangeteekend dat in den loop van het Jaar 1936 het aantal secties van weg en werken tot 8 zal worden teruggebracht. Het aantal personen in de hootdadmi- nistratiegebouwen werkzaam, bedroeg op 31 December 1921: 2891 e% thans 1742. Deze vermindering met il4y personen is ver kregen door mechanisatie, rationalisatie en vereenvoudiging der administratieve werkzaamheden. Voor wat de mechanisatie betreft zij opgemerkt, dat deze bij de centrale con trole en ook ten, aanzien van heïopma- ken van bezoldigingen, premlen. maga- zijnvoorraden en afrekeningen met vreemde spoorwegen van de wagenver- deeling en den inventaris belangrijke vereenvoudigingen en voordeelen heeft i opgeleverd. I De personeelsuitgaven zijn sedert 1921 in zeer sterke mate verminderd. Dit is bereikt door maatregelen, welke deels loonsverlaging of andere vermindering van inkomsten, deels vervanging van hooger door lager gesalarieerd personeel. I deels afvloeiing van personeel beoogden. Uit den aard der zaak hebben tal van andere maatregelen, zij het dan ook in mindere mate. bijgedragen om besparing van uitgaven op de personeelkosten te bevorderen. Wat het net der door de Maatschap pijen geëxploiteerde spoorwegen betreft, is langs de volgende wegen vereenvou diging en bezuiniging verkregen, n.i. do.or 1. staking der exploitatie van bulten- landsche baanvakken. 2. aankoop of naasting van bij S.S.- H.8. in exploitatie zijnde lijnen, staking van den reizigersdienst, 4. ophefting van lijnen en baanvakken. Behalve vereenvoudiging men denke aan de verplichte naleving van Dultsche wetten en voorschriften werd hier mede een flinke besparing verkregen, en wel door het wegvallen der contractueele bijdragen in de kosten der Dultsche overgangsstations. Door S.S.-H.S. worden thans geen bul- tenlandsche baanvakken meer geëxploi teerd. Het totaal aantal treinkilometers op ons net afgelegd is van rond 41 millioen in mil gestegen tot bijna 54 millioen in 1936. Het aantal reizigerstrelnkilometers bleef behalve in 1935 gedurende die jaren steeds stijgehde. het aantal goe derentreinkilometers is sedert 1929 dalen de. De stijging van het aantal reizigers trelnkilometers is een gevolg van de ge leidelijke invoering van electrische en verbrandingsmotortractie, welke tractie een vermindering van het aantal gereden stoomreizigerskilometers tengevolge had, hetgeen tot bezuiniging leidde en tevens tot een snellere en betere bediening van het reizigersvervoer heeft bijgedragen. Ook mag er op worden gewezen, dat door de invoering op 15 Mei 1934 eener op geheel nieuwe grondslagen opgebouw de dienstregeling een voordeellger en economischer gebruik van het reizigers- materieel en het treinpersoneel werd verkregen. Daardoor kon de aanschaf- tmg van nieuw normaal reizigers-trein- materieel achterwege blijven. Door al de maatregelen, die elk op zichzelf geen reorganisatie beteekenen, maar te zamen dieper ingegrepen en meer resultaten opgeleverd, hebben dan de meeste reorganisatie. !s bereikt, dat hoewei het aantal afgelegde treinkilo meters de productie van een spoor wegonderneming sedert ïjfki niet ge- I, doch met 31,3 pet. gestegen is. het d niettemin met bijna 34 pet. is kunnen worden verminderd. Hét feit, dat in de Jaren 1921-1935 de j bruto-opbrengsten met 48 pet., de exploi tatiekosten daarentegen met 61 pet zijn teruggeloopen. is mede een sterke aan wijzing voor de doeltreffendheid der ge nomen maatregelen v BINNENLAND. Heffing van parkeergeld in strijd met Artikel 41 der Motorrijtuigen- belastingwet. De ANWB schrijft ons Naast de heffing van parkeergeld op bepaalde weggedeelten in verschillende gemeenten, komt een nieuwe parkeerbe lasting in zwang, waarbij automobilisten die geregeld hun auto voor huis of be- drijt laten staan daarvoor