„De BA-ZO-TEN X. NoordBgraaf - Kleiweg 12 Telef. yja onze oude prfe(/) SSchoen-dreparatie Veel Goedkooper Veel Beter Kleiweg 23 Gouda H. P. v. WIJNGAARDEN Rijwiel en Sporthandel 11. de GRUIL D.K.wTnL GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 27 FEBRUARI 1937 TWEEDE BLAD JONGENEEL Alle voorkomende haarwerken Bakkerijtentoonstelling Do Goudsche Fruithandel worden door ons vervaardigd. KLEIWEG 77 TELEF. 3315 GOUDA. Voor goede H. VAN DER POOL, Koopt Uw Levensmiddelen bij ALBERT HEJJN ENORM LAGE KAASPRIJZEN STOFZUIGERS vanaf ƒ29.— Philips, Erres en Nora Radiotoestellen vanaf 89.— LANGE TIENDEWEG 61 TELEF. 3328. Een Pond KOFFIE 50,65, 75 of 90 ct. Firma Wei A. RIETVELD, VEREENIGING VOOR FACULTATffiYE LIJKVERBRANDING Felle critiek van Flandin op de finaneieele politiek der Regeering. Blum acht tegenwoordige groepeering wan Volksfront in 's lands belang. Motie van vertrouwen aangenomen. Moord in een auto. Van het Haagsche binnenhol. Veilig Verkeer. Oprichting van een Vereeniging voor Veilig Verkeer te Gouda en Omstreken. VERLOVINGSRINGEN vanaf 6.75. Doeleatraat 18 - Tel 2969. Keurig mode) in vier- kante leest. Zeer mooi voorblad. In zw. en br. jzonder mooi be werkt Iets aparts br en zw Apart en uiterst so lide. Prachtig pasv. In brum en zw. 3 90 PraeMiaè sierCIke model met aparte bewerking. In en br. ique gar In vn. en blauw, suèd Zeer fraai geaar- Rit Sierlijk zwart en bruin Onverwoestbaar rub ber onderwerk en ijzersterk boven leer. Primo pos- vorm, vanaf. Meisies-schoentje in erkante leest Zee apart. Vanaf Uiterst sterk en moo ofgewerkt Die kun nen er tegen, Zeer leuk, en keurig bewerkt. In bruin colfsleder en zw lak, vanaf Zeer fijne uitvoering In lak en zw en br colfsleder, vanaf Keurig lakschoentje met bandje. Uitste kend model, vanaf Prachtige voorname snit bijzonder mooi colfsleder in zwart en oxblood IJzersterk metrubbe onderwerk In bruin zwart Zeer mooie en solide uitvoering. In bruin en zwort SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK Sied'ik model, makkelijke pas vorm. Zeer fijn If s leder en br ÜIGÜN FILIALEN IN ALLE PLAATSEN i VAN MtDEBlAtJfl. L J RAAM 107—109. Van VRIJDAG 26 FEBR t/m DONDERDAG 4 MAART: levert U DE NIEUWSTE MODELLEN ZIE ONZE ETALAGE. FIJNSTfc VOLVETTE GOUDSCHE KAAS. Jong p pond 29, 2 pond voor Belegen Sept. Kaas Meikaas GOUDSCHE KAAS 40% 20% 32, 2 38, 2 42, 2 2 2 62 et. 5# 70 75 44 29 JONGE LEIDSCITF KAAS 2 Pond voor 31 ct. FIJNSTE NRD.-HOLL. EDAMMER KAAS, 40%, p. Heele Kaas 85 ct. p. Halve Kaas 44 ct. 10 GROOTE VERSCHE EIEREN41 ct. BIJ AANKOOP VAN: EEN HONING GEMBERKOEK van 40 voor 25 ct. of EEN HONING ONTBIJTKOEK 25 15 of EEN BUS ZAANSCHE KOEKEN20 10 (plas 10 ct. statiegeld v. d. Bus). HOLL. SPERCIEBOONEN p. groot blak 16 ct. Alleen Vrijdag en Zaterdag. Afgehaald u. d winkel. PRIMA BOTERHAMWORST p. po pond v. 20 voor- 17 ct. BARNEVELDERS v. 32% 28 zeer fijn koekje I WASCHVLUG p. pak 12% ct. 2 pakken voor21 MAAKT U HET LEVEN GOEDKOOPER I GOUDA, MARKT 51 TELEF. 2855. R. 95. ff in de zaal „KUNSTMIN" van de SOC. „ONS GENOEGEN" te GOUDA. Fraaie werkstukken. Interessante stands. Talrijke attracties. GEOPEND- Dinsdag 16 Maait 410 uur. Woensdag 17 Maart 410 uur. Donderdag 18 Maart 1010 uur. Het lichte Motorrijwiel met de capaciteiten van een awaai Motorrijwiel. Vraagt inlichtingen by den D.K.W.