Steenkamer's Kledingmagazijn 1 Tuive/. voedt Costuum Een Vrouw van de Wereld STER-DRIE^35cl. STERVIER&30cl STERVIJF&25cl. ilBOOG azijn?; -DRUKKERIJ BRINKMAN, Kaart TWEEDE BLAD GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 4 SEPT. 1936 Toonkamers „Crabeth" f&fl Voor een goed passend met ijzersterke voering Schouwburg Bioscoop Tlatuma/e Xïlatuwuüaa Thalia Theater Kleiweg Gouda ZOO IS PARUIS Uitkomen met uw inkomen HET AANGEWEZEN ADRES VOOR ALLE DRUKWERKEN PRIMA UITVOERING VLUG GOEDKOOP A. BRINKMAN ZOON Qouruae STER cLrla, (Har of aUf utaarüwi uk altijd rook&r bLyf! NIEMjE IJER's Gouda en Omstreken CT' DE BESTE VOOR DEH PRI1S De verfilming1 van „Rubber". Nieuw BEELDHOUWWERKJE MOEDER en KIND door opzending naar tentoon stelling slechts 2 dagen in de etalage Cr*b«tti«tni»t 8 T«M. 2026 <3 Geeft dan Uw kind als ESPLIS bord Laf-op den inhoud der pakken:; ;r^g) naar TURFMARKT 108 TEL. 2828 GOUDA. VRIJDAG, ZONDAG en MAANDAG dus slechts 3 dagan MAE WEST in (Paramount Picture). Ziet hoe zij carrière maakt in het Wilde Westen, hoe /.ij stadwaarts trekt en zich een plaats veroverd in de eerste kringen. VROOI.IJKHEID EN SPANNING! MAE WEST OP HAAR BEST! In ons uitgebreid voorprogramma o.a. POPEYE THE SAILOR en DE SLUITINGSPLECHTIGHEID van de OLYMPISCHE SPELEN. Toegang boven 18 jaar. N.B. In verband met de verhooging van de vermakelijkheidsbelasting zijn onze prijzen thans 25 35 65 en 80 ets. Leden Soc. O. G. op Vrijdagen 40 ets. Zaterdag gatan Bioscoop presenteert van VRIJDAG t.e.m. WOENSDAG een groot muzikaal filmwerk naar het onsterfelijk meesterwerk van JAQUES OFFENBACH onder regie van ROBERT SIODMAK (La vie Parisienne) met MAX DEARLY CONCHILA MONTENEGRO GEORGES RIGAUD. Een ürehfiim voor ieder publiek. Vooraf een DOLLEJILUCHT en UITGEBREIDE JOURNAALS. TOEGANG BOVEN 18 JAAR. Besteedt uw inkomen goed! Zuivelproducten zijn niet alleen smakelijk en goed voedsel, maar ook goedkoop Hoe dringender de noodzaak om minder huishoudgeld te besteden, hoe beter zuivelproducten van pas komen. Vraagt uw leveraocier het zuivelreceptcnboek„Voedt U goed voor weinig geld en leert goedkoop huishouden met behulp van onze gezonde nationale Zuivelproducten. Wwl kweekt kinderen mo krachtig volk MELK - NA TUIJRROTFP fnc KA - LKBROOD MARKT 31 - GOUDA TELEFOON 2745 OPGERICHT 1791 PER HALF POND JUIST VERSCHIJNEN en in eiken boekhandel verkrijgbaar* VAN Schaal 1 60.000 met korte vermelding van bezienswaardigheden en gegevens van de gemeenten Gouda, Bodegraven, Boskoop, Haastrecht, Reeuwjjk, Schoonhoven en Waddinxveen. By gewerkt met alle verbindingen te water en te land tot 1 Juli 1935. PRIJSGevouwen 0.30 Opgeplakt op carton 0.75. Uitgave: Sfreekvereeniging voor Vreemdelingenverkeer „Centrum Gouda". <>oooooooooc>c>oo<xx>ooooooooo<>oo<>ov<.oo<x>ooooooooooooo<x>o<x><> De Nederlandsche film naar den roman van Mevr. Székèly-Lulofs. Frits van Dongen als John van Laer. Mevr. Székèly-Lulofs. gentiffer, imeraman. het dus onmogelijk, zou zijn, déze film uitsluitend in de Hollftndsche studios op te nemeh, dat was ons van hét begin af'duidelijk. Het ging immers niejt alleen^ onü de karakters, maar ook ejn zelfs vooral ém de wijze waarop de^ejzich In Indië ontwikkelen. Wat wij wilden laten zien was het zware werk van dé j ioniers, de sombere macht van het oerWc ud, hét leven