Steenkamer's
Kledingmagazijn
1
Tuive/.
voedt
Costuum
Een Vrouw
van de Wereld
STER-DRIE^35cl.
STERVIER&30cl
STERVIJF&25cl.
ilBOOG azijn?;
-DRUKKERIJ BRINKMAN,
Kaart
TWEEDE BLAD
GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 4 SEPT. 1936
Toonkamers „Crabeth"
f&fl
Voor een goed passend
met ijzersterke voering
Schouwburg Bioscoop
Tlatuma/e
Xïlatuwuüaa
Thalia Theater
Kleiweg Gouda
ZOO IS PARUIS
Uitkomen met uw
inkomen
HET AANGEWEZEN ADRES
VOOR
ALLE DRUKWERKEN
PRIMA UITVOERING
VLUG GOEDKOOP
A. BRINKMAN ZOON
Qouruae STER
cLrla, (Har of aUf
utaarüwi uk altijd
rook&r bLyf!
NIEMjE IJER's
Gouda en Omstreken
CT' DE BESTE VOOR DEH PRI1S
De verfilming1 van „Rubber".
Nieuw BEELDHOUWWERKJE
MOEDER en KIND
door opzending naar tentoon
stelling slechts 2 dagen in de
etalage
Cr*b«tti«tni»t 8 T«M. 2026
<3
Geeft dan
Uw kind als
ESPLIS
bord
Laf-op den
inhoud der pakken:; ;r^g)
naar
TURFMARKT 108 TEL. 2828
GOUDA.
VRIJDAG, ZONDAG en MAANDAG dus slechts
3 dagan
MAE WEST in
(Paramount Picture).
Ziet hoe zij carrière maakt in het Wilde Westen, hoe /.ij stadwaarts
trekt en zich een plaats veroverd in de eerste kringen.
VROOI.IJKHEID EN SPANNING! MAE WEST OP HAAR BEST!
In ons uitgebreid voorprogramma o.a. POPEYE THE SAILOR en
DE SLUITINGSPLECHTIGHEID van de OLYMPISCHE SPELEN.
Toegang boven 18 jaar.
N.B. In verband met de verhooging van de vermakelijkheidsbelasting
zijn onze prijzen thans 25 35 65 en 80 ets.
Leden Soc. O. G. op Vrijdagen 40 ets.
Zaterdag gatan Bioscoop
presenteert van VRIJDAG t.e.m. WOENSDAG een groot muzikaal
filmwerk naar het onsterfelijk meesterwerk van
JAQUES OFFENBACH
onder regie van ROBERT SIODMAK
(La vie Parisienne)
met MAX DEARLY CONCHILA MONTENEGRO
GEORGES RIGAUD.
Een ürehfiim voor ieder publiek.
Vooraf een DOLLEJILUCHT en UITGEBREIDE JOURNAALS.
TOEGANG BOVEN 18 JAAR.
Besteedt uw inkomen goed! Zuivelproducten zijn niet
alleen smakelijk en goed voedsel, maar ook goedkoop
Hoe dringender de noodzaak om minder huishoudgeld
te besteden, hoe beter zuivelproducten van pas komen.
Vraagt uw leveraocier het zuivelreceptcnboek„Voedt
U goed voor weinig geld en leert goedkoop huishouden
met behulp van onze gezonde nationale Zuivelproducten.
Wwl kweekt
kinderen
mo krachtig volk
MELK - NA TUIJRROTFP fnc KA - LKBROOD
MARKT 31 - GOUDA
TELEFOON 2745
OPGERICHT 1791
PER HALF POND
JUIST VERSCHIJNEN en in eiken boekhandel verkrijgbaar*
VAN
Schaal 1 60.000
met korte vermelding van bezienswaardigheden en gegevens
van de gemeenten Gouda, Bodegraven, Boskoop, Haastrecht,
Reeuwjjk, Schoonhoven en Waddinxveen.
By gewerkt met alle verbindingen te water en te land
tot 1 Juli 1935.
PRIJSGevouwen 0.30 Opgeplakt op carton 0.75.
Uitgave: Sfreekvereeniging voor Vreemdelingenverkeer
„Centrum Gouda".
<>oooooooooc>c>oo<xx>ooooooooo<>oo<>ov<.oo<x>ooooooooooooo<x>o<x><>
De Nederlandsche film naar den roman van Mevr. Székèly-Lulofs.