-Agent: Prijscouranten met mooie beschrijving gratis verkrijgbaar. D.K.W. HEEFT OOK EEN PRACHTSERIE ZWARE MOTORRIJWIELEN. BLAUWE DRUIVEN PERZIKEN KAAPSCHE PRUIMEN TAFSLPEREN TAFELAPPELEN MANDARIJNEN SINAASAPPELEN CITROENEN BANANEN GRAPE FRUIT NIEUWE VIJGEN DOOSJES TUNISDADELS DIVERSE SOORTEN NOTEN VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS BLIKGROENTEN-VAN PRIMA QUALITEIT. OUDSTE ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3316. Minimum oon trilby 1.60 p. j. (tevens voor echtgen. en minderj. k.). Tarvtf ;voor leden: Crematie, din&gers en argelsped, in totaal ƒ,82.50; voor nietJeden ƒ166.--. Inliohtingenbladeifc one ink omtrent het v«t«ekeriiigflfon(Ie koataloos "rrlrriijtiniir bij de afd—kme aacretereaa» Fluweelensingel $7. Oud-Minister Flandin heeft in de Fran- sche Kamer een interpellatie gehouden waarin hy zeide dat de openbare meening door de verschillende redevoeringen van minister-president Blufen en de daarop ge leverde commentaren zoo zeer op «en dwaalspoor zijn gebracht, dat hij van op vatting is, dat er in de Kamer over moet worden beraadslaagd, opdat me^ tot nader order de bedoelingen, der regeering zal ieeren kennen. Spreker bracht den heer Blum dank er voor, dat hy direct een debat had toege stemd. Dat de minister-president te St. Na- zaire en Nantes in redevoeringen het door de regeering verrichtte werk heeft gepre zen, acht Flandin zeer begrijpelijk. Hij wil de verlangens van de „volksmassa" ten uitvoer leggen. Hy stelt zich voor „binnen kort op nieuwe veroveringen uit te gaan". Blum heeft in zijn jongste redevoeringen te kennen gegeven, dat de omstandigheden voor de nieuwe etappe na een paüze ge regeld zouden zijn, door een overeenkomst van alle organisaties van het volksfront. Een arbeidersparty 7 Flandin is van meening dat het verdrag tot eenheid van actie tusschen de socialis tische en, communistische party ongetwij feld reeds zal hebben geleid tot de vor ming van een „geunifieerde arbeiderspar tij", welke onder leiding van Blum zou komen. „De Kamer", aldus Flandin, „en het land zullen met belangstelling uw dementie ont vangen of zélfs uw voorbehoud op dit punt." Van het program van het volksfront zou nog slechts verwezenlijkt moeten worden het nationale werkloosheidsfonds, verzeke ring tegen ongevallen in het landbouwbe drijf en ouderdomspensioen voor arbeiders. Flandin vervolgde: „Ik weet, dat zekere kringen zullen zeggen: breng die kwestie niet ter sprake, maar wacht liever de ge beurtenissen af. Er zal een dag komen, dat de schatkist leeg izal zyn. Spr. acht het evenwel niet waardig om de catastrophe af te wachten, om zich te kunnen schoon- was8Chen. Indien het tot een catastrophe zou ko men, zou deze mannen noch partyen spa ren, daar zy de geheele natie zou treffen. Gij denkt, zoo -reide FHandln verder, de de mocratie te leiden naar een prachtige be stemming. Wij meenen daarentegen, dat het het land naar een catastrophe roert en dat het republikeinsche regiem er door uw foüt door zal ten onder gaan, indien gij op den ingeslagen weg voortgaat. Vervolgens besprak Flandin de finan cieel® stiuatie. Hy verzekerde, dat de schatkist ernstige verlegenhaid kent «n dat zy in byna al haar betalingen ten achter is. De regeering, aldus Flandin, probeert in het buitenland een teenbig aan te gaan, maar vindt er geen leeningverstrekkers. De rente op 8e schatkistbons werd vergeefs verhoogd en op de geldmarkt te Londen doet de frank geen agio. Flandin