jaarlijks een bepaald bedrag in de gemeentekas moe ten storten In Rotterdam is een derge lijke verordening reeds in werking, in Den Haag wordt gewacht op goedkeu ring van de Kroon. Naar de meening van den A.N.W.B. zijn de verschillende parkeerhef tingen niet alleen onredelijk, maar bovendien in strijd met de strekking van artikel 41 van de Motorrijtuigenbelastingwet. Dit artikel bepaalt dat buiten de motorrij tuigenbelasting geen andere belasting terzake van het „rijden" met automobie len zal worden geheven en daarop be roept men zich steeds dm te betoogen dat een belasting op het stilstaan op dpff weg (parkeergeldheffing) wel geoorloofd zou zijn. De motorrijtuigenbelasting ts onafhankeliik van het aantal kilometers dat „gereden" wordt en nu springt de onredelijkheid, yan een dergelijke belas ting op het ..stilstaan" wel heel erg in het oog als men tegenover ^lkaar stelt een taxi of een bestelauto, welke prac- tisch gesproken den heeien dag „rijdt" en daarmede den geheeien dag het ver keer hindert en in- gevaar brengt en iemand, die zijn wagen gebruikt b.v. om hem van en naar zijn kantoor te bren gen dan wel zijn zaken gaat doen in de stad ot doortrekkende even wat gaat ge bruiken. De laatsten zijn allen menschen die maar weinig „rijden" en overigens hun wagens rustig „laten staan", maar die voor dat „stilstaan dan extra zou den moeten betalen. Maar het is ook nooit de bedoeling van den wetgever ge weest dit „rijden" zoo letterlijk op te vatten zooals o.m. blijkt uit de mededee- ling van de Ministers van financiën en Waterstaat ten aapzien van artikel b van het ontwerp van gehoemde wet m de memorie van antwoord Eerste Kamer In dit artikel wordt gezegd, dat in bij zondere gevallen vrijstelling van belas ting verleend kan worden en de Ministers merkten ten aanzien daarvan op. dat deze bepaling niet zóó mag "worden toe gepast. dat daardoor de belasting welke volgens de wet het motorrijtuig zelve als' heffingsobject aanwijst wordt gewijzigd in een belasting naar gebruik dat van den weg wordt gemaakt lp aanmerking moet nog genomen worden, dat een auto maar gedurende een klein percentage van zijn bestaan werkeliik rildt. Zelfs als men een gemiü1- deltjen jaarafstand zou aannemen van 30.000 K.M. wat zeer hoog is en een ge middelde snelheid van 30 K.M wat zeker heel laag is, dan bedraagt het aantal rij- uren per Jaar 1000 d.i. maar per dag ge middeld nog geen drie Het bijzohdere voordeel verbonden aan het gebruik van een motorrijtuig ligt dan ook misschien nog meer hierin, dat men het overal en ten alie tijde ter beschik king heeft dan in' zijn snelheid of com- iort. Het voortdurend voor onmiddellijk gebruik ter beschikking hebben vormt dus een inhaerent bestanddeel van het gebruik van een auto. Hoewel uit dit alles duidelijk is, dat onder het „rijdep." in het bewuste arti kel 14 het normale gebruik van de auto dus aok het daaraan verbonden „stil staan" moet worden verstaan, blijkt in- tusschen toch steeds weer dat verschil van meening over de vertolking van de bedoeling van artikel 41 in de -huidige redactie mogelijk is. Alleen een wijziging van den tekst daarvan in dezen geest b.v. dat van motorrijtuigen buiten de motorrijtuigenbelasting geen andere be lasting zal mogen worden geheven „ter zake van het gebruik van den openbaren weg" zal hieraan en daarmede tevens aan de onbillijke parkeergeldheffing een einde kunnen maken. In verband hiermede heeft de A.N.W.B. thans aan de Ministers van financiën en Waterstaat in een uitvoerig gemoti veerd adres verzocht een oplossing in deze richting te wilién bevorderen. DE TENTOONSTELLING „DUITS('HL.WD" GEOPEND. Zaterdagavond is te Berlijn de groote tentoonstelling „Duitschland'' door Minister Goebbels geopend. Links de eerste boekdrukpers