Kleiweg 23 Gouda
SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK
GOUDSCHEfcCOURANT VRIJDAG 16 OCTOBER 1936 - TWEEDE BLAD
Het aanstaande Kroningsfeest van den Engelschen
Koning;
w de? 'J0™ bestee<f' kwam al zeer
DE NIEUWE VERKEERSBORDEN
De nieuwe Motor- en Rijwielbeschikking verschenen.
'<tt! "Haren
'n Zeer geslaagde sport
schoen in flexible uit
voering. Uiterst soepel
X en solide. - In div.
kleuren suède en
spartleder
Keurige molière, met
prachtigen pasvorm,
zeer sterk in zwart
of bruin. A
Pumpschoentje
met sierlijk kapje
.en keurige veter-
B garneering. - In
S zwart suède
Zeer chique Heeren-mo-
lière,voornaam en ele
gant, - van prachtig
calfsleder - in zwart,
bruin, roodbruin en A
n Buitengewoon
mooi schoentje in
zwart en bruin, met
schildpad gegarn.
Zeer apart en
chique.
Kinderschoentjes in lak en
vele andereHeersoorten.
Zeer sterk. In diverse^"''
kleuren, vanaf
In blauw 3.50
Eigen Filialen in alte voorname plaatsen van Nederland.
Eigen Filialen in alle voorname plaatsen van Nederland.
Wat dergelijke plechtigheden kosten.
Koning Eduard VUI komt met „slechts" 400.000 pond toe.
(Van onzen V.P.B.-correapondent.)
Van Koning Eduard VIII is bekend, dat
by alle onnutte pracht en praal veracht,
maar desondanks schat men de kosten van
zijn kroning, die op 12 Mei 1937 volgens
de oude gebruiken zal worden gevierd, op
400.000 pond sterling, of ongeveer drie en
een half millioen gulden.
Hoewel men gewend is zich den Engelsch-
man als een nuchter koopman voor te stel
len, is de kroning van Britsche koningen
steeds een schouwspel van buitengewone
schittering geweest, omdat men dat nu
eenmaal verwachtte. In de laatste eeuwen
waren de kroningsfeesten van de Plantage-
nets, Tudors, Stuarts en Hannovers de
meest schitterende gebeurtenissen m Euro
pa. De meest kostbare kroning in de En
gelsche geschiedenis was die van George IV
in het jaar 1822, toen Waterloo en Napoleon
in het vergeetboek begonnen te geraken en
het volk na een pauze van 60 jaar recht op
een mooi feest hadden. Alleen de nieuwe
Hn den koning kostte reeds
dan 1 millioen gulden, terwijl twee
intels ieder meer dan 10.000 gul
den kostten. De goud-brokate schoenen van
den koning waren meer dan 1000 gulden
waard'en de bloemen, versieringen der tri
bunes, eM. verslonden ongeveer 70.000 gul
den, zoodat het totale bedrag van 700.000
pond sterling al spoedig bereikt was.
Geen banket meer.
Met George IV verdween een oud, maar
zeer duur gebruik: het banket in den West
minster Hall. Met zyn 21 gangen en vele
duizenden gasten, schitterende versieringen
en stralende verlichting was het een hoog
tepunt, maar ook het meest kostbare deel
van den kroningsdag. George IV gaf er
600.000 gulden voor uit en iedere Engelsche
peer had ongeveer 50.000 gulden voor de
f van zich en zijn vröuw te betalen,
stad Londen indertyd voor illu-
uitgaf, liep in de sterling-mil-
Dat was, zooals gezegd, de duurste kro
ning van de Engelsche geschiedenis. Ko
ningin Victoria gaf bevel, dat by haar kro
ning in het jaar 1838 het banket uit
overwegingen van spaarzaamheid niet meer
zou plaats vinden en sindsdien is dit zoo
gebleven. Reeds vroeger, onder Jacob II,
had men afgezien van den traditioneelen
kroiüngstocht van den Tower naar West
minster Abbey) een tocht, die nimmer min
der dan 100.000 pond en dikwyls zelfs tot
300.000 pond kostte, omdat aan een ieder
van de vele duizenden toeschouwers ge
braad en wijn „in flinke porties" moest
worden uitgereikt. Lang bleef dan ook de
kroningsprocessie van koningin Elisabeth in
de herinnering van het „volk, wat echter
door de koningin met meer dan 1 millioen
pond kroningsuitgaven zeer duur gekocht
was.
