g L 1 1 - Wasschen van fijne en oude kant. De a.s. Voorjaarsmode. Oudejaarsavond traetatie. FILMNIEUWS. X Een modern en practisch gereehl. Wie verre-reizen doet. Bollen, welkome traetatie bnffdstoilet van ora^ Cacao neemt wat gebruik betreft een veel minder groote plaats in dan thee en koffie, het is geen zuiver genotmid del meer, maar kan in sommige vormen zelfs eenigszins als voedingsmiddel wor- I den beschouwd. j De cacaoboonen bevatten vrij veel voedende bestanddeelen o.a. 50 pet. vet, t cacaoboter, welkè evenwel bij de berei ding grootendeels wordt verwijderd. De voedingswaarde van de cacaopoe der, zooals de fabrieken ze ons leveren, is niet groot, doch Dij de bereiding van 4 den cacaodrank wordt weer vrij veel j voedsel (suiker, melk) toegevoegd. Cho- 1 coiade, bereid met cacao, heeft even- I eens een belangrijke voedingswaarde en I kan Ln sommige gevallen zelfs als voed- I sei dienen. Ook cacao is niet geheel onscnuldlg. j Ze bevat theobromine, een stof die eeni- ge overeenkomst heeft met coffeïne. j Zeer gevoelige personen zullen cacao I dus niet mogen gebruiken. Verder vindt men in cacao oxaalzuur, zoodat oxaal- j steenlijders verstandig doen ze te ver- mijden. Indien men oude of wellicht fijne kant bezit, moet meni dezp bijzonder voorzichtig wasschen en niet te vuil. laten worden. Wanneer men kant wascht op de navolgende wijze, behoeft men niet bang te zijn, dat deze bescha digd wordt. Men neemt hiertoe b.v. een halve- literflesch met wijde hals, of een karaf, maakt deze met warm water goed -schoon, doet er wat goede zeepvlokken ih, b.v. een eetlepel, en verder bijvullen met water, en schudden om de vlekken op te lossen. Nu doet men de kant in de tlesch, niet te veel tegelijk, houdt de binnenkant van de hand op de opening, en schudt flink op en neer. Wanneer het water vuil begint te. worden, giet men het af en doet schoon zeepsop op de kant, hetgeen men kan doen zonder de kant eruit te nemen, daarna weer flink schudden en vervolgens goed na spoelen met warip, doch geen heet water twee maal. Wil men de kant een weinig stijf heb ben, dan voegt men aan het laatste spoelwater enkele druppels gom toe of een klontje suiker, dat geheel opgelost moet zijn ln een weinig kokend water. Voorzichtig wordt de kant nu uit de flesch geschud en het meeste water er tusschen een doek uitgedrukt, daarna fcpreidt men een witte doek uit, b.v. op de strijkplank, en geeft de oorspronke lijke vorm zooveel mogelijk weer, waar na de kant met roestvrije spelden wordt gespannen en gedroogd. In de meeste gevallen is strijken overbodig, doch indien men dit toch wil doen moet dit op de verkeerde kant gebeuren, be dekt met een stuk neteldoek of volle. indien de kant gekleur^ moet worden kan men aan het laatste spoelwater een weinig gezeefde koffie of thee toevoe gen. doch men moet voorzichtig zijn en niet te donker kleuren. Aan te bevelen is. de kleur op een ander stukje kant te probeeren. Evenals kant kan men op deze wijze ook fijne garnituren, kleedjes en derge lijke op uitstekende wijze wasschen. A luminiumpannen Een aangebrande aluminlumpan kan men schoonmaken door er azijn in te koken en deze er nog een uur of vyf, zes in te laten staan. Daarna de azijn eruit gieten en de pan omge keerd laten drogen. Gioconda? De zon staat stil, de aarde draait om de zonde maan krijgt haar licht door de weerkaatsing van de aarde. Het zonlicht, dat door de aarde wordt gereflecteerd, zien wij op de maan. Zoo is het. O mijn hemel, wat zjjn wij nietig in vergelijking met die grootsche dingen Hoe deemoedig moe ten wij menschen op aarde zijn..." En toen gebeurde er een wonder. Want nog steeds had er aan de beel tenis der schoone vrouw iets ontbro ken, dat voelde Leoriardo; hij had al leen tot nog toe nooit kunnen zeggen, wat