&BDDG
COURANTEN
Verhuisd
Merkartikelen
WM a-stofzuiger
Goedkoope
Trein
moeten in
worden geadverteerd
H. P. T. WIJNGAARDEN
TWEEDE BI, AD
GOUDSCHE COURANT - WOENSDAG 22 JULI 1936 -
AZ.IJN
Yan- yFe&mde Smetten Yry"
I KAART
x Gouda en Omstreken
Arnhem en
Nijmegen
is de meening der winkeliers
Courantenreclame is niet te vervangen
MET VACANTIE
REISROLLEN (zéér praktisch)
SPONZENZAKKEN
ZEEPDOOZEN
TANDBORSTELKOKERS
ZONNECREME EN OLIE
Platte flacons EAU DE COLOGNE, enz.
Grootste sorteering Laagste prijzen
KLEIWEG 77 - TELEF. 3315.
DE VEREENIGING TOT BEHOUD VAN
NATUURMONUMENTEN IN NEDERLAND
HEERENGRACHT 540 - AMSTERDAM C.
EEN GULDEN
NulsspaarbanK, Gouda
Gem. of ongem. KAMERS,
GELDEN BESCHIKBAAR j
LAAT UW SCHOENEN
H. VAN DER POOL,
DE SPOORWEGEN IN 1935.
DRUKWERK
A. BRINKMAN ZOON
HAAS'AZ1JNFABRI EKEN NV.HAARULN
Een liewijs van inschrijving in het Archief den- N.V. Begrafenis
onderneming van W. J. INNEMEE en ZONEN, 's-Gravenhage, waar
borgt een regeling volgens teschreven wenschen en biedt gelegenheid
tot sparen voor de kosten, welk eik sterfgeval met zich brengt.
De gespaarde gelden zijn verzekerd.
Inliohingen Dennerweig 7173, Telef. 115940, 's-Gravenhage.
Buitengewone condities.Vraag demonstratie Pil. Velo Waschrna~hine
JUIST VERSCHENEN en ;n
X eiken boekhandel verkrijgbaar:
o van
Schaal 1 60.000
met korte vermelding van be-
8 zienswaardigheden en gegevens
van de gemeenten Gouda, Bode-
graven, Boskoop, Haastrecht,
x JReeuwijk, Schoonhoven
8 'en Waddinxveen.
x Bijgewerkt met alle verbindin-
8 gen te water en te land tot
8 1 Juli 1935.
8 PRIJS: Gevouwen ƒ0.30. Opge-
8 plakt op carton 0.75.
8 Uitgave: Streekvereeniging
8 voor Vreemdelingenverkeer
X „Centrum Gouda".
<X><XKK><><X><><X><^<X><><X><X>0<><><X><X>0
II
van Den Haag. Rotterdam, Gouda
loeiden en Alphen a. d. Run naar
op de Woensdagen t.m. 2 Sept.
Zie Aanplak- en Strooibiljetten.
J£Pn enquête, dit voorjaar onder tal van winkeliers in de
voornaamste steden \$an Nederland gehouden, toonde
aan* dat de winkeliers uit tien verschillende branchés voor de
merkartikelen die zij voeren, het meeste resultaat verwachten
van adverteeren in couranten.
C ou an ten reclame verwierf by na 41/2 maal zooveel eerste stem
men als het reclamemiddel, dat daarna kwam en bijna 1 1/3
maal zooveel als alle twaalf andere reclamemiddelen tezamen.
En alle tien branches waren eenstemmig in haar oordeel voor
cou rantenrecl ame.
De tien branches omvatten: kruidenierswaren en comestibles,
manufacturen, sigaren, schoenen, rijwielen, parfumerieën en
kappers, drogisten, bakkers, heerenmode, wijn en gedistilleerd.
