SHE
Fa. C. van Tongerloo
D.K.W. r.t. 1937, 3 P K.
ALLES KOST 'N DUBBELTJE
L. N. P.
Schouwburg Bioscoop
(Zijdie gehoorzaamd moet worden
TEGEN GRIEP 1 'n COGNACGRüC
GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 22 JANUARI 1937 TWEEDE BLAD
Is
N.V. UTRECH1SCHE
HYPOTHEE KB A NK
Op Confectie-Atelier te Utrecht
Bekwame Aankomende Machinestiksters
en Handwerksters
Het is
HET VOORDEELIGST
Het is
HET GEMAKKELIJKST
Het is
HET EENVOUDIGST
Het Huwelijk van Prinses Juliana
KINQ KONQ
ADVERTENTIE-BUREAU
GOUDSCHE COURANT
Markt 31 - Goudi
THALIA THEATER
KLEIWEG
ONDER SPAANSCHE VLAG
Groenendaal 2—4 Tel. 2685
Tel. 2745
N. NOORDEGRAAF, Kleiweg 12, Tel. 3016
p.O°
cOi
Levensroman van een speculant!
I)e K.N.A.C. in 1937.
SINT MORITZ.
KLEINTJE.
OFFICIEELE CRISIS-PUBLICATIE.
Waddenzeeharing.
De Nederiandsche 'Visscherij centrale
maakt bekend, dat aanvraagformulieren tot
toelating in, de groep „Waddenzeeharing-
handelaars", welke toelating ingevolge het
Crisis-Waddinzeeharingbesluit 19Ü7 voor
het aanvoeren respectievelijk verhandelen
van wuddenzeeharing vereischt is, verkrijg
baar zyn by de volgende adressen:
Nederlandsche Visscherycentrale,
Jul. v. Stolbergplein 3—4, 's-Gravenhage,
Directeuren der Vischafslagen te Den
Helder, Oen Oever, Makkum, Harlingerf.
Den héér H. Brands, Havenstraat C 73,
Zoutkamp.
Aanvraagformulieren voor visschers wor
den bovendien beschikbaar gesteld ter Ge
meente-secretarie te Urk, terwijl de for
mulieren voor handelaars voorts nog ver
krijgbaar ^jn aan het Vischuitvoercertifi-
catenbureau, Rjjksvischhal, IJmuiden.
UTRECHT.
PANDBRIEVEN ƒ59.600.000.—
RESERVES 2.220.429.76
De Bank stelt beschikbaar:
4 pCt. PANDBRIEVEN
h 100%.
3'/i pCt PANDBRIEVEN
a 990/0
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER
Mr. P. R. HOORWEG.
kunnen geplaatst worden
BIJ GEBLEKEN GESCHIKTHEID HOGG LOON EN TEGEMOETKO-
MING TN eventufele REISKOSTEN. Aanmelden Zaterdagmiddag tusschen
4 en 5 uur Café Restaurant „Centraal"1 (ingang Zeugestraat), Gouda.
wanneer U in meepdere bladen
advertentiën -hebt te plaatsen, hetzij
hier, of welk blad ook in binnen- of
buitenland, dat U de opgaaf daarvan
Van Vrijdag 22 Januari tot en met Maandag het fantastische filmwerk
Remaco-Radio-Film
naar het sensationeele meesterwerk van Sir H. RIDER HAGGARD,
dat door miliioenen menschen over de geheele wereld gelezen is.
SHE een vrouw, zoo wreed dat^zij een koninkrijk deed sidderen.
In de hoofdrollen: HELEN GAHAGAN RANDOLF SCOTT
en meer dan 5000 medewerkenden.
Wegens overweldigend succes en op veler verzoek 3e en beslist laatste
vertooningen van PROFILTPs voortreffelijke reportage
Toegang 14 jaar; Gratis fietsenstalling. Prijzen van 25 tot 80 ets.
A'TKNJTE! Zondagmorgen half elf ATTENTIE!
één enkele voorstelling van het beroemde sensationeele Filmwerk
Toegang 18 jaar.
Pry zen 25 en 35 ets.
toezendt
het
VAN (DE
vertoont van VRIJDAG t.e.m. WOENSDAG een sterke film, Grootsch
en Dramatisch van opzet met een tendenz over het actueele vraagstuk
der ronselarij van jongelingen voor het Vreemdelingenlegioen
in Marokko 0
met ANNA BET,LA en JEAN GABIN als hoofdrolvertolkers.