„Goedkoope kroningsfeesten".
Tegenover deze duurste kroningsfeesten
staan ook eenige zeer „goedkoope". De
„vroolijke monarch" Karei II, die als de
eerste Engelsche koning na de revolutie van
koop uit, door de rekeningen van zHn leve
ranciers onbetaald te laten. Daar de kroon-
juweelen in den t»d van de revolutie ver
dwenen gebrQken of verkocht waren, moest
Karei II alles opnieuw laten maken en daar
hl, al teeds een vroolpk heerschap was en
zich bovendien na de revolutie wel eens een
duur pretje gunde, beliepen zijn kronings
uitgaven ongeveer 7 millioen gulden. Een
v«fde gedeelte daarvan werd door de schat
kist betaald, de rest bleef de monarch schul
dig. Zelfs kroon, scepter en rijksappel wer-
den met geheel betaald.
De voorganger van Karei II, Karei I, gaf
voor zyn kroningsfeest slechts 75.000 'pond
uit en schynt daarmede een goed koop te-
record gevestigd te hebben, indien men ten
minste van de buitengewone spaarmetho-
n van zyn opvolger afziet. De reden van
deze beperking der feestelykheden, toen
Karei I m 1625 den troon besteeg, lag in
het woeden van de pest, die indertyd Lon
den s bevolking decimeerde. Toch schynt het
volk met deze spaarzaamheid van zyn heer-
scher niet geheel tevreden te zyn geweest,
want er wordt vermeld, dat er geen byval
werd gehoord, {oen aartsbisschop Laud in
de Westminster Abbey den pas gekroonden
koning, aan de toeschouwers voorstelde;
eerst na uitdrukkelijk bevel van den hof
maarschalk weerklonk het „God bescherme
koning Karei" en toen koning Karei II
jaren later het schavot besteeg, zullen vele
toeschouwers nog wel aan de pijnlijke scène
gedacht hebben.
De kroning van Eduard VIII.
Het is een diepingeworteld Britsch bij
geloof dat een goedkoope" kroning voor
de daaropvolgende regeeringsperiode niets
goeds beteekent en hoewel men ook met dit
bijgeloof geen rekening houden wil, hebben
toch wyze raadgevers van de Britsche koJ
ningen altyd aangeraden, bij de kronings
feesten niet te zeer op de penning te zijn.
Ieder dergelijk feest brengt geld in omloop
en de handel wordt er door gesteund.
Hoewel men de uitgaven voor de kroning
van Eduard VIII met 400.000 pond ook vol
gens de papierwaarde niet laag taxeert, is
toch de waarde van het geld in Engeland
niet meer dezelfde als vroeger. Wanneer
koning George V, de vader van den tegen-
woordigen koning, bij zyn kroning in het-
jaar 1911 iets meer dan 246.000 pond en by
zyn daarop volgende kroning tot keizer van
Indië 500.000 pond uitgaf, dan zou men, om
op het oogenblik hetzelfde te krygen, een
veelvoud van deze sommen moeten uitge
ven. Evenver blijft koning Eduard VIII op
het punt van de kroningsuitgaven bij zijn
grootvader Eduard VII achter, die bij die
gelegenheid een half mililioen goede voor-
oorlogsche ponden op tafel legde. In ieder
geval is het besluit van den jongen monarch
zich in uiterlijke pracht en praal bij het
kroningsfeest tot een gezonde middenmaat
te beperken, wijs en rechtvaardig des te
meer, daar immers pond, shilling en pence
geen goede maatstaven voor de aanhanke
lijkheid van een volk zijn.