het was. Soms veranderde hij iets aan de handen, aan de oogenmaar die waren goed, er ontbrak niets aan. Maar in dit schemeruur werd het Leonardo duidelijk, wat het was, dat ontbrak aan het beeld: de glimlach om haar lippen, die door het schemer licht nu duidelijk rond den ernstigen mond scheen te liggen. En Leonardo greep voor het eerst sinds maanden weer naar het penseel. Hij legde het wonderbaarlijke lachje vast, mysterieus en droevig, begrij pend en liefelijk. Het werd een lachje, Pl.36> Voorden avond is bovenstaand toilet no. 10 bestemd. Het is van zijden mouseline in* een bleu pfile tint. No. 11 Is een dinerjapon van moiré zijde. Het jasje is van zwart velours. No. 12 is van zwart velours. De revers van het jasje en de rok zyn rijk ver sierd met kleine pareltjes. De veelvuldigheid der mantelmode geeft aan de fantasie de meest moge lijke speelruimte. Redingotevormen zonder ceintuur, losse ulstermodellen staan naast klokmantels, welke rijk met bont zijn gegarneerd. De lang harige bontsoorten zijn wat op den. achtergrond geschoven en men geeft thans de voorkeur aan persianer, Breitschwanz of seal. Complets nemen in de voorjaarscol lecties nog een groote plaats in. Lan ge en korte mantels, bolero's, wijde klokkende vormen, alsook aansluiten de, kortom in een oneindige variatie worden de complets gebracht. Voor'avondkleeding treden crêpes en cotelé's sterk op den voorgrond. Groote bloemendessins in sterk spre kende kleuren zijn het meest ge vraagd. Kleine metalen kettings, dikwijls van goud- of zilverimitaties, worden als garneering op sportieve hoeden aangebracht. Grijs en bruin bont, vooral Persia ner, Indisch lam en Breitschwanz zul len de komende mode beheerschen. Daarom gaan toques van bont of hoe den met bont gegarneerd een goede toekomst tegemoet. Vele bontmodellen nemen de Rus sische stijl over. Casaques van bont too'nen kleine, staande kraagjes en breede ceintuurs. Bijna uitsluitend worden hier de hooge, Russische bont mutsen bij gedragen, die dikwijls lichte, kleine garneeringen toonen om een vroolijk geheel te verkrijgen. Op het «ogenblik, dat het society- leven weer begint, treedt het verschil tusschen voor- en namiddagskleedij bijzonder op den voorgrond. Jeugdig en charmant zijn de in ietwat stren gen stijl gehouden kleine japonnen, de eenvoudige lijnen van de korte, rechte of in model geknipte, zoo spaarzaam mogelijk gegarneerde rok ken; de gracieuze schootjes en bolero effecten en de op verschillende wijze vervaardigde ronde, ovale, puntige, in schulpen geknipte garaeering. Be koorlijk staan de geraffineerd eenvou dige garniturende met vroolijk bun gelende klokjes en pompons afge maakte dassen van gekleurd tres; de lichte plastrons; de kraagjes, befjes en bloembladvormige jabots v'an pi qué, de origineele knoopen, ceintuur gespen en haken en de deels gekleur de, deels verchroomde afsluitingen aan de schouders, de mouwen en de zakken. dat door een enkele beweging der lip pen alle wereldraadselen scheen op te lossen; het was de glimlach van een wijze, die de eerzucht en het streven der menschen kent en berustend zwijgt. Het kleed van Gioconda, de rotsen van den achtergrond, alles scheen in dit vreemde, schemerige licht ineen te vloeien, en ook in dit schilderij zag men het mysterieuze,.dat alle werken van Leonardo da Vinei kenmerkt. „Gioconda glimlacht!" fluisterde de meester tevreden. Toen riep hij de jongelui, die onder den. kersenboom in den tuin zacht stonden te praten. „Gioconda lacht", fluisterde *Toma- so by na eerbiedig en ook de anderen zeiden zacht: „Zij lacht." Leonardo haalde zijn zelfportret, en zette dat naast Gioconda neer. Francesco schrok. „Meester...", stamelde hij, „het zou Uw dochter wel kunnen zijn... zij heeft precies uw mond... als u lacht... Leonardo