Dagelijks leest U in couranten van de praktijken der ronselaars.
Deze film geeft U een realistisch beeld van de gevolgen,
de ontzettende gevaren van het Vreemdelingenlegioen.
Een film voor ieder publiek. Toegang boven 18 jaar.
BIJ
EEN POND SPLITERWTEN 10 ct.
EEN POND BESTE GROVE RIJST 10
TWEE PAKJES AARDAPPELMEEL 10
EEN PAK MAÏZENA en
EEN PAKJE PUDDING samen 10
TWEE PAKJES PUDDING en
EEN PAKJE SAUS samen 10
EEN ONTBIJTKOEK 10
VIER BROODROLLEN 10
DRIE GROOTE CLOSETROLLEN 10
TWEE PAKKEN BESCHUIT 10
TWEE ONS TOFFEE'S 10
DRIE PAKJES BLEEKPOEDER 10
EEN ZAKJE SCHURA en
EEN DOOS SCHOENCREAM s<imen 10
EEN POND BESTE BRUINE BOONEN 10
KEN POND WITTE BOONEN 10
EEN POND PRUIMEN 10
EEN LITERPOT AUGURKEN 10
EEN PAK CUSTARD 10
VIJF REEPJES CHOCOLADE 10
ZES NOUGAT BLOKKEN 10
VIER IIOEST- OF DROPROLLEN 10
DEZE PRIJZEN ZIJN GELDIG TOT .11 JANUARI.
LAAT NOOIT PROBEEREN
U door een andere firma te laten VERHUIZEN met de gedachte BETER of
GOEDKOPER klaar te zijn. Wend U direct tot Gouda's oudste firma
L. N. POLDERVAART
TURFMARKT 1 TELEF. 2534.
LAGE PRIJZEN. VOLLE GARANTIE.
Talrijke Referenties. Ruime Opslagplaatsen.
par litar
66, Gouda
29 oi. pap maat|a
Slijterij ,,'t Raadthuys
Dus meer kracht, uiterlijk sierlijker, in stabiliteit af, dit heeft de praktijk
al reeds bewezen
De prijs zeer laag,.ook te leveren op zeer gemakkelijke betaliitgsvoorwaar
den, zoodat een ieder zich een D.K.W. R.T. in 1937 kan aanschaffen.
Wegenbelasting 10.per jaar.
Vraagt inlichtingen en komt hem zien bij den D.K.W.-Agent
voor Gouda en
m streken:
SCHWfjpNBHE1
.ld
De stichter van de „General Motors" begint van voren af aan.
Van autokoning tot groente-handelaar 11
Ford's grootste concurrent.
Terwyl het reuzenconcern van de Gene
ral Motors" door een geweldige Btaiking
wordt geteisterd, terwijl in Flint, de Gene
ral-Motors-stad in den staat Michigan, de
arbeiders de fabrieken bezetten en door de
politie met traangaabommen er uit warden
gedreven, heeft William C. Durant, de stich
ter van de „General Motors", in Ashbury
Park... een groentewinkel geopend!
En daarmee is de kringloop.van een der
grootste speculanten van Amerika vol
bracht: de tegenspeler van Henry Ford
heeft thans, nu hjj 74 jaar oud is, hetzelfde
punt bereikt, van waarpit hy op 14-jarigen
leeftijd begon: een groentewinkel. Slechts
Hiel dit onderscheid, dat hy, toen hy 14 jaar
was, zyn looplbaan begon als loopjongen bij
een groenteboer, terwijl hij thans een eigen
kleine zaak bezit 1 Dit feit echter krimpt
ineen tot niets, vergeleken by het feit, dat
de man, die een groot deel van de Ameri-
kaansche autoindustrie heeft -0 opgebouwd,
ier dan 100 millioen dollars heeft
Daglooner en marskramer.
William C. Durant werd in Flipt, in den
staat Michigan geboren. Toentertijd een
slaperig provinciestadje, thans een aanzien
lijke stad met meer dan 200.000 inwoners.
Deze vooruitgang is het werk van een en
keling: William C. Durant.
