„De BA-ZO-TEN
X. NoordBgraaf - Kleiweg 12 Telef.
yja onze oude prfe(/)
SSchoen-dreparatie
Veel Goedkooper Veel Beter
Kleiweg 23 Gouda
H. P. v. WIJNGAARDEN
Rijwiel en Sporthandel 11. de GRUIL
D.K.wTnL
GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 27 FEBRUARI 1937 TWEEDE BLAD
JONGENEEL
Alle voorkomende haarwerken
Bakkerijtentoonstelling
Do Goudsche Fruithandel
worden door ons vervaardigd.
KLEIWEG 77
TELEF. 3315
GOUDA.
Voor goede
H. VAN DER POOL,
Koopt Uw Levensmiddelen bij ALBERT HEJJN
ENORM LAGE KAASPRIJZEN
STOFZUIGERS vanaf ƒ29.—
Philips, Erres en Nora Radiotoestellen vanaf 89.—
LANGE TIENDEWEG 61
TELEF. 3328.
Een Pond KOFFIE 50,65, 75 of 90 ct.
Firma Wei A. RIETVELD,
VEREENIGING VOOR
FACULTATffiYE LIJKVERBRANDING
Felle critiek van Flandin op de finaneieele politiek
der Regeering.
Blum acht tegenwoordige groepeering wan Volksfront
in 's lands belang.
Motie van vertrouwen aangenomen.
Moord in een auto.
Van het Haagsche
binnenhol.
Veilig Verkeer.
Oprichting van een Vereeniging voor Veilig Verkeer
te Gouda en Omstreken.
VERLOVINGSRINGEN
vanaf 6.75.
Doeleatraat 18 - Tel 2969.
Keurig mode) in vier-
kante leest. Zeer
mooi voorblad.
In zw. en br.
jzonder mooi be
werkt Iets aparts
br en zw
Apart en uiterst so
lide. Prachtig
pasv. In brum
en zw. 3 90
PraeMiaè sierCIke
model met aparte
bewerking. In
en br.
ique gar
In vn.
en blauw,
suèd
Zeer fraai geaar-
Rit
Sierlijk
zwart en
bruin
Onverwoestbaar rub
ber onderwerk en
ijzersterk boven
leer. Primo pos-
vorm, vanaf.
Meisies-schoentje in
erkante leest Zee
apart. Vanaf
Uiterst sterk en moo
ofgewerkt Die kun
nen er tegen,
Zeer leuk, en keurig
bewerkt. In bruin
colfsleder en zw
lak, vanaf
Zeer fijne uitvoering
In lak en zw en br
colfsleder, vanaf
Keurig lakschoentje
met bandje. Uitste
kend model, vanaf
Prachtige voorname
snit bijzonder mooi
colfsleder in zwart
en oxblood
IJzersterk metrubbe
onderwerk In bruin
zwart
Zeer mooie en solide
uitvoering. In bruin
en zwort
SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK
Sied'ik model,
makkelijke pas
vorm. Zeer fijn
If s leder
en br
ÜIGÜN FILIALEN IN ALLE PLAATSEN
i VAN MtDEBlAtJfl. L J
RAAM 107—109.
Van VRIJDAG 26 FEBR t/m DONDERDAG 4 MAART:
levert U DE NIEUWSTE MODELLEN
ZIE ONZE ETALAGE.
FIJNSTfc VOLVETTE GOUDSCHE KAAS.
Jong p pond 29, 2 pond voor
Belegen
Sept. Kaas
Meikaas
GOUDSCHE KAAS 40%
20%
32, 2
38, 2
42, 2
2
2
62 et.
5#
70
75
44
29
JONGE LEIDSCITF KAAS
2 Pond voor 31 ct.
FIJNSTE NRD.-HOLL. EDAMMER KAAS, 40%,
p. Heele Kaas 85 ct. p. Halve Kaas 44 ct.
10 GROOTE VERSCHE EIEREN41 ct.
BIJ AANKOOP VAN:
EEN HONING GEMBERKOEK van 40 voor 25 ct.
of
EEN HONING ONTBIJTKOEK 25 15
of
EEN BUS ZAANSCHE KOEKEN20 10
(plas 10 ct. statiegeld v. d. Bus).
