SHE Fa. C. van Tongerloo D.K.W. r.t. 1937, 3 P K. ALLES KOST 'N DUBBELTJE L. N. P. Schouwburg Bioscoop (Zijdie gehoorzaamd moet worden TEGEN GRIEP 1 'n COGNACGRüC GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 22 JANUARI 1937 TWEEDE BLAD Is N.V. UTRECH1SCHE HYPOTHEE KB A NK Op Confectie-Atelier te Utrecht Bekwame Aankomende Machinestiksters en Handwerksters Het is HET VOORDEELIGST Het is HET GEMAKKELIJKST Het is HET EENVOUDIGST Het Huwelijk van Prinses Juliana KINQ KONQ ADVERTENTIE-BUREAU GOUDSCHE COURANT Markt 31 - Goudi THALIA THEATER KLEIWEG ONDER SPAANSCHE VLAG Groenendaal 2—4 Tel. 2685 Tel. 2745 N. NOORDEGRAAF, Kleiweg 12, Tel. 3016 p.O° cOi Levensroman van een speculant! I)e K.N.A.C. in 1937. SINT MORITZ. KLEINTJE. OFFICIEELE CRISIS-PUBLICATIE. Waddenzeeharing. De Nederiandsche 'Visscherij centrale maakt bekend, dat aanvraagformulieren tot toelating in, de groep „Waddenzeeharing- handelaars", welke toelating ingevolge het Crisis-Waddinzeeharingbesluit 19Ü7 voor het aanvoeren respectievelijk verhandelen van wuddenzeeharing vereischt is, verkrijg baar zyn by de volgende adressen: Nederlandsche Visscherycentrale, Jul. v. Stolbergplein 3—4, 's-Gravenhage, Directeuren der Vischafslagen te Den Helder, Oen Oever, Makkum, Harlingerf. Den héér H. Brands, Havenstraat C 73, Zoutkamp. Aanvraagformulieren voor visschers wor den bovendien beschikbaar gesteld ter Ge meente-secretarie te Urk, terwijl de for mulieren voor handelaars voorts nog ver krijgbaar ^jn aan het Vischuitvoercertifi- catenbureau, Rjjksvischhal, IJmuiden. UTRECHT. PANDBRIEVEN ƒ59.600.000.— RESERVES 2.220.429.76 De Bank stelt beschikbaar: 4 pCt. PANDBRIEVEN h 100%. 3'/i pCt PANDBRIEVEN a 990/0 De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER Mr. P. R. HOORWEG. kunnen geplaatst worden BIJ GEBLEKEN GESCHIKTHEID HOGG LOON EN TEGEMOETKO- MING TN eventufele REISKOSTEN. Aanmelden Zaterdagmiddag tusschen 4 en 5 uur Café Restaurant „Centraal"1 (ingang Zeugestraat), Gouda. wanneer U in meepdere bladen advertentiën -hebt te plaatsen, hetzij hier, of welk blad ook in binnen- of buitenland, dat U de opgaaf daarvan Van Vrijdag 22 Januari tot en met Maandag het fantastische filmwerk Remaco-Radio-Film naar het sensationeele meesterwerk van Sir H. RIDER HAGGARD, dat door miliioenen menschen over de geheele wereld gelezen is. SHE een vrouw, zoo wreed dat^zij een koninkrijk deed sidderen. In de hoofdrollen: HELEN GAHAGAN RANDOLF SCOTT en meer dan 5000 medewerkenden. Wegens overweldigend succes en op veler verzoek 3e en beslist laatste vertooningen van PROFILTPs voortreffelijke reportage Toegang 14 jaar; Gratis fietsenstalling. Prijzen van 25 tot 80 ets. A'TKNJTE! Zondagmorgen half elf ATTENTIE! één enkele voorstelling van het beroemde sensationeele Filmwerk Toegang 18 jaar. Pry zen 25 en 35 ets. toezendt het VAN (DE vertoont van VRIJDAG t.e.m. WOENSDAG een sterke film, Grootsch en Dramatisch van opzet met een tendenz over het actueele vraagstuk der ronselarij van jongelingen voor het Vreemdelingenlegioen in Marokko 0 met ANNA BET,LA en JEAN GABIN als hoofdrolvertolkers. Dagelijks leest U in couranten van de praktijken der ronselaars. Deze film geeft U een realistisch beeld van de gevolgen, de ontzettende gevaren van het Vreemdelingenlegioen. Een film voor ieder publiek. Toegang boven 18 jaar. BIJ EEN POND SPLITERWTEN 10 