Ook de winkeliers oordeelen
Een uitgebreide publicatie, waarin verschillende innteressnnte
detail-uitkomsten dezer enquête worden gepubliceerd en
gecommentarieerd is voor adverteerders op aanvraag ver
krijgbaar bij h< t „C e b u c o", Dam 2 a, Amsterdam.
door L N. POLDERVAART
TURFMARKT 1 - TELEF. 2534 GOUDA,
beteekent tot volle tevredenheid behandeld te zijn.
Vraagt u ons even aan. Wij verstrekken U zonder eenige verplichting
prijsopgave.
LAGE PRIJZEN - TALRIJKE REFERENTIES - VOLLE GARANTIE
Eigen bodediensten op Leiden, Haarlem en IJmuiden.
heeft een schoone, maar tegelijk ook zeer
zware taak, die hopeloos zal blijken, indien
niet ieder, diie geniet van de Nederlandscho,
natuur medewerking en hulp verleent.
WAT TOT STAND KWAM GESCHIEDDE DOOR DE EENVOUDIGE
HULP VAN ONGEVEER TIENDUIZEND LEDEN EN DOOR DE
GROOTE. ZELFOPOFFERENDE TOEWIJDING VAN ENKfeLE
ECHTE VADERLANDERS,
Veel moet er nog gedaan worden. Blijft
daarbij niet achter, maar steunt de
Vereéniging door een geldelijke bijdrage.
De minimum contributie bedraagt per jaar
slechts 2.50.
Geeft II op als lid aan het kantoor
Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van De Nederlanisch
Dagbladpers („Cebuco")
Mi* w••Knaap da Spaarbank grosit aan lol
280.— na 5 jaren
605.— 10
981— 15
„1419— 20
1925— 25
„2513— 30
Breng HEDEN Uw eerste storting naar de
Stel niet uit tot morgen, wat gij HEDEN verrichten kunt!
AANGEBODEN:
le klas pension.
Villa „NELLY", Gr. Florisweg 26. f
van 100 tot 500, daarboven met j
borgen. Geringe kosten. Afwikkeling
2 a 3 weken. Ook 1ste Hyp. en Bouw-
- credieten, grote objecten.
Aanvr. Dinsd. en Donderdags van
28.30 uur.
REG.PLANTSOEN 9, GOUDA.
Deze lopen niet over Kantoor
Amersfoort. fa*
eerst repareeren voor U met vacantie
gaat in de SCHOENMAKERIJ van
RAAM 107—109.
Wanneer U de tallooze schadelijke ingrediënten,
azijnaaltjes, bacillen en andere onreinheden zoudt
kunnen tien, die in azijn, welke op het oog volkomen
helcipr is, kunnen voorkomen. Al ziet U ze niet,
deze onreinheden bedreigen Uw gezondheid.
U voorkomt deze gevaren, wanneer U HAAS' AZIJN
gebruikt, een reincultuur-product, uit volkomen zuivere
grondstoffen op uiterst hygiënische wijze bereid.
HAAS' AZIJN blijft ook in geopende toestand
vrij van bederf en azijnaaltjes.
KOOPT NEDERLANDS GHE WAAR, DAN HELPEN WIJ ELKAAR.
Dat dringende verzoek in het belang van onze nationale welvaart wordt on»
nu ook in he* stadsbeeld toegeroepen.
De borden langs de groote verkeerswegen, in de steden en ook op fabrieksterreinen
hreinneren ons dagelijks aan de plicht, die wij ak goede Nederlanders graag vervullen.
I
Vermindering van uitgaven.
Niettemin zijn de bedrijf«uitkomsten opnieuw ongunstiger.
De aanleg van kanalen.