knikte zwijgend na de woorden van zijn lievelingsleerling. Er rolde een traan over zijn wangen, in zijn baard. Hij weende om Madon na Lisa, om haar hoogmoed, haar trots, haar al te kleine hart. „Ik kan haar alleen het leven niet geven", zei hjj zacht. „Maar zij leeft", sprak Michele. „Vooi* jullie! Al mijn hartebloed heb ik gegeven... Nu ben ik leeg... en oud..." „Meester! U oud? Omdat het vlie gen mislukt is?" „Ach... dat tijdverdrijfHij from melde wat bladen schetspapier ineen. Er stonden reeds nieuwe ontwerpen op, ditmaal voor ^en kanon. „Al dat papier! «En wat zijn machines?... Niets...", zei hij in gedachten. „Heb jij een meisje lief, Tomase?' vroeg hij plotseling aan den jonger, bergbaer. Deze, verlegen, kreeg een kleur. „Dus je hebt iemand lief. Houdt haar dan vast. De jeugdde jeugd... .en de liefde... Die alleen..." cDe meester eindigde zijn zin niet. Hy\ wenkte de leerlingen. Zij verlie ten hem; hij bedekte het schilderij Gioconda scheen niet meer te lachen. Een viertal smaakvolle tailleurs Herkomst vak Berliner Bollen. Wie kent liner room zoo n winteravonden Oudejaarsavond gebak behooren. men er verschille der andere „Bei de heerlijke Ber- gevuld met jam ot' zijn op m vooral ook op tot het traditioneele li Duitschland heeft itde namen voor, on- liner Pfannkuchen" of „Braunschweiger Prillecken", ter wijl men ze in Zuid-Du itsch land „Krapfen" noemt. Minder bekend is echter, dat dit ge bak reeds uit de grijze oudheid stamt, men zegt, dat het reeds eeuwen terug door huisvrouwen of „keukenmees ters" gebakken werd. De naam „Krapfen" schyn|t ontleend te zijn aan een waardin, Cecilia Krapfen, die in het midden der zeventiende eeuw to Weenen leefde, en de kunst om koeken te bakken uitstekend ver stond. Haar restaurant was een mid delpunt voor allen, die op lekker eten gesteld waren, en toen zij eenmaal- begon met het bakken der smakelijke bollen, was baar naam tot zelfs over de grenzen gevestigd. In Weenen zeil noemde men het gebak „Cilli-kugeJn" naar de bakster P rau Cecilia. Hel door haar samengestelde recept werd na haar dood afgestaan aan het Sak- kersgilde in Weenen, en alleen de meester-bakkers kregen een afdruk van het origineel, een gewoonte, die zich handhaafde tot aan het einde van de achttiende eeuw. Waarschijnlijk is de naam „Krap fen" echter nog veel ouder en heeft zijn ontstaan te danken aan een zeke» gebak, dat de oude Romeinen reeds bakten ei\ dat zij „globulk" noemden, hetgeen „balletje" beteckent. t li jaar 149 voor Christus moet er eey recept zijn overgebleven, waarbij meel en melk gemengd werden en ge vormd werden tot de grootte vau „kindervuistjes", en in heet vet ge bakken werden, waarna men ze „met honing bestreken" at. De naam Krapfen kreeg dit gebak in de middeleeuwen en beteekent Ohrphus, dat ik haak. Men bakte n.l. dergelijke bollen, doch van een eenigs zins anderen vorm, meer langwerpig, met punten aan beide kanten, waar van de een naar boven, de andere Nijvere vrouwenhanden druk aan Der Bettelstüdent. Schouwburg-Bioscoop. Johan Heesters. Hedenavond zal in de Schouwburg-Bios coop ter eere van het 10-jarig bestaan wor den Vertoond „Der Bettelstüdent", een ver filming van de gelijknamige operette van Garl Miliöcker en het spreekt vanzelf, dat in deze nieuwe Ufa-film muziek en zang •hoofdzaak zijn. Voor het eerste zorgde Alois Melicharr op afdoende wjjze; zang van goede kwaliteit is er in overvloed,' o.a. van onzen landgenoot Johan Heesters, die in deze film, zyn eerste by de Ufa, de titel- roh vervult. Naast hem moet vooral Carola Höhn genoemd worden om haar belangrijke aandeel in het vocale gedeelte van de film. De geschiedenis speelt Voor wie de operette niet kennen ay het nog even ge releveerd in het begin van de achttiende eeuw in Krakau. Het gist in