Toen de 14-jarige knaap achter de toon
bank van een groentewinkel stond, had nie
mand kunnen weten, dat hy dat alles nog
eens zou bereiken. Zijn chef was tenminste
alles behalve tevreden met hem. Een goed
vérkooper was de jongen niet; hy was ver
strooid en dacht aan dingen, die niet met
de zaak te maken hadden. Zoo werd hij dus
ontslagen en ging w^fken als daglooner by
een molenaar. Hij wilde evenwel meer ver
dienen en zocht bijverdiensten-in de avond
uren, waarin hy een apotheker behulzaam
was. Dezs betrekking verwisselde hij weer
voor die van markskramer en tenslotte werd
Durant reizigér.
!>e jonge man, genaamd Buick.
Bij zijn jarenlange bezigheden als reizi
ger had Durant de waarde van een goed
vervoermiddel leeren ke nnen; de paarde-
wagens, die er toen nog waren, waren niet
voldoende naar zijn zin. Zoo besloot hy zelf
iets beters te maken. Voor fabriceeren heeft
men echter geld noodig en dat was het eeni
ge, wat Durant niet bezat. Hy wist echter
anderen van zyn ideeën te overtuigen en
weldra had hy een kapitaaltje bijeen en
kocht een oude wagenfabriek. Degene, die
hem het geld voorschoot, behoefde daar niet
^rouwig om te zijn, want Durant werd de
grootste wagenfabrikant van de Vereenigde
Van de paarderytuigen tot de auto was*
slechtB een kleine stap. In Flint werkte Du
ll met een jong ingenieurf Buick
Buick had het voornemen opge
lat een wagen te bouwen, die door motor
kracht werd voortbewogen. Durant maakte
van zijn werkplaats een fabriek, kreeg meer
kapitaal en sloot in het eerste productie
jaar 28 bestellingen af* voor het vervaardi
gen van automobielen. Twee jaar-later zette
de fabriek 100 maal zooveel om.
In enkele jaren tijds stelde William C.
Durant zich aan den spits van de Ameri-
kaansche automobiel-industrie. In weinige
jaren verwierf hjj een aantal groote auto
merken, Olsmobile, Qakland, Cadillac en
dergelijke.
In 1908 kreeg ztfn fabriek den naam van
.^General Motors".
Speculant van grooten styl.
Maar het bleef niet by het fabriceerén
van automobielen. In Durant's fabrieken
werden ook vervaardigd: kunstzijde, scheer-
apparaten, spiegelglas enz.
Met een jongeman, Louis Chevrolet, be
gon Durant een nieuw type wagen te bou
wen. Deze wagen werd een sy.cces. Chevro
let werd evenwel een concurrent van betee-
kenis voor de .„General Motors". Intusschen
werd Durant ook bankier, om hierdoor in
staat te zijn zyn eigen geld te beheeren. En
toen geschiedde het voor de eerste maal dat
nij geluk had by beurstransacties. Hy kocht
„General Motors" aandeelen. Hy kocht met
reuzencredieten. Zyn vrienden waarschuw^
den hem, doch hij hield vol, en... bereikte
zyn doel: hy verkreeg de meerderheid van
de aandeelen zyner firma en daarmee de
meerderheid in de ondernemingen door hem
gesticht.
Toen kwam de depressie.
Na den oorlog kwamen er enkele jaren
van inzinking. Maar Durant, de eeuwige
optimist, had het in het hoofd gezet, te spe-
culeeren a la hausse, om zyn meerderheid ir.
de „General Motors" nog grondiger te ves
tigen. Zyn middelen waren echter eerder
ten einde dan de crisis en in 1920 zat Du
rant weer aan den grond!
Zyn optimisme werd hierdoor echter niet
beïnvloed. Hy kreeg weer geld by elkaar
en stichtte een nieuwe automobielfabriek,
waaraan hy ditmaal zyn eigen naam „Du-
r ant-Motors" gtf. En...- hy had opnieuw
geluk. De Durant-Motors namen een groote
vlucht. Weldra was de firmant zoover, dat
hy in Eüropa filiaal-fabrieken kon oprich
ten,1 doch opnieuw kwam er een financieele
crisis. De groote Amerikaaneche kraciv
raakte ook hem, zooals zy alle groote on
dernemingen uit hun evenwicht bracht.