besprak dan eenige maatregelen, waartoe de regee ring naar hy regt haar toevlucht heeft ge zocht. .De opbrengst der omzetbelasting is slechts toegenomen door de devaluatie en de prysverhoogingen. De ontvangsten dar spoorwegen zijn slechts toegekomen doar het vervoer van Engelsche steenkolen. De pi'ijsverhooging zal de regeering er toe hieagen de tractementen der ambtenaren, die lager zyn dan die in het particuliere h«mf te verhoogen. Deze prysverhooging obsorbeert of bevriest de zeldzame kapita len, die voor de schatkist beschikbaar zou den zyn geweest. Van 1936 af konden de schatkistbehoeften slechts bevredigd wor- I den door bank voorschotten. De regeering verwacht veel van het toe ristenbezoek aan de tentoonstelling. Ver- onaersteld, dat de vreemdelingen in Frank ryk; tot een bedrag van vier milliard zou den inwisselen dan zou dit bedrag nog met voldoende zyn om de spoorwegleemng in November aan Engeland terug te betalen. Volgens de balansen van de Bank van Frankrijk kost de deflatie-politiek volgens Flandin 7 milliard „franken van Poincare" en sinds de devaluatie zeven millioen dranken van Auriol". De regeering zal legelykertyd het hoofd moeten bieden aan de schatkistcrisis en de monetaire crisis. Voor de financiering haxer betalingen zal zy slechts tot inflatie kunnen overgaan en voor de verdediging van den frank siechts tot deviezencontrole. Flandin besloot met een beroep op de re publiek. om een einde te maken aan de po- litiek van oneenigheid en verdeeldheid. De nationale welvaart kan slechts voortkomen uit een eensgezind Frankryk, bevryd van den klassenstrijd. De rede van Flandin werd luide toege juicht door de afgevaadigdan van rechts en centrum. Na een kleine onderbreking was het woord aari Fernand Laurent, die de regee ring interpelleerde over haar algemeene en finaneieele politiek en daarbij zeide, dat dagelijks 200 millioen frank naar het bui tenland vluchten. Protest van Vincent Auriol, Vincent Auriol, de minister van finan ciën, protesteert. Hy verklaart, dat het niet waar is, dat dagelijks 200 millioen franken worden uitgevoerd. Dergelijke praatjes kunnen het openbaar crediet in gevaar brengen. De vroegere minister van financiën, Paul Keynaud, betrad vervolgens de sprekers- tribune. Hy zegt o.m. dat thans meer grondstoffen worden ingevoerd, die duur der betaald worden. Om deze te betalen zou de Bank van Frankrijk in enkele maan den haar goudvoorraad uitputten. Er is een overeenkomst gesloten tusschen Frankryk, Engeland en de Vereenigde Staten °m he orde te herstellen in de oeconomische be trekkingen tpr wereld. Op het oogenblik der devaluatie zou de regeering contingen ten hebben kunnen laten vervallen en bui- tenlandeche producten kunnen laten invoe ren. liet was een prachtige gelegenheid oni het oeconomische leven van het laud te herstellen. Twee maanden na de devaluatie waren de prijzen in, Frankryk hooger dan de wereldpryzen. Wanneer meh den ar beidsduur vermindert en de loonen ver hoogt, kan men de pryzen wet handhaven. De regeering heeft twee tegengestelde po- I litieke koersen gevolgd: Die van de drie partyen-overeenkomst met de schrapping van contingenten en een bfnnenlandsche politiek, welke gebaseerd was op-de koop kracht. Motie -ven vertrouwen m -de regee ring aangenomen. Nedatitte -Kamer met 361 tegen .211 stem men een motie had verworpen, waarin de Kamer zonder meer besluit