het door de Saksers onderdrukte Polen en vooral onder de studenten wordt tegen den stadscomman- dant Ollendorf samengespannen, waarbij de arme student Simon de leiding heeft. Hy is het, "die het spotliedje op den kolonel ge maakt heeft als deze door het trotsche Pool- sche meisje Laura, een der beide dochters van gravin Nowalska beleedigd is; hij is het echter ook, dien de kolonel gebruikt voor de grap, waarmee hy zich op Laura wreekt; Simon moet tegenover gravin No walska voor een schatrijken vorst doorgaan n haar dochter het hof maken. In tegen- sttelling tot de bedoeling gelukt dit laatste uitstekend. Als het oogenblik van Ollen- dorfa wraak is aangebroken en hij de ware identiteit van zyn gast bekend mgakt, is wel de schraperige gravin Nowalska diep teleurgesteld, maar Laura blyft Simon trouw, en een happy end in optima for ma wordt het ten slotte, als blykt, dat de arme student in werkelijkheid in het geheel geen arme student, maar een Poolsche her tog ?n broer van den koning is. Men ziet: gelegenheid te over voor ver wikkelingen, die voor de spanning in het filmverhaal moeten zorgen, en voor scènes, waarin de Ufa nog eens ten volle kan too nen wat zfj aan kijkspel vermag |e produ- ceeren. Vooral op dit laatste gebied stelt de film niet teleur: de costuums zyn aller aardigst, de decors en de aankleeding in het 'algemeen, bijvoorbeeld in de scènes van het ter eere van den Poolschen gast aange richte feest, zyn van een rykdom en schit tering en oqk van een doeltreffendheid, die bewijzen, dat de Ufa kosten noch moeiten gespaard heeft om met deze costuum-ope- rette goed voor den dag te komen. Johan Heesters toont zich in deze eerste Duitsch-sprekende film, die wy van hem zien (hij trad reeds eerder op in de Ween- sche film „fi,ie Leuchter des Kaisers", die hier nog niét vertoond is) niet alleen een zanger meVeen aangenaam en voor de film zeer geschikt geluid, maar ook oen behoor lijk acteur. Zyn medespelers zijn alle b •- kende Ufa-sterren. Als bijzonder attractie engageerde de directie Pientje de la Mar, de bekende caba retière en filmster, naar wie het altijd weer een genoegen is te luisteren. Na afloop is er, we schreven het reeds, een bal met attracties in de zaal Kunstmin. Een Hollander die succes heeft. Mat Johan Heesters betreft, men zal zich afvragen hoe een Hollander het heeft klaar gespeeld zoo gauw naam te maken in Wee- ïVn en daarna in Berlijn. Hij vertelde hier over zelf het volgende: Het is eigenlijk begonnen met Kerstmis van vorig jaar. Uitrad toen in Berlijn in een operette op en de perscritieken van den volgenden dag waren allen buitengewoon gunstig. Een der bladen schreef: Hans Heesters kwam, zag en overwon. En al heet ik dan ook geen Hans maar Johan Heesters, ik kon me met die beoordeelingen gelukkig pryzan. Eenigen tijd later, in het begin van dit jaar, ben ik naar Weenen ge trokken om daar in de Volksopera in en kele operettes op te treden. Daar heeft een der leiders van de Ufa mij gezien en spoe dig bereikte me het verzoek, naar Berlijn te konten, om proef te zingen. Ik was daar met twee andere tenors en om de beurt moesten we een gedeelte van „Der Bettel stüdent" ten gehoore brengen. Het gezel schap waaronder productieleider f*feif- fer heeft unaniem zijn stem op my uit gebracht, en zoo kreeg ik de hoofdrol in de film „Der Bettelstüdent". UTT DEN OMTREK BOSKOOP. TH ALI A-THEATER. Lionel A twill, Spencer Tracy, Virginia Bruce in ^"uhe.Murder ;Man' Boo inplant-dag ter gelegenheid van het Vorstelijk Huwelijk. Heeft voBe sympathie van Frinses Juliana. De afd. Boskoop der Kon. Ned. Maat schappij voor Tuinbouw en Plantkunde heeft van het hoofdbestuur het volgen de schrijven ontvangen: Het Hoofdbestuur heeft de eer U metje te deden, dat het gaarne aan het ver zoek van