Aan het verslag der N.V Mij tot Ex
ploitatie van Staatsspoorwegen en de
N.V. HollandscheAJzeren Spoorweg Mij.
te Utrecht over 1935 wordt het volgende
ontleend
De gang van zaken in het Nederland-
sche spoorwegbedrijt vertoonde in i9oo
hetzelfde algemeene beeld als in de laat
ste Jaren: dalende opbrengsten en even
eens, doch in minder mate. afnemende
kosten en lasten met als gevolg ander
maal slechtere uitkomsten. De uitkom
sten zijn bij bepaling van de afschrijvin
gen en de bijdragen aan afschrijvings-
en vernieuwingsrekeningen op de tech
nisch noodzakelijke en door de, bij de
wet bekrachtigde, overeenkomsten 1923
SS. en H.S. voorgeschreven bedragen
j.934.178.23 slechter dan over i934. De
algemeene vergaderingen stelden echter
de bijdragen £^»n de vernieuwingsreke
ningen voor gebouwen en kunstwerken
4.7UO.OUO.lager dan technisch en wet
telijk verplicht is en bereikten daarmede
dat de uitkomsten over 1935 op papier
2.765.821.77 beter zijn dan over 1934. De-
achterstand in aischrijvingen is nu ech
ter met 4.700.000 toegenomen.
Doordat het Jullana-Jcanaal in zijn
volle lengte en verdere gedeelten van
het Twenthe-kanaal in dienst gesteld
werden, zijn zulke groote vervoeren aan
den ijzeren weg onttrokken en zoodanige
vrachtverlagingen tot behoud van be
staand vervoer noodig geweest, dat het
spoorwegbedrijf daarvan in het verslag
jaar aanzienlijk nadeel ondervonden
heeft. De geweldige sommen, aan den
aanleg der genoemde kanalen besteed,
hebben dus het door ons in het vorig
verslag over 1932 voorspelde gevolg ge
had: slechtere spoorweguitkomsten. De
Staat betaalt de nieuwe kanalen nu twee
malen: eens in rente en aflossing der
aanlegkosten en in onderhoud en bedie
ning van de kanalen en eens in hoogere
spoorwegtekorten.
De afneming van het vervoer maakte
het meer dan ooit geboden het mogelijke
te doen om nieuw vervoer te verwerven,
den dienst te verbeteren en voor den ge
bruiker aantrekkelijker te maken en de
uitgaven te beperken. Daartoe werden
dan ook alle krachten ingespannen.
Helaas bleven de Diesel-electrische
treinstellen aanvankelijk nagenoeg alle
en daarna voor een groot gedeelte bul
ten dienst.
Vermindering van uitgaven toerd in de
eerste plaats verkregen door een nieuwe
loonsverlaging bij den aanvang van het
verslagjaar. Talrijke andere maatregelen
van vereenvoudiging en bezuiniging droe
gen daartoe verder bij. Wij vermelden
daarvan de staking van den reizigers-
dienst' op diverse baanvakken
Door een en ander bleven de exploita
tiekosten ruim acht en drie kwart mil
lioen gulden onder die van J934
Niettemin zijn de bedrijf sultkomsten
opnieuw ongunstiger. Op papier zijn zij
na de vermindering van de bijdragen aan
de vernieuwingsrekeningen voor gebou
wen en kunstwerken door de algemeene
vergaderingen kunstiger dan in het vori
ge jaar.
Blijkens den vergelijkenden staat van
de gezamenlijke bedrijf sultkomsten S.S.-
H.S.. over het tijdvak 1916—1935. bedroe
gen de bruto-opbrengsten der maat
schappijen in 1935 ƒ.101.120.313.79 tegen
112.381.595.60 in 1934, zij verminderden
derhalve met 11.261.28181 of 10.02 pet.
tegen eene vermindering in 1934 verge
leken bij 1933 van f 10.056.158.39 of 8.21
percent.
De exploitatiekosten bedr 95.361.070.56
tegen 104.143.261.75 in 1934. Zij' vermin
derden dus met f 8.782191.19} of 8.43 per
cent. tegen eene vermindering in 1934
vergeleken bij 1933 van f 5.318.240.49} of
4.86 percent.