over te gaan tot de orde van, den dag, heeft zij een motie van vertrouwen, die onderteekend was door de voorzitters der meerderheidsfracties, aangenomen met «61 tegen 200 stemmen. Man in auto beroofd en dood geschoten. Gisterenavond laat werd de Haagsche polttèe gealarmeerd door eenige bur- 8die op den Bezuldemhoutscheweg ln een stilstaande auto het lijk van een man hadden gevonden. Naar hun Indruk wees olies erop, dat men hier met een misdrijf te doen had. Be politie stelde onmiddellijk een on- dewaek in en constateerde dat er bi de auto het lijk van een man lag. die ge mote was door een revolverschot in het hoofd, het lijk lag toegedekt met een las up de achterbank. Chntrent dit misdrijf vernemen wij nog de-volgende bijzonderheden: Op den Bezuldenhoutzcheweg. vlak voor .de windhondenrenbanen, zag een voorbijganger gisteravond een auto langs den weg staan met -brandende lichten. Ulfcnieuwagierigheld keek hij even ln dan jvagan eneag toen op de achterbank het «cltoam van een man liggen, ln, naar hU aanvankelijk meende, slapende hou ding. Hij vond "het-niet gewenscht denman ln dien toestand te laten liggen en deed he portieren open om den man wakker to maken. Daarbij bemerkte nij -echter tot «Un ontsteltenis, dat de man niet S*'*P. doch dood was. Qptdat moment passeerde een *uto en wverd door den voorbijganger „aan- senanmr De Arerteffonwdordigera voor de Economische Conferentie benoemd. Op de economische conferentie te "s-Oravenhage «al Noorwegen worden vertegenwoordigd door C'hrtetofitr cBmltto, j oirecteur-generaal van de afdeeling voor handelspolitiek van het ministerie van bultenlanüsche zaken en Oeystein Rav- ner. voorzitter van de bijzondere regee- nngscommissie, welke belast is met de behandeling van economische kwesties. atet ln de passee- rwwe -aut» een dokter-sat. Samen °eh zij een voorloopig onderaoek tn naar öen tooetand van het slaahtoffer «n vervolgens onmiddellijk he politie. Het onderzoek heeft tot sni tm ntet ve« nieuwe feiten aan het lteht ge bracht. Het vermoeden bestaat, dat het slachtoffer, die naar in den loop van den nacht gebleken ls, de 46-jarige ga ragehouder F. H. uit Haarlem ls, zich met zijn auto naar Haarlem wilde be geven en onderweg aangevallen en ver moord ls. Volgens voorloopige inlichtingen zou de heer JH. ongeveer 100 gulden bij zich gehad moeten hebben, doch deze waren niet meer te vinden. Alias wees er ook op, dat de man beroofd ls. Hoe dit misdrijf zich heeft toegedra- i gen staat nog niet vast. Wel schijnt hierbij gedacht te moeten worden aan de mogelijkheid dat H. iemand heeft I laten meerijden en op deze manier het slachtoffer ls geworden -van zijn bereid- J willigheid om een ander te helpen. Ook was de politie van meening dat H. zelf achter het stuur moet hebben gezeten en door den moordenaar over de voor- bank heen ls getrokken en op de ach- terbank is neergelegd. Nader ls gebleken dat de inzittende, i een bediende van den Haarlemscben garagehouder twee personen, die zich i als kooper voordeden. In de auto "heeft meegenomen. Waarschijnlijk is H door i deze twee vermoord. De daders zijn nog zoek Nederland en het transatlantisch? luchtverkeer. De heer A Plesmtm. directeur H.L.M., die met de ..Europa" te New-York aan kwam. verklaarde aan een vortegenwoor digar der U.P., dat Nederland zichkrach- tig mal trachten te verzetten tegen een voorgesteld Britsah-AmarHcnanzeh „mo nopolie". van den transathmtioohen hurtitdienst .4fr behoort, zeide hij, goen monopolie te zijnien lk :fcen ten.zeerste bevreesd, tttat de Umperlal Altemom en A» Pan American Atewojw *sp«dlg «en <ern- De JLtetensiebegrooUng. De Del ensiebegiooting aangenomen. iie Eerste Kamer heelt, gister en in één ruk ae Deiensie-begrootlng aJsmeüe at vemooging aér aerensie-uitgaven voor Nea.