de afd. Naarden—Bussum en Omstreken voldoet, betreffende het planten van epn boom bij gelegenheid van het huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard von Llppe—Blesterfeld. Dientengeyolge ver zoekt het Hoofdbestuur uw afdeellng het initiatief te willen nemen, opdat ln de steden en dorpen, behoorende tot het rayon van Uw afdeellng een eiken boom wordt geplaatst, zoo mogelijk een Quercus palustris. Het is het Hoofdbe stuur bekend, dat Prinses Juliana met dit voornemen zeer sympathiseert. De Centrale Vereenlglng voor School tuinen en Boomplantdagen in Nederland voorzitter de heer J. R. Koning, Huize Frankendael, Amsterdam, geeft gaarne voorlichting bij het organlseeren van een feesteiijken Boomplantdag met de jeugd. Bij het bureau van genoemde vereeniging, oiympiaplein 71. Amster- dam-Z., is op aanvrage een brochure „Boomplantdagen" gratis verkrijgbaar De Centrale Vereenlglng voor School- werktuinen en Boomplantdagen ln Ne_ derland is tevens bereid tegen -kostenden prijs herinneringsmedailles voor de kin deren te leveren Uit bovenstaande blijkt, dat de be doeling is, d£\t in iedere Nederland- sche/gemeente een eikenboom wordt ge plant, evenals Indertijd een „Wilhel- rnlna-linde". In verband hiermede heeft de afd. Boskoop van de Kon. Ned. Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde een schrijven gericht aan de tot het rayon Boskoop behoorende gemeenten Alphen a. d. Rijn, Benthuizen, Bodegraven, Bos koop, Hazerswoude, Waddlnxveen en Zwtjimmerdam, inhoudende, om aan het verdoek van het Hoofdbestuur gevolg te f geven, terwijl de afd Boskoop gaarne bereid is in een of andere vorm van dienst te zijn. Ontwerp bloemententoonstelling. vjm bevoegde zijde vernemen wij, dat aan den heer J H. van Straaten van Nesi nadat, de heer H. W. E. Struve bedankt, Is opgedragen ontwerp-teekening naar beneden wees. Deze „Krapfen" werden niet ge zoet, omdat zij bij vleesch gegeten werden en tevens dienst deden als vorken, die in de 12de eeuw nog niet bekend waren. Met de punten werden de stukken vleesch naar dn mond ge bracht, zoodat dit baksel inderdaad een tweeledig doel bezat, n.l. om als spijs en als utiliteitsvoorwerp te die nen! Langzamerhand ontwikkelde het gebak pich tot zijn tegenwoordigen vorm en in de achttiende eeuw vulde men de bollen met vruchtenmoes, en bestrooide den bovenkant met suiker. In de negentiende eeuw begonnen de bollen zelfs zeer populair te wor den en ging men zelfs zoover, dat er allerlei kleine geschenkjes in het deeg gestopt en meegebakken werden. In Neurenberg hebben de magistraten zelfs indertijd paal en perk moeten stelle» aan een groote overdrijving op dit punt en werd het „unmassige Völlern und Krapfen" bakken verbo den. Op gastmalen werd namelijk ge bak opgediend, dat kostbare kleinoo- diën in zich hield, waarmede de gas ten vereerd werden, hetgeen tot groo te buitensporigheden leidde. In latere jaren is het gebak ont staan, zooals wij het kennen, van bloem, gist en melk gemaakt, en ge bakken in frituurvet en gevuld met marmelade of room, dat een uitge sproken Oud- en Nieuwjaarsgebak is geworden en zich ongetwijfeld ook in de verre toekomst zal blijven hand haven als feestgebak. Ditmaal willen; we een kaasgerecht bespreken, dat door alle kaasliefhebbers en dat zijn ér vele bijzonder ge waardeerd zal worden. De bereiding er van Is niet moeilijk en kost niet veel tijd, maar vraagt wel eenlge toewijding van de hulsvrouw Om te beginnen hebben we jonge kaas noodig, die echter ook weer niet al te Jong en te zacht moet zijn, willen de kaaslapjes goed uitvallen. Op 't oogen blik ls stevige September-kaas wel ge schikt. Dan vraagt het paneerlapje onze aan dacht. Dit moet de dikte hebben van beignet-beslag: als we er een lepel In gedoopt hebben, moet dus het papje