v^n Hollajhdsche mannen en vrou; Wen in het hartje van de rimbjje, tus- gchen vallende boomen en pokende 1 j brandstapels, Zoo werd dus besloten ^tot I a de eerste Nederlandsche sReelfilmexpet 1 Ijjüitie naar Qost-Indië. Of Wij een mooie film gemaakt heb ben, zal hetS publiek moeten beoordeelen. *maar dat, onze opnamen levensecht zijn. .zal niemalnd kunnen ontkennen. Behalve duizenden meters belichte films, brach ten kul ftpg eqn voorraad bouwnpateri-j alen jhtefe terug, die door protessob Rosse gebruikt werden voor een serie inteïrieurs, zóó volkomen reëel tot in de kleinste details, dat|!het bomp moeilijk te begrij pen was, dit dit slechts film-decor was. yet zou wel aardig zijn, het publiek eens te laten radep, welke opnamen in Indië en welke ih Holland werden gemaakt; ik geloof niet,dat er veel goedé ant woorden zouden binnenkomen! Nie£ aileën het decér moest natuurge trouw zijn,!doch ook en zelfs in de eer ste plaats pet spel der acteurs. En Juist wat dat betreft, heeft de Hollandsche lilm fflog veel te leeren. Maar ik geloof dat in „Rubber" de meeste spelqrs zich hebben weten aan te passen aan den algemeenep. toon van volkomen natuur lijkheid. De dialoog was zorgvuldig ge zuiverd vin alles wat zweemde naar boekentaal en bij de rolverdeeling waren zooveel mógelijk die acteurs uitgezocht. Wier aanleg al van nature gaat naar een voudig. innerlijk spel. Slechts één medewerker is ontsnapt Gisteravond is in den yaag, Rotter dam en Amsterdam vertóond de pre mière van. de Nederlandschp film „Rub ber" naar den roman fan. mevrouw Ma deion SzekèleyLulofs. Zooals bekend is deze iiim ook op de Biennale in Venetle geweest. De film „Rubber" is het resultaat van een serieuze poging «Sin de Nèderland- sche filmproductie op internationaal peil te brengen. Johan de Mfester, dtp tezamen met Gerard Rptterr den' roman bewerkte, i schrijft naar aanleiding van de film: Wat is. behalve huty litteraire en men- j schielijke waardj. de reden van het enor- j me succes van rpevrouw Lulofs romans? Is 't het exotische decor, al jhet nieuwe en onbekppde? Dat alles en J- nog iets. Ropian, |ooneel, film, zij allen, vragen nair stqrk uitgesproken njep|cheli|4^ Waijakteri En le vifidt metó $1 Indië Mqïr dal! lip Hc lan;d. De IndjflQhman is opener, hij geef zich. meer ziMlé hij is. 'I$j weot.^at hi zichzelf mattj&jn, zléi- z|lf moejten, omdat het Mm daar ginds den'vóller inzet van zpjipersoorii' lijkïieid oi^eht. In Holland btïtaatihët gevaar. ^ei karakter! op duMil vervlakt, 'maar tonder de tropi^fche zgn worden dó èonti uren zwaarder j de con trasten sterker. 1 )e schoonheid van Hól land ligt.ty ijle.lferftze half-tonen het Indisch.' landsclfep straalt in een weel de van licht en schaduw. Indië i,s (Mi iilmland bij uitnemendheid. 'j Zoo vonden wij, in mevrouw Lulofs boek een f^jjpsche reeks scherp geteeken de, volultvjlevende karakters, die als voorbestenuj leken tot film-figuren te worden. N#t Uilen konden wij in het scenario vqjwefken. Om niet in de fout van vele Jndere verfUmde romans te vervallende een te Uitgebreide stof te vlug en dus te oppervlakkig moesten be handelen hebben wij de volle aandacht geconcentreerd op enkele hoofdpersonen in de eerste plaats op het jonge echt paar Renée en John van Laer (in de tilm vertolkt door Eny Meunier en Fritz