-rnme aigehandeia. L»e algemeene beschouwingen werden geopenci door oen heer Van Rappard uihj, die ver klaarde voorstander te zyn van natio nale ontwapening mits internationale oiuwapening daaraan was voorafgegaan. i nana was versterking van de weer- nacuo noodig en spr. bepleitte verschil lende wcnscnen, ten aanzien van onze vioot. i>e tegenstelling tusschen kruisers vliegtuigen achtte hy onjuist. Deze wapens moeten eikaar aanvullen. Hy betreurde het dat bij oe bestelling van legervliegtuigen de Nederlandsche vlleg- ïnaustrie was gepasseerd hoewel oeze technisch niet onder deed voor de bui- tenianosche industrie. De heer Van Kmbden tv.dj oefende telle critiek op het voortdurend opvoe ren der bewapeningen. Dene verloren nun preventieve werking, vooral waar het kleine landen betrof, en vermeerder den net oorlogsgevaar, dat algemeene vernietiging deteekenoe. Territoriale be veiliging is een verouderd begrip en slechts collectieve veiligheid binnen het kader van den Volkenbond kan zeker heid bieden. Spr. verklaarde tegen deze begrootiug te zullen stemmen. De neer De Merchant etd Ansembourg (n.s.bJ constateerde dat de tegenwoor dige internationale bewapening een ge volg was van de weigering van Frankryk om te ontwapenen en dat door de Duit- sche herbewapening de positie van Ne derland veiliger was geworden. Een toe komstige oorlog zal .onvermijdelijk in ons -lano worden uit gevechten en om dit te voorkomen zijn de militaire maat regelen van dezen minister onvoldoende. De heer De Savornin Lohmon (c.h.) bestreed het betoog van den heer Van Embüen en verklaarde weinig vertrou wen te hebben, in de werking -van de col lectieve veiligheid binnen het kader van den Volkenbond. Onze weermacht moet ln krachtiger tempo Versterkt worden en spr. -geeft den minister het ultechrlj ven van een defensieteexüng tegen laag l entetype .in overweging. -Zoolang er nog geld-tsvom ede Zuidenee droog te leggen, moet er zeker geld zijn om onze-dele] te iinunoieren. De heer Werker v.d.) Week eveneens voorstander der collectieve veiligheid te zyn. .doch wenschte dat Nederland daar toe over een apparaat zou beschikker en. maakt ztnh daarmee los van het be toog van zijn fractiegenoot V«n £mb- den. De minister van defensie a,l. dr. Dolijn beantwoordde verschillende ipunten die o.a. door den heer Van Sasse v. IJsselt (r.k.) en Moltmaker (s.d.) ter sprake waren gebracht «n ging uitvoerig op het betoog van den heer Van Embden in. Hij was het daar in veel opzichten mee eens voor zoover het de waardeering van den waanzinnigen bewapeningswedloop en de wenschelijkheiti der collectieve veiligheid betreft. Echter was de -minis ter van meening, dat onze weermacht wel degelijk voor ons eigen land een preventieve werking heeft. Tegenover den heer De Sarornin Loh man somde dr. Colijn de maatregelen op, die ln de laatste jaren waren geno men en het vele dat binnenkort op de tenslegebied nog tot stand komt. Den bouw vaneen vervangenden kruiser wees de minister af, evenals