1075; Gebr. van Zevenhoven Er zijn dokters! Kwakzalvers J. Frans w. Camp Voor de tuinen Antoon Dessing Overal loopen, maar toch hij A. BLOOT, Prim Hendrikstraat No. 117 verf koopeil Geeft uw Huisvuil ll/illem Schuld 2.95 f 1.95 f 1.80 »DE PELIKAAN Glanslak Grond Stop Vloerlak Zwarte V uürlak 60 e. p. Kilo 40 14 65 65 Spoorstraat - Telefoon 3352 Met de Huisvuilopmaalwagehs mede t"'iii <1 4500 OVERHEMDEN!! OVERHEMDEN GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 1 APRIL 1937 ZEVENDE BLAD i Niettegenstaande de algemeen hoogere Prijsnoteering maakt BLOOl U het leven goedkooper HIET ZOO MAARZOO en er zifn 1 WIJ ZEGGEN U DIT Kijk zeil met U|w eïgetn oo^en EEN ADRE DE BEKENDE HOE U ook probeert TUINGRIND GRINDZAND SCHERPZAND SCHELPEN v.h. Joh. Dessing Co. Kantoor: OOSTHAVEN 24, TELEF. 2404. De moderne, betere verzor ging van Heerenkleeding BEST BETER GOED m -> Stoppage Ontglanzen Persen STOOMERIJ EN VERVERIJ Gouda PLANNEN TOT KANALISATIE VAN I)EN HOLLANÜSCHEN IJSSEL IN DE 15e EEUW. Een Moderne PENDULE JONGENEEL Doelestraat 18 - Tel. 2969. ln Nieuwe Modellen GEZ. v. DANTZIG Verf Ook Uw adres voor Goede en Goedkoope Schoonmaakartikel, Alleenvetkoop van de beroemde COLUMBUS WATERVERF a 15 cent per pak OPEL 1937 EINDELIJK EEN ECHT POPULAIRE WA GEN, MAAR EEN ECHTE AUTQMOBIEL TEVENS. 4 cylinder motor, robuust en met hoog rendement. Geheel stalen carrosserie. Onafhankelijk geveerde voorwielen. Totaal ge- ruischlooze gangwissel. Hydraulische remmen. Twee modellen, elegant van lijn, 4 plaatsen. TALRIJKE VERBETERINGEN MAKEN DE ZEN WAGEN NOG AANTREKKELIJKER. 4 cylinder motor, met allerlaatste verbeteringen. Geheel stalen carrosserie. Afgestemde vee ring en rijsrabilisator. 4 versnellingen, waar van de twee hoogste geruischloos. 2 sierlijke modellen naar keuze, 4 plaatsen. EEN NIEUWE 6 CYLINDER MET KOPKLEP- PEN, BUITENGEWONE PRESTATIES. Prestaties en zuinigheid van een 6 cylinder kop- kleppenmotor, het comfort van onafhankelijk geveerde voorwielen en rijstabilisator, veilig heid door hydraulische remmen en geheel stalen carrosserie. Extra stijf chassis en een to taal geruischlooze Syncro-Mesh versnellingsbak. PRIJS VANAF FL. «P.4» 1,1 L. 4CYL. DE LUXE COAOHi 4 PLAATSEN GENERAL MOTORS PRODUCTEN GEMAKKELIJKE FINANCIERING DOOR G.M.A.C. r 1 IN DEN RfEGEL ZEGT DE KWAKZALVfR: Ik ZÏ6 het ^1 REEP STAAN DE ALLERNIEUWSTE SOORTEN - DAARNAAST ONZfe 20-JARtGE ERVARING H I I Tfl 1 j ,t VOOR over SCHOENEN van WILLEM SCHULD zult U slechts lof hebben. De voortreffelijke kwaliteiten de fijne pasvorm en onze uitge lezen collectie moet U opvallen zoodia als U onze sortering met een kritisch oog bekijkt. Voor iedere voet een pas sende schoen. Wij staan U met vakkundige bediening ten dienste. WIJPSTRAAT 19 - GOUDA. CHEMISCH REINIGEN EN MODELPERSEN van Colbertcostuums, een superieure behandeling, speciaal f aanbevolen voor betere costuums STOOMEN EN PERSEN van Colbertcostuums, een i' fï A fL uitstekende behandeling 1 y(TU STOOMEN EN PERSEN van Colbertcostuums volgens tarief P. Een eenvoudige, doch zeer goede behandeling ONTVLEKKEN EN PERSEN van Colbertcostuums Wanneer niets wordt aan gegeven, wordt de behandeling van 2.45 toegepast! Smoking, Jacquette en Ge- kleede Costuums 0.25 h 0.50 hooger! DEN JUISTEN NAAM „DE PELIKAAN". Let OOI HET -'UISTE ADRES: FLUWEELEN- SINGEL 20 en 21 (z. g.n. Amerika) HET TELEFOONNUMMER 3 Q 8 O Uit jveen, moe ras. duin, kiel en wgter is de weeldé van ons welvarend vader land gewonnen. De gebeurtenis sen pit de ge schiedenis van onzen waterstaat dan ook ist be- /an on onzer |i, die onverhioeiü den iwee- nèt water streden, niu- ook troiscn zü¥ ni», alieejJ. ïog steeus nageen zy ttrachtèn. |gpwest, ddt van.de zeezijde fveilige duinenreeks bescher- omvatte weuug meer aan de lewuonue en nx kuituur ge preek. UvengeyJ» ^as net :ne land rneflf veel meer G En oi voorvau Kiuup ^en wij muaf piUKKell1 U)4W<h dunKbaur want dooi HllXlg al vru» or acute zuiü-H uah Ai water en 'i'üie de 'natiHLiriijke tien, wt&d in ae gemaakt,, met üroc pa iHoiitindsc JaHivi viin dqn SrgpwBfi zj ^d# vervuide msso, uJft te gen wou cU&ö »<jL KiupheK, ua uJuiffl .iljjs i eii webtedjke ricöiniï zichtegenover Uaseimomjip met laatstgenoemde ïlvnflfe 4rc|ege$ ter plaati j ook. ais Merwede aan geduid, >vereeiu|de, een belangrijke Hij was dan ook een bevaarbare rivier, die voor de toenmaals reeds tot grooteji bloei gekomen scheepvaart en handel van Gouda van het. grootste belang was. Maar tegenover het belang der stad stond het belang van de vooral oostelijk daarvan gelegen landen aan weerszijden van dcu IJssel. Deae hadden waarschijn iijk in verband met het veie doorstroo- menae water veel overlast en om dit op te hellen werd den iy Juli lütó door Jan van Nassou, bisscnop van Utrecht, met toestemmuig van Graai Jblorls V, venoi gegeven tot het leggen van een dam ui uen bovenmond van oen iJssei brj Hop- In izöi werd, volgens de vermelding van Jhr. L. F. Teixiera de Mattos in zijn boekwerk „De Waterkeerlngen, Water schappen en Polders van Zuid-Hollana Deel ril, De Waaiden, aid. 1 „de Krim- penerwaard", pag. oU8, deze dam voltooid. Door dezen maatregel, zoo zegt deze geleerde schrijver verder, verloor de rivier zienderoogen haar vermogen als bevaarbaar water. Van boven geen toe voer meer. van beneden bracht elke vloed slibdeelen aan, die op den bodem bezonken; slechts uit de langs gelegen polders kwam er eenig water In de rivier, doch niet genoeg om te verhinderen, dat een gestadige verlanding optrad, die den bodem allengs deed ophoogen en een al- gemeene verontdieping veroorzaakte. En hiermede nam de strijd voor Gouda en andere aanliggende steden, Oudewa ter, Montfoort en IJsselstein, tegen deze steeds grooter vorm aannemende ver ontdieping van de rivier een aanvang. Aanvankelijk trachtte men door uit diepen de rivier op peil te houden; m 1425 en 1485 is hiervan sprake en worden ook werken, die hiermede verband hou den, uitgevoerd. Afdoende blijken de genomen maat regelen evenwel niet en. de stadsregee- rlngen overwegen dan ook op een meer afdoende wijze ln een en ander te voor zien, immers do bloei van hunne steden staat op het spel. Hoofdzaak is nog steeds het vervoer te water en vooral Gouda, knooppunt ln den vaarweg van Dor drecht naar Amsterdam, ziet zich in het bijzonder bedreigd. Het is ln dit verband, dat in de laatste Jaren der 15e eeuw meerdere plannen worden beraamd, die ieder geacht wor den op zich zelf tot een oplossing tc kunnen leiden. Het zijn er niet minder dan 6, die omstreeks 1498 aan den Landsheer ter beoordecllng worden voorgelegd. Ons ste delijk oud-archief