den bollen kant hiervan met een dun laagje t bedekken. I Het derde punt van belang is de tem- peratuur van de boter, waarin we b&A- 1 kendez§ moet zóó hoog zijn, dat ae boter goed bruin ls (natuurlijk zonder 1 te verbranden). De hooge temperatuur van de bruine hoeveelheid boter maakt dfc gewenschte vlugge bereiding moge lijk. De toebereide kaaslapjes moeten ten slotte zoo warm mogelijk worden opge daan: hiervan hangt de goede smaak voor een groot deel af. We kunnen ze op tafel brengen m»t groenten en aardappelen;- willen we deze laatste gekookt opdienen, dan kunnen we een bruine boterjus maken. De aard appelen kunnen evenwel nok gebakken worden. Vormen de kaaslapjes het voorgerecht (met geroosterd brood of kleine be schuitjes") dan is de helft van de, In onderstaand recept genoemde, ingredlën - ten voldoende. j KAASLAPJES (voor 4 personen) 503 gram (1 pond) Jonge kaas: l kopje bloem en l kopje water; paneermeel; 100 gram (l ons) boter. I Snijd de kaas in plakken van J tot j 1 c.M. dikte. Meng de bloem met het water tot een papje; wentel de plakken kaas hier doorheen en daarna door paneermeel. Bak de gepaneerde plak- ken ln goed warme boter aan belde kanten vlug bruin en doe ze op een warmen schotel. Dien ze zoo vlug moge lijk op. Bijna iedereen is het er over eens, dat een van de mooiste dingen, die leven ons kan gevenr e I z e n is. Niet alleen, omdat men land en meifschen leert kennen en kunstwerken bewonderen, maar ook omdat men een Inzicht krijgt ln de levenswijzen van andere volkeren. En bij deze levenswijze behoort ln de eerste plaats de wijze van koken. Ieder van ons heeft stellig wel eens, wanneer hem of haar op reis een gerecht buiten gewoon goed smaakte, het recept ge- 1 vraagd, om het als relstrofee mee naar huis te nemen en bij het nuttigen ervan j vroólijke reisherinneringen op te halen. Nu ls niet leder van ons in de ge- legenheid verre reizen te doen, maar wel iedereen ls ln de gelegenheid het d$ge- lijksch menu eens af te wisselen met iets bijzonders. Dat is dan. ook de reden, waarom wij hier een paar recepten laten volgen van llevelingsspijzen van andere volkeren We hebden uitsluitend die ge rechten genomen, waarvan de benoo- digdheden ln ons land te verkrijgen zijn. Spanje: tertilla de papatas. (Aard- apnelomelM). 3 of 4 aarrtnpnelen worden geschild, gewasschen, gedroogd en ln teete olijfolie langzaam gebraden. Dan Foegt men er een half pond fijngesne den ham aan toe. Ondertusschen klutst I men 6 eieren, doetfldaar de aardappelen met ham bij en roert door het geheel I een snufje zout In de pan maakt men I een weinig olijfolie heet en van het deeg bakt men omelets, die aan beide zijden lichtbruin moeten zijn. Heet opdienen. Zweden pl&tten. (Eierkoeken). 2J of 3 kopjes meel, h theelepeltje zout, 2 1 eieren, 1 liter melk, 4 eetlepels gesmol- i ten boter. De eieren worden flink ge klutst en, met een weinig melk, bij het meel gevoegd. Dan volgt de helft van< de boter en de rest van de melk. Men laat het deeg l uur staan. Mét de rest van de boter smeert men de pan in en j bakt het deeg kleine koekjes. Jachtschotel. 400 gram koud vleasch, 114 K.G. gekookte aardappelen, 2 groote uien, 2 d.L. water, 4 i appelen, 1 bouillonblokje, 2 d.L. melk, 60 ilfram boter, 1 theelepel kokskruiden, noot en zout naar smaak. j We hakken het vleesch in kleine stukjes, j fruiten de gesnipperde uien en een deel van de boter lichtbruin, terwyl wy de aardap pelen fyn malen en de appelen aan dunne plakjes snijden. Hebben wy de ui gefruit, dan wordt het vleesch erbü gevoegd, de kokskruiden en de 2 d.L. warm water met het bouillonblokje. De gemalen aardappelen worden met de melk en de gemalen noot vermengd, zout naar smaak, en nu nemen wy een vuurvaste schotel, bestrooien bodem en zijkanten met paneermeel en beginnen met de helft van de aardappelen hierin te doen, daarna de plakjes appel, vervolgens de uien en vleesch, appelen en de laatste laag wordt purée; op de bovenkant strooien we dik paneermeel en leggen hier en daar een klontje boter. Tenslotte wordt de scho- tel in den oven geplaatst om een mooi I bruin korstje te krijgen. Huzarensla. 