het denkbeeld van een defensieleenlng. Wij moeten doen wat wij .kunnen doch mogen de grens van een finaneieele Tutne niet overschrijden In antwoord op de opmerking over de vliegtuigindustrie verklaarde -de minister dat behoudens de 3ö Glemm Martins, waar groote haast bij waa, alle andere legervllegtulgorders ln Nederland zijn geplaatst. Alvorens over de begroottog gestemd werd verklaarde de heer Mendels, dat de soc -democraten zouden tegenstemmen. Het begrotingshoofdstuk werd aange nomen met 25 tegen 9 van de soc.-dem. en den vrllz.-dem. heer Van JEmbden. De overige met dit begrotingshoofd stuk verbond houdende wetsontwerpen werden z. h. st. goedgekeurd. stige fout zullen begaan, om Ierland te reserveeren, voor hun landingen, maar Nederland en andere landen zullen spoedig vliegtuigen hebben, met een zoo i groote vllegrndius. dat zij ln staat zijn Ierland als ilandlngspunt uit te schake len". 1 Omtrent het doel van zijn reis ver klRgrtte de heer Plesmrm. tint-fttt-bestaat ln het voeren van besprekingen met den Netlerlandschen, gezant, mr. Van ma de-With, omtrent de plannen tot uit breiding der Nederlandsche luchtvaart- ÜJn van BaterVta naar een luchtverbln- dtng BoejmbgJa—Manilla „Veilig .Verkeer" is een dringende eisch van den modernen yjd. In de laatste kwart eeuw heeft het verkeer langs den openbaren weg zich ontwikkeld tot een der belangrijkste factoren der mensche- lijke samenleving. Het verkeer ls gewor den een economische macht van Inter nationale beteekenis. Maar een macht, die helaas nog steeds onnoemelijk veel slachtoffers eischt. De statistiek der verkeersongevallen ls ontstellend. En wat het ergste is: het aantal verkeersonge vallen stijgt op onrustbarende wijze. Eerst dan zal de enorme toeneming van het verkeer een zege voor de menschheid zijn, wanneer zij gepaard gaat met toe nemende veiligheid van, het ver keer. „Veilig Verkeer het kan niet voL- doende worden herhaald is een drin gende eisch van den modernen tijd. De veiligheid van het verkeer ligt voor negen en negentig procent ln handen van den mensch zelf. De weggebrui- zelf heeft de verbetering ln zijn macht. Het ligt aan de -weggebruikers zeiven het verlies aan slachtoffers van onveilig verkeer te beperken. Er heerscht op het gebied van het verkeer een groo te mate van onkunde. Onkunde omtrenv. de gevaren is dikwijls de oorzaak van onnadenkendheidonbekendheid met wat het verkeer eischt, leidt dikwijls tot roekeloosheid-. De twee groote verwijten van hen, die een verkeersongeval heb ben veroorzaakt, zyn meestal: „Had ik het maar geweten!" en „Had ik er maar aan gedacht!". Op verkeersgebied ligt voor iederen weggebruiker een taak, waaraan hij zich niet mag onttrelÓcen. zyn eigen belang -eischt dat. En door dit eigen belang te bevorderen dkent hij tevens het groote algemeeneHiriang. De toestand vkn het verkeer eischt medewerking, samenwerking van Eischt boven alles! organisatie. weggebruikers dienen de handen ^heen te slaan ter bevorderingNian ^éfi alge meen belangde veiligheid van den weg. Het initiatief tot deze samenwerking is bereids gevonden: opgericht ls een „Ver bond van Vereeniglng voor Veilig Ver keer". De voornaamste vereenlglngen en bon den op verkeersgebied ln ons land ma ken van de nationale organisatie aeei uit: De Koninklijke Nederlandsche Toe ristenbond, A.N.W:B., de Koninklijke Ne derlandsche Automobiel Club, de Bond van