In verhouding tot de gezamenlijke op
brengsten van het vervoer bedroegen de
gezamenlijke exploitatiekosten 94.30 per
cent tegen 92.57 percent in 1934.
De totale loonuitgaven, met inbegrip
van die voor constructie en derden be
droegen in '35 63.355.000 tegen f 69.482.000
in *1934.
Het nadeelig saldo der „rekening van
gemeenschappelijke baten en lasten" be
draagt over 1935 f 32.732.342.33, doch werd
door {ie algemeene vergadering vastge
steld op 28.030 342.33.
Bezuinigingen.
Aan de bijzondere bijlage wordt het
volgende ontleend:
De in 1901 bestaande organisatie der
beide maatschappijen hield uit den aard
der zaak nauw verband met de eenige
jaren te voren tot stand gekomen belan
gengemeenschap tusschen SS. en H.S.
Die organisatie was daardoor eenerzijd?
ontegenzeggelijk wat ruim. Dat ruime
kleed was echter anderzijds noodzakelijk
voor een geleidelijken niet schokkenden
opbouw van het nieuwe groote bedrijf,
waarbij zooveel mogelijk gebruikmaking
van de beschikbare krachten geboden
was. Sedert dien is de indeeling zeer be
langrijk vereenvoudigd.
Het aantal diensten bedroeg op 31 Dec.
1921: 7, thans 5 met evenveel chefs van
dienst.
Ook het aantal afdeelingen op het
hoofdbureau is verminderd
Bij den dienst op de lijnen is de orga
nisatie mede vereenvoudigd.
Hierbij zij aangeteekend dat in den
loop van het Jaar 1936 het aantal secties
van weg en werken tot 8 zal worden
teruggebracht.
Het aantal personen in de hootdadmi-
nistratiegebouwen werkzaam, bedroeg op
31 December 1921: 2891 e% thans 1742. Deze
vermindering met il4y personen is ver
kregen door mechanisatie, rationalisatie
en vereenvoudiging der administratieve
werkzaamheden.
Voor wat de mechanisatie betreft zij
opgemerkt, dat deze bij de centrale con
trole en ook ten, aanzien van heïopma-
ken van bezoldigingen, premlen. maga-
zijnvoorraden en afrekeningen met
vreemde spoorwegen van de wagenver-
deeling en den inventaris belangrijke
vereenvoudigingen en voordeelen heeft
i opgeleverd.
I De personeelsuitgaven zijn sedert 1921
in zeer sterke mate verminderd. Dit is
bereikt door maatregelen, welke deels
loonsverlaging of andere vermindering
van inkomsten, deels vervanging van
hooger door lager gesalarieerd personeel.
I deels afvloeiing van personeel beoogden.
Uit den aard der zaak hebben tal van
andere maatregelen, zij het dan ook in
mindere mate. bijgedragen om besparing
van uitgaven op de personeelkosten te
bevorderen.
Wat het net der door de Maatschap
pijen geëxploiteerde spoorwegen betreft,
is langs de volgende wegen vereenvou
diging en bezuiniging verkregen, n.i.
do.or
1. staking der exploitatie van bulten-
landsche baanvakken.
2. aankoop of naasting van bij S.S.-
H.8. in exploitatie zijnde lijnen,
staking van den reizigersdienst,
4. ophefting van lijnen en baanvakken.
Behalve vereenvoudiging men denke
aan de verplichte naleving van Dultsche
wetten en voorschriften werd hier
mede een flinke besparing verkregen, en
wel door het wegvallen der contractueele
bijdragen in de kosten der Dultsche
overgangsstations.
Door S.S.-H.S. worden thans geen bul-
tenlandsche baanvakken meer geëxploi
teerd.
Het totaal aantal treinkilometers op
ons net afgelegd is van rond 41 millioen
in mil gestegen tot bijna 54 millioen in
1936.