ct. EEN POND BESTE GROVE RIJST 10 TWEE PAKJES AARDAPPELMEEL 10 EEN PAK MAÏZENA en EEN PAKJE PUDDING samen 10 TWEE PAKJES PUDDING en EEN PAKJE SAUS samen 10 EEN ONTBIJTKOEK 10 VIER BROODROLLEN 10 DRIE GROOTE CLOSETROLLEN 10 TWEE PAKKEN BESCHUIT 10 TWEE ONS TOFFEE'S 10 DRIE PAKJES BLEEKPOEDER 10 EEN ZAKJE SCHURA en EEN DOOS SCHOENCREAM s<imen 10 EEN POND BESTE BRUINE BOONEN 10 KEN POND WITTE BOONEN 10 EEN POND PRUIMEN 10 EEN LITERPOT AUGURKEN 10 EEN PAK CUSTARD 10 VIJF REEPJES CHOCOLADE 10 ZES NOUGAT BLOKKEN 10 VIER IIOEST- OF DROPROLLEN 10 DEZE PRIJZEN ZIJN GELDIG TOT .11 JANUARI. LAAT NOOIT PROBEEREN U door een andere firma te laten VERHUIZEN met de gedachte BETER of GOEDKOPER klaar te zijn. Wend U direct tot Gouda's oudste firma L. N. POLDERVAART TURFMARKT 1 TELEF. 2534. LAGE PRIJZEN. VOLLE GARANTIE. Talrijke Referenties. Ruime Opslagplaatsen. par litar 66, Gouda 29 oi. pap maat|a Slijterij ,,'t Raadthuys Dus meer kracht, uiterlijk sierlijker, in stabiliteit af, dit heeft de praktijk al reeds bewezen De prijs zeer laag,.ook te leveren op zeer gemakkelijke betaliitgsvoorwaar den, zoodat een ieder zich een D.K.W. R.T. in 1937 kan aanschaffen. Wegenbelasting 10.per jaar. Vraagt inlichtingen en komt hem zien bij den D.K.W.-Agent voor Gouda en m streken: SCHWfjpNBHE1 .ld De stichter van de „General Motors" begint van voren af aan. Van autokoning tot groente-handelaar 11 Ford's grootste concurrent. Terwyl het reuzenconcern van de Gene ral Motors" door een geweldige Btaiking wordt geteisterd, terwijl in Flint, de Gene ral-Motors-stad in den staat Michigan, de arbeiders de fabrieken bezetten en door de politie met traangaabommen er uit warden gedreven, heeft William C. Durant, de stich ter van de „General Motors", in Ashbury Park... een groentewinkel geopend! En daarmee is de kringloop.van een der grootste speculanten van Amerika vol bracht: de tegenspeler van Henry Ford heeft thans, nu hjj 74 jaar oud is, hetzelfde punt bereikt, van waarpit hy op 14-jarigen leeftijd begon: een groentewinkel. Slechts Hiel dit onderscheid, dat hy, toen hy 14 jaar was, zyn looplbaan begon als loopjongen bij een groenteboer, terwijl hij thans een eigen kleine zaak bezit 1 Dit feit echter krimpt ineen tot niets, vergeleken by het feit, dat de man, die een groot deel van de Ameri- kaansche autoindustrie heeft -0 opgebouwd, ier dan 100 millioen dollars heeft Daglooner en marskramer. William C. Durant werd in Flipt, in den staat Michigan geboren. Toentertijd een slaperig provinciestadje, thans een aanzien lijke stad met meer dan 200.000 inwoners. Deze vooruitgang is het werk van een en keling: William C. Durant. Toen de 14-jarige knaap achter de toon bank van een groentewinkel stond, had nie mand kunnen weten, dat hy dat alles nog eens zou bereiken. Zijn chef was tenminste alles behalve tevreden met hem. Een goed vérkooper was de jongen niet; hy was ver strooid en dacht aan dingen, die niet met de zaak te maken hadden. Zoo werd hij dus ontslagen en ging w^fken als daglooner by een molenaar. Hij wilde evenwel meer ver dienen en zocht bijverdiensten-in de avond uren, waarin hy een apotheker behulzaam was. Dezs betrekking verwisselde hij weer voor die van markskramer en tenslotte werd Durant reizigér. !