bevat, o.m. wat deze Plannen tot verbetering van den IJssel betreft, een zeer belangrijk dossier, op genomen ln de afdeeling Varia, onder no. 23. In dit dossier bevindt zich ook no* een merkwaardig stuk, dat ik een twaalf tal Jaren geleden daarin mocht ontdek ken, n.l. een kaartje van het rivieren gebied ten zuiden en ten noorden van onze stad, een document, dat wel als het oudste der Hollandschc karto- grafle kan worden beschouwd en dan °ok door R. D. Baart de la Faille blijkens zijn mededeelingen in het Nederlandsche Archievenblad no i,2 van itt<j4<iy2b en no. 4 van lvti7pw!8 als zoodanig wordt aangemci'KV Hen reproductie van cut Kaartje is nierbij opgenomen: de aaarop vermeide aimieeKcnmgen zijn een korte omscniyving van het vijitai hierna te verminnen tnannen. Ook is m dit dossier aanwezig een memorie, waarin het siausbesuiur v,an uouua zijrt meening Inzake ae voorge nomen pitauien un „betering vkn qef verianden van oe nvlere ae useie doet' Kennen; het vermeide kaartje maaxt; niervan blijKDaar oeel uit. De vijl voorstellen, die ieder op zlch- zen tot veroeiAhng zouden kunnen iei- uen, omvatten.' j l. „die IJseje beneden teijnde IJ sole ..toe te aammën enae siuijsen oaer te teg- gen m a w. ue rivier ook in den an- ueren, wpstelijken mond, ai te dam men en jpaarm meero^re siulzen aan u| Dienen. X „tiénen dam met Sluijsen bij de stede 'vip dbr uouae te leggen', zooals un (M teeKerung bihkt ten oosten van Ubuou^ter noogte' van ue uegeuwpor- olge aiüammuig. .5 '„die IJsele van Oudewator opwert^ graven tot an ceq nUeuwen dam enoe uun mjeuwen dam oaer dan weder j Opgraven enoe'iaeten oie Locke daer il/wiaier incoilien eif aisoan die Ijsdue A Dm oren enae uiep^h j f |j ofj u|e pjan, zou jjius* de IJsseJ i een open .iivifci' woiae^, met ais 4 vuig, uat Do iiroom uis 'vanouds 4^ jfieiK zou noen I komen. oin ytHanding tp voor- ct 3 vernwid^ maar met tnue.l üut ü4 j zon potdeu i dam iz ot.tA Siuizei glömaaKit. ifeike „tv |us OJ öpnsti Ifsteln .onder 3 vemfeid, maar met dien asvanüe.j. dat uti iJssei nabit iJssei- geUjamd, m'welken f zouden worden nntersdages van |k( quite jNke'ricn open Ae setten en pie w ipseiqL'iujjbe te ïaetjpji scueren enae i diepen Cot Sinte Hieter ad catedram li toe eiifle voert tsomerüachs die sluij- sen miil| i-jpntoeuren ^esioeten te hou- 6, „swihtersdages open te setten den tijd vuorscr. alle oie sluijsen die inae plicken vail ae IJsele leggen ende daL 'wseiwater daer ui en uijt te laeten vioeijen enue ebben; ait soude die lJseie diepen enae tbinneniant bete ren enoe vruchtoaer nraecken". öij dit piun zou aus gedurende tijd van bihte Macrten vil November) tot öinte meter ad catedram G". rebruani het water vrij ln en un kunnen vloeien ln het binnendijks gelegen polderland. Bij de beraadslagingen „roerende die verganclicheit ende verlanainge van de Riviere van de IJsele ln Hollant, om te coemen tot remedie ende provisie van oe voorscr. verganclicheit van de IJselj" waren, behalve de vertegenwoordigers van den Graal, zijnde Mr. Rijchout van de Cappeiie, Meesier Jan van Gouwen- berge, de Rentmeester-Generaal Thomas. Huechelaer en de procureur-generaal van Hollant Kaerel Grenijer, de gedepu teerden van de steden „die meest gelant sijh upte riviere van de IJsele", n.l. Utrecht, Dordrecht, Gouda, Schoon