Het aantal reizigerstrelnkilometers
bleef behalve in 1935 gedurende die
jaren steeds stijgehde. het aantal goe
derentreinkilometers is sedert 1929 dalen
de.
De stijging van het aantal reizigers
trelnkilometers is een gevolg van de ge
leidelijke invoering van electrische en
verbrandingsmotortractie, welke tractie
een vermindering van het aantal gereden
stoomreizigerskilometers tengevolge had,
hetgeen tot bezuiniging leidde en tevens
tot een snellere en betere bediening van
het reizigersvervoer heeft bijgedragen.
Ook mag er op worden gewezen, dat
door de invoering op 15 Mei 1934 eener
op geheel nieuwe grondslagen opgebouw
de dienstregeling een voordeellger en
economischer gebruik van het reizigers-
materieel en het treinpersoneel werd
verkregen. Daardoor kon de aanschaf-
tmg van nieuw normaal reizigers-trein-
materieel achterwege blijven.
Door al de maatregelen, die elk op
zichzelf geen reorganisatie beteekenen,
maar te zamen dieper ingegrepen en
meer resultaten opgeleverd, hebben dan
de meeste reorganisatie. !s bereikt, dat
hoewei het aantal afgelegde treinkilo
meters de productie van een spoor
wegonderneming sedert ïjfki niet ge-
I, doch met 31,3 pet. gestegen is. het
d niettemin met bijna 34 pet. is
kunnen worden verminderd.
Hét feit, dat in de Jaren 1921-1935 de
j bruto-opbrengsten met 48 pet., de exploi
tatiekosten daarentegen met 61 pet zijn
teruggeloopen. is mede een sterke aan
wijzing voor de doeltreffendheid der ge
nomen maatregelen
v BINNENLAND.
Heffing van parkeergeld in strijd met
Artikel 41 der Motorrijtuigen-
belastingwet.
De ANWB schrijft ons
Naast de heffing van parkeergeld op
bepaalde weggedeelten in verschillende
gemeenten, komt een nieuwe parkeerbe
lasting in zwang, waarbij automobilisten
die geregeld hun auto voor huis of be-
drijt laten staan daarvoor jaarlijks een
bepaald bedrag in de gemeentekas moe
ten storten In Rotterdam is een derge
lijke verordening reeds in werking, in
Den Haag wordt gewacht op goedkeu
ring van de Kroon.
Naar de meening van den A.N.W.B.
zijn de verschillende parkeerhef tingen
niet alleen onredelijk, maar bovendien in
strijd met de strekking van artikel 41
van de Motorrijtuigenbelastingwet. Dit
artikel bepaalt dat buiten de motorrij
tuigenbelasting geen andere belasting
terzake van het „rijden" met automobie
len zal worden geheven en daarop be
roept men zich steeds dm te betoogen
dat een belasting op het stilstaan op dpff
weg (parkeergeldheffing) wel geoorloofd
zou zijn. De motorrijtuigenbelasting ts
onafhankeliik van het aantal kilometers
dat „gereden" wordt en nu springt de
onredelijkheid, yan een dergelijke belas
ting op het ..stilstaan" wel heel erg in
het oog als men tegenover ^lkaar stelt
een taxi of een bestelauto, welke prac-
tisch gesproken den heeien dag „rijdt"
en daarmede den geheeien dag het ver
keer hindert en in- gevaar brengt en
iemand, die zijn wagen gebruikt b.v. om
hem van en naar zijn kantoor te bren
gen dan wel zijn zaken gaat doen in de
