g L 1 1 -
Wasschen van fijne
en oude kant.
De a.s. Voorjaarsmode.
Oudejaarsavond traetatie.
FILMNIEUWS.
X
Een modern en practisch
gereehl.
Wie verre-reizen doet.
Bollen,
welkome traetatie
bnffdstoilet van ora^
Cacao neemt wat gebruik betreft een
veel minder groote plaats in dan thee
en koffie, het is geen zuiver genotmid
del meer, maar kan in sommige vormen
zelfs eenigszins als voedingsmiddel wor- I
den beschouwd. j
De cacaoboonen bevatten vrij veel
voedende bestanddeelen o.a. 50 pet. vet, t
cacaoboter, welkè evenwel bij de berei
ding grootendeels wordt verwijderd.
De voedingswaarde van de cacaopoe
der, zooals de fabrieken ze ons leveren,
is niet groot, doch Dij de bereiding van 4
den cacaodrank wordt weer vrij veel j
voedsel (suiker, melk) toegevoegd. Cho- 1
coiade, bereid met cacao, heeft even- I
eens een belangrijke voedingswaarde en I
kan Ln sommige gevallen zelfs als voed- I
sei dienen.
Ook cacao is niet geheel onscnuldlg. j
Ze bevat theobromine, een stof die eeni-
ge overeenkomst heeft met coffeïne. j
Zeer gevoelige personen zullen cacao I
dus niet mogen gebruiken. Verder vindt
men in cacao oxaalzuur, zoodat oxaal- j
steenlijders verstandig doen ze te ver-
mijden.
Indien men oude of wellicht fijne
kant bezit, moet meni dezp bijzonder
voorzichtig wasschen en niet te vuil.
laten worden. Wanneer men kant
wascht op de navolgende wijze, behoeft
men niet bang te zijn, dat deze bescha
digd wordt.
Men neemt hiertoe b.v. een halve-
literflesch met wijde hals, of een karaf,
maakt deze met warm water goed
-schoon, doet er wat goede zeepvlokken
ih, b.v. een eetlepel, en verder bijvullen
met water, en schudden om de vlekken
op te lossen. Nu doet men de kant in de
tlesch, niet te veel tegelijk, houdt de
binnenkant van de hand op de opening,
en schudt flink op en neer. Wanneer
het water vuil begint te. worden, giet
men het af en doet schoon zeepsop op
de kant, hetgeen men kan doen zonder
de kant eruit te nemen, daarna weer
flink schudden en vervolgens goed na
spoelen met warip, doch geen heet water
twee maal.
Wil men de kant een weinig stijf heb
ben, dan voegt men aan het laatste
spoelwater enkele druppels gom toe of
een klontje suiker, dat geheel opgelost
moet zijn ln een weinig kokend water.
Voorzichtig wordt de kant nu uit de
flesch geschud en het meeste water
er tusschen een doek uitgedrukt, daarna
fcpreidt men een witte doek uit, b.v. op
de strijkplank, en geeft de oorspronke
lijke vorm zooveel mogelijk weer, waar
na de kant met roestvrije spelden
wordt gespannen en gedroogd. In de
meeste gevallen is strijken overbodig,
doch indien men dit toch wil doen moet
dit op de verkeerde kant gebeuren, be
dekt met een stuk neteldoek of volle.
indien de kant gekleur^ moet worden
kan men aan het laatste spoelwater een
weinig gezeefde koffie of thee toevoe
gen. doch men moet voorzichtig zijn en
niet te donker kleuren. Aan te bevelen
is. de kleur op een ander stukje kant te
probeeren.
Evenals kant kan men op deze wijze
ook fijne garnituren, kleedjes en derge
lijke op uitstekende wijze wasschen.
A luminiumpannen
Een aangebrande aluminlumpan
kan men schoonmaken door er azijn
in te koken en deze er nog een uur of
vyf, zes in te laten staan. Daarna de
azijn eruit gieten en de pan omge
keerd laten drogen.
Gioconda? De zon staat stil, de aarde
draait om de zonde maan krijgt haar
licht door de weerkaatsing van de
aarde. Het zonlicht, dat door de aarde
wordt gereflecteerd, zien wij op de
maan. Zoo is het. O mijn hemel, wat
zjjn wij nietig in vergelijking met die
grootsche dingen Hoe deemoedig moe
ten wij menschen op aarde zijn..."
En toen gebeurde er een wonder.
Want nog steeds had er aan de beel
tenis der schoone vrouw iets ontbro
ken, dat voelde Leoriardo; hij had al
leen tot nog toe nooit kunnen zeggen,
wat het was. Soms veranderde hij iets
aan de handen, aan de oogenmaar
die waren goed, er ontbrak niets aan.