Zeven jaar nadien.
Durant was een der weinigen, die het on
heil zagen aankomen: kort voor den onge
luksdag reisde hjj persoonlijk naar Presi
dent Hoover en overtuigde hem van de nood
zaak van ingrijpende maatregelen om de
naderende catastrophe te bezweren. Het on
geluk was echter snell§r dan de langzame
regeeringsmachinerie. Durant was ditmaal
eyenwql wat voorzichtiger geweest, zoodat
hy op dien „Zwarten Vrydag", waarop de
Aimerikaansehe beurs inéén stortte, niet een
der grootste verliezers van Wallstreet was.
Doch het, ongeluk bleef hem achtervolgen.
na zeven jaar, nu de wereld
op het goede pad is, om de door
orksohe beurskrach ingeleide cri-
rwinnen, is William C. Durant als
een laat.| offer daarvan gevallen en heeft,
om zich in zijn familie in het leven te hou
den, e.en ^kleine groentewinkel geopend. Sic
transit.1
VERLOREN STRIJD.
Ondanks alle technische hulpmiddelen,
lijdt de mensch tegen de natuur toch de
nederlaag. In de St. Loy-bocht werd het
Belgische stoomschip „Vierge Marie" door
een vloedgolf gegrepen ên aan land gewor
pen, waar het'eens zoo trotsche schip nu
nog ligt.
De toekomst van het wegverkeer.
In het gebouw van ae Koninklijke
«euerianUsene AUtomobieielub te 's-tira-
vennage netteen dezer aagen de voorzit
ter, mr. jLunnorst Homan, en de sport-
corflmissaris, ae neer u. j. van Wicke-
voort Grommenn, medeaeeiingen aan de
pers gedaan.
De voorzitter van de K.N.A.C. nam het
algemeen gedeelte voor zyn rekening en
de sportcommissaris heelt het sportpro
gramma, voor ïüót ontworpen, toegelicht
en enkeie opmerkingen over den stemt
naar Monte Carlo gemaakt.
Grieven van de K.N.A.C.
De voorzitter schetste hoezeer alom in
de wereld het automobilisme vooruit
gaat, doch hoe ndg steeds in ons land,
zij het in afnemende mate, zich bewij
zen voordoen van gebrek aan Inzicht in
I de toekomst van het wegverkeer. Zoo
vinden wij in overheidskringen neg
steeds de onjuiste meening, dat het al
gemeen belang gediend zou zyn met de
hetting van bijkans prohibitieve lasten
van het wegverkeer.
j Het is echter wel zeker, dat ook zij,
j die zoo denken, toch wel in hun eigen
1 Leven zuilen ondervinden, hoezeer de
j geheele wereld zich meer en meer op ge-
regeld gebruik vaiv.de automobiel Instelt
en daarvan profiteert.
Tochten door binnen- en buiten
land in 1936.
Het jaarprogramma van de K.N.A.C.
over 1.936 is zoowel internationaal als na
tionaal uitstekend verloopen, voor toe
risme en ook voor sport. Het programma
ging uit van de gedachte, dat wel het
eigen land de meeste aandacht verdient,
maar dal toch juist nu het contact met
het buitenland dient te worden gehand
haafd en zoo mogelijk versterkt. Zoo
kan de K.N.A.C. met dankbaarheid terug
zien op hare pelzen naar Nassau, Spanje
en Denemarkeh. Bij de clubrels naar het
vt>or ons land zoo historie-ryke Nassau
werd overal zeer groote en zeer gewaar
deerde gastvrijheid ondervonden.
Het binnenlandsch parool voor 1937.
Het „Kent uw eigen land" ls ook het
devies voor 1937.
Dit jaar komen de provincies Utrecht,
Groningen en Noord-Brabant aan de
beurt. De data voor deze provinciale
clubtochten zuilen nog nader worden
vastgesteld, teneinde de bezoeken te
kunnen laten .samenvallen met den voor
Iedere provincie gungtigsten tijd. Tevens
ligt het dan nog in de bedoeling om bij
gebeurtenissen van byzonder belang m
ons land den leden gelegenheid te bie
den daaraan in clubverband deel te
nemen.
Tochten naar het buitenland.
