Kleiweg 23 Gouda SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK GOUDSCHEfcCOURANT VRIJDAG 16 OCTOBER 1936 - TWEEDE BLAD Het aanstaande Kroningsfeest van den Engelschen Koning; w de? 'J0™ bestee<f' kwam al zeer DE NIEUWE VERKEERSBORDEN De nieuwe Motor- en Rijwielbeschikking verschenen. '<tt! "Haren 'n Zeer geslaagde sport schoen in flexible uit voering. Uiterst soepel X en solide. - In div. kleuren suède en spartleder Keurige molière, met prachtigen pasvorm, zeer sterk in zwart of bruin. A Pumpschoentje met sierlijk kapje .en keurige veter- B garneering. - In S zwart suède Zeer chique Heeren-mo- lière,voornaam en ele gant, - van prachtig calfsleder - in zwart, bruin, roodbruin en A n Buitengewoon mooi schoentje in zwart en bruin, met schildpad gegarn. Zeer apart en chique. Kinderschoentjes in lak en vele andereHeersoorten. Zeer sterk. In diverse^"'' kleuren, vanaf In blauw 3.50 Eigen Filialen in alte voorname plaatsen van Nederland. Eigen Filialen in alle voorname plaatsen van Nederland. Wat dergelijke plechtigheden kosten. Koning Eduard VUI komt met „slechts" 400.000 pond toe. (Van onzen V.P.B.-correapondent.) Van Koning Eduard VIII is bekend, dat by alle onnutte pracht en praal veracht, maar desondanks schat men de kosten van zijn kroning, die op 12 Mei 1937 volgens de oude gebruiken zal worden gevierd, op 400.000 pond sterling, of ongeveer drie en een half millioen gulden. Hoewel men gewend is zich den Engelsch- man als een nuchter koopman voor te stel len, is de kroning van Britsche koningen steeds een schouwspel van buitengewone schittering geweest, omdat men dat nu eenmaal verwachtte. In de laatste eeuwen waren de kroningsfeesten van de Plantage- nets, Tudors, Stuarts en Hannovers de meest schitterende gebeurtenissen m Euro pa. De meest kostbare kroning in de En gelsche geschiedenis was die van George IV in het jaar 1822, toen Waterloo en Napoleon in het vergeetboek begonnen te geraken en het volk na een pauze van 60 jaar recht op een mooi feest hadden. Alleen de nieuwe Hn den koning kostte reeds dan 1 millioen gulden, terwijl twee intels ieder meer dan 10.000 gul den kostten. De goud-brokate schoenen van den koning waren meer dan 1000 gulden waard'en de bloemen, versieringen der tri bunes, eM. verslonden ongeveer 70.000 gul den, zoodat het totale bedrag van 700.000 pond sterling al spoedig bereikt was. Geen banket meer. Met George IV verdween een oud, maar zeer duur gebruik: het banket in den West minster Hall. Met zyn 21 gangen en vele duizenden gasten, schitterende versieringen en stralende verlichting was het een hoog tepunt, maar ook het meest kostbare deel van den kroningsdag. George IV gaf er 600.000 gulden voor uit en iedere Engelsche peer had ongeveer 50.000 gulden voor de f van zich en zijn vröuw te betalen, stad Londen indertyd voor illu- uitgaf, liep in de sterling-mil- Dat was, zooals gezegd, de duurste kro ning van de Engelsche geschiedenis. Ko ningin Victoria gaf bevel, dat by haar kro ning in het jaar 1838 het banket uit overwegingen van spaarzaamheid niet meer zou plaats vinden en sindsdien is dit zoo gebleven. Reeds vroeger, onder Jacob II, had men afgezien van den traditioneelen kroiüngstocht van den Tower naar West minster Abbey) een tocht, die nimmer min der dan 100.000 pond en dikwyls zelfs tot 300.000 pond kostte, omdat aan een ieder van de vele duizenden toeschouwers ge braad en wijn „in flinke porties" moest worden uitgereikt. Lang bleef dan ook de kroningsprocessie van koningin Elisabeth in de herinnering van het „volk, wat echter door de koningin met meer dan 1 millioen pond kroningsuitgaven zeer duur gekocht was. „Goedkoope kroningsfeesten". Tegenover deze duurste kroningsfeesten staan ook eenige zeer „goedkoope". De „vroolijke monarch" Karei II, die als de eerste Engelsche koning na de revolutie van koop uit, door de rekeningen van zHn leve ranciers onbetaald te laten. Daar de kroon- juweelen in den t»d van de revolutie ver dwenen gebrQken of verkocht