hoven, Woerden, Oudewater, IJsselstein en Montfoort aanwezig. Gouda voerde tegen deze plannen, wat het eerste betrelt, bij memorie dd. Oc tober 1498 aan, dat aldamming, met be houd van de alsluiting tusschen IJssei en Lek ten westen van het tegenwoor dige Vreeswijk „die stede van^der Goud;. ende alle tlant boven ende beneden om trent der Goude seswerven ende meer bederven ende te nijete gaen soude by verlaiidinge in een jaer, dan in thien Jaeren de IJsele ln desen schijne te blij ven, zoe die nu loop heeft". Ook „soude Idit) onser genaden Heer en sijne ge naden ondersaeten grootelicken bescadl- gen tot grondeloose verderffenlsse". Vooral de brouwerijen, die alleen reeds wegens den uitvoer van bieren naar Vlaanderen de Gravelijke schatkist een bate van 280UU a 290C0 ponden vlaamsch teen pond vlaamsch was pl.m. 6,—) aan accijnsen doen toevloeien, onge rekend nog de inkomsten van den Graaf uit den hopaccijns en de makelaardij, zullen door deze kanalisatieplannen ern stig worden getroffen. Zij zijn toch voor de uitoefening van hunne bedrijven hoofdzakelijk aangewezen op gebruik van het zuivere rivierwater. De afdam ming van de rivier ter weerszijden zal tengevolge hebben, dat „die stede van der Goude altijt vol mager ende swart water ende veenwater (sal) staen", want ,de gront van der Goude Is seer quaet ende doerachtich, soedat alle dat water ln de stede van der Goude ter stond t stincken ende vol corrupsie wesen souüi die helfte dages ende quader dan tso- merdages tot Leijden ende anderslns is". Maar niet alleen de stad Gouda zal in haar bloeiend brouwerij-bedrijf ern stig belemmerd worden, ook het platte land beneden Gouda zal bij afdamming van den IJsselmond worden geschaad Boven Oudewater malen meer dan 5U watermolens hun water op de rivier, ter wijl 36 en meer sluizen daarop loozci. Waar het land ter plaatse veel nooger is dan beneden Gouda, zal ln het be nedengedeelte der rivier de waterstand schetskaartje van het rivierengebied ten noorden en TEN ZUIDEN VAN GOUDA UIT HET JAAR 1498. -0p het kaartje (waanschyplyk het oudste kartografische document van Holland; komen, het zuiden. bovenUggid in verband met de inschryvingen, voor: i An MRn.WTCn.lfc Gnrkum Dordrecht. IJ»oai"»««'i- PntiorHami de MBRWEDÜ (Qorkuni, Dordrecht, de LEK. (Vianen en Schoonhoy* rdam). Oudewater, Haastrecnt, en Gouwsluiabenevens Woesden en Oudewater „de „Cromme Gouwe", cirkeltjes ln de IJssel- én Rijndijken uit- LynscoterdijcR" en rechts op de kaart De kleine figuurtjes zijn molens; de vlltering^sluizen. In den IJpe| zijn de gedachte afsluitingen en sluizen aangegeven. zeer (hoog zijn. waardoor een .atige, mede ln verband met de feitelijks wederkeejehjle hoogwaterstan den, voldoende afvloeiing van het bin fciÉiwater ongunstig wordt beïnvloedt, p|t ais Uiteindelijk gevolg groote scnade vin landbouw en veeteelt. "pok opP een technische moeilijkheid wfrdt gewezen; de groote diepte van, don IJssel bij zijn uitmonding in de Lek zaï het afdammen ter plaatse onmoge lijk maken, terwijl, al mocht dit geluk ken, de deafening van de ln den dam tc nikken sluizen die gezamenlijk een doorlaat moet worden gegeven gelijk aan de rivier-breedte ter plaatse zoo veel personeel zal elschen, dat een en ander onuitvoerbaar zal blijken. Dit laatste beswaar wordt ook aange