HOLL. SPERCIEBOONEN p. groot blak 16 ct.
Alleen Vrijdag en Zaterdag. Afgehaald u. d winkel.
PRIMA BOTERHAMWORST p. po pond v. 20 voor- 17 ct.
BARNEVELDERS v. 32% 28
zeer fijn koekje I
WASCHVLUG p. pak 12% ct. 2 pakken voor21
MAAKT U HET LEVEN GOEDKOOPER I
GOUDA, MARKT 51 TELEF. 2855.
R. 95.
ff
in de zaal „KUNSTMIN" van de SOC. „ONS GENOEGEN" te GOUDA.
Fraaie werkstukken. Interessante stands. Talrijke attracties.
GEOPEND- Dinsdag 16 Maait 410 uur.
Woensdag 17 Maart 410 uur.
Donderdag 18 Maart 1010 uur.
Het lichte Motorrijwiel met de capaciteiten van een awaai Motorrijwiel.
Vraagt inlichtingen by den D.K.W.-Agent:
Prijscouranten met mooie beschrijving gratis verkrijgbaar.
D.K.W. HEEFT OOK EEN PRACHTSERIE ZWARE MOTORRIJWIELEN.
BLAUWE DRUIVEN
PERZIKEN
KAAPSCHE PRUIMEN
TAFSLPEREN
TAFELAPPELEN
MANDARIJNEN
SINAASAPPELEN
CITROENEN
BANANEN
GRAPE FRUIT
NIEUWE VIJGEN
DOOSJES TUNISDADELS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
BLIKGROENTEN-VAN PRIMA QUALITEIT.
OUDSTE ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3316.
Minimum oon trilby 1.60 p. j. (tevens voor echtgen. en
minderj. k.). Tarvtf ;voor leden: Crematie, din&gers en
argelsped, in totaal ƒ,82.50; voor nietJeden ƒ166.--.
Inliohtingenbladeifc one ink omtrent het v«t«ekeriiigflfon(Ie
koataloos "rrlrriijtiniir bij de afd—kme aacretereaa»
Fluweelensingel $7.
Oud-Minister Flandin heeft in de Fran-
sche Kamer een interpellatie gehouden
waarin hy zeide dat de openbare meening
door de verschillende redevoeringen van
minister-president Blufen en de daarop ge
leverde commentaren zoo zeer op «en
dwaalspoor zijn gebracht, dat hij van op
vatting is, dat er in de Kamer over moet
worden beraadslaagd, opdat me^ tot nader
order de bedoelingen, der regeering zal
ieeren kennen.
Spreker bracht den heer Blum dank er
voor, dat hy direct een debat had toege
stemd. Dat de minister-president te St. Na-
zaire en Nantes in redevoeringen het door
de regeering verrichtte werk heeft gepre
zen, acht Flandin zeer begrijpelijk. Hij wil
de verlangens van de „volksmassa" ten
uitvoer leggen. Hy stelt zich voor „binnen
kort op nieuwe veroveringen uit te gaan".
Blum heeft in zijn jongste redevoeringen
te kennen gegeven, dat de omstandigheden
voor de nieuwe etappe na een paüze ge
regeld zouden zijn, door een overeenkomst
van alle organisaties van het volksfront.
Een arbeidersparty 7
Flandin is van meening dat het verdrag
tot eenheid van actie tusschen de socialis
tische en, communistische party ongetwij
feld reeds zal hebben geleid tot de vor
ming van een „geunifieerde arbeiderspar
tij", welke onder leiding van Blum zou
komen.
„De Kamer", aldus Flandin, „en het land
zullen met belangstelling uw dementie ont
vangen of zélfs uw voorbehoud op dit
punt."
Van het program van het volksfront zou
nog slechts verwezenlijkt moeten worden
het nationale werkloosheidsfonds, verzeke
ring tegen ongevallen in het landbouwbe
drijf en ouderdomspensioen voor arbeiders.
Flandin vervolgde: „Ik weet, dat zekere
kringen zullen zeggen: breng die kwestie
niet ter sprake, maar wacht liever de ge
beurtenissen af. Er zal een dag komen, dat
de schatkist leeg izal zyn. Spr. acht het
evenwel niet waardig om de catastrophe af
te wachten, om zich te kunnen schoon-
was8Chen.