>e jonge man, genaamd Buick. Bij zijn jarenlange bezigheden als reizi ger had Durant de waarde van een goed vervoermiddel leeren ke nnen; de paarde- wagens, die er toen nog waren, waren niet voldoende naar zijn zin. Zoo besloot hy zelf iets beters te maken. Voor fabriceeren heeft men echter geld noodig en dat was het eeni ge, wat Durant niet bezat. Hy wist echter anderen van zyn ideeën te overtuigen en weldra had hy een kapitaaltje bijeen en kocht een oude wagenfabriek. Degene, die hem het geld voorschoot, behoefde daar niet ^rouwig om te zijn, want Durant werd de grootste wagenfabrikant van de Vereenigde Van de paarderytuigen tot de auto was* slechtB een kleine stap. In Flint werkte Du ll met een jong ingenieurf Buick Buick had het voornemen opge lat een wagen te bouwen, die door motor kracht werd voortbewogen. Durant maakte van zijn werkplaats een fabriek, kreeg meer kapitaal en sloot in het eerste productie jaar 28 bestellingen af* voor het vervaardi gen van automobielen. Twee jaar-later zette de fabriek 100 maal zooveel om. In enkele jaren tijds stelde William C. Durant zich aan den spits van de Ameri- kaansche automobiel-industrie. In weinige jaren verwierf hjj een aantal groote auto merken, Olsmobile, Qakland, Cadillac en dergelijke. In 1908 kreeg ztfn fabriek den naam van .^General Motors". Speculant van grooten styl. Maar het bleef niet by het fabriceerén van automobielen. In Durant's fabrieken werden ook vervaardigd: kunstzijde, scheer- apparaten, spiegelglas enz. Met een jongeman, Louis Chevrolet, be gon Durant een nieuw type wagen te bou wen. Deze wagen werd een sy.cces. Chevro let werd evenwel een concurrent van betee- kenis voor de .„General Motors". Intusschen werd Durant ook bankier, om hierdoor in staat te zijn zyn eigen geld te beheeren. En toen geschiedde het voor de eerste maal dat nij geluk had by beurstransacties. Hy kocht „General Motors" aandeelen. Hy kocht met reuzencredieten. Zyn vrienden waarschuw^ den hem, doch hij hield vol, en... bereikte zyn doel: hy verkreeg de meerderheid van de aandeelen zyner firma en daarmee de meerderheid in de ondernemingen door hem gesticht. Toen kwam de depressie. Na den oorlog kwamen er enkele jaren van inzinking. Maar Durant, de eeuwige optimist, had het in het hoofd gezet, te spe- culeeren a la hausse, om zyn meerderheid ir. de „General Motors" nog grondiger te ves tigen. Zyn middelen waren echter eerder ten einde dan de crisis en in 1920 zat Du rant weer aan den grond! Zyn optimisme werd hierdoor echter niet beïnvloed. Hy kreeg weer geld by elkaar en stichtte een nieuwe automobielfabriek, waaraan hy ditmaal zyn eigen naam „Du- r ant-Motors" gtf. En...- hy had opnieuw geluk. De Durant-Motors namen een groote vlucht. Weldra was de firmant zoover, dat hy in Eüropa filiaal-fabrieken kon oprich ten,1 doch opnieuw kwam er een financieele crisis. De groote Amerikaaneche kraciv raakte ook hem, zooals zy alle groote on dernemingen uit hun evenwicht bracht. Zeven jaar nadien. Durant was een der weinigen, die het on heil zagen aankomen: kort voor den onge luksdag reisde hjj persoonlijk naar Presi dent Hoover en overtuigde hem van de nood zaak van ingrijpende maatregelen om de naderende catastrophe te bezweren. Het on geluk was echter snell§r dan de langzame regeeringsmachinerie. Durant was ditmaal eyenwql wat voorzichtiger geweest, zoodat hy op dien „Zwarten Vrydag", waarop de Aimerikaansehe beurs inéén stortte, niet een der grootste verliezers van Wallstreet was. Doch het, ongeluk bleef hem achtervolgen. na zeven jaar, nu de wereld op het goede pad is, om de door orksohe beurskrach ingeleide cri- rwinnen, is William C. Durant als een laat.