voerd tegen het tweede plan „sluijsen, ende damminge te maecken daer die brugge ieijt boven die Goude" (Haas- trecntsche brug). Noodig zou toch zijn, wilde het schuren en diepen van den IJssel succes hebben, dat tweemaal daags „ter halver ebben" werd gespuid en dat, waar dit „ijmera geTttxrk godaen most wesen bij estemaeie te minstens eleke sluijse te winden mit vier man, dat een groot gar nisoen ende cost van mantalen alle Jaers te onderhouden bedragen soude, want een of twee tefiens te win den, die souden barsten van den last van de watere". Bij dit plan waren In den dam ten oosten van de Haastrechtsche brug nJ. 14 U 15 sluizen geprojecteerd. Maai' ook wees Gouda nog op een ander gevaar, n.l het verzanden van deze sluizen. Het water zal toch twee maal daags binnen, dat wil zeggen van de oostzijde af gerekend vóór, deze slui zen drie uren stilstaan en du» gelegen heid hebben te bezlnicen. Dit zal, zeggen gedeputeerden van de stad, in éón jaar ter plaatse de rivier meer verondiepen dan thans ln zes, later wordt zelfs ge noemd tien Jaren. Maar naast plaatselijke en technische bezwaren wees Gouda nog op een van meer algemeen belang. Zooals bekend mag worden verondersteld, vormde de IJssel met de Gouwe een schakel in. den internationalen handelsweg te water van zuid naar noord en Gouda merkt dan ook op, dat „sonderlinge die deurvaert van alle de steden ais Leijden, Haerlem, Amstelredam ende van alle steden van Vrieslant, olck alle comanscepen comende vuijt Oestlandf), Campen, De venter ende andersins groote schade sal lijden"; het Slot te Gouda, gesticht ln verband met dit scheepvaartverkeer en waaruil „die stede van der Goude eerst gesprocten is" zal zijn waarde verliezen; de doorvaart zal zich verplaatsen naar Utrecht of buiten om over zee gaan. Het derde plan, terugbrenging van de rivier ln haar oorspronkelijke» toestand door opruiming van den dam ten wes ten van. het tegenwoordige Vreeswijk, zal, zegt Gouda „seer proffijtelijck wesen om ln corte jaren de IJsele te scueren ende te diepen en tot groot voordeel van de vaert, maar... het soude groote ver- derffelicke scade doen ende anbrengen op alle de landen aen beijde sijden van de IJsele leggende ende die bij den IJsele uitwateren". De Lek „ende 'tlecke water" ls altijd hoog en gevolg zal dan ook zijn, dat de sluizen in den IJsseldijk, mede ln verband met het dagelijksch vloed water, geer. voldoende afwatering meer zullen hebben „ende blijftet tlandt ver- droncken ende verloren om welcke ver- derffllcken saecke soe was over hondert jaeren ende meer geleden", m.a.w. Gou da wenscht den toestand voordat „de nijeuwe dam" in 1285/1291 werd gemaakt, niet terug en zij verklaart dan ook geen der drie besproken plannen een oplos sing te zijn die acceptabel ls. Het vierde plan, den dam boven Leks Oostland Hanzesteden. de Oostzeelanden; ue verwijderen en een afdamming met slui zen bij IJsselstein, acht zij de beste op lossing om in de steeds toenemende ver landing te voorzien. Hare gedeputeerden zeggen „nijet beters (te weten) om die IJsele te hel pen scueren ende diepen dan die IJsele te graven tussen den barm van de oude dijeken van den mjeuwen dam off, nederwerts tot an de stede van IJsel- steijn, daer alsoe veel sluijsen te leggen dat die gaten van de sluijsen die wijte