Indien het tot een catastrophe zou ko
men, zou deze mannen noch partyen spa
ren, daar zy de geheele natie zou treffen.
Gij denkt, zoo -reide FHandln verder, de de
mocratie te leiden naar een prachtige be
stemming. Wij meenen daarentegen, dat het
het land naar een catastrophe roert en dat
het republikeinsche regiem er door uw foüt
door zal ten onder gaan, indien gij op den
ingeslagen weg voortgaat.
Vervolgens besprak Flandin de finan
cieel® stiuatie. Hy verzekerde, dat de
schatkist ernstige verlegenhaid kent «n dat
zy in byna al haar betalingen ten achter
is. De regeering, aldus Flandin, probeert
in het buitenland een teenbig aan te gaan,
maar vindt er geen leeningverstrekkers.
De rente op 8e schatkistbons werd vergeefs
verhoogd en op de geldmarkt te Londen
doet de frank geen agio. Flandin besprak
dan eenige maatregelen, waartoe de regee
ring naar hy regt haar toevlucht heeft ge
zocht. .De opbrengst der omzetbelasting is
slechts toegenomen door de devaluatie en
de prysverhoogingen. De ontvangsten dar
spoorwegen zijn slechts toegekomen doar
het vervoer van Engelsche steenkolen. De
pi'ijsverhooging zal de regeering er toe
hieagen de tractementen der ambtenaren,
die lager zyn dan die in het particuliere
h«mf te verhoogen. Deze prysverhooging
obsorbeert of bevriest de zeldzame kapita
len, die voor de schatkist beschikbaar zou
den zyn geweest. Van 1936 af konden de
schatkistbehoeften slechts bevredigd wor- I
den door bank voorschotten.
De regeering verwacht veel van het toe
ristenbezoek aan de tentoonstelling. Ver-
onaersteld, dat de vreemdelingen in Frank
ryk; tot een bedrag van vier milliard zou
den inwisselen dan zou dit bedrag nog met
voldoende zyn om de spoorwegleemng in
November aan Engeland terug te betalen.
Volgens de balansen van de Bank van
Frankrijk kost de deflatie-politiek volgens
Flandin 7 milliard „franken van Poincare"
en sinds de devaluatie zeven millioen
dranken van Auriol". De regeering zal
legelykertyd het hoofd moeten bieden aan
de schatkistcrisis en de monetaire crisis.
Voor de financiering haxer betalingen
zal zy slechts tot inflatie kunnen overgaan
en voor de verdediging van den frank
siechts tot deviezencontrole.
Flandin besloot met een beroep op de re
publiek. om een einde te maken aan de po-
litiek van oneenigheid en verdeeldheid. De
nationale welvaart kan slechts voortkomen
uit een eensgezind Frankryk, bevryd van
den klassenstrijd.
De rede van Flandin werd luide toege
juicht door de afgevaadigdan van rechts en
centrum.
Na een kleine onderbreking was het
woord aari Fernand Laurent, die de regee
ring interpelleerde over haar algemeene en
finaneieele politiek en daarbij zeide, dat
dagelijks 200 millioen frank naar het bui
tenland vluchten.
Protest van Vincent Auriol,
Vincent Auriol, de minister van finan
ciën, protesteert. Hy verklaart, dat het
niet waar is, dat dagelijks 200 millioen
franken worden uitgevoerd. Dergelijke
praatjes kunnen het openbaar crediet in
gevaar brengen.
De vroegere minister van financiën, Paul
Keynaud, betrad vervolgens de sprekers-
tribune. Hy zegt o.m. dat thans meer
grondstoffen worden ingevoerd, die duur
der betaald worden. Om deze te betalen
zou de Bank van Frankrijk in enkele maan
den haar goudvoorraad uitputten. Er is een
overeenkomst gesloten tusschen Frankryk,
Engeland en de Vereenigde Staten °m he
orde te herstellen in de oeconomische be
trekkingen tpr wereld. Op het oogenblik
der devaluatie zou de regeering contingen
ten hebben kunnen laten vervallen en bui-
tenlandeche producten kunnen laten invoe
ren. liet was een prachtige gelegenheid oni
het oeconomische leven van het laud te
herstellen. Twee maanden na de devaluatie
waren de prijzen in, Frankryk hooger dan
de wereldpryzen. Wanneer meh den ar
beidsduur vermindert en de loonen ver
hoogt, kan men de pryzen wet handhaven.