stad ot doortrekkende even wat gaat ge
bruiken. De laatsten zijn allen menschen
die maar weinig „rijden" en overigens
hun wagens rustig „laten staan", maar
die voor dat „stilstaan dan extra zou
den moeten betalen. Maar het is ook
nooit de bedoeling van den wetgever ge
weest dit „rijden" zoo letterlijk op te
vatten zooals o.m. blijkt uit de mededee-
ling van de Ministers van financiën en
Waterstaat ten aapzien van artikel b van
het ontwerp van gehoemde wet m de
memorie van antwoord Eerste Kamer
In dit artikel wordt gezegd, dat in bij
zondere gevallen vrijstelling van belas
ting verleend kan worden en de Ministers
merkten ten aanzien daarvan op. dat
deze bepaling niet zóó mag "worden toe
gepast. dat daardoor de belasting welke
volgens de wet het motorrijtuig zelve als'
heffingsobject aanwijst wordt gewijzigd
in een belasting naar gebruik dat van
den weg wordt gemaakt
lp aanmerking moet nog genomen
worden, dat een auto maar gedurende
een klein percentage van zijn bestaan
werkeliik rildt. Zelfs als men een gemiü1-
deltjen jaarafstand zou aannemen van
30.000 K.M. wat zeer hoog is en een ge
middelde snelheid van 30 K.M wat zeker
heel laag is, dan bedraagt het aantal rij-
uren per Jaar 1000 d.i. maar per dag ge
middeld nog geen drie
Het bijzohdere voordeel verbonden aan
het gebruik van een motorrijtuig ligt dan
ook misschien nog meer hierin, dat men
het overal en ten alie tijde ter beschik
king heeft dan in' zijn snelheid of com-
iort. Het voortdurend voor onmiddellijk
gebruik ter beschikking hebben vormt
dus een inhaerent bestanddeel van het
gebruik van een auto.
Hoewel uit dit alles duidelijk is, dat
onder het „rijdep." in het bewuste arti
kel 14 het normale gebruik van de auto
dus aok het daaraan verbonden „stil
staan" moet worden verstaan, blijkt in-
tusschen toch steeds weer dat verschil
van meening over de vertolking van de
bedoeling van artikel 41 in de -huidige
redactie mogelijk is. Alleen een wijziging
van den tekst daarvan in dezen geest
b.v. dat van motorrijtuigen buiten de
motorrijtuigenbelasting geen andere be
lasting zal mogen worden geheven „ter
zake van het gebruik van den openbaren
weg" zal hieraan en daarmede tevens
aan de onbillijke parkeergeldheffing een
einde kunnen maken.
In verband hiermede heeft de A.N.W.B.
thans aan de Ministers van financiën
en Waterstaat in een uitvoerig gemoti
veerd adres verzocht een oplossing in
deze richting te wilién bevorderen.
DE TENTOONSTELLING „DUITS('HL.WD" GEOPEND.
Zaterdagavond is te Berlijn de groote tentoonstelling „Duitschland'' door Minister
Goebbels geopend. Links de eerste boekdrukpers van Gutenberg; rechts de gevel van
het bekende „Knochenhauer Amtshaus" te Hildestein.
Naar aanleiding van het door de C.P.N.
ïan de pers vwstrekte communique,
De bezittingen van Sir Henry Deterging
in Duitschland.
Een stichting voor binneniandsche
kolonisatie in Mecklenburg.
Eenige Duitsche bladen meldden dezer
dagen, dat Sir Henry Deterdlng bezittin
gen in Mecklenburg had verworven.