maecken van de IJsele" en verder: „starek ende wel besorget (moeten wor den) mit scotdeuren, die gemaeckt synde en wel wyt gegraven nedervoert van IJssclsteyn, tot Oudewater of daer om trent ende dan (Ten nijeuwen dam bij meesters werckluijden duer te steecken". Deze sluizen zouden vervolgens de wintermaanden „omtrent Sinte Maerten gedurende tot Sinte Pieter ln de vasten of daaromtrent" geopend worden om op die wijze den IJsel te „scueren ende te diepen". Gedurende het voorjaar en den zomer zouden zij dicht gehouden worden om de polders te cunnen doen loosen ter seewaerts". De afwatering van de binnenlanden zal hierdoor belangrijk worden verbeterd; ln eén week zal meer water ai kunnen vloeien dan nu in den geheelen zomertijd. Men zal minder wa termolens noodig hebben en op deze wijze tot belangrijke bezuiniging komen, kortom, dit plan heelt de voüe instem ming van het stadsbestuur van Gouda. Niemand of niets zal er door worden geschaad en de kosten van aanleg zijn gering in verhouding tot de grootte der landerijen, waarop zij zullen worden verhaald of, zooals de memorie zegt „die mor gentalen sijn soegroot int getal die prof lij t (daer) van hebben souden, dat alt voorscr. graven ende sluijsen te maecken als voorscr. is, up elck morgen lants nijet veel costen en soude". En ten slotte het vijfde en laatste plan. „alle die sluijsen leggende in de IJseldijcken wintersdages open te set ten" en dus de wateren, resp. landerijen, binnendijks als boezem te benutten. Gouda is van meening dat, wanneer het vierde plan geen algemeene Instem ming kan vinden, dit plan ook aan vaardbaar ls. Vooral de hiermede ge paard gaande bevloeiïng met rivierwater heeft de aandacht; de vruchtbaarheid van de landerijen zal hierdaar worden bevorderd. Nabij Gouda zullen dan even wel eenige waterwerken noodig zijn, n.l. .after thoolf in de dijck vuijter steden vesten proftijtelicken waterlossingen met sluijsen ende scotdeuren, daer duer dat water geleijt soude mogen worden Inde Crommer Goud e". Geen van deze vijf plannen werd, voor zoover mij is gebleken, werkelijkheid. Dl verlanding, met al de gevolgen van dien, bleef aanhouden; Gouda moest gedoo- gen, dat Rotterdam haar als zeehaven geleidelijk overvleugelde, daar de steeds ook ln grootte toenemende schepen den Immer ondieper wordenden IJssel niet meer konden passeeren; de haringbuizen van der Goude behoefden geen veilige ligplaats, nó. te zijn ontlast van het kos telijke zeebanket, meer te vinden in „het gat over 't Slot oostwaarts in den IJssel" (zie de Lange van Wijngaarden, Geschie denis van ter Goude. 2e deel, pag. 30). Door baggering werd de algeheele aan slibbing cn verontdieping zooveel mogo- njk voorkomen. Teixiera do Mattos geeft ln zijn hier boven reeds genoemd werk een relaas van de vele pogingen tot verbetering van dezen toestand in den loop (lei- eeuwen aangewend en het meergenoem de archieidussier bevat hieromtrent ook zeer interessante bijzonderheden, o.a. blijkt hieruit, dat ook een „slikmoien" werd gebezigd. Maai' al ueze pogingen leidden niet lot een uidoond resultaat; een ondrage lijke toestand voor de scheepvaart ont-^ stond. in ibiu dient de Inspecteur van «den Waterstaat, A. Blanken Jzn. bij het Gouvernement een verbeteringsplan in, waarbij hij beoogt om... door afdam ming