De regeering heeft twee tegengestelde po-
I litieke koersen gevolgd: Die van de drie
partyen-overeenkomst met de schrapping
van contingenten en een bfnnenlandsche
politiek, welke gebaseerd was op-de koop
kracht.
Motie -ven vertrouwen m -de regee
ring aangenomen.
Nedatitte -Kamer met 361 tegen .211 stem
men een motie had verworpen, waarin de
Kamer zonder meer besluit over te gaan
tot de orde van, den dag, heeft zij een motie
van vertrouwen, die onderteekend was door
de voorzitters der meerderheidsfracties,
aangenomen met «61 tegen 200 stemmen.
Man in auto beroofd en dood
geschoten.
Gisterenavond laat werd de Haagsche
polttèe gealarmeerd door eenige bur-
8die op den Bezuldemhoutscheweg
ln een stilstaande auto het lijk van een
man hadden gevonden.
Naar hun Indruk wees olies erop, dat
men hier met een misdrijf te doen had.
Be politie stelde onmiddellijk een on-
dewaek in en constateerde dat er bi de
auto het lijk van een man lag. die ge
mote was door een revolverschot in het
hoofd, het lijk lag toegedekt met een
las up de achterbank.
Chntrent dit misdrijf vernemen wij nog
de-volgende bijzonderheden:
Op den Bezuldenhoutzcheweg. vlak
voor .de windhondenrenbanen, zag een
voorbijganger gisteravond een auto langs
den weg staan met -brandende lichten.
Ulfcnieuwagierigheld keek hij even ln dan
jvagan eneag toen op de achterbank het
«cltoam van een man liggen, ln, naar
hU aanvankelijk meende, slapende hou
ding.
Hij vond "het-niet gewenscht denman
ln dien toestand te laten liggen en deed
he portieren open om den man wakker
to maken. Daarbij bemerkte nij -echter
tot «Un ontsteltenis, dat de man niet
S*'*P. doch dood was.
Qptdat moment passeerde een *uto en
wverd door den voorbijganger „aan-
senanmr
De Arerteffonwdordigera voor de
Economische Conferentie benoemd.
Op de economische conferentie te
"s-Oravenhage «al Noorwegen worden
vertegenwoordigd door C'hrtetofitr cBmltto, j
oirecteur-generaal van de afdeeling voor
handelspolitiek van het ministerie van
bultenlanüsche zaken en Oeystein Rav-
ner. voorzitter van de bijzondere regee-
nngscommissie, welke belast is met de
behandeling van economische kwesties.
atet ln de passee-
rwwe -aut» een dokter-sat. Samen
°eh zij een voorloopig onderaoek tn naar
öen tooetand van het slaahtoffer «n
vervolgens onmiddellijk
he politie.
Het onderzoek heeft tot sni tm ntet
ve« nieuwe feiten aan het lteht ge
bracht. Het vermoeden bestaat, dat het
slachtoffer, die naar in den loop van
den nacht gebleken ls, de 46-jarige ga
ragehouder F. H. uit Haarlem ls, zich
met zijn auto naar Haarlem wilde be
geven en onderweg aangevallen en ver
moord ls.
Volgens voorloopige inlichtingen zou
de heer JH. ongeveer 100 gulden bij zich
gehad moeten hebben, doch deze waren
niet meer te vinden. Alias wees er ook
op, dat de man beroofd ls.
Hoe dit misdrijf zich heeft toegedra-
i gen staat nog niet vast. Wel schijnt
hierbij gedacht te moeten worden aan
de mogelijkheid dat H. iemand heeft
I laten meerijden en op deze manier het
slachtoffer ls geworden -van zijn bereid-
J willigheid om een ander te helpen. Ook
was de politie van meening dat H. zelf
achter het stuur moet hebben gezeten
en door den moordenaar over de voor-
bank heen ls getrokken en op de ach-
terbank is neergelegd.
Nader ls gebleken dat de inzittende,
i een bediende van den Haarlemscben
garagehouder twee personen, die zich
i als kooper voordeden. In de auto "heeft
meegenomen. Waarschijnlijk is H door
i deze twee vermoord. De daders zijn nog
zoek
Nederland en het transatlantisch?
luchtverkeer.
