HET VORSTELIJK HUWELIJK IN DE RESIDENTIE' GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 8 JANUARI 1987 - TWEEDE BLAD Markante mumenten uit den schitterenden Bruidsstoet, die een sprookje geleek. Jean Mermoz de Fransche vliegenier. Het meisje op den landweg1. IEDER SLAAGT Kw a r t j e s-R u b r i e k LET WEL IN ELK HUIS H. M. de Koningin st\jgt in het burgerlijk hawliik Pr"lS Ben,J,ar<i TCrlate» bet stadhuis nadat escDortef6eer1ÖiÏetrofcb,ik' W<ilke 0raV,!nstraat bood' Ouden koets Het sprookje van 7 Januari. Uitbundig toegejuicht" door de duizenden toeschouwers reed de sprookjeskoets door de Bruids- stad naar de Groote Kerk. „Het Zuiderkruis" keert niet weer... Voor de dertiende maal verdwenen! No. 13 bracht ongeluk! „Jean Mermoz, de Fransche vliege nier is met zijn „Zuiderkruis", waar mee hij den Zuid-Atlantischen Oceaan overvloog verdwenen.' Toen de Fran sche bladen met groote letters dit be- richt verkondigden, hadden allen nog hoop, dat' de aviateur terug zou kie ren want het was niet de eerste maal, dat Mermoz verdwenen was. Reeds twaalf niaal voordien verdween de vlieger en altijd weer werd hy gered, doch ditmaal schijnt hij het te hebben verloren in den wedloop met den dood. Vergeefs hebben vliegtuigen en schepen naar hem gezocht. Vergeefs ronken er thans nog vliegtuigen bo- ven den onmetelijken Oceaan waar over Mermoz 24 maal met .succes he'envloog. De golven namen een mensch, wiens leven zoo onwaar schijnlijk^ avontuurlijk was, dat geen romancier het zou willen wagen zijn held alle daden toe te schrijven, die Jean Mermoz werkelijk meemaakte. In de „Vliegschool des Doods". Op 18-jarigen leeftijd in het jaar 1921 meldde Mermoz zich vrywil- wig aan bij het luchtwapen voor vier jgal'. Te Istres leerde hij vliegen, doch dat was toentertijd niet zoo ge- makkèlijk en ongevaarlijk als nu. De leerlingen vlogen met oorlogsmachi nes, die pas waren opgeknapt van de beschadigingen, welke de toestellen in den oorlog hadden opgeloopen. In drie maanden tijds verloor Mermoz 17 zij ner kameraden, die het leven lieten bij verschillende vliegongevallen, dochdat deed geen afbreuk aan zijn enthousiasme voor de vliegsport. Doch ook Mermoz zou geen tegenslag worden gespaard. Hij kreeg een on geval by een landing. Onder de splin ters van een gehavende machine kroop hy uit; bloedend, met gebroken been en gekneusde kaak! Noodlanding in de woestijn.' Nauwelyks van de bekomen ver wondingen genezen ,l.iet Mermoz zich overplaatsen naar de vliegafdeeling vap de Franschen, die het opstandig Syrië moesten bedwingen. Op een dag vloog het vliegtuig, waarmee hij vloog in brand. Mermoz was gedwongen in vijandelijk land te landen. Zonder voedsel en water sleepten Mermoz en zijn mecanicien zich door den- steen- woestyn. Vier dagen lang dwaalden zij" rond .tenslotte kon zijn kameraad, die een enkel had verstuikt, niet ver der. Mermoz kroop toen op handen en voeten enkele honderden meters voort. Dan stortte hij neer, uitgeput door de doorgestane pijnen, den hon ger en de kwellende dorst. Zoo von den de Meharisten hem en zijn vriend slechts enkele meters van den ver keersweg Deir-er-Zeer-Palmyra ver wijderd... 