NfcflW
EINDE VOORRANG
Aan bovenstaande bord-
I®* (vierkant op zijn punt
oranje met witten rand)
Ml men kunnen zien, dat
men op een voorrangs
weg rijdt, waarlangs
vóórts o.m. de hecto-
meterpalen oranje
koppen krijpen.
Borden volgens bovenstaand model
(roode driehoek, zwarte balk)
geven aan. dat de voorrangsweg
aanstonds zijn speciale karakter
verliest. Verder op geldt dus weer
„rechts gaat voor"
Deze roode driehoek
(punt naar beneden)
wordt vóór de kruising
op den zijweg geplaatst:
dit bord geeft dus aan:
„Past op. aanstonds
kruist pij een voor
rangsweg"
wietoRUK 2400kg
IRE E DTE 2J0
Dit is het nieuwe ken-
teeken(roode rand,zwar
te letter), dat de auto's
zullen voeren, die op de
„B-wegen" niet mogen
rijden. (Ter vervanging
dus van de oranje/wit/
blauwe kenteekens. die
thans gebruikelijk zijn.)
Aan het begin van een
B-weg komt een bord
volgens bovenstaand mo
del te staan (roode rand).
Voor normale personen
auto's heeft dit verkeers-
sein dus weinig
beteekenii
En dit bord geeft het
einde aan van den B-weg.
De letters zijn wit en de
achtergrond is blauw.
Ook bovenstaand bord
heeft voor personen
auto's weinig beteekenis
HOOGTE
3,10.
Links: Een nieuw verkeers-
sein, hetwelk beteekent
„Verboden voor auto's,
hooger dan 3.10 meter
Rechts: Het einde van een
maximum-snelheidszóne zal
door nevenstaand kenteeken
(twee tinten grijs) worden
aangegeven.
De Nieuwe bepalingen.
Omtrent borden, lantaarns, remmen, enz.
In de Staatscourant van heden wordt
gepubliceerd de beschikking van den
Minister van Waterstaat van 9 October
j.l. waarbij een aantal wijzigingen wordt
aangebracht in de Motor- en Kijwiel-
bescnikking. Deze waren noodig in ver-
Dand met de veranderingen in het Mo
tor- en Hijwielreglemtnt, die vorige week
zijn verschenen.
Ook tnans heelt het A.N.P met wei-
willende medewerking van den Konink
lijken Nederlandschen Toeristenbond
A.N.W.B. een overzicht samengesteld van
de talrijke nieuwe bepalingen, borden,
enzoovoorts, die in de gewijzigde Motor
en Rijwielbeschikking te vinden zijn
(welke een boekje van 72 pagina's vormt)
Hoofdinhoud:
1. Oranje bordjes met witten rand
(punt naar beneden) zullen evenals
oranje koppen op atstandspaaltjes de
voorrangswegen aanduiden.
2. Voor her einde van een voorrangs
weg zai net „algemeen gevaar teeken"
(roode driehoek met punt naar boven,
voorzien van verticale zwarte balk en
vermelding „einde voorrang") aangeven,
dat verderop het gewone „rechts gaat
voor" weer geldt.
3. Voor de kruising met een voorrangs
weg komt op den zijweg een nieuw waar
schuwingsbord. bestaande uit een roo-
den driehoek met de punt naar beneden.
4. Gedetailleerde voorschriften voor de
remmen.
5. Na 1 Januari 1938 zal het gebruik
van met-goedgekeurde koplampen en
gloeilampjes verboden zijn. Verder wordt
o.m. de plaats van de lichten nauwkeu
rig voorgeschreven.
b. Nauwkeurige eischen voor het geluid
van den signaalhoorn.
7. De datum, waarop de nieuwe be
schikking in werküig treedt (gelijktijdig
met net gewijzigde Motor- en Rijwiel
reglement) wordt nog nader vastgesteld.