Voorloopig zijn reizen vastgesteld naar
Joego-Slavle en Griekenland met een
boottocht langs de Dalmatische kust in
Mei oi Juni, en een reis naar Zweden
en Noorwegen in Juli of Augustus. Ver
volgens wordt nog, ter gelegenheid van
den internationalen sterrit. naar Parijs
van 20 tot 3ü juni, een bezoek in club
verband aan de wereldtentoonstelling
aldaar overwogen, terwyi tenslotte co
voorbereidingen voor de reeds eerder
ontworpen reis naar Nederlandsch Oost-
Indie verder worden uitgewerkt. Dit
laatste ls ook het geval voor een club-
tocht naar Amerika, waarvan de wen-
scheiykheid reeds onder de oogen werd
gezien.
Vervroegd concours van koetswerken.
Biizonder betreurt de K.N.A.C. het dat
de R.A.I. dit jaar onder den druk der
zware lasten geen tentoonstelling zal
kunnen houden, zy heeft riu haar Jaar-
lijksche concours van koetswerken, dat
in den loop der jaren een vast nummer
ls geworden op het programma der K.N.
AC iets vervroegd, terwijl zy het zoo
mogelijk iets zal uitbreiden. Het zal ook
nu weer op het parkeerterrein aan den
Öcheveningschen boulevard worden ge
houden.
Sporiieve gebeurtenissen.
Het gedeelte dati aan de 'sport is ge
wijd. bevat als gebruikeiyk den ook al
traditioneel geworden damesrit, welke
ditmaal op 2 Mei zal worden gehouden.
Een urinterspoi-tplaats bij uitnemend
heid.
Een toegevroren meer bij ivijze van
vlieghaven.
ttint Moritz behoort, tezamen met vindt: er zyn gasten, die in het „Pa-
de Kivièra, F alm Beach, Biarritz,
xvarisbad en nog enkeie andere be
roemde uadplaaisen, tot die ooi den,
waarover men kan senryven, zonder
den naam te krygen, dal men reclame
maakt voor die uepaalde plaats!
Liet gaat hier om reeds ianfe be
staande en internationaal erkende
.„grootheden", welker roem reeds ja
renlang traditie is geworden.
Nu is bt. Moritz aus weer een ver
zamelpunt van die bevoorrechte men
schen, die zich de weelde kunnen ver
oorloven zich naar gelang van de ver
schillende jaargetyden, daar op te
houden, waar een verblyf op dat mo
ment het aangenaamst is.
Het behoort tot de* atmosfeer van
St. Moritz, evenals tot die van andere
groote badplaatsen, dat zy onberoerd
schijnen, te zyn door de onrust der
tegenwoordige tyden. Is men feitelijk
nog op deze wereld van crisis en na
righeid? Neen! men bevindt zich niet
alleen temidden van een schitterende
sneeuw- en ys-natuur, op een hoogte
van 1800 meter boven den zeespiegel,J
doch ook op een andere planeet!
De couranienverkoopers bieden
weliswaar kranten en tijdschriften
van alle landen ter wereld te koop aan
en men koopt ze ook wel en békykt de
jprentjes, doch alle gebeurtenissen,
welke in de couranten vermeld staan
en die de wereld in beroering bren
gen, lyken hier, hoog in het gebergte,
zoo ver af, als bestonden zy in het ge
heel niet of slechts in een boek.
De „society" wyzigt zich hier niet.
De Duitsehe prinsen, de Oostenryk-
sche graven, de Engelsche Lords, de
Amerikaansche fabrikanten en de
filmacteurs, de Fransche kunstenaars
zij allen komen ieder jaar weer
terug naar St. Moritz, betrekken in
hetzelfde hotel dezelfde kamers, heb
ben in de eetzaal hun eigen tafeltje
en de menschen aan het naburige ta
feltje komen er ook reeds sinds 12 a
14 jaar, brengen hun zoons en doch- I
ters mee en wanneer deze volwassen
zijn, laten zij ook hun kinderen ge
nieten van een korter of langer ver
blijf in het Zwitsersch berglandschap.
In den grond zijn het zeer strenge
regels, welke men hier in St. Moritz
reeds op hun prestaties aan den tand
den heuvelrit op 34 April,
de titel reecra do
Voor de belangstellenden in de ren
sport wordt nog overwogen een bezoek
onder leiding te örganlseeren naar een
grooten wedstryd in het buitenland.