50.000 Francs losgeld. Dit avontuur in den woestijn zou evenwel niet het eenige blijven. In 1924 bevloog hy in dienst van de Maatschappij Latecoère de Casablan- ca-Dakar. Een panne dwong nem, eenige dagreizen van Caap Juby ver wijderd, midden in de door roovers- benden bewoonde streek te landen. Mermoz' eenige begeleider was een Moorsche tolk, die den piloot voor zichtigheidshalve werd mee gegeven, om in geval van gevangenneming te kunnen onderhandelen over losgeld. Twaalf uur lang liepen beide, dan leg den zij zich te slapen en toen Mermoz ontwaakte, was hij alleen. De inboor ling had hem verlaten om de roovers te vertellen waar een goede buit te van het stadhuis. de Glazen Koet» na het verlaten DE BEMANNING VAN DE EMDEN" TE BANGKOK. Gedurende het bezoek van d? Duitsche kruiser „Emden" aan Bangkok, viel de be manning van dit schip .een hartelijke ontvangst ten deel. Toen de commandant een krans legde by het gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, was een eere-compagnie voormalige Siarneesche strijders in parade-opstelling opgesteld. door MARJOLEIN STIENS. Op de oude buitenplaats iieerschte een koortsachtige bedrijvigheid. Er werd gebakken en gebraden. Overal roQk het naar peperkoeken en honing- klonten. De oude Anton moest weer de groote tafel in de feestzaal dekken en was sinds dagen bezig deze wat te versterken, want de ouderdom van de tafel was niet meer na te gaan. Maar zonder deze lange tafel, die op houten schragen rustte en waaraan ieder, van de eigenaresse tot het jong ste dienstmeisje een plaats vond, was het feest ondenkbaar. Johannes, de koetsier was onderweg om ver schillende families uit te noodigen de verjaardag van zyn meesteresse bij te komen wonen. Dat was het eenige feest dat er op de buitenplaats werd gevierd, doch dat werd dan ook goed gedaan. Dezen keer kwam Johannes echter niet alleen terug. Op den bok naast hem, halfbevroren, zat de jonge neef halen was Zoo werd Mermoz gevangen geno men. Zy bonden den weerlooze op een kameel, trokken hem alle kleeren uit en, martelden hem met gloeiende stuk jes hout. Na een gevangenschap van negen dagen verscheen de vlieger j voor een in blauwen boernoes gehul- den sjeik, die den aviateur een los- geldbrief dicteerde. Voor 50.000 frs. werd Mermoz tenslotte uitgeleverd. Nachtvlucht over het oerwoud. Ook een tweede maal zou Mermoz in handen vallen van een Noord-Afri- kaansche rooversbende en ondanks dat gaf hy het niet op de gevaarlijke route te bevliegen. In 1928 zond men hem voor *>en nieuwe pionierstocht uit. Mermoz vloog over de oerwouden van Zuid-Amerika. Hy schiep de lucht lijnen Bueyos-AiresSantiago, Bue- t nos AiresMontevideo en Buenos AiresLa Paz. De eerste regelma tige nachtvlucht over het Zuid-Ame- rikaansche continent werd door de Franschen ondernomen. De eerste non-stop-vlucht over, Brazilië even eens een daad van Mermoz! Op een vlucht naar Paraguay was Mermoz eens gedwongen, in den Gran Chaco neer te stryken. Men hield hem gevangen. Spionnage luidde de beschuldiging tegen hem. Twee leden van de luchtcommissie togen als on derhandelaars naar Montevideo. Mer moz bleef als gijzelaar achter; Toen de vrienden van den vlieger met een hulpvliegtuig terugkwamen, had Mer moz weer eens zijn vaardigheid als leider bewezen. Zyn gevangenbewaar der had hem niet alleen vrijgelaten, doch onder Mermoz' commando zelfs het gehavende vliegtuig van den vlie genier in orde laten maken! Noodlanding in een Lepralijders- kolonie. By zyn vlucht over de Cordilleras landde Mermoz tweemaal in het ge bergte temidden van ravijnen en ga pende afgronden. 