De heer A Plesmtm. directeur H.L.M.,
die met de ..Europa" te New-York aan
kwam. verklaarde aan een vortegenwoor
digar der U.P., dat Nederland zichkrach-
tig mal trachten te verzetten tegen een
voorgesteld Britsah-AmarHcnanzeh „mo
nopolie". van den transathmtioohen
hurtitdienst .4fr behoort, zeide hij, goen
monopolie te zijnien lk :fcen ten.zeerste
bevreesd, tttat de Umperlal Altemom en A»
Pan American Atewojw *sp«dlg «en <ern-
De JLtetensiebegrooUng.
De Del ensiebegiooting aangenomen.
iie Eerste Kamer heelt, gister en in één
ruk ae Deiensie-begrootlng aJsmeüe at
vemooging aér aerensie-uitgaven voor
Nea.-rnme aigehandeia. L»e algemeene
beschouwingen werden geopenci door
oen heer Van Rappard uihj, die ver
klaarde voorstander te zyn van natio
nale ontwapening mits internationale
oiuwapening daaraan was voorafgegaan.
i nana was versterking van de weer-
nacuo noodig en spr. bepleitte verschil
lende wcnscnen, ten aanzien van onze
vioot. i>e tegenstelling tusschen kruisers
vliegtuigen achtte hy onjuist. Deze
wapens moeten eikaar aanvullen. Hy
betreurde het dat bij oe bestelling van
legervliegtuigen de Nederlandsche vlleg-
ïnaustrie was gepasseerd hoewel oeze
technisch niet onder deed voor de bui-
tenianosche industrie.
De heer Van Kmbden tv.dj oefende
telle critiek op het voortdurend opvoe
ren der bewapeningen. Dene verloren
nun preventieve werking, vooral waar
het kleine landen betrof, en vermeerder
den net oorlogsgevaar, dat algemeene
vernietiging deteekenoe. Territoriale be
veiliging is een verouderd begrip en
slechts collectieve veiligheid binnen het
kader van den Volkenbond kan zeker
heid bieden. Spr. verklaarde tegen deze
begrootiug te zullen stemmen.
De neer De Merchant etd Ansembourg
(n.s.bJ constateerde dat de tegenwoor
dige internationale bewapening een ge
volg was van de weigering van Frankryk
om te ontwapenen en dat door de Duit-
sche herbewapening de positie van Ne
derland veiliger was geworden. Een toe
komstige oorlog zal .onvermijdelijk in
ons -lano worden uit gevechten en om
dit te voorkomen zijn de militaire maat
regelen van dezen minister onvoldoende.
De heer De Savornin Lohmon (c.h.)
bestreed het betoog van den heer Van
Embüen en verklaarde weinig vertrou
wen te hebben, in de werking -van de col
lectieve veiligheid binnen het kader van
den Volkenbond. Onze weermacht moet
ln krachtiger tempo Versterkt worden
en spr. -geeft den minister het ultechrlj
ven van een defensieteexüng tegen laag
l entetype .in overweging. -Zoolang er nog
geld-tsvom ede Zuidenee droog te leggen,
moet er zeker geld zijn om onze-dele]
te iinunoieren.
De heer Werker v.d.) Week eveneens
voorstander der collectieve veiligheid te
zyn. .doch wenschte dat Nederland daar
toe over een apparaat zou beschikker
en. maakt ztnh daarmee los van het be
toog van zijn fractiegenoot V«n £mb-
den.
De minister van defensie a,l. dr. Dolijn
beantwoordde verschillende ipunten die
o.a. door den heer Van Sasse v. IJsselt
(r.k.) en Moltmaker (s.d.) ter sprake
waren gebracht «n ging uitvoerig op het
betoog van den heer Van Embden in.
Hij was het daar in veel opzichten mee
eens voor zoover het de waardeering van
den waanzinnigen bewapeningswedloop
en de wenschelijkheiti der collectieve
veiligheid betreft. Echter was de -minis
ter van meening, dat onze weermacht
wel degelijk voor ons eigen land een
preventieve werking heeft.