| offer daarvan gevallen en heeft, om zich in zijn familie in het leven te hou den, e.en ^kleine groentewinkel geopend. Sic transit.1 VERLOREN STRIJD. Ondanks alle technische hulpmiddelen, lijdt de mensch tegen de natuur toch de nederlaag. In de St. Loy-bocht werd het Belgische stoomschip „Vierge Marie" door een vloedgolf gegrepen ên aan land gewor pen, waar het'eens zoo trotsche schip nu nog ligt. De toekomst van het wegverkeer. In het gebouw van ae Koninklijke «euerianUsene AUtomobieielub te 's-tira- vennage netteen dezer aagen de voorzit ter, mr. jLunnorst Homan, en de sport- corflmissaris, ae neer u. j. van Wicke- voort Grommenn, medeaeeiingen aan de pers gedaan. De voorzitter van de K.N.A.C. nam het algemeen gedeelte voor zyn rekening en de sportcommissaris heelt het sportpro gramma, voor ïüót ontworpen, toegelicht en enkeie opmerkingen over den stemt naar Monte Carlo gemaakt. Grieven van de K.N.A.C. De voorzitter schetste hoezeer alom in de wereld het automobilisme vooruit gaat, doch hoe ndg steeds in ons land, zij het in afnemende mate, zich bewij zen voordoen van gebrek aan Inzicht in I de toekomst van het wegverkeer. Zoo vinden wij in overheidskringen neg steeds de onjuiste meening, dat het al gemeen belang gediend zou zyn met de hetting van bijkans prohibitieve lasten van het wegverkeer. j Het is echter wel zeker, dat ook zij, j die zoo denken, toch wel in hun eigen 1 Leven zuilen ondervinden, hoezeer de j geheele wereld zich meer en meer op ge- regeld gebruik vaiv.de automobiel Instelt en daarvan profiteert. Tochten door binnen- en buiten land in 1936. Het jaarprogramma van de K.N.A.C. over 1.936 is zoowel internationaal als na tionaal uitstekend verloopen, voor toe risme en ook voor sport. Het programma ging uit van de gedachte, dat wel het eigen land de meeste aandacht verdient, maar dal toch juist nu het contact met het buitenland dient te worden gehand haafd en zoo mogelijk versterkt. Zoo kan de K.N.A.C. met dankbaarheid terug zien op hare pelzen naar Nassau, Spanje en Denemarkeh. Bij de clubrels naar het vt>or ons land zoo historie-ryke Nassau werd overal zeer groote en zeer gewaar deerde gastvrijheid ondervonden. Het binnenlandsch parool voor 1937. Het „Kent uw eigen land" ls ook het devies voor 1937. Dit jaar komen de provincies Utrecht, Groningen en Noord-Brabant aan de beurt. De data voor deze provinciale clubtochten zuilen nog nader worden vastgesteld, teneinde de bezoeken te kunnen laten .samenvallen met den voor Iedere provincie gungtigsten tijd. Tevens ligt het dan nog in de bedoeling om bij gebeurtenissen van byzonder belang m ons land den leden gelegenheid te bie den daaraan in clubverband deel te nemen. Tochten naar het buitenland. Voorloopig zijn reizen vastgesteld naar Joego-Slavle en Griekenland met een boottocht langs de Dalmatische kust in Mei oi Juni, en een reis naar Zweden en Noorwegen in Juli of Augustus. Ver volgens wordt nog, ter gelegenheid van den internationalen sterrit. naar Parijs van 20 tot 3ü juni, een bezoek in club verband aan de wereldtentoonstelling aldaar overwogen, terwyi tenslotte co voorbereidingen voor de reeds eerder ontworpen reis