Zooals reeds uit het nieuwe Motor
en Kijwielreglement bleek, wordt er nu
eenheid gebracht in de beoordeeling van
de eischen, waaraan de remmen moeten
voldoen. Dc eisch, dat hand- en voetrem
volkomen onafhankelijk moeten zijn,
vervalt, maar als de constructie niet aan
dit criterium voldoet, moet zij in elk ge
val behooren tot een officieel goedge
keurd type. in verband hiermede zijn
verschillende voorwaarden vastgesteld,
wordt daaraan niet voldaan, dan blijft
de goedkeuring uit en dan is het dus
verboden met dergelijke remmen te
rijden.
Van groot belang is het feit dat nu
in de Motor- en Rijwieibeschifrking op
uniforme wijze voor het gehtele iand
wordt bepaald, binnen hoeveel meter
men bij bepaalde snelheden zijn motor
rijtuig tot stilstand moet kunnen bren
gen. Deze remafstanden („remwegen'
zijn als volgt samengesteld:
Maximum remwegen bij uitsluitend
gebruik van de handrem.
Snelheden:
15 20 2 5 30
K M per uur.
10
Motorrijwielen 2
Personenauto's, bus
sen en vracht
auto's tot 2400
KG. wieldruk 2 4 6 9 13 23
Vrachtauto's boven
2400 K.G. wieldruk 3 6 11 16 23 41
Maximum remwegen bij uitsluitend
gebruik van de voetrem.
Snelheden:
10 15 20 25 30 40
K.M. per uur.
Motorrijwielen 15 - 5 8 12 21
Personenauto's, bus
sen en vracht
auto's tot 2400
K.G. wieldruk 1 2.25 4 6.25 9 16
Vrachtauto's boven
2400 K.G. wieldruk 2 4 6 9 13 23
Al deze remwegen gelden op een dro
gen of nagenoeg drogen weg.
Keuring van lantaarns
Na 1 Januari 1938 zullen slechts kop
lampen op molnrrij tuigen mogen worden
gebruikt, die door of vanwege den Mi
nister van Waterstaat zijn goedgekeurd;
hetzelfde geldt ten aanzien van de erin
voorkomende gloeilampen.
In dit verband herinneren wij eraan,
dat een dergelijke verplichte keuring in
Frankrijk reeds langen tijd bestaat.
Overigeas wordt in de nieuwe Motor
en Rijwielbeschikking nauwkeurig de
plaats voorgeschreven, waar de lampen
gevestigd moeten zija De soortgelijke
bepalingen, die al geruimen tijd voor
richtingaanwijzers gelden, worden ver
scherpt.
Voor het roode rij wiel achterlicht wordt
bepaald, dat dit op het witte achterspat
bord moet zitten (met ingang van i Ja
nuari 1938).
Verblindend licht.
Van groot belang zijn de bepalingen
ten aanzien van verblindend licht, waar
in tevens het gebruik van stadslichten,
die verblindend kunnen werken, ver
boden wordt. De controle op het al dan
niet verblindend zijn van een koplamp
zal worden uitgeoefend met een grijze
schijf van 40 c.M. middellijn. De contro
lerende politieman houdt deze schiji 10
meter voor de lamp. dan moet daarop
een duidelijke scheiding tusschen licht
en donker te zien zijn. welke 10 c.M.
lager moet liggen dan het hart van de
koplampruit.
Indien de gerichte stralenbundel van
een rijwleflamp op den weg valt verder
dan 20 meter voor de lantaarn, wordt
die lamp als verblindend Descnouwd (wat
op iietsen steeds verboden ls).
Gok worden gedetailleerde voorschrif
ten gegeven om vast te stellen, wat on
der verwarrende verlichting moet wor
den verstaan. Volgens deze bepalingen
zal men b.v. tijdens het rijdem naar
voren geen rood licht mogen uitstralen
en aan de achterzijde geen wit ol geel
licht.
Ingrijpend zijn deze bepalingen overi
gens niet: elke normale verlichtingsin
stallatie voldoet aan ae nieuwe eischen.
Autos, die b.v. ten behoeve van het
trekken van een schip geautoriseerd zyn
om onder bepaalde voorwaarden links te
houden zullen overdag een blauwe schyf
voeren en dij avond van voren een extra
blauw licht en van achteren een wit
licht.