Bedrij ïsautohouders in Nederland, de Koninklijke Nederlandsche Motor- wielrijders Vereeniglng, de Nederland sche unie van Chauffeurs en overig Automobtelpersoneel, de Bond van Vrij willige Verkeersinspectien in Nederland, en de vereeniglng „Het Nederlandsche Wegeneongiw." Voor de uitvoering van zijn veelom vattende taak doet het Verbond thans een beroep op U. Ook deze gemeente mag niet achter blijven) in den grooten strijd voor veilig verkeer. In den engeren kring van onze plaats van inwoning moet een organi satie komen om in samenwerking met het „Verbond van Vereenlgingen voor Veilig Verkeer" zich bezig te houden met het maken van een doeltreffende vel- hgheldspropaganda. Er is op dit gebied mooi werk te doen: wij noemen, *0 voorbeelden slechts, het organiseeron van lezingen op verkeersgebied, het pu- bllceeren van verkeersveillgheidsplaten, het bevorderen van het verkeersonder- wijs, het samenwerken met autoriteiten in èen woord de verkeersopvoedmg van den weggebruiker. De oprichtingsvergadering waar voor wy de eer hebben U uit te noodlgen zal plaats hebben^ op Maandag l Maart 1937, des avonds om 8.16 uur inde zaal Kunstmin, Soc. „Ons Genoegen", alhier. Op deze bijeenkomst aal o.a. de heer C. J. van Wijngaarden van Rees, secre taris van het Verbond van Vereenlgin gen voor Veilig Verkeer, spreken over: „Het Verkeersvraagstuk en de taak van e'en Vereeniglng voor Veilig verkeer." Allen, die de groote beteekenis van de oprichting van een Vereeniglng voor Veilig Verkeer Inzien, worden dringend verzocht door het bijwonen van deze bijeenkomst blijk van belangstelling te geven. Een ieder kenne zijn plicht jegens de gemeenschap; het gaat om een groot algemeen belang, dat hl de eerste plaats uw belang is. Het Comité van oprichting: E. Uaarlaniit, burgemeester van Gouda; H. Bergman, burgemeester van Gouderak, K. H. Brandt, burgemeester van Moordrecht; -G. V. W. Baron van Hemert tot Dingshof, burgemeester van Haastrecht en Stolwijk; L. J. Lucasse, burgemeester -van Reeuwijk; P. A. Troost, burgemeester van Waddinxveen; a. J. Bakker, brlg.-majoor RiJksveldAacbw.; H- de Blouw, inspecteur Lager Onaerwys; P. de Boer, arts; D. Bijlsma, hoofd eener school; A C. Koster, fabrikant; C. Hess, commissaris van politie te Gouda; P. H. A. Hofkamp, directeur Zeepfabriek; J. L. Hulleman, Ford-Dealer; Mr. C. «TenJwr, advocaat, consul A.N.W.B.; J. H. Had- dêrus Oostingh, tandarts; L. v. cL -Bol, industrieelMr. R. Renama, advo caat; F. H. Sixma, waschindustrleel; Mej. P. A Snoep, hoofd eener school; S. Swanoveld, hoofd eener school; H. M. Teunissen, hoofd eener school; F. Tie ter, dir. N.V. Goudsche Courant; A. v. Wij nen, dir. v. d. Producent, consul A.N.WB. ÖiADfeNÜOJ YY&. GOUDA, 27 Februari 1937. De njeuwe Rijksweg Den Haag—Utrecht. De A.N.W.B. schryft ons, dat 30 Maart ks. door den Ryks Waterstaat te 's-Gra- venhage zal worden aanbesteed het maken van de aardebaan van een gedeelte van den Rijksweg 's-GravenhageUtrecht, onder de gemeenten Harmeien en Veldhuizen, met by komende werken, volgens bestek no. 82 Verkeersfonds. Zooals bekend is deze weg een autosnel weg ,in verband waarmede andere wegen ongelijkvloersch worden gekruist. Daartoe worden in dit wegvak drie viaducten ge bouwd van gewapend beton, alsmede een duiker ten behoeve van een den weg krui sende vliet. De bouw van bet aan het Oostelijke eind punt van dit wegvak ontworpen