Tegenover den heer De Sarornin Loh
man somde dr. Colijn de maatregelen
op, die ln de laatste jaren waren geno
men en het vele dat binnenkort op de
tenslegebied nog tot stand komt. Den
bouw vaneen vervangenden kruiser wees
de minister af, evenals het denkbeeld
van een defensieleenlng. Wij moeten
doen wat wij .kunnen doch mogen de
grens van een finaneieele Tutne niet
overschrijden
In antwoord op de opmerking over de
vliegtuigindustrie verklaarde -de minister
dat behoudens de 3ö Glemm Martins,
waar groote haast bij waa, alle andere
legervllegtulgorders ln Nederland zijn
geplaatst.
Alvorens over de begroottog gestemd
werd verklaarde de heer Mendels, dat de
soc -democraten zouden tegenstemmen.
Het begrotingshoofdstuk werd aange
nomen met 25 tegen 9 van de soc.-dem.
en den vrllz.-dem. heer Van JEmbden.
De overige met dit begrotingshoofd
stuk verbond houdende wetsontwerpen
werden z. h. st. goedgekeurd.
stige fout zullen begaan, om Ierland te
reserveeren, voor hun landingen, maar
Nederland en andere landen zullen
spoedig vliegtuigen hebben, met een zoo
i groote vllegrndius. dat zij ln staat zijn
Ierland als ilandlngspunt uit te schake
len".
1 Omtrent het doel van zijn reis ver
klRgrtte de heer Plesmrm. tint-fttt-bestaat
ln het voeren van besprekingen met den
Netlerlandschen, gezant, mr. Van
ma de-With, omtrent de plannen tot uit
breiding der Nederlandsche luchtvaart-
ÜJn van BaterVta naar een luchtverbln-
dtng BoejmbgJa—Manilla
„Veilig .Verkeer" is een dringende eisch
van den modernen yjd. In de laatste
kwart eeuw heeft het verkeer langs den
openbaren weg zich ontwikkeld tot een
der belangrijkste factoren der mensche-
lijke samenleving. Het verkeer ls gewor
den een economische macht van Inter
nationale beteekenis. Maar een macht,
die helaas nog steeds onnoemelijk veel
slachtoffers eischt. De statistiek der
verkeersongevallen ls ontstellend. En wat
het ergste is: het aantal verkeersonge
vallen stijgt op onrustbarende wijze.
Eerst dan zal de enorme toeneming van
het verkeer een zege voor de menschheid
zijn, wanneer zij gepaard gaat met toe
nemende veiligheid van, het ver
keer.
„Veilig Verkeer het kan niet voL-
doende worden herhaald is een drin
gende eisch van den modernen tijd.
De veiligheid van het verkeer ligt voor
negen en negentig procent ln handen
van den mensch zelf. De weggebrui-
zelf heeft de verbetering ln zijn
macht. Het ligt aan de -weggebruikers
zeiven het verlies aan slachtoffers van
onveilig verkeer te beperken. Er heerscht
op het gebied van het verkeer een groo
te mate van onkunde. Onkunde omtrenv.
de gevaren is dikwijls de oorzaak van
onnadenkendheidonbekendheid met
wat het verkeer eischt, leidt dikwijls tot
roekeloosheid-. De twee groote verwijten
van hen, die een verkeersongeval heb
ben veroorzaakt, zyn meestal: „Had ik
het maar geweten!" en „Had ik er maar
aan gedacht!". Op verkeersgebied ligt
voor iederen weggebruiker een taak,
waaraan hij zich niet mag onttrelÓcen.
zyn eigen belang -eischt dat. En door
dit eigen belang te bevorderen dkent hij
tevens het groote algemeeneHiriang.
De toestand vkn het verkeer eischt
medewerking, samenwerking van
Eischt boven alles! organisatie.
weggebruikers dienen de handen ^heen
te slaan ter bevorderingNian ^éfi alge
meen belangde veiligheid van den weg.
Het initiatief tot deze samenwerking is
bereids gevonden: opgericht ls een „Ver
bond van Vereeniglng voor Veilig Ver
keer".