400 gram koud varkens- ofkalfsvleesch, 10 k 12 gekookte aardappelen, 2 gekookte bieten, 4 lepels slaolie, 5 lepels azyn, 1 flinke ui, 3 hardgekookte eieren, 4 groote augurken, kropsla, peper en zout, mayon naise. We beginnen met het vleesch, de aardap pelen, de bieten, de ui, de augurken en 1 hardgekookt ei met elkaar zeer fijn te hak ken, voegen peper, zout, slaolie en azyn bij en scheppen dit met elkaar om en om, op dat alle ingrediënten zich goed met elkaar vermengen, en doen er daarna 5 lepels mayonnaise bij. Om huzarensla echt smake lijk te maken is het noodig dat deze daags tevoren klaargemaakt wordt, opdat alle smaakjes zich met elkaar vermengen, en in ppn slabnk bewaard wonlt. Om den schotel da airvoor had bedan] het maken van een voor de ln 't voorjaar 1937 te Boskoop te houden groote bloemententoonstelling f De versiering van het Kon. Paleis. De gehouden collecte voor de versle ring van eenlge zalen lit het Koninklijk Palels ter Relegenheid van het huwelijk van Prinses Juliana met Prins Bernhard heeft ongeveer 1500 ln contanten op gebracht. Het totale bedrag, dat voor dit I doel bij het comité is binnengekomen bedraagt met schenkingen van planten en blocmenmateriaal enz. circa f 2G00. Keshulstvellingen. Te beginnen met vandaag en verder I op 15, 17, 19, 21, 22, 23 en 24 December zullen alhier speciale veilingen van bes- hulst, buxus, coniferen, sparregroen en I andere Kerst-artikelen worden gehou- i den; 'deze vellingen vangen om 10 uur i aan. j Belanghebbenden vooral raadplegen j de advertentie voorkomende ln dit blad. Ned. Herv. Gemeente. j In de gehouden kerkeraadsvergadering i der Ned. Herv Gemeente ls tot ouder ling gekozen de heer A. van Tol Johz. en tot diaken de heer Joh. de Mol Scheepvaartverkeer. Het aantal schepen, dat gedurende de maand November de hefbrug passeerde 1 bedroeg 4411. 2988 maal moest de brug 1 geopend worden, terwijl dit voor 1423 1 vaartuigen niet noodig was. „Arboricultura". Vóór de vereen. „Arborlcultura" zal de heer S. G. A. Doorenbos, dlrecteuf der Gemeente-plantsoenen te Den Haag op Dinsdag 15 December a.s., 's avonds 8.15 Jn hotel Kiaassen een lezing houden over het onderwerp: „De Japansche Bloemkersen". Lezing Ds. L. S. den Boer. In de Uhr. Geref. Kerk heeft Ds L. 8. den Boer uit Arnhem voor de Chr. Ger. Mannenvereen. een lezing gehouden over het onderwerp: „Het geweten van He lodes Antipas" fipr wees op de macht van den Satan in ons leven, die zich vaak samentrekt op één bepaalde zonde ln den mensch. Bij Herodes was dat de zonde van de wellust; zijn huwelijks leven ls daarvan het bewijs. Als hij ln aanraking komt met Johannes den Doo- per wordt zijn geweten verontrust. Na een psychologische teekening van Hero- des* houding tegenover Johannes den Dooper besloot spr. met te wijzen op het .eenlge middel tegen onze zonde, „het geweten gereinigd door de besprenglng met het bloed van Jezus Christus. op' të maken wordt eerst een bedje' van sla blaadjes gelegd, hierop komt de huzaren sla, die hoog opgestapeld wordt en daarna gladgestreken, terwyl op de bovenkant pog mayQDngise.woïdt gedaan, terwttlwy Plak jes hardgekookt ei langs den rand leggen, zoo mogeljjk ook tot waaiers gesneden augiirkjes. Het opmaken van zulk een scho tel Hangt natuurlijk af van de fantasie en de bedrevenheid der huisvTouw. Vleeschlooze stoofpot van groene kool en selderij. 