Hieromtrent meldt de „Deutsche Allge-
meine Zeltung" de volgende bijzonder
heden
Sir Henry Deterdlng heeft reeds ge-
ruimen tijd geleden te Schwerin de stich
ting Friedrich Helnrich opgericht, waar
in personen, die zich aan binnenland-
sche kolonisatie willen wijden, practisch
worden opgeleid. Deze sflichting wordt
beheerd door een curatorium bestaande
uit den heer Hlldebrandt. stadhouder
van Mecklenburg, Sir Henry Deterdlng
en den heer Rudeloff te Hamburg. Het
oppertoezicht op het bedrijf der stichting
wordt uitgeoefend door den Mecklen-
burgschen staatsminister. De stichting
I heeft een bedrijfskapitaal van óou.uuo
j mark. hetwelk afkqmstig wis van den
stichter. - w
I Bovendien heeft Sir Henry Deterdlng
het landgoed Dobbin nabij Krakow in
het district Parchim in Mecklenburg ver
worven. Ook hier zullen personen, die
zich voor ontginningen, enz. interessee- I
ren, worden opgeleid. Deze bezitting zal
na den dood van Sir Henry aan destich- J
ting friedrich Helnrich worden ver-
maakt. De stichting heeft ook het ge
wezen bezit van wijlen Prins Hendrik
der Nederlanden verworven i
Een kuuroord nabij de Hollandsche j
Hading*
De acte van oprichting is gepasseerd
van de N.V. Neaerlandsche Badinrich
ting en Kuuroord ..De Zwaluwenberg"
De bedoeling is om het landgoed nabij
de Hollandsche Rading. tusschen Hil
versum en Maartensdijk, dat toebehoort
aan jhr. E. de Pesters in te richten als
kuuroord voor patiënten en rustbehoe- j
venden. Een bekend buitenlandsch ge-
neesheer zal de algemeene leiding heb
ben. en mej. dr. Wiselius zal als assis-
tente optreden. Het aandeelenkapitaal
bedraagt ïeu.OQü. waarvan au.uuo Is i
geplaatst i
Het kuuroord zal in Augustus in ex-
ploitatie worden genomen. Tal van be- j
kende geneesheeren en vooraanstaande
Nederlanders hebben aan, de voorberei
dingen medegewerkt.
Zesde wereldpluimveecongres te Leipzig.
Dr. Berger als internatioaai ver
tegenwoordiger.
Behalve een Nederlandsche commissie,
zal ook prof. dr. Berger, in zijn hoeda
nigheid van president van het Office
International des Epizooties, daartoe uit-
genoodlgd door de besturen van de
World's Poultry Science Association en
van de betrellende internationale con
gressen, het zesde congres dat 24 dezer
te Leipzig aanvangt, bijwonen en zijn
hoofdrapport over „l'Activite lnternatio
nale et les reglements de la police vete
rinaire en ce qui concerne les maladies
intectieuses des volailles de bassa-cour'N
persoonlijk toelichten.
De S.D.AjP. antwoordt de C.P.N.
ding vi
s veirsi
cieeit het partijbestuur van de S.D.a.p
ons net volgende mede:
Het partijbestuur der S.D.A.P. heeft
van het bestuur van ae communistische
partij in Nederland de uitnoodiging ont
vangen om samen te werken bij de eerst
volgende verkiezingen voor de Tweede
Kamer en die samenwerking zelfs ^oover
uit te strekken, dat gemeenschappelijke
canaidateniijsten zouden worden inge
diend.
Het part-bestuur der S.D.A.P. is niet
voornemens samenwerking met de C.P.N.
aan het congres der S.D.A.P. voor te stel
len.
liet bestuur der C.P.N. meent, dat die
samenwerking noodzakelijk is, daar in
1957 voor het eerst de iascistische N.S.B.
aan de verkiezingen voor de Tweede Ka
mer zal deelnemen.
Het partijbestuur der S.D.A.P. meent,
dat het optreden van het fascisme in den
verkiezingsstrijd samenwerking van de
S.D.A.P. met de communistische partij
minder dan ooit mogelijk maakt, immers
de strijd tegen het fascisme, is de strijd
voor de democratie, als beginsel, als me
thode en als doel. In dien strijd kan een
principieel democratische partij als de
S.D.A.P. allerminst samenwerken met
een principieel anti-democratische partij
als die der communisten. Wel zegt de
communistische partij in haar brief, dat
een nieuwe strijdformatie vereischt is
„van alle partijen die de derhocratische
en grondwettelijke rechten des volks
willen behouden", maar het partijbestuur
der S.D.A.P. rekent voorshands de com
munistische partij niet tot die partijen.