Frits van Dongen
als John van Laer.
Mevr. Székèly-Lulofs.
gentiffer,
imeraman.
het dus onmogelijk, zou zijn, déze film
uitsluitend in de Hollftndsche studios
op te nemeh, dat was ons van hét begin
af'duidelijk. Het ging immers niejt alleen^
onü de karakters, maar ook ejn zelfs
vooral ém de wijze waarop de^ejzich In
Indië ontwikkelen. Wat wij wilden laten
zien was het zware werk van dé j ioniers,
de sombere macht van het oerWc ud, hét
leven v^n Hollajhdsche mannen en vrou;
Wen in het hartje van de rimbjje, tus-
gchen vallende boomen en pokende 1
j brandstapels, Zoo werd dus besloten ^tot I
a de eerste Nederlandsche sReelfilmexpet 1
Ijjüitie naar Qost-Indië.
Of Wij een mooie film gemaakt heb
ben, zal hetS publiek moeten beoordeelen.
*maar dat, onze opnamen levensecht zijn.
.zal niemalnd kunnen ontkennen. Behalve
duizenden meters belichte films, brach
ten kul ftpg eqn voorraad bouwnpateri-j
alen jhtefe terug, die door protessob Rosse
gebruikt werden voor een serie inteïrieurs,
zóó volkomen reëel tot in de kleinste
details, dat|!het bomp moeilijk te begrij
pen was, dit dit slechts film-decor was.
yet zou wel aardig zijn, het publiek eens
te laten radep, welke opnamen in Indië
en welke ih Holland werden gemaakt;
ik geloof niet,dat er veel goedé ant
woorden zouden binnenkomen!
Nie£ aileën het decér moest natuurge
trouw zijn,!doch ook en zelfs in de eer
ste plaats pet spel der acteurs. En Juist
wat dat betreft, heeft de Hollandsche
lilm fflog veel te leeren. Maar ik geloof
dat in „Rubber" de meeste spelqrs zich
hebben weten aan te passen aan den
algemeenep. toon van volkomen natuur
lijkheid. De dialoog was zorgvuldig ge
zuiverd vin alles wat zweemde naar
boekentaal en bij de rolverdeeling waren
zooveel mógelijk die acteurs uitgezocht.
Wier aanleg al van nature gaat naar een
voudig. innerlijk spel.
Slechts één medewerker is ontsnapt
Gisteravond is in den yaag, Rotter
dam en Amsterdam vertóond de pre
mière van. de Nederlandschp film „Rub
ber" naar den roman fan. mevrouw Ma
deion SzekèleyLulofs. Zooals bekend is
deze iiim ook op de Biennale in Venetle
geweest.
De film „Rubber" is het resultaat van
een serieuze poging «Sin de Nèderland-
sche filmproductie op internationaal peil
te brengen.
Johan de Mfester, dtp tezamen met
Gerard Rptterr den' roman bewerkte, i
schrijft naar aanleiding van de film:
Wat is. behalve huty litteraire en men- j
schielijke waardj. de reden van het enor- j
me succes van rpevrouw Lulofs romans?
Is 't het exotische decor, al jhet nieuwe
en onbekppde? Dat alles en J- nog iets.
Ropian, |ooneel, film, zij allen, vragen
nair stqrk uitgesproken njep|cheli|4^
Waijakteri En le vifidt metó $1 Indië
Mqïr dal! lip Hc lan;d. De IndjflQhman is
opener, hij geef zich. meer ziMlé hij is.
'I$j weot.^at hi zichzelf mattj&jn, zléi-
z|lf moejten, omdat het Mm daar
ginds den'vóller inzet van zpjipersoorii'
lijkïieid oi^eht. In Holland btïtaatihët
gevaar. ^ei karakter! op duMil
vervlakt, 'maar tonder de tropi^fche zgn
worden dó èonti uren zwaarder j de con
trasten sterker. 1 )e schoonheid van Hól
land ligt.ty ijle.lferftze half-tonen het
Indisch.' landsclfep straalt in een weel
de van licht en schaduw. Indië i,s (Mi
iilmland bij uitnemendheid. 'j
Zoo vonden wij, in mevrouw Lulofs
boek een f^jjpsche reeks scherp geteeken
de, volultvjlevende karakters, die als
voorbestenuj leken tot film-figuren te
worden. N#t Uilen konden wij in het
scenario vqjwefken. Om niet in de fout
van vele Jndere verfUmde romans te
vervallende een te Uitgebreide stof te
vlug en dus te oppervlakkig moesten be
handelen hebben wij de volle aandacht
geconcentreerd op enkele hoofdpersonen
in de eerste plaats op het jonge echt
paar Renée en John van Laer (in de
tilm vertolkt door Eny Meunier en Fritz
van Dongen). Hun huwelijk, hun moei
lijkheden, die door de louterende liefde
tot een schoone oplossing komen, was
een boeiend thema.