Maar in dit schemeruur werd het
Leonardo duidelijk, wat het was, dat
ontbrak aan het beeld: de glimlach
om haar lippen, die door het schemer
licht nu duidelijk rond den ernstigen
mond scheen te liggen.
En Leonardo greep voor het eerst
sinds maanden weer naar het penseel.
Hij legde het wonderbaarlijke lachje
vast, mysterieus en droevig, begrij
pend en liefelijk. Het werd een lachje,
Pl.36>
Voorden avond is bovenstaand toilet no. 10 bestemd. Het is van zijden mouseline in*
een bleu pfile tint. No. 11 Is een dinerjapon van moiré zijde. Het jasje is van zwart
velours. No. 12 is van zwart velours. De revers van het jasje en de rok zyn rijk ver
sierd met kleine pareltjes.
De veelvuldigheid der mantelmode
geeft aan de fantasie de meest moge
lijke speelruimte. Redingotevormen
zonder ceintuur, losse ulstermodellen
staan naast klokmantels, welke rijk
met bont zijn gegarneerd. De lang
harige bontsoorten zijn wat op den.
achtergrond geschoven en men geeft
thans de voorkeur aan persianer,
Breitschwanz of seal.
Complets nemen in de voorjaarscol
lecties nog een groote plaats in. Lan
ge en korte mantels, bolero's, wijde
klokkende vormen, alsook aansluiten
de, kortom in een oneindige variatie
worden de complets gebracht.
Voor'avondkleeding treden crêpes
en cotelé's sterk op den voorgrond.
Groote bloemendessins in sterk spre
kende kleuren zijn het meest ge
vraagd.
Kleine metalen kettings, dikwijls
van goud- of zilverimitaties, worden
als garneering op sportieve hoeden
aangebracht.
Grijs en bruin bont, vooral Persia
ner, Indisch lam en Breitschwanz zul
len de komende mode beheerschen.
Daarom gaan toques van bont of hoe
den met bont gegarneerd een goede
toekomst tegemoet.
Vele bontmodellen nemen de Rus
sische stijl over. Casaques van bont
too'nen kleine, staande kraagjes en
breede ceintuurs. Bijna uitsluitend
worden hier de hooge, Russische bont
mutsen bij gedragen, die dikwijls
lichte, kleine garneeringen toonen om
een vroolijk geheel te verkrijgen.
Op het «ogenblik, dat het society-
leven weer begint, treedt het verschil
tusschen voor- en namiddagskleedij
bijzonder op den voorgrond. Jeugdig
en charmant zijn de in ietwat stren
gen stijl gehouden kleine japonnen,
de eenvoudige lijnen van de korte,
rechte of in model geknipte, zoo
spaarzaam mogelijk gegarneerde rok
ken; de gracieuze schootjes en bolero
effecten en de op verschillende wijze
vervaardigde ronde, ovale, puntige,
in schulpen geknipte garaeering. Be
koorlijk staan de geraffineerd eenvou
dige garniturende met vroolijk bun
gelende klokjes en pompons afge
maakte dassen van gekleurd tres; de
lichte plastrons; de kraagjes, befjes
en bloembladvormige jabots v'an pi
qué, de origineele knoopen, ceintuur
gespen en haken en de deels gekleur
de, deels verchroomde afsluitingen
aan de schouders, de mouwen en de
zakken.
dat door een enkele beweging der lip
pen alle wereldraadselen scheen op te
lossen; het was de glimlach van een
wijze, die de eerzucht en het streven
der menschen kent en berustend
zwijgt.
Het kleed van Gioconda, de rotsen
van den achtergrond, alles scheen in
dit vreemde, schemerige licht ineen
te vloeien, en ook in dit schilderij zag
men het mysterieuze,.dat alle werken
van Leonardo da Vinei kenmerkt.
„Gioconda glimlacht!" fluisterde de
meester tevreden. Toen riep hij de
jongelui, die onder den. kersenboom
in den tuin zacht stonden te praten.
„Gioconda lacht", fluisterde *Toma-
so by na eerbiedig en ook de anderen
zeiden zacht: „Zij lacht."
Leonardo haalde zijn zelfportret,
en zette dat naast Gioconda neer.
Francesco schrok.
„Meester...", stamelde hij, „het zou
Uw dochter wel kunnen zijn... zij
heeft precies uw mond... als u lacht...
Leonardo knikte zwijgend na de
woorden van zijn lievelingsleerling.