4200 Meter hoog, '160 K.M. van iedere nederzetting ver wijderd, by een temperatuur van 20 graden onder nul, werd het luchttoe- stel gerepareerd. Nadat het werk vol tooid was diende men op te stijgen op een rotstachtgen grond. Honderd te gen één stonden de kansen voor een voorspoedgen start, doëh Mermoz bracht zijn machine hoog in de lucht en vloog naar de vlieghaven terug. Het vreeselykste aVontuur dat de vlieger Mermoz is overkomen, is wel geweest zyn noodlanding in een kolo nie voor leprazieken, die nieuwsgierig kwamen toeloopen. En eerst toen Mermoz een revolver trok, vlogen de zieken uiteen en kropen achter elkaar weg. Reeds langs was Mermoz van plan een regelmatig luchtverkeer boven den Zuid-Atlantischen Oceaan tot j stand te brengen. In 1930 waagde hy I een eerste vlucht. Op 12 Mei gelukte een voorspoedige overkruising van de 3200 K.M. lange route, doch op den terugweg moest Mermoz (12 Juli) landen wegens een defect aan de olie leiding. Toen de .kapitein van de „Phocée" het dry vend watervliegtuig zag, vond hij den vlieger, op een der vleugels staande, met een mes in de vuist. Zoo had Mermoz zich moeten beschermen tegen de haaien, die op aas loerden. Nauwelyks gered, onder nam Mermoz te Parys een aanval op het duurrecord, dat hij met 57 vlieg uren op zyn naam bracht. Dan begon nen zijn voorbereidingen tot een Oceaanvlucht New-YorkParys. Maar hij had weer pech. Zyn proef vlucht ging niet voorspoedig. De ma chine brak in de lucht in tweeën. Mermoz redde zich door middel van een valscherm, welke zich te laat opende. Met zware verwondingen werd hy in een ziekenhuis opgeno men. Op 21 Februari 1932 volgde nog een noodlanding. Mermoz streed 16 uren lang op de golven van^de IVJLid- dellandsche Zee, alvorens hy werd gered. ,jZoo moet een vlieger sterven."' In 1933 vjng Mermoz aan met zijn regelmatigen vliegdienst op de route over den Zuid-Atlantischen Cceaan. „Zuiderkruis" heette de machine, waarin hy zyn 24 vluchten van Dakar in West-Afrika tot Natal in Brazilië aflegde. Aan boord van het „Zuider kruis" heeft Mermoz den dood gevon den. Als technisch directeur van de Zuid-Amerika-linie heeft hij steeds een minder gevaarlijk baantje kun nen kiezen. Hjj had achter zyn bureau kunnen blijven zitten, doch het avon tuur van het vliegersleven trok hem meer aan. De roekeloosheid, waar mede deze 33-jarige jongeman met leven en dood omsprong, is fantas tisch geweest, maar het heeft hem in binnen- en buitenland een zekeren roem gebracht. In Frankrijk noem de men hem den „Lindbergh van Parijs". Hij was o.a. vice-president van de „Croix de Feu". Thans echter, nu hy verdwenen is, buigt de* geheele Fransche bevolking zich over het on bekende graf van haar grootsten vlie ger, die eens h^ft gezegd„Voor ons, vliegers, is de dood in bed iets af schuwelijks. Ik hoop aan boord van mijn „Zuiderkruis" te mogen ster ven!" De wensch van den vlieger is in vervulling gegaan. Politie en Justitie in actie voor streek van jongens. Een knal, die aan een ontploffing deed denken, maar slechts wat on tijdig vuurwerk was. „Leiden in last". Woensdagavond is de omgeving van de Haarlemmer Trekvaart te Leiden opge schrikt door een hevigen knal, welke onmid dellijk deed denken aan een explosie in de vuurwerkfabriek der firma Kat, welke haar werkplaatsen in den polder aldaar heeft. Het bleef echter tot één knal beperkt en pen onderzoek wees uit, dat de oorzaak van dezen knal niet gezocht behoefde te worden bij de firma Kat. Dte seinhuiswachter van den overweg aan de Haarlemmertrekvaart, die zijn post waarneemt tusschen den over weg en de