Verder Is de film geconcentreerd op
Annet (Dolly Mollinger), het eenvoudige,
onzelfzuchtige vrouwtje. De centrule
figuur van de heele film is Jap Meesters,
de pionier van den ouden stempel, één
van hen, die Deli groot gemaakt hebben
i Jules Verstraete).
j Belangrijke gestalten zijn voorts nog
de Rus Ravinski (Georges Spanelly), die
I een zeer gevaarlijke rol speelt in Renée's
leven en tenslotte Kiku San, Johns Ja-
pansche huishoudster (Amcy Moina).
Al deze gestalten zal het Nederland
sche filmpubliek nu kunnen zien op de
plaats van hun ..geboorte", in de gran
dioze natuur van Sumatra. Want dat
het landschap in „Rubber" meer betee-
kende dan een eenvoudig decor en dat
Ij Enny Meunier.
I^ian de algemeene realistische tendenz
jvan de iilm, dat is de componist Wal-
jther Gronostay. Zijn uitbt^idig talent
(dwingt hem Op lederen prikkel te rea-
geeren met een stroom van lyrische mu-
iziek. Alledaagsche beelden weet hij te
verheffen tot schoonheid, zonder dat ze
iets van hun menschelijkheid inboeten.
Van mevrouw Lulofs, de zoo uitmuntend
Jofcserveerende, realistische schrijfster tot
l Walther Gronostay, den hartstochtelij-
jlfycen, lyrlschen mosicus, is een heele af
stand. Daar tusschen ligt... de film
„Rubber".
Mevr. SzékèlyLulofs voegt hieraan
to«:
Rutten en De Meester zijn er zich van
bewust geweest, dat deze film naast 'n
artistiek doel ook een moreele taak had
te vervullen, namelijk een volledig beeld
te geven En dit nu is, wat de film zal
brengen; het volledige „Rubber '-relaas
in beeld. Want dit is, wat de film „Rub
ber" beteekent. Immers: wat de oogen
zien, wordt beter en dikwijls anders bi
grepen, dan wat de oogen lezen, wordt
dikwijls minder duidelijk en vaak min
der juist verstaan, dan wat de oogen
zien.
Er zijn vele passages, voornamelijk in
I het ijegin van mijn boek „Rubber", waar
óf overheen werd gelezen, óf weinig aan-
I dacht aan werd geschonkende beschrij -
rdanië in Pales-
junen. Het was
leerde, dat het
n de staking na
iindigen, aange-
tot a^ln dèmnwiliigii^g vanjw e Arabische
eischtn z#jen voortzettenISLdat In der.
loop der fitste maanden eken is, dat
Engejand oigder geen enkeleU istaniigheid
van 4zins is, deze eischen, dia,, op een des-
savoueering van de Balfourd^)rklaring uit-
loopen, in té willigen, is de fjfrlegenheid in
het Arabische kamp niet garing. In den
grond genomen gjlat het dan ook niet meer
om een opheffing van de staking, maar
om het vinden van een formule, waarop
men deze opheffing baseeren kan. De vraag
is nu ,of Londen van zins is, de Arabische
leiders uit hun verlegenheid te redden, door
hen aan een schynsuccesje te helpen, b.v.
door het tydeltfk stopzetten van de Jood-
sche immigratie. Dit is de concrete situatie,
waarmede zich ook het Zionistische Co
mité van Actie, dat dezer dagen te Ziürich
samenkwam, had bezig te houden. Ook van
de Zionisten haijgt het af, of Engeland de
Arabische leiders bij het zoeken van een
formule de helpende hand kan bieden of
niet.
ZOOALS DE OUDEN ZONGEN.
Zoontje van den motorrenner:
Moeder, vol gas, haal die wagen
Jules Verstraete als Jan Meesters, de Deliplanter van den ouden stempel.