Er rolde een traan over zijn wangen,
in zijn baard. Hij weende om Madon
na Lisa, om haar hoogmoed, haar
trots, haar al te kleine hart. „Ik kan
haar alleen het leven niet geven", zei
hjj zacht.
„Maar zij leeft", sprak Michele.
„Vooi* jullie! Al mijn hartebloed
heb ik gegeven... Nu ben ik leeg... en
oud..."
„Meester! U oud? Omdat het vlie
gen mislukt is?"
„Ach... dat tijdverdrijfHij from
melde wat bladen schetspapier ineen.
Er stonden reeds nieuwe ontwerpen
op, ditmaal voor ^en kanon. „Al dat
papier! «En wat zijn machines?...
Niets...", zei hij in gedachten.
„Heb jij een meisje lief, Tomase?'
vroeg hij plotseling aan den jonger,
bergbaer.
Deze, verlegen, kreeg een kleur.
„Dus je hebt iemand lief. Houdt
haar dan vast. De jeugdde jeugd...
.en de liefde... Die alleen..."
cDe meester eindigde zijn zin niet.
Hy\ wenkte de leerlingen. Zij verlie
ten hem; hij bedekte het schilderij
Gioconda scheen niet meer te lachen.
Een viertal smaakvolle tailleurs
Herkomst vak Berliner Bollen.
Wie kent
liner
room zoo n
winteravonden
Oudejaarsavond
gebak behooren.
men er verschille
der andere „Bei
de heerlijke Ber-
gevuld met jam ot'
zijn op
m vooral ook op
tot het traditioneele
li Duitschland heeft
itde namen voor, on-
liner Pfannkuchen"
of „Braunschweiger Prillecken", ter
wijl men ze in Zuid-Du itsch land
„Krapfen" noemt.
Minder bekend is echter, dat dit ge
bak reeds uit de grijze oudheid stamt,
men zegt, dat het reeds eeuwen terug
door huisvrouwen of „keukenmees
ters" gebakken werd. De naam
„Krapfen" schyn|t ontleend te zijn
aan een waardin, Cecilia Krapfen, die
in het midden der zeventiende eeuw
to Weenen leefde, en de kunst om
koeken te bakken uitstekend ver
stond. Haar restaurant was een mid
delpunt voor allen, die op lekker eten
gesteld waren, en toen zij eenmaal-
begon met het bakken der smakelijke
bollen, was baar naam tot zelfs over
de grenzen gevestigd. In Weenen zeil
noemde men het gebak „Cilli-kugeJn"
naar de bakster P rau Cecilia. Hel
door haar samengestelde recept werd
na haar dood afgestaan aan het Sak-
kersgilde in Weenen, en alleen de
meester-bakkers kregen een afdruk
van het origineel, een gewoonte, die
zich handhaafde tot aan het einde
van de achttiende eeuw.
Waarschijnlijk is de naam „Krap
fen" echter nog veel ouder en heeft
zijn ontstaan te danken aan een zeke»
gebak, dat de oude Romeinen reeds
bakten ei\ dat zij „globulk" noemden,
hetgeen „balletje" beteckent. t li
jaar 149 voor Christus moet er eey
recept zijn overgebleven, waarbij
meel en melk gemengd werden en ge
vormd werden tot de grootte vau
„kindervuistjes", en in heet vet ge
bakken werden, waarna men ze „met
honing bestreken" at.
De naam Krapfen kreeg dit gebak
in de middeleeuwen en beteekent
Ohrphus, dat ik haak. Men bakte n.l.
dergelijke bollen, doch van een eenigs
zins anderen vorm, meer langwerpig,
met punten aan beide kanten, waar
van de een naar boven, de andere
Nijvere vrouwenhanden druk aan
Der Bettelstüdent.
Schouwburg-Bioscoop.
Johan Heesters.
Hedenavond zal in de Schouwburg-Bios
coop ter eere van het 10-jarig bestaan wor
den Vertoond „Der Bettelstüdent", een ver
filming van de gelijknamige operette van
Garl Miliöcker en het spreekt vanzelf, dat
in deze nieuwe Ufa-film muziek en zang
•hoofdzaak zijn. Voor het eerste zorgde Alois
Melicharr op afdoende wjjze; zang van
goede kwaliteit is er in overvloed,' o.a.
van onzen landgenoot Johan Heesters, die
in deze film, zyn eerste by de Ufa, de titel-
roh vervult. Naast hem moet vooral Carola
Höhn genoemd worden om haar belangrijke
aandeel in het vocale gedeelte van de film.