Maar de plannen daarvoor verkeeren
nog in een beginstadium.
lace Hotel" afstappen en geen voet in
het „Grand Hotel'* zettpn, terwyl zy
ook niet wenschen om te gaan met
gasten uit het „Grand", en... omge
keerd..
Kr zyn. Zuid-Amerikaansche plan-
tagebe^l^rs, die zich gedurende hun
verblyf in St. Moritz een barkruk
reserveeren, waarop niemand anders
mag zitten ,ook niet wanneer zy er
zelf niet zyn! Kr zyn gasten, die ja
ren en jaren achtereen hetzelfde win
tersportoord bezoeken. Zoo brengt een
Engelsch Overste reeds achttien jaar
lang den winter in St. Moritz door.
Tydens zyn laatste verblyf alhier
kreeg hy, bij het bobsleeën, een onge
luk. Hy brak het neusbeen, nadat hy
het vorig jaar een arm brak. Doch
voor hem bestaat geen enkele reden
zich daarom niet meer op de „bob" te
vermaken
Toch wordt, hoe ongelooflyk het
ook moge klinken, in St. Moritz zeer
ernstig aan sport gedaan. Het komt
door het klimaat, door de zeer ijle,
zuivere lucht, dat men niét snel moe
wordt en zich reeds na enkele uren
slaap volkomen uitgerust en opge-
frischt gevoelt, zoodat men den hal
ven nacht kan blijven dansen, zonder
'daarom den volgenden dag een „gat
in den dag" te slapen.
Tusschen negen en tien uur deS
morgens begint de uitmarsch der
sportliefhebbers .Honderden en nog
maals honderden dragen in hun rug
zakken de door het hotel of het pen
sion, waar zij verblijven, meegegeven
lunchpakketten, ter vervanging van
het warme middagmaal, want men
denkt eerst tegen den avond terug te
keeren.
En dan begint het „tweede gezicht"
van St. Moritz. Wie weten wil, welke
menschen up-to-date zyn, behoeft
slechts des avonds door de zalen der
groote hotels te wandelen. Niemand
ontbreekt, allen zijn ze er, vanaf Bo-
rotra tot den Engelschen Minister
Hoare, vanaf Douglas Fairbanks tot
Alexander Korda. En wie zéér up-to-
date wil zijn, arriveert in zyn parti
culier vliegtuig en landt op het ge
heel toegevroren meer, waar de hotel
boys den reiziger opwachten.
Ik herinner me nog de sensatie,
toen in 1925 voor de eerste maal een
Engelschman met zyn vliegtuig op
het toegevroren meer landde! Het
was een gebeurtenis op zichzelf, doch
tegenwoordig zyn de gasten aan deze
soort sensatie reeds lang gewoon.
Interessant is het hierbij te vermel
den, dat de groote vlieghaven van
Samaden het volgend jaar gereed zai
zijn, zoodat vliegtuigen uit alle wind
streken daar zullen kunnen landen.
Spanje Marokko-crisis Non-in-
dooi' JOS HANSEN.
Acht uur per dag zat zy aan de
schrijfmachine, tikte rekeningen,
brieven, actes, en als zij door het eene
kléine raam naar buiten keek, zag zij
slechts een klein stukje hemel en een
Paar takken van een boom.
Toch was Marianne niet ontevre
den met haar betrekking. Zy verdien
de een salaris, waarmede zy rond kon
komen, haar chef was rechtvaardig
en verlangde geen interesse van haar
in andere dan Zaken-aangelegenheden
en daar zy het eenige meisje in het
bureau was, behandelde men haar al
tijd met beleefdheid. Zij was totaal
onopvallend, niets aan haar trok_ de
aandacht, doch zij deed haar werk
goed Zoo leefde zy met haar negen
tien jaren, zonder veel na te denken,
en als haar wel eens een enkelen keer
een verlangen overviel naar iets an
ders dan het eentonige kantoorleven,
verdween dit verlangen weer zeer
Op een dag moest zij in het kantoor
I van den chef komen om dictaten op
j te nemen. Er zat een vreemde heer in
j de kamer, een zeer lange man. Ma
rianne dacht bij zichzelf, dat zy nog
I nooit iemand gezien had, die zoo
I groot eïi zoo forsch en tegelijkertijd
zoo knap was. Toen zy groette, keek
hy op, en scheen over haar stem na
te denken. Doch spoedig verdiepte
hij zich weer in zijn aanteekeningen.