spoorbrug aan de Haarlemmer trekvaart, hoorde n.l. de ontploffing even eens en komende uit de richting van de spoorbrug. Hy snelde zyn wachthuis uit en zag een roeiboot'in de richting Oegstgeest wegvaren. Hy meende twee personen de weilanden te zien invluchten. Met een spoorwegwachter, die in de nabij heid woont en die ook na het hooren vun de ontploffing was komen toeloopen, besloot hy, voor alle. zekerheid den trein uit Am sterdam te doen ophouden, voor het geval iets met de spoorbrug zou zijn gebeurd. Daarna stelde hy de stationschef van het geval op de hoogte, waarna ook de politie werd gewaarschuwd. Spoedig waren av sta tionschef van Leiden en de politie-autori- teiten ter plaatse. Daar- bij hét eerste on derzoek niets viel te bespeuren noch aan de brug noch aan den spoorweg, liet men 'den trein uit Amsterdam langzaam de brug passeeren, daarna ook de volgende treinen uit de richting station beiden en uit Am sterdam. Er gebeurde gelukkig niets. Men stond voor een raadsel en de autoriteiten vroegen zich af: I»,het een kwajongens streek, een grap om onrust te verwekken, in verband met het drukke treinverkeer, of is het een geval van ernstiger aard, n.l. een aanslag op den spoorweg om het overladen spoorwegverkeer op den dag van het vorste lijk huwelijk in de war te sturen? Hoewel er geen aanleiding was voor de laatste veronderstelling, meende de Com missaris van Politie te Leiden, de heer Meyer, dat het beste was dit laatste geval voor mogelyk te houden en dus stelde hy den Procureur-Generaal te 's-Gravenhage, fungeerend directeur van poljtie, van het raadselachtige geval in kennis. Deze gaf daarop, de mogelijkheid aannemende, dat een heethoofd rare dingen kan doen, bevel de geheele spoorlijn onder bewaking te stel len. Zulks geschiedde. Van Leiden uit werd de politie te Am sterdam, Haarlem, Den Haag, Delft, Schie dam en Rotterdam, en die in de tusschen- gelegen plaatsen verzocht een bewakings dienst in te stellen. Tevens werd den spoor wegautoriteiten verzocht om, waar die be waking niet bestond, zelf er voor zorg te dragen. Zoo ging men dea nacht door en de ochtend brak aan zonder dat er iets bij zonders gebeurde. Donderdagmorgen is opnieuw een uitge breid onderzoek ter plaatse ingesteld. De spoorbrug werd door de politie en spoor wegdeskundigen opnieuw aan een nauwkeu rig onderzoek onderworpen, doch er was niets te bespeuren, zoodat het raadsel voor- loopig onopgelost blijft. Het^ meest voor de hand liggende wordt in dit geval geacht een l kwajongensstreek, dat n.l. eenige 'jongens I een niet ontbrand stuk vuurwerk van de laatste feestviering hebben gevonden en dit op een stille plek zooals deze omgeving is, tot ontbranding hebben gebracht, met alle ernstige gevolgen van dien. Te Leiden ging Woensdagavond al spoe dig het gerucht over een aanslag, zoodat de commissaris van politie om onder de hon derdduizenden feestgangers onrust te voor komen, aan de bladen verzocht over het gebeurde niets te publiceeren. Met deze uiteenzetting hoopt de commis saris van politie het geheele geval tot zyn ware proporties te hebben teruggebracht. die gebruik maakt van de 25 ets. voor 13 regels elke regel mger 10 cent DEZE RUBRIEK WORDT DOOR EEN IEDER GELEZEN. Inzending aan het BUREAU: MARKT 31 uiterlijk Vrijdagmorgen 12 uur. van de eigenaresse. Uw tante zal wel groote oogen opzetten, grijnsde Johannes en stoot ten den jongen man behoedzaam met den steel van zyn pijp tégen de