De geschiedenis speelt Voor wie de
operette niet kennen ay het nog even ge
releveerd in het begin van de achttiende
eeuw in Krakau. Het gist in het door de
Saksers onderdrukte Polen en vooral onder
de studenten wordt tegen den stadscomman-
dant Ollendorf samengespannen, waarbij de
arme student Simon de leiding heeft. Hy is
het, "die het spotliedje op den kolonel ge
maakt heeft als deze door het trotsche Pool-
sche meisje Laura, een der beide dochters
van gravin Nowalska beleedigd is; hij is
het echter ook, dien de kolonel gebruikt
voor de grap, waarmee hy zich op Laura
wreekt; Simon moet tegenover gravin No
walska voor een schatrijken vorst doorgaan
n haar dochter het hof maken. In tegen-
sttelling tot de bedoeling gelukt dit laatste
uitstekend. Als het oogenblik van Ollen-
dorfa wraak is aangebroken en hij de ware
identiteit van zyn gast bekend mgakt, is
wel de schraperige gravin Nowalska diep
teleurgesteld, maar Laura blyft Simon
trouw, en een happy end in optima for
ma wordt het ten slotte, als blykt, dat de
arme student in werkelijkheid in het geheel
geen arme student, maar een Poolsche her
tog ?n broer van den koning is.
Men ziet: gelegenheid te over voor ver
wikkelingen, die voor de spanning in het
filmverhaal moeten zorgen, en voor scènes,
waarin de Ufa nog eens ten volle kan too
nen wat zfj aan kijkspel vermag |e produ-
ceeren. Vooral op dit laatste gebied stelt
de film niet teleur: de costuums zyn aller
aardigst, de decors en de aankleeding in het
'algemeen, bijvoorbeeld in de scènes van
het ter eere van den Poolschen gast aange
richte feest, zyn van een rykdom en schit
tering en oqk van een doeltreffendheid, die
bewijzen, dat de Ufa kosten noch moeiten
gespaard heeft om met deze costuum-ope-
rette goed voor den dag te komen.
Johan Heesters toont zich in deze eerste
Duitsch-sprekende film, die wy van hem
zien (hij trad reeds eerder op in de Ween-
sche film „fi,ie Leuchter des Kaisers", die
hier nog niét vertoond is) niet alleen een
zanger meVeen aangenaam en voor de film
zeer geschikt geluid, maar ook oen behoor
lijk acteur. Zyn medespelers zijn alle b •-
kende Ufa-sterren.
Als bijzonder attractie engageerde de
directie Pientje de la Mar, de bekende caba
retière en filmster, naar wie het altijd weer
een genoegen is te luisteren.
Na afloop is er, we schreven het reeds,
een bal met attracties in de zaal Kunstmin.
Een Hollander die succes heeft.
Mat Johan Heesters betreft, men zal zich
afvragen hoe een Hollander het heeft klaar
gespeeld zoo gauw naam te maken in Wee-
ïVn en daarna in Berlijn. Hij vertelde hier
over zelf het volgende:
Het is eigenlijk begonnen met Kerstmis
van vorig jaar. Uitrad toen in Berlijn in
een operette op en de perscritieken van den
volgenden dag waren allen buitengewoon
gunstig. Een der bladen schreef: Hans
Heesters kwam, zag en overwon. En al
heet ik dan ook geen Hans maar Johan
Heesters, ik kon me met die beoordeelingen
gelukkig pryzan. Eenigen tijd later, in het
begin van dit jaar, ben ik naar Weenen ge
trokken om daar in de Volksopera in en
kele operettes op te treden. Daar heeft een
der leiders van de Ufa mij gezien en spoe
dig bereikte me het verzoek, naar Berlijn
te konten, om proef te zingen. Ik was daar
met twee andere tenors en om de beurt
moesten we een gedeelte van „Der Bettel
stüdent" ten gehoore brengen. Het gezel
schap waaronder productieleider f*feif-
fer heeft unaniem zijn stem op my uit
gebracht, en zoo kreeg ik de hoofdrol in
de film „Der Bettelstüdent".
UTT DEN OMTREK
BOSKOOP.
TH ALI A-THEATER.
Lionel A twill, Spencer Tracy, Virginia Bruce in
^"uhe.Murder ;Man'
Boo inplant-dag ter gelegenheid van
het Vorstelijk Huwelijk.
Heeft voBe sympathie van Frinses
Juliana.