waren, moest Karei II alles opnieuw laten maken en daar hl, al teeds een vroolpk heerschap was en zich bovendien na de revolutie wel eens een duur pretje gunde, beliepen zijn kronings uitgaven ongeveer 7 millioen gulden. Een v«fde gedeelte daarvan werd door de schat kist betaald, de rest bleef de monarch schul dig. Zelfs kroon, scepter en rijksappel wer- den met geheel betaald. De voorganger van Karei II, Karei I, gaf voor zyn kroningsfeest slechts 75.000 'pond uit en schynt daarmede een goed koop te- record gevestigd te hebben, indien men ten minste van de buitengewone spaarmetho- n van zyn opvolger afziet. De reden van deze beperking der feestelykheden, toen Karei I m 1625 den troon besteeg, lag in het woeden van de pest, die indertyd Lon den s bevolking decimeerde. Toch schynt het volk met deze spaarzaamheid van zyn heer- scher niet geheel tevreden te zyn geweest, want er wordt vermeld, dat er geen byval werd gehoord, {oen aartsbisschop Laud in de Westminster Abbey den pas gekroonden koning, aan de toeschouwers voorstelde; eerst na uitdrukkelijk bevel van den hof maarschalk weerklonk het „God bescherme koning Karei" en toen koning Karei II jaren later het schavot besteeg, zullen vele toeschouwers nog wel aan de pijnlijke scène gedacht hebben. De kroning van Eduard VIII. Het is een diepingeworteld Britsch bij geloof dat een goedkoope" kroning voor de daaropvolgende regeeringsperiode niets goeds beteekent en hoewel men ook met dit bijgeloof geen rekening houden wil, hebben toch wyze raadgevers van de Britsche koJ ningen altyd aangeraden, bij de kronings feesten niet te zeer op de penning te zijn. Ieder dergelijk feest brengt geld in omloop en de handel wordt er door gesteund. Hoewel men de uitgaven voor de kroning van Eduard VIII met 400.000 pond ook vol gens de papierwaarde niet laag taxeert, is toch de waarde van het geld in Engeland niet meer dezelfde als vroeger. Wanneer koning George V, de vader van den tegen- woordigen koning, bij zyn kroning in het- jaar 1911 iets meer dan 246.000 pond en by zyn daarop volgende kroning tot keizer van Indië 500.000 pond uitgaf, dan zou men, om op het oogenblik hetzelfde te krygen, een veelvoud van deze sommen moeten uitge ven. Evenver blijft koning Eduard VIII op het punt van de kroningsuitgaven bij zijn grootvader Eduard VII achter, die bij die gelegenheid een half mililioen goede voor- oorlogsche ponden op tafel legde. In ieder geval is het besluit van den jongen monarch zich in uiterlijke pracht en praal bij het kroningsfeest tot een gezonde middenmaat te beperken, wijs en rechtvaardig des te meer, daar immers pond, shilling en pence geen goede maatstaven voor de aanhanke lijkheid van een volk zijn. NfcflW EINDE VOORRANG Aan bovenstaande bord- I®* (vierkant op zijn punt oranje met witten rand) Ml men kunnen zien, dat men op een voorrangs weg rijdt, waarlangs vóórts o.m. de hecto- meterpalen oranje koppen krijpen. Borden volgens bovenstaand model (roode driehoek, zwarte balk) geven aan. dat de voorrangsweg aanstonds zijn speciale karakter verliest. Verder op geldt dus weer „rechts gaat voor" Deze roode driehoek (punt naar beneden) wordt vóór de kruising op den zijweg geplaatst: dit bord geeft dus aan: „Past op. aanstonds kruist pij een voor rangsweg" wietoRUK 2400kg IRE E DTE 2J0 Dit is het nieuwe ken- teeken(roode rand,zwar te letter), dat de auto's zullen voeren, die op de „B-wegen" niet mogen rijden. (Ter vervanging dus van de oranje/wit/ blauwe kenteekens. die thans gebruikelijk zijn.) Aan het begin van een B-weg komt een bord volgens bovenstaand mo del te staan (roode rand). Voor normale personen auto's heeft dit verkeers- sein dus weinig beteekenii En dit bord geeft het einde aan van den B-weg. De letters zijn wit en de achtergrond is blauw. Ook bovenstaand bord heeft voor personen auto's weinig beteekenis HOOGTE 3,10. Links: Een nieuw verkeers- sein, hetwelk beteekent „Verboden voor auto's, hooger dan 3.10 meter Rechts: Het einde van een