naar Nederlandsch Oost- Indie verder worden uitgewerkt. Dit laatste ls ook het geval voor een club- tocht naar Amerika, waarvan de wen- scheiykheid reeds onder de oogen werd gezien. Vervroegd concours van koetswerken. Biizonder betreurt de K.N.A.C. het dat de R.A.I. dit jaar onder den druk der zware lasten geen tentoonstelling zal kunnen houden, zy heeft riu haar Jaar- lijksche concours van koetswerken, dat in den loop der jaren een vast nummer ls geworden op het programma der K.N. AC iets vervroegd, terwijl zy het zoo mogelijk iets zal uitbreiden. Het zal ook nu weer op het parkeerterrein aan den Öcheveningschen boulevard worden ge houden. Sporiieve gebeurtenissen. Het gedeelte dati aan de 'sport is ge wijd. bevat als gebruikeiyk den ook al traditioneel geworden damesrit, welke ditmaal op 2 Mei zal worden gehouden. Een urinterspoi-tplaats bij uitnemend heid. Een toegevroren meer bij ivijze van vlieghaven. ttint Moritz behoort, tezamen met vindt: er zyn gasten, die in het „Pa- de Kivièra, F alm Beach, Biarritz, xvarisbad en nog enkeie andere be roemde uadplaaisen, tot die ooi den, waarover men kan senryven, zonder den naam te krygen, dal men reclame maakt voor die uepaalde plaats! Liet gaat hier om reeds ianfe be staande en internationaal erkende .„grootheden", welker roem reeds ja renlang traditie is geworden. Nu is bt. Moritz aus weer een ver zamelpunt van die bevoorrechte men schen, die zich de weelde kunnen ver oorloven zich naar gelang van de ver schillende jaargetyden, daar op te houden, waar een verblyf op dat mo ment het aangenaamst is. Het behoort tot de* atmosfeer van St. Moritz, evenals tot die van andere groote badplaatsen, dat zy onberoerd schijnen, te zyn door de onrust der tegenwoordige tyden. Is men feitelijk nog op deze wereld van crisis en na righeid? Neen! men bevindt zich niet alleen temidden van een schitterende sneeuw- en ys-natuur, op een hoogte van 1800 meter boven den zeespiegel,J doch ook op een andere planeet! De couranienverkoopers bieden weliswaar kranten en tijdschriften van alle landen ter wereld te koop aan en men koopt ze ook wel en békykt de jprentjes, doch alle gebeurtenissen, welke in de couranten vermeld staan en die de wereld in beroering bren gen, lyken hier, hoog in het gebergte, zoo ver af, als bestonden zy in het ge heel niet of slechts in een boek. De „society" wyzigt zich hier niet. De Duitsehe prinsen, de Oostenryk- sche graven, de Engelsche Lords, de Amerikaansche fabrikanten en de filmacteurs, de Fransche kunstenaars zij allen komen ieder jaar weer terug naar St. Moritz, betrekken in hetzelfde hotel dezelfde kamers, heb ben in de eetzaal hun eigen tafeltje en de menschen aan het naburige ta feltje komen er ook reeds sinds 12 a 14 jaar, brengen hun zoons en doch- I ters mee en wanneer deze volwassen zijn, laten zij ook hun kinderen ge nieten van een korter of langer ver blijf in het Zwitsersch berglandschap. In den grond zijn het zeer strenge regels, welke men hier in St. Moritz reeds op hun prestaties aan den tand den heuvelrit op 34 April, de titel reecra do Voor de belangstellenden in de ren sport wordt nog overwogen een bezoek onder leiding te örganlseeren naar een grooten wedstryd in het buitenland. Maar de plannen daarvoor verkeeren nog in een beginstadium. lace Hotel" afstappen en geen voet in het „Grand Hotel'* zettpn, terwyl