De afd. Boskoop der Kon. Ned. Maat
schappij voor Tuinbouw en Plantkunde
heeft van het hoofdbestuur het volgen
de schrijven ontvangen:
Het Hoofdbestuur heeft de eer U metje
te deden, dat het gaarne aan het ver
zoek van de afd. Naarden—Bussum en
Omstreken voldoet, betreffende het
planten van epn boom bij gelegenheid
van het huwelijk van H. K. H. Prinses
Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard von
Llppe—Blesterfeld. Dientengeyolge ver
zoekt het Hoofdbestuur uw afdeellng
het initiatief te willen nemen, opdat ln
de steden en dorpen, behoorende tot
het rayon van Uw afdeellng een eiken
boom wordt geplaatst, zoo mogelijk een
Quercus palustris. Het is het Hoofdbe
stuur bekend, dat Prinses Juliana met
dit voornemen zeer sympathiseert.
De Centrale Vereenlglng voor School
tuinen en Boomplantdagen in Nederland
voorzitter de heer J. R. Koning, Huize
Frankendael, Amsterdam, geeft gaarne
voorlichting bij het organlseeren van
een feesteiijken Boomplantdag met de
jeugd. Bij het bureau van genoemde
vereeniging, oiympiaplein 71. Amster-
dam-Z., is op aanvrage een brochure
„Boomplantdagen" gratis verkrijgbaar
De Centrale Vereenlglng voor School-
werktuinen en Boomplantdagen ln Ne_
derland is tevens bereid tegen -kostenden
prijs herinneringsmedailles voor de kin
deren te leveren
Uit bovenstaande blijkt, dat de be
doeling is, d£\t in iedere Nederland-
sche/gemeente een eikenboom wordt ge
plant, evenals Indertijd een „Wilhel-
rnlna-linde".
In verband hiermede heeft de afd.
Boskoop van de Kon. Ned. Maatschappij
voor Tuinbouw en Plantkunde een
schrijven gericht aan de tot het rayon
Boskoop behoorende gemeenten Alphen
a. d. Rijn, Benthuizen, Bodegraven, Bos
koop, Hazerswoude, Waddlnxveen en
Zwtjimmerdam, inhoudende, om aan het
verdoek van het Hoofdbestuur gevolg te
f geven, terwijl de afd Boskoop gaarne
bereid is in een of andere vorm van
dienst te zijn.
Ontwerp bloemententoonstelling.
vjm bevoegde zijde vernemen wij, dat
aan den heer J H. van Straaten van
Nesi nadat, de heer H. W. E. Struve
bedankt, Is opgedragen
ontwerp-teekening
naar beneden wees.
Deze „Krapfen" werden niet ge
zoet, omdat zij bij vleesch gegeten
werden en tevens dienst deden als
vorken, die in de 12de eeuw nog niet
bekend waren. Met de punten werden
de stukken vleesch naar dn mond ge
bracht, zoodat dit baksel inderdaad
een tweeledig doel bezat, n.l. om als
spijs en als utiliteitsvoorwerp te die
nen!
Langzamerhand ontwikkelde het
gebak pich tot zijn tegenwoordigen
vorm en in de achttiende eeuw vulde
men de bollen met vruchtenmoes, en
bestrooide den bovenkant met suiker.
In de negentiende eeuw begonnen
de bollen zelfs zeer populair te wor
den en ging men zelfs zoover, dat er
allerlei kleine geschenkjes in het deeg
gestopt en meegebakken werden. In
Neurenberg hebben de magistraten
zelfs indertijd paal en perk moeten
stelle» aan een groote overdrijving
op dit punt en werd het „unmassige
Völlern und Krapfen" bakken verbo
den. Op gastmalen werd namelijk ge
bak opgediend, dat kostbare kleinoo-
diën in zich hield, waarmede de gas
ten vereerd werden, hetgeen tot groo
te buitensporigheden leidde.
In latere jaren is het gebak ont
staan, zooals wij het kennen, van
bloem, gist en melk gemaakt, en ge
bakken in frituurvet en gevuld met
marmelade of room, dat een uitge
sproken Oud- en Nieuwjaarsgebak is
geworden en zich ongetwijfeld ook in
de verre toekomst zal blijven hand
haven als feestgebak.
Ditmaal willen; we een kaasgerecht
bespreken, dat door alle kaasliefhebbers
en dat zijn ér vele bijzonder ge
waardeerd zal worden. De bereiding er
van Is niet moeilijk en kost niet veel
tijd, maar vraagt wel eenlge toewijding
van de hulsvrouw
Om te beginnen hebben we jonge kaas
noodig, die echter ook weer niet al te
Jong en te zacht moet zijn, willen de
kaaslapjes goed uitvallen. Op 't oogen
blik ls stevige September-kaas wel ge
schikt.
Dan vraagt het paneerlapje onze aan
dacht. Dit moet de dikte hebben van
beignet-beslag: als we er een lepel In
gedoopt hebben, moet dus het papje den
bollen kant hiervan met een dun laagje
t bedekken.