De chef begon te dipteeren, doch de
telefoon ging en hy werd weggeroe
pen, zoodat Marianne even.tyd had.
om het voorgaande wat duidelyker op
te teekenen.
Plotseling vroeg de vreemdeling:
Hoe oud ben je, kleintje?
Marianne voelde, hoe het bloed
haar naar de wangen steeg.
Negentien, zei ze schuchter.
Woont U by Uw ouders thuis?
Neen, ik heb geen ouders meer,
zei Marianne. Alsof ze verwachtte,
dat hy het gesprek voort zou zetten,
liet zy de blocnota zinken en keek
naar Jiem, doch hy staarde alweer in
I zyn aanteekeningen en scheen haar
aanwezigheid vergeten te zyn. Eerst
toen schreden de kamer weer nader-
den, zei hy rustig:
Ik heb een flinke secretaresse
noodig. Overmorgen ga ik naar Pa
rijs en U gaat mee. Hier hebt U het
adres van myn hotel en een cheque.
Marianne kon niet antwoorden,
want reeds kwam de chef binnen en
vervolgde het dictaat.
1
De boy uit het voorname hotel keek i
een beetje misprijzend naar het klei
ne ding, dat een beetje onbeholpen j
door de glazen deur binnenkwam en J
den heer Christaan Mundt verlangde i
te spreken.
Mynheer Mundt zit aan tafel,
deelde de portier haar mede.
Ik moet hem spreken
Voor welke aangelegenheid9
Ik kom van Mr. Krasser en ik
moet hem direct spreken!
De portier haalde-de schouders óp,
en wenkte een kellner. Na eenige
oogenblikken verscheen de lange heer
met een wrevelig gezicht, doch toen
hy Marianne in het oog kreeg, glim
lachte hy en groette vriendelijk. Bang ben ik niet; maar ik heb hier
Voordat Marianne wist wat er ge- mijn betrekking, myn kamer, de
beurde, was zy reeds met hem de eet- straat, die ik ken... en daar ben ik
zaal binnengegaan. Hy scheen het als j vreemd, daar ken ik niets, daar ken
vanzelfsprekend te beschouwen, dat ik alleen maar U en U zult me altijd
zy* met hem zou dineeren en vroeg i vreemd blyven,
haar, waar zy veel van hield. Maar j Waarom
Marianne weigerde. 1 Omdat ik een eenvoudig meisje
Ik ben alleen gekomen om U Uw j ben en U een heer van de wereld. U
cheque terug te geven, ik ga niet mee i zult overal vrienden hebben. Waarom
naar Parijs.
Christiaan Mundt lachte even. Hij
deed alsof hy het niet hoorde.
Waarvan houdt U veel? vroeg
hij oprfieuw.
Biefstuk! antwoordde Marian
ne, en schrok toen zij het had gezegd.
Maar niettegenstaande smaakte het
haar zeer goed.
Zoo, en vertelt U nu eens? zei
Mundt, toen het diner geëindigd was.
U wilt dus niet met me reizen Naar
Weenen, Parys, Londen?...
Het meisje gaf geen antwoord.
Waarom niet? Bent U ergens
bang voor? Voor my?
Neen, zei Marianne en zy richt
te haar blauwe oogen op den man.
neemt U geen secretaresse uit Uw
eigen kring? Uw aanbod is immers
zoo aanlokkelijk? Reizen, vreemde
landen zien, in een hotel wonen, niet
meer iederen dag op kantoor zitten
oh, ik zou er hard voor werken
maar waarom neemt U geen ander,
die elegant en mooi is zoo .zult U
er zeker een vinden...
Hy knikte.
Ja zeker, heel veel zou ik er zoo
kunnen vinden. Vrouwen die de zee
en de bergen al kennen. Die in de
winkels van parijs beter thuis zijn
dan in hun geboortestad. Die in alle
tearooms van Londen bekenden ont
moeten. Neen, dat wil ik niet. Ik wil
iemand om me heen hebben, die niets