van Gutenberg; rechts de gevel van het bekende „Knochenhauer Amtshaus" te Hildestein. Naar aanleiding van het door de C.P.N. ïan de pers vwstrekte communique, De bezittingen van Sir Henry Deterging in Duitschland. Een stichting voor binneniandsche kolonisatie in Mecklenburg. Eenige Duitsche bladen meldden dezer dagen, dat Sir Henry Deterdlng bezittin gen in Mecklenburg had verworven. Hieromtrent meldt de „Deutsche Allge- meine Zeltung" de volgende bijzonder heden Sir Henry Deterdlng heeft reeds ge- ruimen tijd geleden te Schwerin de stich ting Friedrich Helnrich opgericht, waar in personen, die zich aan binnenland- sche kolonisatie willen wijden, practisch worden opgeleid. Deze sflichting wordt beheerd door een curatorium bestaande uit den heer Hlldebrandt. stadhouder van Mecklenburg, Sir Henry Deterdlng en den heer Rudeloff te Hamburg. Het oppertoezicht op het bedrijf der stichting wordt uitgeoefend door den Mecklen- burgschen staatsminister. De stichting I heeft een bedrijfskapitaal van óou.uuo j mark. hetwelk afkqmstig wis van den stichter. - w I Bovendien heeft Sir Henry Deterdlng het landgoed Dobbin nabij Krakow in het district Parchim in Mecklenburg ver worven. Ook hier zullen personen, die zich voor ontginningen, enz. interessee- I ren, worden opgeleid. Deze bezitting zal na den dood van Sir Henry aan destich- J ting friedrich Helnrich worden ver- maakt. De stichting heeft ook het ge wezen bezit van wijlen Prins Hendrik der Nederlanden verworven i Een kuuroord nabij de Hollandsche j Hading* De acte van oprichting is gepasseerd van de N.V. Neaerlandsche Badinrich ting en Kuuroord ..De Zwaluwenberg" De bedoeling is om het landgoed nabij de Hollandsche Rading. tusschen Hil versum en Maartensdijk, dat toebehoort aan jhr. E. de Pesters in te richten als kuuroord voor patiënten en rustbehoe- j venden. Een bekend buitenlandsch ge- neesheer zal de algemeene leiding heb ben. en mej. dr. Wiselius zal als assis- tente optreden. Het aandeelenkapitaal bedraagt ïeu.OQü. waarvan au.uuo Is i geplaatst i Het kuuroord zal in Augustus in ex- ploitatie worden genomen. Tal van be- j kende geneesheeren en vooraanstaande Nederlanders hebben aan, de voorberei dingen medegewerkt. Zesde wereldpluimveecongres te Leipzig. Dr. Berger als internatioaai ver tegenwoordiger. Behalve een Nederlandsche commissie, zal ook prof. dr. Berger, in zijn hoeda nigheid van president van het Office International des Epizooties, daartoe uit- genoodlgd door de besturen van de World's Poultry Science Association en van de betrellende internationale con gressen, het zesde congres dat 24 dezer te Leipzig aanvangt, bijwonen en zijn hoofdrapport over „l'Activite lnternatio nale et les reglements de la police vete rinaire en ce qui concerne les maladies intectieuses des volailles de bassa-cour'N persoonlijk toelichten. De S.D.AjP. antwoordt de C.P.N. ding vi s veirsi cieeit het partijbestuur van de S.D.a.p ons net volgende mede: Het partijbestuur der S.D.A.P. heeft van het bestuur van ae communistische partij in Nederland de uitnoodiging ont vangen om samen te werken bij de eerst volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer en die samenwerking zelfs ^oover uit te strekken, dat gemeenschappelijke canaidateniijsten zouden worden inge diend. Het part-bestuur der S.D.A.P. is niet voornemens samenwerking met de C.P.N. aan het congres der S.D.A.P. voor te stel len. liet bestuur der C.P.N. meent, dat die samenwerking noodzakelijk is, daar in 1957 voor het eerst de iascistische N.S.B. aan de verkiezingen voor de Tweede Ka mer zal deelnemen. Het partijbestuur der S.D.A.P. meent, dat het optreden van het fascisme in den verkiezingsstrijd samenwerking van de S.D.A.P. met de communistische partij minder