I Het derde punt van belang is de tem-
peratuur van de boter, waarin we b&A-
1 kendez§ moet zóó hoog zijn, dat ae
boter goed bruin ls (natuurlijk zonder
1 te verbranden). De hooge temperatuur
van de bruine hoeveelheid boter maakt
dfc gewenschte vlugge bereiding moge
lijk.
De toebereide kaaslapjes moeten ten
slotte zoo warm mogelijk worden opge
daan: hiervan hangt de goede smaak
voor een groot deel af.
We kunnen ze op tafel brengen m»t
groenten en aardappelen;- willen we deze
laatste gekookt opdienen, dan kunnen
we een bruine boterjus maken. De aard
appelen kunnen evenwel nok gebakken
worden.
Vormen de kaaslapjes het voorgerecht
(met geroosterd brood of kleine be
schuitjes") dan is de helft van de, In
onderstaand recept genoemde, ingredlën -
ten voldoende.
j KAASLAPJES (voor 4 personen)
503 gram (1 pond) Jonge kaas:
l kopje bloem en l kopje water;
paneermeel;
100 gram (l ons) boter.
I Snijd de kaas in plakken van J tot
j 1 c.M. dikte. Meng de bloem met het
water tot een papje; wentel de plakken
kaas hier doorheen en daarna door
paneermeel. Bak de gepaneerde plak-
ken ln goed warme boter aan belde
kanten vlug bruin en doe ze op een
warmen schotel. Dien ze zoo vlug moge
lijk op.
Bijna iedereen is het er over eens, dat
een van de mooiste dingen, die leven
ons kan gevenr e I z e n is. Niet alleen,
omdat men land en meifschen leert
kennen en kunstwerken bewonderen,
maar ook omdat men een Inzicht krijgt
ln de levenswijzen van andere volkeren.
En bij deze levenswijze behoort ln de
eerste plaats de wijze van koken. Ieder
van ons heeft stellig wel eens, wanneer
hem of haar op reis een gerecht buiten
gewoon goed smaakte, het recept ge-
1 vraagd, om het als relstrofee mee naar
huis te nemen en bij het nuttigen ervan
j vroólijke reisherinneringen op te halen.
Nu ls niet leder van ons in de ge-
legenheid verre reizen te doen, maar wel
iedereen ls ln de gelegenheid het d$ge-
lijksch menu eens af te wisselen met
iets bijzonders. Dat is dan. ook de reden,
waarom wij hier een paar recepten laten
volgen van llevelingsspijzen van andere
volkeren We hebden uitsluitend die ge
rechten genomen, waarvan de benoo-
digdheden ln ons land te verkrijgen zijn.
Spanje: tertilla de papatas. (Aard-
apnelomelM). 3 of 4 aarrtnpnelen worden
geschild, gewasschen, gedroogd en ln
teete olijfolie langzaam gebraden. Dan
Foegt men er een half pond fijngesne
den ham aan toe. Ondertusschen klutst
I men 6 eieren, doetfldaar de aardappelen
met ham bij en roert door het geheel
I een snufje zout In de pan maakt men
I een weinig olijfolie heet en van het deeg
bakt men omelets, die aan beide zijden
lichtbruin moeten zijn. Heet opdienen.
Zweden pl&tten. (Eierkoeken). 2J
of 3 kopjes meel, h theelepeltje zout, 2
1 eieren, 1 liter melk, 4 eetlepels gesmol-
i ten boter. De eieren worden flink ge
klutst en, met een weinig melk, bij het
meel gevoegd. Dan volgt de helft van<
de boter en de rest van de melk. Men
laat het deeg l uur staan. Mét de rest
van de boter smeert men de pan in en
j bakt het deeg kleine koekjes.
Jachtschotel.
400 gram koud vleasch, 114 K.G. gekookte
aardappelen, 2 groote uien, 2 d.L. water, 4
i appelen, 1 bouillonblokje, 2 d.L. melk, 60
ilfram boter, 1 theelepel kokskruiden, noot
en zout naar smaak.
j We hakken het vleesch in kleine stukjes,
j fruiten de gesnipperde uien en een deel van
de boter lichtbruin, terwyl wy de aardap
pelen fyn malen en de appelen aan dunne
plakjes snijden. Hebben wy de ui gefruit,
dan wordt het vleesch erbü gevoegd, de
kokskruiden en de 2 d.L. warm water met
het bouillonblokje. De gemalen aardappelen
worden met de melk en de gemalen noot
vermengd, zout naar smaak, en nu nemen
wy een vuurvaste schotel, bestrooien bodem
en zijkanten met paneermeel en beginnen
met de helft van de aardappelen hierin te
doen, daarna de plakjes appel, vervolgens
de uien en vleesch, appelen en de laatste
laag wordt purée; op de bovenkant strooien
we dik paneermeel en leggen hier en daar
een klontje boter. Tenslotte wordt de scho-
tel in den oven geplaatst om een mooi
I bruin korstje te krijgen.