viaduct is niet in dit bestek opgenomen en zal door derdén geschieden. Het profiel van de aardebaan is, evenals bij de reeds in Jitvoenng zynüe gedeelten, ontworpen voor twee ry banen gescheiden door wn middenberm- Het werk zal in 1938 moeten zyn vol tooid, waarmede op 3 K.M. na de verbin ding zal zyn verkregen met den in aanleg zynuen nieuwen weg Utrecnt—V ïanen. De geheele weg üen Haag—Utrecnt zal zeer waarscnynlyK in 194U voor het verk kunnen w,prüen opengesteld. Follow the Fleet. In de Schouwburg-Bioscoop draait deze week „Follow the Fleet", een van die Ame- Tikaansohe amusementsfilms, die door de vroolyke, rhythmiache muziek en uitstoken- de cabaretnummers zulk een goeden naam by het bioscoopbezoekend publiek hebben gekregen. m De Amerikaansche filmmarkt biedt veel producten in dit genre. Sommgen vinden in I ons land buitengewoon veel succes, wij den ken slechts aan „Top haf', die nog niet lang geleden, vooral de jaaa-lielhebbers in enthousiasme bracht. Wy kunnen gerust „Follow the -Fleet" even aantrekkelijk noe men «ls .-Top Imt". Dit komt waarschijnlijk omdat ook hier Fred Astafre de hoofdrol vervuld. Dit tap-dance-wonder wordt hierin zeer goed bijgestaan door de niet minder vir tuose Ginger Rogers, die een zeer goede actrice is bovendien. Fred Astaira geeft .in deze film niet alleen een goeden indruk van 2Ün groote muzikaliteit, maar tevens een bewijs, dat hij ook quaKteiten als komiek bezit. Op het muzikale gedeelte rust eigenlyk de geheele film en dit is daarom dan ook zeer goed verzorgd. Iwing Berlin is er in geslaagd een reeks van pakkende songs samen, te stellen, die reeds een groote po pulariteit in ons land hadden verworven, voordat de film hier was gelanceerd. In deze revuefilm zijn de avonturen ver werkt van een troepje passagierende ma trozen van de Amerikaanache marine. Een van deze Jantjes (Fred Astalre) volgen wy in het bijzonder en hy is het, die door zijn talent telkens moet dansen en moet musi- ceeren. Door hem en onder zijn leiding wor den de vele sublieme variété-nuwuwera op touw gezet. Het gegeven is aantrekkelijk door de echUAmerikatf^nsche luchtigheid, waaruit het *8 opgebouwd. De groote ver scheidenheid aan beelden, de komische mo menten, alleB heeft ertoe meegewerkt om deze rolprent to{ een prachtige amuse mentsfilm te maken, die men van het be gin tot bet einde met volle aandacht en veel genoegen volgt. Het Profilti-journaal in het voorprogram ma was o.a. gewijd aan de Carnavalsvie ring in ons land. Verder was er «en ge kleurde teekenfilm en een aardige" Ameri kaansche Wucht. met gratis graveren ThaÜa-Theater. „De man, die teveel Criminaliteit is al meermalen het onder werp van Engelsche films geweest e® het ia opmerkelijk te constateeren tot op welk een filmtechnische hoogte de regisseur deze producten steeds weten te brengen. De film die thans in het Thaiia-Theater draait, is een van deze rolprenten die tot het laatste toe de spanning et in houdt door op zeer suggestieve regie de geschie denis te verhalen van ®en man die te veel weet. De man die te weinig weet is er in den regel beter aan| toe, dan de man die te veel weet. Hij leeft rustig, redeneert zijn schoone visoenen niet weg, en blijft nede rig en tevreden. Wat in het ajgemeen op gaat. is ook van, toepassing op incidên- t-eè1e kennis vun bepaalde dingen waarme 8-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3