dan ooit mogelijk maakt, immers de strijd tegen het fascisme, is de strijd voor de democratie, als beginsel, als me thode en als doel. In dien strijd kan een principieel democratische partij als de S.D.A.P. allerminst samenwerken met een principieel anti-democratische partij als die der communisten. Wel zegt de communistische partij in haar brief, dat een nieuwe strijdformatie vereischt is „van alle partijen die de derhocratische en grondwettelijke rechten des volks willen behouden", maar het partijbestuur der S.D.A.P. rekent voorshands de com munistische partij niet tot die partijen. Waardevolle schenking. Wijlen Prof. Snouck Hurgronje vermaakt zijn boekerij aan de Leidsche Universiteit. In de Staatscourant maakt dp minis ter van Onderwijs. Kunsten en Weten schappen bekend, dat wijlen prof. dr. c Snouck Hurgronje aan den Staat der Nederlanden ten behoeve van de biblio theek der Rijksuniversiteit te Leiden heeft vermaakt zijn geheele boekerij, be staande uit gedrukte werken en Ooster- sche handschriften, met uitzondering van hetgeen zijn weduwe voor zich mocht willen behouden. De omvang van deze zeer belangrijke schenking laat zich nog niet nauwkeurig vaststellen Naar de meening van den bibliothecaris en den «conservator voor de Ooster^he hanoschriiten. die de ver zameling bij leven van den hoogleeraar hebben gezien, zijn er ongeveer 9uü hand schriften en minstens -ïu.ouu boekdeelen. De regeering heeft met erkentelijkneid - dit waardevolle geschenk aanvaard en aan mevrouw Snouck Hurgronje hiervan mededeeiing gedaan. Jaarvergadering Kon. Ned. Zangers-, verbond te Utrecht. Tot aansluiting bij Toonkunst met overgroote meerderheid besloten. Besluit van principieeie beteekenis. Zondag heeft het Kon. Ned. Zangers verbond te Utrecht zijn Jaarvergadering gehouden. In deze vergadering is aan de orde ge komen het voorstel van net noofgbestuur tot aansluiting bij de. Maatschappij tot bevordering der Toonkunst, üp uitnoodi ging van het Verbond werd de Jaarver gadering bijgewoond door den algemeen voorzitter der Maatschappij. Jhr. mr. dr. E. A. van Beresteyn en dgor den algem. secretaris dr. Paul Cronheim. Nadat de voorzitter van het K.N.Z.V., de heer J. R. Kornacker. het voorstel had ingeleid, heeft de heer Van Beresteyn in een warm-gestemde rede deze eerste breed opgezette poging tot samenwerking toegelicht en de algemeene beteekenis ervan uiteengezet. Verschillende afgevaardigden, die aan vankelijk bezwaren geopperd hadden, verklaarden na deze rede de beoogde coöperatie uit volle overtuiging te zullen steunen, zoodat tenslotte het voorstel van het hoofdbestuur tot aansluiting bij Toonkunst met overgroote meerderheid 96 stemmen voor en 5 stemmen tegen werd aangenomen. Dit resultaat werd met levendig applaus ontvangen Zooals bekend, heeft de algemeene vergadering van Toonkunst, onlangs te Enkhuizen, door eene ingrijpende wets wijziging. deze aansluiting harerzijds mo gelijk gemaakt. Als eerste der groote lan delijke^ organisaties is thans, nog geen 4 weken nadien, het K.N.Z.V toegetre den. De verwachting Is gewettigd, dat meerdere organisaties zullen volgen en zoodoende de gelederen zullen versterken van hen. die de algemeene belangen der Toonkunst trachten te bevorderen. In dien zin mag het Zondag te utrecht door het K.N.Z.V. genomen besluit van principieele beteekenis worden geacht. VOOR GOED EN GOEDKOOP IS HET BESTE ADRES MARKT 31 - GOUDA TELEFOON 2745 JAPANNERS GEVEN I.IJS IN HET ETEN. in het Olympisch Dorp trekken ds Japanners met hun typische gebruiken sterk de aandacht. Men ziet hier eenige zonen vaii het land van de Rijzende Zon bezig een blanken sportbroeder in te wijden in de moeilijke kunst van het eten met stokjes.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3