De signaalhoorn moet een geluids
sterkte van minstens 70 decibel nebben,
doch mag onder geen omstandigheid de
95 decibel overschrijden. Het lawaai, dat
het motorrytuig van nature produceert
knalpotis in het vervolg aan., een
maximum van 85 decibel gebonden.
De gevaren, die voor de weggebruikers
worden geschapen door ladingen, welke
achter voertuigen uitsteken, worden in
ue ineuwe oesciiüCking verminderd, om
dat nu overdag aan net meest promi-
nenteaeei een rooae aoeic moet hangen
eu des naexns een roode lantaarn; ae
srieineid van ciergeiyke voertuigen wordt
genmiteeru op *j k.M. per uur en m
ooenten mogen zy zeiis niet sneller ry-
uen dan 6 K.M. per uur.
wauwKeurlge voorschriiten worden ge
geven voor de aanduiding van tiJdelyKe
wegomleggmgen, waarvoor in hooldzaak
bestaande borden zullen moeten worden
gebruikt. De uniiorme wyze van aan
duiding, die nu dwingend wordt voorge
schreven, is vooral voor net doorgaande
verkeer van groote beteekenis.
Gok de lichtsignalen, oie voor de ver
keersregeling worden gebruikt, moeten
in het vervolg ran uniiorme eischen vol
doen. Geel licht mag nog slechts na
griyen verschijning als waarschuwing
„het sein zal aanstonds rood worden",
op het roode licht volgt dus direct
By de Deschikking behooren talrijke
voorbeelden van borden, verkeerszuilen,
enzoovoorts.
BINNENLAND.
De herfsttocht der K.N.A.C.
Vertrek en aankomst te Zwolle.
Zooals reeds is medegedeeld zullen aan
den in den nacht van Zaterdag op bon
dag a.s. te houden hefsttocht der K.N.
A.C. niet minder dan i£>o automobilisten
deelnemen, een aantal dat als maximum
In het regiement was vastgesteld en het
grootste is, dat ooit in den hersttocht
der club is uitgekomen. Dat ls dus wel
een bewijs welk een groote belangstel
ling er ln den kring der sportieve auto
mobilisten voor dit gebeuren staat.
De opzet van den herfsttocht ls zoo
danig, dat de kaarUees- en oriënteerings-
Kunst van den deelnemer zwaai' op de.
proef worden gesteld, in verband daar
mede is de route, weike geheim is, welis
waar niet lang maar moeilijk, zelfs voor
een goeden automobilist. Men, zal een
goede kaartlezer moeten zijn en zich
goed moeten kunnen orlënteeren en
dat is in den nacht niet altijd even ge
makkelijk om de juiste route te vin
den. en bij het eventueele zoeken naar
den weg niet te veel tijd te verliezen.
Voor de nieuwellngenklasse, waarvoor
het" aantal inschrijvers 68 bedraagt, is
de route korter en minder moeilijk ge
maakt dan voor de andere klasse, welke
28 rijders telt. maar ln ieder geval is
het traject toch. ook zoo. dat de nieuwe
lingen er een prachtige training voer
verdere herfsttochten, in de hoogere
klasse, in kunnen vinden.
De deelnemers komen Zaterdag n.m.
te 6 uur in hotel „Geytenbeek" te Zwolle
bijeen, terwijl zij hun wagens van 5 uur
ai op de veemarkt kunnen opstellen. Van
i uur 1 minuut ai zuilen de rijders twee
aan twee op de veemarkt worden ge
start, terwyl de aankomst Zondagsmor
gens by hotel „Wlentjes" te Zwolle zal
plaats hebben.
In dit hotel zal te elf uur aan de K.N.
A.C.-toeristen, die beslag hebben gelegd
op de plaquette voor een buitenland-
schen toertocht van meer dart 3uuci K.M.,
die kleinood worden uitgereikt. En ten
slotte vereenigen allen, die zich daartoe
hebben, opgegeven, zich aan een ge-
meenschappelijken koffiemaaltijd.
Kwaliteitscontrole op den uitvoer van
groenten en fruit.