De voornaamste vereenlglngen en bon
den op verkeersgebied ln ons land ma
ken van de nationale organisatie aeei
uit: De Koninklijke Nederlandsche Toe
ristenbond, A.N.W:B., de Koninklijke Ne
derlandsche Automobiel Club, de Bond
van Bedrij ïsautohouders in Nederland,
de Koninklijke Nederlandsche Motor-
wielrijders Vereeniglng, de Nederland
sche unie van Chauffeurs en overig
Automobtelpersoneel, de Bond van Vrij
willige Verkeersinspectien in Nederland,
en de vereeniglng „Het Nederlandsche
Wegeneongiw."
Voor de uitvoering van zijn veelom
vattende taak doet het Verbond thans
een beroep op U.
Ook deze gemeente mag niet achter
blijven) in den grooten strijd voor veilig
verkeer. In den engeren kring van onze
plaats van inwoning moet een organi
satie komen om in samenwerking met
het „Verbond van Vereenlgingen voor
Veilig Verkeer" zich bezig te houden met
het maken van een doeltreffende vel-
hgheldspropaganda. Er is op dit gebied
mooi werk te doen: wij noemen, *0
voorbeelden slechts, het organiseeron
van lezingen op verkeersgebied, het pu-
bllceeren van verkeersveillgheidsplaten,
het bevorderen van het verkeersonder-
wijs, het samenwerken met autoriteiten
in èen woord de verkeersopvoedmg
van den weggebruiker.
De oprichtingsvergadering waar
voor wy de eer hebben U uit te noodlgen
zal plaats hebben^ op Maandag l
Maart 1937, des avonds om 8.16 uur inde
zaal Kunstmin, Soc. „Ons Genoegen",
alhier.
Op deze bijeenkomst aal o.a. de heer
C. J. van Wijngaarden van Rees, secre
taris van het Verbond van Vereenlgin
gen voor Veilig Verkeer, spreken over:
„Het Verkeersvraagstuk en de taak van
e'en Vereeniglng voor Veilig verkeer."
Allen, die de groote beteekenis van de
oprichting van een Vereeniglng voor
Veilig Verkeer Inzien, worden dringend
verzocht door het bijwonen van deze
bijeenkomst blijk van belangstelling te
geven.
Een ieder kenne zijn plicht jegens de
gemeenschap; het gaat om een groot
algemeen belang, dat hl de eerste
plaats uw belang is.
Het Comité van oprichting:
E. Uaarlaniit, burgemeester van
Gouda; H. Bergman, burgemeester van
Gouderak, K. H. Brandt, burgemeester
van Moordrecht; -G. V. W. Baron van
Hemert tot Dingshof, burgemeester van
Haastrecht en Stolwijk; L. J. Lucasse,
burgemeester -van Reeuwijk; P. A. Troost,
burgemeester van Waddinxveen; a. J.
Bakker, brlg.-majoor RiJksveldAacbw.; H-
de Blouw, inspecteur Lager Onaerwys;
P. de Boer, arts; D. Bijlsma, hoofd eener
school; A C. Koster, fabrikant; C. Hess,
commissaris van politie te Gouda; P. H.
A. Hofkamp, directeur Zeepfabriek; J. L.
Hulleman, Ford-Dealer; Mr. C. «TenJwr,
advocaat, consul A.N.W.B.; J. H. Had-
dêrus Oostingh, tandarts; L. v. cL -Bol,
industrieelMr. R. Renama, advo
caat; F. H. Sixma, waschindustrleel;
Mej. P. A Snoep, hoofd eener school;
S. Swanoveld, hoofd eener school; H. M.
Teunissen, hoofd eener school; F. Tie ter,
dir. N.V. Goudsche Courant; A. v. Wij
nen, dir. v. d. Producent, consul A.N.WB.
ÖiADfeNÜOJ YY&.
GOUDA, 27 Februari 1937.
De njeuwe Rijksweg
Den Haag—Utrecht.
De A.N.W.B. schryft ons, dat 30 Maart
ks. door den Ryks Waterstaat te 's-Gra-
venhage zal worden aanbesteed het maken
van de aardebaan van een gedeelte van den
Rijksweg 's-GravenhageUtrecht, onder de
gemeenten Harmeien en Veldhuizen, met
by komende werken, volgens bestek no. 82
Verkeersfonds.
Zooals bekend is deze weg een autosnel
weg ,in verband waarmede andere wegen
ongelijkvloersch worden gekruist. Daartoe
worden in dit wegvak drie viaducten ge
bouwd van gewapend beton, alsmede een
duiker ten behoeve van een den weg krui
sende vliet.