maximum-snelheidszóne zal door nevenstaand kenteeken (twee tinten grijs) worden aangegeven. De Nieuwe bepalingen. Omtrent borden, lantaarns, remmen, enz. In de Staatscourant van heden wordt gepubliceerd de beschikking van den Minister van Waterstaat van 9 October j.l. waarbij een aantal wijzigingen wordt aangebracht in de Motor- en Kijwiel- bescnikking. Deze waren noodig in ver- Dand met de veranderingen in het Mo tor- en Hijwielreglemtnt, die vorige week zijn verschenen. Ook tnans heelt het A.N.P met wei- willende medewerking van den Konink lijken Nederlandschen Toeristenbond A.N.W.B. een overzicht samengesteld van de talrijke nieuwe bepalingen, borden, enzoovoorts, die in de gewijzigde Motor en Rijwielbeschikking te vinden zijn (welke een boekje van 72 pagina's vormt) Hoofdinhoud: 1. Oranje bordjes met witten rand (punt naar beneden) zullen evenals oranje koppen op atstandspaaltjes de voorrangswegen aanduiden. 2. Voor her einde van een voorrangs weg zai net „algemeen gevaar teeken" (roode driehoek met punt naar boven, voorzien van verticale zwarte balk en vermelding „einde voorrang") aangeven, dat verderop het gewone „rechts gaat voor" weer geldt. 3. Voor de kruising met een voorrangs weg komt op den zijweg een nieuw waar schuwingsbord. bestaande uit een roo- den driehoek met de punt naar beneden. 4. Gedetailleerde voorschriften voor de remmen. 5. Na 1 Januari 1938 zal het gebruik van met-goedgekeurde koplampen en gloeilampjes verboden zijn. Verder wordt o.m. de plaats van de lichten nauwkeu rig voorgeschreven. b. Nauwkeurige eischen voor het geluid van den signaalhoorn. 7. De datum, waarop de nieuwe be schikking in werküig treedt (gelijktijdig met net gewijzigde Motor- en Rijwiel reglement) wordt nog nader vastgesteld. Zooals reeds uit het nieuwe Motor en Kijwielreglement bleek, wordt er nu eenheid gebracht in de beoordeeling van de eischen, waaraan de remmen moeten voldoen. Dc eisch, dat hand- en voetrem volkomen onafhankelijk moeten zijn, vervalt, maar als de constructie niet aan dit criterium voldoet, moet zij in elk ge val behooren tot een officieel goedge keurd type. in verband hiermede zijn verschillende voorwaarden vastgesteld, wordt daaraan niet voldaan, dan blijft de goedkeuring uit en dan is het dus verboden met dergelijke remmen te rijden. Van groot belang is het feit dat nu in de Motor- en Rijwieibeschifrking op uniforme wijze voor het gehtele iand wordt bepaald, binnen hoeveel meter men bij bepaalde snelheden zijn motor rijtuig tot stilstand moet kunnen bren gen. Deze remafstanden („remwegen' zijn als volgt samengesteld: Maximum remwegen bij uitsluitend gebruik van de handrem. Snelheden: 15 20 2 5 30 K M per uur. 10 Motorrijwielen 2 Personenauto's, bus sen en vracht auto's tot 2400 KG. wieldruk 2 4 6 9 13 23 Vrachtauto's boven 2400 K.G. wieldruk 3 6 11 16 23 41 Maximum remwegen bij uitsluitend gebruik van de voetrem. Snelheden: 10 15 20 25 30 40 K.M. per uur. Motorrijwielen 15 - 5 8 12 21 Personenauto's, bus sen en vracht auto's tot 2400 K.G. wieldruk 1 2.25 4 6.25 9 16 Vrachtauto's boven 2400 K.G. wieldruk 2 4 6 9 13 23 Al deze remwegen gelden op een dro gen of nagenoeg drogen weg. Keuring van lantaarns Na 1 Januari 1938 zullen slechts kop lampen op molnrrij tuigen mogen worden gebruikt, die door of vanwege den Mi nister van Waterstaat zijn goedgekeurd; hetzelfde geldt ten aanzien van de erin voorkomende gloeilampen. In dit verband herinneren wij eraan, dat een dergelijke verplichte keuring in Frankrijk reeds langen tijd bestaat. Overigeas wordt in de nieuwe Motor en Rijwielbeschikking nauwkeurig de plaats voorgeschreven, waar de lampen gevestigd moeten zija De soortgelijke bepalingen, die al geruimen tijd voor richtingaanwijzers gelden, worden ver scherpt. Voor het roode rij wiel achterlicht wordt bepaald, dat dit op het witte achterspat bord moet zitten (met ingang van i Ja nuari 1938). Verblindend licht. Van groot belang zijn de bepalingen ten aanzien van verblindend