Huzarensla.
400 gram koud varkens- ofkalfsvleesch,
10 k 12 gekookte aardappelen, 2 gekookte
bieten, 4 lepels slaolie, 5 lepels azyn, 1
flinke ui, 3 hardgekookte eieren, 4 groote
augurken, kropsla, peper en zout, mayon
naise.
We beginnen met het vleesch, de aardap
pelen, de bieten, de ui, de augurken en 1
hardgekookt ei met elkaar zeer fijn te hak
ken, voegen peper, zout, slaolie en azyn bij
en scheppen dit met elkaar om en om, op
dat alle ingrediënten zich goed met elkaar
vermengen, en doen er daarna 5 lepels
mayonnaise bij. Om huzarensla echt smake
lijk te maken is het noodig dat deze daags
tevoren klaargemaakt wordt, opdat alle
smaakjes zich met elkaar vermengen, en in
ppn slabnk bewaard wonlt. Om den schotel
da airvoor had bedan]
het maken van een
voor de ln 't voorjaar 1937 te Boskoop te
houden groote bloemententoonstelling
f
De versiering van het Kon. Paleis.
De gehouden collecte voor de versle
ring van eenlge zalen lit het Koninklijk
Palels ter Relegenheid van het huwelijk
van Prinses Juliana met Prins Bernhard
heeft ongeveer 1500 ln contanten op
gebracht. Het totale bedrag, dat voor dit
I doel bij het comité is binnengekomen
bedraagt met schenkingen van planten
en blocmenmateriaal enz. circa f 2G00.
Keshulstvellingen.
Te beginnen met vandaag en verder
I op 15, 17, 19, 21, 22, 23 en 24 December
zullen alhier speciale veilingen van bes-
hulst, buxus, coniferen, sparregroen en
I andere Kerst-artikelen worden gehou-
i den; 'deze vellingen vangen om 10 uur
i aan.
j Belanghebbenden vooral raadplegen
j de advertentie voorkomende ln dit blad.
Ned. Herv. Gemeente.
j In de gehouden kerkeraadsvergadering
i der Ned. Herv Gemeente ls tot ouder
ling gekozen de heer A. van Tol Johz. en
tot diaken de heer Joh. de Mol
Scheepvaartverkeer.
Het aantal schepen, dat gedurende de
maand November de hefbrug passeerde
1 bedroeg 4411. 2988 maal moest de brug
1 geopend worden, terwijl dit voor 1423
1 vaartuigen niet noodig was.
„Arboricultura".
Vóór de vereen. „Arborlcultura" zal de
heer S. G. A. Doorenbos, dlrecteuf der
Gemeente-plantsoenen te Den Haag op
Dinsdag 15 December a.s., 's avonds 8.15
Jn hotel Kiaassen een lezing houden
over het onderwerp: „De Japansche
Bloemkersen".
Lezing Ds. L. S. den Boer.
In de Uhr. Geref. Kerk heeft Ds L. 8.
den Boer uit Arnhem voor de Chr. Ger.
Mannenvereen. een lezing gehouden over
het onderwerp: „Het geweten van He
lodes Antipas" fipr wees op de macht
van den Satan in ons leven, die zich
vaak samentrekt op één bepaalde zonde
ln den mensch. Bij Herodes was dat de
zonde van de wellust; zijn huwelijks
leven ls daarvan het bewijs. Als hij ln
aanraking komt met Johannes den Doo-
per wordt zijn geweten verontrust. Na
een psychologische teekening van Hero-
des* houding tegenover Johannes den
Dooper besloot spr. met te wijzen op het
.eenlge middel tegen onze zonde, „het
geweten gereinigd door de besprenglng
met het bloed van Jezus Christus.
op' të maken wordt eerst een bedje' van sla
blaadjes gelegd, hierop komt de huzaren
sla, die hoog opgestapeld wordt en daarna
gladgestreken, terwyl op de bovenkant pog
mayQDngise.woïdt gedaan, terwttlwy Plak
jes hardgekookt ei langs den rand leggen,
zoo mogeljjk ook tot waaiers gesneden
augiirkjes. Het opmaken van zulk een scho
tel Hangt natuurlijk af van de fantasie en
de bedrevenheid der huisvTouw.
Vleeschlooze stoofpot van groene
kool en selderij.