Het ligt in het voornéfcen van" de
Regeering op Zaterdag 17 Octofler e.k,
in het StaatsDiad no. 7?2 af te kondigen
een Koninklijk besluit, genaamd „Tuin-
bouwuit voer besluit". Dit besluit, hetwelk
berust op de artikelen 8 en li van de
Landbouwuitvoerwet 1929, stelt eischen
aan de hoedanigheid en de verpakking
van voor uitvoer te bestemmen groenten
enirult. Het treedt ten aanzien van
druiven en roede, wltt, savoye, bloem
en spruitkool in werking met ingang van
Maandag 19 October. Ten aanzien van*
andere soorten van groenten en fruit
treedt het in werking op nader door de
Kroon te bepalen tijdstippen.
Voorbereid wordt de aanwyzing ais
controle-Instelling van het uitvoer-con-
trole-bureau voor groenten, fruit en
aardappelen, gevestigd te 's-üravenhage.
Na de aanwijzing, die mét Ingang van
Maandag 19 October e,k, mag verwaent
worden, zuilen druiven en bovengenoem
de koolsoorten slechts mogen worden
uitgevoerd op een door voofmeld bureau
verstrekt certificaat. Dit wordt alleen
gegeven. Indien de voor uitvoer bestem
de producten gezond, gaai, zuiver, rijp
en versch zijn. Worden zij verpakt vei-
zonden, dan moeten zij bovendien naar
kwaliteit gesorteerd zijn en dient op de
verpakking het gewicht of het aantal
stuks van de zTöTi daarin bevindende
producten te zijn vermeld.
Uitbreidingsplan van Zeguaart
niet goedgekeurd.
Met vernietiging van een desbetref-
lende beslissing van GedeputeerdeSta-
ten van Zuid-Holland, ls Dij Koninklijk
besluit goedkeuring onthouden aan tiet
plan van uitbreiding der voormalige ge
meente Zegwaart op grond, dat een be
stemming van de gronden tot landelijke
bebouwing ln den daaraan door den ge
meenteraden gegeven zin, te ver gaat.
Er bestaat geen voldoende motlel, al
dus overweegt het Kon. besluit, de vrij
staande gebouwen te beperken tot die,
uitsluitend ten dienst van 01 ln verband
staande met de uitoefening van land
en tuinbouwbedrijf en de veeteelt ter
Het verblijf van den heer Sneevliet
ln Spanje.
Eenige dagen geleden, is het Tweede
Kamerlid, Sneevliet, voorzitter van de
R.S.A.P. en tevens voorzitter van het
Nationaal Arbeiders Secretariaat (N.A.S.)
In opdracht van beide laatstgenoemde
organisaties naar Barcelona vertrokken
met ingezamelde gelden voor steun aan
de Spaansche regeering. Mede vertoeit
de heer Sneevliet aldaar om besprekin
gen te voeren om de wijze te bepalen,
waarop aan Spanje het best de steun tot
uitdrukking kan worden gebracht.
De heer sneevliet is verzocht voor den
radiozender P.O.U.M. (de Spanasche
Trotzklstische Partij van Andreas Ninj
een redevoering te houden.
J. F. van Rossem. t
Het overlijden wordt gemeld van den
heer J. F. van Rossem, oud-directeur der
Javasche Bank.
Hij was in 1881 geboren te Amsterdam.
Hy liep de Handelsschool aldaar af en kwam
in 1905 by de Javasche Bank. In 1908 ver
trok hij naar Indië, waar hy als chef van
de expeditie op het hoofdbureau in Batavia
optrad. Na by agentschappen der bank in
verschillende steden van Indië, het laatst in
Padang te zijn werkzaam geweest, werd de
heer Van Rossem in 1922 tot directeur be
noemd. Hij was de eerste directeur, die uit
het personeel der bank is voortgekomen.
WINTER IN BELEREN.
Beieren heeft reeds e^t^voorproef je van den winter genoten. Het sneeuwde er reeds
zoodanig dat de sneeuwruimers in actie m oesten komdn.