licht, waar in tevens het gebruik van stadslichten, die verblindend kunnen werken, ver boden wordt. De controle op het al dan niet verblindend zijn van een koplamp zal worden uitgeoefend met een grijze schijf van 40 c.M. middellijn. De contro lerende politieman houdt deze schiji 10 meter voor de lamp. dan moet daarop een duidelijke scheiding tusschen licht en donker te zien zijn. welke 10 c.M. lager moet liggen dan het hart van de koplampruit. Indien de gerichte stralenbundel van een rijwleflamp op den weg valt verder dan 20 meter voor de lantaarn, wordt die lamp als verblindend Descnouwd (wat op iietsen steeds verboden ls). Gok worden gedetailleerde voorschrif ten gegeven om vast te stellen, wat on der verwarrende verlichting moet wor den verstaan. Volgens deze bepalingen zal men b.v. tijdens het rijdem naar voren geen rood licht mogen uitstralen en aan de achterzijde geen wit ol geel licht. Ingrijpend zijn deze bepalingen overi gens niet: elke normale verlichtingsin stallatie voldoet aan ae nieuwe eischen. Autos, die b.v. ten behoeve van het trekken van een schip geautoriseerd zyn om onder bepaalde voorwaarden links te houden zullen overdag een blauwe schyf voeren en dij avond van voren een extra blauw licht en van achteren een wit licht. De signaalhoorn moet een geluids sterkte van minstens 70 decibel nebben, doch mag onder geen omstandigheid de 95 decibel overschrijden. Het lawaai, dat het motorrytuig van nature produceert knalpotis in het vervolg aan., een maximum van 85 decibel gebonden. De gevaren, die voor de weggebruikers worden geschapen door ladingen, welke achter voertuigen uitsteken, worden in ue ineuwe oesciiüCking verminderd, om dat nu overdag aan net meest promi- nenteaeei een rooae aoeic moet hangen eu des naexns een roode lantaarn; ae srieineid van ciergeiyke voertuigen wordt genmiteeru op *j k.M. per uur en m ooenten mogen zy zeiis niet sneller ry- uen dan 6 K.M. per uur. wauwKeurlge voorschriiten worden ge geven voor de aanduiding van tiJdelyKe wegomleggmgen, waarvoor in hooldzaak bestaande borden zullen moeten worden gebruikt. De uniiorme wyze van aan duiding, die nu dwingend wordt voorge schreven, is vooral voor net doorgaande verkeer van groote beteekenis. Gok de lichtsignalen, oie voor de ver keersregeling worden gebruikt, moeten in het vervolg ran uniiorme eischen vol doen. Geel licht mag nog slechts na griyen verschijning als waarschuwing „het sein zal aanstonds rood worden", op het roode licht volgt dus direct By de Deschikking behooren talrijke voorbeelden van borden, verkeerszuilen, enzoovoorts. BINNENLAND. De herfsttocht der K.N.A.C. Vertrek en aankomst te Zwolle. Zooals reeds is medegedeeld zullen aan den in den nacht van Zaterdag op bon dag a.s. te houden hefsttocht der K.N. A.C. niet minder dan i£>o automobilisten deelnemen, een aantal dat als maximum In het regiement was vastgesteld en het grootste is, dat ooit in den hersttocht der club is uitgekomen. Dat ls dus wel een bewijs welk een groote belangstel ling er ln den kring der sportieve auto mobilisten voor dit gebeuren staat. De opzet van den herfsttocht ls zoo danig, dat de kaarUees- en oriënteerings- Kunst van den deelnemer zwaai' op de. proef worden gesteld, in verband daar mede is de route, weike geheim is, welis waar niet lang maar moeilijk, zelfs voor een goeden automobilist. Men, zal een goede kaartlezer moeten zijn en zich goed moeten kunnen orlënteeren en dat is in den nacht niet altijd even ge makkelijk om de juiste route te vin den. en bij het eventueele zoeken naar den weg niet te veel tijd te verliezen. Voor de nieuwellngenklasse, waarvoor het" aantal inschrijvers 68 bedraagt, is de route korter en minder moeilijk ge maakt dan voor de andere klasse, welke 28 rijders telt. maar ln ieder geval is het traject toch. ook zoo. dat de nieuwe lingen er een prachtige training voer verdere herfsttochten, in de hoogere klasse, in kunnen vinden. De deelnemers komen Zaterdag n.m. te 6 uur in hotel „Geytenbeek" te Zwolle bijeen, terwijl zij hun wagens van 5 uur ai op de veemarkt kunnen opstellen. Van i uur 1 minuut ai zuilen de rijders twee aan twee op de veemarkt worden ge start, terwyl de aankomst Zondagsmor gens by hotel „Wlentjes" te Zwolle zal plaats hebben. In dit hotel zal te elf uur aan de K.N. A.C.