3 iroene kooltjes 1 selderyknol, 1% K.G. aardippelen, 100 gram boter, 1 d.L. melk, 100 gram geraspte kaas, peper, zout, ge hakte peterselie. De! kooltjes worden dun geschaafd, nadat alle buitenste bladeren zyn verwijderd, daarna opgezet met weinig ,water en aan den iook gebracht, in goed sluitende pan. Intysscben de knol schillen en in kleine blokjes verdeelen, boter toevoegen en zacht jes laten stoven, totdat kool en knol bijna gaar fcijn, daarna de geschilde en aan blok jes glesneden aardappelén toevoegen, alles tezanjen even aan den kook brengen, 1 d.L. melk toevoegen, peper en zout naar smaak en dagrna het vuur temperen en ten over vloede een asbest plaatje onder de pan leg gen, eh alles nog ongeveer 25 minuten door stoven. Even voor het opdoen de massa door elkander roeren dooh niet stampen en op een schotel overbrengen, en bestrpoien met kaas en peterselie. Men moet vooral zorgen, dat stoofpbt niet te nat, maar vooral ook niet te dropg wordt opgediend. die er droog mo?t uitkomen. Na het stor ten de tulband af laten koelen en dik mei poedersuiker bestrooien. Broodkoekjes. s 300 gram brood (zonder korst), 3 d.L. melk, 3 eieren, 50 gram suiker, 50 gram krenten, 100 gram boter, poedersuiker. We maken de melk warm en lossen er de suiker in op, wee ken het in dobbelsteentjes gesneden brood erin, en kloppen deze massa tot een gelyk" geheel, waardoor wy de schuimig geklopte dooiers, de in warm wa ter gewasschen en goed uitgelekte krenten doorroeren en ten laatste het zeer styf ge klopte eiwit. Van dit mengsel bakken wij met de boter kleine ronde koekjes, die aan beide kanten gebakken worden, en warm met poedersuiker bestrooid worden opge diend. Bananenpudding. Kook op de gewone wyze vanillepudding vah tè L. melk, 4 eetlepels custard en 5 eetlepels suiker. Schil 2 bananen en snijo z? aan plakjes; week die c.a. 15 minuten in sap van een uitgeperste citroen en een eet lepel poedersuiker. Doe de helft van de puddingmassa in een omgespoelde pudding vorm, leg hierop de bananenschyfjes, en daarop de rest van de pudding. Bedruip de pudding na liet storten met het citroensap Tu\band. 250 gram bloem, 20 gram gist, 100 gram boter, [lOO gram rozynen, 50 gram krenten, 50 graim sticade, 50 gTam geconfyte kers jes, 2 d.L. melk, mespunt zout. We maken een gistbeslag en zorgen voor een vej-warmde kom of pan, waarin de ge zeefde bloem wordt gedaan, maken de gist Hl kopje lauwe melk, vormen in het een kuiltje, doen hierin de gist en ;en met een houten lepel een deel van de omringende bloem met de gist. We zetten |de pan nu dichtgedekt op een warme plaats,]laten de gist ryzen en hervatten na 20 miniuten het maken van het beslag, door I de rest van de melk (lauw) by te voegen, de week gemaakte boter, suiker, zout ?n de eieren,'en maken hiervan een gelyk beslag, waar de goed gewasschen krenten, rozijnen, de gesnipperde sucade en de vruchtjes ook doorgewerkt worden, waarna het minstens een uur (dicljjtgfidekt) moet ryzen. Een tul- handvorm wordi nu ingevet en bestrooid met paneermeel,) daarna komt het beslag erin, ook dit late/ we hierin nog 20 minuten ryzen. J We pla&tseiyflen vorm in den oven, waar na we het s^bak laten bakken, totdat het door en jtfor gaar is. We overtuigen ons hiervan door er een breinaald in te Beslag of deeg. Bij het maken van leder beslag of deeg kan men enkele druppels azijn toevoe gen, waardoor het luchtiger wordt en beter zal rijzen. Inplaats van zoete kan men zure melk gebruiken, hetgeen een fijnen smaak geeft aan het baksel. Rijst koken. Indien men bil het koken van rijst een weinig sltroensap toevoegt, zal ze persoon minstens 40 cm ruimte beschik baar zijn (voor kinderen tot 12 ,aar. 30 cm) Op banken, die over den rug gemeten smaller zijn dan 140 cm, mogen dus geen 3

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1936 | | pagina 4