knie. Ja, die goede tante Dora, lachte de ander. Zij heeft er geen >idee van dat ik kom. Hoe staat het met naar humeur, den laatsten tijd? De koetsier krabde zich eens ach ter het oor en zweeg. De jonge man knikte veelbeteekenend. Daar staat zij, meldde Johannes en wees met zijn zweep naar de stal len. De wagen reed krakend en steu nend het erf op en terwijl Johannes met veel drukte van den bok klauter de, kwam tante Dora op het leven af- loopen. Zij keek haar neef een oogen- blik strak in de oogen en zei dan: Wel? Walter sprong van den bok en om helsde zijn tante. Deze maakte zich los en zei Had je niet van te voren even kunnen schrijven, dat je kwam? Het was een verrassing voor Uw verjaardag, lachte hij. Zoo? zei tante ongeloovig, voor mijn verjaardag? Of heb je wat op je kerfstok Neen tante, heelemaal niets, lachte hij hardop. Dan heb je zeker geld noodig? vroeg zij nog steeds wantrouwig. Zelfs dat niet, kijkt u maar, en tegelijk haalde hjj enkele guldens uit zyn zak, die hy haar voor hield. Daarna pakte zy hem bij een arm en zei: Vooruit, gauw mee naar binnen, ik zal je eerst wat warms ge ven. Wat een raar idee om met den brik mee te komen. Ja, ik wilde het eind eerst loo- pen, maar ik kwam Johannes onder weg tegen en toen ben ik natuurlijk naast hem op den bok geklommen. Naderhand bleek, dat tante Dora toch wel blij was met het onverwach te bezoek van haar neef Walter. Dat je me hier in de eenzaam heid komt 'bezoeken, vind ik bepaald aardig van je, zei ze. Zy had veel te vertellen, maar onderwijl trachtte zij ook haar neef uit te hooren. Je bent toch zeker nog niet ver liefd? vroeg zy op een gegeven oogen- blik. Wees niet zoo dom en laat het maar aan my over om de ware vrouw voor je te zoeken. Bovendien heb ik het je ouders beloofd. Ik zal nooit zonder Uw toestem ming trouwen, verzekerde Walter haar. Nu, als je zoo verstandig maar bent, antwoordde zy en schonk hem een warme kop koffie in. Den volgenden dag was de ver jaardag van tante Dora. By het ont bijt zei Walter: Zeg tante, ik zou zoo graag eens naar den molen gaan, het is zoo'n mooie weg, gaat u mee? Weineen, jongen, ik heb het veel te druk, zei ze, maar toen. haar neef aanhield, liet zy zich overreden en dadelijk na het ontbijt gingen zij sa men op stap. Gearmd liepen zij naar den molen toe, doch op korten af stand er van stond een auto op den weg, terwijl een jonge dairte hulpzoe kend om zich heen keek. Daar is er een die n iet verder kan, lachte tante Dora. Miaar dit is niet erg, tegenwoordig vliegen die wagens maar pver onze mooie wegen. Walter gaf zyn tante groote gelijk. Ja, zei hij, laat ze daar maar staan tot zij bevroren is. Tante gaf haar neef een duw. Zoo zijn nu de jongelui van te genwoordig. Je oom zou het vroeger niet gewaagd hebben zoo over een jong meisje te spreken. Kijk, zij wenkt. Ga eens kijken, wat er aan de hand is. t Dat kost mij een paar vuile han den, bromde Walter. Nu, dan ga ik, zei tante Dora en liep naar het meisje toe. Walter liep langzaam achter haar aan, had de handen diep in de zakken gestoken, doch plotseling klonk de be velende stem van zijn tante: Kom hier! Hy keerde zich om en zag dat tante Dora de hand van het jonge meisje schudde. Hij zette groote oogen op en geloofde dat hy niet goed zag, daarna floot hy even vergenoegd tusschen de tanden. Langzaam, alsof hij het met tegenzin deed, liep hij naar de beide vrouwen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3