-toeristen, die beslag hebben gelegd op de plaquette voor een buitenland- schen toertocht van meer dart 3uuci K.M., die kleinood worden uitgereikt. En ten slotte vereenigen allen, die zich daartoe hebben, opgegeven, zich aan een ge- meenschappelijken koffiemaaltijd. Kwaliteitscontrole op den uitvoer van groenten en fruit. Het ligt in het voornéfcen van" de Regeering op Zaterdag 17 Octofler e.k, in het StaatsDiad no. 7?2 af te kondigen een Koninklijk besluit, genaamd „Tuin- bouwuit voer besluit". Dit besluit, hetwelk berust op de artikelen 8 en li van de Landbouwuitvoerwet 1929, stelt eischen aan de hoedanigheid en de verpakking van voor uitvoer te bestemmen groenten enirult. Het treedt ten aanzien van druiven en roede, wltt, savoye, bloem en spruitkool in werking met ingang van Maandag 19 October. Ten aanzien van* andere soorten van groenten en fruit treedt het in werking op nader door de Kroon te bepalen tijdstippen. Voorbereid wordt de aanwyzing ais controle-Instelling van het uitvoer-con- trole-bureau voor groenten, fruit en aardappelen, gevestigd te 's-üravenhage. Na de aanwijzing, die mét Ingang van Maandag 19 October e,k, mag verwaent worden, zuilen druiven en bovengenoem de koolsoorten slechts mogen worden uitgevoerd op een door voofmeld bureau verstrekt certificaat. Dit wordt alleen gegeven. Indien de voor uitvoer bestem de producten gezond, gaai, zuiver, rijp en versch zijn. Worden zij verpakt vei- zonden, dan moeten zij bovendien naar kwaliteit gesorteerd zijn en dient op de verpakking het gewicht of het aantal stuks van de zTöTi daarin bevindende producten te zijn vermeld. Uitbreidingsplan van Zeguaart niet goedgekeurd. Met vernietiging van een desbetref- lende beslissing van GedeputeerdeSta- ten van Zuid-Holland, ls Dij Koninklijk besluit goedkeuring onthouden aan tiet plan van uitbreiding der voormalige ge meente Zegwaart op grond, dat een be stemming van de gronden tot landelijke bebouwing ln den daaraan door den ge meenteraden gegeven zin, te ver gaat. Er bestaat geen voldoende motlel, al dus overweegt het Kon. besluit, de vrij staande gebouwen te beperken tot die, uitsluitend ten dienst van 01 ln verband staande met de uitoefening van land en tuinbouwbedrijf en de veeteelt ter Het verblijf van den heer Sneevliet ln Spanje. Eenige dagen geleden, is het Tweede Kamerlid, Sneevliet, voorzitter van de R.S.A.P. en tevens voorzitter van het Nationaal Arbeiders Secretariaat (N.A.S.) In opdracht van beide laatstgenoemde organisaties naar Barcelona vertrokken met ingezamelde gelden voor steun aan de Spaansche regeering. Mede vertoeit de heer Sneevliet aldaar om besprekin gen te voeren om de wijze te bepalen, waarop aan Spanje het best de steun tot uitdrukking kan worden gebracht. De heer sneevliet is verzocht voor den radiozender P.O.U.M. (de Spanasche Trotzklstische Partij van Andreas Ninj een redevoering te houden. J. F. van Rossem. t Het overlijden wordt gemeld van den heer J. F. van Rossem, oud-directeur der Javasche Bank. Hij was in 1881 geboren te Amsterdam. Hy liep de Handelsschool aldaar af en kwam in 1905 by de Javasche Bank. In 1908 ver trok hij naar Indië, waar hy als chef van de expeditie op het hoofdbureau in Batavia optrad. Na by agentschappen der bank in verschillende steden van Indië, het laatst in Padang te zijn werkzaam geweest, werd de heer Van Rossem in 1922 tot directeur be noemd. Hij was de eerste directeur, die uit het personeel der bank is voortgekomen. WINTER IN BELEREN. Beieren heeft reeds e^t^voorproef je van den winter genoten. Het sneeuwde er reeds zoodanig dat de sneeuwruimers in actie m oesten komdn.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 3