De bouw van bet aan het Oostelijke eind
punt van dit wegvak ontworpen viaduct is
niet in dit bestek opgenomen en zal door
derdén geschieden.
Het profiel van de aardebaan is, evenals
bij de reeds in Jitvoenng zynüe gedeelten,
ontworpen voor twee ry banen gescheiden
door wn middenberm-
Het werk zal in 1938 moeten zyn vol
tooid, waarmede op 3 K.M. na de verbin
ding zal zyn verkregen met den in aanleg
zynuen nieuwen weg Utrecnt—V ïanen.
De geheele weg üen Haag—Utrecnt zal
zeer waarscnynlyK in 194U voor het verk
kunnen w,prüen opengesteld.
Follow the Fleet.
In de Schouwburg-Bioscoop draait deze
week „Follow the Fleet", een van die Ame-
Tikaansohe amusementsfilms, die door de
vroolyke, rhythmiache muziek en uitstoken-
de cabaretnummers zulk een goeden naam
by het bioscoopbezoekend publiek hebben
gekregen. m
De Amerikaansche filmmarkt biedt veel
producten in dit genre. Sommgen vinden in
I ons land buitengewoon veel succes, wij den
ken slechts aan „Top haf', die nog niet
lang geleden, vooral de jaaa-lielhebbers in
enthousiasme bracht. Wy kunnen gerust
„Follow the -Fleet" even aantrekkelijk noe
men «ls .-Top Imt". Dit komt waarschijnlijk
omdat ook hier Fred Astafre de hoofdrol
vervuld.
Dit tap-dance-wonder wordt hierin zeer
goed bijgestaan door de niet minder vir
tuose Ginger Rogers, die een zeer goede
actrice is bovendien. Fred Astaira geeft .in
deze film niet alleen een goeden indruk van
2Ün groote muzikaliteit, maar tevens een
bewijs, dat hij ook quaKteiten als komiek
bezit.
Op het muzikale gedeelte rust eigenlyk
de geheele film en dit is daarom dan ook
zeer goed verzorgd. Iwing Berlin is er in
geslaagd een reeks van pakkende songs
samen, te stellen, die reeds een groote po
pulariteit in ons land hadden verworven,
voordat de film hier was gelanceerd.
In deze revuefilm zijn de avonturen ver
werkt van een troepje passagierende ma
trozen van de Amerikaanache marine. Een
van deze Jantjes (Fred Astalre) volgen wy
in het bijzonder en hy is het, die door zijn
talent telkens moet dansen en moet musi-
ceeren. Door hem en onder zijn leiding wor
den de vele sublieme variété-nuwuwera op
touw gezet. Het gegeven is aantrekkelijk
door de echUAmerikatf^nsche luchtigheid,
waaruit het *8 opgebouwd. De groote ver
scheidenheid aan beelden, de komische mo
menten, alleB heeft ertoe meegewerkt om
deze rolprent to{ een prachtige amuse
mentsfilm te maken, die men van het be
gin tot bet einde met volle aandacht en
veel genoegen volgt.
Het Profilti-journaal in het voorprogram
ma was o.a. gewijd aan de Carnavalsvie
ring in ons land. Verder was er «en ge
kleurde teekenfilm en een aardige" Ameri
kaansche Wucht.
met gratis graveren
ThaÜa-Theater.
„De man, die teveel
Criminaliteit is al meermalen het onder
werp van Engelsche films geweest e® het
ia opmerkelijk te constateeren tot op welk
een filmtechnische hoogte de regisseur deze
producten steeds weten te brengen.
De film die thans in het Thaiia-Theater
draait, is een van deze rolprenten die tot
het laatste toe de spanning et in houdt
door op zeer suggestieve regie de geschie
denis te verhalen van ®en man die te veel
weet.
De man die te weinig weet is er in
den regel beter aan| toe, dan de man die
te veel weet. Hij leeft rustig, redeneert zijn
schoone visoenen niet weg, en blijft nede
rig en tevreden. Wat in het ajgemeen op
gaat. is ook van, toepassing op incidên-
t-eè1e kennis vun bepaalde dingen waarme
8-