Waardevolle schenking.
Wijlen Prof. Snouck Hurgronje
vermaakt zijn boekerij aan de
Leidsche Universiteit.
In de Staatscourant maakt dp minis
ter van Onderwijs. Kunsten en Weten
schappen bekend, dat wijlen prof. dr. c
Snouck Hurgronje aan den Staat der
Nederlanden ten behoeve van de biblio
theek der Rijksuniversiteit te Leiden
heeft vermaakt zijn geheele boekerij, be
staande uit gedrukte werken en Ooster-
sche handschriften, met uitzondering
van hetgeen zijn weduwe voor zich mocht
willen behouden.
De omvang van deze zeer belangrijke
schenking laat zich nog niet nauwkeurig
vaststellen Naar de meening van den
bibliothecaris en den «conservator voor
de Ooster^he hanoschriiten. die de ver
zameling bij leven van den hoogleeraar
hebben gezien, zijn er ongeveer 9uü hand
schriften en minstens -ïu.ouu boekdeelen.
De regeering heeft met erkentelijkneid -
dit waardevolle geschenk aanvaard en
aan mevrouw Snouck Hurgronje hiervan
mededeeiing gedaan.
Jaarvergadering Kon. Ned. Zangers-,
verbond te Utrecht.
Tot aansluiting bij Toonkunst met
overgroote meerderheid besloten.
Besluit van principieeie beteekenis.
Zondag heeft het Kon. Ned. Zangers
verbond te Utrecht zijn Jaarvergadering
gehouden.
In deze vergadering is aan de orde ge
komen het voorstel van net noofgbestuur
tot aansluiting bij de. Maatschappij tot
bevordering der Toonkunst, üp uitnoodi
ging van het Verbond werd de Jaarver
gadering bijgewoond door den algemeen
voorzitter der Maatschappij. Jhr. mr. dr.
E. A. van Beresteyn en dgor den algem.
secretaris dr. Paul Cronheim.
Nadat de voorzitter van het K.N.Z.V.,
de heer J. R. Kornacker. het voorstel had
ingeleid, heeft de heer Van Beresteyn in
een warm-gestemde rede deze eerste
breed opgezette poging tot samenwerking
toegelicht en de algemeene beteekenis
ervan uiteengezet.
Verschillende afgevaardigden, die aan
vankelijk bezwaren geopperd hadden,
verklaarden na deze rede de beoogde
coöperatie uit volle overtuiging te zullen
steunen, zoodat tenslotte het voorstel
van het hoofdbestuur tot aansluiting bij
Toonkunst met overgroote meerderheid
96 stemmen voor en 5 stemmen tegen
werd aangenomen. Dit resultaat werd
met levendig applaus ontvangen
Zooals bekend, heeft de algemeene
vergadering van Toonkunst, onlangs te
Enkhuizen, door eene ingrijpende wets
wijziging. deze aansluiting harerzijds mo
gelijk gemaakt. Als eerste der groote lan
delijke^ organisaties is thans, nog geen
4 weken nadien, het K.N.Z.V toegetre
den. De verwachting Is gewettigd, dat
meerdere organisaties zullen volgen en
zoodoende de gelederen zullen versterken
van hen. die de algemeene belangen der
Toonkunst trachten te bevorderen.
In dien zin mag het Zondag te utrecht
door het K.N.Z.V. genomen besluit van
principieele beteekenis worden geacht.
VOOR GOED EN GOEDKOOP
IS HET BESTE ADRES
MARKT 31 - GOUDA
TELEFOON 2745
JAPANNERS GEVEN I.IJS IN HET ETEN.
in het Olympisch Dorp trekken ds Japanners met hun typische gebruiken sterk de
aandacht. Men ziet hier eenige zonen vaii het land van de Rijzende Zon bezig een
blanken sportbroeder in te wijden in de moeilijke kunst van het eten met stokjes.