zy ook niet wenschen om te gaan met gasten uit het „Grand", en... omge keerd.. Kr zyn. Zuid-Amerikaansche plan- tagebe^l^rs, die zich gedurende hun verblyf in St. Moritz een barkruk reserveeren, waarop niemand anders mag zitten ,ook niet wanneer zy er zelf niet zyn! Kr zyn gasten, die ja ren en jaren achtereen hetzelfde win tersportoord bezoeken. Zoo brengt een Engelsch Overste reeds achttien jaar lang den winter in St. Moritz door. Tydens zyn laatste verblyf alhier kreeg hy, bij het bobsleeën, een onge luk. Hy brak het neusbeen, nadat hy het vorig jaar een arm brak. Doch voor hem bestaat geen enkele reden zich daarom niet meer op de „bob" te vermaken Toch wordt, hoe ongelooflyk het ook moge klinken, in St. Moritz zeer ernstig aan sport gedaan. Het komt door het klimaat, door de zeer ijle, zuivere lucht, dat men niét snel moe wordt en zich reeds na enkele uren slaap volkomen uitgerust en opge- frischt gevoelt, zoodat men den hal ven nacht kan blijven dansen, zonder 'daarom den volgenden dag een „gat in den dag" te slapen. Tusschen negen en tien uur deS morgens begint de uitmarsch der sportliefhebbers .Honderden en nog maals honderden dragen in hun rug zakken de door het hotel of het pen sion, waar zij verblijven, meegegeven lunchpakketten, ter vervanging van het warme middagmaal, want men denkt eerst tegen den avond terug te keeren. En dan begint het „tweede gezicht" van St. Moritz. Wie weten wil, welke menschen up-to-date zyn, behoeft slechts des avonds door de zalen der groote hotels te wandelen. Niemand ontbreekt, allen zijn ze er, vanaf Bo- rotra tot den Engelschen Minister Hoare, vanaf Douglas Fairbanks tot Alexander Korda. En wie zéér up-to- date wil zijn, arriveert in zyn parti culier vliegtuig en landt op het ge heel toegevroren meer, waar de hotel boys den reiziger opwachten. Ik herinner me nog de sensatie, toen in 1925 voor de eerste maal een Engelschman met zyn vliegtuig op het toegevroren meer landde! Het was een gebeurtenis op zichzelf, doch tegenwoordig zyn de gasten aan deze soort sensatie reeds lang gewoon. Interessant is het hierbij te vermel den, dat de groote vlieghaven van Samaden het volgend jaar gereed zai zijn, zoodat vliegtuigen uit alle wind streken daar zullen kunnen landen. Spanje Marokko-crisis Non-in- dooi' JOS HANSEN. Acht uur per dag zat zy aan de schrijfmachine, tikte rekeningen, brieven, actes, en als zij door het eene kléine raam naar buiten keek, zag zij slechts een klein stukje hemel en een Paar takken van een boom. Toch was Marianne niet ontevre den met haar betrekking. Zy verdien de een salaris, waarmede zy rond kon komen, haar chef was rechtvaardig en verlangde geen interesse van haar in andere dan Zaken-aangelegenheden en daar zy het eenige meisje in het bureau was, behandelde men haar al tijd met beleefdheid. Zij was totaal onopvallend, niets aan haar trok_ de aandacht, doch zij deed haar werk goed Zoo leefde zy met haar negen tien jaren, zonder veel na te denken, en als haar wel eens een enkelen keer een verlangen overviel naar iets an ders dan het eentonige kantoorleven, verdween dit verlangen weer zeer Op een dag moest zij in het kantoor I van den chef komen om dictaten op j te nemen. Er zat een vreemde heer in j de kamer, een zeer lange man. Ma rianne dacht bij zichzelf, dat zy nog I nooit iemand gezien had, die zoo I groot eïi zoo forsch