3 iroene kooltjes 1 selderyknol, 1% K.G.
aardippelen, 100 gram boter, 1 d.L. melk,
100 gram geraspte kaas, peper, zout, ge
hakte peterselie.
De! kooltjes worden dun geschaafd, nadat
alle buitenste bladeren zyn verwijderd,
daarna opgezet met weinig ,water en aan
den iook gebracht, in goed sluitende pan.
Intysscben de knol schillen en in kleine
blokjes verdeelen, boter toevoegen en zacht
jes laten stoven, totdat kool en knol bijna
gaar fcijn, daarna de geschilde en aan blok
jes glesneden aardappelén toevoegen, alles
tezanjen even aan den kook brengen, 1 d.L.
melk toevoegen, peper en zout naar smaak
en dagrna het vuur temperen en ten over
vloede een asbest plaatje onder de pan leg
gen, eh alles nog ongeveer 25 minuten door
stoven. Even voor het opdoen de massa door
elkander roeren dooh niet stampen en op een
schotel overbrengen, en bestrpoien met kaas
en peterselie. Men moet vooral zorgen, dat
stoofpbt niet te nat, maar vooral ook niet
te dropg wordt opgediend.
die er droog mo?t uitkomen. Na het stor
ten de tulband af laten koelen en dik mei
poedersuiker bestrooien.
Broodkoekjes.
s 300 gram brood (zonder korst), 3 d.L.
melk, 3 eieren, 50 gram suiker, 50 gram
krenten, 100 gram boter, poedersuiker.
We maken de melk warm en lossen er de
suiker in op, wee ken het in dobbelsteentjes
gesneden brood erin, en kloppen deze massa
tot een gelyk" geheel, waardoor wy de
schuimig geklopte dooiers, de in warm wa
ter gewasschen en goed uitgelekte krenten
doorroeren en ten laatste het zeer styf ge
klopte eiwit. Van dit mengsel bakken wij
met de boter kleine ronde koekjes, die aan
beide kanten gebakken worden, en warm
met poedersuiker bestrooid worden opge
diend.
Bananenpudding.
Kook op de gewone wyze vanillepudding
vah tè L. melk, 4 eetlepels custard en 5
eetlepels suiker. Schil 2 bananen en snijo
z? aan plakjes; week die c.a. 15 minuten in
sap van een uitgeperste citroen en een eet
lepel poedersuiker. Doe de helft van de
puddingmassa in een omgespoelde pudding
vorm, leg hierop de bananenschyfjes, en
daarop de rest van de pudding. Bedruip de
pudding na liet storten met het citroensap
Tu\band.
250 gram bloem, 20 gram gist, 100 gram
boter, [lOO gram rozynen, 50 gram krenten,
50 graim sticade, 50 gTam geconfyte kers
jes, 2 d.L. melk, mespunt zout.
We maken een gistbeslag en zorgen voor
een vej-warmde kom of pan, waarin de ge
zeefde bloem wordt gedaan, maken de gist
Hl kopje lauwe melk, vormen in het
een kuiltje, doen hierin de gist en
;en met een houten lepel een deel
van de omringende bloem met de gist. We
zetten |de pan nu dichtgedekt op een warme
plaats,]laten de gist ryzen en hervatten na
20 miniuten het maken van het beslag, door
I de rest van de melk (lauw) by te voegen,
de week gemaakte boter, suiker, zout ?n de
eieren,'en maken hiervan een gelyk beslag,
waar de goed gewasschen krenten, rozijnen,
de gesnipperde sucade en de vruchtjes ook
doorgewerkt worden, waarna het minstens
een uur (dicljjtgfidekt) moet ryzen. Een tul-
handvorm wordi nu ingevet en bestrooid
met paneermeel,) daarna komt het beslag
erin, ook dit late/ we hierin nog 20 minuten
ryzen. J
We pla&tseiyflen vorm in den oven, waar
na we het s^bak laten bakken, totdat het
door en jtfor gaar is. We overtuigen ons
hiervan door er een breinaald in te
Beslag of deeg.
Bij het maken van leder beslag of deeg
kan men enkele druppels azijn toevoe
gen, waardoor het luchtiger wordt en
beter zal rijzen.
Inplaats van zoete kan men zure melk
gebruiken, hetgeen een fijnen smaak
geeft aan het baksel.
Rijst koken.
Indien men bil het koken van rijst
een weinig sltroensap toevoegt, zal ze
persoon minstens 40 cm ruimte beschik
baar zijn (voor kinderen tot 12 ,aar.
30 cm) Op banken, die over den rug
gemeten smaller zijn dan 140 cm, mogen
dus geen 3