van Dongen). Hun huwelijk, hun moei lijkheden, die door de louterende liefde tot een schoone oplossing komen, was een boeiend thema. Verder Is de film geconcentreerd op Annet (Dolly Mollinger), het eenvoudige, onzelfzuchtige vrouwtje. De centrule figuur van de heele film is Jap Meesters, de pionier van den ouden stempel, één van hen, die Deli groot gemaakt hebben i Jules Verstraete). j Belangrijke gestalten zijn voorts nog de Rus Ravinski (Georges Spanelly), die I een zeer gevaarlijke rol speelt in Renée's leven en tenslotte Kiku San, Johns Ja- pansche huishoudster (Amcy Moina). Al deze gestalten zal het Nederland sche filmpubliek nu kunnen zien op de plaats van hun ..geboorte", in de gran dioze natuur van Sumatra. Want dat het landschap in „Rubber" meer betee- kende dan een eenvoudig decor en dat Ij Enny Meunier. I^ian de algemeene realistische tendenz jvan de iilm, dat is de componist Wal- jther Gronostay. Zijn uitbt^idig talent (dwingt hem Op lederen prikkel te rea- geeren met een stroom van lyrische mu- iziek. Alledaagsche beelden weet hij te verheffen tot schoonheid, zonder dat ze iets van hun menschelijkheid inboeten. Van mevrouw Lulofs, de zoo uitmuntend Jofcserveerende, realistische schrijfster tot l Walther Gronostay, den hartstochtelij- jlfycen, lyrlschen mosicus, is een heele af stand. Daar tusschen ligt... de film „Rubber". Mevr. SzékèlyLulofs voegt hieraan to«: Rutten en De Meester zijn er zich van bewust geweest, dat deze film naast 'n artistiek doel ook een moreele taak had te vervullen, namelijk een volledig beeld te geven En dit nu is, wat de film zal brengen; het volledige „Rubber '-relaas in beeld. Want dit is, wat de film „Rub ber" beteekent. Immers: wat de oogen zien, wordt beter en dikwijls anders bi grepen, dan wat de oogen lezen, wordt dikwijls minder duidelijk en vaak min der juist verstaan, dan wat de oogen zien. Er zijn vele passages, voornamelijk in I het ijegin van mijn boek „Rubber", waar óf overheen werd gelezen, óf weinig aan- I dacht aan werd geschonkende beschrij - rdanië in Pales- junen. Het was leerde, dat het n de staking na iindigen, aange- tot a^ln dèmnwiliigii^g vanjw e Arabische eischtn z#jen voortzettenISLdat In der. loop der fitste maanden eken is, dat Engejand oigder geen enkeleU istaniigheid van 4zins is, deze eischen, dia,, op een des- savoueering van de Balfourd^)rklaring uit- loopen, in té willigen, is de fjfrlegenheid in het Arabische kamp niet garing. In den grond genomen gjlat het dan ook niet meer om een opheffing van de staking, maar om het vinden van een formule, waarop men deze opheffing baseeren kan. De vraag is nu ,of Londen van zins is, de Arabische leiders uit hun verlegenheid te redden, door hen aan een schynsuccesje te helpen, b.v. door het tydeltfk stopzetten van de Jood- sche immigratie. Dit is de concrete situatie, waarmede zich ook het Zionistische Co mité van Actie, dat dezer dagen te Ziürich samenkwam, had bezig te houden. Ook van de Zionisten haijgt het af, of Engeland de Arabische leiders bij het zoeken van een formule de helpende hand kan bieden of niet. ZOOALS DE OUDEN ZONGEN. Zoontje van den motorrenner: Moeder, vol gas, haal die wagen Jules Verstraete als Jan Meesters, de Deliplanter van den ouden stempel.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3