en tegelijkertijd zoo knap was. Toen zy groette, keek hy op, en scheen over haar stem na te denken. Doch spoedig verdiepte hij zich weer in zijn aanteekeningen. De chef begon te dipteeren, doch de telefoon ging en hy werd weggeroe pen, zoodat Marianne even.tyd had. om het voorgaande wat duidelyker op te teekenen. Plotseling vroeg de vreemdeling: Hoe oud ben je, kleintje? Marianne voelde, hoe het bloed haar naar de wangen steeg. Negentien, zei ze schuchter. Woont U by Uw ouders thuis? Neen, ik heb geen ouders meer, zei Marianne. Alsof ze verwachtte, dat hy het gesprek voort zou zetten, liet zy de blocnota zinken en keek naar Jiem, doch hy staarde alweer in I zyn aanteekeningen en scheen haar aanwezigheid vergeten te zyn. Eerst toen schreden de kamer weer nader- den, zei hy rustig: Ik heb een flinke secretaresse noodig. Overmorgen ga ik naar Pa rijs en U gaat mee. Hier hebt U het adres van myn hotel en een cheque. Marianne kon niet antwoorden, want reeds kwam de chef binnen en vervolgde het dictaat. 1 De boy uit het voorname hotel keek i een beetje misprijzend naar het klei ne ding, dat een beetje onbeholpen j door de glazen deur binnenkwam en J den heer Christaan Mundt verlangde i te spreken. Mynheer Mundt zit aan tafel, deelde de portier haar mede. Ik moet hem spreken Voor welke aangelegenheid9 Ik kom van Mr. Krasser en ik moet hem direct spreken! De portier haalde-de schouders óp, en wenkte een kellner. Na eenige oogenblikken verscheen de lange heer met een wrevelig gezicht, doch toen hy Marianne in het oog kreeg, glim lachte hy en groette vriendelijk. Bang ben ik niet; maar ik heb hier Voordat Marianne wist wat er ge- mijn betrekking, myn kamer, de beurde, was zy reeds met hem de eet- straat, die ik ken... en daar ben ik zaal binnengegaan. Hy scheen het als j vreemd, daar ken ik niets, daar ken vanzelfsprekend te beschouwen, dat ik alleen maar U en U zult me altijd zy* met hem zou dineeren en vroeg i vreemd blyven, haar, waar zy veel van hield. Maar j Waarom Marianne weigerde. 1 Omdat ik een eenvoudig meisje Ik ben alleen gekomen om U Uw j ben en U een heer van de wereld. U cheque terug te geven, ik ga niet mee i zult overal vrienden hebben. Waarom naar Parijs. Christiaan Mundt lachte even. Hij deed alsof hy het niet hoorde. Waarvan houdt U veel? vroeg hij oprfieuw. Biefstuk! antwoordde Marian ne, en schrok toen zij het had gezegd. Maar niettegenstaande smaakte het haar zeer goed. Zoo, en vertelt U nu eens? zei Mundt, toen het diner geëindigd was. U wilt dus niet met me reizen Naar Weenen, Parys, Londen?... Het meisje gaf geen antwoord. Waarom niet? Bent U ergens bang voor? Voor my? Neen, zei Marianne en zy richt te haar blauwe oogen op den man. neemt U geen secretaresse uit Uw eigen kring? Uw aanbod is immers zoo aanlokkelijk? Reizen, vreemde landen zien, in een hotel wonen, niet meer iederen dag op kantoor zitten oh, ik zou er hard voor werken maar waarom neemt U geen ander, die elegant en mooi is zoo .zult U er zeker een vinden... Hy knikte. Ja zeker, heel veel zou ik er zoo kunnen vinden. Vrouwen die de zee en de bergen al kennen. Die in de winkels van parijs beter thuis zijn dan in hun geboortestad. Die in alle tearooms van Londen bekenden ont moeten. Neen, dat wil ik niet. Ik wil iemand om me heen hebben, die niets

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3