van de rivier aan den beneden- mono by Krimpen, in welke aldamming ten boïioeve van ue scneepvaart een scnutsiuis en ten behoeve der afwate ring de noodig e uitwateringssluizen ge legd zuuaen worden, zoomede door ka nalisatie üci gehtele rivier, in. den. toe stand aldoenoe verbetering te brengen. uit plan, zegt Teixiera de Mattos, is de eerste stap op den langen lijdensweg, cie nog afgelegd moest worden alvorens in lbbu een aanvang gemaakt kon wor- aen met ae werken, die leiden zouden tot aen tcgenwoordigen toestand. Het zou my ln dit bestek te ver voeren dieper ln te gaan op deze en latere plan nen. Gewezen zy er evenwei op, dat de Drooglegging van de Haarlemmermeer Rijnland kreeg last van waterbezwaar en de vraag rees, oi het reeds meermalen vrucnteioos opgeworpen denkbeeld tot afdamming van den IJssel ook zou kun nen strekken om, tevens tcgemoet- Komtnde aan de belangen van de IJe- aelstreek zelve, in de bezwaren, van Rijn- Drie :ks i860 een afdamming van den IJssel aan loozing van het rivierwater binnen 2. een afsluiting van den IJssel bij Krimpen met een stoomgemaal uit slaand op de Nieuwe Maas; 3. een afsluiting van den IJssel boven Gouda, ongeveer gelijk aan een plan in 1841 ontworpen, waarbij men zich de afdamming gedacht had ter hoog te van „de oude steenplaatse", ge legen waar uiteindelijk in 1853/60 de afsluiting werd gemaakt. MET GONGSLAG Plan l en 3 waren voor Rijnlands boe- zembelaigen van nul en geener waarde; plan 2 (dat ook inhield een tweede af damming met schutsluis boven Haas trecht, enz., enz.) was in verband met de hooge kosten 1.908.000.—) niet uit- oerbaar. Rijnland zocht en verkreeg een andere oplossing door het bouwen van het stoomgemaal aan de Hanepraal te Gou da en ook nu weer bleef de verbetering van den IJssel achterwege, totdat korten iijd later in ltó3 door het Rijk. gesteund door de Provincies Zuid-Holland en Utrecht, werd overgegaan tot uitvoering van de werken, die leidden tot de tegen woordige situatie. In September i860 werd aan de afsluiting der rivier de laatste hand gelegd; de „Waaiersluis" werd voor het scheepvaartverkeer open gesteld, de IJssel had opgehouden, althans van IJsselstein tot daar ter plaatse, een rivier te zijn. Eigenaardig is het, dat. hoewel de plannen van 1810, 1841, 1850 en 1863 veler- 1. i overeenkomst vertoonen met de plan- en, die in 1498 de stadsbestuurders van Gouda ernstig bezig hielden, van deze laatste nimmer op eenigeriel wijze, noch in de historie-beschrijvingen van de stad. noch in het meergenoemd werk van Teixiera de Mattos melding is ge maakt. Waren zij in het vergeetboek geraakt? Wij weten het niet, maar hun bestaan bevestigt weer het spreekwoord dat er r. iets nieuws onder de zon is! Ik heb gemeend deze I5de-eeuwsche kanalisatieplannen van den Holland enen IJssel aan de vergetelheid te moe- trn ontrukken, en ln het volle licht te moeten plaatsen, om den belangstellen den lezer wederom een blik te kunnen doen slaan ln den strijd, dien. vroegere ïcgeerders van onze goede stad, evenals i,u. streden om den bloei en de welvaart daarvan in alle opzichten te behouden cn te bevorderen. G. J. J. POT. Gemeentesecretaris van Gouda. Gouda, Maart 1937. Dagelijks ontvangen wij HOOGSTRAAT in alle Afdelingen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 13